Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

apNia schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:25:
Ik overweeg door m'n hele huis Tado te nemen, met radiatorknoppen. Voordat ik hierin investeer heb ik wat vragen:

• Ik twijfel soms een beetje aan wat de besparing is met een dergelijke systeem. Je verwarmt immers je huis alvast voordat je thuis komt. Waar zit de echte financiele win?

Dat is dus comfort.
Maar je bespaart ook omdat je nu de kachel uit zet op momenten dat je even weg bent.
Natuurlijk zet je de kachel uit als je naar je werk gaat en er verder niemand thuis is.
Maar ben je er zeker van dat de kachel ook uit gaat als je met 4 personen in huis bent met allemaal verschillende schema's?
Dan moet je er op vertrouwen dat dat ook goed gaat.
Met een Tado weet je het zeker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:40

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb één maand Tado geofencing gebruikt en dat niet verlengd. HomeKit schakelt alles ook uit als ik weg ga. Voordeel van HomeKit vind ik dat niet alles ook weer automatisch aan gaat. Dat bepaal ik liever zelf. Soms is het onnodig omdat ik direct door naar bed ga als ik thuis kom bijvoorbeeld. Automatisch uitschakelen bij weggaan is met mijn onregelmatig leven heel fijn en bespaart me heel veel.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LtGruber
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-06-2024
ETH0.1 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:00:
[...]

Je tado is net nieuw toch? Dan is hij nog aan het leren,

tip: Pas niet te vaak je ketel aan want je tado weet niet wat je ketel waar je ketel op is ingesteld en gaat hij foute aannames doen.
Om alle misverstanden te vermijden: de tado is niet zelflerend wat betreft zijn PID parameters.
Die kunnen alleen manueel aangepast worden door de support-afdeling.
Ik spreek uit ervaring, bij mij zijn er een stuk of drie iteraties nodig geweest voor ik van die overshoots verlost was.
En je moet ook volhouden, want na een paar iteraties wordt de support het beu, en beginnen ze met te proberen je af te schepen.
Het zou leuk zijn als je daar in een installatiemenu ook zelf toegang toe had, maar ik had begrepen dat tado dit opzettelijk afschermt van de eindgebruiker.

Hij leert wel de aanwarmtijden van je huis aan om de "vroege start" functionaliteit te laten werken, maar dat is het dan ook wat zelflerendheid betreft.
Wat dit punt i.v.m. aanwarmen betreft geeft tado trouwens zelf toe dat het dan weer niet (goed) werkt als je ook slimme radiatorknoppen hebt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuwie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:41
Geofencing doet het ook zonder abo ,alleen niet automatische ,je krijgt zodra je buiten het geo gebied komt een melding op je phone of wilt schakelen naar een afwezigheids modus,als je een smartwatch hebt
krijg je uiteraard dit bericht hier op ook te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
LtGruber schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:39:
[...]

O
Hij leert wel de aanwarmtijden van je huis aan om de "vroege start" functionaliteit te laten werken, maar dat is het dan ook wat zelflerendheid betreft.
Daar doel ik ook op, als je 2 dagen hebt waarop je exact dezelfde omstandigheden hebt. En Tado verwacht een opwarmtijd van 120 minuten omdat de ketel op 40 graden cv temperatuur is ingesteld.

Maar ineens staat de water temperatuur op 80 graden dan heb je ineens een gigantische overshoot te pakken. dat is wat ik er mee bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
apNia schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:25:
2: Ik twijfel soms een beetje aan wat de besparing is met een dergelijke systeem. Je verwarmt immers je huis alvast voordat je thuis komt. Waar zit de echte financiele win?
Je huis verwarmen voordat je thuis komt kun je ook met elke simple programmeerbare thermostaat. Je zet je werkschema erin, ik weet dat ik om 6 uur thuis kom dus ik programmeer dat het huis om 6 uur warm is. Geen extra slimheid voor nodig.

De winst zit hem erin dat je met een vast programma waarschijnlijk ruimer instelt dan strikt nodig. Ik kom ook wel eens om 5 uur al thuis. Dus dan zet ik mijn programma maar op 5 uur. Anders kom ik 1x in de week in een koud huis binnen. Of ik blijf hangen op het werk en kom juist later thuis. Dan is het onnodig vroeg opgewarmd.

Die variatie kun je (in theorie in elk geval) opvangen met een dynamisch systeem zoals Tado. Hij gaat pas verwarmen als je daadwerkelijk richting huis gaat. Niet eerder of later.

Hoe nuttig dit werkelijk is hangt denk ik wel erg af van hoe standaard je schema is. Als je echt elke dag op dezelfde tijd weg bent voegt het niet zoveel toe.

Bij ons thuis is het (met schoolgaande kinderen) vrij regelmatig. Ik heb geofencing niet in gebruik, maar gewoon een standaard schema. En als we dan bijvoorbeeld een dag weggaan kan ik hem handmatig laag zetten, en als we weer onderweg gaan naar huis dan zet ik hem weer aan. De bestuurbaarheid via de app is dus zeker wel handig voor mij, ook zonder de geofence functie.

[ Voor 20% gewijzigd door mddd op 13-01-2020 15:07 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:10
Oke, dus in tegenstelling tot wat ik eerder dacht, namelijk dat de heet water: ja/nee niks doet bij mij omdat het leek alsof ik toch altijd heet water heb is dus niet waar.

Water was net koud en werd ook niet warm. Als ik dan kijk in de app kan ik daar het heet water schema aanpassen naar dat het altijd beschikbaar is en dan kan ik ook de temperatuur opgeven.

Die stond in het slimme schema ingesteld op 55 graden maar kon max tot 65 graden.

Klopt de aanname dat de ketel zelf ingesteld is op 65 graden (vandaar het max in tado) maar dat tado nu zelf heeft besloten dat het maar 55 graden mag worden?

Wat is het voordeel daarvan tov de oude situatie met de oude thermostaat, waar heet water altijd beschikbaar was? Want ik wil dus dat het altijd beschikbaar is, want ik bepaal zelf wel wanneer ik wel of niet de beschikking kan hebben over heet water.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sijbren
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 20:35
Gister werd het ineens erg warm in mijn woonkamer.Tado stond lager ingesteld dan de temperatuur in de woonkamer op dat moment. Maar de verwarming bleef maar doorverwarmen. Toen heb ik de Tado van de muur gehaald en bedrading gecheckt, was allemaal goed. Daarna ketel een poosje uitgezet en na het opnieuw aanzetten van de ketel werkte alles weer naar behoren. Wat me opviel was dat ik in de grafiek niet meer zie wanneer de ketel warmte levert (grijze gebieden in de grafiek) Het enige wat je ziet is de grafiek zelf. Je ziet dus niet de "warmte golfjes" op de momenten dat de ketel warmte levert en je ziet niet de grijze gebieden in de grafiek. Op sommige momenten zie je nog wel een klein grijs gebiedje van misschien een paar minuten, maar het merendeel is niet zichtbaar. Zou dit aan de app kunnen liggen? Ik maak gebruik van de laatste versie op IOS. En @tado is er misschien een manier om dit op te lossen?

::Edit:: na wat zoekwerk heb ik het vermoeden dat de driewegklep, van mijn Nefit Ecomline, niet in orde is. Vanavond even wat dingen testen...
::Edit 2:: De motor van mijn driewegklep was defect! Nieuwe erop en alles werkt weer. Dus niks aan de hand met Tado!!

[ Voor 12% gewijzigd door sijbren op 14-01-2020 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
ardvark99 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:36:
[...]

Geen van beide, de Bridge moet bedraad op een switch of router aangesloten worden. Helaas niet gevoed via poe.
Ik zie dit berichtje nu pas, maar mijn oplossing hiervoor:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H07ef266dc3d543a7960b107fd2528939U/IEEE-802-3af-Micro-USB-Actieve-PoE-Splitter-Power-Over-Ethernet-48V-Naar-5V-2-4A.jpg
Link naar AliExpress
Werkt hier inmiddels al bijna 2 jaar op een PoE switch via deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 22:48
sijbren schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 07:38:
Gister werd het ineens erg warm in mijn woonkamer.Tado stond lager ingesteld dan de temperatuur in de woonkamer op dat moment. Maar de verwarming bleef maar doorverwarmen. Toen heb ik de Tado van de muur gehaald en bedrading gecheckt, was allemaal goed. Daarna ketel een poosje uitgezet en na het opnieuw aanzetten van de ketel werkte alles weer naar behoren. Wat me opviel was dat ik in de grafiek niet meer zie wanneer de ketel warmte levert (grijze gebieden in de grafiek) Het enige wat je ziet is de grafiek zelf. Je ziet dus niet de "warmte golfjes" op de momenten dat de ketel warmte levert en je ziet niet de grijze gebieden in de grafiek. Op sommige momenten zie je nog wel een klein grijs gebiedje van misschien een paar minuten, maar het merendeel is niet zichtbaar. Zou dit aan de app kunnen liggen? Ik maak gebruik van de laatste versie op IOS. En @tado is er misschien een manier om dit op te lossen?

::Edit:: na wat zoekwerk heb ik het vermoeden dat de driewegklep, van mijn Nefit Ecomline, niet in orde is. Vanavond even wat dingen testen...
Ik had EXACT hetzelfde probleem. Ik heb de TADO helemaal van de muur gehaald en er bleef een wartmevraag bestaan. Ik ga er dus vanuit dat het niet aan de TADO heeft gelegen. Overigens wel gek dat we rond dezelfde tijd exact hetzelfde probleem hadden. De ketel resetten lostte het probleem op.

Brengt mij overigens wel bij de vraag. Is er ergens te zien of er een warmtevraag is? Gewoon een vlammetje ofzo? Je kan het natuurlijk per ruimte zien, maar ik zou het graag gewoon direct van de ketel zien. Anders moet je altijd alle kleppen eerst langs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sijbren
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 20:35
kaandorp schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 17:01:
[...]

Ik had EXACT hetzelfde probleem. Ik heb de TADO helemaal van de muur gehaald en er bleef een wartmevraag bestaan. Ik ga er dus vanuit dat het niet aan de TADO heeft gelegen. Overigens wel gek dat we rond dezelfde tijd exact hetzelfde probleem hadden. De ketel resetten lostte het probleem op.

