Probleem tado thermostaat met Nefit Proline NXT HRC 30/CW5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instyle9
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-04-2021
Beste tweakerts,

ik heb recentelijk een nieuw huis gekocht en we hebben een probleem met het installeren van een nieuwe tado slimme thermostaat.

- De CV ketel is nieuw en is van het merk Nefit. Het model is een Proline NXT HRC 30/CW5 en is zeer recent geinstalleerd met een honeywell chronotherm touch thermostaat welke wij willen vervangen voor een slimme thermostaat die met telefoon te bedienen is

- Vanaf de CV ketel gaan er vanuit een oranje 'OT module' 2 draden naar de thermostaat. Dit is een rode draad (die komt uit nummer 2) en een blauwe draad (die komt uit nummer 1).

- Deze draden stoppen wij in de aansluiting + en - op de tado. Dit is omdat het een OpenTherm ketel is.

- Vervolgens is de ketel gepaired met de tado app.

hier begint de ellende. Ondanks het feit dat de tado juist gepaired is en gewoon luistert naar de commando's die we hem geven (temperatuur instellen per telefoon of gewoon rechtstreeks op de tado thermostaat zelf) worden simpelweg niet doorgegeven naar de CV ketel. Kortom, er gebeurt niks.

Inmiddels hebben we de oude thermostaat weer geinstalleerd en nu werkt de ketel wel gewoon. We hebben letterlijk alles geprobeerd ( zoals genoemd in deze manual : https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf ) maar helaas zonder succes.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

instyle9 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:56:
Iemand een idee wat hier fout gaat?
De meeste moderne ketels hebben een aparte aansluiting voor de aan-uit-thermostaat en voor de slimme thermostaat. Er is ook nog een mogelijkheid dat de ketel überhaupt niet werkt met een slimme thermostaat, of gewoon niet met openTherm maar alleen met een 'eigen systeem'. Je geeft aan dat de huidige thermostaat niet slim is? Waarschijnlijk zul je in de installatiehandleiding (dus niet de gebruikershandleiding) moeten opzoeken welke pins gebruikt kunnen worden voor je slimme thermostaat.

Edit: ik had het niet helemaal goed gelezen. Je zit al op de OT-poort zie ik. Ik heb ook de manual van die ketel er even bijgepakt en dat zou inderdaad de goede poort moeten zijn. Dan nog even dit:

• Heb je de + en de - al omgedraaid? Wat gebeurt er dan?
• Als je handmatig op de Tado iets instelt (i.p.v. via de app) gebeurt er dan wel iets?
• Kabel gecontroleerd? Heb je geprobeerd om met een kort kabeltje de thermostaat rechtstreeks aan te sluiten op de ketel? Als er ergens in de bestaande kabel een breuk zit is het niet gek dat deze het wel doet met een aan-uit thermostaat maar niet met OT.

Als geen van bovenstaande soelaas biedt dan lijkt het mij dat er een (productie)fout in je thermostaat of in je ketel zit. Ik heb eens meegemaakt met een Remeha ketel dat er iets niet goed zat in de printplaat waardoor deze niet wilde werken met een OT-thermostaat maar wel met een aan-uit thermostaat. Dat waren dan wel 2 verschillende aansluitingen, maar na vervangen van de printplaat werkte alles als een zonnetje...

Succes d:)b

[ Voor 93% gewijzigd door Harrie_ op 28-12-2019 22:33 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instyle9
Hi Harrie dank voor je reactie,

- Ik + en - omgedraaid, geen verschil
- zowel handmatig als per app de tado ingesteld, hij verwerkt de opdracht maar de CV doet zoals gezegd niks..
- kabel is gecontroleerd, dzelfde kabel heeft altijd gewoon gewerkt om een eveneens nieuwe honeywell chronoterm touch.. Ook nu ik deze heb teruggezet doet hij het gewoon.

Ik hoop dat er een andere oplossing is

gr tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
Neem even contact op met Tado. Over het algemeen een goede helpdesk die ook veel vragen om foto's om te beoordelen hoe het is aangesloten en wat we mogelijk fout gaat. Bereikbaarheid is volgens mij ook goed, geen idee hoe dit nu in de vakantieperiode is.

Wij hadden de thermostaat tijdelijk op On/Off aangesloten omdat we nog geen OpenTherm instructie hadden. Vervolgens kregen we de instructie voor de OpenTherm installatie en had Tado de thermostaat ook al omgezet naar OpenTherm. Omdat de thermostaat On/Off was aangesloten, werd het huis direct niet meer verwarmd.

[ Voor 53% gewijzigd door Arjan90 op 28-12-2019 23:30 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• instyle9
Zelfs op de on/off aansluiting doet de CV niks. Eigenlijk reageert ie op geen enkel signaal. Ik vermoed daarom dat het aan de software instelling moet liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
Heb je de Tado dan ook On/Off aangesloten evenals de CV? Tado kan het zo uitlezen voor je.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 23:01
Staat je Tado ingesteld op OpenTherm aansturing? Zo nee, probeer dit eens. Zo ja, probeer eens om de ketel aan te sluiten via het EMS protocol en stel dit in op de tado.
Handleiding: https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door -ION- op 28-12-2019 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 23:08
-ION- schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 23:52:
Staat je Tado ingesteld op OpenTherm aansturing?
Een schopje waar de TS ongetwijfeld niks meer aan gaat hebben, maar voor de compleet van de informatie toch maar even:

Ik zat ook te worstelen met de werking van de Tado met mijn Nefit Proline NXT. Volgens de specs van Nefit gebruikt deze ketel protocol OpenTherm voor de aansturing. Dan moet de Tado wel de juiste software setting krijgen in het installateursmenu, dus niet D31 (van EMS) maar D01 (OpenTherm)!

Eenmaal ingesteld op D01 draait de aansturing als een zonnetje.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Pagina: 1