Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Silver7
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-04 12:32
Tado,

Mijn radiator in de gang staat ingesteld op 16 graden. Toevallig voelde ik veel warmte. Wat blijkt het, de radiator is heet......

He????? Hoe kan dat? En hoe kan ik het uitzoeken? Ik mag hopen dat ik daardoor niet hoge rekening krijg.

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Silver7 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:18:
Tado,

Mijn radiator in de gang staat ingesteld op 16 graden. Toevallig voelde ik veel warmte. Wat blijkt het, de radiator is heet......

He????? Hoe kan dat?
Als het in de gang 15 graden is of de buitendeur heeft een tijdje open gestaan gaan natuurlijk de verwarming daar aan en dan is het normaal dat hij heet wordt. Dat is op dat moment ook zijn taak
En hoe kan ik het uitzoeken?
Meten hoe warm het in de gang is als de verwarming heet is Als het dan onder de 16 is dan is het normaal (niet boven de verwarming meten, daar is het altijd wel warmer). Is het (ver) boven de 16 dan is er iets loos.
Ik mag hopen dat ik daardoor niet hoge rekening krijg.
Dat zal wel meevallen. De warmte zit in je huis. Als je de gang bv 30 graden gaat stoken komt die warmte (voor een deel) ook in je huiskamer en keuken uit waardoord e verwarming daar minder gaat branden

Je stookkosten gaan ook niet enorme omhoog als je bv de slaapkamer gaat verwarmen. Want de slaapkamer die kouder is dan de (huis)kamer er onder wordt indirect door de vloer verwarmd door de huiskamer. Het is in een niet verwarmde slaapkamer immers nooit zo koud als buiten. Ga je die kamer wel verwarmen dan doe je dat voor een koopje, je hoeft maar een paar graden bij te stoken en de huiskamer kan minder warmte verliezen aan de nu niet meer koude kamer er boven. Zo werkt het met je gang ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• 2stimpy
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10-04 20:39
TorpedoX_88 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:53:
[...]

Zou je me kunnen vertellen waar die uitleg te vinden is? Ben ook van plan met mijn Intergas aan de slag te gaan om de instellingen wat optimaler te krijgen, want bv dat geluid in de leidingen treed bij mij ook geregeld op.
Hier heb ik veel informatie weg gehaald, echt een super uitleg.
https://www.vandomburg.ne...l-instellen-en-afregelen/
Uiteraard ook je eigen gebruikershandleiding er bij.

• FireFoz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04-04 22:06
Kan iemand mij vertellen of ik veilig op alle radiatorkranen die ik gebruik een tado knop kan zetten? In dat geval kan het dus voorkomen dat tado alles dicht zet... Ik had gelezen dat dat nooit mag, maar dan moet je dus altijd 1 radiator open laten staan? Toch wel zonde van de warmte...

Weet er ff geen

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 23:00
FireFoz schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:22:
Kan iemand mij vertellen of ik veilig op alle radiatorkranen die ik gebruik een tado knop kan zetten? In dat geval kan het dus voorkomen dat tado alles dicht zet... Ik had gelezen dat dat nooit mag, maar dan moet je dus altijd 1 radiator open laten staan? Toch wel zonde van de warmte...
Als alle radiatoren van tado's zijn voorzien en je geen andere andere thermostaten in huis hebt kan dit. Als er een warmtevraag is vanuit een knop zal de knop een radiator open zetten en tegen je ketel zeggen dat die moet gaan branden.

Als er geen warmtevraag is sluiten de knoppen zich weer, gaat er ook geen signaal naar de ketel en zal die dus niet gaan branden.

Dus het antwoord op jou vraag is: Ja dit kan

maaaaaaar.... stel dat er een thermostaatkraan (het ijzerwerk) blijft hangen en niet meer open wil (ondanks dat de knop de thermostaatkraan heeft open geprobeerd heeft te zetten), dan zal de knop wel warmtevragen, de ketel gaat branden maar kan het water niet rondpompen.

Het beste kun je of een radiator open laten staan, of een bypass ventiel installeren tussen je aanvoer en retour, als de druk dan te hoog word, gaat die kraan open en stroomt het water je retourleiding weer in,

• hessel
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-04 12:20
Je hebt toch wel 1 ruimte waar je die warmte kwijt kunt. Kleinste radiator in de woonkamer? Hier mee benut je denk gewoon de warmte op een optimale manier.

Grutte Pier fansels

• Fatum
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 06-04 00:55
Vandaag toch maar een v3+ geïnstalleerd thuis. Spijtig genoeg geen V3 te vinden om niet met het abonnement te zitten. Maar het wordt eerst even de kat uit de boom kijken of het abonnement in de eerste plaats wel nodig is. En hoe het systeem werkt in het algemeen.

Maar nu zit ik wel met enkele vragen waar ik niet direct een antwoord op vind....
De warm water functie bijvoorbeeld. Deze staat aan en kan ik precies niet uit zetten? (Behalve dan met het smart schedule systeem) Maar is het nodig om deze aan te hebben staan? De ketel is een ACV doorstromer. Dus dan moet het water enkel verwarmen wanneer er vraag is, en dit moet niet door de Tado aangestuurd worden vermoed ik? Valt deze functie dus uit te zetten zodat de boiler hier gewoon zelf op reageert, @tado ?

Een andere vraag die ik heb is meer een tweakers gedeelte. Namelijk hoe jullie de statistieken van de Tado omgezet/automatisch opslaan in een spreadsheet? Graag zou ik dit ook doen om in de gaten te kunnen houden wanneer en hoe de Tado de ketel aanstuurt en dergelijke.

• ETH0.1
Fatum schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:08:

Een andere vraag die ik heb is meer een tweakers gedeelte. Namelijk hoe jullie de statistieken van de Tado omgezet/automatisch opslaan in een spreadsheet? Graag zou ik dit ook doen om in de gaten te kunnen houden wanneer en hoe de Tado de ketel aanstuurt en dergelijke.
Ik lees met een (linux) scriptje de api uit, vervolgens duw ik die informatie in een mysql database, als webend heb ik grafana om van de mysql data netjes grafiekjes te plotten.

• chundo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:34
Mijn tado is onderweg. In de week kwam ik een simulatie tegen waar ik mijn thermostaat moest ingeven en daarna mijn ketel. Ik had geen zin om toen de kelder in te gaan en heb het opgeven... Vandaag vol goede moet alle gegevens verzameld maar nu vind ik nergens die simulator terug, enkel de echte versie waar ik de tado moet inscannen. Weet iemand toevallig dat linkje?

• FabianNL
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:15
chundo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:12:
Mijn tado is onderweg. In de week kwam ik een simulatie tegen waar ik mijn thermostaat moest ingeven en daarna mijn ketel. Ik had geen zin om toen de kelder in te gaan en heb het opgeven... Vandaag vol goede moet alle gegevens verzameld maar nu vind ik nergens die simulator terug, enkel de echte versie waar ik de tado moet inscannen. Weet iemand toevallig dat linkje?
Hier kan je vinden of je ketel geschikt is: https://support.tado.com/...terfaces-ondersteunt-tado-

Maar deze lijst is niet heel uitgebreid, op internet circuleren nog wel meer lijsten, bijvoorbeeld https://www.50five.nl/aansluittabel

• chundo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:34
Mijn ketel is een eclo bi altron 30 maar vind er niks van terug...

Niemand weet van die wizard waar ik op zat maar heb gesloten en geen weet meer van heb?

• hessel
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-04 12:20
chundo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:50:
Mijn ketel is een eclo bi altron 30 maar vind er niks van terug...

Niemand weet van die wizard waar ik op zat maar heb gesloten en geen weet meer van heb?
https://www.tado.com/nl/p...erskit-slimme-thermostaat ff naar beneden en dan kopje Compatibiliteit.

Grutte Pier fansels

• pingpongblokje
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-04 08:04
Bij mij bleek zojuist (bijna 2 uur in de nacht) dat de batterij op was van de thermostaat. Ik had voor het slapen de kachel laag gezet, maar blijkbaar heeft de Tado dit nooit doorgegeven aan de ketel (open therm). In de woonkamer was het inmiddels 24.4 graden geworden.

In de app gaf hij aan niet te stoken. Als test even aangepast naar nog hoger, toen gaf hij wel aan te stoken. De app gaf ook aan dat de Tado verbonden was en een goede batterij conditie had. Bij het indrukken van de fysieke knop begon hij als een gek te knipperen. Dus toch op.

AAA’tjes vervangen loste het meteen op. Heel vreemd dat de app deed alsof er niks aan de hand was en ook liet zien dat de batterij nog vol was (of al eerder had laten zien dat dit bijna het geval was).

(of is dit ook een betaalde v3+ feature geworden? :+ )

pingpongblokje wijzigde deze reactie 20-01-2019 02:05 (5%)

• Marselaar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 03-04 15:22
Ik heb gisteren de batterijen vervangen van een radiator. Helaas krijg ik sindsdien een E1 bij het opnieuw monteren van de radiatorknop. Ik heb (op verzoek van de servicedesk) ook al een andere knop van een andere ruimte geprobeerd, maar ook die geeft E1. Er lijkt dus iets aan de hand met de afsluiter. Dat is een oud dingetje met een afwijkende maat (M30.5 ?). Er zit al sinds jaar en dag een adapter op naar de standaardmaat en dit heeft tot nu toe dus ook al gewerkt. Ook al meerdere keren de batterijen vervangen. Er loopt al een case bij de servicedesk, maar misschien hebben jullie nog ideeen? Ik wil best een keer die afsluiter laten vervangen maar ik zit op stadsverwarming en ze doen dit doorgaans niet in het stookseizoen.

Overigens kon de knop van de gewisselde ruimte ook niet meer kalibreren na het terughangen. Ineens waren de batterijen leeg. Blijkbaar hebben ze voor het kalibreren extra power nodig.

