Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:17
Weet iemand of er voor een Tado Bridge v2 een mount te krijgen is om deze netjes op te hangen?
Ik vind wel 3D prints maar die zijn alleen voor een v3. Dubbelzijdige plankband kan maar liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:10
Mijn Tado draait nu een aantal maanden en merk toch een grote overschoot waarbij de Tado de ketel blijft voorzien van een warmte vraag. Zie de foto. Bij het rode puntje was de gevraagde temp bereikt (22,0 graden om 13:10) maar de warmte vraag met drie golfjes loopt door tot 14:00 daarna met twee golfjes tot 14:40 en na weer een half uur tot een minimale warmte vraag. Lijkt me een beetje zonde toch? Is hier iets aan te doen? Gaat om vloerverwarming in de woonkamer.

https://photos.app.goo.gl/WuMsnrpGDk9yi95b9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20

mphilipp

Romanes eunt domus

m3gA schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:07:
Weet iemand of er voor een Tado Bridge v2 een mount te krijgen is om deze netjes op te hangen?
Ik vind wel 3D prints maar die zijn alleen voor een v3. Dubbelzijdige plankband kan maar liever niet.
Dubbelzijdig plakband heb ik een hekel aan, maar voor dit soort dingen gebruik ik graag zelfklevende klitteband. Je hebt dat in de bouwmarkt in de heavy duty uitvoering en daar hang ik bv stopcontacten mee onder een plank. Werkt goed en je kunt het er altijd nog af halen.

Misschien heb je daar wat aan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo na hier al eens mijn beoogde setup gepost te hebben toen de nood nog niet zo hoog was ( ShadowBumble in "Tado Smart Thermostat Topic" ) en gisteren het overlijden van mijn huidige thermostaat ( ShadowBumble in "Tado Smart Thermostat Topic" ) vandaag de tado v3+ starterkit + extensie binnen gekregen.

Vanavond dus de thermostaat vervangen aangezien het best hard afkoelt momenteel hier ( gelukkig vandaag nog de hele dag op werk ) dan is het eerste gedeelte klaar. Daarna de grootste uitdaging namelijk zorgen dat ipv dat de stadsverwarming het huis volledig verwarmd zorgen dat dit per kamer (zone) kan.

Ik zit in precies een zelfde situatie zoals al eerder in dit topic is aangegeven door @Mr. Chapel in Mr. Chapel in "Tado Smart Thermostat Topic" dus ik zal mijn set langzamerhand gaan uitbreiden met de slimme radiatorknoppen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Kan de thermostaat al werken zonder dat de bridge geïnstalleerd is? Heb nog geen internet in m’n nieuwe huis, maar zou wel graag al de thermostaat monteren ipv de oude lelijke Nefit unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:01:
Kan de thermostaat al werken zonder dat de bridge geïnstalleerd is? Heb nog geen internet in m’n nieuwe huis, maar zou wel graag al de thermostaat monteren ipv de oude lelijke Nefit unit
Volgens mij is voor de installatie internet nodig. Hij zoekt onder andere naar updates in het proces.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Laatst online: 12:12

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Ik ben in de race om een tado v3+ starterskit aan te schaffen.
Werkt de tado bridge op wifi 5 ghz, of moet dat 2.4 ghz zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56
Speedy_Gonzalez schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:19:
Hier hangt ie gewoon aan een ethernet-kabel aan de switch in de meterkast. Is dat geen optie voor je?

Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten of ie via WiFi werkt :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:38
Speedy_Gonzalez schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:19:
Geen van beide, de Bridge moet bedraad op een switch of router aangesloten worden. Helaas niet gevoed via poe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

ardvark99 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:36:
[...]

Geen van beide, de Bridge moet bedraad op een switch of router aangesloten worden. Helaas niet gevoed via poe.
Ik heb de thermostaat op de begane grond, de router op de 1e verdieping, en de ketel op zolder.
De bridge kan dus gewoon op de router met een netwerk kabeltje en dan komt alles goed ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Speedy_Gonzalez schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:43:
[...]

Ik heb de thermostaat op de begane grond, de router op de 1e verdieping, en de ketel op zolder.
De bridge kan dus gewoon op de router met een netwerk kabeltje en dan komt alles goed ?
Yep, zoals de naam al zegd, is de Bridge de connectie met internet en de tado servers. In huis connect de thermostaat en of slimme thermostaat knoppen via een draadloos protocol met de Bridge, zoiets als wat er gebruikt wordt met smarthome oplossingen. Dit is geen WiFi.
En de thermostaat is in de meeste situaties weer bedraad aangesloten met de cv kegel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het is geen 2.4 of 5g wifi: ze maken gebruik van het "6LoWPAN" protocol op 868 MHz (IPv6 Low-power Wireless Personal Area Network). Dat heeft extra laag stroomverbruik en beter bereik door muren etc, in ruil voor een lage data rate (is toch niet nodig voor dit soort apparaten). Een beetje als Zigbee dus van Hue en andere smart devices, maar met als voordeel dat het IP-based is.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 07-01-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:37
Kennis aan het maken met Tado, eerder al gepost wat mijn beoogde setup is (zie hier). Inmiddels heb ik alles besteld en op 2 knoppen na alles in huis. De klep voor de vloerverwarming is geplaatst even als de bypass.

Gister ochtend contact opgenomen met de Tado support, om me voor te bereiden op de installatie. Aangezien het naar mijn idee niet een hele standaard oplossing is leek het me handig om vast contact te zoeken met de vraag wat ik allemaal kan gaan verwachten. En voor welke specifieke zaken ik Tado nodig heb om dingen aan te passen.

Het is me wel al duidelijk dat als ik tegen dingen aan loop tijdens de installatie en hierover vragen heb, ik niet heel snel een antwoord hoef te verwachten. Tot op heden namelijk nog niets gehoord. Is dit normaal? Of zijn ze over het algemeen wel snel met reageren op support vragen via de mail?

Heeft iemand een soortgelijke installatie draaien zoals ik (hier) beschrijf? Waar ben je tegen aan gelopen en wat zijn dingen waar ik op moet letten?

Heb de setup ook nog even getekend, voor de duidelijkheid van de afbeelding heb ik de aanvoer/retour van de CV weggelaten bij de 1e etage.
Afbeeldingslocatie: https://s.2215.nl/ZGU5ZTZiY2NjOTg/MGYxZDRlMTBkMDY.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:10
g00gle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:06:
Kennis aan het maken met Tado, eerder al gepost wat mijn beoogde setup is (zie hier). Inmiddels heb ik alles besteld en op 2 knoppen na alles in huis. De klep voor de vloerverwarming is geplaatst even als de bypass.

Gister ochtend contact opgenomen met de Tado support, om me voor te bereiden op de installatie. Aangezien het naar mijn idee niet een hele standaard oplossing is leek het me handig om vast contact te zoeken met de vraag wat ik allemaal kan gaan verwachten. En voor welke specifieke zaken ik Tado nodig heb om dingen aan te passen.

Het is me wel al duidelijk dat als ik tegen dingen aan loop tijdens de installatie en hierover vragen heb, ik niet heel snel een antwoord hoef te verwachten. Tot op heden namelijk nog niets gehoord. Is dit normaal? Of zijn ze over het algemeen wel snel met reageren op support vragen via de mail?

Heeft iemand een soortgelijke installatie draaien zoals ik (hier) beschrijf? Waar ben je tegen aan gelopen en wat zijn dingen waar ik op moet letten?

Heb de setup ook nog even getekend, voor de duidelijkheid van de afbeelding heb ik de aanvoer/retour van de CV weggelaten bij de 1e etage.
[Afbeelding]
Mijn situatie is ongeveer gelijk zoals aan die van jou, echter heb ik geen zoneklep maar gebruik ik de relay van de muurthermostaat om via Domoticz de losse pomp van de vloerverwarming te bedienen.

De uitdaging zit in deze configuratie erin dat de relay van de muurthermostaat normaal wordt gebruikt voor een aan-uit signaal voor de ketel. Nu gebruik je de extentiekit daarvoor (via OpenTherm of een andere) en de relay gebruik je dan voor andere dingen die je wil schakelen bij aan en uitzetten van verwarming.

Toen ik alles had bedacht en uitgewerkt had kon de support mij helaas niet echt helpen met de configuratie en heb ik zelf via het menu in de muurthermostaat dit moeten configureren.
De opties hiervoor staan wel in de handleiding, maar ik moest dan verschillende configuraties samenvoegen. (weet helaas even zo snel niet meer welke opties dat waren).
De relay had ik trouwens wel aangesloten op de NC ipv NO om een beetje wat meer batterijen te besparen (ergens gelezen) omdat hij vaker uit staat dan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Cap schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:31:
Het is geen 2.4 of 5g wifi: ze maken gebruik van het "6LoWPAN" protocol op 868 MHz (IPv6 Low-power Wireless Personal Area Network). Dat heeft extra laag stroomverbruik en beter bereik door muren etc, in ruil voor een lage data rate (is toch niet nodig voor dit soort apparaten). Een beetje als Zigbee dus van Hue en andere smart devices, maar met als voordeel dat het IP-based is.
Het lijkt qua protocol en systeem heel erg op het EQ-3 Max! Systeem. Alleen veel duurder maar wel communicatie met CV ketel. Denk wel het zelfde protocol op 868MHz. Misschien is ie ook aan te sturen met een CUL868??

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

ardvark99 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:24:
[...]

Yep, zoals de naam al zegd, is de Bridge de connectie met internet en de tado servers. In huis connect de thermostaat en of slimme thermostaat knoppen via een draadloos protocol met de Bridge, zoiets als wat er gebruikt wordt met smarthome oplossingen. Dit is geen WiFi.
En de thermostaat is in de meeste situaties weer bedraad aangesloten met de cv kegel.
Nog een vraagje,
Ik heb een nefit ketel welke natuurlijk geen opentherm ondersteunt.
Heb ik dan nog een ems-opentherm converter nodig, of regelt de tado dat ook zelf ?
Ik wil natuurlijk niet dat de thermostaat aan-uit aangesloten moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Speedy_Gonzalez schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:02:
[...]

Nog een vraagje,
Ik heb een nefit ketel welke natuurlijk geen opentherm ondersteunt.
Heb ik dan nog een ems-opentherm converter nodig, of regelt de tado dat ook zelf ?
Ik wil natuurlijk niet dat de thermostaat aan-uit aangesloten moet worden.
Tado v3+ kan EMS praten met je Nefit ketel, ik heb zelf een Nefit ecomline hr 24 met UBA branderautomaat, dat praat prima met elkaar, ook modulerend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

ETH0.1 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:13:
[...]

