Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimshaker schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:35:
Wij maken met onze huidige thermostaat helemaal geen gebruik van een schema, we zetten de verwarming altijd handmatig aan/uit. Mijn vriendin heeft erg onregelmatige werktijden. We proberen er al rekening mee te houden de verwarming ’s avonds, of voordat we weg gaan, een half uur eerder uit te zetten. Tado begint juist met verwarmen voordat je thuis bent. Het comfort zal hoger zijn, maar zal er in onze situatie dan toch nog bespaart kunnen worden?
Kun je met bijvoorbeeld IFTTT op basis van afspraken in Google Calendar de verwarming ook net voor je weg gaat lager laten zetten?

Mijn vriendin is koelbloediger dan ik, als ik alleen thuis ben mag de verwarming van mij best een graad lager staan dan als mijn vriendin en de kinderen thuis zijn. Valt dit ook te regelen met Tado op basis van herkenning aanwezige telefoon?

Ons huis is nu zeg maar één grote zone, de thermostaat zit in de woonkamer. Als we het boven op de badkamer of slaapkamers warm willen hebben moet de thermostaat beneden aanstaann en steeds radatiorkranen beneden dichtdraaien is niet te doen, dus wordt beneden ook verwarmd. Wat is het handigst en goedkoopst om dit op te lossen? Dus enkel badkamer verwarmen zonder dat woonkamer/keuken warmer wordt (zonder handmatig knoppen dicht te moeten draaien) Tado radiatorknoppen plaatsen (zowel beneden als boven?) of een loodgieter op een of andere manier zones laten maken? (de woonkamer is vrij groot, er zitten 4 radiatoren in, wordt duur om daar overal een knop op te zetten.)

Ik heb geen Apple Homekit nodig ivm geen appleapparatuur. Is v2 ook voldoende om zones correct aan te sturen of heb je dan wel v3 nodig?

Uit dit topic is me duidelijk geworden dat je thermische radiatorknoppen nodig hebt, maar ik had vooraf geen idee wat dat was. Het lijkt me dat wat verduidelijking hierover op de tado site geen kwaad kan voordat mensen knoppen bestellen die ze niet kunnen gebruiken zonder meer dingen aan de radiator te vervangen.
Bij het terugkomen doen wij inderdaad aan voorverwarmen. Dat kunt u ook uitzetten indien gewenst zodat tado beging met verwarmen als u thuis bent en niet daarvoor.
Hier kunnen de andere forumgebruikers misschien beter antwoord op geven:
Kun je met bijvoorbeeld IFTTT op basis van afspraken in Google Calendar de verwarming ook net voor je weg gaat lager laten zetten?

Valt dit ook te regelen met Tado op basis van herkenning aanwezige telefoon?
Nu nog niet, iets vergelijkbaars met dit staat wel op de planning (langere termijn).

Dit is in de meeste gevallen goedkoper:
tado radiatorknoppen plaatsen (zowel beneden als boven?)

Ik heb geen Apple Homekit nodig ivm geen appleapparatuur. Is v2 ook voldoende
Zeker, enige verschil V2 en V3 = HomeKit

Gelukkig hebben alle klanten een "niet goed geld terug garantie" zodat ze dan altijd de tado terug kunnen sturen als ze besluiten om niet hun radiatorkranen naar thermostatische kranen te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
tado schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:51:
[...]
Bij het terugkomen doen wij inderdaad aan voorverwarmen. Dat kunt u ook uitzetten indien gewenst zodat tado beging met verwarmen als u thuis bent en niet daarvoor.
De Tado thermostaat is nu bij mij een paar weken echt aan het verwarmen maar ik merk niet goed dat hij constateert dat ik van mijn werk onderweg ben naar huis en dan het huis voorvervarmt

Ik open de app regelmatig in de trein naar huis om te kijken of hij al door heeft dat ik naar huis ga maar gedurende de hele treinrit blijft mijn locatie op de buitenste cirkel staan.
Pas als ik lopende naar huis weer vlak bij huis ben springt mijn positie naar de binnenste cirkel maar dan is er geen tijd meer om mijn huis voor te verwarmen en kom ik toch in een erg frisjes huis thuis
Ik heb location services aan staan op de telefoon en ook de Tado app staan bij de apps die 'Precise location' gegevens mogen gebruiken en ook bij de applicaties die in de 'Background' mogen draaien.

Helaas kan ik als ik de app open in de trein nergens in de app controleren of hij echt weet waar ik ben of wat voor geofencing rule/grensafstand de app gebruikt om te herkennen dat ik van werk naar huis onderweg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:17
TWyk schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:16:
De Tado thermostaat is nu bij mij een paar weken echt aan het verwarmen maar ik merk niet goed dat hij constateert dat ik van mijn werk onderweg ben naar huis en dan het huis voorvervarmt
Op welke modus staat Tado bij jou, Eco, Balance of Comfort? Ik merkte zelf dat Eco en Balance heel erg laat beginnen met het verwarmen..

Dit is het verloop van het setpoint in relatie tot de afstand zoals ik die vorig jaar had geregistreerd.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/24lmw5e.jpg
(x-as = afstand in km ; y-as = temperatuur)

Wat mij betreft zou het verloop van alle drie anders moeten zijn, minder drastisch in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Timmy schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:52:
[...]

Op welke modus staat Tado bij jou, Eco, Balance of Comfort? Ik merkte zelf dat Eco en Balance heel erg laat beginnen met het verwarmen..

Dit is het verloop van het setpoint in relatie tot de afstand zoals ik die vorig jaar had geregistreerd.
[afbeelding]
(x-as = afstand in km ; y-as = temperatuur)

Wat mij betreft zou het verloop van alle drie anders moeten zijn, minder drastisch in het begin.
In twee van de drie varianten had jij dus ook pas dat de Tado startte met verwarmen als je nog maar 1 km van huis was.
Hoe heb jij die afstanden tov de temperatuur eigenlijk gemeten?

Ik heb trouwens geen Eco, Balance of Comfort optie in de app.
Waar zit die optie?

[ Voor 10% gewijzigd door TWyk op 21-10-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
TWyk schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:29:
In twee van de drie varianten had jij dus ook pas dat de Tado startte met verwarmen als je nog maar 1 km van huis was.
Hoe heb jij die afstanden tov de temperatuur eigenlijk gemeten?

Ik heb trouwens geen Eco, Balance of Comfort optie in de app.
Waar zit die optie?
Ik heb gemeten via Home Assistant, een home automation systeem.

Eco/Balance/Comfort kan je instellen via "Smart Schedule" (icon rechtsboven) en dan boven "Away" selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Timmy schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:43:
[...]

Ik heb gemeten via Home Assistant, een home automation systeem.

Eco/Balance/Comfort kan je instellen via "Smart Schedule" (icon rechtsboven) en dan boven "Away" selecteren.
ah, ok, dank je voor deze info.
Ik zit op Balance.
Misschien volgende week eens kijken wat die Comfort stand voor effect heeft.

Toch vind ik het nu nog steeds jammer dat het voorverwarmen van mijn huiskamer in deze gemiddelde stand blijkbaar pas als ik op minieme afstand van het huis ben, getriggerd wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door TWyk op 21-10-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
TWyk schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:49:
Ik zit op Balance.
Misschien volgende week eens kijken wat Comfort stand voor effect heeft.
Waarschijnlijk een positief effect, in de laatste minuten totdat je thuis bent moet er immers minder verwarmd worden. In mijn gevalt lukte dat niet, slechts een paar minuten en dan (in hartje winter) 1.5 graad verwarmen dat werd 'm niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Timple schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:49:
Hoi allemaal,

Ik heb thuis een NEFIT EcomLine HRC 30H. Deze werkt samen met een modulerende thermostaat van Nefit.

Van Tado support begreep ik dat deze in de herfst ondersteund zou gaan worden, maar dit is ondertussen verplaatst naar Maart :'(

Nu is mijn issue dat de ketel 's nachts flink aan het stoken is om de 10cm dikke cementdekvloer bovenop mijn vloerverwarming op te stoken. Vervolgens komt daar overdag de zon bij en schiet de temperatuur flink door. Met als gevolg dat de ketel pas laat in de nacht weer aan springt als het weer helemaal is afgekoeld.

Oftewel, ik heb een modulerende thermostaat die eigenlijk weinig aan het moduleren is.

Tado leek me hiervoor wel geschikt omdat deze rekening kan houden met de buiten temperatuur. Volgens mij is dit in combinatie met mijn trage systeem nu de oorzaak van deze schommelingen.

Nu zou ik er voor komende winter een NEFIT EASY CONNECT adapter tussen kunnen zetten van €35,- die de vertaling tussen het nefit protocol en opentherm maakt.

En nu de hamvraag:

Denken jullie dat deze 35 euro de moeite waard is?
Met andere woorden, verdien ik deze terug naar jullie mening?
Indien je je CV en systeem goed hebt ingeregeld stook je met hele lage aanvoertemperaturen (35 graden). Blijf eens een week stoken zoals je nu doet en stook eens een week met een constante temperatuur (20 graden). Hou je verbruik bij op Mindergas.nl want het kan met zo'n traag systeem wel eens lonend zijn om gewoon een constante temperatuur aan te houden.

Stel anders je vraag eens hier: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:41:
Vraag aan support van Tado

Met veel belangstelling volg ik dit topic.

Ik heb zodra het kouder wordt problemen, mijn tap water wordt dan niet warm genoeg. Handwarm. De ketel krijgt het dan niet voor elkaar heet water te leveren. Type Tzerra M24c CCS en werkt op propaan.

Remeha is er al diverse keren bij geweest, deze week is mijn Tado eraf gehaald om als laatste fase te bekijken wat er mis is, ze vermoeden dat er een probleem ontstaat door de Tado.
Ik zelf denk daar anders over, maar goed ik geef ze deze kans.

