Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:23
Xavier schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:17:
[...]

Het is een thermostatische kraan. Maar helaas geen merk te vinden...
Hierbij nog een closeup van het mechanism zonder de huidige knop.

https://ibb.co/0jvCdLp

En de factuur van de radiator + kraan zegt ook niet veel "Twin valve kraan chroom"
Heb je al een knop. Je kan kijken of het gewoon past met de koppelstukjes die je erbij hebt gekregen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Daniel. schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:25:
[...]

Heb je al een knop. Je kan kijken of het gewoon past met de koppelstukjes die je erbij hebt gekregen.
Nee de knop heb ik niet. Ik wilde eigenlijk vooraf weten of het pastte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Xavier schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:26:
[...]

Nee de knop heb ik niet. Ik wilde eigenlijk vooraf weten of het pastte.
heb je een schuifmaat? wat is de diameter van de schroefdraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ETH0.1 schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:30:
[...]

heb je een schuifmaat? wat is de diameter van de schroefdraad?
29,9mm
En er is ongeveer 4,5mm aan schroefdraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ETH0.1
Xavier schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:49:
[...]

29,9mm
En er is ongeveer 4,5mm aan schroefdraad.
klinkt als m30 en dat zou zonder koppeling moeten passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
Hallo, ik heb de slimme radiator thermostat geinstalleerd op een aantal radiatoren in huis. Hiervoor moest ik het hele cv systeem laten leeglopen omdat de oude kranen vervangen moesten worden. Ik heb nu de Eclipse kranen erop. Mijn vraag is dit, hoe zorg ik ervoor dat alle slimme radiator thermostats 'openstaan' zodat het CV systeem bijgevuld kan worden en het water dus alle radiatoren bereikt? Het CV bedrijf moet uitstaan voordat er (bij)gevuld kan worden. Er mag dus geen warmte vraag zijn. Normaliter draaide ik alle kranen open en vulde het systeem bij. Het klopt toch dat de slimmer knop de radiatorkraan pas opendraait als er warmtevraag is? Zit er een handmatige stand op of is het een kwestie van de batterijen eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@CenturiesEnd Thermostaten hoog, ketel uit?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:31
@CenturiesEnd Je kan alle radiatorknoppen van de bevestigingsplaat halen, normaal gesproken gaan de radiatoren dan automatisch open. Ik ben het met je eens dat een 'open' stand makkelijk zou zijn...maar ja...voorlopig zijn er weinig nieuwe functies in Tado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
CenturiesEnd schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:46:
Hallo, ik heb de slimme radiator thermostat geinstalleerd op een aantal radiatoren in huis. Hiervoor moest ik het hele cv systeem laten leeglopen omdat de oude kranen vervangen moesten worden. Ik heb nu de Eclipse kranen erop. Mijn vraag is dit, hoe zorg ik ervoor dat alle slimme radiator thermostats 'openstaan' zodat het CV systeem bijgevuld kan worden en het water dus alle radiatoren bereikt? Het CV bedrijf moet uitstaan voordat er (bij)gevuld kan worden. Er mag dus geen warmte vraag zijn. Normaliter draaide ik alle kranen open en vulde het systeem bij. Het klopt toch dat de slimmer knop de radiatorkraan pas opendraait als er warmtevraag is? Zit er een handmatige stand op of is het een kwestie van de batterijen eruit halen?
die oranje dop kun je er weer opschroeven en dan tot de max draaien, dan staan ze open.

overigens kun je ipv geen warmte te vragen beter de stekker uit je CV ketel trekken voordat je je cv leeg laat lopen, dan weet je zeker dat je ketel het ook niet gaat proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door ETH0.1 op 24-12-2019 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dit is het makkelijkste @CenturiesEnd. Gewoon alle ruimtes in Tado op 25graden zetten met de stekker van je CV er nog uit.

Overigens gaat je CV niet stoken onder de (ongeveer) 0.6 bar, dus ook als de stekker er wel in moet om de druk af te lezen is dit niet direct een probleem (zelf ook zo gedaan). Check dat wel even in je handleiding van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
MrAcid schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:46:
[...]

Dit is het makkelijkste @CenturiesEnd. Gewoon alle ruimtes in Tado op 25graden zetten met de stekker van je CV er nog uit.

Overigens gaat je CV niet stoken onder de (ongeveer) 0.6 bar, dus ook als de stekker er wel in moet om de druk af te lezen is dit niet direct een probleem (zelf ook zo gedaan). Check dat wel even in je handleiding van de CV.
Dank voor alle reacties. Het is dus allemaal heel logisch, ik dacht veel te moeilijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:15
CenturiesEnd schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:56:
[...]

[...]

Dank voor alle reacties. Het is dus allemaal heel logisch, ik dacht veel te moeilijk 8)7
Je had ook niet je hele systeem leeg hoeven te laten lopen waarschijnlijk. Veel onderblokken hebben een afsluiter waardoor je alleen die radiator kan afsluiten van het systeem.

Als je de tado knop eraf haalt dan gaat de radiator ook vol open. Dus je kan ook gewoon overal de knoppen er even afklikken.

[ Voor 13% gewijzigd door Greetoz op 24-12-2019 10:15 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xavier schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:17:
[...]

Het is een thermostatische kraan. Maar helaas geen merk te vinden...
Hierbij nog een closeup van het mechanism zonder de huidige knop.

https://ibb.co/0jvCdLp

En de factuur van de radiator + kraan zegt ook niet veel "Twin valve kraan chroom"
Past dit niet gewoon ?

Misschien gewoon M30x1,5 ?

Helaas heb ik deze nog nooit gezien dus kan ik u niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Ik heb een zeer eigenaardig complex probleem en ben wanhopig aan het worden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Sorry voor de lange uitleg maar ik kan maar beter compleet zijn:

Ik heb 2 jaar geleden mijn Nefit ketel van 20 jaar vervangen voor een Remeha Calenta 40c in combinatie met een Tado V3 thermostaat. Deze combinatie werkte prima middels OpenTherm en ik wilde het systeem gaan uitbreiden met slimme Tado radiator knoppen. Tijdens het monteren kwam ik erachter dat ik op de 1e verdieping alleen maar “domme” radiator ventielen had ipv thermostaat ventielen. Dat ging dus niet werken.

Ik heb toen een loodgieter ingehuurd om deze radiator ventielen voor thermostaat ventielen te laten vervangen. Na de montage en het afvullen zat er een luchtbel vast aan de voorkant van het huis. De verwarming werd daar dus niet warm, wel aan de achterkant van het huis. De loodgieter heeft toen iets in de ketel veranderd om hogere druk te zetten. Tenminste dat denk ik want die man praat niet zo duidelijk. Ik kreeg daarna de instructie om de radiatoren aan de achterkant van het huis uit te zetten, te wachten en af en toe de ketel uit en aan te doen. Tijdens het opstarten zet hij namelijk tijdelijk een grotere druk waardoor de luchtbel moest verdwijnen uit de leiding aan de voorkant. Een uur of 5-6 later leek het probleem opgelost en werd eindelijk zowel de voor -als achterkant van het huis warm.

Eind goed al goed? Nee :(

De verwarming sloeg namelijk helemaal op hol. Alle verwarmingen werden superheet en het werd enorm benauwd in het huis. En dit terwijl de Tado op 14 graden oid stond ingesteld en het dus helemaal niet warm zou moeten worden. Ik heb toen alle radiatorknoppen handmatig dicht moeten draaien om het af te laten koelen. De loodgieter is de volgende dag gekomen om de maximale temperatuur in de ketel handmatig te verlagen van 70 naar 50 graden. Met alle thermostaten open blijft beneden de temperatuur rond de 21 graden steken. Het gehele systeem lijkt de instelling van de Tado thermostaat compleet te negeren. Die staat de hele tijd op 14-15 graden.

Ik heb samen met de loodgieter proberen te achterhalen wat er precies veranderd zou kunnen zijn in de instelling van de ketel. Hij wist daar namelijk niet echt zijn weg en mijn vermoeden was dat hij ‘m op “handmatige” stand zou hebben gezet. We hebben zelfs de Remeha helpdesk gemeld. We hebben de instellingen doorlopen en de ketel stond gewoon goed ingesteld. Dus ging Remeha beweren dat het aan de Tado zou liggen. Als we namelijk het thermostaat stekkertje bij de ketel eruit trokken stopte de ketel met verwarmen. Hiermee was het voor Remeha duidelijk dat het niet aan de ketel lag. De loodgieter gaat aanstaande vrijdag pas terugkomen met een standaard thermostaat van Remeha om zo uit te sluiten of het de Tado is of niet.

Mijn gedachtestroom; dat het ineens aan de Tado zou liggen vind ik zeer onwaarschijnlijk want er was helemaal niets veranderd aan de Tado an sich. Ik kan me ook niet indenken dat de slimme radiatorknoppen hier iets mee te maken hebben. Die regelen namelijk zelf hun temperatuur door het ventiel in te duwen in de kamer In kwestie. Om verder te troubleshooten heb ik die terug eraf gehaald en vervangen door “domme” knoppen, Zoals verwacht; het gedrag van het hele systeem is niet anders en de Tado wordt nog steeds genegeerd.

Dus wat is het dan wel? De loodgieter weet zich geen raad (oude man, snapt niets van technologie) en probeert maar wat. Ik heb bijna medelijden met die man en wil het gewoon zelf gaan oplossen. Maar hoe?

Hebben jullie ideeën? Hoe kan ik zien of de Tado het juiste signaal afgeeft? Moet ik de Tado resetten of zo? Zo ja hoe? Is er een hercalibratie dit ik moet uitvoeren? Hoe kan ik in de ketel zien of hij opdracht krijgt om te verwarmen of niet? Hoe kan ik zwz welke temperatuur de ketel afgeeft? De handleiding (zie hieronder) is super onduidelijk en het instellingen menu nog meer.

Kortom; Ik zie door de bomen het bos niet meer waar het aan zou kunnen liggen. Remeha wijst naar Tado en Tado is zeer moeilijk te bereiken: geen telefoon of chat, alleen maar een contact formulier. Op dit manier kan ik geen conversatie voeren om te achterhalen wat het zou kunnen zijn? Als gebruiker sta ik nu lekker in de kou...of ja warm eerder ;)

Alle hulp is welkom _/-\o_

Voor de volledigheid hier de handleiding van de ketel: https://prof.remeha.nl/-/...alenta-25s28c35s40c17.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Spam op 24-12-2019 12:21 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:47

amphora

Websites & Fotografie

Ik had gisteren iets geks. Wilde gaan douchen maar water werd niet warm, Tado dacht blijkbaar dat ik niet thuis was op basis van geolocatie. Toen ik de app opende zag ik 'm vrij snel verspringen van afwezig naar thuis. App storing?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:26
Spam schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:09:
De verwarming sloeg namelijk helemaal op hol. Alle verwarmingen werden superheet en het werd enorm benauwd in het huis. En dit terwijl de Tado op 14 graden oid stond ingesteld en het dus helemaal niet warm zou moeten worden. Ik heb toen alle radiatorknoppen handmatig dicht moeten draaien om het af te laten koelen. De loodgieter is de volgende dag gekomen om de maximale temperatuur in de ketel handmatig te verlagen van 70 naar 50 graden. Met alle thermostaten open blijft beneden de temperatuur rond de 21 graden steken. Het gehele systeem lijkt de instelling van de Tado thermostaat compleet te negeren. Die staat de hele tijd op 14-15 graden.
Hoe het voor mij klinkt is dat je Tado constant een signaal stuurt naar de ketel om te verwarmen. Of je Tado is stuk, of er is iets anders aan de hand. Ik denk het tweede. Ik denk dat de Tado denkt dat één van de ruimtes waar een radiatorknop in hangt te koud is. Hij probeert dan die radiatorknop open te draaien en vervolgens maximaal te stoken, totdat die ruimte warm is. Die ruimte bestaat niet, of die ruimte is niet warm te krijgen, of de radiatorknop reageert niet of is kapot.

