[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 24 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik werd op de hoogte gebracht van een nieuw mealwell product: KAA-4R4V-10

https://www.meanwell-web....tor-10a-per-kaa--4r4v--10

Het lijkt een 4 voudige schakelactor te zijn, met 4 analoge uitgangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Brains op 18-01-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06-2024
Zoefff schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:27:
Hoe hebben jullie met een grote (veld)verdeler kast de kabelinvoer stof- en ongedierte vrij opgelost? En dan met name de overgang van 16/19mm PVC tot in de kast zelf?

Qua kast kijk ik naar iets in de richting van Hager veldverdelers of de F-Tronic kasten; precieze keuze moet ik nog maken. Ik kan voor dit soort kasten echter geen buisinvoerstukken vinden zoals dat bijvoorbeeld wel voor de Vision serie van Hager beschikbaar is. Het lijkt er op dat de opties beperkt zijn tot invoerflensstukken als http://www.hager.nl/ecatimages/pdf/FZ426.jpg

Omdat ik voor maximale flexibiliteit heb gekozen in onze installatie komt er een buis of 80 uit het plafond aan om de kast in te gaan. Kan ik dit het beste oplossen door de buizen strak tegen zo'n invoerflens aan te leggen en dan de losse VD draad er doorheen te prikken? En dan misschien nog weer afdekken met een kanaalkap als http://www.hager.nl/produ...n-overig/fz443n/37336.htm waar ik dan uitsparingen voor de buizen in maak?

Misschien denk ik veel te ingewikkeld, maar ik vind het lastig om van te voren een goede visualisatie te maken van hoe dit op een nette manier afgewerkt kan worden :)

Voor het idee, hier gaat het dus om:

[Afbeelding]

Soms schrik ik een beetje van de hoeveelheid die het is geworden, maar als ik dan bedenk dat het naar 3 verdiepingen met 2 keukens en een verschrikkelijke berg stopcontacten gaat valt het al wel weer mee :X ;)
Ik heb geprobeerd wat foto's te maken van hoe dat bij mij loopt maar krijg het niet duidelijk op de foto. Ik heb een Hager kast met dezelfde flensen als in je link (zaten standaard bij de kast). Nu zijn het bij mij flexbuizen en ommantelde kabel en die steek je redelijk makkelijk door die grotere flexibele tulen van de flensdoorvoer heen. Bij de kleintjes heb ik het harde plastic gedremeld zodat er nauwelijks ruimte lang de flexbuis is. Ik zet er nog kanaalkappen op en timmer dan een "verlaagd" plafond in de meterkast om het echt dicht te krijgen. Ik heb een passief huis in hout skeletbouw dus de opbouw van het plafond/platte dak is wel anders dan gebruikelijk.

Een andere optie zou misschien zijn dat je die gladde buis van sokken voorziet en dan het laatste stukje van flex voorzien en dan door die flensdoorvoeren heen kunnen steken.

Of, je hebt van Hager ook flenzen waar jezelf doorvoeren in kunt boren: http://www.hager.nl/produ...-mm-ip41/fz404/166846.htm en die dan van dit soort doorvoerwartels voorzien waar je de gladde buis in kan voeren: http://www.hager.nl/produ...mm-ip41/fz409m/166899.htm.

Het zijn maar ideetjes die bij mij kwamen bovendrijven toen ik bezig was. Ik hoefde er gelukkig maar 40 onder te brengen. Ik heb veel inspiratie op gedaan in dit draadje bij de Oosterburen en dan met name in deze specifieke post: https://knx-user-forum.de...eure-verteilungen/page105

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 20:10
Ik heb afgelopen weekend mijn OpenHAB gereïncarneerd. Mijn eerste kennismaking met OpenHAB was in 2016 maar ik moet eerlijk zeggen dat het product nu een veel hoger niveau van volwassenheid heeft - op alle vlakken. De documentatie is beter, de stabiliteit en de bindings zijn ook van een hogere kwaliteit. Ook werkt de Inbox in de PaperUI zoals verwacht mag worden.

Er zijn leuke dingen mogelijk en mijn eerste klusjes worden om de HEOS aan te laten sturen via mijn G1/X1 en terugkoppeling van mijn Siemens oven en vaatwasser (Home Connect binding).

Nu even gaan uitzoeken hoe ik de KNX-binding het beste kan gebruiken. Vanaf het niveau Items gebruik ik geen GUI meer maar ga ik alles in tekstfiles definiëren. De sitemap daarna ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06-2024
Dennis schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:44:
Ik heb afgelopen weekend mijn OpenHAB gereïncarneerd. Mijn eerste kennismaking met OpenHAB was in 2016 maar ik moet eerlijk zeggen dat het product nu een veel hoger niveau van volwassenheid heeft - op alle vlakken. De documentatie is beter, de stabiliteit en de bindings zijn ook van een hogere kwaliteit. Ook werkt de Inbox in de PaperUI zoals verwacht mag worden.

Er zijn leuke dingen mogelijk en mijn eerste klusjes worden om de HEOS aan te laten sturen via mijn G1/X1 en terugkoppeling van mijn Siemens oven en vaatwasser (Home Connect binding).

Nu even gaan uitzoeken hoe ik de KNX-binding het beste kan gebruiken. Vanaf het niveau Items gebruik ik geen GUI meer maar ga ik alles in tekstfiles definiëren. De sitemap daarna ook.
Cool, ik heb sinds de kerstdagen een Raspberry 3B+ in een DIN-rail behuizing in mijn kast hangen met OpenHAB2.0. Ik gebruik de X1 als IP interface maar dat loopt nog niet helemaal gladjes. Gebruik jij de X1 ook als IP interface of heb je nog een aparte IP/TP interface of router in gebruik?
Ik heb tot nu toe alles via textfiles geconfigureerd omdat dat me dwong om het idee achter Openhab wat beter te begrijpen. Doe nog niet veel qua sturing maar ben nu vooral de visuele log/grafiek mogelijkheden aan het onderzoeken om mijn energie verbruik beter te begrijpen en daarmee mijn installatie beter in te regelen. InfluxDB en Grafana zijn tot nu toe de tools, Openhab panels ben ik net mee begonnen om die mooie Grafana grafieken in te "hangen".

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:19

Zoefff

❤ 

Dennis schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:44:
Draai je OpenHAB op een Linux machine? Ik draai het zelf op een RaspberryPi en maak daarbij ook gebruik van etckeeper. Een kleine tool die wijzigingen in /etc bijhoudt in bijvoorbeeld een git repo en eventueel ook automatisch kan pushen naar een remote repository. Erg fijn omdat je op die manier wat eenvoudiger kan knoeien in configuratie files zonder angsten dingen stuk te maken zonder dat je een historie hebt :)
St.Pepper schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:58:
[...]
Of, je hebt van Hager ook flenzen waar jezelf doorvoeren in kunt boren: http://www.hager.nl/produ...-mm-ip41/fz404/166846.htm en die dan van dit soort doorvoerwartels voorzien waar je de gladde buis in kan voeren: http://www.hager.nl/produ...mm-ip41/fz409m/166899.htm.

Het zijn maar ideetjes die bij mij kwamen bovendrijven toen ik bezig was. Ik hoefde er gelukkig maar 40 onder te brengen. Ik heb veel inspiratie op gedaan in dit draadje bij de Oosterburen en dan met name in deze specifieke post: https://knx-user-forum.de...eure-verteilungen/page105
Thnx voor de tips! Die doorvoerwartels zien er wel uit als een goede oplossing, en dan zelf een gesloten flens voorzien van gaten.

Wat me vooral wat verbaast is dat er voor andere series best mooie oplossingen met 8 tot 13 zadels per rij voor 16/19mm buizen zijn, maar dat ik daar bij de veldverdelers niets voor kan vinden. Is het dan zo afwijkend om die te voeden met dergelijke buizen?

Mijn laatste twijfel gaat dan nog naar de keus voor een verdeler met bovenin specifiek ruimte voor rijgklemmen (http://www.hager.nl/produ...lasse-ii/fwq63n/35276.htm) of een verdeler waar iets meer modulen in kunnen (http://www.hager.nl/produ...lasse-ii/fwq53p/40603.htm) waarbij ik de bovenste rij gewoon kan 'misbruiken' voor rijgklemmen. De laatste optie scheelt weer 15cm en lijkt me goed genoeg, of zie ik dan hele praktische zaken over het hoofd? Zonder te veel ervaring met dergelijke kasten is het zo lastig om op basis van plaatjes en specificaties keuzes te maken :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-06 21:37
Zoefff schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:28:
[...]
Draai je OpenHAB op een Linux machine? Ik draai het zelf op een RaspberryPi en maak daarbij ook gebruik van etckeeper. Een kleine tool die wijzigingen in /etc bijhoudt in bijvoorbeeld een git repo en eventueel ook automatisch kan pushen naar een remote repository. Erg fijn omdat je op die manier wat eenvoudiger kan knoeien in configuratie files zonder angsten dingen stuk te maken zonder dat je een historie hebt :)
Ik heb even etckeeper gebruikt maar nu doe ik alle changes op mijn Windows laptop in Visual Studio Code. De changes doe ik lokaal in een git repo die ik dan ook naar github push. Dan even met Beyond Compare even alles naar de Pi kopiëren om de changes live te zetten.
Dit heeft als voordeel dat je even rustig allerlei changes kan doen en opslaan, zonder dat deze meteen actief worden. Je kan ook meerdere files wijzigen en deze dan gecontroleerd allen tegelijk live zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 18:27

tomtommie

Alaaf!

Zoefff schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:28:
[...]

[...]

Thnx voor de tips! Die doorvoerwartels zien er wel uit als een goede oplossing, en dan zelf een gesloten flens voorzien van gaten.

Wat me vooral wat verbaast is dat er voor andere series best mooie oplossingen met 8 tot 13 zadels per rij voor 16/19mm buizen zijn, maar dat ik daar bij de veldverdelers niets voor kan vinden. Is het dan zo afwijkend om die te voeden met dergelijke buizen?

Mijn laatste twijfel gaat dan nog naar de keus voor een verdeler met bovenin specifiek ruimte voor rijgklemmen (http://www.hager.nl/produ...lasse-ii/fwq63n/35276.htm) of een verdeler waar iets meer modulen in kunnen (http://www.hager.nl/produ...lasse-ii/fwq53p/40603.htm) waarbij ik de bovenste rij gewoon kan 'misbruiken' voor rijgklemmen. De laatste optie scheelt weer 15cm en lijkt me goed genoeg, of zie ik dan hele praktische zaken over het hoofd? Zonder te veel ervaring met dergelijke kasten is het zo lastig om op basis van plaatjes en specificaties keuzes te maken :P
Ik zit in een zelfde situatie, mijn plan is om buizen naar de juiste plekken te buigen en eventueel te werken met 16mm flex buizen die je in de 19mm buizen kunt steken. Dit allemaal naar een kabelgoot die net zo breed is als de verdeler.

Die Hager verdelers kun je ook zelf samenstellen, dan heb je een lege kast waar je indelingen in kunt maken, zo kun je bovenin bijvoorbeeld een dichte behuizing zetten voor de klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Kan iemand mij misschien duidelijk geven in hoe een KNX IP-tunnel wordt gebruikt.

Als ik naar de IP routers kijk van MDT en Weinzierl, dan staat er dat ze 4 en 5 gelijktijdige IP verbindingen kunnen hebben. Wat is dan voor het KNX netwerk een "gebruikte verbinding"?

De volgende situatie wil ik opzetten:
R1: KNX IP router huis
R2: KNX IP router garage
R3: KNX IP router kantoor

Als alles één groot netwerk moet werken, heeft elk router dan een verbinding met de overige routers? Dus elke router heeft 2 verbindingen bezet?

Hoe gaat het dan als ik een Gira G1 ophang in huis, waarmee ik zowel het huis als de garage wil kunnen bedienen. Heeft R1 dan een 3e verbinding in gebruik?

Moet voor het programmeren ook één verbinding vrij blijven?

Als ik het zo schets dan gaat het vrij hard met de verbindingen, zeker als ik IP als backbone gebruik.
Een 2e Gira G1 in huis zou dan als kritisch worden bij een MDT IP router.

