Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• EricNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 29-03 20:36
mddd schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:54:
[...]
App je foto even naar de klantenservice van Warmteservice
Goede tip, bedankt. Ik heb ze gelijk benaderd via WhatsApp en had binnen minuten een antwoord. Ik ga een 3-tal thermostatische kranen bestellen. Water aftappen zal niet al te moeilijk zijn lijkt me |:(

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL 

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:22

Famous

R 400+

Famous schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:47:
Het is gelukt, bij de kraan stond wel “woonkamer” maar die moest blijkbaar nogmaals aangeklikt worden.

Nu heb ik er maar één tempratuur staan dus denk dat het gaat werken!
Thanks! :)
Goede aankoop geweest, die thermostaat.
De knop had ik altijd op 21 of zelfs 22/23 graden staan en dan nog had ik het soms 'fris' als het buiten koud was.
Nu met de thermostaat staat die op 20 graden en is het een stuk warmer én heb ik ook geen dipjes meer in de woonkamer (een vlaag kou die wel eens voorbij kwam).

Toen de verwarming even aan het verwarmen was gaf de knop al 20 graden aan waar de thermostaat nog op 17.3 graden stond, verklaard het verschil wel 8)7

Xbox live: Ghesous

• Roadrunnertoao
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 25-03 16:56
Ik ga mijn extensie kit maar in de verkoop gooien, ik geloof niet dat ik deze nodig heb. Radiator knoppen ga ik niet gebruiken en de thermostaat alleen werkt prima zonder kit.

• Emphast
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Roadrunnertoao schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 09:41:
Ik ga mijn extensie kit maar in de verkoop gooien, ik geloof niet dat ik deze nodig heb. Radiator knoppen ga ik niet gebruiken en de thermostaat alleen werkt prima zonder kit.
Wees zeker om de producten van je account te verwijderen om je koper miserie te besparen :)

• Haribo112
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:11
Ik zit er over te denken om ook Tado aan te schaffen. Ik vraag mij alleen af of het zin heeft in de volgende situatie en of het werkt zoals ik verwacht.

Ik heb een nieuwbouwhuis met twee zones: beneden vloerverwarming, met een eigen thermostaat die in de woonkamer hangt, en boven radiatoren met een eigen thermostaat die op de overloop hangt. Doordat de thermostaat op de overloop hangt is de verdieping onmogelijk fatsoenlijk te verwarmen. De trapverbindingen zijn allemaal open, waardoor warme lucht direct naar de zolder vliegt. Dit heeft als gevolg dat de kamers op de 1e verdieping loeiheet worden; de ketel blijft maar lopen omdat de thermostaat nooit de doeltemperatuur bereikt.

Kan ik in deze situatie gebruik maken van de Slimme Thermostaatkranen om elke kamer op die verdieping individueel te verwarmen? En moet ik dan ook de Slimme Thermostaat hebben, ondanks dat er geen radiatoren in de 'hoofdzone' overblijven?

Moet ik ook de vloerverwarming beneden aansluiten op Tado, ondanks dat ik de instelling daarvan nooit wijzig?

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13:36
Haribo112 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:16:
Ik zit er over te denken om ook Tado aan te schaffen. Ik vraag mij alleen af of het zin heeft in de volgende situatie en of het werkt zoals ik verwacht.

Ik heb een nieuwbouwhuis met twee zones: beneden vloerverwarming, met een eigen thermostaat die in de woonkamer hangt, en boven radiatoren met een eigen thermostaat die op de overloop hangt. Doordat de thermostaat op de overloop hangt is de verdieping onmogelijk fatsoenlijk te verwarmen. De trapverbindingen zijn allemaal open, waardoor warme lucht direct naar de zolder vliegt. Dit heeft als gevolg dat de kamers op de 1e verdieping loeiheet worden; de ketel blijft maar lopen omdat de thermostaat nooit de doeltemperatuur bereikt.

Kan ik in deze situatie gebruik maken van de Slimme Thermostaatkranen om elke kamer op die verdieping individueel te verwarmen? En moet ik dan ook de Slimme Thermostaat hebben, ondanks dat er geen radiatoren in de 'hoofdzone' overblijven?

Moet ik ook de vloerverwarming beneden aansluiten op Tado, ondanks dat ik de instelling daarvan nooit wijzig?
De thermosstaat boven vervangen door tado en deze laag instellen zodat deze niet via de temperatuur op de overloop warmte vraagt, bridge erbij, en op elke radiator een TADO moet prima werken. Elke radiatorknop gaat individueel warmte vragen, waarop de thermostaat de cv aanstuurt terwijl de andere knoppen dicht blijven. Wel de deuren dicht houden ;)

Beneden zou ik niks aan doen, maar heb geen ervaring met vloerverwarming.

• microcuts
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 01-04 20:45
acidfever schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 08:56:
[...]

Dit is toch standaard functionaliteit van de radiatorknoppen in combinatie met de slimme thermostaat?
Moet je bij iedere radiatorknop dus potentieel Tado support benaderen wanneer dit niet werkt? (en je kunt dus blijkbaar alleen proefondervindelijk uitvinden of de warmtevraag van van een radiatorknop wel of niet werkt).

Ik heb dit probleem momenteel ook. In de Tado app zegt het tegeltje van de knop dat de ruimte aan het verwarmen is maar de CV slaat niet aan. Wanneer de kamer waarin de slimme thermostaat dit doet slaat de CV wel aan.

Kan er een andere reden zijn waarom dit niet werkt?
Helemaal mee eens dat het vreemd is dat je dit niet zelf kunt instellen, maar het is bij mij en anderen hier vaker langsgekomen en een andere manier is er op dit moment niet.

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:01

acidfever

I am allready working!

microcuts schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:52:
[...]

Helemaal mee eens dat het vreemd is dat je dit niet zelf kunt instellen, maar het is bij mij en anderen hier vaker langsgekomen en een andere manier is er op dit moment niet.
Mijn vraag blijft dan echter wel waarom de ene radiatorknop het blijkbaar uit de doos wel goed doet en de andere niet? Firmware gerelateerd ding of moet ik dit voor alle knoppen via TADO support regelen (heb er nog 6 in doos die ik pas later ga installeren)?

[Voor 12% gewijzigd door acidfever op 24-01-2020 13:07]

• Haribo112
robkrekel schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:42:
[...]
De thermosstaat boven vervangen door tado en deze laag instellen zodat deze niet via de temperatuur op de overloop warmte vraagt, bridge erbij, en op elke radiator een TADO moet prima werken. Elke radiatorknop gaat individueel warmte vragen, waarop de thermostaat de cv aanstuurt terwijl de andere knoppen dicht blijven. Wel de deuren dicht houden ;)

Beneden zou ik niks aan doen, maar heb geen ervaring met vloerverwarming.
Bedankt voor de reactie. Dan had ik dus een goed beeld van hoe het zou werken! Nu nog even het rekensommetje maken voor mijn vrouw :X Gok dat ik ook mijn huidige radiatorkranen moet vervangen voor thermostaat-modellen.... :/

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13:36
Haribo112 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:21:
[...]

Bedankt voor de reactie. Dan had ik dus een goed beeld van hoe het zou werken! Nu nog even het rekensommetje maken voor mijn vrouw :X Gok dat ik ook mijn huidige radiatorkranen moet vervangen voor thermostaat-modellen.... :/
In een nieuwbouwhuis zitten er toch wel thermostatische kranen in mag ik aannemen? Of is dat tegenwoordig nog steeds geen standaard?

• Haribo112
robkrekel schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:25:
[...]
In een nieuwbouwhuis zitten er toch wel thermostatische kranen in mag ik aannemen? Of is dat tegenwoordig nog steeds geen standaard?
Uhh mijn kranen hebben gewoon een witte draaiknop, geen getallen of blauw/rode kleuren. Dan zijn het toch gewone kranen?

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@robkrekel Dat valt soms wel tegen, mijn woning (en ook vorige woning) beide uit 2006, hadden het allebei niet!

@Haribo112 Klinkt inderdaad als gewone kranen. Als je zeker wilt zijn, maak even een foto. Als je ook het plastic deel eraf haalt kun je zien of je de hele kraan moet vervangen of dat je er al bent met alleen het binnendeel vervangen (zie vergelijkbare recente post).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• EricNL
Misschien nog even een stomme vraag, maar ik kon het bij Tado niet direct vinden. Ik heb mijn thermostaat inmiddels vervangen voor de Tado Thermostaat en dit werkt zover prima.

Dit weekend zal ik m'n radiatorkranen gaan vervangen voor thermostatische kranen. Maar hoe regelt de Tado radiatorknop nou dat hij warm water krijgt? Normaal gesproken springt je CV aan als je de thermostaat open zet (lees: warmer dan de huidig gemeten temperatuur). Of is dat nou juist de essentie van een thermostatische kraan, dat in dat geval elke radiator al individueel warm water mag vragen aan de CV? Of zit ik er helemaal naast?

[Voor 4% gewijzigd door EricNL op 24-01-2020 13:50]

• MrBlueEyes
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 30-03 12:56
EricNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:49:
Misschien nog even een stomme vraag, maar ik kon het bij Tado niet direct vinden. Ik heb mijn thermostaat inmiddels vervangen voor de Tado Thermostaat en dit werkt zover prima.

Dit weekend zal ik m'n radiatorkranen gaan vervangen voor thermostatische kranen. Maar hoe regelt de Tado radiatorknop nou dat hij warm water krijgt? Normaal gesproken springt je CV aan als je de thermostaat open zet (lees: warmer dan de huidig gemeten temperatuur). Of is dat nou juist de essentie van een thermostatische kraan, dat in dat geval elke radiator al individueel warm water mag vragen aan de CV? Of zit ik er helemaal naast?
Hij communiceert via je tado thermostaat.

Gigabyte Aorus X570 ULTRA, Ryzen 9 3900X, 32GB, MSI GTX 1070 GAMING X 8G, Samsung EVO 970 1TB, EVO 840 1TB, 2x LG 27UD68-P, LG 65C8, Panasonic TX-P50UT50E, Epson TW5900, Denon AVR-X2500H, Xbox One X, PS4 Pro, Surface Pro 3, Galaxy S10+ 512GB, Oculus Rift

• EricNL
MrBlueEyes schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:53:
[...]

Hij communiceert via je tado thermostaat.
Ok, maar stel ik heb de volgende situatie:
1. In de woonkamer waar de Tado thermostaat hangt heb ik de temperatuur ingesteld op 20 graden
2. In de woonkamer is het op dat moment ook 20 graden
3. Ik stel via de Tado app in dat ik op 1 van de slaapkamers (waar een slimme radiatorknop zit) de temperatuur naar 21 graden wil hebben.

Wat gebeurd er dan? Misschien heb ik me niet goed ingelezen, maar ik hoop dat dan alleen die betreffende kamer naar de gevraagde temperatuur gaat, en niet de rest.

• MrBlueEyes
EricNL schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Ok, maar stel ik heb de volgende situatie:
1. In de woonkamer waar de Tado thermostaat hangt heb ik de temperatuur ingesteld op 20 graden
2. In de woonkamer is het op dat moment ook 20 graden
3. Ik stel via de Tado app in dat ik op 1 van de slaapkamers (waar een slimme radiatorknop zit) de temperatuur naar 21 graden wil hebben.

