De verwarming hier is al vanaf half 11 vanmorgen uitgeschakeld als gevolg van een overshoot, en dat gebeurt gewoon elke dag. Er wordt geadverteerd met termen als "Slimme Thermostaat", "comfortabel en gezond klimaat" en een "besparing van 31% op de energierekening". Nu hangt hier een hele mooie Intergas HRE modulerence CV aan de muur, maar die begint 's ochtends veel te laat te loeien (comfort omlaag) en loeit vervolgens te lang door, om daarna uren lang geen gebruik te maken van de modulerende functie (comfort omlaag en hogere energierekening).
Waar ik me echter aan stoor is dat er wordt gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat klanten contact moeten opnemen met de klantenservice om een goed werkend systeem te krijgen. Onze jaren '50 vrijstaande woning is representief voor een zeer grote groep woningen in Nederland. Voorzien van gasgestookte centrale verwarming en vloerverwarming op de benedenvloer, aangelegd tijdens een verbouwing. Het vermogen van de CV is ruim voldoende om het huis zelfs met -20°C op temperatuur te houden, dus daar ligt het niet aan. De 10 jaar oude Honeywell thermostaat had er dan ook geen moeite mee om de woonkamer op tijd warm te hebben en tevens warm te houden.
Nu zegt tado dus doodleuk: neem contact op met de klantenservice en we gaan per individueel geval bekijken welke aanpassingen er gedaan moeten worden. Dat is gewoon geen werkbare situatie en
verre van normaal. Laten we de discussie daarom wat anders voeren, de stapjes wat verkleinen. Kunnen we het erover eens zijn dat het algoritme van tado niet helemaal lekker functioneert? Immers, onze woning is een doodgewone vrijstaande woning zoals je die in Nederland overal vindt, en schijnbaar is de tado zonder custom aanpassingen niet in staat de temperatuur onder controle te houden.
Het erkennen van een probleem is een sterk gebaar en geen zwaktebod, zeker niet voor een start-up. Ik zou erg waarderen als er zou worden toegegeven dat het niet goed functioneert, met de boodschap dat er op structurele wijze aan gewerkt wordt. Het probleem afdoen als uitzondering en vervolgens als normaalste zaak van de wereld klanten aanraden contact op te nemen met de klantenservice wekt bij mij juist meer argwaan op en doet mij vermoeden dat tado de zaakjes helemaal niet zo lekker op orde heeft als de website doet geloven. Het draagt absoluut niet bij aan vertrouwen in een goede structurele oplossing.
Als Tweaker ben ik ook zeker wel bereid om onze thermostaat beschikbaar te stellen voor experimentele algoritmes, mits er de mogelijkheid bestaat om een test op eigen initiatief af te breken when the shit hits the fan en de wijzigingen inzichtelijk zijn (changelog). Ik zou zeggen, erken de problemen, en grijp de kansen die je hier op Tweakers toegeworpen krijgt om een oplossing te vinden. Met mij zijn er waarschijnlijk nog vele anderen die ook niet vies zijn van wat experimentjes.
Overigens heb ik persoonlijk niks tegen de persoon achter het tado account. Sterker nog, ik vind het heel mooi om te zien hoe een medewerker van tado die extra mile nastreeft door persoonlijke ondersteuning te bieden aan Tweakers. Ik kan soms misschien wat bot overkomen, maar ik beschrijf dat zelf liever als recht voor zijn raap zijn en scherp uit te hoek kunnen komen. Al met al, kudos voor tado en no hard feelings, we willen allebei graag dat het goed functioneert
[
Voor 6% gewijzigd door
Japperrrr op 07-02-2019 17:23
]