PSN: Marselaar

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:35
@tado We hebben bij een makelaar onze interesse getoond in een nieuwbouwproject. De woning zal in 2020 opgeleverd gaan worden. Omdat vanaf dat jaar woningen gasloos moeten worden opgeleverd, wordt de woning voorzien van een warmtepomp met op de begane grond vloerverwarming (als hoofdverwarming). Op de 1e verdieping worden de kamers voorzien van elektrische radiatoren. Het merk warmtepomp is Stiebel Eltron, het merk van de elektrische radiatoren is mij niet bekend.
Kun je aangeven of jullie dit merk warmtepomp icm vloerverwarming ondersteunen?
Voor de radiatoren zit ik te denken aan slimme radiatorknoppen. Werken die van jullie met elektrische radiatoren? Zo ja, welke merken/types?

• dookiy492
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17-04 11:19
@tado en alle andere mede-tweakers in dit topic.
Volgens de helpdesk van Tado is ons verwarmingssysteem niet compatibel. Onze situatie is als volgt:
Ons huis wordt verwarmd door een Atag E325c-ketel die volgens de specs compatibel is met:
- One+BCU,
- WiZe,
- Round Modulation,
- OpenTherm (soort van),
- Aan/Uit

Deze ketel verwarmt op aanvraag de slaapkamers, badkamer en woonkamer die zijn voorzien van lage temperatuur vloerverwarming. Alleen de woonkamer-zone bestaat uit 5 groepen, voor alle andere zones geldt: 1 zone = 1 groep. Momenteel beschikt iedere zone over een eigen thermostaat die draadloos met een centrale unit communiceert die bij een warmte-vraag eerst een relais schakelt zodat 230V NC-actuators op de verdeler openen en dan na een bepaalde tijd via een ander relais de aan/uit-schakelaar van de CV-ketel in werking stelt.

Nu wilde ik de kamerthermostaat vervangen door een Tado-unit en vanuit de Tado dus eerst de NC-connectoren laten openen en na x minuten de CV-ketel opdracht geven te gaan verwarmen (via de Opentherm-aansluiting of ook (potentiaalloos) op de aan/uit-connectors, samen met de andere unit). Deze combinatie is blijkbaar niet mogelijk.

De oplossing waar ik nu aan zit te denken is om de Tado aan te sluiten op een Arduino die op basis van het signaal van de Tado een relais schakelt waar de NC-actuatoren mee geopend worden en ook middels de Arduino de benodigde vertraging in te bouwen in het signaal naar de CV-ketel.

Is deze oplossing werkbaar en verstandig? Andere ideeën zijn van harte welkom. De functionaliteit waarom ik Tado wil gaan gebruiken zijn de geofencing en het 'leereffect' van de thermostaat om uitschieters in de temperatuur bij zonnig weer te verminderen. Als er andere thermostaten zijn die in onze situatie werken, hoor ik graag welke! :*)

Een paint-impressie van het systeem:

• HanZwo
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19-04 09:12
tado schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:39:
[...]

HomeKit is een 100% gesloten systeem. Helaas kan ik niet veel troubleshooten behalve te zeggen dat dit probleem is opgelost bij veel klanten door alles van HomeKit te verwijderen. Meerdere keren een HomeKit reset door te voeren op de bridge:

Graag een factory reset van de HomeKit bridge uitvoeren:
1. Verwijder de bridge uit uw Home App
2. Houd de “Factory Reset” knop meer dan 10 seconden ingedrukt totdat de LED’s knipperen.
3. Voeg de HomeKit bridge weer toe aan uw HomeKit app (zorg ervoor dat uw iOS-apparaat met het zelfde netwerk is verbonden als de internetbridge).

Deze procedure heeft alleen invloed op HomeKit en zal niets veranderen aan uw tado° setup in onze eigen tado° app.
Het probleem is ondertussen opgelost :)
Blijkbaar luisteren bepaalde netwerkinstellingen vrij nauw. Ik heb in mijn interne netwerk onderscheid gemaakt tussen mijn 2.4ghz netwerk en mijn 5ghz netwerk. Deze 2 netwerken worden door de draadloze routers gescheiden aangemaakt, hebben ook 2 verschillende namen, maar maken dus wel onderdeel uit van 1 netwerk. Alleen geldt dat voor HomeKit niet echt heel fijn :?

Het gekke is dat het voor de Tado bridge dus blijkbaar een probleem is, maar voor mijn Philips Hue bridge niet.

Al met al iig opgelost :) Thanks @tado voor de reset instructies.

• DesDuke
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-04 09:04
Ik heb een vraag. Sinds kort Tado thermostaat en tado radiator ventielen geplaatst. In eerste instantie alleen op bovenverdieping omdat we daar al thermostatische ventielen hebben. Nu komt vandaag ene loodgieter de handkranen vervangen op benedenverdieping zodat ik daarna ook daar smart radiator kleppen op kan doen (zodat savonds ook niet woonkamer mee wordt verwarmd wanneer we slaapkamer stoken).

Thanks!

Nu mijn vraag, worden tado radiator kleppen automatisch slave van de thermostaat als ze in zelfde ruimte gehangen worden? En zo nee, hoe zet ik ze als slave van de thermostaat?

• Sanderrr
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:59
Iemand enig idee hoe het kan dat mijn bridge nog op firmware versie 50.6 zit terwijl de thermostaat op 54.11 en de radiator knoppen op 54.12 zitten?

Ich liebe es wenn ein plan funktioniert

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:44
Iemand hier de oplossing om Tado weer in Homekit te krijgen? Sinds augustus vorig jaar werkt het niet meer bij mij. Toen in september een keer de bridge helemaal verwijderd uit Homekit, maar Homekit vindt hem helemaal niet meer.

Afgelopen zaterdag dan toch maar mijn hele Homekit configuratie weggegooid en opnieuw begonnen. Mijn eigen Homekit bridge en die van Hue werden direct gevonden, Tado blijft onvindbaar

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-04 14:03
thompouce schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:13:
Is het mogelijk om de Tado niet het warme water te laten besturen? Ik heb hier eigenlijk geen interesse in, en ik heb het gevoel dat het enorm lang duurt voordat ik warm water krijg sinds ik een Tado heb, waardoor ik wil kijken of dit probleem minder wordt als de Tado van het warme water losgekoppeld wordt.

Edit: Ik lees nu in de berichten dat het zou kunnen helpen als Tado voor mij de 'comfort' stand activeert, de eindgebruiker kan dat zelf niet doen? @tado is dat iets wat jullie voor mij kunnen regelen?
Ja, vraag het de servicedesk.
Uitschakelen kun je ook zelf doen, via het 'Menu voor installateurs'.
E.e.a. staat (min of meer) beschreven in de 'Handleiding voor installateurs'.
Het komt geloof ik hier op neer:
  1. Knop op de thermostaat 3s ingedrukt houden, tot er een steeksleutel en schroevendraaier verschijnen
  2. Nogmaals 3s indrukken
  3. Paar minuten wachten
  4. Menu-item 'HW' selecteren en op 'x' zetten.
  5. Menu-item 'Save' selecteren
De 'comfort' stand kun je dacht ik gewoon in de app instellen, in het "slimme" schema bij afwezigheid, toch? (Ik heb zelf geen HW-regeling.)
meesje schreef op zondag 20 januari 2019 @ 13:15:
@tado We hebben bij een makelaar onze interesse getoond in een nieuwbouwproject. De woning zal in 2020 opgeleverd gaan worden. Omdat vanaf dat jaar woningen gasloos moeten worden opgeleverd, wordt de woning voorzien van een warmtepomp met op de begane grond vloerverwarming (als hoofdverwarming). Op de 1e verdieping worden de kamers voorzien van elektrische radiatoren. Het merk warmtepomp is Stiebel Eltron, het merk van de elektrische radiatoren is mij niet bekend.
Kun je aangeven of jullie dit merk warmtepomp icm vloerverwarming ondersteunen?
Voor de radiatoren zit ik te denken aan slimme radiatorknoppen. Werken die van jullie met elektrische radiatoren? Zo ja, welke merken/types?
Over de warmtepomp: Misschien kunnen we hiermee werken maar als het om verwarmen en koelen gaat dan gaat het waarschijnlijk niet werken. Neem tegen 2020 contact met ons op met exacte merk en typenummer.

Elektrische radiatoren: Die hebben zo goed als nooit een normale radiatorknop, dus de Slimme Radiatorknoppen werken dan niet. We zijn zo goed als nooit geschikt met elektrische radiatoren omdat die vaak een geheel interne regeling hebben zonder mogelijkheid om er een externe regelaar op aan te sluiten.
dookiy492 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:02:
@tado en alle andere mede-tweakers in dit topic.
Volgens de helpdesk van Tado is ons verwarmingssysteem niet compatibel. Onze situatie is als volgt:
Ons huis wordt verwarmd door een Atag E325c-ketel die volgens de specs compatibel is met:
- One+BCU,
- WiZe,
- Round Modulation,
- OpenTherm (soort van),
- Aan/Uit

Deze ketel verwarmt op aanvraag de slaapkamers, badkamer en woonkamer die zijn voorzien van lage temperatuur vloerverwarming. Alleen de woonkamer-zone bestaat uit 5 groepen, voor alle andere zones geldt: 1 zone = 1 groep. Momenteel beschikt iedere zone over een eigen thermostaat die draadloos met een centrale unit communiceert die bij een warmte-vraag eerst een relais schakelt zodat 230V NC-actuators op de verdeler openen en dan na een bepaalde tijd via een ander relais de aan/uit-schakelaar van de CV-ketel in werking stelt.

Nu wilde ik de kamerthermostaat vervangen door een Tado-unit en vanuit de Tado dus eerst de NC-connectoren laten openen en na x minuten de CV-ketel opdracht geven te gaan verwarmen (via de Opentherm-aansluiting of ook (potentiaalloos) op de aan/uit-connectors, samen met de andere unit). Deze combinatie is blijkbaar niet mogelijk.

De oplossing waar ik nu aan zit te denken is om de Tado aan te sluiten op een Arduino die op basis van het signaal van de Tado een relais schakelt waar de NC-actuatoren mee geopend worden en ook middels de Arduino de benodigde vertraging in te bouwen in het signaal naar de CV-ketel.

Is deze oplossing werkbaar en verstandig? Andere ideeën zijn van harte welkom. De functionaliteit waarom ik Tado wil gaan gebruiken zijn de geofencing en het 'leereffect' van de thermostaat om uitschieters in de temperatuur bij zonnig weer te verminderen. Als er andere thermostaten zijn die in onze situatie werken, hoor ik graag welke! :*)

Een paint-impressie van het systeem:
[Afbeelding]
Elk stelventiel heeft een bedrade tado slimme thermostaat (kan niet draadloos).