Wat gebeurd er dan? Misschien heb ik me niet goed ingelezen, maar ik hoop dat dan alleen die betreffende kamer naar de gevraagde temperatuur gaat, en niet de rest.
Alle andere thermostaatkranen zullen dan dichtzijn, waardoor het warme water alleen naar die ene radiator gaat ja.

Gigabyte Aorus X570 ULTRA, Ryzen 9 3900X, 32GB, MSI GTX 1070 GAMING X 8G, Samsung EVO 970 1TB, EVO 840 1TB, 2x LG 27UD68-P, LG 65C8, Panasonic TX-P50UT50E, Epson TW5900, Denon AVR-X2500H, Xbox One X, PS4 Pro, Surface Pro 3, Galaxy S10+ 512GB, Oculus Rift

• EricNL
MrBlueEyes schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:00:
[...]

Alle andere thermostaatkranen zullen dan dichtzijn, waardoor het warme water alleen naar die ene radiator gaat ja.
Top, dankjewel!

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@EricNL Als je in je woonkamer ook Tado knoppen hebt, zullen die dichtgaan als de 20 graden is bereikt. De slaapkamer knop zal opengaan. De woonkamer thermostaat hoeft geen warmte, maar de slaapkamer knop wel. Die geeft dat dus door aan de ketel (via de woonkamer thermostaat). CV gaat branden. Water gaat naar de slaapkamer (en alle andere ruimtes die nog niet op temperatuur zijn of die geen (slimme) thermostaatknoppen hebben).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Roadrunnertoao
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 25-03 16:56
Emphast schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Wees zeker om de producten van je account te verwijderen om je koper miserie te besparen :)
Alles zit nog in de folie, dus is nog niet aangesloten geweest ;)

• Signs
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 29-03 09:26
Vandaag de tado starterkit binnen gekregen. Maar wat een makkelijke installatie proces zeg, netjes gemaakt. Had al Eneco toon hangen dus sowieso een eitje maar de hele wizard is mooi doordacht. Nu lekker instellen :)

Verder heb ik 2 radiatorknoppen erbij.
Waar is het handig om deze aan te sluiten ?
Zolder komen wij niet zo veel behalve voor de wasmachine. Dan hebben wij nog de kamer van onze zoon van 8 maanden, onze slaapkamer en de woonkamer.

Nu staat de radiator knop in onze slaapkamer altijd dicht. Moet daar lekker koud zijn voor het slapen. In de woonkamer hebben wij 3 radiatoren. 2 naast elkaar en 1 zeg 3 meter verderop.

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 01-04 18:49
Signs schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:21:
Vandaag de tado starterkit binnen gekregen. Maar wat een makkelijke installatie proces zeg, netjes gemaakt. Had al Eneco toon hangen dus sowieso een eitje maar de hele wizard is mooi doordacht. Nu lekker instellen :)

Verder heb ik 2 radiatorknoppen erbij.
Waar is het handig om deze aan te sluiten ?
Zolder komen wij niet zo veel behalve voor de wasmachine. Dan hebben wij nog de kamer van onze zoon van 8 maanden, onze slaapkamer en de woonkamer.

Nu staat de radiator knop in onze slaapkamer altijd dicht. Moet daar lekker koud zijn voor het slapen. In de woonkamer hebben wij 3 radiatoren. 2 naast elkaar en 1 zeg 3 meter verderop.
Wil je een ruimte apart kunnen verwarmen van de woonkamer? Dan heb je 3 knoppen nodig voor de woonkamer, en 1 voor de ruimte (slaapkamer zoon?) die je apart wil verwarmen.

Heb je die wens niet dan zou ik geen knoppen installeren.

• Signs
GVR schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Wil je een ruimte apart kunnen verwarmen van de woonkamer? Dan heb je 3 knoppen nodig voor de woonkamer, en 1 voor de ruimte (slaapkamer zoon?) die je apart wil verwarmen.

Heb je die wens niet dan zou ik geen knoppen installeren.
Nee in principe niet. De woonkamer met open keuken is niet zo groot. Apart verwarmen zal geen meerwaarde hebben. Dan denk ik dat jouw voorstel volg, alleen de kleine zijn kamer. Zolder komen wij niet vaak en anders alleen voor korte duur. Slaapkamer mag koud blijven.

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 01-04 18:49
Signs schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Nee in principe niet. De woonkamer met open keuken is niet zo groot. Apart verwarmen zal geen meerwaarde hebben. Dan denk ik dat jouw voorstel volg, alleen de kleine zijn kamer. Zolder komen wij niet vaak en anders alleen voor korte duur. Slaapkamer mag koud blijven.
Als je alleen op de slaapkamer een knop plaatst kan je deze niet apart van de woonkamer regelen.

• Signs
GVR schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 20:18:
[...]

Als je alleen op de slaapkamer een knop plaatst kan je deze niet apart van de woonkamer regelen.
Dus minimaal 2 nodig en in aparte ruimtes.
Mmmm, dan maar even nadenken wat te doen.
En het zal ook niet lekker werken als je 3 radiatoren in een ruimte hebt en vlak bij elkaar waarvan er 1 slim is.

• Signs
Iemand een snelle tip ?

Ik heb de tado thermostaat geïnstalleerd echter kan ik hem handmatig op 25 zetten, het huis wordt niet verwarmd. Ketel lijkt niet aan te slaan.

• Razr
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Signs schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:06:
Iemand een snelle tip ?

Ik heb de tado thermostaat geïnstalleerd echter kan ik hem handmatig op 25 zetten, het huis wordt niet verwarmd. Ketel lijkt niet aan te slaan.
Ik ga er vanuit dat je ketel nog wel werkte met je vorige thermostaat? Dus niet te weinig druk, of andere retourbeveiligingen oid? Dan moet het haast wel zijn dat de grondplaat van je Tado niet goed is aangesloten qua bedrading?

• Signs
Razr schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 11:24:
[...]

Ik ga er vanuit dat je ketel nog wel werkte met je vorige thermostaat? Dus niet te weinig druk, of andere retourbeveiligingen oid? Dan moet het haast wel zijn dat de grondplaat van je Tado niet goed is aangesloten qua bedrading?
Hehe :$ zag net dat de rode draad bij de ketel eruit lag, niet goed vastgezet. Kwam erachter dat ik alles na ging lopen en een klein beetje aan de draden trok. Even kijken of het helpt..

Edit: jup dat was de boosdoener, thnx!

[Voor 3% gewijzigd door Signs op 25-01-2020 11:50]

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:21

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Zojuist een Tado slimme thermostaat gehaald ter vervanging van mijn nefit easy thermostaat.

Alles aangesloten (zover ik weet) volgens de handleiding, account gemaakt, bridge gepaired.
Tijdens selecteren van ketel-thermostaat configuratie een melding dat de configuratie niet bekend is en dat ik nu 2 dagen moet wachten op instructies.

Aangezien ik toch geen exotische setup heb vermoed ik dat hier wel iemand zit die eenzelfde heeft meegemaakt, en die me even wil helpen.

Ik heb de nefit easy van de muur gehaald en de tado aangesloten volgens onderstaande foto.

https://tweakers.net/ext/f/W7ENjXY9kB20KTA6G9nOa80U/full.jpg

Vervolgens nog even gekeken hoe de draden aangesloten zitten op de ketel.

https://tweakers.net/ext/f/ohMq9v91yXwqdHrmCtJfyZGX/full.jpg

De draden op de ketel zitten aangesloten op het oranje blokje.

Dat lijkt me allemaal in orde toch ?

Als ik op de ronde knop druk van de thermostaat komt er even een E10 melding in beeld.
Wellicht komt dat omdat de installatie software technisch niet afgerond is ?

• RogValk
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 01-04 22:29
Kun je nog steeds voor 20 euro bij een v3 de software upgraden met behoud van lifetime geofencing en raamdetectie zonder abbo? Zag hier en daar nog beschikbaar namelijk....

[Voor 3% gewijzigd door RogValk op 25-01-2020 16:51]

@RogValk Volgens de info op de webpagina is die status actueel (document is niet gemarkeerd als "outdated"), dus ja je kan eenmalig upgraden:

https://www.tado.com/t/nl...oducten-gecreeerd-hebben/

De vraag is echter of je het wel wil, want volgens mij ontbreken er nog wat zaken in de V3+ app die in de V3 app gewoon werken. @anderen: correct me if I am wrong want ik heb zelf de V3+ app (nog) niet. :)

Zie dit bericht van ruim een jaar geleden: tado in "Tado Smart Thermostat Topic"
  • Manuele temperatuur instellen "tot volgende automatische modus" is niet beschikbaar in de app. (Wel op de apparaten zelf). -> kan dat inmiddels wel?
  • Volgorde van zones kan nog niet aangepast worden in de app. -> kan inmiddels misschien ook?
  • Warmtevraag van de ketel (die 3 lijntjes) is nog niet te zien per zone. (wel in de grafieken in de vorm van grijswaarden). -> wordt volgens mij nog steeds niet getoond?
  • Je kan geen temperatuur en tijdsduur meer intikken, maar moet deze met moeilijk hanteerbare schuifregelaars instellen
  • Je kan niet meer swipen tussen de ruimtes
  • Wat je erbij krijgt is alleen een 'klimaatcomfort' rapportage die je vertelt dat de 'buitenluchtkwaliteitsindex' nu bijvoorbeeld 54 is.
PS Voor degenen die op zoek zijn naar een oude starterskit zonder abonnement, volgens mij zijn er nog steeds V2 en V3 starterkits (zowel thermostaat als knoppen) te koop bij Gamma (zie de voorraad op hun website).

[Voor 23% gewijzigd door Cap op 25-01-2020 20:28]

• Signs
Iemand ervaring met het volgende:

Ik heb een internet abonnement via de provider. Vrouwlief heeft dit niet. Zij gebruikt alleen WiFi.

Dus geofencing werkt alleen goed bij mijn toestel. Daarnaast werkt zij onregelmatig en heb ik vaste diensten.

Zou ik middels HomeKit voor deze situatie gebruik kunnen maken van geofencing ? Wil graag dat de verwarming laag wordt gezet bij afwezigheid van beide.

Ook heb ik home assistant op een rpi draaien en is er tado ondersteuning. Misschien via deze weg met device tracking. Iets als beide telefoons x periode geen WiFi verbinding hebben, verwarming op laag.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Cap schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:16:
  • Manuele temperatuur instellen "tot volgende automatische modus" is niet beschikbaar in de app. (Wel op de apparaten zelf). -> kan dat inmiddels wel?
  • Volgorde van zones kan nog niet aangepast worden in de app. -> kan inmiddels misschien ook?
  • Warmtevraag van de ketel (die 3 lijntjes) is nog niet te zien per zone. (wel in de grafieken in de vorm van grijswaarden). -> wordt volgens mij nog steeds niet getoond?
  • Je kan geen temperatuur en tijdsduur meer intikken, maar moet deze met moeilijk hanteerbare schuifregelaars instellen
  • Je kan niet meer swipen tussen de ruimtes
  • Wat je erbij krijgt is alleen een 'klimaatcomfort' rapportage die je vertelt dat de 'buitenluchtkwaliteitsindex' nu bijvoorbeeld 54 is.
  • Je kunt in de settings kiezen voor standaard: tot volgende automatische modus, een timer voor xx minuten, of tot beeindigd door gebruiker
  • geen idee, nooit gebruikt, ik heb geen zones
  • klopt
  • klopt, temp is een (makkelijke) schuif, tijdsduur is een (minder makkelijke) schuif
  • geen idee, ik heb maar 1 ruimte
  • ik weet niet meer wat er wel of niet in de oude versie zat eigenlijk. de air comfort rapportage is wel geinig.
Al met al ben ik toch maar voor die 20 euro optie gegaan recentelijk, kreeg nog een korting ook (13,99 via google pay betaald), geen spijt van de overgang.
De app doet wat 'ie moet doen: niet te moeilijk om het standaard schema aan te passen, koppeling alexa/google home, geofencing, open raam detectie enz. werkt.

