Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09:27
Niks. Je kan hem niet handmatig op "thuis" zetten. Is een veelgevraagde optie. Ik zet elke keer dat er volgens TADO niemand thuis is, maar de oppas is er wel, de huiskamer en kinderkamer handmatig omhoog.

• sjakie02
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 06-04 16:39
robkrekel schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:24:
Niks. Je kan hem niet handmatig op "thuis" zetten. Is een veelgevraagde optie. Ik zet elke keer dat er volgens TADO niemand thuis is, maar de oppas is er wel, de huiskamer en kinderkamer handmatig omhoog.
Huh? Is er ook een redenering voor waarom dit niet kan?

• robkrekel
Geen idee, dat kan @tado misschien vertellen.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

tado schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

We hebben intern overleg gehad over deze opstelling omdat de vraag natuurlijk vaak naar boven komt voor de NL markt.

Uiteindelijk is de beslissing genomen om het niet officieel te ondersteunen met als voornaamste reden dat een Slimme Radiatorknop nooit ontworpen is om een vloerverwarmingsventiel te sturen.

Vanuit de analyse van de mensen die deze opstelling hebben zien we dat het goed lijkt te werken, maar dat is niet genoeg om als bedrijf iets officieel te ondersteunen.

Dit artikel geeft onze officiële oplossing weer voor de combinatie van vloerverwarming en radiatoren, dat zal de komenden winter niet veranderen.

Mocht iemand op eigen risico toch een Slimme Radiatorknop willen gebruiken kunnen wij dat niet tegenhouden en ook de configuratie in het account is gewoon door klanten zelf te doen omdat wij geen verschil zien tussen een radiatorventiel en vloerverwarmingsventiel (In principe zien we de vloerverwarming in het account als een grote radiator die in dezelfde zone zit als de Slimme Thermostaat).
Nog een vraagje hierover: moet de servicedesk nog een instelling voor me doen hiervoor of kan ik het zo in gebruik nemen? Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de vloerverwarming-zone wat meer als aan/uit bediend moet worden door de kraan i.p.v. met half open/half dicht-standen die voor een radiator misschien wel handig zijn.

@Bo0bz heb jij hiervoor nog speciale dingen gedaan/laten doen, of gewoon standaard?

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:59
woekele schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:22:
[...]

Nog een vraagje hierover: moet de servicedesk nog een instelling voor me doen hiervoor of kan ik het zo in gebruik nemen? Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de vloerverwarming-zone wat meer als aan/uit bediend moet worden door de kraan i.p.v. met half open/half dicht-standen die voor een radiator misschien wel handig zijn.

@Bo0bz heb jij hiervoor nog speciale dingen gedaan/laten doen, of gewoon standaard?
Ik heb niks aangepast of laten aanpassen. Volgens mij werkt Tado gewoon als een aan/uit radiator knop die dicht gaat als de temperatuur is bereikt. Zo werkt tenslotte een reguliere thermostaat knop ook alleen dan mechanisch/analoog ipv gemotoriseerd/digitaal. Zorg wel voor een thermostaatkraan met een hoog debiet om je verdeler niet van slag te maken.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Nou, thermostatische radiatorkranen (en Tado) werken dus niet helemaal als aan/uit. Er is een grensgebied waarin de aanvoer al wel geknepen wordt, maar nog niet dicht staat. Ik weet niet of dat handig is bij vloerverwarming.

Hoog debiet kraan heb ik voor gezorgd gelukkig.

• LtGruber
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19-03 11:10
Freez schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:18:
Sinds enige tijd hebben we alle kamers voorzien van eigen radiatorknoppen of een thermostaat.
Opzich werkt het allemaal, maar netto komt het er op neer dat de CV ketel toch wel erg vaak aan staat of aanslaat om 1 van de kamers te verwarmen.
Na het verwarmen van die kamer slaat de CV uit en even laten gaat hij weer aan om een andere kamer te verwarmen, etc etc etc.
Dit zorgt er nu met de kou buiten ervoor dat de CV toch wel erg vaak uit en aan gaat wat het gasverbruik niet echt verminderd. Het comfort gaat wel omhoog, maar daar zou ik best wat van in willen leveren om minder gas te gebruiken...

Weet iemand of het mogelijk is om radiatorknoppen aan elkaar te koppelen zodat de CV ketel alleen aan gaat als bijvoorbeeld 2 kamers boven onder een grens komen of dat er 1 kamer alleen mag verwarmen zodra de thermostaat van de woonkamer aan is?
Ik snap dat ik dan net zo goed normale thermostaatkranen had kunnen kopen, maar ik wil eventueel wel dingen kunnen "overrulen" wanneer ik dat nodig vind (bijvoorbeeld voor een dag thuiswerken).
Wat wel al een gedeeltelijke oplossing voor dit probleem kan zijn, is dat je aan de Tado support vraagt om van een welbepaalde knop een "slave" te maken.
Ze doen dat op eenvoudige vraag, is hier al een paar keer voorbij gekomen.
Dan gaat hij wel open en dicht naargelang de kamer moet verwarmd worden (ruimtetemperatuur is lager dan setpunt of niet), maar stuurt hij geen signaal meer naar de ketel dat die aan moet gaan.
Dat signaal moet dan van een andere knop komen die wel nog master is, of van een muurthermostaat.

En als ik mij niet vergis kunnen ze een knop ook in de andere richting slaven.
Dus dat hij nog wel temperatuur meet en signalen naar de ketel stuurt, maar niet meer open en dicht gaat.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Dat is inderdaad een workaround. Maar het aanpassen van je schema's om ad-hoc situaties op te lossen (wisselende werktijden en kinderoppas, dingen die niet op vaste tijden langskomen) is niet een chique manier om dit op te lossen. Er zou gewoon een "zet nu op thuis" optie moeten zijn..

Het is niet dat mensen dit uit zuinigheid vragen die geen geofencing abonnement willen. Het is gewoon dat de schema's + geofencing niet alle gebruikssituaties kunnen afdekken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Jorconmgn
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 31-03 08:27
Even wat zaken nagevraagd bij vorige bewoners en nagekeken:

Boven hangt een Remeha calenta40c ketel, die nu via OpenTherm op een Remeha iSense is aangesloten (bedraad)
In de open keuken ligt vloerverwarming in keukenkast verwerkt.
In de badkamerkast hangt een pomp voor de 2e vloerverwarming voor de woonkamer en kantoor.

In de badkamer en toilet hebben we een buis in de grond met een thermostaatkraan.

In de hal hebben we een "oude radiator" met een oude knop en boven hebben we 2 oude radiatoren met oude knoppen.

Wat wij graag willen is dat we boven de kamers afzonderlijk kunnen verwarmen. Onze slaapkamer hoeft alleen in de avond even opgewarmd te worden. De slaapkamer van onze baby moet wat vaker op een prettige temperatuur gezet kunnen worden (denk een constante temperatuur prima is).

Op de losse radiatoren gaan we de oude knoppen vervangen door een thermostatische afsluiter zodat we de radiatorkranen kunnen aansluiten.
Welk model afsluiter is aan te raden?

Op de alternatieve vloerverwarming van de badkamer kunnen we denk ik ook een kraan hangen toch? Er hangt nu zo'n 1-5 thermostaatkraan.

Is het dan nog verstandig om de vloerverwarming van de woonkamer/kantoor aan te pakken? Die is namelijk eventueel makkelijk met een kabel aan de tado te koppelen, die in de keuken is eigenlijk geen optie.

Bedankt alvast voor het advies.
LMFTFY ;)
woekele schreef op maandag 3 februari 2020 @ 15:59:
Nou, thermostatische radiatorkranen (en Tado) werken dus niet helemaal helemaal niet als aan/uit. Er is een flink grensgebied waarin de aanvoer al wel geknepen wordt, maar nog niet dicht staat. Ik weet niet of dat handig is bij vloerverwarming.

Hoog debiet kraan heb ik voor gezorgd gelukkig.

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08:59
Is daar een tabelletje voor ofzo? Je maakt me nieuwsgierig ;-).

Het werkt hier overigens prima met een Tado knop!

• Dragunov
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07-04 21:34
tado schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Dat is een thermostaat die via Vaillant EBUS communiceert (modulerend). Gewoon de stap voor stap handleiding volgen via my.tado.com en dan krijgt u te zien hoe u de wandthermostaat kunt installeren.
Ketel is een Vaillant VCW BE 346/5-5 r4 en geen instructies nog voor deze ketel.

Aanvraag is ingediend, maar ketel stond er niet tussen, dus ketel gekozen die er op trok qua benaming.

Ook mogelijk de installatie van thermostaat in app te resetten?
https://i.ibb.co/TR3Z40s/20200203-195502.jpg

[Voor 3% gewijzigd door Dragunov op 03-02-2020 20:42]

• jordyc
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Heeft iemand onderstaande probleem ook een keer meegemaakt? Via mijn energieleverancier kan ik op uurniveau terug zien wat mijn gasverbruik is en het viel me op dat elke ochtend de Tado het huis naar de 18 graden stookte om daarna op te houden, echter geeft mijn energieleverancier iets anders aan. Namelijk dat in het uur nadat er gestookt is nog eens een ongeveer zelfde vraag aan gas is. Terwijl volgens Tado er geen warmtevraag meer is in het opvolgende uur.

