• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:22
Nog enkele vraagjes...

- kan een zone bestaan uit meerdere kranen ?

- kan de Tado controller gebruikt worden als temperatuursensor voor een zone (ipv. de kraan/kranen) ?

- bestaan er meerdere schema's buiten de home/away ? (bv. thuiswerken)
- als je met "kranen" de Tado radiatorknoppen bedoelt, ja
- als je met "Tado controller" de Tado wandthermostaat bedoelt, ja
- nee, hoewel je wel bij het thuis schema via "dagen in het schema" onderin wel kan wisselen tussen drie soorten schema's: verschillend per dag (ma t/m zo), verschillend doordeweek vs weekend, en dagelijks hetzelfde. Deze schema's blijven alledrie bewaard. Dus op die manier zou je kunnen wisselen tussen 2 schema's.

• markisoke
  • Laatst online: 13-12 12:20
Wij zitten thuis met meerdere huisgenoten, is het met de slimme thermostaatknoppen mogelijk om een schema te maken op een persoon, dus als persoon A thuis is slaapkamer A verwarmen, maar niet die van persoon B en C totdat deze thuis zijn.

• r2504
Cap schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:51:
- nee, hoewel je wel bij het thuis schema via "dagen in het schema" onderin wel kan wisselen tussen drie soorten schema's: verschillend per dag (ma t/m zo), verschillend doordeweek vs weekend, en dagelijks hetzelfde. Deze schema's blijven alledrie bewaard. Dus op die manier zou je kunnen wisselen tussen 2 schema's.
Het probleem is dat ik niet iedere week dezelfde thuiswerkdag heb... soms zijn het er geen, soms zelfs meerdere.

Maar ik zou dus onder verschillend per dag een "normaal" schema kunnen invoeren (werkdagen overdag verwarming uit, weekends overdag aan) en onder dagelijks hetzelfde een "thuiswerk" schema kunnen invoeren (overdag verwarming aan). Op die manier kan ik dan de avond voordien wisselen tussen de schema's als ik de volgende dag een thuiswerkdag heb ?

Tot op heden heb ik nog geen systeem gezien dat toelaat van templates te definieren (bv. weekenddag, werkdag, thuiswerkdag, poetsdag, verlofdag …) en je dit vooruit kan plannen in een agenda. Misschien een tipje voor Tado _/-\o_

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

tado schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Dit is een feature die op dit moment nog niet in de V3+ app zit.

Op dit moment kunt u dus alleen kamers een andere volgorde geven door via de "oude web app" in te loggen: https://my.tado.com/webapp/#/home/settings/zone/1
Lukt mij zowel op telefoon als in desktopbrowser niet om de volgorde te wijzigen via deze link.

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
acidfever schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Lukt mij zowel op telefoon als in desktopbrowser niet om de volgorde te wijzigen via deze link.
Via je pc, het menu links boven open klikken, dan in het drop down menu kun je de volgorde veranderen door de kamers te verslepen door over die groene kamers heen te hoveren en dan de 3 streepjes rechts boven in te klikken, en verslepen naar de gewenste positie.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cX5gL45/Capture.png

[ Voor 10% gewijzigd door ETH0.1 op 25-02-2020 14:30 ]

• acidfever

acidfever

I am allready working!

ETH0.1 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:26:
[...]

Via je pc, het menu links boven open klikken, dan in het drop down menu kun je de volgorde veranderen door de kamers te verslepen door over die groene kamers heen te hooveren en dan de 3 streepjes rechts boven in iedere kamer te selecteren.

[Afbeelding]
Dank, dat werkt inderdaad! oOo _/-\o_

Wel bijzonder dat dit soort basis functionaliteit niet aanwezig is in de nieuwere app. Maar goed er ontbreekt wel meer zullen we maar zeggen. Ik hoop wel dat Tado weer een keertje wakker gaat worden met ontwikkelen want de lijst met gemiste kansen is lang en er staat vanzelf een concurrent op die al die zaken wel implementeert.
r2504 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:03:
[...]

Het probleem is dat ik niet iedere week dezelfde thuiswerkdag heb... soms zijn het er geen, soms zelfs meerdere.

Maar ik zou dus onder verschillend per dag een "normaal" schema kunnen invoeren (werkdagen overdag verwarming uit, weekends overdag aan) en onder dagelijks hetzelfde een "thuiswerk" schema kunnen invoeren (overdag verwarming aan). Op die manier kan ik dan de avond voordien wisselen tussen de schema's als ik de volgende dag een thuiswerkdag heb ?

Tot op heden heb ik nog geen systeem gezien dat toelaat van templates te definieren (bv. weekenddag, werkdag, thuiswerkdag, poetsdag, verlofdag …) en je dit vooruit kan plannen in een agenda. Misschien een tipje voor Tado _/-\o_
Klopt, is een veelgehoorde request op de Tado community en hier, zoals wel meer zaken. ;)

Mijn vorige Remeha thermostaat werkte wat betreft schema's ook veel handiger:
1. Je kon kiezen uit 3 verschillende schema's, elk geheel naar wens in te stellen. Dat geeft flexibiliteit.
2. Bij een schema kon je een dag kopieren naar andere dag(en) in een simpele handeling. Dat bespaart veel instelwerk en onnodige fouten.
3. Je kon templates definiëren met een activiteit/status en bijbehorende temparatuur, bijv: slapen / 12 graden, werken / 18 graden, thuis relaxen / 20 graden, weg van huis / 10 graden, etc.
4. Bij het maken van een tijdblok kon je een template kiezen, bijv je maakt een blok "23:00 tot 7:00" en selecteert de template uit de drowdownlist, "slapen". De bijbehorende temperatuur is dan automatisch ingesteld.
5. Wil je de temperatuur voor een bepaalde activiteit veranderen dan hoefde je die simpelweg maar 1 keer te wijzigen bij de template, bijv "slapen" van 10 naar 15 graden en in één keer wordt in het hele schema overal waar "slapen" voorkomt de temperatuur aangepast.

Zóveel handiger, sneller en flexibeler. En prima te programmeren natuurlijk, echt niet heel ingewikkeld.
Nu zit je bij Tado als een aap dag voor dag, blok voor blok de temperatuur in te vullen/wijzigen, dat geeft echt een gevoel van 20 jaar terug in de tijd. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 25-02-2020 15:55 ]

• r2504
Cap schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:53:
[...]
En prima te programmeren natuurlijk, echt niet heel ingewikkeld.
Persoonlijk heb ik een EvoHome (m'n Tado zoekwerk is voor een vriendin) en die heeft hetzelfde probleem (al heb ik daar nog wel een custom dag die ik kan gebruiken voor het thuiswerk, maar dan moet ik hem ook de avond voordien op dat schema zetten).

Ik heb dus al gedacht een eigen service te maken die toelaat templates te definiëren en deze op een kalender te plaatsen, waarbij de service iedere nacht het dag programma op basis hiervan gaat aanpassen.

Als ik echter rondkijk dan kan ik wel niet meteen veel info vinden over de API, vooral wat betreft het aanpassen van de schema's.
Ik bedoel door Tado te programmeren. Tado heeft de API niet vrijgegeven c.q. daar geen officiele ondersteuning voor, dus ik weet niet of het mogelijk is zelf schema's te forceren via de API. Je zou hier kunnen kijken:

https://www.npmjs.com/package/homebridge-tado-platform
r2504 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:04:
[...]

Persoonlijk heb ik een EvoHome (m'n Tado zoekwerk is voor een vriendin) en die heeft hetzelfde probleem (al heb ik daar nog wel een custom dag die ik kan gebruiken voor het thuiswerk, maar dan moet ik hem ook de avond voordien op dat schema zetten).

Ik heb dus al gedacht een eigen service te maken die toelaat templates te definiëren en deze op een kalender te plaatsen, waarbij de service iedere nacht het dag programma op basis hiervan gaat aanpassen.

Als ik echter rondkijk dan kan ik wel niet meteen veel info vinden over de API, vooral wat betreft het aanpassen van de schema's.
Alle aanpassingen over de API zullen in de manuele modus zijn. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om het slimme schema aan te passen via de API.