Disclaimer: ik heb een 'simpele' opstelling met 1 thermostaat en 2 radiatoren die aanstaan, de rest staat standaard uit, en geen slimme radiatorknoppen, zones enz.
Signs schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:29:
Iets als beide telefoons x periode geen WiFi verbinding hebben, verwarming op laag.
Dat klinkt als iets voor IFTTT? Of Tasker o.i.d.

[Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 25-01-2020 19:50]

@dragon2 Ik heb wel meerdere zones en vind het wel heel erg prettig als deze in de goede volgorde gezet kunnen worden. Een random volgorde vind ik eigenlijk een no-go dus zolang dat nog niet zo is voor mij (nog) geen upgrade. Hopelijk kan iemand anders met de V3+ app daar duidelijkheid over geven. :)

Ook de warmtegolfjes vind ik erg prettig, met Opentherm zie je daarmee niet alleen of de verwarming aan of uit staat, maar ook hoe hard de ketel nog aan het verwarmen is. Die wil ik ook niet missen.

Hoe de luchtkwaliteit buiten is heeft voor mij verder nul toegevoegde waarde aangezien ik daarvoor andere (luchtkwaliteit) apps en hardware (netatmo, fijnstofmeter zelfbouw) heb. En laten we wel wezen, een thermostaat gaat over binnenklimaat. Maar daarvoor heb je naast temperatuur en luchtvochtigheid op zijn minst nog een sensor voor CO2 nodig IMO, dus wat dat betreft kan Tado daar ook weinig aan doen. ;)

@tado hoe zit het eigenlijk tegenwoordig met het upgraden van de oude (V2) bridge naar een nieuwe? Op de Tado Support pagina wordt hiervan nog melding gemaakt in dit artikel met een doorlink naar de webshop, maar vervolgens krijg je daar geen artikel te zien en handmatig zoeken in de webshop levert ook geen losse V3(+) bridge op:

https://support.tado.com/...ado-producten-en-diensten

Overigens, voor mensen die niet weten welke versie hardware ze precies hebben, dit overzichtje van V1 tot V3+ is handig omdat de verpakking erbij staat. Het verschil tussen een V3 en V3+ bridge zie je alleen aan de verpakking. ;)

https://support.tado.com/...de-uiteenlopende-versies-

[Voor 64% gewijzigd door Cap op 25-01-2020 20:06]

• 911GT2
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-03 16:46

911GT2

en bouwen maar!

Ik heb sinds een paar dagen een Philips Hue set gekocht. En sindsdien ben ik een beetje in smart home gedoken. Omdat ik veel Apple spul heb wil ik Apple home gebruiken.
Helaas (of gelukkig als ik hier lees) heb ik nog een oude setup. Enige nadeel is dat mijn oude setup geen Apple home ondersteuning heeft. Daarvoor moet ik een nieuwere bridge kopen. Nou wil ik daar best voor betalen. Maar ik wil niet in de V3+ geduwd worden. Want de (gratis) geofencing die ik nu heb is de belangrijkste reden voor de aanschaf van de tado een jaar 4 geleden.

Dus kort geformuleerd dwingt een nieuwe bridge een upgrade af?
Een v3+ bridge zonder "lifetime upgrade" (aankoop in V3 app) dwingt een upgrade af, een v3 bridge niet. v3 is ook Homekit compatible.

Maar @tado zegt hier:
tado schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:37:
[...]

Gekoppeld aan account.
Na de upgrade van de V3 app naar V3+ app (voor 19.99) kunt u zonder problemen een V3+ bridge toevoegen aan uw account zonder dat daar iets aan zal veranderen.
Dus hier begrijp ik uit dat als je met je v2 bridge (of v3 bridge, maar die doet dus al Homekit ;)) je v3 app upgrade naar v3+, je vervolgens gewoon een v3+ bridge kan installeren.

Maar @tado kan dit wellicht bevestigen want door het gekozen pad van tado blijft het in de verschillende situaties toch altijd wat mistig wat er gebeurt. ;)

[Voor 87% gewijzigd door Cap op 26-01-2020 17:43]

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Vraagje, ik heb sinds kort maar eens dat slimme schema aangezet, maar in mijn situatie is het niet heel handig aangezien ik regelmatig thuiswerk. Als ik thuiswerk zit ik niet in de woonkamer (waar we Tado hebben). De verwarming mag dus als ik overdag thuis ben uitgeschakeld zijn, maar als mijn vriendin thuis is mag hij wel aan staan.

Is zo'n situatie in te stellen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 26-03 18:55
Signs schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:29:
Iemand ervaring met het volgende:

Ik heb een internet abonnement via de provider. Vrouwlief heeft dit niet. Zij gebruikt alleen WiFi.

Dus geofencing werkt alleen goed bij mijn toestel. Daarnaast werkt zij onregelmatig en heb ik vaste diensten.

Zou ik middels HomeKit voor deze situatie gebruik kunnen maken van geofencing ? Wil graag dat de verwarming laag wordt gezet bij afwezigheid van beide.

Ook heb ik home assistant op een rpi draaien en is er tado ondersteuning. Misschien via deze weg met device tracking. Iets als beide telefoons x periode geen WiFi verbinding hebben, verwarming op laag.
Je zou via je pi een scriptje kunnen schrijven wat iedere minuut een arping doet op je lokale netwerk, is er gedurende x minuten geen ping, dan verwarming laag. maar ik weet niet of een iPhone continue op de wifi zit (als het toestel het display uit heeft staan)

• ETH0.1
miicker schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:35:
Vraagje, ik heb sinds kort maar eens dat slimme schema aangezet, maar in mijn situatie is het niet heel handig aangezien ik regelmatig thuiswerk. Als ik thuiswerk zit ik niet in de woonkamer (waar we Tado hebben). De verwarming mag dus als ik overdag thuis ben uitgeschakeld zijn, maar als mijn vriendin thuis is mag hij wel aan staan.

maar moet dan de kamer waar jij werkt niet verwarmd worden? of hangt daar geen tado?

Handmatig terug omlaag zetten is denk ik de enige mogelijkheid
miicker schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:35:

Waarmee verwarm je je woonkamer en hoe verwarm je de ruimte waar je in huis werkt als Tado uit staat?

Het lijkt me het beste om de aanwezigheid van je vriendin via geofencing te laten werken en zelf handmatig tado uit te zetten als je gaat thuiswerken zonder dat je vriendin thuis is? Wel onhandig als je meerdere zones hebt natuurlijk, dan kan je nog overwegen om de toegang tot je locatie voor Tado app op je telefoon uit te zetten, dan reageert ie niet op jouw aan/afwezigheid maar kan je hem nog wel bedienen.

@ETH0.1 zat ik dus ook te denken, wellicht heeft die werkruimte een eigen verwarmingssysteem?

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 26-01-2020 23:18]

• miicker
  • Niet online
@ETH0.1 @Cap ik heb gewoon stadsverwarming met op iedere verwarming een thermostaatknop. Ik kan dus gewoon mijn kantoorruimte verwarmen zonder dat de woonkamer aan staat. Mijn woonkamer is de enige plek waar ik Tado op heb aangesloten.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Als je in je woonkamer Tado themostaatknoppen hebt en verder niet dan lijkt de voor de hand liggende optie zoals ik beschreef: gewoon de aanwezigheid van je vriendin laten werken via geofencing op haar telefoon, en zelf handmatig de woonkamer uitschakelen via de app met keuze "tot volgende automatische verandering" als je gaat in je kantoorruimte gaat zitten. Of locatiedetectie helemaal uit zetten op jouw telefoon, dan moet je als je vriendin niet thuis is en je zelf in woonkamer bent zelf even je Tado aanschakelen. ;)

• Rene2410
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 27-01 19:59
Ik heb mijn Tado geinstalleerd en nu worden mijn verwarming en niet meer warm. Ik heb ook de bedrading gecheckt en de rode draad zit in de plus en de blauwe in de min. Heeft iemand misschien ook dit probleem gehad en weet misschien ook de oplossing. Ik heb een Nefit cv ketel.

• ETH0.1
Rene2410 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:57:
Ik heb mijn Tado geinstalleerd en nu worden mijn verwarming en niet meer warm. Ik heb ook de bedrading gecheckt en de rode draad zit in de plus en de blauwe in de min. Heeft iemand misschien ook dit probleem gehad en weet misschien ook de oplossing. Ik heb een Nefit cv ketel.
Praat je CV opentherm, UBA of EMS (of is het een hele oude en heb je een aan/uit schakeling?) en waar heb je je tado op ingesteld? D01, D24, D31 of R01 (uit mijn hoofd)

[Voor 6% gewijzigd door ETH0.1 op 27-01-2020 20:10]

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:21

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Rene2410 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:57:
Heb je op de thermostaat in het installateursmenu ook de code op D31 (geloof ik) gezet ?
Hier is een handleiding voor installateurs, daar vind je de info.

Ik heb hetzelfde gehad zaterdag en heb het na uren ergeren gevonden.

[Voor 10% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 27-01-2020 20:45]

• MrBlueEyes
Afentoe maakt een Tado knop het volgende geluid.

https://drive.google.com/...yzkFYlT/view?usp=drivesdk

Na uitzetten is het weg. Het is ook niet steeds dezelfde knop. Door wat kan dit komen?

Raar geluidje, lijkt wel alsof de motor iets wil doen maar het toch niet lukt. Alsof de knop een beetje blokkeert misschien. Hoewel ik wel eens een slecht gekalibreerde knop heb gehad en deze maakte een ratelend geluid (door willen draaien terwijl de pin niet meer ingedrukt kan worden), niet best voor de aandrijving natuurlijk. :X

Zijn de ventielen nieuw of oudjes? En gaan ze een beetje soepel? Probeer ze eens opnieuw te kalibreren?

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 28-01-2020 18:53]

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 13:51
Nou ze hebben eindelijk verzonden bij Tink, ben heel benieuwd.
Kijk hoe sneu dit eruit ziet:
https://s.2215.nl/NGU4ZWY5MzdiMjh/MGMxZDIzZWQzZTU.png
(Heb m'n naam, adres en Track&Trace eruit gehaald)

Schaamt je toch als bedrijf.. 25-12 besteld. Dat terwijl er toen een levertijd van 2-3 dagen bij stond.
Eerst maar zien of er geen steen in de doos zit. Mij verbaast niks meer over dit bedrijf.

[Voor 7% gewijzigd door g00gle op 28-01-2020 13:17]

• MrBlueEyes
Cap schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:15:
Raae geluidje, lijkt wel alsof de motor iets wil doen maar het toch niet lukt. Alsof de knop een beetje blokkeert misschien. Hoewel ik wel eens een slecht gekalibreerde knop heb gehad en deze maakte een ratelend geluid (door willen draaien terwijl de pin niet meer ingedrukt kan worden), niet best voor de aandrijving natuurlijk. :X

Zijn de ventielen nieuw of oudjes? En gaan ze een beetje soepel? Probeer ze eens opnieuw te kalibreren?
Deze zijn gloednieuw. Alles gaat ook goed verder. Als ik de knop uit en weer aanzet is er niets aan de hand.