Kan iemand mij hier meer inzicht in geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Vreemde vraag, heeft iemand nog vouchers tot zijn beschikking? Het nieuwbouwhuis is in aantocht en ik moet echt aan de bak nu (afgelopen jaar ontzettend druk gehad met voor mezelf beginnen, andere dingen aan het huis plannen etc etc, domotica op een laag pitje komen te staan, ondanks altijd in het achterhoofd. Misschien wel beter zo qua orienterende fase.)

Ik ben nu aan het plannen hoe ik het wil hebben + inlezen wat wel en niet mogelijk is. Het liefst zou ik lichten allemaal led aangestuurd willen hebben met de snelheid en flexibiliteit zoals arduino strips, maar ik ga het simpel beginnen met spots en normale schakelaars. Het moment dat de verlaagde plafonds ingepland gaan worden ga ik over op de led toer. (zo is het even in opzet hoor, als iemand anders een betere ervaring heeft met hoe te beginnen van scratch (oK, bestaand systeem met extreem veel loze leidingen er omheen) dan houd ik me aanbevolen.

Plan is in ieder geval om vrijdag de pro licentie aan te schaffen en basis componenten die hier ongeveer staan.

Nu maar hopen dat jullie * LinuX-TUX niet terug zien over 3/4 jaar bij Help, mijn man is prutser met een boze vrouw die zeurt over het feit dat ze nog steeds geen electriciteit heeft in huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 08:45

bomberboy

BOEM!

Heb er momenteel geen. Er is de online knx campus: http://wbt5.knx.org/ Daar zeker de opleiding doorlopen. Dan krijg je altijd een kortingscode voor de aankoop. Je kan je ook abonneren op de nieuwsbrieven van knx.org en dan passeert er minstens ieder kwartaal, vaak iets vaker ook een "special offer" of kortingscode. Dit jaar heb ik er nog geen zien passeren, dus ik vermoed dat er binnenkort (komende maand) er wel weer terug één zal passeren.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-06 19:57
Brains schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:22:
Kan iemand mij misschien duidelijk geven in hoe een KNX IP-tunnel wordt gebruikt.

Als ik naar de IP routers kijk van MDT en Weinzierl, dan staat er dat ze 4 en 5 gelijktijdige IP verbindingen kunnen hebben. Wat is dan voor het KNX netwerk een "gebruikte verbinding"?

De volgende situatie wil ik opzetten:
R1: KNX IP router huis
R2: KNX IP router garage
R3: KNX IP router kantoor

Als alles één groot netwerk moet werken, heeft elk router dan een verbinding met de overige routers? Dus elke router heeft 2 verbindingen bezet?

Hoe gaat het dan als ik een Gira G1 ophang in huis, waarmee ik zowel het huis als de garage wil kunnen bedienen. Heeft R1 dan een 3e verbinding in gebruik?

Moet voor het programmeren ook één verbinding vrij blijven?

Als ik het zo schets dan gaat het vrij hard met de verbindingen, zeker als ik IP als backbone gebruik.
Een 2e Gira G1 in huis zou dan als kritisch worden bij een MDT IP router.

Kan iemand mij hier meer inzicht in geven.
Voor het routeren tussen lijnen door middel van routers heb je geen tunnels nodig: De routers wisselen door middel van multicast berichten met elkaar uit. Ik heb MDT-routers en die hebben standaard dus alle tunnels vrij terwijl ze wel routen.
Programmeren kan (als je LAN gebruikt) ook via multicast en kost dan ook geen tunnel. Je kunt er ook voor kiezen om een tunnel op te zetten naar een van de routers om te programmeren.

Volgens mij heb je van de Gira G1 meerdere varianten (KNX, LAN, WLAN) en ik weet niet hoe die LAN/WLAN varianten verbinden (luisteren die naar multicast of gebruiken ze een tunnel). Mijn Gira X1 luistert in ieder geval niet naar multicast maar alleen op de TP-lijn. Ik gebruik een dummy-device om groep-adressen die de X1 moet ontvangen of sturen in de filter-tabellen van de routers te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:09

vDR

Iemand ervaring met de FF reeks van Ekinex ( https://en.ekinex.com/pro...-parete-new-ff/nf_23.html )?
Ik zit momenteel te twijfelen tussen de F40 reeks van Jung ( https://www.jung.de/901/p...em/knx-tastsensoren-f-40/ ) en de bovenvermelde.

De schakelaars van Jung heb ik al reeds van dicht bij gezien. Die van Ekinex helaas niet. Als de kwaliteit goed zit verkies ik die van Ekinex dus ik had graag enkele mensen gehoord die hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:42
Heb ze beide kort aangeraakt en Jung voelt erg goedkoop aan. Op een duits domotica youtube kanaal vergelijken ze een aantal tasters (helaas zit ekinex er niet tussen) en daar wordt de F40 ook niet erg positief beoordeeld. YouTube: Die besten KNX-Taster: Günstig bis Highend | Smartest Home - Folge 135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

Fabian schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:37:
Heb ze beide kort aangeraakt en Jung voelt erg goedkoop aan. Op een duits domotica youtube kanaal vergelijken ze een aantal tasters (helaas zit ekinex er niet tussen) en daar wordt de F40 ook niet erg positief beoordeeld. YouTube: Die besten KNX-Taster: Günstig bis Highend | Smartest Home - Folge 135
Ja ik heb die van Jung gisteren uitvoerig "geklikt" op Batibouw. Ik had de indruk dat ik soms een dubbelklik had als ik wat harder duwde etc.. dus helemaal overtuigd was ik ook niet. Wat vond je van die van Ekinex? Zijn die degelijker kwa gevoel? Ik zal dat youtube filmpje even bekijken. Ik ben vooral voorstander van de vormgeving van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb de F40 van Jung, ben er niet tevreden van.
vDR schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:49:
Ik had de indruk dat ik soms een dubbelklik had als ik wat harder duwde etc..
Het probleem is vooral dat er soms geen klik wordt geregistreerd als je iets teveel in een hoekje duwt. Bij een normale klik worden er 2 microswitches geactiveerd, dit voel je een beetje als een dubbele klik. Activeer je maar 1 microswitch, dan wordt er geen klik geregistreerd 8)7 Hier stoor ik me toch op wekelijkse basis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

teaser schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:17:
Ik heb de F40 van Jung, ben er niet tevreden van.

[...]

Het probleem is vooral dat er soms geen klik wordt geregistreerd als je iets teveel in een hoekje duwt. Bij een normale klik worden er 2 microswitches geactiveerd, dit voel je een beetje als een dubbele klik. Activeer je maar 1 microswitch, dan wordt er geen klik geregistreerd 8)7 Hier stoor ik me toch op wekelijkse basis aan.
Ja die indruk had ik dus ook. Ik vind het alleen een aardige kost om even te zeggen ik bestel die van Ekinex & dan zien we maar weer. Per knop kom je makkelijk aan de 300 euro.. Ik had allesinds beter verwacht van Jung.

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Eindelijk besloten een testopstelling aan te schaffen voor de KNX-installatie in onze nieuwbouw (start ruwbouw zomer 2019).

Naast buskabel heb ik volgende componenten in gedachte:
- voeding (MDT STC 0640.01)
- schakelactor (MDT AMI 1216.02)
- IP interfacte (MDT SCN IP000.02) of IP router (MDT SCN-IP100.02)*
- een goedkope taster om een ander te testen**

* Na het lezen van de 93 voorgaande pagina's ben ik er niet volledig uit wat ik nodig heb als ik later eventueel OpenHab of iets dergelijke wil koppelen
** Advies is steeds welkom

Mis ik nog iets?

Ik veronderstel dat ik hiervoor gewoon de ETS demo licentie kan gebruiken (<5 componenten), of ben ik mis?

• teaser
tehfnz schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:44:

* Na het lezen van de 93 voorgaande pagina's ben ik er niet volledig uit wat ik nodig heb als ik later eventueel OpenHab of iets dergelijke wil koppelen
Niets, die IP interface is voldoende.
Ik veronderstel dat ik hiervoor gewoon de ETS demo licentie kan gebruiken (<5 componenten), of ben ik mis?
Klopt.

• Dennis
@tehfnz Nog even betreffende keuze interface/router. Voor koppelen aan OpenHAB voldoen beide, maar kijk goed naar welke apparatuur je in de toekomst wil gebruiken. Wil je bijvoorbeeld een Gira G1, dan heb je een router nodig.

Als je overtuigd bent dat je geen router nodig hebt maar een interface volstaat, dan kun je nog kijken welke apparaten je nog meer wilt gebruiken. Bijvoorbeeld een LogicMachine en een Bab-Tec App module hebben een IP interface ingebouwd, waardoor je die niet meer separaat hoeft aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

LinuX-TUX schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:48:
Vreemde vraag, heeft iemand nog vouchers tot zijn beschikking? Het nieuwbouwhuis is in aantocht en ik moet echt aan de bak nu (afgelopen jaar ontzettend druk gehad met voor mezelf beginnen, andere dingen aan het huis plannen etc etc, domotica op een laag pitje komen te staan, ondanks altijd in het achterhoofd.
Momenteel is er een code voor ETS inside (niet ETS Pro):
https://my.knx.org/en/new...e-license-mini-pc-lottery

ik vermoed dat er rond Pasen wel nog eens een code verschijnt voor de volledige versie (op basis van eerdere jaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
bomberboy schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:51:
[...]

Momenteel is er een code voor ETS inside (niet ETS Pro):
https://my.knx.org/en/new...e-license-mini-pc-lottery

ik vermoed dat er rond Pasen wel nog eens een code verschijnt voor de volledige versie (op basis van eerdere jaren)
Dank voor de tip, zag hem ook net in mijn mailbox verschijnen.

Kleine update van hier, ETS Lite licentie binnen, aangeschaft na het doorlopen van de online training. Gisteren dongle ontvangen, denk dat ik hem ga upgraden naar Pro mocht het aantal apparaten groeien tot over het maximaal toegestane.

Maar tot die tijd gaan we eerst opbouwend beginnen. Zit nu even te inventariseren hoe wat waar komt in het huis en moet dan echt beginnen met hardware aanschaffen. Vermoed dat de sleutel overdracht over een kleine 2 maanden gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Laatst online: 21-04 14:29
Speciale voucher code – Gebruik de volgende vouchercode in uw bestelling voor 50%,- korting op de prijs van een ETS Inside licentie en neem gratis deel aan de loterij: "MAR2019INSPCQ9QHGKTG88".

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@LinuX-TUX als ik het goed begrepen had kan je in ETS lite je KNX-installatie gewoon in 2 projecten opsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

LinuX-TUX schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:01:
[...]
Dank voor de tip, zag hem ook net in mijn mailbox verschijnen.

Kleine update van hier, ETS Lite licentie binnen, aangeschaft na het doorlopen van de online training. Gisteren dongle ontvangen, denk dat ik hem ga upgraden naar Pro mocht het aantal apparaten groeien tot over het maximaal toegestane.
Ik heb net nog even mijn mailbox uitgespit en vorig jaar in april was er een promo voor alle ETS licenties. in April is KNX blijkbaar jarig. Vorig jaar was het de 28ste verjaardag en kreeg je 28% korting. Misschien is het dan dit jaar 29% :)

Ik zou dus zowiezo nog wachten tot eind april voor een bestelling van de pro licentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tehfnz schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:26:
@LinuX-TUX als ik het goed begrepen had kan je in ETS lite je KNX-installatie gewoon in 2 projecten opsplitsen.
Klopt, is perfect mogelijk.
bomberboy schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:54:

Ik heb net nog even mijn mailbox uitgespit en vorig jaar in april was er een promo voor alle ETS licenties. in April is KNX blijkbaar jarig. Vorig jaar was het de 28ste verjaardag en kreeg je 28% korting. Misschien is het dan dit jaar 29% :)

Ik zou dus zowiezo nog wachten tot eind april voor een bestelling van de pro licentie
Of nog een jaartje wachten voor 30% korting 8)7 Of wie weet gooien ze er dan nog wat meer bij wegens de belangrijkere verjaardag.
In ieder geval, weinig domoticasystemen die zoveel kaarsjes kunnen uitblazen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
|:( |:( |:(
Ik heb weer een hoop grijze haren bij sinds dit weekend, te danken aan OpenHAB.