Zoals sommige vroege klanten misschien nog weten, had tado ooit een "slaapmodus" in het schema. (zoek op google naar "tado sleep mode") Dat hebben we moeten weghalen omdat er veel klanten waren die dat juist niet begrepen. Als je goed kijkt in het plastic van de Slimme Radiatorknoppen kan je nog een symbool zien voor de slaapmodus.

Ik zou vooral aanraden om alle product feature requests op ons eigen forum te plaatsen (volgens mij staan ze er al tussen dus dan is een "upvote" genoeg):
https://community.tado.co...en-verbeteringen?sort=top

• r2504
tado schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:09:
[...]
Alle aanpassingen over de API zullen in de manuele modus zijn. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om het slimme schema aan te passen via de API.
Dat maakt m'n idee onmogelijk :-(
Ik zou vooral aanraden om alle product feature requests op ons eigen forum te plaatsen (volgens mij staan ze er al tussen dus dan is een "upvote" genoeg):
https://community.tado.co...en-verbeteringen?sort=top
Daar lees ik spijtig genoeg klachten dat jullie er niet echt iets mee doen ?

Ook zou er geen roadmap meer zijn of actief development ?
r2504 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:12:
[...]

Dat maakt m'n idee onmogelijk :-(

[...]

Daar lees ik spijtig genoeg klachten dat jullie er niet echt iets mee doen ?

Ook zou er geen roadmap meer zijn of actief development ?
De roadmap is inderdaad weggehaald (al heel lang geleden) omdat die geen goede weerspiegeling was van de huidige ontwikkelingen. Ik kan u verzekeren dat we elke dag hard werken aan nieuwe features maar we zullen die pas publiek maken op de dag dat ze ook daadwerkelijk beschikbaar zijn.

Ik kan verzekeren dat er naar de feature requests gekeken word door ons management team en onze product managers.

Ik moet wel toegeven dat we over de laatste tijd minder nieuwe publieke features hebben gelanceerd dan origineel gepland was en dat heeft vooral te maken met het feit dat er veel development nodig was aan onze backend om zoveel nieuwe klanten te kunnen ondersteunen (schaalbaarheid van onze services).

Zie ook onze onlangs behaalde milestone van 1.000.000 verkochte producten:
https://www.tado.com/t/en...ion-unit-sales-milestone/

Zodra er een nieuwe feature gelanceerd zal worden zal ik dat natuurlijk hier kenbaar maken (maar er zal waarschijnlijk ook een "onboarding" screen zijn in de tado app.

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@tado Ik heb na een firmware update de ketel goed aan de praat op Opentherm, maar nu heb in een probleem met tapwater. De temperatuur begint na een paar seconden weer terug te vallen. Als het dan een tijdje koud wordt slaat de ketel weer aan. Dit resulteert in golven koud en warm water. Ook als ik de aansturing van tapwater uitzet in het installateursmenu heb ik last van dit gedrag. Wat kan ik er aan doen?

Ketel is een Intergas Kombi Kompakt HR28 van ca. 20 jaar oud.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• dream_in_code
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-12 21:24
Cap schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:28:
De handdoekradiatoren met Tado knoppen zitten hier ook bij het bad (c.a. 30cm ernaast en dan 25 cm hoger dan de rand). Wij douchen niet in bad en spetteren ook niet wild. Kans op waterspetters is dus gewoon klein. En om nu paranoia te gaan doen voor die 3x per jaar dat we in bad zitten...

Dus tja, het is eventueel de luchtvochtigheid die ze de das om kunnen gaan doen. Maar een knop met vochtmeter die niet tegen af en toe tegen iets meer dan 70% luchtvochtigheid kan, ik zou het maar matig vinden. Tado beweert ook niet dat luchtvochtigheid het probleem is, maar de spetters. We gaan het merken. Gaan ze stuk, dan gaan de gewone knoppen er weer op. ;)
Spetters zijn inderdaad bij ons ook erg beperkt. We gaan vrijwel nooit in bad en de wastafelkraan zit er ook wel een stuk bij vandaan. Evt. zou je dan een kapje kunnen maken die de spetters tegenhoudt.

Wat zou er precies mis kunnen gaan? Dat hij het niet meer doet of kunnen er ergere dingen gebeuren (iets met batterijen en water)?
Het ergste dat er kan gebeuren is dat de knop stuk gaat door vochtaantasting (ingelopen water van de spetters) van de elektronica. Ook de batterijen kunnen versneld leeg raken als er vocht bij komt. Maar je wordt niet geëlektrocuteerd door een setje 1.5V batterijen. Het is echt iets heel anders dan een telefoon met li-ion accu in bad laten vallen terwijl deze aan de lader hangt. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 26-02-2020 10:06 ]

Tweeke schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:16:
@tado Ik heb na een firmware update de ketel goed aan de praat op Opentherm, maar nu heb in een probleem met tapwater. De temperatuur begint na een paar seconden weer terug te vallen. Als het dan een tijdje koud wordt slaat de ketel weer aan. Dit resulteert in golven koud en warm water. Ook als ik de aansturing van tapwater uitzet in het installateursmenu heb ik last van dit gedrag. Wat kan ik er aan doen?

Ketel is een Intergas Kombi Kompakt HR28 van ca. 20 jaar oud.
Haal de tado thermostaat eens helemaal los van de ketel en test of het warme water dan wel juist werkt.

Als u er niet uitkomt kunt u contact opnemen via:
https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

• ETH0.1
Cap schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:03:
Het ergste dat er kan gebeuren is dat de knop stuk gaat door vochtaantasting (ingelopen water van de spetters) van de elektronica. Ook de batterijen kunnen versneld leeg raken als er vocht bij komt. Maar je wordt niet geëlektrocuteerd door een setje 1.5V batterijen. Het is echt iets heel anders dan een telefoon met li-ion accu in bad laten vallen terwijl deze aan de lader hangt. ;)
dit :)

YouTube: Electrocution in Water

YouTube: Dangers of Using Electronics in Bathroom, the Case of the Teenage Girl
voor achtergrond info
Het gaat er in dit geval om dat je slechts met 2 1.5V batterijen te maken hebt en dat er niets verbonden is met het net, niet zozeer de discussie of dat laatste gevaarlijk is met de juiste adapter. :P Bij apparaten verbonden aan het lichtnet is er mogelijk een risico (of het nu door een ontwerpfout, gebruikersfout of een defect is) bij het gebruik van water, bij laagstroom niet.

• Tweeke
  • Niet online
tado schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:11:
[...]

Haal de tado thermostaat eens helemaal los van de ketel en test of het warme water dan wel juist werkt.

Als u er niet uitkomt kunt u contact opnemen via:
https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl
De ketel werkt prima zonder de thermostaat eraan. Ik heb een incident gelogd en het gedrag bij warm water vraag wordt door Tado bekeken.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Tweeke
  • Niet online
Cap schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:48:
[...]

Vreemd. Is de thermostaat wel al gekoppeld aan de bridge? Anders werkt het niet. Ook de batterijen al eens verwijderd en er weer in gedaan? Ook al eens de knop net zo lang ingedrukt gehouden (10 sec ofzo) tot hij herstart? Wat komt er precies in beeld als je lang op de knop drukt? Maak eens een videootje van wat er gebeurt en plaats hier een linkje?

Voorbeeld:
YouTube: Training video for tado° Installers

Met hele oude firmware:
YouTube: Training video for tado° Installers

Hier nog een uitleg met oude firmware:
YouTube: How to install tado˚

[...]

Huh? Je kan op de thermostaat toch gewoon een aantal keer drukken op het pijltje naar boven, 2 graden = 2 keer drukken, 3 graden = 3 keer drukken, etc? :?