• ktov
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:51
Heeft iemand gehoord dat je voor het aansluiten de Tado op een Intergas combi hre 28/24 een extensie kit nodig zou hebben. Dit kan toch gewoon bedraad?
ktov schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:22:
Heeft iemand gehoord dat je voor het aansluiten de Tado op een Intergas combi hre 28/24 een extensie kit nodig zou hebben. Dit kan toch gewoon bedraad?
Als u draden naar de woonkamer (of andere referentieruimte) heeft lopen dan hoeft u geen extensiekit te hebben.

• EelcoB
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:46
g00gle schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:16:
Nou ze hebben eindelijk verzonden bij Tink, ben heel benieuwd.
Kijk hoe sneu dit eruit ziet:
[Afbeelding]
(Heb m'n naam, adres en Track&Trace eruit gehaald)

Schaamt je toch als bedrijf.. 25-12 besteld. Dat terwijl er toen een levertijd van 2-3 dagen bij stond.
Eerst maar zien of er geen steen in de doos zit. Mij verbaast niks meer over dit bedrijf.
@g00gle Jij hebt tenminste nog een verzendbevestiging gehad, ik heb die nooit gehad, dus het pakketje stond al op het punt om retour gezonden te worden... Voor de rest was het pakket wel compleet gelukkig. Nu nog een maandje wachten voordat ik hem kan aansluitingen in de nieuwe woning O-)

• RonaldM
  • Laatst online: 01-04 08:14
ktov schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:22:
Dit weekend de Tado aangesloten op dezelfde ketel met draad (2 aders), werkt helemaal goed en alles volgens de automatische installatieprocedure. Echt heel handig! Mijn oude thermostaat was alleen een 'aan/uit' versie en de ketel en de Tado ondersteunen Open-therm. Nu vrees ik dat alles volgens de oude manier is aangesloten, dat is dan weer jammer.
Cap schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:56:

@tado hoe zit het eigenlijk tegenwoordig met het upgraden van de oude (V2) bridge naar een nieuwe? Op de Tado Support pagina wordt hiervan nog melding gemaakt in dit artikel met een doorlink naar de webshop, maar vervolgens krijg je daar geen artikel te zien en handmatig zoeken in de webshop levert ook geen losse V3(+) bridge op:

https://support.tado.com/...ado-producten-en-diensten
@tado kan je hier nog wat over zeggen? :)
Cap schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:23:
[...]

@tado kan je hier nog wat over zeggen? :)
Dank voor het melden van de dode link. Zal binnenkort aangepast worden.

In de tussentijd:

Dit is de link om een losse V3+ bridge te bestellen:
https://www.tado.com/store/add-products/4260328611401

Het is vaak een betere beslissing om een Slimme Radiatorknop Starterskit te kopen.

[Voor 11% gewijzigd door tado op 29-01-2020 17:37]

• ETH0.1
RonaldM schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:12:
[...]
Dit weekend de Tado aangesloten op dezelfde ketel met draad (2 aders), werkt helemaal goed en alles volgens de automatische installatieprocedure. Echt heel handig! Mijn oude thermostaat was alleen een 'aan/uit' versie en de ketel en de Tado ondersteunen Open-therm. Nu vrees ik dat alles volgens de oude manier is aangesloten, dat is dan weer jammer.
https://thumbsnap.com/s/Dw0Tli4J.jpg

Als je de rechter +/- hebt gebruikt en je tado op D01 hebt gezet, heb je opentherm geactiveerd
Zit je op de linker NO/NC en staat je tado op R01 dan heb je aan/uit

Hoe zit het bij jou?

• Dragunov
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:09
Hier zelf ook Tado in huis, kranen al gemonteerd, nog bezig met kijken voor de thermostaat.

Thermostaat is een Vaillant CalorMATIC 350 VRT 350.

• MrBlueEyes
ETH0.1 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]

Als je de rechter +/- hebt gebruikt en je tado op D01 hebt gezet, heb je opentherm geactiveerd

Hoe zit het bij jou?
Moet je dan ook niet wat aanpassen aan je CV als je daarvoor aan/uit aangesloten had?

Dragunov schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:33:
Hier zelf ook Tado in huis, kranen al gemonteerd, nog bezig met kijken voor de thermostaat.

Thermostaat is een Vaillant CalorMATIC 350 VRT 350.
Dat is een thermostaat die via Vaillant EBUS communiceert (modulerend). Gewoon de stap voor stap handleiding volgen via my.tado.com en dan krijgt u te zien hoe u de wandthermostaat kunt installeren.

• apNia
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:29

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Vraagje: als ik beneden op de begane grond m'n Tado thermostaat heb hangen, eveneens als het modem waar de HUB aan hangt, hebben Tado radiatorknoppen op zolder (2e verdieping) dan voldoende bereik?
apNia schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:55:
Vraagje: als ik beneden op de begane grond m'n Tado thermostaat heb hangen, eveneens als het modem waar de HUB aan hangt, hebben Tado radiatorknoppen op zolder (2e verdieping) dan voldoende bereik?
De draadloze verbinding werkt op 868Mhz, wat over het algemeen veel makkelijker door muren/vloeren gaat dan wifi. Dus voor de meeste Nederlandse huizen hebben we geen problemen met de draadloze verbinding tussen de bridge en de andere tado apparaten.

• RonaldM
ETH0.1 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:48:
[...] Als je de rechter +/- hebt gebruikt en je tado op D01 hebt gezet, heb je opentherm geactiveerd

Hoe zit het bij jou?
Bij mij zitten de draden op N0 en COM aangesloten, zoals op de afbeelding die jij hebt geplaatst.
Gisteren was er nog een monteur voor onderhoud, en die gaf wel aan dat de kabel aan de kant van de ketel opentherm was aangesloten.

Misschien toch maar een supportverzoekje naar @tado sturen?
@RonaldM Waarom een support verzoekje, werkt er iets niet? Als je je thermostaat met keuze D01 geinstalleerd hebt dan werkt het via Opentherm. Dat kan niet anders. ;)

Of ie via aan uit (R01) werkt is gemakkelijk te controleren. Dan zou je het relais van de thermostaat telkens duidelijk aan en uit horen klikken (hoor je ook op een paar m afstand).

Klikt ie niet en verwarmt je ketel wel (de verwarming gaat aan bij warmtevraag, en ook uit als de boel op temperatuur is) dan weet je dat het dus NIET via aan/uit gaat. :P

[Voor 8% gewijzigd door Cap op 30-01-2020 13:04]

• RonaldM
@Cap Het werkt prima, ik weet de instelling (keuze D01) niet omdat ik de automatische installatieprocedure van Tado heb doorlopen. Maar omdat ik de relais hoor klikken zoals je aangeeft, vrees ik dat dit op basis van aan/uit is en niet van Opentherm.

• ETH0.1
RonaldM schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:54:
[...]

Bij mij zitten de draden op N0 en COM aangesloten, zoals op de afbeelding die jij hebt geplaatst.
Gisteren was er nog een monteur voor onderhoud, en die gaf wel aan dat de kabel aan de kant van de ketel opentherm was aangesloten.

Misschien toch maar een supportverzoekje naar @tado sturen?
NO/Com is aan/uit

Dan staat je tado op R01, dat kan niet anders. Staat je ketel nu niet continu te stoken?

Tado op D01 zetten en kabels naar +/-
Als je ketel opentherm is aangesloten moet dat werken.

• Celf11
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 01-04 20:19
Moest tijdens de installatie de CV op compatibiliteit met Tado laten beoordelen. Helaas bericht gehad dat mijn Atag i36EC met Atag One niet geschikt is. Er wordt ook niet gesproken over evt. aanpassingen...gewoon "niet geschikt".

• ETH0.1
Celf11 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:58:
Moest tijdens de installatie de CV op compatibiliteit met Tado laten beoordelen. Helaas bericht gehad dat mijn Atag i36EC met Atag One niet geschikt is. Er wordt ook niet gesproken over evt. aanpassingen...gewoon "niet geschikt".
Heb je een bus aansluiting?
https://atag.compano.com/...RIE%20NL%20A5%20V0118.pdf
Pagina 44/45

Zou toch zeggen dat het opentherm is, anders even een ticket aanmaken voor de zekerheid.

• Celf11
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 01-04 20:19
ETH0.1 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:15:
[...]

Heb je een bus aansluiting?
https://atag.compano.com/...RIE%20NL%20A5%20V0118.pdf
Pagina 44/45

Zou toch zeggen dat het opentherm is, anders even een ticket aanmaken voor de zekerheid.
Dit antwoord kreeg ik o.a. van de Atag helpdesk:

".....Ook kunnen er thermostaten op van een ander merk , mits ze open therm zijn of aan/uit met eigen voeding".

Dit heb ik ook doorgegeven aan Tado.

• ETH0.1
Celf11 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:54:
[...]

".....Ook kunnen er thermostaten op van een ander merk , mits ze open therm zijn of aan/uit met eigen voeding".

Je kan natuurlijk proberen om zelf je thermostaat op D01 te zetten en op +/- de draden aan te sluiten

https://www.tado.com/star...ALLER_MANUAL-TA-NL-03.pdf pagina 9/10
RonaldM schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:19:
@Cap Het werkt prima, ik weet de instelling (keuze D01) niet omdat ik de automatische installatieprocedure van Tado heb doorlopen. Maar omdat ik de relais hoor klikken zoals je aangeeft, vrees ik dat dit op basis van aan/uit is en niet van Opentherm.
Daarom gewoon zelf even de instellingen doorlopen op de thermostaat, want je ziet: met die handige (?) wizard van Tado kom je uit op een of andere config maar je weet niet precies welke, en die is dus vaak suboptimaal. ;) Dus even de de installatiestappen op je thermostaat doorlopen en "R01" in "D01" wijzigen.

Om in het installatiemenu op de thermostaat te komen:

1. Knop 3sec indrukken -> ∞ symbool.
2. Knop weer 3sec indrukken -> config symbool.
3. Knop weer 3sec indrukken, even wachten tot de boel geladen is uit de Tado cloud en je zit in het config menu.
4. Je kan nu door de codes heen door via de selectieknoppen te kiezen en met de knop te bevestigen.

Achtereenvolgens worden om de volgende codes gevraagd:

Thermostaat:
TS = temperatuursensor (keuze indien met extensiekit)[/i]
Rxx = thermostaat relais (aan/uit) Deze moet jij dus niet hebben :)
Dxx = digital interface (D01 via +/- aanslutitingen) Deze moet jij dus hebben :)
Axx = analog interface

Ketel:
HCxx = heating circuit nummer *bij 1 ketel met 1 verwarmingscircuit altijd HC01

HeetWater:
HW -> hot water ja / nee *ja tenzij je geen warm water uit de kraan hebt/wilt/kan sturen

Extensionkit:
EK -> extension kit ja / nee *nee als je geen extensiekit hebt
  • Extensionkit interface (verschijnt alleen bij 4a. extensionkit = ja):
  • Zie opties bij Thermostaat, *bijv D01 = Opentherm, of R01 aan/uit
  • Extensionkit (verschijnt alleen bij 4a. extensionkit = ja):
  • HCxx = heating circuit nummer *weer HC01
5. Save (druk button, er verschijnt een "V")
6. Druk nogmaals button en je bent weer in de normale modus.