Misschien als je met die redenering gaat troubleshooten, kom je iets verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Spam schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:09:
Ik heb een zeer eigenaardig complex probleem en ben wanhopig aan het worden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Sorry voor de lange uitleg maar ik kan maar beter compleet zijn:

Ik heb 2 jaar geleden mijn Nefit ketel van 20 jaar vervangen voor een Remeha Calenta 40c in combinatie met een Tado V3 thermostaat. Deze combinatie werkte prima middels OpenTherm en ik wilde het systeem gaan uitbreiden met slimme Tado radiator knoppen. Tijdens het monteren kwam ik erachter dat ik op de 1e verdieping alleen maar “domme” radiator ventielen had ipv thermostaat ventielen. Dat ging dus niet werken.

Ik heb toen een loodgieter ingehuurd om deze radiator ventielen voor thermostaat ventielen te laten vervangen. Na de montage en het afvullen zat er een luchtbel vast aan de voorkant van het huis. De verwarming werd daar dus niet warm, wel aan de achterkant van het huis. De loodgieter heeft toen iets in de ketel veranderd om hogere druk te zetten. Tenminste dat denk ik want die man praat niet zo duidelijk. Ik kreeg daarna de instructie om de radiatoren aan de achterkant van het huis uit te zetten, te wachten en af en toe de ketel uit en aan te doen. Tijdens het opstarten zet hij namelijk tijdelijk een grotere druk waardoor de luchtbel moest verdwijnen uit de leiding aan de voorkant. Een uur of 5-6 later leek het probleem opgelost en werd eindelijk zowel de voor -als achterkant van het huis warm.

Eind goed al goed? Nee :(

Ik heb samen met de loodgieter proberen te achterhalen wat er precies veranderd zou kunnen zijn in de instelling van de ketel. Hij wist daar namelijk niet echt zijn weg en mijn vermoeden was dat hij ‘m op “handmatige” stand zou hebben gezet. We hebben zelfs de Remeha helpdesk gemeld. We hebben de instellingen doorlopen en de ketel stond gewoon goed ingesteld. Dus ging Remeha beweren dat het aan de Tado zou liggen. Als we namelijk het thermostaat stekkertje bij de ketel eruit trokken stopte de ketel met verwarmen. Hiermee was het voor Remeha duidelijk dat het niet aan de ketel lag. De loodgieter gaat aanstaande vrijdag pas terugkomen met een standaard thermostaat van Remeha om zo uit te sluiten of het de Tado is of niet.

Mijn gedachtestroom; dat het ineens aan de Tado zou liggen vind ik zeer onwaarschijnlijk want er was helemaal niets veranderd aan de Tado an sich. Ik kan me ook niet indenken dat de slimme radiatorknoppen hier iets mee te maken hebben. Die regelen namelijk zelf hun temperatuur door het ventiel in te duwen in de kamer In kwestie. Om verder te troubleshooten heb ik die terug eraf gehaald en vervangen door “domme” knoppen, Zoals verwacht; het gedrag van het hele systeem is niet anders en de Tado wordt nog steeds genegeerd.

Dus wat is het dan wel? De loodgieter weet zich geen raad (oude man, snapt niets van technologie) en probeert maar wat. Ik heb bijna medelijden met die man en wil het gewoon zelf gaan oplossen. Maar hoe?

Hebben jullie ideeën? Hoe kan ik zien of de Tado het juiste signaal afgeeft? Moet ik de Tado resetten of zo? Zo ja hoe? Is er een hercalibratie dit ik moet uitvoeren? Hoe kan ik in de ketel zien of hij opdracht krijgt om te verwarmen of niet? Hoe kan ik zwz welke temperatuur de ketel afgeeft? De handleiding (zie hieronder) is super onduidelijk en het instellingen menu nog meer.

Kortom; Ik zie door de bomen het bos niet meer waar het aan zou kunnen liggen. Remeha wijst naar Tado en Tado is zeer moeilijk te bereiken: geen telefoon of chat, alleen maar een contact formulier. Op dit manier kan ik geen conversatie voeren om te achterhalen wat het zou kunnen zijn? Als gebruiker sta ik nu lekker in de kou...of ja warm eerder ;)

Alle hulp is welkom _/-\o_

Voor de volledigheid hier de handleiding van de ketel: https://prof.remeha.nl/-/...alenta-25s28c35s40c17.pdf
Vervelend!

Hoeveel kamers?
In welke kamers slimme Tado knoppen?
Wat zegt de app qua warmtevraag per ruimte? (Kun je in de grafiek per ruimte zien).

Dat laatste zou je moeten laten zien waar de warmtevraag vandaan komt.

Verder kun je nog proberen om de knoppen te resetten (opnieuw kalibreren) maar ik denk dat dit niks oplost omdat het met de domme knoppen ook gebeurt. https://support.tado.com/...ere-radiator-kan-monteren

Wat dan ook nog kan: er is ergens in je thermostaatdraad (dus de draad van de Tado naar je CV) kortsluiting, waardoor hij continue maximaal warmte uitvraagt.

Dit laatste lijkt me eigenlijk nog het meest waarschijnlijke. Ook omdat je ketel dezelfde ingang gebruikt voor OpenTherm en Aan/Uit. Als er ergens kortsluiting is dan stuurt hij (denk ik) gewoon constant een dom “Aan” signaal...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds een aantal dagen de Tado thermostaat in gebruik. Nu houd ik de temperatuur goed in de gaten, en ik merk zoals veel anderen in dit topic elke dag bij de eerste keer opwarmen (een graad of 2, hoogstens 2,5) een overshoot van een hele graad, gemeten op de Tado thermostaat zelf. Vervolgens blijft ie ook af en aan lichtjes bijverwarmen waardoor het lang duurt voordat de temperatuur echt tot de ingestelde waarde daalt.

Situatie is vrij overzichtelijk, een klassieke CV met radiatoren en thermostaat in de woonkamer situatie:
- Remeha Avanta CV ketel.
- Grote woonkamer met aan verschillende muren standaard radiatoren.
- Tado thermostaat op dezelfde plek als de oude thermostaat: op 1,5m hoogte aan een muur midden in woonkamer op minimaal 5m afstand van de radiatoren. Tado Extensiekit stuurt CV ketel aan via OpenTherm.
- Geen vroege start ingesteld of locatiegebaseerde controle, gewoon 1 vaste temperatuur op 1 vaste tijd.

Zoals jullie zien niets bijzonders, gewoon een nette opstelling in de woonkamer die voorheen uitstekend en stabiel functioneerde omdat de thermostaat niet dicht bij radiatoren of ramen zit en uit de zon geplaatst is. Een recept voor een goede werking zou je zeggen. :)

De vorige 2 thermostaten (resp. een 'domme' en een 'slimme' Remeha thermostaat) hadden dan ook GEEN last van overshoot (nu ja, hoogstens 1/10e graad misschien, niet voelbaar ;)) en ook niet van doorverwarmen indien de op de thermostaat ingestelde temperatuur al bereikt is. Tado duidelijk wel.

Vragen:
- Heeft iemand inhoudelijk nog tips behalve "neem contact op met helpdesk" of "het wordt na verloop van tijd 'vanzelf' beter"?
- Heeft iemand enig idee waarom de Tado thermostaat nog vrolijk doorverwarmt als de temperatuur, volgens diezelfde thermostaat (!) op dat moment toch al zeker een halve graad warmer is dan de ingestelde waarde? Dat kan je toch onmogelijk normaal gedrag noemen?

Ten overvloede omdat dit voor het probleem niets uit maakt: er zijn geen temperatuurkalibratie issues en ik kan de temperatuur goed monitoren via meerdere devices. Ik heb naast de Tado ter controle zowel de oude thermostaten nog en een Netatmo temperatuursensor, die zijn zo gekalibreerd dat ze alle de juiste waarde aangeven (binnen de 0.1 graad van elkaar). Uiteraard neem ik de temperatuur van de Tado thermostaat als leidend. Maar er is duidelijk een overshoot, dit geven zowel de Tado, de Netatmo als de oude thermostaten aan.

[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 24-12-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
amphora schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:23:
Ik had gisteren iets geks. Wilde gaan douchen maar water werd niet warm, Tado dacht blijkbaar dat ik niet thuis was op basis van geolocatie. Toen ik de app opende zag ik 'm vrij snel verspringen van afwezig naar thuis. App storing?
Gebruik je Android? Dan moet je ergens in de batterij optimalisatie instellingen aangeven dat je niet wilt dat de Tado-app geoptimaliseerd wordt. Dit zorgt ervoor dat de app ook op de achtergrond je locatie af en toe kan peilen en communiceren. Anders gebeurd dit inderdaad alleen op het moment dat je de app opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Razr schreef op woensdag 25 december 2019 @ 00:29:
[...]

Gebruik je Android? Dan moet je ergens in de batterij optimalisatie instellingen aangeven dat je niet wilt dat de Tado-app geoptimaliseerd wordt. Dit zorgt ervoor dat de app ook op de achtergrond je locatie af en toe kan peilen en communiceren. Anders gebeurd dit inderdaad alleen op het moment dat je de app opent.
iPhone. En Tado app heeft de juiste locatie toegang. Werkt ook altijd zoals je mag verwachten behalve gisteren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
amphora schreef op woensdag 25 december 2019 @ 00:30:
[...]

iPhone. En Tado app heeft de juiste locatie toegang. Werkt ook altijd zoals je mag verwachten behalve gisteren dus.
niet toevallig dat je phone automatisch herstart is voor een update en je de tado app daarna niet meer hebt geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

ETH0.1 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 00:39:
[...]

niet toevallig dat je phone automatisch herstart is voor een update en je de tado app daarna niet meer hebt geopend?
Nope. Zat gewoon de hele avond op de bank. Wellicht app gecrashed in de achtergrond? Maar dan nog mag hij niet denken dat ik weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
ETH0.1 schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:39:
[...]

je zou in de app idd een toggle switch verwachten waarin je kan kiezen voor koelen of verwarmen, misschien een mooie toevoeging op de veel gevraagde 'alles uit' functie.

3 standen schuifknop "koelen <> uit <> verwarmen"
Als daarmee ook de airco kan verwarmen zou het wel een mooie toevoeging zijn. Wel apart dat beide apparaten tegen elkaar in kunnen gaan :p Zou verwachten dat het beter kan samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:05
Ik ben benieuwd of ik m'n huiswerk goed gedaan heb?

De situatie is als volgende:
Beneden hebben wij vloerverwarming als hoofdverwarming.

Op de 1e etage hebben wij radiatoren in alle kamers en in de badkamer vloerverwarming via de CV. Deze is aangesloten op het normale CV circuit, eigenlijk gewoon een radiator maar dan in de vloer gefreesd. Hier zit een RTL op om de temperatuur van de vloer te kunnen regelen.

Mijn plan om dit alles via Tado aan te sturen is als volgt:
Beneden ga ik voor de aanvoer van de vloerverwarming een zone klep plaatsen. Deze sluit ik aan op een Tado thermostaat die in de woonkamer komt te hangen. (bedraad)
Op zolder bij de CV ketel sluit ik een "Extensiekit" van Tado aan. Deze is om de ketel aan te sturen.

