Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Clavat
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11:21
Matched: start
Ik had er gisteren ook een melding van gemaakt dat hij zo vroeg al begint met opwarmen.
Vandaag bericht dat ze wat hebben aangepast en morgen al zichtbaar en merkbaar moet zijn.

Ik ben benieuwd of de start tijd ingekort is.

PSN: McMillan0984

• woutur
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17-06 08:44

woutur

Klauwtjes uit!

quote:
Clavat schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:15:
Ik had er gisteren ook een melding van gemaakt dat hij zo vroeg al begint met opwarmen.
Vandaag bericht dat ze wat hebben aangepast en morgen al zichtbaar en merkbaar moet zijn.

Ik ben benieuwd of de start tijd ingekort is.
Vandaag even gebeld, morgen moet het effectief zijn. Ik ben benieuwd. De doeltemperatuur was ook vandaag al bijna een uur vantevoren bereikt en gisteren zelfs anderhalf uur. Dat mag van mij wel verkort worden naar een kwartier maar het liefst natuurlijk precies op tijd. Ik vermoed dat er vast nog wel wat slagen overheen gaan voordat het goed is. Maar morgen de eerste resultaten.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• DaveD1109
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:09
Matched: vroege, start
quote:
BradJohnson schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:31:
Hoeveel tijd heeft Tado nodig om te leren hoe snel een ruimte opwarmt?

Ik heb mijn Tado sinds vrijdag, dus 4 dagen, in gebruik. Elke ochtend is mijn ruimte een uur te vroeg op temperatuur. Volgens het schedule moet de ruimte om 07:00 uur 19 graden zijn. Tado begint 's ochtends al om 04:45 met verwarmen en iets voor 06:00 is de ruimte op 19 graden. De ruimte wordt dus opgewarmt in 1:15 uur, maar Tado denkt daar 2:15 uur voor nodig te hebben. Dat doet hij nu al 4 dagen zo, Tado past de starttijd niet aan.
Toevallig in de app vroege start ingesteld?

DaveD

• BradJohnson
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:30
quote:
DaveD1109 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:57:
[...]

Toevallig in de app vroege start ingesteld?
Ja, die staat aan. Maar als ik de omschrijving lees zorgt dat ervoor dat de Tado vroeger begint met verwarmen, zodat de ruimte op de ingestelde tijd op ingestelde temperatuur is. Dat is ook wat ik wil. Maar nu is hij een uur te vroeg al op temperatuur en dat wil ik niet.

BradJohnson wijzigde deze reactie 07-12-2016 10:16 (10%)

• Appelsap
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Heb de kamerthermostaat met slimme knoppen nu zo'n anderhalve maand, en ben over het algemeen heel tevreden. Heerlijk om de zes verschillende zones apart te kunnen verwarmen - een warme slaapkamer als de houtkachel brandt en 's ochtends alleen een warme badkamer bijvoorbeeld.

Wat minder is dat ik sinds een week of twee storingen heb ik een aantal radiatorknoppen - 3 van de 11 om precies te zijn. Ze gaan onregelmatig opnieuw kalibreren en blijven dat soms minuten lang doen, zonder succes. Erg irritant als dat 's nachts gebeurt, zoals vannacht, werd er wakker van. Bovendien ging de radiator toen vol open, en omdat de ketel een andere zone aan het verwarmen was werd het bloedheet in de slaapkamer. De helpdesk was behulpzaam, er schijnt een productiefout in sommige knoppen te zitten uit de eerste batch, ze worden omgeruild.

Tweede euvel dat ik vandaag tegenkwam was dat vanmorgen de kamerthermostaat een verkeerde temperatuurmeting doorgaf, en daardoor de verwarming niet aanging. Had eerst de ketel al gereset, toen de kamerthermostaat (lang op knopje drukken), probleem verholpen. Vanmiddag bleef hij hangen op het updaten van instellingen (op de display een tandwiel en pijl naar beneden), verwarming weer niet aan. Weer de helpdesk bellen, blijkt bug in de firmware. Instellingen op afstand opgeslagen, nu werkt het systeem gelukkig weer.