Brengt mij overigens wel bij de vraag. Is er ergens te zien of er een warmtevraag is? Gewoon een vlammetje ofzo? Je kan het natuurlijk per ruimte zien, maar ik zou het graag gewoon direct van de ketel zien. Anders moet je altijd alle kleppen eerst langs...
Bij mij bleek het de motor van de driewegklep te zijn. Deze deed niks meer. Waardoor de ketel maar door bleef branden om het warmwater te verwarmen. Maar een groot deel van die warmte verdween in mijn radiatoren waardoor het bloedheet werd in mijn huis. Vanmiddag motortje vervangen en nu werkt alles weer zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Het mocht wat moeite kosten maar inmiddels heb ik de stadsverwarming aangestuurd door een Honeywell VC-8015 succesvol aangesloten met de Tado via een extensiekit. Ik Heb hieronder de schema's en handleiding voor de volgende tweakert genoteerd :)

De VC-8015 heeft het volgende schema:

VC8015 schema

Het schema van de voorbedrade stekker:

VC8015 Schema voorbedraade aansluiting

Goed om op te merken is dat er dus een thermostaat aansluiting loopt van draad 1 (Bruin) en draad 2 (Zwart) naar (in mijn geval) de Honeywell T87G1006 (On/Off). Op de thermostaat zit draad 1(Bruin) aangesloten op de R (On) en draad 2(Zwart) is aangesloten op de W (Off).

Nu krijg ik het antwoord van @tado support dat:
• Als u een normaal gesloten (NC) -klep gebruikt (de klep is gesloten als de klep stroomloos is), moeten de klemmen 1 en 4 op tado° worden gebruikt.

• Als u een normaal geopende (NO) -klep gebruikt (de klep is open als de klep stroomloos is), moeten de klemmen 1 en 2 op tado° worden gebruikt.
De Honeywell VC8015 is een NC-klep voor zover ik weet en kan vinden, dus volg ik het advies op dat ik dan de 1ste en de 4de pin moet aansluiten.

Tado Extensie Schema

De aansluiting op de extensie kit is dan als volgt:

Draad 1 (Bruin) aangesloten op Pin 1 (COM)
Draad 2 (Zwart) aangesloten op Pin 4 (NO)

Op de L en N aansluiting (Links) van Pin 1 (COM) heb ik een aparte 220v getrokken. De benodigde kabels hiervoor zaten niet bij de Tado extensie kit in de verpakking dus houd hier rekening mee.

Nu kan je de extensie kit koppelen met de internet bridge en kan je draadloos met de thermostaat of de app de Honeywell VC-8015 klep aansturen.

Voor mij is dan de volgende stap om ook de kamers te gaan aansluiten door middel van de slimme radiatorknoppen en zo dus verschillend zones in te richten, zodat in plaats van het hele huis in een keer te verwarmen enkel de gewenste ruimtes verwarmt worden.

[ Voor 47% gewijzigd door ShadowBumble op 15-01-2020 18:04 . Reden: Post omgebouwd van "het werkt niet" naar zo sluit je de Honeywell VC-8015 klep aan met stadsverwarming. ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Korte vraag die semi gerelateerd is. Ik heb nog geen Tado, maar overweeg het wel. Ik heb op zolder een kachel, maar die is lang niet altijd warm. Kan het dat als de huiskamer de beoogde 20 graden bereikt, dat dan ook andere kamers niet meer gestookt worden? Of hoe werkt zo'n CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:48:
Ik heb op zolder een kachel, maar die is lang niet altijd warm.
Ik ga er vanuit dat je een radiator bedoelt?
Kan het dat als de huiskamer de beoogde 20 graden bereikt, dat dan ook andere kamers niet meer gestookt worden? Of hoe werkt zo'n CV?
De cv gaat aan of uit op basis van wat je thermostaat aangeeft. Als de thermostaat in de woonkamer hangt, en daar is het warm genoeg, dan stopt de cv ketel met verwarmen. En dan wordt het op zolder inderdaad ook niet warmer meer.

Tado is hiervoor een oplossing omdat je daarmee meerdere thermostaten in je huis kunt hebben, als 1 daarvan zegt 'het is hier nog niet warm genoeg' dan zal de ketel aan blijven. En als je dan slimme knoppen op de radiators hebt, kunnen degene waar het al wél warm genoeg is, zichzelf dicht draaien. Zodat alle warmte op dat moment naar de plekken gaat waar het nog nodig is.

Overigens, hangt de ketel ook op zolder? Als de ketel EN de radiator beide op zolder hangen en de radiator wordt niet goed warm, dan is er mogelijk iets anders mis. Dus check even op het moment dat de radiatoren beneden warm zijn, is dat boven op dat moment ook zo?

[ Voor 4% gewijzigd door mddd op 15-01-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

mddd schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:11:
[...]

Overigens, hangt de ketel ook op zolder? Als de ketel EN de radiator beide op zolder hangen en de radiator wordt niet goed warm, dan is er mogelijk iets anders mis. Dus check even op het moment dat de radiatoren beneden warm zijn, is dat boven op dat moment ook zo?
Bedankt voor je reply!

Ja de ketel zit op zolder en de radiator ook. Hij wordt wel warm verder, maar ik erger me eraan dat als we naar bed gaan de slaapkamer eigenlijk niet goed verwarmd is. Ik vroeg me af of de radiator op zolder ook stopt met verwarmen als het beneden de beoogde temperatuur bereikt (waar de thermostaat zit), wat dan dus inderdaad zo blijkt te zijn.

Uit interesse, wat is de relatie tussen radiator en ketel op zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

apNia schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:42:
[...]
Uit interesse, wat is de relatie tussen radiator en ketel op zolder?
De ketel verwarmt het water en levert dit verwarmde water door de leidingen aan de radiator die daardoor ook opwarmt.

Weet iemand eigenlijk of de grafieken die de app maakt of die ook via een API uit te lezen zijn op het web ? Aangezien je via de website deze grafieken weer niet kan zien.

[ Voor 29% gewijzigd door ShadowBumble op 15-01-2020 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
ShadowBumble schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:05:
[...]

De ketel verwarmt het water en levert dit verwarmde water door de leidingen aan de radiator die daardoor ook opwarmt.

Weet iemand eigenlijk of de grafieken die de app maakt of die ook via een API uit te lezen zijn op het web ? Aangezien je via de website deze grafieken weer niet kan zien.
Je kan de api uitlezen, en die data in een database knallen en dan met bv grafana grafieken plotten. de api zal je alleen platte data geven van dat moment

Om het topic niet te veel te vervuilen gaat de code in een quote zetten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
(uitgevoerd op een linux prompt)

curl --connect-timeout 10 -s "https://auth.tado.com/oauth/token" -d client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw -d grant_type=password -d scope=home.user -d username=USER@DOMAIN.COM -d password=YOURPASSHERE | perl -pe 's/^.*"access_token"\s*:\s*"([^"]*).*/$1/' > tadotoken.txt

Hier komt een accesstoken op terug die een paar minuten geldig is, en sla die op als tadotoken.txt

curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/api/v2/me" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"

Hier komt je Home ID op terug (zoek voor: homes, in mijn geval een 6 cijferig nummer, hier onder 123456)

Vervolgens kun je de zones ophalen
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/0/state" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/1/state" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/2/state" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"
...
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/7/state" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"

of hoeveel zone's je ook hebt

daar komt dan data uit zoveel als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{"tadoMode":"HOME"
"geolocationOverride":false
"geolocationOverrideDisableTime":null
"preparation":null
"setting":{"type":"HEATING"
"power":"ON"
"temperature":{"celsius":20.80
"fahrenheit":69.44}}
"overlayType":null
"overlay":null
"openWindow":null
"nextScheduleChange":{"start":"2020-01-15T22:00:00Z"
"setting":{"type":"HEATING"
"power":"ON"
"temperature":{"celsius":18.50
"fahrenheit":65.30}}}
"nextTimeBlock":{"start":"2020-01-15T22:00:00.000Z"}
"link":{"state":"ONLINE"}
"activityDataPoints":{"heatingPower":{"type":"PERCENTAGE"
"percentage":0.00
"timestamp":"2020-01-15T19:10:22.020Z"}}
"sensorDataPoints":{"insideTemperature":{"celsius":20.78
"fahrenheit":69.40
"timestamp":"2020-01-15T19:13:04.017Z"
"type":"TEMPERATURE"
"precision":{"celsius":0.1
"fahrenheit":0.1}}
"humidity":{"type":"PERCENTAGE"
"percentage":49.60
"timestamp":"2020-01-15T19:13:04.017Z"}}}

Bij mij is het 20.78 graden binnen
de ingestelde temperatuur is 20,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ETH0.1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:21:
[...]

Je kan de api uitlezen, en die data in een database knallen en dan met bv grafana grafieken plotten. de api zal je alleen platte data geven van dat moment

Om het topic niet te veel te vervuilen gaat de code in een quote zetten

[...]
Thanks ! Ik ga er even mee stoeien maar de client_id & client_secret zijn niet gelinked aan jouw ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
ShadowBumble schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:48:
[...]

Thanks ! Ik ga er even mee stoeien maar de client_id & client_secret zijn niet gelinked aan jouw ?
nee,
client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw

google die secret string maar eens, dan kom je meer mensen tegen die hem gebruiken.

edit: heb een andere random string geprobeerd, dat werkte niet.

[ Voor 7% gewijzigd door ETH0.1 op 15-01-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ETH0.1 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:49:
[...]

nee,
client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw

google die secret string maar eens, dan kom je meer mensen tegen die hem gebruiken.

edit: heb een andere random string geprobeerd, dat werkte niet.
Inderdaad je kan ook gewoon "-d client_id=tado-web-app -d grant_type=password" gebruiken die zag ik ook al regelmatig terug komen.