Wat heb ik al gedaan:
1. Ik heb een aantal testen uitgevoerd om te kijken of de meter verkeerde waardes naar de energieleverancier stuurde. Dit is niet het geval. De waardes die ik noteerde zijn hetzelfde als die van de energieleverancier.
2. Ik heb gekeken of de meter zelf foute waardes meette. Dit heb ik gedaan door de verwarming uit te zetten voor een uur, de meterstanden voor en na dat uur waren hetzelfde.
3. Uitgesloten dat er ergens tussendoor gedouched of gekookt is. We zijn doordeweeks beide voor 7 uur de deur uit.

Dit geeft aan dat het probleem waarschijnlijk in de Tado/verwarming combi zit. Je zou dan verwachten dit in de daggrafieken terug te zien. Echter zie ik hier helemaal niks in terug. Om 7 uur stopt de verwarming met stoken volgens Tado, maar volgens mijn energieleverancier is van 7 tot 8 uur nog een flinke gasvraag.

In de link heb ik een aantal screenshots van wat de leverancier aangeeft en wat er in Tado te zien is.

https://imgur.com/a/Wduimwp

[Voor 6% gewijzigd door jordyc op 03-02-2020 20:56]

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@jordyc Volgens mij valt dat wel mee hoor. Ik heb even wat lijntjes erbij gezet. Je verbruik valt niet echt binnen 1 uur.

Bovendien is een digitale gasmeter niet zo precies af te lezen (precies in de tijd bedoel ik). Hij stuurt hooguit 1x per kwartier, sommige maar 1x per uur de waarde door naar je elektriciteitsmeter. En volgens mij niet per definitie op het hele uur. Het kan dus best dat hij tussen 5.30 en 6.30 gemeten heeft, die waarde doorstuurt, die dan binnen het "6” uur gerapporteerd wordt. En dan het volgende uur van 6.30 tot 7.30 komt in je "7” uur terecht.

Maargoed, als je even de uurperioden niet al te precies probeert te matchen dan vind ik die grafieken dus eigenlijk best goed op elkaar passen. Als je het preciezer wilt weten moet je een meter pakken die je op het knipperende lampje van de gasmeter kunt plaatsen, dan kun je wel live het verbruik meten in plaats van de grove meting die doorgestuurd wordt.

https://tweakers.net/ext/f/LOG81N01oRb8fMJ791ZVD3A1/full.png

Overigens, heb je ook nog gedoucht in die tijd? Dat verbruik zie je in je Tado grafiek niet terug maar is natuurlijk wel gasverbruik. Oeps was al beantwoord.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Freez
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:05
LtGruber schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Wat wel al een gedeeltelijke oplossing voor dit probleem kan zijn, is dat je aan de Tado support vraagt om van een welbepaalde knop een "slave" te maken.
Ze doen dat op eenvoudige vraag, is hier al een paar keer voorbij gekomen.
Dan gaat hij wel open en dicht naargelang de kamer moet verwarmd worden (ruimtetemperatuur is lager dan setpunt of niet), maar stuurt hij geen signaal meer naar de ketel dat die aan moet gaan.
Dat signaal moet dan van een andere knop komen die wel nog master is, of van een muurthermostaat.

En als ik mij niet vergis kunnen ze een knop ook in de andere richting slaven.
Dus dat hij nog wel temperatuur meet en signalen naar de ketel stuurt, maar niet meer open en dicht gaat.
Bedankt voor de tip, ik ga even uitzoeken hoe ik dit zou kunnen toepassen :)

• jordyc
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
mddd schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:07:
@jordyc Volgens mij valt dat wel mee hoor. Ik heb even wat lijntjes erbij gezet. Je verbruik valt niet echt binnen 1 uur.

Bovendien is een digitale gasmeter niet zo precies af te lezen (precies in de tijd bedoel ik). Hij stuurt hooguit 1x per kwartier, sommige maar 1x per uur de waarde door naar je elektriciteitsmeter. En volgens mij niet per definitie op het hele uur. Het kan dus best dat hij tussen 5.30 en 6.30 gemeten heeft, die waarde doorstuurt, die dan binnen het "6” uur gerapporteerd wordt. En dan het volgende uur van 6.30 tot 7.30 komt in je "7” uur terecht.

[Afbeelding]
Bedankt voor het antwoord. Ik ga dan eens kijken welke tijden de meter precies aanhoudt om door te sturen.

• elcastel
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07-04 06:56
De vraag zal al talloze malen gesteld zijn wellicht, maar ik kwam het even zo snel niet tegen; maar is er een mogelijkheid de radiatorknop uit te sluiten van bediening? Ik heb mijn slaapkamer altijd op 17 graden staan, maar maandag stond hij opeens op 25 graden. Mijn vrouw weet zeker (ze is betrouwbaar) dat ze niks heeft gedaan - ja de kachel lager gezet - en we verdenken de kat (die ontkent overigens ook).

Best lastig, als hij de motor hoort, ziet hij kansen waarschijnlijk, of hij klimt via de knop de vensterbank op. Heel plausibel allemaal, maar bovenal lastig. Als ik ergens een maximum temperatuur kan instellen zou ik ook geholpen zijn natuurlijk?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

je kan instellen dat handmatige bediening maximaal X tijd geldig is eventueel en dat hij daarna weer terug gaat naar programma.

werkt alleen niet als je hem al op handmatig hebt staan zonder eindtijd i.p.v. op een programma.

[Voor 48% gewijzigd door woekele op 04-02-2020 22:02]

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Support kan knopbediening uitzetten, heb ik eerder langs zien komen bij iemand. Optie heb je zelf niet.

Twitter | Strava

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 26-03 18:55
elcastel schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 21:52:
De vraag zal al talloze malen gesteld zijn wellicht, maar ik kwam het even zo snel niet tegen; maar is er een mogelijkheid de radiatorknop uit te sluiten van bediening? Ik heb mijn slaapkamer altijd op 17 graden staan, maar maandag stond hij opeens op 25 graden. Mijn vrouw weet zeker (ze is betrouwbaar) dat ze niks heeft gedaan - ja de kachel lager gezet - en we verdenken de kat (die ontkent overigens ook).

Best lastig, als hij de motor hoort, ziet hij kansen waarschijnlijk, of hij klimt via de knop de vensterbank op. Heel plausibel allemaal, maar bovenal lastig. Als ik ergens een maximum temperatuur kan instellen zou ik ook geholpen zijn natuurlijk?
Kinderbeveiliging (om het zo maar te noemen) is er niet, maar je kan wel de tijd instellen hoe lang een manuele bediening actief is, zet die op een paar minuten en het probleem is weg.

• robkrekel
Mjah, is natuurlijk een workaround van niks. Is een beetje symptoombestrijding. De ketel slaat toch voor een paar minuten onnodig aan. Een kinderbeveiliging (of kat-beveiliging) is wel een goed idee. Simpel in de app aangeven of een handmatige actie opgevolgd moet worden of niet per knop is toch niet zo ingewikkeld lijkt me.
Ik denk dat Tado daar anders over denkt. :) Als je de Suggestions, ideas and improvements sectie van de Tado community page bekijkt dan zijn er zoveel simpele (?) dingetjes die al lang spelen maar nog niet zijn aangepast. :P Maar @elcastel ik zou dit verzoek dus daar plaatsen.

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08:01
robkrekel schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 06:09:
Mjah, is natuurlijk een workaround van niks.
Inderdaad, maar elke handmatige actie laten volgen door een actie op de smartphone is ook lastig. Ik heb als ik thuis ben dat ding niet steeds op de man. Misschien zou dan een betere remedie zijn om handmatige bediening op de knop bij bepaalde radiators uit te schakelen. Bij mij bv de radiator in de badkamer. Daar wil mijn vriendin of haar dochter wel eens iets overheen hangen, en aangezien die Tado dingen erg licht draaien, gaat ie wel eens op 25... :X
Maar het is lastig. Een normale knop heeft ook geen kinderbeveiliging (denk ik...hoe dan?). Dus het is niet een specifiek probleem van de Tado knop. Of zijn er 'normale' knoppen waarbij je een extra knopje moet indrukken om de kraan open of dicht te zetten?

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

mphilipp schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:43:
[...]

Inderdaad, maar elke handmatige actie laten volgen door een actie op de smartphone is ook lastig. Ik heb als ik thuis ben dat ding niet steeds op de man. Misschien zou dan een betere remedie zijn om handmatige bediening op de knop bij bepaalde radiators uit te schakelen. Bij mij bv de radiator in de badkamer. Daar wil mijn vriendin of haar dochter wel eens iets overheen hangen, en aangezien die Tado dingen erg licht draaien, gaat ie wel eens op 25... :X
Maar het is lastig. Een normale knop heeft ook geen kinderbeveiliging (denk ik...hoe dan?). Dus het is niet een specifiek probleem van de Tado knop. Of zijn er 'normale' knoppen waarbij je een extra knopje moet indrukken om de kraan open of dicht te zetten?
Ook voor "kinderbeveiliging" is er een "niet optimale" workaround. U kunt per zone aangeven hoe lang de handmatige modus moet duren die geactiveerd is op het tado apparaat zelf.
U kunt daar een timer van 5 minuten aangeven zodat de radiator na 5 minuten weer naar het slimme schema terugkeert.

