Acties:
  • +1 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:02:

Woonkamer (feitelijk de benedenverdieping, geheel vloerverwarming) apart (hoofd?)thermostaat geregeld.
Elke kamer apart thermostaat(knop?) geregeld (3 ruimtes).

Hierbij denk ik zelf aan de sitatie dat als een kamer te koud wordt en opgewarmd moet worden dat de ketel dus aanslaat, de kamers die warm zijn de thermostaatknop dicht staan, dat het beneden op temperatuur is en de vloerverwarming pomp niet aangaat en de ketel dus zachtjes (gemoduleerd) aangaat alleen voor die ene kamer.
Die oplossing ligt voor de hand, omdat de woonkamer 1 (grote en veel energie verbruikende) zone is ben ik wel voor een afsluiter op die zone die zorgt dat er niet verwarmd wordt als het er al warm genoeg is / je boven wel extra warmte nodig hebt. Maar er zijn mensen die het prima vinden als de vloerverwarming bij warmtevraag van boven onbedoeld ook extra warmte krijgt, zie deze opmerking van Sander hierboven.
Mijn mening: dat "extra zetje" kost natuurlijk gewoon energie, want het is een groot oppervlak en de warmte die er daar uit het water gaat komt niet boven bij je radiator aan, dus je moet langer door verwarmen. Gratis warmte bestaat niet. Het is altijd een afweging tussen gemak & comfort vs verbruik & kosten. Als je de kamers boven nauwelijks verwarmt scheelt het niet veel, maar als je er een dagje zit te werken terwijl je maar nauwelijks beneden komt is het toch echt een flinke verspilling want je zit boven op je werkkamer aardig te verwarmen terwijl beneden ook vrolijk mee verwarmd wordt... zonder klep is het gewoon niet erg flexibel en zit je óf in de kou of je verspilt elders veel energie.
InflatableMouse schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:02:
Thermostaatkranen werken denk ik niet goed omdat deze naast de radiator hangen en dus beinvloed worden door stralingswarmte. Zijn er geen oplossingen waarbij elke kamer een 'mini thermostaatje' aan de muur heeft die babbelt met de knop en hoofdthermostaat?

Maar los van muur- of thermostaatknop, wat moet ik uitzoeken of wat ik wil mogelijk is? Moet mijn vloerverwarming een aanstuurbare pomp of klep hebben oid, en hoe zie ik of ik dat heb?

Welke andere zaken moet ik aan denken? Heb ik die extentie nodig van Tado? Eigenlijk (denk ik) wat ik wil is optie 2 uit dit verhaaltje.

Starterskitje met 3 knoppen, met of zonder extentiekit? Aparte klep of aanstuurbare pomp, of heb ik dat al?
Thermostaatkranen werken inderdaad nooit zo precies als vrij hangende thermostaten omdat ze meten bij de warmtebron. Maar in elke ruimte een losse thermostaat met een afsluitklep in het cicruit voor die ruimte is lastig te regelen en kostbaar (overal kleppen, overal aansturing van die kleppen, overal thermostaten). Vandaar die slimme thermostatische radiatorkranen (met van die ellendige batterijen die steeds weer leeg gaan en dankzij diezelfde batterijen vaak vrij lomp zijn). Niet dat die losse knoppen nou zo goedkoop zijn... ;)

Dus voor jou lijkt in de grote zone beneden een ruimtethermostaat en boven in elke ruimte thermostatische knoppen op de radiatoren een voor de hand liggende optie.

- Als je geen klep hoeft te sturen kan je zonder extensiekit als je een thermostaat bedraad op de ketel aansluit. Dat is optie 1 uit jouw overzichtje.
- Als je de thermosta(a)t(en) draadloos wilt laten communiceren dan heb je de extensiekit nodig, de extensiekit regelt dan de ketel en communiceert draadloos met de thermostaten. Dat is optie 2 uit jouw overzichtje maar dan zonder klep.
- Als je wel een klep moet sturen dan gaat dat via de thermostaat, de extensiekit regelt dan de ketel en communiceert draadloos met de thermostaten. Dat is optie 2 uit jouw overzichtje.

Zelf heb ik een tussenoplossing op het oog die voor mij voldoet: voor beneden een klep geschakeld door de thermostaat, boven ook een enkele thermostaat voor die hele zone. Boven zitten namelijk op elke kamer al thermostaatknoppen op de radiatoren. Heb ik warmte nodig in een ruimte dan draai ik een thermostaatknop (deels) open en zet ik de Tado thermostaat aan. Die kan ik evt meenemen de ruimte in als ik 1 ruimte ga verwarmen.

Voordelen: veel minder kosten want voor boven niet 10 Tado knoppen aanschaffen maar 1 ruimtethermostaat. En geen extra lompe slimme thermostaatknoppen en niet steeds overal batterijen verwisselen. Tado thermostaten blijven (helaas) wel batterij gevoed dus die moeten na verloop van tijd vervangen worden, maar dit zal hopelijk minder snel gaan dat de thermostaatknoppen omdat ze geen motortje hoeven aan te sturen... ;)
ETH0.1 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:39:
Van de week een batterij probleempje gehad op 1 van de knoppen.

...

Wat het nu geweest is, is mij een raadsel, Batterijen zitten er in sinds afgelopen februari
Vermoedelijk een slecht contact? Even de contactpunten van zowel knop als batterij even schoonmaken? Of geoxideerde batterij. Te lage veerspanning op contactpunten zou ook kunnen, dan wil een beetje bijbuigen van de contactpunten wel helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 01-01-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 14:59
Bo0bz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:52:
[...]

Ik heb in de aanvoer van de vloerverwarming een Tado knop geplaatst. Die werkt ook als afsluiter!
Hoe zie je dit dan voor je? De normale thermostaatknop die normaal op zo’n 50 graden moet staan, heb jij vervangen door die van Tado?

Als jij boven een kamer wil verwarmen, zet jij via de app die van de vloerverwarming dan op off?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

In de aanvoer naar de verdeler voeg je een extra thermostaatkraan (wel eentje kiezen met hoge doorvoer om de flow niet te beperken) toe. Dus niet als vervanging van de begrenzer van de verdeler, maar als extra 'klep' daar nog net voor.

Als de vloerverwarming-ruimte op temperatuur is, en een andere ruimte met radiators vraagt om warmte van de ketel, zal Tado de aanvoer naar de vloerverwarming dichtdraaien, net alsof het een grote radiator is.

Let op: dit wordt officieel niet ondersteund door Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Oké, heb je daar een schema of een foto van? We gaan in februari verhuizen naar een huis die ook vloerverwarming heeft.
Ons nieuwbouwhuis nu heeft dus probleem dat t boven koud is en beneden warm. Het nieuwe huis heeft dit zelfde principe. Om de babykamer straks goed op temperatuur te kunnen houden, denk ik aan het tado systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:47
woekele schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:06:
In de aanvoer naar de verdeler voeg je een extra thermostaatkraan (wel eentje kiezen met hoge doorvoer om de flow niet te beperken) toe. Dus niet als vervanging van de begrenzer van de verdeler, maar als extra 'klep' daar nog net voor.

Als de vloerverwarming-ruimte op temperatuur is, en een andere ruimte met radiators vraagt om warmte van de ketel, zal Tado de aanvoer naar de vloerverwarming dichtdraaien, net alsof het een grote radiator is.

Let op: dit wordt officieel niet ondersteund door Tado.
Exact dit dus! Werkt hier prima.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Bo0bz schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:45:
[...]

Exact dit dus! Werkt hier prima.
Zou je mij eens een foto willen sturen via PM/DM? Dan kan ik eens kijken of dit in het nieuwe huis ook kan. Dit klinkt mij namelijk makkelijker dan de hele omweg die ik overal lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
Kuhr89 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 18:54:
[...]
Zou je mij eens een foto willen sturen via PM/DM? Dan kan ik eens kijken of dit in het nieuwe huis ook kan. Dit klinkt mij namelijk makkelijker dan de hele omweg die ik overal lees.
Ik plaats een dezer dagen een foto hier in het topic. Hebben de andere er ook wat aan! Voor wat betreft de kraan hebben ze me goed geholpen bij warmte service. Een foto van de leiding en de diameter was voldoende voor de materialen.

EDIT: foto van mijn verdeler https://photos.app.goo.gl/wP5MLWfj9DHMvqWRA

[ Voor 20% gewijzigd door Bo0bz op 01-01-2020 20:47 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Thanks @Bo0bz . Kan het niet zo goed zien, maar zit de Tado-knop voor de bypass of erna? Met andere woorden: is je by-pass nog nuttig als de Tado-knop dicht staat?

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 02-01-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beredikt
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 18:17
Dag iedereen,
ik zou willen 9 thermostaat kranen kopen voor elke radiator. Alsook een internet bridge.
Heeft het dan nog nut dat ik ook een losse thermostaat van Tado hang in de living (waar er 2 radiatoren hangen)? Ik vermoed van wel om de ketel te laten uitschakelen?
Zal deze thermostaat in de living niet "botsen" met de 2 thermostaatkranen in die ruimte? Zet ik deze best iets hoger van temperatuur dan de thermostaatkranen? Zal de ketel dan nog uit slaan? (als er geen enkele thermostaatkraan nog warm water "vraagt" zullen deze dan via wifi de ruimtethermostaat laten uit slaan?)

PS: mijn ketel is een "Oertli GS 146 N BE" (geen condensketel) en waarschijnlijk een aan-uit regelaar en dus geen modulerende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:53:
Dag iedereen,
ik zou willen 9 thermostaat kranen kopen voor elke radiator. Alsook een internet bridge.
Heeft het dan nog nut dat ik ook een losse thermostaat van Tado hang in de living (waar er 2 radiatoren hangen)? Ik vermoed van wel om de ketel te laten uitschakelen?
Zal deze thermostaat in de living niet "botsen" met de 2 thermostaatkranen in die ruimte? Zet ik deze best iets hoger van temperatuur dan de thermostaatkranen? Zal de ketel dan nog uit slaan? (als er geen enkele thermostaatkraan nog warm water "vraagt" zullen deze dan via wifi de ruimtethermostaat laten uit slaan?)

PS: mijn ketel is een "Oertli GS 146 N BE" (geen condensketel) en waarschijnlijk een aan-uit regelaar en dus geen modulerende
Als je in 1 ruimte een thermostaat plaatst, dan wordt daarvan de temperatuur van gebruikt. De radiatorknoppen meten geen temperatuur meer. Handig voor als je vloerverwarming hebt die in de voorraadkast ofzo zit.

