Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Koldur
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:04

Koldur

Virtual Boy

4tune schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:55:
Je vergeet de my tado website nog te noemen. Daar kan je nog wel wijzigingen maken tot het volgende automatisch moment van omschakelen
En dat werkt dus niet. Gisteren nogmaals getest, stel het in en het schakelt niet! Waardeloos dus, een optie die niet werkt en je dus meer geld gaat kosten omdat je denkt dat het goed geregeld is.

i5 4670K @4Ghz 1.13v, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Asus Z87-A, GTX680-DC2O-2GD5, 2x4GB DDR3 1600Mhz, Crucial M550 256GB SSD, 1.5TB Samsung HD

D-e-n schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:02:
[...]

Hier schrik ik nu wel van. We hebben er net eentje binnen (V3+ met een aanbieding) maar op deze manier heeft het wellicht überhaupt geen nut aan de installatie te beginnen. Want als er iets is dat we met onze oude domme thermostaat al gebruiken is het dat wel.

Op zeker dat mijn partner de temperatuur een keer een graadje hoger zet en we dat vergeten als we naar bed gaan.

@tado
Klopt dit?
Let op: En op de thermostaat zelf is deze functie er helemaal niet "uitgesloopt". Hij is er gewoon nog te vinden.

We werken eraan om deze functie ook weer terug te brengen voor manuele modus die vanuit de app gestart zal worden.

Daarnaast is voor manuele modussen die via de app gestart worden gewoon een timer functie te vinden zodat het systeem weer automatisch naar de automatische modus gaat.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:03
tado schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:08:
[...]

Let op: En op de thermostaat zelf is deze functie er helemaal niet "uitgesloopt". Hij is er gewoon nog te vinden.

We werken eraan om deze functie ook weer terug te brengen voor manuele modus die vanuit de app gestart zal worden.

Daarnaast is voor manuele modussen die via de app gestart worden gewoon een timer functie te vinden zodat het systeem weer automatisch naar de automatische modus gaat.
Het gaat er natuurlijk om wat je intuïtief doet. Ik tik 21 graden aan: het moet in mijn ogen niet uitmaken of je dat op de op de thermostaat zelf of in de app doet.

En concreet: wat gebeurt er dan als ik tegen Google Home zeg: zet de verwarming op 21 graden? En kan ik dan terug zien in de app wat ik via Google Home heb ingesteld?
D-e-n schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:27:
[...]

Het gaat er natuurlijk om wat je intuïtief doet. Ik tik 21 graden aan: het moet in mijn ogen niet uitmaken of je dat op de op de thermostaat zelf of in de app doet.

En concreet: wat gebeurt er dan als ik tegen Google Home zeg: zet de verwarming op 21 graden? En kan ik dan terug zien in de app wat ik via Google Home heb ingesteld?
U ziet altijd hoe lang een manuele modus actief is in de app. Dus wat u ook doet, en waar u de manuele modus ook start. U kunt zien in de app hoe lang die actief zal zijn.

• D-e-n
@tado
Maar over Google Home: tot wanneer is de temperatuur aanpassing geldig als ik "zet temperatuur op 21 graden" zeg tegen mijn Home mini? Tot het volgende schema (zoals op de thermostaat) of tot in de eeuwigheid (zoals blijkbaar standaard in de app)

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:33:
@tado
Maar over Google Home: tot wanneer is de temperatuur aanpassing geldig als ik "zet temperatuur op 21 graden" zeg tegen mijn Home mini? Tot het volgende schema (zoals op de thermostaat) of tot in de eeuwigheid (zoals blijkbaar standaard in de app)
'Tot in de eeuwigheid' is niet de standaard in de V3+ app. Standaard geldt het voor 1 uur, aan te passen via de slider (indien gewenst 'totdat je het annuleert').

• D-e-n
JBS schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:38:
[...]
'Tot in de eeuwigheid' is niet de standaard in de V3+ app. Standaard geldt het voor 1 uur, aan te passen via de slider (indien gewenst 'totdat je het annuleert').
Als het standaard een uur is is het probleem voor mij al een stuk minder, zolang hij maar niet blijft doorstoken. Uit de post van @Koldur haalde ik dat het dan zo was dat de temperatuur soms niet meer terugsprong.

• TR1969
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:45
Net een de Tado geinstalleerd. Ben erg benieuwd.
Thermostaat en ketel (Brink luchtverwarming) hadden een gepersonaliseerde installatie nodig. Was binnen een half uurtje binnen.
Totale installatie duurde nog geen uur.
D-e-n schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 14:46:
[...]

Als het standaard een uur is is het probleem voor mij al een stuk minder, zolang hij maar niet blijft doorstoken. Uit de post van @Koldur haalde ik dat het dan zo was dat de temperatuur soms niet meer terugsprong.
Als ik in de app de temperatuur aanpas is dat standaard voor een uur.
Er begint meteen een timer af te tellen na het aanpassen dus volgens mij blijft hij niet oneindig hangen in de aangepaste temperatuur.

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:12
Heeft Tado ook de mogelijkheid om 2 vvw verdelers aan te sturen?
Nog mensen met ervaring met de Tado en Techneco Loria? Elga ervaringen heb ik gelezen.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06:32
Ik heb inmiddels een paar jaar de Tado met 4 slimme knoppen in slaapkamers/werkkamer hangen en het werkt (naast de gebruikelijke nukken die hier vaak genoeg voorbij komen) prima. Nu gaan we volgende week verbouwen en komt er in een gedeelte van de woning vloerverwarming. Daarnaast worden een aantal radiatoren vervangen en ga ik ook daar slimme knoppen op zetten, waardoor ik op de benedenverdieping in de woonkamer 2 x radiator met slimme knop ga krijgen, en daarnaast 1 convectorput (bestaand), zonder knop. In deze ruimte hangt nu ook (in het trapgat) de Tado Thermostaat. Deze is bedraad aangesloten op de ketel, en zou ik idealiter verplaatsen naar de woonkamer zelf.Dit kan evt bedraad (er wordt gestuct) maar alternatief zou extensiekit bij de ketel zijn en de thermostaat als draadloze unit op de wand.

In de nieuwe keuken komt vloerverwarming en daar wil ik dan dus ook graag aparte zone regeling hebben, ik vraag me nu even af wat ik hiervoor nodig heb? Ik heb nu nog de mogelijkheid om evt draden vanaf de pomp naar de nieuwe keuken te laten trekken, en daar bijv al op de wand uit te laten komen voor de thermostaat.

Dus:
- Extensie kit aan ketel om thermostaat draadloos te kunnen maken en bestaande bekabeling weg?
- 2e Thermostaat voor nieuwe keuken
- Hoe stuur ik de pomp aan van de vloerverwarming? Nog een extensie-kit (nee dit kan niet want max 1 per account... Zucht)

Sander wijzigde deze reactie 08-02-2019 22:43 (8%)

• JBS
  • Niet online
@tado Met betrekking tot de slider in de V3+ app om de temperatuur tijdelijk aan te passen, zou ik het erg handig vinden als je naast het aantal uur ook de bijbehorende eindtijd ziet tijdens het sliden, dit geeft iets sneller weer wat bijvoorbeeld een duur van 6 uur betekent.

JBS wijzigde deze reactie 09-02-2019 08:46 (3%)

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:27
Ik ben bezig met de installatie van de Tado. In het menu staat echter mijn ketel niet (Viessman Vitodens 1000). Ik heb nu een Honeywell Chronotherm IV.

Tijdens de installatie heb ik nu aangegeven deze ketel te hebben en kom dan op een blanco pagina. Weet iemand of ik nu echt moet wachten op bericht terug of kan ik gewoon proberen om de Chronoterm te vervangen door de Tado?

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Japperrrr
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:17
wodkabuikje schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:04:
Ik ben bezig met de installatie van de Tado. In het menu staat echter mijn ketel niet (Viessman Vitodens 1000). Ik heb nu een Honeywell Chronotherm IV.

Tijdens de installatie heb ik nu aangegeven deze ketel te hebben en kom dan op een blanco pagina. Weet iemand of ik nu echt moet wachten op bericht terug of kan ik gewoon proberen om de Chronoterm te vervangen door de Tado?
Als je vloerverwarming hebt zou ik adviseren je Honeywell lekker te laten hangen. De Chronotherm IV deed het hier prima, maar sinds de tado er hangt is het elke dag raak met overshoots. En tado zelf lijkt het allemaal niets te interesseren, er komt geen enkele reactie op de berichten van de laatste paar pagina's.
NLAnaconda schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 00:13:
Vandaag een leuke chat met een medewerker op de Tado website.

- Ik zei dat ik aan het orienteren was en vroeg me af of geofencing nou wel of niet achter een abonnement zat.
- Die medewerker vertelde me dat dat zo was voor V3+.
- Ik zei dat ik een beetje baalde dat ik een duur product zou gaan kopen om het vervolgens pas met een abonnement volledig kon gaan gebruiken.
- Zegt die medewerker, nou dan koop je toch de V3, die kan vrijwel hetzelfde maar dan zonder abonnement.
- Ik: Huh? Waarom heet het dan V3+, dan zou het toch V3- moeten heten?
- Zij: "Haha, Yes I have to partially agree with you about that. But it is for me impossible to change anything about it but if I were you, I would buy the V3".

Oke 8)7

Ik heb het idee dat Tado het subscription verdien model als extra melk }:O is gaan zien zonder daarmee eigenlijk extra toegevoegde waarde te creëren.

Nadeel, waar vind je nog zo'n V3 in combinatie met 4 radiator knoppen.
De V3+ met 4 knoppen is op 50five € 459,40
De V3 met 4 knoppen is € 555,30
Voor die € 100 verschil heb je dan weer een aardig tijdje een subscription... :O

Tado lacht het laatst :z
Je moet je afvragen of je de tado überhaupt wel wilt gebruiken met geofencing. Hier slaagt ie er namelijk niet in het huis op tijd op temperatuur te krijgen, zelfs niet met een vast programma. Als dat al niet lukt, kun je geofencing ook wel vergeten.

En die radiatorknoppen wil je misschien ook heroverwegen. Veel verhalen hier van gebruikers die te maken hebben met verwarmingen die niet dicht gaan, en problemen met batterijen die extreem snel leeg zijn en waarbij tado geen oplossing biedt.
Sander schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:03:
[...]

Reken er maar niet op dat dingen structureel worden opgepakt, ik krijg al 2 jaar meldingen dat de batterijen van mijn thermostaatknop helaas toch een stuk eerder leeg zijn dan verwacht en dat hier aan gewerkt wordt... Toch gaan ze nog steeds 1 voor 1 iedere paar maanden leeg en verandert er tot op heden niks. Het jammere is dat alternatieven voor Tado ook niet zaligmakend zijn en dat ik daarom nog niet over wil stappen, dus nu maar wachten op een alternatief.

Japperrrr wijzigde deze reactie 09-02-2019 12:20 (63%)

• ETH0.1
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 15:50
Japperrrr schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:15:
[...]

Als je vloerverwarming hebt zou ik adviseren je Honeywell lekker te laten hangen. De Chronotherm IV deed het hier prima, maar sinds de tado er hangt is het elke dag raak met overshoots. En tado zelf lijkt het allemaal niets te interesseren, er komt geen enkele reactie op de berichten van de laatste paar pagina's.
Heb je al een nieuwe support case ingediend zoals ook gevraagd aan een andere gebruiker met het zelfde probleem ( tado in "Tado Smart Thermostat Topic" )?

Je geeft eerder aan dat je contact hebt gehad, dat er parameters zijn aangepast, dat dit niet het gewenste effect had, maar heb je dit ook teruggekoppeld of is de vorige case afgesloten en heb jij het daarbij gelaten?

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:27
[...]

Ik heb geen vloerverwarming.