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08:01
tado schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:58:
[...]
Ook voor "kinderbeveiliging" is er een "niet optimale" workaround.
Zoiets heb ik inderdaad gedaan. Maar 5 minuten is ook weer zo kort. Stel dat ik écht wil dat het iets warmer wordt, dan ben ik steeds verplicht om dat via de app te doen. Het zou op zich handiger zijn als je dan wel de hele knop kunt 'uitschakelen' qua handbediening, of een fysieke knop erbij die je eerst moet indrukken om de hoofdkraan te bedienen. Zo is het lastiger om 'm per ongeluk te bedienen. Maar goed, ik kan me voorstellen dat Tado daar niet zoveel in ziet omdat je dan weer een extra apparaat moet gaan maken, testen enzo...wordt een dure grap voor iets dat de klant niet zoveel zal afnemen.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• ETH0.1
Batterij update: Het is vandaag een jaar geleden dat ik mijn open/dicht kranen vervangen heb voor Heimeier thermostatische radiatorkranen.

Ik heb in totaal 5 knoppen waarvan er 2 in de woonkamer het actiefst schakelen. (je hoort ze een paar keer per avond schakelen als andere ruimtes warmte verlangen).

Alle 5 de kranen hebben nog de originele batterijen en status in de app is 'goed'. Eerder kwam hier wel eens voorbij dat mensen om de 3 maanden batterijen aan het vervangen zijn, dat is in mijn geval dus totaal niet aan de orde.

In het afgelopen jaar slechts 1x een probleem gehad mbt de batterijen: Afgelopen maand had ik 1x dat een radiator niet warm werd, toen ik de knop aanraakte zag ik heel even een leeg batterij icoon, maar na het herplaatsten van dezelfde batterijen was dat probleem ook verholpen.

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
ETH0.1 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:32:
Batterij update: .... Alle 5 de kranen hebben nog de originele batterijen en status in de app is 'goed'.....
Welke batterijen werken zo goed? Ik lees graag welk merk/type het betreft.
Zijn gewoon Duracell industrial alkanines, niets bijzonders. Wil je een batterij die veel langer meegaat dan koop je lithium AA batterijen, zijn te koop vanaf c.a. 2 euro per stuk.

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik zit aan een nieuwe cv-ketel te denken (de oude is zo'n 16 jaar oud), en wil daarbij gelijk de thermostaat vernieuwen, niet persé door een intergas, maar wel door Tado.

Momenteel zit er een bedrade thermostaat in de woonkamer, en heb ik in de woonkamer 2 aan/uit radiatorkranen. De andere kranen in huis zijn allemaal thermostaatkranen. Soms is het vervelend dat de radiator in de badkamer niet wil opwarmen, omdat de temperatuur in de woonkamer is bereikt (en de ketel dus uitstaat).

Is het met Tado mogelijk om het in de badkamer bijvoorbeeld 25 graden te maken met een slimme thermostaatkraan, terwijl in de woonkamer de temperatuur al is bereikt? Of ben ik dan alsnog afhankelijk van de ketel?

Smarthome Sonoff Tasmota plugs te koop

• MrBlueEyes
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 30-03 12:56
koelkast schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:29:
Ik zit aan een nieuwe cv-ketel te denken (de oude is zo'n 16 jaar oud), en wil daarbij gelijk de thermostaat vernieuwen, niet persé door een intergas, maar wel door Tado.

Momenteel zit er een bedrade thermostaat in de woonkamer, en heb ik in de woonkamer 2 aan/uit radiatorkranen. De andere kranen in huis zijn allemaal thermostaatkranen. Soms is het vervelend dat de radiator in de badkamer niet wil opwarmen, omdat de temperatuur in de woonkamer is bereikt (en de ketel dus uitstaat).

Is het met Tado mogelijk om het in de badkamer bijvoorbeeld 25 graden te maken met een slimme thermostaatkraan, terwijl in de woonkamer de temperatuur al is bereikt? Of ben ik dan alsnog afhankelijk van de ketel?
Daar werkt Tado goed voor. Dan kan je per kamer de temperatuur aangeven.

Gigabyte Aorus X570 ULTRA, Ryzen 9 3900X, 32GB, MSI GTX 1070 GAMING X 8G, Samsung EVO 970 1TB, EVO 840 1TB, 2x LG 27UD68-P, LG 65C8, Panasonic TX-P50UT50E, Epson TW5900, Denon AVR-X2500H, Xbox One X, PS4 Pro, Surface Pro 3, Galaxy S10+ 512GB, Oculus Rift

• koelkast
  • Niet online
MrBlueEyes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Daar werkt Tado goed voor. Dan kan je per kamer de temperatuur aangeven.
Oké, dat is mooi. Dan heb ik dus de tado bridge, tado-thermostaat en voor elke radiator in huis een tado-kraan nodig?

• MrBlueEyes
koelkast schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:27:
[...]

Oké, dat is mooi. Dan heb ik dus de tado bridge, tado-thermostaat en voor elke radiator in huis een tado-kraan nodig?
Klopt en zorgen dat alle radiatoren een thermostaatkraan aansluiting hebben die compatible is met Tado.

Gigabyte Aorus X570 ULTRA, Ryzen 9 3900X, 32GB, MSI GTX 1070 GAMING X 8G, Samsung EVO 970 1TB, EVO 840 1TB, 2x LG 27UD68-P, LG 65C8, Panasonic TX-P50UT50E, Epson TW5900, Denon AVR-X2500H, Xbox One X, PS4 Pro, Surface Pro 3, Galaxy S10+ 512GB, Oculus Rift

• MrAcid
  • Niet online
koelkast schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:29:

Ja, maar als je de aan/uit kranen in de woonkamer niet vervangt (voor thermostaatkranen) dan gaat de woonkamer dus (ook) door met verwarmen zodra er een warmtevraag is uit je badkamer.

Twitter | Strava

• MrBlueEyes
MrAcid schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Ja, maar als je de aan/uit kranen in de woonkamer niet vervangt (voor thermostaatkranen) dan gaat de woonkamer dus (ook) door met verwarmen zodra er een warmtevraag is uit je badkamer.
Ja zolang je ze zelf niet dicht draait. Maar vervangen van die aansluiting stelt niet zoveel voor.

• koelkast
  • Niet online
MrBlueEyes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:04:
[...]

Ja zolang je ze zelf niet dicht draait. Maar vervangen van die aansluiting stelt niet zoveel voor.
Nee, dat heb ik al met een aantal aansluitingen gedaan. Met het juiste gereedschap kom je een heel eind.
Ik ben weer op de hoogte!

• MrAcid
  • Niet online
Klopt, is goed te doen - maar volgde voor mij nog niet uit de vorige antwoorden dat dit dan wel handig/nodig was, vandaar de toevoeging! :)

Handmatig aan de knoppen zitten is natuurlijk niet waarom je een 'slim' systeem installeert. ;)

Twitter | Strava

@koelkast Dat kan, maar dan moet je óf overal slimme thermostaatkranen hebben (erin zetten) óf de hele woonkamerzone kunnen afsluiten met een klep (kan alleen als er een logische scheiding is in het cv circuit tussen woonkamer en badkamer/slaapkamers, is je systeem raar aangelegd en zit je badkamerradiator bijv tussen 2 woonkamerradiatoren in dan kan het niet. ;)) Je cv-ketel pompt immers gewoon warm water rond zolang dat gevraagd wordt en kan niet sturen waar het precies naartoe moet. ;)

[Voor 32% gewijzigd door Cap op 06-02-2020 20:27]

• koelkast
  • Niet online
Cap schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:25:
@koelkast Dat kan, maar dan moet je óf overal slimme thermostaatkranen hebben (erin zetten) óf de hele woonkamerzone kunnen afsluiten met een klep (kan alleen als er een logische scheiding is in het cv circuit tussen woonkamer en badkamer/slaapkamers, is je systeem raar aangelegd en zit je badkamerradiator bijv tussen 2 woonkamerradiatoren in dan kan het niet. ;)) Je cv-ketel pompt immers gewoon warm water rond zolang dat gevraagd wordt en kan niet sturen waar het precies naartoe moet. ;)
Oke, duidelijk. Vanmorgen was hier een adviseur. Hij vertelde me dat met een systeem van tado met thermostaat en overal slimme kranen zoals je eerste voorbeeld, de ketel niet meer of slechts gedeeltelijk modulerend werkt. Klopt dat? Of begrepen ze het verkeerd?

