Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
Joost.B schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:14:
[...]

Ik ben heel erg bang dat het de eerste situatie is. Ik zal dit even na moeten kijken..
Kan ik dan simpelweg niet zeggen dat ik alleen een thermostaat plaats en GEEN extra knoppen?
Tuurlijk kan dat wel, maar dan zal je woonkamer ook opwarmen op het moment dat een andere ruimte warmte nodig heeft.

Edit: Als je elders dus wel knoppen installeerd

[ Voor 5% gewijzigd door robkrekel op 15-02-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japperrrr schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:12:
@Scharnout dat zou zomaar eens deels kunnen liggen aan de instellingen op je ketel. Wat ik vermoed op basis van jouw symptomen is dat @tado de maximale temperatuur van een CV aanvraag heeft verlaagd van de standaard 70 graden naar bijvoorbeeld 60 graden. Die 40% zou dan corresponderen met bijvoorbeeld 24 graden (geen idee wat de minimale temperatuur is, dus weet niet hoe het schaalt). Je CV kan daar op verschillende manieren mee omgaan. Het kan zijn dat er gewoon 24 graden geleverd wordt, het kan ook zijn dat de CV alles beneden de (bijvoorbeeld) 40 graden naar boven afrondt, en er dus 40 graden van maakt. Volgens mij is er ook nog een soort combi, maar de CV er 40 graden van maakt maar met een soort aan/uit ritme werkt, om toch op 40 graden te kunnen stoken maar tegelijkertijd ook niet meer warmte te leveren dan gevraagd door de thermostaat.

Ik weet hier ook niet welke parameters er door Tado zijn aangepast, maar als ze inderdaad ongevraagd de maximale CV temperatuur verlagen is dat niet best. Dat doet hier in huis overigens ook niets voor de vloerverwarming, die heeft namelijk een eigen temperatuurregeling en gaat dan gewoon meer warm water toelaten.

Dit alles onder de aanname dat gebruik wordt gemaakt van het OpenTherm protocol.
\

Wij verlagen nooit ongevraagd de maximale keteltemperatuur voor onze klanten.
Ik denk dat de maximale keteltemperatuur op de ketel zelf is verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

LemonC200 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:03:
[...]

Op welke manier is tado met je ketel verbonden aan/uit of via open therm/ems bus.
En beschikken de ruimtes met overshoot ook over eigen radiatorknoppen?
Ik heb 1 enorme benedenruimte met vloerverwarming, dus ik heb geen radiatorknoppen. Ik heb wel extra radiatoren beneden ivm capaciteit

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Japperrrr schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:12:
@Scharnout dat zou zomaar eens deels kunnen liggen aan de instellingen op je ketel. Wat ik vermoed op basis van jouw symptomen is dat @tado de maximale temperatuur van een CV aanvraag heeft verlaagd van de standaard 70 graden naar bijvoorbeeld 60 graden. Die 40% zou dan corresponderen met bijvoorbeeld 24 graden (geen idee wat de minimale temperatuur is, dus weet niet hoe het schaalt). Je CV kan daar op verschillende manieren mee omgaan. Het kan zijn dat er gewoon 24 graden geleverd wordt, het kan ook zijn dat de CV alles beneden de (bijvoorbeeld) 40 graden naar boven afrondt, en er dus 40 graden van maakt. Volgens mij is er ook nog een soort combi, maar de CV er 40 graden van maakt maar met een soort aan/uit ritme werkt, om toch op 40 graden te kunnen stoken maar tegelijkertijd ook niet meer warmte te leveren dan gevraagd door de thermostaat.

Ik weet hier ook niet welke parameters er door Tado zijn aangepast, maar als ze inderdaad ongevraagd de maximale CV temperatuur verlagen is dat niet best. Dat doet hier in huis overigens ook niets voor de vloerverwarming, die heeft namelijk een eigen temperatuurregeling en gaat dan gewoon meer warm water toelaten.

Dit alles onder de aanname dat gebruik wordt gemaakt van het OpenTherm protocol.
Mijn Intergas staat nog op 70 graden, maar de ondergrens is 40 graden inderdaad. Zeg je dat het beter op een veel lagere temperatuur kan? Ik kan hem makkelijk op 20 bv zetten, maar standaard staat de ketel bij Opentherm op 40. Wat zou het nadeel zijn als je die op 20 zou zetten? Maar het zou bv fijn zijn als Tado me even belt om dat door te nemen :)

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Scharnout schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:00:
[...]

Mijn Intergas staat nog op 70 graden, maar de ondergrens is 40 graden inderdaad. Zeg je dat het beter op een veel lagere temperatuur kan? Ik kan hem makkelijk op 20 bv zetten, maar standaard staat de ketel bij Opentherm op 40. Wat zou het nadeel zijn als je die op 20 zou zetten? Maar het zou bv fijn zijn als Tado me even belt om dat door te nemen :)
Lagere temperatuur zeker niet doen. Afhankelijk van je systeem zelfs wat omhoog, naar 45 graden bijvoorbeeld. Dit omdat veel radiatoren nauwelijks warmte afgeven bij een temperatuur van 40 graden daar ze ooit ontworpen zijn voor temperaturen van 60 graden of hoger. Hier staat de Intergas CV op 80 graden ingesteld, maar met 100% vraag van de Tado blijft ie toch hangen op 70 graden. Dat is dus de temperatuur die correspondeert met 100%. Al zet ik de CV op 90 graden, hoger dan 70 graden gaat het niet met de Tado eraan.

Ik heb even wat voor je getest en kom op de volgende resultaten:
- bij 100% levert de CV 70 graden
- bij 65% levert de CV 56 graden
- bij 50% levert de CV 48 graden
- bij 36% levert de CV ~42 graden
- bij 25% levert de CV ~38 graden

Hier staat de minimale temperatuur op de CV ingesteld op 45 graden, voor de test had ik dat even verlaagd naar 30. Het verbaast mij dus zeer dat jouw Intergas CV niet aanslaat bij een 40% warmtevraag, aangezien dat boven jouw minimale temperatuur zou moeten liggen. Volgens mijn berekeningen zou dat moeten corresponderen met een temperatuur van ongeveer 44 graden.

Andere mogelijke oorzaak: afhankelijk van hoe je CV ingesteld staat, kan het zijn dat het minimale vermogen waarmee de ketel stookt te hoog is om de temperatuur op 40 graden te houden. De CV springt van in pendelmodus en de brander gaat uit. Er staat dan geloof ik een 1 op het display. Standaard staat het geloof ik ingesteld op 30%, je zou die waarde kunnen verlagen naar 25%. In de handleiding staat dit uitgebreid beschreven.

[ Voor 17% gewijzigd door Japperrrr op 15-02-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Japperrrr schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:28:
[...]
Andere mogelijke oorzaak: afhankelijk van hoe je CV ingesteld staat, kan het zijn dat het minimale vermogen waarmee de ketel stookt te hoog is om de temperatuur op 40 graden te houden. De CV springt van in pendelmodus en de brander gaat uit. Er staat dan geloof ik een 1 op het display. Standaard staat het geloof ik ingesteld op 30%, je zou die waarde kunnen verlagen naar 25%. In de handleiding staat dit uitgebreid beschreven.
Laat ik dat nou al gedaan hebben :) Maar blijft een raar verhaal toch. Voorheen sloeg de ketel bij 31% wel aan bv. Ze hebben wat meer logging aangezet bij Tado, maar ik weet niet of zij bv een respons van de ketel krijgen te zien in hun logging.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:33
Mijn ketel gaat gewoon naar 90° met tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 12:42
Ik heb nog ouderwetse draaiknoppen aan de radiatoren. Moet ik die vervangen?

@tado ik heb 2 dagen geleden kit besteld, zou binnen 2 dagen instructies krijgen. Maar heb vandaag alleen een mail gehad: "u heeft een zeldzame combinatie, kunt u foto's sturen?". Hoe lang duurt het hele traject tot ik het aan kan gaan sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

NLAnaconda schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:30:
Ik heb nog ouderwetse draaiknoppen aan de radiatoren. Moet ik die vervangen?

@tado ik heb 2 dagen geleden kit besteld, zou binnen 2 dagen instructies krijgen. Maar heb vandaag alleen een mail gehad: "u heeft een zeldzame combinatie, kunt u foto's sturen?". Hoe lang duurt het hele traject tot ik het aan kan gaan sluiten?
On de Tado radiatorknoppen te kunnen plaatsen heb je nu thermostatische knoppen nodig. Heb je knoppen die je enkel open en dicht kunt draaien, dus zonder stand 1-5, dan passen de Tado knoppen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Is er een mogelijkheid om Tado handmatig op away te zetten? Ik gebruik de geo-fencing van Tado niet maar wil soms toch alles 'uit' kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

dicespark schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 09:35:
Is er een mogelijkheid om Tado handmatig op away te zetten? Ik gebruik de geo-fencing van Tado niet maar wil soms toch alles 'uit' kunnen zetten.
In de V3+ app in ieder geval helaas niet. tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

Zocht zojuist ook weer naar de beste optie om alle zones in een keer uit te zetten. Denk dat ik er maar een automation achter een knop in Home Assistant voor maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
Scharnout schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 18:37:
[...]

Laat ik dat nou al gedaan hebben :) Maar blijft een raar verhaal toch. Voorheen sloeg de ketel bij 31% wel aan bv. Ze hebben wat meer logging aangezet bij Tado, maar ik weet niet of zij bv een respons van de ketel krijgen te zien in hun logging.
Ik weet wel dat Tado de handmatige instellingen van mijn ketel ATAG E264EC overruled.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
JBS schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:12:
[...]
Denk dat ik er maar een automation achter een knop in Home Assistant voor maak.
Maar ook dat gaat niet lukken. Althans. Ik kan alleen de temperatuur verlagen, maar niet UIT zetten. Hetzelfde voor 't warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

dicespark schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 13:49:
[...]

Maar ook dat gaat niet lukken. Althans. Ik kan alleen de temperatuur verlagen, maar niet UIT zetten. Hetzelfde voor 't warm water.
Jawel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c8bkEHlFh0jQbCQEntRH09ib/full.png

Wil je iets anders dan 'Uit'? Gebruik dan Manual, Timer, Tado mode of Smart schedule.
Er is ook een speciale service voor het uitschakelen: climate.turn_off

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 16-02-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Grave_ schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:49:
Mijn ketel gaat gewoon naar 90° met tado
Aangesloten via OpenTherm of enkel met aan/uit? Met aan/uit kan ik hier namelijk ook naar 90 graden, dat is gewoon afhankelijk van hoe je de CV instelt. Met OpenTherm vraagt de Tado echter een temperatuur aan de CV, géén percentage. Het is daarom ook aardig verwarrend dat in de API wel een percentage wordt gehanteerd. Als de 100% vraag dus correspondeert met 70 graden, ga je simpelweg nooit hoger kunnen stoken via OpenTherm. Het zou mooi zijn als je dit soort dingen ook gewoon zelf in kon stellen via de app, maar helaas. Overigens is 70 graden in 95% van de woningen ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grave_
Japperrrr schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:26:
[...]