Dan krijg je dus:

code:
1
curl -s "https://auth.tado.com/oauth/token" -d client_id=tado-web-app -d grant_type=password -d scope=home.user -d username="USERNAME" -d password="PASSWORD" -d client_secret="je eigen secret" | perl -pe 's/^.*"access_token"\s*:\s*"([^"]*).*/$1/' > tadotoken.txt

Hiermee haal ik dan het token op en kan ik ook prima vervolgens een request mee doen.

code:
1
curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/api/v2/me" -H "Authorization: Bearer `cat tadotoken.txt`"

Was er wel al achter dat het onleesbaar is op dit manier dus gelijk maar even parsen in wat leesbaar op de cli door "| python -m json.tool" toe te voegen aan het request. Morgen maar even verder om te kijken of ik hetzelfde kan in een single python script (leuke oefening) maar dan met het refreshen van het token i.p.v. steeds opnieuw aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
ShadowBumble schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:48:
[...]

Peter de Bruin heeft in dit forum ook al e.e.a. aangedragen ovrer dit onderwerp:
PeterdeBruin in "Tado Smart Thermostat Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

HGBMason schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:56:
[...]

Peter de Bruin heeft in dit forum ook al e.e.a. aangedragen ovrer dit onderwerp:
PeterdeBruin in "Tado Smart Thermostat Topic"
Thanks, echter zoek ik iets meer lokaal zodat ik er zelf meer controle over heb, zoals inzage in welke requests gedaan worden. Bovendien heb ik het niet zo op sites waar er credentials gevraagd worden in cleartext op Internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
ShadowBumble schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:04:
[...]

Thanks, echter zoek ik iets meer lokaal zodat ik er zelf meer controle over heb, zoals inzage in welke requests gedaan worden. Bovendien heb ik het niet zo op sites waar er credentials gevraagd worden in cleartext op Internet :)
Even voor mij om van te leren. Als je het script van Peter de Bruin via 'Link opslaan als ...' opslaat op je eigen apparaat en dan in een browser opent werkt het dan niet lokaal? En het script kun je dan ook aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

HGBMason schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:26:
[...]

Even voor mij om van te leren. Als je het script van Peter de Bruin via 'Link opslaan als ...' opslaat op je eigen apparaat en dan in een browser opent werkt het dan niet lokaal? En het script kun je dan ook aanpassen.
Klopt, het is immers javascript maar dan heb je wel altijd een client nodig (webbrowser) die de zaken uitvoert.Ik zat persoonlijk meer richting een server te denken ipv client side.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ETH0.1
ShadowBumble schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:30:
[...]

Klopt, het is immers javascript maar dan heb je wel altijd een client nodig (webbrowser) die de zaken uitvoert.Ik zat persoonlijk meer richting een server te denken ipv client side.
Api uitlezen met bash, uploaden naar een database en Grafana :Y

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X7Zp8Wc/Capture.png

Gas usage en Verwarming komen vanaf 2 losse arduino's, waarbij ik de gasmeter uitlees via de P1 poort op de slimme energie meter en de verwarmingstemperaturen uitlees middels sensoren die ik op de aan en afvoerbuis heb geplekt

de andere 4 grafieken komen vanuit een scriptje uit de tado api,

Je ziet dat de huiskamer behoorlijk stabiel is, dit regelt de tado super strak in, bijna geen overshoots zoals je ziet. Hier hangt een wandthermostaat. de andere 3 hebben door de plaatsing last van de aanvoer
Badkamer: kraan hangt recht naar boven, last van opstijgende warmte in de buis
Logeerkamer: de aanvoerbuizen voor de woonkamer lopen onder de knop door, ook daar last van opstijgende warmte
Keuken: knop hangs welliswaar van de verwarming af, maar tegen een kast aan

Ondanks dat de knoppen in de andere 3 ruimtes hangen gaat Tado hier ook slim mee om.
BV in de badkamer zie je dat om 07:30~35 de warmtevraag stopt terwijl de ingestelde temperatuur nog niet is bereikt. De temperatuur loopt nog wel even door omdat die knop echt verrot hangt.

In de keuken zie je het beter: vanaf 07:30 warmte vraag, welke om 07:40 begint af te bouwen terwijl de ruimte om 08:00 pas de ingestelde temperatuur heeft bereikt. Mooi geanticipeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb iets heel raars met mijn Tadootje... :*)

Als ik de temperatuur voor een andere ruimte dan de woonkamer met de app verhoog, geldt dat maar voor 1 uur. Je ziet meteen een tellertje verschijnen die aftelt en daarna gaat ie weer naar de 'slim schema' temperatuur. In de app-instellingen heb ik ingesteld dat als ik handmatig de temp verander, dat geldig is tot de volgende automatische verandering. En inderdaad, als ik zelf aan de knop draai, blijft ie staan en gaat ie dus niet aftellen. Maar via de app wel.
Alleen de woonkamer 'luistert' naar mij... Het verschil is wel dat alleen de woonkamer een echt schema heeft omdat die relatief gezien het koudst kan worden. Die heeft een schema dat van 7:00 tot 23:00 loopt. De rest gewoon op 18 graden de hele dag (het wordt tot nu toe nooit onder de 20 graden in die andere ruimtes, het is een warm huis).

Maar vanwaar dit opstandige gedrag? En waar kan ik instellen dat ie langer dan dat uur warm moet blijven?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

mphilipp schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 13:08:
Maar vanwaar dit opstandige gedrag? En waar kan ik instellen dat ie langer dan dat uur warm moet blijven?
Dit kan je gewoon instellen in de app onder Instellingen -> Kamers en dan je zone, de 2de optie van boven kan je aangeven wat hij dient te doen bij handmatige bediening:

1) Tot de volgende automatische verandering
2) Timer
3) Tot beeindiging door gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ShadowBumble schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:46:
[...]
Dit kan je gewoon instellen in de app onder Instellingen -> Kamers en dan je zone, de 2de optie van boven kan je aangeven wat hij dient te doen bij handmatige bediening:
Dat zeg ik in mijn post...dat werkt dus niet zo. Alleen bij handmatig bediening van de knop. Via de app negeert ie dat. Geen idee of het een bug is of 'known behaviour'.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delodic
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 13:52
mphilipp schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:57:
[...]

Dat zeg ik in mijn post...dat werkt dus niet zo. Alleen bij handmatig bediening van de knop. Via de app negeert ie dat. Geen idee of het een bug is of 'known behaviour'.
Hij onthoudt denk ik de vorige setting. Zodra je de temperatuur ingesteld hebt zie je een horizontaal schuitje waar je m naar rechts kan schuiven naar de eerstvolgende smartchange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

delodic schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:33:
[...]
Hij onthoudt denk ik de vorige setting. Zodra je de temperatuur ingesteld hebt zie je een horizontaal schuitje waar je m naar rechts kan schuiven naar de eerstvolgende smartchange.
Not quite, maar jouw opmerking zette mij aan het denken. Ik keek nog een keer (dat schuifje was mij nooit echt opgevallen) en ik dacht 'misschien heb ik een keer per ongeluk dat schuifje verschoven', dus deed ik een gooi naar rechts, richting het 'oneindig' symbool. En dát is de crux in mijn geval. Ik heb geen echt schema voor die ruimte; hij staat altijd op 18 graden. Dus de volgende programmawissel komt nooit. Vandaar dat het programma slimmer is dan ik, en er maar een uur van maakt, of whatever ik dáár weer van maak. Anders staat ie eeuwig op de gewijzigde temperatuur.

Onbewust verwachtte ik iets teveel van de slimme thermostaat... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Wij hebben een convectorput in de woonkamer met een "domme" knop daarop, de thermostaat van de Tado hangt ook in de woonkamer. Is het verstanding om de convectorput ook te voorzien van een slimme knop?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
RevellNL schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:47:
Wij hebben een convectorput in de woonkamer met een "domme" knop daarop, de thermostaat van de Tado hangt ook in de woonkamer. Is het verstanding om de convectorput ook te voorzien van een slimme knop?
hoeveel zones heb je in je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
ETH0.1 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:10:
[...]

hoeveel zones heb je in je huis?
3. De twee slaapkamers op de bovenverdieping, en de woonkamer beneden (momenteel heeft die geen slimme thermostaatknoppen, alleen de Tado thermostaat zelf die daar hangt). We hebben daar de convectorput met een domme knop, en een plintradiator waar helemaal geen knop op zit.

[ Voor 13% gewijzigd door RevellNL op 17-01-2020 11:17 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tomtommetje schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:36:
Ik werk met 3 zones, 3 thermostaten met een zoneklep en 1 extensiekit.

Wanneer het relais van de thermostaat uitschakelt, schakelt de extensiekit niet direct uit, soms helemaal niet en soms wel (bij 'handmatig verwarming uit' bijvoorbeeld). Het niet of niet direct uitschakelen is niet de bedoeling, want de klep wordt nu gesloten, terwijl de pomp door blijft pompen (er blijft warmtevraag).

Het mooiste is, dat wanneer er geen warmtevraag meer is, de extenkit uitschakelt en x seconden later het relais van de (laatste) thermostaat. Dit werkt nu dus niet zo.

Ik heb deze vraag voorgelegd bij Tado. Dit blijkt een probleem te zijn, maar kan niet zo aangepast worden. Het wordt meegenomen in de ontwikkeling.

Geeft dit bij anderen een probleem?

De ketel blijft nu namelijk doorverwarmen, terwijl die zijn warmte niet kwijt kan. Het lijkt mij dat de basis van de relais-functie zou moeten zijn, dat deze simpel samenwerkt met de extensiekit. Als ze gelijktijdig zouden uitschakelen, zou het al een hele verbetering zijn.
@tado is bovenstaande probleem met de combinatie thermostaat, extensiekit + zoneklep nog actueel? Dus dat de thermostaat regelmatig uit klikt waardoor de klep dichtgaat, maar de extensiekit de ketel nog even vrolijk blijft doorstoken?