Klaar!

[Voor 14% gewijzigd door Cap op 30-01-2020 17:24]

• RonaldM
@ETH0.1 Bedankt voor je hulp, de ketel werkt prima op dit moment. Dit terwijl de servicemonteur gisteren vertelde dat het aan de ketelkant op Opentherm is aangesloten. Dat maakt het wel vreemd dat het werkt...

@Cap Met zo'n helder stappenplan durf ik morgenmiddag wel even de gaan experimenteren. En blijkbaar zit de ketel al goed aangesloten dus zou deze wijziging alleen aan de Tado kant zitten.
@RonaldM Bij mijn Remeha ketel worden Opentherm en aan/uit op dezelfde contactpunten van de ketel aangesloten, mogelijk is dat bij jou ook zo. Je kan het in ieder geval zo vinden door even te googlen op de (installatie)handleiding van je ketel. ;)

Edit: toch niet bij jouw ketel. Installatiehandleiding Intergas kombi kompakt hre 28/24 (dacht dat jij die hebt, zo nee ignore this ;)) zegt:

Connector X4 24V
6-7 Aan/Uit kamerthermostaat (0,1A-24Vdc) en/of vorstthermostaat
11-12 OpenTherm kamerthermostaat (6-7 moet open zijn)

Ik zou toch even checken op welke pinnen van X4 ie verbonden is. De kap van de ketel is er zo af. ;)

https://i.ibb.co/gWDRMBX/Schermafbeelding-2020-01-30-om-19-52-35.png

[Voor 49% gewijzigd door Cap op 30-01-2020 19:53]

• RonaldM
@Cap klopt die heb ik, zo wordt het wel lekker spannend :-D Maar ik ga er mee aan de slag, wordt vervolgd.

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Celf11 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:58:
Atag i36ec? Bij mij werkt de combinatie Atag i36ec en Tado goed. Alleen is het de Atag i36ec ZONDER Atag One. Die One is uiteraard vervangen door de Tado thermostaat. Ik kreeg korting als ik de ketel zonder de One bestelde.

Het aansluiten was een probleem omdat een extra adapter OT-LPA gemonteerd moest worden op de ketel. In die module zat een fout waar de Atag deskundige pas na lang zoeken achter kwam. De Tado Slimme Thermostaat is vervolgens op de adapter aangesloten volgens de handleiding en stuurt de ketel goed aan. De Tado thermostaat vervangt de bij de ketel geleverde Atag-thermostaat. Het probleem lag niet aan Tado, maar aan de Atag Open Therm- Low Power Adapter. Zoek even binnen dit forum, ik heb deze reactie al vaker gegeven.

[Voor 7% gewijzigd door HGBMason op 30-01-2020 20:51]

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Celf11 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:54:
[...]

Ze weten wel beter bij Atag! En misschien weet iemand bij Tado het ook nog wel. Zie de Atag i36ec handleiding hoofdstuk 9.1 over de OT-LPA adapter. Eind 2018 heeft Atag service monteur regio noord er mee te maken gehad. Tado heeft geduldig geholpen het probleem op te lossen, maar het lag NIET aan Tado, maar aan de Atag adapter. Je zou het zelf kunnen proberen, prijs adapter was ongeveer €20.

• sinasappel
  • Laatst online: 11:26
Beste,

op aanraden van medewerker om hier ook deze vraag te stellen. Ik heb vorige week een Tado pakket gekocht met Thermostaat/Bridge en 6 radiatorkranen. The thermostaat werk naar alle tevredenheid echter heb ik een vraag over de radiatorkraan. Momenteel heb ik een SAR aan/uit knop op de radiatoren zitten en deze worden niet ondersteund door Tado. Wat is de makkelijkste manier om deze aansluiten gereed te maken voor de Tado radiatorkraan?

Huidige aansluiting.
https://tweakers.net/ext/f/d1G6H7XwzhcL5Vxco9OPBkHf/full.png
https://tweakers.net/ext/f/fSrs3jhxYJfvch8bX4vMOwwY/full.png

Tado support voor radiatorknoppen
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren

Ik kan me voorstellen dat ik het eindstuk moet vervangen voor een compatible eindstuk met Tado. Wat is de makkelijkste/goedkoopste manier om dit te doen?

Alvast bedankt.

[update: plaatje knop]

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:17
sinasappel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:21:
Ik kan me voorstellen dat ik het eindstuk moet vervangen voor een compatible eindstuk met Tado. Wat is de makkelijkste/goedkoopste manier om dit te doen?
Bij de bouwmarkt de goedkoopste thermostatische radiatorventiel kopen waar de Tado kraan op past (het liefst zonder passtuk). Is alleen even een gedoe omdat je het ventiel er vanaf moet halen, dus de radiatoren moet laten leeglopen.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• sinasappel
  • Laatst online: 11:26
mphilipp schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:23:
[...]

Bij de bouwmarkt de goedkoopste thermostatische radiatorventiel kopen waar de Tado kraan op past (het liefst zonder passtuk). Is alleen even een gedoe omdat je het ventiel er vanaf moet halen, dus de radiatoren moet laten leeglopen.
Bedankt. Dan ga ik dit proberen.

Betreft het leeg laten lopen van de radiator, bij de bouw hebben ze volgens mij afkoppelingen toegevoegd, nu hoef i deze alleen dicht te draaien en bovenin aan de andere kant even de druk er af te halen en klein beetje water er uit te halen zodat de koppeling niet meer onder water staat, zie onderstaande afbeelding.
https://tweakers.net/ext/f/vYbnEale6A82v9Kh3TyRmtib/full.png

• RonaldM
Cap schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Daarom gewoon zelf even de instellingen doorlopen op de thermostaat, want je ziet: met die handige (?) wizard van Tado kom je uit op een of andere config maar je weet niet precies welke, en die is dus vaak suboptimaal. ;) Dus even de de installatiestappen op je thermostaat doorlopen en "R01" in "D01" wijzigen.

Om in het installatiemenu op de thermostaat te komen:

1. Knop 3sec indrukken -> ∞ symbool.
2. Knop weer 3sec indrukken -> config symbool.
3. Knop weer 3sec indrukken, even wachten tot de boel geladen is uit de Tado cloud en je zit in het config menu.
4. Je kan nu door de codes heen door via de selectieknoppen te kiezen en met de knop te bevestigen.

Achtereenvolgens worden om de volgende codes gevraagd:

Thermostaat:
TS = temperatuursensor (keuze indien met extensiekit)[/i]
Rxx = thermostaat relais (aan/uit) Deze moet jij dus niet hebben :)
Dxx = digital interface (D01 via +/- aanslutitingen) Deze moet jij dus hebben :)
Axx = analog interface

Ketel:
HCxx = heating circuit nummer *bij 1 ketel met 1 verwarmingscircuit altijd HC01

HeetWater:
HW -> hot water ja / nee *ja tenzij je geen warm water uit de kraan hebt/wilt/kan sturen

Extensionkit:
EK -> extension kit ja / nee *nee als je geen extensiekit hebt
  • Extensionkit interface (verschijnt alleen bij 4a. extensionkit = ja):
  • Zie opties bij Thermostaat, *bijv D01 = Opentherm, of R01 aan/uit
  • Extensionkit (verschijnt alleen bij 4a. extensionkit = ja):
  • HCxx = heating circuit nummer *weer HC01
5. Save (druk button, er verschijnt een "V")
6. Druk nogmaals button en je bent weer in de normale modus.

Klaar!
Alles ging volgens je beschrijving, alleen niet de afsluiting. Ik krijg namelijk FAIL in beeld :?
Suggesties? Aan de ketel kant was de kabel al aangesloten op 11 & 12, dus het was echt alleen aanpassen bij de Tado. Kabels verplaatst naar + en - en de instellingen aangepast (ook warm water, heel gaaf). Maar die foutmelding blijft raar, al werkt de Tado wel gewoon samen met de ketel. Ik snap niet zo goed waarom ik dan toch Fail in mijn display zag bij het opslaan.

[Voor 7% gewijzigd door RonaldM op 31-01-2020 13:02]

• Ansharus
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 27-03 07:53
Toch even een interessante post voor dit topic. Gisteren m'n CV-ketel laten vervangen. Dat ding was al 20+ jaar oud en m'n Bulex voor het warm water die er naast stond was aan het lekken geslagen, dus ineens alles op 1 ketel laten zetten (Viessmann Vitodens 100-W). Nu ja, zit al een tijdje te kijken voor een slimme thermostaat, dus ik dacht, ik koop me zelf wel een Tado thermostaat en laat dat mee installeren. Geen probleem volgens de loodgieter, dat gingen z'n werkmannen wel voor me installeren.

Heb op voorhand al wat onderzoek gedaan, en die Viessmann ondersteunt OpenTherm, dus ik had gisteren terwijl de loodgieter in m'n kelder bezig was met de installatie m'n Tado al zover mogelijk geinstalleerd op de muur. Al wat de loodgieter nog moest doen, was de kabels bevestigen aan de OpenTherm poort van de ketel en het andere uiteinde bevestigen aan de OpenTherm poorten op de Tado (die had ik trouwens gemarkeerd met een Post-It). M'n schoonvader had toezicht gehouden op de werken, en 's avond sleek alles ok. Verwarming was wel serieus van katoen aan het geven, maar ja, het huis had heel de dag koud gestaan, dus ik maakte me geen zorgen. Deze ochtend werd ik echter wakker, en het was absurd warm in m'n woonkamer (22-23 graden, terwijl de thermostaat ingesteld stond op 18 graden). Aangezien ik zelf een diploma heb in elektronica maar een keer de thermostaat van de muur gehaald en de bedrading gecheckt. Wat blijkt: Er stond 220V AC op de digitale poort van de Tado, en die kan maar 36V DC aan :F !! Blijkt dus dat de installateur er niet beter op had gevonden dan de aansluiting voor de relaisschakeling van de ketel op de OpenTherm connector aan te sluiten. Heb zelf alles snel correct aangesloten, maar na het doorlopen van de installatieprocedure geeft de Tado gewoon een "fail" boodschap.
Eerlijk gezegd verwondert het me dat de Tado niet gewoon in brand is geschoten, maar wat denken jullie: Die digitale poort is waarschijnlijk toch gewoon doorgebrand? Heeft het zin dat ik die tado nog binnen doe voor reparatie of bestel ik me er gewoon een nieuwe (de loodgieter heeft de fout gelukkig toegegeven en zal hoe dan ook de kosten dekken)?

• -ION-
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 30-03 20:25
Ansharus schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:56:
Wat blijkt: Er stond 220V AC op de digitale poort van de Tado, en die kan maar 36V DC aan :F !! Blijkt dus dat de installateur er niet beter op had gevonden dan de aansluiting voor de relaisschakeling van de ketel op de OpenTherm connector aan te sluiten.
Fijn dat de loodgieter zijn fout toegeeft, maar ik zou toch 3x nadenken voordat ik dezelfde loodgieter weer in zou huren.