Aangesloten via OpenTherm of enkel met aan/uit? Met aan/uit kan ik hier namelijk ook naar 90 graden, dat is gewoon afhankelijk van hoe je de CV instelt. Met OpenTherm vraagt de Tado echter een temperatuur aan de CV, géén percentage. Het is daarom ook aardig verwarrend dat in de API wel een percentage wordt gehanteerd. Als de 100% vraag dus correspondeert met 70 graden, ga je simpelweg nooit hoger kunnen stoken via OpenTherm. Het zou mooi zijn als je dit soort dingen ook gewoon zelf in kon stellen via de app, maar helaas. Overigens is 70 graden in 95% van de woningen ruim voldoende.
Ems bus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
JBS schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:19:
[...]
Jawel :)

[Afbeelding]

Wil je iets anders dan 'Uit'? Gebruik dan Manual, Timer, Tado mode of Smart schedule.
Er is ook een speciale service voor het uitschakelen: climate.turn_off
Ah wat goed. Echter, 2 echters:
1. UIT kan dus, maar op AWAY gaat niet. Dan zou ik dus in Manual_mode op een zelf-gekozen verlagingstemperatuur moeten zetten.
2. Climate.warm_water kan niet op UIT via die interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

dicespark schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 15:14:
[...]

Ah wat goed. Echter, 2 echters:
1. UIT kan dus, maar op AWAY gaat niet. Dan zou ik dus in Manual_mode op een zelf-gekozen verlagingstemperatuur moeten zetten.
2. Climate.warm_water kan niet op UIT via die interface.
1. Klopt. Je kunt in dezelfde automation ook een temperatuur opgeven.
2. Nee, dat is inderdaad niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:51
Ik heb nu al een tijdje het probleem dat mijn ketel (en daarmee de hele installatie) ineens enorm gaat brommen. Ik begreep van een installateur dat dit waarschijnlijk de pomp van de ketel is die, doordat er maar weinig radiatoren open staan, het water niet goed rond kan pompen. Daarop heb ik het vermogen van de pomp wat teruggedraaid, maar het probleem blijft.

Zodra ik een radiator verder open draai, stopt het. Dit lijkt dus inderdaad te wijzen op te weinig radiatoren open. Echter, ik heb de radiator in de bijkeuken, keuken en hal allemaal een klein stukje open staan. Dat zou, samen met het terugschroeven van de ketel, toch voldoende moeten zijn, lijkt me.
Overigens heb ik ook al eens gemerkt dat het stopt als ik een radiator juist iets verder dicht draai.

Het brommen is vaak heel vroeg in de morgen. Vanmorgen begon dit om 6:40, maar de slimme schema's laten om 6:00 al enkele radiatoren open gaan (huiskamer en badkamer).
Het lijkt er dus op dat de huis- en badkamer vanaf 6:00 (vroege start staat uit) opgewarmd worden. Als deze dan om 6:40 warm zijn, worden de radiatoren dicht gezet. Als de ketel dan nog staat te draaien, zou deze zijn water inderdaad niet kwijt kunnen. De vraag is dan alleen waarom de ketel nog aan staat.

Helaas kan ik in de grafieken in de app (op my.tado.com kan ik deze helemaal niet vinden) niet precies kan zien wanneer de ingestelde temperatuur bereikt wordt.

Iemand enige idee wat ik hier aan zou kunnen doen?

Het zou overigens ook handig zijn als ik in de grafieken de ingestelde temperatuur kan zien. En punt in de tijd kan slepen om de waarden op dat moment te bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door maikel op 18-02-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maikel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:46:
Ik heb nu al een tijdje het probleem dat mijn ketel (en daarmee de hele installatie) ineens enorm gaat brommen. Ik begreep van een installateur dat dit waarschijnlijk de pomp van de ketel is die, doordat er maar weinig radiatoren open staan, het water niet goed rond kan pompen. Daarop heb ik het vermogen van de pomp wat teruggedraaid, maar het probleem blijft.

Zodra ik een radiator verder open draai, stopt het. Dit lijkt dus inderdaad te wijzen op te weinig radiatoren open. Echter, ik heb de radiator in de bijkeuken, keuken en hal allemaal een klein stukje open staan. Dat zou, samen met het terugschroeven van de ketel, toch voldoende moeten zijn, lijkt me.
Overigens heb ik ook al eens gemerkt dat het stopt als ik een radiator juist iets verder dicht draai.

Het brommen is vaak heel vroeg in de morgen. Vanmorgen begon dit om 6:40, maar de slimme schema's laten om 6:00 al enkele radiatoren open gaan (huiskamer en badkamer).
Het lijkt er dus op dat de huis- en badkamer vanaf 6:00 (vroege start staat uit) opgewarmd worden. Als deze dan om 6:40 warm zijn, worden de radiatoren dicht gezet. Als de ketel dan nog staat te draaien, zou deze zijn water inderdaad niet kwijt kunnen. De vraag is dan alleen waarom de ketel nog aan staat.

Helaas kan ik in de grafieken in de app (op my.tado.com kan ik deze helemaal niet vinden) niet precies kan zien wanneer de ingestelde temperatuur bereikt wordt.

Iemand enige idee wat ik hier aan zou kunnen doen?
Optie 1: Kleine radiator altijd open laten. (levert natuurlijk wel onnodig verlies op tenzij deze kamer toch al altijd verwarmd moet worden).
Optie 2: U laat een "bypass" installeren. Zo kan de pomp altijd blijven pompen ook al staan alle radiatoren dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
tado schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:48:
[...]

Optie 1: Kleine radiator altijd open laten. (levert natuurlijk wel onnodig verlies op tenzij deze kamer toch al altijd verwarmd moet worden).
Optie 2: U laat een "bypass" installeren. Zo kan de pomp altijd blijven pompen ook al staan alle radiatoren dicht.
Ik zou de radiator in de bijkeuken open kunnen zetten, maar dan wordt die ruimte veel te warm. Dat wordt ie al als ik 'm deels open zet.
De ketel betreft overigens een Remehe Calenta 40C.

Een bypass zou kunnen, maar aangezien Tado de ketel aanstuurt, zou ik verwachten dat deze uitgeschakeld wordt als er geen vraag is. Helaas kan ik de schakelmomenten in de grafiek dus niet heel nauwkeurig bekijken.

Nog een punt trouwens: ergens in het systeem zit een klein lekje waardoor ik drukverlies heb. Van de week was de druk erg laag en had ik nergens last van, maar nadat ik de ketel heb bijgevuld (deze stond vanmorgen op 1.8 bar) begon het brommen weer.

[edit]
Ik bedenk met net dat in de bijkeuken een thermostaatkraan zit. Het is dus goed mogelijk dat deze zichzelf inderdaad afsluit. Maar dan nog mijn vraag waarom de pomp blijft draaien als Tado de knoppen heeft dichtgezet en er dus geen vraag zou zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door maikel op 18-02-2019 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 13:20
@tado op ebay en marktplaats staan best veel tado's te koop. Is er een manier om een V2, V3 of V3+ bridge te herkennen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maikel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:55:
[...]

Ik zou de radiator in de bijkeuken open kunnen zetten, maar dan wordt die ruimte veel te warm. Dat wordt ie al als ik 'm deels open zet.
De ketel betreft overigens een Remehe Calenta 40C.

Een bypass zou kunnen, maar aangezien Tado de ketel aanstuurt, zou ik verwachten dat deze uitgeschakeld wordt als er geen vraag is. Helaas kan ik de schakelmomenten in de grafiek dus niet heel nauwkeurig bekijken.

Nog een punt trouwens: ergens in het systeem zit een klein lekje waardoor ik drukverlies heb. Van de week was de druk erg laag en had ik nergens last van, maar nadat ik de ketel heb bijgevuld (deze stond vanmorgen op 1.8 bar) begon het brommen weer.

[edit]
Ik bedenk met net dat in de bijkeuken een thermostaatkraan zit. Het is dus goed mogelijk dat deze zichzelf inderdaad afsluit. Maar dan nog mijn vraag waarom de pomp blijft draaien als Tado de knoppen heeft dichtgezet en er dus geen vraag zou zijn.
Het is volkomen normaal dat de pomp blijft nadraaien. De meeste ketels zetten de pomp dan automatisch uit zodra ze merken dat de tegendruk te hoog is vanwege gesloten radiatoren. Sommige ketels doen dat niet of geven een foutcode. In die gevallen is het aan te raden om een bypass te laten installeren.
m3gA schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:18:
@tado op ebay en marktplaats staan best veel tado's te koop. Is er een manier om een V2, V3 of V3+ bridge te herkennen ?
V2 is makkelijk te herkennen vanwege het feit dat die er anders uit ziet. (serienummer start met GW)
V3 en V3+ zien er hetzelfde uit en hebben een serienummer dat start met IB.

[ Voor 13% gewijzigd door tado op 18-02-2019 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikel
tado schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:30:
[...]

Het is volkomen normaal dat de pomp blijft nadraaien. De meeste ketels zetten de pomp dan automatisch uit zodra ze merken dat de tegendruk te hoog is vanwege gesloten radiatoren. Sommige ketels doen dat niet of geven een foutcode. In die gevallen is het aan te raden om een bypass te laten installeren.

[...]
Ok, duidelijk.
Is het misschien een idee dat Tado, wanneer er geen vraag meer is, de laatste kraan (of in te stellen kraan) nog enige tijd open houdt om het nadraaien van de ketel niet te verstoren? Op die manier wordt het warme water nog enigszins rondgepompt en kan die warmte ook gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maikel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:10:
[...]

Ok, duidelijk.
Is het misschien een idee dat Tado, wanneer er geen vraag meer is, de laatste kraan (of in te stellen kraan) nog enige tijd open houdt om het nadraaien van de ketel niet te verstoren? Op die manier wordt het warme water nog enigszins rondgepompt en kan die warmte ook gebruikt worden.
Als we het op die manier zouden doen krijgen we natuurlijk klachten over het feit dat de "babykamer" veel te warm is geworden. Het is heel lastig om dat gedrag uit te leggen via de app of op de UI van de tado apparaten. Vandaar dat tado werkt zoals het op dit moment werkt.

Zoals al aangegeven gaat het met de meeste ketels gewoon goed omdat die de pomp vanzelf stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
tado schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Als we het op die manier zouden doen krijgen we natuurlijk klachten over het feit dat de "babykamer" veel te warm is geworden. Het is heel lastig om dat gedrag uit te leggen via de app of op de UI van de tado apparaten. Vandaar dat tado werkt zoals het op dit moment werkt.

Zoals al aangegeven gaat het met de meeste ketels gewoon goed omdat die de pomp vanzelf stoppen.
Dat was inderdaad het enige puntje waar ik ook al aan zat te denken.
Weet je toevallig of dat bij de Remeha Calanta 40C niet ook het geval zou moeten zijn? Het is nog niet echt een oude ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 18:39
[...]Als we het op die manier zouden doen krijgen we natuurlijk klachten over het feit dat de "babykamer" veel te warm is geworden.
Dat denk ik niet. Er is immers geen warmtevraag meer, dus de brander staat op dat moment al uit. De ketel loopt alleen even een paar minuutjes na om het warme water door het systeem te spoelen.