• ETH0.1
koelkast schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Oke, duidelijk. Vanmorgen was hier een adviseur. Hij vertelde me dat met een systeem van tado met thermostaat en overal slimme kranen zoals je eerste voorbeeld, de ketel niet meer of slechts gedeeltelijk modulerend werkt. Klopt dat? Of begrepen ze het verkeerd?
Er vanuit gaande dat je nieuwe ketel modulerend is, dan is dat onwaar.

Iedere zone geeft zelf aan hoeveel warmte vraag er is. (in de grafiek zie je dit terug in 3 verschillende kleuren grijs)
https://us.v-cdn.net/6031070/uploads/588/HLA2378J5YCY.jpg
In werkelijkheid kun je via de api uitlezen hoeveel % vraag (vermogen van de ketel om te stoken) er is, dan gaat het echt per %, waarbij 100% de max is.

Als 1 zone 30% vermogen vraagt van de ketel en de rest heeft geen warmte nodig dan gaat er een aanvraag van 30% richting de ketel

Als je 5 zones hebt die bv per zone 30,40,50,60 en 70% vragen dan zal tado meer van de ketel vragen, maar of dit nu 70% zal zijn of dat hij 100% opdracht geeft omdat er meer vraag is kan ik niet inzien omdat ik mijn ketel niet kan uitlezen.

• HGBMason
  • Niet online
koelkast schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:27:
[...]

@koelkast, Als ik nog iets mag toevoegen, denk eraan te kijken of er een by-pass in het systeem zit. Op het moment dat Tado alle radiatorknoppen sluit omdat overal de gewenste temperatuur is bereikt draait de ketel nog even door en moet het warme water door een deel van het circuit kunnen stromen.

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Is het op de een of andere manier mogelijk te achterhalen op wat voor manier op een specifiek moment de doeltemperatuur van de thermostaat is aangepast (app, web, HA integratie, knop op thermostaat, radiatorknop in betreffende zone)?

[Voor 23% gewijzigd door JBS op 07-02-2020 12:54]

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Nu online
Ik heb nu de extensie kit aangesloten en de verwarming staat te draaien.

De woonkamer thermostaat is verbonden met de zoneklep deze staat gesloten als de verbinding los is. Wanneer je deze sluit gaat de klep open.

Deze zit aangesloten op de poorten com & NC van de thermostaat. Alleen de klep blijft dicht zitten.

De thermostaat is al ingesteld naar:
TS->HC01->HWX->EkX
Dit is door Tado gedaan. En zojuist door mij gecontroleerd. Waar gaat dit mis? Iemand een idee?
Dat is dan fout gedaan door Tado. :) Je thermostaat staat verkeerd afgesteld. Bij keuze TS functioneert ie als TemperatuurSensor. Dat is voor gebruik met een extensiekit, de laatste stuurt dan de ketel aan.

Jij hebt geen extensiekit maar schakelt de klep mbv de thermostaat. Die moet dan op relais staan, R01. Dus:

R01->HC01->HWX->EkX

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 07-02-2020 17:21]

• g00gle
  • Nu online
Cap schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:20:
Dat is dan fout gedaan door Tado. :) Je thermostaat staat verkeerd afgesteld. Bij keuze TS functioneert ie als TemperatuurSensor. Dat is voor gebruik met een extensiekit, de laatste stuurt dan de ketel aan.

Jij hebt geen extensiekit maar schakelt de klep mbv de thermostaat. Die moet dan op relais staan, R01. Dus:

R01->HC01->HWX->EkX
Bedankt voor je advies!
Ik heb wel een Extensiekit deze zit aangesloten op de ketel en praat via Opentherm.

Dus de situatie is al volgende:
Thermostaat beneden zit bedraad aangesloten op zoneklep van de vloerverwarming. Deze moet dus de klep open zetten bij warmtevraag. Evenals de ketel de opdracht geven te gaan verwarmen via de Extensiekit.

Normaalgesproken als de verbinding niet gesloten is staat de klep dicht!

Kun je mij vertellen hoe ik de thermostaat moet instellen? Evenals de draden zou moeten aansluiten? Alvast bedankt 👍🏼👍🏼
Ok, dan is het een heel ander verhaal maar stond het nog steeds fout, EkX betekent namelijk GEEN extensiekit. :)

R01->HC01->HWX->EkV->D01

Thermostaat relais stuurt klep aan via de R01 optie.
Extensiekit (wel, dus een V!) praat via D01 oftewel opentherm met de ketel.

Wat je nu zal merken is dat de thermostaat een hoorbare klik geeft als het relais schakelt, voorheen deed ie dat niet want stond ie op TS.

Begrijp het wel hoor, bij mij was er een soortgelijke situatie en de helpdesk van Tado kreeg de EKv hier binnen een week nog wel voor elkaar maar de R01 was teveel gevraagd, een klep aansturen in combinatie met extensiekit+opentherm, dat was te moeilijk. Gelukkig is zelf instellen veel handiger dan communiceren met Tado via snailmail en wachten op hopelijk een terzake antwoord... :P

[Voor 61% gewijzigd door Cap op 07-02-2020 20:03]

• Tranzy
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 03-04 21:53
Dag allemaal. Ik heb, denk ik, met succes de V3+ geinstalleerd op mijn Nefit Trendline HCR30 CW5.

Hij sloeg in eerste instantie niet aan maar na de in het menu voor D31, H00 te kiezen sloeg de ketel aan.

Du heb ik twee vraagjes. Ik heb per ongeluk de optie H01 ipv H00 gekozen maar als ik dit wil wijzigen en saven dat krijg ik steeds Fail in het scherm. Heb de batterijen eruit gehaald. Pair verwijder en CV herstart maar deze wil niet met succes opslaan.

Vraag twee.
Ik heb ook een set knoppen maar ik zie even niet zo vlot welke adapter ik moet gebruiken en of het uberhaubt gaat passen. Zal later een foto plaatsen maar het is een knop die met een schroef op de kop los gedraaid moet worden en daaronder zit een gekarteld rond uiteinde maar ook met een kunststof ring met cijfers. Moet deze er af?

https://i.ibb.co/f06D9S0/20200207-230234.jpg

[Voor 4% gewijzigd door Tranzy op 07-02-2020 23:13. Reden: Volgens mij heb ik een simpele radiatorkraan.]

Ik heb ook een leuke computer..

• g00gle
  • Nu online
Cap schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:55:
Ok, dan is het een heel ander verhaal maar stond het nog steeds fout, EkX betekent namelijk GEEN extensiekit. :)

R01->HC01->HWX->EkV->D01

Thermostaat relais stuurt klep aan via de R01 optie.
Extensiekit (wel, dus een V!) praat via D01 oftewel opentherm met de ketel.

Wat je nu zal merken is dat de thermostaat een hoorbare klik geeft als het relais schakelt, voorheen deed ie dat niet want stond ie op TS.

Begrijp het wel hoor, bij mij was er een soortgelijke situatie en de helpdesk van Tado kreeg de EKv hier binnen een week nog wel voor elkaar maar de R01 was teveel gevraagd, een klep aansturen in combinatie met extensiekit+opentherm, dat was te moeilijk. Gelukkig is zelf instellen veel handiger dan communiceren met Tado via snailmail en wachten op hopelijk een terzake antwoord... :P
Super bedankt man! Dat ga ik morgen even bekijken of het inmiddels zo staat. Had zelf al wat gerommeld namelijk.

Maar ik heb er nog 1.
De badmaker daar komt een wand thermostaat verder geen aansturing van knoppen deze moet alleen maar vertellen aan de ketel dat die moet gaan stoken. Welke instelling heeft deze nodig?

Deze ruimte heeft namelijk een vloerverwarming voorzien van RTL maar verder geen zone klep. Ik weet dat dit minder efficiënt is. Of niet, want dit is de enige ruimte die altijd mee zal stoken op de ingestelde water temperatuur. Nogmaals hartelijk dank @cap. Tado support duurt inderdaad veelste lang 😂
Die moet dan wel op TS want die gaat dan draadloos aan de extensiekit aangeven of de ketel moet stoken.

[Voor 10% gewijzigd door Cap op 08-02-2020 09:26]

• g00gle
  • Nu online
Cap schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 09:25:
Die moet dan wel op TS want die gaat dan draadloos aan de extensiekit aangeven of de ketel moet stoken.
Dus als ik het goed begrijp moet die op:
TS->HC01->HWX->EkV->D01

• Dragunov
Ook aansluiten is 1 ding, maar thermostaat instellen is zo te zien ook nog niet alles.

Of vertelt de installatiewizard hoe je je thermostaat moet instellen om correct te worden gebruikt?

• jens17
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 07-04 18:42
De radiator met de oventrop bediening liet zich gemakkelijk veranderen naar de Tado radiatorknop, maar bij de Danfoss gaat dit niet zo makkelijk. Zodra ik de moer (achter de witte afdekring) losdraai komt er direct water uit, terwijl ik daar zo'n pinnetje verwacht. En voordat ik m'n CV-circuit laat leeglopen, wil ik eerst in huis halen wat ik nodig heb. Op de website van Warmteservice kom ik er ook niet uit, daar zie ik wel complete thermostaatkranen, maar niet uitsluitend dat pennetje met een schroefeind.