Mijn vraag, kan het zijn dat de Tado een storing veroorzaakt dat de Ketel het tapwater niet meer heet genoeg kan krijgen? Het doet zich alleen voor in de koudere peoriode van het jaar

Graag je reactie
Stel je vraag eens hier:Gas besparen door middel van CV tuning deel II Zitten echte kenners op het forum. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ammaniti schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:13:
Hi, ik heb sinds een tijdje de tado-thermostaat in gebruik in mijn mini-huisje. Hij bevalt erg goed, maar ik heb een redelijk groot temperatuur verschil tussen mijn beneden- en bovenverdieping. Boven is het namelijk een paar graden kouder dan beneden. Is het mogelijk om dit te verbeteren? :)

Situatie:

Beneden:
- +- 25 m2
- Ketel
- 4 radiatoren, waarvan er meestal 2 aan staan (probleem lijkt ook te bestaan als maar 1 of juist alle radiatoren aan staan)

Boven:
- +- 10m2
- Thermostaat
- 1 radiator
Installatie is uit balans. Lees topicstart hier maar eens: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 13:06
Hallo,
Vandaag heb ik mijn tado thermostaat ontvangen en ik ben er zo tevreden over dat ik erover denk om een tweede unit te bestellen voor de slaapkamer.
Zijn daar nog extra maatregelen voor nodig of is een extention pack voldoende?

Opstelling is vloerverwarming en met kranen zijn verschillende zones handmatig te regelen. De wens is om dit natuurlijk automatisch te laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Vragen zijn beantwoord.

[ Voor 118% gewijzigd door AngelusHD op 24-10-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 22:12

MethinX

't is wat!

Ik overweeg tado aan te schaffen in mijn nieuwe huis en heb een vraag over de geofencing functie. Als ik het goed begrijp gaat het setpoint verder omlaag als je verder weg bent. Maar daar is verder niks aan in te stellen. Klopt dat? Hoe werkt dit dan als je bv op 1km afstand van je huis werkt? Blijft ie dan de hele dag hoger staan?

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:58
MethinX schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:10:
Ik overweeg tado aan te schaffen in mijn nieuwe huis en heb een vraag over de geofencing functie. Als ik het goed begrijp gaat het setpoint verder omlaag als je verder weg bent. Maar daar is verder niks aan in te stellen. Klopt dat? Hoe werkt dit dan als je bv op 1km afstand van je huis werkt? Blijft ie dan de hele dag hoger staan?
Je hebt 3 standen, je kan de standaard temp/afstand grafiek zien in de post van Timmy een paar posts eerder. Ik heb hier ook een keer gelezen dan de support de afstand wanneer de geofencing functie aan gaat kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX

MethinX

't is wat!

menzo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:35:
[...]

Je hebt 3 standen, je kan de standaard temp/afstand grafiek zien in de post van Timmy een paar posts eerder. Ik heb hier ook een keer gelezen dan de support de afstand wanneer de geofencing functie aan gaat kan aanpassen.
Ah duidelijk, thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
menzo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:35:
Support kan inderdaad wat dingen fine-tunen. Maar ik zou beginnen met het kiezen welke standaard instelling (Eco, Balance of Comfort) het dichtst bij jouw verwachting komt. Dat is een mooi startpunt om verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
symen89 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:02:
Hallo,
Vandaag heb ik mijn tado thermostaat ontvangen en ik ben er zo tevreden over dat ik erover denk om een tweede unit te bestellen voor de slaapkamer.
Zijn daar nog extra maatregelen voor nodig of is een extention pack voldoende?

Opstelling is vloerverwarming en met kranen zijn verschillende zones handmatig te regelen. De wens is om dit natuurlijk automatisch te laten doen
Kunt u misschien foto's sturen van wat u precies wil aansturen naar support@tado.com ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Nu dat ik weet welke producten ik moet aanschaffen om mijn wensen te vervullen wat tevens erg goed kan met Tado. Dit wetende en ook dat het support erg goed is trekt mij dus naar dit product.

Veel functies zijn mij dan ook veel waard, het zelf lerende of je slaapt en het kunnen regelen met verschillende protocollen is natuurlijk een +.

Nu mijn vraag, in hoeverre is dit product afhankelijk van het internet, dit betreft het weer informatie, misschien in de toekomst een buiten weer sensor? Waar worden de gegevens van mijn zelf lerende systeem opgeslagen? Is dit product nog wel slim zodra het bedrijf omvalt? iets wat we natuurlijk niet willen horen maar wel de realiteit kan zijn, dus ook rekening mee moeten houden.

Dit is puur dat ik zeker weet dat ik voor in de toekomst een goed product aanschaf, dat de support nu super goed is daar twijfel ik niet aan.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
AngelusHD schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:39:
Nu mijn vraag, in hoeverre is dit product afhankelijk van het internet, dit betreft het weer informatie, misschien in de toekomst een buiten weer sensor? Waar worden de gegevens van mijn zelf lerende systeem opgeslagen? Is dit product nog wel slim zodra het bedrijf omvalt? iets wat we natuurlijk niet willen horen maar wel de realiteit kan zijn, dus ook rekening mee moeten houden.
Zo goed als elk consumentenproduct dat je via je mobiel kan bedienen maakt gebruik van een centrale server. Tado, Nest, Honeywell, etc, ze maken er allemaal gebruik van. Zou het bedrijf achter het product omvallen dan valt een goed deel van de functionaliteit weg maar je kan altijd nog handmatig (via de thermostaat) je CV bedienen.

Je kan natuurlijk altijd zelf iets bouwen. Home automation software stelt je in staat verschillende apparaten (thermostaat, thermostaatknop etc etc) te koppelen en te bedienen. Het vergt de juiste componenten, een uitgedacht idee en tijd om het te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 07:07
TWyk schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:49:
[...]

ah, ok, dank je voor deze info.
Ik zit op Balance.
Misschien volgende week eens kijken wat die Comfort stand voor effect heeft.

Toch vind ik het nu nog steeds jammer dat het voorverwarmen van mijn huiskamer in deze gemiddelde stand blijkbaar pas als ik op minieme afstand van het huis ben, getriggerd wordt.
Ik heb hetzelfde, alleen gebruik ik niet die 3 standen, maar een door mijzelf ingestelde Away temperatuur. Er wordt pas laat gestart met verwarmen, soms pas wanneer ik thuis ben. Het zou fijn zijn als je zelf de grens kon instellen, bijv. starten met voorverwarmen op x km afstand. 1 km heb ik in een minuut overbrugd, dus dat ene minuutje helpt niks in temperatuur en kom ik in een koud huis thuis.

Edit: Nu ingesteld op Eco ipv minimum temperatuur , even kijken of dat beter gaat.
Edit2: Blijkbaar is Eco 13,2 graden, toch maar op Balance gezet, 14,7 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Jimster op 25-10-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 16:56

Aldmar

Niks...

Nu de herfst is begonnen en de tado dus vaker aanslaat om te gaan verwarmen, valt mij op dat er heel duidelijk een relais hoorbaar is bij aan/afslaan. Hij hangt in de woonkamer en om de zoveel tijd hoor je een duidelijke 'klik' uit de tado komen.

Hoort dit zo? Het is geen ramp, maar ik vind het een beetje slordig. Ik had niet verwacht dat er nog iets van een relais aanwezig zou zijn in het binnenwerk van de tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emaurer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06-2024

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

Ik hoor helemaal niets.....relais????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:38

Sabbi

je denkt aan mij.

Als je ketel op 230 volt geschakeld wordt gebruikt Tado inderdaad een relais, dat is eigenlijk wel de beste/meest robuuste manier op dat te doen. Bij Opentherm of andere digitale/laagspanning sturingen wordt het relais niet gebruikt, dus dan hoor je niets.

Als het je echt hindert is de makkelijkste oplossing om de extension kit (40 euro bij amazon.de) te kopen, en die direct aan de ketel te monteren. Je moet dan even met support regelen dat ze je account aanpassen dat de sturing over de extension kit gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Sabbi op 25-10-2016 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Jimster schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 20:20:
[...]

Ik heb hetzelfde, alleen gebruik ik niet die 3 standen, maar een door mijzelf ingestelde Away temperatuur. Er wordt pas laat gestart met verwarmen, soms pas wanneer ik thuis ben. Het zou fijn zijn als je zelf de grens kon instellen, bijv. starten met voorverwarmen op x km afstand. 1 km heb ik in een minuut overbrugd, dus dat ene minuutje helpt niks in temperatuur en kom ik in een koud huis thuis.

Edit: Nu ingesteld op Eco ipv minimum temperatuur , even kijken of dat beter gaat.
Edit2: Blijkbaar is Eco 13,2 graden, toch maar op Balance gezet, 14,7 graden.
Ik heb vandaag de hele tijd de Tado (beta) app open gehad op de terugreis in de trein en lopend naar huis. 20 minuten in de trein zonder dat de Tado app merkt dat ik naar huis ga.
Op het thuisstation minder dan 1 km van huis zie ik nog dat de positie van mijn avatar in de Tado qua richting wijzigt maar de verwarming blijft gewoon uit.
Pas tien minuten later als ik al diverse minuten thuis ben start de Tado app het heating programma weer.
Dat is niet fijn.
Het is dan gewoon te koud en het duurt te lang voor het huis opwarmt.

De geofencing functie van de Tado lijkt gewoon absoluut niet goed genoeg te werken en je kunt er ook niks aan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aldmar schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:08:
Nu de herfst is begonnen en de tado dus vaker aanslaat om te gaan verwarmen, valt mij op dat er heel duidelijk een relais hoorbaar is bij aan/afslaan. Hij hangt in de woonkamer en om de zoveel tijd hoor je een duidelijke 'klik' uit de tado komen.