YouTube: TADO thermostat is SLOW AS HELL!!!
Dank nog voor deze hulp! Na een firmware update werkt de toegang tot het installatiemenu weer wel.
Conclusie, eerst (laten) updaten, dan pas tijd in gaan steken.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Is er iets gewijzigd aan de API? De website van Peter de bruin om de status van TADO uit te lezen heeft de volgende melding:

"NetworkError: Failed to execute 'send' on 'XMLHttpRequest': Failed to load 'https://my.tado.com/api/v2/me"

[ Voor 7% gewijzigd door acidfever op 26-02-2020 17:39 ]

• ETH0.1
acidfever schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:37:
Is er iets gewijzigd aan de API? De website van Peter de bruin om de status van TADO uit te lezen heeft de volgende melding:

"NetworkError: Failed to execute 'send' on 'XMLHttpRequest': Failed to load 'https://my.tado.com/api/v2/me"
Lijkt me meer iets van @PeterdeBruin misschien is er iets in de code veranderd?

Als ik de API aanroep via curl kan ik hem nog gewoon uitlezen.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:19
Inmiddels een tijdje Tado in gebruik.
De ketel zit aangesloten via een Extensiekit op Opentherm. Het gaat hier om een Intergas 28/24 van 2009.

Ik heb het idee dat de ketel de hele dag de cv op temperatuur staat te houden en zichzelf niet uitschakelt. Ook wanneer er geen warmte vraag is blijft hij draaien (via bypass). Is dit een bekend iets bij deze ketel? Wat zou ik hieraan kunnen doen? Dit lijkt me niet de bedoeling.

• ETH0.1
g00gle schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 22:25:
Inmiddels een tijdje Tado in gebruik.
De ketel zit aangesloten via een Extensiekit op Opentherm. Het gaat hier om een Intergas 28/24 van 2009.

Ik heb het idee dat de ketel de hele dag de cv op temperatuur staat te houden en zichzelf niet uitschakelt. Ook wanneer er geen warmte vraag is blijft hij draaien (via bypass). Is dit een bekend iets bij deze ketel? Wat zou ik hieraan kunnen doen? Dit lijkt me niet de bedoeling.
Mijn vader zei altijd: meten is weten, aan een idee heb je helemaal niets. Hang sensoren op je leidingen en je weet hoe vaak je ketel staat te stoken

Aangezien je vloerverwarming hebt is het wel logisch dat je ketel zeer regelmatig aan is, tado of niet, je vloerverwarming verwarmt met een graad of 35, je ketel geeft waarschijnlijk 65, dan staat ie behoorlijk vaak te pendelen, maar dat deed ie ook al voordat je de tado aan je muur schroefde?

• g00gle
ETH0.1 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:17:
[...]

Mijn vader zei altijd: meten is weten, aan een idee heb je helemaal niets. Hang sensoren op je leidingen en je weet hoe vaak je ketel staat te stoken

Aangezien je vloerverwarming hebt is het wel logisch dat je ketel zeer regelmatig aan is, tado of niet, je vloerverwarming verwarmt met een graad of 35, je ketel geeft waarschijnlijk 65, dan staat ie behoorlijk vaak te pendelen, maar dat deed ie ook al voordat je de tado aan je muur schroefde?
Slim die sensoren. Suggestie voor welke? Ik heb nog wat temperatuur sensoren liggen die ik via zigbee2mqtt kan uitlezen.

Geen idee, we hebben het huis gekocht. Vloerverwarming geïnstalleerd in de badkamer en woonkamer. En vervolgens direct Tado aangesloten.

Waarom zou die ketel gaan pendelen als er geen warmte vraag is. Dan zou hij toch in z'n na draai tijd moeten komen en dan pas weer aan moeten gaan als er ergens warmte vraag is?
g00gle schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:46:
[...]

Slim die sensoren. Suggestie voor welke? Ik heb nog wat temperatuur sensoren liggen die ik via zigbee2mqtt kan uitlezen.

Geen idee, we hebben het huis gekocht. Vloerverwarming geïnstalleerd in de badkamer en woonkamer. En vervolgens direct Tado aangesloten.

Waarom zou die ketel gaan pendelen als er geen warmte vraag is. Dan zou hij toch in z'n na draai tijd moeten komen en dan pas weer aan moeten gaan als er ergens warmte vraag is?
Voor je geld gaat steken in sensoren zou ik de tado eens loskoppelen van de ketel. Gaat de ketel dan wel uit ?

De volgende stap is om een keer 24 uur achter elkaar alle tado zones in uw app op "OFF" te zetten. Gaat de ketel dan wel uit ?

Daarna ook eens kijken of de "warm water instelling" effect heeft op de radiatoren/vloerverwarming (misschien een kapotte 3-weg klep).

Zodra u antwoord heeft op die vragen kunt u overwegen om contact op te nemen met onze support want via Opentherm kunnen we redelijk wat uitlezen in deketel.
En aansturing via Opentherm betekent natuurlijk wel dat de ketel niet vol aan / uit slaat maar vaak met laag vermogen staat de branden om de boel netjes op temperatuur te houden. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat je veel gas verbruikt. Natuurlijk is uit altijd nog zuiniger, maar dan moet je de temperatuur natuurlijk omlaag draaien. :P Ik zou dus vooral het verbruik voor en na de installatie van Tado vergelijken (uiteraard rekening houdend met weersinvloeden).

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 27-02-2020 10:27 ]

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-11 16:43
tado schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:20:
[...]

De roadmap is inderdaad weggehaald (al heel lang geleden) omdat die geen goede weerspiegeling was van de huidige ontwikkelingen. Ik kan u verzekeren dat we elke dag hard werken aan nieuwe features maar we zullen die pas publiek maken op de dag dat ze ook daadwerkelijk beschikbaar zijn.

Ik kan verzekeren dat er naar de feature requests gekeken word door ons management team en onze product managers.

Ik moet wel toegeven dat we over de laatste tijd minder nieuwe publieke features hebben gelanceerd dan origineel gepland was en dat heeft vooral te maken met het feit dat er veel development nodig was aan onze backend om zoveel nieuwe klanten te kunnen ondersteunen (schaalbaarheid van onze services).

Zie ook onze onlangs behaalde milestone van 1.000.000 verkochte producten:
https://www.tado.com/t/en...ion-unit-sales-milestone/

Zodra er een nieuwe feature gelanceerd zal worden zal ik dat natuurlijk hier kenbaar maken (maar er zal waarschijnlijk ook een "onboarding" screen zijn in de tado app.
Ik kan mij best voorstellen dat de roadmap niet (altijd) haalbaar was en daarom weggehaald is. Nu is het alleen zo en misschien ben ik de enige, maar ik heb oprecht het idee dat er al een tijdje niets nieuws uit is gekomen qua functionaliteit. Ik hoop stellig dat ik het mis heb, indien dat het geval is. Zouden jullie mij kunnen vertellen wat onlangs is opgeleverd?

Overigens ben ik verder erg benieuwd wat er bij jullie op dit moment in development is. Ik hoop voor de zomer ook wat uitbreidingen te krijgen op de airco v3, want ik vind de mogelijkheden zelf wat beperkt.

Graag een reactie met jullie huidige sprint bord ;)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

kevintjuh93 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Ik kan mij best voorstellen dat de roadmap niet (altijd) haalbaar was en daarom weggehaald is. Nu is het alleen zo en misschien ben ik de enige, maar ik heb oprecht het idee dat er al een tijdje niets nieuws uit is gekomen qua functionaliteit. Ik hoop stellig dat ik het mis heb, indien dat het geval is. Zouden jullie mij kunnen vertellen wat onlangs is opgeleverd?

Overigens ben ik verder erg benieuwd wat er bij jullie op dit moment in development is. Ik hoop voor de zomer ook wat uitbreidingen te krijgen op de airco v3, want ik vind de mogelijkheden zelf wat beperkt.

Graag een reactie met jullie huidige sprint bord ;)
Sterker nog, het feature request subforum op de Tado website loopt voor zo ver ik kan zien terug tot januari 2019 en (wederom zo ver ik kan zien) is er nog geen enkele van de aangevraagde features ook daadwerkelijke geïmplementeerd.

Ik wil de Tado aanwezigheid op dit forum absoluut niet de-stimuleren (want ik vind het erg fijn dat er iemand vertegenwoordigd is) echter zijn dit soort signalen natuurlijk niet de beste stimulans voor mensen om feature request te blijven inzenden. En dat zie je dan ook terug aan de aflopende activiteit aldaar.