Maar moet ik nu wachten of kan ik stiekem gewoon aansluiten en eventueel een andere ketel selecteren?

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Koldur

Koldur

Virtual Boy

JBS schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:30:
@tado Met betrekking tot de slider in de V3+ app om de temperatuur tijdelijk aan te passen, zou ik het erg handig vinden als je naast het aantal uur ook de bijbehorende eindtijd ziet tijdens het sliden, dit geeft iets sneller weer wat bijvoorbeeld een duur van 6 uur betekent.
Als dit er zou komen, dan hoeft voor mij persoonlijk de smart schedule optie er niet meer in. Het is nu gewoon erg onhandig om het even snel duidelijk in te stellen.

i5 4670K @4Ghz 1.13v, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Asus Z87-A, GTX680-DC2O-2GD5, 2x4GB DDR3 1600Mhz, Crucial M550 256GB SSD, 1.5TB Samsung HD

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06:32
[...]

[...]

Je moet je afvragen of je de tado überhaupt wel wilt gebruiken met geofencing. Hier slaagt ie er namelijk niet in het huis op tijd op temperatuur te krijgen, zelfs niet met een vast programma. Als dat al niet lukt, kun je geofencing ook wel vergeten.

En die radiatorknoppen wil je misschien ook heroverwegen. Veel verhalen hier van gebruikers die te maken hebben met verwarmingen die niet dicht gaan, en problemen met batterijen die extreem snel leeg zijn en waarbij tado geen oplossing biedt.

[...]
Hoewel je mij quote ben ik nog steeds wel blij met de radiatorknoppen. Ja het is irritant dat de batterijen sneller leeg gaan dan gepland, maar als Tado dat niet zo uitdrukkelijk gemeld had aan me weet ik niet of ik er ook zo negatief over zou zijn. In hoeverre halen de Honeywell knoppen bijv wel de 2 jaar? Het gaat meer om het (gebrek aan) leveren van Tado wanneer ze dingen zeggen of beloven.

Het lijkt alsof er gewoon geen doorontwikkeling plaatsvindt en focus verplaatst is naar nieuwe producten zoals de airco regeling voor de US markt. V3+ is een downgrade en dat na 1 jaar beloftes over de V3 bridge (en uitstel daarvan). Ga ik de balans opmaken van wat er sinds ik Tado gekocht heb is bijgekomen aan functionaliteit dan is het de open-raam detectie. That's it... :X Volgens de roadmap hadden daar dus ook dingen als API, uitbreidingen van de web applicatie, multi-homeondersteuning etc bij moeten komen. Allemaal zaken die al 2 jaar beloofd worden maar niet waargemaakt.

• Japperrrr
ETH0.1 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:22:
[...]

Heb je al een nieuwe support case ingediend zoals ook gevraagd aan een andere gebruiker met het zelfde probleem ( tado in "Tado Smart Thermostat Topic" )?

Je geeft eerder aan dat je contact hebt gehad, dat er parameters zijn aangepast, dat dit niet het gewenste effect had, maar heb je dit ook teruggekoppeld of is de vorige case afgesloten en heb jij het daarbij gelaten?
Er is een openstaande support case, ja. Echter, pogingen om de dialoog hier op gang te krijgen lopen steeds op niets uit omdat tado nergens op reageert, behalve een onprofessionele sneer naar @woekele.

Feit blijft nog steeds dat het bizar is dat het schijnbaar nodig is om per woning custom wijzigingen te maken voordat de thermostaat fatsoenlijk werkt. @tado vinden jullie dit zelf normaal? Kan er alsjeblieft een dialoog worden opgezet, waar dit community forum voor bedoeld is? Kan worden toegegeven dat bepaalde dingen niet goed functioneren of blijven we potentiële nieuwe gebruikers een utopie voorhouden waarin alles perfect werkt? Liegen doen we hier niet en verkooppraatjes horen niet thuis op GoT, dus als het onmogelijk blijkt om een belangrijk technisch issue te bespreken vraag ik me af wat je hier dan doet.

• DeAllerlangste
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:39
Ik verwacht niet dat je met een dergelijke toon een dialoog gaat openen, maar we gaan het zien.
Japperrrr schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 13:30:
[...]

Er is een openstaande support case, ja. Echter, pogingen om de dialoog hier op gang te krijgen lopen steeds op niets uit omdat tado nergens op reageert, behalve een onprofessionele sneer naar @woekele.

Feit blijft nog steeds dat het bizar is dat het schijnbaar nodig is om per woning custom wijzigingen te maken voordat de thermostaat fatsoenlijk werkt. @tado vinden jullie dit zelf normaal? Kan er alsjeblieft een dialoog worden opgezet, waar dit community forum voor bedoeld is? Kan worden toegegeven dat bepaalde dingen niet goed functioneren of blijven we potentiële nieuwe gebruikers een utopie voorhouden waarin alles perfect werkt? Liegen doen we hier niet en verkooppraatjes horen niet thuis op GoT, dus als het onmogelijk blijkt om een belangrijk technisch issue te bespreken vraag ik me af wat je hier dan doet.

• Koldur

Koldur

Virtual Boy

DeAllerlangste schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:35:
Ik verwacht niet dat je met een dergelijke toon een dialoog gaat openen, maar we gaan het zien.

[...]
Wanneer er een duidelijk verhaal wordt geschreven op een heel vriendelijke toon, wordt er bij moeilijkere problemen gewoon NIET gereageerd. Vraag het nog eens met een @ naar de vertegenwoordiger van Tado hier en er wordt nog niet op gereageerd. Wat moet je dan? Ook als er vanuit Tado niet gereageerd wordt op tickets.

Dan wordt er minder vriendelijk gereageerd en dan is de vertegenwoordiger van Tado op zijn tenen getrapt op vanwege de toon van een dergelijk bericht. Vind ik persoonlijk alles zeggend over de manier waarop Tado met dergelijke zaken omgaat. Omgekeerde wereld.

Als het eenmaal werkt, wat het bij mij nu doet behalve een functie die heel simpel moet zijn gemaakt, is het een heel mooi systeem en kan het echt veel besparen. Maar als je weken moet wachten op support, dan kost het een aardig stuk meer in plaats van minder. Zo maak je klanten gefrustreerd terwijl dit heel simpel te voorkomen is.

Deze hele post is natuurlijk niet volledig naar jou gericht ;) maar vooral naar Tado en dat anderen weten waar zij aan beginnen als ze dit systeem willen aanschaffen. Als het werkt is het mooi, maar heb je problemen die ook maar een beetje ingewikkelder zijn, dan moet je heel, heel veel geduld hebben.

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22-04 18:58
Nou, gister de tado smart thero en 9 knoppen in ontvangst mogen nemen. Vandaag bij het installeren van de smart thermo ging het mis. Heb een unfinished installation en kan niets met de smart thermometer in de app. Kan ook geen manier vinden om de smart thermo te verwijderen uit mijn tado lijst en daarna opnieuw proberen toe te voegen. Het opnieuw pairen lost helaas het probleem niet op. Ik zit nu te wachten op de klantenservice van tado. Iemand hier ervaring mee en weet wat ik kan doen.

Heb de tado aangesloten op een aan/uit klep van Honeywell. Elektriciteit krijgt de tado van de batterijtjes. Heb stadsverwarming.

Limbeckx wijzigde deze reactie 09-02-2019 16:57 (5%)

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 22:50
Limbeckx schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 16:50:
Nou, gister de tado smart thero en 9 knoppen in ontvangst mogen nemen. Vandaag bij het installeren van de smart thermo ging het mis. Heb een unfinished installation en kan niets met de smart thermometer in de app. Kan ook geen manier vinden om de smart thermo te verwijderen uit mijn tado lijst en daarna opnieuw proberen toe te voegen. Het opnieuw pairen lost helaas het probleem niet op. Ik zit nu te wachten op de klantenservice van tado. Iemand hier ervaring mee en weet wat ik kan doen.

Heb de tado aangesloten op een aan/uit klep van Honeywell. Elektriciteit krijgt de tado van de batterijtjes. Heb stadsverwarming.
Je kan natuurlijk via de installateurs handleidingen de tado installeren, als je weet waar je mee bezig bent, of wachten tot maandag op de support van tado. Nadeel van dit system, niet installeren in het weekend ivm bereikbaarheid van support afdeling... 8)7 Het is standaard nauwelijks of niet plug and play.

https://www.tado.com/professional-manuals

• sgsdebruijn
Tado thermostaat, gateway, extensionkit en radiatorknop zijn onderweg, ben benieuwd.

• ETH0.1

[...]
Ben ik met je eens, dit is niet de manier hoe we met elkaar om gaan, ook niet op het tweakers forum. met de toon die ik lees in zijn bewoordingen denk ik persoonlijk 'liever kwijt dan rijk'

Een klant kan zijn product altijd nog retour sturen, immers binnen 1 jaar na aankoop kan ie claimen dat er geen besparing was en zonder bewijs hiervoor zijn producten retour sturen.

• JBS
  • Niet online
Voor de mensen met de V3+ app: Via bijvoorbeeld Home Assistant is het wel mogelijk een temperatuur aanpassing tot de volgende slimme schema wijziging te laten duren, kies dan voor de 'Tado modus' wanneer je de temperatuur aanpast.

JBS wijzigde deze reactie 10-02-2019 08:38 (7%)

• D-e-n
tado schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:10:
[...]
Bij de meeste combi-ketels heeft het niet heel veel zin om het te regelen. U kunt via de mail vragen of we watersturing uit willen zetten.
https://support-request.tado.com/#/contact?locale=nl

Of u kunt dit zelf doen via het installateursmenu op uw slimme thermostaat:
https://www.tado.com/professional-manuals

(HWv naar HWx aanpassen, zorg dat u geen andere dingen per ongeluk aanpast)
Dank je wel. Ik heb echter nog eens gekeken in de handleiding van de oude thermostaat (Celcia 20) en ook de combi-ketel (Remeha Quinta 35C dus) en in de oude thermostaat was er 's nachts wel sprake van een "eco-stand" voor warm water. Als ik het goed begrijp is er een buffervat om snel water te kunnen verwarmen op momenten dat de ketel niet op temperatuur is. En 's nachts werd dit dus ook in de oude situatie niet op temperatuur gehouden.

Is dit de manier waarop Tado er dan ook mee omgaat als je warm water uit zet? De eco-modus lijkt me toch zeker besparend te werken.

Edit 11 febr:
Kennelijk werkt het anders. Waar ik bij de eco-stand van de Celcia 20 (met een beetje vertraging) gewoon warm water kreeg lukt dat bij de Tado met warm water op "uit" niet. Het wordt lauw op zijn hoogst. Vanochtend moest ik warm water echt "aan" zetten.

Nog even terugkomend op de vraag van @Koldur over het aanpassen van de temperatuur tot het volgende punt in het slimme schema. Je kunt in de app bij de ruimte ingeven wat de standaard instelling is wanneer je de temperatuur verandert. Ik heb deze nu op "tot automatische...." staan en dan is een wijziging via Google Home dus inderdaad tot het volgende moment in het schema.

Aanvullende vraag aan @tado: is de temperatuur onderdeel van het leerproces van de thermostaat? Ik heb het idee dat de ketel een lagere temperatuur aanhoudt bij het verwarmen.

In het algemeen: hoe gaat iedereen hier om met de zomer? Voorheen ging de verwarming dan op een soort van zomerstand waar hij niet meer vanaf kwam.

D-e-n wijzigde deze reactie 11-02-2019 07:59 (60%)

• JBS
  • Niet online
JBS schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:30:
Kwam er trouwens achter dat wanneer je op de tijdlijn tikt in plaats van schuift, je wel steeds de eindtijd te zien krijgt.