Dat laatste beetje warmte gaat echt niet voor meer overshoot zorgen dan wat er nu al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
[...]

Iets met slimme thermostaat, zelflerend en temperatuur voorspellen. Nogal slap excuus imo, je zou dit namelijk prima kunnen meenemen in het algoritme.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kevintjuh93
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-04 06:03
Japperrrr schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:39:
[...]

Iets met slimme thermostaat, zelflerend en temperatuur voorspellen. Nogal slap excuus imo, je zou dit namelijk prima kunnen meenemen in het algoritme.
Ik zou zeggen, solliciteer bij Tado en implementeer het.

Ik snap werkelijk waar niet waarom velen Tado constant aan het bashen zijn. Als je het beter kan, doe het dan zelf. Of gebruik geen Tado. Bij het maken van algoritmes kan je niet overal rekening mee houden, vooral niet in het begin. Er zullen altijd mensen zijn die dingen net iets anders zouden willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
Wat is er veel vijandigheid in dit topic tegen Tado. Voor mij gaat Tado waarschijnlijk een uitkomst zijn.

Anyhow, vandaag mailtje gekregen dat Tado gaat werken en dat ik het kan aansluiten. Ik zit alleen nog met ouderwetse draaiknoppen op mijn radiator. Die moet ik dus gaan vervangen.
Weten jullie of deze radiatorknoppen goed zijn om de slimme kranen van Tado op aan te sluiten? (met diameter enzo, ik heb echt 0 verstand van verwarmingssytemen 8)7 ?)

Of is iets als dit zelfs al voldoende?

[ Voor 14% gewijzigd door NLAnaconda op 18-02-2019 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
[...]

@maikel En op oudere ketels kun je de nadraaitijd op nul instellen.
Nadraaien heeft bij gebruik van Tado geen enkel nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
NLAnaconda schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:50:
Wat is er veel vijandigheid in dit topic tegen Tado. Voor mij gaat Tado waarschijnlijk een uitkomst zijn.

Anyhow, vandaag mailtje gekregen dat Tado gaat werken en dat ik het kan aansluiten. Ik zit alleen nog met ouderwetse draaiknoppen op mijn radiator. Die moet ik dus gaan vervangen.
Weten jullie of deze radiatorknoppen goed zijn om de slimme kranen van Tado op aan te sluiten? (met diameter enzo, ik heb echt 0 verstand van verwarmingssytemen 8)7 ?)

Of is iets als dit zelfs al voldoende?
De eerste lijkt goed. De schroefdraad moet M30 zijn; dat staat er niet bij, maar zal hoogstwaarschijnlijk wel het geval zijn.
Of neem deze, daar staat het wel bij.

Je hebt uiteraard alleen het "ondergedeelte" nodig, het thermostaatventiel. Dat is ook los te koop, maar is dan ws niet goedkoper.
Er zijn rechte en haakse varianten.
Zo'n ding zelf aansluiten vraagt wel enige kundigheid; als je er 0 verstand van hebt kun je het wellicht beter uitbesteden.

Je tweede link is een voetventiel; dat is heel wat anders; daarmee kun je "waterzijdig inregelen": de waterstroom zodanig afknijpen dat ie beter over alle openstaande radiatoren verdeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Nadraaien heeft bij de Tado momenteel inderdaad geen nut. Dat is echter geen echt probleem. Hetzelfde geldt voor de overshoots: kan gebeuren, vooral bij nieuwe producten. Dat is allemaal niet erg en ik zal ook nooit zeggen dat het een schande is dat niet alles lekker werkt.

Maar om een heel goed idee van @maikel zo de prullenbak in te gooien vind ik wel weer het andere uiterste. Problemen niet erkennen en goede ideeën als onmogelijk afdoen is niet wat je verwacht van een start-up. Denk in uitdagingen en kansen in plaats van in problemen. Als die babykamer te warm wordt als er wordt nagedraaid, dan kan dat toch prima worden meegenomen in het algoritme?

Dat de implementatie hiervan op dit moment geen prioriteit heeft is een ander verhaal en bovendien een acceptabele uitleg; ze moeten het bij Tado doen met de mankracht die ze hebben en dat is nou eenmaal zo. Maar dat kan ik uit de reactie van @tado niet opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
@PeterdeBruin Er komt ook iemand die me gaat helpen maar het is fijn als ik die dingen alvast in huis heb. Bedankt, nu weet ik tenminste waar ik op moet letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
[...]

Lagere temperatuur zeker niet doen. Afhankelijk van je systeem zelfs wat omhoog, naar 45 graden bijvoorbeeld. Dit omdat veel radiatoren nauwelijks warmte afgeven bij een temperatuur van 40 graden daar ze ooit ontworpen zijn voor temperaturen van 60 graden of hoger. ...
Een lagere minimumtemperatuur bevalt mij uitstekend; de kamertemperatuur blijft zo beter constant, en de radiatoren geven meer constante warmtestraling, wat ook weer comfortabeler is dan een tijdje hoge temperatuur en daarna weer een tijdje uit.
En een lagere maximumtemperatuur geeft je ketel een beter rendement, zolang ie hoog genoeg is om de woning warm te krijgen.
Ik heb 'm op minimaal 30 en maximaal 70 graden staan, in een oude woning.
CC @Scharnout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig, als je met Google home de temperatuur instelt is dat altijd tot de volgende automatische wijziging. Handmatig gaat dat met stappen van een halve graad, met een stem commando tot op 0,1 graad (hey Google set the living room temperature to 20.2 degrees.
Mijn assistent staat op Engels vanwege de routines, die (nog) in de Nederlandse versie ontbreken. Je hebt dus de Tado app helemaal niet nodig om de temperatuur in te stellen zoals je wilt, inclusief tot de volgende automatische wijziging. Niet zo mopperen dus 😁😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
PeterdeBruin schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:40:
[...]

Een lagere minimumtemperatuur bevalt mij uitstekend; de kamertemperatuur blijft zo beter constant, en de radiatoren geven meer constante warmtestraling, wat ook weer comfortabeler is dan een tijdje hoge temperatuur en daarna weer een tijdje uit.
En een lagere maximumtemperatuur geeft je ketel een beter rendement, zolang ie hoog genoeg is om de woning warm te krijgen.
Ik heb 'm op minimaal 30 en maximaal 70 graden staan, in een oude woning.
CC @Scharnout
Toevallig, ik wilde net aan @Scharnout vragen of hij al een oplossing gevonden had. Geven de radiatoren in de rest van het huis nog wel voldoende warmte af bij een temperatuur van 30 graden? Als de temperatuur in een ruimte 20 graden moet zijn, is er bij een watertemperatuur van 50 graden een 3 maal zo grote delta T als bij een watertemperatuur van 30 graden. Die watertemperatuur van 30 graden is alleen efficiënt als de warmte dus wordt afgegeven daar waar je het nodig hebt. Anders moet je namelijk extra gaan stoken om andere ruimtes op temperatuur te krijgen, zodat je comfortniveau hetzelfde blijft.

Voor de vloerverwarming hier maakt het niet uit als de temperatuur 30 graden is, die regelt toch zijn eigen temperatuur en wordt bij 70 graden stoken niet warmer dan bij 45 graden stoken. Maar als ik hier op 30 graden ga stoken, wordt de vloerverwarming dus wel warm, en de rest van het huis niet of nauwelijks vanwege een te lage delta T. En afhankelijk van je systeem kan een temperatuur van 30 graden er ook voor zorgen dat de CV gaat pendelen. Als de warmteafgifte lager is dan het minimale stookvermogen van de CV.

[ Voor 17% gewijzigd door Japperrrr op 18-02-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Japperrrr schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:45:
[...]
Geven de radiatoren in de rest van het huis nog wel voldoende warmte af bij een temperatuur van 30 graden? Als de temperatuur in een ruimte 20 graden moet zijn, is er bij een watertemperatuur van 50 graden een 3 maal zo grote delta T als bij een watertemperatuur van 30 graden. Die watertemperatuur van 30 graden is alleen efficiënt als de warmte dus wordt afgegeven daar waar je het nodig hebt. Anders moet je namelijk extra gaan stoken om andere ruimtes op temperatuur te krijgen, zodat je comfortniveau hetzelfde blijft.
Als een andere ruimte meer warmte vraagt, zal Tado de ketel een hogere warmtevraag sturen.
De warmtevraag aan de ketel komt overeen met de hóógste warmtevraag van alle ruimtes.
Voor de vloerverwarming hier maakt het niet uit als de temperatuur 30 graden is, die regelt toch zijn eigen temperatuur en wordt bij 70 graden stoken niet warmer dan bij 45 graden stoken. Maar als ik hier op 30 graden ga stoken, wordt de vloerverwarming dus wel warm, en de rest van het huis niet of nauwelijks vanwege een te lage delta T. En afhankelijk van je systeem kan een temperatuur van 30 graden er ook voor zorgen dat de CV gaat pendelen. Als de warmteafgifte lager is dan het minimale stookvermogen van de CV.
Als je óók vloerverwarming hebt zonder zoneklep, dan is een lage minimumtemperatuur wellicht niet geschikt; dan wordt die ruimte te warm als de ketel wegens andere ruimtes permanent een lage temperatuur aanhoudt.
Mét door Tado geregelde zoneklep kan het geen probleem zijn.

Aanvulling: De ketel zal met een interval van een aantal minuten aan en uitschakelen; dat is onschadelijk. Ketels bevatten een beveiliging dat dat nooit sneller gaat dan goed voor ze is.
Van pendelen moet je pas spreken als de thermostaat enerzijds om warmte vraagt en anderzijds alle radiatoren dicht staan en er dus geen enkele warmteafgifte is; dat kan bij Tado nooit gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door PeterdeBruin op 18-02-2019 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
PeterdeBruin schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:29:
Als een andere ruimte meer warmte vraagt, zal Tado de ketel een hogere warmtevraag sturen.
De warmtevraag aan de ketel komt overeen met de hóógste warmtevraag van alle ruimtes.

Als je óók vloerverwarming hebt zonder zoneklep, dan is een lage minimumtemperatuur wellicht niet geschikt; dan wordt die ruimte te warm als de ketel wegens andere ruimtes permanent een lage temperatuur aanhoudt.
Mét door Tado geregelde zoneklep kan het geen probleem zijn.
Check. Dat is dan inderdaad uitgaande van meerdere zones, dat heb ik hier niet. Maar zelfs als je vloerverwarming hebt met zoneklep, wordt je vloer dan niet te warm als een andere ruimte een hogere temperatuur vraagt? Je kunt dan toch niet de vloerverwarming op een laag standje zetten terwijl de rest van het huis harder stookt? Maar dat heb je met de zoneklep volgens mij altijd, ook met een hogere minimumtemperatuur.