Op de 1e etage komen in alle kamers met een radiator een slimme thermostaat knop van Tado. Deze kunnen dan de temperatuur en warmte vraag bepalen in de slaapkamers.

In de badkamer op de 1e etage hang ik een Tado thermostaat op, (dit kan toch draadloos?) deze kan dan gebruikt worden om de temperatuur in de badkamer aan te sturen. Ik weet dat de vloer in de badkamer ook warm zal worden wanneer de andere radiatoren op de 1e etage warmte vraag hebben omdat hier verder geen zoneklep tussen komt. Maar dit vind ik geen probleem.

Volgens mij moet dit allemaal gaan werken zoals ik dit in gedachten heb, of zie ik hier iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor de input.

Boodschappenlijst:
3x slimme radiatorknop (Slaapkamer radiatoren)
2x slimme thermostaat (Woonkamer + badkamer)
1x starterskit (Internet bridge)
1x Extensiekit (Ketel aansturing)
1x zoneklep (Besturing voor warme aanvoer vloerverwarming)

[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 25-12-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
Ik heb iets onhandigs met mijn Tado. Ik bedien alles via Home Assistant en maak geen gebruik van de slimmigheid van Tado zelf. Normaal gesproken stond de modus altijd op "Actief tot beëindiging van gebruiker". Hierdoor wordt het schema niet aangehouden, precies zoals ik wil. Echter springt hij sinds kort steeds op "Actief zolang iemand thuis is.".

Ik en mijn vriendin hebben geen toestemming gegeven voor onze locatie in de app, het lijkt er op dat hij hierdoor een eigen leven gaat leiden. Ik heb ook nooit iets met het schema gedaan, dit is nog het default schema. Van de week werd ik uit mijn bed gekookt door een hete verwarming en gisteren was hij aan gegaan een kwartier nadat ik alles uit had gedaan voor een avondje weg :(.

Optie voor mij is eventueel de connectie via HomeKit te doen naar HA (lokale communicatie) en via mijn router internet toegang tot de bridge te ontzeggen zodat de Tado-cloud niets meer kan doen. Maar liever niet natuurlijk...

Zijn er meer mensen die dit hebben en er ook problemen mee hebben? Ik heb ook een ticket aangemaakt bij Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de V3 app en daar kan je bij instellingen de standaardkeuze voor handmatige bediening selecteren: tot de volgende automatische verandering (heb ik), timer of tot beëindigd door gebruiker. Heb je die mogelijkheid nergens met Homekit? Anders toch via de Tado app deze instelling aanpassen zodat het daarna ook zo in Homekit werkt?

Het verwarrende vind ik trouwens dat selecteren van de keuze "actief tot de volgende automatische verandering" leidt tot de melding "actief zolang er iemand thuis is".

Iets anders: in de V3 app wordt de status van de CV ketel getoond met behulp van max 3 "warmtegolfjes" direct onder de temperatuur. Uit 0 golfjes, hoe harder de ketel brandt hoe meer golfjes. Is dat verdwenen in de V3+ app? Hoe wordt de status van de ketel daar getoond?
g00gle schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:47:

Op de 1e etage hebben wij radiatoren in alle kamers en in de badkamer vloerverwarming via de CV. Deze is aangesloten op het normale CV circuit, eigenlijk gewoon een radiator maar dan in de vloer gefreesd. Hier zit een RTL op om de temperatuur van de vloer te kunnen regelen.

Beneden ga ik voor de aanvoer van de vloerverwarming een zone klep plaatsen. Deze sluit ik aan op een Tado thermostaat die in de woonkamer komt te hangen. (bedraad)
Op zolder bij de CV ketel sluit ik een "Extensiekit" van Tado aan. Deze is om de ketel aan te sturen.

Op de 1e etage komen in alle kamers met een radiator een slimme thermostaat knop van Tado. Deze kunnen dan de temperatuur en warmte vraag bepalen in de slaapkamers.

In de badkamer op de 1e etage hang ik een Tado thermostaat op, (dit kan toch draadloos?) deze kan dan gebruikt worden om de temperatuur in de badkamer aan te sturen. Ik weet dat de vloer in de badkamer ook warm zal worden wanneer de andere radiatoren op de 1e etage warmte vraag hebben omdat hier verder geen zoneklep tussen komt. Maar dit vind ik geen probleem.

Volgens mij moet dit allemaal gaan werken zoals ik dit in gedachten heb, of zie ik hier iets over het hoofd?

Boodschappenlijst:
Lijkt me een nette setup die moet gaan werken, ik heb ongeveer dezelfde situatie maar dan zowel beneden als boven radiatoren die per vedieping los regel met een thermostaat. Verder ook (cv) vloerverwarming (+ 2 handdoekradiatoren) in de badkamer. De benedenverdieping is 1 grote ruimte en en wordt gestuurd met een thermostaat en zoneklep zodat je boven ook de boel open kan zetten zonder dat het beneden heet wordt. De bovenverdieping heeft geen zoneklep omdat daar al thermostaatkranen zitten. Voorlopig nog gewone, maar dat kan stapsgewijs vervangen worden door Tado knoppen.

Edit: nog even terugkomend op mijn vorige post over de overshoots (heeft iemand een antwoord op mijn vragen? :)), waarom blijft de Tado VOL doorverwarmen als de ingestelde temperatuur al gehaald is? 19 graden ingesteld, 19 graden gemeten, toch 3 streepjes. Natuurlijk krijg je dan overshoot. Why oh why? Tado hoort toch te zien "ik ben er bijna" of "ik ben er al" en dan de verwarming terug te brengen naar 2 resp. 1 streepje? Waarom doen andere thermostaten dat wel en Tado niet, kan iemand het mij uitleggen?

Edit 2: zojuist weer heel even naar 2 streepjes, maar nu gewoon weer naar 3 streepjes, vol verwarmen. Terwijl de temperatuur al bereikt is. Heel bijzonder.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YtDxMHX/overshoot.png

[ Voor 69% gewijzigd door Cap op 25-12-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

g00gle schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:47:

Boodschappenlijst:
Ben geen specialist maar heb zelf een aardige zoektocht gehad voor een vergelijkbare situatie.

Ff zodat ik het begrijp:
Hoe gaat de warmtevraag verdeling nu tussen je vloer verwarming beneden en je traditionele verwarming boven? Waarom nu ineens wel een RTL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ziet er goed uit, g00gle. Ik neem aan dat de bovenverdieping nu alleen draait als de vloerverwarming draait en dat je dat anders wil. De RTL is alleen voor de badkamer omdat die op een 'eigen' vloerverwarming-circuit zit, zonder verdeler, gewoon op de pomp van de CV.

ik wil hetzelfde gaan doen, maar dan met gewoon een radiatorknop voor de vloerverwarming i.p.v. een zoneklep, dan is geen extensiekit nodig, maar het is niet officieel supported. Enige probleem is dat er heel weinig bereikbare leidingruimte is in de aanvoer van de verdeler om een thermostaatkraan in te plaatsen....Kijken of we daar iets op kunnen bedenken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:02:
[...]

Ben geen specialist maar heb zelf een aardige zoektocht gehad voor een vergelijkbare situatie.

Ff zodat ik het begrijp:
Hoe gaat de warmtevraag verdeling nu tussen je vloer verwarming beneden en je traditionele verwarming boven? Waarom nu ineens wel een RTL?
Voor de aanvoer van de vloerverwarming beneden ga ik een zoneklep plaatsen. Deze laat ik aansturen door een tado muur thermostaat in de woonkamer. Zodat deze de vloerverwarming beneden kan voorzien van heet water. Wanneer de temperatuur begint te zakken in de woonkamer.

De RTL is geplaatst tussen de retour van de badkamer. Dit is om ervoor te zorgen dat het water in de vloerverwarming van de badkamer niet heter kan worden als de ingestelde temperatuur van de RTL. Anders kan de vloer van de badkamer 60 a 70 graden water krijgen van de ketel. De RTL zorgt ervoor dat dit niet kan. Hierbij plaats ik een tado wand thermostaat die dan kan meten of de gevraagde temperatuur in de badkamer behaald is. Natuurlijk zal de badkamer mee gaan verwarmen wanneer de andere kamers (lees radiator thermostaten) warmte vraag hebben. Maar dit vind ik niet erg. Misschien dat ik hiervoor wel nog een bypass moet plaatsen in het circuit omdat anders de ketel kan gaan pendelen. Wanneer de badkamer vloer op temperatuur is maar wel de enige ruimte is die warmte vraag heeft. Ik weet alleen niet of dit inderdaad het geval is?

De overige radiatoren op de bovenverdieping krijgen een tado thermostaat kraan om zo de warmte vraag te bepalen richting de ketel.

---

@woekele inderdaad, boven is het vaak wat kouder doordat de woonkamer prima op temperatuur is en blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 25-12-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

g00gle schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:46:
[...]

Voor de aanvoer van de vloerverwarming beneden ga ik een zoneklep plaatsen. Deze laat ik aansturen door een tado muur thermostaat in de woonkamer. Zodat deze de vloerverwarming beneden kan voorzien van heet water. Wanneer de temperatuur begint te zakken in de woonkamer.

De RTL is geplaatst tussen de retour van de badkamer. Dit is om ervoor te zorgen dat het water in de vloerverwarming van de badkamer niet heter kan worden als de ingestelde temperatuur van de RTL. Anders kan de vloer van de badkamer 60 a 70 graden water krijgen van de ketel. De RTL zorgt ervoor dat dit niet kan. Hierbij plaats ik een tado wand thermostaat die dan kan meten of de gevraagde temperatuur in de badkamer behaald is. Natuurlijk zal de badkamer mee gaan verwarmen wanneer de andere kamers (lees radiator thermostaten) warmte vraag hebben. Maar dit vind ik niet erg. Misschien dat ik hiervoor wel nog een bypass moet plaatsen in het circuit omdat anders de ketel kan gaan pendelen. Wanneer de badkamer vloer op temperatuur is maar wel de enige ruimte is die warmte vraag heeft. Ik weet alleen niet of dit inderdaad het geval is?

De overige radiatoren op de bovenverdieping krijgen een tado thermostaat kraan om zo de warmte vraag te bepalen richting de ketel.

---

@woekele inderdaad, boven is het vaak wat kouder doordat de woonkamer prima op temperatuur is en blijft.
Met de RTL in de badkamer ga je een as-is vervanging doen op Tado. Leg het hen voor om zekerheid te krijgen. Je slimme radiatorthermostaten koppel je aan de thermostaat en zo krijg je je warmte vraag naar de ketel. Als ze zeggen dat het kan, dan werkt het. Reken wel op een lange custom installatie (+/- 3 dagen doorlooptijd).

Beneden heb je geen as-is. Daar plaats je nu een zone klep extra. Waarom dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vermoedelijk omdat je niet wilt dat de verwarming beneden door blijft loeien als je alleen boven warmte wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

g00gle schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:46:
Natuurlijk zal de badkamer mee gaan verwarmen wanneer de andere kamers (lees radiator thermostaten) warmte vraag hebben. Maar dit vind ik niet erg. Misschien dat ik hiervoor wel nog een bypass moet plaatsen in het circuit omdat anders de ketel kan gaan pendelen. Wanneer de badkamer vloer op temperatuur is maar wel de enige ruimte is die warmte vraag heeft. Ik weet alleen niet of dit inderdaad het geval is?
Hmmm, zie nu dat je alleen die RTL hebt in je badkamer en dus geen handdoekradiator? In dat geval moet er inderdaad een by-pass zijn voor het geval dat je RTL al dicht zit maar de badkamer nog niet op temperatuur is en er geen andere radiatoren/vloerverwarming open staan. Alternatief is zorgen dat een bepaalde radiator (bijvoorbeeld een handdoekradiator) altijd helemaal open staat.

