Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• edwinvn
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:15
Greenisthebest schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:00:
[...]

Meeste huishoudens stoken gewoon in de woonkamer en hebben behoefte aan af en toe een kamer boven extra verwarmen. Dan draai je gewoon handmatig een thermostatische kraan open boven. Zelfs hier met beneden een houtkachel heb ik geen behoefte boven aan Tado.

Maar zoals gezegd....ieder zijn ding.
Ik heb beneden bijvoorbeeld twee kamers. Een woon/werk/tv-kamer en één grotere woon/keuken waar we het meest verblijven. Maar als ik beneden tv-kijk of een dagje thuiswerk is het echt onzin om de keuken mee te stoken. Maar daar hangt wel de centrale thermostaat... Ofwel ik MOEST de thermostaat in de keuken hoger zetten om het in de tv-kamer warmer te krijgen. Echt complete verspilling van energie.

En helaas heb ik een huis uit 1917 wat dus echt niet zo makkelijk en goedkoop sterk te isoleren is. Heb je een sterk geïsoleerd nieuwbouw huis. Dan is een Tado minder zinvol, simpele thermostaatkranen zijn dan voldoende..
Greenisthebest schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Ik snap het nut niet van Tado. Ik heb hier een Lyric T6 en draai gewoon boven een thermostatische kraan met de hand open als het daar wat warmer moet zijn. Mijn huis heb ik zo goed geisoleerd dat het boven bijna standaard 19 graden is dus zelden dat er boven iets open moet. Dus waarom zou ik investeren in een batterijen vretend systeem? Ieder zijn ding. ;)
Volgens mij snap je het nut prima omdat niet iedereen zo'n huis heeft dat altijd warm blijft met super isolatie + vloerverwarming. ;)

Ik heb in een ouder huis geheel voorzien van radiatoren. De hele grote woonkamer / keuken beneden (190 kuub) heeft echt zoneregeling nodig als ik de hele dag boven zit te werken op een kamer, anders is óf koud boven óf staat de cv de hele dag onnodig die grote woonkamer mee warm te stoken tot een graad of 21 om het boven 19 graden te krijgen. :X Dan is het Tado systeem met meerdere thermostaten / extensiekit, klep en evt wat thermostaatknoppen heel handig én besparend.

En ik snap natuurlijk ook prima dat dit voor anderen helemaal niet het geval is en dat die geen Tado achtige oplossing nodig hebben / willen. :P

Cap wijzigde deze reactie 14-02-2020 19:18 (9%)

• Appelsap
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Greenisthebest schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:52:
[...]Ik snap het nut niet van Tado. Ik heb hier een Lyric T6 en draai gewoon boven een thermostatische kraan met de hand open als het daar wat warmer moet zijn. Mijn huis heb ik zo goed geisoleerd dat het boven bijna standaard 19 graden is dus zelden dat er boven iets open moet. Dus waarom zou ik investeren in een batterijen vretend systeem? Ieder zijn ding. ;)
Ik ben heel blij voor je dat je een huis hebt wat zo makkelijk goed te isoleren was. Dat hebben wij niet helaas. Wel een oud hoekhuis, zonder spouwmuren, met houtkachel. En dan heb ik meteen een probleem, want is de huiskamer door de houtkachel lekker warm, dan draait de cv ketel niet, en kan ik aan thermostatische kranen in de rest van het huis draaien tot ik een ons weeg, maar gaat me dat niet helpen.

Bovendien wil ik ‘s ochtends wel graag een warme badkamer, maar niet de grote woonkamer en keuken meeverwarmen, zonde van de energie, daar kom ik dan niet. Dan zijn die op batterijen lopende knoppen van taco opeens heel nuttig, en maken mijn energieverbruik veel lager, ook als ik de batterijen meetel.

Niemand zegt dat jij moet investeren in iets dat je niet nodig hebt. Maar dat betekent niet dat het voor veel andere mensen alsnog een heel nuttig en goed systeem kan zijn. Zoals voor ons, wij zijn er heel blij mee.

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:16

robertwebbe

Robert Webbe

@tado

Ik heb iets geks met mijn tado installatie. Ik heb stadsverwarming en in iedere kamer heb ik een slimme thermostaatknop. Eén van mijn dochters draait soms de knop naar maximaal en dan staat die te loeien tot 25 graden. Nu dacht ik dit opgelost te hebben door in de instellingen "handmatige bediening" aan te passen naar een timer met 5 minuten maar dat werkt niet (goed).

Hij blijft gewoon op 25 graden staan. Of zou dat veroorzaakt kunnen worden doordat ik de betreffende kamer op een vaste temperatuur had ingesteld "tot beëindigd door gebruiker"? In dat geval zou dat toch een bug zijn? Dan zou die 5 minuten op de handmatig ingestelde temperatuur moeten gaan en daarna weer terug naar de eerder ingestelde waarde?

Firmware versies: bridge 60.6, thermostaat 54.16, knoppen 54.12 en iOS app 5.9.3 (9240).

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• Genoil
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-02 18:41
Ik heb nu een half jaartje een Tado die de vloerverwarming aanstuurt. Werkt allemaal prima. Vandaag heb ik een viertal radiator knoppen op de bovenverdiepingen vervangen door Tado’s. Ging ook allemaal bijna vanzelf en werkt goed. Alleen - ik wist dit ook wel vantevoren - heb ik nu het ‘probleem’ dat mijn vloer extra wordt verwarmd als er boven een knop vraagt om warmte. Ik had dit een tijdje terug al uitgezocht en naar wat ik er van heb begrepen en onthouden kan ik dit oplossen door de radiator knoppen aan een extension kit te koppelen en een zoneklep in m’n vv te laten inbouwen, die ik dan direct met de thermostaat bestuur. Klinkt aannemelijk, maar kan het evt ook gemakkelijker of zonder zoneklep? Ik heb een Robot vloerverwarmingsverdeler met Grundfoss pomp uit 2019. Kan ik die ook direct aansturen misschien?

Een ander probleem dat ik heb is dat de plek waar m’n thermostaat op de muur zit eigenlijk heel onhandig is geworden sinds we besloten hebben de keuken te verplaatsen naar de woonkamer. Dus als ik nu de oven aanzet gaat de verwarming uit...