Tado v3+ kan EMS praten met je Nefit ketel, ik heb zelf een Nefit ecomline hr 24 met UBA branderautomaat, dat praat prima met elkaar, ook modulerend
Top! dan zal ik maar eens gaan kijken of ik ergens de tado voordelig kan aanschaffen, tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:59
BB-One schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Gewoon geen warm water! (Heeft mij wat geld gekost zie mijn post van eeen tijd geleden: BB-One in "Tado Smart Thermostat Topic"

[...]
Dit heb ik uitgezet, maar dan krijg ik ook echt geen warm water meer uit m'n kraan en douche in de badkamer :(

Moet ik dit dan daarna handmatig op m'n ketel weer inschakelen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
Je moet de temperatuur gewoon vast zetten op een door jouw gewenste hoogte. En daar geen tijdschema aankoppelen en dan maar hopen dat er geen update komt van Tado die er een tijdschema aankoppelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 15:59
BB-One schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:33:
[...]

Je moet de temperatuur gewoon vast zetten op een door jouw gewenste hoogte. En daar geen tijdschema aankoppelen en dan maar hopen dat er geen update komt van Tado die er een tijdschema aankoppelt...
ok tnx, dat ga ik dan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:43
BB-One schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:33:
[...]

Maar dan houdt hij het water dus altijd op die temperatuur? Want ik heb denk ik de meest simpele setup thuis, geen vloerverwarming met kleppen of wat dan ook. 1x vloerverwarming op badkamer met thermostaatdraaiknop (geen slimme knop) en die blijft. De rest radiatoren.

Ik heb een remeha avanta 28c en ik wil dus de huidige thermostaat van de muur pakken en dan de tado dr op.

Als ik momenteel de warme kraan aan zet duurt het eventjes voor ik warm water heb. Ik wil dat alles bij het oude blijft muv de thermostaat. Nu heeft de tado een Warm Water ding en ik las eerder dat je dat niet aan hoeft te zetten, maar nu zeg jij dat je dat wel moet?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:48
Just_A_User schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:20:
[...]

Maar dan houdt hij het water dus altijd op die temperatuur? Want ik heb denk ik de meest simpele setup thuis, geen vloerverwarming met kleppen of wat dan ook. 1x vloerverwarming op badkamer met thermostaatdraaiknop (geen slimme knop) en die blijft. De rest radiatoren.

Ik heb een remeha avanta 28c en ik wil dus de huidige thermostaat van de muur pakken en dan de tado dr op.

Als ik momenteel de warme kraan aan zet duurt het eventjes voor ik warm water heb. Ik wil dat alles bij het oude blijft muv de thermostaat. Nu heeft de tado een Warm Water ding en ik las eerder dat je dat niet aan hoeft te zetten, maar nu zeg jij dat je dat wel moet?
Dat 'warm water ding' regelt de temperatuur van het water wat uit je Remeha komt, gewoon je tapwater temperatuur. De Remeha heeft geen boiler ofzo wat je water op temperatuur houdt. (afgezien van hetgeen dat gebruikt wordt bij de comfort stand, maar dat is minimaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedy_Gonzalez schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:18:
[...]

Top! dan zal ik maar eens gaan kijken of ik ergens de tado voordelig kan aanschaffen, tips ?
Voordelig: Tweakers V&A, Marktplaats. Wel goed opletten dat je de gewenste versie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik zal nu ongetwijfeld domme vragen gaan stellen maar, here goes. Dus, ik wil morgen de thermostaat vervangen. Daartoe moet ik de stroom van de ketel uitschakelen. Dan kan ik de stekker van de ketel uittrekken.

Vraag 1. De aanname is (zo zeer weet ik dus niets van stroom maar verdomme, 2 draadjes aansluiten zou toch moeten lukken.) dat als de stroom van de ketel is, en de celcio 20 thermostaat is via een stroomkabeltje naar de ketel verbonden, dat die dan ook geen stroom meer heeft, wat ik kan zien doordat het display op de celcio uit is. Correct?

Vervolgens haal ik de celcio 20 weg, sluit de tado op de juiste manier aan, en stop de stekker bij de ketel (remeha avanta 28c) weer in het stopcontact.

Vraag 2. De ketel krijgt nu weer stroom, maar moet ik de ketel nog ergens apart aanzetten?
Vraag 2b. Moet ik weer dingen op de ketel zelf instellen of is het gewoon stekker er in en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Just_A_User schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:41:
Ik zal nu ongetwijfeld domme vragen gaan stellen maar, here goes. Dus, ik wil morgen de thermostaat vervangen. Daartoe moet ik de stroom van de ketel uitschakelen. Dan kan ik de stekker van de ketel uittrekken.

Vraag 1. De aanname is (zo zeer weet ik dus niets van stroom maar verdomme, 2 draadjes aansluiten zou toch moeten lukken.) dat als de stroom van de ketel is, en de celcio 20 thermostaat is via een stroomkabeltje naar de ketel verbonden, dat die dan ook geen stroom meer heeft, wat ik kan zien doordat het display op de celcio uit is. Correct?

Vervolgens haal ik de celcio 20 weg, sluit de tado op de juiste manier aan, en stop de stekker bij de ketel (remeha avanta 28c) weer in het stopcontact.

Vraag 2. De ketel krijgt nu weer stroom, maar moet ik de ketel nog ergens apart aanzetten?
Vraag 2b. Moet ik weer dingen op de ketel zelf instellen of is het gewoon stekker er in en klaar?
Is je tado wandthermostaat al ingesteld voor je ketel? dan is het een kwestie van ketel uit, draadjes los, draadjes aansluiten op de tado en het werkt.

Als je tado nog niet ingesteld is zou ik er morgen niet aan beginnen ;)

Het kan overigens zijn dat er nog een condensator in je celcio zit, dan blijft het display nog aan terwijl de stroom er wel af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ETH0.1 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:56:
[...]

Is je tado wandthermostaat al ingesteld voor je ketel? dan is het een kwestie van ketel uit, draadjes los, draadjes aansluiten op de tado en het werkt.

Als je tado nog niet ingesteld is zou ik er morgen niet aan beginnen ;)

Het kan overigens zijn dat er nog een condensator in je celcio zit, dan blijft het display nog aan terwijl de stroom er wel af is.
Nee, dat is hij nog niet. Kan dat dan voor je hem aansluit? En wat is het issue dan als ik dat doe nadat ik hem heb aangesloten?

Ik wil m prima eerst instellen, dát lijkt volgens de handleiding het minst ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Just_A_User schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:02:
[...]

Nee, dat is hij nog niet. Kan dat dan voor je hem aansluit? En wat is het issue dan als ik dat doe nadat ik hem heb aangesloten?

Ik wil m prima eerst instellen, dát lijkt volgens de handleiding het minst ingewikkeld?
Je hebt 2 opties:

De wizard doorlopen,
- aanmelden
- ketel selecteren
- huidige thermostaat installeren
- dan is het even wachten (paar dagen gemiddeld)
- dan krijg je van tado aansluitinstructies toegestuurd
(welke draad je bv los moet trekken en waar moet aansluiten)
- oude van de muur
- nieuwe aan de muur
- klaar

Via het professionele menu je ketel instellen
- oude van de muur
- nieuwe aan de muur
- aansluiten
- aanmelden
- tado instellen
- klaar

de 2de versie duurt korter maar met de 1ste krijg je instructies die heel duidelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ETH0.1 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:18:
[...]

Je hebt 2 opties:

De wizard doorlopen,
- aanmelden
- ketel selecteren
- oude van de muur
- nieuwe aan de muur
- klaar

- oude van de muur
- nieuwe aan de muur
- aansluiten
- aanmelden
- tado instellen
- klaar

de 2de versie duurt korter maar met de 1ste krijg je instructies die heel duidelijk zijn
Ik was dus in de veronderstelling dat de opentherm instelling, zoals in de handleiding beschreven is, voldoende was, omdat je dan voor Remeha wordt doorverwezen naar de 'opentherm' aansluitwizard.

Dus, aansluiten, koppelen met bridge, dan een paar instellingen doen mbt hc01 en warm water en zo, en klaar. Dat is dus niet afdoende?

[ Voor 4% gewijzigd door Just_A_User op 09-01-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Just_A_User schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:21:
[...]

Ik was dus in de veronderstelling dat de opentherm instelling, zoals in de handleiding beschreven is, voldoende was, omdat je dan voor Remeha wordt doorverwezen naar de 'opentherm' aansluitwizard.

Dus, aansluiten, koppelen met bridge, dan een paar instellingen doen mbt hc01 en warm water en zo, en klaar. Dat is dus niet afdoende?
ja dat is afdoende, maar omdat je onzeker overkwam over de bekabeling is er ook de mogelijkheid voor uitgebreide instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ETH0.1 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:22:
[...]

ja dat is afdoende, maar omdat je onzeker overkwam over de bekabeling is er ook de mogelijkheid voor uitgebreide instructies.
Nou, ik zit net een video te kijken, en blijkbaar kun je dus je ketel + huidige thermostaat kiezen en dan krijg je dus letterlijk voorgeschoteld wat je moet doen? Dat is wel tof als dat zo werkt.

