[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 25 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:37

bomberboy

BOEM!

Natrixz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:09:
Vraagje aan de mensen die reeds KNX in huis hebben;
Hoe doen jullie dit met de tasters?
Hangen jullie in elke ruimte een taster op?
Net zoals @teaser hebben wij ook in elke ruimte minstens één schakelaar. Enkel in de toiletten bv niet. Daar is er enkel een bewegingsdetector. Maar de redenen die @teaser aanhaalt waren ook bij ons het belangrijkst. Het altijd kunnen overriden, en sensoren hebben toch ook altijd een onvoorspelbaar kantje. (en is het dan de lamp die kapot is of de sensor, of iets anders?)

Bewegingssensoren zelf zijn er in de toiletten dus en voor de rest enkel de "doorloopruimtes". De hal, trap enz.
En inderdaad ook afhankelijk van het tijdstip en de gemeten lichtsterkte een aangepaste verlichting schakelen (of net niet schakelen)

Wat we ook extra hebben is een link met het alarmsysteem. Die hebben ook detectoren en de status daarvan kan dus ook gebruikt worden om op de KNX bus te zetten. Die kunnen ook gebruikt worden. Iets minder geschikt om het licht mee te schakelen omdat deze typisch wat voorzichtiger ingesteld zijn. (een false positive is hier heel vervelend, als je het licht wil schakelen is een false negative net meer vervelend).
Ik gebruik die bv wel hier en daar als extra input/slave voor een andere sensor om zo net een iets beter bereik te hebben. Maar vooral om bv het licht van de garage aan te steken als de poort 's avonds open gaat. (reed contact op de poort van het alarm, geen beweginssensor)
Andere "feature" is er voor te zorgen dat screens van het schuifraam niet automatisch sluiten door de zon als het schuifraam open staat. Dan is de kans vrij groot dat je buiten bent en je wil niet uit je eigen huis buiten gesloten zijn :-)

Dus bewegings en andere sensoren ja: maar nooit exclusief tenzij in heel duidelijk afgelijnde cases waar een goede werking gegarandeerd is. Zoals toilet bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik heb in de woonkamer, eetkamer, de hal en de (open) keuken sensoren. Daarmee heb ik een strategie gemaakt:
  1. Licht gaat aan op basis van een astro klok (per lichtpunt met random tijd van een kwartier);
  2. Licht gaat aan eind van de avond uit (ook weer met een random tijd van een kwartier);
  3. Een melding van een bewegingssensor verlengt de uitschakeltijd steeds met een kwartier;
  4. Om toch te voorkomen dat het licht ‘plotseling’ uitgaat, schakelen eerst de schermlampen uit. Dan is het tijd voor beweging ;)
  5. Als het licht eenmaal uit is, doen de sensoren niets meer.
Dat werk perfect, want we gebruiken praktisch nooit de tasters. Enkel als het door grijs weer echt eerder donker is, of we vroeg naar bed gaan.
De besturing doe ik met een PLC (Siemens Logo), de sensoren zijn van het alarm en via de centrale aan de PLC geknoopt .

Ik wil overstappen op KNX met DALI. Nu verloopt alles via relais, maar dan kan ik de verlichting ook dimmen. Stap 4 vervang ik dan door langzaam uitfaden.
Daarnaast pas ik dan stap 5 aan. ’s Nacht gaat de verlichting een paar minuten op beweging aan maar sterk gedimd zodat je ogen niet verblinden maar je wel de weg vindt :P

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
Natrixz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:09:
Vraagje aan de mensen die reeds KNX in huis hebben;
Hoe doen jullie dit met de tasters?
Hangen jullie in elke ruimte een taster op?
Ik heb beneden in zijn geheel geen knoppen. Alle lampen gaan automatisch. De lampen in de woonkamer gaan aan met een astro klok en alleen als het alarmsysteem uit is. Bij het aanzetten van het alarmsysteem gaat alle verlichting uit.

Ik heb een ochtend- en een avondprogramma. In de ochtend gaan er minder lampen aan en ze branden minder fel. Dit is met name voor mijn vriendin die vroeg op staat om naar haar werk te gaan.

De rest van de verlichting zoals gang, toilet, keuken en overloop werken op basis van aanwezigheidssensoren. Die werken in principe altijd, alleen in de keuken gaat niet aan als het alarm aan staat, omdat daar ook onze katten rondlopen en de verlichting niet onnodig aangaat als wij er toch niet zijn (of slapen).

Alleen in de garage gaat de verlichting met een drukknopje, maar als ik die ooit ga verbouwen maak ik die ook automatisch.

De slaapkamers op de eerste verdieping werkt alles traditioneel met "gewone" schakelaars.

Ik ben trouwens erg blij met de tip voor de radarsensor. Ik denk dat ik die eens uit ga proberen in het toilet, waar nu nog geen sensor hangt maar ik met het magneetcontact van de deur werk (via het alarmsysteem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 20:44
@teaser @bomberboy @Dennis @Conrado dank voor jullie antwoorden! _/-\o_

Jullie hebben me goed aan het denken gezet en feitelijk valt of staat het gebruik van de sensoren dus met het plan en de juiste plaatsing ervan.
Ik ga eens een plannentje maken over welke delen ik graag automatisch wil laten schakelen en hoe ik kan ondervangen dat het niet of juist te vroeg (uit)schakelt :)
(Nu de bouw nog niet is gestart heb ik daar de kans nog voor)

De radar sensoren zien er wel erg interessant uit!
Ook de HPD2 ziet er wel interessant uit, maar qua prijs is inderdaad wel een uitschieter :+

Misschien eens kijken of ik mijn Nvidia Jetson bordje kan inzetten in combinatie met een camera voor aanwezigheids detectie =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Hey allen,

Lang geleden dat ik nog iets gepost heb.
Indien interesse mag je ook altijd eens bij mij komen kijken als dat dichter bij huis is.
Mijn materiaal ter referentie:

- MDT
- Ekinex
- BEG
- Theben
- Gira X1
- DALI verlichting

Ik woon in de buurt van Leuven.

Carl

[ Voor 3% gewijzigd door carlw op 19-04-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ideetje: mag je ook een bepaald object in een KNX actor wat normaal gebruikt wordt om naar te WRITE'en ook op READ zetten? Specifiek mijn case: voor automatische bewolking/beschaduwing mbv screens wil ik ook kunnen uitlezen of de temp treshold (die binary is) op 0 of op 1 staat.

De actor heeft geen terugkoppelingskanaal/object dus vandaar de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:55
HyperBart schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:01:
Ideetje: mag je ook een bepaald object in een KNX actor wat normaal gebruikt wordt om naar te WRITE'en ook op READ zetten? Specifiek mijn case: voor automatische bewolking/beschaduwing mbv screens wil ik ook kunnen uitlezen of de temp treshold (die binary is) op 0 of op 1 staat.

De actor heeft geen terugkoppelingskanaal/object dus vandaar de vraag...
Wat wil je dan lezen? Een waarde die je er zelf naar schrijft, want het is een input object?
carlw schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:42:
Hey allen,

Lang geleden dat ik nog iets gepost heb.
Indien interesse mag je ook altijd eens bij mij komen kijken als dat dichter bij huis is.
(...)

Ik woon in de buurt van Leuven.
Super, mag het mee bij het overzicht in de openingspost? Welke periode/datum had je in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
teaser schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:14:
[...]

Wat wil je dan lezen? Een waarde die je er zelf naar schrijft, want het is een input object?
Het is een input object ja, maar als ik met een wandschakelaar er naar schrijf wil ik ook dat mijn OpenHAB het juiste schuifje (AAN/UIT) weergeeft, of bij een herprogrammatie wil ik niet alle schuifjes/virtuele schakelaartjes in OpenHAB nalopen (aan/uit) omdat ie het niet kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
In Openhab koppel je toch gewoon de groepadressen, niet de objecten. Item koppelen met GA, en gewoon de < ervoor zetten. Bij een read is het dan de tastsensor die het antwoord stuurt, niet de actor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Ja, even verkeerd verwoord, uiteraard het GA wat aan een object hangt. Probleem is nu ook dat er nog geen tastsensor voor geconfigged is, alleen OpenHAB kan de "advanced" features van de screens bedienen (clouding aan/uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Aha, een GA dat vanuit OH wordt gecontroleerd. Dat is inderdaad een probleem als de actor geen feedback object heeft. Soms heeft een inputobject ook een read flag, maar als die niet gedefinieerd is kun je die niet zelf 'forceren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Jup, dat is dus nu heel irritant. Ik heb een MDT JAL, die heeft een centraal "clouding active" adres, waarmee je dus clouding aan of uit kan zetten voor de hele actor maar dat doet blijkbaar ook iets met ieder apart clouding kanaal van iedere zonwering, waardoor ik dus nooit weet in OpenHAB of het nu allemaal goed staat ja dan neen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:09

Zoefff

❤ 

tomtommie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:42:
Netjes hoor @Zoefff, toch gebruik gemaakt van de doorvoer flenzen zo te zien, stiekem wel benieuwd hoe je de afstand tussen de buizen en de kast hebt overbrugd!
Dat was nog wel even puzzelen ja. Eerst heb ik gekeken of het met wartels zou lukken, maar een wartel groot genoeg voor 19mm pijp is al rond de 32mm breed. Dat past van z'n langzalzeleven niet met een dergelijke hoeveelheid buizen.

Het laatste eind met flex overbruggen was ook lastig. Op de eerste plek omdat 19mm flex helemaal niet zo heel flex is ;) en op de tweede plaats omdat er dan netto ook een enorm dik pak buis op de flenzen uit komt dat niet / nauwelijks past.

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de draad door de flenzen te prikken (alvast de eerste barriere voor stof en ongedierte) en dan een stukje bloot te overbruggen naar de buis. Dat blote deel wordt door een kabelkanaalkap (Hager FZ443N) afgedekt met uitsparingen voor de bossen buis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gh3aeglqFdlIpOnS1lRZT0zf/full.jpg

De kap zit er hier niet op, maar schuift dus over de zwarte beugels heen. Om het pakket buizen komt vervolgens nog een koof, en daar waar alles door het plafond steekt ben ik met purschuim tekeer gegaan. Zo is het geheel van boven tot kast in principe stof en ongedierte proof :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
teaser schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:14:

[...]

Super, mag het mee bij het overzicht in de openingspost? Welke periode/datum had je in gedachte?
Mag zeker, maakt opzich voor mezelf niet uit. Hopelijk heb ik tegen de zomer mijn raspi werkende + openHab + influxdb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Zoefff schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:55:
[...]