Ik zal hier eens proberen de minimumtemperatuur op 30 graden te zetten. Ben wel sceptisch want mijn verstand zegt dat de woonkamer dan op temperatuur blijft, terwijl de rest van het huis afkoelt omdat de radiatoren nagenoeg geen warmte afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Japperrrr schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:38:
[...]
Maar zelfs als je vloerverwarming hebt met zoneklep, wordt je vloer dan niet te warm als een andere ruimte een hogere temperatuur vraagt? Je kunt dan toch niet de vloerverwarming op een laag standje zetten terwijl de rest van het huis harder stookt? Maar dat heb je met de zoneklep volgens mij altijd, ook met een hogere minimumtemperatuur.
De zoneklep zal de vloerverwarming uitzetten als de ruimte te warm dreigt te worden. Althans, zo zou het moeten. Het werkt niet altijd goed, lees ik op dit forum.
Japperrrr schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:38:
[...]
Ik zal hier eens proberen de minimumtemperatuur op 30 graden te zetten. Ben wel sceptisch want mijn verstand zegt dat de woonkamer dan op temperatuur blijft, terwijl de rest van het huis afkoelt omdat de radiatoren nagenoeg geen warmte afgeven.
Inderdaad, als je in de woonkamer vloerverwarming hebt, en daarnaast andere ruimtes met radiatoren maar zonder Tado knoppen, dan zullen die bij een lage minimumtemperatuur te koud blijven.

[ Voor 38% gewijzigd door PeterdeBruin op 18-02-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Iemand nog een Themostaat of knop over? ;)

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 21:10
maikel schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:46:
Ik heb nu al een tijdje het probleem dat mijn ketel (en daarmee de hele installatie) ineens enorm gaat brommen. Ik begreep van een installateur dat dit waarschijnlijk de pomp van de ketel is die, doordat er maar weinig radiatoren open staan, het water niet goed rond kan pompen. Daarop heb ik het vermogen van de pomp wat teruggedraaid, maar het probleem blijft...
Wordt het niet eens tijd voor een goede onderhoudsbeurt? Mijn Intergas ketel met aluminium warmtewisselaar begon te brommen door een te grote ophoping van aluminiumoxide. Een grote schoonmaakbeurt deed het brommen stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

[...]

Toevallig, ik wilde net aan @Scharnout vragen of hij al een oplossing gevonden had. Geven de radiatoren in de rest van het huis nog wel voldoende warmte af bij een temperatuur van 30 graden? Als de temperatuur in een ruimte 20 graden moet zijn, is er bij een watertemperatuur van 50 graden een 3 maal zo grote delta T als bij een watertemperatuur van 30 graden. Die watertemperatuur van 30 graden is alleen efficiënt als de warmte dus wordt afgegeven daar waar je het nodig hebt. Anders moet je namelijk extra gaan stoken om andere ruimtes op temperatuur te krijgen, zodat je comfortniveau hetzelfde blijft.

Tado kan me niet helpen. Ik vind het best irritant dat niemand van @tado me even kan bellen en uit kan leggen hoe het precies werkt. Nu lijkt het ook nog eens dat de vloerverwarming niet warm wordt, dus daar kan nu ook een probleem zitten.

Verder heb ik maar 1 zone en 1 ruimte waar de temperatuur gemeten wordt. En als die warm is, is het goed. Dus radiatoren knoppen van Tado heb ik niet. Of zone kleppen.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Scharnout schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:52:
[...]

Tado kan me niet helpen. Ik vind het best irritant dat niemand van @tado me even kan bellen en uit kan leggen hoe het precies werkt. Nu lijkt het ook nog eens dat de vloerverwarming niet warm wordt, dus daar kan nu ook een probleem zitten.

Verder heb ik maar 1 zone en 1 ruimte waar de temperatuur gemeten wordt. En als die warm is, is het goed. Dus radiatoren knoppen van Tado heb ik niet. Of zone kleppen.
Dat is wel heel vervelend. Ik ben hier ook voorzichtig met vragen om wijzigingen nu ik jouw verhaal hoor. Daarbij komt nog dat de "Maarten" die deze wijzigingen communiceert al dan niet doorvoert niet technisch opgeleid is en er geen enkel inzicht wordt gegeven in de wijzigingen of de beoogde resultaten van deze wijzigingen.

Hier een overzicht van de overshoots van afgelopen week:
- 10 februari met 2 golfjes doorstoken, stopt pas bij 0.5 graden overshoot
- 11 februari een overshoot van 0.9 graden
- 12 februari ochtend een overshoot van 1.2 graden
- 12 februari avond met 3 golfjes doorstoken met reeds 0.4 overshoot, uiteindelijk gestopt door programma
- 13 februari middag een overshoot van 0.8 graden
- 13 februari avond een overshoot van 0.7 graden
- 14 februari een overshoot van 2.5 graden
- 15 februari een overshoot van 2.5 graden
- 16 februari een overshoot van 1.3 graden
- 17 februari middag een overshoot van 1.2 graden
- 18 februari een overshoot van 2.5 graden

Dat wordt wat straks in het voorjaar, dan kan ik net zo goed de thermostaat een graad lager zetten. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Japperrrr op 18-02-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:42
@tado
Graag wil ik een warm water probleem voorleggen. Vanochtend bij het douchen had ik namelijk geen warm water, ook na minuten wachten niet. Wat blijkt: de Tado had geen verbinding met de bridge, volgens mij omdat het internet er even uit had gelegen. Mijn telefoon had ook gedurende een korte tijd issues.

Uiteindelijk kon ik het warm water beneden op de thermostaat zelf instellen en niet lang daarna deed de verbinding het ook weer maar het roept bij mij toch wat vragen op:

1) Het baart mij zorgen dat bij een eventuele uitval van het internet het schema niet (ook) op de thermostaat zelf staat. Nu sloeg hij dus niet aan maar in theorie zou de ketel dan dus ook niet afslaan als het schema dat zegt?
2) De werking van de warm water op "uit" is me niet helemaal duidelijk in combinatie met onze Remeha Quinta 35c ketel. Bij mijn oude thermostaat (Celcia 20) was er ook een zogenaamde eco-stand waarbij de ketel niet warm gehouden werd voor warm water maar dan was het nooit een probleem het water warm te laten worden. Het duurde even maar niet veel langer dan normaal. Hoe werkt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikel
Japperrrr schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:33:
Nadraaien heeft bij de Tado momenteel inderdaad geen nut. Dat is echter geen echt probleem. Hetzelfde geldt voor de overshoots: kan gebeuren, vooral bij nieuwe producten. Dat is allemaal niet erg en ik zal ook nooit zeggen dat het een schande is dat niet alles lekker werkt.

Maar om een heel goed idee van @maikel zo de prullenbak in te gooien vind ik wel weer het andere uiterste. Problemen niet erkennen en goede ideeën als onmogelijk afdoen is niet wat je verwacht van een start-up. Denk in uitdagingen en kansen in plaats van in problemen. Als die babykamer te warm wordt als er wordt nagedraaid, dan kan dat toch prima worden meegenomen in het algoritme?

Dat de implementatie hiervan op dit moment geen prioriteit heeft is een ander verhaal en bovendien een acceptabele uitleg; ze moeten het bij Tado doen met de mankracht die ze hebben en dat is nou eenmaal zo. Maar dat kan ik uit de reactie van @tado niet opmaken.
Ik heb nog eens over deze optie na zitten denken en volgens mij zou 't relatief simpel moeten zijn. Zodra de ketel uit gaat, moet er minimaal 1 kraan open gaan. Het mooist zou zijn als het mogelijk is om per kraan aan te geven of die wel of niet open mag gaan. Op die manier wordt de babykamer niet te warm, maar kunnen de radiatoren in de huiskamer en badkamer prima even open.

Zelfs zonder de optie om de kranen te kiezen, zouden ze natuurlijk allemaal open kunnen gaan als er geen vraag meer is. Op die manier wordt de restwarmte verdeeld over het hele huis en is de impact minimaal. Nadeel is alleen dat de knoppen wellicht vaker open en dicht gaan en de batterij dus minder lang mee gaat.
kevintjuh93 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Ik snap werkelijk waar niet waarom velen Tado constant aan het bashen zijn. Als je het beter kan, doe het dan zelf. Of gebruik geen Tado. Bij het maken van algoritmes kan je niet overal rekening mee houden, vooral niet in het begin. Er zullen altijd mensen zijn die dingen net iets anders zouden willen hebben.
Roepen dat we het zelf maar moeten doen, slaat natuurlijk nergens op. Ik ga niet voor een kleine aanpassing mijn huidige baan opzeggen en naar Munchen verhuizen om daar bij Tado te gaan werken. :P
Al is Munchen een erg leuke stad natuurlijk!

Overigens ben ik ook erg blij met mijn Tado! Heerlijk dat 's ochtends en 's avonds de badkamer opgewarmd zijn, de zolder afzonderlijk verwarmd kan worden als we een film gaan kijken en ik verder geen omkijken heb naar wanneer de verwarming aan/uit moet als we zelf weg zijn. Top!
Er zijn alleen wel een paar zaken die het product nog beter zouden maken. Waaronder dus eentje die schade aan mijn ketel kan voorkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door maikel op 19-02-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
kevintjuh93 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Hier werkt mijn tado naar verwachting, heb inmiddels 4 zones in het systeem zitten en de huiskamer blijft strak op temperatuur, overshoot van max 0,2 graad wat zeer acceptabel is. Ook is mijn gasverbruik behoorlijk naar beneden gegaan ten opzichte van vorig jaar. (Natuurlijk is dat lastig te vergelijken omdat we dit jaar niet echt een winter hebben gehad, maar zover ik me kan herinneren is het vorig jaar ook niet heel lang koud geweest)

2 zone's geven nog wat problemen door de plaatsing van de thermostaatknop en de manier van meten van Tado.

Badkamer: Radiator onder een schuine wand, hierop past enkel een haakse thermostaatkraan waardoor de meting verkeerd uitvalt en er een behoorlijke overshoot word gemeten (ingesteld op 21 graden, radiatorknop meet op dit moment 24 graden, echte temperatuur onbekend, voelt als 20 graden) in de tado app, echter is dit in de praktijk geen overshoot maar een meetfout door de plaats van de sensor

Logeerkamer: (ingesteld op 18 graden, gemeten door de tadoknop 20 graden, gemeten door losse sensor 17,8). Ook hier is de plaatsing van de thermostaatknop een probleem, er zit weliswaar een haaksverkeerd thermostaatkraan op, maar de 22mm aanvoerbuis van de CV ketel loopt hier onderdoor waardoor de opwarmende lucht de knop van de kaart brengt.

Het is al eerder geopperd in dit topic, het zou zeer wenselijk zijn als de echte temperatuur gemeten kan worden middels een losse sensor op een reële plek in de ruimte (losse 'domme' sensor van tado zelf of via een api input?). Ik ga in ieder geval niet 2x 130 euro uitgeven om daar een thermostaat aan de muur te hangen enkel en alleen om de temperatuur te meten, dat slaat natuurlijk nergens op.

Al met al ben ik een tevreden gebruiker als het gaat om de verwarming in de woonkamer en keuken, dat werkt echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
ETH0.1 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:35:
[...]

....... 2 zone's geven nog wat problemen door de plaatsing van de thermostaatknop en de manier van meten van Tado.