Mijn probleem zit m er in dat ik niks aan de ketel wil hoeven doen. Ik ben tevreden hoe dat nu is, en wil dus letterlijk alleen de thermostaat aan de muur vervangen voor de tado, maar ik ben dus wat onzeker over dat stroomverhaal omdat ik dus in de meterkast die circuit breaker om kan zetten of de stekker uit de ketel kan trekken, maar ik heb geen spanningsmeter dus ik wil zeker weten dat ik geen oplawaai krijg als ik de celcio van de muur trek :P

Het zijn maar 2 kabeltjes, dat lukt me nog wel maar aangezien ik nog nooit iets met stroom zelf gedaan heb ben ik onzeker. En als ik het nooit ga doen leer ik het ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Hier ook de TADO aangesloten op een remeha 28c.
Gewoon de wizard gevolgd, werkt perfect. Ik heb wel handmatig op de ketel de temperatuur teruggezet van het tapwater naar 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
KingsCrown schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:50:
Hier ook de TADO aangesloten op een remeha 28c.
Gewoon de wizard gevolgd, werkt perfect. Ik heb wel handmatig op de ketel de temperatuur teruggezet van het tapwater naar 60 graden.
Volgens mij staat dat bij mij op 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSilkn
  • Laatst online: 24-07 07:18
Goedemorgen,

Ik heb na het lezen van dit forum ook de stap genomen om tado thermostaat met 8 slimme knoppen. Met goede moed aan het installeren begonnen en een account aangemaakt krijg ik na 3 dagen van Tado te horen dat mijn Atag extreme I36e niet aan te sluiten is? Heeft iemand deze kachel wel aangesloten.In de antwoorden van @tado zou de thermostaat volgens atag-WIZe protocol kunnen acteren als een atag thermostaat? Tevens krijg ik nu te horen dat de niet goed garantie telt alleen als je hem op de tado site gekocht heb :-(.
Al verschillende mails gestuurd met verwijzingen naar de uitspraken van Tado op dit forum maar krijg totaal geen antwoord.
Hoor graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-09 11:04
Ook ik zit te denken om een Tado thermoistaat te kopen maar ik ben nog aan het twijfelen.
Momenteel hebben we een oude nefit ecomline vr 24 ketel met een honeywell thermostaat in de woonkamer. de thermostaat zet de ketel aan als ik deze instel op een hogere temperatuur dan dat het daadwerkelijk in de woonkamer is, het nadeel hiervan is dat ik de temperatuur in de woonkamer hoger moet zetten als ik de verwarming bijvoorbeeld in de badkamer aan wil zetten.

Mijn idee is om voor nu een thermostaat te kopen met 3 thermostaatknoppen. 2 voor de slaapkamers en 1 voor de badkamer. ik neem aan dat die knoppen ook de ketel kunnen bestuurden waardoor ik dus de ketel aan kan zetten door aan de knop te draaien in de badkamer toch?

Daarbij vroeg ik me nog af of een tado abonnement nodig is om de koppeling te maken met bijvoorbeeld google home of homey, ik weet dat je een abonnement nodig hebt om fencing aan te zetten maar als ik een flow in homey zou kunnen maken dan zou ik dit in principe zonder abonnement kunnen doen lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ETH0.1
TomSilkn schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:09:
Tevens krijg ik nu te horen dat de niet goed garantie telt alleen als je hem op de tado site gekocht heb :-(.
Dat lijkt me logisch, je moet zijn bij het bedrijf waar je het gekocht hebt.

Als Philips een TV produceert met een kostprijs van 100 euro, de distributeur koopt het apparaat voor 120 euro in, gaat naar de retailer en die verkoopt het voor 150. Dan kun je niet verwachten van Philips dat ze die TV van je terug kopen voor de 150 euro die jij er voor betaald hebt. Dan zou Philips netto 30 euro inkomsten mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemorgen,

Ik heb na het lezen van dit forum ook de stap genomen om tado thermostaat met 8 slimme knoppen. Met goede moed aan het installeren begonnen en een account aangemaakt krijg ik na 3 dagen van Tado te horen dat mijn Atag extreme I36e niet aan te sluiten is? Heeft iemand deze kachel wel aangesloten.In de antwoorden van @tado zou de thermostaat volgens atag-WIZe protocol kunnen acteren als een atag thermostaat? Tevens krijg ik nu te horen dat de niet goed garantie telt alleen als je hem op de tado site gekocht heb :-(.
Al verschillende mails gestuurd met verwijzingen naar de uitspraken van Tado op dit forum maar krijg totaal geen antwoord.
Hoor graag.
Omdat ik vanaf hier geen toegang heb tot uw aanvraag bij onze support kan ik niet met zekerheid zeggen waarom uw systeem misschien niet geschikt is. Als u bijvoorbeeld aan ATAG Brain thermostaat heeft zullen we over het algemeen zeggen dat hij niet geschikt is.

https://www.tado.com/professional-manuals

U kunt via bovenstaande manual zelf de tado op OpenTherm zetten, onze support kan dan de speciale vendor ID voor ATAG op het OpenTherm protocol zetten zodat wij exact het ATAG-WiZe protocol (OpenTherm met ATAG Vendor ID) nadoen.

Onze "Niet goed geld terug garantie" is alleen geldig op producten die bij onze eigen webshop gekocht zijn. Andere plekken waar u tado kunt kopen hebben hun eigen retourprocedure. Als u via internet gekocht heeft dan heeft u altijd de 14 dagen "wet kopen op afstand" retourperiode volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

knarf_st schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 02:08:
[...]

Check aub even bij Tado of het systeem werkt met jou Remeha Quinta 35C. Ik wilde een tijdje geleden ook de Tado aanschaffen voor mijn Remeha Quinta 28C die op mijn vloerverwarming is aangesloten en heb toen contact gehad met Tado. Kreeg de volgende reactie:

Helaas heb ik erg slechte ervaringen met wanneer we een Remeha Celcia 20 thermostaat vervangen bij een Remeha Quinta ketel. De vloerverwarmingverdeler lijkt wel thermostatische ventielen te hebben al kan ik de precieze maat niet aflezen. Toch, vanwege onze slechte ervaringen met de combinatie tado°+Celcia/Quinta, vrees ik dat ik aan moet geven dat we incompatibel zijn met uw systeem.

Zou even checken met Tado voordat je een aankoop doet!
Ik heb laatst met de Black Friday actie een set gekocht van Thermostaat starterkit en 6 knoppen. Via 50five had ik 55 dagen retourrecht.
De knoppen moet ik nog laten monteren (heb nog geen thermostatische ventielen bij de radiatoren), maar de thermostaat heb ik ondertussen aangesloten, ter vervanging van de standaard Remeha thermostaat.
Dit werkt tot nu toe perfect! Uiteraard nog geen gescheiden zones, maar de eerste potentiele horde is genomen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
....... krijg ik na 3 dagen van Tado te horen dat mijn Atag extreme I36e niet aan te sluiten is? Heeft iemand deze kachel wel aangesloten........
Bedoelt u Atag i36ec? (Is "exteme" niet een ketel van Intergas?). Bij mij werkt de combinatie Atag i36ec en Tado goed. Het aansluiten was een probleem omdat een extra adapter OT-LPA gemonteerd moest worden op de ketel. In die module zat een fout waar de Atag deskundige pas na lang zoeken achter kwam. De Tado Slimme Thermostaat is vervolgens op de adapter aangesloten volgens de handleiding en stuurt de ketel goed aan. De Tado thermostaat vervangt de bij de ketel geleverde Atag-thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:14
@tado Ik heb sinds gisteren een losse radiatorknop in een van onze kamers gelegd voor een betrouwbaardere temperatuurmeting ipv onder de vensterbank achter het gordijn. Is het mogelijk om hier de motor van uit te schakelen? Ik neem aan dat dat gunstiger is voor de batterij namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 15:02
lolgast schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:48:
@tado Ik heb sinds gisteren een losse radiatorknop in een van onze kamers gelegd voor een betrouwbaardere temperatuurmeting ipv onder de vensterbank achter het gordijn. Is het mogelijk om hier de motor van uit te schakelen? Ik neem aan dat dat gunstiger is voor de batterij namelijk.
Ik gok van niet… want de knoppen zijn hier niet voor bedoeld… Tado verwacht dat je gewoon een thermostaat ophangt.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
Greetoz schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Ik gok van niet… want de knoppen zijn hier niet voor bedoeld… Tado verwacht dat je gewoon een thermostaat ophangt.
Er is al vaker gevraagd om een losse (goedkope) temperatuurvoeler in dit forum, maar ook op: https://community.tado.co...9/losse-temperatuurvoeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
HGBMason schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:28:
[...]

Er is al vaker gevraagd om een losse (goedkope) temperatuurvoeler in dit forum, maar ook op: https://community.tado.co...9/losse-temperatuurvoeler
Klopt hier word al jaren om gevraagd. Maar Tado doet het niet.. dus verwacht er niet teveel van.

Maar er werd gevraagd of de motor van de knop uit zou kunnen… En ik denk dat dat niet kan ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Andere optie is dat ik de knop sloop en de motor zelf loshaal, maar ik neem aan dat dit gewoon geregeld kan worden. Ze kunnen hem namelijk ook 'zwaarder' zetten als hij de knop van de radiator niet ingedrukt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Greetoz schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Ik denk van wel, je kiest namelijk in de app welke knop/sensor de temp van de ruimte moet meten.

kan alleen wel zijn dat de knop in storing springt omdat hij geen weerstand voelt tijdens de initialisatie en denkt dat hij niet is aangesloten op een radiatorkraan, maar dat kun je vast wel faken. :)

meten op de knop gebeurd trouwens op hele graden, dat is niet heel accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@ETH0.1 Tijdens de installatie heb ik hem voor het gemak en de snelheid gewoon op de plek geschroefd waar de huidige knop al zit. Anders geeft hij inderdaad een foutmelding.

Ter illustratie overigens: In de betreffende kamer staat de temperatuur ingesteld op 16 graden (kinderkamer) De verwarming gaat hier tussen 20:00 uur en 7:00 uur ongeveer 6 à 7 keer aan op een nacht. Afgelopen nacht: 0. En de temperatuur op controlemeter is hetzelfde als de afgelopen week. Over besparing gesproken (@tado .....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
ETH0.1 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:40:
[...]

Ik denk van wel, je kiest namelijk in de app welke knop/sensor de temp van de ruimte moet meten.

kan alleen wel zijn dat de knop in storing springt omdat hij geen weerstand voelt tijdens de initialisatie en denkt dat hij niet is aangesloten op een radiatorkraan, maar dat kun je vast wel faken. :)

Ik doelde op het feit of de motor uit gezet kon worden. Tuurlijk kan je een knop als hoofdapparaat instellen… Maar de knoppen zijn niet bedoeld om gewoon los ergens te leggen. Dat het werkt is een 2e..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 18:00
Vraagje..

De situatie is als volgt..
Ik heb beneden vloerverwarming en daar ook de slimme tado v2 thermostaat.
Boven heb ik radiators, ik zou graag willen dat ik boven ook een kamer iets warmer zou willen laten worden dan de temperatuur dan waar de thermostaat beneden op staat?
Voor deze kamer zou ik dan een tado slimme radiatorknop willen aanschaffen

Klopt het dat dit alleen mogelijk is met een bepaalde klep er tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tado ik zie dat je weer actief bent, kan je hier nog wat over zeggen? :)
Cap schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:01:
@tado hoort de warm water functie nog iets te doen i.c.m. een Remeha Avanta ketel? Of ik de optie nu "uit" of op 30 graden of op 65 graden zet via thermostaat of app, ik merk niet dat de ketel iets gaat doen. Sta ik bij een (koude) ketel en zet ik warm water van "uit" op 65 graden dan zou de ketel toch moeten gaan werken om het water voor te verwarmen?