Extensiekit aan ketel om de ketel via OpenTherm te sturen.

Slimme thermostaten zetten hun eigen stelventiel open via het relais, en sturen signaal naar de Extensiekit om de ketel te sturen.
lolgast schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:45:
Iemand hier de oplossing om Tado weer in Homekit te krijgen? Sinds augustus vorig jaar werkt het niet meer bij mij. Toen in september een keer de bridge helemaal verwijderd uit Homekit, maar Homekit vindt hem helemaal niet meer.

Afgelopen zaterdag dan toch maar mijn hele Homekit configuratie weggegooid en opnieuw begonnen. Mijn eigen Homekit bridge en die van Hue werden direct gevonden, Tado blijft onvindbaar
Graag een factory reset van de HomeKit bridge uitvoeren:
1. Verwijder de bridge uit uw Home App
2. Houd de “Factory Reset” knop meer dan 10 seconden ingedrukt totdat de LED’s knipperen.
3. Voeg de HomeKit bridge weer toe aan uw HomeKit app (zorg ervoor dat uw iOS-apparaat met het zelfde netwerk is verbonden als de internetbridge).

Deze procedure heeft alleen invloed op HomeKit en zal niets veranderen aan uw tado° setup in onze eigen tado° app.
Sanderrr schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:41:
Iemand enig idee hoe het kan dat mijn bridge nog op firmware versie 50.6 zit terwijl de thermostaat op 54.11 en de radiator knoppen op 54.12 zitten?
Het is volkomen normaal dat niet alle producten op dezelfde firmware zitten. U hoeft zich er geen zorgen over te maken.

We doen namelijk "staggered rollouts" van onze firmware dus zelfs binnen 1 product type kan het voorkomen dat niet alle producten op dezelfde firmwareversie zitten.
DesDuke schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:24:
Ik heb een vraag. Sinds kort Tado thermostaat en tado radiator ventielen geplaatst. In eerste instantie alleen op bovenverdieping omdat we daar al thermostatische ventielen hebben. Nu komt vandaag ene loodgieter de handkranen vervangen op benedenverdieping zodat ik daarna ook daar smart radiator kleppen op kan doen (zodat savonds ook niet woonkamer mee wordt verwarmd wanneer we slaapkamer stoken).

Thanks!

Nu mijn vraag, worden tado radiator kleppen automatisch slave van de thermostaat als ze in zelfde ruimte gehangen worden? En zo nee, hoe zet ik ze als slave van de thermostaat?
Zolang u de Slimme Radiatorknoppen in de woonkamer ook toevoegt aan de zone waar de Slimme Thermostaat nu hangt, dan komt alles vanzelf goed.

tado wijzigde deze reactie 21-01-2019 09:44 (33%)

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

PeterdeBruin schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:17:
[...]
De 'comfort' stand kun je dacht ik gewoon in de app instellen, in het "slimme" schema bij afwezigheid, toch? (Ik heb zelf geen HW-regeling.)
Nee, daar kun je warm water alleen aan (met gewenste temperatuur) of helemaal uitzetten. Tenminste, zo werkt het met mijn AWB Thermomaster 3hr. Op stand uit krijg ik ook echt geen warm water meer. Sinds de Tado werkt tapwatercomfort (=sneller warm water) op mijn ketel ook niet meer.

BastiaanN

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03:06
Ik zag dat er een upgrade komt in de app om naar V3+ te gaan maar dat is toch niet met abonnement? Ik vind het niet erg om 20 euro neer te leggen maar als het alleen een paar extra functies biedt, laat maar.
Ik heb nu de kachel helemaal uitgezet ipv bepaalde temperatuur als ik niet thuis ben en hoop daarmee te besparen. Vannacht ging het niet goed want de bridge reageerde niet meer en daarmee kon ik de kachel niet voor opstaan starten en ook niet in het programma. Dat was wel even erg jammer. Het werd hier 17.2 graden dus dat vond ik nog wel meevallen.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Sanderrr
Thanks @tado!

Meteen een volgende vraag: in ons nieuwe huis is de vloerverwarming op 1 kamer direct gekoppeld aan de centrale verwarming / thermostaat. Is er een makkelijke manier om die koppeling te verbreken en in die kamer een aparte thermostaat aan te sluiten?

Sanderrr schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:45:
Thanks @tado!

Meteen een volgende vraag: in ons nieuwe huis is de vloerverwarming op 1 kamer direct gekoppeld aan de centrale verwarming / thermostaat. Is er een makkelijke manier om die koppeling te verbreken en in die kamer een aparte thermostaat aan te sluiten?
Ik denk dat u hier de gevraagde informatie uit kan halen:

Hoe kan tado° verschillende zones/kamers aansturen in een woning met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren

Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis.

Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen.

De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

Voor de installatie van de zoneklep raden wij aan om contact op te nemen met uw eigen installateur. Wij kunnen u op dit moment geen installateur aanraden.

**Samenvattend:** Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

U kunt hier en hier meer over dit onderwerp lezen.

• PeterdeBruin
itsalex schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:44:
Ik zag dat er een upgrade komt in de app om naar V3+ te gaan maar dat is toch niet met abonnement? Ik vind het niet erg om 20 euro neer te leggen maar als het alleen een paar extra functies biedt, laat maar.
Ik heb nu de kachel helemaal uitgezet ipv bepaalde temperatuur als ik niet thuis ben en hoop daarmee te besparen. Vannacht ging het niet goed want de bridge reageerde niet meer en daarmee kon ik de kachel niet voor opstaan starten en ook niet in het programma. Dat was wel even erg jammer. Het werd hier 17.2 graden dus dat vond ik nog wel meevallen.
Dat is niet met abonnement.
Maar je raakt meer functies kwijt dan dat je er bij krijgt. Niet doen, is het devies!
  • Je krijgt de warmtevraag per ruimte niet meer te zien als 0-3 golfjes
  • Je kan geen handmatige temperatuur meer instellen tot de volgende automatische verandering
  • Je kan niet meer swipen tussen de ruimtes
  • Je kan geen temperatuur en tijdsduur meer intikken, maar moet deze met moeilijk hanteerbare schuifregelaars instellen
Wat je erbij krijgt is alleen een 'klimaatcomfort' rapportage die je vertelt dat de 'buitenluchtkwaliteitsindex' nu bijvoorbeeld 54 is.

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
PeterdeBruin schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Maar je raakt meer functies kwijt dan dat je er bij krijgt. Niet doen, is het devies!
  • Je kan geen handmatige temperatuur meer instellen tot de volgende automatische verandering
  • Je kan geen temperatuur en tijdsduur meer intikken, maar moet deze met moeilijk hanteerbare schuifregelaars instellen
Wat je erbij krijgt is alleen een 'klimaatcomfort' rapportage die je vertelt dat de 'buitenluchtkwaliteitsindex' nu bijvoorbeeld 54 is.
Voor dat laatste heeft het RIVM trouwens een prima website en (gratis) apps die de info daarvandaan halen. De gegevens van Tado en het RIVM verschillen trouwens nogal eens. De bron die Tado gebruikt voor de luchtkwaliteit is mij niet duidelijk geworden, evenmin waarom de schaalverdeling afwijkt van de internationale LKI (LuchtKwaliteitsIndex).

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03:06
PeterdeBruin schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Duidelijk dan is de 20 euro zonde van mijn geld. Je hoort alleen de voordelen maar nadelen ho maar.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• ETH0.1
dragonfly4 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Zijn dit niet de "oude" knoppen? Nuja 2 maanden wachten is toch geen optie want dan is de winter voorbij :-)
Ideaal om die knoppen te monteren in de lente ;)

Ze zijn nog niet uitgeleverd dus ik kan het nog niet vertellen, zie nu wel dat ze ergens tussen feb en maart uitgeleverd gaan worden. Dan kan ik zeggen welk model het is

ze zijn nu ook weer 278 euro ipv 188. Blijft toch echt wel een goede deal

• dragonfly4
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 25-03 12:10
https://www.amazon.de/tado°-Smartes-Heizkörper-Thermostat-Zusatzprodukt-Heizungssteuerung/dp/B01LXPJG23/

Model: SRT01H-TC-ML-03

Is dit de laatste evolutie? Ik vind op tado.com enkel een EAN nummer 4260328610589

• Ed_L
  • Laatst online: 22:41

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Afgelopen weekend de eerste serieuze hick-up met Tado gehad. Na een weekendje weg kwam ik thuis in een ijskoud huis. Geen connectie met de woning mogelijk vanuit de app. Uiteindelijk bleek de extension kit de boosdoener. Het lampje op de unit brandde niet meer. Een harde reset (8 seconden knop ingedrukt houden) deed het apparaat weer opstarten en na een seconde of 20 werd ook direct de verbinding met de bridge weer gemaakt.

@tado een paar vragen: wat kan een dergelijke fout veroorzaakt hebben? De extension kit zag eruit alsof de stroom eraf was (maar de ketel stond nog wel aan). Daarnaast gaf de app aan dat er geen verbinding met de woning gemaakt kon worden. De bridge werkte echter naar behoren en er was ook gewoon verbinding in huis. Kan zo'n melding specifieker gemaakt worden?

Daarnaast na de reset iets vreemds opgemerkt. De drie slaapkamers die ik zondag verwarmde, werden op maandagochtend ineens meegenomen met het slimme schema van de woonkamer, echter zonder geolocatie. Drie ruimtes hebben voor niets de hele dag op 20 graden gestaan. De woonkamer zelf stond ivm geolocatie wel uit. Hoe kan dit?
Ed_L schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:22:
Afgelopen weekend de eerste serieuze hick-up met Tado gehad. Na een weekendje weg kwam ik thuis in een ijskoud huis. Geen connectie met de woning mogelijk vanuit de app. Uiteindelijk bleek de extension kit de boosdoener. Het lampje op de unit brandde niet meer. Een harde reset (8 seconden knop ingedrukt houden) deed het apparaat weer opstarten en na een seconde of 20 werd ook direct de verbinding met de bridge weer gemaakt.