Dat was nog wel even puzzelen ja. Eerst heb ik gekeken of het met wartels zou lukken, maar een wartel groot genoeg voor 19mm pijp is al rond de 32mm breed. Dat past van z'n langzalzeleven niet met een dergelijke hoeveelheid buizen.
Wauw, dat is wel heel proper afgewerkt!
Mijn hoop flexbuizen zijn een zootje aan bovenkant kast. Daar moet ik hopelijk nooit nog iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:41
Echt superstrak @Zoefff ! En nog gefeliciteerd met je gezinsuitbreiding.

Hier loopt alles een beetje stroef, terwijl ik volgende week de sleuteloverdracht heb voor het nieuwe stulpje.

Bij het opstellen van het lijstje zit ik nog met een paar dingen die ik beter hier kan vragen dan zelf zoeken kennelijk (iets met: je kan alleen googlen als je de juiste termen kent).

- Wat is zo'n beetje het meest vergeten onderdeel bij voorbereiding van het aanleggen?
Ik kwam namelijk met het opstellen van het lijstje erachter dat ik iets van lasklemmen voor mijn KNX draad miste.
- Waar heb jij je kast vandaan @Zoefff ? Ik zit wat bij Conrad/Hornbach en consorten te snuffelen, het is het allemaal net niet voor mij. Heb wel een paar eisen: moet op slot kunnen vanwege de locatie in het huis. En liefst met dik (plexi)glass om esthetisch te zijn. (ook alle andere kasten sites in dit topic en Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 al doorgesnuffeld, is het net niet. Wil het gewoon gesloten en achter slot hebben)
Soms overweeg ik gewoon om 2 half diepe 19" racks naast elkaar te plaatsen, 1 voor domotica en 1 voor server, nas, switch etc. Weet alleen niet of het mag/verstandig is/uberhaubt kan met din rails montage.
- Ik kan 1 taster niet meer vinden. Deze kan je plaatsen achter steen / onder een aanrechtblad. Wie o Wie weet welke taster ik bedoel (ik dacht toch echt dat ik hem uit dit topic had, maar iets met niet de juiste term weten -> niet vinden.
- DALI of niet. Hier pieker ik nog steeds over. Wat is de meerwaarde tov gewoon een dimbare schakelaar ala MDT? (behalve dat het kleur ondersteund). Zelf zat ik al wat te neuzen richting arduino en neopixel voor verlaagd plafond verlichting, maar als iemand anders een snelle aansturing die makkelijk integreerd met KNX weet, dan houd ik me aanbevolen.

Als ik van start ga ga ik alles documenteren en foto's schieten. Misschien dat ik een eigen topic met begeleidend schrijven maak (voor eenieder over hoe je het niet moet doen :+ ... maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt en leren van fouten. Wat je dus dag 1 zou moeten doen bij aankoop van een nieuwbouwhuis -> Elektraboer praten en zonodig ALS het kan gelijk eruit mikken voor een partij die er wel verstand van heeft, maar dat is een ander verhaal).

[ Voor 15% gewijzigd door LinuX-TUX op 24-04-2019 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
LinuX-TUX schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:35:
- Ik kan 1 taster niet meer vinden. Deze kan je plaatsen achter steen / onder een aanrechtblad. Wie o Wie weet welke taster ik bedoel (ik dacht toch echt dat ik hem uit dit topic had, maar iets met niet de juiste term weten -> niet vinden.
Met de zoektermen 'invisible capacitive knx sensor': https://www.enertex.de/e-proxytouch.html
Is hier inderdaad eens langsgekomen.
- DALI of niet. Hier pieker ik nog steeds over. Wat is de meerwaarde tov gewoon een dimbare schakelaar ala MDT? (behalve dat het kleur ondersteund). Zelf zat ik al wat te neuzen richting arduino en neopixel voor verlaagd plafond verlichting, maar als iemand anders een snelle aansturing die makkelijk integreerd met KNX weet, dan houd ik me aanbevolen.
Het nu van Dali bij residentiële toepassingen is heel beperkt. Heb je veel gedimde lichtkringen dan kan het goedkoper uitkomen dan andere manieren van dimmen.
carlw schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:45:
[...]
Mag zeker, maakt opzich voor mezelf niet uit. Hopelijk heb ik tegen de zomer mijn raspi werkende + openHab + influxdb.
Zet ik er dan voorlopig 'najaar' bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

LinuX-TUX schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:35:
Echt superstrak @Zoefff ! En nog gefeliciteerd met je gezinsuitbreiding.
Thnx!
- Wat is zo'n beetje het meest vergeten onderdeel bij voorbereiding van het aanleggen?
Ik kwam namelijk met het opstellen van het lijstje erachter dat ik iets van lasklemmen voor mijn KNX draad miste.
Leg je daar maar bij neer ;) Als je bezig bent zullen er ongetwijfeld nog wel meer dingen zijn die je mist, althans zo ging dat bij mij. Af en toe dus wat bijbestellen is part of the deal :P
- Waar heb jij je kast vandaan @Zoefff ? Ik zit wat bij Conrad/Hornbach en consorten te snuffelen, het is het allemaal net niet voor mij. Heb wel een paar eisen: moet op slot kunnen vanwege de locatie in het huis. En liefst met dik (plexi)glass om esthetisch te zijn. (ook alle andere kasten sites in dit topic en Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 al doorgesnuffeld, is het net niet. Wil het gewoon gesloten en achter slot hebben)
Ik heb een aantal kasten (digitaal) bekeken, en uiteindelijk gekozen voor een Hager kast uit de Univers serie. Daar betaal je voor, maar het is prachtig afgewerkt, biedt lekker wat werkruimte en werkt ook prettig. Na een korte zoektocht (lang leve serienummers) heb ik hem op https://siffact.nl/ besteld omdat zij snel konden leveren en ook nog eens zeer aardig geprijsd zijn (wel varierend per product). Zo te zien bestaan er ook zichtvenster deuren voor? En met de FZ597N kan je er ook een slot in zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:50
Hallo,

Door een bekabelingsprobleem ontbreekt er een stukje KNX buskabel om een bepaalde stuk van het huis aan te sluiten op de rest.
Ik slaag er niet in om nog een stukje eib buskabel bij te trekken. Wel heb ik een SGG 4x0,8 kabel lopen die ik zou kunnen gebruiken. Deze kabel heeft wel geen alu folie.

Het gaat om een afstand van 3 a 4 meter. Zou het ok zijn dat ik daarmee toch aansluiting maak met mijn bus ? Er gaan een 6-tal bewegingsmelders (Basalte Auro) die er op aangesloten moeten worden.

Ik heb nog geen knx voeding etc liggen om alles eens te testen (maar ga die nu wel snel bestellen).

wat denken jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Weinig kans dat die afstand voor problemen gaat zorgen. Lopen er nog andere kabels langs die signaalkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
teaser schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:02:
Weinig kans dat die afstand voor problemen gaat zorgen. Lopen er nog andere kabels langs die signaalkabel?
neen, de kabel ligt eigenlijk quasi volledig apart.
Na mezelf 10 keer verweten te hebben dat ik dit vergeten ben heb ik het als volgt opgelost:
mijn led spots zijn met SGG 4x0,8 (unshielded) en werken op 24 vdc (constant current) waarvoor ik maar 2 aders gebruik.
De ongebruikte 2 aders heb ik gebruikt voor de zwart/rood van de eib bus in het stukje waar ik geen kabel had. Het zal dus max 3 meter zijn en daarna terug aangesloten op eib kabel. Er komen enkel Basalte Auro melders op dat circuit en daarvoor heb ik geen auxiliary power nodig.

er zitten 4 spotjes van 10 Watt op 500 mA (constant current) op het aderpaar dat er naast loopt. Dus als die branden zal er een 80 volt DC spanning op de andere 2 aders lopen.

op hoop van zege :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Lukt het dan écht niet om er nog een buskabel bij te trekken? En dan uiteraard niet er bij trekken, maar de SGG er eerst uithalen en dan beide kabels opnieuw trekken. Desnoods de hele boel dik insmeren met Dreft. Vier meter klinkt niet als extreem veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Zoefff schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:05:
Lukt het dan écht niet om er nog een buskabel bij te trekken? En dan uiteraard niet er bij trekken, maar de SGG er eerst uithalen en dan beide kabels opnieuw trekken. Desnoods de hele boel dik insmeren met Dreft. Vier meter klinkt niet als extreem veel :)
helaas niet. de SGG kabel zelf is minder stevig en ik kruip over een paar dwarslatten waardoor er totaal geen beweging meer te krijgen is in de kabel.

hopelijk kan ik snel testen of de boel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ah ok, dat is dan inderdaad lastig. Het lijkt me dat jouw oplossing wel kan werken, maar in hoeverre het ook echt mag en verstandig is durf ik niet te zeggen. As het de enige oplossing is zou ik er zeker voor gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 09:53
Heeft er iemand weet van een tastsensor die een hoogte heeft van 3 inbouwpotjes? Deze zou een display moeten hebben en minstens 8-fold moeten zijn (mag zeker meer zijn).
Of zijn er tastsensors die aan elkaar gekoppeld kunnen worden zodanig dat ik toch de 3 potjes kan beslagen?
De reden is dat dit destijds foutief werd ingeschat en er nu dus een ruimte in de muur is van 3 opeenvolgende inbouwpotjes. Het is volle muur en ik heb enkel een schroef vanboven en vanonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik denk dat je in de Busch Prion serie wel iets kunt vinden.

Maar ik zou persoonlijk niet mijn tasters aanpassen aan het aantal potjes. Ongebruikte potjes kun je desnoods afdekken of zelfs toestoppen en terug afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
... ik reageerde op een oude reactie

[ Voor 78% gewijzigd door Brains op 03-05-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
baxxie schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:36:
Ik ga de 24V motoren van mijn velux SML rolluiken aansturen met een MDT actuator.
Ik kan helaas nergens vinden hoeveel vermogen deze rolluikmotoren nodig hebben.
Heeft er iemand ervaring met het aansturen van velux SML rolluiken en het nodige vermogen van de voeding?
@baxxie Hoe is dit afgelopen? Want ik zou ook graag deze motoren vanuit domotica (in mijn geval Domoticz) aan willen sturen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Ter uitbreiding van de testopstelling ga ik enkele 24v ledstrips (wit) alsook enkele 12/24V spotjes (wit) aanschaffen en deze aansturen via DALI.

Het oog viel op de MDT DaliControl IP Gateway DALI64 (SCN-DALI64.03) als brug tussen KNX en DALI. Heeft iemand er ervaring mee?
Wat drivers betreft plan ik voor de EldoLed Powerdirve 106 te gaan. Hier kan ik toch zowel de ledstrips als spot mee dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 09:55

vDR

tehfnz schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:49:
Ter uitbreiding van de testopstelling ga ik enkele 24v ledstrips (wit) alsook enkele 12/24V spotjes (wit) aanschaffen en deze aansturen via DALI.