Ben al een tijdje bezig met het tunen van de CV ketel icm Tado en dit is zeer belangrijk om dit goed te regelen. Ik merkte dat de ketel eigenlijk een te hoge vermogen(CW 5) heeft waardoor hij gaat pendelen. i.c.m lage aanvoertemperatuur van 45 graden was dit best vervelend. Stoken naar 45 graden is zo binnen 20 seconden gedaan, vervolgens koelt hij te snel af.
Ik weet niet of ik dit in dit topic of in de CV ketel tuning topic las maar eigenlijk worden er te vaak CV ketels met een te hoge vermogen geplaatst waardoor je eigenlijk een hoger verbruik hebt en minder comfort.

Ik heb de vermogen van de CV naar 50% gebracht en de minimale pompsnelheid op 50% en max 75%. Dit resulteert dat hij beter moduleerde en meer tijd had om warmte af te geven. Als al je radiatoren een slimme radiatorknop hebben dan komt het vaak voor dat je CV ketel eigenlijk stookt voor 1 radiator wat dus zwaar overkill is. De radiatoren in de slaapkamers hebben geen gigantische warmteafgifte dus dat werkte niet heel goed.
Ook had ik de radiatoren grof waterzijdig ingeregeld. Dit zorgde dat de CV ketel vaak niet eens aan ging omdat er te weinig stroming was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
@com2,1ghz Nooit over nagedacht, maar dit ga ik ook eens uitzoeken. Mijn cv geeft bij warmtevraag in één keer een bult warmte, met op de slaapkamers altijd overshoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beredikt
com2,1ghz schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:09:
[...]

Als je in 1 ruimte een thermostaat plaatst, dan wordt daarvan de temperatuur van gebruikt. De radiatorknoppen meten geen temperatuur meer. Handig voor als je vloerverwarming hebt die in de voorraadkast ofzo zit.
Ik bedoel eigenlijk de situatie in de afbeelding hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3S1dLGXD0XguSHPqq1fvrbNb/thumb.jpg

Kan je de kamerthermostaat gebruiken als "slave" van de radiator-thermostaat-knoppen dus enkel om de boiler + pomp te laten uit slaan als geen enkele van de 9 radiatoren warmte "vraagt"?
Dus de kamerthermostaat niet als regelaar gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]

Kan je de kamerthermostaat gebruiken als "slave" van de radiator-thermostaat-knoppen dus enkel om de boiler + pomp te laten uit slaan als geen enkele van de 9 radiatoren warmte "vraagt"?
Waarom zou je dat eigenlijk willen?
Een workaround hiervoor is de kamerthermostaat in een aparte virtuele kamer zetten en dan uit zetten. Hierdoor springt hij nooit aan. Hierdoor werken alleen de radiatortknoppen en die kunnen wel warmte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beredikt
com2,1ghz schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:09:
[...]

Waarom zou je dat eigenlijk willen?
Een workaround hiervoor is de kamerthermostaat in een aparte virtuele kamer zetten en dan uit zetten. Hierdoor springt hij nooit aan. Hierdoor werken alleen de radiatortknoppen en die kunnen wel warmte vragen.
Omdat iemand me vertelde dat als geen enkele radiator warmte vraagt dat de pomp dan te veel druk steekt en kapot gaat als deze niet uit slaat (weet niet of dit klopt maar klinkt wel aannemelijk)

[ Voor 4% gewijzigd door beredikt op 02-01-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09 16:14
In ons appartement hebben wij vloerverwarming. Momenteel hangt er in de woonkamer een Tado V3+. Eerst hing hier een normale thermostaat. Echter, in de andere kamers hangt aan de muur zo'n individuele 'thermostaat'. Het enige wat hier op zit is een draaiknop zodat in de kamers de temperatuur individueel geregeld kan worden.

Nu werkt dit totaal niet fijn en wil ik deze vervangen met de Tado multi-zone uitbreidingen zodat we ook deze kamers kunnen regelen via Tado. Is dit gewoon mogelijk? Dan kan ik gaan kijken of ik die uitbreidingen aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:47:
[...]

[Afbeelding]

beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:43:
[...]

Omdat iemand me vertelde dat als geen enkele radiator warmte vraagt dat de pomp dan te veel druk steekt en kapot gaat als deze niet uit slaat (weet niet of dit klopt maar klinkt wel aannemelijk)
Waarom slimme thermostaatknoppen in de woonkamer? Dat is één ruimte met meerdere radiatoren en die regel je dan met de Tado thermostaat in die ruimte. De knoppen op de radiatoren zijn gewoon standaard knoppen (al dan niet thermostatisch) en staan gewoon open. De thermostaat regelt de temperatuur in de kamer, en doet dat (mits goed geplaatst) beter dan de slimme radiatorknoppen zouden kunnen omdat hij in de ruimte hangt en niet vlakbij de verwarming zit.

Als 1 van de 2 radiatoren in de woonkamer verhoudingsgewijs teveel warmte afgeeft los je dit op d.m.v. waterzijdig inregelen: dwz je sluit het voetventiel van die radiator deels waardoor de watertoevoer daalt en de temperatuur in balans is met de andere radiator. Als je geen voetventiel hebt dan doe je dat met de radiatorknop.

De overige kamers doe je met slimme thermstaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Cap schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:32:

Waarom slimme thermostaatknoppen in de woonkamer?
Omdat deze dan altijd mee verwarmen als er ergens warmtevraag is, ook als de woonkamer al op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok dat is waar, maar m.i. regel je dat met een klep. Maar goed overal themostaatknoppen (en batterijen die je moet vervangen) is ook een optie. Als je pomp niet direct meeschakelt met de warmtevraag dan heb je toch een bypass nodig. Dat betekent sleutelen aan je cv leiding. Dan kan je m.i. net zo goed een klep plaatsen die de woonkamer zone afsluit. Maar goed, als het circuit niet mooi gezoneerd is zodat een klep plaatsen geen optie is... dan moet het met die knoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 02-01-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:43:
[...]

Dit verhaal hoorde ik toevallig eergisteren ook van iemand toen ik hem Tado ging aanraden. Hij vroeg het aan de loodgieter en die zei iets gelijkwaardigs. Hij zei dat als je Smart thermostaat met knoppen neemt dat je een soort lus nodig hebt naar de retour toe zodat er altijd water gecirculeerd kan worden.
Ik weet niet of dit iets ouderwets is of niet. Zo hadden oude Intergas ketels ook een driewegklep die geactiveerd werd als er stroming was.

Iemand die dit kan bevestigen?

In mijn huis is er altijd wel circulatie aangezien de radiator in de woonkamer en op zolder een domme thermostaatknop hebben zodat er altijd wel wat stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Cap schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:14:
[...]

Die oplossing ligt voor de hand, omdat de woonkamer 1 (grote en veel energie verbruikende) zone is ben ik wel voor een afsluiter op die zone die zorgt dat er niet verwarmd wordt als het er al warm genoeg is / je boven wel extra warmte nodig hebt. Maar er zijn mensen die het prima vinden als de vloerverwarming bij warmtevraag van boven onbedoeld ook extra warmte krijgt, zie deze opmerking van Sander hierboven.
Mijn mening: dat "extra zetje" kost natuurlijk gewoon energie, want het is een groot oppervlak en de warmte die er daar uit het water gaat komt niet boven bij je radiator aan, dus je moet langer door verwarmen. Gratis warmte bestaat niet. Het is altijd een afweging tussen gemak & comfort vs verbruik & kosten. Als je de kamers boven nauwelijks verwarmt scheelt het niet veel, maar als je er een dagje zit te werken terwijl je maar nauwelijks beneden komt is het toch echt een flinke verspilling want je zit boven op je werkkamer aardig te verwarmen terwijl beneden ook vrolijk mee verwarmd wordt... zonder klep is het gewoon niet erg flexibel en zit je óf in de kou of je verspilt elders veel energie.

[...]

Thermostaatkranen werken inderdaad nooit zo precies als vrij hangende thermostaten omdat ze meten bij de warmtebron. Maar in elke ruimte een losse thermostaat met een afsluitklep in het cicruit voor die ruimte is lastig te regelen en kostbaar (overal kleppen, overal aansturing van die kleppen, overal thermostaten). Vandaar die slimme thermostatische radiatorkranen (met van die ellendige batterijen die steeds weer leeg gaan en dankzij diezelfde batterijen vaak vrij lomp zijn). Niet dat die losse knoppen nou zo goedkoop zijn... ;)

Dus voor jou lijkt in de grote zone beneden een ruimtethermostaat en boven in elke ruimte thermostatische knoppen op de radiatoren een voor de hand liggende optie.

- Als je geen klep hoeft te sturen kan je zonder extensiekit als je een thermostaat bedraad op de ketel aansluit. Dat is optie 1 uit jouw overzichtje.
- Als je de thermosta(a)t(en) draadloos wilt laten communiceren dan heb je de extensiekit nodig, de extensiekit regelt dan de ketel en communiceert draadloos met de thermostaten. Dat is optie 2 uit jouw overzichtje maar dan zonder klep.
- Als je wel een klep moet sturen dan gaat dat via de thermostaat, de extensiekit regelt dan de ketel en communiceert draadloos met de thermostaten. Dat is optie 2 uit jouw overzichtje.
Dank voor je uitgebreide reactie.

Eerst maar eens een fotootje:
grijs doosje

En nog eentje:
Vloerverwarming installatie

Ik zie dus een thermostaatknop met een thermometerdraadje in dat verdeelblok van de vloerverwarming. Een analoge thermometer zit rechtsonder. Die thermostaatknop werkt heel direct en vrij nauwkeurig; de thermometer reageert met warmer binnen enkele seconden en kouder enkele minuten. Deze staat nu op ongeveer 25 graden.

We zien vervolgens een pomp welke ik regelmatig controleer door m'n oor erop te leggen en volgens mij altijd draait (kan toeval zijn maar goed), en we zien een mysterieus grijs blokje welke aangesloten zit op de pomp. De pomp zit ook met een netsnoer in het stopcontact.

Weet jij (of iemand) wat dat grijsje kastje is? Caem levert bv thermostaten maar dan zou er een draadje en/of knop opzitten. Ik zie geen verbinding met de ketel of thermostaat, betekent niet dat dat er niet is, ik zie het alleen niet.

