[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 23 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:44
roelbouwman schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:48:
Is er iemand die de MDT Dali gateway heeft? Ik vraag me af of de gateway, tijdens het dimmen, zijn status object kan versturen. Ik heb nu de Zennio net binnen, maar deze doet dat dus niet. Het statusobject wordt eenmaal verstuurd, nadat het dimmen klaar is, en het is niet mogelijk dit tijdens het dimmen vaker te laten versturen.

Effect is dus dat een weergegeven dimpercentage of statusleds op een controller pas geupdate worden nadat de ingestelde dimwaarde is bereikt. Bij aanzetten met een soft-start die 3 seconden duurt is dat niet heel intuitief.

Als de MDT dit wel doet dan ga ik hem denk ik omruilen. Helaas is van de laatste versie (SCN‐DALI64.03) nog geen manual te vinden op de MDT website.
Zelf heb ik geen MDT Dali gateway, maar de MDT AKD-0424R.02 LED controller kan dat wel (met parameters in ETS).

Ik heb even de product data van de SCN-DALI16.03 in ETS ingeladen, maar kan daar geen vergelijkbare opties vinden. Dus waarschijnlijk is dit niet mogelijk. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:13

bomberboy

BOEM!

Is er iemand die de MDT Dali gateway heeft? Ik vraag me af of de gateway, tijdens het dimmen, zijn status object kan versturen. Ik heb nu de Zennio net binnen, maar deze doet dat dus niet. Het statusobject wordt eenmaal verstuurd, nadat het dimmen klaar is, en het is niet mogelijk dit tijdens het dimmen vaker te laten versturen.
Ik heb geen MDT, wel een ABB dali gateway (DALI-Gateway DG/S 2.64.1.1 - 2fold) en deze lijkt het wel te kunnen. Althans in ETS is er een optie met als naam "send interim values on transfers" die je kan instellen dat hij het bv om de seconde doorstuurt. Let wel, ik heb dit niet expliciet getest, Enkel eens door de parameters in ETS gesnuisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:03

Effect is dus dat een weergegeven dimpercentage of statusleds op een controller pas geupdate worden nadat de ingestelde dimwaarde is bereikt. Bij aanzetten met een soft-start die 3 seconden duurt is dat niet heel intuitief.

Als de MDT dit wel doet dan ga ik hem denk ik omruilen. Helaas is van de laatste versie (SCN‐DALI64.03) nog geen manual te vinden op de MDT website.
Volgens mij heb ik het ook gezien bij de Theben Dali gateway, echter is dit al een paar jaar geleden, dus bind me er niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 07:54
ALvHelvoort schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:44:
Ik heb het toen opgelost middels scenes, dus afhangekelijk van welke scene ik opriep, die uitgang ging aan en de rest werd een uitgestuurd. Zo zal ook jou status juist werken en hoef je ook maar 1x te drukken.
Wel had ik de handbediening uitgeschakeld op de actor zodat niemand zomaar alle uitgangen tegelijk kon activeren.
Eindelijk m'n ETS licentiestick gevonden. Nu ook scenes aangemaakt. Werkt perfect, dank voor het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Fabian schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:37:
[...]

Eindelijk m'n ETS licentiestick gevonden. Nu ook scenes aangemaakt. Werkt perfect, dank voor het idee
Graag gedaan, mooi dat ik jou er mee heb kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 11:11
Althans in ETS is er een optie met als naam "send interim values on transfers" die je kan instellen dat hij het bv om de seconde doorstuurt.
Het is me uiteindelijk bij de Zennio ook gelukt, maar maximaal 1 keer per seconde. Instelling was een beetje verstopt, het is per groep in te stellen. 1 keer per seconde is helaas nog niet heel intuitief als je de lampen zelf niet ziet, maar goed, beter dan niets. Zal bij Zennio eens een ticket aanmaken waarom ze dat niet in tienden van seconden instelbaar maken.

Heb nog een ander gek issue ontdekt, maar weet niet waar het probleem zit. Ik gebruik de Zennio Dali gateway onder andere in combinatie met twee Ltech DALI-50-500-1750-F1P2 drivers. Na een upload vanuit ETS naar de Dali gateway lijkt de driver zijn groepsassociatie kwijt te zijn en de enige manier om dat op te lossen is door op de gateway zelf opnieuw de groepsassociatie in te stellen (de gateway zegt overigens wel gewoon dat de groep na de upload nog is toegekend, maar de driver reageert er dan dus niet op). Andere drivers op dezelfde Dali bus hebben daar geen last van.

Nog een issue met de Ltech: hij dimt ook vreemd: bij een "soft-start/stop" of tijdens relatief dimmen dimt de driver in twee of drie discrete stappen, niet vloeiend. Terwijl hij bij absoluut dimmen wel netjes van 1 tot 100% verschillende lichtintensiteiten heeft. En als ik de driver dim via zijn push-dim aansluiting dan gaat het wel vloeiend. Het maakt ook niet uit of ik een logaritmische of lineaire dimcurve selecteer. De driver heeft ook een 0-10v aansluiting, zal vanavond eens proberen of het daar wel vloeiend op gaat. Maar toevallig hier iemand anders met die Ltech Dali drivers en andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:55
Voor degenen die nog verlegen zitten om een ETS Pro licentie: via deze link is er 40% korting verkrijgen (mits de vooropgestelde 75 registraties behaald worden, maar die kans zit er wel dik in denk ik).
Combineer dat met 2 additionele licenties van EUR 150, deel door 3 en je hebt een pro licentie aan een kleine EUR 370 incl BTW en kosten per persoon. Let wel op: groepsaankopen mogen niet via dit forum opgezet worden! Zorg er ook voor dat je de persoon die de hoofdlicentie aankoopt enigszins kent en vertrouwt want upgrades zullen altijd via die persoon moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 16:23

Zoefff

❤ 

teaser schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:36:
Zorg er ook voor dat je de persoon die de hoofdlicentie aankoopt enigszins kent en vertrouwt want upgrades zullen altijd via die persoon moeten.
Uiteraard moet je dit alleen met vertrouwde personen aankopen. Wat upgrades betreft is er echter nog wel een andere oplossing volgens mij. Ik heb op MyKNX een bedrijf aangemaakt en hier twee accounts admin toegang tot gegeven. De licentie (oorspronkelijk op mijn account) is daarna verhuisd naar het bedrijfsaccount. Daarmee hebben nu beide gekoppelde accounts 100% toegang tot de licentie en, denk ik, ook tot de upgrade mogelijkheden.

Maar nogmaals, buiten kijf staat dat je de andere perso(o)n(en) moet vertrouwen. Want het is als admin ook mogelijk om iemand admin-af te maken, en dan zit je met de gebakken peren :')

[ Voor 12% gewijzigd door Zoefff op 10-10-2018 10:42 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Volgens mij is het ook zo dat als je een upgrade wilt, de hoofdlicentie ook een upgrade moet hebben/uitvoeren/aankopen.
alles wat een sup wil moet de hoofd licentie ook hebben, zo ver ik me het goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Klopt, maar door de hoofdlicentie in een apart 'account' te hebben waar beide sublicenties als beheerder in kunnen, kan je ook beide die upgrade eventueel uitvoeren. Mocht iemand op vakantie zijn, of for whatever reason geen tijd hebben om zoiets te doen dan ben je daar dus niet van afhankelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:08
Het heeft even geduurd, maar gisteren dan eindelijk mijn vloerverwarming-logica afgerond. Liep al een tijdje tegen wat dingen aan, maar had niet de motivatie om even door te gaan :+.

Members only: KNX-configuratie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Begin deze maand kregen we de eindafrekening van GreenChoice, maar hoewel verwacht was het toch even een tegenvaller. Qua gasverbruik zagen we wel aankomen dat we flink verbruikt hadden, maar ook elektra bleek veel te hoog te liggen.

Dit weekend eens even de KNX-installatie geüpdate en de apparatuur die 24/7 draait aan de stroommeting gekoppeld. Hier schrok ik wel een beetje van, want behalve de switch, vloerverwarming en kokendwaterkraan blijken vooral mijn Eldoled LED-drivers ware energieslurpers.

Nu functioneert het geheel op DALI en een nadeel daarvan is dat het even duurt voordat alles weer werkt nadat de stroom weg is geweest en weer terug komt. Ik ben in dubio wat ik hiermee moet, want alle (financiële) voordelen van LED-verlichting doe je hiermee eigenlijk meteen weer teniet.

Heeft iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Afschakelen wanneer niet nodig.'s Nachts (als je slaapt), overdag (als er geen kunstlicht nodig is), als er niemand thuis is..
Kruipt wel wat logica in maar als je de input data (aanwezigheid, schemering, ..) voorhanden hebt mag dat geen probleem zijn.

Ofwel zuiniger drivers kopen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@teaser heb je ook DALI? Want probleem is gewoon dat die lampen dan ff niet gevonden worden, óf dat ze allemaal op 100% aan gaan op het moment dat je de dimmer weer inschakelt.

Ik ga nu even voor alternatief C: ik ga maar de MDT KNX LED dimmer proberen in combinatie met een Meanwell voeding. Op die KNX dimmer zit een relais die automatisch je voeding afschakelt als er geen lampen aan zijn. Ideaal. Heb vanmiddag even de manual van 135 pagina's in het Duits bekeken maar wat een opties zitten er in die software zeg! Zelfs Philips wake-up light effect op basis van de zonnestand met een RGBW-strip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 11:11
... blijken vooral mijn Eldoled LED-drivers ware energieslurpers.
Hoeveel? Ik heb er ook twee van eldoled, maar geen noemenswaardig verbruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Laatst online: 23:55
Dennis schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:55:
Begin deze maand kregen we de eindafrekening van GreenChoice, maar hoewel verwacht was het toch even een tegenvaller. Qua gasverbruik zagen we wel aankomen dat we flink verbruikt hadden, maar ook elektra bleek veel te hoog te liggen.

Dit weekend eens even de KNX-installatie geüpdate en de apparatuur die 24/7 draait aan de stroommeting gekoppeld. Hier schrok ik wel een beetje van, want behalve de switch, vloerverwarming en kokendwaterkraan blijken vooral mijn Eldoled LED-drivers ware energieslurpers.

Nu functioneert het geheel op DALI en een nadeel daarvan is dat het even duurt voordat alles weer werkt nadat de stroom weg is geweest en weer terug komt. Ik ben in dubio wat ik hiermee moet, want alle (financiële) voordelen van LED-verlichting doe je hiermee eigenlijk meteen weer teniet.