Een teken van leven zou geen gek idee zijn in ieder geval (en dan bedoel ik niet alleen een reactie maar ook echt iets concreets of op zijn minst een uitspraak over wanneer de gebruiker iets kan verwachten).

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-12 09:42
Ik zou de starter kit v3+ willen aanschaffen om mijn huidige thermostaat te vervangen (honeywell). Voor onze bovenverdieping hebben wij echter nog een extra draadloze thermostaat (eveneens honeywell) zodat we de thermostaat van beneden niet moet gebruiken om de badkamer te verwarmen.

Ik zie nu dat je bij Tado ook nog een extention kit kan kopen. Ik vermoed dat deze dus zal dienen voor mijn badkamer te verwarmen ? Of kan je met de gewone starter kit instellen dat je beneden 22° wil en in de badkamer 20° ?? Wat is dan nog de toegevoegde waarde van slimme thermostatische kranen ?

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Rebbelx schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:27:
Ik zou de starter kit v3+ willen aanschaffen om mijn huidige thermostaat te vervangen (honeywell). Voor onze bovenverdieping hebben wij echter nog een extra draadloze thermostaat (eveneens honeywell) zodat we de thermostaat van beneden niet moet gebruiken om de badkamer te verwarmen.

Ik zie nu dat je bij Tado ook nog een extention kit kan kopen. Ik vermoed dat deze dus zal dienen voor mijn badkamer te verwarmen ? Of kan je met de gewone starter kit instellen dat je beneden 22° wil en in de badkamer 20° ?? Wat is dan nog de toegevoegde waarde van slimme thermostatische kranen ?
De extension is zelf geen thermostaat maar alleen een draadloze aanstuur unit voor je ketel. Dus indien je dezelfde functionaliteit wilt behouden zul je naast de starterkit nog een losse thermostaat moeten kopen voor de badkamer.

De vraag is echter wat die 2e thermostaat dan bedient. Zit daar een aparte klep in de vloerverwarming of iets dergelijks? Of is het gewoon een thermostaat die ook de ketel aanstuurt?

• Rebbelx
acidfever schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:40:
[...]

De extension is zelf geen thermostaat maar alleen een draadloze aanstuur unit voor je ketel. Dus indien je dezelfde functionaliteit wilt behouden zul je naast de starterkit nog een losse thermostaat moeten kopen voor de badkamer.

De vraag is echter wat die 2e thermostaat dan bedient. Zit daar een aparte klep in de vloerverwarming of iets dergelijks? Of is het gewoon een thermostaat die ook de ketel aanstuurt?
De huidige thermostaat boven (draadloze) is gewoon een thermostaat die ook de ketel aanstuurt. Ik heb op dit moment naast mijn ketel volgende mij exact hetzelfde systeem hangen als de Tado Extension kit. Infeite zou dat moeten losgekoppeld worden, komt de extension kit in de plaats en een Tado wireless thermostaat boven. Is uiteraard nog steeds de vraag. Hoe kan je de bovenverdieping elke ruimte apart bedienen ? In badkamer bv 20°, in het bureau boven 22°, in slaapkamer 1 17°, etc...

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Rebbelx schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:53:
[...]

De huidige thermostaat boven (draadloze) is gewoon een thermostaat die ook de ketel aanstuurt. Ik heb op dit moment naast mijn ketel volgende mij exact hetzelfde systeem hangen als de Tado Extension kit. Infeite zou dat moeten losgekoppeld worden, komt de extension kit in de plaats en een Tado wireless thermostaat boven. Is uiteraard nog steeds de vraag. Hoe kan je de bovenverdieping elke ruimte apart bedienen ? In badkamer bv 20°, in het bureau boven 22°, in slaapkamer 1 17°, etc...
Als je ketel bediening op dit moment draadloos is heb je de extension kit nodig die je op je ketel aansluit en 2x de slimme thermostaat die via de extension kit de ketel bedienen om bediening zowel boven als beneden mogelijk te maken (ofwel je gebruikt de app, dat geeft je in principe dezelfde vrijheid maar zelfs een klokschema lost dat natuurlijk al op).

Elke ruimte apart bedienen kan alleen wanneer je hetgeen waarmee je verwarmt (vloerverwarming of radiator) ook echt separaat kunt aansturen. In geval van radiatoren is dat eenvoudig: met de Tado radiatorknoppen die je dan weer in kunt regelen via de app, klokprogramma of handmatige bediening.

Wanneer je vloerverwarming per kamer hebt zul je ofwel de zoneregeling (draaiknoppen) moeten automatiseren of zonekleppen moeten installeren. Er zijn ook nog wel wat non-officiële oplossingen waarbij een extra thermostatische kraan met Tado knop voor de reguliere thermostaatknop wordt geplaatst maar dit is niet officieel ondersteund door Tado.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-12 15:03
Waarschijnlijk al 100x gevraagd maar voor de zekerheid vraag ik het toch nog maar een keer want ik kon niet zo snel een eenduidig antwoord vinden.

Wanneer ik in 1 ruimte zowel een centrale thermostaat heb en één of meer slimme radiator knoppen luisteren de knop(pen) dat naar de centrale thermostaat of luisteren ze naar hun eigen ingebouwde sensor en nemen ze alleen het setpoint over van de centrale thermostaat?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-11 16:28
Ik heb in de woonkamer toon2 hangen.
Ik heb daar enkel vloerverwarming.
Nu wil ik vraag boven op 3 slaapkamers de verwarming apart bedienen ivm kinderkamers.
Kan ik daar deze slimme termostaten samen bedienen in combi met de toon thermostaat en google home.
Of hebben dan die radiatorknoppen totaal geen nut.

• edwinvn
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-12 09:40
Voogel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:38:

Wanneer ik in 1 ruimte zowel een centrale thermostaat heb en één of meer slimme radiator knoppen luisteren de knop(pen) dat naar de centrale thermostaat of luisteren ze naar hun eigen ingebouwde sensor en nemen ze alleen het setpoint over van de centrale thermostaat?
Je kan per ruimte het meettoestel kiezen. Maar geef je geen voorkeur op dan kiest die de centrale thermostaat voor die ruimte. Althans, zo gaat het bij mij. Ga naar Instellingen -> kamers > selecteer ruimte om het meettoestel te bepalen.

evn

• g00gle
tado schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Voor je geld gaat steken in sensoren zou ik de tado eens loskoppelen van de ketel. Gaat de ketel dan wel uit ?

De volgende stap is om een keer 24 uur achter elkaar alle tado zones in uw app op "OFF" te zetten. Gaat de ketel dan wel uit ?

Daarna ook eens kijken of de "warm water instelling" effect heeft op de radiatoren/vloerverwarming (misschien een kapotte 3-weg klep).

Zodra u antwoord heeft op die vragen kunt u overwegen om contact op te nemen met onze support want via Opentherm kunnen we redelijk wat uitlezen in deketel.
Als ik de Extensiekit loskoppelen gaat de ketel direct uit. Tenminste hij gaat dan naar de stand "Nadraaien CV"

Ik heb de Extensiekit nu weer aangesloten en de ketel gaat meteen weer in bedrijf. Alle zones staan nu op "OFF". Ik vermoed alleen dat dit weinig uitmaakt.

Ik heb verder geen "warmwater" instellingen in de app.
@g00gle Je hebt configuratie een Intergas 28/24 van 2009 + Extensiekit op Opentherm + Thermostaat.

Om iets zinnigs te kunnen zeggen moeten we weten: hoe is de boel precies aangesloten? Dwz:
- Is de Extensiekit geconfigureerd met interface "D01" (dwz installatie via thermostaat: TS (draadloos) of R01 (igv bedraad met klep, geloof dat jij dat hebt), HC01, HWx, EKv, D01)
- Op welke klemmen van de extensiekit zitten de aders aangesloten?
- Op welke klemmen van de ketel zitten de aders aangesloten?
- Was de vorige thermostaat op dezelfde klemmen van de ketel aangesloten en werkte die via Opentherm, of is hier bij installatie van Tado iets aan aangepast?

