- klopt het dat voor ledstrips een KNX dimmer (bv. MDT AKD-0424R.02) afdoende is of zijn er betere oplossingen?
- loop ik voor spots beter met een grote boog rond KNX dimmers? Zo ja, adviseren jullie me DMX of DALI (heb enkel witte leds, geen kleuren)
- Wat zijn de (betaalbare) go-to merken van voedingen / drivers? Zag meermaals MeanWell & eldoLED passeren in dit topic
Ik heb het afgelopen jaar dezelfde zoektocht gehad. Inmiddels is het bij mij uitgekristalliseerd en is het een mix van:
- 24v CV led strips (al dan niet alleen wit of RGBW), aangestuurd met een mix van enerzijds Enertex 4 kanaals LED dimmers (KNX) en anderzijds ook nog een tweetal 4 kanaals DALI dimmers. Ik heb een Meanwell 24v/30A voeding gemonteerd in de meterkast voor al deze verlichting.
- Diverse CC LED lampen, allen aangestuurd met een passende Tridonic driver met DALI interface. Ik heb zowel een aantal LED panelen (inloopkasten, onder de keukenkastjes) als een heel aantal downlights en spots van Secom in gebruik. Overal waar nieuwe verlichting moet komen gebruik ik zoveel mogelijk CC LED verlichting. Vaak lastig om verlichting te kopen zonder dat je er direct weer een driver bijkrijgt, dus als iemand geinteresseerd is in allerlei standaard niet dimbare 230V/350mA of 700mA CC drivers, be my guest.
- 230V verlichting gedimd via DALI, met Lunatone 230v dimmers (er is een max 25w en een 10-100w versie, meer dan genoeg voor de resterende 230V verlichting die ik hier wilde dimmen). Dit was de goedkoopste optie die ik kon vinden en betrouwbaar is.
Verder heb ik ook de bestaande verlichting geintegreerd, als volgt:
- 12V halogeen spots in de keuken zijn nu aangesloten op een Osram HTI DALI 105/230-240 DIM voeding, die via DALI aangestuurd kan worden.
- Bestaande MiLight lampen zijn geintegreerd met een eenvoudig perl scriptje dat fungeert als KNX->Milight gateway, in combinatie met een Milight ibox2 wifi gateway. Ik heb ook even gespeeld met directe aansturing via een NRF24L01+ RF module, maar ik heb ook wat RGBWCCT lampen en daar is nog geen bestaande code voor. Ook geen tijd, dus even voor de makkelijke weg gekozen.
- Bestaande 230V lampen die niet gedimd hoeven te worden zijn cq worden op KNX actoren aangesloten (Zennio MINiBox 45's).
Wat ik wil:
- kunnen dimmen dmv m'n KNX tasters
- zoveel mogelijk drivers / voedingen centraal (technische ruimte)
DALI/KNX integratie is prima. Ik heb een Zennio Dalibox 32/64, en dat voldoet prima. Helaas heeft 'ie niet zelf de logica om CCT en/of RGB te mixen, maar de RGBW strips heb ik dus direct aan KNX hangen via de ekinex RGBW dimmers die dat wel snappen.
Alle drivers hangen centraal in de meterkast. Ik heb ze aan de DC zijde via een aparte klemmenkast aangesloten, aan de AC/DALI zijde met de blauwe GST18i5 connectoren steekbaar aangesloten.
Ik heb e.e.a. in een bestaande woning moeten bouwen. Dat geeft wel wat uitdagingen. Ik startte met een verbouwingsprojectje van mijn badkamer en had daardoor ook de mogelijkheid om wat nieuwe bekabeling te trekken. Maar in een nieuwbouwhuis zou ik de elektrische installatie echt volledig anders inrichten om de flexibiliteit in de toekomst te waarborgen. Meest belangrijke: alles, maar dan ook alles direct naar de meterkast leiden en zorgen dat je later nog kan beslissen of een pijp naar de AC of DC kast toe moet.
Misschien nog veel belangrijker, mijn ervaringen om niet te doen:
- Meanwell CC DALI LED drivers (LCM-XXDA): op zich prima, maar laagste dimniveau/minimale intensiteit is erg hoog. Dus ik heb er nog een aantal in de aanbieding, zowel de 25, 40 als 60W versie.
- LTECH DALI drivers. Rommel! Raakt met enige regelmaat instellingen kwijt, een was al na 2 maanden defect, leverancier geeft niet thuis. Ik heb nog een werkende DALI-50-500-1750-F1P2 over. Prima als push-dim driver, maar niet via DALI.
- Sunricher/Yuled drivers. Ik heb zowel een 4 kanaals LED driver als de 2 kanaals 230v TRIAC dimmer (SR-2303AC). De LED driver is op zich prima en is nog in gebruik, maar de 230v TRIAC dimmer reset zichzelf met enige regelmaat, flitst de lamp op willekeurige momenten naar volle intensiteit, etc.
Een waarschuwing qua DALI: de initiele investering is fors. Een KNX/DALI gateway is duur, maar eigenlijk moet je ook een DALI programmer hebben om parameters van je drivers in te kunnen stellen. Daarna heb je elke keer voor een tientje of 3 tot 4 een prima CC driver voor elke willeurige LED spot/downlight/panel die je kunt kopen.