Kortom, de nieuwigheid vertaalt zich nog wel in wat opstartproblemen, hoop dat ik mijn portie nu heb gehad. Want als het systeem werkt, werkt het goed en is het heel fijn.

Oh ja, die vroege start functie heb ik ook uitgezet. Bij mij ging het systeem om 4u 's nachts de badkamer verwarmen (die is in een kwartiertje op temperatuur) terwijl die pas om 06:30 warm hoeft te zijn. Zo nutteloos vroeg starten kreeg ik hem niet afgeleerd, probleem bleef toen helpdesk de leercurve had gereset, dus heb ik overal de vroege start toen maar uitgezet. Vooralsnog kan ik beter inschatten hoe snel een ruimte warm wordt dan de high tech knoppen. 8)7

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 11:29
quote:
Sleepkever schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:07:
[...]

Ik kan zelf early start nergens vinden in de app of op my.tado.com mis ik hier iets?

En dan zal ik support nogmaals mailen maar. Zit hier ongeveer op zelfde tempo van 1 graad per uur dus dat is dan in ieder geval niet heel gek. Bedankt voor de reactie!
Klik op smart schedule op my.tado > klik op het tandwieltje rechtsbovenaan > hier vindt ik vroege start

ELGA Toshiba Standalone

• Sleepkever
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17-06 13:04
quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Klik op smart schedule op my.tado > klik op het tandwieltje rechtsbovenaan > hier vindt ik vroege start

[afbeelding]
Top, ik was al helemaal in de heating zone settings aan het zoeken, staat inderdaad al aan zo te zien dus dat is dan ook wel gek dat hij niet ruim vooraf begint inmiddels

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06:44
quote:
[b][message=49982347,noline]Tot slot zou ik het ook handig vinden als ik zou kunnen zien wanneer een zone gestookt heeft (achteraf), het valt me op dat de grafiek met stook uren alleen kijkt naar de thermostaat, niet de knoppen. Toch maar uitlezen met een scriptje dus, of mis ik ergens iets?
Vind ik ook wel een gemis. Idem ook voor het onbreken van decimalen. Lijkt een beetje alsof de knoppen op de markt gerusht zijn nog voor alle development af is. Qua grafieken heeft de Tado rep hier wel een tijdje aangegeven dat dat momenteel hoog op hun priorities staat, dus ik hoop dat dat er dit jaar komt. Ik hoop dat ze dan ook voorzien dat je ook kan kijken wanneer gelijk welke ruimte warmte gevraagd heeft.

Ben vooral benieuwd in de grafieken omdat ik de indruk heb dat de vroege start in mijn andere zones gewoon veel te vroeg beginnen. Ik was vorige week in de US, en kon daardoor door het tijdsverschil live zien hoe de badkamer om 5u al de temperatuur had die hij normaal om 6u30 moet hebben.

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 17-06 22:20
Inderdaad, (té) vroege start en temperatuur overshoot bij het opwarmen blijft wel een 'dingetje', ook na een tweede aanpassing door support. Ik probeer er nu in mijn schema maar enigszins rekening mee te houden, maar echt handig is het niet. Desalniettemin nog steeds erg tevreden met Tado.

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium

• Flash3d
  • Laatst online: 09:57
Vanmiddag ook de Tado app geupdate (android), wat mij ook opviel:

-AM/PM is zo te zien weg, gewoon netjes 24 uur klok (onderin hoofdscherm).

-Je moet nu 1 menu doorklikken om een apparaat te identificeren (HI melding), voorheen kon je nog wel eens een meetapparaat voor een zone wijzigen door er net naast te klikken. Gebruik in mijn 2 zones een smartthermostaat en wanneer je dus per ongeluk een radiatorknop aan klikte als meetapparaat werd meteen je hele tijdsschema afgerond op 1C. Omdat een radiatorknop alleen met hele graden werkt.
Verbetering voor mij dus.