Het idee was om dan daar de extensiekit te plaatsen. Goed, maar dan heb ik nog een verbinding nodig van de thermostaat naar de vloerverwarmingspomp. Het probleem is alleen dat het erg lastig wordt om die bedraad te krijgen, omdat de vloer er natuurlijk al lang in ligt en het door de kruipruimte en loze leidingen ook erg lastig wordt. Vanaf de plek waar nu de thermostaat hangt (en straks de extensiekit) kunnen wél heel eenvoudig een paar draadjes naar de pomp (of toekomstige zoneklep) getrokken worden. Kán dat überhaupt, ik heb nl. die kit al en daarop staat dat er een dual relais aansturing in zit of heb ik dan nóg zo’n kit nodig?
@Genoil De thermostaat kan draadloos communiceren met de extensiekit als die laatste (bedraad) de ketel aanstuurt. Maar je zal toch een draad nodig hebben om vanaf diezelfde thermostaat je zoneklep van de vloerverwarming aan te sturen.

Het probleem is dat alleen de thermostaat weet of er warmtevraag is in de woonkamer met vloerverwarming, dus alleen die kan de klep voor de vloerverwarming bedienen. De extensiekit weet alleen "er is warmtevraag", van welke bron dat ook is, en schakelt de cv aan. Die extensiekit kan dus niet selectief de zoneklep schakelen afhankelijk van de bron van de warmtevraag.

Althans, volgens mij zit het zo. Ik heb zelf een extensiekit met zoneklep, alleen niet met vloerverwarming maar gewoon radiatoren beneden en boven (2 zones dus). :)
tado schreef op zondag 7 mei 2017 @ 07:15:

Dan een belangrijke update over het gebruik van de Extensiekit: Het is gebleken dat de Extensiekit echt alleen toegepast kan worden als besturing van het hoofdcircuit. Dat betekent:

Als er een zoneklep toegepast is voor de vloerverwarming in de woonkamer dan moet daar een Slimme thermostaat bedraad op worden aangesloten en de ketel moet bestuurd worden met een Extensiekit.

De eerdere genoemde oplossing met een Extensiekit aan de zoneklep en de Slimme Thermostaat bedraad aan de ketel is dus niet meer mogelijk.
Mocht u deze oplossing nu al toegepast hebben en het lijkt niet stabiel te werken dan zou ik willen vragen om even contact op te nemen via onze support zodat we kunnen zoeken naar een passende oplossing.
https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Verder nog een kleine update over de HomeKit enabled Internet Bridge: https://support.tado.com/hc/en-gb

Cap wijzigde deze reactie 15-02-2020 22:56 (19%)

• Genoil
@Cap thanks dat is een helder antwoord. Wel jammer...dan ben ik genoodzaakt de thermostaat op dezelfde plek te laten zitten.

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:15
Genoil schreef op zondag 16 februari 2020 @ 07:56:
@Cap thanks dat is een helder antwoord. Wel jammer...dan ben ik genoodzaakt de thermostaat op dezelfde plek te laten zitten.
Dat probleem heb ik ook mee gestoeid. Nu draait hier al een half jaar een andere oplossing die perfect werkt. In de aanvoer van de VV heb ik een thermostaatventiel met tadoknop geïnstalleerd. Deze schakelt open zodra er warmte vraag is. Eigenlijk denkt het systeem dat het een radiator is die hij schakelt echter gaat hiermee dus de toevoer naar de VV aan. Wel de thermostaat na de bypass van je VV installeren zodat het CV-systeem wel een doorvoer blijft hebben als er geen warmte vraag is in de woonkamer.

https://photos.app.goo.gl/sHgpb16q9EBDTPtr9

Bo0bz wijzigde deze reactie 16-02-2020 08:26 (14%)

• Genoil
@Bo0bz ah daar had ik dus ook al over na zitten denken. Heb je dan niet het probleem dat de temperatuur in je (zo ziet het er naar uit) berging niet representatief is voor de temperatuur in je huiskamer? Of kun je dat goed compenseren? En dan gebruik jij dus niet meer de kamerthermostaat, of toch wel?

Het moet toch niet al te moeilijk zijn om zo’n aan/uit-signaal van thermostaat naar klep over een generiek RF (dus niet Tado) signaal te versturen? Daar bestaan vast oplossingen voor voor mensen die niet blij zijn met de plek van hun standaard thermostaat. Maar eens zoeken...

• Bo0bz
@Genoil de thermostaat in de woonkamer is de temperatuursensor en de knop schakelt op basis van die temperatuur. Berging is inderdaad warmer dus via de knop te temperatuur meten zou resulteren in het snel afslaan van de warmtevraag. Je kunt dit instellen in de app zonder hulp van Tado

• Genoil
@Bo0bz oh dat is top zeg! Waar in de app kan ik dat instellen?

• Bo0bz
Genoil schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:49:
@Bo0bz oh dat is top zeg! Waar in de app kan ik dat instellen?
Zodra je twee temperatuur sensoren in een ruimte plaatst dien je er een te kiezen. Ik heb dus de thermostaat aan de wand en de radiator knop in dezelfde ruimte geplaatst in de app. Al zit de knop in de ruimte onder de trap :)

Je kunt dit vinden in de app bij instellingen - kamers (woonkamer in mijn geval) - meettoestel - en dan kun je kiezen uit de temperatuur sensoren die in deze ruimte zijn geplaatst: https://photos.app.goo.gl/kqGyNxF4JEhChPG66

Bo0bz wijzigde deze reactie 16-02-2020 08:55 (34%)

• Genoil
@Bo0bz ha dat is echt een elegante oplossing! Ik vraag me af waarom Tado deze oplossing zelf niet adviseert.

Het is dat ik die extensiekit nodig heb voor het probleem met de ovenhitte anders is die dus helemaal niet nodig...

• Dragunov
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:29
Heb mail gestuurd naar Tado en daar hebben ze configuratie van de thermostaat zelf voltooid.

Thermostaat zelf staat hier niet op met temperatuur, is dit normaal?

Enkel de kranen, toegekend aan de verschillende kamers en dan het warm water

Bedankt

Dragunov wijzigde deze reactie 16-02-2020 18:49 (35%)

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 20:54
Dragunov schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:48:

Thermostaat zelf staat hier niet op met temperatuur, is dit normaal?
Je ziet de temperatuur van de ruimte, niet van de thermostaat.

In de instellingen kun je per ruimte aangeven welk apparaat (knop, thermostaat) je als meetpunt wil gebruiken. Het is gebruikelijk dat als je in de ruimte zowel een thermostaat als knoppen hebt hangen, de thermostaat het meetpunt is, omdat deze het meest accuraat is.