EDIT: Ik zou een nieuwe losse thermostaat halen en daarvan de kosten terugvragen. Misschien kun je de kapotte thermostaat nog draadloos gebruiken in een ruimte waar je een tado radiatorknop hebt, bijvoorbeeld je slaapkamer. Deze geeft doorgaans een beter meetresultaat dan een radiatorknop, omdat deze niet dicht bij de radiator zit.

[Voor 29% gewijzigd door -ION- op 31-01-2020 12:13]

• Ansharus
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 27-03 07:53
-ION- schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:03:
[...]
Fijn dat de loodgieter zijn fout toegeeft, maar ik zou toch 3x nadenken voordat ik dezelfde loodgieter weer in zou huren.
Tja, op het sanitaire gedeelte is meestal niets aan te merken, maar elektriciteit/elektronica/domotica is duidelijk niet hun sterkste kant. Daar zal ik inderdaad in de toekomst rekening mee houden

• ETH0.1
sinasappel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:21:
Beste,

mphilipp schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:23:
[...]

Ik zou niet naar de bouwmarkt gaan maar naar warmteservice, neem wat foto's van je huidige kranen mee. Met een beetje mazzel hebben ze iets voor je waardoor je alleen de inhoud hoeft te vervangen en niet de rest van het huis.

Daarnaast kunnen ze je ook advies geven over de beste kraan en hebben ze meerdere merken liggen. warmteservice is niet gek veel duurder dan een bouwmarkt, maar je spreekt daar wel met vakmensen.
RonaldM schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:52:
[...]
Alles ging volgens je beschrijving, alleen niet de afsluiting. Ik krijg namelijk FAIL in beeld :?
Suggesties? Zelf heb ik de draden nog omgewisseld maar dat maakt niet uit...
Het kan een tijdelijk verbindingsprobleem zijn, ik heb ook een keer een avond lang "FAIL" gehad toen de verbinding met de cloud niet goed was en alle apparaten een kruis door de verbinding bleken te hebben in de app.

Slaat ie de instellingen wel op? Dwz als je opnieuw in het instellingen menu staat heb je dan de laatst gewijzigde instellingen of gewoon weer de oude instellingen? Nog eens proberen:
  • D01, HC01, EKx (dus niet "EKv", dat alleen als je een extensiekit hebt!), HWv.
  • Wat je ook nog kan proberen is D01, HC01, EKx (dus niet "EKv"!), HWx, kijken of het aan warm water ligt.
  • Wat je verder nog kan proberen is even een reset te doen naar fabriekinstellingen, dwz in het instellingen menu bij de stap waar je schroevendraair en moersleutel ziet met pijltje omlaag gaan naar fabrieksinstellingen terug zetten (prullenbak icoontje, zie afbeelding hieronder) en die selecteren. Als het goed is herstart de Tado dan en kan je opnieuw koppelen aan de bridge en instellingen opnieuw doen. (Lang ingedrukt houden van de knop herstart de Tado trouwens ook, maar dan zonder reset naar de fabrieksinstellingen).
  • Ook kan je nog eens controleren of je bedrading echt wel goed zit aangesloten. Ik heb ook wel vaker gehad dat ik het schroefje stevig vast gedraaid had maar dat bleek dat een draadje niet goed in het klemmetje zat maar er net onder/boven, en dan klemt ie niet. ;)
https://i.ibb.co/pd3gWCS/Schermafbeelding-2020-01-31-om-13-14-08.png

Niet om meteen paniek te veroorzaken, maar de "FAIL" in het bericht dat @Ansharus net geplaatst heeft is uiteindelijk nog een mogelijkheid als er iets verkeerd verbonden zit: 220V AC ipv laagspanning op de opentherm pinnen is natuurlijk niet leuk voor de thermostaat. In de handleiding staat zoals gezegd duidelijk vermeld: 11-12 OpenTherm kamerthermostaat (6-7 moet open zijn). Is 6-7 wel open? Voor de zekerheid even de spanning op de punten doormeten, uiteraard voorzichtig want als er 220V op staat moet je daar met je vingers vanaf blijven. ;) Meter op standje AC 220-240V uiteraard. Als je geen meter hebt heb je misschien wel een spanningszoeker, volgens mij zit die zelfs in de Tado kit?
Ansharus schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:56:
Aangezien ik zelf een diploma heb in elektronica maar een keer de thermostaat van de muur gehaald en de bedrading gecheckt. Wat blijkt: Er stond 220V AC op de digitale poort van de Tado, en die kan maar 36V DC aan :F !! Blijkt dus dat de installateur er niet beter op had gevonden dan de aansluiting voor de relaisschakeling van de ketel op de OpenTherm connector aan te sluiten. Heb zelf alles snel correct aangesloten, maar na het doorlopen van de installatieprocedure geeft de Tado gewoon een "fail" boodschap.
ETH0.1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:20:
[...]

[...]

Ik zou niet naar de bouwmarkt gaan maar naar warmteservice, neem wat foto's van je huidige kranen mee. Met een beetje mazzel hebben ze iets voor je waardoor je alleen de inhoud hoeft te vervangen en niet de rest van het huis.

Daarnaast kunnen ze je ook advies geven over de beste kraan en hebben ze meerdere merken liggen. warmteservice is niet gek veel duurder dan een bouwmarkt, maar je spreekt daar wel met vakmensen.
Precies, bovendien heb je bij de bouwmarkt meestal alleen van die complete sets incl knop, en die knop heb je niet nodig. Dus gewoon om een M30x1.5 maatvoering vragen, Heimeier heeft ze bijv. Als je hele kraan vervangen moet worden: ook de maatvoering van de radiatorbuis moet natuurlijk kloppen. Dan ook opletten welke variant(en) je nodig hebt voor de verschillender radiatoren: recht, haaks, omgekeerd haaks. Foto's maken van de positie huidige ventielen / knop is handig. ;)

[Voor 12% gewijzigd door Cap op 31-01-2020 13:48]

• RonaldM
@Cap volgens mij werkt alles nu goed. Ik ben net even opnieuw door het menu gegaan en ik kreeg aan het eind netjes het vinkje. Grappig dat ik nu geen getik meer hoor maar alleen de radiatorknoppen (ook Tado). En als extra kan ik mijn heet water regelen. De ketel heeft zelf een eco stand maar in de handleiding staat dat dit gecombineerd kan worden met de Opentherm optie van een thermostaat.

Hartelijk dank voor de hulp!

Nu alleen mijn vrouw overtuigen dat we met deze investering echt gaan besparen O-)

[Voor 9% gewijzigd door RonaldM op 31-01-2020 16:05]

@RonaldM De thermostaat zelf bespaart op zich helemaal niets, of je iets gaat besparen hangt vooral van je gedrag in het verleden af en natuurlijk hoe je nu de Tado hebt ingesteld en gaat gebruiken. :)

Wij zetten altijd de thermostaat uit als we weggaan en als we thuis zijn pas aan als het nodig is. 's nachts stond ie ook al uit. Met de Tado thermostaat is het verbruik niet omlaag gegaan, maar het is wel comfortabeler omdat je altijd en overal de boel gemakkelijk aan/uit kan zetten en ook de thermostaat niet kan vergeten als je weggaat van huis.

Wij betalen dus voor comfort, niet voor extra besparing. De besparingsclaims en reclames van de slimme thermostaat fabrikanten zijn wat dat betreft dan ook wat misleidend, net als de besparingen die getoond worden in de diverse apps.

[Voor 8% gewijzigd door Cap op 02-02-2020 13:55]

• Jorconmgn
  • Laatst online: 31-03 08:27
Goedemiddag,

Ik ben alles aan het teruglezen en heb al wat gezocht, maar plaats mijn vragen toch alvast...

Ik heb na aankoop van mijn woning de ambitie om mijn woning smart te maken en daar hoort natuurlijk ook een slimme thermostaat bij. Mijn voorkeur gaat uit naar een tado aangezien ik hiermee ook losse ruimtes kan verwarmen wat in onze omgebouwde 1900 woning het meest wenselijk is.
Nu is mijn huidige opstelling als volgt:

Boven hangt een Remeha calenta40c ketel, die volgens mij dus de mogelijkheid heeft om modulerend te werken. Hij is nu bedraad aangesloten op een Remeha iSense thermostaat die in de woonkamer hangt.
In de open keuken-eetkamer-woonkamer ligt vloerverwarming in keukenkast verwerkt, weet alleen niet precies welke ruimtes daarop aangesloten zijn.
In de hal hebben we een "oude radiator" met volgens mij een oude knop die we willen vervangen door een slimme radiatorknop (denk dat dan ook de aansluiting aangepast moet worden?).
In de badkamer hebben we een designradiator met slimme thermostaat, die kunnen we denk ik simpel vervangen? en zit in de kast ook de pomp voor de vloerverwarming.
Boven hebben we 2 oude radiatoren met oude knoppen.
Tot slot zit er in de kast in de badkamer nog een slimme knop op 2 buizen, ik denk dat die naar boven gaan, gemonteerd.

De vloerverwarming heeft ook op beide pompen een (denk ik) slimme thermostaatknop.

Wat wij graag willen is dat we boven de kamers afzonderlijk kunnen verwarmen. Onze slaapkamer hoeft alleen in de avond even opgewarmd te worden. De slaapkamer van onze baby moet wat vaker op een prettige temperatuur gezet kunnen worden (denk een constante temperatuur prima is).
De badkamer mag best warm blijven als dit nodig is voor de overdruk.
Keuken/woonkamer mag overdag wat afkoelen als het op vrije dagen en in de middagen maar relatief snel opwarmt.

Via veel opzoeken en nalezen denk ik zeker te weten dat er best wat mogelijk is, maar zit met een paar concrete vragen.

1. moet de vloerverwarming aangepast worden? Extra klep verbonden met de tado?
2. kunnen we ook een tado kraan op de vloerverwarming aansluiten, of is het risico dat hij dan te warm wordt te groot?
3. tado aansluiten is toch de extension kit naast de ketel aansluiten en dan isense eraf, draden in de tado en weer aansluiten?
4. moeten de oude knoppen nog aangepast worden of kunnen daar zonder aanpassingen ook jullie kranen op?

Sorry als niet alles duidelijk uitgelegd is, maar kan natuurlijk een en ander toelichten als er vragen zijn.

groet Joris

• ETH0.1
@Cap niet helemaal met je eens, waar voorheen de kachel op de badkamer de heel dag open stond en die ruimte mee stond te stoken gaat daar nu de kachel alleen smorgens naar 21, daarna staat hij de hele dag op 18.Willen we douchen dan zet ik een kwartier voordat ik de ruimte in stap de kachel even aan.

Scheelt toch behoorlijk.

En dan natuurlijk de auto-away functie voor de overige ruimtes.
@ETH0.1 Waar ben je het niet mee eens dan? Ik zeg dat de thermostaat zelf op zich niks bespaart, dat klopt toch? Hij stookt op zich niet zuiniger dan een andere (modulerende) thermostaat. Het hangt dus uiteindelijk helemaal af van of je minder gaat stoken in bepaalde ruimtes of niet. En dat hangt weer mede af van hoe zorgvuldig / zuinig je met je huidige (oude) thermostaat omgaat.

Ik zeg dat wij in onze situatie niet besparen, daar kan je het niet mee eens zijn maar het is toch echt zo. :P Bijv jouw badkamer in onze situatie: vroeger stond die standaard eigenlijk uit, nu inderdaad een half uurtje in de ochtend en avond aan. Helaas is de vloerverwarming van de badkamer dan nog niet echt warm maar voor de radiatoren scheelt het toch een beetje met dat frisse. Verder zetten wij de verwarming altijd al uit zodra we weggingen dus ook de Tado away mode bespaart voor ons niets.