Situatie:
- Remeha Avanta ketel warm water optie (P4) staat op 2 Regelaar afhankelijk. Met de Remeha iSense en eTwist kon ik dan instellen of het tapwater voorverwarmd moest worden of niet.
Andere opties op de ketel: 0 = dagcyclus (= volgens mij voorverwarmen volgens klokprogramma?), 1 = ECO (= niet voorverwarmen).
- Als ik bij de sectie "Warm water" kijk in de Tado app dan staan zowel de Tado Extensiekit en de Tado thermostaat vermeld onder apparaten, onder vermelding van "Deze slimme thermostaat regelt je warme water. je kunt de warmwaterinstellingen zien en veranderen op dit apparaat."
- Verander ik de warm water temperatuur op de thermostaat dan wordt die ook in de app gewijzigd, het lijkt wat dat betreft dus te werken.

Nou had ik hem standaard op de iSense staan op "niet voorverwarmen", maar nu ik met de Tado de ketel op afstand kan bedienen of een eigen klokprogramma geven is voorverwarmen soms wel handig. Als dit tenminste ook werkt. :) Functie is verder niet essentieel, als het eigenlijk niets doet kan ik warm water net zo goed verwijderen, overbodige clutter in de app. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
ETH0.1 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:18:
[...]

Je hebt 2 opties:

De wizard doorlopen,
- aanmelden
- ketel selecteren
- oude van de muur
- nieuwe aan de muur
- klaar

- oude van de muur
- nieuwe aan de muur
- aansluiten
- aanmelden
- tado instellen
- klaar

Hoezo een paar dagen wachten? Ik pakte mijn thermostaat uit de verpakking en binnen 15 minuten werkte alles. Hangt dat af van de ketel oid? Gewoon via OpenTherm zonder extensiekit aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:34:
@tado ik zie dat je weer actief bent, kan je hier nog wat over zeggen? :)

[...]
Warm water is anders per ketelmerk en zelfs per ketel.

Het kan zijn dat het zo goed als geen effect heeft, maar voor sommige ketels is "warm water uit" ook echt geen warm water uit de kraan.

Voor combi-ketels is warm water sturing echt niet heel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:48:
Op 7 januari 2020 in de Engelse Tado community bijdrage van Jacopo2 over het ombouwen van een radiatorknop tot losse voeler:
https://community.tado.co...diator-thermostats#latest

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tado ketel is Remeha Avanta 28c. Het punt is dat je 3 mogelijkheden hebt om op de ketel in te stellen: 1. voorverwarmen aan, 2. voorverwarmen uit, en 3. "regelaar volgen". Die regelaar volgen stand werkt perfect icm de Remeha iSense (of eTwist?) thermostaat: dan kan je dus vanaf de thermostaat het voorverwarmen van het warm water aan of uit zetten.

De Tado installatiehandleiding voor de Remeha Avanta suggereert alsof je het WW aan / uit kan zetten, maar dit werkt in ieder geval niet met de ketel op stand "regelaar volgen", terwijl dat toch de logische stand zou moeten zijn hiervoor, immers: de andere 2 standen op de ketel forceren "aan" of "uit". Als het helemaal niet werkt is het beter om het niet in de installatiehandleiding voor deze ketel op te nemen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
HGBMason schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:56:
[...]

Op 7 januari 2020 in de Engelse Tado community bijdrage van Jacopo2 over het ombouwen van een radiatorknop tot losse voeler:
Deze comment. Hij gaat het iig proberen. https://community.tado.co...omment/7287/#Comment_7287

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
HGBMason schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:56:
[...]

@tado
Dit is een veel gevraagde feature zowel hier op het forum en dus ook op de verschillende communities op jullie eigen site. Het is eigenlijk best raar dat iemand een knop gaat hacken en er een eigen case omheen gaat bouwen voor iets wat relatief simpel te maken moet zijn.

Kunnen jullie niet eens met de engineers van Tado gaan praten en kijken wat er mogelijk is? of staat dit al op de agenda/roadmap/feature list (die is helaas niet meer zichtbaar voor ons)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20

mphilipp

Romanes eunt domus

ETH0.1 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:34:
[...]
@tado
Dit is een veel gevraagde feature zowel hier op het forum en dus ook op de verschillende communities op jullie eigen site. Het is eigenlijk best raar dat iemand een knop gaat hacken en er een eigen case omheen gaat bouwen voor iets wat relatief simpel te maken moet zijn.

Kunnen jullie niet eens met de engineers van Tado gaan praten en kijken wat er mogelijk is? of staat dit al op de agenda/roadmap/feature list (die is helaas niet meer zichtbaar voor ons)?
Ik zou eigenlijk liever zien dat ze een interface maken naar apparatuur die daar al voor in omloop is. Ik heb bv Netatmo spul, met binnen én buitenmeters. Het zou handig zijn als ie MIJN weer meet ipv het weer in een achtertuin van een woonwijk. Ik zit op 20 hoog, dus bij mij is de temp toch altijd iets anders als op grondnivo.

Ik kan me trouwens voorstellen dat Tado dit bewaart voor V4, zodat ze een mooie lijst van upgrades kunnen tonen en klanten een reden geven om over te gaan naar NextGen... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Oke, ik heb zojuist de installatie uitgevoerd. Dat wil zeggen, hij hangt op zijn plek, is verbonden met de bridge, etc. Ik heb zojuist gevoeld of ik warm water kreeg, en dat krijg ik.

Echter, ik had nog geen verwarming aan thuis, en ik heb een Hue bewegingssensor staan, die ook temperatuur aangeeft. Met de Celcia 20, als ik die instelde op 19,4, en de temperatuur was volgens de Celcia 19,4, dan vond de Hue sensor dat het 19,61 was.

Nou goed, prima.

Echter, daar ik nu pas de verwarming aan heb gezet (hoop ik), geeft de Hue Sensor aan dat het nu binnen 17,35 is. Ik heb de temperatuur op de Tado nu ingesteld op 19,4, maar die vind om te beginnen al dat het 18,7 is.

Dat is grofweg 1,5 graad verschil. Die gaat dus nu, is mijn theorie, maar verwarmen tot het volgens T ado 19,4 is, wat 0,7 graad is. Echter, 17,35 + 0,7 is 18,05, wat dus 1,35 graden verschil is. Dat lijkt me niet de bedoeling, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Ik neem aan dat je je Hue sensoren aan het plafond hebt hangen? Daar is het sowieso warmer dan op de (oog) hoogte van je thermostaat. Buiten dat het er op lijkt dat de Hue niet de meest accurate temperaturen aan lijken te geven, als ik het Hue forum lees (al een jaar of wat). Heb je geen losse (analoge) thermometer liggen? Hand die eens naast je thermostaat om een goed beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
robkrekel schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:24:
Ik neem aan dat je je Hue sensoren aan het plafond hebt hangen? Daar is het sowieso warmer dan op de (oog) hoogte van je thermostaat. Buiten dat het er op lijkt dat de Hue niet de meest accurate temperaturen aan lijken te geven, als ik het Hue forum lees (al een jaar of wat). Heb je geen losse (analoge) thermometer liggen? Hand die eens naast je thermostaat om een goed beeld te krijgen.
Nee, hangt niet aan het plafond, staat op een kast en die is ongeveer 1,70 hoog vermoed ik. Ik vind het vreemd dat dat niet accuraat zou zijn, want dan zou op 0,2 graad de Celcia en de Hue sensor dezelfde temperatuur aan moeten geven, toevallig?

Want ik zette de Celcia op 19,4 -> Hue werd 19,61. Dat was een verschil van 0,2. Nu zei de Tado, net voor de verwarming aan ging dat het al 18,7 was, wat ik dus absoluut niet geloof, want dan zou het bijna zo warm zijn als dat wij normaal gesproken de verwarming hebben staan, en zo voelde het absoluut niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat @robkrekel zegt. Daarnaast geeft het even de tijd. Als hij net uit de verpakking komt en je er met je warme handen aan hebt lopen prutsen dan kan hij best iets hoger meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:05
Just_A_User schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:19:
...

Echter, daar ik nu pas de verwarming aan heb gezet (hoop ik), geeft de Hue Sensor aan dat het nu binnen 17,35 is. Ik heb de temperatuur op de Tado nu ingesteld op 19,4, maar die vind om te beginnen al dat het 18,7 is.

Dat is grofweg 1,5 graad verschil. Die gaat dus nu, is mijn theorie, maar verwarmen tot het volgens T ado 19,4 is, wat 0,7 graad is. Echter, 17,35 + 0,7 is 18,05, wat dus 1,35 graden verschil is. Dat lijkt me niet de bedoeling, toch?
In mijn ervaring geeft de Hue Sensor altijd een te lage waarde aan. Tado, Netatmo en een klassieke thermometer zijn het altijd met elkaar eens, met een 0,4 graden marge. De Hue Sensor zit gemiddeld zo'n 1,5 graden te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Mr.D78 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:26:
[...]

In mijn ervaring geeft de Hue Sensor altijd een te lage waarde aan. Tado, Netatmo en een klassieke thermometer zijn het altijd met elkaar eens, met een 0,4 graden marge. De Hue Sensor zit gemiddeld zo'n 1,5 graden te laag.
Ja, dat kan, maar de Celcio en de Hue waren het op 0,2 graden met elkaar eens. Die 19,4/19,6 vinden wij erg aangenaam. Daar willen we dus heen terug. Dus ik moet gaan proberen hoe lang het duurt voor ik op die temperatuur zit.