Gisteren vatte ik het plan op de SolarEdge binding te installeren om mijn recente PV installatie mee in de domotica te betrekken. Deze bleek pas sinds OH 2.4 te bestaan, en ik zat nog op 2.2. Dus even netjes alles gebackupped en de upgrade naar 2.4 gedaan.

He wacht, er werkt niet meer veel? Verdorie, de 1.x KNX binding is weg! Wordt deze niet meer ondersteund in 2.4? :( Ok ik zal er dan maar werk van maken, ik moet toch ooit eens naar de 2.x zeker. Vele uren config aanpassen later, min of meer alles werkt (maar traag). He wacht, HIER IS EEN OPTIE OM LEGACY BINDINGS TOCH MOGELIJK TE MAKEN! :F Soit, het werk is gebeurd nu.

Maar dat blijft zo traaaag. Vaak 30+ seconden eer een click in de UI effectief op de KNX bus terechtkomt.
Eens even terugdraaien naar de 1.x binding dan. (goddank dat alles in git zit) Yep, werkt terug vlotjes. Dan blijven we toch maar bij de legacy binding. Al dat werk voor niets :|

Dan nog wat zaken afwerken in HABPanel. De scene controle (selection widget) werkt niet zoals het moet. Ik kan scenes aanpassen, maar de widget zelf toont niet de juiste scene als deze van de KNX bus komt. Blijkt iets met de datapoint conversies te maken te hebben. Gebruik ik 18.001 (scene control) voor de scene items, dan kan ik vanuit OH wel scenewaardes naar de bus sturen, maar worden ze niet correct geparsed als een scene via de bus wordt aangepast. Gebruik ik 17.001 (scene value) dan worden de scene waardes van de bus geconverteerd naar decimals (bv 0.0, 1.0, 2.0 ipv 0, 1, 2) maar als ik dan probeer een decimale waarde terug naar de bus te sturen komt er weer een conversiefout 8)7 Er staat een issue voor open op github, sinds vorige zomer alweer. Fijn, daar hebben we iets aan.

Maargoed, de SolarEdge binding werkt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Lekker verhaaltje weer @teaser. Ik moet nog aan de slag met KNX in OpenHAB. Was er laatst al aan begonnen, maar liep toen tegen een probleem aan met ook een bepaald datatype. Moet even mijn deurbel omsmurfen om gewoon met binair te werken.

Die SolarEdge binding is wel cool trouwens, maar toch jammer dat dit soort zaken allemaal uit de cloud komen. Zouden er geen goede omvormers zijn die lokaal hun data verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Je kunt het verkeer tussen de omvormer en de cloud ook sniffen. Maar dat is allemaal wat moeilijker en minder stabiel natuurlijk.
De SolarEdge heeft ook RS485 aan boord, en er is een optionele Zigbee module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:43
Heeft er iemand ervaring met Somfy motoren voor zonnescreens/rolluiken? Alle offertes voor nieuwe screens bij me werken met hun.

Op hun site vind ik nergens producten die een mechanische eindloopdetectie hebben. Dus de GIRA jaloezieactor valt al af voor automatische looptijddetectie. Ik dacht eventueel aan een ABB aangezien die wel over electronische detectie zou beschikken.
Gaat het er in praktijk niet op aankomen dat alles manueel toch ingesteld gaat moeten worden? Iemand al ervaringen mee met automatische looptijddetectie? Hoe verlopen eventuele afwijkingen (zoals vastgevrozen rolluiken, uitzetten door warmte/krimpen door koude)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
De tijden die je manueel instelt dienen enkel om een correcte feedback te krijgen van hoe ver de screen gesloten is. De eindeloop van de motor zelf wordt ingesteld door de installateur. Als je de motor langer voedt dan nodig om de screen op/af te laten, dan maakt dat niet uit: de motor stopt toch op het juiste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
teaser schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:56:
De SolarEdge heeft ook RS485 aan boord, en er is een optionele Zigbee module.
Dan is Modbus nog wel een goede optie inderdaad. Native KNX Modbus-componenten zijn helaas wel erg prijzig, via OpenHAB zou nog een optie kunnen zijn.

Nouja, voorlopig heb ik nog niet eens zonnepanelen dus tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
teaser schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:00:
De tijden die je manueel instelt dienen enkel om een correcte feedback te krijgen van hoe ver de screen gesloten is. De eindeloop van de motor zelf wordt ingesteld door de installateur. Als je de motor langer voedt dan nodig om de screen op/af te laten, dan maakt dat niet uit: de motor stopt toch op het juiste moment.
Wat dan met een obstakel? De motor zal dan stoppen, maar de actor blijft stroom geven. Dit kan de looptijd dan toch in de war brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Inderdaad. Obstakels vermijd je best :) . Afhankelijk van het type motor zal deze trouwens niet zomaar stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Een somfy rs485 buismotor misschien een optie ?

Als ik de verkoopsinformatie mag geloven is dat het summum als je zeer nauwkeurig wil kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
depette schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:42:
Gaat het er in praktijk niet op aankomen dat alles manueel toch ingesteld gaat moeten worden? Iemand al ervaringen mee met automatische looptijddetectie? Hoe verlopen eventuele afwijkingen (zoals vastgevrozen rolluiken, uitzetten door warmte/krimpen door koude)?
Lijkt me niet? ABB JRA/S x.y.5.1, uit de handleiding, p58:
. In this way,
compensation for changes in the length of the blind/shutter due to external influences, e.g.
frost, UV rays or the use of heavier blind/shutter types is possible during ongoing operation.
This ensures exact positioning of the blind/shutter .
't is dat ik al een paar MDT rolluikactoren heb hangen, anders wel een kanshebber. Wel circa € 75 meer voor de ABB dan, maarja.

@teaser Home Assistant al overwogen? Ging mij een heel stuk beter af dan OpenHab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Rafael schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:37:
@teaser Home Assistant al overwogen? Ging mij een heel stuk beter af dan OpenHab.
Ja, maar ik was niet overtuigd van de scriptingmogelijkheden. Als ik de voorbeelden zie zijn die wel heel beperkt. Het is eerder koppelen van acties aan triggers, met nog mogelijke condities en delays (voor zover ik zie). Ik zie niet hoe je zo bv een state machine zou kunnen implementeren (stroomverbruik als input) om bij te houden wat de status is van de wasmachine/droger zodat je een notificatie kan sturen als het toestel klaar is.

Van de UI ben ik ook niet ondersteboven. Lijkt heel hard op de classic UI van OH, maar vergeleken met HABPanel oogt het erg ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Fabian schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 17:43:
Een somfy rs485 buismotor misschien een optie ?

Als ik de verkoopsinformatie mag geloven is dat het summum als je zeer nauwkeurig wil kunnen sturen.
Ja, maar ik heb geen aparte communicatiebus achter mijn ramen liggen, er ligt enkel maar 5G1,5
Rafael schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:37:
[...]

Lijkt me niet? ABB JRA/S x.y.5.1, uit de handleiding, p58:
[...]

't is dat ik al een paar MDT rolluikactoren heb hangen, anders wel een kanshebber. Wel circa € 75 meer voor de ABB dan, maarja.

When electronic drives are used, the closed circuit current may not exceed 150 mA, as otherwise the automatic travel detection function may not function correctly. In this case, the travel times for the drives must be determined manually and entered into the ETS parameter

En is dus niet duidelijk welk type die Somfy's zijn (datasheet die zo goed als onbestaande zijn...)

[ Voor 78% gewijzigd door depette op 06-03-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
teaser schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:35:
Ja, maar ik was niet overtuigd van de scriptingmogelijkheden. Als ik de voorbeelden zie zijn die wel heel beperkt. Het is eerder koppelen van acties aan triggers, met nog mogelijke condities en delays (voor zover ik zie).
Dat is een van de opties, maar als dat niet voldoende is, kan je ook gewoon een eigen Python script voorzien.
teaser schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:35:
Ik zie niet hoe je zo bv een state machine zou kunnen implementeren (stroomverbruik als input) om bij te houden wat de status is van de wasmachine/droger zodat je een notificatie kan sturen als het toestel klaar is.
Nog geen ervaring mee; mijn AMI is nog onderweg, daarna moet ik dat obstakel ook nog nemen. Ik zie er nog niet direct een probleem in.
teaser schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:35:Van de UI ben ik ook niet ondersteboven. Lijkt heel hard op de classic UI van OH, maar vergeleken met HABPanel oogt het erg ouderwets.
Lovelace is toch vrij knap vind ik (maar smaak is iets persoonlijk). In tegenstelling tot HABPanel direct OK op smartphone / tablet en tal van uitbreidingen: zoals grote knoppen zoals HABpanel :) Toen ik openHAB testte, was dat (nog?) een ramp. Ook het instellen duurde veel langer en was moeilijker vond ik. Maar dat is iedereen zijn smaak, ik persoonlijk vond HA iets eenvoudiger en misschien had je die nog niet geprobeerd :)
depette schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:08:
[...]
When electronic drives are used, the closed circuit current may not exceed 150 mA, as otherwise the automatic travel detection function may not function correctly. In this case, the travel times for the drives must be determined manually and entered into the ETS parameter

En is dus niet duidelijk welk type die Somfy's zijn (datasheet die zo goed als onbestaande zijn...)
Die paragraaf had ik gemist :+ Wat ben je nu met automatische detectie als die beperkt is tot 150 mA? Vat de logica ook niet waarom die dan niet goed werkt. De somfy motoren die ik vond, gaan al vlot over 150 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Rafael schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:37:

Die paragraaf had ik gemist :+ Wat ben je nu met automatische detectie als die beperkt is tot 150 mA? Vat de logica ook niet waarom die dan niet goed werkt. De somfy motoren die ik vond, gaan al vlot over 150 mA.
Ik vermoed wel dat ze 150mA bedoelen als de motor stopt met draaien, want anders kan je zogoed als alle moteren wel uitsluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
depette schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:55:
[...]
Ik vermoed wel dat ze 150mA bedoelen als de motor stopt met draaien, want anders kan je zogoed als alle moteren wel uitsluiten. :)
Blijkbaar, had ik zo niet opgevat 8)7 De Nederlandse versie:
Bij het gebruik van elektronische aandrijvingen mag de ruststroom niet hoger worden dan 150 mA
omdat anders de werking van de automatische trajecttijdberekening niet is gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Nog een bijkomende vraag (nog maar recentelijk begonnen met KNX):
Ik ga de rolluiken / zonnescreens aansluiten op een weerstation
- Bij wind > screens up - is mij duidelijk
- Bij zon in de zomer > naar beneden bij bepaalde threshold aan LUX - is mij ook duidelijk
- Bij zon in de winter > doe niets (want dan wil ik zonnewarmte binnenhalen, astro klok iets te duur, dus gewoon koppelen aan een manuele knop). Dit is mij niet duidelijk. Ik vermoed dat ik hier met een blocking object moet werken. Maar de weatherstations sturen precies alleen maar blocking object uit en ontvangen niet? Iemand die me op weg kan helpen (zijn er bepaalde weerstations die dit ondersteunen?)