• aaajeetee
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-04 20:14
D-e-n schreef op zondag 10 februari 2019 @ 12:58:
[...]
In het algemeen: hoe gaat iedereen hier om met de zomer? Voorheen ging de verwarming dan op een soort van zomerstand waar hij niet meer vanaf kwam.
Dit zou ik ook graag willen weten.

• Japperrrr
ETH0.1 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:02:
Ben ik met je eens, dit is niet de manier hoe we met elkaar om gaan, ook niet op het tweakers forum. met de toon die ik lees in zijn bewoordingen denk ik persoonlijk 'liever kwijt dan rijk'

Een klant kan zijn product altijd nog retour sturen, immers binnen 1 jaar na aankoop kan ie claimen dat er geen besparing was en zonder bewijs hiervoor zijn producten retour sturen.
Zoals @Koldur al aangeeft, problemen worden gewoon compleet genegeerd en ondertussen wordt deze ellende wel steeds bij nieuwe Tweakers aangesmeerd onder het mom van comfort en besparen. Zolang @Tado problemen uit de weg blijft lopen zal ik persoonlijk (terecht) elke Tweaker hier afraden om hun producten in huis te halen.
Koldur schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:55:
Wanneer er een duidelijk verhaal wordt geschreven op een heel vriendelijke toon, wordt er bij moeilijkere problemen gewoon NIET gereageerd. Vraag het nog eens met een @ naar de vertegenwoordiger van Tado hier en er wordt nog niet op gereageerd. Wat moet je dan? Ook als er vanuit Tado niet gereageerd wordt op tickets.

Dan wordt er minder vriendelijk gereageerd en dan is de vertegenwoordiger van Tado op zijn tenen getrapt op vanwege de toon van een dergelijk bericht. Vind ik persoonlijk alles zeggend over de manier waarop Tado met dergelijke zaken omgaat. Omgekeerde wereld.

Als het eenmaal werkt, wat het bij mij nu doet behalve een functie die heel simpel moet zijn gemaakt, is het een heel mooi systeem en kan het echt veel besparen. Maar als je weken moet wachten op support, dan kost het een aardig stuk meer in plaats van minder. Zo maak je klanten gefrustreerd terwijl dit heel simpel te voorkomen is.

Deze hele post is natuurlijk niet volledig naar jou gericht ;) maar vooral naar Tado en dat anderen weten waar zij aan beginnen als ze dit systeem willen aanschaffen. Als het werkt is het mooi, maar heb je problemen die ook maar een beetje ingewikkelder zijn, dan moet je heel, heel veel geduld hebben.
Wat opstartproblemen zijn te verwachten van een start-up, maar vervolgens je kop in het zand steken en doen alsof er geen problemen zijn is wel heel vervelend en alles behalve klantvriendelijk. Na de overvloed aan objectieve informatie van mijn kant (zie hieronder) is een wat fellere reactie inmiddels niet ongepast. Er komt gewoon 0,0 maar dan ook echt 0,0 reactie van tado.

In ieder geval hier voor jullie beiden en voor @Tado een overzicht van de posts van de afgelopen dagen. Hopelijk kan er onderhand eens een fatsoenlijke reactie komen. Dat kunnen @woekele, @KhaZ en @Dreadramon vast ook waarderen.
Japperrrr schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:07:
Sinds wij hier een Tado thermostaat aan de muur hebben hangen heeft het eigenlijk nog nooit lekker gewerkt. De early-start functie werkt totaal niet. Om 6:00u in de ochtend is het 18.8°C in plaats van de ingestelde 19.5°C, en early-start begint pas om 5:47u met verwarmen. Bovendien begint ie rustig met 50% te verwarmen, terwijl de actuele temperatuur bijna een volle graad onder de ingestelde waarde ligt en er sprake is van een langdurig dalende trend. Hierdoor duurt het al helemaal extra lang voordat het warm is. Eigenlijk hoeft het pas om 7:00u warm te zijn, maar zelfs dat haalt ie niet. Pas om 8:10u, ruim 2 uur na de ingestelde tijd, is het binnen 19.5°C!

Om het nog erger te maken, zodra de gewenste temperatuur ruim 2 uur later dan eindelijk bereikt is, blijft de Tado vrolijk doorstoken op 100%! Gevolg, een overschoot van 0.5°C tot 1.0°C (soms zelfs meer) en de uren erna slaat de verwarming niet aan. Hierdoor daalt de gevoelstemperatuur in de woonkamer met vloerwarming wat leidt tot een verlaagd comfort, maar nog erger, de temperatuur in ruimtes zonder vloerverwarming stijgt eerst veel te ver door, en zakt vervolgens als een baksteen totdat de verwarming uren later eindelijk weer aanslaat.

En alsof het echt nog niet erger kon, de Tado wacht rustig met verwarmen tot de temperatuur ONDER de ingestelde waarde zakt, terwijl er al sprake was van een dalende trend. Gevolg, de temperatuur schiet weer een halve graad onder de ingestelde temperatuur en het hele gebeuren begint weer van voren af aan (zie screenshot, er komt nu weer een overshoot aan en vanavond zitten we boven in de kou).

Ofwel, de hele PID regeling werkt voor geen meter |:(

[Afbeelding: Tado falende PID regeling]
De temperatuur staat ingesteld op 19.5°C, ofwel het middelste lijntje.

Ik word hier onderhand wel een beetje hopeloos van. Een paar dagen terug heeft Maarten al "2 parameters aangepast", maar het lijkt allemaal niets uit te maken. Het is gewoon onbegrijpelijk dat de Tado zelf niet begrijpt dat ie 's ochtends met 100% moet beginnen, en dat ie niet met 100% moet doorstoken als de gewenste temperatuur bereikt is. Hij lijkt de trend (helling) totaal te negeren bij het bepalen van een stookpercentage.
Japperrrr schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:48:
Het is weer eens zover... En dat terwijl Tado nota bene zon detecteert. Je zou toch verwachten dat ie dan misschien wel wat rustiger stookt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En inmiddels tikken we de 21°C (1°C te hoog) ook weer aan

[Afbeelding]

Ik verhuis maar vast naar de woonkamer denk ik. Nadat ik hier boven de verwarming dicht heb moeten draaien omdat het veel te warm werd, weet ik nu al dat de verwarming de komende uren niet meer aanspringt en we boven straks in de kou zitten.
Japperrrr schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:17:
[...]

I know. Ging om het idee, met "detecteren" bedoel ik het detecteren op wat voor manier dan ook (dus ook bijv. weerdata van een server ophalen). De app gaf aan dat de zon scheen, en dat was in dit geval ook zo. Overigens heeft de app het ook vaak fout hoor: wel zon maar niet "detecteren" of geen zon maar wel "detecteren".

Wat me opvalt is dat er gewoon niets gebeurt met deze data. De Tado begint niet eerder te verwarmen als het 5 graden vriest, en stopt ook niet eerder met verwarmen als er zon gedetecteerd wordt. Het hele "smart" gebeuren werkt gewoon niet. Zelflerend is de thermostaat ook absoluut niet, anders zou die overshoot na enkele weken wel weg moeten blijven.
Japperrrr schreef op maandag 4 februari 2019 @ 01:00:
[...]

Klopt. Maar dat is geen fout van de thermostaat, die meet immers alleen in de eigen ruimte. Het gaat er bij de tado om dat het schijnbaar een slimme thermostaat is die data op een nuttige manier inzet. Echter merk ik daar nog niets van. Als de tado nou eerst gewoon op eigen kracht al zonder overshoot zou kunnen verwarmen zou dat al mooi zijn, bedoel, dat is zegmaar de hoofdfunctie van een thermostaat dus daarin falen is wel ernstig. Oh wacht...

Maar wat je dus zou verwachten, is dat het slimme algoritme van tado leert dat wanneer de zon schijnt en het buiten X graden Celsius is, het huis van Jantje hierdoor met factor Y minder snel afkoelt. En dus zou de tado ook iets eerder moeten minderen met stoken naarmate de doeltemperatuur bijna bereikt is. Niet heel vreemd dat ik dit verwacht van een slimme thermostaat met weersintegratie toch?

En om dan terug te komen op je oorspronkelijke opmerking. Mits een fictieve kamer 1 en kamer 2 afzonderlijk verwarmd worden, zou de tado dus ook moeten leren dat bij zonlicht om 11u kamer 1 en kamer 2 respectievelijk wel en niet minder verwarmd hoeven te worden, terwijl dit bij zonlicht 15u juist andersom kan zijn. Nogmaals, dat mag je gewoon verwachten van een slimme thermostaat. En momenteel presteert tado hier gewoon ver ondermaats.
Japperrrr schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:09:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geen extreme overshoot, maar het blijft gewoon onbegrijpelijk dat de tado vol door blijft stoken als de doeltemperatuur zelfs al is overschreden. In de eerste plaats is dit inefficiënt omdat de CV een hogere temperatuur moet leveren, en ten tweede is dit gewoon niet comfortabel. Boven is het inmiddels weer koud en de vloer in de woonkamer voelt ook niet meer comfortabel warm aan. Ik hoop wel echt dat hier volgend jaar verbetering te zien is. De oude aan/uit Honeywell thermostaat deed het wat dat betreft veel beter. Geen overshoot en gewoon keurig op tijd warm.

En vervolgens gaat de verwarming ook weer niet aan als de temperatuur onder de doeltemperatuur zakt...

[Afbeelding]
woekele schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:56:
Hier ook nog behoorlijke overshoots. Gaat een graad over de ingestelde temperatuur heen en duurt daarna ruim een uur voor de verwarming daarna weer een (beetje) aanslaat. Wat moeten we hier mee, Tado-bedrijfsaccount? Dit was een hele tijd niet aan de orde, nu ineens wel. Wat hebben jullie gewijzigd, en waarom? En hoe maken we het ongedaan?
woekele schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:04:
Hallo Tado, hoe lang blijf je de berichten over overshoots nog negeren?
tado schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:18:
[...]

Ik wil graag deelnemen aan een constructieve discussie over overshoot maar liever niet op de toon die u nu heeft gezet met uw bericht.

Overshoot kan veel verschillende oorzaken hebben, het is lastig om er algemene uitspraken over te doen behalve dat er in sommige gevallen met tado er te veel overshoot kan zijn. (Net als dat er met andere merken thermostaten ook overshoot of undershoot kan voorkomen)

Mocht er in uw mening te veel overshoot/undershoot zijn in een bepaalde zone dan zal ik blijven aanraden om een email te sturen naar onze technische klantendienst met daarin het serienummer van het apparaat, de exacte tijd en datum dat het gebeurde en dan zullen we kijken of we een oplossing kunnen bieden.

Japperrrr schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:27:
[...]

Er zijn sinds vorige week 10 posts geplaatst met betrekking tot overshoots. Daarop is 0 keer gereageerd, terwijl er geen sprake is van een nare toon en de problemen uitgebreid uitgelegd worden. Vanuit de community worden er dus wel degelijk pogingen tot dialoog ondernomen, maar helaas krijgen we hier vanuit Tado geen feedback op. Dat Woekele uiteindelijk de aandacht trekt met vetgedrukte letters is dan ook een noodkreet en geen aanval. Erg jammer dat het wel als aanval wordt gezien, evenals de eerdere berichten met betrekking tot overshoot.

Vanmorgen hadden wij hier weer 0.6°C overshoot, waardoor het boven nu wederom koud is. Ik zou het persoonlijk erg waarderen als u de moeite neemt om de berichten van afgelopen dagen door te lezen en vervolgens met een technisch inhoudelijk antwoord komt. Wij Tweakers houden van techniek en als het niet goed werkt zoeken we graag naar manieren om het te tweaken zodat het wel of beter werkt. Het vreemdste punt blijft voor mij dat het lijkt alsof tado niet leert van eerdere overshoots. De componenten "traagheid" en "vermogen" lijken niet in jullie algoritme terug te komen. Het lijkt zelfs op een simpele PID regeling zonder enig zelflerend vermogen. Nu denk ik niet dat dit het geval is, dus ik zou graag horen hoe het dan wel werkt, waarom de overshoots blijven voorkomen en wat eraan gedaan kan worden.
KhaZ schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:33:
[...]