Heeft iemand de gouden tip?
Omdat ik vandaag al 3 mensen had die bij mij kwamen vragen hoe dat zit met EldoLED naar aanleiding van jouw bericht, dan maar even in het topic een reactie voordat ik het blijf typen via whatsapp :+ :

Er zijn veel mogelijke redenen waarom je verbruik met led drivers hoog is of lijkt. Ik weet niet hoe jouw systeem in elkaar zit, maar dat zal je zelf wel kunnen beoordelen:
  • Als je losse voedingen + losse drivers gebruikt dan zit de inefficiëntie voor een groot deel in de losse voedingen. Deze dien je zelf met wat logica aan/uit te schakelen om sluipverbruik te minimaliseren.
  • Een probleem met Dali is dat een Dali systeem inderdaad langzaam weer online komt. Op sommige Dali masters zelfs in een andere volgorde, waarna je verlichting ontregeld is. Zo te horen heb je van dat laatste geen last, maar als je Dali systeem voor wit licht achter losse voedingen hangt, dan heb je een ontwerpfout.
  • Als je wel directe 230V drivers gebruikt, dan hangt het nóg van het model af of de driver goed om kan gaan met onderbelasting. De verkeerde driver voor een spot of strip kan flink hoger energieverbruik geven. Ten eerste al een groot verschil tussen ecodrives en de rest, maar óók binnen de solo/dual/power/linear drives zit veel verschil.
  • De meetmethode speelt misschien een significante rol. Als je stroomverbruik met een AMI/AMS meet of vergelijkbaar, dan kan deze er zo maar een factor 10 boven zitten tijdens standby, en bij redelijke onderbelasting ook een significante factor.
  • De standby mode zal alleen in werking treden onder specifieke omstandigheden. Als je KNX systeem regelmatig een 'uit' blijft zenden op de Dali bus naar één van de kanalen op een driver, dan zal die driver alert blijven. Dit is een veelgebruikte truc om drivers paraat te houden tijdens openingsuren van een restaurant bijvoorbeeld. Het verschil tussen lampen uit (9W) en standby (0.3W typical, 0.5 volgens specs) is significant.
  • Sowieso laat standby wel even op zich wachten nadat alle lampen uit zijn. Dus het moment van meten is belangrijk.
  • Als laatste, maar eigenlijk de belangrijkste: het ontwerp is zeer belangrijk. De planning van soorten en aantallen verbruikers per driver moet landen in een specifieke bandbreedte per driver. Die sweet-spot is per driver(klasse) verschillend.
Kortom, ik zou in ieder geval éérst zeker stellen dat de meetmethode correct is met een hoogfrequente meting op zowel A als V. De meeste multimeters geven ook een foutieve waarde omdat de frequentie te laag is! Een MDT AZI komt redelijk in de buurt, maar voor hoogfrequent LED niet perfect.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
roelbouwman schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:41:
Hoeveel? Ik heb er ook twee van eldoled, maar geen noemenswaardig verbruik..
3 stuks PowerDrive 106/M. En ik moet @tss68nl gelijk geven dat ik wellicht geen betrouwbare meetmethode gebruik (overweeg een AZI), maar ik lijk nu een verbruik van continu 300mA te hebben. Zodra er lampen aan gaan gaat het verbruik iets omhoog, maar niet veel.

Overigens verdenk ik mijn kokendwaterkraan (Floww) ook van veel verbruik en ga ik dit weekend de KNX-installatie aan een ingang koppelen om die ook te kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Dennis schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:56:
[...]En ik moet @tss68nl gelijk geven dat ik wellicht geen betrouwbare meetmethode gebruik (overweeg een AZI), maar ik lijk nu een verbruik van continu 300mA te hebben. Zodra er lampen aan gaan gaat het verbruik iets omhoog, maar niet veel.
Ik had een vergelijkbare 'wtf' ervaring toen ik voor het eerst het standby verbruik van mijn ovens bekeek nadat mijn AMI's geïnstalleerd waren. 170mA (40W bij 230V) verbruik terwijl volgens de specs het standbyverbruik ergens iets van een 3-5W zou moeten zijn. Blijkt dat schakelende voedingen niet zo nauwkeurig gemeten worden.
Edit: zie hier de discussie hierover destijds.
Geen Dali hier btw.

[ Voor 8% gewijzigd door teaser op 17-10-2018 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie78
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-08-2022
Na veel tutorials, online cursussen, en gegoogle kom ik toch niet helemaal uit mijn Gira Project Assistent (GPA) probleem. Vandaar mijn vraag aan jullie.

In ETS5 heb ik fysieke adressen toegekend aan mijn GIRA schakelaars en dimmers. Tevens heb ik hierin groepsadressen geconfigureerd. Bijvoorbeeld 1/1/1 om een lamp te schakelen. Dit groepsadres heb ik vervolgens in ETS gekoppeld aan een GIRA schakelaar en dimmer. Resultaat: na een download op de KNX apparaten heb ik licht via de schakelaar. Werkt perfect.

Maar nu heb ik de datapunten geïmporteerd in GPA. De groepsadressen zijn beschikbaar en kan ik in mijn logica gebruiken. Nog steeds begrijpelijk tot nu toe.

Maar waar is de verbinding die ik al in ETS heb gemaakt zichtbaar? Ik kan deze niet terugvinden.

Ik begrijp dat GPA alleen bedoeld is om logica met groepsadressen te maken. Om alles via de X1 te laten lopen en zichtbaar te maken, betekent dit dan dat ik:

- de verbinding in ETS moet verwijderen tussen de schakelaar en dimmer
- 2 groepsadressen moet maken, namelijk bijv. 1/1/1 voor de schakelaar en 1/1/2 voor de dimmer
- de verbinding tussen 1/1/1 en 1/1/2 moet maken in GPA

Of stellen jullie voor om dit soort triviale verbindingen in ETS te laten. Gebruik ik dan GPA alleen voor complexere logica en visualisatie in de G1? Moet ik dan groepsadres 1/1/1 alleen gebruiken achter een UI control in de X1?

Super bedankt voor jullie hulp. Heb jullie vorige berichten al gelezen, maar was mij toch nog onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Hoi @bassie78!

Je doet het goed :). De eerste stap is om het geheel goed in ETS5 te configureren. Daarna kun je de config (de groepsadressen inderdaad) configureren (lees: importeren) in GPA.

De schakelaar stuurt een aan commando op adres 1/1/1. Jouw dimmer luistert naar elk commando wat op 1/1/1 binnenkomt en zal de lamp dus aan zetten. Het maakt voor die dimmer niet uit wie dat commando naar 1/1/1 heeft verstuurd.

Dit is dus ook de basis voor je X1. Daar kun je een knop definiëren die een commando stuurt naar die 1/1/1. Daarna hoef je er niets meer aan te doen, want het maakt niet uit wie er naar luistert. Probeer het maar eens, maak maar iets aan en download je config naar je X1. Je zult zien dat het meteen werkt.

Overigens heb je wel gelijk voor wat betreft schakelen en dimmen. Als je dimmer beide aanbiedt, wat bij mij in ieder geval wel zo is, moet je ook twee groepsadressen aanmaken (mogelijk zelfs drie, als je relatief én absoluut wilt dimmen). Die hoef je trouwens niet aan elkaar te koppelen, als je een goede dimmer hebt doet die dat automatisch.

Leg ik het duidelijk uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie78
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-08-2022
@Dennis Je legt het zeker goed uit. Ontzettend bedankt voor je snelle reactie. Dit gaat ons zeker beter op weg helpen. Ik ga het eens proberen en houd je op de hoogte van onze vorderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.A.
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik twijfel tussen twee aanwezigheidsmelders maar kan niet kiezen:
- B.E.G PD 11 Flat KNX (+-€110)
- Gira mini (+-€115 voor de standard, +-€145 voor de comfort)

Welke vinden jullie beter en waarom? Of hebben jullie nog andere voorstellen met ongeveer hetzelfde uiterlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
@S.A. Ik heb de Gira mini en wat in ieder geval niet goed werkt is de lichtmeting. Die is niet nauwkeurig genoeg om te bepalen of de lamp wel of niet aan moet. Ik gebruik nu een externe luxsensor die buiten hangt en stuur die lux waarde door naar de Gira mini.

Verder werkt hij op zich wel aardig. Wat ik mis in de software is om op basis van bijvoorbeeld dag/nacht een lamp feller of minder fel in te schakelen. De overige functies die ik bij de B.E.G. zie kunnen zover ik weet ook met de Gira.

Ik zou even de software van beide apparaten in je ETS laden en kijken welke opties er zijn. Zo kun je in ieder geval voor de software zelf een goede vergelijking maken. Als de B.E.G. betrouwbaar de lichtintensiteit meet zou ik dat wel als een voordeel beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Ik was aan het zoeken naar PLC's (of alternatieven daarvoor) toen ik de UniPi 1.1 tegen kwam. Het geheel ziet er strak uit, je kan er voor €40 software bij krijgen om 'm te programmeren en hij is uitgerust met alle relevante seriële protocollen, inputs en outputs. Iemand ervaring hiermee en/of opmerkingen?
Het is natuurlijk niet helemaal schaalbaar voor als je een grotere installatie hebt, maar voor kleinere projecten waar je met 1 PLC af kunt (eventueel met uitbreidingsmodules) lijkt me dit een redelijke (semi-)alles-in-1 oplossing. Dat is ook waar ik naar op zoek ben, dus ik overweeg er een te kopen.

De Neuron-serie is volgens mij wat meer prosumer-gericht, maar ziet er ook wel interessant uit (voor mij als n00b).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ziet er wel geinig uit @Pwuts. Ik ken(de) het niet, maar een Pi op din-rail is welkom hier voor openHAB. En laat dat nou net ook mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 14:33
Goedemiddag mede knx-ers,

Ik heb sinds begin dit jaar een knx installatie werkende (dat wil zeggen de verlichting) in mijn woning. Het begint echter inmiddels behoorlijk tijd te worden om ook de verwarming aan de paart te krijgen. En daar loop ik toch telkens op vast. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet geregeld. Ik heb wat youtube video's gekeken maar daar word de verwarring alleen maar groter van. Mijn systeem ziet er als volgt uit:

- Ekinex tasters met temperatuur sensor in elk vertrek.
- MDT AKH 800.02 Heating actuator
- Möhlenhoff Alpha 5 230V Standard klepbediening
- Radiatoren in iedere kamer (geen vloerverwarming dus)

Om te beginnen wil ik gewoon 1 temperatuur (16 graden) in de slaapkamer aan houden. Standby, night, etc. komt later wel.

Hardwarematig is dit allemaal geen probleem maar qua programmeer logica kan ik wel een zetje in de juiste richting gebruiken.

In principe gebruik ik dezelfde logica (en ik denk dat het daar mis gaat) als de verlichting. 1 groepsadres waar mijn tasters de temperatuur input leveren en een vast setpoint (van dus 16 graden) van de heating actuator in dat zelfde groepsadres. Groepsadres indeling is bij mij vertrek/actie/item. Dus bijvoorbeeld Slaapkamer1/Schakelen/Spot Inloopkast geeft 11/1/0.