Hoort dit zo? Het is geen ramp, maar ik vind het een beetje slordig. Ik had niet verwacht dat er nog iets van een relais aanwezig zou zijn in het binnenwerk van de tado.
Zie reactie van Sabbi, perfecte uitleg.
TWyk schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:53:
[...]

Ik heb vandaag de hele tijd de Tado (beta) app open gehad op de terugreis in de trein en lopend naar huis. 20 minuten in de trein zonder dat de Tado app merkt dat ik naar huis ga.
Op het thuisstation minder dan 1 km van huis zie ik nog dat de positie van mijn avatar in de Tado qua richting wijzigt maar de verwarming blijft gewoon uit.
Pas tien minuten later als ik al diverse minuten thuis ben start de Tado app het heating programma weer.
Dat is niet fijn.

De geofencing functie van de Tado lijkt gewoon absoluut niet goed genoeg te werken en je kunt er ook niks aan instellen.
U kunt veranderen van eco naar comfort.
Als dat het probleem niet oplost graag contact opnemen met onze support (support@tado.com).

[ Voor 24% gewijzigd door tado op 26-10-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Sabbi schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:39:
Als je ketel op 230 volt geschakeld wordt gebruikt Tado inderdaad een relais, dat is eigenlijk wel de beste/meest robuuste manier op dat te doen. Bij Opentherm of andere digitale/laagspanning sturingen wordt het relais niet gebruikt, dus dan hoor je niets.
Begrijp ik het nu goed dat mijn CV op dit moment blijkbaar niet via Opentherm aangestuurd wordt? Dit zou wel de bedoeling moeten zijn!

Ik had een "Honeywell chronotherm vision" thermostaat en heb deze door de tado vervangen volgens het stappenplan van tado. Ging zonder problemen. Ging er altijd vanuit dat de honeywell ook Opentherm aangesloten zat...

Vreemd, zal er eens induiken hoe de thermostaat nu precies aangesloten zit.

Gaat trouwens om een Intergas Kompakt 36/30.

-edit- Iemand een plaatje of link hoe de bedrading via opentherm aangesloten dient te worden op de Tado zelf? Via de site van tado zelf kan ik het niet vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Aldmar op 26-10-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Aldmar schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:07:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat mijn CV op dit moment blijkbaar niet via Opentherm aangestuurd wordt? Dit zou wel de bedoeling moeten zijn!

Ik had een "Honeywell chronotherm vision" thermostaat en heb deze door de tado vervangen volgens het stappenplan van tado. Ging zonder problemen. Ging er altijd vanuit dat de honeywell ook Opentherm aangesloten zat...

Vreemd, zal er eens induiken hoe de thermostaat nu precies aangesloten zit.

Gaat trouwens om een Intergas Kompakt 36/30.

-edit- Iemand een plaatje of link hoe de bedrading via opentherm aangesloten dient te worden op de Tado zelf? Via de site van tado zelf kan ik het niet vinden.
Kijk eerst even na hoe de bedrading op de ketel aangesloten zit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WgRELoQ.png

Alleen als de ketel aangesloten zit op connectors 11-12 ontvangt hij Opentherm. De standaard versie van de Chronotherm Vision moduleert trouwens niet, alleen de speciale Modulation uitvoering.

Als de bedrading op de ketel goed zit kan je de Tado aansluiten op de + en - connectors. (en bij support vragen om de sturing op opentherm te zetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
tado schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:00:
[...]
U kunt veranderen van eco naar comfort.
Als dat het probleem niet oplost graag contact opnemen met onze support (support@tado.com).
Mijn setting voor away was echter niet eco.
Ik zat op balance. De standaard ingestelde waarde.
Ik verwachte dat de Balance stand een juist tussenweg zou bieden.
You'll probably want to change the Away mode defaults, too. First, you can choose whether you want an Automatic Away Temperature, where the Tado automatically determines the temperature your home should be at, based on your current location and how long the building takes to warm up. I suggest leaving this on, as it makes it easier to warm your house up when you return as you're not going from a cold start.

You can also choose the Comfort level, choosing Eco, Balance or Comfort. This determines when the Tado starts to warm your house, and is once again based on your location. Comfort aims to have the house up to temperature before you get in; Eco waits until you're much closer to home, so your house will still be warming when you get in, while Balance automatically finds the right combination.
Ik moet inderdaad over naar comfort omdat met de away 'balance' setting, dus terwijl ik van meer dan 20 km ver naar huis kom, de Tado app op minder dan 1 km van huis nog niet vind dat ik onderweg ben naar huis en zelfs pas als ik al een tijdje thuis ben pas het heating programma start (en dan moet mijn huis dus nog 2 graden opwarmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
TWyk schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:04:
Ik moet inderdaad over naar comfort omdat met de away 'balance' setting, dus terwijl ik van meer dan 20 km ver naar huis kom, de Tado app op minder dan 1 km van huis nog niet vind dat ik onderweg ben naar huis en zelfs pas als ik al een tijdje thuis ben pas het heating programma start (en dan moet mijn huis dus nog 2 graden opwarmen).
Zie de grafiek die ik eerder heb gepost. Je ziet daar dat bij Eco en Balance pas in de laatste kilometer de grootste temperatuurstap wordt gemaakt. Er is met een kilometer te gaan nog 1.5 graad te overbruggen. Alleen bij Comfort gaat het ophogen van het setpoint redelijk gelijk op met de afstand van/naar huis.

Persoonlijk vind ik het verloop van de setpoints bij de Eco en Balance niet juist. Ik verwacht een grafiek met een kromme die weliswaar sneller naar beneden gaat dan Comfort maar niet zo abrupt in het begin.

[ Voor 20% gewijzigd door Timmy op 26-10-2016 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Timmy schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:07:
[...]

Zie de grafiek die ik eerder heb gepost. Je ziet daar dat bij Eco en Balance pas in de laatste kilometer de grootste temperatuurstap wordt gemaakt. Er is met een kilometer te gaan nog 1.5 graad te overbruggen. Alleen bij Comfort gaat het ophogen van het setpoint redelijk gelijk op met de afstand van/naar huis.

Persoonlijk vind ik het verloop van de setpoints bij de Eco en Balance niet juist. Ik verwacht een grafiek met een kromme die weliswaar sneller naar beneden gaat dan Comfort maar niet zo abrupt in het begin.
Het is toch heel logisch dat je als je wilt dat je huis al op temperatuur is als je thuis komt je hem dan op comfort-stand moet zetten?

Comfort: Huis is al warm als je thuis komt.
Eco: Huis is nog niet warm als je thuis komt. (ongeveer 5-6 graden te koud aan je grafiek te zien)
Balans: Tussen comfort en eco in. (2-3 graden te koud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Sabbi schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:22:
Het is toch heel logisch dat je als je wilt dat je huis al op temperatuur is als je thuis komt je hem dan op comfort-stand moet zetten?

Eco: Huis is nog niet warm als je thuis komt. (ongeveer 5-6 graden te koud aan je grafiek te zien)
Natuurlijk, maar waar ik op doel is dat het setpoint voor Eco en Balance wel erg snel naar beneden gaat om daarna evenwijdig met Comfort te lopen. Ik zou een nette curve verwachten waarbij het setpoint wordt bepaald aan de hand van een formule.

Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de drie standen voor mij niet werkten en laat daarom Home Assistant (home automation software) de temperatuur in relatie tot afstand, wind en buitentemperatuur regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Timmy schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:58:
[...]

Natuurlijk, maar waar ik op doel is dat het setpoint voor Eco en Balance wel erg snel naar beneden gaat om daarna evenwijdig met Comfort te lopen. Ik zou een nette curve verwachten waarbij het setpoint wordt bepaald aan de hand van een formule.

Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de drie standen voor mij niet werkten en laat daarom Home Assistant (home automation software) de temperatuur in relatie tot afstand, wind en buitentemperatuur regelen.
Als je je kilometer 0 (dan ben je Home, niet Away) uit de grafiek weghaalt krijg je een prachtige lineaire curve waarbij het Away setpoint wordt bepaald aan de hand van een formule. ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YycfJdb.png

Voor de tweakers onder ons zou het inderdaad leuk zijn als je deze stooklijn nog aan kon passen, bv steiler maken of niet lineair. In een ideale wereld zou ik graag zien dat de Tado niet op afstand stookt maar alleen als ik daadwerkelijk op weg ben naar huis. Moet je dan wel goed kunnen herkennen (lastig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sabbi schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:18:
[...]

Als je je kilometer 0 (dan ben je Home, niet Away) uit de grafiek weghaalt krijg je een prachtige lineaire curve waarbij het Away setpoint wordt bepaald aan de hand van een formule. ;)
[afbeelding]

Voor de tweakers onder ons zou het inderdaad leuk zijn als je deze stooklijn nog aan kon passen, bv steiler maken of niet lineair. In een ideale wereld zou ik graag zien dat de Tado niet op afstand stookt maar alleen als ik daadwerkelijk op weg ben naar huis. Moet je dan wel goed kunnen herkennen (lastig)
Als u een steilere of minder steile curve wil, stuur dan even mailtje naar support@tado.com (met het geregisteerde e-mail) en dan kunnen wij u wel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TWyk schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:53:
[...]

Dat is niet fijn.