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 28-02-2020 10:49 ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Mijn tweede radiatorknop van helaas net iets ouder dan 2 jaar gesneuveld. De eerste begon net voor hij 2 jaar oud werd al heel raar krakend geluid te maken en nog onder garantie kunnen vervangen. Deze dus helaas net niet meer. Hopelijk blijven de andere 2 van de set van 4 wat langer werken...
Balen, dat is wel kort. Het zwakste punt van de Tado oplossing is natuurlijk dat motortje. Heb je je ventielen gecontroleerd door ze een aantal keer goed in te drukken en zonodig een spuitje wd40 of kruipolie gegeven? Hoe zwaarder het gaat hoe sneller de motortjes het uiteindelijk opgeven natuurlijk.

• Rebbelx
Gisteren de tado slimme thermostaat starterkit gekocht. Merk wel dat als ik de oude thermostaat vervang en de tado ga ophangen, een deel van het behang meer zichtbaar zal worden. Erg mooi is het dan niet. Ik heb gezien dat tado een afdekplaat verkoopt maar deze is enorm groot (16 op 16cm). Zijn er ook andere neutrale afdekplaten waarop een tado kan geplaatst worden en die het behang mooi afdekken waar de vorige thermostaat hing en die boven iets kleiner zijn? Kan er geen terugvinden ofwel zoek ik op de foute criteria via google

• ETH0.1
Rebbelx schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:06:
Gisteren de tado slimme thermostaat starterkit gekocht. Merk wel dat als ik de oude thermostaat vervang en de tado ga ophangen, een deel van het behang meer zichtbaar zal worden. Erg mooi is het dan niet. Ik heb gezien dat tado een afdekplaat verkoopt maar deze is enorm groot (16 op 16cm). Zijn er ook andere neutrale afdekplaten waarop een tado kan geplaatst worden en die het behang mooi afdekken waar de vorige thermostaat hing en die boven iets kleiner zijn? Kan er geen terugvinden ofwel zoek ik op de foute criteria via google
3D laten printen bij een lokaal printboertje?

• Jorconmgn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 14:29
Rebbelx schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:06:
Ik maakte me ook wat zorgen, maar ben best tevreden over de afdekplaat. Hij is qua afmetingen best groot maar aangezien de thermostaat in het midden zit ziet het er best prima uit.
Stukje MDF maat naar eigen voorkeur, RAL9010 of 9016 schilderen, klaar?

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Cap schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 20:35:
Balen, dat is wel kort. Het zwakste punt van de Tado oplossing is natuurlijk dat motortje. Heb je je ventielen gecontroleerd door ze een aantal keer goed in te drukken en zonodig een spuitje wd40 of kruipolie gegeven? Hoe zwaarder het gaat hoe sneller de motortjes het uiteindelijk opgeven natuurlijk.
De ventielen zijn ook maar 2 jaar oud en gaan regelmatig open/dicht, maar ik zal ze eens checken.

Heb 't idee dat er een zwakheid in de eerste serie motortjes zat eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door woekele op 29-02-2020 08:01 ]

Ja zou kunnen, maar feit blijft dat een motortje sneller slijt als hij meer kracht moet leveren om zijn werk te doen, dus checken of het mooi soepel gaat kan nooit kwaad.

• Chris van der G
  • Laatst online: 08-12 10:22

Chris van der G

Tailchakra

Zojuist de Tado gekocht. Is de bridge puur bedoeld voor mobiel gebruik of heeft de bridge ook nog belangrijke werking voor de Tado zelf? Onze chronotherm is afgelopen nacht gesneuveld alleen heb echter niet veel tijd om in de Tado te duiken. Wilde deze nu dus even snel aansluiten en dan van't weekend rustig de tijd nemen om alles in te stellen.

Kan ik de Tado ophangen, aansluiten en gewoon handmatig besturen tot die tijd?

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Chris van der G schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:47:
Zojuist de Tado gekocht. Is de bridge puur bedoeld voor mobiel gebruik of heeft de bridge ook nog belangrijke werking voor de Tado zelf? Onze chronotherm is afgelopen nacht gesneuveld alleen heb echter niet veel tijd om in de Tado te duiken. Wilde deze nu dus even snel aansluiten en dan van't weekend rustig de tijd nemen om alles in te stellen.

Kan ik de Tado ophangen, aansluiten en gewoon handmatig besturen tot die tijd?
De bridge stuurt alles aan dus die heb je zeker nodig. Je registreert alle componenten ook via de bridge dus die je moet als eerste aansluiten,.

• Chris van der G
  • Laatst online: 08-12 10:22

Chris van der G

Tailchakra

acidfever schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:51:
[...]

De bridge stuurt alles aan dus die heb je zeker nodig. Je registreert alle componenten ook via de bridge dus die je moet als eerste aansluiten,.
Ah okay, dus cv ketel uit > chronotherm eraf > bridge aansluiten > Tado erop > cv ketel aan > bridge en Tado koppelen > registreren > instellen?

Kan het instellen ook gewoon met een VPN op het werk of moet ik daarvoor de Tado zelf ook gebruiken?

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Chris van der G schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Ah okay, dus cv ketel uit > chronotherm eraf > bridge aansluiten > Tado erop > cv ketel aan > bridge en Tado koppelen > registreren > instellen?

Kan het instellen ook gewoon met een VPN op het werk of moet ik daarvoor de Tado zelf ook gebruiken?
Tado heeft een zeer eenvoudig installatieproces wat je gewoon kunt volgen. Dus gewoon de app even installeren (of via de webbrowser) en de stappen volgen.

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 19:42
Slim schema ingesteld dat vanaf een bepaald uur de temperatuur moet zakken naar 16 graden, maar als ik dan kijk dan staat er dat er vanaf dat tijdstip het 18 graden zal wprden, waarom dan niet 16 graden zoals ingesteld?

• g00gle
Cap schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:46:
@g00gle Je hebt configuratie een Intergas 28/24 van 2009 + Extensiekit op Opentherm + Thermostaat.

Om iets zinnigs te kunnen zeggen moeten we weten: hoe is de boel precies aangesloten? Dwz:
- Is de Extensiekit geconfigureerd met interface "D01" (dwz installatie via thermostaat: TS (draadloos) of R01 (igv bedraad met klep, geloof dat jij dat hebt), HC01, HWx, EKv, D01)
- Op welke klemmen van de extensiekit zitten de aders aangesloten?
- Op welke klemmen van de ketel zitten de aders aangesloten?
- Was de vorige thermostaat op dezelfde klemmen van de ketel aangesloten en werkte die via Opentherm, of is hier bij installatie van Tado iets aan aangepast?
Hi Cap, bedankt voor je vragen. Deze hoef ik alleen niet meer te beantwoorden want Tado heeft het issue opgelost. Het bleek dat ik nog een hele oude firmware op de Extensionkit had draaien. Deze is geupdate en nu draait de ketel netjes bij warmtevraag en stopt die ook wanneer deze er niet is.

Tado gaf aan dat deze firmware versie niet kan communiceren via Opentherm met mijn ketel. Dat is dus wel gebleken, na de update werkt het perfect.

Opgelost dus 😄

[ Voor 6% gewijzigd door g00gle op 03-03-2020 08:36 ]

• Dragunov
Ik vroeg me af wat het nut is van Tado thermostatische kranen in de woonkamer, als er daar al een Tado thermostaat hangt, voor andere kamers kan ik het wel verstaan, dan kan je op afstand de temperatuur regelen per kamer.

Maar Tado klantendienst meldde me dat waar de thermostatische kranen en thermostaat zich in zelfde kamer bevinden, ze zich ook in zelfde groep moeten staan, anders zouden er conflicten zijn. En dat de thermostaat moet gekozen worden voor temperatuurbepaling en niet de kranen.

Dan zie ik niet echt het nu ervan in van Tado thermostatische kranen daar.

Of begrijp/zie ik dit verkeerd?

Bedankt!

• Jorconmgn
Dragunov schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:01:
Ik vroeg me af wat het nut is van Tado thermostatische kranen in de woonkamer, als er daar al een Tado thermostaat hangt, voor andere kamers kan ik het wel verstaan, dan kan je op afstand de temperatuur regelen per kamer.