Het kanaal in de AKH heeft grofweg de volgende settings:
- Mode channel A: integrated controller
- PWM cycletime: 1min

De controller settings voor dit kanaal zijn grofweg:
- Basic comfort setpoint: 17 graden
- Night reduction: 2.0 graden
- Setpoint value offset over 1Byte/2Byte object: 2Byte-Object

Nu is mijn vraag hoe jullie dit qua programmering hebben gedaan? En wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlrozendaal
GJVers schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:19:
In principe gebruik ik dezelfde logica (en ik denk dat het daar mis gaat) als de verlichting. 1 groepsadres waar mijn tasters de temperatuur input leveren en een vast setpoint (van dus 16 graden) van de heating actuator in dat zelfde groepsadres. Groepsadres indeling is bij mij vertrek/actie/item. Dus bijvoorbeeld Slaapkamer1/Schakelen/Spot Inloopkast geeft 11/1/0.

Een heating actor heeft de actuele, gemeten temperatuur nodig (vanuit je taster) en een setpoint. Dit setpoint heb je op 16 graden gezet met de parameters en hoef je in principe geen groep adres te geven, dan blijft die vast staan op 16 graden. Je moet niet hetzelfde adres gebruiken voor gemeten temperatuur en setpoint, dan is het setpoint altijd gelijk aan je huidige temperatuur en hoeft er dus nooit verwarmd te worden.

Dus als je taster de huidige temperatuur op GA 11/4/1 (met T vlag) heeft bij de heating actor de actual temperatuur ook op GA 11/4/1 zetten (met W vlag). Setpoint niet linken of op een ander GA (11/4/2 ?).

Verder zou ik beginnen met een PWM cycletime van 10 minuten. Dan kan je duidelijker zien of de klep open gaat of niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 15:47

BasilFX

BasilFX

Een kleine update van mijn eigen KNX-universeel actor: gisteren heb ik dan toch eindelijk mijn doel bereikt en kan ik eindelijk een lamp dimmen. Volledig te configureren vanuit ETS, inclusief alle parameters zoals debounce en (long) press timings. Mooi op tijd, want volgende week moeten ze de muur in :+

Voor wie het boeit, hier een demo-filmpje.

De acties heb ik nu als volgt, maar kan ik nog aanpassen (ik vond dit logischer dan de MDT one-button dimming):
  • Tap = aan/uit
  • Tap + Hold = Dim down
  • Tap-Tap + Hold = Dim up

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Echt heel erg vet @BasilFX! Chapeau. Heb je de printjes uiteindelijk ergens laten maken? En was het maken van een ETS package technisch ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 15:47

BasilFX

BasilFX

Dennis schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:48:
Echt heel erg vet @BasilFX! Chapeau. Heb je de printjes uiteindelijk ergens laten maken? En was het maken van een ETS package technisch ingewikkeld?
Ik heb de printjes besteld via Aisler, maar zelf gesoldeerd. Dat bleek uiteindelijk wel iets lastiger dan verwacht, maar alle 25 die ik gesoldeerd heb deden het (uiteindelijk :9).

Het maken van de ETS package is niet heel makkelijk, maar uiteindelijk heb ik iets waar ik mee uit de voeten kan. Toegegeven, mijn productdefinitie is niet zo heel fancy, dat als je Function X aanzet, er Communication Object Y bijkomt, maar het werkt en integreert prima. Het is nu een kwestie van de firmware finetunen en stabiliseren. Ik kan ze zelfs voorzien van een firmware update zodra ze in de muur zitten.

Edit: hier onder een screenshotje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v7ynDwim.png

[ Voor 6% gewijzigd door BasilFX op 05-11-2018 21:31 . Reden: Screenshotje toegevoegd ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06-2024
GJVers schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:19:
Goedemiddag mede knx-ers,

Ik heb sinds begin dit jaar een knx installatie werkende (dat wil zeggen de verlichting) in mijn woning. Het begint echter inmiddels behoorlijk tijd te worden om ook de verwarming aan de paart te krijgen. En daar loop ik toch telkens op vast. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet geregeld. Ik heb wat youtube video's gekeken maar daar word de verwarring alleen maar groter van. Mijn systeem ziet er als volgt uit:

- Ekinex tasters met temperatuur sensor in elk vertrek.
- MDT AKH 800.02 Heating actuator
- Möhlenhoff Alpha 5 230V Standard klepbediening
- Radiatoren in iedere kamer (geen vloerverwarming dus)

Om te beginnen wil ik gewoon 1 temperatuur (16 graden) in de slaapkamer aan houden. Standby, night, etc. komt later wel.

Hardwarematig is dit allemaal geen probleem maar qua programmeer logica kan ik wel een zetje in de juiste richting gebruiken.

De controller settings voor dit kanaal zijn grofweg:
- Basic comfort setpoint: 17 graden
- Night reduction: 2.0 graden
- Setpoint value offset over 1Byte/2Byte object: 2Byte-Object

Nu is mijn vraag hoe jullie dit qua programmering hebben gedaan? En wat doe ik fout?
MDT heeft wel goede documentatie, er is een goed technisch handboek in het Duits en Engels. Daarnaast nog documenten waar ze een en ander ver toelichten, deze zijn echter alleen in het Duits: https://www.mdt.de/downlo..._und_Zusatzfunktionen.pdf
Wel met plaatjes die ik zelf wel verhelderend vind. Als de actuator ook je regelaar is begint het vanaf pagina 11. Handig plaatje op pagina 27. Vergeet ook niet om de temperatuur die je Ekinex meet op cyclisch zenden te zetten zodat de regelaar ook "ziet" dat de gemeten temperatuur richting de gewenste temperatuur gaat. Het technische handboek bevat goed stukje over PWM en de tijd. Vuistregel volgens MDT, grote tijd voor trage systemen (vloerverwarming), korte tijd voor snelle systemen (radiatoren) maar als je een verhit draadje daarover bij de oosterburen wilt volgen: [niet meer te vinden :/ ]
De MDT heeft wel een eigenaardigheid ten aanzien van het verzetten van de gewenste waarde, dat is gekoppeld aan de Comfoor-modus. In combinatie met de Gira X1 als visu is dat wat lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door St.Pepper op 06-11-2018 21:40 ]

'A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
dlrozendaal schreef op maandag 5 november 2018 @ 13:29:
[...]

Een heating actor heeft de actuele, gemeten temperatuur nodig (vanuit je taster) en een setpoint. Dit setpoint heb je op 16 graden gezet met de parameters en hoef je in principe geen groep adres te geven, dan blijft die vast staan op 16 graden. Je moet niet hetzelfde adres gebruiken voor gemeten temperatuur en setpoint, dan is het setpoint altijd gelijk aan je huidige temperatuur en hoeft er dus nooit verwarmd te worden.

Dus als je taster de huidige temperatuur op GA 11/4/1 (met T vlag) heeft bij de heating actor de actual temperatuur ook op GA 11/4/1 zetten (met W vlag). Setpoint niet linken of op een ander GA (11/4/2 ?).

Verder zou ik beginnen met een PWM cycletime van 10 minuten. Dan kan je duidelijker zien of de klep open gaat of niet.
Thanx! Mijn programmeer principe was dus inderdaad niet correct. Ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJVers
St.Pepper schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:10:
[...]

MDT heeft wel goede documentatie, er is een goed technisch handboek in het Duits en Engels. Daarnaast nog documenten waar ze een en ander ver toelichten, deze zijn echter alleen in het Duits: https://www.mdt.de/downlo..._und_Zusatzfunktionen.pdf
Wel met plaatjes die ik zelf wel verhelderend vind. Als de actuator ook je regelaar is begint het vanaf pagina 11. Handig plaatje op pagina 27. Vergeet ook niet om de temperatuur die je Ekinex meet op cyclisch zenden te zetten zodat de regelaar ook "ziet" dat de gemeten temperatuur richting de gewenste temperatuur gaat. Het technische handboek bevat goed stukje over PWM en de tijd. Vuistregel volgens MDT, grote tijd voor trage systemen (vloerverwarming), korte tijd voor snelle systemen (radiatoren) maar als je een verhit draadje daarover bij de oosterburen wilt volgen: [niet meer te vinden :/ ]
De MDT heeft wel een eigenaardigheid ten aanzien van het verzetten van de gewenste waarde, dat is gekoppeld aan de Comfoor-modus. In combinatie met de Gira X1 als visu is dat wat lastig.
Bedankt! Mooi documentje dit. Heb al best wat tijd op de site van mdt doorgebracht maar ben deze nog nooit tegengekomen. Misschien omdat mijn duits wat roestig is. Ik ga er dit weekend eens goed voor zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Hier zijn alle "So gehts" te vinden: https://www.mdt.de/Downloads_Loesungen.html
Staan alleen op het Duitse deel van de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Nu de hardware in het huis (lees, PVC pijpjes en koperdraad) vorm begint te krijgen ga ik aan de slag met de daadwerkelijke inrichting van de meterkast en opzet van het KNX project. Om het voor mijzelf overzichtelijk te houden probeer ik van tevoren een goede definitie te verzinnen van hoe ik de groepsadressen en fysieke adressen indeel.

Bij de laatste indeling vraag ik me af wat nu precies handig is. Ik lees dat fysieke adressen over het algemeen ingedeeld worden per gebouw / lijn / apparaat. Binnen een "simpele" woning vallen alle apparaten dus gewoon binnen de 1.1.x lijn.

Waar het mij een beetje onduidelijk wordt is in de voorbeelden van b.v. de SCN-IP000.02 documentatie. Daarin wordt dan bijvoorbeeld een 'individual address' van 1.0.2 gebruikt en 'tunneling addresses' van '15.15.241' t/m 244. Zoals ik het interpreteer zijn dit allemaal 'virtuele' fysieke adressen waarop de interface bereikbaar is. Maar waarom wordt hier gekozen voor een '15.15.x' adres, en kan er dan nog wel gecommuniceerd worden met de 1.1.x lijn? Of maakt het allemaal echt niks uit en is het gewoon een arbitraire keuze?

Edit:

Er daagt me overigens wel ineens wat het verschil tussen het 'host individual address' en de 'individual addresses' zijn. De host is het 'echte' apparaat en de andere adressen zijn virtuele adressen waarmee over de bus gecommuniceerd kan worden. Desalniettemin blijf ik de voorbeelden van 1.0.2 vs 15.15.241 niet goed begrijpen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Zoefff op 10-11-2018 14:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennisF
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-04 03:24
Ha allen,

Inmiddels is er iets meer dan een jaar verstreken sinds mijn laatste post, tijd voor een update :)

Er staat al een stapel stenen met een dak, nog een paar maanden en het mag zich een huis gaan noemen. Tijdens de bouw is de het hele leidingwerk erin gegaan en een aantal maanden geleden is het bekende pak spaghetti uitgestrooid over de verdiepingsvloer waar de bulk van de leidingen loopt:

Leidingen

Dat was al even geleden en op dit moment zitten alle dozen al in de wanden.