Als het bij deze temperaturen buiten al te lang duurt voordat je huis op temperatuur komt zou ik me ook maar eens gaan verdiepen in isolatie en last but not least vermogen van je radiatoren. Er zijn zat sites te vinden waar je kan vinden wat je aan vermogen moet hebben hangen in verhouding tot inhoud van de ruimte. Geen thermostaat gaat dat probleem voor je oplossen

Sowieso als je te weinig vermogen hebt hangen stook je te lang op te hoge aanvoertemperatuur wat negatief is voor een hoog rendementsketel. HR heb je pas bij retouren onder de 60 graden. Als je je ketel dan ook nog eens op de standaard instellingen hebt/laat staan (meestal 80 graden aanvoer) en aan/uit schakelt haal je never nooit HR. Ik stook op dit moment op een gemiddelde aanvoer van 40/45 graden met een retour van 30/35 graden en heb 60 m2 in een 1/2 uur 2 graden hoger. Komt bij mij op dit moment niet onder de 19 graden beneden. Daar heb ik geen geofencing voor nodig.

Een goede thermostaat is key, maar verdiep je ook eens in de andere zaken die bij zuinig stoken komen kijken is mijn tip.

NB: kijk als je CV aan het stoken is eens naar je pijpje buiten. Zie je stoom eruit komen? Zo ja, verspilling van warmte die je naar buiten pompt en dat gaat een thermostaat niet oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Sabbi schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:22:
[...]

Moderne huizen worden als je ze dagelijks bewoond nooit 5-6 graden te koud.
Ik vind bovendien twee graden kouder al heel onplezierig.
Ik zal eens mijn Tado app grafiek laten zien (oud huis met spouwmuurisolatie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9aR8Wi0ypW1Y8w0IR6vCQOaf/thumb.png
Slapen van 00:00-7:00 op 15graden, 19,5 graden 'smorgens tot 09:15 als ik aanwezig ben, daarna 20 graden als ik aanwezig ben. In bovenstaande grafiek heb ik handmatig na het instappen in de trein de temperatuur al iets verhoogd om de verwarming al op te starten omdat in de dagen ervoor de verwarming niet aansloeg als ik onderweg was.

Wat ik het liefste wil is dat als ik uit werk thuiskom de verwarming al 15-20 minuten het huis aan het stoken is omdat het ongeveer 35-45 minuten duurt voor de 2 graden verlies weer bijgestookt zijn.
Dan is de ergste kou er bij thuiskomst al af en duurt het ook korter voor het huis op temperatuur is.

Bij een comfort stand verwacht ik eigenlijk meer dat het huis al volledig op temperatuur is als ik thuiskom

Ik ga de komende dagen wel proberen met de comfort stand maar van wat ik er van zag leek het meer of de eco/balance/comfort stand voornamelijk de minimum away temperatuur bepaalde zodat je sneller op temperatuur zit. Ik vraag me echt af of deze setting ook de geofencing afstand beinvloed.
Ik had namelijk ook de hoop dat balance een flink ruimere geofencing grens had als eco maar daar heb ik niets van gemerkt in de praktijk

[ Voor 6% gewijzigd door TWyk op 26-10-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
TWyk schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:30:
Ik had namelijk ook de hoop dat balance een flink ruimere geofencing grens had als eco maar daar heb ik niets van gemerkt in de praktijk
De geofence afstand kan via de helpdesk aangepast worden.. Maar probeer Comfort eerst even en neem dan de beste als uitgangspunt en ga er verder aan sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
In de winter kan mijn huis wel 4 a 5 graden afkoelen (ongeïsoleerd grachten tochtpand) Gelukkig hebben we her wel een bak aan vermogen hangen dus binnen een uur zijn er wel 4 graden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Ik zat nog even te denken over zo'n mogelijk Tado smart thermostaat geofencing mechanisme.

Je wilt eigenlijk dat de geofencing afstand afhankelijk is van het temperatuurverschil tussen de ingestelde en werkelijke temperatuur omdat het langer duurt om het verschil goed te maken.

Bijvoorbeeld de geofencing afstand is per Away setting:
Eco: Ingestelde temperatuur - werkelijke temperatuur * 1km (met een max van 5 km)
Balance: Ingestelde temperatuur - werkelijke temperatuur * 10km (met een max van 15 km)
Comfort: Ingestelde temperatuur - werkelijke temperatuur * 20km (met een max van 30 km)

Daar kunnen dan nog andere variabelen bij komen maar meer als basisidee van hoe ik zou verwachten dat zo'n geofencingsysteem voor een smart thermostaat icm een telefoon app werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door TWyk op 26-10-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 06:05

Timple

Timmy schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:58:
[...]

Mag ik vragen wat dan nog de functie van de Tado is?
Of zijn ze ook gewoon beter in het vasthouden van een constante temperatuur dan andere thermostaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Timple schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:29:
Of zijn ze ook gewoon beter in het vasthouden van een constante temperatuur dan andere thermostaten?
Ik heb Nest ook gehad maar daar had ik last van flinke temperatuurschommelingen (zelfs toen Opentherm ondersteund werd). Verschillen van 0.7 graden tussen de hoogst en laagst gemeten temperatuur waren geen uitzondering. Andere thermostaten heb ik niet geprobeerd.

Tado is daar veel beter in. Maar wat mij werkelijk over de streep heeft geholpen is dat ik voor aankoop een aantal maal vragen naar de helpdesk stuurde en binnen enkele minuten een reactie kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
Nu met away setting op comfort naar huis en net op ongeveer 15 km van huis springt de verwarming aan.
Prima,dat benadert heel aardig wat ik wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Timple schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:29:
[...]

Hier een Honeywell Chronotherm Modulation van 14 jaar oud. Totaal geen problemen. Ik zie na het volgen van dit forum ook nog steeds geen enkel argument om deze of andere zogenaamde slimme thermostaat aan te schaffen. Ik ben altijd in voor de nieuwste ontwikkelingen maar in mijn geval gaat dit apparaat alleen maar meer verbruik opleveren door geofencing. Ik zet de CV wel aan als ik thuiskom en de klok zorgt hier alleen voor uitschakelen een uur voor het slapen. En als ik ga lopen met de hond, moet mijn CV niet uit als het koud is. Dan heb ik liever dat ik lekker op een laag niveau doorpruttelt. Veel zuiniger dan uit en als ik in de buurt ben hij weer met hogere aanvoertemperaturen gaat stoken om het verschil in temperatuur op te vangen.

NB: in tweak forum CV zweert men bij Remeha Isense en die is me toch niet slim. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:40

ericplan

5180 Wp PV

Wat ben je toch een watje als je er niet tegen kan om in een koud huis thuis te komen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Sabbi schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:23:
[...]

Kijk eerst even na hoe de bedrading op de ketel aangesloten zit:

[afbeelding]

Alleen als de ketel aangesloten zit op connectors 11-12 ontvangt hij Opentherm. De standaard versie van de Chronotherm Vision moduleert trouwens niet, alleen de speciale Modulation uitvoering.
De thermostaat zit wel op 11-12 aangesloten. 4-5 zijn nog wel doorverbonden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y09rMYE.jpg
Als de bedrading op de ketel goed zit kan je de Tado aansluiten op de + en - connectors. (en bij support vragen om de sturing op opentherm te zetten.)
Op de tado zit de ketel op de NO en COM aansluiting. Dit zou dan + en - moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DpuQptM.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Aldmar op 26-10-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:07:
[...]
Ik ben altijd in voor de nieuwste ontwikkelingen maar in mijn geval gaat dit apparaat alleen maar meer verbruik opleveren door geofencing.
De geofencing gebeurt op je telefoon. Ik heb op mijn Windows phone niet het gevoel dat het impact maakt op de verbruiksduur
Ik zet de CV wel aan als ik thuiskom en de klok zorgt hier alleen voor uitschakelen een uur voor het slapen. En als ik ga lopen met de hond, moet mijn CV niet uit als het koud is. Dan heb ik liever dat ik lekker op een laag niveau doorpruttelt. Veel zuiniger dan uit en als ik in de buurt ben hij weer met hogere aanvoertemperaturen gaat stoken om het verschil in temperatuur op te vangen.
Je gaf eerder al aan dat je huis weinig energie verliest en niet onder de 19 graden komt. Dan is het best acceptabel om door te pruttelen.
Mijn oude wel geisoleerde huis verliest aanzienlijk meer energie en de temperatuur daalt sneller en verder waardoor aanzienlijk duurder zou zijn om modulerend de temperatuur op peil te houden en als ik kies om de temperatuur niet op peil te houden is het ook kouder bij thuiskomst dan in een modern goed geisoleerd huis. Zelfs als ik de Tado gebruik op comfort setting is het bij thuiskomst nog kouder dan de ruim 19 graden van jouw minder warmte verliezende huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aldmar schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:44:
[...]

De thermostaat zit wel op 11-12 aangesloten. 4-5 zijn nog wel doorverbonden.

[afbeelding]

[...]

Op de tado zit de ketel op de NO en COM aansluiting. Dit zou dan + en - moeten worden?

[afbeelding]
En daarna ons bellen want anders weet uw tado niet dat u via OpenTherm wil aansturen en niet meer via relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TWyk schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:00:
[...]

De geofencing gebeurt op je telefoon. Ik heb op mijn Windows phone niet het gevoel dat het impact maakt op de verbruiksduur

[...]
Je gaf eerder al aan dat je huis weinig energie verliest en niet onder de 19 graden komt. Dan is het best acceptabel om door te pruttelen.
Mijn oude wel geisoleerde huis verliest aanzienlijk meer energie en de temperatuur daalt sneller en verder waardoor aanzienlijk duurder zou zijn om modulerend de temperatuur op peil te houden en als ik kies om de temperatuur niet op peil te houden is het ook kouder bij thuiskomst dan in een modern goed geisoleerd huis. Zelfs als ik de Tado gebruik op comfort setting is het bij thuiskomst nog kouder dan de ruim 19 graden van jouw minder warmte verliezende huis.
Ik bedoel met verbruik, verbruik aan gas door geofencing. Oftewel het aan/uit schakelen middels Tado als ik even weg moet voor bijvoorbeeld een uurtje. Bij een slecht geisoleerd huis is het juist nog zuiniger bij zo'n korte afwezigheid gewoon door te stoken op een laag niveau ipv uit en bij weer in de buurt komen weer op moeten stoken met hoge aanvoertemperaturen van je cv om weer op niveau te komen. Meten is weten. ;) Er zal vast ergens een omslagpunt zijn maar bij die ligt vast niet bij een uurtje afwezigheid.