Het weerstation heb ik nog niet aangekocht, ik dacht aan de MDT SCN-WS3HW.01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@depette Op grond waarvan wil je bepalen dan of hij wel of niet naar beneden moet? Je zegt zomer of winter, maar kun je niet beter bijvoorbeeld op basis van temperatuur bepalen? Of dat dan binnen- of buitentemperatuur moet zijn is ook een keuze :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Voor dat soort dingen moet je extra logica gebruiken. Sommige merken (bv MDT, Zennio) hebben ingebouwde logica-objecten in hun toestellen, die kun je gebruiken los van waarvoor je het toestel gebruikt.
Nadeel is dat de programmatie daarvan vaak omslachtig is en het snel onoverzichtelijk wordt welke logica je gebruikt en waar het zit. Voor de complexere regels gebruik ik liever een externe component dan te proberen het in 'native' KNX op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
teaser schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:51:
Voor dat soort dingen moet je extra logica gebruiken. Sommige merken (bv MDT, Zennio) hebben ingebouwde logica-objecten in hun toestellen, die kun je gebruiken los van waarvoor je het toestel gebruikt.
Nadeel is dat de programmatie daarvan vaak omslachtig is en het snel onoverzichtelijk wordt welke logica je gebruikt en waar het zit. Voor de complexere regels gebruik ik liever een externe component dan te proberen het in 'native' KNX op te lossen.
Je bedoelt externe logica componenten?
Dennis schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:41:
@depette Op grond waarvan wil je bepalen dan of hij wel of niet naar beneden moet? Je zegt zomer of winter, maar kun je niet beter bijvoorbeeld op basis van temperatuur bepalen? Of dat dan binnen- of buitentemperatuur moet zijn is ook een keuze :).
Op basis van zomer/winter, maar dan manueel in te stellen via een knop > knop aan = winter, knop uit = zomer (dit om geen astroklok nodig te hebben) Ahv temperatuur lijkt me niet echt zinvol, aangezien in de zomer het 's ochtends vaakt niet al 20graden is en ik toch al graag dan de screens afgelaten wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
depette schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:29:
[...]

Je bedoelt externe logica componenten?
Ik bedoel iets als een Gira X1, Logic Machine of softwarematig zoals OpenHAB, Home Assistant.
[...]
Op basis van zomer/winter, maar dan manueel in te stellen via een knop > knop aan = winter, knop uit = zomer (dit om geen astroklok nodig te hebben) Ahv temperatuur lijkt me niet echt zinvol, aangezien in de zomer het 's ochtends vaakt niet al 20graden is en ik toch al graag dan de screens afgelaten wil hebben.
Je kan ook naar de verwachte temperatuur voor die dag gaan kijken. Als deze vrij hoog ligt, en je dus zoveel mogelijk zon buiten wil houden, ga je de screens neerlaten zo gauw de zon binnen schijnt. Astroklok is dan inderdaad overbodig. Maar dan zit je weer met de weersvoorspelling die je van ergens moet krijgen :) Waarbij je dus toch een van bovenvermelde oplossingen zou moeten integreren, en dan heb je de astroklok er ook weer gratis bij. Maar dan zijn wel ineens de mogelijkheden nagenoeg eindeloos zonder je af te vragen welk blokkerings-object je moet gebruiken of hoofdpijn te krijgen van al die logica-objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
KNX-componenten die naar de verwachte waarde van de dag kijken zijn er vrijwel niet. Theben heeft iets, maar die garanderen ook maar dat hij tot 3 jaar na aankoop werkt en het apparaat kost honderden euro's.

Beste oplossing lijkt me een API key van een weerservice en dan via OpenHAB op de bus knallen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
depette schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:51:
- Bij wind > screens up - is mij duidelijk
- Bij zon in de zomer > naar beneden bij bepaalde threshold aan LUX - is mij ook duidelijk
- Bij zon in de winter > doe niets (want dan wil ik zonnewarmte binnenhalen, astro klok iets te duur, dus gewoon koppelen aan een manuele knop). Dit is mij niet duidelijk.
Ik ben niet helemaal mee hoe je aan de hand van lichtsterkte van de zon gaat bepalen welke warmte deze afgeeft?

Zoals Dennis & Teaser al aangaven kan je hier best OpenHab of Home Assistant voor gebruiken. Goedkoop en eenvoudig draaiende te krijgen met een Raspberry PI als je wat handig bent.

Ik heb het met Home Assistant voorzien met ongeveer volgende structuur, de zondata en temperaturen lees ik nog in via internet, weerstation komt er nog wel eens maar is nog geen absolute noodzaak (en de Gira is ook nog wat prijzig). Misschien heb je er wat aan:
Zon boven de horizon && binnentemperatuur > X && buitentemperatuur > Y && meer dan Z minuten voor zonsondergang (onnozel om rolluiken te sluiten vlak voor zonsondergang). Daarna wordt er aan de hand van de zon azimuth bepaalt welke zijde van mijn woning de zon opvangt en worden de nodige rolluiken gesloten. Te stom om de west zijde al te sluiten als de zon nog in het zuiden zit vind ik. Als er een rolluik gesloten wordt, set ik ineens een bool per rolluik om het onderscheid te maken tussen manueel of automatisch gesloten. Automatisch gesloten rolluiken gaan ook weer automatisch open als de zon ver genoeg gevorderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Mooi beschreven @Rafael. Dat met die bool ga ik even onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Net het materiaal voor de testopstelling ontvangen, ga vanavond een en ander testen. Zijn er zaken waar ik in ETS nu reeds best rekening mee hou als ik later voor de volledige installatie 2 verschillende projecten wil (ETS light)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Kleine project update + vraag. Een aantal belangrijke knopen zijn gehakt. De meterkast krijgt vorm, nieuwe aansluitingen hangen en de kast (Hager veldverdeler, wat een mooi spul) is binnen. Inhoud qua automaten, ALS'en en een berg montagesnoer & adereindhulzen is onderweg.

Wat ik nu nog 'even' dacht te doen is de juiste etage / rijgklemmen bestellen, maar dat is ook een allemachtig woud aan opties zeg. Ik kan me voorstellen dat hier heel veel persoonlijke voorkeur bij zit, maar ik krijg er toch keuzestress van :D

Ik heb ongeveer 80 binnenkomende buizen met overwegend PE/N/L en PE/N/L/L (dubbel geschakelde stopcontacten) die ik op de rijgklemmen wil monteren. Na wat graafwerk kom ik uit op een paar opties die me vrij aardig lijken.

Wago 2003-6641 of 2003-6646 (zonder N disconnect):

Afbeeldingslocatie: https://www.eibmarkt.com/isroot/eibmarkt/productimages/ns2700691/zoom/wago-2003_6641-installationsetagenklemme-ns2700691_01.jpg

Met daarnaast een 2003-6642 voor de additionele fases / schakeldraden:

Afbeeldingslocatie: https://www.eibmarkt.com/isroot/eibmarkt/productimages/ns2700692/zoom/wago-2003_6642-installationsetagenklemme-ns2700692_01.jpg

Volgens mij kan ik hier, met de benodigde kammen en eindplaten, aardig mee uit de voeten? Maar wat ik dan ook nog tegen kom is een Phoenix PTI 2,5-PE/L/N klem die er ook aardig uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://www.eibmarkt.com/isroot/eibmarkt/productimages/ns0491709/zoom/phoenix-pti_2_5_pe_l_n-dreistockklemme-ns0491709_01.jpg

Grote verschil hierbij is volgens mij dat draad in deze klem wat eenvoudiger te verwerken is met de oranje pushterminals. Of maakt dat in de praktijk allemaal bar weinig uit?

Oh en dan ook nog de Wago 2003-7646:

Afbeeldingslocatie: https://www.eibmarkt.com/isroot/eibmarkt/productimages/ns0417370/zoom/wago-2003_7646-installation-ns0417370_01.jpg

Die lijkt qua functionaliteit exact hetzelfde als de 2003-6646 en alleen qua vorm misschien anders. Maar wat is dan het wezenlijke verschil en waarom zou ik de een of de ander gebruiken?

Het is enorm leuk om hier mee bezig te zijn en het allemaal uit te zoeken, maar zonder het echt in handen te hebben vind ik het maar lastig om de juiste keuzes te maken. Advies is van harte welkom ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Zoefff op 13-03-2019 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@Zoefff ik zou gewoon de goedkoopste pakken :)
Ikzelf heb de Phoenix PTI klemmen, die waren volgens mij goedkoper. En die push terminals zijn inderdaad handig. Ik weet eigenlijk niet hoe je je draden weer los krijgt met die Wago's, gewoon trekken of draaien/trekken?
tehfnz schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:51:
Net het materiaal voor de testopstelling ontvangen, ga vanavond een en ander testen. Zijn er zaken waar ik in ETS nu reeds best rekening mee hou als ik later voor de volledige installatie 2 verschillende projecten wil (ETS light)?
Neen, niets om je zorgen over te maken. Best zo lang mogelijk wachten met 'forken' zodat je groepsadressenstructuur zo stabiel mogelijk is. Deze moet namelijk gesynced blijven in beide projecten (voor zover je de GA's in beide projecten gebruikt natuurlijk).

[ Voor 52% gewijzigd door teaser op 14-03-2019 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@teaser : thanks!

Heb inmiddels enkele zaken aan de praat gekregen (schakelen van wat spotjes), maar het is me nog onduidelijk hoe ik een scene aanmaak op de MDT Glass Push Button II Smart (BE-GT2TW.01) in ETS.

Bij de functie van de knop selecteer ik "scene" maar aan het groupobject kan ik ook slechts 1 group address hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Hier ook Phoenix PTI klemmen gebruikt voor 230V, en PTTBS om KNX af te monteren. Let wel op dat je je aarde goed regelt.

Om de Wago klemmen los te halen stop je een platte schroevendraaier in het gat boven de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tehfnz schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:13:
@teaser : thanks!

Heb inmiddels enkele zaken aan de praat gekregen (schakelen van wat spotjes), maar het is me nog onduidelijk hoe ik een scene aanmaak op de MDT Glass Push Button II Smart (BE-GT2TW.01) in ETS.

Bij de functie van de knop selecteer ik "scene" maar aan het groupobject kan ik ook slechts 1 group address hangen.
Je maakt 1 groepadres voor alle scenes van de ruimte. Elke scene heeft zijn eigen nummer. Naast het koppelen van het GA aan het object van de taster moet je ook instellen welk scenenummer moet verstuurd door de taster. Aan de kant van de schakel/dimactoren koppel je dan weer het scene-GA aan het scene-inputobject. Hier moet je dan configureren wat de reactie moet zijn van elke uitgang, voor elke scene nummer.
Bv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- schakelactor 1:
  - uitgang 1:
    - waarde 1: OFF
    - waarde 2: ON
  - uitgang 2:
    - waarde 1: ON
    - waarde 2: OFF
- dimactor 2:
  - uitgang 1:
    - waarde 1: 50%
    - waarde 2: 75%
  - uitgang 2:
    - waarde 1: 0%
    - waarde 2: 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Bedankt @teaser , werkt perfect.

OpenHab binding inmiddels ook ietwat aan de praat gekregen

[ Voor 47% gewijzigd door tehfnz op 14-03-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dank voor de suggesties! Ik ga dan toch maar voor de Phoenix PTI klemmen, meen te zien dat daar dubbele kamrijen (noem ik dat zo?) op zitten waarvan ik denk dat het meer flexibiliteit biedt. En dan inderdaad de PTTBS voor de bus; die stond al op de lijst.
0fbe schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:13:
Hier ook Phoenix PTI klemmen gebruikt voor 230V, en PTTBS om KNX af te monteren. Let wel op dat je je aarde goed regelt.
Wat bedoel je precies? Zoals ik het zie heb ik o.a. een klem variant nodig met een PE aansluiting die contact maakt met de DIN rail, die op zijn beurt weer op de aarde is aangesloten. Dan heb ik het goed geregeld toch?

Interessant detail is trouwens dat de bovenste 2 DIN rails (bedoeld voor de rijgklemmen e.d.) geïsoleerd gemonteerd zijn van de rest van de DIN rails in de kast. Ik ben er nog niet helemaal achter wat het idee daar achter is. Zou er wel zomaar mee de mist in kunnen gaan door onderin de aarde aan te sluiten op rail 1 en er van uit te gaan dat de hele kast dan geaard is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Zoefff schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:34:
Dank voor de suggesties! Ik ga dan toch maar voor de Phoenix PTI klemmen, meen te zien dat daar dubbele kamrijen (noem ik dat zo?) op zitten waarvan ik denk dat het meer flexibiliteit biedt. En dan inderdaad de PTTBS voor de bus; die stond al op de lijst.

[...]

Wat bedoel je precies? Zoals ik het zie heb ik o.a. een klem variant nodig met een PE aansluiting die contact maakt met de DIN rail, die op zijn beurt weer op de aarde is aangesloten. Dan heb ik het goed geregeld toch?