Dus we verbruiken daar iets meer maar krijgen er extra comfort voor terug. Ook besparen we natuurljk die keer dat we weg zijn en vergeten de thermostaat uit te zetten, maar dat is eigenlijk de afgelopen jaren niet voorgekomen. Wij waren gewoon al erg zuinig met het aandoen van de verwarming, dus voor ons valt er op dat punt gewoon weinig extra te besparen.

Dat het voor veel anderen anders kan liggen omdat die te vaak de thermostaat aan laten staan snap ik natuurlijk. ;)

[Voor 16% gewijzigd door Cap op 02-02-2020 21:04]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Jorconmgn schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:51:
Goedemiddag,

Ik ben alles aan het teruglezen en heb al wat gezocht, maar plaats mijn vragen toch alvast...

Ik heb na aankoop van mijn woning de ambitie om mijn woning smart te maken en daar hoort natuurlijk ook een slimme thermostaat bij. Mijn voorkeur gaat uit naar een tado aangezien ik hiermee ook losse ruimtes kan verwarmen wat in onze omgebouwde 1900 woning het meest wenselijk is.
Nu is mijn huidige opstelling als volgt:

Boven hangt een Remeha calenta40c ketel, die volgens mij dus de mogelijkheid heeft om modulerend te werken. Hij is nu bedraad aangesloten op een Remeha iSense thermostaat die in de woonkamer hangt.
In de open keuken-eetkamer-woonkamer ligt vloerverwarming in keukenkast verwerkt, weet alleen niet precies welke ruimtes daarop aangesloten zijn.
In de hal hebben we een "oude radiator" met volgens mij een oude knop die we willen vervangen door een slimme radiatorknop (denk dat dan ook de aansluiting aangepast moet worden?).
In de badkamer hebben we een designradiator met slimme thermostaat, die kunnen we denk ik simpel vervangen? en zit in de kast ook de pomp voor de vloerverwarming.
Boven hebben we 2 oude radiatoren met oude knoppen.
Tot slot zit er in de kast in de badkamer nog een slimme knop op 2 buizen, ik denk dat die naar boven gaan, gemonteerd.

De vloerverwarming heeft ook op beide pompen een (denk ik) slimme thermostaatknop.

Wat wij graag willen is dat we boven de kamers afzonderlijk kunnen verwarmen. Onze slaapkamer hoeft alleen in de avond even opgewarmd te worden. De slaapkamer van onze baby moet wat vaker op een prettige temperatuur gezet kunnen worden (denk een constante temperatuur prima is).
De badkamer mag best warm blijven als dit nodig is voor de overdruk.
Keuken/woonkamer mag overdag wat afkoelen als het op vrije dagen en in de middagen maar relatief snel opwarmt.

Via veel opzoeken en nalezen denk ik zeker te weten dat er best wat mogelijk is, maar zit met een paar concrete vragen.

1. moet de vloerverwarming aangepast worden? Extra klep verbonden met de tado?
2. kunnen we ook een tado kraan op de vloerverwarming aansluiten, of is het risico dat hij dan te warm wordt te groot?
3. tado aansluiten is toch de extension kit naast de ketel aansluiten en dan isense eraf, draden in de tado en weer aansluiten?
4. moeten de oude knoppen nog aangepast worden of kunnen daar zonder aanpassingen ook jullie kranen op?

Sorry als niet alles duidelijk uitgelegd is, maar kan natuurlijk een en ander toelichten als er vragen zijn.

groet Joris
Ik heb toevallig een zeer vergelijkbare situatie (jaren 30 woning, vloerverwarming beneden > radiatoren boven en exact dezelfde ketel) en heb recent Tado in gebruik genomen dus ik dacht ik reageer even:

1. Niet perse, Ik heb een soortgelijke situatie maar heb vooralsnog de radiatorknoppen boven geïnstalleerd maar nog geen zonebediening in de vloerverwarming beneden gemaakt. De reden: de bovenverdieping is vaak allang op temperatuur door de radiatoren voordat de vloerverwarming de benedenverdieping warm heeft.

De beneden verdieping start aanzienlijk eerder met warmte vragen en op het moment dat de radiatoren boven ook warmte vragen pakken deze gewoon warmte van een CV die toch al draait.

In het spaarzame geval dat beneden op temperatuur is en boven nog niet krijg je wat extra warmte in de vloerverwarming. Door de traagheid van vloerverwarming merk je hier in de praktijk echter weinig van, zeker ook omdat je ketel gemoduleerd wordt en dus niet constant een hoge temperatuur water door je radiatoren duwt.

2. Ik verwacht dat die thermostaatkranen op je vloerverwarming de temperatuur beveiliging is (zodat er niet te warm water door je vloer gaat), hier zou ik nooit een slimme radiatorknop op zetten. Je kunt er wel een extra kraan met slimme knop voor zetten maar dan werkt een zoneklep handiger.

3, Ik heb zelf ook een Calenta 40c. Bij mij zat er nog een wit kastje tussen (Remeha gateway) welke ik er tussenuit heb gehaald. De draden uit de ketel aansluiten op de Tado themostaat en klaar. De extensionkit heb je alleen nodig wanneer je vanuit je Tado thermostaat geen bedrade aansluiting naar je ketel hebt liggen of kunt realiseren. In jouw geval dus geen extensionkit nodig (behalve als je toch voor een zonebediening gaat, dan gaat de slimme thermostaat deze namelijk bedraad bedienen en zal de extensiekit de ketel aansturen).

Ik moet nog testen of je de Remeha gateway actief kunt houden en op die manier bijvoorbeeld de ketelwaarden op afstand uit kunt lezen maar ik vermoed van niet.

4.Dat hangt van de thermostatische inserts op je radiatoren af

• Freez
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 31-03 14:29
Sinds enige tijd hebben we alle kamers voorzien van eigen radiatorknoppen of een thermostaat.
Opzich werkt het allemaal, maar netto komt het er op neer dat de CV ketel toch wel erg vaak aan staat of aanslaat om 1 van de kamers te verwarmen.
Na het verwarmen van die kamer slaat de CV uit en even laten gaat hij weer aan om een andere kamer te verwarmen, etc etc etc.
Dit zorgt er nu met de kou buiten ervoor dat de CV toch wel erg vaak uit en aan gaat wat het gasverbruik niet echt verminderd. Het comfort gaat wel omhoog, maar daar zou ik best wat van in willen leveren om minder gas te gebruiken...

Weet iemand of het mogelijk is om radiatorknoppen aan elkaar te koppelen zodat de CV ketel alleen aan gaat als bijvoorbeeld 2 kamers boven onder een grens komen of dat er 1 kamer alleen mag verwarmen zodra de thermostaat van de woonkamer aan is?
Ik snap dat ik dan net zo goed normale thermostaatkranen had kunnen kopen, maar ik wil eventueel wel dingen kunnen "overrulen" wanneer ik dat nodig vind (bijvoorbeeld voor een dag thuiswerken).

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 13:45

amphora

Online creatie

Freez schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:18:
Sinds enige tijd hebben we alle kamers voorzien van eigen radiatorknoppen of een thermostaat.
Opzich werkt het allemaal, maar netto komt het er op neer dat de CV ketel toch wel erg vaak aan staat of aanslaat om 1 van de kamers te verwarmen.
Na het verwarmen van die kamer slaat de CV uit en even laten gaat hij weer aan om een andere kamer te verwarmen, etc etc etc.
Dit zorgt er nu met de kou buiten ervoor dat de CV toch wel erg vaak uit en aan gaat wat het gasverbruik niet echt verminderd. Het comfort gaat wel omhoog, maar daar zou ik best wat van in willen leveren om minder gas te gebruiken...

Weet iemand of het mogelijk is om radiatorknoppen aan elkaar te koppelen zodat de CV ketel alleen aan gaat als bijvoorbeeld 2 kamers boven onder een grens komen of dat er 1 kamer alleen mag verwarmen zodra de thermostaat van de woonkamer aan is?
Ik snap dat ik dan net zo goed normale thermostaatkranen had kunnen kopen, maar ik wil eventueel wel dingen kunnen "overrulen" wanneer ik dat nodig vind (bijvoorbeeld voor een dag thuiswerken).
Kan helaas niet, ook irritatie factortje voor mij. Zou graag wat meer configuratie opties hebben.
Maar als je alle ruimtes blijft verwarmen ga je natuurlijk geen winst halen. Volgens mij maakt het qua verbruik niet veel uit of de CV 1 uur vol vermogen draait of 2 uur half vermogen. Ik haal mijn winst nu vooral uit het feit dat de slaapkamer bijvoorbeeld alleen verwarm vlak voordat ik naar bed ga en de rest van de dag helemaal uit staat. En andere ruimtes waar ik weinig kom op een veel lagere temperatuur kan houden.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• acidfever

acidfever

I am allready working!

amphora schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:27:
[...]

Kan helaas niet, ook irritatie factortje voor mij. Zou graag wat meer configuratie opties hebben.
Maar als je alle ruimtes blijft verwarmen ga je natuurlijk geen winst halen. Volgens mij maakt het qua verbruik niet veel uit of de CV 1 uur vol vermogen draait of 2 uur half vermogen. Ik haal mijn winst nu vooral uit het feit dat de slaapkamer bijvoorbeeld alleen verwarm vlak voordat ik naar bed ga en de rest van de dag helemaal uit staat. En andere ruimtes waar ik weinig kom op een veel lagere temperatuur kan houden.
Jep zelfde hier. Een optie "Wanneer kamer A verwarmt, neem dan kamer B ook maar mee" zou voor mij een erg logische zijn (IF...THEN logica) maar Tado hanteert hier helaas de Apple mentaliteit.

Een "advanced mode" met opties voor mensen die dit soort zaken willen kunnen instellen zou een enorme toegevoegde waarde hebben.

• RonaldM
@Freez @amphora en als je 2 thermostaatknoppen in 'één ruimte/kamer' plaatst? Ik heb in de woonkamer 2 thermostaatknoppen en de kamerthermostaat op die manier gekoppeld. Het is hierdoor mogelijk om een van de drie de temperatuur te laten bepalen.

• Freez
amphora schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:27:
[...]

Hoe laag heb je de verwarming ingesteld als je ze "uit" laat?
Ik heb wel bijvoorbeeld een aantal kamers op 18 graden ingesteld waar ze wel lang op blijven (in de hoop dat dit "uit" genoeg is).

Ander trucje wat ik heb geprobeerd om een aantal kamers op een aantal vaste momenten voor max 30 min te verhogen van 18 naar 19 graden. Zo gaat de CV even kort hard verwarmen om zo een aantal uren weer uit te zijn.
Maar dit werkt helaas ook niet super voor minder gasverbruik...
RonaldM schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:33:
@Freez @amphora en als je 2 thermostaatknoppen in 'één ruimte/kamer' plaatst? Ik heb in de woonkamer 2 thermostaatknoppen en de kamerthermostaat op die manier gekoppeld. Het is hierdoor mogelijk om een van de drie de temperatuur te laten bepalen.
Ik heb inderdaad ook al zitten denken aan het aan elkaar koppelen met een kamer, maar dan is het weer minder goed te meten hoe warm het in elke kamer is.
Ook is het dan weer lastiger om een kamer "koud" en warm te maken.