Ook op het vlak van de sensoren die ik wilde maken ben ik verder gekomen. Inmiddels is de massaproductie begonnen van revisie 3. De bordjes worden gefab'ed door pcbway en er staat hier een stevig aangepaste QS-5100 dienst te doen als reflow fabriekje. De uitkomst so far is een klein dozijn van deze bordjes (foto is v2 prototype bord, spot de hack):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ENxPnA52AwYLRStr15UHqxbr/thumb.jpg

In totaal maak ik er 20. De sensoren zijn niet veranderd sinds het originele ontwerp: 2x pir plus co/voc, lumen, temp/rh/press via i2c met een arduino 328p als brein. De KNX stack is nog steeds KONNECTING. Alles past binnen het powerbudget van de TPUART.

De cover 3D print ik zelf en hier zie je er 1 in mockup. Plaatje is maar paar mm hoog, hele module zit in de behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pYQEjeKspSZSb4VRUk3er4Ie/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
@BasilFX super nice wat je hebt gebouwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Dat is nog eens spaghetti, k wou dat ik zoveel in m'n huis had! :D
Printje ziet er ook net uit, alles in 1 enzo. Mocht je een tweede run doen, heb ik ook wel interesse. O-)
Koop je je componenten "gewoon" op AliExpress of ergens anders?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pwuts schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:45:
Printje ziet er ook net uit, alles in 1 enzo. Mocht je een tweede run doen, heb ik ook wel interesse. O-)
Denk dat er hier wel meer interesse is voor zo'n mooie combi unit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 17:12
Wat is volgens jullie de beste manier om vertrouwd te geraken met ETS?

iemand goede YouTube tutorials of boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@Breezz gewoon uitproberen. Zo complex is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Ik wil heel graag een eerste project beginnen met knx maar ik vind het gewoon zo vreemd dat er zo weinig documentatie online staat. Weinig goede tutorials voor ETS, weinig leuke YouTube tutorials. Het enige wat ik vind zijn de cursussen van knx zelf die je kan kopen op hun website...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
@Breezz Via de KNX ecampus kun je een korte training volgen. Waarna je "gecertificeerd" bent en een voucher krijgt voor korten op ETS lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisF
Pwuts schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:45:
Sommige dingen kun je op Aliexpress krijgen maar zeker niet alles. De knx uarts moet een bedrijf voor zijn want ze doen alleen b2b.

Heb nog ~20 pcb’s over. Als de hele bups klaar is dan wil ik wellicht nog wel een run doen. Laat het dan wel weten hier in het topic 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlrozendaal
Breezz schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:09:
Ik wil heel graag een eerste project beginnen met knx maar ik vind het gewoon zo vreemd dat er zo weinig documentatie online staat. Weinig goede tutorials voor ETS, weinig leuke YouTube tutorials. Het enige wat ik vind zijn de cursussen van knx zelf die je kan kopen op hun website...
Ik heb mijn ETS project met de hand ingericht (devices aan een lijn gekoppeld, dan heel veel objecten gelinkt). Hierdoor mist mijn project dus kamers en andere gebouwstructuur.

Nu zou ik het meer proberen volgens de beschrijving hier: http://knxtoday.com/2018/...nnels-and-room-names.html (en bekijk ook https://support.knx.org/h...les/115001825564-Channels uit de ETS User Guide).

Dus eerst kamers aanmaken, functies in die kamers definiëren en dan channels aan die functies linken. Je hebt minder controle over welke groeps adressen gebruikt worden, dus misschien is "free format" adressen een betere optie dan two- of three-level.

Heeft iemand anders ervaring met deze methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Wat me voornamelijk nog niet heel duidelijk is hoe complex je dingen kan maken met KNX.
Stel ik wil iets schakelen met een schakelactor op voorwaarde dat er 2 contacten open staan en de temperatuur > X. Dat kan gewoon allemaal?

Een timer instellen kan ook gewoon standaard? Drukknop om het licht X minuten te laten branden ofzo. Waarin zit die logica van tijd dan? In de actor? In de bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Breezz de dingen die jij noemt zijn met de 'standaard' KNX-componenten, zoals een schakelaktor, waarschijnlijk moeilijk te realiseren. Drukknop voor licht X minuten is dan weer de 'trappenhuis' functie, die vind je in veel apparaten wél terug.

Als je logica complexer wordt moet je met een logicamodule aan de slag. Ikzelf gebruik daarvoor de Gira X1, maar er zijn vele opties. Elke fabrikant heeft wel een logicamodule en de meer geadvanceerde opties zijn dus X1, LogicMachine, Gira Homeserver of misschien wel OpenHAB.

Timers zitten trouwens soms in apparaten. Met mijn Gira G1 (beeldscherm woonkamer) kan ik zelf een timer instellen wanneer bijvoorbeeld een bepaalde scène moet worden aangeroepen of een lamp in- en uitgeschakeld.

Je eerdere vraag is trouwens ook een goede. Hoe is je Duits? Kijk eens hier: YouTube: TECHNIKmittwoch 04| Programmierung ETS 5| Smarthome - KNX| Die Siwuc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddebever
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 14:42
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee in dit onderwerp.
ik heb alleen nog twijfels over de led spots in combinatie met de led controller.
Hierbij zit ik te denken aan de volgende configuratie:
- MDT AKD-0424R.02 Led controller.
- Meanwell AC/DC voeding welke 15 V 6 A kan leveren (bijvoorbeeld) (geschakeld door de MDT ledcontroller).
- LED spots ZEKI 50 en RICO MM09645 van megaman.

De ledspots (Max 8 ) wil ik parallel aansluiten op de MDT controller.
8X6 watt = 48 watt =+/- 3.5 A
Volgens mij moet ik dit gewoon aan kunnen sluiten of zie ik iets over het hoofd (voordat ik iets ga slopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St.Pepper
Dennis schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:26:
@Breezz de dingen die jij noemt zijn met de 'standaard' KNX-componenten, zoals een schakelaktor, waarschijnlijk moeilijk te realiseren. Drukknop voor licht X minuten is dan weer de 'trappenhuis' functie, die vind je in veel apparaten wél terug.

Als je logica complexer wordt moet je met een logicamodule aan de slag. Ikzelf gebruik daarvoor de Gira X1, maar er zijn vele opties. Elke fabrikant heeft wel een logicamodule en de meer geadvanceerde opties zijn dus X1, LogicMachine, Gira Homeserver of misschien wel OpenHAB.

Timers zitten trouwens soms in apparaten. Met mijn Gira G1 (beeldscherm woonkamer) kan ik zelf een timer instellen wanneer bijvoorbeeld een bepaalde scène moet worden aangeroepen of een lamp in- en uitgeschakeld.

Je eerdere vraag is trouwens ook een goede. Hoe is je Duits? Kijk eens hier: YouTube: TECHNIKmittwoch 04| Programmierung ETS 5| Smarthome - KNX| Die Siwuc...
Als je Duits niet te beroerd is: https://www.ets-schnellkurs.de/knx.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Korting op alle ETS5 producten tot en met vrijdag: https://www.knx.org/knx-e...cial-action/black-friday/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zo, mijn eerste voltus bestelling is ook onderweg. Nog wat modules van marktplaats aangekocht, binnenkort test-setup in elkaar knutselen!

@Dennis ga ik meteen testen of de Meanwell DALI drivers icm Jung interface hetzelfde gedrag vertonen als je ABB icm Eldoled.

@teaser interessant!

Wat is eigenlijk het toepassinggebied van ETSinside? Lijkt meer te bieden voor minder in vergelijking met ETS Lite, wat bij mij dan weer gezonde twijfel oproept.

Edit: found it; https://www.knx.org/knx-e...re-our-software/index.php

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-11-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 14:29
Zo, de ETS licentie is aangeschaft (met de KNX today voucher).
Nu langzaam aan alles voorbereiden en uitzoeken en april volgend jaar aan de slag.

Nu wil ik ook multi room audio, geïntegreerd met KNX.
Ik ben al wel Basalte Asano tegengekomen, maar de prijzen (die ik ergens op internet tegenkwam) vielen niet goed bij de leidinggevende. Via basalte kwam ik bij Bang & Olufsen en dan met name de BeoLink Gateway. Wat ik daarvan begrijp is dat je daarmee multi room audio hebt en tevens je KNX installatie kan bedienen via de B&O app.

Voor de audio neem ik dan in de woonkamer een BeoSound Core icm met een versterker en waarschijnlijk B&W speakers, voor de keuken/badkamer een BeoPlay M5 of M3. Van daaruit zou ik dan makkelijk verder kunnen uitbreiden.

Zijn er hier mensen die ook een multi room audio systeem hebben gekoppeld aan hun KNX installatie? Ervaringen met BeoLink zijn ook welkom :)

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Kobus Post Sonos en (in mindere mate) HEOS zijn op verschillende manieren met KNX te koppelen. Het zal vast net iets minder mooi zijn dan met een Basalte of B&O, maar denk dat het prijstechnisch veel interessanter is.

Opties zijn de Gira X1 (Sonos), ISE Smart connect KNX Sonos, Bab-Tec App Module (Sonos, HEOS), LogicMachine (Sonos) (zoek in dit topic) of OpenHAB (Sonos, HEOS). Denk dat dit ook een beetje de volgorde is in hoeverre het makkelijk te integreren is waarbij OpenHAB je het meeste werk oplevert :P.

Ik heb zelf trouwens HEOS en wil dat wel gaan koppelen, maar nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Multi room audio, een topic waar ik nog steeds niet uit ben.
Zelf kijk ik niet meer naar 'native' KNX oplossingen: veel te duur. Draadloze systemen zoals Sonos vind ik ook helemaal niet interessant. Ook weer vrij duur, maar daarbovenop zijn al die systemen binnen 10j gegarandeerd obsolete. Maar ik heb dan ook audiokabel doorheen het huis liggen, ik heb de luxe om die draadloze oplossingen te negeren.

Enkele dingen die ikzelf genoteerd heb om nog eens te bekijken:Koppeling met KNX doe ik uiteindelijk wel via OpenHab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Interessant @teaser! Ik kende Volumio nog niet. Ik beschouw het maar als een soort opensource Sonos. Interessante combi met een app en een mooie speaker voor thuis.

De RPi is behoorlijk betrouwbare hardware: behalve met OpenHAB heb ik nooit problemen met die dingen ervaren. OpenHAB komt doordat er teveel writes zijn op de SD-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Wat betreft multi-room audio. Iemand al met de audiofy oplossing van thinknx gewerkt? http://www.thinknx.com/v3/en/audiofy.html
Deze is wel knx-integrated en ongeveer de helft van de prijs van basalte volgens de prijzen die ik online vind.