Interessant detail is trouwens dat de bovenste 2 DIN rails (bedoeld voor de rijgklemmen e.d.) geïsoleerd gemonteerd zijn van de rest van de DIN rails in de kast. Ik ben er nog niet helemaal achter wat het idee daar achter is. Zou er wel zomaar mee de mist in kunnen gaan door onderin de aarde aan te sluiten op rail 1 en er van uit te gaan dat de hele kast dan geaard is :X
Dat je er op moet letten dat je de DIN-rails goed aard als die gebruikt als aard-rail. Dus verbinden met een aardedraad van voldoende dikte volgens NEN1010: "De doorsnede van de PE-geleider moet tot en met de doorsnede van 16 mm2 gelijk zijn aan de doorsnede van de fasegeleider".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Zoefff schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:14:
Kleine project update + vraag. Een aantal belangrijke knopen zijn gehakt. De meterkast krijgt vorm, nieuwe aansluitingen hangen en de kast (Hager veldverdeler, wat een mooi spul) is binnen. Inhoud qua automaten, ALS'en en een berg montagesnoer & adereindhulzen is onderweg.
Welke kast is het uiteindelijk geworden?

Ik heb zelf ook de Phoenix klemmen: type 3213950 (PE/L/N) en 3213953 (L/L)
Om de rail te aarden kun je misschien zoiets pakken:
Afbeeldingslocatie: https://www.voltus.de/out/pictures/generated/product/1/380_340_100/PHOENIX_3212147_01.jpg
PHOENIX 3212147

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Uiteindelijk ben ik voor de Hager FWQ63N gegaan. De 144 velden komen aardig overeen met wat ik nodig heb. De 2 extra DIN rails voor rijgklemmen e.d. (achter de afgesloten kappen) zijn een beetje te veel, maar bieden aan de andere kant ook nog wat marge mocht ik toch iets meer ruimte nodig hebben. Dan heb ik hoogstens nog een ander plastic kapje nodig om weer wat extra ruimte voor automaten / KNX modules te hebben.

Ben overigens nu al erg blij met de keuze voor deze kast. Prachtig materiaal en ook mooi afgewerkt. Deurtjes kunnen er eenvoudig uit en alles zit stevig in elkaar. Fijn om mee te werken.

Aarding had ik inderdaad op de beschreven manier bedacht. Precieze doorsnede moet ik nog even uitzoeken, maar dat gaat me lukken :P

[ Voor 11% gewijzigd door Zoefff op 15-03-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Progressie, de kast hangt O+

Fluitje van een cent eigenlijk, het is erg prettig om eerst het frame op te kunnen hangen en daarna de kast er gewoon aan te kunnen hangen. Morgen bij daglicht een begin maken aan het vullen en doorvoeren van alle aders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q9F7ipsLKF7QzyH8tpr7O2cT/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VhUN8DeNP3gViiuk4fdm7gNU/full.jpg

De doorvoer van draden uit het metergedeelte naar de kast sluit helaas niet precies aan (de kast hangt asymmetrisch t.o.v. de meter, kan i.v.m. profiel in plafond helaas niet anders) dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Waarschijnlijk netjes afdekken met een stuk kabelgoot of iets dergelijks.

Die ene ALS is om de onderverdieping van ons huis (waar we wonen) tijdelijk te voeden, die gaat er uiteindelijk uit. En niet gevreesd, die installatie is ondanks de hier loshangende aarde wel goed geaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 07:09
Iemand die me kan helpen met volgende probleem:

Momenteel heb ik een KNX installatie met Loxone visualisatie.
Bekabeling heb ik zelf gedaan, programmatie laten doen. Dus ik ben er nog niet 100% in thuis.
Nu wou ik de installatie uitbreiden met een extra drukknop en extra bewegingsmelder. Bekabeling is reeds voorzien.
Bij het installeren van de drukknop (Zennio square TMD) lukt het niet om een full download te doen.
Ik krijg de melding "the device does not respond in appropriate time"
Adres is toegewezen en CFG staat ook aangevinkt. Wanneer ik download application of partial download doe krijg ik de error.
Het gaat ook niet om een defect apparaat denk ik want ik vervang eigenlijk een andere drukknop (ook Zennio square TMD) waar ik hetzelfde probleem mee had en dacht dat die defect was.
Interface is via de loxone miniserver.

Het volgende heb ik al getest:
- De nieuwe bewegingsmelder aangesloten op dezelfde kabel. Hier kon ik wel een full download doen.
- Partial download van de andere drukknoppen in huis (ook Zennio square) werkt nog steeds. Full download durf ik niet omdat ik bang ben hetzelfde probleem te krijgen.
- Zowel de discovered interface als een zelf geconfigureerde interface gebruikt. Bij het laatste zowel met NAT als zonder. Bij het testen van de verbinding krijg ik telkens "ok" terug.
- Drukknop aan een andere bus kabel gehangen.

Ik ben momenteel radeloos en heb ook geen idee wat ik nog zou kunnen proberen.
Iemand tips of een oplossing :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Heb je het apparaat ook in de programmeermodus gezet? Meestal met een knopje ergens op het apparaat zelf. Alle andere apparaten hebben al een adres dus daar kan je al naar downloaden, maar een nieuw apparaat moet zichzelf wel eerst 'kenbaar' maken voordat je een full download kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Voor een nieuw toestel op de bus moet je eerst een full download doen. En dus ook het apparaat in programmeermodus zetten zoals Zoefff als aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh
Staat in programmeermodus, het rood lichtje brand. En adres toewijzen kan ook alleen wanneer het in programmeermodus is denk ik en dat lukt wel.
Wanneer de drukknop niet in programmeermodus is geeft ETS ook aan dat hij geen apparaat kan vinden en ik het in programmeermodus moet zetten. Dus ETS probeert ook niet naar een ander apparaat weg te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

@Zoefff Fraai om te zien hoor! Altijd leuk om bouw foto's te zien! Bij mij moet er over 2 weken ook zo'n spaghetti uit het plafond komen ;)

Overigens ben ik voor een F-Tronic kast gegaan: VS2-6, dat is dus een diepere versie van wat je doorgaans op internet vindt. Via webshop ook nog alternatieve kappen gekocht, voor 10-tje kon ik het niet laten om flexibiliteit te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikes01
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02-02 17:18
@tomdh Als je wel een adres in je device hebt kunnen programmeren kan je hetvolgende es proberen: unload device, en dan es proberen full application download te doen (geen partial!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:30
Ik heb hier sinds ik mijn woning bewoon iets heel geks aan de hand.

Op de overloop heb ik een schakelaar en regelmatig gebeurt er niets als ik op de knoppen duw. De schakelaar lijkt dan "vast te hangen". Doe ik een andere lamp aan (niet noodzakelijk dezelfde als die ik aan het schakelen was met die schakelaar) via een andere manier (HomeKit) of ik wandel langs een kamer waar een bewegingsensor hangt die dan een andere lamp schakelt dan reageert de schakelaar plots wel en doet ie in één ruk alle schakelingen die ik had "gedrukt" op de lamp.

Bv. ik duw op knop 1, 2, 3 en er gebeurt niets. Ik neem mijn GSM en schakel een lamp in de buurt en poef opeens is het alsof die schakelaar doorheeft "he ik heb nog wat gemist ik moet nog wat doen" en vuurt hij alle commando's af. Ik schakel wel toevallig ook lampen die op dezelfde actor zit, daar heb ik nog niet mee geëxperimenteerd.
De schakelaar is al eens fysiek vervangen en deze is (met dezelfde config) opnieuw geconfigureerd.

Deze schakelaar zit toevallig op een lus waar ik een aftakking heb zitten op die schakelaar naar een bewegingsensor van het toilet wat er vlak onder zit op het benedenverdiep.
teaser schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:41:
|:( |:( |:(
Ik heb weer een hoop grijze haren bij sinds dit weekend, te danken aan OpenHAB.

Gisteren vatte ik het plan op de SolarEdge binding te installeren om mijn recente PV installatie mee in de domotica te betrekken. Deze bleek pas sinds OH 2.4 te bestaan, en ik zat nog op 2.2. Dus even netjes alles gebackupped en de upgrade naar 2.4 gedaan.

He wacht, er werkt niet meer veel? Verdorie, de 1.x KNX binding is weg! Wordt deze niet meer ondersteund in 2.4? :( Ok ik zal er dan maar werk van maken, ik moet toch ooit eens naar de 2.x zeker. Vele uren config aanpassen later, min of meer alles werkt (maar traag). He wacht, HIER IS EEN OPTIE OM LEGACY BINDINGS TOCH MOGELIJK TE MAKEN! :F Soit, het werk is gebeurd nu.

Maar dat blijft zo traaaag. Vaak 30+ seconden eer een click in de UI effectief op de KNX bus terechtkomt.
Eens even terugdraaien naar de 1.x binding dan. (goddank dat alles in git zit) Yep, werkt terug vlotjes. Dan blijven we toch maar bij de legacy binding. Al dat werk voor niets :|

Dan nog wat zaken afwerken in HABPanel. De scene controle (selection widget) werkt niet zoals het moet. Ik kan scenes aanpassen, maar de widget zelf toont niet de juiste scene als deze van de KNX bus komt. Blijkt iets met de datapoint conversies te maken te hebben. Gebruik ik 18.001 (scene control) voor de scene items, dan kan ik vanuit OH wel scenewaardes naar de bus sturen, maar worden ze niet correct geparsed als een scene via de bus wordt aangepast. Gebruik ik 17.001 (scene value) dan worden de scene waardes van de bus geconverteerd naar decimals (bv 0.0, 1.0, 2.0 ipv 0, 1, 2) maar als ik dan probeer een decimale waarde terug naar de bus te sturen komt er weer een conversiefout 8)7 Er staat een issue voor open op github, sinds vorige zomer alweer. Fijn, daar hebben we iets aan.

Maargoed, de SolarEdge binding werkt tenminste.
Je bent niet de enige, maar bedankt, ik struikelde toevallig over je post en nu weet ik dat ik kan upgraden en toch nog mijn oude config kan behouden. Ik kom daar nog eens op terug bij je als ik mag?

[ Voor 48% gewijzigd door HyperBart op 27-03-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
HyperBart schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:44:
Ik heb hier sinds ik mijn woning bewoon iets heel geks aan de hand.

Op de overloop heb ik een schakelaar en regelmatig gebeurt er niets als ik op de knoppen duw. De schakelaar lijkt dan "vast te hangen". Doe ik een andere lamp aan (niet noodzakelijk dezelfde als die ik aan het schakelen was met die schakelaar) via een andere manier (HomeKit) of ik wandel langs een kamer waar een bewegingsensor hangt die dan een andere lamp schakelt dan reageert de schakelaar plots wel en doet ie in één ruk alle schakelingen die ik had "gedrukt" op de lamp.

Bv. ik duw op knop 1, 2, 3 en er gebeurt niets. Ik neem mijn GSM en schakel een lamp in de buurt en poef opeens is het alsof die schakelaar doorheeft "he ik heb nog wat gemist ik moet nog wat doen" en vuurt hij alle commando's af. Ik schakel wel toevallig ook lampen die op dezelfde actor zit, daar heb ik nog niet mee geëxperimenteerd.
De schakelaar is al eens fysiek vervangen en deze is (met dezelfde config) opnieuw geconfigureerd.

Deze schakelaar zit toevallig op een lus waar ik een aftakking heb zitten op die schakelaar naar een bewegingsensor van het toilet wat er vlak onder zit op het benedenverdiep.
Heb je dit al eens op de bus monitor kunnen bekijken?
Dan weet je ineens of het de schakelaar is die niets uit stuurt, of de actor die niet reageert.
Je bent niet de enige, maar bedankt, ik struikelde toevallig over je post en nu weet ik dat ik kan upgraden en toch nog mijn oude config kan behouden. Ik kom daar nog eens op terug bij je als ik mag?
Uiteraard mag dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
(foutje)

[ Voor 99% gewijzigd door teaser op 27-03-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Heb eindelijk de lichtstudie tbv mijn nieuwbouwwoning gekregen, de eerste indruk is positief maar moest toch even slikken van het bedrag onder de streep.

Het voorstel bevat een mix van ledstrips en ledarmaturen met verschillende fittings (E27, AR111, GU 10). De meeste strips & armaturen wil ik kunnen dimmen, maar blijkbaar is dit niet zo eenvoudig goed te krijgen. Hoe meer ik zoek in dit topic hoe minder ik het bos door de bomen zie.