Is dit een goeie situatie om met Tado de vloerverwarming te regelen beneden en 3 kamers boven individueel met thermostaatknoppen?

Dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
@InflatableMouse

Dat witte kastje rechts is een beveiliging voor te warm water wat de vloer in gaat,
komt er te warm water binnen dan stopt hij de flow.

https://www.wth.nl/maximaal-thermostaat
De maximaalthermostaat kunt u gebruiken als beveiliging wanneer de installatie is aangesloten op een hoge temperatuur warmteopwekker. De maximaalthermostaat vebreekt het contact me de warmteopwekker indien deze water meet met een hogere temperatuur dan 57°C. De thermostaat dient handmatig gereset te worden om het systeem weer te laten werken.
de thermostaat knop met dat thermometer draadje meet de temperatuur van het water in het rode verdeelblok en zorgt er voor dat deze nooit warmer word dan de ingestelde temperatuur.

Als het water in de vloerverwarming de ingestelde temperatuur bereikt gaat de aanvoer van de CV dicht, is de temperatuur lager dan de ingestelde temperatuur dan komt er weer warmer CV water bij. Dit alles om te voorkomen dat je vloerverwarming warmer wordt dan (volgensmij is de max 40 graden wat een vloer officieel mag hebben)

Je CV pompt water in je systeem van 60 graden, dat is veel te warm voor een vloer, dat voelt niet alleen onprettig maar je vloer kan ook gaan scheuren. de thermostaatknop die je nu hebt voorkomt dat.

Het is dus niet de bedoeling dat je die knop vervangt voor een tadoknop, want die regelt niet de temperatuur van je vloerverwarming, die laat enkel het warme water door als hij dat nodig vind. Je moet de pomp gaan aansturen middels een extentionkit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:53
Ik vind het behoorlijk waardeloos dat ik niet makkelijk in contact kan komen met tado. Ik heb de extensiekit aangesloten en een nieuwe thermostaat maar krijg de boel niet aan de praat. Ik krijg het vinkje niet op EKv. Daarnaast krijg ik de oude defecte thermostaat niet verwijdert uit mijn systeem. Daarvoor moet je contact opnemen met support. Verwacht tado hier dat we in de kou gaan zitten totdat men reageert? Ik heb mijn telefoonnummer achtergelaten op hun support site en hoop dat iemand mij kan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

com2,1ghz schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:35:
[...]
Hij zei dat als je Smart thermostaat met knoppen neemt dat je een soort lus nodig hebt naar de retour toe zodat er altijd water gecirculeerd kan worden.
Woord wat je zoekt (en wat hier regelmatig besproken is in het topic): bypass :) Als al je radiatoren dicht zouden kunnen zijn door thermostaatknoppen etc., kun je die het beste wel nemen. Alternatief is bijvoorbeeld een (handdoek)radiator altijd open zetten (knop eraf halen).

Je CV zal zonder bypass trouwens niet zo snel stuk gaan, maar je ketel kan wel in storing springen.

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 02-01-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hoe werken die thermostaatknoppen eigenlijk? Ik zie dat ze allemaal los een temperatuur weergeven, maar hoe wordt die gemeten? Bij de knop zelf? Of moet je als je elke radiator in een aparte ruimte hebt staan en de temperatuur apart wil regelen per ruimte ook een aparte thermostaat in die kamer plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:38

amphora

Websites & Fotografie

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:39:
Hoe werken die thermostaatknoppen eigenlijk? Ik zie dat ze allemaal los een temperatuur weergeven, maar hoe wordt die gemeten? Bij de knop zelf? Of moet je als je elke radiator in een aparte ruimte hebt staan en de temperatuur apart wil regelen per ruimte ook een aparte thermostaat in die kamer plaatsen?
Bij de knop zelf inderdaad. Losse thermostaat is wel veel nauwkeuriger, zeker in een ruimte met meerdere radiatoren.

[ Voor 8% gewijzigd door amphora op 02-01-2020 15:46 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
com2,1ghz schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Dit verhaal hoorde ik toevallig eergisteren ook van iemand toen ik hem Tado ging aanraden. Hij vroeg het aan de loodgieter en die zei iets gelijkwaardigs. Hij zei dat als je Smart thermostaat met knoppen neemt dat je een soort lus nodig hebt naar de retour toe zodat er altijd water gecirculeerd kan worden.
Ik weet niet of dit iets ouderwets is of niet. Zo hadden oude Intergas ketels ook een driewegklep die geactiveerd werd als er stroming was.

Iemand die dit kan bevestigen?

In mijn huis is er altijd wel circulatie aangezien de radiator in de woonkamer en op zolder een domme thermostaatknop hebben zodat er altijd wel wat stroomt.
Het is iets waar ik nu last van heb. Ik heb alle radiatoren aangesloten met Tado. Bij eentje schoot hij door de druk denk ik eraf. Toen alles op temperatuur was. Er lijkt bij mij niet echt ruimte voor een bypass. Een loodgieter gaat nu wel kijken of hij ergens een drukverschilregelaar kan plaatsen om het op te lossen. ik hoop het wel.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

amphora schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:45:
[...]

Bij de knop zelf inderdaad. Losse thermostaat is wel veel nauwkeuriger, zeker in een ruimte met meerdere radiatoren.
Thx :)

Zet die knop vervolgens de boel helemaal open en helemaal dicht of doseer ie? Ik heb nu namelijk (niet zelf geïnstalleerd) radiatoren met een thermostaatventiel, maar met eenvoudige draaiknoppen. Die wil ik vervangen door Tado. Onder meer (wederom niet zelf zo installeren) omdat onze cv op zolder is aangesloten met te dunne leidingen, zodat bij ons beneden de radiator put die we hebben het niet goed doet. Die zit aan einde van de rit en als de rest van huis te veel openstaat (dat is al snel) dan doet ie het niet of slecht. Hopelijk kan ik het met die tado knoppen wat beter regelen. Veel ruimtes (Slaapkamers) hebben namelijk maar zelden warmte nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Zet die knop vervolgens de boel helemaal open en helemaal dicht of doseer ie? Ik heb nu namelijk (niet zelf geïnstalleerd) radiatoren met een thermostaatventiel, maar met eenvoudige draaiknoppen. Die wil ik vervangen door Tado. Onder meer (wederom niet zelf zo installeren) omdat onze cv op zolder is aangesloten met te dunne leidingen, zodat bij ons beneden de radiator put die we hebben het niet goed doet. Die zit aan einde van de rit en als de rest van huis te veel openstaat (dat is al snel) dan doet ie het niet of slecht. Hopelijk kan ik het met die tado knoppen wat beter regelen. Veel ruimtes (Slaapkamers) hebben namelijk maar zelden warmte nodig.
Volgens mij 'doseert' tado met de radiatorknoppen - dus niet alleen maar volle bak open of volle bak dicht. Denk dat het wel een oplossing kan zijn voor wat je beschrijft, maar vooral omdat je dan dus zelf (makkelijk, met de app) sommige knoppen dicht hebt staan omdat die ruimte geen warmte nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

MrAcid schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:29:
[...]

Volgens mij 'doseert' tado met de radiatorknoppen - dus niet alleen maar volle bak open of volle bak dicht. Denk dat het wel een oplossing kan zijn voor wat je beschrijft, maar vooral omdat je dan dus zelf (makkelijk, met de app) sommige knoppen dicht hebt staan omdat die ruimte geen warmte nodig heeft.
Thx. Dat is ook mijn gedachte / hoop. Alle leidingen vervangen is denk ik duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zijn niet voor niets thermostaatknoppen, die doseren altijd. Ook de standaard ouderwets "domme" thermostaatknoppen. Dat is juist het idee van een thermostaatknop. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 02-01-2020 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beredikt
woekele schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Woord wat je zoekt (en wat hier regelmatig besproken is in het topic): bypass :) Als al je radiatoren dicht zouden kunnen zijn door thermostaatknoppen etc., kun je die het beste wel nemen. Alternatief is bijvoorbeeld een (handdoek)radiator altijd open zetten (knop eraf halen).

Je CV zal zonder bypass trouwens niet zo snel stuk gaan, maar je ketel kan wel in storing springen.
Thanks dat is inderdaad wat ik zocht.
Synoniemen: AVDO / kortsluitcircuit.
Dit is blijkbaar een druk-gestuurd ventiel die tussen de steek en de retour leiding (best op een 6 tal meter van de ketel) zit.
Misschien niet de meest elegante manier omdat dan de pomp nodeloos blijft draaien maar beter dat dan een kapotte pomp of een haperende ketel ;-)

Weet iemand of het uberhaupt nog nuttig is om een tado thermostaat te hangen in de living als ik toch op iedere radiator zo'n thermostaat-knop zou hangen?
Behalve dan dat ik hiermee in de zomer de verwarming volledig mee kan uit schakelen (alhoewel niet wenselijk in de badkamer)
Anders wordt het een beetje een dure thermometer aan de muur ;-) (en die van NEST is dan nog mooier ;-))
PS: kan de thermostaat van Nest gebruikt worden icm de bridge en knoppen van Tado? (los van het eventuele nut van knoppen met een kamerthermostaat te combineren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Thanks dat is inderdaad wat ik zocht.
Synoniemen: AVDO / kortsluitcircuit.
Dit is blijkbaar een druk-gestuurd ventiel die tussen de steek en de retour leiding (best op een 6 tal meter van de ketel) zit.
Misschien niet de meest elegante manier omdat dan de pomp nodeloos blijft draaien maar beter dat dan een kapotte pomp of een haperende ketel ;-)

Weet iemand of het uberhaupt nog nuttig is om een tado thermostaat te hangen in de living als ik toch op iedere radiator zo'n thermostaat-knop zou hangen?
Behalve dan dat ik hiermee in de zomer de verwarming volledig mee kan uit schakelen (alhoewel niet wenselijk in de badkamer)
Anders wordt het een beetje een dure thermometer aan de muur ;-) (en die van NEST is dan nog mooier ;-))
PS: kan de thermostaat van Nest gebruikt worden icm de bridge en knoppen van Tado? (los van het eventuele nut van knoppen met een kamerthermostaat te combineren)
De knoppen sturen niet direct de warmte vraag naar de ketel, dat doet je thermostaat. Als je de thermostaat dus niet hebt, heb je dus mijns inziens een half werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beredikt
wvanommen schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:44:
[...]