Zelf ben ik wel nog op zoek naar een oplossing die zo naadloos mogelijk integreert met knx omdat ik mijn tijd niet als gratis beschouw en een integratie via een openhab oid te veel onderhoud gaat vragen. (Mijn persoonlijke mening :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
bomberboy schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:37:
Wat betreft multi-room audio. Iemand al met de audiofy oplossing van thinknx gewerkt? http://www.thinknx.com/v3/en/audiofy.html
Deze is wel knx-integrated en ongeveer de helft van de prijs van basalte volgens de prijzen die ik online vind.
Ziet er ook interessant uit, maar ook niet van de poes qua prijs. Als dit de helft van de prijs is van Basalte.. nooit prijzen gezien van Asano en ik wist dat die mannen duur waren, maar zó duur!
Zelf ben ik wel nog op zoek naar een oplossing die zo naadloos mogelijk integreert met knx omdat ik mijn tijd niet als gratis beschouw en een integratie via een openhab oid te veel onderhoud gaat vragen. (Mijn persoonlijke mening :-) )
Ik volg je mening hier wel in, maar als ik de keuze heb tussen duizenden euro's uitgeven en het zelf eens bekijken, dan steek ik er wel eens graag mijn tijd in.
Trouwens, de KNX integratie is maar een klein deel van de hele complexiteit van een multiroomsysteem. Of die paar commando's nu rechtstreeks over de bus gaan of via OpenHab of een ander systeem moeten gaan boeit me niet echt. Enkel de echt kritische zaken in mijn huis wil ik integraal in KNX hebben, en multiroom audio valt niet meteen onder kritisch.

De moeilijkheid zit em vooral in volgende zaken:
- een kwalitatieve audio routing matrix: het hart van heel je multiroom systeem
- energieverbruik: als er geen muziek speelt heb je graag dat het geheel niet meer dan enkele W verbruikt, maar langs de andere kant wil je dat het systeem ook ogenblikkelijk uit standby komt als er muziek/geluid (deurbel?) moet worden afgespeeld
- een goeie app voor bediening. En ook al heb je een muziekcollectie op je NAS van tienduizenden bestanden, dan nog moet het vlot werken
- ondersteuning voor online muziekservices - niet enkel Spotify dat nu populair is, maar als over 5 of 10 jaar een andere service 'de standaard' is, moet dat ondersteund kunnen worden dmv updates

Vooral wat betreft dat laatste - updates - denk ik dat je beter zit bij een opensource/DHZ oplossing dan een kant-en-klaar product dat je een arm en een been kost maar over 10 jaar misschien maar voor de helft nuttige functionaliteit over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

teaser schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:01:
Ziet er ook interessant uit, maar ook niet van de poes qua prijs. Als dit de helft van de prijs is van Basalte.. nooit prijzen gezien van Asano en ik wist dat die mannen duur waren, maar zó duur!
De prijs van basalte heb ik enkel via wat je te zien krijgt na inloggen bij knxgroothandel.nl. Heb nog nergens anders een formele prijs opgevraagd omdat ik daarvoor al genoeg afgeschrikt was :)
Ik volg je mening hier wel in, maar als ik de keuze heb tussen duizenden euro's uitgeven en het zelf eens bekijken, dan steek ik er wel eens graag mijn tijd in.
Ik steek er ook wel graag tijd in, maar hoe meer verschillende componenten, hoe meer er kunnen kapot gaan :)
Trouwens, de KNX integratie is maar een klein deel van de hele complexiteit van een multiroomsysteem. Of die paar commando's nu rechtstreeks over de bus gaan of via OpenHab of een ander systeem moeten gaan boeit me niet echt. Enkel de echt kritische zaken in mijn huis wil ik integraal in KNX hebben, en multiroom audio valt niet meteen onder kritisch.
Volledig akkoord
De moeilijkheid zit em vooral in volgende zaken:
- een kwalitatieve audio routing matrix: het hart van heel je multiroom systeem
- energieverbruik: als er geen muziek speelt heb je graag dat het geheel niet meer dan enkele W verbruikt, maar langs de andere kant wil je dat het systeem ook ogenblikkelijk uit standby komt als er muziek/geluid (deurbel?) moet worden afgespeeld
Tot hier ben ik akkoord
- een goeie app voor bediening. En ook al heb je een muziekcollectie op je NAS van tienduizenden bestanden, dan nog moet het vlot werken
- ondersteuning voor online muziekservices - niet enkel Spotify dat nu populair is, maar als over 5 of 10 jaar een andere service 'de standaard' is, moet dat ondersteund kunnen worden dmv updates
Bij deze twee laatste is het voor mij een ingang die je hebt waar je geluid in stuurt. Die integraties verwacht ik niet van het multiroom audio systeem of de knx integratie. Wat er uiteindelijk aan die ingang gevoed wordt en hoe dit aangestuurd wordt is voor mij dan het aparte deel waar ik zelf de naadloze integratie minder belangrijk vind.
Maar ik denk dat we grotendeels wel hetzelfde zeggen hoor. Audio aan/uit functionaliteit van een default bron (bv radio) zou ik graag via de schakelaars willen kunnen doen en niet via een app. Andere bron selecteren enz past voor mij dan wel in de app. Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijke voorkeur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Voor de geïnteresseerde: De KNX advent calender is er weer:
https://www.knx.org/knx-en/advent-calendar/

Door te raden over welk toestel het gaat heb je ook de kans om het te winnen. Dit vanaf nu tot en met kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 13:34
Fabian schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:38:
Nu de eerste actor in de verdeelkast hangt ben ik ook opzoek naar een andere verdeelkast. Helaas heb ik niet meer ruimte dan 220mm breed.

Er hangen nu drie Hager VKS22S kasten onder elkaar waardoor er ruimte is voor 6x 12 'modules'. De bovenste rij gebruik ik voor rijgklemmen, maar door de beperkte diepte in de kast, kan ik alleen rijgklemmen gebruiken met 1 verdieping. Anders past de kap er niet op. De ruimte achter de modules langs is ook te beperkt

Ik ben benieuwd of iemand een kast voorbij heeft zien komen die slechts 220m breed is, maar wel de diepte heeft van een fatsoenlijke kast.

Een alternatief is het vervangen van de groepenkast en de domoticakast waardoor er 446mm breed bij 700mm hoog aan ruimte is, maar dat is een wat grotere operatie :)

[Afbeelding]
ik ben altijd wel gecharmeerd van de medusa verdelers van eaton, niet te duur, verhoogde dinrails voor bedrading achterlangs.

met als klem de ZDU 2.5/3AN van weidmuller, kan je met fase en nul, 2x uit een klem, scheelt weer in de breedte

en bij grotere installaties liever een Hager Univers. ruimte en flexibiliteit genoeg om ook componenten verdiept en uit zicht te monteren...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
[b]bomberboy in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"bomberboy schreef op woensdag 28 november 2018 @
Bij deze twee laatste is het voor mij een ingang die je hebt waar je geluid in stuurt. Die integraties verwacht ik niet van het multiroom audio systeem of de knx integratie. Wat er uiteindelijk aan die ingang gevoed wordt en hoe dit aangestuurd wordt is voor mij dan het aparte deel waar ik zelf de naadloze integratie minder belangrijk vind.
Maar ik denk dat we grotendeels wel hetzelfde zeggen hoor. Audio aan/uit functionaliteit van een default bron (bv radio) zou ik graag via de schakelaars willen kunnen doen en niet via een app. Andere bron selecteren enz past voor mij dan wel in de app. Maar dat is uiteraard allemaal persoonlijke voorkeur :)
Het is gewoon handiger om in 1 app alles te kunnen doen ipv een 3-tal (eentje om de source te kiezen, eentje voor de webmuziekdienst, eentje voor de eigen collectie aan te spreken). Maar het is inderdaad eigenlijk geen breaking issue als ik erover nadenk... Ooit kom ik er nog wel uit :)
Thanks, ik ga ook weer meedoen.

Iets anders; gisteren eindelijk mijn bestelde KES Plus binnengekregen. Besteld op 22 oktober, 2 weken voor backorder, en de rest van de tijd heeft het nodig gehad om van Frankrijk tot België te reizen 8)7 (electro-domotique.fr, niet echt een aanrader).
Anyway, het aansluitschema voor mijn situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tvaYEULABCht3HoqwHjK54sm/full.png

Voor praktische redenen zou ik het echter zo willen doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QSn77T0sHbX2cffI9vmPoSFT/full.png

Dus dezelfde fasedraad voor spanningsmeting op alle 3 de kanalen, afgetakt voor de automaten. Eigenlijk zitten ook 2 van de stroombanen die ik wil meten helemaal niet achter een automaat (buiten de hoofdautomaat in de tellerkast). Ik wil namelijk meten op de voedingslijn die van de tellerkast komt, en op de voedingslijn die naar de tweede verdeelkast gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Heb je het al zo aangesloten? Mijn eerste gedachte was dat een dergelijke 'verbruiker' achter een 16B automaat moet, maar volgens de specsheet werkt het apparaat zelf op de bus voedingsspanning. Je zal jezelf nog steeds willen beschermen voor kortsluiting tussen L en N via het meetapparaat.

Zal de fabrikant de L misschien zo dicht mogelijk bij de spoel willen aftakken om de kans op meetfouten te verkleinen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb het ondertussen inderdaad zo aangesloten. De metingen die ik krijg zien er goed uit (behalve dat mijn fornuis blijkbaar stroom produceert, ik moet de spoel nog eens omdraaien :) )

Er is inderdaad nog de mogelijkheid op kortsluiting in het apparaat zelf. Ik kan best nog een smeltzekering plaatsen ofzo. In feite mag het apparaat zo goed als geen stroom trekken via die N/L contacten aangezien dit enkel voor spanningsmeting is.
Zal de fabrikant de L misschien zo dicht mogelijk bij de spoel willen aftakken om de kans op meetfouten te verkleinen ?
Goed mogelijk. De afstanden zijn in ieder geval klein (grootte-orde tientallen cm's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HH079
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-03 15:29
Hallo,

Voor ons nieuwbouw project ben ik opzoek naar “geschikte” KNX aanwezigheidsmelders voor in het plafond. Op diverse sites heb ik gelezen dat er nogal verschil zit qua functionaliteit, software en instelmogelijkheden. Gezien de hoeveelheid (ca 12 stuks) die we benodigd zijn en bijbehorende aanschafprijs wil ik natuurijk wel de “juiste” selecteren. De volgende aanwezigheidsmelders heb ik geselecteerd die qua bouwvorm, bereik en functionaliteit aan elkaar gewaagd zijn.