Wat mij zelf opvalt is dat aan prima gaat: vraag ik warmte via de thermostaat dan klikt deze zodat de klep open gaat, en binnen 30 seconden daarna zegt de extensiekit tegen de ketel "ga stoken". Dat is mooi want de klep is dan al open. :)

Bij uit heb ik nog mijn vraagtekens: de thermostaat klikt en de klep gaat dicht, maar de extensiekit reageert wat trager en ketel blijft vaak nog even doorstoken en de pomp sowieso nog 1 minuut nadraaien. Maar dan is de klep al een halve minuut dicht (en dat vinden pomp en ketel niet lekker als er niet ergens anders nog een verwarming helemaal open staat ;)). Beter is als de thermostaat pas een minuutje later klikt, juist als de ketel al gestopt is en de pomp gestopt is met draaien. Dat is toch een logischere volgorde. Kan er een relais-delay worden ingesteld door de helpdesk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Paar dagen onderweg nu met een volledig functionerende Tado Thermostaat + Extensie kit. Toegegeven het werkt beter als verwacht, vanwege de stadsverwarming verwarm je nu nog het gehele huis, dus er is nog steeds een hoop "waste" van warmte. Het instellen van een relatief simpel schema die 's morgens even verwarmt en die 's avonds even verwarmd, en de verplaatsing van de thermostaat resulteerde in een aanzienlijk stabielere temperatuur door het huis. Vermoeden is omdat je natuurlijk nu niet de kachel pas aan zet wanneer het "koud" is en je dus feitelijk al te laat bent, je hebt het immers al koud het duurt een tijdje voor het huis weer warm is dus kachel op standje "tropisch paradijs" (volledig open).

In de komende weken ga ik dan ook verder met de setup door ook de thermostatische kranen aan te sturen. De bedoeling is om 7 kranen aan te sluiten verdeeld in 5 zones.

Zone 1 -> Woonkamer
Zone 2 -> Slaapkamer 1
Zone 3 -> Slaapkamer 2
Zone 4 -> Slaapkamer 3
Zone 5 -> Badkamer

Na wat vooronderzoek en controlewerk voordat ik alles ga bestellen kwam ik er ook achter dat al mijn radiatoren dus ook "open/dicht" ventielen hebben, die gaan we eerst vervangen door 7 thermostatische ventielen.

[ Voor 9% gewijzigd door ShadowBumble op 17-01-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
RevellNL schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:16:
[...]

3. De twee slaapkamers op de bovenverdieping, en de woonkamer beneden (momenteel heeft die geen slimme thermostaatknoppen, alleen de Tado thermostaat zelf die daar hangt). We hebben daar de convectorput met een domme knop, en een plintradiator waar helemaal geen knop op zit.
Je zal ze beide dan moeten vervangen.

De vraag is hoe vaak je de slaapkamers wil verwarmen terwijl de warmte in de huiskamer ongewenst is. als je daar nu weinig last van hebt zou ik het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 19:10
tado schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:29:
[...]

Misschien heeft u geen M28 adapter nodig.

Post eens wat foto's van de naakte kraan
Van de oude knop die er op zat (merknaam zichtbaar).

En van welke adapters u van tado gekregen heeft en degene die u nu gebruikt.

Kijk ook naar dit artikel: https://support.tado.com/...iatorknoppen-te-monteren-
Ik had nog niet gezien dat je had gereageerd. Ik heb helaas geen foto meer van de oude kraan. Die is denk ik ook irrelevant, gezien de hele unit is vervangen voor een Comap. Dit is een foto er van. En dit is een foto van alle dingen die in mijn doos zitten. Ik zou echt niet weten hoe ik hem er op gemonteerd krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misha schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:40:
[...]

Ik had nog niet gezien dat je had gereageerd. Ik heb helaas geen foto meer van de oude kraan. Die is denk ik ook irrelevant, gezien de hele unit is vervangen voor een Comap. Dit is een foto er van. En dit is een foto van alle dingen die in mijn doos zitten. Ik zou echt niet weten hoe ik hem er op gemonteerd krijg
U heeft helaas geen M28x1,5 adapter van ons ontvangen.

Optie 1: Koop een Metalen Comap adapter: https://wifithermostaten.nl/adapter-comap.html
Optie 2: Neem contact op met onze support, stuur een kopie van uw aankoopbewijs en de foto van alle adapters die u van ons heeft ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethereal81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08 08:39
Edit: bij nader inzien een behoorlijk domme vraag. Nevermind!

[ Voor 96% gewijzigd door ethereal81 op 21-01-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Is het met Tado ook mogelijk om de thermostaat op een andere plek te hebben dan de Tado zelf? Aangezien onze huidige thermostaat op een locatie bij een deur zit en er dus tocht is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:57

KhaZ

Alfa Romeo

plofkip schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:24:
Is het met Tado ook mogelijk om de thermostaat op een andere plek te hebben dan de Tado zelf? Aangezien onze huidige thermostaat op een locatie bij een deur zit en er dus tocht is?
Dat kan voor zover ik weet met de Extension kit.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taoufik007
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
Hallo,

Ik zit met een mogelijk probleem. Ik heb sinds afgelopen zondag op de bovenverdieping een TADO thermostaat draadloos verbonden met een extensiekit.

Het valt mij op dat de radiatoren sinds de TADO niet meer superheet worden. Ik heb nu in de slaapkamers nog radiators met een manuele radiatorkraan ventiel. Dus enkel aan of uit is mogelijk. Met oude thermostaat werden ze flink warm als ik de verwarming aanzette. Nu worden ze langzaam warm en koelen snel af als ik de TADO weer uitzet.

Is dit hoe de TADO werkt of heb ik ergens een technisch probleem? Wat zou ik allemaal kunnen controleren? Wat zou ik qua settings etc nog kunnen doen?

Al ruim 2 maanden heb ik op de begane grond een bedraade TADO die mijn vloerverwarming aanstuurt. Mijn CV(Intergas Extreme 36) kan twee zones seperaat van elkaar verwarmen.

Hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taoufik007 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:51:
Hallo,

Ik zit met een mogelijk probleem. Ik heb sinds afgelopen zondag op de bovenverdieping een TADO thermostaat draadloos verbonden met een extensiekit.

Het valt mij op dat de radiatoren sinds de TADO niet meer superheet worden. Ik heb nu in de slaapkamers nog radiators met een manuele radiatorkraan ventiel. Dus enkel aan of uit is mogelijk. Met oude thermostaat werden ze flink warm als ik de verwarming aanzette. Nu worden ze langzaam warm en koelen snel af als ik de TADO weer uitzet.

Is dit hoe de TADO werkt of heb ik ergens een technisch probleem? Wat zou ik allemaal kunnen controleren? Wat zou ik qua settings etc nog kunnen doen?

Al ruim 2 maanden heb ik op de begane grond een bedraade TADO die mijn vloerverwarming aanstuurt. Mijn CV(Intergas Extreme 36) kan twee zones seperaat van elkaar verwarmen.

Hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen.
Had u eerst 2 thermostaten ?

Heeft u 2 tado thermostaten ?

Over het algemeen werken die Intergas ketels met 1 OpenTherm thermostaat en 1 aan/uit thermostaat. Voor de aan/uit zone kan tado geen invloed hebben op de aanvoertemperatuur van de ketel.

Als u er niet uitkomt kunt u altijd contact opnemen via: https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 21:36

Fustje

Koel bewaren

Het Tado avontuur is voor mij helaas abrupt tot een einde gekomen. Volgens Tado support is mijn ATAG Blauwe Engel II niet compatibel. De hele boel is retour gegaan naar Tink en gisteren eindelijk m'n geld terug gekregen.
Ik baal hier wel van, maar misschien een goed argument om binnenkort eens naar een nieuwe CV ketel te kijken en het dan nog eens opnieuw te proberen. Deze ketel is geloof ik al bijna 18 jaar oud (of iets in die richting), maar volgens de monteur (die 'm bij de bewoners vóór de vorige bewoners heeft geïnstalleerd) nog in goede staat en kan best nog wat jaartjes mee met af en toe een nieuw driewegklepje.. :+

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taoufik007
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
tado schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Had u eerst 2 thermostaten ?

Heeft u 2 tado thermostaten ?

Over het algemeen werken die Intergas ketels met 1 OpenTherm thermostaat en 1 aan/uit thermostaat. Voor de aan/uit zone kan tado geen invloed hebben op de aanvoertemperatuur van de ketel.

Als u er niet uitkomt kunt u altijd contact opnemen via: https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl
Hallo,

Ik had inderdaad voorheen ook twee thermostaten. Op begane grond een bedraade en op de eerste verdieping een draadloze. heb nu ook weer twee TADO thermostaten. Beneden een bedraade en boven draadloos verbonden met de extension kit. Bij installatie moest ik de extension kit koppelen aan de aan/uit paneel van de cv ketel.

Wat bedoelt u met: "Voor de aan/uit zone kan tado geen invloed hebben op de aanvoertemperatuur van de ketel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taoufik007 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:34:
[...]

Hallo,

Ik had inderdaad voorheen ook twee thermostaten. Op begane grond een bedraade en op de eerste verdieping een draadloze. heb nu ook weer twee TADO thermostaten. Beneden een bedraade en boven draadloos verbonden met de extension kit. Bij installatie moest ik de extension kit koppelen aan de aan/uit paneel van de cv ketel.

Wat bedoelt u met: "Voor de aan/uit zone kan tado geen invloed hebben op de aanvoertemperatuur van de ketel."
Een aan/uit signaal is een commando voor de ketel voor "volledig aan" of "volledig uit".
tado heeft 0 invloed op welke temperatuur de ketel aan het stoken is.
Er kan geen verdere data meegestuurd worden naar de ketel. Het enige wat de extensiekit doet is 2 draadjes met elkaar doorverbinden of niet. (100% aan of 100% uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

tado schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:54:
[...]

Aan uw account zal niets veranderen door toevoeging van slimme thermostaat.
Ik wil de thermosstaat aanschaffen, ik neem aan dat ik gewoon deze kan bestellen?
Dat deze past op de V3+ starterskit?

https://www.amazon.de/dp/B01BWUH8W4/ref=sr_1_6?__mk_nl_NL=

[ Voor 8% gewijzigd door Famous op 21-01-2020 12:44 ]

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:37
Ik heb 25 december 2 radiator knoppen besteld bij Tink. Ze zijn nog steeds niet binnen.
Ben al 3 weken aan het mailen met die gasten en ze zeggen steeds dat ze eraan komen. Ben er nu toch wel aardig klaar mee..

Wat een ongelofelijk bout bedrijf is dat zeg, ik zou verder kijken als je iets wilt bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
tado schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:34:
[...]

U heeft helaas geen M28x1,5 adapter van ons ontvangen.