De knoppen sturen niet direct de warmte vraag naar de ketel, dat doet je thermostaat. Als je de thermostaat dus niet hebt, heb je dus mijns inziens een half werkend systeem.
mijn huidige ketel + thermostaat kan enkel aan/uit (niet moduleren)
Ik begrijp niet hoe de vorige eigenaars 6 jaar geleden nog aan een niet-condens ketel geraakt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:50:
[...]

Ik begrijp niet hoe de vorige eigenaars 6 jaar geleden nog aan een niet-condens ketel geraakt zijn
kan dat niet, of is dat niet zo aangesloten? (welke ketel/type heb je?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beredikt
Merk: Oertly
Type: GS 146 N BE

en extern zit er een Grundfoss pomp: type "ALPHA2 B"

Extra vraag: zit het "zelflerende" gedeelte in de kamerthermostaat of in de wifi bridge?
(met zelflerend bedoel ik het gedeelte die de warmte-inertie van je huis bijhoudt en dus weet hoe lang op voorhand de verwarming moet aanschieten om bvb om 06u00 23 graden in de badkamer te hebben bij een buitentemperatuur van -6 graden bijvoorbeeld)

[ Voor 66% gewijzigd door beredikt op 02-01-2020 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Heb je je radiatoren al waterzijdig ingeregeld? Daar zit misschien ook winst in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:50:
[...]

Dat heeft er niets mee te maken, aan/uit of welk ander protocol ook, de Tado knop stuurt niets, die reageert alleen op de temperatuurvoeler en wat de gebruiker in de app instelt. De starterkit van radiatorknop en bridge is bedoeld voor als je geen ketel hebt. Je zult toch je ketel moeten vertellen dat ie moet starten / stoppen met stoken dus je zal een thermostaat (of extensiekit) nodig hebben die communiceert met de ketel.
beredikt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:57:

Extra vraag: zit het "zelflerende" gedeelte in de kamerthermostaat of in de wifi bridge?
(met zelflerend bedoel ik het gedeelte die de warmte-inertie van je huis bijhoudt en dus weet hoe lang op voorhand de verwarming moet aanschieten om bvb om 06u00 23 graden in de badkamer te hebben bij een buitentemperatuur van -6 graden bijvoorbeeld)
Geen van beiden. Dat "zelflerende" gedeelte zit op het internet, op de servers van Tado. ;) De thermostaat is bedieningspaneeltje en een temperatuursensor, de wifi bridge is de zender/ontvanger die de Tado apparaatjes aan elkaar knoopt en de data via internet doorstuurt naar Tado.

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 02-01-2020 22:25 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Heb een montage adapter gebouwd voor de V3+ gateway. Er is een versie voor DINrail en voor een ouderwetse schroef.

Voor de mensen met een 3D printer, of die iemand kennen met een 3D printer ;)

https://www.thingiverse.com/thing:4080914

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pmsPmY0Cb0GYxPvY4TVL3rSp/full.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door SuperKris op 02-01-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:43
Ik heb gezocht, maar heb niet kunnen vinden wat ik zocht. Ik ben in de markt voor een slimme thermostaat. Momenteel heb ik een Remeha Avanta 28c, die kan moduleren en Opentherm ondersteund. Ik kan geen thermostaatknoppen op de radiatoren, want oud huis en blabla, hoop werk en kosten om dat te gaan veranderen.

Hoe dan ook, ik had me bedacht dat ik de Nest V3 zou nemen....dat is, tot ik las dat Google alles heeft dicht getimmerd, en de Nest dus niet meer te bedienen is met Homey, die ik in mijn bezit heb. Verdorie, oke, verder kijken. Heb je 2 alternatieven, dat is de Plugwise Anna, en de Tado.

Het gaat mij dus om de thermostaat aan de muur. Nu heb ik bij mijn ketel een Remeha Celcia 20. Dit is een modulerende thermostaat die opentherm ondersteund (zeg ik dit goed?) en in de ketel is dit dus ook zo aangesloten. Dit komt overeen met dat een monteur voor het onderhoud tegen me zei 'jij hoeft aan de ketel niets meer te doen als je een slimme thermostaat wil gaan gebruiken".

Nou, prima. Het voordeel van de Tado is natuurlijk dat ik geen heatlink tussen de ketel en de thermostaat hoef te zetten. Bij Anna moet dat wel. Het nadeel van Tado is dat bij de V3+ versie, de geofencing niet meer te gebruiken is want daar moet je een abonnement voor nemen.

Vervolgens las ik dat de Tado IFTT ondersteunt waardoor er een en ander mogelijk zou zijn met Homey. Maar, las ik toen vervolgens dat Nest dat ook kan, en ik heb ook een Google Home in huis, die weer met Homey kan praten. Nu ben ik dus vervolgens at a loss, want wat moet ik nou doen?

Bij zowel Anna als Nest moet ik die heatlink nog plaatsen, bij Tado kan ik gewoon de thermostaat ophangen en klaar (elektra is niet mijn ding zeg maar), dus dat is wel een groot voordeel.

Anna vind ik spuuglelijk, maar is een stuk goedkoper, en het gaat me er toch maar om dat ik dingen in de flows van Homey op kan nemen, dus uiteindelijk is dat goedkoper wel een voordeel.

Maar als Nest het via Google Home -> Homey ook kan, dan vind ik Nest veruit de mooiste thermostaat.

Dus, zit ik correct met mijn aannames hierboven? Want uiteindelijk komt het neer op

- Mooie Nest met omweg naar Homey, maar duurste en heatlink, of
- Minder mooie Tado met IFTT naar homey voor het geofencing deel, en grofweg net zo duur (omdat ik de afdekplaat ook moet hebben en die kost 30 euro), of
- Lelijke Anna met heatlink maar daarvoor wel weer een heel stuk goedkoper?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Bo0bz schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 21:04:
[...]

Heb je je radiatoren al waterzijdig ingeregeld? Daar zit misschien ook winst in!
Nee. Thx, dat kende ik nog niet. Zal ik ook eens naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:22:
[...]

Nee. Thx, dat kende ik nog niet. Zal ik ook eens naar kijken :)
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Genoeg leesvoor. Met een IR thermometer van de action (€10) kun je lekker aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:14:

Iets anders: in de V3 app wordt de status van de CV ketel getoond met behulp van max 3 "warmtegolfjes" direct onder de temperatuur. Uit 0 golfjes, hoe harder de ketel brandt hoe meer golfjes. Is dat verdwenen in de V3+ app? Hoe wordt de status van de ketel daar getoond?
Is blijkbaar een beetje ondergesneeuwd, heeft iemand hier nog antwoord op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
Cap schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:55:
[...]

Is blijkbaar een beetje ondergesneeuwd, heeft iemand hier nog antwoord op?
Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/6031070/uploads/404/Q4PKZF8WB692.jpg

zit er nog gewoon in? in de grafiek op het scherm druken en je ziet het, daarnaast zie je het ook in de grafiek zelf als je 'de golfjes' aan hebt staan, dan zie je de verschillende kleuren grijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56
Cap schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:14:
Iets anders: in de V3 app wordt de status van de CV ketel getoond met behulp van max 3 "warmtegolfjes" direct onder de temperatuur. Uit 0 golfjes, hoe harder de ketel brandt hoe meer golfjes. Is dat verdwenen in de V3+ app? Hoe wordt de status van de ketel daar getoond?
[...]
Ik zie die golfjes wél als ik naar de graph-view ga (en dus de stook historie van de dag bekijk), maar niet in de standaard temperatuur-view. Daarmee is het antwoord op je vraag dus “dat zit niet meer in de V3+ app” denk ik ;)

Wel stom eigenlijk, ik zou dat ook wel interessant vinden om te kunnen zien.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dank! Ik vind het echt jammer dat je eerst naar grafiekmodus gaat om te zien hoe hard je ketel aan het stoken is. Dat hoort op de hoofdpagina vind ik direct bij de temperatuurstatus. Wel jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tado hoort de warm water functie nog iets te doen i.c.m. een Remeha Avanta ketel? Of ik de optie nu "uit" of op 30 graden of op 65 graden zet via thermostaat of app, ik merk niet dat de ketel iets gaat doen. Sta ik bij een (koude) ketel en zet ik warm water van "uit" op 65 graden dan zou de ketel toch moeten gaan werken om het water voor te verwarmen?

Situatie:
- Remeha Avanta ketel warm water optie (P4) staat op 2 Regelaar afhankelijk. Met de Remeha iSense en eTwist kon ik dan instellen of het tapwater voorverwarmd moest worden of niet.
Andere opties op de ketel: 0 = dagcyclus (= volgens mij voorverwarmen volgens klokprogramma?), 1 = ECO (= niet voorverwarmen).
- Als ik bij de sectie "Warm water" kijk in de Tado app dan staan zowel de Tado Extensiekit en de Tado thermostaat vermeld onder apparaten, onder vermelding van "Deze slimme thermostaat regelt je warme water. je kunt de warmwaterinstellingen zien en veranderen op dit apparaat."
- Verander ik de warm water temperatuur op de thermostaat dan wordt die ook in de app gewijzigd, het lijkt wat dat betreft dus te werken.

Nou had ik hem standaard op de iSense staan op "niet voorverwarmen", maar nu ik met de Tado de ketel op afstand kan bedienen of een eigen klokprogramma geven is voorverwarmen soms wel handig. Als dit tenminste ook werkt. :) Functie is verder niet essentieel, als het eigenlijk niets doet kan ik warm water net zo goed verwijderen, overbodige clutter in de app. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 03-01-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Just_A_User schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:58:
Ik heb gezocht .......... Plugwise Anna, en de Tado.
Kijk ook naar wat andere punten. Bijvoorbeeld naar hoe afhankelijk je bent van internet. Zijn er beperkingen als internet het niet doet (gebeurt dat ooit?). Ook relevant bij aansturing per zone is of je de zonetemperatuur kunt meten met losse ruimtevoelers ipv de radiatorkranen die de temperatuur vlak bij de radiator meten (bij Tado kan dat alleen door een dure extra wandthermostaat te plaatsen). Probeer erachter te komen hoe het lerend vermogen is van de verschillende systemen. (Tado heeft dit al jaren beloofd .....) Kijk hoe het zit met de voeding van de onderdelen. Veel batterijen per jaar? Kijk eens naar dit soort aspecten in dit forum of op https://community.tado.com/nl/discussions. Ik gebruik Tado, ben er tevreden over ondanks de minpunten, maar zou als ik weer moest kiezen waarschijnlijk bij Plugwise uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:01
HGBMason schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:54:
[...]