- Theben PlanoSpot 360 KNX DE WH
- Jung 3361-1MWW ,KNX Praesenzmelder Mini
- B.E.G. Aanwezigheidsmelder PD11-KNX-FLAT-DX reikwijdte 9m inbouw

Mijn vraag is nu of iemand bekend is met deze melders en ervaringen daarvan wil delen (do's and don'ts)? Tevens als er andere (betere) uitvoeringen bekend zijn dan ben ik daar zeer benieuwd naar :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

HH079 schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:58:
Voor ons nieuwbouw project ben ik opzoek naar “geschikte” KNX aanwezigheidsmelders voor in het plafond. Op diverse sites heb ik gelezen dat er nogal verschil zit qua functionaliteit, software en instelmogelijkheden. Gezien de hoeveelheid (ca 12 stuks) die we benodigd zijn en bijbehorende aanschafprijs wil ik natuurijk wel de “juiste” selecteren.
Wat wil je er concreet mee doen? Als het gewoon licht aan/uit is dan gaat er op zich weinig verschil in zitten.
- Theben PlanoSpot 360 KNX DE WH (link)
- Jung 3361-1MWW ,KNX Praesenzmelder Mini (link)
- B.E.G. Aanwezigheidsmelder PD11-KNX-FLAT-DX reikwijdte 9m inbouw (link)

Mijn vraag is nu of iemand bekend is met deze melders en ervaringen daarvan wil delen (do's and don'ts)? Tevens als er andere (betere) uitvoeringen bekend zijn dan ben ik daar zeer benieuwd naar :) .
Ik heb er even linkjes aan toegevoegd, nog zo makkelijk.
Zelf heb ik de BEG versie in gebruik voor buiten. (enkel licht aan/uit na delay) en dat werkt uiteraard gewoon.

Voor binnen hebben we voor de basalte auro gekozen (link) Deze heeft ook ingebouwd een temperatuursensor, wat de andere 3 niet hebben.

Reden van keuze zijn eerder op basis van looks gebeurd. De dikte ervan is 1mm (de BEG is nog iets dunner), de theben is bv 3mm dik. Ook kwa diameter iets kleiner dan de theben bv. En het "glaasje" is mooi mat wit, waarbij de andere toch nog iets ronder zijn of er een soort honingraat in zit.

Zie je dat uiteindelijk? Niet echt tenzij je er op let. De theben vind ik persoonlijk wel iets te groot om niet te zien. De andere zijn heel vergelijkbaar. Qua kleur wit en bouwkwaliteit vind ik de auro iets mooier/beter dan de BEG.
Ander verschil, bij de BEG heb je bij detectie een rood lampje, bij de auro een wit lichtje (bij beiden uit te zetten als je dat niet wil).

zoals gezegd, de keuze bij ons was eerder esthetisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ik kom hier nog even op terug: russound lijkt me ook nog interessant (MCA 88X en er is ook een versie zonder ingebouwde streamer) en daar bestaat ook een KNX koppeling voor. Evenals aan te sturen via IP of de RS-232 poort die er op zit. Toch ook weer iets duurder. Maar naar mijn gevoel nog relatief betaalbaar

Nu heeft je post me wel getriggered om toch ook eens die hifiberry te bekijken met volumio. Heb er zo twee besteld als late sinterklaas of vroeg kerstcadeautje omdat ik ook wel benieuwd ben, af en toe graag toch zelf iets bouw :) en zeker wel eens wil testen hoe goed het synchroniseren van verschillende zones lukt (snapcast zou moeten werken op volumio en dat lijkt veelbelovend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Russound heb ik ook al vaak zien passeren, maar zit bij mij in het 'expensive solutions' schuifje :)
Voor mij is het voorlopig nog geen prioriteit, maar ik ben wel geïnteresseerd in je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 13:56
tss68nl schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 17:39:
Ik heb naast @Dennis ook @teaser toegevoegd als mede-auteur van het topic. We gaan met z'n drieën de zaak eens grondig onder handen nemen en de kennis uit het topic samenvatten in de startpost.

Ik ben zelf in post 2 al gestart om informatie over 230V netwerk / kastenbouw en LED op te nemen, meer volgt.

Wel ben ik op zoek naar een lijst met onderwerpen die jullie nu onderbelicht vinden. Welke informatie heb je nodig, en heb je zaken waarvan je denkt: "als het toch zó eens pasklaar op een lijstje stond....dan...". Roept u maar! ;)

Ook heeft Dennis een mooi idee voor interactieve events.... binnenkort meer info! (Zo, nu kunnen we niet meer terug Dennis :+ )
Wij gaan binnenkort een nieuwbouw huis laten bouwen en ben momenteel bezig om dit zo voor te bereiden dat ik dit uiteindelijk volledig kan sturen en beheren middels KNX.
Echter in het begin wil ik dit ook graag conventioneel kunnen schakelen.
(Met als doel om de standaard layout en centraaldozen uiteindelijk te gebruiken voor 24v led verlichting)

Wellicht leuk om daar nog wat over op te nemen?
Volgens mij heb jij dat ook zo toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

teaser schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:18:
Russound heb ik ook al vaak zien passeren, maar zit bij mij in het 'expensive solutions' schuifje :)
Voor mij is het voorlopig nog geen prioriteit, maar ik ben wel geïnteresseerd in je bevindingen.
Alvast heel kort:
- hifiberry amp2 werkt zeer eenvoudig met de bestaande images (bv volumio). Heel plug & play. Letterlijk 5min na micro sd-kaartje inpluggen in de RPi speelde er muziek. (Ik ga er van uit dat dit voor de andere types kaartjes iq, justboom enz ook het geval is. uiteindelijk gebruiken die allemaal dezelfde chip)
- Uitdaging met Volumio: zelfde geluid synchroon laten afspellen in meerdere zones. Werkt niet out of the box en de snapcast plugin werkt toch wat anders dan je zou verwachten. (en is geen officieel ondersteunde plugin)
- Positief is wel dat het voor de rest perfect werkt en extreem intuitief is in gebruik. Eenvoudige web-interface. out of the box mogelijk om audio van op je mobiel device naar de speakers te casten enz.

Omdat ik toch wel die synchrone audio over meerdere zones wou wat verder gekeken. stoeien met de snapcast plugin leverde niet direct iets op. max2play heb ik niet getest, maar zou het ook ondersteunen. puur op basis van de screenshots en andere integraties ziet het er wel niet zo mooi uit.

Uiteindelijk ben ik nu bij "Roon" uitgekomen wat het wel perfect lijkt te doen om over meerdere zones synchroon af te spelen. Internetradio is nog een beta-feature, maar doet het wel. casten van een mobiel device doet het ook niet out of the box, maar zijn er denk ik wel oplossingen voor.
Geen web-interface, wel apps voor alle relevante platformen. Er is wel een api.
Het doet dus een aantal dingen niet, maar wat het doet, doet het wel goed.
Een deel ervan is ook vergelijkbaar met Plex (media management) en dat maakt het grafisch ook wel aantrekkelijk. Koppeling via KNX zou vie de REST api en de LogicMachine die ik al heb moeten lukken (in theorie). Andere zaken zoals geluid afspelen bij deurbel ofzo heb ik nog niet gevonden.

Dus voorlopig geniet Roon heel sterk mijn voorkeur. Eén belangrijk detail, het is wel niet gratis ($499 for licentie of $119/jaar subscription). (Zit nu nog in de trial)

Volumio met een fysieke versterker/audiomatrix heeft het synchronisatieprobleem uiteraard ook niet. Maar dan is er wat meer integratiewerk aan de softwarekant nodig om de juiste bron aan de juiste outputs te koppelen.

relevant weetje: ik heb een Qnap NAS waar al Plex op draaide als media library en die ook een kant en klaar Roon Core (sever) package heeft, waardoor de setup van dat deel heel eenvoudig was.

Keuzes, keuzes...
Bij meer interesse geef je maar een seintje. Dan is dat misschien beter in een ander topic dan hier. Maar ik ben er nu ook wel meer van overtuigd dat de opsplitsing wat is knx-gekoppeld zoals jij het omschreef handiger zal zijn. (En ook een betere WAF zal hebben)

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:55
@bomberboy Heb je al eens gekeken naar Logitech Media Server en piCoreplayer ?

Werkt bij mij perfect met synchrone weergave over meerdere zones. Spotify Connect en integratie met mijn Loxone smart home setup. Nog geen deurbel integratie gedaan maar zou opzich niet echt een probleem moeten zijn om dat werkend te krijgen.

Ik gebruik originele Squeezeboxes maar ook een Pi met AMP2 met picoreplayer erop.

LMS is bovendien gratis en opensource.

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Die staat nog op mijn lijstje om te proberen :)
Max2play is ook LMS gebaseerd, maar zoals gezegd, was die visueel iets minder aantrekkelijk, waardoor die achteraan in het lijstje beland is. Dat is er een om dit weekend eens te proberen.

• Rafael
  • Niet online
Nog een vraagje voor anderen met Ekinex schakelaars: iemand een idee of je meerdere long presses krijgt geconfigureerd? Voorbeeld: enkele klik: actie A; na 2 sec actie B; na 4 sec actie C? Ik kon het niet vinden, maar misschien hebben anderen tips :) Praktische reden: actie A = niets (om onbedoelde triggers te vermijden / nieuwsgierige bezoekers), actie B = alle lichten uit, actie C = alle rolluiken omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Weet iemand hoe ik het bereik van een aanwezigheidsdetector moet interpreteren? Ik probeer te bepalen hoeveel sensoren ik in de gang (zo'n 7 meter lang) moet voorzien om overal ok detectie te hebben.

De PD-11-KNX-FLAT-DX omschrijft een range van:
  • 3m seated
  • 6m towards
  • 9m across
Zoals ik dit interpreteer is het bereik dan 3m als je (bijna) stil onder de sensor zit (heel gevoelig in die regio dus), 6m als je richting de sensor toe loopt en 9m als je door het vlak van de sensor heen loopt. Klopt dit een beetje, of maak ik er totale bullshit van? :D

Ah, op https://knxgroothandel.nl...reikwijdte-9m-inbouw.html zijn de termen vertaald. Komt wel overeen met hoe ik er over dacht :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zoefff op 15-12-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetwieg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09-2024
Met de scouting zijn wij bezig met de plannen voor een nieuwbouw clubhuis, dit clubhuis willen we scouting laten aanvoelen maar ook voorzien van vele moderne snufjes.

Een enkel van deze moderne snufjes bracht mij bij het sturen van het licht en meten van het energie verbruik. Deze functionaliteit moet niet uit kunnen vallen wat de nadelen kunnen zijn van draadloze varianten, en gezien het hier om nieuwbouw gaat kwam KNX in ons naar boven.

Gezien het over een groot (10 ruimtes over 2 verdiepingen) nieuwbouw project gaat waar ook duurzaamheid en vooral scout proof schakel materiaal gebruikt dient te worden wil ik graag van jullie weten wat ik het beste kan gebruiken. (met in het achterhoofd de prijs maar vooral stevigheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Hoi @hetwieg,

KNX is heel betrouwbaar, dus goede keuze. Maar wel even een vraag, heb je dit topic wel doorgenomen? Er staat hier al zoveel informatie in over merkkeuze, misschien is het handiger als je je er eerst even goed in verdiept :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetwieg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09-2024
Hoi @Dennis ik heb veel van dit topic gevolgd maar nu ik mijn vraag terug lees zie ik dat ik een essentieel deel vergeten ben.