Optie 1: Koop een Metalen Comap adapter: https://wifithermostaten.nl/adapter-comap.html
Optie 2: Neem contact op met onze support, stuur een kopie van uw aankoopbewijs en de foto van alle adapters die u van ons heeft ontvangen.
Bedankt voor je berichtje terug. Ik heb de metalen adapter gehaald en gemonteerd. In de app zag ik dat hij als juist gemonteerd is. Echter, ondanks dat de tado aangeeft vol gas te gaan, blijft de radiator helemaal koud. Wat kan het nu weer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

tado schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 14:25:
[...]

Alle "additionele producten" kunnen zowel op de V2/V3 en V3+ bestaande hardware worden aangesloten.
Hoe kan ik precies instellen dat de thermostaat leidend is in mijn kamer?

Heb nu één Tado knop en één thermostaat.
Ik wil dat de verwarming “luistert” naar de thermostaat en zodoende gaat verwarmen of niet.

Beide hebben nu een schema maar dat lijkt mij niet de bedoeling, moet ik het schema van de knop verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Famous schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:09:
[...]
Hoe kan ik precies instellen dat de thermostaat leidend is in mijn kamer?
Als ze beiden aan dezelfde ruimte toegewezen zijn, gaat dat vanzelf. Ik geloof zelfs dat de thermostaat in principe altijd leidend is, maar dat is meer voor de temperatuurmeting. Als ze in dezelfde ruimte gezet zijn (ook in de app) dan maakt het niet uit waar je de temp verandert, op de knop of op de thermostaat.
Ik heb 3 knoppen en een thermostaat in de woonkamer en ik kan op elk van de 3 knoppen te temp veranderen, maar ze werken dan als één. En het schema staat op de ruimte, niet op elke knop afzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

g00gle schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:24:
Ik heb 25 december 2 radiator knoppen besteld bij Tink. Ze zijn nog steeds niet binnen.
Ben al 3 weken aan het mailen met die gasten en ze zeggen steeds dat ze eraan komen. Ben er nu toch wel aardig klaar mee..

Wat een ongelofelijk bout bedrijf is dat zeg, ik zou verder kijken als je iets wilt bestellen..
Yeah, lees voortaan even (niet belerend bedoeld) de reviews hier op Tweakers van dit soort bedrijven. Ik overwoog het ook, omdat Tink goeie deals had met die knoppen. Maar de reviews hadden alle schijn tegen. Mijden als de pest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

mphilipp schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:35:
[...]

Als ze beiden aan dezelfde ruimte toegewezen zijn, gaat dat vanzelf. Ik geloof zelfs dat de thermostaat in principe altijd leidend is, maar dat is meer voor de temperatuurmeting. Als ze in dezelfde ruimte gezet zijn (ook in de app) dan maakt het niet uit waar je de temp verandert, op de knop of op de thermostaat.
Ik heb 3 knoppen en een thermostaat in de woonkamer en ik kan op elk van de 3 knoppen te temp veranderen, maar ze werken dan als één. En het schema staat op de ruimte, niet op elke knop afzonderlijk.
Ik heb ze beide Woonkamer genoemd maar zie nergens de optie om ze als één kamer te laten zien (of werken)?

Ze geven ook een andere doeltempratuur aan ondanks ik het schema van de knop heb verwijderd.

In Homekit zie in ze wel beide in de Woonkamer “kamer” staan.

Edit: ze staan beide inderdaad in de woonkamer maar toch andere doeltempratuur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cr45UMX8eJnTZfDuthhltzi5/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door Famous op 22-01-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Dat is vervelend en volgens mij gaat er daar dan inderdaad iets fout. Ik heb 8 januari j.l. 2 verschillende Tado bestellingen (Starterkit + radiatorknoppen en nog een extra bestelling met knoppen) bij Tink gedaan en had deze 11 en 14 januari binnen. Het kan dus blijkbaar ook gewoon goed gaan.

Ik heb overigens in totaal 3x een dubbel verpakking met radiatorknoppen ontvangen dus ze hebben ze absoluut wel gewoon op voorraad (daar was ik vooral bang voor bij mijn bestelling).

[ Voor 3% gewijzigd door acidfever op 22-01-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
acidfever schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:54:
[...]

Dat is vervelend en volgens mij gaat er daar dan inderdaad iets fout. Ik heb 8 januari j.l. 2 verschillende Tado bestellingen (Starterkit + radiatorknoppen en nog een extra bestelling met knoppen) bij Tink gedaan en had deze 11 en 14 januari binnen. Het kan dus blijkbaar ook gewoon goed gaan.

Ik heb overigens in totaal 3x een dubbel verpakking met radiatorknoppen ontvangen dus ze hebben ze absoluut wel gewoon op voorraad (daar was ik vooral bang voor bij mijn bestelling).
ik zat nog op een bestelling van black friday te wachten (slechts gedeeltelijk geleverd). Heb nu om geld terug gevraagd. Hebben hun zaken absoluut niet op orde. Heb bewust met paypal betaald dus twijfel er niet aan dat ik het geld terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 17:57
maxtrash schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 18:40:
[...]

ik zat nog op een bestelling van black friday te wachten (slechts gedeeltelijk geleverd). Heb nu om geld terug gevraagd. Hebben hun zaken absoluut niet op orde. Heb bewust met paypal betaald dus twijfel er niet aan dat ik het geld terug krijg.
25-11-2019 had ik een starterskit met 4 thermostaatkranen besteld en nog 3 thermostaatkranen erbij. Die werden 29-11-2019 verzonden door Tink. Dus hier weer geen problemen mee.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ETH0.1
Famous schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:43:
[...]

Ik heb ze beide Woonkamer genoemd maar zie nergens de optie om ze als één kamer te laten zien (of werken)?

Ze geven ook een andere doeltempratuur aan ondanks ik het schema van de knop heb verwijderd.

In Homekit zie in ze wel beide in de Woonkamer “kamer” staan.

Edit: ze staan beide inderdaad in de woonkamer maar toch andere doeltempratuur?

[Afbeelding]
Nee ze moeten niet beide dezelfde naam hebben, maar je moet ze in dezelfde kamer plaatsen

ga in de app naar instellingen, selecteer dan onder 'Thuis' de optie: Apparaten

Hier zie je de diverse kamers, onder 1 kamer moet je dan je slimme thermostaat en je radiatorknoppen hebben staan, je kan dan ook knoppen in andere kamers hangen als dat nodig is.

Ga vervolgens terug naar instellingen, onder 'Kamers' zie je al je kamers, selecteer de gewenste kamer (woonkamer), kies dan bij 'Metingen' -> Meettoestel het toestel dat je wil gebruiken voor de metingen, dit kan de thermostaat zijn (beste keuze) of een van de knoppen in die kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Het is gelukt, bij de kraan stond wel “woonkamer” maar die moest blijkbaar nogmaals aangeklikt worden.

Nu heb ik er maar één tempratuur staan dus denk dat het gaat werken!
Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misha schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Bedankt voor je berichtje terug. Ik heb de metalen adapter gehaald en gemonteerd. In de app zag ik dat hij als juist gemonteerd is. Echter, ondanks dat de tado aangeeft vol gas te gaan, blijft de radiator helemaal koud. Wat kan het nu weer zijn?
  1. Pinnetje van de kraan (datgene wat de thermostaatknop indrukt) zit vast waardoor kraan niet open gaat. Dan werkt de verwarming trouwens ook niet met de oude radiatorknop. Dus even checken: als je de knop even loshaalt en dan "volgas" geeft aan die losse knop, wordt de radiator dan wel warm? Of er lijkt warmtevraag in de app maar de ketel gaat toch niet aan (heb ik ook wel eens gehad tijdends de installatie, moest toen alle Tado devices opnieuw koppelen).
  2. Tado knop niet juist gekalibreerd, batterijen verwijderen en weer erin zetten, dan de knop er weer op zetten dan kalibreert hij opnieuw
  3. Metalen pinnetje van de radiatorkraan steekt te ver uit, hierdoor kan de knop niet (helemaal) open. Je kan de knop (alleen het knopdeel met de batterijen, niet de Tado montagering en adapters) eraf halen en kijken hoeveel het metalen pinnetje van de kraan uitsteekt. Kijk dan naar de knop en zie het zwarte middendeel, maximaal open (25 graden) betekent dat het middelste zwarte pinnetje daarvan bijna vlak is met de zwarte cilinder daarbuiten. Die zwarte cilinder valt in de plastic montagering waar je de knop op vast klikt. In de maximaal open stand mag ie dan het metalen pinnetje van de radiatorkraan (net) niet indrukken.
    Je kan ook preciezer te werk gaan en kijken hoever de Tado montagring na vastdraaien over de metalen adapter heen valt, dat markeer je dan even met een stift. Vervolgens meet je met een schuifmaat de afstand van die markering tot het puntje van het metalen pinnetje van de kraan. Zoals op de afbeelding dus maar dan tot de zelf gemaakte markering, dan weet je precies hoeveel afstand er is. ;) Die afstand kan je vervolgens ook weer opmeten in het binnenste van de Tado knop + montagering (dus het volledig gemonteerde Tado setje maar dan niet vastgemaakt aan de radiatorkraan). Uiteraard meten met de knop in maximaal open stand, 25 graden. Is daar minder ruimte dan weet je dat de knop nooit helemaal open kan.
Bij de plastic Comap adapter van Tado zitten 4 pinnetjes met verschillende lengte, dan is het een kwestie van het juiste pinnetje uitzoeken. Jij hebt die pinnetjes niet maar een metalen adapter erop gezet, en moet dus controleren of de afstand van het pinnetje voldoet.

https://support.tado.com/...Slimme-Radiatorknop-past-

Afbeeldingslocatie: https://downloads.intercomcdn.com/i/o/156445647/73351cc09f5ac0b1c5496287/115005453763.png

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 23-01-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:32
Ik ben (waarschijnlijk) in de markt voor een tado systeem en volgens mij kan ik wel aardig besparen.

Ons huishouden is dat ik van 8 tot 5 werk en de vrouw in de zorg, dus onregelmatige diensten. Daarnaast hebben wij een kleine van 8 maanden.