Volgens Tado is het momenteel nu 19 graden, maar de Hue geeft nu 18,48 aan. Dat zou betekenen dat als Tado doorgaat naar de ingestelde temperatuur van 19,4, het op de Hue 18,9 is, grofweg. Dat zou betekenen dat ik op de Tado een correctie in moet stellen van 0,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:57:
@tado
De Tado installatiehandleiding voor de Remeha Avanta suggereert alsof je het WW aan / uit kan zetten, maar dit werkt in ieder geval niet met de ketel op stand "regelaar volgen", terwijl dat toch de logische stand zou moeten zijn hiervoor, immers: de andere 2 standen op de ketel forceren "aan" of "uit". Als het helemaal niet werkt is het beter om het niet in de installatiehandleiding voor deze ketel op te nemen lijkt me.
Goed, ik heb nu eindelijk door hoe de Warm Water instelling van Tado werkt met een Remeha Avanta combiketel:
  • Tado WW UIT = WW temperatuur is gelijk aan de instelling van de ketel (65 graden).
  • Tado WW AAN = WW temperatuur volgt (ongeveer) de in de Tado app gekozen temperatuur (in mijn geval 1 tot 3 graden lager, tot maximaal die ingesteld op de ketel).
  • Onder de 42 graden doet de Tado instelling niets: het water blijft dan steeds dezelfde temperatuur, in mijn geval 37 graden. De brander kan waarschijnlijk gewoon niet lager. :)
Mijn temperatuurstaatje:
Tado op stand UIT = cv ketel stand = 65 graden
Tado < 42 graden = 37 graden
Tado 45 graden = 42 graden
Tado 50 graden = 47 graden
Tado 55 graden = 53 graden
Tado 60 graden = 58 graden
Tado 65 graden = 64 graden

Voorverwarmen heb ik uit staan op de ketel (Eco modus).

De UIT stand vind ik best verwarrend trouwens: dat betekent in het geval van de Avanta dus dat de temperatuur NIET gelimiteerd wordt door Tado maar de maximale waarde is zoals ingesteld op de cv ketel.

Hoeveel mensen zullen niet denken dat ze de afwezigheidsmodus warm water op UIT moeten zetten? Maar dan staat warm water dus juist niet uit, en staat voorverwarmen op de ketel aan (volgens mij de standaard instelling) dan verbruik je dus méér energie. Dat moet toch duidelijker kunnen?
Mr.D78 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:26:
[...]

Tado, Netatmo en een klassieke thermometer zijn het altijd met elkaar eens, met een 0,4 graden marge. De Hue Sensor zit gemiddeld zo'n 1,5 graden te laag.
Van Tado heb ik 2 thermostaten en van Netatmo 1 basisstation + buitenmodule en 2 extra binnenmodules. Ik ben al een tijdje bezig deze te monitoren op de waardes, niet alleen temperatuur maar ook rel. luchtvochtigheid, CO2 en druk. Voor dat doel heb ik ze allemaal vlak bij elkaar op een tafel geplaatst, ver verwijderd van verwarmingsbronnen en ramen.

Neem ik mijn infrarood thermometer en mijn Fluke DMM met probe als referentie dan zitten de (ongecorrigeerde) waarden van de 2 Tado's 0.3 a 0.4 graad hoger, de Netatmo binnenmodules en buitenmodule 0.1 a 0.2 graad hoger en het Netatmo basisstation 0.5 graad hoger.

Allemaal acceptabele afwijkingen. Overigens denk ik dat het basisstation iets hoger afleest omdat deze vermoedelijk zelf het meeste warmte produceert door de benodigde wifi / processing power, en dat daar door Netatmo niet voor gecorrigeerd is. Maar daarvoor zou je eigenlijk flink veel Netatmo data moeten middelen.

Luchtvochtigheid van de Netatmo modules zit binnen de 3%, de ene Tado leest 3% lager dan het gemiddelde, de andere zit precies op het gemiddelde van de Netatmo's. De humidity sensors van de Netatmo's kan je kalibreren, die van Tado volgens mij niet. Kalibratie kan door een diep verzadigde keukenzoutoplossing (zoutwater prut zeg maar) in een bakje te doen en de te kalibreren module(s) erbij (niet in!!!) te plaatsen in een afgesloten ziplock bag. Minstens 12 uur wachten voor stabilisatie, bij een temperatuur van 20 graden is de relatieve vochtigheid dan 75%.

Bij metingen moet je wel altijd rustig afwachten tot er een stabiele temperatuur heerst, want bij veranderingen reageren de verschillende modules allemaal anders (langzamer / sneller). Bij vochtheidsmetingen moet je helemaal een flink aantal uur de tijd nemen om het apparaat te laten acclimatiseren aan de omgeving.

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 10-01-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:05
@Just_A_User
@Cap

Leuk te lezen dat ik niet de enige tweaker ben die zich daar druk over kan maken. Metingen moeten kloppen, het liefst met een zo klein mogelijke marge.

Netatmo (sorry offtopic) kalibreren was mij niet bekend, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Cap schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:32:
[...]

Goed, ik heb nu eindelijk door hoe de Warm Water instelling van Tado werkt met een Remeha Avanta combiketel:
  • Tado WW UIT = WW temperatuur is gelijk aan de instelling van de ketel (65 graden).
  • Tado WW AAN = WW temperatuur volgt (ongeveer) de in de Tado app gekozen temperatuur (in mijn geval 1 tot 3 graden lager, tot maximaal die ingesteld op de ketel).
  • Onder de 42 graden doet de Tado instelling niets: het water blijft dan steeds dezelfde temperatuur, in mijn geval 37 graden. De brander kan waarschijnlijk gewoon niet lager. :)
Mijn temperatuurstaatje:
Tado op stand UIT = cv ketel stand = 65 graden
Tado < 42 graden = 37 graden
Tado 45 graden = 42 graden
Tado 50 graden = 47 graden
Tado 55 graden = 53 graden
Tado 60 graden = 58 graden
Tado 65 graden = 64 graden

Voorverwarmen heb ik uit staan op de ketel (Eco modus).

De UIT stand vind ik best verwarrend trouwens: dat betekent in het geval van de Avanta dus dat de temperatuur NIET gelimiteerd wordt door Tado maar de maximale waarde is zoals ingesteld op de cv ketel.

Hoeveel mensen zullen niet denken dat ze de afwezigheidsmodus warm water op UIT moeten zetten? Maar dan staat warm water dus juist niet uit, en staat voorverwarmen op de ketel aan (volgens mij de standaard instelling) dan verbruik je dus méér energie. Dat moet toch duidelijker kunnen?

[...]

Van Tado heb ik 2 thermostaten en van Netatmo 1 basisstation + buitenmodule en 2 extra binnenmodules. Ik ben al een tijdje bezig deze te monitoren op de waardes, niet alleen temperatuur maar ook rel. luchtvochtigheid, CO2 en druk. Voor dat doel heb ik ze allemaal vlak bij elkaar op een tafel geplaatst, ver verwijderd van verwarmingsbronnen en ramen.

Neem ik mijn infrarood thermometer en mijn Fluke DMM met probe als referentie dan zitten de (ongecorrigeerde) waarden van de 2 Tado's 0.3 a 0.4 graad hoger, de Netatmo binnenmodules en buitenmodule 0.1 a 0.2 graad hoger en het Netatmo basisstation 0.5 graad hoger.

Allemaal acceptabele afwijkingen. Overigens denk ik dat het basisstation iets hoger afleest omdat deze vermoedelijk zelf het meeste warmte produceert door de benodigde wifi / processing power, en dat daar door Netatmo niet voor gecorrigeerd is. Maar daarvoor zou je eigenlijk flink veel Netatmo data moeten middelen.

Luchtvochtigheid van de Netatmo modules zit binnen de 3%, de ene Tado leest 3% lager dan het gemiddelde, de andere zit precies op het gemiddelde van de Netatmo's. De humidity sensors van de Netatmo's kan je kalibreren, die van Tado volgens mij niet. Kalibratie kan door een diep verzadigde keukenzoutoplossing (zoutwater prut zeg maar) in een bakje te doen en de te kalibreren module(s) erbij (niet in!!!) te plaatsen in een afgesloten ziplock bag. Minstens 12 uur wachten voor stabilisatie, bij een temperatuur van 20 graden is de relatieve vochtigheid dan 75%.

Bij metingen moet je wel altijd rustig afwachten tot er een stabiele temperatuur heerst, want bij veranderingen reageren de verschillende modules allemaal anders (langzamer / sneller). Bij vochtheidsmetingen moet je helemaal een flink aantal uur de tijd nemen om het apparaat te laten acclimatiseren aan de omgeving.
Bij mij staat de avanta 28c op "eco" voor WW. Als ik de WW op de Tado op Uit zet, krijg ik gewoon geen warm water meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is opmerkelijk. Daar staat de Avanta 28c bij mij ook op (P4 op standje 1 = eco) maar als ik hem op uit zet krijg ik gewoon warm water van 65 graden. Ook op stand 2 = regelaar afhankelijk (de default waarde, daar stond ie eerst op) hetzelfde gedrag. In tegenstelling tot wanneer ik de iSense thermostaat aansluit en het warm water daarop uit zet.

0 = Dagcyclus
1 = ECO-stand
2 = Regelaarafhankelijk (default)

Mogelijk verschil: mijn Tado (TS, HC01, HWv) is aangesloten via de Extensiekit (EKv) die communiceert met de ketel via opentherm (D01). De thermostaat is in mijn geval dus alleen een temperatuursensor (en user interface). In jouw geval communiceert de thermostaat wellicht direct met de ketel (geen extensiekit)? Misschien werkt de instelling HWv met de extensiekit niet goed en op de thermostaat wel.

@tado kan het daaraan liggen? Bugje in aansturing ketel via extensiekit ipv thermostaat?

[ Voor 50% gewijzigd door Cap op 10-01-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Mr.D78 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:10:
@Just_A_User
@Cap

Leuk te lezen dat ik niet de enige tweaker ben die zich daar druk over kan maken. Metingen moeten kloppen, het liefst met een zo klein mogelijke marge.

Netatmo (sorry offtopic) kalibreren was mij niet bekend, bedankt voor de tip!
Ja, dat zijn wel dingen waar ik me druk over kan maken ja. Ik stoorde me ook aan die 0,2 graad afwijking tussen Hue vs Celcia thermostaat, maar goed, dat is dan zo. Maar zo'n grote afwijking kan gewoon niet nee, al lijkt het, hoe warmer het wordt, wel mee te vallen met de afwijking. Morgen nog maar eens wat verder prutsen tweaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Cap schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:28:
Dat is opmerkelijk. Daar staat de Avanta 28c bij mij ook op (P4 op standje 1 = eco) maar als ik hem op uit zet krijg ik gewoon warm water van 65 graden. Ook op stand 2 = regelaar afhankelijk (de default waarde, daar stond ie eerst op) hetzelfde gedrag. In tegenstelling tot wanneer ik de iSense thermostaat aansluit en het warm water daarop uit zet.

0 = Dagcyclus
1 = ECO-stand

Mogelijk verschil: mijn Tado (TS, HC01, HWv) is aangesloten via de Extensiekit (EKv) die communiceert met de ketel via opentherm (D01). De thermostaat is in mijn geval dus alleen een temperatuursensor (en user interface). In jouw geval communiceert de thermostaat wellicht direct met de ketel (geen extensiekit)? Misschien werkt de instelling HWv met de extensiekit niet goed en op de thermostaat wel.