Vragen:
- klopt het dat voor ledstrips een KNX dimmer (bv. MDT AKD-0424R.02) afdoende is of zijn er betere oplossingen?
- loop ik voor spots beter met een grote boog rond KNX dimmers? Zo ja, adviseren jullie me DMX of DALI (heb enkel witte leds, geen kleuren)
- Wat zijn de (betaalbare) go-to merken van voedingen / drivers? Zag meermaals MeanWell & eldoLED passeren in dit topic

Wat ik wil:
- kunnen dimmen dmv m'n KNX tasters
- zoveel mogelijk drivers / voedingen centraal (technische ruimte)

Misschien allemaal een beetje voorbarig met de ruwbouwwerken die pas deze zomer starten. Nu heb ik echter de tijd me hier wat in te verdiepen, iets wat tijdens de bouwwerken heel wat minder zal zijn. Ben dus ook van plan dimbare ledstrip en spot aan de huidige KNX testopstelling toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tehfnz schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:37:
Heb eindelijk de lichtstudie tbv mijn nieuwbouwwoning gekregen, de eerste indruk is positief maar moest toch even slikken van het bedrag onder de streep.
Herkenbaar, ik ben ook geen rijke boer maar als je verlichting ziet dan krijg je toch echt wel het idee dat je dat moet zijn.
Het voorstel bevat een mix van ledstrips en ledarmaturen met verschillende fittings (E27, AR111, GU 10). De meeste strips & armaturen wil ik kunnen dimmen, maar blijkbaar is dit niet zo eenvoudig goed te krijgen. Hoe meer ik zoek in dit topic hoe minder ik het bos door de bomen zie.
Ook herkenbaar alhoewel ik toch nergens LED strips heb zitten. Met uitzondering van de kinderkamer heb ik overal nog fittingkjes los aan de koperdraad hangen met een peertje of spaarlamp er nog in...
Vragen:
- klopt het dat voor ledstrips een KNX dimmer (bv. MDT AKD-0424R.02) afdoende is of zijn er betere oplossingen?
Neen, niet bepaald. Die AKD is vooral voor gewone lampen en LED-lampen. Je haalt er wel wat leuke resultaten mee als je bv. halogeen wil dimmen, dan kan je "vuuroranje" diep gaan, maar da's niet door de dimmer, da's meer de karakteristieken van de lamp zelf...
- loop ik voor spots beter met een grote boog rond KNX dimmers? Zo ja, adviseren jullie me DMX of DALI (heb enkel witte leds, geen kleuren)
Ja, ik heb er echt mezelf suf op gezocht en heb dat allemaal links laten liggen en ben voor DMX gegaan. Puur qua licht heb ik me het nog geen moment beklaagd maar ik moet nog wel wat configwerk (laten) doen om het helemaal juist te krijgen (voornamelijk terugmelding of een lamp aan of uit is, maar dimmen gaat echt prima en heerlijk diep of fel). Die terugmelding en aansturing is nog even werk om goed te krijgen, maar komt wel in orde. Ik heb daar een goede hulp en leverancier voor gevonden. Je mag me daar altijd een DM voor sturen, ik heb er zelf niets aan bedoel dat ik er niks mee verdien. Het is een topkerel qua kennis.
- Wat zijn de (betaalbare) go-to merken van voedingen / drivers? Zag meermaals MeanWell & eldoLED passeren in dit topic
Ik heb met EldoLED gewerkt, kost je wel wat maar dan zit je ook lange tijd goed zonder ellende. Bij mij zitten de voedingen in de drivers.
Wat ik wil:
Dan kies je best voor goede bekabeling en per 2 spots trek je dan best een aparte kabel of dradenpaar naar je kast. Door slim om te springen met een 5G1.5 is dat niet zo veel werk en dan zit je altijd goed.
Misschien allemaal een beetje voorbarig met de ruwbouwwerken die pas deze zomer starten. Nu heb ik echter de tijd me hier wat in te verdiepen, iets wat tijdens de bouwwerken heel wat minder zal zijn. Ben dus ook van plan dimbare ledstrip en spot aan de huidige KNX testopstelling toe te voegen.
Nou neen, als je kan hou dan evt rekening met de vorm van je betonnen balken. Als je nu je lichtplan hebt kan je daar zo van die uitsparingen in laten voorzien (denk wel aan je sterkteberekening van je beton) zodat je later van die "bakken" kan laten inpleisteren in het plafond.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 27-03-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Welke serie eldoLED bekijk ik best, de POWERdrive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Laatst online: 21-04 14:29
Het is april, KNX is 29 en dus ook 29% korting op alle ETS5 producten.

Vorige week de sleutel van ons huis gekregen, inmiddels alle muren kaal en volgende week lekker kabels trekken. Het idee is om de Ekinex FF serie aan de muur te hangen (in het grijs of alu), schakelmateriaal ben ik nog niet uit. Eerst maar het behang aan de muur en daarna wat proefbestellen. Er zijn hier meerderen met deze serie-> waar hebben jullie deze besteld? Heb bij voltus enzo gekeken, maar kan alleen prijzen vinden op knxgroothandel. Welke levertijd heeft voltus ongeveer naar Nederland?

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDR

vDR

Kobus Post schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:15:

Vorige week de sleutel van ons huis gekregen, inmiddels alle muren kaal en volgende week lekker kabels trekken. Het idee is om de Ekinex FF serie aan de muur te hangen (in het grijs of alu), schakelmateriaal ben ik nog niet uit. Eerst maar het behang aan de muur en daarna wat proefbestellen. Er zijn hier meerderen met deze serie-> waar hebben jullie deze besteld? Heb bij voltus enzo gekeken, maar kan alleen prijzen vinden op knxgroothandel. Welke levertijd heeft voltus ongeveer naar Nederland?
Ik heb de Ekinex knoppen nog niet besteld. Maar ik ga ze rechtstreeks via de groothandel (Rexel) kopen.
Prijzen waren als volgt voor de NTM Fenix
Ekinex 4-fold pushbutton 148,45€
Ekinex 4-fold Square Rocker 80,40€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Kobus Post schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:15:
Even de link met voucher code er bij.
https://www.knx.org/knx-e...ll-ETS-products-in-April/

@LinuX-TUX jij zat daar nog op te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

bomberboy schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:26:
[...]

Ik ook :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
bomberboy schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:26:
[...]

Dank je dat je aan me gedacht hebt, ik heb inmiddels alles al binnen (usb dongle) en ben klaar om te gaan beginnen. Nu begint de onzekerheid toe te slaan en heb ik 2 elektriciens even aangeschoten voor de initiële opbouw als het huis wordt opgeleverd. Daarna kan de fun (naast alle logistieke rompslomp en het verhuizen) gaan beginnen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Voor ons te bouwen huis ben ik ook aan het oriënteren welke spullen ik allemaal nodig heb.
In onze woonkamer / keuken komt er een Ekinex FF NF te hangen. Voor de overige (slaap)kamers ed. zoek ik nog eenvoudige drukknoppen met 1 of 2 knoppen. Ik moet zeggen dat het een behoorlijk 'door de bomen het bos' verhaal wordt.
Is er wellicht ergens een goede site of webshop waarop de mogelijkheden hierin overzichtelijk te vinden zijn?

Hiernaast heb ik altijd bedacht om de lichten te dimmen op basis van aanwezigheid en lichtintensiteit in de kamer. Vroeger hadden de Ekinex knoppen een lichtsensor ingebouwd maar die zit er tegenwoordig niet meer in. Nu las ik dat de Gira aanwezigheidssensor ook zoiets doet maar niet al te accuraat is en niet automatisch kan dimmen.
Daarnaast zitten we natuurlijk met de situatie dat licht aan == hogere lichtintensiteit waardoor je zult moeten werken met een lux bereik.
Wat zou een goede sensor hier voor kunnen zijn? Of is het wellicht beter om juist naar buiten te kijken en rekening te houden met de lichtdemping van je ramen?

Oftewel hebben jullie iets soortgelijks en hoe hebben jullie die opgelost?

In het topic is ook gesproken over 'open huizen' die sommige van jullie aan hebben geboden.
Is er nog een in opkomst? Ik zou wel graag een keer bij iemand komen kijken hoe hij / zij dit allemaal heeft ingericht en aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
tehfnz schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:39:
Welke serie eldoLED bekijk ik best, de POWERdrive?
Ja, die.
DarkFire1985 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:07:
Voor ons te bouwen huis ben ik ook aan het oriënteren welke spullen ik allemaal nodig heb.
In onze woonkamer / keuken komt er een Ekinex FF NF te hangen. Voor de overige (slaap)kamers ed. zoek ik nog eenvoudige drukknoppen met 1 of 2 knoppen. Ik moet zeggen dat het een behoorlijk 'door de bomen het bos' verhaal wordt.
Is er wellicht ergens een goede site of webshop waarop de mogelijkheden hierin overzichtelijk te vinden zijn?
Niet echt, het is toch vooral een kwestie van zelf alle specificaties bekijken. Nadeel is dat er niet echt winkels zijn waar KNX wordt verkocht gericht op consumenten. En leveranciers (implementators) hebben toch vaak hun merkspecifieke voorkeuren.
Hiernaast heb ik altijd bedacht om de lichten te dimmen op basis van aanwezigheid en lichtintensiteit in de kamer. Vroeger hadden de Ekinex knoppen een lichtsensor ingebouwd maar die zit er tegenwoordig niet meer in. Nu las ik dat de Gira aanwezigheidssensor ook zoiets doet maar niet al te accuraat is en niet automatisch kan dimmen.
Daarnaast zitten we natuurlijk met de situatie dat licht aan == hogere lichtintensiteit waardoor je zult moeten werken met een lux bereik.
Wat zou een goede sensor hier voor kunnen zijn? Of is het wellicht beter om juist naar buiten te kijken en rekening te houden met de lichtdemping van je ramen?
Dat van Gira heb ik geschreven denk ik en dat klopt. Die kan dat niet en de lichtsensor werkt prut. Ik gebruik nu een lux buitensensor, maar die is niet echt fraai voor binnen. Lichtafhankelijk dimmen doe ik niet, wel gaan de lampen pas aan bij een bepaalde threshold. Daarvoor werkt het voor mij prima.
Oftewel hebben jullie iets soortgelijks en hoe hebben jullie die opgelost?
Wat een overweging zou kunnen zijn is bijvoorbeeld PIR-sensoren van je alarmsysteem gebruiken in je KNX (ik kan dat met mijn Satel alarmsysteem) en dan met een buiten lux sensor en de MDT AKD Led dimmer daglichtafhankelijk dimmen. Inderdaad zit je dan wel met je gordijnen etc. Ik heb het in ieder geval niet zo geïmplementeerd, maar met wat goede wil is het vast mogelijk.
In het topic is ook gesproken over 'open huizen' die sommige van jullie aan hebben geboden.
Is er nog een in opkomst? Ik zou wel graag een keer bij iemand komen kijken hoe hij / zij dit allemaal heeft ingericht en aangepast.
Ik heb een open huis georganiseerd in het verleden. Neem even per PB contact met me op als je nog info daarover wilt of als je bijvoorbeeld dingen wil doornemen of langs wil komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Er zijn aanwezigheidssensoren met ingebouwde luxmeter die bedoeld zijn om als constante lichtregeling gebruikt te worden. Bv de BEG/Luxomat PD11 of Theben PlanoSpot.
Ergens in augustus volgt er nog eentje bij mij in Antwerpen. Laat maar weten of je wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 22:08
teaser schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:45:
Ergens in augustus volgt er nog eentje bij mij in Antwerpen. Laat maar weten of je wil komen.
Waar ergens in Antwerpen? Hier wel interesse, alleen is augustus waarschijnlijk thuis niet te verkopen (iets met een tweede mini die er dan bij komt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
In onze woonkamer / keuken komt er een Ekinex FF NF te hangen. Voor de overige (slaap)kamers ed. zoek ik nog eenvoudige drukknoppen met 1 of 2 knoppen.
Heb je al een leverancier gevonden voor het Ekinex materiaal? ik zit in dezelfde fase en heb ook interesse in de Ekinex schakelaars.
Kinetic Automation(zoals eerder vermeld in dit topic) reageert nergens op en krijg ik niet bereikt, KNX Groothand.nl heeft niet alles op de site staan. Ook had ik ze graag ergens in het echt gezien en gevoeld voordat ik iets bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR

vDR

Girrekes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:00:
[...]