Heeft één van jullie hier ervaring mee? :)

https://i.ibb.co/RDTcdgn/IMG-9871.png
Dragunov schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:38:
Ook aansluiten is 1 ding, maar thermostaat instellen is zo te zien ook nog niet alles.

Of vertelt de installatiewizard hoe je je thermostaat moet instellen om correct te worden gebruikt?
Ligt helemaal aan je situatie, hoe gecompliceerder de setup (zones met kleppen, vloerverwarming + radiatoren) hoe groter de kans dat dit niet lukt met de wizard. :)

Bedrade thermostaat naar een ketel + een paar knoppen, dat moet wel lukken.
jens17 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:47:
De radiator met de oventrop bediening liet zich gemakkelijk veranderen naar de Tado radiatorknop, maar bij de Danfoss gaat dit niet zo makkelijk. Zodra ik de moer (achter de witte afdekring) losdraai komt er direct water uit, terwijl ik daar zo'n pinnetje verwacht. En voordat ik m'n CV-circuit laat leeglopen, wil ik eerst in huis halen wat ik nodig heb. Op de website van Warmteservice kom ik er ook niet uit, daar zie ik wel complete thermostaatkranen, maar niet uitsluitend dat pennetje met een schroefeind.

Heeft één van jullie hier ervaring mee? :)

[Afbeelding]
Volgens mij moet je niet aan de moer gaan draaien want dat is de verbinding tussen je ventiel en de radiator. Logisch dat dan het water eruit spuit. :) Volgens mij moet je bij jouw Danfoss simpelweg de knop eraf trekken. Daar zit dan dat pinnetje. ;)

Zoals in deze voorbeelden:
YouTube: Danfoss nieuwe knop met sierring / CV Tuning
YouTube: Installation Guide - Danfoss Radiator Thermostat RAW (from snap to s...|

Vervolgens...
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren

[Voor 58% gewijzigd door Cap op 08-02-2020 20:21]

• jens17
Cap schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 20:05:

Volgens mij moet je niet aan de moer gaan draaien want dat is de verbinding tussen je ventiel en de radiator. Logisch dat dan het water eruit spuit. :) Volgens mij moet je bij jouw Danfoss simpelweg de knop eraf trekken. Daar zit dan dat pinnetje. ;)

Zoals in deze voorbeelden:
YouTube: Danfoss nieuwe knop met sierring / CV Tuning
YouTube: Installation Guide - Danfoss Radiator Thermostat RAW (from snap to s...|

Vervolgens...
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren
Dank voor de filmpjes en instructies! Met wat geweld heb ik de knop eraf gekregen, maar heb niet het gevoel dat ik nu iets verder ben .. :X

https://i.ibb.co/Msx4Pjn/IMG-9520.png
https://i.ibb.co/z7m8pxP/IMG-4851.png
https://i.ibb.co/8rVpH52/IMG-6678.png

Ik heb alsnog het gevoel dat ik het binnenwerk van de radiator moet vervangen door zo iets?

• M.v.Veelen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07-04 21:06
HGBMason schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:26:
[...]

@koelkast, Als ik nog iets mag toevoegen, denk eraan te kijken of er een by-pass in het systeem zit. Op het moment dat Tado alle radiatorknoppen sluit omdat overal de gewenste temperatuur is bereikt draait de ketel nog even door en moet het warme water door een deel van het circuit kunnen stromen.
Zou je als by-pass de vloerverwarming kunnen gebruiken?

Situatie bij mij is dat er vloerverwarming aanwezig is en daarnaast ook nog 1 radiator in de woonkamer. Ik zou deze én alle andere radiatoren in het huis (boven/zolder) willen voorzien van thermostaatknoppen/Tado. Op het moment dat overal de gewenste temperatuur is bereikt en alle knoppen worden gesloten, dan zou volgens mijn theorie het vloerverwarmingscircuit als by-pass dienen. Toch?

Ik heb een (537-04-51-0076) - Nefit SmartLine HRC24 CW4 ketel met een Nefit Easy thermostaat in de woonkamer (2-draads). Waar kan ik vinden wat ik precies nodig heb (Bridge? Thermostaat?) en hoe ik deze aansluit beneden (en aan de kant van de thermostaat) ?

¯\_(ツ)_/¯

• HGBMason
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Zou je als by-pass de vloerverwarming kunnen gebruiken?

Situatie bij mij is dat er vloerverwarming aanwezig is en daarnaast ook nog 1 radiator in de woonkamer. Ik zou deze én alle andere radiatoren in het huis (boven/zolder) willen voorzien van thermostaatknoppen/Tado. Op het moment dat overal de gewenste temperatuur is bereikt en alle knoppen worden gesloten, dan zou volgens mijn theorie het vloerverwarmingscircuit als by-pass dienen. Toch?

Ik heb een (537-04-51-0076) - Nefit SmartLine HRC24 CW4 ketel met een Nefit Easy thermostaat in de woonkamer (2-draads). Waar kan ik vinden wat ik precies nodig heb (Bridge? Thermostaat?) en hoe ik deze aansluit beneden (en aan de kant van de thermostaat) ?
Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, maar ik denk dat dat zou kunnen. Dan moet de vloerverwarming dus altijd open staan zodat circulatie in het circuit mogelijk is. Als je dan boven/zolder om warmte vraagt, wordt de vloerverwarming ook warm.
De antwoorden op de overige vragen kun je vinden op de Tado site. Ook in dit forum kun je er naar zoeken, of in de Tado community.

• M.v.Veelen
Mja, dat is nu juist de reden dat ik het hier vraag. Kan de Tado thermostaat gewoon 1 op 1 aangesloten worden op de 2-draads aansluiting die er al zit of moet dit anders? Als ik het ergens had kunnen vinden, dan had ik de vraag niet gesteld.

Edit:

zo te zien is het makkelijker dan ik verwachtte:

Je hebt de Slimme Thermostaat Starterskit (V3+) nodig om je verwarming centraal aan te sturen.

De installatie is eenvoudig - verwijder je bestaande thermostaat en vervang deze door de Slimme Thermostaat van tado°.

Voor meer comfort kun je de Starterskit uitbreiden met accessoires van tado°.

[Voor 43% gewijzigd door M.v.Veelen op 09-02-2020 14:07]

¯\_(ツ)_/¯

• FrankvS
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 02-04 09:17
HGBMason schreef op zondag 9 februari 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, maar ik denk dat dat zou kunnen. Dan moet de vloerverwarming dus altijd open staan zodat circulatie in het circuit mogelijk is. Als je dan boven/zolder om warmte vraagt, wordt de vloerverwarming ook warm.
De antwoorden op de overige vragen kun je vinden op de Tado site. Ook in dit forum kun je er naar zoeken, of in de Tado community.
Of je de vloerverwarming kunt gebruiken als bypass is afhankelijk van het type verdeler dat je gebruikt.
Als je een gesloten verdeler hebt (zonder pomp) dan zou het kunnen, mits de aanvoer temperatuur nooit te hoog wordt voor de vloer, dit is eigenlijk alleen het geval als je verwarmt mbv een warmtepomp.
Als je een open verdeler hebt (met pomp en waar altijd bijmenging van water plaatsvind) dan kan het niet. Als alle radiatoren dicht staan dan zal al het warme water naar de vloerverwarming stromen waardoor de thermostaat op de verdeler dichtslaat.
Beter is om óf en bypass te installeren óf 1 radiator altijd open te laten.

• M.v.Veelen
FrankvS schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:03:
[...]

Of je de vloerverwarming kunt gebruiken als bypass is afhankelijk van het type verdeler dat je gebruikt.
Als je een gesloten verdeler hebt (zonder pomp) dan zou het kunnen, mits de aanvoer temperatuur nooit te hoog wordt voor de vloer, dit is eigenlijk alleen het geval als je verwarmt mbv een warmtepomp.
Als je een open verdeler hebt (met pomp en waar altijd bijmenging van water plaatsvind) dan kan het niet. Als alle radiatoren dicht staan dan zal al het warme water naar de vloerverwarming stromen waardoor de thermostaat op de verdeler dichtslaat.
Beter is om óf en bypass te installeren óf 1 radiator altijd open te laten.
Ik heb idd vloerverwarming met een pomp.

Alternatief zou de radiator in de badkamer kunnen zijn. Als ik daar geen thermostaatknop op zet en deze altijd open staat (geen knop om deze handmatig dicht te zetten), dan is dat de by-pass en voor de badkamer is het vrijwel nooit vervelend als deze meeverwarmt. Als dit kan, dan ben ik eigenlijk startklaar, moet ik alleen nog " even " de gewone knoppen vervangen ;)

¯\_(ツ)_/¯

• FrankvS
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 02-04 09:17
M.v.Veelen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 14:10:
[...]

Ik heb idd vloerverwarming met een pomp.