@tado een paar vragen: wat kan een dergelijke fout veroorzaakt hebben? De extension kit zag eruit alsof de stroom eraf was (maar de ketel stond nog wel aan). Daarnaast gaf de app aan dat er geen verbinding met de woning gemaakt kon worden. De bridge werkte echter naar behoren en er was ook gewoon verbinding in huis. Kan zo'n melding specifieker gemaakt worden?

Daarnaast na de reset iets vreemds opgemerkt. De drie slaapkamers die ik zondag verwarmde, werden op maandagochtend ineens meegenomen met het slimme schema van de woonkamer, echter zonder geolocatie. Drie ruimtes hebben voor niets de hele dag op 20 graden gestaan. De woonkamer zelf stond ivm geolocatie wel uit. Hoe kan dit?
1. Verplaats de bridge zodat verbinding naar Extensiekit stabieler zal worden.
2. Over het 2e punt kan ik geen uitspraken doen zondar toegang te hebben tot uw account. Graag contact opnemen en dan kunnen we het verder onderzoeken.

• Clavat
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18:02
Volgens mij is er echt iets mis met mijn thermostaat.
Ik moet om de 2 maanden praktisch nieuwe batterijen erin stoppen.

Dat er weer een melding is batterij bijna leeg.
Nu gebruik is dus gewone batterijen dan de Duracell
en iedere keer nieuwe batterijen maar het gebruik blijft zo hoog.
En daarbij schittermodus al eens uitgezet. Bewust de knop op de thermostaat niet gebruikt.
Geen verschil

Of is dit normaal?

PSN: McMillan0984

Clavat schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:37:

en iedere keer nieuwe batterijen maar het gebruik blijft zo hoog.
En daarbij schittermodus al eens uitgezet. Bewust de knop op de thermostaat niet gebruikt.
Geen verschil

Of is dit normaal?
2 maanden is relatief kort. Graag contact opnemen en een foto sturen van de batterijen die u heeft gebruikt. (zodat we kunnen nagaan of het alkaline batterijen zijn of de foute "zink kool" batterijen).

• Clavat
tado schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:40:
[...]

2 maanden is relatief kort. Graag contact opnemen en een foto sturen van de batterijen die u heeft gebruikt. (zodat we kunnen nagaan of het alkaline batterijen zijn of de foute "zink kool" batterijen).
Zal ik zo spoedig mogelijk doen.
Maar de Duracell batterijen die je in iedere supermarkt koopt lijken me toch de juiste alkaline batterijen?

Clavat schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:49:
[...]

Zal ik zo spoedig mogelijk doen.
Maar de Duracell batterijen die je in iedere supermarkt koopt lijken me toch de juiste alkaline batterijen?
Ook duracell verkoopt volgens mij zink kool, vaak onder namen als "Heavy Duty" of "Long Life".

• Clavat

Het zijn igg deze batterijen

• ETH0.1
Ik kan het niet goed zien, maar zijn het LR03/6 batterijen?
https://support.tado.com/...n-I-replace-the-batteries-

• Clavat
ETH0.1 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:20:
[...]

Ik kan het niet goed zien, maar zijn het LR03/6 batterijen?
https://support.tado.com/...n-I-replace-the-batteries-
Yup alleen de AAA variant
Daar had ik ook al naar gekeken

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:04
Ik woon in een appartement met blokverwarming en heb geen losse thermostaat hangen.
In de woonkamer heb ik twee verwarmingen waarvan ik er één wil voorzien van een slimme radiatorknop (andere verwarming heb ik nooit aan).
https://www.tado.com/nl/p...it-slimme-radiatorknoppen

Nu vraag ik mij alleen af hoe het precies te werk gaat.
De kamer is 6 meter diep en 4 meter breed, zie afbeelding hieronder. Bij het raam (bovenzijde) zit een radiator die ±3,5 meter is en de radiatorknop zit rechts. Zon 30cm van de knop staat de bank en boven de verwarming heb ik een overstekende vensterbank. De warmte blijft rondom de knop dus goed hangen en is een warmer dan achterin in de kamer.

Ik ben bang dat de verwarming te snel stopt met verwarmen en de rest van de kamer té koud blijft, kan dit kloppen?
Bij het raam rechtsonder hangt tevens een radiator, mocht het bovenstaande een probleem zijn los ik het dan op door ook deze te voorzien van een slimme radiatorknop?
Deze staat nu dus nooit aan gezien de grote radiotor makkelijk de kamer kan verwarmen, 'stand 2' is prima namelijk.

Xbox live: Ghesous

Famous schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:22:
Ik woon in een appartement met blokverwarming en heb geen losse thermostaat hangen.
In de woonkamer heb ik twee verwarmingen waarvan ik er één wil voorzien van een slimme radiatorknop (andere verwarming heb ik nooit aan).

De kamer is 6 meter diep en 4 meter breed, zie afbeelding hieronder. Bij het raam (bovenzijde) zit een radiator die ±3,5 meter is en de radiatorknop zit rechts. Zon 30cm van de knop staat de bank en boven de verwarming heb ik een overstekende vensterbank. De warmte blijft rondom de knop dus goed hangen en is een warmer dan achterin in de kamer.

Ik ben bang dat de verwarming te snel stopt met verwarmen en de rest van de kamer té koud blijft, kan dit kloppen?
Bij het raam rechtsonder hangt tevens een radiator, mocht het bovenstaande een probleem zijn los ik het dan op door ook deze te voorzien van een slimme radiatorknop?
Deze staat nu dus nooit aan gezien de grote radiotor makkelijk de kamer kan verwarmen, 'stand 2' is prima namelijk.

[Afbeelding]
Zolang de knop in de "open ruimte" hangt en dus geen radiatorombouw heeft zou het gewoon moeten werken.
En anders is er altijd een mogelijkheid om een Slimme Thermostaat (muurthermostaat) toe te voegen die dan draadloos de meting voor deze Slimme Radiatorknop zal uitvoeren.

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Dat kan kloppen, maar daar zou je in je huidige setup ook last van moeten hebben. Je hebt het over 'stand 2' op je radiatorknop, dus ik ga ervan uit dat dit een thermostatische knop betreft. Deze knoppen sluiten het ventiel wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt. Stand 2 komt overeen met een graad of 18.
Dat zou idd kunnen. Ik zou gewoon starten met 1 knop en je andere radiator laten voor wat het is. Uitbreiden kun je altijd nog. Met 2 knoppen kun je experimenteren welke knop je leidend laat zijn voor de verwarming, maar je zou er zelfs 2 separate zones met eigen schema op los kunnen laten.

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:04
tado schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:30:
[...]

Zolang de knop in de "open ruimte" hangt en dus geen radiatorombouw heeft zou het gewoon moeten werken.
En anders is er altijd een mogelijkheid om een Slimme Thermostaat (muurthermostaat) toe te voegen die dan draadloos de meting voor deze Slimme Radiatorknop zal uitvoeren.
Heb even een foto gemaakt, zo is de situatie;

@Ed_L Kijk, dat stand twee een bepaald aantal graden is wist ik al niet 8)7
Moet wel zeggen dat ik een koukleum ben en dat het dan wel lekker warm is, zal iets wat warmer zijn.

Dan zal het met 1 knop denk ik wel werken inderdaad!
Gaaf we die maar eens aanschaffen :)

Famous wijzigde deze reactie 22-01-2019 14:51 (6%)

Xbox live: Ghesous

• jeanpaulh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 26-03 13:19
Clavat schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:37:
Volgens mij is dit vrij normaal. Ik kan de klok er op gelijk zetten: nieuwe batterijen er in en na zes weken krijg ik een melding. Daarna gaat het ding nog wel een tijdje mee, maar het is wel vervelend. Je hebt helemaal niets aan die batterij-leeg-melder.

Ik gebruik hem nu volledig draadloos, maar voorheen had ik heb bedraad op opentherm aan de ketel zitten.

• yoeri1407
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 24-01 10:12
Wellicht is deze vraag al 100x gesteld, maar door de overdaad aan combinaties/methodes om Tado in stellen hoop ik dat iemand mij hier kan verder helpen.

Ik wil graag Tado V3+ aanschaffen voor mijn nieuwbouwwoning met de volgende situatie:

Intergas HRE 28/24
Vloerverwarming als hoofdverwarming op de gehele benedenverdieping (met verdelen in woonkamer)
Op 1e verdieping en zolder radiatoren
één Thermostaat (in woonkamer) die alles aanstuurt.

Kan ik simpelweg de Tado V3 aansluiten en radiatorknoppen op de verdiepingen aansluiten, of moet ik eerst toch nog een zoneklep gaan aanschaffen voor de vloerverwarming en met de extension kit werken?

Dank!

yoeri1407 wijzigde deze reactie 22-01-2019 16:10 (3%)

• thompouce
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15-04 19:13
PeterdeBruin schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:17:
[...]

Ja, vraag het de servicedesk.
Uitschakelen kun je ook zelf doen, via het 'Menu voor installateurs'.
E.e.a. staat (min of meer) beschreven in de 'Handleiding voor installateurs'.
Het komt geloof ik hier op neer:
  1. Knop op de thermostaat 3s ingedrukt houden, tot er een steeksleutel en schroevendraaier verschijnen
  2. Nogmaals 3s indrukken
  3. Paar minuten wachten
  4. Menu-item 'HW' selecteren en op 'x' zetten.
  5. Menu-item 'Save' selecteren
Thanks voor je reactie! Ik ga er straks even mee spelen. In de handleiding wordt wel soort van geïmpliceerd dat je bij opentherm warm water altijd aan moet hebben, dus misschien dat m'n warme water helemaal niet meer werkt als ik het uitzet, maar ik ga er achterkomen.
yoeri1407 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:01:
Wellicht is deze vraag al 100x gesteld, maar door de overdaad aan combinaties/methodes om Tado in stellen hoop ik dat iemand mij hier kan verder helpen.

Ik wil graag Tado V3+ aanschaffen voor mijn nieuwbouwwoning met de volgende situatie:

Intergas HRE 28/24
Vloerverwarming als hoofdverwarming op de gehele benedenverdieping (met verdelen in woonkamer)
Op 1e verdieping en zolder radiatoren
één Thermostaat (in woonkamer) die alles aanstuurt.