PS: je badkamer gaat ook meeverwarmen als je vloerverwarming warmtevraag heeft (dus niet alleen je andere radiatorthermostaten).

Ik snap de opmerking van @Verwijderd over 3 dagen doorlooptijd niet helemaal trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 25-12-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:29:
Vermoedelijk omdat je niet wilt dat de verwarming beneden door blijft loeien als je alleen boven warmte wilt.
Dat snap ik maar die behoefte heb je nu niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woekele schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:34:
[...]

Hmmm, zie nu dat je alleen die RTL hebt in je badkamer en dus geen handdoekradiator? In dat geval moet er inderdaad een by-pass zijn voor het geval dat je RTL al dicht zit maar de badkamer nog niet op temperatuur is en er geen andere radiatoren/vloerverwarming open staan. Alternatief is zorgen dat een bepaalde radiator (bijvoorbeeld een handdoekradiator) altijd helemaal open staat.

PS: je badkamer gaat ook meeverwarmen als je vloerverwarming warmtevraag heeft (dus niet alleen je andere radiatorthermostaten).

Ik snap de opmerking van @Verwijderd over 3 dagen doorlooptijd niet helemaal trouwens.
Wat snap je niet helemaal of helemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:14:
[...]

Dat snap ik maar die behoefte heb je nu niet dan?
Jawel, daarom gaat hij dit systeem ook nemen :)
Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:15:
[...]

Wat snap je niet helemaal of helemaal niet?
Waarom het 3 dagen zou moeten duren om Tado te installeren. Ik zou zeggen maximaal 1 dag. Edit: oh, ik begrijp nu misschien wat je bedoelt. Dat de mensen van Tado eerst iets moeten activeren voor je echt kunt beginnen. Dat zou kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 25-12-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woekele schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:19:
[...]

Jawel, daarom gaat hij dit systeem ook nemen :)

[...]

Waarom het 3 dagen zou moeten duren om Tado te installeren. Ik zou zeggen maximaal 1 dag. Edit: oh, ik begrijp nu misschien wat je bedoelt. Dat de mensen van Tado eerst iets moeten activeren voor je echt kunt beginnen. Dat zou kunnen.
Inzake eerste quote:
Dat snap ik maar zoiets kan en moet ook werken zonder Tado. Met meerdere aanpassingen nu dus moeilijk te achterhalen wat het effect van welke wijziging is. Daarnaast geen as is verandering en daarmee doorpakkend maar quote 2: je hebt de juiste clou te pakken.. het heeft niets te maken met activatie van Tado, maar de configuratie en installatie. Demonteren aanpassen en voorbereiden van het systeem alvorens je Tado kunt installeren. Daarna start je de wizard, en gaat men custom jouw profiel voorbereiden (huidige doorlooptijd van 3 werkdagen).

Staat alles, dan moet je per serienummer je slimme radiatorknop toekennen via de helpdesk (per kamer). Dat kan je zelf namelijk niet.

Daarnaast goed om te weten inzake vloerverwarming waar je je radiatorthermostaat plaats tov avg. kamer temperatuur. Is dat in een warme afgesloten ruimte bij een verdeler/leidingsysteem krijg je geen accurate meting. Daar zul je dus moeten overwegen je temperatuur te middelen obv een thermostaat en radiatorthermostaat ter afsluiting van de zone. Doorpakkend op bovenstaande: wederom een custom installatie gevolgd door een configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Bedankt allemaal voor de reacties.
De woonkamer thermostaat komt aan de muur te hangen waar nu de normale thermostaat zit. Deze zal dus accuraat gaan meten.

De RTL in de badkamer zorgt er alleen maar voor dat de watertemperatuur in de vloerverwarming van de badkamer niet hoger als zeg 40 graden mag worden. Hierdoor kan je inderdaad krijgen dat alle thermostaten dicht zitten terwijl er wel warmte vraag is. Hiervoor zal ik dus een bypass gaan plaatsen. Verder zou ik niet weten wat er heel bijzonder is aan deze configuratie. Volgens mij moet het prima gaan lukken gezien jullie reacties ook. Ik ben heel benieuwd naar de performance van Tado. Het is een flinke investering maar voor het comfort mag het wat ons betreft zeker wat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:32:
[...]

Inzake eerste quote:
Dat snap ik maar zoiets kan en moet ook werken zonder Tado.
Hoe dan? Als je huidige set-up alleen een thermostaat heeft in de ruimte met vloerverwarming, dan kan je niet zorgen dat alleen je radiators in de andere ruimtes gaan verwarmen zonder dat de vloerverwarming aan gaat. Daar is Tado voor nodig (of een andere multi-zone-oplossing).
Staat alles, dan moet je per serienummer je slimme radiatorknop toekennen via de helpdesk (per kamer). Dat kan je zelf namelijk niet.
Dit herken ik niet. Kan gewoon zelf knoppen toekennen aan kamers.
Eens. Het kan heel simpel met beneden een gewone kamerthermostaat en boven radiatorknoppen, maar je hebt dan tenminste 1 zoneklep nodig om de boel beneden af te sluiten.

Verwijderd

Voor beneden dient er in dat geval dus een Tado thermostaat en Tado slimme radiatorthermostaat te komen (deze laatste tbv de zoneklep). Deze zal inderdaad zelf te toe te kennen zijn maar Tado zal je moeten helpen om de juiste gem. temperatuur te verkrijgen (omdat std deze twee samen mogelijk een ander gemiddelde hebben).

Voor de overige kamers zullen we slimme radiatorthermostaten toegekend moeten worden door Tado helpdesk omdat je zelf alleen kan toekennen aan bestaande kamers (niet aan nieuwe kamers).

Laatste is dan de vloerverwarming in de badkamer. Als hier geen ventiel zit maar als deze direct aangesloten zit op het leidingsysteem zal deze altijd mee-verwarmen.

• fvhuizen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-03 18:18
Ik heb sinds vorige week ook de spullen van Tado in huis.

Wat me direct opvalt is dat je voor instellingen / configuratie Tado nodig hebt.
De situatie bij mij is als volgt. Ik heb een woongedeelte en een praktijkruimte. De praktijkruimte wordt aangestuurd door een Tado thermostaatkraan. Op de CV ketel zit de extensiekit aangesloten. En in de woning heb ik de Tado ruimtethermostaat. Om de woning en de praktijk onafhankelijk te laten verwarmen zit er een zoneklep voor het gedeelte die de woning verwarmt.

En nu komt mijn issue. Volgens Tado zou je de zoneklep moeten kunnen aansturen met de COM NO/NC poort. Ik heb dit op de extensiekit getest en op de ruimtethermostaat maar er verandert helemaal niets bij warmtevraag.

Het mooiste in mijn situatie zou zijn dat ik de zoneklep kan aansturen bij warmtevraag van de woning. Dit omdat de zoneklep bij de extensiekit zit. Zo kan ik de ruimtethermostaat draadloos in de woning blijven gebruiken.

Klopt het dat deze configuratie door Tado moet worden aangepast in mijn devices??

Onderstaand een schematische weergave van de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://058nu.nl/downloads/Verwarmingsinstallatie.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:27:
Voor beneden dient er in dat geval dus een Tado thermostaat en Tado slimme radiatorthermostaat te komen (deze laatste tbv de zoneklep).
Niet waar. De tado-thermostaat kan de klep aansturen. Geen radiatorthermostaat voor nodig.
Voor de overige kamers zullen we slimme radiatorthermostaten toegekend moeten worden door Tado helpdesk omdat je zelf alleen kan toekennen aan bestaande kamers (niet aan nieuwe kamers).
Niet waar. Je kan gewoon zelf nieuwe kamers maken.
Laatste is dan de vloerverwarming in de badkamer. Als hier geen ventiel zit maar als deze direct aangesloten zit op het leidingsysteem zal deze altijd mee-verwarmen.
Er zit wel een ventiel op, een RTL-ventiel. Hij zal inderdaad altijd meeverwarmen en dat was reeds onderkend en geaccepteerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
fvhuizen schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:19:

Wat me direct opvalt is dat je voor instellingen / configuratie Tado nodig hebt.
Niet per se, als je de de thermostaat in installatiemodus zet en de juiste installatiecodes kiest dan kan je hem zelf ook configureren. De codes worden helaas niet overzichtelijk gedeeld en bedocumenteerd door Tado, waardoor je bij een ook maar klein beetje van de makkelijkste installatie afwijkende situatie aan de beperkte installatiewizard / slome helpdesk die je mails niet goed leest vastzit (wat vaak betekent één of meer weken heen en weer mailen en net zo lang hetzelfde herhalen wat je wilt totdat er iemand aan de andere kant zit die je mail leest & snapt en antwoord geeft).
fvhuizen schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:19:
De situatie bij mij is als volgt. Ik heb een woongedeelte en een praktijkruimte. De praktijkruimte wordt aangestuurd door een Tado thermostaatkraan. Op de CV ketel zit de extensiekit aangesloten. En in de woning heb ik de Tado ruimtethermostaat. Om de woning en de praktijk onafhankelijk te laten verwarmen zit er een zoneklep voor het gedeelte die de woning verwarmt.

En nu komt mijn issue. Volgens Tado zou je de zoneklep moeten kunnen aansturen met de COM NO/NC poort. Ik heb dit op de extensiekit getest en op de ruimtethermostaat maar er verandert helemaal niets bij warmtevraag.

Het mooiste in mijn situatie zou zijn dat ik de zoneklep kan aansturen bij warmtevraag van de woning. Dit omdat de zoneklep bij de extensiekit zit. Zo kan ik de ruimtethermostaat draadloos in de woning blijven gebruiken.

Klopt het dat deze configuratie door Tado moet worden aangepast in mijn devices??

Onderstaand een schematische weergave van de installatie.

[Afbeelding]
Hoe is je extensiekit aangesloten (potentiaalvrij of 230V?), hoe is de klep precies aangesloten op de contacten van de extensiekit en hoe kom je tot de conclusie dat er niets verandert, heb je het schakelen getest van het contact getest? Er staat helaas geen eenduidig en volledig overzicht van de functionaliteit op de Tado website, maar ik heb her en der in Nederlandse en Engelse installateurshandleidingen wat info bij elkaar gescharreld, wellicht helpt dat. Hieronder mijn overzichtje (toevoegingen / correcties welkom).

Om in het installatiemenu op de thermostaat te komen:
knop 3sec indrukken -> ∞ symbool
knop weer 3sec indrukken -> config symbool
knop weer 3sec indrukken, even wachten tot de boel geladen is en je zit in het config menu.

Je kan nu door de codes heen door via de selectieknoppen te kiezen en met de knop te bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W122NPJH/schema2.png

Achtereenvolgens worden om de volgende codes gevraagd:

1. Thermostaat:
TS = temperatuursensor (met extensiekit) *dit is de keuze igv draadloze thermotaat icm extensiekit
Rxx = thermostaat relais (aan / uit via NO en COM)
Dxx = digital interface (D01 = Opentherm)
Axx = analog interface

2. Ketel:
HCxx = heating circuit nummer *bij 1 ketel met 1 verwarmingscircuit altijd HC01

3. HeetWater:
HW -> hot water ja / nee *ja tenzij je geen warm water uit de kraan hebt/wilt sturen

4a. Extensionkit:
EK -> extension kit ja / nee *ja want extensiekit

4b. Extensionkit interface (verschijnt alleen bij 4a. extensionkit = ja):
Zie opties bij Thermostaat, *in mijn geval D01 = Opentherm (van toepassing op mijn ketel)

4c. Extensionkit (verschijnt alleen bij 4a. extensionkit = ja):
HCxx = heating circuit nummer *weer HC01

Save (druk button)
Klaar!