[Voor 20% gewijzigd door Freez op 03-02-2020 10:45]

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 13:45

amphora

Online creatie

Freez schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:33:
[...]
Hoe laag heb je de verwarming ingesteld als je ze "uit" laat?
Ik heb wel bijvoorbeeld een aantal kamers op 18 graden ingesteld waar ze wel lang op blijven (in de hoop dat dit "uit" genoeg is).
15 graden, huis uit 1913 dus het hoeft niet eens te vriezen en temperatuur zakt al snel naar die waardes overdag. En slaapkamer zit nog in een uitbouw ook met koude muren rondom en plat dak. Vandaar dat ik 's nachts de temperatuur in de slaapkamer wel apart wil kunnen regelen zonder de woonkamer warm te stoken maar overdag mag de slaapkamer dan 'uit' en 's avonds voor het slapen gaan meelopen met de woonkamer bijvoorbeeld.
RonaldM schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:33:
Ik wil dus wel de optie houden om het apart te kunnen regelen, maar hoeft niet altijd.

Nadeel van 's nachts de slaapkamer (moeten) verwarmen is dat je regelmatig de knop open en dicht hoort gaan. En ik slaap nooit echt diep dus kan daar wakker van worden. Leuk dat Tado de temperatuur stabiel probeert te houden maar zo precies hoeft het niet voor mij. Daarom zou een 'open' stand heel fijn zijn en dan met een normale Tado muur thermostaat in de slaapkamer de CV aansturen.

Idee voor @tado backend: Als er maar één ruimte warmte nodig heeft laat die knop open en stuur alleen de CV ketel aan. Zo gaan de batterijen van de knop langer mee en is een bypass niet nodig omdat er altijd één knop open staat...

[Voor 43% gewijzigd door amphora op 03-02-2020 10:52]

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

Bekend verhaal, blijkbaar stookte je voor de Tado erin kwam al behoorlijk bewust en dan bespaar je weinig. ;)
Dat laatste kan de helpdesk volgens mij voor je regelen: de warmtevraag van een radiatorknop aan de ketel uit zetten. Standaard doen de knoppen warmtevraag. Als je ze onder een kamer met een thermostaat hangt dan doen ze dat niet want de thermostaat regelt dat. Maar jij wilt de knop van die kamer dus liever niet onder de woonkamer hangen. Gevolg is wel dat als je woonkamer op temperatuur is en er (nauwelijks) meer wordt bijverwarmd, dat je die radiatorknop in de andere kamer open kan zetten wat je wilt maar dat er niet meer dan lauw water door je radiator gaat stromen, de CV brandt immers nauwelijks. :) Eigenlijk zie ik niet in waarom de kunstgrepen die je voorstelt iets gaan oplossen.
Op zich kan je de radiatorknop op de kamer toch gewoon handmatig aansturen vanuit de app als je iets wilt overrulen?

Het lijkt me eerlijk gezegd het verstandigste om het zo te laten als het nu is (warmtevraag knop en knop geconfigureerd in aparte kamer). Vervolgens regel je het zo in dat de knop in de kamer een bepaalde minimale waarde aanhoudt.

Uiteindelijk komt het er toch op neer: als je vindt dat je cv te vaak aanslaat vanwege de slaapkamer (of andere kamer) dan staat de temperatuur van die kamer te hoog afgesteld. Of, als je het dan toch echt te koud vind, is je isolatie onvoldoende. ;)

Je zegt dat je best iets aan comfort wil inleveren om te voorkomen dat de ketel te vaak aanslaat. Stel de temperatuur van de slaapkamer dan wat lager in, bijv 10 graden indien weg, 15 graden indien thuis en niet gebruikt, en in de avond net voordat je gaat slapen bijv 17 graden, bij slapen weer 15 graden.

• Freez
Cap schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:05:
[...]

Bekend verhaal, blijkbaar stookte je voor de Tado erin kwam al behoorlijk bewust en dan bespaar je weinig. ;)

[...]

Dat laatste kan de helpdesk volgens mij voor je regelen: de warmtevraag van een radiatorknop aan de ketel uit zetten. Standaard doen de knoppen warmtevraag. Als je ze onder een kamer met een thermostaat hangt dan doen ze dat niet want de thermostaat regelt dat. Maar jij wilt de knop van die kamer dus liever niet onder de woonkamer hangen. Gevolg is wel dat als je woonkamer op temperatuur is en er (nauwelijks) meer wordt bijverwarmd, dat je die radiatorknop in de andere kamer open kan zetten wat je wilt maar dat er niet meer dan lauw water door je radiator gaat stromen, de CV brandt immers nauwelijks. :) Eigenlijk zie ik niet in waarom de kunstgrepen die je voorstelt iets gaan oplossen.

[...]

Op zich kan je de radiatorknop op de kamer toch gewoon handmatig aansturen vanuit de app als je iets wilt overrulen?

Het lijkt me eerlijk gezegd het verstandigste om het zo te laten als het nu is (warmtevraag knop en knop geconfigureerd in aparte kamer). Vervolgens regel je het zo in dat de knop in de kamer een bepaalde minimale waarde aanhoudt.

Uiteindelijk komt het er toch op neer: als je vindt dat je cv te vaak aanslaat vanwege de slaapkamer (of andere kamer) dan staat de temperatuur van die kamer te hoog afgesteld. Of, als je het dan toch echt te koud vind, is je isolatie onvoldoende. ;)

Je zegt dat je best iets aan comfort wil inleveren om te voorkomen dat de ketel te vaak aanslaat. Stel de temperatuur van de slaapkamer dan wat lager in, bijv 10 graden indien weg, 15 graden indien thuis en niet gebruikt, en in de avond net voordat je gaat slapen bijv 17 graden, bij slapen weer 15 graden.
Huis extra isoleren zijn we inderdaad ook al veel mee bezig, en opzich is het verbruik nu ook wel iets minder dan afgelopen jaren, maar ik vind alsnog dat we gewoon te veel gas gebruiken. En het elke keer aan en uit gaan van de CV was blijkbaar ook niet bevorderlijk voor de ontsteking van de ketel (was laatst stuk gegaan).

Maar het is wel een goed idee om bij een aantal kamers de temperatuur nog wat verder te verlagen en ook wel de handmatige override te gebruiken met de "totdat deze geannuleerd wordt" functie.

Laten we hopen dat Tado in de aankomende jaren nog een update uitbrengt om inderdaad een IF ... THEN functie uitbrengt.

• Jorconmgn
  • Laatst online: 31-03 08:27
acidfever schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:04:
[...]

Ik heb toevallig een zeer vergelijkbare situatie (jaren 30 woning, vloerverwarming beneden > radiatoren boven en exact dezelfde ketel) en heb recent Tado in gebruik genomen dus ik dacht ik reageer even:

1. Niet perse, Ik heb een soortgelijke situatie maar heb vooralsnog de radiatorknoppen boven geïnstalleerd maar nog geen zonebediening in de vloerverwarming beneden gemaakt. De reden: de bovenverdieping is vaak allang op temperatuur door de radiatoren voordat de vloerverwarming de benedenverdieping warm heeft.

De beneden verdieping start aanzienlijk eerder met warmte vragen en op het moment dat de radiatoren boven ook warmte vragen pakken deze gewoon warmte van een CV die toch al draait.

In het spaarzame geval dat beneden op temperatuur is en boven nog niet krijg je wat extra warmte in de vloerverwarming. Door de traagheid van vloerverwarming merk je hier in de praktijk echter weinig van, zeker ook omdat je ketel gemoduleerd wordt en dus niet constant een hoge temperatuur water door je radiatoren duwt.
Top, dan ga ik dat ook gebruiken.
2. Ik verwacht dat die thermostaatkranen op je vloerverwarming de temperatuur beveiliging is (zodat er niet te warm water door je vloer gaat), hier zou ik nooit een slimme radiatorknop op zetten. Je kunt er wel een extra kraan met slimme knop voor zetten maar dan werkt een zoneklep handiger.
Daar kwam ik tijdens het teruglezen van dit forum ook een heel eind uit. Ga even kijken of een zoneklep nodig is, maar denk dat we dit ook gewoon langzaam kunnen meeverwarmen als er boven iets warm moet worden.
3, Ik heb zelf ook een Calenta 40c. Bij mij zat er nog een wit kastje tussen (Remeha gateway) welke ik er tussenuit heb gehaald. De draden uit de ketel aansluiten op de Tado themostaat en klaar. De extensionkit heb je alleen nodig wanneer je vanuit je Tado thermostaat geen bedrade aansluiting naar je ketel hebt liggen of kunt realiseren. In jouw geval dus geen extensionkit nodig (behalve als je toch voor een zonebediening gaat, dan gaat de slimme thermostaat deze namelijk bedraad bedienen en zal de extensiekit de ketel aansturen).

Ik moet nog testen of je de Remeha gateway actief kunt houden en op die manier bijvoorbeeld de ketelwaarden op afstand uit kunt lezen maar ik vermoed van niet.

4.Dat hangt van de thermostatische inserts op je radiatoren af
Zonder zoneklep geen extensionskit nodig dus. Top :)

Extra vraagje, heb jij ook via het CV tuning forum hier wat extra besparing uitgehaald?
Zo ja, zou je dan eens mee kunnen denken met mijn systeem?
Zelfde opstelling en zelfde ketel scheelt namelijk wat uitleg/zoek werk :)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Jorconmgn schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:14:

Extra vraagje, heb jij ook via het CV tuning forum hier wat extra besparing uitgehaald?
Zo ja, zou je dan eens mee kunnen denken met mijn systeem?
Zelfde opstelling en zelfde ketel scheelt namelijk wat uitleg/zoek werk :)
Verder dan de water temperatuur omlaag gooien ben ik nog niet gekomen (omdat ik eerst wilde testen of mijn radiatoren dan nog voldoende warmte leveren). Nu zijn het nieuw aangeschafte paneelradiatoren met (bewust) wat over dimensionering dus dat gaat heel aardig.

Wanneer je nog heel oude radiatoren hebt hangen heb ik daar een zwaarder hoofd in maar je kunt het natuurlijk altijd testen.

Het lager configureren van pompsnelheid etc ben ik nog niet aan toe gekomen maar daar is vooral met de snelheid van warmteafgifte en dergelijke zeker ook nog winst te behalen (de ketel gaat op dit moment wanneer alleen de vloerverwarming warmte vraagt als een malle water circuleren terwijl dit gewoon in de bypass voor de vloerverwarming gaat). Achteraf is deze ketel misschien iets te groot omdat de woning recent flink na is geïsoleerd.

• sjakie02
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 01-04 17:45
Ok, ik moet iets over het hoofd zien, anders kan ik het niet verklaren. Vanmorgen keurig bericht van App dat ik niet thuis was of ik naar away mode wil schakelen? Omdat ik de enige thuis ben met de app (en ik zeker alle oppassers en familie niet aan de Tado app wil hebben) krijg ik alleen deze melding als ik niet thuis ben. Maar ik ben er zeker van dat er verder niemand thuis is dus zet ik de app in 'Away' mode. Huis koelt keurig af en ik zet een reminder om 14.00 omdat dan de oppas komt. Ik open de app maar er is nergens een knop te vinden om het smart schedule weer in te schakelen. Wat mis ik hier?
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True