Kan ik simpelweg de Tado V3 aansluiten en radiatorknoppen op de verdiepingen aansluiten, of moet ik eerst toch nog een zoneklep gaan aanschaffen voor de vloerverwarming en met de extension kit werken?

Dank!
Een paar posts terug heb ik het exacte antwoord gegeven waar u naar op zoek bent:
tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

• ferbke
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11-04 16:27
Feature request
--------------------

De temperatuur van mijn CV-ketel staat normaal op 50°. Nu met de koude nachten/dagen krijg ik het binnen niet/moeilijk op de gewenste temperatuur. Nu even manueel de temperatuur verhoogd naar 60° en probleem opgelost.
Is het mogelijk om de temperatuur van het ketelwater in te stellen via tado? Of wordt dit in de toekomst mogelijk? Liefst van al zou ik via IFTTT de temperatuur van het ketelwater kunnen instellen op basis van de buitentemperatuur. Lijkt mij een leuk projectje. Op die manier kan je de werking van een WAR nabootsen.
Mijn ketel is een Vaillant ecotec pro aangestuurd door tado v3+ via de EBUS.

ferbke wijzigde deze reactie 23-01-2019 11:48 (6%)

• DesDuke
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-04 09:04
Hi @tado

Is het mogelijk om mijn thermostaat aan te sluiten op EMS vanuit mijn Nefit Trendline HRC30?

Situatie nu; Ketel direct bedraad aangesloten op V3+ thermostaat in woonkamer via aan/uit aansluiting op ketel, op de +/- polen van thermostaat.

Vraag; kan ik simpelweg de aansluiting aanpassen op de ketel naar EMS protocol en vervolgens op de thermostaat de installateurs stappen volgen naar een EMS bus aansluiting? Moet ik dan de thermostaat nog resetten oid?

bijvoorbaat dank!

• yoeri1407
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 24-01 10:12
tado schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Een paar posts terug heb ik het exacte antwoord gegeven waar u naar op zoek bent:
tado in "Tado Smart Thermostat Topic"
@tado kan ik dit niet veel makkelijker oplossen door een tado radiatorknop tussen de aanvoerleiding en verdeler te plaatsen in plaats van een zoneklep en extensiekit te gaan aanschaffen?
DesDuke schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:40:
Hi @tado

Is het mogelijk om mijn thermostaat aan te sluiten op EMS vanuit mijn Nefit Trendline HRC30?

Situatie nu; Ketel direct bedraad aangesloten op V3+ thermostaat in woonkamer via aan/uit aansluiting op ketel, op de +/- polen van thermostaat.

Vraag; kan ik simpelweg de aansluiting aanpassen op de ketel naar EMS protocol en vervolgens op de thermostaat de installateurs stappen volgen naar een EMS bus aansluiting? Moet ik dan de thermostaat nog resetten oid?

bijvoorbaat dank!
U moet dan ook nog in het installer menu gaan en de driver van de Slimme Thermostaat aanpassen naar Nefit EMS.
Zie de handleiding voor professionele installateurs:
https://www.tado.com/professional-manuals
yoeri1407 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:11:
[...]

@tado kan ik dit niet veel makkelijker oplossen door een tado radiatorknop tussen de aanvoerleiding en verdeler te plaatsen in plaats van een zoneklep en extensiekit te gaan aanschaffen?
Dit is inderdaad hoe sommige klanten het hebben opgelost.
Officieel ondersteunen we het niet omdat onze Slimme Radiatorknoppen alleen bedoeld zijn voor radiatoren maar zoals gezegd, werkt het in principe prima.

tado wijzigde deze reactie 23-01-2019 18:03 (24%)

• nasdude
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 07-02 15:13
Ik wil mijn radiatoren wegwerken achter een mooie omkasting,

Folie achter de radiatoren om straling naar buiten tegen te gaan, onderin voorzien van temperatuur gestuurde ventilatoren op basis van een arduino bordje (Meet ie dat de radiator aan is: fans blazen geruisloos lucht omhoog door de omkasting heen)

Als ik daar tado knoppen op zet, die vallen dan weg achter de omkasting (en zullen dus temperaturen van 35 graden+ ofzo gaan meten). Is het dan voldoende om een tado thermostaat in diezelfde kamer te hebben?

Negeert Tado dan wat de knoppen aangeven maar stuurt hij op basis van de thermostaat aan de muur?
nasdude schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:47:
Ik wil mijn radiatoren wegwerken achter een mooie omkasting,

Folie achter de radiatoren om straling naar buiten tegen te gaan, onderin voorzien van temperatuur gestuurde ventilatoren op basis van een arduino bordje (Meet ie dat de radiator aan is: fans blazen geruisloos lucht omhoog door de omkasting heen)

Als ik daar tado knoppen op zet, die vallen dan weg achter de omkasting (en zullen dus temperaturen van 35 graden+ ofzo gaan meten). Is het dan voldoende om een tado thermostaat in diezelfde kamer te hebben?

Negeert Tado dan wat de knoppen aangeven maar stuurt hij op basis van de thermostaat aan de muur?
Ja het is voldoende om dan een Slimme Thermostaat toe te voegen als draadloos meetpunt voor 1 of meerdere slimme radiatorknoppen die in een omkasting zitten.
Ja de meting van de Slimme Radiatorknop zelf zal dan niet meetellen voor de sturing.

• Sanderrr
Ik zit met hetzelfde probleem in 2 kamers en dat is best wel een dure oplossing ben ik achter gekomen... Daarom heb ik Xiaomi/Aqara temperatuur sensoren die met Homey en IFTTT aangestuurd worden om dan de temperatuur te regelen. Werkt iets minder makkelijk maar wel aanzienlijk goedkoper (als je al een home automation systeem hebt zoals Homey).

Andere oplossing is om de temperatuur van de kamer een paar keer te meten en dan te vergelijken met de temperatuur die de knop aan geeft, en dan in de app een correctie van X graden erop te zetten.

• Devil
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ok, ik heb dus een ‘smart thermostaat’ gekocht en begreep maar niet waarom ik elke keer handmatig alle ‘smart’ functies moest bedienen. Kom er nu via tweakers achter dat ik daar een abonnement voor moet afsluiten. :X :X Die gaat terug dus.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• 3svb
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16-04 21:38
Je zou in het midden van de ruimte een thermometer kunnen plaatsen. Zodra deze de gewenste temperatuur heeft bereikt (bijvoorbeeld 21°), dan kan je de temperaturen aflezen op je main unit en je slimme radiatorknoppen.
Stel dat de radiatorknop 23° aangeeft, dan kan je deze (en unit) nog bijstellen (temperatuurcompensatie -2) naar 21°.

[Afbeelding]

• Bzztoh
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 15:45
Peatsmoke schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 06:34:
[...]

Misschien gewoon een installateur vragen om dat ding op te hangen, dan weet je zeker dat je niet in de kou komt te zitten.
Net een monteur over de vloer gehad. Die kwam met de mededeling dat hij de Tado alleen aan/uit wil aansluiten. Met de OT-LPA is volgens hem geen stabiele modulerende installatie te maken :(

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
We have identified an incident affecting the performance of our devices.
This incident affects: Device Gateway (ingress).

Posted 1 minute ago. Jan 24, 2019 - 14:30 CET
http://status.tado.com/incidents/87gjysnzcdnp

JBS wijzigde deze reactie 24-01-2019 14:41 (76%)

Bzztoh schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:10:
[...]

Net een monteur over de vloer gehad. Die kwam met de mededeling dat hij de Tado alleen aan/uit wil aansluiten. Met de OT-LPA is volgens hem geen stabiele modulerende installatie te maken :(
Lijkt me eerder onwetendheid/onwilligheid.

Wij doen exact dezelfde sturing als de ATAG WiZe thermostaat, we sturen zelfs de ATAG vendor ID mee via het OpenTherm protocol om dat mogelijk te maken.

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Bzztoh schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:10:
[...]

Die monteur moet te rade gaan bij de deskundige van de Atag servicedienst. Bij mij werkt de combinatie i36ec en Tado door tussenkomst van de Atag servicedienst. Zie voor de problemen met de benodigde OTLPA adapter mijn bericht op 18-12-2018. HGBMason in "Tado Smart Thermostat Topic"

• ilmithir
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 19-04 13:06
Ik heb 1 zone met 2 Radiator knoppen welke als meetpunt een slimme thermostaat hebben (V3, App niet geupgrade).

Het begon vrij warm te worden in mijn appartement en ik hoorde dat een van de radiatoren aan stond.
Vervolgens keek ik in de app en zag dat er volgens de app helemaal niks aangestuurd moest zijn omdat de zone op tempratuur was.
Gelijk gekeken wat de app bij de batterijen aangaf als status, alles staat op goed (zijn nog maar 1,5 maand oud).

Ik de zone handmatig op uit gezet, om de knop aan te sturen... helaas gebeurde er niks.
Zone weer terug gezet op automatisch met de hoop dat er nu misschien wel iets gebeurde, maar nee...

Ondertussen was het al weer 1,5 graad te warm in mijn zone.

Ik de knop er afgehaald en de batterijen eruit gehaald om de knop opnieuw te starten.
Toen de knop er weer op zat ging deze weer dicht, en lijkt het weer te werken na een aantal tests.

Kan het zijn dat de knoppen softwarematig vast lopen?
De batterijen zijn goed.

Ik ga binnen kort voor een maand richting Amerika en zit er niet zo op te wachten dat mijn tado systeem weer op hol slaat...
Ik zal er voor de zekerheid maar weer nieuwe batterijen in doen...

Edit: Voor de periode dat ik in Amerika zit is er niemand anders thuis.

ilmithir wijzigde deze reactie 24-01-2019 20:48 (3%)

• nasdude
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 07-02 15:13
ilmithir schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:29:

Ik ga binnen kort voor een maand richting Amerika en zit er niet zo op te wachten dat mijn tado systeem weer op hol slaat.
Is je huis dan helemaal leeg?
ilmithir schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 18:29:
Ik heb 1 zone met 2 Radiator knoppen welke als meetpunt een slimme thermostaat hebben (V3, App niet geupgrade).