Extensiekit aansluitpunten:
Indien Potentiaalvrij (potentiaalvrij relais dus niet aangesloten op L of N), gele jumper achterop moet in positie 1!
1: com = common (gemeenschappelijk)
2: NC = relais normally closed (closed geen warmtevraag)
3:
4: NO = relais normally open (open geen warmtevraag)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W1C2cY0D/Jumper-Position-1-Potential-Free-Wiring-Connection.png

Indien 230V aansluiting via N en L, 230V relais gele jumper achterop moet in positie 2!
1: heet water OFF
2: verwarming OFF
3: heet water ON
4: verwarming ON
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/yN0z41V5/Jumper-Position-2-Switched-Live.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pr9VzQB5/schema.jpg

• fvhuizen
Hallo Cap, bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kom ik vast mee verder.

De extensiekit is 230 volt aangesloten op N en L, de ketel is aangesloten op + en -
Ik ga een draadloos relais Klikaanklikuit AWMT-003 op de COM en NC aansluiten, deze stuurt dan weer de zoneklep via mijn domotica systeem Homey aan.

Om de COM poorten te testen (op thermostaat en extensiekit) heb ik dit relais er op aangesloten en de ketel op vragen gezet maar er gebeurde niets, dus die schakelen klaarblijkelijk nog niet mee als dit niet is ingesteld.

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:06
Cap schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:47:
[...]

Niet per se, als je de de thermostaat in installatiemodus zet en de juiste installatiecodes kiest dan kan je hem zelf ook configureren. De codes worden helaas niet overzichtelijk gedeeld en bedocumenteerd door Tado, waardoor je bij een ook maar klein beetje van de makkelijkste installatie afwijkende situatie aan de beperkte installatiewizard / slome helpdesk die je mails niet goed leest vastzit (wat vaak betekent één of meer weken heen en weer mailen en net zo lang hetzelfde herhalen wat je wilt totdat er iemand aan de andere kant zit die je mail leest & snapt en antwoord geeft).

[...]

Hoe is je extensiekit aangesloten (potentiaalvrij of 230V?), hoe is de klep precies aangesloten op de contacten van de extensiekit en hoe kom je tot de conclusie dat er niets verandert, heb je het schakelen getest van het contact getest? Er staat helaas geen eenduidig en volledig overzicht van de functionaliteit op de Tado website, maar ik heb her en der in Nederlandse en Engelse installateurshandleidingen wat info bij elkaar gescharreld, wellicht helpt dat. Hieronder mijn overzichtje (toevoegingen / correcties welkom).

Om in het installatiemenu op de thermostaat te komen:
knop 3sec indrukken -> ∞ symbool
knop weer 3sec indrukken -> config symbool
knop weer 3sec indrukken, even wachten tot de boel geladen is en je zit in het config menu.

Je kan nu door de codes heen door via de selectieknoppen te kiezen en met de knop te bevestigen.

[Afbeelding]

Achtereenvolgens worden om de volgende codes gevraagd:

1. Thermostaat:
TS = temperatuursensor (met extensiekit) *dit is de keuze igv draadloze thermotaat icm extensiekit
Rxx = thermostaat relais (aan / uit via NO en COM)
Dxx = digital interface (D01 = Opentherm)
Axx = analog interface

2. Ketel:
HCxx = heating circuit nummer *bij 1 ketel met 1 verwarmingscircuit altijd HC01

3. HeetWater:
HW -> hot water ja / nee *ja tenzij je geen warm water uit de kraan hebt/wilt sturen

4a. Extensionkit:
EK -> extension kit ja / nee *ja want extensiekit

4b. Extensionkit interface (verschijnt alleen bij 4a. extensionkit = ja):
Zie opties bij Thermostaat, *in mijn geval D01 = Opentherm (van toepassing op mijn ketel)

4c. Extensionkit (verschijnt alleen bij 4a. extensionkit = ja):
HCxx = heating circuit nummer *weer HC01

Save (druk button)
Klaar!

Extensiekit aansluitpunten:
Indien Potentiaalvrij (N+L niet aangesloten), gele jumper achterop moet in positie 1!
1: com = common (gemeenschappelijk)
2: NC = relais normally closed (closed geen warmtevraag)
3:
4: NO = relais normally open (open geen warmtevraag)
[Afbeelding]

Indien 230V aansluiting via N en L, gele jumper achterop moet in positie 2!
1: heet water OFF
2: verwarming OFF
3: heet water ON
4: verwarming ON
[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Cap en @eXisTa, dit hoort eigenlijk op de ts te staan, of een download link van de monteurshandleiding met een duidelijke omschrijving waarvoor de handleiding is. Installatie vragen komen hier te vaak voor wat met verwijzing naar deze handleiding redelijk is op te lossen.

• fvhuizen
Het is wel bijzonder, volgens instructie van Tado is de extensiekit 230V gevoed op N + L maar niet gezegd dat de jumper op positie 2 moet. En volgens mij hoeft dat ook niet als je geen 230V over het relais wilt sturen.
Klopt mijn redenatie?
Klopt, ik denk dat je gelijk hebt, de jumper stuurt de potentiaal van het relais.

Maar kwestie van even de contactpunten doormeten met een multimeter. ;)
fvhuizen schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:44:

De extensiekit is 230 volt aangesloten op N en L, de ketel is aangesloten op + en -
Ik ga een draadloos relais Klikaanklikuit AWMT-003 op de COM en NC aansluiten, deze stuurt dan weer de zoneklep via mijn domotica systeem Homey aan.

Om de COM poorten te testen (op thermostaat en extensiekit) heb ik dit relais er op aangesloten en de ketel op vragen gezet maar er gebeurde niets, dus die schakelen klaarblijkelijk nog niet mee als dit niet is ingesteld.
Dat zal dan de oorzaak zijn, of je KaKu relais werkt niet naar behoren, anders toch even de multimeter erbij pakken.

[ Voor 100% gewijzigd door Cap op 26-12-2019 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fvhuizen schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:24:
Het is wel bijzonder, volgens instructie van Tado is de extensiekit 230V gevoed op N + L maar niet gezegd dat de jumper op positie 2 moet. En volgens mij hoeft dat ook niet als je geen 230V over het relais wilt sturen.
Klopt mijn redenatie?
Wees heel voorzichtig met jumper positie 2 voor de Extensiekit.

Op die positie werkt het relais alleen als 230V relais en niet potentiaalvrij zoals in positie 1.

Als bovenstaande niet duidelijk is dan zou ik compleet afraden om zelf met de bedrading te spelen want het bedradingsschema op de extensiekit zelf is redelijk triviaal voor een relais schakeling (zowel jumper positie 1 als 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:03
Zoals vaker afgelopen maand een mooie aanbieding voor een startersset met thermostaat, 2 knoppen en V3+ bridge voor €199.
Helaas is de V3 nergens meer te koop, dus voor de auto-assist (automatisch) zul je maandelijks moeten betalen.

https://www.amazon.de/dp/...mZG9Ob3RMb2dDbGljaz10cnVl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_oram
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Tijdje geleden wat problemen gehad met mijn nieuwe extentiekit, maar ondertussen super goed geholpen door de Tado klantenservices.

Ik had de kabel die naar de cv-ketel liep aan de 220V kabel gebonden met een tyrap, dat zorgde voor een hele vreemde storing die eens in de 2 weken voorkwam. Ondertussen hangen de twee kabels los van elkaar (al een maandje ofzo) en sindsdien geen storingen meer gehad. Dus als je dit ook zo hebt hangen, misschien handig om ze los te laten hangen.

Complimenten voor Tado voor de services :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy de Vries
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-08 11:46
J_oram schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:44:
Ik had de kabel die naar de cv-ketel liep aan de 220V kabel gebonden met een tyrap, dat zorgde voor een hele vreemde storing die eens in de 2 weken voorkwam. Ondertussen hangen de twee kabels los van elkaar (al een maandje ofzo) en sindsdien geen storingen meer gehad. Dus als je dit ook zo hebt hangen, misschien handig om ze los te laten hangen.
Lijkt op de symptomen waar ik nu last van heb. Maar die van mij hangt naast de ketel, en toch nog steeds connectie verlies.

Weet iemand het volgende, want ik heb al meerdere malen de plek van de internet bridge gewijzigd:
Communiceert de thermostaat met de extensie kit of de internet bridge met de extensie kit? :?

PS. @tado ik heb maar op eigen houtje het protocol veranderd van R01 naar D17 na flink wat onderzoek. Mijn gasverbruik is ingestort sinds die wijziging en nee ik zit niet in de kou. (ik ben dan dus ook niet blij met de gas rekening van de afgelopen twee maanden...) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Laatst online: 29-08 13:09
J_oram schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:44:
Tijdje geleden wat problemen gehad met mijn nieuwe extentiekit, maar ondertussen super goed geholpen door de Tado klantenservices.

Complimenten voor Tado voor de services :*)
Doet me denken aan het F1 team van Ferrari _O-

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Davy de Vries schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:07:
[...]

Lijkt op de symptomen waar ik nu last van heb. Maar die van mij hangt naast de ketel, en toch nog steeds connectie verlies.

Weet iemand het volgende, want ik heb al meerdere malen de plek van de internet bridge gewijzigd:
Communiceert de thermostaat met de extensie kit of de internet bridge met de extensie kit? :?

PS. @tado ik heb maar op eigen houtje het protocol veranderd van R01 naar D17 na flink wat onderzoek. Mijn gasverbruik is ingestort sinds die wijziging en nee ik zit niet in de kou. (ik ben dan dus ook niet blij met de gas rekening van de afgelopen twee maanden...) :(
r01 is aan/uit
d17 ketel specifiek. (modulair)

dat zal wel schelen ja, maar je hebt denk ik ook aansluit draden veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy de Vries
ETH0.1 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:59:
[...]

r01 is aan/uit

Nope, en dat verbaast mij het meeste eigenlijk, waarschijnlijk heeft Tado op basis van mijn vorige thermostaat dit bepaald, maar zeker niet efficiënter. |:(

Waar ik nog niet helemaal in uit ben is of ik heet-water aansturing aan of uit kan zitten. En hoe ik dit kan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Davy de Vries schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:59:
[...]

Waar ik nog niet helemaal in uit ben is of ik heet-water aansturing aan of uit kan zitten. En hoe ik dit kan checken.
warmwater uit zetten, kraan aanzetten, eerst zal er warm uitkomen door dat het boilervat nog gevuld is. dat moet na een paar liter wel stoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ETH0.1 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 19:59:
[...]

r01 is aan/uit

D17, aha dat brengt me nog op de het overzicht met codes, ter aanvulling op mijn vorige post. Hieronder een overzicht van alle installatie- en interfacecodes uit de oude engelstalige Installer Manual . D17 is "Junkers / Worcester Heatronic Bus with FR.. controller or without additional controllers".