Het is al eerder geopperd in dit topic, het zou zeer wenselijk zijn als de echte temperatuur gemeten kan worden middels een losse sensor op een reële plek in de ruimte (losse 'domme' sensor van tado zelf of via een api input?). Ik ga in ieder geval niet 2x 130 euro uitgeven om daar een thermostaat aan de muur te hangen enkel en alleen om de temperatuur te meten, dat slaat natuurlijk nergens op.

Al met al ben ik een tevreden gebruiker als het gaat om de verwarming in de woonkamer en keuken, dat werkt echt fantastisch.
@Tado Kunnen jullie aangeven waarom die losse sensor niet komt? Op basis van de wandthermostaat kan het niet ingewikkeld of duur zijn om een goedkope sensor als aanvulling op de radiatorkranen te produceren. Systemen als Plugwise kunnen het ook. Het aantal tevreden klanten zou groter worden en wellicht zou 'vroege start' (ook al een paar jaar op de roadmap) verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-e-n schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:29:
@tado
Graag wil ik een warm water probleem voorleggen. Vanochtend bij het douchen had ik namelijk geen warm water, ook na minuten wachten niet. Wat blijkt: de Tado had geen verbinding met de bridge, volgens mij omdat het internet er even uit had gelegen. Mijn telefoon had ook gedurende een korte tijd issues.

Uiteindelijk kon ik het warm water beneden op de thermostaat zelf instellen en niet lang daarna deed de verbinding het ook weer maar het roept bij mij toch wat vragen op:

1) Het baart mij zorgen dat bij een eventuele uitval van het internet het schema niet (ook) op de thermostaat zelf staat. Nu sloeg hij dus niet aan maar in theorie zou de ketel dan dus ook niet afslaan als het schema dat zegt?
2) De werking van de warm water op "uit" is me niet helemaal duidelijk in combinatie met onze Remeha Quinta 35c ketel. Bij mijn oude thermostaat (Celcia 20) was er ook een zogenaamde eco-stand waarbij de ketel niet warm gehouden werd voor warm water maar dan was het nooit een probleem het water warm te laten worden. Het duurde even maar niet veel langer dan normaal. Hoe werkt dit?
- Voor uw type ketel zal warm water UIT op tado ook daadwerkelijk betekenen dat er geen warm water zal zijn.
- Op uw combi-ketel zou ik aanraden om de watersturing uit te zetten. Dan zult u dit probleem nooit hebben. Stuur hiervoor een mail via ons contactformulier.
- U heeft altijd warm water door de tado thermostaat los te koppelen van de ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
@maikel @tado

Hier hetzelfde probleem met de brommende CV / klapperende radiator. Schijtirritant en inderdaad jammer dat Tado hier geen oplossing voor heeft.

Bij mij gebeurt het alleen wanneer de radiator in de slaapkamer 1 streepje warmte vraagt. Toen ik met de suggestie bij Tado kwam om in te kunnen regelen hoever de kraan open moet draaien bij een warmte vraag, vonden ze dat maar raar. Want zodra je even wat meer warmte vraag, draait de kraan verder open en is de herrie opgelost. Als het goed is zou de Tado zo slim moeten zijn om dat prima te kunnen regelen, en als dan de vraag naar warmte even 'wat minder slim' gestuurd wordt, dan kan de Tado de kraan ook weer eerder dichtdraaien, zonder dat de babykamer hier last van heeft.

Inmiddels slapen we dus gewoon weer 'in de kou', want iedere ochtend om 6:00 wakker gemaakt worden door een brommende kachel is ook niet zo fijn, dan neem ik wel een babykamer ;-)

Al met al dus ook niet zo'n hele tevreden gebruiker, na dik een jaar. Ik snap hier en daar het gebash wel. Als alles out of the box werkt, prachtige oplossing en de support bij het installeren is over het algemeen ook wel echt goed.

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 23:09
[...]

Lagere temperatuur zeker niet doen. Afhankelijk van je systeem zelfs wat omhoog, naar 45 graden bijvoorbeeld. Dit omdat veel radiatoren nauwelijks warmte afgeven bij een temperatuur van 40 graden daar ze ooit ontworpen zijn voor temperaturen van 60 graden of hoger. Hier staat de Intergas CV op 80 graden ingesteld, maar met 100% vraag van de Tado blijft ie toch hangen op 70 graden. Dat is dus de temperatuur die correspondeert met 100%. Al zet ik de CV op 90 graden, hoger dan 70 graden gaat het niet met de Tado eraan.

Ik heb even wat voor je getest en kom op de volgende resultaten:
- bij 100% levert de CV 70 graden
In de handleiding van mijn Intergas HR28 staat dat bij het gebruik van Opentherm de thermostaat bepaald wat de temperatuur is. Ik zou door mijn situatie (oud huis etc etc) de temp graag naar 75 graden zetten. Helaas kan dat niet met de Tado :(. IK zou gewoon via app of webinterface meer controle hierover hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 23:09
KeaveXL schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:55:
@maikel @tado

Hier hetzelfde probleem met de brommende CV / klapperende radiator. Schijtirritant en inderdaad jammer dat Tado hier geen oplossing voor heeft.

Bij mij gebeurt het alleen wanneer de radiator in de slaapkamer 1 streepje warmte vraagt. Toen ik met de suggestie bij Tado kwam om in te kunnen regelen hoever de kraan open moet draaien bij een warmte vraag, vonden ze dat maar raar. Want zodra je even wat meer warmte vraag, draait de kraan verder open en is de herrie opgelost. Als het goed is zou de Tado zo slim moeten zijn om dat prima te kunnen regelen, en als dan de vraag naar warmte even 'wat minder slim' gestuurd wordt, dan kan de Tado de kraan ook weer eerder dichtdraaien, zonder dat de babykamer hier last van heeft.

Inmiddels slapen we dus gewoon weer 'in de kou', want iedere ochtend om 6:00 wakker gemaakt worden door een brommende kachel is ook niet zo fijn, dan neem ik wel een babykamer ;-)

Al met al dus ook niet zo'n hele tevreden gebruiker, na dik een jaar. Ik snap hier en daar het gebash wel. Als alles out of the box werkt, prachtige oplossing en de support bij het installeren is over het algemeen ook wel echt goed.
Heb je de pomp van je CV in de laagste stand gezet? Een reden voor bovenstaande kan zijn dat de pomp meer water wil rondpompen dan dat het door (veel) gesloten radiatoren kwijt kan. Vaak heeft een pomp drie standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
menn0 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:02:
[...]

In de handleiding van mijn Intergas HR28 staat dat bij het gebruik van Opentherm de thermostaat bepaald wat de temperatuur is. Ik zou door mijn situatie (oud huis etc etc) de temp graag naar 75 graden zetten. Helaas kan dat niet met de Tado :(. IK zou gewoon via app of webinterface meer controle hierover hebben.
Helaas kunt u dit nog niet zelf via de userinterface maar wij kunnen maximale temperatuur limiteren via OpenTherm. Kies een temperatuur die warm genoeg is voor de hele winter want het is niet de bedoeling dat we het elke winter/voorjaar/najaar voor u moeten bijstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikel
menn0 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:08:
[...]

Heb je de pomp van je CV in de laagste stand gezet? Een reden voor bovenstaande kan zijn dat de pomp meer water wil rondpompen dan dat het door (veel) gesloten radiatoren kwijt kan. Vaak heeft een pomp drie standen.
Ik heb 'm al twee keer wat naar beneden bijgesteld, maar het probleem treedt nog steeds op. Inmiddels heb ik bij Tado ook een functionaliteitenverzoek ingediend. Deze is ook al doorgestuurd naar het ontwikkelteam, dus wie weet gaan ze er iets mee doen. Misschien handig als meer mensen dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
maikel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:12:
[...]

Ik heb 'm al twee keer wat naar beneden bijgesteld, maar het probleem treedt nog steeds op. Inmiddels heb ik bij Tado ook een functionaliteitenverzoek ingediend. Deze is ook al doorgestuurd naar het ontwikkelteam, dus wie weet gaan ze er iets mee doen. Misschien handig als meer mensen dit doen?
Hoe heb je dat gedaan? Een losse simpele temperatuur sensor is een vaker gevraagde optie. Misschien als ik het via een functionaliteitsverzoek in dien dat er naar gekeken gaat worden. De andere optie zou zijn dat ik via de Api de actuele temperatuur aan lever maar dat lijkt me een minder gebruikte functie voor de massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
ETH0.1 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:24:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Een losse simpele temperatuur sensor is een vaker gevraagde optie. Misschien als ik het via een functionaliteitsverzoek in dien dat er naar gekeken gaat worden. De andere optie zou zijn dat ik via de Api de actuele temperatuur aan lever maar dat lijkt me een minder gebruikte functie voor de massa.
Dit gaat over het brommen van de pomp en het aanpassen van het vermogen, niet over de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
KeaveXL schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:55:
@maikel @tado

Dat is inderdaad ook een mooie feature, je probleem heeft echter wel een andere oorzaak dan dat van @maikel. Waar dat van Maikel ontstaat doordat de CV wil nadraaien en Tado alle kranen dichtdraait (wat natuurlijk niet werkt), ontstaat dat van jou dus doordat Tado je kraan maar half opendraait. De oplossing die Tado hiervoor adviseert - één radiator altijd open laten - is ook wat onnozel want dat is stoken voor de mussen. Een bypass aanbrengen wordt ook regelmatig geadviseerd, al kan dat wel gevolgen hebben voor de efficiëntie van de CV. De retourtemperatuur stijgt namelijk, en daardoor werkt je warmtewisselaar minder goed (lagere delta T).

Klopt het dat in jouw probleemsituatie de slaapkamer de enige zone is met een warmtevraag? Als dat namelijk zo is, dan is het inderdaad vreemd dat de radiatorknop maar gedeeltelijk opent. De temperatuur kan dan namelijk gewoon geregeld worden via OpenTherm. Als er andere zones zijn die ook warmte vragen dan is dat natuurlijk een ander verhaal, in dat geval zou de slaapkamer mogelijk te warm worden. Maar ook dan is het even de vraag hoe ver de kranen in de andere zones geopend zijn. Als alle kranen half open staan is dat ook vreemd, dan kunnen ze inderdaad net zo goed helemaal open staan.

Wat je mogelijk als tijdelijke fix kunt instellen, als je dat dus nog niet doet, is een andere ruimte verwarmen op hetzelfde moment om de doorvoersnelheid in je radiatoren te verlagen. Of dus een radiator in bijvoorbeeld de woonkamer altijd open laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
maikel schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:29:
[...]

Dit gaat over het brommen van de pomp en het aanpassen van het vermogen, niet over de temperaturen.
bedoelde: hoe heb je dat verzoek ingediend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
tado schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:05:
[...]