Maar Tado klantendienst meldde me dat waar de thermostatische kranen en thermostaat zich in zelfde kamer bevinden, ze zich ook in zelfde groep moeten staan, anders zouden er conflicten zijn. En dat de thermostaat moet gekozen worden voor temperatuurbepaling en niet de kranen.

Dan zie ik niet echt het nu ervan in van Tado thermostatische kranen daar.

Of begrijp/zie ik dit verkeerd?

Bedankt!
De kranen bepalen of een radiator wel or niet warm wordt.. als er geen warmteaanvraag is in de woonkamer, maar wel in een andere ruimte verwarmd hij deze wel mee. Op zich geen probleem, maar dit kun je dus voorkomen door ook daar de kranen erop te zetten.

• Dragunov
Ja, maar je kan evengoed gewone thermostatische kranen hebben dan en niet die van Tado, maar toch een Tado thermostaat

• Jorconmgn
Dragunov schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:40:
Ja, maar je kan evengoed gewone thermostatische kranen hebben dan en niet die van Tado, maar toch een Tado thermostaat
Kan wel, alleen moet je die dan handmatig bedienen terwijl de tado kranen dit automatisch doen.

• Dragunov
Dus de Tado thermostatische kranen in die kamer krijgen dat hun opdracht via internet als je je thermostaat op een bepaalde temperatuur zet?

• Jorconmgn
Dragunov schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:54:
Dus de Tado thermostatische kranen in die kamer krijgen dat hun opdracht via internet als je je thermostaat op een bepaalde temperatuur zet?
Yup, de thermostaatkranen gaan dan open als de woonkamer opgewarmd moet worden en dicht als deze warm genoeg is.

• ETH0.1
Dragunov schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:40:
Dat kan, maar dan heb je niet de voordelen van een slim schema en/of het automatisch afwezigheid

bv de badkamer hier is smorgens op 21 graden (tussen 7:00 en 8:00), de rest van de dag staat hij op 19 graden
bij afwezigheid gaat daar de temperatuur naar 16 graden.

Bij een domme thermostaatknop staat de temperatuur altijd op 21 graden en zal, als er warmte gevraagd word vanuit een andere ruimte deze ruimte mee verwarmen en dat is dus een verlies van je warmte als je die niet nodig hebt.

Bij een Tado knop in alle ruimtes zal alleen die ruimte warm worden en de rest niet mee verwarmen = besparing

• Dutchskies
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-03-2024
Topic een beetje doorgescrolled, maar toch wat vragen voor de zekerheid.

Wij hebben een nieuwe woning gekocht (bj 2002) en ik wil gezien de indeling de thermostaten smart maken.
Beneden hebben wij in de huiskamer/keuken:
2 convectorputten en 2 radiatoren.
In het deel wat kantoor wordt 1 radiator.
Op de tweede verdieping
2 kinderkamers (1 radiator elk)
ouder slaapkamer (2 radiatoren) en op zolder
een speelkamer (1 radiator)

Verder willen wij een losse thermostaat (net alle wanden laten stucen) in de huiskamer en alle andere kamers los kunnen verwarmen.
Zit ik dan goed met een
Slimme thermostaat + extensionkit
Bridge + 9 kranen
Waarbij we de radiator op zolder als overloop gebruiken?

Dank alvast :)

• Dragunov
ETH0.1 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:30:
[...]

Dat kan, maar dan heb je niet de voordelen van een slim schema en/of het automatisch afwezigheid

bv de badkamer hier is smorgens op 21 graden (tussen 7:00 en 8:00), de rest van de dag staat hij op 19 graden
bij afwezigheid gaat daar de temperatuur naar 16 graden.

Bij een domme thermostaatknop staat de temperatuur altijd op 21 graden en zal, als er warmte gevraagd word vanuit een andere ruimte deze ruimte mee verwarmen en dat is dus een verlies van je warmte als je die niet nodig hebt.

Bij een Tado knop in alle ruimtes zal alleen die ruimte warm worden en de rest niet mee verwarmen = besparing
Ik bedoel enkel de kamer waar ook de thermostaat hangt, want Tado raadt mij aan om de Tado kranen in zelfde groep te steken als thermostaat (zelfde kamer waar thermostaat hangt), anders heb je een conflict

Andere kamers hier hebben Tado kranen en die worden inderdaad allemaal afzonderlijk geregeld

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-12 13:18
Dragunov schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Ik bedoel enkel de kamer waar ook de thermostaat hangt, want Tado raadt mij aan om de Tado kranen in zelfde groep te steken als thermostaat (zelfde kamer waar thermostaat hangt), anders heb je een conflict

Andere kamers hier hebben Tado kranen en die worden inderdaad allemaal afzonderlijk geregeld
Het punt is al uitgelegd hierboven
Voorbeeldje:
Slaapkamer met TADO thermostaat, ingesteld op 15 graden, temperatuur zakt hier onder, dus warmte nodig.
Huiskamer overdag, niemand thuis, thermostaat ingesteld op 17 graden, is 18 graden, dus geen warmte nodig

Wat er nu zal gebeuren is dat de kraan op de slaapkamer tegen de thermostaat gaat zeggen dat ie warmte nodig heeft. Omdat de normale thermostaatkranen in de huiskamer ingesteld staan op minimaal 19, staan deze open. De ketel zal aanspringen, en zal onnodig de huiskamer mee verwarmen, tot deze ook 19 graden is, of de slaapkamer op temperatuur waardoor de ketel afslaat.

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Hi

Ik heb Tado besteld. Thermostaat + 3 knoppen.
Situatie:
BG houtenvloer met vloerverwarming max 40 graden leidingen, geen radiatoren. dag en nacht 20.5 graden ivm het hout.
1e etage + badkamer en zolder: de slimme radiator knoppen. (het is daar nu koud ivm dicht gezette trappenhuis)... vandaar mijn tado aankoop.

Heb extensionkit gekocht ivm de aan te schaffen zoneklep.

Nu heb ik nog de zoneklep nodig voor de vloerverwarming beneden (open/dicht) te zetten als de tado thermostaat erom vraagt of niet. de cv ketel zal de extensionkit dan nodig hebben voor de aansturing.

Welke zoneklep moet ik kopen, ik zie daar geen informatie over..
Iemand?

[ Voor 12% gewijzigd door sweeeetje op 04-03-2020 14:29 ]

• g00gle
sweeeetje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:28:
Hi

Ik heb Tado besteld. Thermostaat + 3 knoppen.
Situatie:
BG houtenvloer met vloerverwarming max 40 graden leidingen, geen radiatoren. dag en nacht 20.5 graden ivm het hout.
1e etage + badkamer en zolder: de slimme radiator knoppen. (het is daar nu koud ivm dicht gezette trappenhuis)... vandaar mijn tado aankoop.

Heb extensionkit gekocht ivm de aan te schaffen zoneklep.

Nu heb ik nog de zoneklep nodig voor de vloerverwarming beneden (open/dicht) te zetten als de tado thermostaat erom vraagt of niet. de cv ketel zal de extensionkit dan nodig hebben voor de aansturing.

Welke zoneklep moet ik kopen, ik zie daar geen informatie over..
Iemand?
Ik heb deze: https://www.warmteservice...-trafo-24-Volt/p/37651565

Let op je leiding diameters. Knel of niet Knel etc etc.

• Dragunov
Ik denk nog een laatste vraag.

Heb al gekeken ervoor, maar hoe kan je ervoor zorgen als je jezelf op afwezig zet, dat temperatuur niet naar vorstbeveiliging gaat, maar bv naar 15 graden?

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Dragunov schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:01:
Ik denk nog een laatste vraag.

Heb al gekeken ervoor, maar hoe kan je ervoor zorgen als je jezelf op afwezig zet, dat temperatuur niet naar vorstbeveiliging gaat, maar bv naar 15 graden?
De afwezigheids temperatuur voor de bewuste kamer instellen (in slim schema van de kamer de "Afwezig" tab bovenaan kiezen en de minimale afwezigheidstemperatuur instellen )

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Dutchskies schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 00:33:
Zit ik dan goed met een
Slimme thermostaat + extensionkit
Bridge + 9 kranen
Waarbij we de radiator op zolder als overloop gebruiken?
Extensionkit heb jij alleen nodig als er geen draadjes voor je thermostaat uit de muur komen..