Codes zijn volgens mij nog steeds van toepassing. Alleen de manier om in het installatiemenu te komen is gewijzigd: bij elke stap hieronder de knop 3 sec. ingedrukt houden ipv 3 keer snel drukken:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5NctF80X/0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KYsGcMwv/2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T3fYtGnG/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NM3QmwQ3/3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LXYHJsFk/4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1zzRZHWj/5.jpg

Die oude manual is wat mij betreft dus overzichtelijker en meer verklarend dan de huidige. Ik vond hem hier: https://www.avforums.com/...stallation-2-pdf.1020710/

Iemand nog andere codes? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 27-12-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
Ik heb gisteren al mijn radiatoren aangesloten met tado thermostaatkranen. Alles lijkt goed te werken, maar ineens gaat een radiator en/of de thermostaatkraan een tikkent geluid maken. Dat door het hele huis klinkt. Alle kamers waren de juiste temperatuur. Zodra ik de tado thermostaat kraan uitzet stopt het geluid snel.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ETH0.1
Cap schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:48:
[...]

Iemand nog andere codes? :)
D24 = Nefit UBA

maar ik begrijp @Davy de Vries nog steeds niet R01 schakelt het aan/uit relais wat links zit (NO/NC)
Afbeeldingslocatie: https://us.v-cdn.net/6031070/uploads/258/9H43MJ98GYEM.jpeg

De D series gebruiken de rechtse -/+ aansluitingen, alleen in de software deze aanpassen is dus niet logisch en zou moeten resulteren in het niet kunnen aansturen van de ketel.... tenzij de ketel dacht fuck it, bij geen aansturing ga ik continu stoken en constant het cv water (de afgelopen 2 maanden) op 60/70 graden heeft gehad.

Dat de ruimtes gestuurd werden op de knoppen die open/dicht gingen, maar dat het cv systeem wel 24/7 warme buizen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

MrBlueEyes schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:14:
Ik heb gisteren al mijn radiatoren aangesloten met tado thermostaatkranen. Alles lijkt goed te werken, maar ineens gaat een radiator en/of de thermostaatkraan een tikkent geluid maken. Dat door het hele huis klinkt. Alle kamers waren de juiste temperatuur. Zodra ik de tado thermostaat kraan uitzet stopt het geluid snel.
Bedoel je Tado-radiatorknoppen? Of heb je daadwerkelijk ook de kranen vervangen? Tikken kan wijzen op een thermostatische kraan die op de retour is bevestigd i.p.v. aanvoer.

Verder kan tikken van een leiding ontstaan door een hogere aanvoertemperatuur en het uitzetten/inkrimpen van een leiding die ergens tussen geklemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
woekele schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:41:
[...]

Bedoel je Tado-radiatorknoppen? Of heb je daadwerkelijk ook de kranen vervangen? Tikken kan wijzen op een thermostatische kraan die op de retour is bevestigd i.p.v. aanvoer.

Verder kan tikken van een leiding ontstaan door een hogere aanvoertemperatuur en het uitzetten/inkrimpen van een leiding die ergens tussen geklemd is.
Op een aantal plekken had ik geen thermostaatkraan aansluiting. Dus die zijn vervangen. Er gaat steeds een andere thermostaatkraan veel lawaai maken. Eentje leek zelfs losgeschoten te zijn. Kan het komen omdat Tado alle radiator kranen heeft afgesloten? Ookal zit er nu op 1 radiator kraan zelfs geen thermostaatkraan meer waardoor deze open blijft staan. Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn. Ze warmde zonder probleem allemaal hun radiator op.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
Vraagje: moet de telefoon met de tado App op hetzelfde netwerk zitten of kan ik de tado thermostaat installeren terwijl de telefoon ergens anders is?

Kan uiteraard wel de code telefonisch doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy de Vries
ETH0.1 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 10:33:
[...]

D24 = Nefit UBA

maar ik begrijp @Davy de Vries nog steeds niet R01 schakelt het aan/uit relais wat links zit (NO/NC)
[Afbeelding]

De D series gebruiken de rechtse -/+ aansluitingen, alleen in de software deze aanpassen is dus niet logisch en zou moeten resulteren in het niet kunnen aansturen van de ketel.... tenzij de ketel dacht fuck it, bij geen aansturing ga ik continu stoken en constant het cv water (de afgelopen 2 maanden) op 60/70 graden heeft gehad.

Dat de ruimtes gestuurd werden op de knoppen die open/dicht gingen, maar dat het cv systeem wel 24/7 warme buizen had.
Ik heb nogmaals eens alles bekeken, vanochtend ook het moederbord van de ketel open gehad. We zijn hier ondertussen het spoor bijster.

We sommen even alle details op:
- Ketel: Junkers CerapurComfort TOP 42-3 ZWBR

- (Oude draadloze thermostaat / extensie kit) schakelt nu op LR en Ls (dit zit samen in 3. klemmenblok 230 V/AC. pagina 14)

- Als we verder kijken op pagina 14, zien we B.B. aansturing staan op plek 27 (hoogstwaarschijnlijk 24v/36v) Niet gecheckt maar ik denk dat hier niks aanhangt op het moment.

- Protocol was R01 veranderd naar D17. Na @ETH0.1 je opmerking, zou je kunnen concluderen dat de schakeldraden rechts zouden moeten zitten in plaats van links. Ook als ik de install manual. Heb je gelijk.

Oftewel met het aanpassen van het protocol (doet de extensie kit nu helemaal niks meer) en draait alleen mijn ketel op basis van warmte vraag denk ik? :?
Maar op R01 weten we wel dat het gas verbruik gigantisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd Afgaande op je verhaal en de Belgische installer manual van Tado waar je naar linkt staat het volgens mij nu niet goed op 2 punten:
  1. Je moet een keuze maken voor Junkers bus protocol of voor aan/uit relais sturing voor communicatie van Tado met de ketel.
  2. Als je een Tado Extensiekit hebt dan laat je die praten met de ketel, de Tado Thermostaat is een draadloze temperatuursensor. Als je slechts 1 thermostaat, bedraad, gebruikt naar de ketel heb je geen extensiekit nodig.
  • Als je kiest voor het Junkers HT-Bus protocol dan gebruik je op de Tado (Thermostaat of Extensiekit) de bus-klemmen + en - met installatiecode D17. Deze dan aansluiten op de 2 B.B. bus klemmen van de ketel (27)
  • Als je kiest voor Aan/Uit sturing dan gebruik je op de Tado (Thermostaat of Extensiekit) de relais-klemmen met installatiecode R01. Deze dan aansluiten op de klemmen 1, 2, 4 van de ketel (28) en het juiste voltage gebruiken, de Tado installer manual verwijst naar 24V klemmen, jouw aansluitpunt 3 in jouw manual verwijst naar 230V klemmen dus dat lijkt me niet de bedoeling.
Dus: Thermostaat draadloos met installatiecode TS (draadloze tempsensor), Extensiekit code D17 of R01.
Of: Thermostaat bedraad met code D17 of R01, geen Extensiekit.

Waarom je oude draadloze thermostaat verbonden is via LR en Ls op 230VAC klemmenblok 3 is me niet duidelijk, dat lijkt me meer bedoeld voor sturing van 230V kleppen dan voor een thermostaat?

Maar check dit alles met @tado voor je dingen gaat veranderen!

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 28-12-2019 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davy de Vries
Cap schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:09:
@Verwijderd Afgaande op je verhaal staat het volgens mij nu niet goed op 2 punten:

1. Je moet een keuze maken voor Junkers bus protocol of voor aan/uit relais sturing voor communicatie van Tado met de ketel.
2. Als je een Tado Extensiekit hebt dan laat je die praten met de ketel, de Tado Thermostaat is een draadloze temperatuursensor. Als je slechts 1 thermostaat, bedraad, gebruikt naar de ketel heb je geen extensiekit nodig.
  • Als je kiest voor het Junkers HT-Bus protocol dan gebruik je op de Tado (Thermostaat of Extensiekit) de bus-klemmen + en - met installatiecode D17. Deze dan aansluiten op de 2 B.B. bus klemmen van de ketel (27)
  • Als je kiest voor Aan/Uit sturing dan gebruik je op de Tado (Thermostaat of Extensiekit) de relais-klemmen met installatiecode R01. Deze dan aansluiten op de klemmen 1, 2, 4 van de ketel (28) en het juiste voltage gebruiken, de Tado installer manual verwijst naar 24V klemmen, jouw aansluitpunt 3 in jouw manual verwijst naar 230V klemmen dus dat lijkt me niet de bedoeling.
Dus: Thermostaat draadloos met installatiecode TS (draadloze tempsensor), Extensiekit code D17 of R01.
Of: Thermostaat bedraad met code D17 of R01, geen Extensiekit.

Maar check dit alles met @tado voor je dingen gaat veranderen!

Zie deze Tado installer manual vanaf pagina 45:

https://www.tado.com/star...UAL_PART1-TA-BE-NL-03.pdf
Deze conclusie hebben we nu ook getrokken. De LR en Ls volgens het elektrisch schema weer netjes aan elkaar gelust en de extensie kit nu op BB en +- aan de rechterkant aangesloten. En op D17 gezet, warmwatersturing uit want na testen bleek dit niks uit te maken.
En de ketel zowel tado doet nu wat er verwacht wordt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instyle9
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-04-2021
Wellicht dat de ogenschijnlijk handige mensen in dit topic mij uit de brand kunnen helpen, zoals valt te lezen in dit topic:

Probleem tado thermostaat met Nefit Proline NXT HRC 30/CW5

kort samengevat, alles aangesloten volgens de tado handleiding voor installateurs.

Dwz de rode en blauwe draad aangesloten op + en -. Er is sprake van een OpenTherm CV ketel (Nefit proline NXT). Alles netjes succesvol gepaired. In dit configuratie D01, HC01, warm water aansturing aan en GEEN extensiekit geinstalleerd. Alles opgeslagen. Vervolgens.... Niks. Op welke instelling ik de tado ook instel, de CV gaat simpelweg niet aan.

Enig idee wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
instyle9 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:10:
Wellicht dat de ogenschijnlijk handige mensen in dit topic mij uit de brand kunnen helpen, zoals valt te lezen in dit topic:

Probleem tado thermostaat met Nefit Proline NXT HRC 30/CW5

kort samengevat, alles aangesloten volgens de tado handleiding voor installateurs.

Dwz de rode en blauwe draad aangesloten op + en -. Er is sprake van een OpenTherm CV ketel (Nefit proline NXT). Alles netjes succesvol gepaired. In dit configuratie D01, HC01, warm water aansturing aan en GEEN extensiekit geinstalleerd. Alles opgeslagen. Vervolgens.... Niks. Op welke instelling ik de tado ook instel, de CV gaat simpelweg niet aan.

Enig idee wat ik hieraan kan doen?
upload eens een foto van hoe de bekabeling op je CV zit? +en- op de tado is goed voor opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instyle9
ETH0.1 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:36:
[...]

upload eens een foto van hoe de bekabeling op je CV zit? +en- op de tado is goed voor opentherm
https://ibb.co/J5gwhnf

Zie hier een foto van hoe de kabel(tjes) op de cv zijn aangesloten. Blauw en rood heb ik op - en + op de tado aangesloten, de tado gepaired en geinstalleerd volgens de Opentherm instructies van de handleiding. Maar.. niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
instyle9 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 23:15:
[...]

https://ibb.co/J5gwhnf

Zie hier een foto van hoe de kabel(tjes) op de cv zijn aangesloten. Blauw en rood heb ik op - en + op de tado aangesloten, de tado gepaired en geinstalleerd volgens de Opentherm instructies van de handleiding. Maar.. niks.
dat lijkt in orde, maak je je ketel wel spanningsloos tijdens de wissel tussen je huidige thermostaat en het aansluiten van de tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instyle9
De eerste keer niet, daarna ook dat geprobeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
instyle9 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 23:43:
De eerste keer niet, daarna ook dat geprobeerd..
contact zoeken met de helpdesk van tado, dat is de volgende stap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:15
Gisteren een onaangename verrassing bij thuiskomst. 's morgens vroeg de deur uit gegaan en bij thuiskomst binnen erg koud ondanks dat de wegtemp ivm vloerverwarming op 20 graden staat. Snelle check op de kamerthermostaat gaf 19,1 graden. Blijkt dat een Tado knop ineens niet meer gekoppeld was aan de woonkamer. Ketel wel de hele dag vol vermogen gestookt want de kamerthermostaat gaf natuurlijk wel een warmte vraag door. Meer mensen dit euvel ervaren? Stroom of internet is er niet af geweest in deze periode

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZIt de problematische thermostaatknop ver (veel verdiepingen / muur) van de thermostaat in de woonkamer?