@tado kan het daaraan liggen? Bugje in aansturing ketel via extensiekit ipv thermostaat?
Aangezien jij ook een Avanta hebt stel ik jou deze vraag. Ik heb dus vanmiddag de handleiding gevolgd, door mijn exacte ketel (Avanta 28c) in te geven, en als thermostaat de Remeha Celcia 20. Aangezien die opentherm doet was dus alles zo ook aangesloten.

Ik doe dan even de aanname dat ik op de Tado zélf niets meer hoef in te stellen? Of heb ik dat mis? Moet ik daar nu alsnog dat HC01 etc instellen? Want ik heb namelijk dus ook niet ingesteld Warm Water = Aan, maar dat ís wel de instelling nu, want dat kan ik in de app zien.

Ik kreeg op enig moment tijdens de keuzes maken om de handleiding te genereren wel een vraag over warm water, met als vermelding dat ALS het antwoord 'ja' was, je op de thermostaat dan een afbeelding van een kraantje zag. Nou, die heb ik vaak gezien op de Celcia, dus heb ik daar 'ja' als antwoord gegeven. Dat zal de reden zijn dat Warm Water staat ingesteld op 'ja'.

Dat HC01, dát heb ik dus niet handmatig ingesteld, maar ik vermoed dat ie die instelling ophaalde uit de ketel + thermostaat combinatie, maar daarvan ben ik dus niet zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door Just_A_User op 10-01-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSilkn
tado schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:29:
[...]

Omdat ik vanaf hier geen toegang heb tot uw aanvraag bij onze support kan ik niet met zekerheid zeggen waarom uw systeem misschien niet geschikt is. Als u bijvoorbeeld aan ATAG Brain thermostaat heeft zullen we over het algemeen zeggen dat hij niet geschikt is.

https://www.tado.com/professional-manuals

U kunt via bovenstaande manual zelf de tado op OpenTherm zetten, onze support kan dan de speciale vendor ID voor ATAG op het OpenTherm protocol zetten zodat wij exact het ATAG-WiZe protocol (OpenTherm met ATAG Vendor ID) nadoen.

Onze "Niet goed geld terug garantie" is alleen geldig op producten die bij onze eigen webshop gekocht zijn. Andere plekken waar u tado kunt kopen hebben hun eigen retourprocedure. Als u via internet gekocht heeft dan heeft u altijd de 14 dagen "wet kopen op afstand" retourperiode volgens mij.
goedenavond. bedankt voor snelle antwoord. Ik heb dezelfde vraag gesteld aan de duitse helpdesk binnen 1 dag antwoord netjes met aansluitschema. Erg slecht van de nederlandse helpdesk nog steeds geen antwoord,. Ondanks ik naar het forum verwezen heb. Jullie raken zo gewoon onnodig klanten kwijt Morgen de kachel maar eens open schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024

0 = Dagcyclus
1 = ECO-stand

Klopt, de thermostaat praat via OT met de Avanta. Ik heb geen extensiekit in mijn setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSilkn
HGBMason schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Bedoelt u Atag i36ec? (Is "exteme" niet een ketel van Intergas?). Bij mij werkt de combinatie Atag i36ec en Tado goed. Het aansluiten was een probleem omdat een extra adapter OT-LPA gemonteerd moest worden op de ketel. In die module zat een fout waar de Atag deskundige pas na lang zoeken achter kwam. De Tado Slimme Thermostaat is vervolgens op de adapter aangesloten volgens de handleiding en stuurt de ketel goed aan. De Tado thermostaat vervangt de bij de ketel geleverde Atag-thermostaat.
Ja sorry was nog vroeg vanmorgen. ik bedoel de i36c. bedankt voor de confirmatie Heb ondertussen ook antwoord en moet de module er ook tussen plaatsen. Ga er morgen aan beginnen. Als niet werkt zal ik eerst deze module checken. Bij mij moet ie de Atag one vervangen die zit zonder de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Just_A_User

Ik schat dat jij de volgende standaard setup hebt Remeha Avanta CV---draadje---Tado thermostaat, correct?

Je zou op zich niets in te hoeven stellen na doorlopen van de online wizard, maar het is altijd handig om te zien of de wizard ook daadwerkelijk heeft geleid tot de juiste settings. ;) Daarom vind ik de settings zelf doorlopen handiger dan zo'n online wizard, je kan dan ook afwijken van wat de wizard voor je bedenkt, zoals dat warm water. De settings kan je inzien en wijzigen via de thermostaat zelf.

Om in het installatiemenu op de thermostaat te komen:
knop 3sec indrukken -> ∞ symbool
knop weer 3sec indrukken -> config symbool
knop weer 3sec indrukken, even wachten tot de boel geladen is en je zit in het config menu.

Dan zijn de settings die je achtereenvolgens invoert (pijltjes=keuze wijzigen, knop=bevestigen): D01, HC01, HWv (of HWx als je geen warm water wilt regelen maar het gewoon door de ketel te laten doen), Ekx (geen extensiekit), "Save", paar seconden wachten en klaar: er staat een "v"-tje. Nogmaals knop kort indrukken en je zit weer in de normale modus.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qJDj0y6/opentherm.png

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 10-01-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ETH0.1 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:40:
Meten gebeurt toch gewoon op kleinere eenheden, alleen instellen op hele graden?
In de grafiek zie ik tenminste stappen van 0.1°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
onigiri schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:03:
[...]

Meten gebeurt toch gewoon op kleinere eenheden, alleen instellen op hele graden?
In de grafiek zie ik tenminste stappen van 0.1°
Laat ik het dan anders verwoorden, ik denk dat ze in de knop een minder gevoelige thermometer hebben gestopt dan in de wandthermostaat en dat ze daarom dit verschil hebben gemaakt.

Als ze exact dezelfde sensor hebben en kunnen meten zie ik niet in waarom de knop per hele graad in te stellen is en de wandthermostaat per 0,1 graad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 13:52
Ik heb hier sinds black friday ook een Tado thermostaat en voor elke radiator in het huis een knop. Ik heb hier stadsverwarming en de vorige bewoners hadden een thermostaat die een klep aanstuurde om warm water het cv systeem in te jagen. In principe zou ik voldoende gehad hebben aan de radiatorknoppen wanneer ik de klep eruit haalde, maar in plaats van iemand betalen om die weg te halen leek het me makkelijker de thermostaat dan de klep aan te sturen.

Werkt allemaal goed. Ook goed bereik op de 3e verdieping terwijl de hub in de meterkast op de begaande staat. Ik moest de eerste nacht wel even wennen aan de knoppen die in de slaapkamer temperatuur instelden, maar nu hebben we het schema aangepast zodat ze uberhaupt niet gaan aanpassen in de slaapkamer.
Je merkt wel dat de radiatorknoppen een beetje optimistisch meten omdat de sensor dicht op de verwarming zit waardoor het soms iets langzamer opwarmt dan misschien zou kunnen.
Ik heb ook een knop in de badkamer hangen die nog wel eens volstaat met waterdamp. Zou moeten kunnen volgens Tado, ondanks dat ze niet spatwaterdicht zijn. Ik ben benieuwd.

Enige grote nadeel wat ik tot nu toe heb ontdekt is dat je niet handmatig de away moet aan of uit kan zetten. Dit vind ik echt onbegrijpelijk. Mijn vrouw wil geen geofencing/locatie op haar telefoon aanzetten, en daarmee valt dan die hele functionaliteit weg voor ons.
Nou ben ik van plan op ten duur de Tado sowieso met Home Assistant aan te spreken en ik zag ook al iemand die bezig was een telefoon gps te spoofen, maar dat Tado zo'n simpele feature niet implementeert...waarschijnlijk omdat ze hopen aan het abonnement te verdienen stelt mij toch wel erg teleur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:19

amphora

Websites & Fotografie

ETH0.1 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:24:
[...]

Laat ik het dan anders verwoorden, ik denk dat ze in de knop een minder gevoelige thermometer hebben gestopt dan in de wandthermostaat en dat ze daarom dit verschil hebben gemaakt.

Als ze exact dezelfde sensor hebben en kunnen meten zie ik niet in waarom de knop per hele graad in te stellen is en de wandthermostaat per 0,1 graad
Ik denk dat de knop altijd onnauwkeurig is omdat deze bijna tegen de radiator aan zit en dus beïnvloed wordt door stralingswarmte en leidingen. En 0,1 stappen daardoor minder zinvol is.

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 11-01-2020 09:59 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

0 = Dagcyclus
1 = ECO-stand

Extensiekit of niet maakt niet uit. Uiteindelijk is het gewoon een OpenTherm sturing.

Zoals ik al aangaf kan het per ketel anders zijn. Zelfs ketels met dezelfde naam hebben andere revisies van het moederbord waardoor warm water sturing via OpenTherm anders werkt.

Ik zou warm water sturing via tado gewoon uitzetten als u een combi-ketel heeft. Het voegt gewoon niet veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha, dus zelfs de ene Remeha Avanta 28c is de andere Remeha Avanta 28c niet. Maar toch: als het regelen van WW bij alle verschillende revisies van de ketel gewoon via Opentherm gaat en de iSense en eTwist thermostaten kunnen het wel, waarom zou de Tado het niet kunnen? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 11-01-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Cap schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:38:
@Just_A_User

Ik schat dat jij de volgende standaard setup hebt Remeha Avanta CV---draadje---Tado thermostaat, correct?

Je zou op zich niets in te hoeven stellen na doorlopen van de online wizard, maar het is altijd handig om te zien of de wizard ook daadwerkelijk heeft geleid tot de juiste settings. ;) Daarom vind ik de settings zelf doorlopen handiger dan zo'n online wizard, je kan dan ook afwijken van wat de wizard voor je bedenkt, zoals dat warm water. De settings kan je inzien en wijzigen via de thermostaat zelf.

Om in het installatiemenu op de thermostaat te komen:
knop 3sec indrukken -> ∞ symbool
knop weer 3sec indrukken -> config symbool
knop weer 3sec indrukken, even wachten tot de boel geladen is en je zit in het config menu.