Het oog viel op de MDT DaliControl IP Gateway DALI64 (SCN-DALI64.03) als brug tussen KNX en DALI. Heeft iemand er ervaring mee?
Wat drivers betreft plan ik voor de EldoLed Powerdirve 106 te gaan. Hier kan ik toch zowel de ledstrips als spot mee dimmen?
Met die van MDT geen ervaring. Maar die van JUNG is wel top. https://www.jung.de/en/online-catalogue/350288499/ Deze ondersteund ook Tuneable White wat met ledstrips mogelijks wel een meerwaarde kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
depette schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:12:
Heeft er iemand weet van een tastsensor die een hoogte heeft van 3 inbouwpotjes? Deze zou een display moeten hebben en minstens 8-fold moeten zijn (mag zeker meer zijn).
Of zijn er tastsensors die aan elkaar gekoppeld kunnen worden zodanig dat ik toch de 3 potjes kan beslagen?
De reden is dat dit destijds foutief werd ingeschat en er nu dus een ruimte in de muur is van 3 opeenvolgende inbouwpotjes. Het is volle muur en ik heb enkel een schroef vanboven en vanonder.
Klinkt als een woonkamer? Dan zou ik ook uitkappen en afsmeren terug opnieuw. Als je schildert of laat schilderen dan zie je daar niks meer van.

Wil je dat echt niet kan je kijken naar de gewone knoppen van Niko, die hebben triple frames. Daar steek je dan een binary input onder wat matcht met wat je wil.

Eventueel andere optie is een visualisatiepaneeltje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Zoefff schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:21:
Ik heb een aantal kasten (digitaal) bekeken, en uiteindelijk gekozen voor een Hager kast uit de Univers serie. Daar betaal je voor, maar het is prachtig afgewerkt, biedt lekker wat werkruimte en werkt ook prettig. Na een korte zoektocht (lang leve serienummers) heb ik hem op https://siffact.nl/ besteld omdat zij snel konden leveren en ook nog eens zeer aardig geprijsd zijn (wel varierend per product).
Kan je eventueel eens delen welk type kast van Hager je precies hebt gekozen ? Zelf ook op zoek naar een grote en brede metalen kast.

thx.
gr,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
ndedecke schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 00:31:
[...]

Kan je eventueel eens delen welk type kast van Hager je precies hebt gekozen ? Zelf ook op zoek naar een grote en brede metalen kast.

thx.
gr,
Nick
Met @ndedecke , serie nummers delen mag ook @Zoefff <3

(even wat andere vertragingen hier in het huis, dus de druk is even weg ... heb deze tijd even (mis)bruikt om wat sleuven te frezen en op te vullen voor weggewerkte spotjes.
Als alles af is zal ik even een overview van voorbereiding, tijdens en afwerking gaan posten, wel zo eerlijk. Heb destijds het advies noodgedwongen links moeten laten liggen om niet alles aan te leggen door centraal dozen, maar kon niet anders. Met de elektricien heb ik nu wat dingen moeten trekken ... heb geen rood gecoate buizen, maar wel harde 19mm buizen, gaat bijna als water, dus tot op heden ben/blijf ik optimistische dat alles goed komt :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Andrehj schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:11:
[...]

@baxxie Hoe is dit afgelopen? Want ik zou ook graag deze motoren vanuit domotica (in mijn geval Domoticz) aan willen sturen.
Dit werkt gewoon vlot.
Er is wel een risico aan maar als je goed oplet is er geen probleem. Op voorwaarde dat:
- De eerste keer dat je 24v op de rolluik aansluit moet je de 24v niet onderbreken. De rolluik gaat vanzelf naar beneden en terug naar boven op dezelfde polariteit. Dit is het kalibreren. Ik heb dit gedaan door de rolluik even rechtsreeks op de voeding te hangen.
- hang nooit een Velux controller op de rolluik want dan is het voor altijd om zeep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
tehfnz schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:49:

Als alles tot aan je kast bekabeld is, is het dan niet eenvoudiger om met een mdt 0-10v sturing te werken en 0-10v drivers ipv met Dali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
baxxie schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:50:
[...]
Dit werkt gewoon vlot.
Er is wel een risico aan maar als je goed oplet is er geen probleem. Op voorwaarde dat:
- De eerste keer dat je 24v op de rolluik aansluit moet je de 24v niet onderbreken. De rolluik gaat vanzelf naar beneden en terug naar boven op dezelfde polariteit. Dit is het kalibreren. Ik heb dit gedaan door de rolluik even rechtsreeks op de voeding te hangen.
- hang nooit een Velux controller op de rolluik want dan is het voor altijd om zeep
Dankjewel. Ik heb inmiddels ook al een paar maal met Velux gebeld, en die weten hier eigenlijk maar weinig van. Wat ik wel heb uitgevonden is dat Velux het systeem ergens in 2018 weer heeft veranderd. Nu wordt de afstandsbediening bij het rolluik geleverd, en niet meer bij de KUX 110. Volgens de mensen bij Velux is de afstandsbediening dan af-fabriek al met het rolluik gekoppeld, en ik vraag me ten zeerste af of bovenstaande truc dan nog wel werkt.

Verder vraag ik me nog af hoe de communicatie werkt tussen AB, KUX110 en het EML rolluik. Want als de AB al aan het rolluik is gekoppeld, waarom communiceert de KUX110 dan ook nog op 868 MHz? Dat stukje begrijp ik nog niet.

En dan is er nog het benodigde aantal KUX 110 voor vijf EML rolluiken op handmatig bediende ramen: Inmiddels heb ik van Velux op deze vraag drie verschillende antwoorden ontvangen:
  1. Je hebt voor elk rolluik een KUX 110 nodig.
  2. Een KUX 110 kan vijf (precies mijn aantal) rolluiken voeden, gewoon parallel aansluiten, maar dan bewegen ze wel allemaal op hetzelfde commando, alleen na elkaar.
  3. Een KUX 110 kan vijf rolluiken voeden, en ze zijn niet gekoppeld, want de rolluiken hebben immers allemaal een eigen AB
8)7 8)7 |:( Schiet mij maar lek...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
Ik heb de mijne aangekocht in juni 2017. Dus over de rolluiken van 2018 en later kan ik niets vertellen.
Zeer vervelend om aan te sturen die velux rolluiken.
Er bestaan ook rolluiken van Roma die ook op een velux passen, maar ik heb geen idee of dit een goede oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik zit nu met hetzelfde in mijn nieuwbouwwoning. 5 Velux dakramen geinstalleerd met buitenzonwering MML Skxx 5060 die ik graag aan KNX gekoppeld heb. KUX 110 heb ik één keer gekocht.

Heeft iemand ervaring met de KLF200 van Velux? Dit lijkt een Gateway te zijn die je middels digitale IO kunt aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

ndedecke schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 00:31:
[...]

thx.
gr,
Nick
Jahoor dat kan ik. Het is de Hager FWQ63N. Je moet zelf even kijken / berekenen welke je nodig hebt op basis van het aantal modules. Deze kast heeft bovenin nog aparte ruimte voor rijgklemmen e.d. Hoewel dat iets ruim bemeten is werkt het wel erg prettig :)

Oh en let bij het zoeken op het typenummer. De FWQ63N is mét deur, de FWQ63N1 zonder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
baxxie schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:54:
[...]

Als alles tot aan je kast bekabeld is, is het dan niet eenvoudiger om met een mdt 0-10v sturing te werken en 0-10v drivers ipv met Dali?
Ben niet bekend met die materie, maar hier op het forum werden de EldoLed Powerdrives (dali) aangeraden. Waarom zou je 0-10v verkiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tehfnz schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:26:
[...]

Ben niet bekend met die materie, maar hier op het forum werden de EldoLed Powerdrives (dali) aangeraden. Waarom zou je 0-10v verkiezen?
Idd met DALI heb je wel een stuk meer functionaliteit, en nagenoeg onbeperkt uit te breiden. Zeker in grotere systemen zal 0-10V duurder uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:34:
[...]

Idd met DALI heb je wel een stuk meer functionaliteit, en nagenoeg onbeperkt uit te breiden. Zeker in grotere systemen zal 0-10V duurder uitvallen.
Als alles tot in de kast bekabeld is kan je even goed 0-10v drivers zetten. De 0-10v mdt controller heeft dezelfde functionaliteit volgens mij.
Ik dacht dat je nog extra programmeer software moet aankopen voor Dali drivers, maar wsl vergis ik mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
baxxie schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:48:
[...]

Als alles tot in de kast bekabeld is kan je even goed 0-10v drivers zetten. De 0-10v mdt controller heeft dezelfde functionaliteit volgens mij.
Ik dacht dat je nog extra programmeer software moet aankopen voor Dali drivers, maar wsl vergis ik mij.
Je bedoelt de MDT AKD? Dat is niet echt een standaard analoge output (zoals de AIO) geloof dat die idd qua functionaliteit aardig in de buurt komt. Voordeel van DALI is dan ook nog dat het een bussysteem is, maar binnen de meterkast is dat natuurlijk minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Laatst online: 12-09 17:40

HSL

Ik ben me aan het inlezen in KNX om te kijken of dat wat is om mijn jaren 60 woning iets slimmer te maken terwijl we aan het verbouwen zijn. In eerste instantie zal het vooral over verlichting en een paar stopcontacten schakelen gaan, maar hou qua loze leidingen rekening met ruimte voor sensoren.

Mijn eerste vraag, waarschijnlijk beschrijf ik het verkeerd, maar is het mogelijk om een bestaande lichtknop (gewoon aan/uit, 1 plek in de kamer) aan KNX te koppelen zonder de bedrading van de knop naar de centraaldoos te vervangen?

Achtergrond info: In de centraaldozen van de woonkamer heb ik vorig jaar voor de zekerheid 2 loze leidingen aan gekoppeld toen we de oude bedrading gingen vervangen. Vanaf de centraaldoos loopt een leiding naar beneden, die komt uit in een wandcontactdoos waar de schakelaar zit, vanuit de wandcontactdoos loopt ook weer een leiding naar beneden waar een stopcontact in zit, dus die leiding van de schakelaar naar de centraaldoos zit redelijk vol. :) De centraaldozen zitten achter een knieschot op de verdieping boven de woonkamer, daar is genoeg ruimte voor eventuele apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
HSL schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 15:14:
Ik ben me aan het inlezen in KNX om te kijken of dat wat is om mijn jaren 60 woning iets slimmer te maken terwijl we aan het verbouwen zijn. In eerste instantie zal het vooral over verlichting en een paar stopcontacten schakelen gaan, maar hou qua loze leidingen rekening met ruimte voor sensoren.

Mijn eerste vraag, waarschijnlijk beschrijf ik het verkeerd, maar is het mogelijk om een bestaande lichtknop (gewoon aan/uit, 1 plek in de kamer) aan KNX te koppelen zonder de bedrading van de knop naar de centraaldoos te vervangen?