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 29-12-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Bestaan er eigenlijk ook adapters waardoor een Danfoss-thermostaatknop op een M30-radiatorkraan past? Of alleen andersom? Met google kan ik het slecht vinden.

Edit: hmmm, wacht eens even... ik begin te vermoeden dat mijn Danfoss-thermostaatknoppen gewoon M30 zijn... het lijkt in elk geval op de RAE-serie.

[ Voor 32% gewijzigd door woekele op 29-12-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
Bij ibood is er nu een starterskit voor 199 euro.
Tado V3+ en 2 slimme radiatorknoppen.

https://www.ibood.com/ele...ostaat-v3-starterkit.html

Zelf ben ik bezig met het uitzoeken van een nieuwe CV (wordt waarschijnlijk een intergas Xtreme) en ik moet daarbij ook de thermostaat vervangen.
Nu twijfel ik welke thermostaat ik ga uitzoeken.
Een Honeywell Lyric T6, Een Nest, of een Tado.
Zelf heb ik thuis ook homeassistant draaien en bij de Nest hebben ze blijkbaar de API stopgezet.

Een tado zou mooi zijn als ik in de toekomst mogelijk zonegericht zou gaan willen verwarmen.
Dan moet ik die extra slimme thermostaat knoppen bijvoorbeeld in een slaapkamer wel kunnen gebruiken zonder dat de cv constant aan het bijstoken is terwijl de woonkamer al warm is.
Lastige keuzes altijd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 30-12-2019 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Cap schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:24:
ZIt de problematische thermostaatknop ver (veel verdiepingen / muur) van de thermostaat in de woonkamer?
Letterlijk een gipswandje achter de wandthermostaat. Draait nu een paar weken prima maar plots was hij zijn verbinding kwijt. Hopelijk doet dit zich niet vaker voor.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Bo0bz schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:43:
[...]

Letterlijk een gipswandje achter de wandthermostaat. Draait nu een paar weken prima maar plots was hij zijn verbinding kwijt. Hopelijk doet dit zich niet vaker voor.
en hoever van de bridge? want de bridge communiceert met alle apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 05:53
Mijn schoonvader heeft de (splinternieuwe ) V3+ thermostaat laten vallen (gestruikeld over de tijdelijke draad). Het display is kapot en krijg de tado niet gekoppeld aan de extensiekit. (Krijg de instelling EKx niet op EKv)
Moet ik nu een nieuwe starterskit kopen of Is alleen een losse thermostaat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 21:21

Rubman

Retarded or just overjoyed!

vandenhende schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:04:
Mijn schoonvader heeft de (splinternieuwe ) V3+ thermostaat laten vallen (gestruikeld over de tijdelijke draad). Het display is kapot en krijg de tado niet gekoppeld aan de extensiekit. (Krijg de instelling EKx niet op EKv)
Moet ik nu een nieuwe starterskit kopen of Is alleen een losse thermostaat voldoende?
In theorie is een losse thermostaat voldoende

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vandenhende Je kan ook aan Tado vragen of ze de instelling van EKx op EKv zetten, dat kunnen ze op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
Ik overweeg slimme radiatorknoppen te kopen voor de badkamer en mogelijk de babykamer. Hoewel ik heel tevreden ben over de V3+ in de woonkamer, vertik ik het om een extensieset + honeywell afsluiter te moeten kopen om te vloerverwarming af te knijpen.

Ik kwam op Aliexpress [url=“https://a.aliexpress.com/3APNe55A"]deze afsluiter[/url] tegen, die ik met een sonoff van een paar euro kan schakelen in Home Assistant.

Wat ik me zo kan voorstellen is dat het kan voorkomen dat alle kranen dicht zitten en er warmtevraag blijft waardoor de ketel in storing schiet. Biedt het verder nog flinke nadelen t.o.v. de Tado oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jens17 schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:25:
Ik overweeg slimme radiatorknoppen te kopen voor de badkamer en mogelijk de babykamer. Hoewel ik heel tevreden ben over de V3+ in de woonkamer, vertik ik het om een extensieset + honeywell afsluiter te moeten kopen om te vloerverwarming af te knijpen.

Ik kwam op Aliexpress [url=“https://a.aliexpress.com/3APNe55A"]deze afsluiter[/url] tegen, die ik met een sonoff van een paar euro kan schakelen in Home Assistant.

Wat ik me zo kan voorstellen is dat het kan voorkomen dat alle kranen dicht zitten en er warmtevraag blijft waardoor de ketel in storing schiet. Biedt het verder nog flinke nadelen t.o.v. de Tado oplossing?
Waarom die klep ertussen? Hier gaat de vloerverwarming ook mee met de kinderkamers, werkkamer, hal en garderobe. Vind ik prima want al die zones hebben relatief lage temperatuur of zijn snel warm vanwege beperkte inhoud. Dus uiteindelijk is het dan prima als gedurende die 15 min het beneden ook ff klein zetje krijgt? Dat is toch je primaire leefruimte en gedurende de nacht zorg je voor minder verval en in de ochtend nog minder koude voeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Sander schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:01:
[...]

Waarom die klep ertussen? Hier gaat de vloerverwarming ook mee met de kinderkamers, werkkamer, hal en garderobe. Vind ik prima want al die zones hebben relatief lage temperatuur of zijn snel warm vanwege beperkte inhoud. Dus uiteindelijk is het dan prima als gedurende die 15 min het beneden ook ff klein zetje krijgt? Dat is toch je primaire leefruimte en gedurende de nacht zorg je voor minder verval en in de ochtend nog minder koude voeten
Het gaat meer om anders om denk ik. Beneden blijft lang op temperatuur waardoor de ketel maar weinig aanspringt en dus boven niet verwarmt. Alleen tijdens de eerste run die de vloerverwarming maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 05:53
Cap schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:25:
@vandenhende Je kan ook aan Tado vragen of ze de instelling van EKx op EKv zetten, dat kunnen ze op afstand.
Wat is dan de beste manier om met tado in contact te treden? Ik kan geen telefoonnummer vinden. En via het contactformulier lijkt me niet heel handig aangezien ik toch eerst de Nefit ems installatie op de extensiekit moet aansluiten. Ik denk dat ik de tado support sowieso nodig heb voor het vervangen van de oude thermostaat voor de nieuwe in de app.
Bedankt voor de tip in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@vandenhende tado contacteren met het verzoek de thermostaat (draadloos) aan de extensiekit te koppelen en extensiekit de ketel te laten regelen, evt ovv type ketel en protocol (Opentherm, aan/uit, anders) indien dit nog niet goed staat.

Kan via mail support@tado.com of dmv de chatondersteuning via www.tado.com, beschikbaar van Ma.-Vr. 8:30 -19:30 en Za. 11-17.

Tado heeft zijn best gedaan om (in NL) de telefonische support te schrappen (kostenbesparing) maar ik kom stiekem via de Zendesk versie van de support site ook nog een telnr tegen +31 20 262 2310. ;)
https://tado.zendesk.com/...-en-Extensiekit-van-tado-

Langzaamste maar door Tado geprefereerde ;) manier is contactformulier support website, zie hieronder.
https://support-request.tado.com/#/contact

Alternatief: hier op het forum aan gebruiker @tado vragen. ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 30-12-2019 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
Cap schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:37:
@jens17 Dat hoeft toch niet helemaal via AliExpress? Kan ook bij NL winkels, allerlei types afhankelijk van welke specs je nodig hebt, o.a.
Hier komt dat soort spul niet binnen, alles waar een stekker aan zit en van ali komt gaat hier niet zonder toezicht permanent in het stopcontact, zeker niet het 230 spul.

Er lijkt een CE (europese variant) op het product te staan, en niet de chinese CE, maar heel duidelijk kan je dat dan ook weer niet zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.lhlights.com/wp-content/uploads/2018/05/ce-chinese-export-logo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idd, maar het spul waar ik naar linkte toch wel? NL webshops met echt CE keur, neem ik aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bo0bz schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:37:
[...]

Het gaat meer om anders om denk ik. Beneden blijft lang op temperatuur waardoor de ketel maar weinig aanspringt en dus boven niet verwarmt. Alleen tijdens de eerste run die de vloerverwarming maakt.
Daarom doe je dus radiatorknoppen in de andere ruimtes die sturen dan alsnog je ketel aan en daarmee heb je de use case van die andere ruimtes afgehandeld en als enige negatief effect iets teveel warmte beneden, maar dat is makkelijk op te lossen door later alsnog klep toe te voegen mocht het hinderlijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ETH0.1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:03:
[...]
Er lijkt een CE (europese variant) op het product te staan, en niet de chinese CE, maar heel duidelijk kan je dat dan ook weer niet zien.
Was die China Export niet 1 van de meest hardnekkige broodje-aaps die op internet telkens maar terug blijft keren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ben redelijk tevreden na één maand Tado. Echter heb wel een groot irritatie puntje. De knoppen maken relatief veel geluid en als deze in de slaapkamer aan gaat dan kan ik daar wakker van worden (slechte slaper en huis uit 1913 met dito isolatie dus ja, het is nodig als het 's nachts vriest). Zou mooi zijn dat als er maar één ruimte verwarmd hoeft te worden de kraan gewoon open blijft en dat alleen de ketel aan/uit gaat indien nodig. En door altijd een (de laatste?) radiator open te laten is een eventuele bypass ook niet meer nodig. @tado leest u mee? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 30-12-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooier is wellicht iets in deze richting: een "fixed mode", "silent mode" of "sleep mode" waarbij de radiatorenkraan altijd op een vast ingestelde stand (niet temperatuur!} staan, per radiatorkraan te kiezen (bijv slaapkamer 20%, kinderkamer 30%, babykamer 40%). Handmatig in te schakelen en ook in het schema op te nemen als inschakelbaar per tijdsblok? :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 30-12-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:49
jens17 schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:25:

In mijn geval gebruik ik geen klep, maar zet mijn warmtepomp de waterpomp van de vloerverwarming alleen aan, als de Tado warmtevraag in de woonkamer heeft. Moet nog eens precies kijken hoeveel warmte er 'lekt' naar de woonkamer, als andere zones vragen, maar lijkt iig goed te gaan. Dit kun je met homeassistant natuurlijk ook doen via een tussenstekker.

@tado
Ik zit nog steeds te puzzelen met de interactie tussen de Tado en de warmtepomp. Aangezien de warmtepomp moduleert en weersafhankelijk werkt, staat de Tado in aan/uit. Al eerder aangegeven dat de Tado teveel schakelt voor het aansturen van de WP, waarna de instellingen zijn bijgewerkt.

Nu ga ik nog een Modbus toevoegen op de WP, om daar meer gegevens uit te halen, en mogelijk een sensor op de relais schakeling van de Tado.