De vrouw houdt van stoken en zet de Eneco Toon (zonder abbo) lekker naar 22,5 graden. Ik zet dat ding liefst op 18/19 graden. Als zij van huis gaat of een lange dagdienst heeft, staat dat ding de hele dag op 22,5. Dit is zonde. Dus als ik het goed begrijp detecteert dat ding of er iemand thuis is en zodoende de temperatuur instelt naar bijv 18 graden. Weet niet of dat een slimme temp. is aangezien het dan weer energie kost. Van 18 naar 22,5 is een grotere stap dan van 20 naar 22,5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Signs schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:53:
Dus als ik het goed begrijp detecteert dat ding of er iemand thuis is en zodoende de temperatuur instelt naar bijv 18 graden.
Zo werkt het inderdaad als je de geofence optie gebruikt. Om nog iets preciezer te zijn, je kunt een programma instellen voor als je thuis bent en voor als je niet thuis bent. Dus je kunt ook instellen als je niet thuis bent is het overdag 18 graden en 's nachts nog minder. Om maar wat te noemen.
Weet niet of dat een slimme temp. is aangezien het dan weer energie kost. Van 18 naar 22,5 is een grotere stap dan van 20 naar 22,5.
Dit is een veelgemaakte fout. Het is altijd beter om de temperatuur lager te houden. Ja, je ketel moet even hard stoken om het weer warm te maken maar dit weegt niet op tegen het voordeel dat je huis daarvoor koeler is geweest. Warmteverlies is immers evenredig met het temperatuursverschil van binnen en buiten. Een huis van 20 graden verliest extra veel warmte t.o.v. een huis van 18 graden. Anders gezegd, om het 20 graden te houden moet je ketel de hele dag door ook stoken en in totaal is dat meer dan wat nodig is om aan het eind in 1x van 18 naar 20 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:32
mddd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:05:
[...]

Zo werkt het inderdaad als je de geofence optie gebruikt. Om nog iets preciezer te zijn, je kunt een programma instellen voor als je thuis bent en voor als je niet thuis bent. Dus je kunt ook instellen als je niet thuis bent is het overdag 18 graden en 's nachts nog minder. Om maar wat te noemen.

[...]

Dit is een veelgemaakte fout. Het is altijd beter om de temperatuur lager te houden. Ja, je ketel moet even hard stoken om het weer warm te maken maar dit weegt niet op tegen het voordeel dat je huis daarvoor koeler is geweest. Warmteverlies is immers evenredig met het temperatuursverschil van binnen en buiten. Een huis van 20 graden verliest extra veel warmte t.o.v. een huis van 18 graden. Anders gezegd, om het 20 graden te houden moet je ketel de hele dag door ook stoken en in totaal is dat meer dan wat nodig is om aan het eind in 1x van 18 naar 20 te gaan.
Bedankt voor je reactie. Heb een starterkit incl 2 knoppen besteld voor 171 euro :+
Verwacht wel aardig te kunnen besparen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Signs schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:53:

Ons huishouden is dat ik van 8 tot 5 werk en de vrouw in de zorg, dus onregelmatige diensten. Daarnaast hebben wij een kleine van 8 maanden.

De vrouw houdt van stoken en zet de Eneco Toon (zonder abbo) lekker naar 22,5 graden. Ik zet dat ding liefst op 18/19 graden. Als zij van huis gaat of een lange dagdienst heeft, staat dat ding de hele dag op 22,5. Dit is zonde.
Het mooie is dat je de temperatuur dus via telefoon- of webapp kan monitoren én regelen. Zet zij hem op 22,5 dan zet jij hem netjes terug naar 20 graden. :+

22.5 graden is IMO ook rijkelijk overdreven, tenzij je een of andere ziekte hebt o.i.d.. Zet dat ding op 20 graden en zeg tegen je vrouw: trek een leuk truitje aan en blote armen hoeft echt niet in de winter!

Ik vind de default temperatuur die Tado in de schema's zet al te hoog: 21 graden. Ook als je een blok in het schema uit hebt gezet en weer aan zet is de default weer 21 graden. Dat mag best naar 20 graden. Ik neem aan dat Tado ook streeft naar verminderen energieverbruik en verbeteren klimaat. Nu worden standaard de koukleumen bediend, ik zou zeggen draai het om: bedien in het standaard schema de normale, wat actieve mensen en de koukleumen hebben de optie de schema's aan te passen naar een hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
mddd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:05:
Ehhh, is dat zo? Ik kan maar 1 afwezigheidstemperatuur instellen hoor, zit geen schema achter volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:59:
[...]
Ehhh, is dat zo? Ik kan maar 1 afwezigheidstemperatuur instellen hoor, zit geen schema achter volgens mij.
Oh sh*t je hebt gelijk. Ik gebruik zelf de geofence functie niet en ik heb verkeerd zitten kijken. Het is inderdaad 1 temperatuur. Sorry @Signs.

Overigens, er is al veel over gezegd maar ik het herhaal het hier nog maar eens. Misschien kan @tado er wat mee: het is zeer onhandig dat je niet zelf het systeem op Away kunt zetten. Dat zou gewoon een knop moeten zijn. Er zijn namelijk genoeg redenen waarom de Away functie niet altijd kan doen wat logisch is: grootouders die oppassen, kinderen die geen gps device hebben, mensen die hun telefoon niet altijd meenemen, enzovoort. De home/away status zou in de app omschakelbaar moeten zijn!

[ Voor 39% gewijzigd door mddd op 23-01-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Misha Ik heb het bij mijn eigen goed werkende knop even nagemeten, misschien is dat gemakkelijker. Omdat ik de Tado adapter voor Comap gebruik zit er een plastic pinnetje bovenop de metalen pin van de radiatorkraan. Maar plastic of metalen pinnetje: waar het om gaat is hoe diep het pinnetje valt tov de montageplaat.

Als de knop verwijderd is veert het pinnetje maximaal uit en staat de kraan uiteraard maximaal open. Bij mij valt dan het pinnetje 1mm dieper dan de montageplaat (en steekt 5mm uit tov de adapter erachter, maar dat kan bij elke adapter weer anders zijn). Er zit zeker wel 1 a 2 mm marge op, dus vlak met de montageplaat zou ook goed zijn denk ik. Daarom kunnen de knoppen immers kalibreren. :+

Dus als jouw pinnetje vlak is met de montageplaat of binnen een mm daarvan dan zou het goed moeten zijn.

Nog een tip: als het pinnetje niet soepel gaat (door vervuiling / verkalking) dan kan je het even inspuiten met wat WD40 of kruipolie en een aantal keer goed indrukken. Meestal gaat ie dan een stukje soepeler en dat spaart ook het motortje van de Tado knop en bevordert de soepele werking.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ms8jSw0/IMG-6944.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 23-01-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

robkrekel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:59:
[...]

het is het normale schema wat loopt. Bv:

Thuis temp is 20, slaap temp is 15, weg temp is ook 15. Vorstbeveiliging is 10C

Je bent thuis en de temp is 20C.
Je gaat naar een vriend 10 km verderop en de temp zakt naar 18.1
Ga je naar je tante 40 km verder op dan zakt de temp naar 16.2
Daarna besluit je naar de andere kant van het land te rijden, 300 km verder. Dan zakt de temp naar 10C als vorstbeveiliging.

Als je bij je tante blijft slapen dan zakt de temp mee. Dus hij was al 3.8 graden lager gerekend vanaf de 20. Maar als de nacht temp 15 is zakt hij gewoon mee. Tot hij bij 10C aan komt.

Zo werkt het bij mij al meer dan een jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Cap schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:36:
@Misha Ik heb het bij mijn eigen goed werkende knop even nagemeten, misschien is dat gemakkelijker. Omdat ik de Tado adapter voor Comap gebruik zit er een plastic pinnetje bovenop de metalen pin van de radiatorkraan. Maar plastic of metalen pinnetje: waar het om gaat is hoe diep het pinnetje valt tov de montageplaat.

Als de knop verwijderd is veert het pinnetje maximaal uit en staat de kraan uiteraard maximaal open. Bij mij valt dan het pinnetje 1mm dieper dan de montageplaat (en steekt 5mm uit tov de adapter erachter, maar dat kan bij elke adapter weer anders zijn). Er zit zeker wel 1 a 2 mm marge op, dus vlak met de montageplaat zou ook goed zijn denk ik. Daarom kunnen de knoppen immers kalibreren. :+

Dus als jouw pinnetje vlak is met de montageplaat of binnen een mm daarvan dan zou het goed moeten zijn.

Nog een tip: als het pinnetje niet soepel gaat (door vervuiling / verkalking) dan kan je het even inspuiten met wat WD40 of kruipolie en een aantal keer goed indrukken. Meestal gaat ie dan een stukje soepeler en dat spaart ook het motortje van de Tado knop en bevordert de soepele werking.

[Afbeelding]
Thanks voor je uitgebreide antwoorden! Ik heb de pinnen eventjes allemaal in de WD40 gezet. Ik vind dat ik nog wel redelijk wat kracht moet zetten om ze te verschuiven. Is dat normaal? Verder ziet het er bij mij hetzelfde uit als bij jou. De radiator zelf wordt nog gewoon warm als ik alles er afhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Misha Klopt, dat je wat kracht moet zetten is normaal, de kraan moet immers de waterdruk van de pomp kunnen weerstaan dus je voelt een stevige tegendruk van de veer. Maar het moet wel soepel gaan, dwz geen gepiep of gekraak en niet met plotseling een weerstandpunt halverwege.

Ok op de foto lijkt het niet abnormaal maar het is een beetje moeilijk te beoordelen. Zit het pinnetje inderdaad vlak met de montageplaat (of iets meer naar binnen zoals bij mij)? De kont van een schuifmaat is daarvoor heel handig, dan weet je het precies.

Als dat zo is en je hebt in deze situatie met de Tado knop er af gewoon warmte als je hem op 25 graden zet dan werkt je radiatorkraan(ventiel) op zich én vraagt je Tado knop warmte aan de CV ketel als je hem open draait. Dus dan is de knop niet goed gekalibreerd. Hoe ziet het zwarte gedeelte van je knop (achterkant met pinnetje dus) eruit als je die op 25 graden zet?