Het begon vrij warm te worden in mijn appartement en ik hoorde dat een van de radiatoren aan stond.
Vervolgens keek ik in de app en zag dat er volgens de app helemaal niks aangestuurd moest zijn omdat de zone op tempratuur was.
Gelijk gekeken wat de app bij de batterijen aangaf als status, alles staat op goed (zijn nog maar 1,5 maand oud).

Ik de zone handmatig op uit gezet, om de knop aan te sturen... helaas gebeurde er niks.
Zone weer terug gezet op automatisch met de hoop dat er nu misschien wel iets gebeurde, maar nee...

Ondertussen was het al weer 1,5 graad te warm in mijn zone.

Ik de knop er afgehaald en de batterijen eruit gehaald om de knop opnieuw te starten.
Toen de knop er weer op zat ging deze weer dicht, en lijkt het weer te werken na een aantal tests.

Kan het zijn dat de knoppen softwarematig vast lopen?
De batterijen zijn goed.

Ik ga binnen kort voor een maand richting Amerika en zit er niet zo op te wachten dat mijn tado systeem weer op hol slaat...

Edit: Voor de periode dat ik in Amerika zit is er niemand anders thuis.
Het lijkt mij een goed idee om een email te sturen naar onze support zodat we het kunnen nakijken. Zorg dat u exacte serienummers doorgeeft, en de datum en tijd dat er iets raars gebeurde.

• KingsCrown
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13-03 22:00
Hi @tado Tado,

Graag wil ik mijn slimme radiator knop in SLAVE modus laten zetten. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

• ETH0.1
KingsCrown schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:38:
Hi @tado Tado,

Graag wil ik mijn slimme radiator knop in SLAVE modus laten zetten. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
email naar de supportdesk :)
(in het engels, dan kan iedereen het oppakken ipv alleen het NL team :) )

• KingsCrown
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13-03 22:00
ETH0.1 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:50:
[...]

email naar de supportdesk :)
(in het engels, dan kan iedereen het oppakken ipv alleen het NL team :) )
Done!

• Bzztoh
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 15:45
HGBMason schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 14:43:
[...]

Die monteur moet te rade gaan bij de deskundige van de Atag servicedienst. Bij mij werkt de combinatie i36ec en Tado door tussenkomst van de Atag servicedienst. Zie voor de problemen met de benodigde OTLPA adapter mijn bericht op 18-12-2018. HGBMason in "Tado Smart Thermostat Topic"
HGBMason schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:11:
[...]

Na veel gedoe werkt hier een Atag i36c met Tado zoneregeling. Gedoe, omdat mijn Tado thermostaat niet leek te kunnen communiceren als modulerende OT thermostaat met de nieuwe ketel. Aan/uit regeling was geen probleem, maar daar heb je geen modulerend systeem voor gekocht.
Goede service van Tado, heel geduldig werd alles gedaan om te bereiken dat de slimme thermostaat contact maakte met de i36c ketel. Om een Tado of andere Open Therm thermostaat met de i36c te laten communiceren is een OTLPA module van Atag noodzakelijk tussen de ketel en een OT-thermostaat. (Open Therm Low Power Adapter ongeveer €20). Ik vermoed dat deze bij de i28c ketel ook noodzakelijk is. Het probleem hier kwam door een fout in de OTLPA module die op de ketel zat. Uiteindelijk knipte de monteur van Atag servicedienst iets uit de connector van de module en alles werkte!
[@HGBMason]
Bedankt voor de reactie.
Ik zal de servicedienst van ATAG eens bellen. "Iets" uit de connector knippen is geen aanwijzing die ik aan een slimme meter monteur kan geven.

• PeterdeBruin
ferbke schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:47:
Feature request
--------------------

De temperatuur van mijn CV-ketel staat normaal op 50°. Nu met de koude nachten/dagen krijg ik het binnen niet/moeilijk op de gewenste temperatuur. Nu even manueel de temperatuur verhoogd naar 60° en probleem opgelost.
Is het mogelijk om de temperatuur van het ketelwater in te stellen via tado? Of wordt dit in de toekomst mogelijk? Liefst van al zou ik via IFTTT de temperatuur van het ketelwater kunnen instellen op basis van de buitentemperatuur. Lijkt mij een leuk projectje. Op die manier kan je de werking van een WAR nabootsen.
Mijn ketel is een Vaillant ecotec pro aangestuurd door tado v3+ via de EBUS.
Nee, dat is niet mogelijk.
Echt de maximumtemperatuur van de ketel instellen kan denk ik ook helemaal niet via OpenTherm.
Wat wel theoretisch denkbaar is is dat Tado een instelling krijgt om niet met meer dan bv 80% te verwarmen.

Tado lijkt alleen totaal niet nauwelijks geïnteresseerd in nuttige nieuwe functionaliteit; we hebben er de laatste 2 jaar als ik me niet vergis alleen 'schittermodus' en (tegen bijbetaling) een 'klimaatcomfort'-rapportage bij gekregen.
Oh, en de koppeling met slimme assistenten natuurlijk; die is wel nuttig.
En de open-raam-detectie (die vaker niet werkt dan wel, en nooit langer dan 60 minuten).

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 25-01-2019 13:23 (6%)

• PeterdeBruin
ardvark99 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:37:
[...]

Ik heb eens verder gekeken in de stats, eind vorig jaar werkten alle 3 de knoppen volgens de ingestelde schema's, met vervroegd starten, het gaat mis vanaf 2 januari. Eerst een uur te vroeg, wat oploopt tot gisteren 3 uur te vroeg. Aan de stats van bv de woonkamer zie ik daar natuurlijk de temperatuur ook eerder omhoog gaan, omdat die ene knop de cv aanstuurt voor de rest waar geen slimme knoppen op zitten.

Vreemde is dat dit alleen door de weeks misgaat met de knop in de badkamer, in het weekend is een ander schema ingesteld, dit gaat wel goed. De andere 2 knoppen geven geen problemen, daar zit zelfs een oude VA01 tussen, de rest is VA02.

[sarcasme]
En sorry, 1-2 jaar voordat dit opgelost is, terwijl het een bekend probleem is? Dat is het zelfde als zeggen dat alle bugs en functionaliteiten deze eeuw opgeleverd worden...

Wat zijn de werktijden van jullie app ontwikkelaars, of zitten te veel op nu.nl en marktplaats.nl te kijken?
[/sarcasme]

(Ik kon de laatste opmerkingen effe niet laten, sorry.. Er zijn gewoon te veel probleempjes in de app en aan de server kant, die allang opgelost hadden moeten zijn voordat er aan nieuwe functionaliteit gewerkt wordt, of zelfs aan een nieuwe app layout)
De fout zit er al vanaf het begin (eind 2015) in, zie Tado Smart Thermostat Topic, en er is nog helemaal niets aan verbeterd.
En dat terwijl vroege start op de kamerthermostaat wél acceptabel werkt.
En terwijl ze een enorm team ontwikkelaars hebben/hadden (alle medewerkers stonden een jaar geleden op de website).
Het is onvoorstelbaar.

• hardtarget
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17:15
De laatste tijd begibt de vroegestart ongeveer 4 minuten voor de ingestelde tijd.
Ik vraag om 7 uur in de ochtend 18 graden, begint die dus 4 minuten voor 7.
Op dat moment is het 16,2 graden in de kamer.
Tefen de tijd dat het 18 graden is zijn wij al naar het werk en school. Tevens schiet de temp dan nog even lekker 0,8 graad door.

Nu komen ze met een oplossing van niks.
Ik zou de afwezigheidsmodus op de laagst mogelijke temp moeten zetten.
Vroege start hweft toch sochtends niets met afwezigheid te maken.

Echt belachelijk, ook zou dat misschien een oplossing zijn voor de vroege start.
De afwezigheids temp staat op 17,5.
Als ik die verder zou verlagen dan zou de temp heel erg zakken. Wanneer dan iemand na een paar uur weer thuis is, kan die eerst 1 uur in de kou zitten en vervolgens zich verrot zweten want hij moet meer dan 4 graden opwarmen.

Dit heeft toch niets met een slimme thermostaat te maken.
Mijn draadloze honeywell chronotherm kon veel beter voorverwarmen zonder door te schieten, maakte niet uit hoe koud het buiten was.
Gaat hier om versie 3+

• ferbke
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11-04 16:27
PeterdeBruin schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:16:
[...]

Nee, dat is niet mogelijk.
Echt de maximumtemperatuur van de ketel instellen kan denk ik ook helemaal niet via OpenTherm.
Wat wel theoretisch denkbaar is is dat Tado een instelling krijgt om niet met meer dan bv 80% te verwarmen.

Tado lijkt alleen totaal niet nauwelijks geïnteresseerd in nuttige nieuwe functionaliteit; we hebben er de laatste 2 jaar als ik me niet vergis alleen 'schittermodus' en (tegen bijbetaling) een 'klimaatcomfort'-rapportage bij gekregen.
Oh, en de koppeling met slimme assistenten natuurlijk; die is wel nuttig.
En de open-raam-detectie (die vaker niet werkt dan wel, en nooit langer dan 60 minuten).
Inderdaad. Het zelf kunnen bepalen van de warmtevraag in procent zou ook een oplossing kunnen zijn.

• TR1969
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:31
Ik lees hier relatief weinig over de luchtverwarmingsketels van Brink.
Is het redelijk eenvoudig een Brink Allure B10 met een Honewell Chronotherm T40 modulerende termostaat over te zetten naar een Tado (of een Nest, daar twijfel ik nog tussen)?
Ik heb alleen een rood en blauw aansluitdraad.

Alvast bedankt!

• Maxxi
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 07-04 22:30
Zijn er extreme problemen bij de klantenservice? Ik probeer al weken contact te krijgen en er komt gewoon geen antwoord. Alleen sorry het duurt even, uw vraag wordt nog behandeld.

Kansloos dit, was heel anders gewend.
Bellen kan ook inmiddels niet meer, telefoon nummer van de site verdwenen.