Wens: Graag wanneer de vroege start modus actief is dit ook in de app weergeven. Nu staat er op de web interface gedurende vroege start: "Vroege start: verwarmen tot 17.5° om 22:30" en op je telefoon app zie je alleen de ingestelde temperatuur verspringen.
Had het al gemeld aan de helpdesk maar wellicht heb ik wat bijval hier en wordt het een change :).

• Twixie
quote:
Flash3d schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:26:
Wens: Graag wanneer de vroege start modus actief is dit ook in de app weergeven. Nu staat er op de web interface gedurende vroege start: "Vroege start: verwarmen tot 17.5° om 22:30" en op je telefoon app zie je alleen de ingestelde temperatuur verspringen.
Op welke telefoon is dit ? Want ik heb gewoon netjes deze melding zowel op een iPad als een Android telefoon. Heb het zelfs nooit geweten dat het ontbrak (maar kan natuurlijk zijn dat ik er vroeger niet op gelet heb).

• HGBMason
  • Registratie: januari 2017
  • Niet online
Korte beschouwing na een maand gebruik van Tado in mijn huis.

Situatie: ik heb 3 zones ingesteld, Zone A: slimme thermostaat + 1 slimme radiatorknop, Zone B: 1 slimme radiatorknop, Zone C: 2 slimme radiatorknoppen. In de drie zones hangen lage temperatuur convectoren. Verder in huis gewone radiatoren met gewone thermostaatkranen.

Het systeem werkt, de 3 zones kunnen volledig onafhankelijk van elkaar aangestuurd worden. De bediening is eenvoudig en biedt voldoende mogelijkheden. Geofencing heb ik nog niet gebruikt, het ging mij vooral om de aansturing per zone. Op termijn wil ik het aantal zones uitbreiden.

Installatie leverde aanvankelijk problemen op. Zo werkte de Tado bridge in een meterkast met veel leidingen niet goed. De Tado hulpdienst was prima. Er werd goed geluisterd en adequaat gereageerd. Na enkele dagen en een firmware aanpassing functioneerde het systeem naar behoren.

De temperatuur komt niet ver boven de ingestelde waarden en blijft vrij constant. Af en toe hoor je het zacht zoemende geluid van de radiatorknoppen, maar dat valt nauwelijks op. Het regelen op afstand gaat zonder problemen vanaf meerdere smartphones/tablets.

Tekortkomingen/ontwikkelpunten:
1 Jammer dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van de beloofde 'vroege start' per zone of eventueel voor alle zones tegelijk. De Tado helpdesk zegt dat dit (nog) niet kan met de slimme radiatorknoppen. Vreemd is dat de mogelijkheid voor vroege start wel geboden wordt bij de instellingen van 'smart schedule' bij elke zone.

2 De opwarmtijd van een ruimte bij inschakeling van een zone is erg lang, soms wel enkele uren. Bij mijn vorige thermostaat was er een snelle opwarming (die dan overigens vaak wel weer resulteerde in een forse overschrijding van de ingestelde temperatuur). Wellicht kan de Tado ondersteuning nog iets aanpassen in mijn protocol? Moet ik nog vragen. Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?

3 Voor de zones met uitsluitend slimme radiatorknoppen zou ik graag losse temperatuurvoelers gebruiken. Deze wens heb ik in fit forum al eerder gelezen. Ik begrijp dat de slimme wandthermostaten daarvoor gebruikt kunnen worden maar die oplossing is veel te kostbaar en onlogisch. Je koopt geen dure radiatorknoppen om daar vervolgens voor elke zone nog een ruimtethermostaat bij aan te moeten schaffen.

4 Op mijn vorige thermostaat kon ik zien of de ketel brandde of niet. Dat zou ik op de Tado-app of thermostaat ook graag kunnen zien. Het vlammetje in de app geeft enkel aan dat er een warmtevraag is, niet of de ketel op die warmtevraag reageert of niet.