Achtergrond info: In de centraaldozen van de woonkamer heb ik vorig jaar voor de zekerheid 2 loze leidingen aan gekoppeld toen we de oude bedrading gingen vervangen. Vanaf de centraaldoos loopt een leiding naar beneden, die komt uit in een wandcontactdoos waar de schakelaar zit, vanuit de wandcontactdoos loopt ook weer een leiding naar beneden waar een stopcontact in zit, dus die leiding van de schakelaar naar de centraaldoos zit redelijk vol. :) De centraaldozen zitten achter een knieschot op de verdieping boven de woonkamer, daar is genoeg ruimte voor eventuele apparatuur.
Het kán, maar mag eigenlijk niet. Je zou dan deze in je centraaldoos moeten plaatsen:

https://www.voltus.de/hau...schaltaktor-2fach-6a.html

Beter is om dit achter je schakelaar te plaatsen. Kan 2 lampen individueel schakelen en heeft genoeg ingangen om je bestaande schakelaar aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:38

tomtommie

Alaaf!

Ja dan zou je een buskabel naar de centraaldoos moeten trekken en zo'n binaire ingang unit daar moeten plaatsen, maar strikt genomen mag je dat niet allemaal samen in één doos afmonteren omdat je met de isolatie zit. Daarnaast heb je dalijk naar de knop toe ook verschillende voltages in één buis wat weer niet mag. Zit die knop niet ook aan de nul ader van het stopcontact dat er onder zit? In dat geval kan het niet eens.

Een optie zou zijn om de kabels naar de knop en wcd nieuw te trekken waarbij je vanuit de knop zonder onderbreking naar je meterkast gaat met een groene bus kabel. Deze kabel mag namelijk zonder onderbreking langs 230 lopen.
Voor het stopcontact dat onder de knop zit zou je dan normale elektra draad zonder onderbreking naar de centraaldoos kunnen brengen. Dan loopt bij de knop weliswaar de 230 langs de knx kabel, maargoed daar zit dan nog isolatie omheen en je zou nog een extra tussenschot kunnen voorzien zodat niets elkaar kan raken.
Ik heb zelf ook zo'n punt moeten realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Laatst online: 12-09 17:40

HSL

Bedankt!
Dennis schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 18:31:
Beter is om dit achter je schakelaar te plaatsen. Kan 2 lampen individueel schakelen en heeft genoeg ingangen om je bestaande schakelaar aan te koppelen.
Er zit een drievoudige wcd bij de schakelaar (waren ooit 3 losse dimmers om de inbouwspots apart te kunnen dimmen). Die heb ik allemaal aan 1 schakelaar gekoppeld, dus er is genoeg ruimte om zo'n ding te monteren. Hebben ze die eventueel ook voor een dimmer of bestaan die compacte alleen in aan/uit?
[b]tomtommie in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"Zit die knop niet ook aan de nul ader van het stopcontact dat er onder zit? In dat geval kan het niet eens.
Ja, die zitten gekoppeld ja als ik het me goed herinner, maar misschien moet ik dat stopcontact ook gewoon schakelbaar maken met KNX via de schakelaar die Dennis voorstelt of kan dat niet?
[b]tomtommie in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"Een optie zou zijn om de kabels naar de knop en wcd nieuw te trekken waarbij je vanuit de knop zonder onderbreking naar je meterkast gaat met een groene bus kabel. Deze kabel mag namelijk zonder onderbreking langs 230 lopen.
Ik kan eventueel ook een gat naar achteren in de WCD boren en dan aan de andere kant van de muur een aparte buis infrezen, die muur moet nog gestucced worden. :) Maar dan heb ik een losse buskabel die van de schakelaar naar de meterkast.

In de centraaldoos zit de huidige schakelaar aan 7 230v inbouwspots gekoppeld, moet ik dan gewoon 230v draden naar de meterkast trekken om de verlichting daar te kunnen schakelen? Of zou het beter zijn om achter het knieschot een kastje te hangen waar ik de KNX voor die ruimte afmonteer? dan trek ik de buskabel gewoon door de centraaldoos naar dat kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Iemand een idee of het GIRA weerstation ook te voeden is met 30 VDC in plaats van 24 V? :+ Buiten de busspanning heeft deze nog extra 24 V (AC/DC) nodig, op mijn KNX voeding (MDT STC) zit nog een extra uitgang 30 VDC... De handleiding van Gira (p5 onderaan) geeft geen range op, enkel puur 24 V (AC/DC). Moet ik daar nu echt weer een extra voeding voor aanschaffen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:38

tomtommie

Alaaf!

Of een kleine voltage regulator in de Gira plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Rafael schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:01:
Iemand een idee of het GIRA weerstation ook te voeden is met 30 VDC in plaats van 24 V? :+ Buiten de busspanning heeft deze nog extra 24 V (AC/DC) nodig, op mijn KNX voeding (MDT STC) zit nog een extra uitgang 30 VDC... De handleiding van Gira (p5 onderaan) geeft geen range op, enkel puur 24 V (AC/DC). Moet ik daar nu echt weer een extra voeding voor aanschaffen? 8)7
Busspanning is ook 24-30V, dus vermoedelijk kun je gewoon de 30V van de MDT aanbieden. Gezien het toestel AC en DC accepteert moet er al een gelijkrichter in zitten dus waarschijnlijk zit er ook al een regulator in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 09:55

vDR

Rafael schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:01:
Volgens mij dien je gewoon het 2de aderpaar aan te sluiten. Dit dient voor bijkomende spanning op busdeelnemers die niet voldoende hebben op het rood zwarte aderpaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Zo, LinuX-TUX is weer een paar weekjes bezig geweest in zijn nieuwe huis. Niet alleen KNX komt aan bodt, maar ook stucen, zelfgebouwde verlaagde plafonds, latexen, ethernet kabels trekken ed.

Nu is het even tijd om afstand te nemen en te bezinnen, KNX ontwerp fine-tunen en gaan opbouwen in kastjes (had initieel 2 in mijn hoofd, maar gaan er 3 worden ivm verlaagd plafond. Bleek toch voor laagspanning over een bepaalde magische grens heen te gaan volgens een superhandig excel sheetje uit dit topic. En bij gebrek aan leidingen / geen risico willen nemen, besloten de KNX busdraad daar naar toe te voeren om het eventueel vanuit daar te kunnen doen)

Nu (even totaal buiten de bovenstaande scenario) zit ik met een ander aankomend vraagstuk waar ik me he-le-maal stuk op bijt.

In de muurkast waar TV in hangt en een stuk verder de eettafel is, is verzonnen / ontworpen om verzonken ledstrips erin te verwerken. Aangezien ik een hekel heb aan een afstandbedieninkje te hebben voor elk soort elektronisch apparaat in huis EN we toch lekker bezig zijn met KNX, dacht ik "dat moet wel te integreren zijn". Daarbij ben ik ook nog eens makkelijk in programmeren en kwam ik een Arduino/RasPi projectje tegen met neopixel led strips waarmee ze ambilight on the fly maakten (misschien voelen jullie hem al aankomen).
Graag wil ik deze combinatie gewoon verwezenlijken, maar dan wel met ledstrips van 144 leds per meter.

Ik ga stuk op:
- energie die het vreet en de driver die ik ervoor nodig heb. Wat is handig? 1 Phoenix driver van X volt bij 380 watt en dan elke halve meter aansolderen? (wat natuurlijk ook afhangt van welke soort addressable led strip neem van 5v, 12v of 24v)
- Aansturing via KNX. Ik zit bijna te overwegen om een simpele serial aansluiting te maken met arduino voor basic KNX. Arduino omdat het een stukje sneller aan staat / minder overkill is dan een raspberry pi. (en ik weet dat er een brug is gemaakt in het verleden http://liwan.fr/KnxWithArduino/ )
- 144 leds / meter ... lijkt er maar 1 te zijn die dat maakt ... en dan ook nog eens per 2 meter hooguit (en ik heb ~7,5 meter nodig)

Heb ik iets gemist? Kan ik beter bij ledstrip koning oid gewoon een normale simpele oplossing kopen en deze altijd nog ombouwen / aansluiten op KNX? Zijn er andere mensen die hiermee hebben zitten worstelen?

vDR schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 09:41:
[...]

Volgens mij dien je gewoon het 2de aderpaar aan te sluiten. Dit dient voor bijkomende spanning op busdeelnemers die niet voldoende hebben op het rood zwarte aderpaar.
Klopt, maar zo'n 24v voedinkje is er al voor 10 euro bij voltus. De X1 heeft het ook nodig van Gira. Maar je kan door tot 303 euro voor zo'n ding. Toevallig kwam ik erachter dat een vriend nog een paar van die krengen in een stoffige kast had liggen, heb de lichtste meegenomen, maar nu met de LED strip ping/pong van mezelf zou ik hem zomaar eens aan kunnen schieten om die zwaardere over te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 13-06-2019 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:46
Heb je voor de aansturing DALI ook overwogen of QuinLED ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
Fabian schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:11:
Heb je voor de aansturing DALI ook overwogen of QuinLED ?
DALI yes, maar is meestal voor statische verlichting. QuinLED ga ik even op inzoomen, bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 10:45
Goeie dag

Misschien kan iemand mij helpen

Mijn vraag

Goeie dimmer voor led, knx

Ik zou de situatie even voor stellen

Aantal lampen die ge dimt moeten worden

Gang 5xgu10 led lamp moet nog aangeschaft worden

Slaapkamer 4xgu10
Slaapkamer 6xgu10

Hal 2x e27

Woonkamer tavel lamp 2/3 xe27 led

Wandlampen 5xgu10

Buitenverlichting
8xgu10

Ik was al wat aan het Google geweest , en zag wel diverse merken langskomen? Ik vroeg me Af of er mensen zijn die met bepaalde merken goeie ervaring hebben?

Alvast bedankt

I7 3930k, Asus Gtx 680 DC2Top , Asus Rampage iv Formula, Antec HCP 1200 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
LinuX-TUX schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:39:
- Aansturing via KNX. Ik zit bijna te overwegen om een simpele serial aansluiting te maken met arduino voor basic KNX. Arduino omdat het een stukje sneller aan staat / minder overkill is dan een raspberry pi. (en ik weet dat er een brug is gemaakt in het verleden http://liwan.fr/KnxWithArduino/ )
Ik heb ook even liggen kloten met een Arduino en een Siemens Siemens buskoppelaar.
Nooit werkende gekregen.
Mijn plan is nu om 'afstandsbedieningssturingen' te gaan doen met een ESP8266 ipv Arduino, en hiernaar via wifi commando's te sturen vanuit OpenHAB, ipv te koppelen met KNX.