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Nummer staat er nog steeds hoor:
Nederland (NL): 020 262 2310
Internationaal: +31 20 262 2310

België (BE): 02 588 26 55
Internationaal: +32 2 588 26 55

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 00:32
PeterdeBruin schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:32:
[...]

De fout zit er al vanaf het begin (eind 2015) in, zie Tado Smart Thermostat Topic, en er is nog helemaal niets aan verbeterd.
En dat terwijl vroege start op de kamerthermostaat wél acceptabel werkt.
En terwijl ze een enorm team ontwikkelaars hebben/hadden (alle medewerkers stonden een jaar geleden op de website).
Het is onvoorstelbaar.
Wat ik niet begrijp, is dat er een functie actief is in de apps, die dus al lang niet meer betrouwbaar is, in dit geval voor de slimme radiator knoppen. Schakel deze functie dan uit voor de knoppen, en laat de funtie actief voor de thermostaat.
Hoe kan je nu adverteren dat het tado systeem jouw 30% stookkosten gaat besparen, terwijl een niet werkende vroege start van de radiator knoppen jou juist opzadeld met hogere stook kosten als je dit niet in de gaten hebt? 8)7
En dan meldt @tado nog doodleuk dat dit over ruim 1 jaar pas gefixed wordt? En dan hebben we het nog niet over de roadmap die op de site staat.

Het system werkt nu met de nodige workarounds, en ik houd het zeer regelmatig in de gaten, maar betrouwbaar is het op die manier niet :X . Ik wil een slim CV thermostaatsysteem hebben waar ik geen verder omkijken naar heb. Maar helaas, dat duurt nog wel even. Als ik dit eerder had geweten, had ik waarschijnlijk verder gekeken naar een oplossing.

Zoals wel vaker met produkten, in de folder ziet het er gelikt uit, praktijk valt tegen.

Btw, ik ga denk ik hier binnenkort aan beginnen, leuk zelfbouw projectje, om in ieder geval meer te weten te komen over de aansturing van de CV, en kan ik mijn soldeerbout weer eens uit de mottenballen halen:

http://otgw.tclcode.com/index.html

• timbe
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19-04 20:58
Hallo,

Wij hebben een nieuw huis waar nog normale radiatorknoppen zitten.(haaks)
Nu wil ik binnen kort naar de Tado knoppen toe.
Maar moet ik dus eerst volgens mij eerst de gewone knop vervangen voor een thermostatische radiatorkraan.
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Zo ja wat is een goede thermostatische radiatorkraan welke goed aansluit op de knop van Tado.

Zelf geeft tado het volgende aan:

https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren-

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan kopen wat goed werkt maar niet te duur is?
Waar kan ik op dit moment de Tado knoppen voor een goede prijs kopen?

Daar naast vraag ik me af of mijn CV haard met deze knoppen goed samen werkt.
Deze moet namelijk wel zijn warmte kwijt kunnen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• ETH0.1
timbe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:54:
..
Heeft iemand een idee wat ik het beste kan kopen wat goed werkt maar niet te duur is?
..
Zorg ervoor dat je radiatorknoppen horizontaal komen te zitten, heb je nu haaks dan zit de kraan boven op de radiator, dit geeft sneller kans op meetfouten (opwarmende lucht), je hebt haaksverkeerd nodig

Heimeier m30 schijnt te passen, heb je een warmteservice winkel in de buurt, loop daar eens binnen met foto's van wat je hebt en wat je wil gaan doen, die gasten hebben er serieus verstand van

Als je de tijd hebt, wachten op aanbiedingen, zet een prijsalarm op kieskeurig.nl, kijk op de tweakers pricewatch, houd tado.com in de gaten en ook amazon.de in de gaten, daar had ik laatst 4 knoppen voor 190 euro, nu zijn ze daar weer 270 euro. (ik wacht nog op de levering, dat zal hopelijk in feb. gebeuren, maar voor dat prijs verschil is het het wachten wel waard)
Ihr Paket wurde am heute versendet.
Deutsche Post DHL liefert Ihr Paket aus. Dieses Paket hat keine Sendungsverfolgungsnummer.
*G*

ETH0.1 wijzigde deze reactie 28-01-2019 09:50 (6%)

• Witte_200
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-04 21:12
Hier ook problemen met locatie bepaling sinds de Upgrade naar Android 9 (Pie) op mijn vriendin haar Motorola One. Voor Android Pie nooit problemen gehad.

De app update goed de locatie wanneer deze geopend word, maar wanneer de app niet geopend word update hij geen locatie... dus locatie toegang op de achtergrond lijkt mis te lopen.

Alle instellingen lijken goed te staan.

Iemand een idee?

Bedankt!

• LemonC200
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-04 13:16
timbe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:54:
Hallo,

Nu wil ik binnen kort naar de Tado knoppen toe.
Maar moet ik dus eerst volgens mij eerst de gewone knop vervangen voor een thermostatische radiatorkraan.
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Zo ja wat is een goede thermostatische radiatorkraan welke goed aansluit op de knop van Tado.

Zelf geeft tado het volgende aan:

https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren-

Daar naast vraag ik me af of mijn CV haard met deze knoppen goed samen werkt.
Deze moet namelijk wel zijn warmte kwijt kunnen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Je hebt dan nog ouderwetse radiator kranen. Hiervoor moet je de fitting laten veranderen door een m30. Als je heel handig bent kant je dit eventueel zelf. Je moet dan eerst de cv afsluiten en het water afvoeren. Vervolgens de oude knoppen losdraaien van.

YouTube: Thermostatische radiatorkraan plaatsen - Klustips | GAMMA België

Hierboven nog een filmpje de m30 stukken kosten ongeveer €15-20 per kraan. Als je het laat doen komen er nog arbeidskosteb bij van ongeveer 20-25 euro per kraan.

• Ed_L

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Een alternatief voor het laten leeglopen van je systeem is overigens het bevriezen van de leidingen met stikstof.

• denandy83
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 15-04 12:25
Maxxi schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:53:
Zijn er extreme problemen bij de klantenservice? Ik probeer al weken contact te krijgen en er komt gewoon geen antwoord. Alleen sorry het duurt even, uw vraag wordt nog behandeld.

Kansloos dit, was heel anders gewend.
Bellen kan ook inmiddels niet meer, telefoon nummer van de site verdwenen.
De support is een grap.
verschillende keren gebeld, maar telkens op elk moment wordt er gezegd dat er momenteel teveel drukte is en dat je moet mailen of voicemail achterlaten.
Nog nooit een helpdesk geweten die tijdens de werkuren niet bereikbaar is voor mensen die graag wensen te wachten.

Na een mail te sturen via de support en 4 dagen niets te krijgen, ook geen bevestiging dat mijn mail is ontvangen toch nog eens gebeld, dan maar een voicemail achtergelaten.
2 dagen na voicemail wel een oplossing gekregen dat ze mijn thermostaatknop hebben geherkalibreerd.
Vervolgvraag gesteld, en nu zijn we weer enkele dagen verder zonder antwoord. Geen feedback of deze ontvangen werd of behandeld.

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Witte_200 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 08:26:
[...]

Hier ook problemen met locatie bepaling sinds de Upgrade naar Android 9 (Pie) op mijn vriendin haar Motorola One. Voor Android Pie nooit problemen gehad.

De app update goed de locatie wanneer deze geopend word, maar wanneer de app niet geopend word update hij geen locatie... dus locatie toegang op de achtergrond lijkt mis te lopen.

Alle instellingen lijken goed te staan.

Iemand een idee?

Bedankt!
Regelmatig de app openen lijkt de enige oplossing te zijn. Als je -zoals mijn partner- de app nauwelijks of niet gebruikt, is het voorbij met de locatiebepaling. We hebben dezelfde toestellen en exact dezelfde instellingen. Mijn app houdt de locatie goed bij, maar die van mijn partner dus niet. Sinds ze dagelijks de app gewoon opent en sluit, lijkt het stukken beter te gaan met locatiebepaling.
ardvark99 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Wat ik niet begrijp, is dat er een functie actief is in de apps, die dus al lang niet meer betrouwbaar is, in dit geval voor de slimme radiator knoppen. Schakel deze functie dan uit voor de knoppen, en laat de funtie actief voor de thermostaat.
Hoe kan je nu adverteren dat het tado systeem jouw 30% stookkosten gaat besparen, terwijl een niet werkende vroege start van de radiator knoppen jou juist opzadeld met hogere stook kosten als je dit niet in de gaten hebt? 8)7
En dan meldt @tado nog doodleuk dat dit over ruim 1 jaar pas gefixed wordt? En dan hebben we het nog niet over de roadmap die op de site staat.

Het system werkt nu met de nodige workarounds, en ik houd het zeer regelmatig in de gaten, maar betrouwbaar is het op die manier niet :X . Ik wil een slim CV thermostaatsysteem hebben waar ik geen verder omkijken naar heb. Maar helaas, dat duurt nog wel even. Als ik dit eerder had geweten, had ik waarschijnlijk verder gekeken naar een oplossing.

Zoals wel vaker met produkten, in de folder ziet het er gelikt uit, praktijk valt tegen.

Btw, ik ga denk ik hier binnenkort aan beginnen, leuk zelfbouw projectje, om in ieder geval meer te weten te komen over de aansturing van de CV, en kan ik mijn soldeerbout weer eens uit de mottenballen halen:

http://otgw.tclcode.com/index.html
Die 30% besparing is gewoon een grote grap. Lees het onderzoek eens door en je zult zien dat je dat alleen kun halen als je de verwarming gewoon laat doorstoken als je weg gaat, ramen open gaat zetten enz. Net als andere zaken die op de website staan en claims, valt dat ook gewoon onder de misleiding van klanten, maar inmiddels ben ik dat wel gewend en heb ik dat genoeg benoemt.
Besparen op gas kun je vooral door de thermostaat structureel lager te zetten, een uur voordat je gaat slapen de thermostaat op nachtstand te zetten en (als je langer dan een half uur van huis gaat) de thermostaat terug te draaien. Met de functies en betrouwbaarheid daarvan van Tado, ga je het zeker niet redden en stook je wss eerder 10% meer dan 30% minder.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• Witte_200
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-04 21:12
Peatsmoke schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:08:
[...]