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:44

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Mijn vermoeden is dat de thermostaat wel degelijk gekoppeld staat in het vakje helemaal linksboven, want die heeft een decimaal weergegeven staan. De knoppen werken alleen met hele getallen en de thermostaat kan als enige met decimalen werken.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Dragunov
Dus temperatuur van knop kan niet worden geregeld, of ik moet dan deze als standaard zetten en niet thermostaat of thermostaat aan andere ruimte toekennen
Als je meerdere knoppen / thermostaat in 1 kamer definieert gaan deze met elkaar mee, dat is het hele idee van een kamer. één ervan stel je in als het meettoestel, de temperatuur van deze bepaalt dus of er gestookt gaat worden of niet.

Wil je ze los van elkaar kunnen regelen op verschillende temperaturen dan moet je ze elk in een aparte 'kamer' definiëren.

Cap wijzigde deze reactie 17-02-2020 11:59 (25%)

• ETH0.1
Dragunov schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:51:
Dus temperatuur van knop kan niet worden geregeld, of ik moet dan deze als standaard zetten en niet thermostaat of thermostaat aan andere ruimte toekennen
Je kan per ruimte een temperatuur in stellen, alle knoppen in die ruimte zorgen er samen voor dat de ingestelde temperatuur gehaald word.

Kun je anders eens je ruimtes en knoppen per ruimte hier posten?

bv:
Huiskamer:
- thermostaat
- 2x knop

keuken:
- 1x knop

?

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 22:05
Gisteren mijn Mikrotik router een update gegeven en nu weigert mijn Internet bridge verbinding te maken.. De cloud led blijft maar knipperen. De Internet Bridge krijgt een dhcp adres toegewezen. Maar het kan best zijn dat het ip adres gewijzigd is. De range is hetzelfde echter het laatste getal zal anders zijn (voorbeeld 192.168.88.50 => 192.168.88.245). Ik heb echter geen idee wat het ip adres eerst was, anders had ik wel een static ip toegewezen.

Mijn vraag is nu echter: wat nu?

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@Vaenir Het ip adres van zo'n apparaat zou niet uit moeten maken. Heeft de firmware update van je router wellicht nog andere instellingen aangepast? Bijvoorbeeld VLAN instellingen waardoor je bridge wel met je interne netwerk, maar niet meer met de buitenwereld kan praten?

Ik neem aan dat je de bridge al losgekoppeld hebt van de usb voeding en even later weer aangesloten?

mddd wijzigde deze reactie 17-02-2020 13:00 (15%)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Vaenir
mddd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:58:
@Vaenir Het ip adres van zo'n apparaat zou niet uit moeten maken. Heeft de firmware update van je router wellicht nog andere instellingen aangepast? Bijvoorbeeld VLAN instellingen waardoor je bridge wel met je interne netwerk, maar niet meer met de buitenwereld kan praten?

Ik neem aan dat je de bridge al losgekoppeld hebt van de usb voeding en even later weer aangesloten?
De bridge heb ik al meerdere malen opnieuw gestart en de voeding er tevens vanaf gehaald.

Om even uit te sluiten dat het niet aan mijn Mikrotik router ligt, heb ik mijn Ubiquiti amplifi router uit bridge modus gehaald. Dit is nu de hoofdrouter en wordt gevoed door een glasvezel sfp naar ethernet adapter. Mikrotik is dus niet aangesloten.

De cloud led blijft ook in deze setup knipperen.

• ETH0.1
Vaenir schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:36:
[...]

De bridge heb ik al meerdere malen opnieuw gestart en de voeding er tevens vanaf gehaald.

Om even uit te sluiten dat het niet aan mijn Mikrotik router ligt, heb ik mijn Ubiquiti amplifi router uit bridge modus gehaald. Dit is nu de hoofdrouter en wordt gevoed door een glasvezel sfp naar ethernet adapter. Mikrotik is dus niet aangesloten.

De cloud led blijft ook in deze setup knipperen.
Ik neem aan dat je spanningsloos maken en 30 seconde wachten alvorens hem weer aan te sluiten al geprobeerd hebt?

Druk eens 10 seconde op de pairing knop (totdat alle lampjes uit gaan)

• Vaenir
ETH0.1 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:42:
[...]

Ik neem aan dat je spanningsloos maken en 30 seconde wachten alvorens hem weer aan te sluiten al geprobeerd hebt?

Druk eens 10 seconde op de pairing knop (totdat alle lampjes uit gaan)
Beide opties had ik al geprobeerd. Ik heb wel eerst het een en ander gegoogled voordat ik mijn noodkreet hier plaatste. :+

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 20:56

Sharky

Skamn Dippy!

Iemand een idee van de betrouwbaarheid van de rv-meting van de knop? Hij beweert dat het tijdens het douchen niet boven 60% komt in de badkamer. De ventilatie draait dan op de hoogste stand, maar 60% is best laag toch als de rest van het huis rond 50% zit?

Portfolio // Bruiloftsfotografie

Beneden zitten wij met de thermostaat rond 55%, boven op de thermostaat daar rond de 60%, en de badkamerknoppen zitten meestal rond de 65%. Wij stoken weinig in de badkamer: 's ochtends en 's avonds gaan ze max een uurtje aan wanneer de temperatuur er onder de 18 graden zit. Ik heb ze ook in 1 ruimte gehad om de waardes met elkaar te vergelijken, dan zaten ze binnen de 2%. En ook binnen de 2% van mijn Netatmo sensoren.

Ik vermoed dat er niet veel verschil tussen thermostaat en knop zal zitten, ik acht het waarschijnlijk dat ze dezelfde vochtsensoren hebben.

Cap wijzigde deze reactie 17-02-2020 14:57 (13%)

• Jorconmgn
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 03:12
Hier de badkamer op 60% en de andere kamers 45 (woonkamer) 50 (gang) 55 en 56 (slaapkamers)

• ETH0.1
Sharky schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:50:
Iemand een idee van de betrouwbaarheid van de rv-meting van de knop? Hij beweert dat het tijdens het douchen niet boven 60% komt in de badkamer. De ventilatie draait dan op de hoogste stand, maar 60% is best laag toch als de rest van het huis rond 50% zit?
Ik heb een relatief kleine badkamer, en kan duidelijk zien dat er iemand aan het douchen is.

Gister de hele dag op 54~56%, Tijdens het douchen een piek naar 82%, welke daarna weer rustig afzakt.

• Nielsvr
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20-02 18:33
robertwebbe schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:59:
@tado

Ik heb iets geks met mijn tado installatie. Ik heb stadsverwarming en in iedere kamer heb ik een slimme thermostaatknop. Eén van mijn dochters draait soms de knop naar maximaal en dan staat die te loeien tot 25 graden. Nu dacht ik dit opgelost te hebben door in de instellingen "handmatige bediening" aan te passen naar een timer met 5 minuten maar dat werkt niet (goed).