Hoe ga je het RF gedeelte aanpakken? Meer bepaald, hoe ga je uitvinden welke commando's je remote uitstuurt? Zelf heb ik daar nog geen simpele oplossing voor bedacht.
Voor mijn Novy dampkap heb ik de commando's al verkregen via @HyperBart maar ik heb nog wel wat dingen die ik ga willen aansturen.
canonchiel schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:34:
Goeie dimmer voor led, knx

Gang 5xgu10 led lamp moet nog aangeschaft worden

Slaapkamer 4xgu10
Slaapkamer 6xgu10

Hal 2x e27

Woonkamer tavel lamp 2/3 xe27 led

Wandlampen 5xgu10

Buitenverlichting
8xgu10
GU10's zijn moeilijk te dimmen. Heel veel hangt af van de lamp zelf, maar ook hoeveel je er tegelijk wil dimmen. Ik heb een 5-tal GU10's in een ruimte die helemaal niet goed dimmen. Een andere GU10 van Philips (dimtone) die ik als test ergens heb hangen doet het wel heel goed.
Die 8x voor buiten zou ik als het kan toch proberen in 2 kringen te splitsen.

(Graag ook wat minder newlines gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
[b]

[...]

GU10's zijn moeilijk te dimmen. Heel veel hangt af van de lamp zelf, maar ook hoeveel je er tegelijk wil dimmen. Ik heb een 5-tal GU10's in een ruimte die helemaal niet goed dimmen. Een andere GU10 van Philips (dimtone) die ik als test ergens heb hangen doet het wel heel goed.
Die 8x voor buiten zou ik als het kan toch proberen in 2 kringen te splitsen.

(Graag ook wat minder newlines gebruiken)
Jah het voordeel is dat ik zoals de buiten verlichten, allemaal apart heb, dus ik kan er gewoon kiezen om ze op te splitsen.

Welke dim actor gebruik jij zelf? En welk type lampen bevielen jou goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123paultje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:46
canonchiel schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:12:
[...]

Jah het voordeel is dat ik zoals de buiten verlichten, allemaal apart heb, dus ik kan er gewoon kiezen om ze op te splitsen.

Welke dim actor gebruik jij zelf? En welk type lampen bevielen jou goed ?
Zelf gebruik ik de Theben DMG2t icm de Philips warmglow, dit werkt perfect met de gu10 (2 op dimkanaal) en e27 (tussen 1 en 4 per dimkanaal aangesloten)

Verder kan je ook hue verlichting via home-assistant over KNX aansturen, dit is natuurlijk een minder mooie oplossing maar werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
123paultje schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:53:
[...]

Zelf gebruik ik de Theben DMG2t icm de Philips warmglow, dit werkt perfect met de gu10 (2 op dimkanaal) en e27 (tussen 1 en 4 per dimkanaal aangesloten)

Verder kan je ook hue verlichting via home-assistant over KNX aansturen, dit is natuurlijk een minder mooie oplossing maar werkt ook goed.
Toevallig ook nog andere led lampe in gebruik?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123paultje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:46
canonchiel schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:37:
[...]

Toevallig ook nog andere led lampe in gebruik?

Mvg
Achter KNX dimmers alleen de Philips lampen, wel nog een paar Hue en Tradfri op plaatsen waar ik nog moet verbouwen de de kabels nog niet op de KNX kast uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonchiel
123paultje schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 06:59:
[...]

Achter KNX dimmers alleen de Philips lampen, wel nog een paar Hue en Tradfri op plaatsen waar ik nog moet verbouwen de de kabels nog niet op de KNX kast uitkomen
Zo te horen ben je daar wel vrij positief over? Als ik het goed begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Dali Gateway en EldoLed Powerdrive zijn net toegekomen. Heb ik de Toolbox pro nodig om de powerdrive te configureren of kan alles gewoon via de druktoetsen op de Powerdrive?

[ Voor 56% gewijzigd door tehfnz op 14-06-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Die heb je niet nodig @tehfnz. Alles kan via de drukknopjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Aansturen van een led spot met de Powerdrive (via de webinterface van de SCN-DALI64.03) lijkt te werken zoals het hoort. Wanneer ik er echter een ledstrip op aansluit stoot ik toch op wat problemen:
  • wanneer ik de strip aanzet lichten enkele zones eerst op, pas nadien alle leds (video)
  • bij het dimmen geven sommige zones meer licht dan andere (video)
Wat kan er hier mislopen? Slechte strip, foute instelling op de driver, deze driver niet geschikt voor strips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 09:53
MeanWell heeft nieuwe CC drivers uitgebracht met geintegreerde knx koppeling - LCM-40KN.
Lijkt me wel intressant om uit te testen, zeker voor de prijs waaraan ze momenteel staan.
Denk dat ik er enkele ga bestellen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-08 08:59
Hallo allemaal,

Ik en mijn vriendin hebben een kavel gekocht en de aannemer gaat volgend jaar april starten met de bouw, zij leveren het casco op en ik ga het zelf afbouwen. Nu ben ik mij al een tijdje in aan het lezen op onder andere dit forum en bij mij is de keuze inmiddels gevallen op KNX. Ik heb de ETS Lite inmiddels in bezit en ben me nu aan het oriënteren op component keuze. De component keuze tot nu is eigenlijk als volgt:
Gira X1
Dimactoren van MDT
Schakelactoren van MDT
Binaire ingangmodule van MDT
Aanwezigheidsmelders van Esylux
Taster van Gira F100 lijn

Voor als nog komt er in de woonkamer/keuken 1 tast sensor en in de overige ruimtes een puls schakelaar die op de binaire ingang binnenkomt. Het idee is om met de tijd de ruimtes wel te gaan voorzien met tasters maar voor als nog past dit niet binnen budget.

De verlichting gaat met name bestaan uit spots met GU10 aansluiting en moeten dan gedimd worden middels de dimactor.

In de toilet , de gang en de overloop is het idee om aanwezigheidssensoren te plaatsen.

Ik ben er nog niet uit wat voor warmtepomp er in huis komt maar de verwarming zal plaats gaan vinden middels vloerverwarming. Het idee is wel om op een later moment de vloerverwarming middels KNX aan te gaan sturen net als de ventilatie, wellicht hebben jullie hier nog tips over?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden tot dusver.

Groet Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:18
Hallo,

Ben het KNX plan voor mij huis verder aan het uitwerken.
Maar stuit nog op het stukje verwarming.

Verwarming
- Aansturen per ruimte DMV roomcontroller
- Beneden vloerverwarming
- Kamers radiators (zonder knoppen aanvoer vanuit verdeler)

Als ik kijk naar deze verdeler is er per zone een regelafsluiter toegepast
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5d0f34b654315/5d0f34b647bd3-Aantekening.png

Kan de complete vloerverwarming niet met een regelafsluiter worden aangestuurd? (Zie omcirkelde deel)

En wat voor verdeler zouden jullie toepassen voor de radiatoren of kunnen die op dezelfde verdeler?
En wat is de beste manier van verdere aansturing met welke verwarmingsactor?

Dit vondt ik als regelafsluiter
https://eibhandel.de/Moeh...itung-230V-NC-stromlos-zu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

De rood omcircelde knop is volgens mij geen regelafsluiter maar een thermostaatknop die er voor zorgt dat het water in je vloerverwarming niet boven een bepaalde temperatuur komt. De aanvoerleidingen vanuit de CV zijn hoge temperatuur (60 - 90 graden), het water in de vloerverwarming is lage temperatuur (meestal gelimiteerd op zo'n 30 tot 35 graden). De thermostaatknop mengt het water uit je vloerverwarming circuit bij met water uit de CV totdat die de doeltemperatuur heeft bereikt.

In theorie zou je op die plek wel de aanvoer van de volledige verdeler kunnen bedienen, maar dan moet je een afsluiter hebben die wel thermostatisch werkt. Geen idee of zoiets bestaat, en het lijkt me sowieso logischer om de regeling per zone te doen (zoals nu al voorbereid lijkt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tehfnz schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 15:02:
Wat kan er hier mislopen? Slechte strip, foute instelling op de driver, deze driver niet geschikt voor strips?
Ik durf het je niet te zeggen eerlijk gezegd.
Rick2506 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 16:18:
Ik en mijn vriendin hebben een kavel gekocht en de aannemer gaat volgend jaar april starten met de bouw, zij leveren het casco op en ik ga het zelf afbouwen. Nu ben ik mij al een tijdje in aan het lezen op onder andere dit forum en bij mij is de keuze inmiddels gevallen op KNX. Ik heb de ETS Lite inmiddels in bezit en ben me nu aan het oriënteren op component keuze. De component keuze tot nu is eigenlijk als volgt:
Gira X1
Dimactoren van MDT
Schakelactoren van MDT
Binaire ingangmodule van MDT
Aanwezigheidsmelders van Esylux
Taster van Gira F100 lijn

Voor als nog komt er in de woonkamer/keuken 1 tast sensor en in de overige ruimtes een puls schakelaar die op de binaire ingang binnenkomt. Het idee is om met de tijd de ruimtes wel te gaan voorzien met tasters maar voor als nog past dit niet binnen budget.
Lijkt me een prima (tijdelijke) oplossing en misschien heb je het ook helemaal niet nodig. Ikzelf heb beneden überhaupt geen schakelaars en tasters. Gira X1 is uitermate stabiel en fijn product, al ben je wel gebonden aan de interface.
De verlichting gaat met name bestaan uit spots met GU10 aansluiting en moeten dan gedimd worden middels de dimactor.

In de toilet , de gang en de overloop is het idee om aanwezigheidssensoren te plaatsen.
Goed idee!
Ik ben er nog niet uit wat voor warmtepomp er in huis komt maar de verwarming zal plaats gaan vinden middels vloerverwarming. Het idee is wel om op een later moment de vloerverwarming middels KNX aan te gaan sturen net als de ventilatie, wellicht hebben jullie hier nog tips over?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden tot dusver.
Kijk even naar de Theben OT-Box S. Die kun je ook perfect gebruiken in combinatie met Theben HMT6 of HMT12.

Wat betreft ventilatie weet ik niet of je airco bedoelt, maar de grote merken Mitsubishi en Daikin kun je beide probleemloos op KNX aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Zoefff schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:14:
De rood omcircelde knop is volgens mij geen regelafsluiter maar een thermostaatknop die er voor zorgt dat het water in je vloerverwarming niet boven een bepaalde temperatuur komt. De aanvoerleidingen vanuit de CV zijn hoge temperatuur (60 - 90 graden), het water in de vloerverwarming is lage temperatuur (meestal gelimiteerd op zo'n 30 tot 35 graden). De thermostaatknop mengt het water uit je vloerverwarming circuit bij met water uit de CV totdat die de doeltemperatuur heeft bereikt.