Helaas kunt u dit nog niet zelf via de userinterface maar wij kunnen maximale temperatuur limiteren via OpenTherm. Kies een temperatuur die warm genoeg is voor de hele winter want het is niet de bedoeling dat we het elke winter/voorjaar/najaar voor u moeten bijstellen.
@menn0 je kunt @tado vragen om je maximale temperatuur op 75 graden in te stellen, en desgewenst kun je in de instellingen op je CV de temperatuur overrulen met een lagere waarde. Zo kun je in de winter te temperatuur hoog genoeg krijgen om je huis goed te verwarmen, en straks in het voorjaar kun je zelf de temperatuur omlaag zetten naar 65 graden. Dat levert je aardig wat extra efficiëntie op. Wel omslachtig dat je niet zelf je maximum temperatuur kunt verhogen, zou niet heel ingewikkeld moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
@tado graag actie op case 933780, de Tado blijft mijn warmtepomp te vaak starten en stoppen. Graag inzicht geven in max aantal starts per uur en minimale looptijd! Op deze manier gaat het ten koste van mijn dure warmtepomp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:08
sgsdebruijn schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:26:
@tado graag actie op case 933780, de Tado blijft mijn warmtepomp te vaak starten en stoppen. Graag inzicht geven in max aantal starts per uur en minimale looptijd! Op deze manier gaat het ten koste van mijn dure warmtepomp!!
De vele start/stops kunnen ook veroorzaakt worden door de WP regeling (stooklijn en correctie voor de ruimtetemperatuur), waarbij je afgifte te laag wordt door een te lage aanvoertemperatuur.
Zie hier een voorbeeld bij mij gisteren, waarbij de paar snelle start/stops rond 15:00 veroorzaakt worden door de WP-regeling:
Tado regeling met Loria WP

[ Voor 4% gewijzigd door Chris_82 op 20-02-2019 09:07 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Japperrrr schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:34:
[...]

Dat is inderdaad ook een mooie feature, je probleem heeft echter wel een andere oorzaak dan dat van @maikel. Waar dat van Maikel ontstaat doordat de CV wil nadraaien en Tado alle kranen dichtdraait (wat natuurlijk niet werkt), ontstaat dat van jou dus doordat Tado je kraan maar half opendraait. De oplossing die Tado hiervoor adviseert - één radiator altijd open laten - is ook wat onnozel want dat is stoken voor de mussen. Een bypass aanbrengen wordt ook regelmatig geadviseerd, al kan dat wel gevolgen hebben voor de efficiëntie van de CV. De retourtemperatuur stijgt namelijk, en daardoor werkt je warmtewisselaar minder goed (lagere delta T).

Klopt het dat in jouw probleemsituatie de slaapkamer de enige zone is met een warmtevraag? Als dat namelijk zo is, dan is het inderdaad vreemd dat de radiatorknop maar gedeeltelijk opent. De temperatuur kan dan namelijk gewoon geregeld worden via OpenTherm. Als er andere zones zijn die ook warmte vragen dan is dat natuurlijk een ander verhaal, in dat geval zou de slaapkamer mogelijk te warm worden. Maar ook dan is het even de vraag hoe ver de kranen in de andere zones geopend zijn. Als alle kranen half open staan is dat ook vreemd, dan kunnen ze inderdaad net zo goed helemaal open staan.

Wat je mogelijk als tijdelijke fix kunt instellen, als je dat dus nog niet doet, is een andere ruimte verwarmen op hetzelfde moment om de doorvoersnelheid in je radiatoren te verlagen. Of dus een radiator in bijvoorbeeld de woonkamer altijd open laten staan.
Bedankt voor je suggestie, maar volgens voldoe ik al aan jouw fix. Zie hieronder mijn setup;

Benedenverdieping met vloerverwarming. Hierop is een Slimme Thermostaat aangesloten, geschakeld met een warmteklep.

Bovenverdieping twee slimme radiatorknoppen van Tado. Eén in de slaapkamer. Eén in mijn kantoortje. Daarnaast hebben we nog een radiator in de garderobekamer en in de slaapkamer, deze staan altijd open.

De slaapkamer staat gedurende 'slaapuren' ingesteld op 18c, van 11u s'avonds tot 10 in de ochtend.
De benedenverdieping gaat als we thuis zijn naar 21c tussen 7:00 en 23:00.
Boven gaat om 7:00 in de ochtend even een uurtje naar 21c.

De 'pleuris' breekt eigenlijk altijd uit zodra de benedenverdieping gaat voorverwarmen en de slaapkamer een warmtevraag doet. Als ik dan in de app kijk, zie je bij de slaapkamer één ' kronkeltje ' staan voor de warmtevraag en beneden staan ze alle drie aan. Op het moment dat ik dan de temperatuur van de slaapkamer even op 21c zet, gaat de kraan helemaal open en is het probleem opgelost.

Uiteindelijk staan er s'morgens dus altijd minstens 2 radiatoren open (garderobe / badkamer ), dus snap nog steeds niet zo goed hoe dit probleem zo erg kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
KeaveXL schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:20:
De 'pleuris' breekt eigenlijk altijd uit zodra de benedenverdieping gaat voorverwarmen en de slaapkamer een warmtevraag doet. Als ik dan in de app kijk, zie je bij de slaapkamer één ' kronkeltje ' staan voor de warmtevraag en beneden staan ze alle drie aan. Op het moment dat ik dan de temperatuur van de slaapkamer even op 21c zet, gaat de kraan helemaal open en is het probleem opgelost.

Uiteindelijk staan er s'morgens dus altijd minstens 2 radiatoren open (garderobe / badkamer ), dus snap nog steeds niet zo goed hoe dit probleem zo erg kan zijn.
En daarbij vraag je je natuurlijk ook af waarom de radiator in je slaapkamer begint met voorverwarmen op slechts één golfje en niet gewoon 100%. Hetzelfde gebeurt hier: voorverwarmen gaat veel en veel te traag, en de verwarming gaat steeds hoger tot een punt waarop de tado 100% stookt terwijl de doeltemperatuur al bereikt is. Je zou verwachten dat dat juist andersom moet werken, begin flink te stoken en naarmate de doeltemperatuur dichterbij komt minder hard stoken om overshoot te voorkomen.

Het enige wat je kunt doen tegen het harde pompen is de pomp in een lagere stand zetten. Hier kunnen de radiatoren ook best wat herrie maken, zelfs al staat bijna alles open.

[ Voor 7% gewijzigd door Japperrrr op 20-02-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@tado
Ligt jullie Google Home verbinding eruit?

[ Voor 12% gewijzigd door D-e-n op 20-02-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Japperrrr schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:28:
[...]

En daarbij vraag je je natuurlijk ook af waarom de radiator in je slaapkamer begint met voorverwarmen op slechts één golfje en niet gewoon 100%. Hetzelfde gebeurt hier: voorverwarmen gaat veel en veel te traag, en de verwarming gaat steeds hoger tot een punt waarop de tado 100% stookt terwijl de doeltemperatuur al bereikt is. Je zou verwachten dat dat juist andersom moet werken, begin flink te stoken en naarmate de doeltemperatuur dichterbij komt minder hard stoken om overshoot te voorkomen.

Het enige wat je kunt doen tegen het harde pompen is de pomp in een lagere stand zetten. Hier kunnen de radiatoren ook best wat herrie maken, zelfs al staat bijna alles open.
Op zich snap ik dat van 1 streepje wel. Zoals gezegd, is de temperatuur constant, 18c. Wanneer de temperatuur iets daalt, hoeft er ook maar een klein beetje bij. Ik dacht zelf dat die streepjes refereren naar de opentherm warmte vraag. Echter als de slaapkamer 1 streepje vraagt, vraagt de woonkamer er 3. Al met al zou het fijn zijn (@tado lees even mee) als de radiator knoppen gewoon een standje krijgen [volledig open/volledig dicht]. Misschien iets minder slim, maar ter illustratie; het is bij mij geen rustig gebrom, de eerste keer dachten mijn vriendin en ik dat er een helicopter overvloog :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeaveXL schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:54:
[...]

Op zich snap ik dat van 1 streepje wel. Zoals gezegd, is de temperatuur constant, 18c. Wanneer de temperatuur iets daalt, hoeft er ook maar een klein beetje bij. Ik dacht zelf dat die streepjes refereren naar de opentherm warmte vraag. Echter als de slaapkamer 1 streepje vraagt, vraagt de woonkamer er 3. Al met al zou het fijn zijn (@tado lees even mee) als de radiator knoppen gewoon een standje krijgen [volledig open/volledig dicht]. Misschien iets minder slim, maar ter illustratie; het is bij mij geen rustig gebrom, de eerste keer dachten mijn vriendin en ik dat er een helicopter overvloog :X
Als er maar 1 radiator om warmte vraagt zal die Slimme Radiatorknop volledig openen en direct moduleren op de ketel.

Als er meerdere zones om warmte vragen zullen de knoppen zelf ook moduleren en een gecombineerd signaal zal dan naar de ketel gestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
KeaveXL schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:54:
[...]

Dan is de enige echte oplossing toch de pomp in de CV op een lagere stand instellen. Zo extreem hard pompen kan ook nadelig zijn voor de efficiëntie van je CV; het water krijgt dan immers niet voldoende tijd om af te koelen in de radiatoren en gevolg daarvan is dat de retourtemperatuur in de CV oploopt. Dat is op zijn beurt weer nadelig voor de werking van de warmtewisselaar. Hier valt Tado denk ik niets te verwijten.

Echter begreep ik uit je vorige comment dat de radiator in je slaapkamer maar voor 1/3 opengaat tijdens het voorverwarmen van 18 naar 21 graden. Dat is toch wel meer dan "een klein beetje" erbij?

[ Voor 7% gewijzigd door Japperrrr op 20-02-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-09 19:44
Thuis ben ik regelmatig aan het stoeien met de radiatorknop in de convectorput (woonkamer).

Zeer regelematig zie ik een streep met een kruis er doorheen.
Wanneer ik dan bij apparaten kijk zie ik dat de slimme Thermostaat en 1 radiatorknop verbinding hebben.
Bij de radiatorknop van de converctorput zie ik dan het teken terugkomen (geen externe toegang)

Dit vond ik eerst nooit z'n groot probleem aangezien deze wel gewoon open en dicht ging wanneer dit moest.
Echter heb ik nu het probleem dat deze op avondtemperatuur blijft staan (17graden) waardoor de woonkamer beetje bij beetje maar warm word.
De andere knop werkt wel gewoon maar in de convectorput blijft deze koud.

Hebben meerdere hier dit probleem gehad en hoe is dit op te lossen.
Het probleem doet zich enkel voor met de knop in de converctorput.

De thermostaat hangt +/- 4meter hier vandaan.
De bridge bevind zich in de garage +/- 12 meter

De bridge naar de woonkamer brengen leek niet te werken, aangezien dit alleen mogelijk is via een powerline

[ Voor 12% gewijzigd door jffry90 op 20-02-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jffry90 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:34:
Thuis ben ik regelmatig aan het stoeien met de radiatorknop in de convectorput (woonkamer).

Zeer regelematig zie ik een streep met een kruis er doorheen.
Wanneer ik dan bij apparaten kijk zie ik dat de slimme Thermostaat en 1 radiatorknop verbinding hebben.
Bij de radiatorknop van de converctorput zie ik dan het teken terugkomen (geen externe toegang)

Dit vond ik eerst nooit z'n groot probleem aangezien deze wel gewoon open en dicht ging wanneer dit moest.
Echter heb ik nu het probleem dat deze op avondtemperatuur blijft staan (17graden) waardoor de woonkamer beetje bij beetje maar warm word.
De andere knop werkt wel gewoon maar in de convectorput blijft deze koud.