Als het bij het huidige weer nu al zo fors daalt in temperatuur dan woon je niet in een huis, maar in een kartonnen doos. :+ Alle gekheid op een stokje maar dan wordt het toch echt tijd dat jij of de verhuurder hard gaat investeren in isolatie. Mijn verbruik hier in huis is van 1900 m3 per jaar naar 900 m3 per jaar gegaan (4 persoonsgezin) door allerlei maatregelen, maar met oude klokthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:04:
[...]
Ik bedoel met verbruik, verbruik aan gas door geofencing. Oftewel het aan/uit schakelen middels Tado als ik even weg moet voor bijvoorbeeld een uurtje. Bij een slecht geisoleerd huis is het juist nog zuiniger bij zo'n korte afwezigheid gewoon door te stoken op een laag niveau ipv uit en bij weer in de buurt komen weer op moeten stoken met hoge aanvoertemperaturen van je cv om weer op niveau te komen. Meten is weten. ;) Er zal vast ergens een omslagpunt zijn maar bij die ligt vast niet bij een uurtje afwezigheid.
Het valt wel mee.
Nu ik op de comfort setting zit blijft de away temperatuur heel hoog als ik dichtbij huis ben. Op 20 km is de away temperatuur echter 2 graden lager dan de instelde temperatuur en dat zo'n daling haal ik op dit moment in 10 uur afwezigheid nog niet
Als het bij het huidige weer nu al zo fors daalt in temperatuur dan woon je niet in een huis, maar in een kartonnen doos. :+ Alle gekheid op een stokje maar dan wordt het toch echt tijd dat jij of de verhuurder hard gaat investeren in isolatie. Mijn verbruik hier in huis is van 1900 m3 per jaar naar 900 m3 per jaar gegaan (4 persoonsgezin) door allerlei maatregelen, maar met oude klokthermostaat.
Ik heb een jaren 30 twee-onder-1-kap huis met sinds dit jaar spouwmuur en kruipruimte isolatie en ook veelal met dubbel glas maar ook met bijvoorbeeld enkelvoudige glas in lood ramen. Het is echter financieel niet evident om gewoon dubbel glas in het hele huis te vervangen door HR++ glas en glas in lood isoleren met bijvoorbeeld een voorzetraam vind ik afschuwelijk.

De away setting 'Balance' (default) gaat bij mij op 20 kilometer al uit van een temperatuur van 16,5 graad wat tov mijn ingestelde temperatuur ruim 3 graden daling zo vereisen en als je dan terugreist en de afstand kleiner wordt dan wordt de door Tado bepaalde away temperatuur ook wel hoger maar niet voldoende om de verwarming aan te zetten als die bijvoorbeeld 1,5 graad gedaald is.
Als ik echter en slechter geisoleerd huis gehad zou hebben dat wel 3 graden in temperatuur gedaald was tijdens mijn werk dan zou ook de 'Balance' away setting de verwaming op de terugreis geactiveerd hebben.

Het hangt bij de Tado dus wel af van hoeveel temperatuurverlies je in huis hebt en hoe ver je afwezig bent welke away setting je nodig hebt om de geofencing daadwerkelijk te triggeren.
Ik vond de 'Balance' setting toch wel wat minder als default away setting. Ik zou verwachten dat gemiddelde Nederlandse huizen niet zoveel temperatuurverlies hebben als die setting toelaat en dan wordt de geofencing tijdens de terugreis ook niet makkelijk geactiveerd.

[ Voor 23% gewijzigd door TWyk op 27-10-2016 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg ook om de tado met de zone thermostaatknoppen. Ik heb nu stadsverwarming van eneco in zoetermeer. De temperatuur wordt nu bedient met een aan/uit plus/min kamerthermostaat in woonkamer. De slaapkamers zijn meestal erg koud omdat de woonkamer de warmte best wel lang vasthoudt. De verwarming slaat dus niet zo vaak aan. Al probeerd de woonkamerkraan half open en de slaapkamers meer. Dit resulteerd alleen maar dat tijdje snel warm wordt.

Als oplossing dacht ik aan tado zonesysteem. Als ik 5 zones heb, betekend dat niet dat de verwarming heel vaak "aan" is door verschillende temperatuur instellingen en doordat kamerdeuren vaak open staan?

Nog een vraag. Is geofencing uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:00:
Ik overweeg ook om de tado met de zone thermostaatknoppen. Ik heb nu stadsverwarming van eneco in zoetermeer. De temperatuur wordt nu bedient met een aan/uit plus/min kamerthermostaat in woonkamer. De slaapkamers zijn meestal erg koud omdat de woonkamer de warmte best wel lang vasthoudt. De verwarming slaat dus niet zo vaak aan. Al probeerd de woonkamerkraan half open en de slaapkamers meer. Dit resulteerd alleen maar dat tijdje snel warm wordt.

Als oplossing dacht ik aan tado zonesysteem. Als ik 5 zones heb, betekend dat niet dat de verwarming heel vaak "aan" is door verschillende temperatuur instellingen en doordat kamerdeuren vaak open staan?

Nog een vraag. Is geofencing uit te zetten?
U kunt geofencing ook gewoon uitzetten.

U kunt met tado per zone een heel weekschema instellen. Hoe vaak het dan aan is ligt dan natuurlijk aan welke temperaturen u instelt.

Het beste koopt u: 1 starterskit slimme radiatorkranen, 1 additionele slimme thermostaat en dan nog 3 (of een ander aantal) additionele slimme radiatorkranen.

Wij zetten dan de stadsverwarming alleen open als er minimaal 1 slimme radiatorknop warmte nodig heeft.
Zodra woonkamer op temperatuur is zullen daar de slimme radiatorkranen dichtgaan.

De additionele slimme thermostaat is optioneel als u alle radiatorkranen met tado slimme radiatorkranen vervangt. Dan kunt u ook gewoon uw huidige thermostaat op maximaal zetten zodat er altijd warm water is voor de radiatoren als tado dat nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woonkamer zonder slimme kranen alleen thermostaat. Werkt zelfde?

Alleen slimme kranen in helehuis. Ook op afstand te bedienen via app?

Hoeveel scheelt het in verbruik als hele huis tegelijk wordt verwarmt ( met enkel een kamerthermostaat) of alleen 2 kamers?

Hypothetisch, temperatuur buiten beschouwing; 1 uur hele huis of 1 uur slaapkamer. Zijn de verbuikskosten hetzelfde? Immers de klep gaat voor een hele uur open??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:59:
Woonkamer zonder slimme kranen alleen thermostaat. Werkt zelfde?

Alleen slimme kranen in helehuis. Ook op afstand te bedienen via app?

Hoeveel scheelt het in verbruik als hele huis tegelijk wordt verwarmt ( met enkel een kamerthermostaat) of alleen 2 kamers?

Hypothetisch, temperatuur buiten beschouwing; 1 uur hele huis of 1 uur slaapkamer. Zijn de verbuikskosten hetzelfde? Immers de klep gaat voor een hele uur open??
Ook op afstand te bedienen via app?
Ja

Zijn de verbuikskosten hetzelfde? Immers de klep gaat voor een hele uur open??
Als het goed is meten ze de flow en het temperatuursverschil om uw verbruikskosten te berekenen. En dan maakt het natuurlijk wel uit of alleen de slaapkamer aanstaat of het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baynes
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:39
Ik heb afgelopen week de Starterskit v3 besteld. Is al bekend wanneer deze nieuwe kits geleverd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baynes schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:47:
Ik heb afgelopen week de Starterskit v3 besteld. Is al bekend wanneer deze nieuwe kits geleverd kunnen worden?
Ik zag vandaag een hele grote verzending binnenkomen vanuit de fabriek dus ik hoop dat we ze zo snel mogelijk kunnen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baynes
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:39
Top! Bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 13:06
Ik had begin oktober ook een v3 besteld maar kreeg een v2 met een briefje dat de homekit bridge later nageleverd wordt. Enige indicatie wanneer dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX

MethinX

't is wat!

Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Hoe kan ik hier meerdere zones van maken? Als ik boven de slimme radiator knoppen gebruik, hoe kan de vloerverwarming dan dicht gezet worden? Moet daar ook zo'n slimme radiatorknop op dan? De vloerverwarming verdeler zit onder de trap. Dus de gemeten temperatuur daar is niet representatief voor de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 22:20
MethinX schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 07:12:
Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Hoe kan ik hier meerdere zones van maken? Als ik boven de slimme radiator knoppen gebruik, hoe kan de vloerverwarming dan dicht gezet worden? Moet daar ook zo'n slimme radiatorknop op dan? De vloerverwarming verdeler zit onder de trap. Dus de gemeten temperatuur daar is niet representatief voor de woonkamer.
tado schreef op donderdag 07 april 2016 @ 11:10:
[...]
Ik zal de ideale situatie schetsen:

We moeten een manier hebben om de vloerverwarming op de benedenverdieping te "knijpen" zodat het niet te warm is beneden. Het handigst is om dus een elektrisch gestuurde klep te installeren (normaal open of normaal gesloten relais gestuurd). (Als er al een aparte vloervewarmingspomp is die 230V gestuurd is kan je deze ook met een normaal open gestuurd relais aansturen maar dan moet je wel zelf een beetje de bekabeling tweaken.)
Deze klep zal dan met 2 kabels aan de slimme thermostaat (tado starterskit) in de woonkamer verbonden worden.