In theorie zou je op die plek wel de aanvoer van de volledige verdeler kunnen bedienen, maar dan moet je een afsluiter hebben die wel thermostatisch werkt. Geen idee of zoiets bestaat, en het lijkt me sowieso logischer om de regeling per zone te doen (zoals nu al voorbereid lijkt te zijn).
Je zou ook de gehele woning van lage temperatuur verwarming kunnen voorzien..
Om terug te komen op de vloerverwarming dan meet je toch nog steeds 1 ruimte?
Waarom moet elke groep dan een apparte afsluiter hebben?

Hoe doen andere dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

kevin0101 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:44:
[...]

Je zou ook de gehele woning van lage temperatuur verwarming kunnen voorzien..
Dat zou zeker kunnen. Maar dan moet je dat wel op de CV in kunnen stellen, en je moet geen radiatoren hebben op een andere plek want die hebben heet water nodig en functioneren niet bij lage temperatuur.
Om terug te komen op de vloerverwarming dan meet je toch nog steeds 1 ruimte?
Waarom moet elke groep dan een apparte afsluiter hebben?

Hoe doen andere dit?
Met de thermostaatknop op de vloerverwarming (die rood omcircelde dus) meet je géén ruimtetemperatuur! Je meet daarmee alleen de temperatuur van het water in de verdeler om te voorkomen dat dit boven een bepaalde waarde uit komt. Je kan dit dus niet vergelijken met een thermostaatknop zoals je die normaal op radiatoren ziet.

Met de afsluiters per zone regel je, in combinatie met temperatuursensoren in de verschillende ruimtes, de afzonderlijke ruimtetemperatuur.

Dus dan krijg je zoiets als:
  1. Ruimte zone 1 is 16 graden en zone 2 is 16 graden
  2. Sensoren in die ruimtes meten dat, en sturen de CV aan
  3. Thermostaatventiel verdeler staat open zodat water kan worden bijgemengd door CV tot 35 graden. Zolang de zones hun warmte kwijt kunnen aan de vloer zal dit een beetje pendelen zodat het water continue bijgemengd blijft worden
  4. Zone ventielen 1 en 2 staan open
  5. Zone 1 en zone 2 warmen op
  6. Zone 1 is klein dus nu al opgewarmd tot 19 graden -> ventiel 1 gaat dicht
  7. Zone 2 is nu ook opgewarmd tot 19 -> ventiel 2 gaat dicht en CV gaat uit
Zonder de afzonderlijke zoneregeling kan je de ruimtes niet apart bedienen en kan het best zijn dat zone 1 (b.v. de WC) veel warmer wordt dan zone 2 (de woonkamer) omdat de eerste ruimte een stuk kleiner is. Daarom wil je die apart kunnen regelen zodat de ene zone nog kan opwarmen terwijl de ander al op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
Zoefff schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:52:
[...]

Dat zou zeker kunnen. Maar dan moet je dat wel op de CV in kunnen stellen, en je moet geen radiatoren hebben op een andere plek want die hebben heet water nodig en functioneren niet bij lage temperatuur.

[...]

Met de thermostaatknop op de vloerverwarming (die rood omcircelde dus) meet je géén ruimtetemperatuur! Je meet daarmee alleen de temperatuur van het water in de verdeler om te voorkomen dat dit boven een bepaalde waarde uit komt. Je kan dit dus niet vergelijken met een thermostaatknop zoals je die normaal op radiatoren ziet.

Met de afsluiters per zone regel je, in combinatie met temperatuursensoren in de verschillende ruimtes, de afzonderlijke ruimtetemperatuur.

Dus dan krijg je zoiets als:
  1. Ruimte zone 1 is 16 graden en zone 2 is 16 graden
  2. Sensoren in die ruimtes meten dat, en sturen de CV aan
  3. Thermostaatventiel verdeler staat open zodat water kan worden bijgemengd door CV tot 35 graden. Zolang de zones hun warmte kwijt kunnen aan de vloer zal dit een beetje pendelen zodat het water continue bijgemengd blijft worden
  4. Zone ventielen 1 en 2 staan open
  5. Zone 1 en zone 2 warmen op
  6. Zone 1 is klein dus nu al opgewarmd tot 19 graden -> ventiel 1 gaat dicht
  7. Zone 2 is nu ook opgewarmd tot 19 -> ventiel 2 gaat dicht en CV gaat uit
Zonder de afzonderlijke zoneregeling kan je de ruimtes niet apart bedienen en kan het best zijn dat zone 1 (b.v. de WC) veel warmer wordt dan zone 2 (de woonkamer) omdat de eerste ruimte een stuk kleiner is. Daarom wil je die apart kunnen regelen zodat de ene zone nog kan opwarmen terwijl de ander al op temperatuur is.
Maar als ik kijk na een standaard woonkamer zon 60 vierkante meter, heb je een verdeler van 6 groepen.
Waar je er maar 1 meet... Daar is waar ik het niet begrijp (andere ruimtes waar je meet snap ik dat je dan een appart ventiel nodig heb. Maar in deze situatie van 6 groepen voor een ruimte hoe schakel je dat want die moeten gewoon samen geschakeld worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenos
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-08 10:09
kevin0101 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Maar als ik kijk na een standaard woonkamer zon 60 vierkante meter, heb je een verdeler van 6 groepen.
Waar je er maar 1 meet... Daar is waar ik het niet begrijp (andere ruimtes waar je meet snap ik dat je dan een appart ventiel nodig heb. Maar in deze situatie van 6 groepen voor een ruimte hoe schakel je dat want die moeten gewoon samen geschakeld worden toch?
Dat klopt, echter mag de maximale lengte van de vloerverwarmingsbuizen ongeveer 70-80m lang zijn, daarom heb je meerdere zones, standaard kan je de klep simpelweg per zone op de hoofdverdeler draaien. Anders hadden ze een aanpassing moeten maken op de hoofdleiding om daar één klep op te kunnen zetten.

6 x 30,- of een loodgieter vragen om een extra aansluiting te maken en 1 x 30,- is denk de afweging geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

kevin0101 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:59:
[...]

Ah, ik had niet door dat al die 6 groepen naar één ruimte gaan. Over het algemeen heb je max 100 meter buis per groep en gebruik je ongeveer 10 meter per m2 dus hier kan je inderdaad 60 m2 mee bedienen. Dat vind ik op zich best groot voor een woonkamer. Dat is die van ons ook wel, maar dan wel verdeeld over woonkamer en woonkeuken. Je kan er dan inderdaad voor kiezen om dat als één geheel te schakelen. Maar om mijn eigen huis als voorbeeld te nemen; daar is de voorkant van het huis vaak een stuk warmer dan de achterkant i.v.m. de ligging, glaspartijen en zon die meehelpt. Dus zelfs in 1 ruimte is het dan niet gek om de verschillende lussen los te schakelen.

In jouw situatie zou je inderdaad de hoofdleiding kunnen schakelen (maar dan wel met een extra ventiel voor de thermostaatknop) maar ik denk dat er voor gekozen is om het op deze manier te doen omdat dit wat conventioneler is. Bovendien ben je zo flexibeler en kan je nu gewoon kiezen of je het gelijk of afzonderlijk regelt. Hoe meer keus hoe beter toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-08 08:59
Beste ETS gebruikers,

Ik zit erg te worstelen met de opbouw van de groepsadressen voor mijn woning. Wat is een handige/logische opbouw? Heeft iemand misschien een voorbeeld project beschikbaar voor mij?

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Een veel voorkomende is:
- niveau 1: functie, bv verlichting - zonwering - verwarming - alarm - energie - ... Er zijn er ook die verlichting opsplitsen in dimmen en schakelen, sommige gebruiken een aparte groep voor terugmeldingen.
- niveau 2: ruimtes (keuken, woonkamer, badkamer, slaapkamer, ...)
- niveau 3: afzonderlijke adressen

Ik doe het andersom; ik gebruik het eerste niveau voor de ruimtes en het 2de voor de functies. Reden hiervoor is dat ik nogal veel ruimtes heb, en het 2de niveau is beperkt tot 8 groepen.

Maar er zijn ook andere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Ik ben componenten aan het kiezen voor mijn installatie en kom vaak bij MDT uit. Voor mijn lichtsturing heb ik zeker een DALI gateway nodig.
Ik zit nu naar de MDT DaliControl Gateway DALI16/32 en de DaliControl IP Gateway DALI64 (SCN-DALI64.03) te kijken maar het verschil tussen deze producten is me niet zo duidelijk.

Wat zou de "IP" aanduiding betekenen ?
Beide kunnen 64 ballasten individueel aansturen en 16 groepen (DALI64.03 en DALI16.03). De DALI32.03 kan 128 ballasten en 32 groepen doen, maar zijn 2 aparte gateways intern dacht ik.

Verder zijn all functionaliteiten gelijk.

https://www.mdt.de/EN_Dali_Gateway.html vs https://www.mdt.de/EN_Dali_Gateway_16.html

help :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
De IP versie heeft een web interface zie ik.
Ik ben niet zo bekend met Dali en zijn terminologie, dus best de beschrijvingen goed vergelijken. Ik zie bv ook dit verschil:

SCN-DALI16/32.03
The free DCA app is used for the commissioning of the DALI bus system, the configuration of the scenes and the time-dependent lighting moods.
SCN-DALI64.03
The commisioning after installation and group attribution of the MDT DaliControl IP Gateway is done with the buttons on the device or with the integrated webinterface. Quick identification and group attribution of the connected DALI segments can be done without connection to the KNX bus. The network connection is realized with an RJ45 interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
Rick2506 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:03:
Beste ETS gebruikers,

Ik zit erg te worstelen met de opbouw van de groepsadressen voor mijn woning. Wat is een handige/logische opbouw? Heeft iemand misschien een voorbeeld project beschikbaar voor mij?

Rick
Misschien heb je hier wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
ndedecke schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:03:
Ik ben componenten aan het kiezen voor mijn installatie en kom vaak bij MDT uit. Voor mijn lichtsturing heb ik zeker een DALI gateway nodig.
Ik zit nu naar de MDT DaliControl Gateway DALI16/32 en de DaliControl IP Gateway DALI64 (SCN-DALI64.03) te kijken maar het verschil tussen deze producten is me niet zo duidelijk.

Wat zou de "IP" aanduiding betekenen ?
Beide kunnen 64 ballasten individueel aansturen en 16 groepen (DALI64.03 en DALI16.03). De DALI32.03 kan 128 ballasten en 32 groepen doen, maar zijn 2 aparte gateways intern dacht ik.