@tado Ik heb hier ook een maand last van gehad zo'n jaar terug na de aanschaf. De overshoots komen alleen voor als het temperuurverschil groot is. Bijv 's nachts wordt het huis 18gr. Als 21gr 's ochtends gewenst is, is er nadien een overshoot naar 21.5gr of 22gr.

Als workaround heb ik het zo opgelost: 's ochtends vroeg (om 6u30 bijv.) heb ik 1 blok van een kwartier toegevoegd met een gewenste temp van bijvoorbeeld 20gr. Dan hoeft een half uur of een uur later een kleiner temperatuurverschil overbrugd te worden en is het overshoot probleem niet aanwezig, dan is het zoals het hoort.
Japperrrr schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:38:
Afgekoeld tot slechts 19.3°C, om 6u zou het 19.5°C moeten zijn (niet heel verkeerd dus) en er is sprake van een sterke neerwaartse trend
[Afbeelding]

Toch slaagt de tado erin om de temperatuur nog tot 19.1°C te laten zakken, terwijl het systeem zou moeten weten dat er een traagheid in de vloerverwarming zit en dat er bovendien sprake was van een dalende trend. Probleem 1 is dus: tado ziet de dalende trend niet. Probleem 2 als volgt: tado houdt geen rekening met traagheid van systeem want begint te laat met verwarmen.
[Afbeelding]

Omdat de tado geen rekening houdt met traagheid denkt ie bovendien dat het verstandig is om met een stijgende trend richting 19.5°C nog een standje hoger te gaan verwarmen, om daar vrolijk mee door te gaan tot en met 19.7°C. Het gevolg is een overshoot tot 20.1°C terwijl om 6u de temperatuur slechts 0.2°C afweek van de target. Probleem 2 is hier deels de veroorzaker. Echter, probleem 3: tado kent het vermogen van de verwarming niet. Probleem 4: tado herkent de stijgende trend niet. Probleem 5: tado stookt volop door als de target al bereikt is.
[Afbeelding]
Dreadramon schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:02:
[...]

Precies dit valt me bij ons met vloerverwarmingssysteem ook op. Ik had verwacht dat Tado dit nog zou leren, maar na 3 maanden zit er niet veel verbetering in.
Japperrrr schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:16:
De verwarming hier is al vanaf half 11 vanmorgen uitgeschakeld als gevolg van een overshoot, en dat gebeurt gewoon elke dag. Er wordt geadverteerd met termen als "Slimme Thermostaat", "comfortabel en gezond klimaat" en een "besparing van 31% op de energierekening". Nu hangt hier een hele mooie Intergas HRE modulerence CV aan de muur, maar die begint 's ochtends veel te laat te loeien (comfort omlaag) en loeit vervolgens te lang door, om daarna uren lang geen gebruik te maken van de modulerende functie (comfort omlaag en hogere energierekening).

Waar ik me echter aan stoor is dat er wordt gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat klanten contact moeten opnemen met de klantenservice om een goed werkend systeem te krijgen. Onze jaren '50 vrijstaande woning is representief voor een zeer grote groep woningen in Nederland. Voorzien van gasgestookte centrale verwarming en vloerverwarming op de benedenvloer, aangelegd tijdens een verbouwing. Het vermogen van de CV is ruim voldoende om het huis zelfs met -20°C op temperatuur te houden, dus daar ligt het niet aan. De 10 jaar oude Honeywell thermostaat had er dan ook geen moeite mee om de woonkamer op tijd warm te hebben en tevens warm te houden.

Nu zegt tado dus doodleuk: neem contact op met de klantenservice en we gaan per individueel geval bekijken welke aanpassingen er gedaan moeten worden. Dat is gewoon geen werkbare situatie en verre van normaal. Laten we de discussie daarom wat anders voeren, de stapjes wat verkleinen. Kunnen we het erover eens zijn dat het algoritme van tado niet helemaal lekker functioneert? Immers, onze woning is een doodgewone vrijstaande woning zoals je die in Nederland overal vindt, en schijnbaar is de tado zonder custom aanpassingen niet in staat de temperatuur onder controle te houden.

Het erkennen van een probleem is een sterk gebaar en geen zwaktebod, zeker niet voor een start-up. Ik zou erg waarderen als er zou worden toegegeven dat het niet goed functioneert, met de boodschap dat er op structurele wijze aan gewerkt wordt. Het probleem afdoen als uitzondering en vervolgens als normaalste zaak van de wereld klanten aanraden contact op te nemen met de klantenservice wekt bij mij juist meer argwaan op en doet mij vermoeden dat tado de zaakjes helemaal niet zo lekker op orde heeft als de website doet geloven. Het draagt absoluut niet bij aan vertrouwen in een goede structurele oplossing.

Als Tweaker ben ik ook zeker wel bereid om onze thermostaat beschikbaar te stellen voor experimentele algoritmes, mits er de mogelijkheid bestaat om een test op eigen initiatief af te breken when the shit hits the fan en de wijzigingen inzichtelijk zijn (changelog). Ik zou zeggen, erken de problemen, en grijp de kansen die je hier op Tweakers toegeworpen krijgt om een oplossing te vinden. Met mij zijn er waarschijnlijk nog vele anderen die ook niet vies zijn van wat experimentjes.

Overigens heb ik persoonlijk niks tegen de persoon achter het tado account. Sterker nog, ik vind het heel mooi om te zien hoe een medewerker van tado die extra mile nastreeft door persoonlijke ondersteuning te bieden aan Tweakers. Ik kan soms misschien wat bot overkomen, maar ik beschrijf dat zelf liever als recht voor zijn raap zijn en scherp uit te hoek kunnen komen. Al met al, kudos voor tado en no hard feelings, we willen allebei graag dat het goed functioneert :*)
Japperrrr schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:31:
[...]

Dat weten ze wel, want ik heb een tijdje terug al contact opgenomen met de klantenservice en de hele situatie uitgelegd. Helaas krijg je dan een min of meer standaard antwoord, namelijk dat er twee parameters zijn aangepast en zie maar of het beter werkt. Als er hier in huis sprake was van een unieke situatie die niet kan worden afgevangen met het standaard algoritme, fair enough, maar dat is niet zo. De tado kan gewoon niet omgaan met vloerverwarming en dat zou een hoge prio moeten krijgen in de roadmap. Ondanks dat ik de moeite van tado om mijn individuele probleem te verhelpen zeer waardeer, is twee parameters aanpassen hier zeker niet de juiste (structurele) oplossing.

En zonder dat het probleem erkend wordt gaat die structurele oplossing er ook niet komen vrees ik.
Sander schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:03:
[...]

Reken er maar niet op dat dingen structureel worden opgepakt, ik krijg al 2 jaar meldingen dat de batterijen van mijn thermostaatknop helaas toch een stuk eerder leeg zijn dan verwacht en dat hier aan gewerkt wordt... Toch gaan ze nog steeds 1 voor 1 iedere paar maanden leeg en verandert er tot op heden niks. Het jammere is dat alternatieven voor Tado ook niet zaligmakend zijn en dat ik daarom nog niet over wil stappen, dus nu maar wachten op een alternatief.

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:38
Ik zeg niet dat je overshoots moet negeren en rond moet lopen met het gevoel dat je niet gehoord wordt. Maar ik wil wel iets anders aanhalen:

Zijn we af en toe niet te krampachtig naar 0.x temperatuursverschillen aan het kijken en meteen met een vingertje naar @tado aan het wijzen? Ik heb hier nu ongeveer 1,5 jaar Tado in huis en het werkt echt top. Ik heb ook problemen gehad, mijn batterijen zijn soms ook eerder leeg dan me lief is (ik hou niet bij welk device ik wanneer wissel) maar het is wél comfortabel in huis. En daar gaat het uiteindelijk om toch? Als ik het lekker warm vind ik huis ga ik niet kijken of hij misschien 0.3 graden te warm/koud staat. Het voelt toch prima?

- De verwarming gaat hier altijd uit als we van huis gaan
- De verwarming gaat hier altijd uit als we thuis komen
- Het voelt altijd behaaglijk in de woonkamer (naar onze standaard)
- De studeerkamer, slaapkamer en kinderkamer worden niet mee verwarmd als het niet nodig is

Het komt regelmatig voor dat ik de app weken lang niet aanraak. Het systeem moet het uit zichzelf doen namelijk en dat doet het hier echt naar volle tevredenheid.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

het gaat niet om 0.3. Het gaat om een volle graad. Om keihard doorstoken terwijl hij er al 0,6 boven zit. En het gaat om een paar uur lang afkoelen voordat de radiator weer een keer aanslaat nadat hij dus een graad te hoog is uitgekomen.

het was eerst trouwens beter. Er is iets veranderd sinds een paar maanden. En het zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van het allerlei factoren, specifieke huis/ketel/radiators etc. waardoor het bij de velen prima zal gaan. Maar goed, ik zal de support weer eens aanschrijven. Hopelijk kunnen ze het weer zo maken zoals het was.

woekele wijzigde deze reactie 10-02-2019 20:49 (54%)

• Japperrrr
woekele schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:41:
En het gaat om een paar uur lang afkoelen voordat de radiator weer een keer aanslaat nadat hij dus een graad te hoog is uitgekomen.
Doordat de tado regelmatig doorstookt tot een overshoot van meer dan een volle graad komt het hier geregeld voor dat de verwarming van ~11u tot ~17u niet aanslaat. Met vloerverwarming is dat funest voor het comfort in zones van de woning zonder vloerverwarming, daar wordt het namelijk steenkoud met zo'n lange onderbreking. De tado thermostaat werkt gewoon niet met vloerverwarming. Elke dag is het ook ruim 2 uur te laat warm in huis. Als ik de thermostaat instel op 19.5°C om 6u kan het op dat tijdstip zomaar 18°C zijn en is de vloer ijskoud.

Wat ik nu heb gedaan in een poging de overshoots te temmen is inschatten hoe het verloop van de temperatuur eruit ziet, en op de juiste momenten te temperatuur in het programma met 0.5°C verhogen. Ik heb gemerkt dat de tado wel best redelijk een temperatuur vast kan houden in twee situaties: namelijk wanneer 24h per dag dezelfde temperatuur ingesteld staat (getest) en wanneer na een overshoot de gewenste temperatuur wordt ingesteld op de huidige temperatuur (ook getest). Helemaal foutloos werkt dat echter ook niet. Maar het is natuurlijk te zot voor woorden dat dat nodig is, het "slimme algoritme" zou daarvoor moeten zorgen.

En nee, dit is geen overdreven klagen. |:(

• conodihno1
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 05:41
Het probleem met de grafiek is nog niet opgelost zo te zien. Ik mis nu weer een periode van 21 januari tot nu.

• TR1969
conodihno1 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:02:
Het probleem met de grafiek is nog niet opgelost zo te zien. Ik mis nu weer een periode van 21 januari tot nu.
Op mijn grafiek te zien mis ik alleen de gegevens na +/- 02.00 uur vanacht.

• PhuSioN
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:42
Blijkbaar ben ik niet de enige die problemen heeft met de grafiekweergave. Ik mis data sinds 10-2-2019 00:00uur.
Zoals sommige mensen hier al aanhalen zijn de problemen met de grafieken helaas nog altijd niet opgelost.

De laatste status-updates over dit probleem kunt u hier lezen: http://status.tado.com/

U kunt ook uw email invoeren zodat u automatisch op de hoogte gesteld zal worden mocht er een nieuwe melding zijn op deze statuspagina.