Het belangrijkste aan de vraag was: Raden jullie hierom losse Push schakelaar's aan zo als deze (2020 US-205-101) of zijn de push buttons van bijvoorbeeld MDT (BE-TA5508.01) ook sterk genoeg voor een open omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
In dit topic is een paar keer de Theben OT Box genoemd. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen tot op heden.

Ik heb zo'n 6 jaar een zelfbouw gateway tussen de CV ketel en een Honeywell themorstaat. De gateway hangt serieel aan Homeseer om de setpoint te kunnen wijzigen. Omdat ik alles wil migreren naar KNX zoek ik een vervanger voor zowel de gateway als de thermostaat.

Wat ik uit de OpenTherm beschrijving opmaak is dat de "intelligentie" en daarmee het besparende effect van modulerend sturen in de thermostaat zit.

In de huidige situatie hangt de Opentherm Master (thermostaat) in de woonkamer en is de sensor en master voor het sturen van setpoint en modulation level. In de nieuwe situatie zal de OT Box de master zijn en bij de ketel of ergens in de meterkast komen en moet er een sensor gebruikt worden in de woonkamer (of elders). Zit de intelligentie om efficient te verwarmen dan in de OT Box, in de taster of moet je zelf complexere scenario's maken voor het sturen van de CV ?

Voor nu zou ik een display willen plaatsen op de plek van de huidige thermostaat zoals de Theben VARIA 826 S KNX, een OT Box bij de CV ketel en remote een setpoint kunnen instellen. Hoe groot is de kans dat ik een verandering in gasverbruik zie na het simpelweg vervangen van de onderdelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-04 14:29
Nu speciaal actie pakket van 2 ETS5 licenties met 30% korting
https://my.knx.org/nl/new...050e-3d437d0151-121168197

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDK
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-04 08:22

MDK

@Fabian Een Opentherm gateway voegt alleen iets toe als je:
1. naregeling per ruimte toepast. De zwaarte van de verschillende ruimtes kan worden "gewogen" m.a.w. de logeerkamer boven zorgt er niet voor dat de ketel blijft stoken.
2. stooklijnen aanpassen
3. Meet details en info uit je ketel wilt halen

verder is het wel een mooi ding en werkt betrouwbaar i.c.m. remeha calenta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 10:53
Ik ben een leek als het om KNX gaat, maar zit nu met het volgende:

In een nieuwbouw huis is er vloerverwarming, elke kamer heeft een witte draaischijf (zonder temperatuur indicatie.. best dom voor zulke dure dingen) die via RF signalen doorgeven. Alles is van Uponor en ik weet dat dit KNX is.
Helaas heeft Uponor hun site aangepast en vind je nu alleen nog hun nieuwe fancy producten.

Dit plaatje toont wat er is geinstalleerd, de grote grijze box is de computer die alles regelt en het witte simpele ding helemaal rechtsvoor hangt in alle kamers.

Het probleem:
Dit huis heeft Nuon warmte. Stadsverwarming dus. In 2015 vond deze stad het slim om te verplichten dat alle nieuwbouw verwarmd moest worden via een systeem dat heel inefficiënte verbrandingsprocessen in stand houd, 70 graden warmte transporteert door de stad (ook weer heel inefficiënt, merk je op de gangen van dit gebouw waar het altijd best warm is zonder enige vorm van verwarming, ventilatie moet hard loeien om het verdraagbaar te houden, er is dus flink wat verlies).

Stadsverwarming tarief is gemaximeerd dus het duurste wat er maar is. Er wordt nu €103 per maand betaald voor een appar6mtent van 100m2. Dat is dus warmte die Nuon gratis ontvangt van de afvalverbranding en alleen in geïsoleerde buizen hoeft te transporteren. Er hoeft geen kolen/gas gewonnen te worden, verwerkt, getransporteerd, verbrand. Toch is dit veel duurder.

Ik vind het raar dat de vloerverwarming altijd aan is, ik snap het principe van laag-temperatuur verwarming. Maar dit kan toch wel wat geoptimaliseerd worden om wat zuiniger uit te zijn?
1 kamertje waar men zelden komt is de regelschijf uitgedraaid.. maar het is toch helemaal niet nodig om continu de overige ruimtes op 20 graden te houden? Zeker als men 8 uur per dag werkt en ook slaapt, kan de Uponor best een tandje lager, bijvoorbeeld vanaf 21u (blijft toch nog ff warm) om dan sochtends wel weer op temperatuur te zijn (bijvoorbeeld vanaf 5u weer aan, ivm langzame opwarming).

Is er een simpele manier om een KNX ontvanger/zender op een Raspberry te zetten en dit via bepaalde software gewoon ff in te stellen? Of is dit veel te kort door de bocht?

Uponor verkoopt ook mooie digitale thermostaten met een display en al.. maar daar willen de bewoners helemaal niet aan. Want in principe is het 1x goed inregelen en klaar..

[ Voor 11% gewijzigd door Jazco2nd op 05-01-2019 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Jazco2nd Hoe ben je er zo zeker van dat dit KNX is? Ik zie op de site van Uponor dat ze voor deze productlijn een KNX-gateway verkopen en de apparaten die jij in je huis hebt zijn RF, maar ik concludeer niet automatisch dat die componenten dús KNX-RF zijn. Of heb jij ook de KNX-gateway (die niet op jouw plaatje staat)?

Verder is jouw gedachte natuurlijk juist: je kunt op zich je ruimte koeler laten worden. De vraag is natuurlijk hoe passief jouw huis is, want het kan best zo goed geïsoleerd zijn dat het überhaupt amper afkoelt. Dat is meer een vraag voor een ander topic overigens.

Wat wil je zelf het liefst? Er zijn legio oplossingen. En wat bedoel je met de bewoners? Is dat jij en je familie of mede-studenten of woon je in een appartement en zit dus systeem in het gebouw (dus eigendom VVE)?

Ik heb zelf mijn thermostaat gekoppeld aan mijn alarmsysteem via KNX dus je kunt het zo gek maken als je wilt, maar de vraag is dan eerst even wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Dennis het is niet mijn huis en ook niet mijn gebouw, hier wonen oudere mensen en die balen van de belachelijk hoge warmte rekening en onmogelijkheid om over te stappen. Inderdaad een appartementencomplex met heel actieve VVE. Elk appartement heeft een warmtewisselaar die de 70 graden warmte van Nuon gebruikt om het kraanwater te verwarmen en voor de vloerverwarming.

Je hebt gelijk zie ik, ze verkopen idd een KNX gateway. De RF signalen hoeven niet KNX te zijn. Lijkt mij dus dat ze 2 opties hebben:
1 de Uponor KNX gateway aanschaffen, daarna verder puzzelen met welke software je dit kan aansturen.
2. Een digitale thermostaat van Uponor aanschaffen.

Koppelen aan een alarmsysteem hoeft niet. Alleen tijd- en buitentemperatuur gestuurd. de vloerverwarming wordt alleen van +/- november tot ergens februari/maart gebruikt.

Het huis is verder inderdaad goed geïsoleerd. maar elke ruimte heeft 1 of 2 ventilatieroosters die alleen handmatig open of dicht kunnen. Geen tussenstand. Bij "open" is er een constante koele luchtstroom want het luchtcirculatie systeem in huis is ook standaard aan en zuigt dus lucht aan van buiten.

Hierdoor is de vloerverwarming zeker in de kleinere kamers (waar het rooster even groot is als in de grotere ruimtes) flink aan het werk om de kamer op temperatuur te houden (vloer altijd goed warm). Dan kan het rooster natuurlijk ook dicht, maar als de ruimte toch niet gebruikt wordt kan de verwarming ook wat lager en op sommige momenten uit.

Ik las al dat HomeAssistant met KNX kan werken, maar dat lijkt me echt overkill. Het gaat alleen om de vloerverwarming, niet een huis helemaal "smart" maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Jazco2nd Hoe ziet de verdeelunit eruit? Is die toegankelijk? Je kunt ook die hele Uponor eruit gooien of meet dat systeem ook het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Dennis schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:54:
@Jazco2nd Hoe ziet de verdeelunit eruit? Is die toegankelijk? Je kunt ook die hele Uponor eruit gooien of meet dat systeem ook het verbruik?
Voor zover ik weet is het Uponor systeem vrij recht toe recht aan. Je kan er prima bij, staat in het washok rechtsboven de verdelers.
Dit lijkt mij een heel ingrijpend voorstel.. maar eigenlijk is het ook gek dat er zo een grote computer nodig is voor zoiets simpels.

Nadeel is wel dat alle regelaars in alle kamers dan ook vervangen kunnen worden. Maar aan de andere kant, die voegen nu ook weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Jazco2nd Wat wil je dan nu eigenlijk? Je initiële vraag was of je KNX op een Raspberry PI kunt installeren. Nou, dat kan. Kijk maar eens naar OpenHAB.

Enige wat je dan nog nodig hebt is dus de Uponor KNX-gateway en een KNX IP-gateway. Dit laatste kun je wel voor een aanvaardbaar bedrag tweedehands vinden maar ik vrees dat die Uponor gateway prijzig is. Online vind ik nergens prijzen. Alleen bij groothandels zie ik het product, maar dan moet ik eerst inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zo, ik heb de laatste weken ook een test setupje bij elkaar geschraapt van Voltus, MP en Ebay.

- GIRA Busvoeding
- Merten USB interface
- Zennio combo actor
- BJ pulsdrukker
- ARGUS Bewegingsmelder
- Jung DALI Gateway 2098 REG HE
- Meanwell LCM-xx-DA LED drivers

Krijg het allemaal aan de praat, buiten de DALI interface, deze wil maar niet connecten in ETS.

Maakt eigenlijk niet uit wat ik doe, zodra ETS de programmeerknop wil zien gaat er niets verder.
Als ik een linescan doe in de busmonitor vind 'ie 'm ook niet.

Jullie nog tips om een tweedehandsje (met wellicht andere config) aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@bbbrumbrum Even loshalen en opnieuw vastmaken. Zeker ook dat het het juiste device is dat je in ETS hebt geladen? Verder is het met die DALI-interfaces vaak zo dat het groepsadres native in ETS moet worden geprogrammeerd, maar dat de verdere config via een plugin gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:07:
@bbbrumbrum Even loshalen en opnieuw vastmaken. Zeker ook dat het het juiste device is dat je in ETS hebt geladen? Verder is het met die DALI-interfaces vaak zo dat het groepsadres native in ETS moet worden geprogrammeerd, maar dat de verdere config via een plugin gaat.
Heb hem al eens opnieuw bedraad, met enkel de voeding en USB interface, de DALI interface is dan het enige apparaat in ETS.

Ik heb al verscheidende adressen proberen te configureren, maar nog weinig geluk tot zover....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

@bbbrumbrum Maar wat gaat er exact niet, ik snap je omschrijving niet helemaal als je zegt dat "gaat er niets verder"

Heb je al een nieuw fysiek adres proberen te programmeren? Je duwt ook effectief op de programming button op het device? Het device zelf lijkt te werken?