Hebben meerdere hier dit probleem gehad en hoe is dit op te lossen.
Het probleem doet zich enkel voor met de knop in de converctorput.

De thermostaat hangt +/- 4meter hier vandaan.
De bridge bevind zich in de garage +/- 12 meter

De bridge naar de woonkamer brengen leek niet te werken, aangezien dit alleen mogelijk is via een powerline
Alle tado verwarmings-apparaten praten met de bridge. In de convectorput zit veel metaal en is vaak ook nog ingegoten in beton. De enige manier om dit op te lossen is om de bridge te verplaatsen. Ik zou aanraden om eerst te testen met een langeren LAN kabel en daarna te kijken of PowerLine een permanente oplossing kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
Japperrrr schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:09:
[...]

Dan is de enige echte oplossing toch de pomp in de CV op een lagere stand instellen. Zo extreem hard pompen kan ook nadelig zijn voor de efficiëntie van je CV; het water krijgt dan immers niet voldoende tijd om af te koelen in de radiatoren en gevolg daarvan is dat de retourtemperatuur in de CV oploopt. Dat is op zijn beurt weer nadelig voor de werking van de warmtewisselaar. Hier valt Tado denk ik niets te verwijten.

Echter begreep ik uit je vorige comment dat de radiator in je slaapkamer maar voor 1/3 opengaat tijdens het voorverwarmen van 18 naar 21 graden. Dat is toch wel meer dan "een klein beetje" erbij?
De slaapkamer staat altijd op 18 graden. Als de temperatuur daalt naar 17 graden, dan gaat hij dus 1/3 open om weer op de 18 graden te komen. Dit gebeurt een paar keer s'nachts. In de ochtend, als de beneden verdieping gaat voorverwarmen, gaat dit dan gepaard met het brommen. Als ik hem dan handmatig op de 21 graden zet, gaat hij helemaal open en is het gebrom over.
tado schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:00:
[...]

Als er maar 1 radiator om warmte vraagt zal die Slimme Radiatorknop volledig openen en direct moduleren op de ketel.

Als er meerdere zones om warmte vragen zullen de knoppen zelf ook moduleren en een gecombineerd signaal zal dan naar de ketel gestuurd worden.
En dat is dus het hele probleem... Daarom zou het fijn zijn als je kan instellen dat de individuele radiatorknoppen niet gaan 'moduleren'. Immers een radiatorknop volledig openzetten voor 5 minuten, zal nagenoeg hetzelfde effect hebben als de knop voor 1/3e een kwartier open zetten.

E: Misschien niet helemaal goed gelezen... Er wordt dus gebruik gemaakt van een gecombineerd modulerend signaal, geen idee wat dat betekend. Wat bepaalt of de kraan maar deels opengaat of volledig?

[ Voor 5% gewijzigd door KeaveXL op 20-02-2019 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLAnaconda
Eindelijk, draai kranen vervangen voor ventielkranen. Tado geinstalleerd en het werkt. Ik ben er erg blij mee. Mijn werkkamer wordt lekker warm terwijl ik beneden niet hoef warm te stoken.

Wel kan ik me nu al vinden in de 'overshoots' opmerkingen hier. Ik merk namelijk nu ook al acties dat ik denk 'huh'?

Ik zit op een klein kamertje, die is zo warm. Ik had de slimme kraan ingesteld op 22 graden. De app gaf aan dat het 22,7 graden was. Dat is dus een overshoot dacht ik. Maar op 22,7 graden hoor ik opeens 'bzzzz' die kraan alweer openen en begon hij weer bij te verwarmen. Waarom wil die kraan op 22.7 graden nog bij verwarmen terwijl hij ingesteld is op 22? Of is dat ding een paar dagen aan het kalibreren om de kamer te leren kennen oid?

• Japperrrr
NLAnaconda schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:05:
Eindelijk, draai kranen vervangen voor ventielkranen. Tado geinstalleerd en het werkt. Ik ben er erg blij mee. Mijn werkkamer wordt lekker warm terwijl ik beneden niet hoef warm te stoken.

Wel kan ik me nu al vinden in de 'overshoots' opmerkingen hier. Ik merk namelijk nu ook al acties dat ik denk 'huh'?

Ik zit op een klein kamertje, die is zo warm. Ik had de slimme kraan ingesteld op 22 graden. De app gaf aan dat het 22,7 graden was. Dat is dus een overshoot dacht ik. Maar op 22,7 graden hoor ik opeens 'bzzzz' die kraan alweer openen en begon hij weer bij te verwarmen. Waarom wil die kraan op 22.7 graden nog bij verwarmen terwijl hij ingesteld is op 22? Of is dat ding een paar dagen aan het kalibreren om de kamer te leren kennen oid?
Het zijn dus ook niet echt "overshoots" te noemen. Die term is m.i. alleen gerechtvaardigd als de temperatuur harder stijgt dan geanticipeerd; dus een stijging ná stoken. Dat de tado echter (flink) blijft stoken terwijl de doeltemperatuur al bereikt is valt eigenlijk niet meer onder de term "overshoot", dat is gewoon een bug. Dan heb je nog geluk dat je geen vloerverwarming hebt, je kunt je vast voorstellen dat het dan alleen erger wordt.

• D-e-n
tado schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:47:
[...]

Ja, er lijken nu problemen te zijn met de login voor externe services zoals Google Home, Amazon Alexa, Homey etc..
De developers zijn er op dit moment mee bezig.
Het begint nu wel lang te duren. Nog steeds geen oplossing? Vervelend omdat je juist met de Google Assistant de temperatuur makkelijk tot het volgende punt in het schema kan wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:32
De afgelopen week is het weer feest in Huize Scholte

Vrijdag was ik thuis: Tado staat uit
Zaterdag en zondag was ik weg: Tado staat de hele dag te loeien
Vanacht is blijkbaar mijn internet heel even weggeweest: Tado wil niet verbinden

Ik ben dit kutproduct soms zo ontzettend beu. Ik ben er per saldo meer mee bezig dan met mijn oude handmatige thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 12:00
Er zijn wat Tado aanbiedingen bij de iBood hunt & specials deals vandaag. Een daarvan is de Airco controller, ik gok dat het de V1 is, de specs zijn bijzonder vaag helaas.

Nou krijg ik binnenkort in 3 ruimtes een L/L warmtepomp (Airco) van Mitsubishi. In 1 ruimte is ook een radiotor (met Tado thermostaat) aanwezig, in de andere alleen de warmtepomp. Ik heb een V3+ voor verwarming (stadsverwarming).

Vraag 1: kan ik vanuit 1 app een heel huis bedienen waarvan sommige ruimtes verwarmd worden via slimme thermostaatkranen (via de V3+) en andere ruimtes met de AC controller?
Vraag 2: kan de app overweg met een ruimte waar zowel een radiotor als een warmtepomp hangt (met een slimme kraan een de AC controller)? Of kan ik beter de thermostaatkraan achterwege laten en puur met de warmtepomp verwarmen?
Vraag 3: wat zijn de voordelen verschillen van de V2, en is een V1 te updaten naar de V2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:44
Ook grappig, dit had ik vorige week...

Kat heeft op de schakelaar gestaan, mijn CV ketel had dus geen stroom.

Geen melding in de Tado app? Wel zie ik in de Tado app staan dat de CV ketel aanstaat op max vermogen, en zelfs de temperatuur grafiek laat een lichte stijging zien...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

jeroen11 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:35:
Er zijn wat Tado aanbiedingen bij de iBood hunt & specials deals vandaag. Een daarvan is de Airco controller, ik gok dat het de V1 is, de specs zijn bijzonder vaag helaas.
Al uitverkocht, hoewel de knop 'Ik neem er een' daar niet altijd van overtuigd is, die blijft soms klikbaar maar geeft dan de melding 'Geen product ID meegegeven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
@tado kan nu aub de thermostaat die als laatste is toegevoegd in case 933780 afgeconfigureerd worden aub! duurt nu wel wat lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misha schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:07:
De afgelopen week is het weer feest in Huize Scholte

Vrijdag was ik thuis: Tado staat uit
Zaterdag en zondag was ik weg: Tado staat de hele dag te loeien
Vanacht is blijkbaar mijn internet heel even weggeweest: Tado wil niet verbinden

Ik ben dit kutproduct soms zo ontzettend beu. Ik ben er per saldo meer mee bezig dan met mijn oude handmatige thermostaat.
Dit klinkt alsof u het schema misschien verkeerd heeft ingesteld of misschien zit de bedrading in het relais verkeerd om zodat tado uit staat wanneer hij aan moet staan of aan staat wanneer hij uit moet staan.
Devian schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:45:
Ook grappig, dit had ik vorige week...

Kat heeft op de schakelaar gestaan, mijn CV ketel had dus geen stroom.

Geen melding in de Tado app? Wel zie ik in de Tado app staan dat de CV ketel aanstaat op max vermogen, en zelfs de temperatuur grafiek laat een lichte stijging zien...
Het klopt dat u daar op dit moment geen melding van krijgt in de app. Dit zal in de toekomst waarschijnlijk onder "tado Care" of een andere benaming gelanceerd gaan worden: https://www.tado.com/en/tado-care (zie "system alerts").

De melding van max vermogen komt omdat we max vermogen aan het vragen zijn. De 3 lijntjes geven gevraagd vermogen aan, niet het daadwerkelijke vermogen dat de ketel aan het leveren is.

De stijging zal door de zon komen of misschien een andere warmtebron (koken, douchen, wasmachine, droger etc..)
jeroen11 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 09:35:

Nou krijg ik binnenkort in 3 ruimtes een L/L warmtepomp (Airco) van Mitsubishi. In 1 ruimte is ook een radiotor (met Tado thermostaat) aanwezig, in de andere alleen de warmtepomp. Ik heb een V3+ voor verwarming (stadsverwarming).

Vraag 1: kan ik vanuit 1 app een heel huis bedienen waarvan sommige ruimtes verwarmd worden via slimme thermostaatkranen (via de V3+) en andere ruimtes met de AC controller?
Vraag 2: kan de app overweg met een ruimte waar zowel een radiotor als een warmtepomp hangt (met een slimme kraan een de AC controller)? Of kan ik beter de thermostaatkraan achterwege laten en puur met de warmtepomp verwarmen?
Vraag 3: wat zijn de voordelen verschillen van de V2, en is een V1 te updaten naar de V2?
1. Ja, Slimme Aircobediening en onze producten voor verwarmen kunnen in 1 app samenwerken.
2. Dit werkt op dit moment nog niet naadloos samen. In uw app zult u 2 verschillende zones hebben voor die kamer met een Slimme Radiatorknop en Slimme Aircobediening. Even opletten met het instellen van het schema want het kan in extreme gevallen voorkomen dat radiator vol open staat en airco vol staat te koelen.
3. V1 en V2 zijn hardwarematig zo goed als gelijk als het neer komt op de gebruikerservaring. Ook kan de software van de V1 gewoon geupgrade worden naar V2. Uiteindelijk maakt het niet veel uit of u V1 of V2 koopt.

