Alvast heel kort:
- hifiberry amp2 werkt zeer eenvoudig met de bestaande images (bv volumio). Heel plug & play. Letterlijk 5min na micro sd-kaartje inpluggen in de RPi speelde er muziek. (Ik ga er van uit dat dit voor de andere types kaartjes iq, justboom enz ook het geval is. uiteindelijk gebruiken die allemaal dezelfde chip)
- Uitdaging met Volumio: zelfde geluid synchroon laten afspellen in meerdere zones. Werkt niet out of the box en de snapcast plugin werkt toch wat anders dan je zou verwachten. (en is geen officieel ondersteunde plugin)
- Positief is wel dat het voor de rest perfect werkt en extreem intuitief is in gebruik. Eenvoudige web-interface. out of the box mogelijk om audio van op je mobiel device naar de speakers te casten enz.
Omdat ik toch wel die synchrone audio over meerdere zones wou wat verder gekeken. stoeien met de snapcast plugin leverde niet direct iets op. max2play heb ik niet getest, maar zou het ook ondersteunen. puur op basis van de screenshots en andere integraties ziet het er wel niet zo mooi uit.
Uiteindelijk ben ik nu bij
"Roon" uitgekomen wat het wel perfect lijkt te doen om over meerdere zones synchroon af te spelen. Internetradio is nog een beta-feature, maar doet het wel. casten van een mobiel device doet het ook niet out of the box, maar zijn er denk ik wel oplossingen voor.
Geen web-interface, wel apps voor alle relevante platformen. Er is wel een api.
Het doet dus een aantal dingen niet, maar wat het doet, doet het wel goed.
Een deel ervan is ook vergelijkbaar met Plex (media management) en dat maakt het grafisch ook wel aantrekkelijk. Koppeling via KNX zou vie de REST api en de LogicMachine die ik al heb moeten lukken (in theorie). Andere zaken zoals geluid afspelen bij deurbel ofzo heb ik nog niet gevonden.
Dus voorlopig geniet Roon heel sterk mijn voorkeur. Eén belangrijk detail, het is wel niet gratis ($499 for licentie of $119/jaar subscription). (Zit nu nog in de trial)
Volumio met een fysieke versterker/audiomatrix heeft het synchronisatieprobleem uiteraard ook niet. Maar dan is er wat meer integratiewerk aan de softwarekant nodig om de juiste bron aan de juiste outputs te koppelen.
relevant weetje: ik heb een Qnap NAS waar al Plex op draaide als media library en die ook een kant en klaar Roon Core (sever) package heeft, waardoor de setup van dat deel heel eenvoudig was.
Keuzes, keuzes...
Bij meer interesse geef je maar een seintje. Dan is dat misschien beter in een ander topic dan hier. Maar ik ben er nu ook wel meer van overtuigd dat de opsplitsing wat is knx-gekoppeld zoals jij het omschreef handiger zal zijn. (En ook een betere WAF zal hebben)