5 Een andere wens betreft de verbruiksoverzichten. Die zou ik per zone willen zien. Ik zie nu alleen de gegevens van de ruimte waar de slimme thermostaat hangt. Als die zone niet verwarmd wordt en een andere zone wel, dan geeft de grafiek aan dat er geen gasverbruik zou zijn!!! Of heb ik iets verkeerd ingesteld?

Conclusie: tot nu toe positief maar er zijn verbeterpunten. Beloofde besparing op gasverbruik kan ik nog niet beoordelen.

• Twixie
quote:
HGBMason schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:15:
1 Jammer dat het niet mogelijk is om gebruik te maken van de beloofde 'vroege start' per zone of eventueel voor alle zones tegelijk. De Tado helpdesk zegt dat dit (nog) niet kan met de slimme radiatorknoppen. Vreemd is dat de mogelijkheid voor vroege start wel geboden wordt bij de instellingen van 'smart schedule' bij elke zone.
Bedoel je dat Vroege Start helemaal niet werkt in jouw andere zones ? Dat lijkt me niet normaal. Ik heb hier 7 zones, en alleszins in 4 weet ik dat Vroege Start zeker werkt (de andere zones nog niet gecheckt). Bvb, badkamer moet warm zijn tegen 6u30, en heb al ondervonden dat hij al om 4u30 aan het stoken is en het effectief lekker warm is wanneer ik opsta en ga douchen. Idem voor mijn bureau, die om 8u30 mooi op 22° moet zijn.
Wat inderdaad niet mogelijk is, is om elke zone afzonderlijk te kiezen of je wel of niet Vroege Start wil. Het is je hele huis of niets.
quote:
2 De opwarmtijd van een ruimte bij inschakeling van een zone is erg lang, soms wel enkele uren. Bij mijn vorige thermostaat was er een snelle opwarming (die dan overigens vaak wel weer resulteerde in een forse overschrijding van de ingestelde temperatuur). Wellicht kan de Tado ondersteuning nog iets aanpassen in mijn protocol? Moet ik nog vragen. Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad?
Hier geen dergelijk probleem, maar ik heb dan wel ook maar een simpele aan/uit ketel. Enige zone die traag opwarmt is mijn bureau, door een ondergedimensioneerde radiator en 2 buitenmuren. Maar dat traag opwarmen was zonder Tado dus ook al zo, en pas echt problematisch omdat er geen warmte kwam als de woonkamer geen warmte vroeg. Daardoor kreeg ik het nooit warm genoeg in mijn bureau. Met Tado is dat opgelost.
quote:
3 Voor de zones met uitsluitend slimme radiatorknoppen zou ik graag losse temperatuurvoelers gebruiken. Deze wens heb ik in fit forum al eerder gelezen. Ik begrijp dat de slimme wandthermostaten daarvoor gebruikt kunnen worden maar die oplossing is veel te kostbaar en onlogisch. Je koopt geen dure radiatorknoppen om daar vervolgens voor elke zone nog een ruimtethermostaat bij aan te moeten schaffen.
Dikke +1. Raar dat bij mijn weten elke fabrikant komt met knoppen met eigen thermostaat (is ook zo bij Honeywell en Neatmo) terwijl die eigenlijk veel te onnauwkeurig is door de slechte positionering. Snap niet waarom fabrikanten niet afkomen met simpelweg een knop die alleen regelt, en dan een afzonderlijke kamerthermostaat enkel voor die zone. Dat zal misschien wel ietsje duurder uitvallen (knoppen wel goedkoper, maar dus altijd een extra voeler nodig), maar zou echt zoveel beter werken.

• HGBMason
  • Niet online
quote:
Raindeer schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:49:
...........
- Er wordt heel weinig feedback gegeven over het functioneren van het systeem. Zo zie je geen berichten over hoe lang of het duurt om iets te verwarmen.
- Er is geen feedback om gebruikers goed gedrag te laten hebben. Zo heeft mijn echtgenote de neiging om het systeem op 25 te zetten, want dan is het sneller warm (ja, helaas) Een respons met hoe lang het duurt om te verwarmen is gewenst.
- Er is ook geen feedback over hoe het systeem je routine aan het leren is. Wanneer slaat ie nou aan als ik terug kom van mijn werk. Hoe zit dat nou... geen idee. Ook geen feedback over voortgang van het leren.