Om de ketel aan te sturen is er dan een tado extensiekit nodig. Deze komt naast de ketel te hangen en kan verbonden worden met bijvoorbeeld OpenTherm, Nefit EMS, Vaillant EBUS, relais sturing etc.

Op de bovenverdieping zijn dan alleen de "additionele slimme thermostaatkranen" nodig. Deze kunnen dan warmte vragen via de extensiekit als dat nodig is.

Er zijn meer varianten mogelijk, het is echt maatwerk per situatie.

Belangrijk is dat wij een manier hebben om de verwarming van de woonkamer te stoppen zodat de andere ruimtes echt onafhankelijk verwarmd kunnen worden.

De slimme radiatorknoppen kunnen geheel vrijblijvend besteld worden via:
https://www.tado.com/nl/#valve
U hoeft nog niets te betalen, u krijgt een mail zodra we ze daadwerkelijk beschikbaar zullen hebben. Dan kunt u op dat moment de keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX

MethinX

't is wat!

Helaas geen kant en klare oplossing dus.
De vloerverwarming pomp schakelen via de thermostaat klinkt wel handig. Er moet dan dus wel een kabel van de verdeler naar de thermostaat. De mogelijkheid is er gelukkig wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
tado schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:57:
[...]
Over 1-2 weken kunnen jullie de nieuwe userinterface op de tado thermostaat zelf verwachten. Dan zal het mogelijk zijn om met 1 druk op de knop de ingestelde temperatuur aan te passen.
Heb ik deze softwareupdate gemist of moet ik er zelf iets voor doen om deze te activeren op mijn thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TWyk schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:30:
[...]
Heb ik deze softwareupdate gemist of moet ik er zelf iets voor doen om deze te activeren op mijn thermostaat?
Ik heb op 24-10 de laatste app update ontvangen, daarin staat als nieuw "pas de temperatuurregeling aan in de zone-instellingen.

@hieronder, ik zie idd dat het over een nieuwere firmware voor de Tado zelf gaat, had ik even gemist.

[ Voor 15% gewijzigd door hardware-lover op 31-10-2016 17:00 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
hardware-lover schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:54:
[...]
Ik heb op 24-10 de laatste app update ontvangen, daarin staat als nieuw "pas de temperatuurregeling aan in de zone-instellingen.
Ik bedoel niet een update van de app maar de update van de thermostaat software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:57
Sinds zaterdag hebben wij de Tado geïnstalleerd.
Ik heb het idee dat de de temperatuur regeling niet goed werkt.

Zowel volgens aangemaakt schema als handmatig komt de temperatuur niet onder de 19,5° terwijl ik deze op 16,5° heb staan. De hele nacht is deze niet lager gekomen dan 19°.
Het kan door het zachtere weer komen, maar dat het 's nachts niet kouder wordt dan 19 in een slecht geïsoleerd huis met enkel glas..

Ik vraag me af of ik iets mis?

Het knopje "heating" heb ik ook uit gezet, maar dat hielp niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:28
Plint schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:12:
Sinds zaterdag hebben wij de Tado geïnstalleerd.
Ik heb het idee dat de de temperatuur regeling niet goed werkt.

Zowel volgens aangemaakt schema als handmatig komt de temperatuur niet onder de 19,5° terwijl ik deze op 16,5° heb staan. De hele nacht is deze niet lager gekomen dan 19°.
Het kan door het zachtere weer komen, maar dat het 's nachts niet kouder wordt dan 19 in een slecht geïsoleerd huis met enkel glas..

Ik vraag me af of ik iets mis?

Het knopje "heating" heb ik ook uit gezet, maar dat hielp niks.
Je kunt in de app zien wanneer hij stookt toch?
Vannacht was het hier niet zo zacht hoor met 4 graden

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 31-10-2016 21:32 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
TWyk schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 16:57:
[...]
Ik bedoel niet een update van de app maar de update van de thermostaat software.
Hoe kunnen we dan zien wanneer dit gebeurt is? Wordt dit ergens gemeld?
En dan nog een vraag: Tado is geplaatst in de woonkamer en deze werkt goed, maar in de badkamer is het altijd frisser. Zou het een oplossing zijn om daar op de radiator een aparte thermostaat te plaatsen die dan de nodige warmte kan aanhouden? Of werkt dit niet zo?

[ Voor 33% gewijzigd door jphermans op 01-11-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Dit is een screencapture vanaf 0;00.
Doeltemperatuur vannacht was 18° (vergeten lager te zetten..)
Doeltemperatuur vanaf vanochtend 8;00 = 16°.

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/ycsvzb8dx/Screenshot_20161101_1235542.png

Je ziet dat de temperatuur nooit 18° is geweest, en dat de temperatuur nu rond 18° blijft.
Meest recent zelfs 18,8° terwijl deze mag dalen tot 16°.

[ Voor 8% gewijzigd door Plint op 01-11-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Plint schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:30:
Dit is een screencapture vanaf 0;00.
Doeltemperatuur vannacht was 18° (vergeten lager te zetten..)
Doeltemperatuur vanaf vanochtend 8;00 = 16°.

[afbeelding]

Je ziet dat de temperatuur nooit 18° is geweest, en dat de temperatuur nu rond 18° blijft.
Meest recent zelfs 18,8° terwijl deze mag dalen tot 16°.
Wat is het punt wat je wil maken? Dat je goede isolatie hebt zodat de temperatuur bij dit weer niet of nauwelijks onder de 18,5 graad uitkomt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
TWyk schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:08:
[...]

Wat is het punt wat je wil maken? Dat je goede isolatie hebt zodat de temperatuur bij dit weer niet of nauwelijks onder de 18,5 graad uitkomt ?
Als je 2 berichten meer naar boven leest snap je dat dit niet mijn punt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Plint schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:10:
[...]

Als je 2 berichten meer naar boven leest snap je dat dit niet mijn punt is..
Ik wil wedden dat het grachtenpand waar ik woon nog slechter geïsoleerd is. Hier is de temp vannacht ook niet onder de 18 gekomen.

Als je door de grafiek heen scrolt kan je aan een vlammetje naast de temp zien of er is gestookt. Als die er niet is, is je huis gewoon niet verder afgekoeld dan 18.7. Je kan je huis niet dwingen kouder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
menzo schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:33:
[...]

Ik wil wedden dat het grachtenpand waar ik woon nog slechter geïsoleerd is. Hier is de temp vannacht ook niet onder de 18 gekomen.

Als je door de grafiek heen scrolt kan je aan een vlammetje naast de temp zien of er is gestookt. Als die er niet is, is je huis gewoon niet verder afgekoeld dan 18.7. Je kan je huis niet dwingen kouder te worden.
Ow wauw, er is inderdaad geen vlammetje te zien. Dat is dan alleen maar positief :)
Er staat me alleen bij dat het huis 's nachts, voor de nieuwe thermostaat, gewoon afkoelde tot een graad of 16,5. Maar misschien zit dat verkeerd in mijn hoofd. Ik zal het is een week aankijken.

Mijn twijfels werden ook veroorzaakt doordat ik eerst een schema had opgesteld waar de temperatuur ruim boven bleef (22°). Maar dat bleek aan de instellingen te liggen, als je locatie detectie niet gebruikt.
Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik dacht, laat ik vandaag de al maanden binnen liggende Tado eens "even" gaan installeren, maar de combinatie Nefit Easy en Nefit TrendLine II zorgt voor oponthoud in het installatie proces? Of is de melding dat de engineers er mee aan de slag gaan en binnen 48 uur terug gaan koppelen gebruikelijk bij de installatie? Zo spannend is de combinatie die ik hier heb toch niet?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Sabbi schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:39:
Als je ketel op 230 volt geschakeld wordt gebruikt Tado inderdaad een relais,
Bij mijn oude ketel (aan/uit) hoorde ik de klik ook. Maar dat was zeker geen 230V hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alegico
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-11-2022

alegico

4160 Wp solar powered, ...

jphermans schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:58:
[...]

En dan nog een vraag: Tado is geplaatst in de woonkamer en deze werkt goed, maar in de badkamer is het altijd frisser. Zou het een oplossing zijn om daar op de radiator een aparte thermostaat te plaatsen die dan de nodige warmte kan aanhouden? Of werkt dit niet zo?
Is het altijd frisser in de badkamer, ook als de radiatorkraan helemaal open staat?
Als het namelijk altijd frisser is zal een thermostaat de temperatuur niet doen stijgen.

Raspberry Pi 3B for sure now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
hardware-lover schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:41:
Ik dacht, laat ik vandaag de al maanden binnen liggende Tado eens "even" gaan installeren, maar de combinatie Nefit Easy en Nefit TrendLine II zorgt voor oponthoud in het installatie proces? Of is de melding dat de engineers er mee aan de slag gaan en binnen 48 uur terug gaan koppelen gebruikelijk bij de installatie? Zo spannend is de combinatie die ik hier heb toch niet?
Had ik ook met een andere ook niet spannende combo.
Ze gaan in die 24 uur controleren wat je beste en zeker werkende ondersteuning kan zijn vanuit de Tado thermostaat. Bijvoorbeeld dus of je hudige ketel met je huidige controller als een gewone aan/uit schakelende ketel of bijvoorbeeld met Opentherm ondersteund zou moeten kunnen worden.
Ze zijn waarschijnlijk gewoon nog bezig met een database aan het opbouwen van ondersteunde combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TWyk schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:26:
[...]
Had ik ook met een andere ook niet spannende combo.
Ze gaan in die 24 uur controleren wat je beste en zeker werkende ondersteuning kan zijn vanuit de Tado thermostaat. Bijvoorbeeld dus of je hudige ketel met je huidige controller als een gewone aan/uit schakelende ketel of bijvoorbeeld met Opentherm ondersteund zou moeten kunnen worden.
Ze zijn waarschijnlijk gewoon nog bezig met een database aan het opbouwen van ondersteunde combinaties.
Het schijnt inderdaad de standaard installatie-procedure te zijn, deze neemt simpelweg wat vervolgstappen en tijd in beslag, als men de installatie zelf uit wil voeren (en dat wil ik). We zijn inmiddels alweer wat stappen verder, afwachtende op de definitieve aansluit-instructie voor mijn combinatie.
Edit: ik kan alweer even verder met de laatste stap, het daadwerkelijk in gebruik nemen, maar dat doe ik wel op een wat gunstiger moment.