Kijk ook naar wat andere punten. Bijvoorbeeld naar hoe afhankelijk je bent van internet. Zijn er beperkingen als internet het niet doet (gebeurt dat ooit?).
En toevallig lag vannacht en vanmorgen de Ziggo verbinding er bij ons een paar uur uit en tot mijn stomme verbazing zie ik dat de ketel dan pas begint te verwarmen zodra er weer een verbinding is. Ik had dit dus beter moeten uitzoeken voordat ik de Tado kocht want dit valt me behoorlijk tegen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ONEQ5SK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
HGBMason schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:54:
[...]

Kijk ook naar wat andere punten. Bijvoorbeeld naar hoe afhankelijk je bent van internet. Zijn er beperkingen als internet het niet doet (gebeurt dat ooit?). Ook relevant bij aansturing per zone is of je de zonetemperatuur kunt meten met losse ruimtevoelers ipv de radiatorkranen die de temperatuur vlak bij de radiator meten (bij Tado kan dat alleen door een dure extra wandthermostaat te plaatsen). Probeer erachter te komen hoe het lerend vermogen is van de verschillende systemen. (Tado heeft dit al jaren beloofd .....) Kijk hoe het zit met de voeding van de onderdelen. Veel batterijen per jaar? Kijk eens naar dit soort aspecten in dit forum of op https://community.tado.com/nl/discussions. Ik gebruik Tado, ben er tevreden over ondanks de minpunten, maar zou als ik weer moest kiezen waarschijnlijk bij Plugwise uitkomen.
Nou, ik schrik me een hoedje want geen internet is dus geen verwarming? Wat is dat dan voor een kansloos gedoe :{

Dát had ik wel al uitgezocht want ik wil puur de thermostaat, dus niét de zoneaansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emphast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:58
Just_A_User schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Nou, ik schrik me een hoedje want geen internet is dus geen verwarming? Wat is dat dan voor een kansloos gedoe :{

Dát had ik wel al uitgezocht want ik wil puur de thermostaat, dus niét de zoneaansturing.
No Internet connection just means that controlling your heating or air conditioning remotely via the mobile or web app is not possible during this time.
https://support.tado.com/en/articles/3477781-what-happens-when-the-internet-connection-is-temporarily-lost-can-i-still-control-my-heating-or-air-conditioning-using-tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
sjakie02 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:06:
[...]

En toevallig lag vannacht en vanmorgen de Ziggo verbinding er bij ons een paar uur uit en tot mijn stomme verbazing zie ik dat de ketel dan pas begint te verwarmen zodra er weer een verbinding is. Ik had dit dus beter moeten uitzoeken voordat ik de Tado kocht want dit valt me behoorlijk tegen.

[Afbeelding]
Dat is bekend, slimme schema's worden beheerd in de cloud en geschakeld vanuit de cloud. geen internet = geen slim schema = thermostaat blijft staan zoals hij op dat moment stond.

Handmatig schakelen werkt wel als je geen internet hebt

Is dit werkelijk zo erg dat dit je 'behoorlijk tegen valt'? Hoe vaak komt het voor dat je geen internet hebt? Hier ook ziggo en behoorlijk hoge uptime, paar uur max in de afgelopen jaren.

Maar als het wel enorm belangrijk voor je is, is het als tweaker niet heel moeilijk om een backup internet verbinding via 4g te regelen zodat je devices altijd online zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
ETH0.1 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:52:
[...]

Dat is bekend, slimme schema's worden beheerd in de cloud en geschakeld vanuit de cloud. geen internet = geen slim schema = thermostaat blijft staan zoals hij op dat moment stond.

Handmatig schakelen werkt wel als je geen internet hebt

Is dit werkelijk zo erg dat dit je 'behoorlijk tegen valt'? Hoe vaak komt het voor dat je geen internet hebt? Hier ook ziggo en behoorlijk hoge uptime, paar uur max in de afgelopen jaren.

Maar als het wel enorm belangrijk voor je is, is het als tweaker niet heel moeilijk om een backup internet verbinding via 4g te regelen zodat je devices altijd online zijn ;)
Valt me heel erg tegen ja. Niks slims aan dat schema: om 7.00 wil ik het 20.0 graden hebben en om 23.00 mag hij weer naar 17.0. Belachelijk dat daar een internet verbinding voor nodig is. Is geen enkel excuus voor te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

sjakie02 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:50:
[...]

Valt me heel erg tegen ja. Niks slims aan dat schema: om 7.00 wil ik het 20.0 graden hebben en om 23.00 mag hij weer naar 17.0. Belachelijk dat daar een internet verbinding voor nodig is. Is geen enkel excuus voor te bedenken.
Zo kunnen ze de hardware dom houden en kosten besparen. Prima excuus. Voor de aandeelhouders dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik heb een vraag over dit systeem. Ik heb het wel ontvangen, maar nog niet aangesloten en dus nog niet in gebruik. De situatie is als volgt.

Ik heb een Remeha Avanta 28c. Daarop zit momenteel een Celcio 20 thermostaat. De ketel is Opentherm aangesloten, en ik wil dus die Celcio vervangen voor de Tado. Volgens zo'n beetje alles wat ik kan vinden is het de draadjes uit de oude Celcio, de juiste draadjes op de juiste plekken op de Tado, en gaan met die banaan.

Nu zie ik dat heel veel mensen in dit topic issues hebben met de Tado (maar dat zie ik ook in de topics over de andere smart thermostaten). Hoe dan ook, onze situatie is dat we gewoon overal ouderwetse radiatoren hebben, muv van de keuken want daar zitten thermostaatknoppen op, waar we nooit aan komen.

Verder hebben we op de badbamer wel vloerverwarming, maar die heeft dus een thermostaatknop, en die staat altijd op '2'. Als we beneden de verwarming aan zetten wordt de badkamer dus ook warm. Vinden we prima en zouden we niet anders willen. Op de badkamer heeft een radiator gezeten, en die radiator is weg gehaald en daar is de vloerverwarming dus met die thermostaatknop op aangesloten.

Wij gaan op geen enkele verwarming in huis EN niet op de vloerverwarming in de badkamer (enige plek waar we vloerverwarming hebben) Tado radiatorknoppen zetten. Alles blijft dus zoals het nu is, alleen die Celcio die aan de muur hangt wordt vervangen voor de Tado (is de bedoeling).

Nu lees ik hier veel over het warm water verhaal. Om eerlijk te zijn weet ik niet wat we nu voor instellingen hebben. Ik weet dat als ik aan een kraan in huis draai om warm water te krijgen, dat eventjes duurt voor het water warm (en dan heet) wordt. Eventjes is dan een paar seconden voor mn gevoel. Die instelling wil ik behouden. Misschien kan het beter, maar het hoéft niet beter want ik ben met alles zoals het nu is meer dan tevreden.

De enige reden dat ik een slimme thermostaat wil is vanwege het gemak van er op afstand bij kunnen. Ik heb een V3+ versie, dus effectief geen geofencing maar ook dat vind ik niet erg. Daarnaast heb ik een Homey staan, dus ik neem aan dat als ik in Homey een flow maak die tegen Tado roept dat het warm moet worden die ik handmatig aftrap op het moment dat ik naar huis ga, dan neem ik aan dat dat werkt.

Maar, door alle verhalen ben ik toch wat huiverig geworden. Het enige verschil wat wij dus voor hebben is de huidige thermostaat van de muur, en de Tado tegen de muur, en klaar, en dan wil ik dat alles blijft werken zoals het nu is.

De vraag is nu, hoe waarschijnlijk is dat in onze setup die wij voor ogen hebben? Ik weet niet of hier uberhaupt antwoord op te geven is, maar ik lees verhalen over Tado's die het huis veel te warm stoken en niet terug te draaien zijn, tado's die het niet warm genoeg maken, issues met warm water, etc. wat mij dus huiverig maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Just_A_User op 05-01-2020 02:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Just_A_User schreef op zondag 5 januari 2020 @ 02:12:
Ik heb een vraag over dit systeem. Ik heb het wel ontvangen, maar nog niet aangesloten en dus nog niet in gebruik. De situatie is als volgt.

Ik heb een Remeha Avanta 28c. Daarop zit momenteel een Celcio 20 thermostaat. De ketel is Opentherm aangesloten, en ik wil dus die Celcio vervangen voor de Tado. Volgens zo'n beetje alles wat ik kan vinden is het de draadjes uit de oude Celcio, de juiste draadjes op de juiste plekken op de Tado, en gaan met die banaan.

Nu zie ik dat heel veel mensen in dit topic issues hebben met de Tado (maar dat zie ik ook in de topics over de andere smart thermostaten). Hoe dan ook, onze situatie is dat we gewoon overal ouderwetse radiatoren hebben, muv van de keuken want daar zitten thermostaatknoppen op, waar we nooit aan komen.

Verder hebben we op de badbamer wel vloerverwarming, maar die heeft dus een thermostaatknop, en die staat altijd op '2'. Als we beneden de verwarming aan zetten wordt de badkamer dus ook warm. Vinden we prima en zouden we niet anders willen. Op de badkamer heeft een radiator gezeten, en die radiator is weg gehaald en daar is de vloerverwarming dus met die thermostaatknop op aangesloten.

Wij gaan op geen enkele verwarming in huis EN niet op de vloerverwarming in de badkamer (enige plek waar we vloerverwarming hebben) Tado radiatorknoppen zetten. Alles blijft dus zoals het nu is, alleen die Celcio die aan de muur hangt wordt vervangen voor de Tado (is de bedoeling).

Nu lees ik hier veel over het warm water verhaal. Om eerlijk te zijn weet ik niet wat we nu voor instellingen hebben. Ik weet dat als ik aan een kraan in huis draai om warm water te krijgen, dat eventjes duurt voor het water warm (en dan heet) wordt. Eventjes is dan een paar seconden voor mn gevoel. Die instelling wil ik behouden. Misschien kan het beter, maar het hoéft niet beter want ik ben met alles zoals het nu is meer dan tevreden.

De enige reden dat ik een slimme thermostaat wil is vanwege het gemak van er op afstand bij kunnen. Ik heb een V3+ versie, dus effectief geen geofencing maar ook dat vind ik niet erg. Daarnaast heb ik een Homey staan, dus ik neem aan dat als ik in Homey een flow maak die tegen Tado roept dat het warm moet worden die ik handmatig aftrap op het moment dat ik naar huis ga, dan neem ik aan dat dat werkt.