[Afbeelding]

Hij blijft gewoon op 25 graden staan. Of zou dat veroorzaakt kunnen worden doordat ik de betreffende kamer op een vaste temperatuur had ingesteld "tot beëindigd door gebruiker"? In dat geval zou dat toch een bug zijn? Dan zou die 5 minuten op de handmatig ingestelde temperatuur moeten gaan en daarna weer terug naar de eerder ingestelde waarde?

Firmware versies: bridge 60.6, thermostaat 54.16, knoppen 54.12 en iOS app 5.9.3 (9240).
Dit is ook hun "Advies" voor kleine kinderen (zoontje, 1 jaar) die aan de knoppen zitten. Je kan handmatige bediening niet uitschakelen dus dan maar een timer, in ons geval op 1 minuut. Echter als je zelf de temperatuur vervolgens via de app aanpast dan slaat hij de timer compleet over als er weer aan de knoppen gezeten wordt. Althans, zo denk ik dat het gaat... en dat lijkt mij een bug.

Oplossing: gewoon handmatige bediening kunnen uitzetten. Dat is echt niet heel lastig te programmeren. Een boolean met een if/else bij de API; even plat..

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 20:56

Sharky

Skamn Dippy!

ETH0.1 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:09:
[...]

Ik heb een relatief kleine badkamer, en kan duidelijk zien dat er iemand aan het douchen is.

Gister de hele dag op 54~56%, Tijdens het douchen een piek naar 82%, welke daarna weer rustig afzakt.
Ik heb ook een kleine badkamer en de spiegel beslaat ook wel e.d., misschien heeft het met de plek te maken. Het is ook geen ramp, ik maak vooralsnog geen gebruik van deze informatie.

Portfolio // Bruiloftsfotografie

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:16

robertwebbe

Robert Webbe

Nielsvr schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:15:
[...]

Dit is ook hun "Advies" voor kleine kinderen (zoontje, 1 jaar) die aan de knoppen zitten. Je kan handmatige bediening niet uitschakelen dus dan maar een timer, in ons geval op 1 minuut. Echter als je zelf de temperatuur vervolgens via de app aanpast dan slaat hij de timer compleet over als er weer aan de knoppen gezeten wordt. Althans, zo denk ik dat het gaat... en dat lijkt mij een bug.

Oplossing: gewoon handmatige bediening kunnen uitzetten. Dat is echt niet heel lastig te programmeren. Een boolean met een if/else bij de API; even plat..
Je zou het uit kunnen schakelen door de waarde op 0 minuten te zetten. Maar dat kun je nu niet invoeren, 1 minuut is de laagste waarde.

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

De timer voor handmatige bediening is alleen actief als er een schema actief is. Als hij al op handmatig staat, dan doet de timer helemaal niks. Best vervelend inderdaad!

• acidfever
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19-02 15:41

acidfever

I am allready working!

Vandaag voor de 2e keer in korte tijd dat bij thuiskomst het verwarmen van mijn huis niet was gestart. Geofencing geeft wel netjes aan dat ik thuis ben maar nul reactie van de ketel.

Wanneer ik even de internet hub 10 seconden van de stroom haal en weer in plug direct actie.

Iemand dit wel eens meegemaakt? Het lijkt dus niet aan de ketel zijde te zitten maar Tado lijkt de ketel simpelweg niet aan te sturen?

• ETH0.1
acidfever schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:27:
Vandaag voor de 2e keer in korte tijd dat bij thuiskomst het verwarmen van mijn huis niet was gestart. Geofencing geeft wel netjes aan dat ik thuis ben maar nul reactie van de ketel.

Wanneer ik even de internet hub 10 seconden van de stroom haal en weer in plug direct actie.

Iemand dit wel eens meegemaakt? Het lijkt dus niet aan de ketel zijde te zitten maar Tado lijkt de ketel simpelweg niet aan te sturen?
wat zegt je app? staat daar wel dat hij aan het verwarmen is?

• acidfever
  • Laatst online: 19-02 15:41

acidfever

I am allready working!

ETH0.1 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:46:
[...]

wat zegt je app? staat daar wel dat hij aan het verwarmen is?
Ja, in de app vroegen alle ruimtes warmte en stond de status op verwarmen.
robertwebbe schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:59:
@tado

[Afbeelding]

Op dit moment is het zo dat een nieuwe manuele modus die geactiveerd is op een tado apparaat alleen de temperatuur van de voorgaande manuele modus zal updaten.
Niet de duratie.

Als u van de duratie gebruik wilt maken moet de zone eerst in de "automatische modus" staan en dan zal zowel de temperatuur als de duratie van de manuele modus op het tado apparaat gelden.

• uzuri
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22-02 10:50
Heel tevreden over Tado, maar hoe kan het dat een slimme thermostaat geen push melding genereert als de bridge niet meer verbonden is met de server? Het was vanochtend best warm in de woonkamer na een nachtje onnodig stoken... Als er een oplossing is hoor ik het graag!

• ETH0.1
uzuri schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:54:
Heel tevreden over Tado, maar hoe kan het dat een slimme thermostaat geen push melding genereert als de bridge niet meer verbonden is met de server? Het was vanochtend best warm in de woonkamer na een nachtje onnodig stoken... Als er een oplossing is hoor ik het graag!
Als de bridge niet met de tado cloud praat, kan de thermostaat wel tegen de bridge zeggen dat hij met de server moet communiceren, maar dat lukt niet omdat de bridge niet met de tado cloud kan praten ;)

Wat je zou kunnen doen is de api uitlezen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
security token ophalen:
curl --connect-timeout 10 -s "https://auth.tado.com/oauth/token" -d client_id=public-api-preview -d client_secret=4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw -d grant_type=password -d scope=home.user -d username=mail@address -d password=Berenpak123 | perl -pe 's/^.*"access_token"\s*:\s*"([^"]*).*/$1/' > tado_token

eenmalig je home ID ophalen
curl --connect-timeout 10 -s "https://my.tado.com/api/v2/me" -H "Authorization: Bearer `cat tado_token`" 
(bv: 123456)

Zone 1 ophalen:
curl --connect-timeout 10 -s  "https://my.tado.com/api/v2/homes/123456/zones/1/state" -H "Authorization: Bearer `cat tado_token`"

Hierin staan een aantal timestamps, waaronder de timestamp van de laatste temperatuur en humidity doorgifte, als die langer dan X niet geupdate zijn praat je bridge niet meer met de tado cloud servers

• elcastel
  • Registratie: februari 2002
HGBMason schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:26:
@koelkast, Als ik nog iets mag toevoegen, denk eraan te kijken of er een by-pass in het systeem zit. Op het moment dat Tado alle radiatorknoppen sluit omdat overal de gewenste temperatuur is bereikt draait de ketel nog even door en moet het warme water door een deel van het circuit kunnen stromen.
Is een radiator zonder Tado die een beetje openstaat eigenlijk hetzelfde als een by-pass? Ik heb in een halletje een kleine radiator met de knop op een stukje open staan, zodoende is je systeem toch ook nog 'rond'?