Is het deze? https://www.jung.de/en/online-catalogue/350288499/ (2099 ipv 2098, maar ik vind de 98 niet direct)
Werkt het display. Kan je hem in manual mode zetten (paar seconden op het knopje met het handje duwen)

Als je probeert te programmeren, is het plugin venster in ETS afgesloten? Heb je al geprobeerd om enkel het fysieke adres te programmeren, en niet de hele applicatie.

En zoals Dennis zegt, helemaal zeker dat je het juiste device in ETS geconfigureerd staan hebt? (ben ik zelf ook eens tegenaan gelopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bomberboy schreef op zondag 6 januari 2019 @ 19:18:
@bbbrumbrum Maar wat gaat er exact niet, ik snap je omschrijving niet helemaal als je zegt dat "gaat er niets verder"

Heb je al een nieuw fysiek adres proberen te programmeren? Je duwt ook effectief op de programming button op het device? Het device zelf lijkt te werken?

Is het deze? https://www.jung.de/en/online-catalogue/350288499/ (2099 ipv 2098, maar ik vind de 98 niet direct)
Werkt het display. Kan je hem in manual mode zetten (paar seconden op het knopje met het handje duwen)

Als je probeert te programmeren, is het plugin venster in ETS afgesloten? Heb je al geprobeerd om enkel het fysieke adres te programmeren, en niet de hele applicatie.

En zoals Dennis zegt, helemaal zeker dat je het juiste device in ETS geconfigureerd staan hebt? (ben ik zelf ook eens tegenaan gelopen)
@bomberboy

Het is deze: 1 model ouder, zonder DT8 helaas. https://www.jung.de/en/72...al-downloads/?search=2098

Display werkt, manual mode werkt, programmeerknop werkt. Netspanning is aanwezig.
Forced manual mode of niet maakt niet uit.
Dali interface 2098

Heb de file uit de ETS library gebruikt, alsook degene die in bovenstaande link te vinden is.
Ook beide applicatie versies C0011 & 12 (Duits & Engels) geprobeerd.

Waar hij op blijft hangen:
ETS Dali interfae problem

Maakt dan ook niet uit of ik full of partial download doe, of enkel individual address.
Ook niet of ik reeds de programming button heb ingedrukt bij start van de actie, of dit pas doe als ETS er om vraagt.
Moet wel toegeven dat ik nog een volledig KNX n00b ben, dus het kan goed zijn dat ik ergens een obvious fout maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Dennis schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:52:
@Jazco2nd Wat wil je dan nu eigenlijk? Je initiële vraag was of je KNX op een Raspberry PI kunt installeren. Nou, dat kan. Kijk maar eens naar OpenHAB.

Enige wat je dan nog nodig hebt is dus de Uponor KNX-gateway en een KNX IP-gateway. Dit laatste kun je wel voor een aanvaardbaar bedrag tweedehands vinden maar ik vrees dat die Uponor gateway prijzig is. Online vind ik nergens prijzen. Alleen bij groothandels zie ik het product, maar dan moet ik eerst inloggen.
Ja dat wordt veel te ingewikkeld. Na de handleiding van dit systeem erbij te hebben gepakt, blijkt dat je gewoon de Interface moet aanschaffen.. Sterker nog, er staat zelfs duidelijk vermeld dat de vloerverwarming slechts zeer beperkt werkt zonder. Beetje raar dat ze het in 30 appartementen zonder leveren. Het ging hier dus om beschikbare functionaliteit, waar de Uponor zelfs voor geprezen wordt die simpelweg niet benadert kan worden door een gebrek aan apparatuur.

Ik dacht dat je deze functionaliteit alleen via KNX/zelf knutselen/script schrijven mogelijk was. Maar het is gewoon standaardfunctionaliteit.

Dus achteraf gezien was dit onderwerp niet de juiste plek om te bespreken, offtopic, mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

bbbrumbrum schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:43:
Maakt dan ook niet uit of ik full of partial download doe, of enkel individual address.
Ook niet of ik reeds de programming button heb ingedrukt bij start van de actie, of dit pas doe als ETS er om vraagt.
Moet wel toegeven dat ik nog een volledig KNX n00b ben, dus het kan goed zijn dat ik ergens een obvious fout maak.
Op de foto staat hij toevallig in manual mode. Sommige devices kunnen dan niet geprogrammeerd worden dacht ik (heb er zelf ook eens mee gesukkeld). En tot slot, het lijkt er op dat je hem physical address 1.1.1 wil geven? Probeer eens een ander adres. Die 1.1.1 wordt potentieel ook al door een ander device gebruikt (voeding of usb gateway)

Tot slot kan je ook nog eens proberen hem te unloaden en terug naar factory settings te krijgen: https://support.knx.org/h...15001824664-Unload-Device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bomberboy schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:08:
[...]

Op de foto staat hij toevallig in manual mode. Sommige devices kunnen dan niet geprogrammeerd worden dacht ik (heb er zelf ook eens mee gesukkeld). En tot slot, het lijkt er op dat je hem physical address 1.1.1 wil geven? Probeer eens een ander adres. Die 1.1.1 wordt potentieel ook al door een ander device gebruikt (voeding of usb gateway)

Tot slot kan je ook nog eens proberen hem te unloaden en terug naar factory settings te krijgen: https://support.knx.org/h...15001824664-Unload-Device
Ja klopt, heb zowel in manual als in 'normale' mode geprobeerd te programmeren.
Ander adres ook geprobeerd: 1.1.9, gateway zit sowieso op een ander adres, voeding durf ik niet te zeggen, die komt ook niet voorbij op een linescan.

Unloaden ga ik vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
@bomberboy Heb alle drie de suggesties in je link geprobeerd, maar het probleem lijkt te zijn dat er uberhaubt geen communicatie mogelijk is.

-> unload application: unload failed: the device does not respond in appropriate time
-> unload application and individual address: vraagt om programming button, na het indrukken daarvan blijft hij oneindig wachten
->Unload a device which does not exist in a project: ook hier, hij ziet de module uberhaubt niet, dus unloaden word ook lastig.

Toch een dode module? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om te kijken welke module in programmeermode staat, als je dat doet, komt hij dan wel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Clumsy Smurf schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:25:
Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om te kijken welke module in programmeermode staat, als je dat doet, komt hij dan wel voor?
Klopt, maar dat werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

bbbrumbrum schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 02:18:
[...]

Klopt, maar dat werkt ook niet.
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het device op een andere lijn zit. Ik zou verwachten, dat eens in programeermodus dit via de bus-scan wel zichtbaar zou moeten zijn, maar ben daar absoluut niet zeker van. Indien het toestel uit een andere installatie komt met bv physical address 1.2.123 en jij stopt het in lijn 1.1.* dan zal he via een line scan niet naar boven komen denk ik. Bij een bus-scan weet ik het niet.

Misschien geeft dit artikel wat hints die je kan proberen: http://knxtoday.com/2014/...-programming-devices.html

En tot slot 3x de bekabeling testen. Het zou jammer zijn als je net een stukje kabel zou hebben waar een van de aders net gebroken is en het daardoor niet lukt :) (Zelfde kabel-eind eens testen met ander device, of stukje kabel dat werkt met ander device hiervoor gebruiken)
Eventueel het zwart rode knx lasklemmetje eens goed bekijken. Meestal kunnen die er af. Is er daar niets mis mee enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bomberboy schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:12:
[...]

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het device op een andere lijn zit. Ik zou verwachten, dat eens in programeermodus dit via de bus-scan wel zichtbaar zou moeten zijn, maar ben daar absoluut niet zeker van. Indien het toestel uit een andere installatie komt met bv physical address 1.2.123 en jij stopt het in lijn 1.1.* dan zal he via een line scan niet naar boven komen denk ik. Bij een bus-scan weet ik het niet.

Misschien geeft dit artikel wat hints die je kan proberen: http://knxtoday.com/2014/...-programming-devices.html

En tot slot 3x de bekabeling testen. Het zou jammer zijn als je net een stukje kabel zou hebben waar een van de aders net gebroken is en het daardoor niet lukt :) (Zelfde kabel-eind eens testen met ander device, of stukje kabel dat werkt met ander device hiervoor gebruiken)
Eventueel het zwart rode knx lasklemmetje eens goed bekijken. Meestal kunnen die er af. Is er daar niets mis mee enz.
- Interface op andere lijnen geprogrammeerd (0.0.x/ 1.0.x /1.2.x / 15.15.x): geen effect
- Programmeerscan werkt niet, ook niet bij bovenstaande wijzingen
- 3 verschillende kabelbomen geprobeerd. Een ander device werkt wel gewoon op dezelfde connectie (zowel 230V als KNX-bus).

Heb een andere DALI module geprobeerd, die zat standard op een andere lijn (15.15.x) en kwa toch meteen naar voren in de programmeerscan (met USB interface op 1.1x), dus er lijkt toch echt iets mis te gaan met de andere...
Dus, vrij dood it seems. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Jammer, dan heb ik ook geen ideetjes meer vrees ik.
Nog verhaal proberen te halen bij de verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Hoe hebben jullie met een grote (veld)verdeler kast de kabelinvoer stof- en ongedierte vrij opgelost? En dan met name de overgang van 16/19mm PVC tot in de kast zelf?

Qua kast kijk ik naar iets in de richting van Hager veldverdelers of de F-Tronic kasten; precieze keuze moet ik nog maken. Ik kan voor dit soort kasten echter geen buisinvoerstukken vinden zoals dat bijvoorbeeld wel voor de Vision serie van Hager beschikbaar is. Het lijkt er op dat de opties beperkt zijn tot invoerflensstukken als http://www.hager.nl/ecatimages/pdf/FZ426.jpg

Omdat ik voor maximale flexibiliteit heb gekozen in onze installatie komt er een buis of 80 uit het plafond aan om de kast in te gaan. Kan ik dit het beste oplossen door de buizen strak tegen zo'n invoerflens aan te leggen en dan de losse VD draad er doorheen te prikken? En dan misschien nog weer afdekken met een kanaalkap als http://www.hager.nl/produ...n-overig/fz443n/37336.htm waar ik dan uitsparingen voor de buizen in maak?

Misschien denk ik veel te ingewikkeld, maar ik vind het lastig om van te voren een goede visualisatie te maken van hoe dit op een nette manier afgewerkt kan worden :)

Voor het idee, hier gaat het dus om:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NKINOP0W1yepFTXI9w98nzNf/full.jpg

Soms schrik ik een beetje van de hoeveelheid die het is geworden, maar als ik dan bedenk dat het naar 3 verdiepingen met 2 keukens en een verschrikkelijke berg stopcontacten gaat valt het al wel weer mee :X ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 17-01-2019 21:34 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 82 Laatste