Alternatief zou de radiator in de badkamer kunnen zijn. Als ik daar geen thermostaatknop op zet en deze altijd open staat (geen knop om deze handmatig dicht te zetten), dan is dat de by-pass en voor de badkamer is het vrijwel nooit vervelend als deze meeverwarmt. Als dit kan, dan ben ik eigenlijk startklaar, moet ik alleen nog " even " de gewone knoppen vervangen ;)
Als je het uitvoert zoals je beschrijft zit je inderdaad veilig.
Je hebt dan genoeg aan een thermostaat, bridge en een paar knoppen.
jens17 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:16:
[...]

Dank voor de filmpjes en instructies! Met wat geweld heb ik de knop eraf gekregen, maar heb niet het gevoel dat ik nu iets verder ben .. :X

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb alsnog het gevoel dat ik het binnenwerk van de radiator moet vervangen door zo iets?
Hmm ja ik zie het, blijkbaar toch ook nog een soort schroefdraad in dat zwarte gedeelte. Je ziet nu wel iets dat op een pinnetje lijkt. Hopelijk krijg je de knop weer netjes in elkaar gefrut, moet lukken met evt een beetje lijm op gescheurde plastic delen.

Ik denk dat je het beste deze foto's naar Tado support kan mailen en dan vragen hoe verder bij deze Danfoss kraan. Ik zou misschien de EAN van de kraan proberen op te zoeken, daar kunnen ze wellicht wat mee. Ik zag in de gauwigheid deze, die lijkt er op maar is toch net weer anders:

https://www.bol.com/nl/p/...m-recht/9200000106866445/

Wat je ook even kan doen is hiermee langs Warmteservice of een dergelijke winkel gaan, die weten vast ook wel hoe het zit.

[Voor 8% gewijzigd door Cap op 09-02-2020 15:57]

• Dragunov
Gisteravond mail gestuurd met de uitleg dat ik mijn tado thermostaat wil laten werken als een Vaillant, zodat ie modulerend kan werken, vandaag mail terug gekregen dat configuratie is voltooid erop, ook gezien dat er nu warm water is bijgekomen als extra tab

• gitaarwerk
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
@tado tijdje de v3+ nu in gebruik. Vind het allemaal fijn werken. Maar heb 2 punten van feedback;

1. Toen Ziggo onderhoud aan het plegen was in de wijk (6:00) moest de smart schedule nog aanschieten. Dit gebeurde niet ivm geen internet. Dit is niet zo fijn/betrouwbaar. Zou fijner zijn als de tijd in ieder geval intern zou worden opgeslagen.

2. Voor vloerverwarming zie ik weinig toegevoegde waarde. Wanneer ik manueel de temperatuur in stel (geo/home werkt niet lekker ivm werk te dichtbij en opwarmtijd te lang van de vw). Dan lijkt niet dat Tado service kan bezuinigen, althans de app. Ik merk dat snachts wel gemoduleerd word en lijkt verder wel zuinig te verwarmen. Ik zou uiteindelijk willen om naar lage aanvoertemperatuur te gaan, maar deze lijkt voor de verwarming ook 55 graden te zijn (dit lijkt niet geleerd te worden. De thermostaatkraan voor toevoer van de VW verdeler staat nl op 35 graden.

Is er voor beide een optie waar ik niet aan gedacht heb?

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07-04 11:42

acidfever

I am allready working!

gitaarwerk schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:36:
@tado tijdje de v3+ nu in gebruik. Vind het allemaal fijn werken. Maar heb 2 punten van feedback;

1. Toen Ziggo onderhoud aan het plegen was in de wijk (6:00) moest de smart schedule nog aanschieten. Dit gebeurde niet ivm geen internet. Dit is niet zo fijn/betrouwbaar. Zou fijner zijn als de tijd in ieder geval intern zou worden opgeslagen.

2. Voor vloerverwarming zie ik weinig toegevoegde waarde. Wanneer ik manueel de temperatuur in stel (geo/home werkt niet lekker ivm werk te dichtbij en opwarmtijd te lang van de vw). Dan lijkt niet dat Tado service kan bezuinigen, althans de app. Ik merk dat snachts wel gemoduleerd word en lijkt verder wel zuinig te verwarmen. Ik zou uiteindelijk willen om naar lage aanvoertemperatuur te gaan, maar deze lijkt voor de verwarming ook 55 graden te zijn (dit lijkt niet geleerd te worden. De thermostaatkraan voor toevoer van de VW verdeler staat nl op 35 graden.

Is er voor beide een optie waar ik niet aan gedacht heb?
Punt 1 is een nogal een "achilles hiel" inderdaad. Het zou aanzienlijk slimmer zijn als de hub zou synchroniseren met de cloud instellingen maar zeker gewoon zonder internet kan functioneren. Een langdurige internet storing zou de verwarming van je woning dus serieus verstoren.

Punt 2 ben ik met je eens. Behalve de geofencing bij langdurige afwezigheid is vloerverwarming te traag om heel actief op te regelen. Je kunt dan met een lage aanvoertemperatuur in stelling in je CV en wat overige CV tuning zoals je pompsnelheid met een standaard modulerende thermostaat dezelfde besparingen behalen (mits je tijdens vakanties wel even de temperatuur omlaag gooit uiteraard).

Wanneer je alleen vloerverwarming hebt (zoals je in veel recente woningen ziet) zou je zelfs je aanvoer temperatuur nog meer kunnen verlagen al denk ik dat je dan op een gegeven moment problemen krijgt met condenseren (en dus het rendement van de ketel).

• g00gle
  • Nu online
Ik krijg mijn (nieuwe) bypass naar mijn idee niet lekker afgesteld. Hij maakt een soort ratelend geluid alsof er lucht in zit (dit kan haast niet, heb een automatische ontluchter). Tevens heb ik ook verschillende keren met de hand ontlucht en er komt geen lucht meer uit.

De bypass staat nu ingesteld op 0.2bar.
(deze bypass heb ik: https://www.warmteservice...iel-instelbaar/p/47151205)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Mogelijk een gare bypass?

• wootah
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03-04 18:03

wootah

They see me trollin'

Nieuwe Tado gebruiker hier.
Ik heb nu enkele dagen de thermostaat draaien met 2 radiator kranen. Lijkt allemaal mooi te werken, maar graag zet ik de radiatorkranen van Tado ook op andere radiatoren in het huis.

Alle huidige kranen zijn ingebouwd in een moderne radiator. Beneden zijn dit gewoon schroeven die een pinnetje in drukken, daar zit Tado al op. Boven zijn het dit soort kranen: https://www.badkamerwinke...oduct-details-information
Als ik die open draai komt er water uit gestroomd. Hoe krijg ik hier uiteindelijk ook een Tado op gemonteerd?

• Appelsap
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
wootah schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:16:
Boven zijn het dit soort kranen: https://www.badkamerwinke...oduct-details-information
Als ik die open draai komt er water uit gestroomd. Hoe krijg ik hier uiteindelijk ook een Tado op gemonteerd?
De link is naar een thermostatische radiatorknop met toevallig precies dezelfde aansluiting als voor een Tado knop. Als het inderdaad die knoppen zijn die boven zitten, is het vervangen niets anders dan simpelweg de knop eraf draaien (aan de zilverkleurige ring) en de tado knop monteren volgens de gebruiksaanwijzing.

Maar misschien bedoel je net even iets anders met dat er water uit gestroomd komt, die snap ik niet helemaal. Handiger daarom om een foto te maken van een van de knoppen boven en die hier te posten.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Appelsap schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:45:
[...]

De link is naar een thermostatische radiatorknop met toevallig precies dezelfde aansluiting als voor een Tado knop. Als het inderdaad die knoppen zijn die boven zitten, is het vervangen niets anders dan simpelweg de knop eraf draaien (aan de zilverkleurige ring) en de tado knop monteren volgens de gebruiksaanwijzing.

Maar misschien bedoel je net even iets anders met dat er water uit gestroomd komt, die snap ik niet helemaal. Handiger daarom om een foto te maken van een van de knoppen boven en die hier te posten.
Hier een foto:
https://i.ibb.co/7X5dZV8/IMAG0773.jpg

Als ik die zilverkleurige moer dus los ga draaien spuit er water tussen de radiator en de moer uit.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

wootah schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 01:30:
[...]

Hier een foto:
[Afbeelding]

Als ik die zilverkleurige moer dus los ga draaien spuit er water tussen de radiator en de moer uit.
Ik denk eerlijk gezegd dat dan de achterliggende thermostatische insert meedraait met de zilverkleurige moer want die moer is toch echt van de thermostaat knop.

Zo'n ding dus:https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_zoom/1_M_Heimeier_44852055_jpg_zoom.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX3pvb218MTI5MDh8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvem9vbS9oYjEvaGE5Lzg5NjUyNTA5NzM3MjYuanBnfDRlNmZmZmU4MjkyM2ZmNDY0ZGQyNGJjYWQyMmM3MDJjNjc2MjA3ZGE4ZjdiYzQyMmUyMmNjMTQxYmJjMjNjOTA

Hier zit de radiator knop direct op gemonteerd en als je deze insert los draait krijg je inderdaad water. Wanneer je geen afsluitbaar onderblok hebt is de enige manier om even ergens de druk er af te halen en het water niveau in je systeem wat te laten zakken zodat je de knop er af kunt halen en de insert even goed vast kunt draaien in de radiator.