Verder zijn all functionaliteiten gelijk.

https://www.mdt.de/EN_Dali_Gateway.html vs https://www.mdt.de/EN_Dali_Gateway_16.html

help :-)
Ik heb zelf de IP versie en deze heeft - zoals teaser reeds aanhaalde - een IP interface. Op Voltus is het prijsverschil tussen beide modellen slechts ~30€, keuze was dus snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
tehfnz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Ik heb zelf de IP versie en deze heeft - zoals teaser reeds aanhaalde - een IP interface. Op Voltus is het prijsverschil tussen beide modellen slechts ~30€, keuze was dus snel gemaakt.
Nu zie ik het (eindelijk) ook. Ik vond nergens een RJ45 aansluiting op de foto.
Ik had hun datasheet bekeken en daar staat het dan niet/vreemd aangeduid:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zvxiwgnxf09p6ld/mdtdali64.jpg?dl=1

Het opschrift eth.1 had ik niet gezien. Blijkbaar zit de RJ45 aansluiting dus onder de zwart/rode TP busaansluiting.
Uit de manual: An RJ-45 socket is located above the KNX bus connector at the bottom left-hand side of the device 8)7

Qua functionaliteit is het dali group management wel beperkt:
The MDT DaliControl IP Gateway receives KNX/EIB telegrams and enables the classic control of 16 DALI groups plus individual control up to 64 ECGs. Once the ECGs have been assigned to a group, they can no longer be controlled individually. An ECG can only be allocated to one DALI group. The DaliControl IP Gateway does not support multi-group allocations. If multi-group allocation is required, it must be realized via KNX communication objects.
Jammer dus dat ik maar 16 groepen kan aanmaken en dan ook de optie verlies om de ballasten nog manueel aan te spreken. De Dali spec laat toch meer groepen toe.
Dat er maar 16 scenes zijn is wel logisch, per dali lijn is dat volgens de spec beperkt tot 16.

Ik kwam ook de JUNG dali gateway tegen en die ondersteunt tot 32 groepen en ook multigroup assignment.
Misschien niet blocking in mijn geval maar ik zal er toch even moeten over nadenken hoe ik het best organiseer.

Voor mijn hoofdverlichting (led spotjes) heb ik namelijk 31 dali drivers. Er kunnen namelijk maar max 4 spotjes op 1 driver. Op sommige plaatsen zoals bvb het keukenwerkblad heb ik dan 8 spotjes zitten (=2 drivers) die ik anders in 1 groep zou steken om ze als 1 geheel aan te kunnen spreken.
Mocht ik deze ook in een groep "keuken" hebben met nog wat andere drivers bij (=multi group assignment op dali niveau) dan kan met 1 dali telegram alles direct gestuurd worden.
En als je dan toch iets individueel wil sturen (bvb enkel aanrecht links) dan zou ik individuele addressering kunnen gebruiken.
Allemaal wel binnen KNX op te lossen, maar ik dacht net daarvoor gebruik te maken van het DALI protocol.

Ik zal alvast even de producten inladen in ETS en daar eens vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

De RJ54 aansluiting zit voor de busaansluiting. De foto in jouw bericht is zo strak van boven gemaakt dat je de diepte niet goed ziet, op https://www.eibmarkt.com/...0571/Product/View/N760188 staat een afbeelding die net even scheef is en daardoor duidelijker:

Afbeeldingslocatie: https://www.eibmarkt.com/isroot/eibmarkt/productimages/n760188/zoom/mdt-scn_dali64_03-dalicontrol-n760188_01.jpg

Verder heb ik overigens geen ervaring met dit product. Ik volg je besluitvorming want ik moet zelf ook nog een oplossing voor LED sturing hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Leve de 3D view van eibmarkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
teaser schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:49:
Leve de 3D view van eibmarkt :)
gisteren ook daar gekeken maar ik kreeg hem niet naar onderen gedraaid :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ja het is eerder 2.5D zoals de oudere FPS'en genre Doom.
Maar toch. Al vaker speciaal eibmarkt bezocht speciaal om het product eens goed te bekijken. Zelfs de fabrikanten plaatsen meestal niet zo'n uitgebreide foto's op hun productpagina's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Info open huis augustus

Het wordt eindelijk eens tijd om een datum te prikken voor de reeds lang geplande open huis bij mij thuis in Deurne, Antwerpen. Geef hier op wanneer jullie beschikbaar zijn!.

@tehfnz @Frakke0 @Natrixz @SeppeD @nielsh @Coenos @J.One @Dennis graag stemmen, binnen een week hoop ik de poll te kunnen afsluiten.

Wie zich nog niet had opgegeven maar wel interesse heeft mag ook gerust de poll invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@teaser : kijk er al naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 20:44
teaser schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:42:
Info open huis augustus

Het wordt eindelijk eens tijd om een datum te prikken voor de reeds lang geplande open huis bij mij thuis in Deurne, Antwerpen. Geef hier op wanneer jullie beschikbaar zijn!.

@tehfnz @Frakke0 @Natrixz @SeppeD @nielsh @Coenos @J.One @Dennis graag stemmen, binnen een week hoop ik de poll te kunnen afsluiten.

Wie zich nog niet had opgegeven maar wel interesse heeft mag ook gerust de poll invullen.
Cool!
Ik heb de dagen opgegeven, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetwieg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09-2024
Voor het aansturen van licht in ruimtes waar mogelijk ook geslapen wordt ben ik op zoek naar bewegings melders die zowel een groot oppervlak (ruimtes van 15*9m) als ook uitgeschakeld kunnen worden om te voorkomen dat tijdens het slapen de lichten aan gaan.

Als bijkomende functie zat ik te kijken of ik dit in de status led van de schakelaars kan weergeven, en toen viel mijn oog op de CHPLE-08/02.1.00 van GVS (https://www.voltus.de/hau...sanzeige-matt-4-fach.html) of (https://dutch.alibaba.com...ton-gang-62095603370.html)

Deze switch heeft als voordeel dat je de kleur van de let door middel van een waarde kan bepalen tussen Rood, Groen en Blauw. Ik kan helaas weinig ervaring over deze schakelaars vinden.

Hebben jullie ervaring met deze schakelaar en weten jullie welke beweging's melders hier goed voor geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
teaser schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:42:
Info open huis augustus

Bijna iedereen heeft binnen de 6 uur gestemd, sterk!
De voorkeursdag is duidelijk, dus ik heb de poll afgesloten. Het wordt dus zaterdag 31 augustus 14u.

@Coenos laat jij ook nog even weten of dat voor jou kan?

Moest er achteraf iemand uiteindelijk toch niet kunnen, laat het dan graag even weten. De reservelijst is nog leeg maar mogelijk dagen er de komende weken toch nog geïnteresseerden op die een eventuele vrijgekomen plaats kunnen opvullen.

Ik stuur later iedereen nog een PM met praktische details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
hetwieg schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:42:
Voor het aansturen van licht in ruimtes waar mogelijk ook geslapen wordt ben ik op zoek naar bewegings melders die zowel een groot oppervlak (ruimtes van 15*9m) als ook uitgeschakeld kunnen worden om te voorkomen dat tijdens het slapen de lichten aan gaan.
Elke melder heeft een 'block' functie.
Hebben jullie ervaring met deze schakelaar en weten jullie welke beweging's melders hier goed voor geschikt zijn?
Van het merk GVS heb ik zelfs nog nooit gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12
teaser schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:41:
[...]

De voorkeursdag is duidelijk, dus ik heb de poll afgesloten. Het wordt dus zaterdag 31 augustus 14u.

Moest er achteraf iemand uiteindelijk toch niet kunnen, laat het dan graag even weten. De reservelijst is nog leeg maar mogelijk dagen er de komende weken toch nog geïnteresseerden op die een eventuele vrijgekomen plaats kunnen opvullen.

Hier anders ook wel interesse, vanavond eens bij vrouwlief horen voor die datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThirtyOne34
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-11-2024
Hi!

Ik ben pas nieuw hier. Ben van BELGIË. :)B Wij hebben een huis gekocht en zijn bezig met een renovatie. Ik heb heel wat zitten opzoeken over domotica en ik ben een beetje verliefd geworden op KNX. Ik ben op dit moment bezig met de elektriciteit uit te breiden in het huis. We zouden graag zoveel mogelijk van de bestaande stopcontacten behouden, maar er wel nog heel wat toevoegen en bestaande stopcontacten uitbreiden naar setjes van 4. Heb heel wat zitten lezen in het topic over KNX op Tweakers en jij leek me wel een expert in België.
  1. Kan ik in zo'n "set van 4 stopcontacten" 1 buskabel laten toekomen om ze toch apart te kunnen meten/schakelen? Hoe werkt dit precies? Ik vind redelijk veel info, maar over de precieze bekabeling aan de eindpunten vind ik weinig.
  2. Het aansluiten van de stopcontacten zelf gebeurt gewoon op de klassieke manier, begrijp ik? (Parallel aansluiten op de kring?) De buskabel komt er dan nog apart bij?
  3. Ik laat alle nieuwe bekabeling over het plafond van de kelder lopen. Werk ik best met een buisje per kabel of kan ik meerdere kabels samensteken in bredere kabelgoten? Welke mogen samen?
  4. Is er ergens een oplijsting van veelgebruikte kant-en-klare sensoren/schakelaars/devices/...? Een beetje een overzicht van de mogelijkheden van KNX zodat ik geen bekabeling vergeet klaar te leggen...
  5. Ik zou graag een of meer ruime, grote, stevige, kwalitatieve elektriciteitskast(en) willen. Zijn er mooie aanraders? Ik val wel voor een metalen kast, maar heeft dit veel nadelen?
  6. EDIT: nog een extra vraag... Ik zie vaak discussies over SVV vs. UTP... Maar welke is nu de echte KNX-kabel die ik ook soms vermeld zie worden? Ik wil graag gewoon de beste :-)
Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door ThirtyOne34 op 04-07-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Zoefff schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:44:
Verder heb ik overigens geen ervaring met dit product. Ik volg je besluitvorming want ik moet zelf ook nog een oplossing voor LED sturing hebben :)
Ondertussen nog een paar zaken nagekeken ivm DALI. Ik had eerst nog wat zaken verkeerd voor.
Wat voor mij relevant is:
- de DALI spec laat maar 16 groepen toe per DALI lijn. (en ook maar 16 scenes)
- je moet kiezen om een DALI deelnemer ofwel individueel aan te spreken ofwel om hem in een groep te steken. Maar eens hij in een groep zit kan je hem niet meer individueel aanspreken (=voorheen dacht ik dat dit wel mogelijk was). In mijn geval zijn groepen dus enkel handig als ik meerdere led drivers heb die ik altijd als geheel wil aansturen en nooit de behoefte heb om maar 1 aan te sturen.
Bvb boven mijn keukenaanrecht zitten 8 spotjes (4 clusters van 2 dicht bijeen). Deze lopen via 2 led drivers en hier lijkt het me logisch dat ik ze in een groep toevoeg omdat ik (voorlopig) geen redenen zie om die ooit apart te sturen.