Maar, door alle verhalen ben ik toch wat huiverig geworden. Het enige verschil wat wij dus voor hebben is de huidige thermostaat van de muur, en de Tado tegen de muur, en klaar, en dan wil ik dat alles blijft werken zoals het nu is.

De vraag is nu, hoe waarschijnlijk is dat in onze setup die wij voor ogen hebben? Ik weet niet of hier uberhaupt antwoord op te geven is, maar ik lees verhalen over Tado's die het huis veel te warm stoken en niet terug te draaien zijn, tado's die het niet warm genoeg maken, issues met warm water, etc. wat mij dus huiverig maakt.
Het enige wat je dus verandert is de thermostaat, dat kan prima. Bij het installeren van tado kun je exact instellen wat je wel en niet wil, zo ook warm water. Als je cv compatible is met tado, werkt het gewoon zoals je wil.

Verder werkt tado ook met Homey en daar bij behorende functionaliteit zoals flows en geofencing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Just_A_User schreef op zondag 5 januari 2020 @ 02:12:

Ik heb ook een Avanta 28c met tado. Werkt helemaal prima, gewoon draden overzetten, (volgens de beschrijving) en gaan.

Het warmwater verhaal wijzigd niet. In de ketel kan je instellen of hij een warmwater buffer aanhoud of niet. Dit wijzigd de tado niet (bij de avanta in ieder geval niet). Enige wat Tado kan instellen is de temperatuur van het warme (tap) water of helemaal uitzetten.

In jou geval zou het allemaal prima moeten gaan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
amphora schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:51:
[...]

Zo kunnen ze de hardware dom houden en kosten besparen. Prima excuus. Voor de aandeelhouders dan.
Ja dat klopt. Ik heb zelf ook aan een project gewerkt met een gateway voor een luchtverversingsinstallatie. Daar werd ook bespaard op de hardware. Maar die kostte dan voor de consument ook maar 50 euro. Als tado dus failliet gaat zit ik elke ochtend in een koud huis dus. Als ik dit had geweten had ik hem nooit gekocht. En ja dat is mijn eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

sjakie02 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:24:
[...]
Als ik dit had geweten had ik hem nooit gekocht. En ja dat is mijn eigen schuld.
Snap ik. Achteraf heb ik ook wel m'n twijfels. Vraag me af of Honeywell Evo niet een betere keuze zou zijn geweest. Duurder maar misschien wel beter. Aan de andere kant, als ik Evo zou hebben gehad vroeg ik me misschien af hoe Tado zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 21:25
ehmmm help!

Kan iemand mij vertellen waarom bij de ene kamer (met slimme radiotorknop) een handmatige instelling van de temperatuur (via de app!!) leidt tot een timer van 1 uur en bij de andere kamer (met slimme radiatorknop) een handmatige instelling (via de app!!) leidt tot de situatie 'tot u het annuleert'.

Beide kamers hebben dezelfde instelling voor 'Handmatige bediening op het tado⁠° apparaat' namelijk: 'tot de volgende automatische verandering', maar ik heb het idee dat deze instelling alleen van invloed is op de handmatige bediening van de radiatorknop zelf en niet bediening via de app.

Ik heb al zitten zoeken in de app naar een andere configuratie hiervoor, maar niets gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
EvtK schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:33:
ehmmm help!

Kan iemand mij vertellen waarom bij de ene kamer (met slimme radiotorknop) een handmatige instelling van de temperatuur (via de app!!) leidt tot een timer van 1 uur en bij de andere kamer (met slimme radiatorknop) een handmatige instelling (via de app!!) leidt tot de situatie 'tot u het annuleert'.

Beide kamers hebben dezelfde instelling voor 'Handmatige bediening op het tado⁠° apparaat' namelijk: 'tot de volgende automatische verandering', maar ik heb het idee dat deze instelling alleen van invloed is op de handmatige bediening van de radiatorknop zelf en niet bediening via de app.

Ik heb al zitten zoeken in de app naar een andere configuratie hiervoor, maar niets gevonden!
Je hebt voor beide kamers een slim schema gemaakt die na een uur veranderd? Als er geen slim schema met verandering is, lijkt me tot u het annuleert een logisch gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:52
amphora schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:12:
[...]

Snap ik. Achteraf heb ik ook wel m'n twijfels. Vraag me af of Honeywell Evo niet een betere keuze zou zijn geweest. Duurder maar misschien wel beter. Aan de andere kant, als ik Evo zou hebben gehad vroeg ik me misschien af hoe Tado zou zijn :)
Herkenbaar. Ik heb Evo en ben me nu juist aan het verdiepen in Tado. Voornamelijk ivm de ondersteuning voor Homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-cil
  • Laatst online: 21-09 21:34
Ik heb een tado starterspakket gekocht met een thermostaat en 2 radiator knoppen. Tijdens het installeren van de radiator knoppen liep ik tegen het volgende aan. Mijn oude radiatorknoppen zijn van Heimeier en zouden zonder verloopstuk moeten passen, echter wanneer ik het achter stuk erop draai dan kan deze helemaal draaien. Is dat de bedoeling? Het lijkt mij namelijk dat dit vast moet zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door niels-cil op 05-01-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

hij kan bij mij wel wat draaien, maar als je niet veel kracht zet, niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
niels-cil schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:42:
Ik heb een tado starterspakket gekocht met een thermostaat en 2 radiator knoppen. Tijdens het installeren van de radiator knoppen liep ik tegen het volgende aan. Mijn oude radiatorknoppen zijn van Heimeier en zouden zonder verloopstuk moeten passen, echter wanneer ik het achter stuk erop draai dan kan deze helemaal draaien. Is dat de bedoeling? Het lijkt mij namelijk dat dit vast moet zitten.
Nee, ze moeten echt ‘vast’ zitten. Zitten ze niet vast, zal de thermostaatknop niet juist kunnen werken. Heb je al andere opzetstukken geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
[...]

Ja dat klopt. Ik heb zelf ook aan een project gewerkt met een gateway voor een luchtverversingsinstallatie. Daar werd ook bespaard op de hardware. Maar die kostte dan voor de consument ook maar 50 euro. Als tado dus failliet gaat zit ik elke ochtend in een koud huis dus. Als ik dit had geweten had ik hem nooit gekocht. En ja dat is mijn eigen schuld.
Zover ik weet kun je de tado bridge ook rechtstreeks aansturen met bv homekit of domoticz, dan komt er geen cloud bij kijken. Dus in het uiterste geval dat Tado failliet verklaard wordt en de servers offline is je systeem niet ineens waardeloos maar zul je als tweaker zelf aan de slag moeten.

Overigens stel dat Tado failliet gaat, wat me met de abonnementsvorm overigens zeer onwaarschijnlijk lijkt omdat er een steady stream aan inkomsten binnen komt, maar goed stel dat dit gebeurd, dan is de kans zeer groot op een doorstart, misschien zonder nieuwe producten of innovaties, want die steady stream van inkomsten is natuurlijk ook wat waard om een paar servers in de lucht te houden.

Als je een bepaald pad bewandeld kom je uiteindelijk voor een keuze te staan, of je doet alles in het apparaat zelf, maar dan loop je de kans in de toekomst niet verder te kunnen ontwikkelen omdat de hardware het simpelweg niet aan kan. of je kiest voor een full cloud oplossing waarin je meer flexibiliteit hebt maar wel afhankelijk bent van de internet connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-cil
  • Laatst online: 21-09 21:34
Rgerr schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:53:
[...]

Nee, ze moeten echt ‘vast’ zitten. Zitten ze niet vast, zal de thermostaatknop niet juist kunnen werken. Heb je al andere opzetstukken geprobeerd?
Ik heb een opzetstuk gebruikt. Hierdoor zit hij nu redelijk vast. De radiatorknop erop vergrendelen lukt echter amper zonder het geheel te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
niels-cil schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:08:
[...]

Ik heb een opzetstuk gebruikt. Hierdoor zit hij nu redelijk vast. De radiatorknop erop vergrendelen lukt echter amper zonder het geheel te laten draaien.
Waterpomptang gebruiken, opzetstukje klemmen en radiatorknop er op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
niels-cil schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:42:
hier heb ik ook heimeier, als ik mijn achterstuk er handvast op draai kan ik hem met moeite wat bewegen, niet dat het vrij rond kan draaien ofzo, maak eens een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

sjakie02 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:50:
[...]

Dat kon je al met een klokthermostaat van 20 jaar geleden. Tado doet wel wat meer. Die houdt ook in de gaten of er wel of niet iemand thuis is. En als ik een uurtje naar de stad ga om inkopen te doen schakelt hij uit en laat de temp bv één graad zakken een opzichte van de ingestelde stand. En die kan dus overdag anders zijn dan 's nachts. Want ik kan snel thuis zijn en dan moet het niet te koud zijn. Ga ik wat verder weg dan zakt de temp bv 2 graden en zit ik aan de andere kant van Nederland dan schakelt hij naar de vorstbeschermings stand van 10 graden. Want dan kan het zomaar 2-3 uur kosten voor ik thuis ben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakie02
Ortep schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:24:
[...]

Dat kon je al met een klokthermostaat van 20 jaar geleden. Tado doet wel wat meer. Die houdt ook in de gaten of er wel of niet iemand thuis is. En als ik een uurtje naar de stad ga om inkopen te doen schakelt hij uit en laat de temp bv één graad zakken een opzichte van de ingestelde stand. En die kan dus overdag anders zijn dan 's nachts. Want ik kan snel thuis zijn en dan moet het niet te koud zijn. Ga ik wat verder weg dan zakt de temp bv 2 graden en zit ik aan de andere kant van Nederland dan schakelt hij naar de vorstbeschermings stand van 10 graden. Want dan kan het zomaar 2-3 uur kosten voor ik thuis ben.
Ja dat ben ik met je eens. Ik vind echter dat de basisfunctie: verwarmen volgens een schema gewoon in het apparaat hoort plaats te vinden. Daar komt geen intelligentie bij kijken. Desnoods als fallback voor als er geen internetverbinding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emphast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:58
Kleine FYI: kortingen op o.a. Tado bij de Bol dagdeals 39 euro voor een thermostaatknop (vanaf 2 stuks) wat wel lekker is als je ze nog niet voor alle kamers hebt :) Jammer genoeg al uitverkocht precies :-(

[ Voor 7% gewijzigd door Emphast op 06-01-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:08
De aanbieding op de knoppen is helaas alweer verlopen :(

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben aan het kijken of Tado mogelijk iets is voor in mijn huis, het volgende is nu mijn situatie:
- Intergas Kombi Kompakt HR36/30 CV Ketel
- Herz Radiatoren (1e & 2e verdieping)
- Honeywell Modulation Thermostaat
- Vloerverwarming type Albrand Verdelerunit Model LCV 6 Groeps (begaande grond)
- Duco Co2 Meters met in elke ruimte automatische ventilatieroosters, die zelf open en dichtgaan

De vloerverwarming over de gehele begaande grond wordt op dit moment ook verwarmd/bestuurd via de Honeywell Thermostaat.
Om de radiatoren en CV Ketel te laten werken zou ik dit moeten hebben volgens mij:
tado° Slimme Thermostaat V3+
tado° Slimme Radiatorknoppen
Heb ik ook de extensiekit nodig voor het aansluiten op de CV ketel?