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
g00gle schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:30:
[...]

Ik heb deze: https://www.warmteservice...-trafo-24-Volt/p/37651565

Let op je leiding diameters. Knel of niet Knel etc etc.
top, ik ga deze halen bij warmte service, ik heb knel 22 dus komt goed.

• g00gle
sweeeetje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:02:
[...]

Dat heb ik ook, dan voldoet deze inderdaad echt prima. Vergeet je niet dat er een bypass tussen moet, of laat je ergens een radiator altijd open staan?

[ Voor 16% gewijzigd door g00gle op 05-03-2020 07:28 ]

• Dutchskies
AapBart schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:46:
[...]

Extensionkit heb jij alleen nodig als er geen draadjes voor je thermostaat uit de muur komen..
Vrouwlief wil geen thermostaat aan de muur, dus geen keuze :/

• g00gle
Dutchskies schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Vrouwlief wil geen thermostaat aan de muur, dus geen keuze :/
Waar dan :O in een la?
Je zal toch iets moeten hebben om de temperatuur te meten en daarmee je warmte vraag aan te sturen..

• robkrekel
Behalve als je de vloerverwarming altijd aan laat staan, en de thermostaat puur gebruikt om de radiatoren aan te sturen toch? Of ik begrijp er weer eens niets van, dat kan ook :+

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• g00gle
Ook je vloerverwarming heeft sturing nodig. Weliswaar binnen temperaturen die dicht bij elkaar liggen.
Als je namelijk je vloerverwarming continu voorziet van bijvoorbeeld 40 graden water, dan wordt het vanzelf erg warm in huis. (dit gebeurd wanneer de ketel continu warmte vraag ontvangt voor de vloerverwarming).

• robkrekel
Dat zeg ik, ik begrijp er weer eens niets van (of eigenlijk had ik gewoon niet goed gelezen |:( )

• Dutchskies
g00gle schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:00:
[...]

Waar dan :O in een la?
Je zal toch iets moeten hebben om de temperatuur te meten en daarmee je warmte vraag aan te sturen..
Zal op een bijzzet tafel naast de bank komen.
Ze vind het lelijk aan de muur..en ze is zwanger dus ik ga geen moeite doen om haar van die gedachte af te brengen...met hormonen valt niet rationeel te praten.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dutchskies schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Ze vind het lelijk aan de muur..en ze is zwanger dus ik ga geen moeite doen om haar van die gedachte af te brengen...met hormonen valt niet rationeel te praten.
Pick your battles enzo, maar: LOL - wat een waanzin. :D Sterkte.

• Dutchskies
MrAcid schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:06:
[...]

Pick your battles enzo, maar: LOL - wat een waanzin. :D Sterkte.
Rationeel klopt het ook nog wel hoor.
Thermostaat zou onder een wtw uitgang en naast de deur komen. Altijd lagere temperatuur daar dan op de plek waar je daadwerkelijk zit.

En verder dank.

• g00gle
Dutchskies schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:58:
[...]

& Wat je later zij over uitgang WTW.

Dat lijkt me geen goed idee. Hoe ziet je situatie er verder uit? Heb je vloerverwarming? Is deze vloerverwarming voorzien van zoneklep?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-12 18:02
Momenteel vreselijke ruzie met Tado. DIng blijft maar verwarmen terwijl woonkamer allang op de ingestelde temperatuur is (20.5). Het is nu 23 graden hier en ketel blijft maar zeggen verwarmen LT zone. Ramen heb ik nu even open gezet.

We hebben beneden vloerverwarming (20.5gr). 2 tado kranen op de kinderkamers (18gr) en 2 domme kranen welke altijd uitstaan.

Ketel is de hele nacht maar aan het stoken geweest zodat wij lekker in de 24 graden beneden kwamen??

Wat kan hier aan de hand zijn? Druk is goed. Temp op thermostaat komt ook overeen met een externe temp sensor.

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:43
sweeeetje schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:02:
[...]

Prima oplossing hoor, maar ik vraag me af waarom niet meer mensen kiezen voor een afsluiter met Tado radiatorknop erop. Dat kost nog geen 100 euro. Terwijl een zone afsluiter zoals deze met extensionkit, kabels en afwerking al eerder op 300 euro zit. Mis ik daar iets in?

In mijn geval zou ik dan de thermostaat en de radiatorknop toevoegen aan dezelfde ruimte en is de werking volgens mij identiek aan de versie met de extensionkit.

• Jackazz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-08-2021
Sinds een paar maanden gebruik ik naar volle tevredenheid de Tado. Ik heb alleen één vraag waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Misschien weten jullie of het uberhaupt mogelijk is.

Ik heb de Tado gekoppeld aan mijn Google Home en heb de Tado app geinstalleerd op een Andriod telefoon. Ik zoek eigenlijk naar een mogelijkheid om met een druk op de knop (bv met een widget) de verwarming aan te zetten zonder dat ik hier de hele app voor hoef te openen. De Tado app heeft geen widgets hiervoor en volgens mij kan ik dit nu ook nog niet met de Google Home.

Een smartschedule gaat bij ons niet werken omdat mijn vrouw onregelmatig werkt,

• ETH0.1
lowfi schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:00:
Ketel is de hele nacht maar aan het stoken geweest zodat wij lekker in de 24 graden beneden kwamen??

Wat kan hier aan de hand zijn? Druk is goed. Temp op thermostaat komt ook overeen met een externe temp sensor.
Dit klinkt als verkeerd aangesloten, wat voor ketel heb je, hoe is die aangesloten en wat zijn de instellingen op je tado?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-12 18:02
ETH0.1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:45:
[...]

Dit klinkt als verkeerd aangesloten, wat voor ketel heb je, hoe is die aangesloten en wat zijn de instellingen op je tado?
Het draait al 2 jaar op dezelfde manier. Het is een Itho Daalderop ketel van 2 jaar oud ook...

Eens in de zoveel tijd gaat ie over de rooie en lijkt het nu vaker te zijn.

Enige wat in de tussentijd is veranderd zijn de apps en wellicht firmwares.

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
lowfi schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Het draait al 2 jaar op dezelfde manier. Het is een Itho Daalderop ketel van 2 jaar oud ook...

Eens in de zoveel tijd gaat ie over de rooie en lijkt het nu vaker te zijn.

Enige wat in de tussentijd is veranderd zijn de apps en wellicht firmwares.
Komt mij niet onbekend voor. Mijn vorige, 15 jaar oude Itho, ketel ontspoorde na Tado updates ook wel eens op een dergelijke manier. Tado heeft dat onderzocht maar kon geen relatie tussen updates en de storingen ontdekken. Bleef een raadsel. Sinds een jaar heb ik een nieuwe ketel en heeft het euvel zich niet meer voorgedaan.
Upgrade van oude (V3) naar nieuwe (V3+) app is nu maar een tientje dus ik heb de stap maar genomen.

Overigens een timer relais tussen de Tado thermostaat en de zoneklep aangesloten zodat de klep pas dicht gaat nadat de nadraaitijd van de pomp voorbij is, c.a. anderhalve minuut nadat het relais van de Tado uitschakelt. Wel zo relaxed. Beneden timer relais, boven aansluitkastje van de Danfoss AMZ112 zoneklep. (Tado praat via extensiekit volgens Opentherm met de cv ketel, thermostaat schakelt de klep).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cCCxRM2Y/IMG-7200.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door Cap op 09-03-2020 10:32 ]

• MR0522
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-03-2022
Wellicht is IFTTT een optie? Heb even gekeken in de IFTTT app en er zijn al veel tiles gemaakt om het een ander te kunnen aansturen.
Jackazz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:58:
Sinds een paar maanden gebruik ik naar volle tevredenheid de Tado. Ik heb alleen één vraag waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Misschien weten jullie of het uberhaupt mogelijk is.