############################################

Over het overshootprobleem zou ik graag iedereen die er last van heeft adviseren om contact met ons op te nemen en dan graag vermelden over welke zone het gaat, welke datum en tijdstip het probleem te zien was en dan zullen we proberen om tot een oplossing te komen.

Structurele verbeteringen staat natuurlijk ook op onze roadmap maar daar kan ik niet veel verdere uitlatingen over doen.

############################################

Sinds afgelopen donderdag is onze eigen community forum live gegaan: https://community.tado.com/nl

Inloggen is mogelijk met uw tado account en wachtwoord door op de oranje "inloggen" knop te drukken en daarna op "Sign in using my.tado".

Zeker voor discussies over eventuele tado API implementaties misschien een handig platform om in de toekomst naast het Tweakers.net forum te gebruiken.

tado wijzigde deze reactie 11-02-2019 11:33 (58%)

• Aziona
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 28-03 08:10
Weet iemand welke thermostatische radiatorkranen het beste werken met slimme radiatorkranen? Dus welke de minste weerstand geven?

Ik heb nu handmatige radiatorkranen van Comap, deze wil ik vervangen door de thermostatische variant om er vervolgens slimme van Tado op te zetten. Ze zijn er blijkbaar van Comap, Danfoss, Heimeier, Herz en Jaga. Volgens Warmteservice hebben ze de beste ervaringen met Heimeier in combinatie met slimme thermostaatkranen. Ik weet niet waarom, wellicht omdat je dan geen adapter nodig hebt zoals ik eerder in dit topic heb gelezen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij best wel zorgen maak over het batterijverbruik. Ik ben nu bezig met Domoticz en wil ruimtegestuurd gaan stoken om gas te besparen, niet om het comfort te verhogen. Dan zou het wel heel vervelend zijn als ik voor mijn acht radiatoren straks iedere twee maanden 16 batterijen moet wisselen. Dat is toch tussen 18 euro (Ikea) en 70 euro (Duracell) aan batterijen (en heel oncomfortabel).

Wellicht een vraag in het verkeerde topic maar als ik niet geinteresseerd zou zijn in de thermostaat van Tado, is het dan beter om bijvoorbeeld slimme radiatorkranen van Eurotronic te gebruiken? Ik meen dat deze wel gewoon met oplaadbare Eneloops werken.

Aziona wijzigde deze reactie 11-02-2019 13:52 (4%)

• ETH0.1
Aziona schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:48:
Weet iemand welke thermostatische radiatorkranen het beste werken met slimme radiatorkranen? Dus welke de minste weerstand geven?
qua weerstand weet ik het niet, heimeier of honeywell werden eerder aanbevolen door tado omdat hier geen koppelstuk voor nodig is.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-04 21:58
Aziona schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:48:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij best wel zorgen maak over het batterijverbruik. Ik ben nu bezig met Domoticz en wil ruimtegestuurd gaan stoken om gas te besparen, niet om het comfort te verhogen. Dan zou het wel heel vervelend zijn als ik voor mijn acht radiatoren straks iedere twee maanden 16 batterijen moet wisselen. Dat is toch tussen 18 euro (Ikea) en 70 euro (Duracell) aan batterijen (en heel oncomfortabel).
Ik heb Tado sinds 14-08-2018 in gebruik, beide thermostaatknoppen van Tado geven nog steeds "goed" aan. Ik zou mij hier niet te druk om maken als ik jou was.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Aziona
  • Laatst online: 28-03 08:10
Ik neem aan dat het zal afhangen van de vraag hoe hard ze moeten "werken"? Ik verwacht zelf dat ze bij ons dagelijks circa zes keer dicht of open moeten gaan. Niet helemaal dicht en niet helemaal open dus dat scheelt misschien ook nog.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-04 21:58
Aziona schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:39:
Ik neem aan dat het zal afhangen van de vraag hoe hard ze moeten "werken"? Ik verwacht zelf dat ze bij ons dagelijks circa zes keer dicht of open moeten gaan. Niet helemaal dicht en niet helemaal open dus dat scheelt misschien ook nog.
Ik heb ze hier op 12gr overdag en 18gr 's-nachts, wanneer ik goed oplet kan ik ze in de verte horen regelen (paar keer per uur) in de nachtinstelling, bij de koudere nachten draait onze warmtepomp 's-nachts ook regelmatig.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Aziona schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:39:
De Ikea batterijen gingen er bij mij erg snel doorheen, soms moest ik ze al na 3 maanden vervangen. Daarna batterijen van Energizer geprobeerd, die haalde het tot 150 ~ 170 dagen gemiddeld. Momenteel heb ik er Lithium batterijen inzitten en de teller staat nu op 326 dagen op kantoor gevolgd door de woonkamer op 288 dagen 8) .

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:28
ArisB schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:04:
[...]
De Ikea batterijen gingen er bij mij erg snel doorheen, soms moest ik ze al na 3 maanden vervangen. Daarna batterijen van Energizer geprobeerd, die haalde het tot 150 ~ 170 dagen gemiddeld.
Is dat de tijd tot de mail/melding van Tado, of de tijd dat je ze daadwerkelijk gebruikt ? Ik gebruik zelf Duracells, van 1DF/iBood deals, en die houden het ongeveer 4 maanden vol, maar ik kan ze daarna nog gemakkelijk 2 maand laten zitten.
Grootste nadeel is dat als ze echt plat zijn, het gedrag wat onvoorspelbaar wordt. Typisch is het dat het interne motorke niet meer werkt, waardoor je 2 effecten kunt hebben: ofwel warmt de kamer niet meer op (ventiel continu dicht), ofwel warmt de kamer mee op als hij niet moet (ventiel continu open).

• Koldur

Koldur

Virtual Boy

ArisB schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:04:
[...]

De Ikea batterijen gingen er bij mij erg snel doorheen, soms moest ik ze al na 3 maanden vervangen. Daarna batterijen van Energizer geprobeerd, die haalde het tot 150 ~ 170 dagen gemiddeld. Momenteel heb ik er Lithium batterijen inzitten en de teller staat nu op 326 dagen op kantoor gevolgd door de woonkamer op 288 dagen 8) .
Heb jij een linkje naar die batterijen?

• ArisB
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Koldur schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:51:
[...]

Heb jij een linkje naar die batterijen?
Ik gebruik deze:
https://www.nkon.nl/dispo...nergizer-lithium-l91.html
Twixie schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:50:
[...]

Is dat de tijd tot de mail/melding van Tado, of de tijd dat je ze daadwerkelijk gebruikt ? Ik gebruik zelf Duracells, van 1DF/iBood deals, en die houden het ongeveer 4 maanden vol, maar ik kan ze daarna nog gemakkelijk 2 maand laten zitten.
Grootste nadeel is dat als ze echt plat zijn, het gedrag wat onvoorspelbaar wordt. Typisch is het dat het interne motorke niet meer werkt, waardoor je 2 effecten kunt hebben: ofwel warmt de kamer niet meer op (ventiel continu dicht), ofwel warmt de kamer mee op als hij niet moet (ventiel continu open).
Meestal laat ik ze na de eerste melding nog een week of 2/3 zitten. Ik heb ze nog niet laten zitten tot de kraan het helemaal niet meer deed. Ik hou de batterijen overigens wel apart, zodat ik ze nog in andere aparaten kan gebruiken die wat minder nodig hebben (kinderspeelgoed of afstandsbedieningen e.d.)

ArisB wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:55 (64%)

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:28
Da's bijna €3 aan batterijen voor 1 radiatorknop 8)7 . Dan gebruik ik toch nog liever batterijen van 25c 't stuk die ik om de 5 maand moet vervangen...
ArisB schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:49:
[...]
Ik hou de batterijen overigens wel apart, zodat ik ze nog in andere aparaten kan gebruiken die wat minder nodig hebben (kinderspeelgoed of afstandsbedieningen e.d.)
Herkenbaar, maar als je zoals ikzelf 9 radiatorknoppen hebt, dan bouw je al snel een serieuze voorraad op van halfvolle batterijen ;).

Twixie wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:38 (31%)

• ardvark99
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar de Gamma heeft ook LR6 batterijen, 8 euro voor 20 stuks.

https://www.gamma.nl/asso...rij-aa-20-stuks/p/B430750

• dragonfly4
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 25-03 12:10
Verwijderen jullie in de zomerperiode de batterijen wanneer de verwarming toch uitstaat?

• ardvark99
dragonfly4 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:41:
Verwijderen jullie in de zomerperiode de batterijen wanneer de verwarming toch uitstaat?
Ik niet, de knoppen worden dan toch niet aangestuurd, in de app zet ik de verwarming uit. De knoppen gebruiken dan alleen spanning voor de draadloze connectie met de bridge. De batterijen in de thermostaat heb ik nog nooit vervangen, volgens mij krijgt de thermostaat voeding van de Nefit ketel.

ardvark99 wijzigde deze reactie 11-02-2019 18:03 (9%)

• the_scary_door
  • Laatst online: 18-04 15:49
Als ik in de ios app handmatig een temperatuur kies doet hij dat altijd maar een uur (er gaat een timer lopen). In de app heb ik bij ruimtes gekozen voor "tot de volgende automatische verandering". Als ik de mobiele website gebruik krijg ik een ander dialoog als ik de temperatuur handmatig aanpas, en werkt het wel correct. Hebben andere mensen dat ook?

• JBS
  • Niet online
the_scary_door schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:28:
Als ik in de ios app handmatig een temperatuur kies doet hij dat altijd maar een uur (er gaat een timer lopen). In de app heb ik bij ruimtes gekozen voor "tot de volgende automatische verandering". Als ik de mobiele website gebruik krijg ik een ander dialoog als ik de temperatuur handmatig aanpas, en werkt het wel correct. Hebben andere mensen dat ook?
Lees even de diverse berichten over dit onderwerp van de laatste paar dagen..

• the_scary_door
  • Laatst online: 18-04 15:49
JBS schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:51:
[...]
Sorry, overheen gekeken. Ik heb een tijd geleden al in het topic gezocht maar vond toen niks en vandaag was ik het weer zat dat het niet kan. O-)

• 4tune
  • Laatst online: 20:38
JBS schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:51:
[...]
Hinderd niet, hoe meer mensen klagen over het ontbreken van deze eenvoudige feature des te beter. Heel misschien luisteren ze daar...

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:22
De grafiek werkt hier ook nog steeds niet, vanaf 14 januari. Wat erger is dat hij gisteren niet z'n schema aan hield, maar doorging op de vorige setting (die van overdag dus), resulterend in een koud huis. Handmatig omhoog zetten werkte wel uiteraard. Had gewoon verbinding met mijn app..

• Marcopano
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 16:29
Marcopano schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:14:
[...]

Jazeker, de Itho ketel heeft verschillende aansluitingen voor opentherm en aan/uit.
Er loopt een ticket bij Tado development, blijkbaar is het een complex issue
Uiteindelijk op advies van Tado de aansluitingen op aan/uit gezet. Dit geeft uiteraard niet de efficientie van opentherm, wat ik op zich erg jammer vind. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

• Koldur

Koldur

Virtual Boy

Marcopano schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 08:35:
[...]

Uiteindelijk op advies van Tado de aansluitingen op aan/uit gezet. Dit geeft uiteraard niet de efficientie van opentherm, wat ik op zich erg jammer vind. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Als Tado dit echt niet goed kan aansturen, de Tado terugsturen en een thermostaat regelen die dit wel kan in combinatie met jouw ketel. Anders ga je er alleen maar op achteruit.