[ Voor 32% gewijzigd door tado op 26-02-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:32
tado schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:32:
[...]

Dit klinkt alsof u het schema misschien verkeerd heeft ingesteld of misschien zit de bedrading in het relais verkeerd om zodat tado uit staat wanneer hij aan moet staan of aan staat wanneer hij uit
Ik heb geen instellingen aangepast en het lijkt me ook sterk dat de draden zichzelf hebben gewisseld. Er is ook nog steeds geen externe verbinding mogelijk na het herhaaldelijk resetten van alles

Ik snap hier echt niks van

Edit:
YES! NA ~8 ALLES RESETTEN WERKT HET WEER! Zegen de warmtegoden!

[ Voor 6% gewijzigd door Misha op 26-02-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:15
Sinds het wat warmer is gaat de temperatuur ook weer wat beter. Ik vermoed dat er wat updates zijn geweest met het moduleren van de temperatuur. Eind deze week even afwachten hoe het gaat. Ik heb kleine overshoots maar vind het geen probleem. Het werkt perfect en ben er hartstikke blij mee. Voor mij is het sinds een maand geen probleem meer. Dus het lijkt goed te gaan. Het was goed totdat ik radiator folie had geïnstalleerd dus je ziet ook meteen dat het goed werkt, maar dat die wel even moet inleren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redboell
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-07-2021
Ik ben erg tevreden over mijn Tado Smart thermostaat aangevuld met de Smart Radiatoren. In ons huizen hebben we op de begane grond vloerverwarming met in de hal en op de andere verdiepingen losse radiatoren.

We hebben de Tado inmiddels zo'n 2 jaar in huis en het is in ons geval zeker niet zo dat het energiezuiniger is geworden, maar wel veel comfortabeler. Op de zolderverdieping (met uitbouw en dakkapellen was het gewoonweg stervenskoud). Ook het feit dat we de badkamer nu voor kunnen verwarmen vlak voor de wekker gaat is erg prettig.

Er zijn echter 2 nadelen waar ik mij persoonlijk aan stoor en dat is vooral het feit dat de AA-batterijen om de haverklap dienen te worden vervangen (1x per half jaar of soms eerder). Dit terwijl ik de originele batterijen heb aangeschaft. Oplaadbare batterijen worden dan ook afgeraden.

- Voor de losse radiatoren begrijp ik de noodzaak van de AA-batterijen, maar ik zou graag de smarthome theromstat via de ketel van stroom voorzien.

- Een andere uitdaging die ik nog graag opgelost zie is dat ik de vloerverwarmingspomp nu d.m.v. een wemo-insight uitzet als de temperatuur in de woonkamer is bereikt. Dat werkt op zich goed, maar ik zou graag één groep open laten staan. Oftewel, de losse groepen van de vloerverwarming willen sturen. Dat zie ik niet zitten door daar weer voor elke groep een smart radiator thermostat op te monteren (kosten + batterijen). Is dit anders op te lossen? Of gaat Tado hier in de toekomst iets voor leveren?
Om te onderzoeken of we ook op andere manieren de combinatie van vloerverwarming en radiatoren zouden kunnen ondersteunen zou ik graag in contact komen met klanten die een Slimme Radiatorknop gebruiken om de vloerverwarming aan te sturen. (Slimme Thermostaat bedraad aan ketel in woonkamer, Slimme Radiatorknop op een ventiel die de vloer aanstuurt).

Ik zou graag een DM zien met email, postcode en huisnummer zodat ik uw tado account kan vinden in ons systeem en dan via ons systeem contact op kan nemen met vervolgvragen.

Bij voorbaat dank!

P.S. Ik meen me te herinneren dat er meerdere forum gebruikers zijn met deze opstelling maar mijn zoekopdrachten hebben die eerdere posts helasa niet kunnen vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door tado op 28-02-2019 09:19 ]

• Grave_
Hey @tado

Als de batterijen leeg zijn van de thermostaat dan slaat de ketel vol aan. Is dit iets dat gewijzigd kan worden?

• ETH0.1
Grave_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:40:
Hey @tado

Als de batterijen leeg zijn van de thermostaat dan slaat de ketel vol aan. Is dit iets dat gewijzigd kan worden?
hoe is je ketel aangesloten?

Ik heb het vermoeden dat het via een aan/uit schakeling via het NC of NO contact is?
(als je de tado van de muur afhaalt, blijft je ketel dan aan of gaat die dan uit?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grave_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:40:
Hey @tado

Ik heb aangenomen dat dit om OpenTherm gaat ?

Voor hardware revisie RU01 (V2 en V3 starterskits) is hier niets aan te veranderen vanwege het feit dat het OpenTherm protocol terugvalt op een aan/uit sturing zodra de batterijen leeg zijn. Zodra batterijen helemaal leeg zijn zal de ketel denken dat de 2 draden permanent verbonden zijn zodat ketel aan gaat. Ketel aan is altijd beter dan ketel uit omdat een bevroren leiding een veelvoud kost ten opzichte van eventuele onnodige stookkosten.

Daarom krijgt u ruim voor de thermostaat leeg zal zijn een email en ook een melding in de app. (zorg ervoor dat u LR03 batterijen gebruikt en niet R03)

Voor hardware revisie RU02 (V3+ starterskit) is er een interne hardware aanpassing doorgevoerd waardoor de thermostaat op een andere manier met de ketel communiceert zodra de batterijen leeg zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door tado op 28-02-2019 13:16 ]

• Grave_
tado schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:15:
[...]

Ik heb aangenomen dat dit om OpenTherm gaat ?

Voor hardware revisie RU01 (V2 en V3 starterskits) is hier niets aan te veranderen vanwege het feit dat het OpenTherm protocol terugvalt op een aan/uit sturing zodra de batterijen leeg zijn. Zodra batterijen helemaal leeg zijn zal de ketel denken dat de 2 draden permanent verbonden zijn zodat ketel aan gaat. Ketel aan is altijd beter dan ketel uit omdat een bevroren leiding een veelvoud kost ten opzichte van eventuele onnodige stookkosten.

Daarom krijgt u ruim voor de thermostaat leeg zal zijn een email en ook een melding in de app. (zorg ervoor dat u LR03 batterijen gebruikt en niet R03)

Voor hardware revisie RU02 (V3+ starterskit) is er een interne hardware aanpassing doorgevoerd waardoor de thermostaat op een andere manier met de ketel communiceert zodra de batterijen leeg zijn.
EMS-bus / RU02

Ik had gemerkt dat als ik de thermostaat afkoppelde (enkel de thermostaat van de grondplaat halen) dat de verwarming aan ging. Ik heb dan de batterijen eruit gehaald en de thermostaat terug gehangen om te testen wat er zou gebeuren bij lege batterijen. Ook toen ging de verwarming aan.

edit: afkoppelen verduidelijkt

[ Voor 3% gewijzigd door Grave_ op 28-02-2019 16:07 ]

• Grave_
@tado Hebben jullie eigenlijk een voorkeur merk/type ketel?
Grave_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:06:
[...]

EMS-bus / RU02

Ik had gemerkt dat als ik de thermostaat afkoppelde (enkel de thermostaat van de grondplaat halen) dat de verwarming aan ging. Ik heb dan de batterijen eruit gehaald en de thermostaat terug gehangen om te testen wat er zou gebeuren bij lege batterijen. Ook toen ging de verwarming aan.

edit: afkoppelen verduidelijkt
Elke BUS interface werkt anders.
Op EMS is het niet geen groot probleem dat hij eventueel aan zou gaan als de batterijen op zijn omdat EMS de thermostaat voorziet van zo goed als alle stroom die de thermostaat nodig heeft en daar gaan de batterijen daarom ook vrij lang mee.
Grave_ schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:13:
@tado Hebben jullie eigenlijk een voorkeur merk/type ketel?
Wij hebben geen voorkeur merk/type ketel. Omdat wij meer dan 95% van NL ketels ondersteunen via OpenTherm/Nefit EMS/Nefit UBA (V3+ only)/Vaillant EBUS/Bosch HT Bus kunnen wij die ketels zo goed als altijd modulerend aansturen.

[ Voor 21% gewijzigd door tado op 28-02-2019 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb sindskort een Tado Smart Thermostat v3+ van een Tweaker overgenomen. Tot dusver tevreden maar ik had vanmiddag tijdens het douchen ineens geen warm water meer en moest via Google Home instrueren om het warme water weer aan te zetten. :+

Ik zag toevallig voordat ik ging douchen het update-icoon op de Tado maar ik kan mij niet voorstellen dat door een update het warme water wegvalt, ben er in ieder geval not amused om en ik zou graag willen weten of dit "op te lossen" is..

• NLAnaconda
Xeroxr0x schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:54:
... ik had vanmiddag tijdens het douchen ineens geen warm water meer ...
Vast de modus van Tado om nóg meer energie te besparen. Onder die douche vandaan jij, denkt je thermostaat :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grave_
Xeroxr0x schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 17:54:
Heb sindskort een Tado Smart Thermostat v3+ van een Tweaker overgenomen. Tot dusver tevreden maar ik had vanmiddag tijdens het douchen ineens geen warm water meer en moest via Google Home instrueren om het warme water weer aan te zetten. :+

Ik zag toevallig voordat ik ging douchen het update-icoon op de Tado maar ik kan mij niet voorstellen dat door een update het warme water wegvalt, ben er in ieder geval not amused om en ik zou graag willen weten of dit "op te lossen" is..
Zonder abonnement kan je maar 5 minuten douchen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 20-09 07:40
Ik heb sinds 2 dagen een tado, maar hoe ervaren jullie de temperatuurs meting?
Ik heb nu 2 andere thermometers in de kamer gezet en die meten een graad of 2 verschil met wat de tado meet. Ze zijn dan wel niet geijkt maar dat is wel een aardig verschil vindt ik.
Zal van het weekend eens kijken of ik nog een andere thermometer kan vinden, maar je mag van een thermostaat toch wel verwachten dat die goed meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

zoeperman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:13:
Ik heb nu 2 andere thermometers in de kamer gezet en die meten een graad of 2 verschil met wat de tado meet. Ze zijn dan wel niet geijkt maar dat is wel een aardig verschil vindt ik.
Zal van het weekend eens kijken of ik nog een andere thermometer kan vinden, maar je mag van een thermostaat toch wel verwachten dat die goed meet?
Ligt ook behoorlijk aan de plek waar je meet. Je kunt een temperatuurcorrectie instellen van bijvoorbeeld -2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
zoeperman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:13:
heb je dit vergeleken met je vorige thermostaat of staan de thermometers pas sinds vandaag in de kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Hier vergelijkbaar met diverse andere thermometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 20-09 07:40
@ETH0.1 en @JBS
toen ik de tado installeerde zet er 2 2-5 graden verschil in.
als ik de thermometer boven/naast de tado neer hang/leg dan moet het wel zelfde referentie zijn lijkt mij.
Zal kijken of ik op het werk een geijkte thermometer kan lenen ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabrielZ
  • Laatst online: 27-09 16:17
Wet iemand of deze goed werkt icm de tado v2?
https://nl.pepper.com/aan...z-wave-radiatorknop-97032
Pagina: 1 ... 76 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!