PS trouwens best een dure aangelegenheid, die Heimeier naar Comap adapters, zeker als je aardig wat radiatoren hebt. Kan je niet gewoon een Comap adapter setje van Tado opgestuurd krijgen (evt na overleggen aankoopbewijs)? Volgens mij hoort die sowieso erbij te zitten, bij mij zaten de Comap adapters + pinnetjes er in ieder geval bij in de doos. Het voordeel is trouwens wel dat ze wat fraaier zijn dan dat plastic van de Tado adapters. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 23-01-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ortep schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 12:19:
[...]

het is het normale schema wat loopt. Bv:

Thuis temp is 20, slaap temp is 15, weg temp is ook 15. Vorstbeveiliging is 10C

Je bent thuis en de temp is 20C.
Je gaat naar een vriend 10 km verderop en de temp zakt naar 18.1
Ga je naar je tante 40 km verder op dan zakt de temp naar 16.2
Daarna besluit je naar de andere kant van het land te rijden, 300 km verder. Dan zakt de temp naar 10C als vorstbeveiliging.

Als je bij je tante blijft slapen dan zakt de temp mee. Dus hij was al 3.8 graden lager gerekend vanaf de 20. Maar als de nacht temp 15 is zakt hij gewoon mee. Tot hij bij 10C aan komt.

Zo werkt het bij mij al meer dan een jaar
Ja, maar je kan maar 1 temperatuur instellen, 15C in jou geval. Alle temperaturen daarboven zijn niet relevant. Of je nu bij je tante zit, of bij die vriend, maakt niks uit. Hij verwarmt niet omdat je afwezig bent en omdat de temperatuur niet onder de 15C komt. En waar stel je vorstbeveiliging in?

Althans, zo werkt het bij mij zover ik heb kunnen herleiden. Afwezigheid staat al op 10, en dat wordt het nooit. Zo lang (meerdere dagen) zijn we zelden tegelijk van huis (en de cirkel staat maar op 250 meter), en als dat wel zo is is het meestal buiten ook wel boven de 20C.

Waarom zou TADO onder MIJN minimum ingestelde temperatuur gaan zitten? Als ik deze instel op 10, en we gaan een maand op vakantie naar Zuid-Afrika, dan mag ie opeens wel onder de 10? Als dat zo is kan ik bij terugkomst de helft van mijn spullen bij het grofvuil zetten, zo vochtig wordt het (bij wijze van dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Cap schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:04:
@Misha Klopt, dat je wat kracht moet zetten is normaal, de kraan moet immers de waterdruk van de pomp kunnen weerstaan dus je voelt een stevige tegendruk van de veer. Maar het moet wel soepel gaan, dwz geen gepiep of gekraak en niet met plotseling een weerstandpunt halverwege.
Check. Hij gaat dan gewoon 'soepel'
Ok op de foto lijkt het niet abnormaal maar het is een beetje moeilijk te beoordelen. Zit het pinnetje inderdaad vlak met de montageplaat (of iets meer naar binnen zoals bij mij)? De kont van een schuifmaat is daarvoor heel handig, dan weet je het precies.
Iets meer naar binnen, zoals bij jou. Het is denk ik net aan 1mm
Als dat zo is en je hebt in deze situatie met de Tado knop er af gewoon warmte als je hem op 25 graden zet dan werkt je radiatorkraan(ventiel) op zich én vraagt je Tado knop warmte aan de CV ketel als je hem open draait. Dus dan is de knop niet goed gekalibreerd. Hoe ziet het zwarte gedeelte van je knop (achterkant met pinnetje dus) eruit als je die op 25 graden zet?
Als ik de Tado er af haal en ik zet hem op 25 graden, dan begint het wel te lopen ja. Hoe kan ik de achterkant van de knop zien als ik hem op 25 graden zet? Dat ding steekt toch niet uit als je hem er af haalt en dan de temperatuur omhoog gooit?
PS trouwens best een dure aangelegenheid, die Heimeier naar Comap adapters, zeker als je aardig wat radiatoren hebt. Kan je niet gewoon een Comap adapter setje van Tado opgestuurd krijgen (evt na overleggen aankoopbewijs)? Volgens mij hoort die sowieso erbij te zitten, bij mij zaten de Comap adapters + pinnetjes er in ieder geval bij in de doos. Het voordeel is trouwens wel dat ze wat fraaier zijn dan dat plastic van de Tado adapters. :)
Ja, hij is wat duurder, maar dit was een stuk sneller. Ik heb ook niet meer zoveel vertrouwen in Tado, dus had weinig zin om er lang op te wachten. :+ Ik ga het nog wel aanvragen, want ik wil gewoon een compleet setje hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

robkrekel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:37:
[...]
Waarom zou TADO onder MIJN minimum ingestelde temperatuur gaan zitten? Als ik deze instel op 10, en we gaan een maand op vakantie naar Zuid-Afrika, dan mag ie opeens wel onder de 10? Als dat zo is kan ik bij terugkomst de helft van mijn spullen bij het grofvuil zetten, zo vochtig wordt het (bij wijze van dan)
Euhh heb je wel gelezen wat ik schreef? Hij gaat nergens onder de door mij ingestelde minimum temperatuur.

Die is nl 10C voor de vorstbeveiliging. Die kan je gewoon instellen in de app. Dat heet: Minimale afwezigeheids temperatuur

De andere temperatuur dalingen zijn relatief tov de ingestelde temp op dat specifieke moment en dat is precies waar het hele systeem om draait. Het verlagen van de temperatuur als je niet thuis bent. En dat kan steeds lager als je verder weg bent.
En weer opwarmen als je dichterbij komt.

Als je dat niet wilt moet je de geofencing uitschakelen. Maar ja waarom heb je dan een Tado

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 23-01-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Ortep schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:45:
[...]

Die is nl 10C voor de vorstbeveiliging. Die kan je gewoon instellen in de app. Dat heet: Minimale afwezigeheids temperatuur

De andere temperatuur dalingen zijn relatief tov de ingestelde temp op dat specifieke moment en dat is precies waar het hele systeem om draait. Het verlagen van de temperatuur als je niet thuis bent. En dat kan steeds lager als je verder weg bent.
En weer opwarmen als je dichterbij komt.

Als je dat niet wilt moet je de geofencing uitschakelen. Maar ja waarom heb je dan een Tado
Ja, nu zijn we er. Waar jij het over vorstbeveiliging hebt, bedoel ik MIJN minimaal ingestelde afwezigheidstemperatuur.

Vorstbeveiliging (letterlijk) kan namelijk ook als je de temperatuur in een kamer handmatig op minimum mogelijk zet ("uit"). Dan komt er vorstbeveiliging te staan.

En bij mij warmt ie gelukkig niet van te voren op, dat is niet praktisch met een nietthuis zone van 250 meter, met vrienden en sportvereniging allemaal om de hoek. Dan blijft ie voorverwarmen terwijl wij gezellig bij vrienden zitten. Leve het paltteland :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misha schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Als ik de Tado er af haal en ik zet hem op 25 graden, dan begint het wel te lopen ja. Hoe kan ik de achterkant van de knop zien als ik hem op 25 graden zet? Dat ding steekt toch niet uit als je hem er af haalt en dan de temperatuur omhoog gooit?
Met de achterkant van de knop bedoel ik het deel waar de batterijen zitten. Je ziet daar in het midden het zwarte cilindertje dat op en neer beweegt bij het veranderen van de temperatuurinstelling. Als je de knop helemaal open zet op 25 graden (knop dus gewoon los, van de radiator af zodat je de achterkant kan zien ;)) steekt dat bijna niet meer uit, draai je hem helemaal uit dan komt ie er natuurlijk verder uit zodat ie de kraan dicht duwt.

Als ik hem helemaal open zet zal ie er misschien nog net 1mm bovenuit steken.

Je kraan werkt goed en de hoogte van het pinnetje lijkt ook goed, het lijkt bij jou dus een kalibratie probleem. Zet de knop eens open (cilinder maximaal naar binnen), doe het batterijvakje open, 10 sec wachten en dan weer dichtmaken zodat knop herstart, en dan de knop weer op zijn plek klikken. Als het goed is zie je eerst het huisje symbool met een moersleutel in beeld, dwz hij staan in setup mode. Na een paar seconden gaat ie opnieuw kalibreren, dwz, de goede uitslag (min en max) van het zwarte cilindertje bepalen obv de metalen pin van je kraan. Volgens mij zie je op dat moment drie vierkantjes op het display.

Wat het probleem kan zijn als je de knop er eerst half /niet goed op zet en nog wat zit te rommelen om hem vast te krijgen dan gaat ie al bezig met kalibreren voordat ie vast zit. En gaat die kalibratie niet goed omdat de afstand niet klopt. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.smarthomemagazine.nl/wp-content/uploads/2018/01/Review-tado%C2%B0-slimme-radiatorknop-7-770x433@2x.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 23-01-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robkrekel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:02:
[...]
Ja, nu zijn we er. Waar jij het over vorstbeveiliging hebt, bedoel ik MIJN minimaal ingestelde afwezigheidstemperatuur.
Idd, Tado vorstbeveiliging =//= Tado afwezigheid.

Vorstbeveiliging: kies je Verwarming UIT dmv het uitzetten van het schuifje dan komt is vorstbeveiliging actief. Zowel bij een handmatige actie als bij het schema zie je onder het schuifje dan "Vorstbeveiliging" verschijnen. Welke temperatuur zal dat zijn, 3 graden?

Afwezig stand: dit is de temperatuur die Tado aanhoudt als ie detecteert dat je niet thuis bent, of beter, je telefoon. ;) Die staat standaard op 5 graden dacht ik maar je kan hem natuurlijk ook op 10 graden zetten of nog hoger.

Eigenlijk el interessant. Want welke minimum temperatuur geldt er als ik in een schemablok de verwarming UIT heb (dwz vorstbeveiliging, 3 graden) en ik mijn Afwezig stand op 10 graden heb? Ik neem aan dat de Afwezig stand alleen de schemablokken overruled waar de temperatuur hoger is en niet de blokken die sowieso UIT staan. Want dat laatste zou betekenen dat de temperatuur hoger gehouden wordt als je weg bent dan als je thuis bent. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misha schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:38:
[...]