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:09
elcastel schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 06:22:
[...]
Is een radiator zonder Tado die een beetje openstaat eigenlijk hetzelfde als een by-pass? Ik heb in een halletje een kleine radiator met de knop op een stukje open staan, zodoende is je systeem toch ook nog 'rond'?
Ja en neen. Welke knop is het?
Een bypass gaat maar open bij een bepaalde druk, als beveiliging mocht de ketel aangestuurd worden om te pompen terwijl alle radiators dicht staan.
Als de knop van je kleine radiator een oude niet-thermostatische kraan is, kan je hier inderdaad een soort altijd-open bypass van maken. Is het een thermostatische, zal hij vooralsnog dichtgaan als het warm genoeg is.

• LemonC200
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-02 12:08
Dat is inderdaad een mogelijkheid om een kleine radiator te gebruiken als bypass. Ik zou hem echter wel iets verder dan een beetje opendraaien eerder richting drie kwart. Voordeel is waarschijnlijk toch gelijk dat je minder warmte verliest als een deur richting de hal openstaat.

Het niet gebruiken van een bypass kan ik niet aanraden ik heb het drukventiel van mijn ketel er mee gesloopt. Ook je expansievat kan er van kapot gaan.

• r2504
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-02 11:44
Kan iemand zien of deze kranen geschikt zijn voor Tado ?

r2504 wijzigde deze reactie 21-02-2020 10:15 (34%)

• G.Vrieling
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:28
r2504 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:13:

[Afbeelding]
Dacht het wel, als er een drukpennetje in zit zal het werken. Je moet wel even kijken naar het schroefdraad en je de juiste koppelstukjes.

*kleine tip, om zeker te weten of er een drukpen in zit, druk deze even in met bijvoorbeeld tangetje of iets anders hards.

Groetjes van G

• r2504
G.Vrieling schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:27:

Je moet wel even kijken naar het schroefdraad en je de juiste koppelstukjes.
Dat had ik graag op voorhand geweten... vandaar m'n vraag hier :)
Twixie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:02:
[...]

Als de knop van je kleine radiator een oude niet-thermostatische kraan is, kan je hier inderdaad een soort altijd-open bypass van maken. Is het een thermostatische, zal hij vooralsnog dichtgaan als het warm genoeg is.
Ook een thermostatische knop staat altijd open als je die echt helemaal open zet, dus ook daar werkt dit. Het is alleen zó zonde dat als je probeert zuinig te stoken en daarvoor investeert in dure apparatuur, er altijd één radiator vol warm staat te zijn. :X

Cap wijzigde deze reactie 21-02-2020 10:52 (15%)

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:11

amphora

Online creatie

Cap schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:50:
[...]
Het is alleen zó zonde dat als je probeert zuinig te stoken en daarvoor investeert in dure apparatuur, er altijd één radiator vol warm staat te zijn. :X
Valt wel mee hoor. Ik heb alleen de radiator in de badkamer niet voorzien van een tado knop. Wel lekker dat de handdoeken die er boven hangen lekker warm zijn. Het is de kleinste radiator in het huis en die gaat natuurlijk alleen maar aan als er warmteaanvraag in één van de andere kamers is.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 00:13
@r2504 ik heb dezelfde aansluitingen. Was gewoon plug en play. Zonder plastic connectors gewoon direct aan te sluiten.

• G.Vrieling
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:28
r2504 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:40:
[...]

Dat had ik graag op voorhand geweten... vandaar m'n vraag hier :)
Deze koppelstukjes worden trouwens standaard geleverd bij Tado radiatorknoppen, weet niet of dit bij andere merken ook zo is.

Groetjes van G

• Twixie
r2504 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:13:
Vrij zeker van wel. Dit is gewoon een standaard ventiel. Wel moet je even kijken van welk merk/type. Want hierop zet je een adaptor met schroefdraad waarop je dan je knop kan vastschroeven. Tado levert zelf 3 adaptors bij de knop, maar in mijn geval (Giacomini) was het zelfs nog een andere die ik nodig had, en die werd gratis meegestuurd.

offtopic: nooit meer op userbase ?

• r2504
TheKerremenke schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:54:
@r2504 ik heb dezelfde aansluitingen. Was gewoon plug en play. Zonder plastic connectors gewoon direct aan te sluiten.
Het rare is dat hier een manuele kraan opstaat... maar volgens Tado is het pinnetje net een bewijs dat het een thermostatische kraan is (deze laatste is volgens Tado namelijk vereist).

• Twixie
r2504 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:11:
[...]
Het rare is dat hier een manuele kraan opstaat... maar volgens Tado is het pinnetje net een bewijs dat het een thermostatische kraan is (deze laatste is volgens Tado namelijk vereist).
Het pinnetje is gewoon het ventiel. Daar is niets thermostatisch aan. Maar normaal zit daar dus wel een thermostatische kraan op. Het is die kraan die naargelang hoe die ingesteld is en hoe warm het is, het pinnetje een bepaald niveau indrukt (werkt met een vloeistof die uitzet = pinnetje indrukt, afhankelijk van de warmte).
Die thermostatische kraan wordt dus gewoon vervangen door een Tado knop, die dan elektronisch het pinnetje indrukt.

• TheKerremenke
r2504 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Hier zaten er gewoon thermostatische kranen op. Ik heb ze apart gelegd voor als ik ooit ga verhuizen. Kan ik ze dan mooi terug zetten.
amphora schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Valt wel mee hoor. Ik heb alleen de radiator in de badkamer niet voorzien van een tado knop. Wel lekker dat de handdoeken die er boven hangen lekker warm zijn. Het is de kleinste radiator in het huis en die gaat natuurlijk alleen maar aan als er warmteaanvraag in één van de andere kamers is.
Uiteraard vallen de totale meerkosten mee maar het is m.i. niet in lijn met de ultieme regeling + beoogde besparing die je haalt met Tado op de andere radiatoren. Aan de ene kant pers je het maximaal mogelijke eruit qua efficiëntie en comfort, aan de andere kant staat er continu 1 radiator open. 8)7 Dat ging er bij mij niet in.