• hwevers
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 06-04 22:06
Ik begin wel behoorlijk pissig te worden dat de grafiek nog steeds niet werkt. Het probleem bestaat al vanaf 29 januari.
Zie https://tado.statuspage.io

henkw

• hwevers
Ik begin wel behoorlijk pissig te worden dat de grafiek nog steeds niet werkt. Het probleem bestaat al vanaf 29 januari.
Oh, it is nu wat duidelijker geworden. Vanaf 14 januari is elke dag een rechte lijn. Inclusief vandaag (en morgen en..}

henkw

• ardvark99
hwevers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:11:
Oh, it is nu wat duidelijker geworden. Vanaf 14 januari is elke dag een rechte lijn. Inclusief vandaag (en morgen en..}
Waarschijnlijk is jouw gasverbruik sinds 14 januari laag... 8)7

Maar idd knap hoe diverse werkende functies om zeep geholpen kunnen worden.

• Rshn
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 11-04 16:58
Vandaag hebben we een V2 thermostaat opgehangen en 4 radiatorknoppen: 1 in de woonkamer en in 3 slaapkamers. We hebben ook nog een hal met een normale radiatorknop die eigenlijk constant open staat omdat het daar ijskoud is (maar als we gaan slapen deden we de voorheen normale thermostaat omlaag en werd daar ).

Het koppelen is inmiddels gelukt en alles is nu actief.

Nu zit ik met een aantal vragen.
Om te beginnen:

- De V2 wandthermostaat die verbonden is met de CV ketel (Remeha Avanta 28C) zit in de woonkamer. Hier hebben we 1 radiator met een radiatorknop.
Stel dat ik de temperatuur van de radiatorknop instel op 15 graden en de v2 blijft staan op 21, blijft de ketel dan stoken voor de 21 graden?
Zo ja, is er een manier om de warmtevraag/het stoken te relateren aan de hoogst ingestelde radiatorknop?

Volgende vraag:
Stel, de v2 staat ingesteld op 25 graden en de radiatorknop in de woonkamer op 20 graden (de overige 3 op 10 graden), gaat de ketel dan stoken voor de 25 graden terwijl de radiatoren dicht blijven vanwege de laag ingestelde temperatuur van de radiatoren?

- En andersom? (radiator op 25 en de v2 aan de muur op 20)

Nu is mij opgevallen dat er een warmtevraag is volgens de icoontjes op de radiatorknop wel laten zien dat er warmtevraag is. Als ik de v2 op 25 graden zet, en het is momenteel 21 graden, dan zie ik geen warmtevraag vanuit de v2. Is dit normaal?

Sorry als dit open deur vragen zijn, maar ik kon niet zo snel een antwoord vinden op deze vragen.

Alvast bedankt voor de reacties!

• TR1969
hwevers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:11:
Bij mij werkt de grafiek inmiddels weer.
Ook de periode die eerst als een rechte lijn werden weergegeven worden nu gewoon getoond.

Het heeft bij mij dus slechts 2 dagen geduurd, ben er ook niet erg blij van aangezien dit informatie is die basic zijn voor een slimme thermostaat. Zeker ook omdat ik een abonnement heb afgesloten.

• hwevers
Bij mij werkt alleen vandaag, dan gisteren niet, dan een paar dagen wel en dan tot 14 Jan weer niet.
Ze beloven morgen alles onder controle te hebben en een uitleg te geven.
Ik wacht af.

henkw

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Rshn schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:59:
.........Nu zit ik met een aantal vragen.
Om te beginnen:

- De V2 wandthermostaat die verbonden is met de CV ketel (Remeha Avanta 28C) zit in de woonkamer. Hier hebben we 1 radiator met een radiatorknop.
Stel dat ik de temperatuur van de radiatorknop instel op 15 graden en de v2 blijft staan op 21, blijft de ketel dan stoken voor de 21 graden?
Zo ja, is er een manier om de warmtevraag/het stoken te relateren aan de hoogst ingestelde radiatorknop?

Volgende vraag:
Stel, de v2 staat ingesteld op 25 graden en de radiatorknop in de woonkamer op 20 graden (de overige 3 op 10 graden), gaat de ketel dan stoken voor de 25 graden terwijl de radiatoren dicht blijven vanwege de laag ingestelde temperatuur van de radiatoren?

- En andersom? (radiator op 25 en de v2 aan de muur op 20)
De radiatorknoppen zijn Tado slimme radiatorthermostaten? Dan moet je in zones denken en per zone instellen welke thermostaat leidend is. Als er meer dan 1 thermostaat in een zone zijn kun je in de app bij Instellingen voor elke zone (bv woonkamer) aangeven welke thermostaat (wand- of radiator) de temperatuur meet en daarmee de ruimtetemperatuur bepaalt. Als je voor één zone de temperatuur verandert, gebeurt er in de andere zones (kamers) niets.

• Japperrrr
Tsja, wat zullen we zeggen... Dan maar een nieuwe poging tot verbetering via de Tado klantenservice... Maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe het slimme algoritme het een goed idee vindt om met een overshoot van reeds 0.4°C nog even op vol vermogen door te knallen. Dit duidt mijns inziens gewoon op een serieuze bug en het bestaat ook niet dat dit alleen hier in huis gebeurt.

https://tweakers.net/ext/f/uPqBqGLSowxAEoKmb0hIqb2Q/thumb.jpg

Hier werkt de grafiek echter nog steeds niet. Vanaf 21 januari is het vrijwel een rechte lijn. Als het al weken kost om dit op te lossen, dan heb ik er ook weinig vertrouwen in dat het algoritme zelf wel snel gefixt wordt. Helaas is trek je tegenwoordig ook niet meer zomaar een blik engineers open, maar de tijd zal het leren.

Japperrrr wijzigde deze reactie 13-02-2019 00:16 (23%)

• Rshn
HGBMason schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:43:
[...]

De radiatorknoppen zijn Tado slimme radiatorthermostaten? Dan moet je in zones denken en per zone instellen welke thermostaat leidend is. Als er meer dan 1 thermostaat in een zone is kun je in de app bij Instellingen voor elke zone (bv woonkamer) aangeven welke thermostaat (wand- of radiator) de temperatuur meet en daarmee de ruimtetemperatuur bepaalt. Als je voor één zone de temperatuur verandert, gebeurt er in de andere zones (kamers) niets.
Yes tado radiatorthermostaten.
De v2 had als ruimte "verwarming" en de ruimte van de radiatorknop in de woonkamer heet "woonkamer".

Ik had de radiatorknop van de woonkamer op 25 gezet en de v2 (ruimte "verwarming") op 10. Het was op dat moment ca 21 graden, maar de radiator sloeg niet aan. Pas toen ik de v2 (in ruimte "verwarming") op 25 had ingesteld werd de radiator (van ruimte woonkamer) warm. Zie ik iets over het hoofd?

Edit:

Zelfde geldt voor "slaapkamer 1". Het is daar 15 graden, radiatorthermostaat staat ingesteld op 20. Er gebeurd niets, behalve als ik de v2 in ruimte "verwarming" hoger instel..

Rshn wijzigde deze reactie 13-02-2019 00:17 (8%)

• Japperrrr
Jep. De thermostaat moet in dezelfde zone worden geplaatst als de radiatorknop en vervolgens als meetpunt voor deze zone worden ingesteld. De meting op de radiatorknop wordt dan genegeerd. Waarom de CV echter niet geactiveerd wordt wanneer een andere zone dan de woonkamer om warmte vraagt weet ik niet.

Japperrrr wijzigde deze reactie 13-02-2019 00:26 (14%)

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Japperrrr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:09:
Tsja, wat zullen we zeggen... Dan maar een nieuwe poging tot verbetering via de Tado klantenservice... Maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe het slimme algoritme het een goed idee vindt om met een overshoot van reeds 0.4°C nog even op vol vermogen door te knallen. Dit duidt mijns inziens gewoon op een serieuze bug en het bestaat ook niet dat dit alleen hier in huis gebeurt.

[Afbeelding]
De drie golfjes betekenen niet dat je ketel op vol vermogen aan het stoken is, het is alles tussen iets van 60% en 100% geloof ik. Via de API kan je veel preciezer zien hoeveel procent er toch het maximale gestookt wordt.

• Japperrrr
Sabbi schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:26:
[...]

De drie golfjes betekenen niet dat je ketel op vol vermogen aan het stoken is, het is alles tussen iets van 60% en 100% geloof ik. Via de API kan je veel preciezer zien hoeveel procent er toch het maximale gestookt wordt.
Zelfs dan slaat het nog nergens op. Op een dag dat het buiten rond het vriespunt was heb ik getest met een vaste temperatuur op 19.5°C en er was slechts één golfje nodig om het huis op temperatuur te houden. Er is geen fatsoenlijke manier om dit uit te leggen, anders dan dat het een bug is.

En ik zit overigens ook niet de hele dag naar de API te staren.

Japperrrr wijzigde deze reactie 13-02-2019 00:32 (4%)

• TR1969

[Afbeelding]

Hier werkt de grafiek echter nog steeds niet. Vanaf 21 januari is het vrijwel een rechte lijn. Als het al weken kost om dit op te lossen, dan heb ik er ook weinig vertrouwen in dat het algoritme zelf wel snel gefixt wordt. Helaas is trek je tegenwoordig ook niet meer zomaar een blik engineers open, maar de tijd zal het leren.
Misschien een hele domme opmerking maar in de afbeelding die je bijsluit staat Beta.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat een Beta versie anders reageert dan de gewone versie.

• Marcopano
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 16:29
Koldur schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:42:
[...]

Als Tado dit echt niet goed kan aansturen, de Tado terugsturen en een thermostaat regelen die dit wel kan in combinatie met jouw ketel. Anders ga je er alleen maar op achteruit.
Ja, ik twijfel. Over een paar maanden gaan we verhuizen, en in het nieuwe huis hangt een Itho Aqua-Max uit 2013, en hebben we net van de week vloerverwarming in laten frezen (Daar was de Tado ook voor aangeschaft, maar nu al aangesloten omdat de ICY licentie verliep).

Mijn "hoop" is dus eigenlijk dat de Tado met de nieuwere ketel dus wel werkt. Iemand ervarinf met de Aqua Max?

• Japperrrr
TR1969 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:53:
Misschien een hele domme opmerking maar in de afbeelding die je bijsluit staat Beta.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat een Beta versie anders reageert dan de gewone versie.
Dit betreft alleen de app en niet de rest van het systeem. @Tado zou gewoon kunnen toegeven dat er een serieuze bug in het algoritme zit en misschien is het dan ook begrijpelijk dat ik er geen vertrouwen in heb dat dit gefixt kan worden met 2 parameters aanpassen. Het is een bug, geen imperfectie in de tuning.

Rustig doorstoken tot 20°C (halve graad overshoot, maar dit kun je eigenlijk geen overshoot noemen zolang de tado niet besluit te stoppen met stoken, alles daarna is namelijk pas overshoot)
https://tweakers.net/ext/f/FMHlX4s5YQLS7OORI8UqdnxC/thumb.jpg
Om dan bij 20.1°C toch te bedenken dat het eigenlijk wel een standje lager kan
https://tweakers.net/ext/f/iIi5ZSRQfwKJwq0sOa6NwrOQ/thumb.jpg
En vlak daarna bedenken dat het eigenlijk toch al niet meer te redden valt dus ach zet de verwarming maar uit dan.
https://tweakers.net/ext/f/blsZScdSsGM3KIkhChPcwI3L/thumb.jpg

Eigenlijk is er nauwelijks sprake van echte overshoot (toename temperatuur na het stoken), maar is het probleem dat de tado zich gewoon niet aan de ingestelde temperatuur houdt. Zelfs wanneer de temperatuur een halve graad te hoog is blijft de tado gewoon doorstoken. Je zou toch bijna denken dat ze bij tado de plus en min verkeerd om hebben staan bij het detecteren van de trend. Steeds als de trend meer stijgend wordt gaat de tado harder stoken, terwijl die op een dalende trend juist niet of slechts beperkt stookt.