Heb je al een leverancier gevonden voor het Ekinex materiaal? ik zit in dezelfde fase en heb ook interesse in de Ekinex schakelaars.
Kinetic Automation(zoals eerder vermeld in dit topic) reageert nergens op en krijg ik niet bereikt, KNX Groothand.nl heeft niet alles op de site staan. Ook had ik ze graag ergens in het echt gezien en gevoeld voordat ik iets bestel.
Ergens bezichtigen wordt moeilijk tenzij iemand op het forum ze al heeft. Ik ga die van mij in Juni laten leveren. Ik ga ze gewoon door een bevriend electriciën laten bestellen. Ik denk dat dit het eenvoudigst & goedkoopst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
[...]

Goedkoopste tot nu toe is http://my-knx-shop.net/
Maar wellicht dat iemand anders nog betere opties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
[...]
Kinetic Automation(zoals eerder vermeld in dit topic) reageert nergens op en krijg ik niet bereikt
Deze is op zijn minst tijdelijk inactief.
Haroddin schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:38:
[...]
Waar ergens in Antwerpen? Hier wel interesse, alleen is augustus waarschijnlijk thuis niet te verkopen (iets met een tweede mini die er dan bij komt...).
In de rand van de stad, goed bereikbaar met OV.
Het wordt geen workshop van meerdere dagen hoor, enkele uurtjes krijg je hopelijk wel verkocht? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Van waar ben je? Ik heb hier de Ekinex'en hangen. Stuur me anders even een DM.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 03-04-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 22:08
teaser schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:54:
In de rand van de stad, goed bereikbaar met OV.
Het wordt geen workshop van meerdere dagen hoor, enkele uurtjes krijg je hopelijk wel verkocht? :)
I'll keep it in mind >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 08:49
tomdh schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:50:
Iemand die me kan helpen met volgende probleem:

Momenteel heb ik een KNX installatie met Loxone visualisatie.
Bekabeling heb ik zelf gedaan, programmatie laten doen. Dus ik ben er nog niet 100% in thuis.
Nu wou ik de installatie uitbreiden met een extra drukknop en extra bewegingsmelder. Bekabeling is reeds voorzien.
Bij het installeren van de drukknop (Zennio square TMD) lukt het niet om een full download te doen.
Ik krijg de melding "the device does not respond in appropriate time"
Adres is toegewezen en CFG staat ook aangevinkt. Wanneer ik download application of partial download doe krijg ik de error.
Het gaat ook niet om een defect apparaat denk ik want ik vervang eigenlijk een andere drukknop (ook Zennio square TMD) waar ik hetzelfde probleem mee had en dacht dat die defect was.
Interface is via de loxone miniserver.

Het volgende heb ik al getest:
- De nieuwe bewegingsmelder aangesloten op dezelfde kabel. Hier kon ik wel een full download doen.
- Partial download van de andere drukknoppen in huis (ook Zennio square) werkt nog steeds. Full download durf ik niet omdat ik bang ben hetzelfde probleem te krijgen.
- Zowel de discovered interface als een zelf geconfigureerde interface gebruikt. Bij het laatste zowel met NAT als zonder. Bij het testen van de verbinding krijg ik telkens "ok" terug.
- Drukknop aan een andere bus kabel gehangen.

Ik ben momenteel radeloos en heb ook geen idee wat ik nog zou kunnen proberen.
Iemand tips of een oplossing :) ?
Ik had ook problemen om via loxone de programma's uit ets naar de componenten te downloaden.
Uiteindelijk via een MDT interface geprobeerd en dit werkt wel. Het probleem ligt volgens mij bij Loxone.
Dat was voor mij een goed moment om loxone buiten te gooien en naar OpenHAB over te stappen.
Een IPinterface werkt een pak beter en de MDT stelt ook alle KNX klokken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh
baxxie schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:12:
[...]

Ik had ook problemen om via loxone de programma's uit ets naar de componenten te downloaden.
Uiteindelijk via een MDT interface geprobeerd en dit werkt wel. Het probleem ligt volgens mij bij Loxone.
Dat was voor mij een goed moment om loxone buiten te gooien en naar OpenHAB over te stappen.
Een IPinterface werkt een pak beter en de MDT stelt ook alle KNX klokken in.
Ik vreesde al dat het zoiets zou zijn. Helaas heb ik geen tijd meer gehad om nog wat dingen te proberen.
Volgend weekend nog eens proberen, als het dan niet lukt koop ik een IP interface.
Ik laat zeker nog iets weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girrekes
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
teaser schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:54:
[...]

Deze is op zijn minst tijdelijk inactief.

[...]
Inmiddels contact gehad met Kinetic Automation, er waren wat problemen met e-mail.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Update tijd, de kast is inmiddels deels gevuld. Omdat mijn tweede dochter in de tussentijd is geboren heeft het even wat langer geduurd, maar dat mag de pret niet drukken. Alleen maar extra pret! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JpY6v5qY0lYqL787dTiOEG7Q/full.jpg

Ik heb veel plezier gehad en veel geleerd van projecten die anderen hier gedeeld hebben, dus door mijn opzet te delen probeer ik daar mijn steentje aan bij te dragen. Het is niet zo netjes als sommige kasten die ik langs zie komen, maar voor een eerste kast ooit ben ik tot nu toe aardig tevreden.

Van boven naar beneden:
  • Bovenin komt alle stugge VD draad uit het huis binnen en is die afgemonteerd op Phoenix PTI rijgklemmen. Alle WCD's in huis zijn links vast en rechts schakelbaar, dus per buis komen zowel een bruine fase als zwarte schakeldraad (beide 2,5mm2) binnen. Per stuk zijn die afgemonteerd op 2 klemmen; 1 klem met PE/L/N en 1 klem met L (en soms L/L).
  • Met kammen worden de vaste fase en nul vanuit de kast over de klemmen verdeeld zodat er zo weinig mogelijk draad door de kast gaat.
  • De rijgklemmen zijn per groep gescheiden door een tussenplaatje. Ik weet niet of dat heel noodzakelijk is, maar het geeft mij een goede visuele cue waar de volgende groep begint zodat de nul niet per ongeluk gedeeld wordt en ik ook een extra controle heb dat de (schakel)draden goed gemonteerd worden.
  • Hieronder hangen de automaten, gekozen voor de Hager VKS04COMBI. Die worden als kant-en-klaar pakketje met ALS + 4 eindgroepen en kam geleverd, werkt snel en prettig. De 3 fases heb ik er om en om over verdeeld. Enigszins onconventioneel heb ik de eindgroepen ook "om en om" het huis in gebracht. Op de rijgklemmen geteld is bijvoorbeeld klemblok 1 gemonteerd op eindgroep 1 (op L1). Het blok daarna is groep 5 (op L2), blok 3 is groep 9 (L3) en blok 4 is groep 2 (weer L1). Gedachte hierachter is dat de belasting (en dan met name die van de 2 keukens) gelijkmatig verdeeld wordt over alle fases.
  • Rechts hiervan hangt het KNX gedeelte. Nu nog beperkt tot 1 4-voudige dimactor en 1 20-voudige schakelactor. Op de lege plekken moeten nog een 20-voudige schakelactor, jalouzie sturing en wat ander spul komen.
  • Helemaal rechts onderin hangt een RaspberryPi met OpenHab om als brug tussen iPhone en KNX te werken.
  • Wat niet zichtbaar is maar wel in het netwerk komt zijn de verwarmingsactoren en zaken om kleppen te regelen. Die komen in het huis bij de vloerverwarming verdelers zelf zodat er geen kilometers draad extra voor nodig zijn. Hetzelfde geldt voor de (OpenTherm) koppeling met CV ketel, Velux dakramen en balansventilatie, dat komt allemaal bij die apparaten zelf.
  • De dikke grijze kabel is tijdelijke voeding van de onderste verdieping, die moet nog op de klemmen bovenin afgemonteerd worden. Net zoals de netwerkswitch rechts bovenin, die is tijdelijk ;)
En dan nog het OpenHab2 project. Het was mijn idee om dit later op te zetten om wat meer logica toe te voegen en e.e.a. ook via telefoons te kunnen besturen. Niet als primaire besturing, maar als spielerei. Dat is iets anders gelopen. Omdat we nog geen knoppen hebben ( :X ) ben ik er vast mee aan de slag gegaan. We kunnen het licht nu dus netjes via onze iPhones bedienen.

Op de RaspberryPi draait dus OpenHab2 met KNX en HomeKit bindings. Het had even wat voeten in de aarde maar lijkt nu aardig stabiel te draaien. Paar punten van aandacht waar ik zelf tegenaan liep:
  • De MDT SCN-IP000.02 IP interface moet als TUNNEL geconfigureerd worden. Dat staat natuurlijk netjes gedocumenteerd, maar ik had hem eerst als ROUTER in de .things configuratie en dan werkt het niet. Dom ;)
  • Die zelfde configuratie vraag ook een localSourceAddr (individual address) voor de interface. Die had ik eerst op 1 van de beschikbare adressen gezet (1.1.241) maar dat gaf op termijn ineens communicatie problemen. Ik vermoed dat dit komt omdat het adres dan op een andere manier in gebruik is oid, maar dat weet ik niet zeker. Door nu als localSourceAddr 0.0.0 op te geven lijkt het in ieder geval opgelost, en kiest de interface zelf een beschikbaar adres.
  • Let er op dat je apparaten (RaspberryPi en KNX IP inteface) een vast IP adres geeft. Danwel door een statisch adres te configureren in het apparaat, of anders de router op basis van MAC adres vaste adressen uit te laten delen.
  • Met OpenHab2 kan je in de PaperUI veel configuratie doen, maar niet alles. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de bindings te installeren (niet configureren) via de PaperUI en de items / things configuratie gewoon op de commandline te doen. Dat geeft mij een stuk meer overzicht.
  • Je kan maar één iPhone koppelen aan de HomeKit bridge die OpenHab beschikbaar stelt. Via iCloud kan je het "huis" weer verder delen met andere apparaten en / of accounts. Zo kunnen we alles van meerder iPhones en iPads bedienen. De configuratie van de "master" iPhone wordt automatisch gedeeld met de rest.
Inmiddels draait alles nu al een week stabiel dus heb ik goede hoop dat dit een solide setup is. Neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon knoppen moeten komen :D

Tot zover dus de status van dit project. Er moeten nog wat uren in gestoken worden, maar de basis staat. Opmerkingen en vragen altijd welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 14:13
Ik heb het afgelopen jaar dezelfde zoektocht gehad. Inmiddels is het bij mij uitgekristalliseerd en is het een mix van:

- 24v CV led strips (al dan niet alleen wit of RGBW), aangestuurd met een mix van enerzijds Enertex 4 kanaals LED dimmers (KNX) en anderzijds ook nog een tweetal 4 kanaals DALI dimmers. Ik heb een Meanwell 24v/30A voeding gemonteerd in de meterkast voor al deze verlichting.

- Diverse CC LED lampen, allen aangestuurd met een passende Tridonic driver met DALI interface. Ik heb zowel een aantal LED panelen (inloopkasten, onder de keukenkastjes) als een heel aantal downlights en spots van Secom in gebruik. Overal waar nieuwe verlichting moet komen gebruik ik zoveel mogelijk CC LED verlichting. Vaak lastig om verlichting te kopen zonder dat je er direct weer een driver bijkrijgt, dus als iemand geinteresseerd is in allerlei standaard niet dimbare 230V/350mA of 700mA CC drivers, be my guest.

- 230V verlichting gedimd via DALI, met Lunatone 230v dimmers (er is een max 25w en een 10-100w versie, meer dan genoeg voor de resterende 230V verlichting die ik hier wilde dimmen). Dit was de goedkoopste optie die ik kon vinden en betrouwbaar is.