Als je doel vooral is comfort en daarbij niet al te onzuinig stoken als het even kan dan is het natuurlijk een prima oplossing. Alleen voor mij persoonlijk, als ik dan een smart thermostaat met geofencing en een zoneklep / zoneregeling installeer dan wil ik het zelf ook goed hebben en écht besparen door steeds alleen dat gedeelte te verwarmen waar ik ben.

Ik had met mijn eerste tado config (alleen thermostaten, voordat ik een tado radiatorknop installeerde) ook dat de radiator op de badkamer altijd open stond, gevolg altijd warm in de badkamer. Heel lekker natuurlijk, maar totaal onnodig aangezien we gemiddeld alles bij elkaar een half uur per dag in de badkamer zijn. Keek ik dan hoe lang ik aan het stoken was: door de weeks c.a. 7 a 9 uur, in het weekend c.a. 12 uur, dan betekent dat toch dat er een radiator gemiddeld bijna 10 uur per dag voor niets aan staat.

Warme handdoeken heb je verder ook als je het schema goed instelt, dus een kwartiertje voor het opstaan de Tado knop aan en een kwartiertje voor je naar bed gaat. Dat uurtje per dag radiator in de badkamer aan is trouwens ook meer dan genoeg voor altijd droge handdoeken. Bij ons dan he. :)

Cap wijzigde deze reactie 21-02-2020 17:47 (16%)

• amphora

amphora

Online creatie

Cap schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:13:
[...]
Warme handdoeken heb je verder ook als je het schema goed instelt, dus een kwartiertje voor het opstaan de Tado knop aan en een kwartiertje voor je naar bed gaat. Dat uurtje per dag radiator in de badkamer aan is trouwens ook meer dan genoeg voor altijd droge handdoeken. :)
Jij gaat er vanuit dat ik iedere dag dezelfde tijd op sta en naar bed ga? ;-)
Voor mij zal zo'n schema zeker niet werken. En het is wel nodig om het langer dan een kwartiertje aan te hebben, ook om de ruimte op te drogen na een douche of warm bad etc.

• Tachnology
  • Laatst online: 21-02 14:25
Ook ik ben veel bezig geweest met de aansluting van mijn Tado, met een extension kit middels OpenTherm op mijn Intergas ketel en een zoneklep. Nu bleek de afstand tussen de bridge en de extension kit te groot, waardoor een firmware update niet plaats kon vinden, waardoor de OpenTherm aansluiting niet goed werkt. Inmiddels draait de Extension Kit op firmware 64.6 als een zonnetje nadat ik het apparaat een uurtje in de buurt van de bridge geplaatst had.

Reactie van Tado per e-mail:
Unfortunately, not all of your tado° devices are running on the latest firmware, and therefore the system is currently not operating as you would have expected.

Normally the firmware update starts automatically as soon as you connect your tado° system to the internet. In this instance, however, communication issues between the devices requires our intervention to ensure that everything is updated.

In order to update the firmware swiftly, and to reduce the possibility of interference, we would recommend to perform the following:

Ensure that the Bridge is at least 3 meters away from the nearest tado° device.
Move the Bridge away from the router by using a longer ethernet cable. Changing the orientation of the bridge could also help.

Please also ensure that there are no 4G (LTE) devices, cordless telephones or base stations near any of the tado devices.

We will monitor the progress from our side and we will contact you as soon as the firmware update has been successful. The latest firmware will also streamline the update process so our intervention will not be required in the future.
amphora schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:14:
[...]

Jij gaat er vanuit dat ik iedere dag dezelfde tijd op sta en naar bed ga? ;-)
Voor mij zal zo'n schema zeker niet werken. En het is wel nodig om het langer dan een kwartiertje aan te hebben, ook om de ruimte op te drogen na een douche of warm bad etc.
Nee niet per se, maar ik gaf een voorbeeld van mijn geval en dat dit in praktijk goed werkt. En ik zei een kwartier van tevoren, niet een kwartier totale tijd. Bij ons staat ie een uur (door de weeks) á anderhalf uur (weekend) aan en dat is hier echt genoeg om de ruimte voldoende droog te houden (we hebben in ons geval ook afzuiging tijdens douchen + een nadraaitijd van 20 min).

Maar bijv 2 uur per dag aan via thermostatische controle is ook een hele aardige besparing t.o.v. 10 uur per dag vol open.

Hoezo werkt een schema niet? Hoe doe je het nu dan met het verwarmen van je ruimtes, allemaal handmatig?Als je een wild varierend naar bed ga schema hebt terwijl je ook nog eens thuis bent, dan kan geen enkele schema / geofencing daar natuurlijk tegenop en moet je toch zelf de ruimtes aan- en uitschakelen. Doe ik ook regelmatig. Alleen heb ik dan dus wél een standaard schema (per dag, weekend meestal toch wat langer op en later uit bed) en schakel ik nog ff handmatig aan als ik langer op blijf dan gepland.

Maar of je nu een vast schema hebt of niet is eigenlijk een ander probleem, het neemt niets weg van het punt: de hele tijd dat er gestookt wordt een radiator aan in een ruimte waar je doorgaans maar vrij kort bent is (vanuit het oogpunt van besparing toch tenminste) best zonde. Just my 2 cents... YMMV

Cap wijzigde deze reactie 21-02-2020 17:52 (34%)

• amphora

amphora

Online creatie

Cap schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:41:
[...]
Hoezo werkt een schema niet? Hoe doe je het nu dan met het verwarmen van je ruimtes, allemaal handmatig?Als je een wild varierend naar bed ga schema hebt terwijl je ook nog eens thuis bent, dan kan geen enkele schema / geofencing daar natuurlijk tegenop en moet je toch zelf de ruimtes aan- en uitschakelen. Doe ik ook regelmatig. Alleen heb ik dan dus wél een standaard schema (per dag, weekend meestal toch wat langer op en later uit bed) en schakel ik nog ff handmatig aan als ik langer op blijf dan gepland.

Maar of je nu een vast schema hebt of niet is eigenlijk een ander probleem, het neemt niets weg van het punt: de hele tijd dat er gestookt wordt een radiator aan in een ruimte waar je doorgaans maar vrij kort bent is vanuit het oogpunt van besparing tenminste best zonde. Just my 2 cents...
Schema's werken prima, maar een schema voor de badkamer zelf zie ik niet zo zitten. Te onregelmatig en ter voorkoming van vochtproblemen misschien juist wel fijn dat die ruimte iets warmer blijft dan nodig. De besparing die je daardoor misschien krijgt (gezien het een klein radiatortje is) zal niet veel hoger zijn dan de kosten van een extra knop en het moeten aanleggen van een bypass.