Het rigoureuze alternatief is de knop afbreken bij het zwarte deel en dan eerst de insert vast draaien voor je de zilver ring los draait.

[Voor 11% gewijzigd door acidfever op 12-02-2020 09:51]

@acidfever goede tip! Het probleem lijkt erg op dat van @jens17, wellicht heeft die hetzelfde probleem. Dus even de zijplaat en bovenplaat van de radiator verwijderen en kijken of de schroefaansluiting van het ventiel in de radiator onbedoeld meedraait omdat de ring van de knop zo hard vast gedraaid is...

[Voor 15% gewijzigd door Cap op 12-02-2020 10:05]

• jens17
Cap schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:03:
@acidfever goede tip! Het probleem lijkt erg op dat van @jens17, wellicht heeft die hetzelfde probleem. Dus even de zijplaat en bovenplaat van de radiator verwijderen en kijken of de schroefaansluiting van het ventiel in de radiator onbedoeld meedraait omdat de ring van de knop zo hard vast gedraaid is...
Dat was ook exact mijn probleem! En hoewel het technisch mogelijk moet zijn om de zwarte adapter van de knop los te draaien van de insert, is het mij niet gelukt. Bij het losdraaien is de insert bij mij gesneuveld. Ik heb bij warmteservice een nieuwe insert opgehaald. Kost even een tientje, maar daarna werkt het wel! Wel even op letten dat je een insert koopt met aan de ene kant half duims (voor in de radiator) en de andere kant M30, zodat de knop van Tado er direct oppast. Die plastic verloopjes wil je liever niet gebruiken.

• Anunnaki
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18-02 23:05
wootah schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:16:
Gisteren ook op zolder een Tado radiatorknop op de radiator geplaatst. Bij het losdraaien van de oude thermostaatknop kwam er ook water uit. Knop uit gedraaid. En met 1 waterpomp tang voorzichtig de oude knop vastgehouden en met een andere tang de zilveren ring los gedraaid.

Geen last van water meer gehad bij het los draaien.

• g00gle
  • Nu online
g00gle schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:35:
Ik krijg mijn (nieuwe) bypass naar mijn idee niet lekker afgesteld. Hij maakt een soort ratelend geluid alsof er lucht in zit (dit kan haast niet, heb een automatische ontluchter). Tevens heb ik ook verschillende keren met de hand ontlucht en er komt geen lucht meer uit.

De bypass staat nu ingesteld op 0.2bar.
(deze bypass heb ik: https://www.warmteservice...iel-instelbaar/p/47151205)

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Mogelijk een gare bypass?
Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd, misschien is dit niet de juiste plek of heeft niemand een antwoord. Ik quote hem 1x zoals hierboven ^ en anders zal ik even een eigen topic maken. _/-\o_

• Gman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07-04 22:05
Cap schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:55:
en @g00gle ik heb dinsdag precies hetzelfde gedaan. Extentiekit aan opentherm geknoopt, werkend gemaakt via de helpdesk. Daarna een zoneklep geplaatst (op aanvoer VVW) en aangestuurd via de smart thermostat en kreeg 'm zelf ook niet goed, ik vind de tado documentatie voor installateurs hierin gebrekkig. Maar met de helpdesk had ik het binnen een uur (17:00 ~ 18:00 uur) allemaal goed staan _/-\o_
Het kan dus wel hoor ;)

https://tweakers.net/ext/f/PevkRCpxFJb5SS8Tm3VzIx8Z/full.jpg
(kabels werk ik later nog weg)

• edwinvn
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07-04 15:16
Dag allen! Inmiddels een blijde fanatieke gebruiker van TADO. Waar mijn vriendin in eerste instantie dacht dat ik weer eens een speeltje voor mijzelf had gekocht, is zij nu het meest blij met een lekker voorverwarmde slaapkamer als we naar bed gaan :)

Toch heb ik helaas regelmatig een storing bij mijn NEFIT CV ketel. En ik denk het probleem gevonden te hebben maar hoor graag jullie ideeën en suggesties.

Ik heb alle radiatoren (7 stuks), behalve die van de WC en badkamer, van een Tado thermostaatknop voorzien. De radiatoren van de WC en Badkamer staan eigenlijk altijd uit (dichtgedraaid). Nu gaat de CV ketel soms in storing en de meldingen zijn ofwel "temperatuurbeveiliging vanwege te hoge watertemperatuur" of "circulatiepomp error" of zo iets dergelijks. En na wat spelen en proberen ben ik erachter gekomen dat de error ontstaat als de CV ketel aanstaat maar Tado de laatste openstaande radiator dichtzet. De ketel slaat dan ook vrijwel meteen af, maar de circulatiepomp heeft volgens mij een nadraaitijd van enkele minuten (of tot een bepaalde CV water tempratuur is bereikt?)

Omdat de circulatiepomp zijn water dan niet meer kwijt kan gaat de CV ketel dus in storing.. Soms resulteert dit ook in in hoge temperatuur foutcode.. Kan ook logisch zijn want de warmtewisselaar in de CV ketel zal nog loeiheet zijn.

De oplossing lijkt te zijn om een zogenaamde bypass te creëren. Dit heb ik nu gedaan door de radiator in de badkamer open te zetten. En voila. Inderdaad geen storingen meer.
Maar ja... nu zit ik met een badkamer die regelmatig een sauna is. WIN-WIN aldus mijn vriendin! Maar ik zelf vind het nogal een verspilling van energie.

Welke andere oplossing zou er zijn? Bijvoorbeeld de bypass in de meest gebruikte en verwarmde ruimte creëren? Of is het mogelijk om de Tado thermostaten NIET meteen te laten dichtsturen als de kamertemperatuur is bereikt. Bijvoorbeeld dat deze pas 5 minuten nadat de ketel is uitgezet wordt dichtgestuurd?

Enfin. Ben benieuwd naar jullie reacties!

[Voor 0% gewijzigd door edwinvn op 13-02-2020 12:02. Reden: type-o]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Je kunt natuurlijk een echte (mechanische) bypass maken in je systeem in plaats van een radiator als bypass te gebruiken. Deze laat bij oplopende druk vanzelf water door naar je retour leiding zodat je ketel niet in storing gaat (en aangezien de retour water temperatuur dan oploopt zal een ketel dan normaal gesproken ook reageren door minder te gaan verwarmen.

• edwinvn
Ah. Interessant! Dank voor je reactie.

Wel wat spannend werk om te maken. Maar ik lees op de volgende site wel wat interessante info daarover.

Dat zou dan zoiets zijn?

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

edwinvn schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:57:
[...]

Welke andere oplossing zou er zijn? Bijvoorbeeld de bypass in de meest gebruikte en verwarmde ruimte creëren? Of is het mogelijk om de Tado thermostaten NIET meteen te laten dichtsturen als de kamertemperatuur is bereikt. Bijvoorbeeld dat deze pas 5 minuten nadat de ketel is uitgezet wordt dichtgestuurd?
Ik zou in jouw geval kijken naar een plek waar je vrijwel altijd de verwarming aan hebt. Denk bijvoorbeeld aan de woonkamer. 1 verwarming daar zonder thermostaatknop, is in principe voldoende. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• edwinvn
Krisp schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:14:
[...]

Ik zou in jouw geval kijken naar een plek waar je vrijwel altijd de verwarming aan hebt. Denk bijvoorbeeld aan de woonkamer. 1 verwarming daar zonder thermostaatknop, is in principe voldoende. :)
Thnx. Daar dacht ik ook al aan. Heb 2 radiatoren in onze woonkeuken. Dat is de meest gebruikte kamer én de grootste kamer, met een buitendeur die vaak opengaat. Als ik daar nu één radiator standaard open zet lijkt het probleem opgelost met relatief weinig onnodige verwarming.

• plofkip
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 13:20
edwinvn schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:57:
...is zij nu het meest blij met een lekker voorverwarmde slaapkamer als we naar bed gaan :)
Een slaapkamer voorverwarmen als je naar bed gaat??? |:(

• ETH0.1
plofkip schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:31:
[...]

Een slaapkamer voorverwarmen als je naar bed gaat??? |:(
Dit, verschrikkelijk om in een warme slaapkamer te slapen, liefst zo koud mogelijk met een heerlijk ganzen dons dekbed.

Was onlangs in Finland, daar stond de verwarming op 23 graden, en je kon kiezen tussen + of - 2 graden (dus 21 tot 25 graden).

Ondanks dat het aardig vroor heb ik toch de raam maar flink open gezet, wat een verschrikking.

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:19

Sharky

Skamn Dippy!