Ben ik tevreden, ja best wel. Vergeleken met de primitiviteit waar ik zat (alleen maar standje 1-5, geen thermostaat, geen timers) is dit fantastisch. De warme badkamer iedere ochtend is nu alleen genoegen. Verder ben ik heel blij met het inzicht in de stookkarakteristieken van mijn woning.
Herkenbaar verhaal. Ik ben ook tevreden, maar heb ook kritiekpunten, de belangrijkste zijn:
- ik vind het een gemis dat ik alleen van de zone waar de slimme thermostaat hangt de stookkarakteristieken zie. Dus niet van zones die alleen via slimme knoppen worden geregeld.
- ook is het in mijn situatie met met meerdere zones nog steeds niet mogelijk om de "vroege start" te gebruiken (een van de goede punten van mijn oude thermostaat!). Als ik "vroege start" aanzet start de ketel zo'n drie uren te vroeg en is de kamer dus veel te vroeg warm.
- je kunt op de app niet zien of de ketel brandt of niet. Het vlammetje geeft enkel aan dat er een warmtevraag is maar niet of de ketel daarop reageert.

Bestaat er al een centrale lijst met gebruikerswensen? Tado zou daarop kunnen reageren en aangeven of en wanneer wensen tot aanpassingen leiden. Ik ken alleen het lijstje met toekomstplannen op de Tado site, maar daarop ontbreken aanpassingen n.a.v. klachten en wensen die ik op dit forum regelmatig lees. Het is natuurlijk leuk om te lezen wat Tado voor prachtige plannen heeft, maar ik zou liever zien wat Tado doet om de basiskwaliteit op orde te krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-05 07:14
En nog maar eens de bevestiging dat early-start + radiatorknoppen momenteel nog onbruikbaar is :'( Gevraagde temperatuur was 23 graden om 7:15, early-start vanaf 4:00 (3:00 UTC) lijkt me een beetje vroeg...

• HGBMason
  • Niet online
quote:
maleadt schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:08:
En nog maar eens de bevestiging dat early-start + radiatorknoppen momenteel nog onbruikbaar is :'( Gevraagde temperatuur was 23 graden om 7:15, early-start vanaf 4:00 (3:00 UTC) lijkt me een beetje vroeg...
[afbeelding]
Medewerker Tado vertelde begin januari dat vroege start niet werkte voor zones met slimme radiatorknoppen. Overigens werkt dit bij mij ook niet goed voor de zone waar de slimme thermostaat hangt. Het zou alsnog geregeld worden, maar ik heb er niets meer over gehoord.
Wel gek dat Tado maanden niets doet aan een niet werkend feature dat wel in de promotie genoemd wordt. Op zijn minst zou je er informatie op de site over mogen verwachten.

Zijn er mensen die wel tevreden zijn over vroege start? Werkt het dan ook voor zones met enkel radiatorknoppen? Heeft Tado in die gevallen iets aan de instellingen gedaan?
quote:
HGBMason schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:22:
[...]

Medewerker Tado vertelde begin januari dat vroege start niet werkte voor zones met slimme radiatorknoppen. Overigens werkt dit bij mij ook niet goed voor de zone waar de slimme thermostaat hangt. Het zou alsnog geregeld worden, maar ik heb er niets meer over gehoord.
Wel gek dat Tado maanden niets doet aan een niet werkend feature dat wel in de promotie genoemd wordt. Op zijn minst zou je er informatie op de site over mogen verwachten.