• TheKerremenke
Herkenbaar mbt tot de radiator verwarming op de badkamer. Hier gaat ie enkel een paar uurtjes per dag aan. Van 17.30 tot 20.00 als we thuis zijn.

Echter soms douchen we ons eerder op de dag. Nu heb ik een automatisering aangemaakt dat indien de luchtvochtigheid van de badkamer radiator (de tado knop) hoger is als 50% dat dan de verwarming uit gaat voor de komende 12 uur. Dus de rest van de dag. Zodat er niet nogmaals onnodig gestookt wordt. Deze ben ik nu aan het uitproberen, kijken hoe dat bevalt.

Verder is hier in de woonkamer nabij de keuken een tado knop die de radiator daar in of uit schakelt maar bij de erker niet. Dit is de radiator die altijd open staat en daardoor als bypass/buffer kan functioneren zodat de ketel niet in de storing schiet.

Daarnaast is de woonkamer zo geschakeld dat deze overdag enkel aan staat als ik of mijn vriendin thuis is. Dus via geofencing.

• Tweeke
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:02
Hoe kom ik bij de V2 in het installateursmenu? 2x 3 seconden werkt niet. En 3 seconden --> 3x kort ook niet....

Of kan ik gewoon mijn woning verwijderen en opnieuw beginnen? Heb de wizard gevolgd en nu staat ie aan/uit geconfigureerd, ik heb alles opentherm aangesloten...

Tweeke wijzigde deze reactie 21-02-2020 20:22 (42%)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• elcastel
  • Registratie: februari 2002
Twixie schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:02:
Ja en neen. Welke knop is het?
Een bypass gaat maar open bij een bepaalde druk, als beveiliging mocht de ketel aangestuurd worden om te pompen terwijl alle radiators dicht staan.
Ik heb hier 5 Tado knoppen en 2 zonder, die hebben een thermostatische kraan, het zijn de hal bij de voordeur en 1 slaapkamer. Ik heb de hal nu op 4 gezet (was 2) en de kamer op 2 (was vorststand). Kijken of dit ander stookgedrag geeft.

Ik heb namelijk ook een onverklaarbare H0105 (Remeha Calenta Ace) foutmelding soms, waardoor de warmwater uitvalt zo lijkt het. Ik heb het tapwater al verhoogd van 55 graden naar 60 graden onlangs.
Tweeke schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:46:
Hoe kom ik bij de V2 in het installateursmenu? 2x 3 seconden werkt niet. En 3 seconden --> 3x kort ook niet....

Of kan ik gewoon mijn woning verwijderen en opnieuw beginnen? Heb de wizard gevolgd en nu staat ie aan/uit geconfigureerd, ik heb alles opentherm aangesloten...
Ik heb meerdere v2's en je moet toch echt enkele seconden de knop ingedrukt houden, dan verschijnt het koppeltekentje. Dan weer enkele seconden de knop ingredrukt en dan verschijnt de bekende schroevendraaier en moersleutel, dan nog eens een paar seconden en je zit in de settings.

Maar het kan zijn dat je Tado software versie nog zo oud is (nooit bijgewerkt) dat het gaat met drie (dacht ik, kan ook 4 zijn) keer snel indrukken in plaats van ingedrukt houden. Trial and error. ;)

• Bo0bz
Gisteren thuis gekomen in een koud huis na een week vakantie. Op de terugweg het huis laten opwarmen maar toch koud thuis gekomen. Blijken een aantal batterijen leeg te zijn ondanks dat de app aangeeft dat de batterij 'GOED' is. Vreemd en onaangenaam. Is hier iets aan te doen @tado ?

• Tweeke
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:02
Cap schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:54:
[...]

Ik heb meerdere v2's en je moet toch echt enkele seconden de knop ingedrukt houden, dan verschijnt het koppeltekentje. Dan weer enkele seconden de knop ingredrukt en dan verschijnt de bekende schroevendraaier en moersleutel, dan nog eens een paar seconden en je zit in de settings.

Maar het kan zijn dat je Tado software versie nog zo oud is (nooit bijgewerkt) dat het gaat met drie (dacht ik, kan ook 4 zijn) keer snel indrukken in plaats van ingedrukt houden. Trial and error. ;)
Ik heb deze manieren ook maar eens geprobeerd, maar helaas werkt niets. Firmware versie van de thermostaat is 16.11. Geen idee of dat heel oud is.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Mickroz
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23-02 12:43

Mickroz

Mickroz#2491

Kan je de draden verkeerd om aansluiten met opentherm, en kan dat gevolgen hebben?
Ik gebruik de api icm openhab, en in mn log zie ik dat er warmteaanvraag is als de temp hoger is dan de gewenste temp, en weer uit wordt gezet als de temp onder de gewenste temp is.

En ik kan ook de temp op de thermostaat maar 1 graad verhogen, ik moet eerst elke graad verhoging bevestigen, alvorens ik weer 1 graad kan verhogen.

Steam-Twitch-YouTube-Twitter

• Jorconmgn
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 03:12
Mickroz schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:52:
Kan je de draden verkeerd om aansluiten met opentherm, en kan dat gevolgen hebben?
Ik gebruik de api icm openhab, en in mn log zie ik dat er warmteaanvraag is als de temp hoger is dan de gewenste temp, en weer uit wordt gezet als de temp onder de gewenste temp is.

En ik kan ook de temp op de thermostaat maar 1 graad verhogen, ik moet eerst elke graad verhoging bevestigen, alvorens ik weer 1 graad kan verhogen.
Open therm is zonder polariteit, dus draden altijd goed, al moet je dan wel ook in de ketel even kijken of ze op OT zitten.

Op de thermostaat, geen idee.. gebruik altijd de app.

• Mickroz

Mickroz

Mickroz#2491

Op de ketel zitten ze op OT, dus dat zou dan goed moeten zijn.

Houd tado dan rekening met een overshoot met verwarmen?
Want bijv bij een ruimte heb ik een gewenste temp van 20.
Zolder heeft warmtevraag van 20.07 °C naar 20.0 °C.
Zolder heeft geen warmtevraag meer (19.99 °C).

Mickroz wijzigde deze reactie 22-02-2020 12:30 (9%)

Tweeke schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:40:
[...]

Ik heb deze manieren ook maar eens geprobeerd, maar helaas werkt niets. Firmware versie van de thermostaat is 16.11. Geen idee of dat heel oud is.
Vreemd. Is de thermostaat wel al gekoppeld aan de bridge? Anders werkt het niet. Ook de batterijen al eens verwijderd en er weer in gedaan? Ook al eens de knop net zo lang ingedrukt gehouden (10 sec ofzo) tot hij herstart? Wat komt er precies in beeld als je lang op de knop drukt? Maak eens een videootje van wat er gebeurt en plaats hier een linkje?