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 01-11-2016 21:31 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

tado schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:41:
[...]

En daarna ons bellen want anders weet uw tado niet dat u via OpenTherm wil aansturen en niet meer via relais.
Inmiddels de nieuwe instructies gekregen en ge-rewired. Tevens een mailtje gestuurd met het verzoek OpenTherm te activeren. Dit is inmiddels allemaal netjes gedaan.

Maar:
- zodra ik de tado met de cv verbindt, gaat de cv voluit draaien. Ik heb hem op 20 graden gezet, maar het is nu ruim 21 graden en alles draait nog steeds volop. Het 'vlammetje' is niet te zien in de app, maar toch blijft de cv in bedrijf (status 5). Zodra de tado van de muur wordt gehaald, stopt de cv pas met branden. Waar gaat het fout? Ik heb alles opnieuw gestart, inclusief stroom eraf. Bekabeling is helder, tado op + en - en de cv op pin 11-12. (de verbinding 4-5 heb ik ook verwijdert) Dat kan haast niet fout zijn.
- tevens heb ik nu 'hot water', het kraantje. Volgens mij houdt dat in dat ik een boiler zou hebben. Dat is niet het geval. Moet deze optie in mijn geval niet verwijdert worden? Zodra ik de heet water kraan opendraai moet de cv pas gaan branden. Er hoeft, volgens mij, niets op temperatuur gehouden te worden.

Bovenstaande liggen nu bij support. Ben benieuwd wat de oplossing is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Aldmar schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:21:
[...]

Inmiddels de nieuwe instructies gekregen en ge-rewired. Tevens een mailtje gestuurd met het verzoek OpenTherm te activeren. Dit is inmiddels allemaal netjes gedaan.

Maar:
- zodra ik de tado met de cv verbindt, gaat de cv voluit draaien. Ik heb hem op 20 graden gezet, maar het is nu ruim 21 graden en alles draait nog steeds volop. Het 'vlammetje' is niet te zien in de app, maar toch blijft de cv in bedrijf (status 5). Zodra de tado van de muur wordt gehaald, stopt de cv pas met branden. Waar gaat het fout? Ik heb alles opnieuw gestart, inclusief stroom eraf. Bekabeling is helder, tado op + en - en de cv op pin 11-12. (de verbinding 4-5 heb ik ook verwijdert) Dat kan haast niet fout zijn.
- tevens heb ik nu 'hot water', het kraantje. Volgens mij houdt dat in dat ik een boiler zou hebben. Dat is niet het geval. Moet deze optie in mijn geval niet verwijdert worden? Zodra ik de heet water kraan opendraai moet de cv pas gaan branden. Er hoeft, volgens mij, niets op temperatuur gehouden te worden.

Bovenstaande liggen nu bij support. Ben benieuwd wat de oplossing is...
Is raar ja, lijkt erop dat je ketel aan/uit over de opentherm poorten doet. Ketel al eens van de stroom afgehaald en weer aangelsoten terwijl de Tado al wel aangesloten zit? En connectors 6 en 7, daar zit nu niets meer op?

Het 'hot water' gebeuren is de Eco/comfort stand; de ketel houdt dan de warmtewisselaar voor tapwater op temperatuur. Heb je iets sneller warm water uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Sabbi schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 23:31:
[...]
Is raar ja, lijkt erop dat je ketel aan/uit over de opentherm poorten doet. Ketel al eens van de stroom afgehaald en weer aangelsoten terwijl de Tado al wel aangesloten zit? En connectors 6 en 7, daar zit nu niets meer op?
Ik heb de ketel diverse malen van stroom gehad. Zit nu even te twijfelen of dat ook was terwijl tado aangesloten zat. Volgens mij wel.

Alleen pin 11-12 zit nu aangesloten op de tado. Verder is alles leeg. Er zat nog een doorverbinding op 4-5, die heb ik sinds gisteren ook verwijdert.

Schiet mij nu wel te binnen dat ik pin 11-12 niet heb hoeven te veranderen. Hier was de thermostaat al op aangesloten. Misschien klopt het dan wat je zegt dat de ketel aan/uit via 11-12 doet. Zou eens moeten proberen of pin 6-7 dan toch OpenTherm is. (Wat wel vreemd zou zijn omdat het precies andersom in de handleiding staat...)

Vanavond maar eens verder proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aldmar schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:19:
[...]

Ik heb de ketel diverse malen van stroom gehad. Zit nu even te twijfelen of dat ook was terwijl tado aangesloten zat. Volgens mij wel.

Alleen pin 11-12 zit nu aangesloten op de tado. Verder is alles leeg. Er zat nog een doorverbinding op 4-5, die heb ik sinds gisteren ook verwijdert.

Schiet mij nu wel te binnen dat ik pin 11-12 niet heb hoeven te veranderen. Hier was de thermostaat al op aangesloten. Misschien klopt het dan wat je zegt dat de ketel aan/uit via 11-12 doet. Zou eens moeten proberen of pin 6-7 dan toch OpenTherm is. (Wat wel vreemd zou zijn omdat het precies andersom in de handleiding staat...)

Vanavond maar eens verder proberen! :)
Zou helaas niet de eerste keer zijn dat 2 verbindingen compleet andersom in de handleiding vermeld staan.
Vaak ook zeer lastig te vinden of de brug op de aan/uit moet blijven zitten of dat deze weggehaald moet worden. Wij kunnen in ieder geval wel zien als de OpenTherm verbinding goed tot stand is gekomen. Mocht u er zelf niet uitkomen kunt u altijd contact met ons opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij o.a. de MediaMarkt en Coolblue is er nu een Tado thermostaat in de aanbieding voor 199. Waar ik echter niet wijs uit word is of dat nou een starterskit is, of een uitbreiding. De MediaMarkt website geeft aan dat het een thermostaat + bridge is, maar is die dan wel of niet voor HomeKit geschikt?

Er is kennelijk ook een V3 voor 249 euro maar uit de beschrijving daarvan maak ik op dat die enkel een uitbreiding is. Maar dan wel een bridge met HomeKit.

Op de Tado website wordt het mij ook allemaal niet helemaal duidelijk welke varianten en verpakkingen er allemaal zijn en wat die wel en niet zelfstandig kunnen. Ik ben uitgekomen op https://support.tado.com/...dividuele-tado-apparaten- maar die kan ik weer niet direct vergelijken met de producten die ik bij voorgenoemde winkels zie.

@tado: kunnen jullie hier iets meer duidelijkheid in scheppen?

edit: ik denk dat ik er deels uit ben. Die van 199 is een V2 met de oude bridge. Die van 249 is een waarschijnlijk een V3 want die komt met HomeKit ondersteuning. Maar of die dan een standalone of een uitbreiding is...

[ Voor 20% gewijzigd door spone op 02-11-2016 16:31 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spone schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:09:

@tado: kunnen jullie hier iets meer duidelijkheid in scheppen?

edit: ik denk dat ik er deels uit ben. Die van 199 is een V2 met de oude bridge. Die van 249 is een waarschijnlijk een V3 want die komt met HomeKit ondersteuning. Maar of die dan een standalone of een uitbreiding is...
Voor 249 is de starterskit V3 (als er iets met Internet Bridge en HomeKit staat is het een V3)
Voor 199 is zeer waarschijnlijk onze V2 starterskit. Werkt exact hetzelfde als de V3 maar dan zonder Apple HomeKit chip in de bridge.

Alles met een bridge is een startpakket (stadalone) .

[ Voor 4% gewijzigd door tado op 02-11-2016 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier666
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 21:46
Zijn er ondertussen al radiator knoppen verzonden en geplaatst?
Ben wel nieuwsgierig naar de ervaringen voordat ik tot aanschaf overga (en om laten bouwen van gewone draaiknoppen naar thermostaatkranen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
reinier666 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:57:
Zijn er ondertussen al radiator knoppen verzonden en geplaatst?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Medio juni heb ik een bestelling voor de starterkit geplaatst met het vooruitzicht dat ze in Q3 (dus uiterlijk 30 september) zouden worden verzonden. Begin oktober heb ik zelf maar een mailtje naar support gestuurd, waarop ik 3 verschillende reacties kreeg (variërend van 'als een van de eersten vanaf mid oktober' tot 'mogelijk pas in november').

Het zou vandaag de dag toch mogelijk moeten zijn om dit wat specifieker aan te geven (en zeker voor een 'gründlich Deutsch' bedrijf).

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
En warempel, zojuist een mailtje dat de radiatorknoppen onderweg zijn! :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

tado schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:29:
[...]
Zou helaas niet de eerste keer zijn dat 2 verbindingen compleet andersom in de handleiding vermeld staan.
Vaak ook zeer lastig te vinden of de brug op de aan/uit moet blijven zitten of dat deze weggehaald moet worden. Wij kunnen in ieder geval wel zien als de OpenTherm verbinding goed tot stand is gekomen. Mocht u er zelf niet uitkomen kunt u altijd contact met ons opnemen.
Ik heb gisteravond 2x telefonisch contact gehad met support. Beide keren heeft het niet tot een oplossing geleid.

