Cap schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:57:
@
tado
De Tado installatiehandleiding voor de Remeha Avanta suggereert alsof je het WW aan / uit kan zetten, maar dit werkt in ieder geval niet met de ketel op stand "regelaar volgen", terwijl dat toch de logische stand zou moeten zijn hiervoor, immers: de andere 2 standen op de ketel forceren "aan" of "uit". Als het helemaal niet werkt is het beter om het niet in de installatiehandleiding voor deze ketel op te nemen lijkt me.
Goed, ik heb nu eindelijk door hoe de Warm Water instelling van Tado werkt met een Remeha Avanta combiketel:
- Tado WW UIT = WW temperatuur is gelijk aan de instelling van de ketel (65 graden).
- Tado WW AAN = WW temperatuur volgt (ongeveer) de in de Tado app gekozen temperatuur (in mijn geval 1 tot 3 graden lager, tot maximaal die ingesteld op de ketel).
- Onder de 42 graden doet de Tado instelling niets: het water blijft dan steeds dezelfde temperatuur, in mijn geval 37 graden. De brander kan waarschijnlijk gewoon niet lager.

Mijn temperatuurstaatje:
Tado op stand UIT = cv ketel stand =
65 graden
Tado < 42 graden =
37 graden
Tado 45 graden =
42 graden
Tado 50 graden =
47 graden
Tado 55 graden =
53 graden
Tado 60 graden =
58 graden
Tado 65 graden =
64 graden
Voorverwarmen heb ik uit staan op de ketel (Eco modus).
De
UIT stand vind ik best verwarrend trouwens: dat betekent in het geval van de Avanta dus dat de temperatuur NIET gelimiteerd wordt door Tado maar de maximale waarde is zoals ingesteld op de cv ketel.
Hoeveel mensen zullen niet denken dat ze de afwezigheidsmodus warm water op UIT moeten zetten? Maar dan staat warm water dus juist niet uit, en staat voorverwarmen op de ketel aan (volgens mij de standaard instelling) dan verbruik je dus méér energie. Dat moet toch duidelijker kunnen?
Van Tado heb ik 2 thermostaten en van Netatmo 1 basisstation + buitenmodule en 2 extra binnenmodules. Ik ben al een tijdje bezig deze te monitoren op de waardes, niet alleen temperatuur maar ook rel. luchtvochtigheid, CO2 en druk. Voor dat doel heb ik ze allemaal vlak bij elkaar op een tafel geplaatst, ver verwijderd van verwarmingsbronnen en ramen.
Neem ik mijn infrarood thermometer en mijn Fluke DMM met probe als referentie dan zitten de (ongecorrigeerde) waarden van de 2 Tado's 0.3 a 0.4 graad hoger, de Netatmo binnenmodules en buitenmodule 0.1 a 0.2 graad hoger en het Netatmo basisstation 0.5 graad hoger.
Allemaal acceptabele afwijkingen. Overigens denk ik dat het basisstation iets hoger afleest omdat deze vermoedelijk zelf het meeste warmte produceert door de benodigde wifi / processing power, en dat daar door Netatmo niet voor gecorrigeerd is. Maar daarvoor zou je eigenlijk flink veel Netatmo data moeten middelen.
Luchtvochtigheid van de Netatmo modules zit binnen de 3%, de ene Tado leest 3% lager dan het gemiddelde, de andere zit precies op het gemiddelde van de Netatmo's. De humidity sensors van de Netatmo's kan je kalibreren, die van Tado volgens mij niet. Kalibratie kan door een diep verzadigde keukenzoutoplossing (zoutwater prut zeg maar) in een bakje te doen en de te kalibreren module(s) erbij (niet in!!!) te plaatsen in een afgesloten ziplock bag. Minstens 12 uur wachten voor stabilisatie, bij een temperatuur van 20 graden is de relatieve vochtigheid dan 75%.
Bij metingen moet je wel altijd rustig afwachten tot er een stabiele temperatuur heerst, want bij veranderingen reageren de verschillende modules allemaal anders (langzamer / sneller). Bij vochtheidsmetingen moet je helemaal een flink aantal uur de tijd nemen om het apparaat te laten acclimatiseren aan de omgeving.
[
Voor 34% gewijzigd door
Cap op 10-01-2020 18:21
]