Voorbeeld:
YouTube: Training video for tado° Installers

Met hele oude firmware:
YouTube: Training video for tado° Installers

Hier nog een uitleg met oude firmware:
YouTube: How to install tado˚
Mickroz schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:52:

Huh? Je kan op de thermostaat toch gewoon een aantal keer drukken op het pijltje naar boven, 2 graden = 2 keer drukken, 3 graden = 3 keer drukken, etc? :?

YouTube: TADO thermostat is SLOW AS HELL!!!

Cap wijzigde deze reactie 22-02-2020 13:22 (56%)

• Mickroz

Mickroz

Mickroz#2491

Nee dat gaat dus niet, ik druk op het pijltje omhoog, en dan krijg ik een vinkje in het scherm, en dan druk op het knopje, dan gaat het vinkje knipperen, dan branden, en dan is de temp ingesteld, en dan het riedeltje weer om weer 1 graden omhoog te gaan.

Vreemd. Welke versie thermostaat heb je, welke firmware? Is ie goed gekoppeld aan de bridge? Videootje zou e.e.a. verhelderen denk ik. Een vinkje zie je op de thermostaat alleen als je in het installermenu zit. Normaal zie je de temperatuur en 2 pijltjes knoppen. Temperatuur gaat knipperen na wijzigen van de waarde met de pijltjestoetsen en scherm gaat dan uit.

(in het filmpje hieronder wordt getoond hoe het zou moeten gaan. Hier drukt de man ongeduldig op het scherm en aan het einde ook nog eens op de knop om te bevestigen, dat zijn onnodige handelingen)

Cap wijzigde deze reactie 22-02-2020 13:27 (17%)

• Mickroz

Mickroz

Mickroz#2491

V3+ Firmware: 58.9 en goed gekoppeld.
Ik zal als ik thuis ben even een filmpje maken, want zoals hij het doet gaat bij mij niet idd.

Edit:
Volgens mij heeft het wel zo gewerkt, met installeren, verder gebruik in de app of openhab, maar de vrouw gebruukt nog wel de thermostaat, anders had ik er waarschijnlijk niet eens achter gekomen.

Mickroz wijzigde deze reactie 22-02-2020 13:48 (43%)

• DennusB
  • Niet online
Ik zit ook te kijken naar het Tado systeem doordat m’n Nest bijna niet meer bruikbaar is zonder API. Ik heb een ketel zonder OpenTherm, en vraag me af of Tado ook gewoon via aan/uit de ketel kan aansturen. Ik kan dat niet zo goed vinden. Weet iemand hier dat?

Mijn LinkedIn!

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
DennusB schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:24:
Ik zit ook te kijken naar het Tado systeem doordat m’n Nest bijna niet meer bruikbaar is zonder API. Ik heb een ketel zonder OpenTherm, en vraag me af of Tado ook gewoon via aan/uit de ketel kan aansturen. Ik kan dat niet zo goed vinden. Weet iemand hier dat?
Dat kan met Tado.

• Dragunov
Firmware versies (mijn apparaten)

Thermostaat: 58.9

Thermostatische kranen: 66.1

Internet Bridge: 60.6

• Mickroz

Mickroz

Mickroz#2491

Cap schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:25:
Vreemd. Welke versie thermostaat heb je, welke firmware? Is ie goed gekoppeld aan de bridge? Videootje zou e.e.a. verhelderen denk ik. Een vinkje zie je op de thermostaat alleen als je in het installermenu zit. Normaal zie je de temperatuur en 2 pijltjes knoppen. Temperatuur gaat knipperen na wijzigen van de waarde met de pijltjestoetsen en scherm gaat dan uit.

(in het filmpje hieronder wordt getoond hoe het zou moeten gaan. Hier drukt de man ongeduldig op het scherm en aan het einde ook nog eens op de knop om te bevestigen, dat zijn onnodige handelingen)

@Mickroz Dat is niet in orde, contact opnemen met Tado helpdesk. Het lijkt wel bijna alsof je ronde knop ingedrukt blijft zitten ofzo, alsof ie direct na het veranderen van de temperatuur automatisch een bevestiging geeft... heel vreemd.

Ingedrukt houden werkt ook niet? Dan 'zapt' ie normaalgesproken door de temperatuurwaarden heen.

Cap wijzigde deze reactie 22-02-2020 20:58 (17%)

• Mickroz

Mickroz

Mickroz#2491

Ingedrukt houden was de oplossing!
De thermostaat restartte, en daarna deed hij het weer zoals hoorde, thanks!

• DennusB
  • Niet online
Heb hier een Vaillant VHR 24-28 hangen die volgens mij geen OpenTherm heeft, als ik de Tado wizard volg staat er dat ik een extensie kit nodig heb... maar ik snap niet helemaal waarom. Er lopen gewoon 2 kabeltjes naar (nu) m'n Nest en dat werkt prima. Werkt dat met de Tado niet?

Mijn LinkedIn!

• ETH0.1
DennusB schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:33:
Heb hier een Vaillant VHR 24-28 hangen die volgens mij geen OpenTherm heeft, als ik de Tado wizard volg staat er dat ik een extensie kit nodig heb... maar ik snap niet helemaal waarom. Er lopen gewoon 2 kabeltjes naar (nu) m'n Nest en dat werkt prima. Werkt dat met de Tado niet?
Heb je vloerverwarming?
ja: extensiekit nodig
nee: extensiekit niet nodig

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:36
TheKerremenke schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 17:56:
Herkenbaar mbt tot de radiator verwarming op de badkamer. Hier gaat ie enkel een paar uurtjes per dag aan. Van 17.30 tot 20.00 als we thuis zijn.

Echter soms douchen we ons eerder op de dag. Nu heb ik een automatisering aangemaakt dat indien de luchtvochtigheid van de badkamer radiator (de tado knop) hoger is als 50% dat dan de verwarming uit gaat voor de komende 12 uur. Dus de rest van de dag. Zodat er niet nogmaals onnodig gestookt wordt. Deze ben ik nu aan het uitproberen, kijken hoe dat bevalt.
Via Tado geregeld, of via juist andere tooltje geregeld?

• TheKerremenke
Silver7 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:07:
[...]

Via Tado geregeld, of via juist andere tooltje geregeld?
Via de home+ app op iOS.
Pagina: 1 ... 96 97 98 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True