Dan zijn de settings die je achtereenvolgens invoert (pijltjes=keuze wijzigen, knop=bevestigen): D01, HC01, HWv (of HWx als je geen warm water wilt regelen maar het gewoon door de ketel te laten doen), Ekx (geen extensiekit), "Save", paar seconden wachten en klaar: er staat een "v"-tje. Nogmaals knop kort indrukken en je zit weer in de normale modus.

[Afbeelding]
Je aanname over de setup hier is 100% correct.

Wat me opviel is dat 's nachts het Warm Water uit gaat. Daar heb ik niet om gevraagd. Ik weet niet of, en zo ja, wat het doet, want ik heb vannacht geen water nodig gehad, maar, ik snap sowieso die hele functie niet eigenlijk.

Ik zal straks eens proberen te kijken wat er is opgeslagen en in hoeverre dat overeen komt met wat die wizard voorschrijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan je aanpassen in het schema van het warm water, in de app rechtsboven op de ww pagina. ;)

Ik zou eens checken wat ie doet, betekent UIT ook geen warm water? Bij mij het omgekeerde. Maar dat kan dus met de moederbordversie van de ketel te maken hebben, het kan ook zijn dat ie wel uitgaat. Stel je geen prijs op WW clutter en wil je gewoon dat de ingestelde ww temperatuur is zoals op de ketel staat (zet dan wel ww voorverwarmen uit), dan verwijder je de WW pagina door vanuit het installatiemenu op de thermostaat zelf HWx in te stellen.

Wel het warm water 1 a 2 minuutjes laten lopen ivm restwarmte / delay in aanpassen waarde van de Tado voordat het naar de ketel gaat.

[ Voor 75% gewijzigd door Cap op 11-01-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSilkn
Installatie is gelukt op twee radiatoren na. Alleen heb twee radiatoren met wat exotische kranen. ! x Conec. de tweede voor mij onbekend logo. een P waarbij de einde van de ronding van de p door de rechte streep gaat,
beide hebben een shroefdraad van bijna 34 mm.
is hier een adapter voor? De grootste adapter past er wel overheen maar dat werkt helaas niet. Krijg code 23 op de thermostaatknop.
Hoor graag of er adapters bestaan.
alvast bedankt voor jullie input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
TomSilkn schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:48:
Installatie is gelukt op twee radiatoren na. Alleen heb twee radiatoren met wat exotische kranen. ! x Conec. de tweede voor mij onbekend logo. een P waarbij de einde van de ronding van de p door de rechte streep gaat,
beide hebben een shroefdraad van bijna 34 mm.
is hier een adapter voor? De grootste adapter past er wel overheen maar dat werkt helaas niet. Krijg code 23 op de thermostaatknop.
Hoor graag of er adapters bestaan.
alvast bedankt voor jullie input
Ik zou de kranen vervangen door bijvoorbeeld heimeier, heb je geen adaptor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSilkn
ardvark99 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:11:
[...]

Ik zou de kranen vervangen door bijvoorbeeld heimeier, heb je geen adaptor nodig.
Ja zou ik ook liefste doen alleen moet de hele kachel dan leeg. :-(

Ondertussen wel merk gevonden polytronic.

nu nog m34 adapter die past. of anders systeem leeg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 09:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo inmiddels een paar dagen verder, voor nood even een reserve thermostaat geplaatst zodat ik alles op mijn gemak kon uitzoeken.

Het aanmelden van de internet bridge en de slimme thermostaat ging super eenvoudig via de website en er werd ook prima aangegeven welke draden ik diende te hebben van de reserve Honeywell T87G 1006.

Nu heb ik de draden nog niet plaatst op de slimme thermostaat omdat er ook nog een extensie bridge bij aangesloten dient te worden, dus die ook toegevoegd aan het account maar toen moest ik contact met support opnemen volgens de wizard.

De laatst stap is dus om de Honeywell VC-8015 Motor regelaar aan te sluiten op de Extensie kit maar die instructies krijg ik dus van support blijkbaar, dus daar is het wachten op.

Zodra die setup werkt zal ik langzamerhand uit breiden met radiator knoppen boven.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pekepeu
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-09-2024
Hallo
Ik beschik over een buderus logamax gb112 plus met daarop een Netatmo thermostaat. Aangezien deze niet overweg kan met het modulerend aansturen van de ketel overweeg ik om de tado V3+ aan te schaffen, deze zou wel modulerend kunnen aansturen.
Kan iemand mij dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Pekepeu schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:37:
Hallo
Ik beschik over een buderus logamax gb112 plus met daarop een Netatmo thermostaat. Aangezien deze niet overweg kan met het modulerend aansturen van de ketel overweeg ik om de tado V3+ aan te schaffen, deze zou wel modulerend kunnen aansturen.
Kan iemand mij dit bevestigen?
https://domuscalidus.be/domuscalidus/foldergb112.pdf
De GB112 past zich dankzij de modulerende brander traploos aan uw wensen aan.
De ongewoon grote bandbreedte van het variabele vermogen van 50-100% maakt
een snelle en precieze aanpassing aan de verwarmings- en warmwaterbehoefte
mogelijk.
Het lijkt er wel op, ik zie ook dat er een UBA brander op zit, is dit een nefit kloon?

Weet niet of tdao dit ondersteund, dat kun je het beste via een ticket vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvS
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 08:15
Hoi medetweakers,

Ik heb vorige week een set van Tado aangeschaft (extensiekit, thermostaat en 4 radaitorknoppen). In mijn huis verwarm ik op de benedenverdieping met vloerverwarming (daar hangt de thermostaat) en boven 4 radiatoren.

Ik heb een zoneklep op de aanvoer van de vloerverwarming gezet en deze aangesloten op com en nc op de thermostaat. De extensiekit is aangesloten op de ketel om modulerend te werken (ketel: Remeha avanta 35c).

Nu heb ik het volgende probleem: als ik via het installateursmenu de thermostaat instel als sensor ( TS, HC01, EKv, HWx, D01) dan stuurt de thermostaat de warmtevraag netjes door naar de ketel, maar schakelt de zoneklep niet.
Als ik de instellingen in het installateursmenu verander in ( R01, HC01, EKv, HWx, D01) dan schakelt de thermostaat de wel de zoneklep maar slaat de ketel niet aan.
In beide gevallen reageert de ketel wel op warmtevraag van de thermostaatknoppen.

Heeft iemand enig idee wat ik (of Tado) fout doe? Ik heb al meerdere keren contact gehad met Tado, maar elke keer krijg ik een vaag antwoord als "ik heb wat instellingen veranderd, kunt u nu kijken of dit werkt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oke, als ik het goed begrijp heb je de exteniekit middels + en - klemmen aangesloten op klemmen 3 en 4 van de Remeha Avanta. De thermostaat communiceert draadloos met de extensiekit en het relais van de thermostaat (NC/COM) zit aangesloten op de zoneklep voor de VVW. Correct zo?

Afbeeldingslocatie: https://downloads.intercomcdn.com/i/o/162212900/efb18c9e361847ded306042d/360026206772_Nl2.png

Kies je voor opentherm dan schakelt het relais van het device dat je ketel aanstuurt niet, in dit geval je extensiekit. Het schakelen van de zoneklep moet dus (bedraad) via de thermostaat. Echter zet je die zoals in je eerste instelling op TS (sensor) dan schakelt ook daar het relais niet: het is dan immers slechts een temperatuursensor voor de extensiekit.

Je zal dus de tweede instelling R01, HC01, EKv, HWx, D01 moeten gebruiken, op zich is dit correct. Ik heb het ook zo staan en het werkt zoals jij beschrijft: de zoneklep wordt aangestuurd door het relais van de thermostaat (R01) en de extensiekit praat met de ketel volgens opentherm (D01).

Voor de ketel zelf zouden beide opties hetzelfde moeten werken, je ketel praat immers met de extensiekit en in beide gevallen staat die op opentherm (D01). Omdat Remeha Avanta de klemmen 3-4 zowel voor opentherm als aan/uit thermostaten gebruik kan je proberen of je hem met de extensiekit in aan/uit modus wel aan het werk krijgt, dus met R01, HC01, EKv, HWx, R01. Niet dat het echt iets oplost, maar je kan dan wel zolang de boel in aan/uit mode laten werken zolang de D01 niet werkt.

Maar m.i. moet Tado gewoon zorgen dat de ingestelde D01 van de extensiekit het doet, waarom dit in het 2e geval niet werkt is me echt een raadsel. Het zou de extensiekit helemaal niets uit moeten maken of je de thermostaat met of zonder relais gebruikt, in beide gevallen geeft moet ie niet meer doen dan gewoon de huidige temperatuur doorgeven aan de extensiekit, die dan bepaalt op basis van de ingestelde temperatuur (uit de cloud) hoe hard de ketel aangestuurd moet worden...

Heel gek dus dat het niet werkt, het lijkt toch wel een bug in je Tado installatie (als het in de (connectie met de) ketel zat dan zou het in beide gevallen niet werken). Heb je al geprobeerd om zowel de ketel als de extensiekit even van de stroom af te halen en de boel opnieuw op te starten? En ander ideetje, misschien ben je in eerste instantie bezig geweest met de online installatiewizard ipv het installatiemenu, of heeft Tado zelf na contact over het probleem je profiel ergens gecorrumpeerd. Dus misschien is het een idee om op een ander e-mailadres een maagdelijk account aan te maken en het van daaruit nogmaals te proberen met direct de goede settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
FrankvS schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:40:
Heeft iemand enig idee wat ik (of Tado) fout doe? Ik heb al meerdere keren contact gehad met Tado, maar elke keer krijg ik een vaag antwoord als "ik heb wat instellingen veranderd, kunt u nu kijken of dit werkt?"
D01 is opentherm,
The Extension Kit requires a separate 230 V power supply at N and L for OpenTherm installations
is dat het geval? zit er stroom op de extentionkit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel een goeie, maar hij zegt dus dat het wel werkt als:

TS, HC01, EKv, HWx, D01 (dus extensiekit via opentherm)

En niet als

R01, HC01, EKv, HWx, D01 (dus ook extensiekit via opentherm)

Zat de stroom er niet op dan zou het in beide gevallen niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvS
Cap schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:27:
Oke, als ik het goed begrijp heb je de exteniekit middels + en - klemmen aangesloten op klemmen 3 en 4 van de Remeha Avanta. De thermostaat communiceert draadloos met de extensiekit en het relais van de thermostaat (NC/COM) zit aangesloten op de zoneklep voor de VVW. Correct zo?