Japperrrr wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:10 (52%)

• lubbertkramer
  • Laatst online: 22:15
@tado en Tweakers, ik zit met het volgende. Thuis hebben wij twee verdelers, een voor de begane grond en een voor de eerste/tweede verdieping. Hierdoor hebben wij ook tweemaal een Tado thuis hangen in combinatie met een Intergas HRE 36/30A.

Tijdens de oplevering van de woning hadden beide verdelers een klepregelaar welke (met de oude thermostaten) goed werkte waardoor de water toevoer gestopt werd en bij het verwarmen van de begane grond de eerste en tweede verdieping niet verwarmd werd. Omdat deze niet goed werkten toen Tado geinstalleerd was (kleppen bleven dicht) is door de partij die betrokken was bij de nieuwbouw als advies gegeven ze er tussenuit te halen. Nu hebben we alleen het probleem dat als we beneden verwarmen boven het water ook gaat stromen en dus verwarmd omdat dit niet meer tegengehouden gaat worden bij de ingang van de verdeler.

Nu zoek ik naar oplossingen:

1. Is het mogelijk dat Tado ook deze kleppen kan aansturen (zat op de cv draad aangesloten voor aan/uit krijg je dus thermostaat <-> klep <-> cv)?

2. Zijn er andere mogelijkheden die wel met Tado werken (en nee ik wil niet per kamer kunnen verwarmen) maar wel dat we per verdeler de aanvoer kunnen tegenhouden.

Foto's ter illustratie, dit kun je dan keer twee zien :)

De verdeler

Klep

De klepregelaar (toevoer) welke dus niet niet meer op bovenstaande plaatje zit

• Rshn
Japperrrr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:18:
[...]

Jep. De thermostaat moet in dezelfde zone worden geplaatst als de radiatorknop en vervolgens als meetpunt voor deze zone worden ingesteld. De meting op de radiatorknop wordt dan genegeerd. Waarom de CV echter niet geactiveerd wordt wanneer een andere zone dan de woonkamer om warmte vraagt weet ik niet.
ik denk dat ik er achter ben wat er mis is. ik heb op de V2 het configuratiemenu niet doorlopen. ik kom namelijk niet in dat menu. als ik 3 tellen op de knop druk en los laat krijg ik een wifi symbool, die blijft een paar minuten staan en animeren.. daarna een wifi symbool met een kruis en een streep met een kruis er doorheen, zoiets: -x-. pairing mode staat wel aan op de v2 bridge.. (zie https://www.manualslib.co...o-Ru01.html?page=8#manual)

wat doe ik verkeerd?

@tado kunnen jullie misschien helpen? ik heb al een mail gestuurd, maar geen reactie helaas..

Rshn wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:42 (5%)

• ETH0.1
hwevers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:26:
Bij mij werkt alleen vandaag, dan gisteren niet, dan een paar dagen wel en dan tot 14 Jan weer niet.
Ze beloven morgen alles onder controle te hebben en een uitleg te geven.
Ik wacht af.
laatste update:
user climate report in apps not showing data for specific time intervals
An update has been posted
An update on the availability of data in the room climate report: Since yesterday, 2019-02-12, around 21:00 CET, the room climate report is again working correctly. It contains the correct data from Monday morning to the current date for all customers.

Some customers still see missing data for the past week or even past two weeks, though. This is visible as flat lines for the inside temperature and humidity and no change in color of the bottom bar.

We will in the next few days focus on restoring the missing data for the last weeks. We are also in close contact with the provider of our database to monitor the solution and to make sure, that a similar incident does not happen again.

When all data is recovered, we will provide some insight into the problem and which measures we took to solve it and publish this report here on status.tado.com.

We apologize to all affected customers.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Japperrrr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 00:30:
[...]

Zelfs dan slaat het nog nergens op. Op een dag dat het buiten rond het vriespunt was heb ik getest met een vaste temperatuur op 19.5°C en er was slechts één golfje nodig om het huis op temperatuur te houden. Er is geen fatsoenlijke manier om dit uit te leggen, anders dan dat het een bug is.

En ik zit overigens ook niet de hele dag naar de API te staren.
De fatsoenlijke manier om jouw situatie uit te leggen is dat de tuning van Tado's PID-sturing voor jouw specifieke huis niet helemaal goed is, en ik hoop dat ze het wat voor je kunnen tweaken.

Waarom dan op jouw referentiedag maar één golfje? Een huis wat net op temperatuur gedraagt zich anders dan een huis wat al langer op temperatuur is. Immers de objecten in je huis warmen langzamer op dan de lucht. Dus als je net je huis op 20 graden hebt zijn de meubels nog kouder dan dat, en zal je relatief harder moeten stoken om die twintig graden te houden dan als alles in je huis al 20 graden is. Daarnaast moet de PID sturing ook nog rekening houden met de traagheid van de CV, helemaal als je vloerverwarming hebt duurt het erg lang voordat wat de ketel produceert ook als warmte in je huis wordt afgegeven. Dus eigenlijk stookt de tado nú voor de situatie over vijftien minuten.

• Jean-Paul Bidet
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 13-04 09:44
Hoi,

Ik zit met een vraag waar ik niet uitkom. Ik heb sinds een week een Tado slimme thermostaat die niet doet wat ik wil :-).

Mijn situatie is als volgt:
  • Ik heb stadsverwarming
  • Er is één Tado thermostaat aangesloten (in de badkamer), de overige wil ik gaan doen als ik vertrouw dat het werkt
  • Ik heb een Danfoss aansluiting (fysiek) op de verwarming
  • Ik bedien het e.e.a. via de Tado App op een Android telefoon
  • Ik heb de internet bridge geïnstalleerd
  • Ik heb een abonnement afgesloten
Het probleem is dat de verwarming constant volle bak aan staat, ongeacht wat ik voor temperatuur ik aangeeft thermostaat. Ik heb het idee dat ik alles goed heb aangesloten en de eerste dag werkte alles naar wens. Er zijn geen foutmeldingen oid. verder alles al meerdere malen opnieuw aangesloten.

Klinkt dit bekend in de orden van iemand, heeff iemand een tip hoe dit aan te pakken?

• NLAnaconda
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-04 13:33
Nou ik heb ondanks de flinke lading negatieve berichten hier ook maar een Tado besteld. Enige waar ik van baal is hun subscription model maar goed dat hoop ik met Home Assistant kunnen te omzeilen.

Ik zit op een werkkamer boven en de huidige thermostaat zit beneden. Dus ik moet de onder verdieping warm stoken om het boven ook warm te krijgen en dan slaat de verwarming pas weer aan (of uit) als beneden de temperatuur gemeten wordt. Gevolg is dat het in mijn werkkamertje óf 25 graden óf 16 graden is.
Nu maar hopen dat het gaat werken :X

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-04 14:03
NLAnaconda schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:10:
Nou ik heb ondanks de flinke lading negatieve berichten hier ook maar een Tado besteld. Enige waar ik van baal is hun subscription model maar goed dat hoop ik met Home Assistant kunnen te omzeilen.

Ik zit op een werkkamer boven en de huidige thermostaat zit beneden. Dus ik moet de onder verdieping warm stoken om het boven ook warm te krijgen en dan slaat de verwarming pas weer aan (of uit) als beneden de temperatuur gemeten wordt. Gevolg is dat het in mijn werkkamertje óf 25 graden óf 16 graden is.
Nu maar hopen dat het gaat werken :X
Je begrijpt dat je beneden dan ook thermostaatknoppen nodig hebt? Als daar nu niet-thermostatische afsluiters zitten, moeten die vervangen worden. Anders blijf je hetzelfde probleem houden.

• PeterdeBruin
Jean-Paul Bidet schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:02:
Hoi,

Ik zit met een vraag waar ik niet uitkom. Ik heb sinds een week een Tado slimme thermostaat die niet doet wat ik wil :-).

Mijn situatie is als volgt:
  • Ik heb stadsverwarming
  • Er is één Tado thermostaat aangesloten (in de badkamer), de overige wil ik gaan doen als ik vertrouw dat het werkt
  • Ik heb een Danfoss aansluiting (fysiek) op de verwarming
  • Ik bedien het e.e.a. via de Tado App op een Android telefoon
  • Ik heb de internet bridge geïnstalleerd
  • Ik heb een abonnement afgesloten
Het probleem is dat de verwarming constant volle bak aan staat, ongeacht wat ik voor temperatuur ik aangeeft thermostaat. Ik heb het idee dat ik alles goed heb aangesloten en de eerste dag werkte alles naar wens. Er zijn geen foutmeldingen oid. verder alles al meerdere malen opnieuw aangesloten.

Klinkt dit bekend in de orden van iemand, heeff iemand een tip hoe dit aan te pakken?
Ik neem aan dat je een Tado radiatorknop bedoelt, niet (alleen) een Tado (wand-)thermostaat, want een wandthermostaat kun je met geen mogelijkheid op een Danfoss afsluiter aansluiten.
De calibratie van de knop lijkt dan niet goed te zijn. Probeer de batterijen er even uit te halen en dan opnieuw aan te sluiten, dan calibreert ie opnieuw.
En je hebt toch wel alkaline-batterijen? Koolzink-batterijen en gewone (NiMH) oplaadbare batterijen geven te weinig spanning; dan kan ie niet goed functioneren. Li-ion oplaadbaar kan wel.

• JBS
  • Niet online
NLAnaconda schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:10:
Dat kan zeker. Ook het missen van de 'Tot volgende automatische aanpassing' in de V3+ app kun je met HASS oplossen:
JBS in "Tado Smart Thermostat Topic"

• NLAnaconda
PeterdeBruin schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:55:
[...]

Je begrijpt dat je beneden dan ook thermostaatknoppen nodig hebt? Als daar nu niet-thermostatische afsluiters zitten, moeten die vervangen worden. Anders blijf je hetzelfde probleem houden.
Ja ik heb de kit met thermostaat + 4 radiator knoppen. 3 beneden, 1 op mijn kamer.
JBS schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:26:
[...]
Dat kan zeker. Ook het missen van de 'Tot volgende automatische aanpassing' in de V3+ app kun je met HASS oplossen:
JBS in "Tado Smart Thermostat Topic"
Nice!

NLAnaconda wijzigde deze reactie 13-02-2019 17:50 (27%)

• Rshn
Ok ik ben een stap verder denk ik.
Ik krijg nu na het pairen een vinkje, maar nog steeds geen connectie lijkt het. Het symbool "-x-" blijft terugkomen. Na een herstart van de V2 geeft ie weer een wifi symbool met een kruis. Als ik dan weer probeer te pairen krijg ik weer een vinkje en de "-x-". Ook lukt het wederom niet om in het configuratiemenu te komen. Wie weet raad? Alvast bedankt voor de reacties!

Edit: Is er een manier waarbij ik de thermostaat helemaal vanaf 0 opnieuw kan instellen? (dus weer toevoegen in je account etc) zou dat helpen?

Edit 2: gevonden, heeft helaas niet geholpen..

Rshn wijzigde deze reactie 13-02-2019 21:47 (19%)

• NLAnaconda
Crap, ik vanuit CoolBlue met spoed pakketje laten bezorgen, heb ik weer een prehistorische thermostaat waarbij eerst het installatieteam het verwarmingssysteem moet controleren |:(

• sgsdebruijn
Is het ook mogelijk om namen aan te passen bij Tado, of moet zoals ik al vermoedde Tado dat voor je doen?

• JBS
  • Niet online
sgsdebruijn schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:26:
Is het ook mogelijk om namen aan te passen bij Tado, of moet zoals ik al vermoedde Tado dat voor je doen?
Welke namen?