De bedrading is aangesloten zoals zou moeten; op de + en - van de Tado en pin 11-12 van de cv. Met of zonder brug maakt geen verschil.

In een notendop het probleem;
Zodra ik alles aansluit volgens OpenTherm protocol blijft de cv vol gas stoken. Het maakt niet uit of de ingestelde temperatuur bereikt wordt of niet. De cv blijft in status 5 (=CV in bedrijf) en de radiatoren blijven heet. (Gisteren werd het 21,5C terwijl hij op 20C ingesteld stond). Support vertelde mij dat het er nu op lijkt dat er voltage-technisch iets niet goed zit. Het voltage wat tado uitleest is te weinig (+-4v) dit zou hoger moeten zijn (+- 7v) volgens hen.

De vraag ligt nu een lijntje verder; de (technische)ontwikkelaars gaan er nu in duiken.

Ondertussen heb ik de tado weer op de oude manier aangesloten (aan/uit) wat wel gewoon goed gaat.

Wordt dus vervolgd.

PS: ik neem wel een petje af voor de support desk! Nemen de tijd en denken mee. Enige minpuntje is wel dat veel verschillende medewerkers mij geholpen hebben en niet allemaal even goed de gehele correspondentie lezen waardoor ik dus vaak het probleem van begin af aan moet uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Mail van Tado over de wijziging van de interface:
We are happy to announce a major user interface update for the tado° Smart Thermostat. The software update will happen automatically in the background within the next few weeks.
Now you just need to press the button once. The current room temperature will be shown briefly followed by the target temperature with the current mode.
Changing the target temperature switches to Manual Control indicated by the hand symbol.
You can end Manual Control by changing the target temperature to what is saved in the Smart Schedule indicated by the home symbol.
Maar
Because the space on the LED matrix display is limited we have limited the target temperature to whole numbers
Waarom nou?

[ Voor 14% gewijzigd door TWyk op 03-11-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterxx2
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 08:58
Marc O. schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:26:
En warempel, zojuist een mailtje dat de radiatorknoppen onderweg zijn! :)
Hoe dan..?! Ik heb een pre-order gedaan in april en met mij moet nog contact worden opgenomen over mijn "gewenste betalingsmethode"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
Misterxx2 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:12:
Hoe dan..?! Ik heb een pre-order gedaan in april en met mij moet nog contact worden opgenomen over mijn "gewenste betalingsmethode"..
Je bent niet de enige. Ikzelf (en mijn ouders) hebben ook niets gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_E
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:48
TWyk schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:01:
Mail van Tado over de wijziging van de interface:

Waarom nou?
Ze moesten nog een handje kwijt... Wordt dus aanwennen om zoveel mogelijk besturing van de smartphone te doen. Toen ik het eerst las, dacht ik; isniet zo erg, maar nu ik er over nadenk, wil je soms de thermostaat wel iets omhoog zetten, maar geen hele graad. Bijvoorbeeld van 20 naar 20,5 zodat de verwarring net weer effe een tikkie krijgt. Dat zal dus nu via de muur niet meer gaan, helaas. Verder wel goede update denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wees gerust, als het goed is zijn de huidige zendingen alleen onderweg naar partners, journalisten, beta testers (van vorig voorjaar) en andere uitzonderingen.
De normale pre-orders zullen voor zover ik weet op volgorde van bestelling uitgeleverd worden (binnenkort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Matt_E schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:56:
[...]
Ze moesten nog een handje kwijt... Wordt dus aanwennen om zoveel mogelijk besturing van de smartphone te doen. Toen ik het eerst las, dacht ik; isniet zo erg, maar nu ik er over nadenk, wil je soms de thermostaat wel iets omhoog zetten, maar geen hele graad. Bijvoorbeeld van 20 naar 20,5 zodat de verwarring net weer effe een tikkie krijgt. Dat zal dus nu via de muur niet meer gaan, helaas. Verder wel goede update denk ik!
Dat handje is toch onbelangerijk.
De andere personen in mijn huis die wel eens de thermostaat bedienen hebben sowieso geen idee van de betekenis van die symbooltjes op de Tado. Waarom staat er een huisje op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TWyk schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:01:
Mail van Tado over de wijziging van de interface.

[knip]
Heb de mail ook ontvangen, en heb die update er blijkbaar al inzitten. +/- 1 °C vind ik ook een beetje te grof.
Software zit dus wel in de thermostaat, maar daadwerkelijk aansluiten, de laatste stap, moet ik nog steeds maken ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Goed te horen dat het eenvoudiger is geworden om de temperatuur handmatig te wijzigen, erg jammer dat dit op de hele graad moet, gemiste kans. Doet de verbetering grotendeels teniet.
Dat handje ernaast kan me gestolen worden, kunnen ze die niet laten wisselen. Decimaal/huisje/decimaal etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Waarom niet in het display bij verhogen of verlagen?

20 ^ .5 ^ 21 ^ .5 ^ 22

Dan kan het wel met een halve graad? Iemand die handmatig de temperatuur wil aanpassen zal toch wel in de gaten hebben dat de .5 bovenop de vorige gekozen temperatuur komt?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Het is ook vreemd in de praktijk

Ik heb diverse tijdblokken de temperatuur ingesteld op 19,5 graden.
Als mijn zus dan binnenkomt en het iets te fris fris vind in huis dan drukt ze op de knop van mijn thermostaat en ziet ze eerst de huidige temperatuur van ongeveer 19,5 graden en dan na een paar seconden de door mij ingestelde 20 (19,5 rounded up ?) graden.
Ofwel ze denkt dan dat de verwarming het nog wel omhoog trekt wat dus niet zo is
Ofwel drukt ze dan op het omhoog pijltje maar dan staat de temperatuur ineens op 21 graden en dus plots 1,5 graad hoger ingesteld dan het programma en wordt het behoorlijk warm.

Dit is echt een hele rare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emaurer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06-2024

emaurer

Voor de rest gaat alles Goed

Ik heb er geen probleem mee... je gebruikt dit (lijkt mij) voor een tijdelijke manuele aanpassing van de temperatuur...en wordt weer terug gezet naar de automatische temperatuur bij de volgende ingestelde time settings (als je dit zo hebt ingesteld in de settings)..
Matt_E schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:56:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We weten dat dit een controversiële verandering is. Uit onze data is gebleken dat er maar een laag percentage van de mensen vaak een aanpassing doet op de thermostaat terwijl wij wel vaak de feedback kregen dat het instellen van een manuele temperatuur te veel klikken kost op de thermostaat.
Dat probleem is nu hopelijk opgelost.
Wij verwachten dat de meeste mensen alleen een temperatuuraanpassing op de thermostaat zelf zullen doen als zij het te warm/koud hebben en dan is 1 graad verschil natuurlijk geen probleem. Voor nauwkeurige aanpassingen kunt u natuurlijk altijd nog de app of web-app gebruiken.
Test het de komende dagen/weken uit en geef ons daarna feedback via de feedback knop in de tado app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_E
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:48
emaurer schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:49:
Ik heb er geen probleem mee... je gebruikt dit (lijkt mij) voor een tijdelijke manuele aanpassing van de temperatuur...en wordt weer terug gezet naar de automatische temperatuur bij de volgende ingestelde time settings (als je dit zo hebt ingesteld in de settings)..

[...]
Ja dat klopt, maar zoals ik het schetste wil je soms ook net even een tikje geven (toevallig vanochtend nog gedaan, van 18,6 naar 19), zodat de verwarming heel even aanzwengelt en je, zoals ik vanochtend, in die tijd even een extra andere radiator open draait. Dit wil ik overigens zelf oplossen door later radiator knoppen aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
tado schreef op donderdag 03 november 2016 @ 17:05:
Wij verwachten dat de meeste mensen alleen een temperatuuraanpassing op de thermostaat zelf zullen doen als zij het te warm/koud hebben en dan is 1 graad verschil natuurlijk geen probleem
Dat vraag ik mij af. Zet je thermostaat maar eens een graad hoger. Een graad hoger betekent het verschil tussen alleen een tshirt of een trui. Voor mij persoonlijk maken twee tienden al een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

tado schreef op donderdag 03 november 2016 @ 17:05:
We weten dat dit een controversiële verandering is. Uit onze data is gebleken dat er maar een laag percentage van de mensen vaak een aanpassing doet op de thermostaat terwijl wij wel vaak de feedback kregen dat het instellen van een manuele temperatuur te veel klikken kost op de thermostaat.
Dat probleem is nu hopelijk opgelost.
Wij verwachten dat de meeste mensen alleen een temperatuuraanpassing op de thermostaat zelf zullen doen als zij het te warm/koud hebben en dan is 1 graad verschil natuurlijk geen probleem. Voor nauwkeurige aanpassingen kunt u natuurlijk altijd nog de app of web-app gebruiken.
Test het de komende dagen/weken uit en geef ons daarna feedback via de feedback knop in de tado app.
Er zijn ook legio thermostaat gebruikers zonder smartphone (zoals mijn vrouw), en die gebruiken de manuele instelling wel als ze het te koud of te warm hebben. De Nefit Easy (als voorbeeld), kan ingesteld worden in stappen van 0.1 of 0.5 voor de handmatige aanpassing. Dat eerste is veel te fijn (vind ik), maar die 0.5 is dan weer prima. Ik verwacht dat mijn vrouw er met die ­± 1 °C ook wel uit gaat komen, en zij zou misschien wel wat verward raken door de mogelijke display oplossing die ik aangaf, maar zelf zou ik het toch anders willen zien.

Testing, one, two ...

Pagina: 1 ... 9 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!