Check. Hij gaat dan gewoon 'soepel'

[...]

Iets meer naar binnen, zoals bij jou. Het is denk ik net aan 1mm

[...]

[...]

Ja, hij is wat duurder, maar dit was een stuk sneller. Ik heb ook niet meer zoveel vertrouwen in Tado, dus had weinig zin om er lang op te wachten. :+ Ik ga het nog wel aanvragen, want ik wil gewoon een compleet setje hebben
Ik weet niet waar u deze tado heeft gekocht maar dat de M28 adapter mist geeft voor mij aan dat dit een zeer oude productiebatch is. Heeft u hem van Ebay of 2e hands gekocht ? Mocht u er niet uitkomen graag een compleet verhaal inclusief kopie van aankoopbewijs naar ons sturen. https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Zojuist ook de tado geïnstalleerd. Vind het toch jammer dat het display niet altijd aan staat met de huidige temperatuur.

Vraag: i.c.m. vloerverwarming; 's nachts temperatuur verlagen, of lekker op 20 graden laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
plofkip schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 15:37:
Zojuist ook de tado geïnstalleerd. Vind het toch jammer dat het display niet altijd aan staat met de huidige temperatuur.

Vraag: i.c.m. vloerverwarming; 's nachts temperatuur verlagen, of lekker op 20 graden laten?
Als jij de temperatuur van je vloerverwarming aanpast duurt dat enkele uren voordat het effect heeft. Zeker als het een nieuwbouwhuis betreft. Het heeft dus niet zo veel zin om die te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Heeft iemand enig idee hoe ik de Tado radiatorknop hierop monteer:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R2WCaAI.png

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 22:44

Eens, ook ik heb bij ze besteld, een startersset + 2 knoppen, en na bijna 2 weken eindelijk reactie... Pakket blijkt verzonden te zijn, alleen hebben ze mij nooit voorzien van een track en trace van UPS, die hebben niemand aangetroffen thuis, en het naar een afhaalpunt gebracht... Ik wist dus niet dat er iets klaar lag voor mij, na berichten op facebook, negatieve review op tweakers kreeg ik wel binnen een dag reactie... Ik had nog 2 dagen gehad om het pakje af te halen voordat het retour afzender was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
EricNL schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:40:

[Afbeelding]
Niet. Je moet die aansluting (laten) vervangen voor een thermostaatkraanaansluiting.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
MrBlueEyes schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:48:
[...]

Niet. Je moet die aansluting (laten) vervangen voor een thermostaatkraanaansluiting.
Ok, ik ben wat dit betreft echt een leek. Ik dacht dat het een kwestie van zo er op schroeven.
Gaat dat een duur grapje worden of is dat iets simpels?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
EricNL schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:50:
[...]

Ok, ik ben wat dit betreft echt een leek. Ik dacht dat het een kwestie van zo er op schroeven.
Gaat dat een duur grapje worden of is dat iets simpels?
Ik heb het laten doen, maar het relatief simpel. Je moet alleen wel ff het water aftappen.

Je kan hierzo goedkoop die aansluitingen kopen https://www.cvkoopjes.nl/...lipse-recht-heimeier.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
tado schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:55:
[...]

Ik weet niet waar u deze tado heeft gekocht maar dat de M28 adapter mist geeft voor mij aan dat dit een zeer oude productiebatch is. Heeft u hem van Ebay of 2e hands gekocht ? Mocht u er niet uitkomen graag een compleet verhaal inclusief kopie van aankoopbewijs naar ons sturen. https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl
Het was gewoon bij Tado zelf, maar al wel een poos geleden. Ik heb het gestuurd naar de klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
MrBlueEyes schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:53:
[...]

Ik heb het laten doen, maar het relatief simpel. Je moet alleen wel ff het water aftappen.

Je kan hierzo goedkoop die aansluitingen kopen https://www.cvkoopjes.nl/...lipse-recht-heimeier.html
Ik ga het toch maar zelf doen: vervangen van de ouderwetse, standaard knoppen door thermostatische knoppen. Maar welk type moet ik hebben, de E-clipse? V-exact? De standaard?

Vwb de modellen kom ik er wel uit denk ik.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

M.v.Veelen schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 17:55:
[...]

Ik ga het toch maar zelf doen: vervangen van de ouderwetse, standaard knoppen door thermostatische knoppen. Maar welk type moet ik hebben, de E-clipse? V-exact? De standaard?

Vwb de modellen kom ik er wel uit denk ik.
Ik heb zelf de Heimeier V-exact geplaatst, iets goedkoper. "Automatische debietregeling en drukregeling" klinkt interessant, heb alleen geen idee wat het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
amphora schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:14:
[...]

Ik heb zelf de Heimeier V-exact geplaatst, iets goedkoper. "Automatische debietregeling en drukregeling" klinkt interessant, heb alleen geen idee wat het is ;)
Hiermee kun je ze waterzijdig inregelen. doel is om de doorstroom iets wat te knijpen zodat alle radiatoren perfect warm worden (en niet dat alle warmte naar de radiatoren gaan die vooraan in de keten staan) het andere doel is om de temperatuur van het retour kanaal dusdanig te laten afkoelen dat je CV optimaal presteert (20 graden verschil tussen aan en afvoer) Hiermee bespaar je stookkosten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

ETH0.1 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:58:
[...]

Hiermee kun je ze waterzijdig inregelen. doel is om de doorstroom iets wat te knijpen zodat alle radiatoren perfect warm worden (en niet dat alle warmte naar de radiatoren gaan die vooraan in de keten staan) het andere doel is om de temperatuur van het retour kanaal dusdanig te laten afkoelen dat je CV optimaal presteert (20 graden verschil tussen aan en afvoer) Hiermee bespaar je stookkosten uit.
Waterzijdig inregelen kan met beide. Alleen de een doet iets automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je al voetventielen hebt hoef je waterzijdig inregelen toch helemaal niet te doen met de radiatorventielen? Met die voetventielen stel je het debiet in.

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 23-01-2020 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
EricNL schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:40:
Je moet die kraan inderdaad thermostatisch maken. Maar wellicht kan dat gemakkelijker dan het hele ding vervangen. Het binnenwerk kan los. Het deel wat eruit ziet als een zeskantmoer kun je losdraaien. Het hele kraandeel is er dan uit en kun je vervangen door een thermostatisch binnenwerk. Tenminste zo ging dat bij mij. App je foto even naar de klantenservice van Warmteservice. Die kunnen je zo het goede onderdeel wijzen. Is ook een stuk makkelijker te doen voor een leek omdat je alleen iets losschroeft en weer erin schroeft - alles aan de buizen blijft gewoon hoe het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
mddd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Je moet die kraan inderdaad thermostatisch maken. Maar wellicht kan dat gemakkelijker dan het hele ding vervangen. Het binnenwerk kan los. Het deel wat eruit ziet als een zeskantmoer kun je losdraaien. Het hele kraandeel is er dan uit en kun je vervangen door een thermostatisch binnenwerk. Tenminste zo ging dat bij mij. App je foto even naar de klantenservice van Warmteservice. Die kunnen je zo het goede onderdeel wijzen. Is ook een stuk makkelijker te doen voor een leek omdat je alleen iets losschroeft en weer erin schroeft - alles aan de buizen blijft gewoon hoe het is.
wel even het water aftappen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
ETH0.1 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:01:
Inderdaad dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickroz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 19:07

Mickroz

Mickroz#2491

Ik overweeg om over te stappen van honeywell evohome naar innogy of tado, 2 vragen die ik niet zo snel kan terug vinden:
1. Zit er een kinderslot op op de knoppen?
2. Als je met de knop de temperatuur instel, zie je dat dan ergens terug, in de app bijvoorbeeld?

Steam-Twitch-YouTube-Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Mickroz schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 03:51:
Ik overweeg om over te stappen van honeywell evohome naar innogy of tado, 2 vragen die ik niet zo snel kan terug vinden:
1. Zit er een kinderslot op op de knoppen?
2. Als je met de knop de temperatuur instel, zie je dat dan ergens terug, in de app bijvoorbeeld?
1: Nee. Wat volgens mij wel kan is een max tijd instellen dat deze handmatige actie mag duren. Maar dat weet ik niet zeker
2: Ja, dat kun je zien in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickroz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 19:07

Mickroz

Mickroz#2491

Thanks!

Steam-Twitch-YouTube-Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03 16:30
Hopelijk hebben jullie een antwoord;

Heb 2 thermostaat knoppen en een tado thermostaat + bridge, nu is het alleen zo dat wanneer ik bij 1 van de thermostaat knoppen de temperatuur verander de verwarming niet aanslaat, de ander doet dat wel netjes.

Heeft iemand een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:20
Ybox schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:19:
Hopelijk hebben jullie een antwoord;

Heb 2 thermostaat knoppen en een tado thermostaat + bridge, nu is het alleen zo dat wanneer ik bij 1 van de thermostaat knoppen de temperatuur verander de verwarming niet aanslaat, de ander doet dat wel netjes.

Heeft iemand een oplossing?
Neem even contact op met Tado support, zij kunnen dit voor je instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ETH0.1 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:01:
[...]

En even bijvullen, even meermaals langs alle radiatoren (bij mij 13 over meerdere verdiepingen) heen en weer lopen om de boel te ontluchten en telkens even de druk controleren en indien nodig even meer bijvullen. ;)

Het kost even maar dan heb je ook wat.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 24-01-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

microcuts schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:35:
[...]

Neem even contact op met Tado support, zij kunnen dit voor je instellen.
Dit is toch standaard functionaliteit van de radiatorknoppen in combinatie met de slimme thermostaat?
Moet je bij iedere radiatorknop dus potentieel Tado support benaderen wanneer dit niet werkt? (en je kunt dus blijkbaar alleen proefondervindelijk uitvinden of de warmtevraag van van een radiatorknop wel of niet werkt).

Ik heb dit probleem momenteel ook. In de Tado app zegt het tegeltje van de knop dat de ruimte aan het verwarmen is maar de CV slaat niet aan. Wanneer de kamer waarin de slimme thermostaat dit doet slaat de CV wel aan.

Kan er een andere reden zijn waarom dit niet werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door acidfever op 24-01-2020 09:26 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!