Ik heb de Tado gekoppeld aan mijn Google Home en heb de Tado app geinstalleerd op een Andriod telefoon. Ik zoek eigenlijk naar een mogelijkheid om met een druk op de knop (bv met een widget) de verwarming aan te zetten zonder dat ik hier de hele app voor hoef te openen. De Tado app heeft geen widgets hiervoor en volgens mij kan ik dit nu ook nog niet met de Google Home.

Een smartschedule gaat bij ons niet werken omdat mijn vrouw onregelmatig werkt,

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12 23:50

itsalwaysme

Graast voor DB

Cap schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:03:
Upgrade van oude (V3) naar nieuwe (V3+) app is nu maar een tientje dus ik heb de stap maar genomen.

Overigens een timer relais tussen de Tado thermostaat en de zoneklep aangesloten zodat de klep pas dicht gaat nadat de nadraaitijd van de pomp voorbij is, c.a. anderhalve minuut nadat het relais van de Tado uitschakelt. Wel zo relaxed. Beneden timer relais, boven aansluitkastje van de Danfoss AMZ112 zoneklep. (Tado praat via extensiekit volgens Opentherm met de cv ketel, thermostaat schakelt de klep).

[Afbeelding]
Kon je geen DIN rail vinden? Ik vind je timer erg creatief opgehangen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Dank voor het compliment. Die DIN rail lag niet in huis nee. Hier is niks mis mee, het hangt. Bovendien zou ie met een DIN rail irritant ver uitsteken met zijn lange zijde. 't boeit niet voor 1 zo'n gevalletje, het zit allemaal in een oude kast van 1m2 met leidingen, stokoude (keuken)tegeltjes, etc etc. dus het hoeft er echt niet mooi uit te zien. Meterkast zit elders.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 09-03-2020 16:32 ]

• m.robers
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
De upgrade naar V3+ is nu maar 10eur; is dat de moeite waard? Zijn alle functies uit de oude versie nu ook in de nieuwe? Dus wijziging tot volgende timer-slot en weergave van warmtevraag per zone?

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Het enige wat ik mis in de nieuwe app is, wijzigen tot X of als niemand meer thuis is. X= timer of volgende wijziging in schema.
@menzo je bedoelt zeker dat je de keuze direct kan aapassen vanuit de handmatige bediening van een kamer. Je kan het standaardgedrag per kamer nl wel instellen bij Instellingen > Kamernaam > Tot de volgende automatische verandering / Timer / Tot beëindigd door gebruiker.

@m.robers
Wat er verder echt heel erg mist:
  • Sorteren van de kamers. Waar je met de V3 app kamers kan sorteren is in de v3+ app het sorteren van de tiles op het hoofdscherm niet mogelijk (kamers, klimaat, geolocatie, energieverbruik) . Dit is natuurlijk een basic behoefte voor een gebruiker en zou kunnen door simpelweg de tile ingedrukt te houden met een longpress en dan slepen (conform tiles in iOS). Het kan geloof ik wel met een omweg, namelijk door op de OUDE webinterface de volgorde te wijzigen, maar zou natuurlijk gewoon in de nieuwe app moeten zitten.
  • Swipen tussen kamers. Als je in een zone/kamer zit kan je niet rechts / links swipen naar de volgende / vorige kamer, zoals dat wel kan in de V3 app. Dit is natuurlijk heel voor de hand liggend en handig en er is geen enkele reden om dit niet ook in de V3+ app in te bouwen.
  • De golfjes die in de V3 app met 0, 1, 2, of 3 stuks aangeven of en hoe hard de ketel aan het werk is (laatste igv Opentherm) ontbreken in de V3+ app. Dit zou gewoon PER zone / kamer op het hoofdscherm getoond moeten worden. Op de tile van elke kamer staat de temperatuur waarnaast de golfjes perfect kunnen, er is nog zat ruimte. Je ziet dan direct vanuit het hoofdscherm welke kamer aan het verwarmen is. Erg prettig en informatief als je een zuinig/slim stookgedrag nastreeft. Verder hoort het na het kiezen van een zone / kamer natuurlijk ook daar op het scherm te staan, naast de temperatuur.
Edit, zo zou ik het dus willen (en velen met mij als ik het tado support forum mag geloven ;)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ2X0fI9g1o1CDGLlQWa4uSI-7U=/800x/f/image/mx7G40NvPXqt7RcTd3Ey11qG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 09-03-2020 18:02 ]

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

menzo schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:58:
Het enige wat ik mis in de nieuwe app is, wijzigen tot X of als niemand meer thuis is. X= timer of volgende wijziging in schema.
Dat is voor mij dus een absolute NO GO om over te stappen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Ortep schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Dat is voor mij dus een absolute NO GO om over te stappen
"Wijzigen tot" bij handmatige bediening zit gewoon in de V3+ app met de opties:

1. Tot de volgende automatische verandering
2. Timer
3. Tot beëindigd door de gebruiker.

Je kiest dan wel per kamer het standaard gedrag bij handmatige bediening.

Ik zie persoonlijk niet zo veel functie voor bij iedere handmatige bediening 1 van de bovenstaande opties kiezen. Handmatig bedienen is als het goed is per definitie al een uitzondering bij dit systeem.

[ Voor 28% gewijzigd door acidfever op 09-03-2020 16:58 ]

• menzo
Maar de optie tot niemand thuis zit er niet meer bij.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

menzo schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:57:
Dan neemt je afwezig instelling het over dus die optie heeft niet zo veel zin toch?
Er is natuurlijk een scenario waarin dat een keer nuttig kan zijn maar hoe vaak komt dat voor en hoe essentieel is het?

Deze optie kan namelijk ook voor veel onnodig energie verbruik zorgen. Stel je kiest op vrijdagmiddag om een kamer met die instelling te verwarmen naar 22 graden en je bent het hele weekend thuis maar komt na die vrijdagmiddag verder niet meer in die ruimte.

Dan staat die kamer constant te verwarmen terwijl het weer volgen van het ingestelde klokprogramma een veel logischer scenario is.

[ Voor 51% gewijzigd door acidfever op 09-03-2020 17:01 ]

menzo schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:57:
Maar dat zit in de V3 app ook niet toch? Dus dat is dan geen verschil dat je gaat merken na upgraden van V3 en V3+.

V3 (per handmatige actie te kiezen én er is een standaard instelling per kamer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QET_Xlx81NsKnIWcb63k5g4rYDo=/f/image/XuY5DxhlTh9IHp4yb35PKakO.png

V3+ (standaard instelling per kamer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la9RuIsRy5jMU1QPppZzNUjYUt4=/f/image/ysDwO32BUjteOas8XUyIeedz.png

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 09-03-2020 17:29 ]

Cap schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Maar dat zit in de V3 app ook niet toch? Dus dat is dan geen verschil dat je gaat merken na upgraden van V3 en V3+.

V3 (per handmatige actie te kiezen én er is een standaard instelling per kamer):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor een handmatige modus die op het tado apparaat gestart is, is er geen verschil tussen V3 en V3+ (beide hebben de 3 opties die te zien zijn in uw post)

Voor een handmatige modus die via de tado app gestart is, is er een klein verschil:
- V3 app: Tot de volgende automatische modus
- V3+ app: Tot het volgende tijdsblok in uw schema (ook timer en "oneindig" zijn ook aanwezig)

• menzo
Cap schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:28:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tot volgende automatische verandering bevatte ook afwezigheid. Hier een screenshot uit de oude handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6517TuqnOuFJPIXnaKeSfyZyU8=/f/image/o536TmyCyDSBTsXlokpFb2h6.png

https://support.tado.com/...ndmatige-bediening-actief
Op deze support pagina staat het ook bij: Tot de volgende automatische verandering

[ Voor 9% gewijzigd door menzo op 09-03-2020 17:43 ]

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09
Ik ben een paar maanden geleden overgestapt maar zou het niet aanraden. Inderdaad "Tot volgende automatische verandering" werkt niet meer. Vind ik absurd.
En de golfjes zijn ook verdwenen.Ik vond de oude versie overzichtelijker.
Pagina: 1 ... 99 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!