• PeterdeBruin
sgsdebruijn schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:26:
Namen van ruimtes en van de woning kun je onder 'Instellingen' aanpassen.

• sgsdebruijn
PeterdeBruin schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:47:
[...]

Namen van ruimtes en van de woning kun je onder 'Instellingen' aanpassen.
1 kan ik er aanpassen, de thermostaten nog niet, wellicht dat dat na instellen van het geheel door Tado wel kan. Gaat er met name om dat het in Domoticz een beetje logisch doorkomt.

lubbertkramer schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:28:
@tado en Tweakers, ik zit met het volgende. Thuis hebben wij twee verdelers, een voor de begane grond en een voor de eerste/tweede verdieping. Hierdoor hebben wij ook tweemaal een Tado thuis hangen in combinatie met een Intergas HRE 36/30A.

Tijdens de oplevering van de woning hadden beide verdelers een klepregelaar welke (met de oude thermostaten) goed werkte waardoor de water toevoer gestopt werd en bij het verwarmen van de begane grond de eerste en tweede verdieping niet verwarmd werd. Omdat deze niet goed werkten toen Tado geinstalleerd was (kleppen bleven dicht) is door de partij die betrokken was bij de nieuwbouw als advies gegeven ze er tussenuit te halen. Nu hebben we alleen het probleem dat als we beneden verwarmen boven het water ook gaat stromen en dus verwarmd omdat dit niet meer tegengehouden gaat worden bij de ingang van de verdeler.

Nu zoek ik naar oplossingen:

1. Is het mogelijk dat Tado ook deze kleppen kan aansturen (zat op de cv draad aangesloten voor aan/uit krijg je dus thermostaat <-> klep <-> cv)?

2. Zijn er andere mogelijkheden die wel met Tado werken (en nee ik wil niet per kamer kunnen verwarmen) maar wel dat we per verdeler de aanvoer kunnen tegenhouden.

Foto's ter illustratie, dit kun je dan keer twee zien :)

De verdeler
[Afbeelding]

Klep
[Afbeelding]

De klepregelaar (toevoer) welke dus niet niet meer op bovenstaande plaatje zit
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zal deze reactie van mij nogmaals herhalen omdat dit een veelvoorkomende vraag is:

Hoe kan tado° verschillende zones/kamers aansturen in een woning met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren

Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis.

Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen.

De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

Voor de installatie van de zoneklep raden wij aan om contact op te nemen met uw eigen installateur. Wij kunnen u op dit moment geen installateur aanraden.

**Samenvattend:** Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

U kunt hier en hier meer over dit onderwerp lezen.

• lubbertkramer
  • Laatst online: 22:15
tado schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:40:
[...]

Ik zal deze reactie van mij nogmaals herhalen omdat dit een veelvoorkomende vraag is:

Hoe kan tado° verschillende zones/kamers aansturen in een woning met een combinatie van vloerverwarming en radiatoren

Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis.

Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen.

De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

Voor de installatie van de zoneklep raden wij aan om contact op te nemen met uw eigen installateur. Wij kunnen u op dit moment geen installateur aanraden.

**Samenvattend:** Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

U kunt hier en hier meer over dit onderwerp lezen.
Bedankt voor de reactie, samenvattend kan ik concluderen dat de Tado thermostaat welke nu via de kabel aangesloten is op mijn cv niet ook aangesloten kan zijn op de zoneklep van de vloerverwarming? Ik heb dus tweemaal een extensiekit nodig die aangesloten is op de CV + tweemaal een tado thermostaat (die ik nu al heb) aangesloten op de zoneklep?
lubbertkramer schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:45:
[...]

Bedankt voor de reactie, samenvattend kan ik concluderen dat de Tado thermostaat welke nu via de kabel aangesloten is op mijn cv niet ook aangesloten kan zijn op de zoneklep van de vloerverwarming? Ik heb dus tweemaal een extensiekit nodig die aangesloten is op de CV + tweemaal een tado thermostaat (die ik nu al heb) aangesloten op de zoneklep?
Er is maar 1 extensiekit per account mogelijk.

Hoe het normaal werkt:

1 Slimme THermostaat bedraad aan zoneklep
1 andere slimme Thermostaat bedraan aan zoneklep 2

Dan 1 extensiekit aan ketel.

Beide slimme thermostaten kunnen dan warmtevraag sturen naar de extensiekit.

• sgsdebruijn
@tado hoe lang duurt het nu voordat jullie de spullen die zijn aangemeld afconfigureren?

sgsdebruijn schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:32:
@tado hoe lang duurt het nu voordat jullie de spullen die zijn aangemeld afconfigureren?
Als er nog geen instructies zijn voor uw configuratie duurt het tot 2 werkdagen om die configuratie klaar te zetten inclusief onze stap-voor-stap handleiding.

Als er wel al instructies zijn dan gaat het natuurlijk vanzelf zonder te hoeven wachten.

• sgsdebruijn
tado schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:54:
[...]

Als er nog geen instructies zijn voor uw configuratie duurt het tot 2 werkdagen om die configuratie klaar te zetten inclusief onze stap-voor-stap handleiding.

Als er wel al instructies zijn dan gaat het natuurlijk vanzelf zonder te hoeven wachten.
Voor mijn warmtepomp zijn er geen instructies, zie case
[933780] We zijn momenteel jouw verwarmingssysteem aan het controleren

• Scharnout
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12-03 09:42

[Afbeelding]

Be careful what you wish for. Ik had in het begin ook last van overshoots. Dat werd in eerste instantie aangepakt door Tado, maar nu is het helemaal dramatisch. Als ik mijn temperatuur instel op 21,5 en het is 20,7, dan houdt hij bij 21,1 al op met stoken. Genoeg warmte aanvraag via de API (40%), maar mijn ketel springt niet aan. Geen idee waarom niet, maar ik verwacht ook meer van een slimme thermostaat. En prima dat ze wel mailen, maar ik ben hier nu al twee maanden mee bezig en dan is het misschien even slimmer om te bellen, maar je kan ze niet bereiken.

Al met al. Tot nu toe zware tegenvaller dit "slimme" product.

And Bob's your uncle ...

• Joost.B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:40
tado schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Als ik het goed begrijp heeft u al een starterskit met slimme radiatorknoppen ?

Dan hoeft u alleen maar een losse slimme thermostaat toe te voegen om de wandthermostaat van de stadsverwarming ook te vervangen.
pricewatch: Tado Smart Thermostat Multi-zone (uitbreiding)
Ik grijp toch nog even terug naar deze situatie omdat er toch nog iets gewijzigd is in de situatie. Ik wil je vragen of mijn bevindingen correct zijn;

Uitgangspunten:
Ik heb 2 losse radiatorknoppen en 1 radiatorknop die met bridge werd geleverd.
Ik heb 1 thermostaat en 3 radiatoren in de woonkamer en het systeem wordt gevoed door stadsverwarming.

Bevindingen:
  1. Ik moet de eerder genoemde uitbreiding van de thermostaat aanschaffen ter vervanging van de bestaande thermostaat.
  2. Ik hoef op de radiatoren in de woonkamer GEEN tado-knoppen te plaatsen omdat deze gestuurd worden door de thermostaat.
  3. Ik kan de radiatorknoppen in overige ruimten gebruiken buiten de woonkamer (bv. gang en slaapkamer).
Dan nog één laatste vraag: Kan ik middels de app V3+ zonder abonnement de thermostaat schakelen en dan los elke willekeurige radiatorknop?
Joost.B schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:17:
[...]

Ik grijp toch nog even terug naar deze situatie omdat er toch nog iets gewijzigd is in de situatie. Ik wil je vragen of mijn bevindingen correct zijn;

Uitgangspunten:
Ik heb 2 losse radiatorknoppen en 1 radiatorknop die met bridge werd geleverd.
Ik heb 1 thermostaat en 3 radiatoren in de woonkamer en het systeem wordt gevoed door stadsverwarming.

Bevindingen:
  1. Ik moet de eerder genoemde uitbreiding van de thermostaat aanschaffen ter vervanging van de bestaande thermostaat.
  2. Ik hoef op de radiatoren in de woonkamer GEEN tado-knoppen te plaatsen omdat deze gestuurd worden door de thermostaat.
  3. Ik kan de radiatorknoppen in overige ruimten gebruiken buiten de woonkamer (bv. gang en slaapkamer).
Dan nog één laatste vraag: Kan ik middels de app V3+ zonder abonnement de thermostaat schakelen en dan los elke willekeurige radiatorknop?
Moet de huidige thermostaat aan staan om in uw andere ruimtes warmte te krijgen ?

- Als dat het geval is dan moet u zowel de thermostaat als de knoppen in de woonkamer vervangen.
- Als dat niet het geval is dan kunt u inderdaad alleen de thermostaat vervangen en de knoppen in de andere ruimtes.

• LemonC200
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:51
Scharnout schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:11:
[...]

Be careful what you wish for. Ik had in het begin ook last van overshoots. Dat werd in eerste instantie aangepakt door Tado, maar nu is het helemaal dramatisch. Als ik mijn temperatuur instel op 21,5 en het is 20,7, dan houdt hij bij 21,1 al op met stoken. Genoeg warmte aanvraag via de API (40%), maar mijn ketel springt niet aan. Geen idee waarom niet, maar ik verwacht ook meer van een slimme thermostaat. En prima dat ze wel mailen, maar ik ben hier nu al twee maanden mee bezig en dan is het misschien even slimmer om te bellen, maar je kan ze niet bereiken.

Al met al. Tot nu toe zware tegenvaller dit "slimme" product.
Op welke manier is tado met je ketel verbonden aan/uit of via open therm/ems bus.
En beschikken de ruimtes met overshoot ook over eigen radiatorknoppen?

• Japperrrr
@Scharnout dat zou zomaar eens deels kunnen liggen aan de instellingen op je ketel. Wat ik vermoed op basis van jouw symptomen is dat @tado de maximale temperatuur van een CV aanvraag heeft verlaagd van de standaard 70 graden naar bijvoorbeeld 60 graden. Die 40% zou dan corresponderen met bijvoorbeeld 24 graden (geen idee wat de minimale temperatuur is, dus weet niet hoe het schaalt). Je CV kan daar op verschillende manieren mee omgaan. Het kan zijn dat er gewoon 24 graden geleverd wordt, het kan ook zijn dat de CV alles beneden de (bijvoorbeeld) 40 graden naar boven afrondt, en er dus 40 graden van maakt. Volgens mij is er ook nog een soort combi, maar de CV er 40 graden van maakt maar met een soort aan/uit ritme werkt, om toch op 40 graden te kunnen stoken maar tegelijkertijd ook niet meer warmte te leveren dan gevraagd door de thermostaat.

Ik weet hier ook niet welke parameters er door Tado zijn aangepast, maar als ze inderdaad ongevraagd de maximale CV temperatuur verlagen is dat niet best. Dat doet hier in huis overigens ook niets voor de vloerverwarming, die heeft namelijk een eigen temperatuurregeling en gaat dan gewoon meer warm water toelaten.

Dit alles onder de aanname dat gebruik wordt gemaakt van het OpenTherm protocol.

Japperrrr wijzigde deze reactie 15-02-2019 12:13 (3%)

• Joost.B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:40
tado schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:30:
[...]

Moet de huidige thermostaat aan staan om in uw andere ruimtes warmte te krijgen ?

- Als dat het geval is dan moet u zowel de thermostaat als de knoppen in de woonkamer vervangen.
- Als dat niet het geval is dan kunt u inderdaad alleen de thermostaat vervangen en de knoppen in de andere ruimtes.
Ik ben heel erg bang dat het de eerste situatie is. Ik zal dit even na moeten kijken..
Kan ik dan simpelweg niet zeggen dat ik alleen een thermostaat plaats en GEEN extra knoppen?
Pagina: 1 ... 75 ... 79 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True