Regelmatig de app openen lijkt de enige oplossing te zijn. Als je -zoals mijn partner- de app nauwelijks of niet gebruikt, is het voorbij met de locatiebepaling. We hebben dezelfde toestellen en exact dezelfde instellingen. Mijn app houdt de locatie goed bij, maar die van mijn partner dus niet. Sinds ze dagelijks de app gewoon opent en sluit, lijkt het stukken beter te gaan met locatiebepaling.
Bedankt voor de reactie.

Ja dat lijkt hier ook zo te werken, maar is geen oplossing natuurlijk. Ik hoop dat ze dit snel fixen bij Tado!

• Riet78
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15-02 13:41
Kunt u mij alstublieft helpen met de installatie van mijn Tado systeem. Het is met geen mogelijkheid mogelijk om de helpdesk te pakken te krijgen telefonisch of per mail!

Ik heb al ruim een jaar een Tado V2 thermostaat met een radiatorknop in de badkamer. Dat werkt prima.
Nu hebben we afgelopen weekend er 4 radiatorknoppen bijgeplaatst in de slaapkamers. Dit leidt tot een aantal problemen;
- 2 knoppen kunnen niet aangesloten worden omdat de adapters afbreken tijdens aansluiten. Daar hebben we nu weer de oude kraan opgezet
- 1 slaapkamer en de woonkamer (met vloerverwarming) zijn nu constant aan het verwarmen. Dit terwijl de vraagtemperatuur ruimschoots bereikt is en het nu in die slaapkamer over de 20 graden is ‘s nachts! Dit krijg ik niet meer uit. Ik heb hem reeds gereset door hem eraf te halen en de batterijen eruit te halen. Zelfde probleem blijft.
Volgens de app wordt er overigens niet verwarmd maar de temperatuur loopt wel op!
- 1 slaapkamer verwarmt niet ondanks dat hij wel vragend is en in de app staat dat hij aan het verwarmen is, maar temperatuur blijft 15 graden.

Gevolg: veel verspilling van gas. Laatste dagen over de 8m3 verbruikt terwijl ik de hele dag niet thuis was...

• Riet78
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15-02 13:41
yoeri1407 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:11:
[...]

Kun je mij uitleggen hoe je dat doet?

• LemonC200
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-04 13:16
Witte_200 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:25:
[...]

Bedankt voor de reactie.

Ja dat lijkt hier ook zo te werken, maar is geen oplossing natuurlijk. Ik hoop dat ze dit snel fixen bij Tado!
Kijk ook is in de android instellingen of de app niet te veel wordt beperkt in de achtergrond om batterij te besparen.

• AapBart
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
LemonC200 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:28:
Kijk ook is in de android instellingen of de app niet te veel wordt beperkt in de achtergrond om batterij te besparen.
Precies, was ook probleem bij mij op mn Nokia 6.1 plus met Android Pie. Die heeft een te agressieve batterijbespaar app waardoor Tado gewoon gekilled werd. Is niet het probeem van de Tado app, maar van Android.

• solidsnake380
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-04 15:16
Leiding door midden zagen, thermostatische kraan ertussen plaatsen, tado knop erop en zorgen dat deze knop in de zone van je vloerverwarming zit, bv de woonkamer thermostaat. De plek in de aanvoerleiding maakt dan niet uit zolang je maar een tado thermostaat in de ruimte van de vloerverwarming hebt, die maak je dan bepalend om de temperatuur te sturen.
Riet78 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:15:
[...]

Kun je mij uitleggen hoe je dat doet?

• Freekyo
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19-03 20:59
ETH0.1 schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:20:
[...]

Ik kan je niet helpen met het probleem, maar tado kan nu ook native praten met je UBA brander, zonder tussenkomst van de convertor (hiervoor zul je de tado helpdesk moeten contacten)

Ik doe dat met mijn tado en mijn Nefit Economy HRC24 ketel waar ook een UBA 4001 branderautomaat in zit.
Welke instellingen heeft jouw thermostaat voor de protocol-code in de instalateursmodus?
Zie bladzij 10 van dit document
https://www.tado.com/star...ALLER_MANUAL-TA-NL-03.pdf
Voor OpenTherm is het D01 en voor de Nefit EMS is het D31, maar wat moet het zijn voor iRT30?

• ETH0.1
Freekyo schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Welke instellingen heeft jouw thermostaat voor de protocol-code in de instalateursmodus?
Zie bladzij 10 van dit document
https://www.tado.com/star...ALLER_MANUAL-TA-NL-03.pdf
Voor OpenTherm is het D01 en voor de Nefit EMS is het D31, maar wat moet het zijn voor iRT30?
Dit kan ik remote niet zien volgensmij, ben de komende dagen ook niet thuis, kan het van het weekend pas checken. beste is denk ik even de helpdesk vragen, zal sneller zijn dan wachten op mij ;)

Vriendin even gevraagd: D24

Daarbij wel vermeld hebbende dat ten tijde (eind nov vorig jaar) van de installatie mijn systeem er nog geen officiële firmware was voor mijn ketel en ze via de servicedesk een beta driver hebben geinstalleerd, ik weet niet of ik die nu nog draai.

ETH0.1 wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:10 (18%)

• dave317
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 04-03 16:04
ETH0.1 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:39:
[...]

Dit kan ik remote niet zien volgensmij, ben de komende dagen ook niet thuis, kan het van het weekend pas checken. beste is denk ik even de helpdesk vragen, zal sneller zijn dan wachten op mij ;)

Vriendin even gevraagd: D24

Daarbij wel vermeld hebbende dat ten tijde (eind nov vorig jaar) van de installatie mijn systeem er nog geen officiële firmware was voor mijn ketel en ze via de servicedesk een beta driver hebben geinstalleerd, ik weet niet of ik die nu nog draai.
Email van Tado Support op 17 januari.
Since December we have started a supervised roll-out of the UBA interface and we have now nearly 100 customers controlling their boiler via the UBA interface. The UBA interface will be merged into the official firmware release version. However, this will probably take 3-4 weeks

• ETH0.1
dave317 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:07:
[...]

Email van Tado Support op 17 januari.

[...]
Ik voel mezelf speciaal O+

• Morty
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:28
Onze CV installatie ziet er als volgt uit:
- beneden vloerverwarming die achter een eigen zone klep op de rest van het CV circuit zit
- boven radiatoren die met z'n allen samen ook weer achter een zone klep op het CV circuit zitten

Wat ik wil is:
- beneden een slimme thermostaat die de zone klep van de vloerverwarming bedient
- boven slimme radiatorknoppen die de zone klep bedienen (open indien er tenminste een radiator een warmte vraag heeft)
- de thermostaat en radiatorknoppen samen bedienen de ketel via opentherm

Kan dit met Tado en welke componenten heb ik hier dan precies voor nodig?

• ETH0.1
Morty schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:08:

Kan dit met Tado en welke componenten heb ik hier dan precies voor nodig?
- tado internet bridge
- tado muur thermostaat voor in de huiskamer
- tado extentionkit om de vloerverwarmingszone te kunnen schakelen
- *x aantal radiatorknoppen, naar gelang je radiatoren hebt op de 1ste verdieping

• Morty
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:28
Maar hoe wordt dan de zoneklep van de radiatoren geschakeld?

• ETH0.1
Morty schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:23:
Maar hoe wordt dan de zoneklep van de radiatoren geschakeld?
die kan dan altijd open blijven staan?

• Japperrrr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12-04 14:37
Sinds wij hier een Tado thermostaat aan de muur hebben hangen heeft het eigenlijk nog nooit lekker gewerkt. De early-start functie werkt totaal niet. Om 6:00u in de ochtend is het 18.8°C in plaats van de ingestelde 19.5°C, en early-start begint pas om 5:47u met verwarmen. Bovendien begint ie rustig met 50% te verwarmen, terwijl de actuele temperatuur bijna een volle graad onder de ingestelde waarde ligt en er sprake is van een langdurig dalende trend. Hierdoor duurt het al helemaal extra lang voordat het warm is. Eigenlijk hoeft het pas om 7:00u warm te zijn, maar zelfs dat haalt ie niet. Pas om 8:10u, ruim 2 uur na de ingestelde tijd, is het binnen 19.5°C!

Om het nog erger te maken, zodra de gewenste temperatuur ruim 2 uur later dan eindelijk bereikt is, blijft de Tado vrolijk doorstoken op 100%! Gevolg, een overschoot van 0.5°C tot 1.0°C (soms zelfs meer) en de uren erna slaat de verwarming niet aan. Hierdoor daalt de gevoelstemperatuur in de woonkamer met vloerwarming wat leidt tot een verlaagd comfort, maar nog erger, de temperatuur in ruimtes zonder vloerverwarming stijgt eerst veel te ver door, en zakt vervolgens als een baksteen totdat de verwarming uren later eindelijk weer aanslaat.

En alsof het echt nog niet erger kon, de Tado wacht rustig met verwarmen tot de temperatuur ONDER de ingestelde waarde zakt, terwijl er al sprake was van een dalende trend. Gevolg, de temperatuur schiet weer een halve graad onder de ingestelde temperatuur en het hele gebeuren begint weer van voren af aan (zie screenshot, er komt nu weer een overshoot aan en vanavond zitten we boven in de kou).

Ofwel, de hele PID regeling werkt voor geen meter |:(

De temperatuur staat ingesteld op 19.5°C, ofwel het middelste lijntje.

Ik word hier onderhand wel een beetje hopeloos van. Een paar dagen terug heeft Maarten al "2 parameters aangepast", maar het lijkt allemaal niets uit te maken. Het is gewoon onbegrijpelijk dat de Tado zelf niet begrijpt dat ie 's ochtends met 100% moet beginnen, en dat ie niet met 100% moet doorstoken als de gewenste temperatuur bereikt is. Hij lijkt de trend (helling) totaal te negeren bij het bepalen van een stookpercentage.

Japperrrr wijzigde deze reactie 31-01-2019 18:13 (3%)

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:27
De nieuwe Honeywell T9 lijkt mij ook wel interessant, hij heeft ook geofencing: https://t9.honeywellhome.com/

Ik ben wel eens benieuwd hoe deze ten opzichte van de tado zal werken.
Pagina: 1 ... 73 ... 78 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True