Verder heb ik ook de bestaande verlichting geintegreerd, als volgt:

- 12V halogeen spots in de keuken zijn nu aangesloten op een Osram HTI DALI 105/230-240 DIM voeding, die via DALI aangestuurd kan worden.
- Bestaande MiLight lampen zijn geintegreerd met een eenvoudig perl scriptje dat fungeert als KNX->Milight gateway, in combinatie met een Milight ibox2 wifi gateway. Ik heb ook even gespeeld met directe aansturing via een NRF24L01+ RF module, maar ik heb ook wat RGBWCCT lampen en daar is nog geen bestaande code voor. Ook geen tijd, dus even voor de makkelijke weg gekozen.
- Bestaande 230V lampen die niet gedimd hoeven te worden zijn cq worden op KNX actoren aangesloten (Zennio MINiBox 45's).
Wat ik wil:
DALI/KNX integratie is prima. Ik heb een Zennio Dalibox 32/64, en dat voldoet prima. Helaas heeft 'ie niet zelf de logica om CCT en/of RGB te mixen, maar de RGBW strips heb ik dus direct aan KNX hangen via de ekinex RGBW dimmers die dat wel snappen.

Alle drivers hangen centraal in de meterkast. Ik heb ze aan de DC zijde via een aparte klemmenkast aangesloten, aan de AC/DALI zijde met de blauwe GST18i5 connectoren steekbaar aangesloten.

Ik heb e.e.a. in een bestaande woning moeten bouwen. Dat geeft wel wat uitdagingen. Ik startte met een verbouwingsprojectje van mijn badkamer en had daardoor ook de mogelijkheid om wat nieuwe bekabeling te trekken. Maar in een nieuwbouwhuis zou ik de elektrische installatie echt volledig anders inrichten om de flexibiliteit in de toekomst te waarborgen. Meest belangrijke: alles, maar dan ook alles direct naar de meterkast leiden en zorgen dat je later nog kan beslissen of een pijp naar de AC of DC kast toe moet.

Misschien nog veel belangrijker, mijn ervaringen om niet te doen:

- Meanwell CC DALI LED drivers (LCM-XXDA): op zich prima, maar laagste dimniveau/minimale intensiteit is erg hoog. Dus ik heb er nog een aantal in de aanbieding, zowel de 25, 40 als 60W versie.
- LTECH DALI drivers. Rommel! Raakt met enige regelmaat instellingen kwijt, een was al na 2 maanden defect, leverancier geeft niet thuis. Ik heb nog een werkende DALI-50-500-1750-F1P2 over. Prima als push-dim driver, maar niet via DALI.
- Sunricher/Yuled drivers. Ik heb zowel een 4 kanaals LED driver als de 2 kanaals 230v TRIAC dimmer (SR-2303AC). De LED driver is op zich prima en is nog in gebruik, maar de 230v TRIAC dimmer reset zichzelf met enige regelmaat, flitst de lamp op willekeurige momenten naar volle intensiteit, etc.

Een waarschuwing qua DALI: de initiele investering is fors. Een KNX/DALI gateway is duur, maar eigenlijk moet je ook een DALI programmer hebben om parameters van je drivers in te kunnen stellen. Daarna heb je elke keer voor een tientje of 3 tot 4 een prima CC driver voor elke willeurige LED spot/downlight/panel die je kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Gefeliciteerd @Zoefff met je gezinsuitbreiding en wat een prachtige kast heb je gebouwd. Stuk netter dan hoe het er bij mij uitziet ;).

Ik ben vooral benieuwd naar je OpenHAB-ervaringen want in mijn laatste setup was ik behoorlijk te spreken over de stabiliteit van de huidige versies. Daarom heb ik deze week ook zo'n DIN Rail kastje binnengekregen, samen met een nieuwe 3B+ en een PoE-hat.

Als er nu nog eens een mooie interface voor mobiel zou komen dan zou ik bij wijze van spreken nog de X1 "eruit" kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Zoefff schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:48:
Het is niet zo netjes als sommige kasten die ik langs zie komen, maar voor een eerste kast ooit ben ik tot nu toe aardig tevreden.
Ziet er goed uit! Je moet het ook niet te netjes willen maken, zie goede uitleg over de warmteontwikkeling bij gebundelde aders: https://youtu.be/e3xA3t6wAmY?t=1292

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dennis schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:25:
Gefeliciteerd @Zoefff met je gezinsuitbreiding en wat een prachtige kast heb je gebouwd. Stuk netter dan hoe het er bij mij uitziet ;).

Ik ben vooral benieuwd naar je OpenHAB-ervaringen want in mijn laatste setup was ik behoorlijk te spreken over de stabiliteit van de huidige versies. Daarom heb ik deze week ook zo'n DIN Rail kastje binnengekregen, samen met een nieuwe 3B+ en een PoE-hat.

Als er nu nog eens een mooie interface voor mobiel zou komen dan zou ik bij wijze van spreken nog de X1 "eruit" kunnen gooien.
Thnx!

OpenHAB vooralsnog dus wel tevreden over. Het heeft een wat steile leercurve, maar met een overvloed aan voorbeelden en documentatie uit de community kom je in een avond aardig ver. Het gevaar voor OpenHAB zelf is volgens mij dat ze misschien té veel willen ondersteunen en doen. Dat je bij een verse installatie bijvoorbeeld als eerste gepresenteerd wordt met een keuze voor 1 van de 4 verschillende UI's, die allemaal iets anders kunnen en soms ook hetzelfde is op z'n minst apart. Het staat natuurlijk allemaal gedocumenteerd is wellicht het argument, maar ik had het zelf toch anders gepresenteerd.

Uiteindelijk gebruik ik nu helemaal geen visualisatie (en dus ook geen sitemap) omdat alles prima via de HomeKit bridge gaat. Als nood bevat de 'Control' tab van de Paper UI eventueel ook nog alle elementen, zij het in een vrij lelijke UI. Vereiste voor deze werkwijze is natuurlijk wel dat je een Apple product gebruikt voor de besturing. En ik waande me toch echt even eindelijk een beetje in de toekomst toen ik voor het eerst aan mijn telefoon kon vragen om alle lichten uit te doen en dat dit dan ook meteen gebeurde. Chriet zal het ongetwijfeld ooit voorspeld hebben, nu is het hier in huis eindelijk zo :D
Fabian schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:19:
[...]

Ziet er goed uit! Je moet het ook niet te netjes willen maken, zie goede uitleg over de warmteontwikkeling bij gebundelde aders: https://youtu.be/e3xA3t6wAmY?t=1292
Ja check, dat had ik me inderdaad bedacht. De aders zijn nu gebundeld maar niet al te strak zodat er nog best wel wat lucht tussendoor kan. Ik zal het desondanks wel eens meten als de boel flink belast is.

Waar ik nu m'n hoofd nog over moet breken hoe ik data binnen het KNX netwerk kan combineren. Schakelen of dimmen van een lamp met knop of sensor is recht toe recht aan. Maar de dimwaarde aanpassen op basis van tijdstip en beweging of huidige LUX waarde lijkt me toch ingewikkelder. Verschillende actoren hebben logic functies waar ik dit volgens mij mee voor elkaar kan krijgen, maar zo eenvoudig als een if-statement zie ik het nog niet voor me. Wellicht dat OpenHAB daar ook nog een goede uitkomst in kan bieden.

Of is het de bedoeling dat ik hier de scenes op de dimactor voor gebruik? Hm, wellicht! Hoe dan ook, daar moet ik nog even goed induiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Netjes hoor @Zoefff, toch gebruik gemaakt van de doorvoer flenzen zo te zien, stiekem wel benieuwd hoe je de afstand tussen de buizen en de kast hebt overbrugd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:21
Ziet er goed uit @Zoefff

Vraagje aan de mensen die reeds KNX in huis hebben;
Hoe doen jullie dit met de tasters?
Hangen jullie in elke ruimte een taster op?

Ik ben ondertussen bezig met een mogelijke nieuwbouw woning en wil graag vooraf alles al zoveel mogelijk uitgezocht hebben.
(Weten wat er moet gebeuren etc)
Er zijn namelijk bepaalde plekken waarvan ik denk; mwuah is het wel nodig om daar een taster op te hangen...

Ben zelf niet zo'n fan bewegings en aanwezigheidssensoren dus overweeg eigenlijk om dat geheel buiten beschouwing te laten.
('s avonds laat terug komen met kinderen die slapen en nog in bed moeten, 's ochtends vroeg uit bed en liever geen licht willen zien, etc :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Natrixz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:09:
Ziet er goed uit @Zoefff

Vraagje aan de mensen die reeds KNX in huis hebben;
Hoe doen jullie dit met de tasters?
Hangen jullie in elke ruimte een taster op?
Ik heb in elke ruimte 1 of meerdere tasters. Zo heb ik altijd de mogelijkheid manueel te overriden. Ook uitschakelen van verlichting als je de ruimte verlaat, zonder op de automatische timeout van de sensor te moeten wachten, is dan mogelijk.

In sommige ruimtes heb ik op strategische plaatsen extra tasters:
- keuken: langs het eiland
- living: nabij de zithoek
- badkamer: links/rechts van lavabo's
- slaapkamer: links/rechts van het bed
('s avonds laat terug komen met kinderen die slapen en nog in bed moeten, 's ochtends vroeg uit bed en liever geen licht willen zien, etc :P )
Je kunt de sensoren blokkeren op bepaalde tijdstippenen dergelijke.
Zelf heb ik in de traphal orientatieverlichting die na 22u/voor 6u30 aan gaat ipv de gewone verlichting. Zo vermijd je verblinding als je 's nachts of 's morgens vroeg op staat, maar zie je nog wel waar je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:21
teaser schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:21:
[...]

Ik heb in elke ruimte 1 of meerdere tasters. Zo heb ik altijd de mogelijkheid manueel te overriden. Ook uitschakelen van verlichting als je de ruimte verlaat, zonder op de automatische timeout van de sensor te moeten wachten, is dan mogelijk.

In sommige ruimtes heb ik op strategische plaatsen extra tasters:
- keuken: langs het eiland
- living: nabij de zithoek
- badkamer: links/rechts van lavabo's
- slaapkamer: links/rechts van het bed

[...]

Je kunt de sensoren blokkeren op bepaalde tijdstippenen dergelijke.
Zelf heb ik in de traphal orientatieverlichting die na 22u/voor 6u30 aan gaat ipv de gewone verlichting. Zo vermijd je verblinding als je 's nachts of 's morgens vroeg op staat, maar zie je nog wel waar je loopt.
Daar had ik nog niet aan gedacht! |:(
Shit, dan heb ik weer een uitzoek projectje erbij :9

Heb jij dan ook in elke ruimte 1 of meerdere aanwezigheid/bewegings detectoren aan het plafond?
Of maak jij gebruik van andere type sensoren?

Heb her en der tasters met aanwezigheids detectie gezien maar heb niet de verwachting dat dat nou echt fasoenlijk werkt als je bijv lekker op de bank hangt en tv kijkt :+
Edit; dat plus dat ik het liefst voor Ekinex FF tasters ga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb (nog) niet in alle ruimtes aanwezigheidssensoren. Vooral in doorgangsruimtes en ruimtes zoals een berging zijn ze handig. In het toilet heb ik er ook een hangen, maar als je langdurig stilzit gaat het licht wel uit. In combinatie met deurcontact kun je dit wel vermijden, maar voor mij is het te laat om nog een contact te plaatsen hier.

Er bestaan ook radarsensoren, die zijn veel gevoeliger voor kleine bewegingen en kan je achter een vals plafond wegstoppen omdat ze door muren heen detecteren. Bv de SR570000 van Ingenium of Steinel iHF 3D. Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Ik ben wel aan het experimenteren geweest met een Chinese sensormodule en een Arduino, maar de sensor bleek toch niet zo gevoelig (dit zijn ook geen echte radarsensoren).

Een mogelijkheid die ik nog in het achterhoofd heb is een camera die het aantal mensen in een ruimte kan tellen. Veel security camera's kunnen dat al, dus in feite kun je deze als aanwezigheidsdetector gebruiken. Wil je zoiets rechtstreeks aan KNX hangen dan kun je naar de Steinel HPD2 kijken, verschiet wel niet van de prijs.
Pagina: 1 ... 24 ... 83 Laatste