Misschien zie ik voor hand liggends over het hoofd, maar Tado vroeg aan me of ik de afwezigheidsmodus aan wilde zetten. Prima, want er is niemand thuis. Alleen is er nu wel iemand thuis en ik wil hem weer op aanwezig zetten vanaf het werk. Hoe doe ik dat zonder dat mijn telefoon of die van m'n vrouw thuis is? Kan dit überhaupt handmatig?

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• ETH0.1
Sharky schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:55:
Misschien zie ik voor hand liggends over het hoofd, maar Tado vroeg aan me of ik de afwezigheidsmodus aan wilde zetten. Prima, want er is niemand thuis. Alleen is er nu wel iemand thuis en ik wil hem weer op aanwezig zetten vanaf het werk. Hoe doe ik dat zonder dat mijn telefoon of die van m'n vrouw thuis is? Kan dit überhaupt handmatig?
gewoon handmatig de verwarming omhoog zetten.

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:19

Sharky

Skamn Dippy!

ETH0.1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:04:
[...]

gewoon handmatig de verwarming omhoog zetten.
Dat kan, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
amphora schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:18:
[...]

Toch is dat de enige optie. Er is helaas geen optie om aanwezig/afwezig via de app te regelen. Alleen iedere kamer afzonderlijk aanpassen via de app.
Ik ben best tevreden met het hele platform, maar dat is echt te gek voor woorden. En wat als ik m'n telefoon kwijtraak of iets dergelijks, dan staat hij voor eeuwig op afwezig?

[Voor 50% gewijzigd door Sharky op 13-02-2020 16:21]

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 09:45

amphora

Online creatie

Sharky schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:17:
[...]

Toch is dat de enige optie. Er is helaas geen optie om aanwezig/afwezig via de app te regelen. Alleen iedere kamer afzonderlijk aanpassen via de app.

[Voor 23% gewijzigd door amphora op 13-02-2020 16:19]

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• amphora

amphora

Online creatie

[...]
Ik ben best tevreden met het hele platform, maar dat is echt te gek voor woorden. En wat als ik m'n telefoon kwijtraak of iets dergelijks, dan staat hij voor eeuwig op afwezig?
Dat die optie er niet is is inderdaad gek. Maar zo erg is het ook weer niet. Je kan altijd een nieuwe telefoon koppelen bijvoorbeeld.

[...]

[...]

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zou het ook een prettige functie vinden, een soort manual override die betekent: NEGEER AAN/AFWEZIGHEID VAN TELEFOONS, ZET DE VERWARMING AAN/UIT. En te zien aan de berichten op het Tado support forum héél veel mensen.

Maar zo'n drama als jij zegt is het ook weer niet, ten eerste kan je gewoon de temperatuur per kamer omhoog gooien via de app, en ten tweede, als je je telefeoon kwijt bent kan dat ook gewoon via een browser op een computer via https://my.tado.com/webapp. En daar kan je zolang je geen telefoon hebt ook even je schema's wijzigen. :)

[Voor 9% gewijzigd door Cap op 13-02-2020 17:01]

• edwinvn
ETH0.1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:43:
[...]

Dit, verschrikkelijk om in een warme slaapkamer te slapen, liefst zo koud mogelijk met een heerlijk ganzen dons dekbed.
Het is maar een half uurtje. Even van 12 graden (ik heb een oud huis) naar 17 graden. Dan lees je toch even iets lekkerder een boek in bed.. of doe je wat anders.. ;)

Daarna moet het gewoon koud zijn. Liefst een raam open! Mijn CO2 meter stijgt naar de 1600 ppm in de slaapkamer zonder raam open..
Snap ik goed, hier ook een huis uit 1900 en 14 graden voelt bij dergelijke huizen echt anders dan 14 graden in een vloerverwarmd nieuwbouwhuis, er zit echt wel ergens een ondergrens aan wat prettig is om in te slapen. :)

• dick133a
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 23-02 17:00
Hebben jullie al eens naar Homematic Smart Home Set gekeken? De radiatorthermostaten zijn veel voordeliger. In hoeverre je hiermee de cv kan aansturen (=aan of uitzetten) is mij niet duidelijk, maar ze hebben ook een systeem voor vloerverwarming.

• wootah

wootah

They see me trollin'

acidfever schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:31:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat dan de achterliggende thermostatische insert meedraait met de zilverkleurige moer want die moer is toch echt van de thermostaat knop.
[...]
Ik ha het eens proberen dit weekeind of dat het inderdaad is, dankje :)

• kitkat007
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:36
Kan iemand mij uitleggen waarom men nog voor een Nest gaat als die niet eens de kamers afzonderlijk kan schakelen ?

Ik wil voor wen tado gaan heb zelf een Remeha Avanta. Maar snap de nut niet van een Nest behalve het zelflerende gedeelte... maar uiteindelijk meet het toch alleen woonkamer temperatuur en is er toch een groot verschil in je andere kamers ?

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 00:23
kitkat007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:02:
Kan iemand mij uitleggen waarom men nog voor een Nest gaat als die niet eens de kamers afzonderlijk kan schakelen ?

Ik wil voor wen tado gaan heb zelf een Remeha Avanta. Maar snap de nut niet van een Nest behalve het zelflerende gedeelte... maar uiteindelijk meet het toch alleen woonkamer temperatuur en is er toch een groot verschil in je andere kamers ?
Om dezelfde reden dat jij tado koopt. Ze vinden dat het beste, of mooiste, of goedkoopste of meest economische, of..... Anders zouden ze wel anders kopen.

• kitkat007
bert pit schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:26:
[...]

Om dezelfde reden dat jij tado koopt. Ze vinden dat het beste, of mooiste, of goedkoopste of meest economische, of..... Anders zouden ze wel anders kopen.
Maar nest kan toch geen kamers schakelen omdat hij de temperatuur niet weet in andere kamers ? Dat kan dan onmogelijk de beste zijn. Veruit zelfs...

• amphora

amphora

Online creatie

kitkat007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:32:
[...]

Maar nest kan toch geen kamers schakelen omdat hij de temperatuur niet weet in andere kamers ? Dat kan dan onmogelijk de beste zijn. Veruit zelfs...
Niet iedereen heeft de wens kamers onafhankelijk te kunnen regelen. Dus voor die mensen kan een Nest goed (genoeg) zijn.

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 09:58
kitkat007 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:02:

Ik snap het nut niet van Tado. Ik heb hier een Lyric T6 en draai gewoon boven een thermostatische kraan met de hand open als het daar wat warmer moet zijn. Mijn huis heb ik zo goed geisoleerd dat het boven bijna standaard 19 graden is dus zelden dat er boven iets open moet. Dus waarom zou ik investeren in een batterijen vretend systeem? Ieder zijn ding. ;)

• amphora

amphora

Online creatie

Greenisthebest schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Ik snap het nut niet van Tado. Ik heb hier een Lyric T6 en draai gewoon boven een thermostatische kraan met de hand open als het daar wat warmer moet zijn. Mijn huis heb ik zo goed geisoleerd dat het boven bijna standaard 19 graden is dus zelden dat er boven iets open moet. Dus waarom zou ik investeren in een batterijen vretend systeem? Ieder zijn ding. ;)
Maar snap je het nut helemaal niet? Of heeft het voor jou alleen geen nut. Hoop dat je wel snapt dat het voor anderen een uitkomst kan zijn.

• Greenisthebest
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 09:58
amphora schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:59:
[...]

Maar snap je het nut helemaal niet? Of heeft het voor jou alleen geen nut. Hoop dat je wel snapt dat het voor anderen een uitkomst kan zijn.
Ik reageer op dezelfde manier als diegene die zegt dat alleen een thermostaat niet nuttig is.

Overigens vind ik Tado in de meeste gevallen zinloos. Totaal zinloos bijvoorbeeld dat je 1 radiator kan/gaat aanzetten met een ketel die zwaar overbemeten is en daardoor gaat pendelen als een gek.
Meeste huishoudens stoken gewoon in de woonkamer en hebben behoefte aan af en toe een kamer boven extra verwarmen. Dan draai je gewoon handmatig een thermostatische kraan open boven. Zelfs hier met beneden een houtkachel heb ik geen behoefte boven aan Tado.

Maar zoals gezegd....ieder zijn ding.

• kitkat007
Greenisthebest schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:00:
[...]

Ik reageer op dezelfde manier als diegene die zegt dat alleen een thermostaat niet nuttig is.

Overigens vind ik Tado in de meeste gevallen zinloos. Totaal zinloos bijvoorbeeld dat je 1 radiator kan/gaat aanzetten met een ketel die zwaar overbemeten is en daardoor gaat pendelen als een gek.
Meeste huishoudens stoken gewoon in de woonkamer en hebben behoefte aan af en toe een kamer boven extra verwarmen. Dan draai je gewoon handmatig een thermostatische kraan open boven. Zelfs hier met beneden een houtkachel heb ik geen behoefte boven aan Tado.

Maar zoals gezegd....ieder zijn ding.
Uhh ik denk dat je een compleet andere setup hebt.
Al mijn kranen staan open maar doordat de woonkamer gemeten wordt stopt het stoken voor alle kamers... terwijl in de andere kamer het veel kouder is...
Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True