- JUNG adverteert 32 groepen en ook multi-groep support. Hun uitgebreide productmanual geeft daarover meer uitleg (vanaf pagina 40):
https://downloads.jung.de...2099REGHE_td_22062017.pdf
groep 17-32 zijn dus geen echte groepen en je kan er max. 2 deelnemers in steken. Commando's worden ook dan sequentieel verstuurd naar de verkorte adressen.
Er kan dus in dat geval ook sprake zijn van een minimale delay (bus is maar 1200 bps).

Het lijkt me dan beter om alles proper via groepsadressen in KNX te doen.

Heb even in ETS een JUNG en de MDT ingeladen. Via de plugin heb je bij JUNG dus wat andere instelmogelijkheden, maar MDT werkt dan weer zonder plugin en via basis parameters wat weer netter is.
+ ik zie de meerwaarde niet meer om met groepen te werken.

Dit weekend even verder uittekenen voor mijn situatie.

Gr,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

teaser schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:41:
[...]

Mag ik een reserve plekje claimen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser
ThirtyOne34 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:10:

[list=1]
• Kan ik in zo'n "set van 4 stopcontacten" 1 buskabel laten toekomen om ze toch apart te kunnen meten/schakelen? Hoe werkt dit precies? Ik vind redelijk veel info, maar over de precieze bekabeling aan de eindpunten vind ik weinig.
1 buskabel is voldoende. Hierop kun je dan bv een 4-voudige 'flush mounted' (UP aanduiding in het Duits) switch actor op plaatsen. Of 2 2-voudige.
Stel je ook de vraag of je ze allemaal apart wil kunnen schakelen, en of bv 2 groepen van 2 niet voldoende is.
Maar als je dan toch een buskabel moet bijtrekken naar die stopcontacten, kun je evengoed een nieuwe 5G2.5 kabel trekken, en deze aansluiten op een (goedkopere) switchactor in de kast. Optioneel nog voorzien van stroommeting, wat je bij UP actoren ook niet hebt (toch niet voor zover ik weet).
• Het aansluiten van de stopcontacten zelf gebeurt gewoon op de klassieke manier, begrijp ik? (Parallel aansluiten op de kring?) De buskabel komt er dan nog apart bij?
De N voor alle stopcontacten achter dezelfde automaat gewoon doorlussen. De fase gaat via de actor. Zo'n UP actor heeft 1 aansluiting voor de inkomende fasedraad, en per kanaal een aansluiting voor de schakeldraad die dan naar het stopcontact gaat. Bij een gewone actor heb je (doorgaans) per kanaal een ingang zodat je verschillende kringen (dus van verschillende automaten) via dezelfde actor kunt schakelen.
• Ik laat alle nieuwe bekabeling over het plafond van de kelder lopen. Werk ik best met een buisje per kabel of kan ik meerdere kabels samensteken in bredere kabelgoten? Welke mogen samen?
XVB mag in een kabelgoot. Losse draden moet je altijd via aparte buizen of flexen leiden, minstens per kring (=automaat) een buis.
Buskabel waarvan de mantel gecertificeerd is voor minstens 240V mag samen in een goot/kanaal met XVB kabel. Meestal is dat het geval, maar bij goedkopere is dit misschien niet het geval.
• Is er ergens een oplijsting van veelgebruikte kant-en-klare sensoren/schakelaars/devices/...? Een beetje een overzicht van de mogelijkheden van KNX zodat ik geen bekabeling vergeet klaar te leggen...
Dit topic is het overzicht ;)
• Ik zou graag een of meer ruime, grote, stevige, kwalitatieve elektriciteitskast(en) willen. Zijn er mooie aanraders? Ik val wel voor een metalen kast, maar heeft dit veel nadelen?
In dit topic worden een aantal kasten vermeldt. Op bouwinfo.be is ook heel wat terug te vinden - zoek daar niet op 'KNX' maar algemeen op 'domotica'; wat kasten betreft staat het los van het specifieke domoticasysteem.
Ikzelf heb een metalen kast, dat heeft geen nadelen (behalve prijs mss?). Vergeet wel niet de deur van de kast ook te aarden.
• EDIT: nog een extra vraag... Ik zie vaak discussies over SVV vs. UTP... Maar welke is nu de echte KNX-kabel die ik ook soms vermeld zie worden? Ik wil graag gewoon de beste :-)
eib-kabel, oftewel 'de groene kabel'. Dit is een 4x0,8mm² kabel met groene mantel. De aderparen zijn rood-zwart en geel-wit. R-Z is voor de KNX bus, G-W kun je als extra voeding gebruiken voor componenten die dat nodig hebben, zoals touchscreens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThirtyOne34
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-11-2024
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!!
teaser schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:04:
1 buskabel is voldoende. Hierop kun je dan bv een 4-voudige 'flush mounted' (UP aanduiding in het Duits) switch actor op plaatsen. Of 2 2-voudige.
Stel je ook de vraag of je ze allemaal apart wil kunnen schakelen, en of bv 2 groepen van 2 niet voldoende is.
Maar als je dan toch een buskabel moet bijtrekken naar die stopcontacten, kun je evengoed een nieuwe 5G2.5 kabel trekken, en deze aansluiten op een (goedkopere) switchactor in de kast. Optioneel nog voorzien van stroommeting, wat je bij UP actoren ook niet hebt (toch niet voor zover ik weet).
Wat kan ik extra met een nieuwe 5G2.5 kabel? Moet deze rechtstreeks naar de kast of mag deze ook een hele kring vormen? Heb ik dan evengoed de buskabel nog nodig daar?
...en per kanaal een aansluiting voor de schakeldraad die dan naar het stopcontact gaat.
Wat bedoel je hier precies mee? Ben nog volop aan het leren :-) Wat is een kanaal in deze context? Is er een schakeldraad per stopcontact nodig als ik ze apart wil schakelen of kan ik adresseren? Is de schakeldraad de EIB-kabel of nog wat anders?

EDIT: Klopt het dat ik best 2 buizen van 20mm naar elke "set" stopcontacten trek? Of ik ze in de kelder rechtstreeks naar de kast moet trekken of grotere kringen maak, maakt even niet zoveel uit, dat kan nog altijd in verdeeldoosjes tegen het plafond in de kelder. Ben op dit moment bezig met potjes plakken en sleuven in de muren te slijpen, maar moet dus weten hoeveel plaats voor buis ik moet voorzien.

[ Voor 17% gewijzigd door ThirtyOne34 op 04-07-2019 15:16 . Reden: Quote verbeteren ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Volgens mij ontstaat er wat verwarring over de methode van schakelen. Dat kan je grofweg op 2 manieren doen; een flush mounted schakelaar die je achter het stopcontact zelf plaatst (bijvoorbeeld https://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AKK_UP_AP.html) en een centrale actor die je in de meterkast of andere centrale plek plaatst (bijvoorbeeld https://www.mdt.de/EN_Switch_Actuators_AKS.html ).

In het eerste geval trek je ongeschakelde draden (danwel direct, danwel vanaf een lus) naar het stopcontact samen met een buskabel en monteer je dit daar vervolgens af.

Bij de tweede optie heb je alle schakelaars (actors) centraal in de meterkast en hoef je dus geen buskabel naar de losse stopcontacten te trekken. Je trekt dan alleen de, al in de meterkast geschakelde, draden naar de stopcontacten. Dat is gewoon normale 2,5mm2 (installatie)draad.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeggen dat de tweede optie sterk preferabel is omdat dit een hoop complexiteit en geld scheelt. De AKS die ik hierboven noem is beschikbaar in uitvoeringen tot 20 kanalen, wat je een berg aan flush mounted schakelaars zal schelen.

Wat betreft het aantal draden en schakelbare stopcontacten moet je zelf even nadenken wat je prettig vind. Als je groepjes van 4 stopcontacten hebt vind ik het zelf wel erg overdreven om ze alle 4 schakelbaar te maken, maar als je situaties kan bedenken waarin dat wel praktisch is dan kan je dat natuurlijk overwegen.

Zelf heb ik in huis stopcontacten in groepen van 2 en soms 3, waarvan 1 contact altijd schakelbaar is (de linker) en de tweede en derde gewoon voorzien zijn van vaste spanning. Naar ieder setje stopcontacten gaat vanuit de meterkast een 19mm buis met daarin 4 draden (L vast, L geschakeld, N en PE).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Ok, even wat terminologie:
- schakeldraad: een stroomvoerende draad (op 230V in dit geval) die tussen schakelaar/relais en de verbruiker zit
- kring (volgens het AREI): het geheel van stroombanen achter dezelfde automaat. In NL wordt dit 'groep' genoemd, ikzelf gebruik de term 'groep' zo niet in de uitleg hieronder.
- kanaal (actor): komt overeen met 1 relais. een 2-voudige actor bv heeft 2 kanalen. Wordt ook wel eens 'uitgang' genoemd.

Met een 5G2.5 heb je dus 3 schakeldraden ter beschikking, waarmee je potentieel 3 (groepen van) stopcontacten apart kunt schakelen. De schakelaktor zelf zit dan in de verdeelkast ipv achter de stopcontacten. Je hebt dan inderdaad geen buskabel meer nodig bij het stopcontact zelf.

De klassieke manier van stopcontacten bekabelen is dat alle stopcontacten van dezelfde kring worden doorverbonden. Dus een leiding van verdeelkast naar stopcontact 1, vervolgens een leiding van stopcontact 1 naar stopcontact 2, en weer verder naar stopcontact 3. Een 'stopcontact' in deze context kan evengoed een set van 2, 3, 4 stopcontacten zijn achter hetzelfde afdekplaatje. Klassiek gebeurt dit dus met een 3G2.5 kabel.

Nu kun je ervoor kiezen elk stopcontact apart naar de kast de bekabelen. Dus een leiding van verdeelkast naar stopcontact 1, een leiding van verdeelkast naar stopcontact 2, enz. Dit is vaak overkill.

Een tussenoplossing is de klassieke methode, maar met een 5G2.5 kabel. Dan kan je per stopcontact apart kiezen op welke schakeldraad je deze aansluit. Je hebt dan 3 groepen van stopcontacten die je kunt schakelen.

Of een hybride oplossing: meerdere circuits van 5G2.5/3G2.5. Zo kun je meer dan 3 groepen stopcontacten schakelen.
Je bent vrij hoe je het indeelt. Belangrijk is vooral dat je alle kabels goed markeert en alles goed documenteert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
ThirtyOne34 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:03:
Wat kan ik extra met een nieuwe 5G2.5 kabel? Moet deze rechtstreeks naar de kast of mag deze ook een hele kring vormen? Heb ik dan evengoed de buskabel nog nodig daar?
Elektra met KNX en NYM-J

:Y
Pagina: 1 ... 25 ... 84 Laatste