Maar ik snap niet hoe de Tado schakelt. Zie de volgende grafieken. Bovenste is het stroom verbruik van de WP, onderste is de Tado vraag (sowieso een precisie welke ik niet snap met een aan/uit schakeling).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vx7cTiASbGqCZafUo716AFrz/thumb.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Als ik de reacties hier zo lees ben ik blij dat niet een Tweaker de productowner is van de tado ontwikkelteams.

Dat zou me een partijtje over-design en extreem ingewikkelde instellingenschermen opleveren - halleluja. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkyFlyer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 07:05:
[...]

In mijn geval gebruik ik geen klep, maar zet mijn warmtepomp de waterpomp van de vloerverwarming alleen aan, als de Tado warmtevraag in de woonkamer heeft. Moet nog eens precies kijken hoeveel warmte er 'lekt' naar de woonkamer, als andere zones vragen, maar lijkt iig goed te gaan. Dit kun je met homeassistant natuurlijk ook doen via een tussenstekker.

@tado
Ik zit nog steeds te puzzelen met de interactie tussen de Tado en de warmtepomp. Aangezien de warmtepomp moduleert en weersafhankelijk werkt, staat de Tado in aan/uit. Al eerder aangegeven dat de Tado teveel schakelt voor het aansturen van de WP, waarna de instellingen zijn bijgewerkt.

Nu ga ik nog een Modbus toevoegen op de WP, om daar meer gegevens uit te halen, en mogelijk een sensor op de relais schakeling van de Tado.

Maar ik snap niet hoe de Tado schakelt. Zie de volgende grafieken. Bovenste is het stroom verbruik van de WP, onderste is de Tado vraag (sowieso een precisie welke ik niet snap met een aan/uit schakeling).

[Afbeelding]
Neem contact op via het contactformulier (dit soort vragen niet via de chat). Vraag om langere schakeltijden voor uw relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:16
Bo0bz schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:37:
[...]

Dat is inderdaad de bedoeling! Ik kan het ook zonder extra klep proberen en dan ondervinden hoeveel extra warmte de vloer krijgt totdat de ruimte die om warmte vraagt op temperatuur is. Onlangs was het huis best afgekoeld, omdat ik per ongeluk de thermostaat op handmatig had staan en het toch wel 4 uur duurde om van 18 naar 20 graden te komen. Als de badkamer zo'n half uur nodig heeft, dan zou de woonkamer zo'n halve graad 'te warm' kunnen worden.
Ik heb blijkbaar niet met de juiste termen gezocht, want ik kwam alleen maar op best dure oplossingen uit. De opties in jouw lijstje hierboven (dank daarvoor!) laten wel zien dat het ook betaalbaar kan. Toch blijft dat er een aansturing moet komen en dat ik hiervoor niet een extensiekit ga kopen. Dat in het geval de extra warmte onwenselijk is, zie reactie hierboven op B0obs.

Edit: Ik heb er nog even verder naar gezocht, maar volgens mij is dan een 230v versie het meest handig, bijvoorbeeld deze (https://www.warmteservice...nfoss-RA-TWA-A/p/37701080). Dit aangezien er nu ook een Danfoss op zit en het dan ongetwijfeld moet passen. En dat ik een 230 volt gemakkelijk kan schakelen met ieder willekeurige sonoff-achtig product. Anders moet ik nog voorzien in een 24v voeding. En wat ik ervan begrijp kan ik 'm dan het beste 'spanningloos open' aansluiten en dan afsluiten door er spanning op te zetten. En dit weer op te heffen als het niet meer nodig is. Bij een eventuele storing wordt de woonkamer dan eerder te warm dan te koud. :)
ETH0.1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:03:
[...]

Hier komt dat soort spul niet binnen, alles waar een stekker aan zit en van ali komt gaat hier niet zonder toezicht permanent in het stopcontact, zeker niet het 230 spul.

[Afbeelding]
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet eens naar gekeken, maar als er een afsluiter tussenkomt, zal dat iets zijn van een Nederlandse webshop/winkel. Dus dank beide hiervoor!
SkyFlyer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 07:05:
[...]

@tado

[Afbeelding]
Precies! In jouw geval is de warmtepomp de 'sonoff' in mijn verhaal. Het apparaat wat de schakeling in gang zet. Ik ga een radiatorkraan kopen voor de badkamer en meet daarna wel of de woonkamer op temperatuur blijft. Indien dit teveel piek, sluit ik het af middels bovenstaande afsluiters. Dank allemaal! :) _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door jens17 op 31-12-2019 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
jens17 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:00:
[...]

Dat is inderdaad de bedoeling! Ik kan het ook zonder extra klep proberen en dan ondervinden hoeveel extra warmte de vloer krijgt totdat de ruimte die om warmte vraagt op temperatuur is. Onlangs was het huis best afgekoeld, omdat ik per ongeluk de thermostaat op handmatig had staan en het toch wel 4 uur duurde om van 18 naar 20 graden te komen. Als de badkamer zo'n half uur nodig heeft, dan zou de woonkamer zo'n halve graad 'te warm' kunnen worden.

[...]

Ik heb blijkbaar niet met de juiste termen gezocht, want ik kwam alleen maar op best dure oplossingen uit. De opties in jouw lijstje hierboven (dank daarvoor!) laten wel zien dat het ook betaalbaar kan. Toch blijft dat er een aansturing moet komen en dat ik hiervoor niet een extensiekit ga kopen. Dat in het geval de extra warmte onwenselijk is, zie reactie hierboven op B0obs.

Edit: Ik heb er nog even verder naar gezocht, maar volgens mij is dan een 230v versie het meest handig, bijvoorbeeld deze (https://www.warmteservice...nfoss-RA-TWA-A/p/37701080). Dit aangezien er nu ook een Danfoss op zit en het dan ongetwijfeld moet passen. En dat ik een 230 volt gemakkelijk kan schakelen met ieder willekeurige sonoff-achtig product. Anders moet ik nog voorzien in een 24v voeding. En wat ik ervan begrijp kan ik 'm dan het beste 'spanningloos open' aansluiten en dan afsluiten door er spanning op te zetten. En dit weer op te heffen als het niet meer nodig is. Bij een eventuele storing wordt de woonkamer dan eerder te warm dan te koud. :)

[...]

Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet eens naar gekeken, maar als er een afsluiter tussenkomt, zal dat iets zijn van een Nederlandse webshop/winkel. Dus dank beide hiervoor!

[...]

Precies! In jouw geval is de warmtepomp de 'sonoff' in mijn verhaal. Het apparaat wat de schakeling in gang zet. Ik ga een radiatorkraan kopen voor de badkamer en meet daarna wel of de woonkamer op temperatuur blijft. Indien dit teveel piek, sluit ik het af middels bovenstaande afsluiters. Dank allemaal! :) _/-\o_
Ik heb in de aanvoer van de vloerverwarming een Tado knop geplaatst. Die werkt ook als afsluiter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

We zijn onlangs verhuisd naar een goed geisoleerde woning met WTW,. Beneden volledig vloerverwarming en boven radiatoren. In de gangkast zitten buizen met onder andere een thermometer voor de vloerverwarming. De ketel is een Intergas Kombi Kompact HRE 36/30. De huidige thermostaat is een Honeywell Chronoterm (zonder toevoeging van een romijns getal maar wel modulerend).

De thermostaat is volgens mij stuk aan het gaan en doet rare dingen. Meerdere dag aanduidingen doen het niet meer en de slaapkamers worden nauwelijks warm wanneer je het zou verwachten en soms ineens heel warm (zoals midden in de nacht).

Ik zie op de thermostaat verschillende icoontjes die aangeven wat hij doet; een vlammetje ter indicatie dat de ketel aan is, warm water (kraantje), en verwarming (radiator). Nu meen ik ook een apart icoontje gezien te hebben voor de vloerverwarming, echter kan ik dat in de pdf handleiding niet terugvinden.

Ik heb nu de afgelopen paar maanden teruggelezen uit dit topic (niet alle 920 pagina's, nee :+ ). Ik heb op Tado zelf het een en ander gelezen en probeer zoveel mogelijk zelf uit te zoeken; er is eigenlijk te veel informatie en lastig om het kaf van het koren te scheiden. Dit is wat ik graag zou willen:

Woonkamer (feitelijk de benedenverdieping, geheel vloerverwarming) apart (hoofd?)thermostaat geregeld.
Elke kamer apart thermostaat(knop?) geregeld (3 ruimtes).

Hierbij denk ik zelf aan de sitatie dat als een kamer te koud wordt en opgewarmd moet worden dat de ketel dus aanslaat, de kamers die warm zijn de thermostaatknop dicht staan, dat het beneden op temperatuur is en de vloerverwarming pomp niet aangaat en de ketel dus zachtjes (gemoduleerd) aangaat alleen voor die ene kamer.

Thermostaatkranen werken denk ik niet goed omdat deze naast de radiator hangen en dus beinvloed worden door stralingswarmte. Zijn er geen oplossingen waarbij elke kamer een 'mini thermostaatje' aan de muur heeft die babbelt met de knop en hoofdthermostaat?

Maar los van muur- of thermostaatknop, wat moet ik uitzoeken of wat ik wil mogelijk is? Moet mijn vloerverwarming een aanstuurbare pomp of klep hebben oid, en hoe zie ik of ik dat heb?

Welke andere zaken moet ik aan denken? Heb ik die extentie nodig van Tado? Eigenlijk (denk ik) wat ik wil is optie 2 uit dit verhaaltje.

Starterskitje met 3 knoppen, met of zonder extentiekit? Aparte klep of aanstuurbare pomp, of heb ik dat al?

Wie helpt mij op weg? >:)

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhuizen
Inmiddels is het al (tijdelijk) opgelost, echter schijnt het niet te kunnen zoals ik graag zou willen.
Relais gebruiken van de extensiekit en dit alleen laten schakelen als de ruimte thermostaat vraagt en niet als de radiator thermostaat vraagt.
tado schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:18:
[...]

Wees heel voorzichtig met jumper positie 2 voor de Extensiekit.

Op die positie werkt het relais alleen als 230V relais en niet potentiaalvrij zoals in positie 1.

Als bovenstaande niet duidelijk is dan zou ik compleet afraden om zelf met de bedrading te spelen want het bedradingsschema op de extensiekit zelf is redelijk triviaal voor een relais schakeling (zowel jumper positie 1 als 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

mphilipp

Romanes eunt domus

woekele schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:45:
[...]
Was die China Export niet 1 van de meest hardnekkige broodje-aaps die op internet telkens maar terug blijft keren?
Geen idee, maar de EU zelf is er niet van op de hoogte. Ze sluiten echter niet uit dat het merk, zoals elk ander merk wordt misbruikt. Ze zijn bezig om er een collectief handelsmerk van te maken, zodat je kunt optreden tegen valse en/of misleidend gebruik van het beeldmerk. Dat hadden ze dus voorheen nog niet gedaan. Het initiatief stamt uit 2008, dus grote kans dat het in 2038 voor elkaar is... :+
Bron

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Van de week een batterij probleempje gehad op 1 van de knoppen.

Zone huiskamer heeft 2 radiatoren, 2 knoppen en een wandthermostaat, 1 radiator bleef koud.

Batterij status in de app: Goed. Als ik de knop 'Hi' laat zeggen was dat ook gewoon zichtbaar op de knop, dus de communicatie was op orde echter schakelde de motor van de knop niet meer.

Toen ik de knop er af wilde pakken zag ik het low battery icoon op de knop (batterij status in de app gaf good aan). ik heb de batterijen eruit gehaald en er terug in gedaan en de knop functioneert weer zoals normaal.

Wat het nu geweest is, is mij een raadsel, Batterijen zitten er in sinds afgelopen februari
Pagina: 1 ... 92 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!