Die oplossing ligt voor de hand, omdat de woonkamer 1 (grote en veel energie verbruikende) zone is ben ik wel voor een afsluiter op die zone die zorgt dat er niet verwarmd wordt als het er al warm genoeg is / je boven wel extra warmte nodig hebt. Maar er zijn mensen die het prima vinden als de vloerverwarming bij warmtevraag van boven onbedoeld ook extra warmte krijgt, zie deze opmerking van Sander hierboven.InflatableMouse schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:02:
Woonkamer (feitelijk de benedenverdieping, geheel vloerverwarming) apart (hoofd?)thermostaat geregeld.
Elke kamer apart thermostaat(knop?) geregeld (3 ruimtes).
Hierbij denk ik zelf aan de sitatie dat als een kamer te koud wordt en opgewarmd moet worden dat de ketel dus aanslaat, de kamers die warm zijn de thermostaatknop dicht staan, dat het beneden op temperatuur is en de vloerverwarming pomp niet aangaat en de ketel dus zachtjes (gemoduleerd) aangaat alleen voor die ene kamer.
Mijn mening: dat "extra zetje" kost natuurlijk gewoon energie, want het is een groot oppervlak en de warmte die er daar uit het water gaat komt niet boven bij je radiator aan, dus je moet langer door verwarmen. Gratis warmte bestaat niet. Het is altijd een afweging tussen gemak & comfort vs verbruik & kosten. Als je de kamers boven nauwelijks verwarmt scheelt het niet veel, maar als je er een dagje zit te werken terwijl je maar nauwelijks beneden komt is het toch echt een flinke verspilling want je zit boven op je werkkamer aardig te verwarmen terwijl beneden ook vrolijk mee verwarmd wordt... zonder klep is het gewoon niet erg flexibel en zit je óf in de kou of je verspilt elders veel energie.
Thermostaatkranen werken inderdaad nooit zo precies als vrij hangende thermostaten omdat ze meten bij de warmtebron. Maar in elke ruimte een losse thermostaat met een afsluitklep in het cicruit voor die ruimte is lastig te regelen en kostbaar (overal kleppen, overal aansturing van die kleppen, overal thermostaten). Vandaar die slimme thermostatische radiatorkranen (met van die ellendige batterijen die steeds weer leeg gaan en dankzij diezelfde batterijen vaak vrij lomp zijn). Niet dat die losse knoppen nou zo goedkoop zijn...InflatableMouse schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:02:
Thermostaatkranen werken denk ik niet goed omdat deze naast de radiator hangen en dus beinvloed worden door stralingswarmte. Zijn er geen oplossingen waarbij elke kamer een 'mini thermostaatje' aan de muur heeft die babbelt met de knop en hoofdthermostaat?
Maar los van muur- of thermostaatknop, wat moet ik uitzoeken of wat ik wil mogelijk is? Moet mijn vloerverwarming een aanstuurbare pomp of klep hebben oid, en hoe zie ik of ik dat heb?
Welke andere zaken moet ik aan denken? Heb ik die extentie nodig van Tado? Eigenlijk (denk ik) wat ik wil is optie 2 uit dit verhaaltje.
Starterskitje met 3 knoppen, met of zonder extentiekit? Aparte klep of aanstuurbare pomp, of heb ik dat al?
Dus voor jou lijkt in de grote zone beneden een ruimtethermostaat en boven in elke ruimte thermostatische knoppen op de radiatoren een voor de hand liggende optie.
- Als je geen klep hoeft te sturen kan je zonder extensiekit als je een thermostaat bedraad op de ketel aansluit. Dat is optie 1 uit jouw overzichtje.
- Als je de thermosta(a)t(en) draadloos wilt laten communiceren dan heb je de extensiekit nodig, de extensiekit regelt dan de ketel en communiceert draadloos met de thermostaten. Dat is optie 2 uit jouw overzichtje maar dan zonder klep.
- Als je wel een klep moet sturen dan gaat dat via de thermostaat, de extensiekit regelt dan de ketel en communiceert draadloos met de thermostaten. Dat is optie 2 uit jouw overzichtje.
Zelf heb ik een tussenoplossing op het oog die voor mij voldoet: voor beneden een klep geschakeld door de thermostaat, boven ook een enkele thermostaat voor die hele zone. Boven zitten namelijk op elke kamer al thermostaatknoppen op de radiatoren. Heb ik warmte nodig in een ruimte dan draai ik een thermostaatknop (deels) open en zet ik de Tado thermostaat aan. Die kan ik evt meenemen de ruimte in als ik 1 ruimte ga verwarmen.
Voordelen: veel minder kosten want voor boven niet 10 Tado knoppen aanschaffen maar 1 ruimtethermostaat. En geen extra lompe slimme thermostaatknoppen en niet steeds overal batterijen verwisselen. Tado thermostaten blijven (helaas) wel batterij gevoed dus die moeten na verloop van tijd vervangen worden, maar dit zal hopelijk minder snel gaan dat de thermostaatknoppen omdat ze geen motortje hoeven aan te sturen...
Vermoedelijk een slecht contact? Even de contactpunten van zowel knop als batterij even schoonmaken? Of geoxideerde batterij. Te lage veerspanning op contactpunten zou ook kunnen, dan wil een beetje bijbuigen van de contactpunten wel helpen.ETH0.1 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:39:
Van de week een batterij probleempje gehad op 1 van de knoppen.
...
Wat het nu geweest is, is mij een raadsel, Batterijen zitten er in sinds afgelopen februari
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 01-01-2020 12:39 ]