[Afbeelding]

Kies je voor opentherm dan schakelt het relais van het device dat je ketel aanstuurt niet, in dit geval je extensiekit. Het schakelen van de zoneklep moet dus (bedraad) via de thermostaat. Echter zet je die zoals in je eerste instelling op TS (sensor) dan schakelt ook daar het relais niet: het is dan immers slechts een temperatuursensor voor de extensiekit.

Je zal dus de tweede instelling R01, HC01, EKv, HWx, D01 moeten gebruiken, op zich is dit correct. Ik heb het ook zo staan en het werkt zoals jij beschrijft: de zoneklep wordt aangestuurd door het relais van de thermostaat (R01) en de extensiekit praat met de ketel volgens opentherm (D01).

Voor de ketel zelf zouden beide opties hetzelfde moeten werken, je ketel praat immers met de extensiekit en in beide gevallen staat die op opentherm (D01). Omdat Remeha Avanta de klemmen 3-4 zowel voor opentherm als aan/uit thermostaten gebruik kan je proberen of je hem met de extensiekit in aan/uit modus wel aan het werk krijgt, dus met R01, HC01, EKv, HWx, R01. Niet dat het echt iets oplost, maar je kan dan wel zolang de boel in aan/uit mode laten werken zolang de D01 niet werkt.

Maar m.i. moet Tado gewoon zorgen dat de ingestelde D01 van de extensiekit het doet, waarom dit in het 2e geval niet werkt is me echt een raadsel. Het zou de extensiekit helemaal niets uit moeten maken of je de thermostaat met of zonder relais gebruikt, in beide gevallen geeft moet ie niet meer doen dan gewoon de huidige temperatuur doorgeven aan de extensiekit, die dan bepaalt op basis van de ingestelde temperatuur (uit de cloud) hoe hard de ketel aangestuurd moet worden...

Heel gek dus dat het niet werkt, het lijkt toch wel een bug in je Tado installatie (als het in de (connectie met de) ketel zat dan zou het in beide gevallen niet werken). Heb je al geprobeerd om zowel de ketel als de extensiekit even van de stroom af te halen en de boel opnieuw op te starten? En ander ideetje, misschien ben je in eerste instantie bezig geweest met de online installatiewizard ipv het installatiemenu, of heeft Tado zelf na contact over het probleem je profiel ergens gecorrumpeerd. Dus misschien is het een idee om op een ander e-mailadres een maagdelijk account aan te maken en het van daaruit nogmaals te proberen met direct de goede settings?
Dank je Cap voor je uitgebreide antwoord,

De situatie die je op de afbeelding beschrijft klopt precies met hoe ik het allemaal aangesloten heb. Extensiekit aangesloten op de ketel +/- op 3&4, de kit heeft 230V voeding). Zoneklep op nc/com van de thermostaat.

Ik heb inderdaad zoals jij en ETH0.1 suggereren alles al van het stroom af gehad, dit gaf geen resultaat. Daarna heb ik mijn complete huis verwijderd uit mijn account en alles opnieuw ingesteld, ook zonder resultaat.

Gisterenavond heb ik nog geprobeerd om de instellingen te veranderen naar
R01, HC01, EKv, HWx, R01. Ook hier weer een niet reagerende ketel.

Ik zal straks nog proberen om alles via een nieuw emailadres in te regelen, maar ik vermoed dat dit ook geen uitkomst zal bieden...

Edit 8:30u:
Via en nieuw email adres alles opnieuw ingesteld, nu lijkt alles te werken. De klep schakelt en de ketel springt aan.
Dank voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_/-\o_ Mooi dat het gelukt is door 100% met een schone lei te beginnen (e-mail adres). Ik kan me voorstellen dat het heel frustrerend was om elke keer een vaag antwoord terug te krijgen van support "ik heb wat instellingen veranderd, kunt u nu kijken of dit werkt?". Terwijl de installatie in de cloud gewoon corrupt was. Mijn ervaring was wat dat betreft ongeveer hetzelfde en ik heb het ook zelf op moeten lossen. Als ik Tado was dan zou ik bij aanhoudende problemen het opnieuw beginnen met een nieuw e-mail adres maar aan de klanten gaan adviseren aangezien het compleet verwijderen van het huis uit het account blijkbaar toch niet alles reset.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 12-01-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvS
Helemaal mee eens.
Ik ben meteen ook maar in de settings van de ketel gedoken omdat ik vind dat Tado vanaf het begin al erg onrustig stookt, zoals overshoots en de ketel blijft branden ook nadat de ingestelde temperatuur is bereikt (zoiets idioots heb ik trouwens nog nooit gezien, ik hoop dat dit nog beter wordt na verloop van tijd).

Ik heb het maximum vermogen van mijn ketel flink terug geschroefd naar 10kW en ik zie al direct dat de temperatuur in de woonkamer veel stabieler blijft (binnen een halve graad). Ik begin het vermoeden te krijgen dat Tado in stappen moduleert en niet traploos wat ik verwachtte.
Voorheen gaf de ketel bij 1 vlammetje in de app ongeveer 15kW, nu is dat 6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
FrankvS schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:54:
Helemaal mee eens.
Ik ben meteen ook maar in de settings van de ketel gedoken omdat ik vind dat Tado vanaf het begin al erg onrustig stookt, zoals overshoots en de ketel blijft branden ook nadat de ingestelde temperatuur is bereikt (zoiets idioots heb ik trouwens nog nooit gezien, ik hoop dat dit nog beter wordt na verloop van tijd).

Ik heb het maximum vermogen van mijn ketel flink terug geschroefd naar 10kW en ik zie al direct dat de temperatuur in de woonkamer veel stabieler blijft (binnen een halve graad). Ik begin het vermoeden te krijgen dat Tado in stappen moduleert en niet traploos wat ik verwachtte.
Voorheen gaf de ketel bij 1 vlammetje in de app ongeveer 15kW, nu is dat 6kW.
Je tado is net nieuw toch? Dan is hij nog aan het leren,

tip: Pas niet te vaak je ketel aan want je tado weet niet wat je ketel waar je ketel op is ingesteld en gaat hij foute aannames doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvS
ETH0.1 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:00:
[...]

Je tado is net nieuw toch? Dan is hij nog aan het leren,

tip: Pas niet te vaak je ketel aan want je tado weet niet wat je ketel waar je ketel op is ingesteld en gaat hij foute aannames doen.
Goeie tip, dank je. Mijn radio hangt nu ongeveer 2 weken, maar na de reset zal het inleren vast weer opnieuw moeten beginnen.

De ketel moest toch nog getweaked worden. De 35c ketel die er hangt heeft een gigantiche overkill voor deze woning.
De ketel is 4 jaar oud. We hebben ons huis 4 maanden geleden gekocht in originele staat uit 1953, dus een grote ketel was wel nodig. Ik heb de woning de afgelopen tijd verbouwd waarbij nagenoeg alles qua isolatie naar nieuwbouw standaard is gebracht (triple glas, muurisolatie, dakisolatie Rc 8, schuimbeton vloer met Rc 8).
Met 12kw max zou ik mijn hele huis ook nog warm moeten kunnen houden in de winter.

Ik zal de ketel straks iets opschroeven richting 12kW en er daarna even vandaag blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:39:
[...]

Ik zou eigenlijk liever zien dat ze een interface maken naar apparatuur die daar al voor in omloop is. Ik heb bv Netatmo spul, met binnen én buitenmeters. Het zou handig zijn als ie MIJN weer meet ipv het weer in een achtertuin van een woonwijk. Ik zit op 20 hoog, dus bij mij is de temp toch altijd iets anders als op grondnivo.

Ik kan me trouwens voorstellen dat Tado dit bewaart voor V4, zodat ze een mooie lijst van upgrades kunnen tonen en klanten een reden geven om over te gaan naar NextGen... :+
Grapje van @Tado? https://twitter.com/tado/status/1196474538722246660

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphus-Y
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-12-2024

Seraphus-Y

Scientific progress goes Boink

Beste mede-tweakers,

Ik heb al aardig wat gelezen binnen het topic, maar het duizelt toch een beetje.
Ik overweeg voor ons huis een Tado systeem te kopen, maar wil toch iets meer zekerheid over hetgeen nodig aangeschaft moet worden.

De huidige situatie is als volgt:

Benedenverdieping:
Volledig vloerverwarming, verdeeld in diverse zones (met oude knoppen).
Aangestuurd door Honeywell Chronotherm (Modulation)

Bovenverdieping:
Badkamer met vloerverwarming (aangestuurd door aparte Honeywell Chronotherm (Modulation))
Badkamer en 3 slaapkamers met thermostaatknoppen. (Aangestuurd door de Honeywell Chronotherm van benedenverdieping).

Als CV hangt er Daalderop Combifort 24/80+, die als het goed is OpenTherm ondersteund.

Omdat de slimme thermostaat in de ruimte hangt waar de vloerverwarming ligt, begrijp ik dat er een zoneklep moet worden geplaatst, die weer bedraad aangesloten moeten worden op de thermostaat. En dan ook nog een extensiekit voor de thermostaatknoppen.

Heb ik het zo correct naar jullie idee?

Een aantal sidenotes:

De zoneverdeling van de vloerverwarming is geen must. Wat mij betreft prima als die gewoon aan/uit gaat.
Uiteraard wel van belang dat op de bovenverdieping een radiator warm wordt, zonder dat het beneden met de vloerverwarming gelijk tropisch warm wordt.

Hier stond een lijstje met oude meuk... (toen was het nieuw en spannend).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ETH0.1
Ze lijken te doelen op een kleine (betaalbare) temp sensor die je in iedere ruimte kan hangen _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik overweeg door m'n hele huis Tado te nemen, met radiatorknoppen. Voordat ik hierin investeer heb ik wat vragen:
  1. Geofencing is voor mij best een ding, en ik vind het jammer dat je daarvoor een abo moet afsluiten. Heeft iemand hier ervaring met IFTTT om geofencing te regelen? Zo ja, hoe is het? Zo nee, wat zijn de alternatieve gratis workarounds?
  2. Ik twijfel soms een beetje aan wat de besparing is met een dergelijke systeem. Je verwarmt immers je huis alvast voordat je thuis komt. Waar zit de echte financiele win?
  3. Wat zijn goede alternatieven, met controle per kamer, voor de Tado die jullie eventueel kunnen adviseren?
Thanks ♥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4dollars
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik denk niet dat je het moet zoeken in de besparingshoek als je al heel bewust stookt. Met de Tado haal je gemak en comfort in huis. Besparen doe je alleen maar als je voorheen voor de boksek#t en het stoken was.
Pagina: 1 ... 94 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!