Maar wat heb ik precies nodig om ook de vloerverwarming te laten werken, ik lees dingen als een zoneklep plaatsen?
En ik zat het CV Tuning topic te lezen, is het na installeren van tado nog nodig om de radiatoren waterzijdig in te regelen?

[ Voor 3% gewijzigd door FabiandJ op 06-01-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Emphast schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:10:
Kleine FYI: kortingen op o.a. Tado bij de Bol dagdeals 39 euro voor een thermostaatknop (vanaf 2 stuks) wat wel lekker is als je ze nog niet voor alle kamers hebt :) Jammer genoeg al uitverkocht precies :-(
Thanks ! Ik ga toch de stap maar wagen nu mijn oude thermostaat het echt begeven heeft (temperatuur sensor stuk :( ), dus heb de thermostaat en de extensie besteld de extensie gelijk mee besteld omdat de huidige thermostaat heel onhandig hangt achter een deur, maar ja die hing daar al toen ik de woning kocht.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
FabiandJ schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:41:

De vloerverwarming over de gehele begaande grond gaat verwarmen via de Honeywell Thermostaat.
Om de radiatoren en CV Ketel te laten werken zou ik dit moeten hebben volgens mij:
tado° Slimme Thermostaat V3+
tado° Slimme Radiatorknoppen
Heb ik ook de extensiekit nodig voor het aansluiten op de CV ketel?
wat bedoel je precies met 'gaat verwarmen'?

Dat klinkt alsof je in de toekomst de Honeywell wil behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ETH0.1 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:07:
[...]

wat bedoel je precies met 'gaat verwarmen'?

Dat klinkt alsof je in de toekomst de Honeywell wil behouden?
Die zin klopte niet en is nu aangepast, wat ik bedoel is:
De vloerverwarming over de gehele begaande grond wordt op dit moment ook verwarmd/bestuurd via de Honeywell Thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
Ik ga mijn tado (v2) verkopen ivm aanschaf nieuwe vloerverwarming met een andere aansturing waardoor de tado overbodig is geworden.

Ik zat even te kijken hoe ik alles goed kan verwijderen/resetten van de tado voordat ik het verkoop. als ik het goed heb gelezen is het voldoende om Mijn woning verwijderen uit mijn Tado -account.

Maar moet ik de tado zelf ook nog resetten of terug naar fabrieksinstellingen zetten? Kan nergens die optie vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowtux
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-03 00:28
Ik heb een Vaillant ecoTEC pro VCW BE 286/5-3 R4 en overweeg nu een Tado thermostaat te kopen.

Ik vraag me af of Tado ook ebus voor deze ketel ondersteunt om modulerend te werken. Daarnaast vind ik het ook jammer dat Tado een abonnement vraagt voor geofencing. Ik denk echter dat geofencing bij mij niet erg nuttig zal zijn, vermits ik heel dicht (< 1km) bij familie woon waar ik ook vaak ben...

Info of tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
rainbowtux schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:33:
Ik heb een Vaillant ecoTEC pro VCW BE 286/5-3 R4 en overweeg nu een Tado thermostaat te kopen.

Ik vraag me af of Tado ook ebus voor deze ketel ondersteunt om modulerend te werken. Daarnaast vind ik het ook jammer dat Tado een abonnement vraagt voor geofencing. Ik denk echter dat geofencing bij mij niet erg nuttig zal zijn, vermits ik heel dicht (< 1km) bij familie woon waar ik ook vaak ben...

Geofence kun je zo groot en zo klein maken als je zelf wil (te klein kan resulteren in een false away detectie) aanbevolen is 400meter

Of je ketel supported is kun je het beste even voor mailen, contact form op de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowtux
ETH0.1 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:44:
[...]
Geofence kun je zo groot en zo klein maken als je zelf wil (te klein kan resulteren in een false away detectie) aanbevolen is 400meter
Dat begrijp ik, maar ik las ook dat de ingestelde temperatuur hoger blijft als je dichter bij huis bent... Maakt dan weinig verschil of ik thuis ben of bij familie zit, zelfs al ga ik de eerste uren nog niet naar huis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
rainbowtux schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Dat begrijp ik, maar ik las ook dat de ingestelde temperatuur hoger blijft als je dichter bij huis bent... Maakt dan weinig verschil of ik thuis ben of bij familie zit, zelfs al ga ik de eerste uren nog niet naar huis :-)
Ook dat is een instelling, je kan voorverwarmen aan of uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:57
rainbowtux schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Klopt, maar deze functie kan je ook uitschakelen. Ben het er wel mee eens dat het "bijzonder" is dat je een abonnement moet kopen voor (automatische) geofence. Voor mij de reden geweest om over te stappen naar Nest (waar ook niet alles geweldig is hoor...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:59
Sinds dit weekend ook een Tado v3+ geinstalleerd. Installatie werkte echt heel soepel en duidelijk!

1 ding wat voor mij nog onduidelijk is en waar ik ook dmv dit topic doorzoeken nog niet helemaal een antwoord op vond is de 'Warm Water' functie.

Hij stond standaard op 55° ingesteld door de Tado app na de installatie.
Toen ik ging douchen vond ik het water uit de douche niet meer warm genoeg worden, hoe heet ik de mengkraan ook zette.
Daarna dit aangepast naar 60° en nu wordt de douche weer 'normaal' warm.

In de app zie ik dat hij hem standaard 's nachts op 'uit' zet en overdag op die 60°

3 vragen
  1. Als Warm Water op 'uit' staat, verwarmt hij dan het kraanwater helemaal niet of duurt het dan gewoon langer voordat je warm water hebt als je gaat douchen?
  2. Als Warm water aan en op 60° staat, Verwarmt hij dan gedurende die tijd continu het water tot 60°, zodat je altijd snel warm water hebt?
  3. Moet warm water sowieso niet altijd tot 60° worden verwarmd ivm legionella? of is het ook goed als dit een paar keer per dag gebeurt en dat er op die manier geen legionella kan opbouwen in de ketel/leidingen?
In principe pak ik het meeste warm water uit de CV in de badkamer (die recht onder de CV is, dus het hoeft maar door korte leidingen).
In mijn keuken heb ik een elektrische close-in boiler die er voor zorgt dat ik daar altijd snel warm water kan pakken.

Dus eigenlijk hoeft van mij, als het niet nodig is ivm Legionella, de CV niet de hele dag een warm water reserve aan te houden.

Ik ben benieuwd wat hiervoor dan het handigste is qua instelling of dat ik uberhaupt het warm water het beste door mijn CV kan laten regelen?
Mijn CV is een Remeha Avanta 24C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rotij
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 14:32
Even een tip! Vandaag de Tado V3+ voor 119,00 bij Bol.com

https://www.bol.com/nl/p/...VE7Q.1_23.24.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferbke
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
rainbowtux schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:33:

Hallo

Ik heb dezelfde ketel en Tado werkt daar perfect modulerend mee over eBUS. 2 draadjes aansluiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainbowtux
ferbke schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Hallo

Ik heb dezelfde ketel en Tado werkt daar perfect modulerend mee over eBUS. 2 draadjes aansluiten en klaar.
Moduleert hij echt? Ik las sommige reviews dat hij op ebus ook aan/uit doet in sommige gevallen, vandaar de extra vraag :-) Bedankt voor het antwoord alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:53

Amiet01

Master_A

Weet niet of iemand ervaring heeft met de volgende situatie. Ik heb momenteel twee installaties (twee woningen). Heb al een tijdje een V3 installatie in woning 1, en heb sinds kort een V3+ installatie (thermostaat) in woning 2.

Weten jullie of het mogelijk is om de V3+ functies (auto-assist etc) te krijgen voor woning 2 door de upgrade uit te voeren met de eenmalige aankoop met het account van woning 1? Dus zonder dat ik daarna nog maandelijkse kosten hoef te betalen? In principe ben ik natuurlijk een bestaande gebruiker, dus hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft...

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 21:25
wvanommen schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Je hebt voor beide kamers een slim schema gemaakt die na een uur veranderd? Als er geen slim schema met verandering is, lijkt me tot u het annuleert een logisch gevolg.
Beide kamers hebben ook een gelijkwaardig slim schema. Tijden verschillen iets, maar sowieso met blokken groter dan een uur. Krijg dus niet helder waarom er dan toch verschil tussen de twee kamers ontstaat. Neem anders ook wel even contact op met tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Hoe zit het met het geluid van de thermostaatknoppen? Stel dat we liggen te slapen en in de slaapkamer gaat de knop (motortje?) ietsje dicht of open, hoor je dat? Is dat storend? Ik lees dat bij het EVOhome systeem de knoppen nogal wat geluid kunnen maken. Is dit bij de Tado knoppen anders?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
M.v.Veelen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:43:
Hoe zit het met het geluid van de thermostaatknoppen? Stel dat we liggen te slapen en in de slaapkamer gaat de knop (motortje?) ietsje dicht of open, hoor je dat? Is dat storend? Ik lees dat bij het EVOhome systeem de knoppen nogal wat geluid kunnen maken. Is dit bij de Tado knoppen anders?
Ja je hoort ze, maar wat is veel herrie? duurt 1 seconde ofzo, misschien max 2 als ze van volledig dicht naar open moeten. Ik zou er doorheen slapen, maar als je licht slaap kun je er wakker van worden.

maaruh, staat je verwarming op je slaapkamer aan snachts? :$
Hier staat de raam snachts altijd open, in de zomer lekker vol open, in de winter op een kier. verwarming is nooit aan op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik heb n interessant probleem.
Mijn Alexa vindt steeds een extra Tado thermostaat. Hierdoor werkt Alexa niet.

Telkens komt er een nieuw device welke dan alles in Fahrenheit doet ipv Celsius. De temperatuur klopt van beiden volgens mij. Maar wat je dan ook wil doen. Alexa blijft reageren dat wat je vraagt niet ondersteund is.

Pas wanneer je de Fahrenheit tado weggooit onder Alexa verdwijnt het probleem. Om vervolgens binnen n dag weer terug te keren. Het lijkt alsof mijn tado zich steeds blijft announcen als twee devices :?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
Pusherman_ schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:04:
Sinds dit weekend ook een Tado v3+ geinstalleerd. Installatie werkte echt heel soepel en duidelijk!

1 ding wat voor mij nog onduidelijk is en waar ik ook dmv dit topic doorzoeken nog niet helemaal een antwoord op vond is de 'Warm Water' functie.

Hij stond standaard op 55° ingesteld door de Tado app na de installatie.
Toen ik ging douchen vond ik het water uit de douche niet meer warm genoeg worden, hoe heet ik de mengkraan ook zette.
Daarna dit aangepast naar 60° en nu wordt de douche weer 'normaal' warm.

In de app zie ik dat hij hem standaard 's nachts op 'uit' zet en overdag op die 60°

3 vragen

[list=1]
• Als Warm Water op 'uit' staat, verwarmt hij dan het kraanwater helemaal niet of duurt het dan gewoon langer voordat je warm water hebt als je gaat douchen?
Gewoon geen warm water! (Heeft mij wat geld gekost zie mijn post van eeen tijd geleden: BB-One in "Tado Smart Thermostat Topic"
• Als Warm water aan en op 60° staat, Verwarmt hij dan gedurende die tijd continu het water tot 60°, zodat je altijd snel warm water hebt?
Nee hij verwarmt dan het water ot 60 graden zodra je warm water pakt.

[ Voor 8% gewijzigd door BB-One op 06-01-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
ETH0.1 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:49:
[...]

Ja je hoort ze, maar wat is veel herrie? duurt 1 seconde ofzo, misschien max 2 als ze van volledig dicht naar open moeten. Ik zou er doorheen slapen, maar als je licht slaap kun je er wakker van worden.

maaruh, staat je verwarming op je slaapkamer aan snachts? :$
Hier staat de raam snachts altijd open, in de zomer lekker vol open, in de winter op een kier. verwarming is nooit aan op de slaapkamer.
Als het volledig stil is, dan is elk geluidje vervelend. Maar nee, 's nachts staat alles uit en tegen de ochtend wordt er wel gestookt. Ik kan echter ook zonder deze radiator, we hebben 'm meestal volledig dicht omdat wij ook regelmatig ventileren (dakraam) en verder alle deuren boven ook open hebben staan (behalve de badkamer).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Nee, juist goed dat je het gekocht hebt. Anders gaan ze straks failliet... :+

Maar inderdaad erg jammer dat dergelijke systemen geen fallback hebben, al was het maar met een simpele agent die je op een Pi kunt draaien ofzo.

offtopic:
dat zelfde houdt mij dus tegen om een zgn slimme deurbel (wat is daar slim aan?) te kopen. Ik woon in een flat, dus ik heb al videofoon met iemand die beneden aanbelt, maar ik wil een camera in de deur die bij beweging op de gang gaat filmen. Zo heb je insluipers (die meelopen met een bonafide bewoner of bezoeker) en rondneust om te kijken waar hij kan inbreken op de film staan. Ik ben nu van plan om iets te maken met een Pi en PiCam.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
mphilipp schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Nee, juist goed dat je het gekocht hebt. Anders gaan ze straks failliet... :+

Maar inderdaad erg jammer dat dergelijke systemen geen fallback hebben, al was het maar met een simpele agent die je op een Pi kunt draaien ofzo.

offtopic:
dat zelfde houdt mij dus tegen om een zgn slimme deurbel (wat is daar slim aan?) te kopen. Ik woon in een flat, dus ik heb al videofoon met iemand die beneden aanbelt, maar ik wil een camera in de deur die bij beweging op de gang gaat filmen. Zo heb je insluipers (die meelopen met een bonafide bewoner of bezoeker) en rondneust om te kijken waar hij kan inbreken op de film staan. Ik ben nu van plan om iets te maken met een Pi en PiCam.
er is wel degelijk een fallback :o _/-\o_ Ook als je geen internet hebt, ook als de tadoservers kapot/stuk zijn en ook als Tado op magische wijze failliet zou gaan en er geen doorstart komt (want ik mij overigens en nogmaals niet kan voorstellen)

homekit zit ingebakken in de bridge van v3 en v3+, Zodra je de homekit gebruikt zal tado in de handmatige modus gaan en zal het slimme schema automatisch uitgeschakeld worden. een instelling die je via de homekit maakt ziet er voor de tadocloud net zo uit als een handmatige aanpassing op je knop, ze zien daar geen verschil in.

en dan heb je nog dit:
tado schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:07:
[...]

U kunt altijd tado bedienen via de tado Slimme Thermostaat of Slimme Radiatorknop zelf, ook al is uw huis offline.
Daarnaast kunt u altijd via Apple HomeKit alles bedienen, ook als is uw huis offline (ook schema's via Apple HomeKit). Apple HomeKit is volledig onafhankelijk van onze servers.

Daarnaast zien we dat in Europa de stabiliteit van het internet zo hoog is dat het niet hebben van offline schema's meer een theoretisch probleem is dan een probleem wat mensen ervaren na de koop van tado. Daarom zullen we op dit moment onze beperkte tijd van onze ontwikkelaars op andere features richten.

Mocht u, in tegenstelling tot de gemiddelde Nederlander, op dit moment een zeer onstabiele internetverbinding hebben dan zou ik zeker aanraden om naar een ander product te kijken.

Ik hoop dat mijn antwoord u een verdere inkijk heeft gegeven met betrekking tot onze producten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ETH0.1 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:34:
[...]
homekit zit ingebakken in de bridge van v3 en v3+, Zodra je de homekit gebruikt zal tado in de handmatige modus gaan en zal het slimme schema automatisch uitgeschakeld worden. een instelling die je via de homekit maakt ziet er voor de tadocloud net zo uit als een handmatige aanpassing op je knop, ze zien daar geen verschil in.
Maar in dat onwaarschijnlijke scenario van je terug in een handbediende thermostaat van een paar honderd euro... Bij de Philips Hue zitten de scenes bv in de bridge die bij je thuis staat. Zou handig zijn als Tado de schema's primair op het apparaat opslaat en de cloud allen gebruikt om te syncen. Mijn Logitech Harmony werkt ook zo. Wijzigingen in de cloud, definities staan op het apparaat. Uiteraard is het een heel ander soort apparaat, maar de afstandsbediening bljft gewoon als voorheen functioneren zonder internet of Logipech servers. Tado niet. Dat wordt een hele dure wandklok die ook de verwarming aan of uit kan zetten als ik dat zeg.
Onwaarschijnlijk, dat klopt, maar het is gewoon een vreemde ontwerpbeslissing om de schema's in de cloud te houden. Alsof dat de hardware duurder maakt...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rainbowtux
mphilipp schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:44:
[...]

Maar in dat onwaarschijnlijke scenario van je terug in een handbediende thermostaat van een paar honderd euro... Bij de Philips Hue zitten de scenes bv in de bridge die bij je thuis staat. Zou handig zijn als Tado de schema's primair op het apparaat opslaat en de cloud allen gebruikt om te syncen. Mijn Logitech Harmony werkt ook zo. Wijzigingen in de cloud, definities staan op het apparaat. Uiteraard is het een heel ander soort apparaat, maar de afstandsbediening bljft gewoon als voorheen functioneren zonder internet of Logipech servers. Tado niet. Dat wordt een hele dure wandklok die ook de verwarming aan of uit kan zetten als ik dat zeg.
Onwaarschijnlijk, dat klopt, maar het is gewoon een vreemde ontwerpbeslissing om de schema's in de cloud te houden. Alsof dat de hardware duurder maakt...
Praktisch is er waarschijnlijk weinig verschil, maar ik deel je mening: lokale configuratie en bij voorkeur lokale APIs zelfs zouden zo'n thermostaten veel aantrekkelijker maken, zeker voor mensen die zelf graag eens wat knutselen met domotica. Helaas doen ze het tegenwoordig allemaal zo. In het beste geval hou je de configuratie zonder internet connectie maar kan je er niets meer aan veranderen, in het slechtste geval ben je alles kwijt :(

Het zou goed zijn als de overheid openheid wat meer verplichtte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferbke
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-05-2023
Moduleert hij echt? Ik las sommige reviews dat hij op ebus ook aan/uit doet in sommige gevallen, vandaar de extra vraag :-) Bedankt voor het antwoord alvast!
[/quote]

ja, vrij zeker van. Ik kan op de ketel de door de thermostaat gevraagde temperatuur aflezen. varieert van 31° tot 55°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

rainbowtux schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:03:
[...]
in het slechtste geval ben je alles kwijt :(
Nou, het kan erger. Als zij hun security niet op orde hebben, kunnen de Bad Guys je huis op 25 graden stoken. Net als die home cams die zichtbaar waren voor andere gebruikers. Of het apparaat biedt op een of andere manier een attack vector voor hackers om je huisnetwerk te kraken.

Mind you: ik ben positief over Tado, maar ik ben ook kritisch. Zij doen helaas niets anders dan de andere leveranciers en je kunt dus feitelijk niet anders als je dit wil. Ik realiseer het me in ieder geval en kies daarvoor ook een beetje grotere/bekendere leverancier met (zo te zien) veel tevreden gebruikers. Maar een overname of een faillisement kan zomaar een einde aan de pret maken (hoe heette die smartwatch fabrikant ook weer die na de overname de boel onklaar maakte?)

Helaas kiezen de fabrikanten voor deze oplossingen om de klanten aan zich te binden. Een open systeem dat je lokaal kunt draaien zorgt ervoor dat je de binding met de klant verliest en kunnen ze zelf oplossingen bedenken of naar een ander gaan. Hopelijk blijven ze in ieder geval ook nog functionaliteit toevoegen en doorontwikkelen zodat we ons niet geheel afhankelijk en uitgemolken gaan voelen... :+

Pagina: 1 ... 93 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!