Zijn er mensen die wel tevreden zijn over vroege start? Werkt het dan ook voor zones met enkel radiatorknoppen? Heeft Tado in die gevallen iets aan de instellingen gedaan?
Voor alle nieuwe installaties hebben we "early start" by default uitgezet.
Het staat op de lijst met dingen die we gaan verbeteren maar er zijn dingen die op dit moment een hogere prioriteit hebben. Wel verwacht ik voor aankomend verwarmingsseizoen beterschap. Tot die tijd de feature uit zetten als het niet goed werkt voor uw zone. Sorry voor het ongemak.

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 02-06 09:50
Is jullie indruk ook dat de 'Vroege Start' voorziening nog praktisch altijd veel te vroeg start?
Ik kan het niet echt goed beoordelen omdat ik nog een oude knop heb die ik handmatig open en dicht draai, waardoor het systeem zich niet helemaal kan 'settelen'.
Maar mijn indruk is toch dat ie minstens ongeveer een factor 5/3 of 3/2 te vroeg inschakelt.
Als er bijvoorbeeld om 7:00 een bepaalde temperatuur bereikt moet worden, dan kan het zijn dat ie al om 6:00 inschakelt en dat om 06:40 de doeltemperatuur bereikt is (of eerder).

Het lijkt wel alsof er een rekenfout gemaakt wordt waarbij minuten verward worden met honderdsten van een uur.
Het zou kunnen zijn dat ie uitrekent dat er 0,60 uur voorverwarmd moet worden, maar dan 60 minuten gaat voorverwarmen in plaats van 0,60 uur (36 minuten)...
Kunnen jullie dit bevestigen?

Ik heb op dit forum zien staan dat bekend is dat er problemen zijn met de 'vroege start', en dat daar aan gewerkt wordt.
Als dit opgelost wordt, dan vindt ik Tado een erg goed systeem. Anders niet.
Als men er niet in slaagt het op te lossen, dan zou ik wensen dat er toch tenminste een correctie-factor op de voorverwarmtijd toegepast zou kunnen worden. Dus dat ik kan instellen dat er maar 60% van de uitgerekende voorverwarmtijd nodig is.

Gelukkig kan de 'Vroege start' ook uitgeschakeld worden, per zone.

• HGBMason
  • Niet online
Mee eens. Bij mij werkt 'Vroege start' slecht voor zowel de zone met slimme thermostaat als voor de zones met slimme radiatorkranen. Tado heeft enkele maanden geleden gezegd dat de 'vroege start' niet gebruikt moest worden tot de software verbeterd was. Dat zou maanden gaan duren. Ik heb nog geen bericht gelezen waarin de verbeteringen gemeld worden. Wachten dus ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterdeBruin
quote:
PeterdeBruin schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:10:
Is jullie indruk ook dat de 'Vroege Start' voorziening nog praktisch altijd veel te vroeg start?
Aanvulling: bovenstaande geldt als er een vrij grote opwarming nodig is.
Bij kleine opwarmingen, zeg 0,3-1 graden, terwijl de CV nog koud is, start ie juist te laat.
Hij lijkt er onvoldoende of geen rekening mee te houden dat het CV-systeem eerst zelf opgewarmd moet worden.
Hij begint, blijkens de API v2 zone state, met een klein 'heatingPower' percentage, bv 17%; komt er na verloop van tijd achter dat dat niet opschiet, gaat meer verwarmen en de temperatuur schiet dan bijna 1 graad door.

Deze zaken oplossen zou prio 1 moeten zijn op de 'Roadmap'.

• PeterdeBruin
Kan iemand die de CV met OpenTherm aanstuurt aangeven of de Vroege Start functionaliteit dan beter werkt?

• Raymond P
  • Laatst online: 17-06 15:36
quote:
PeterdeBruin schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:21:
Kan iemand die de CV met OpenTherm aanstuurt aangeven of de Vroege Start functionaliteit dan beter werkt?
Het wordt hier momenteel niet kouder dan pakweg 19 graden 's nachts.
Mijn eerste setpoint na de nacht ligt op 19.5 graden, de rest is nog lastiger te monitoren.

For the sake of science heb ik mijn eerste block een setpoint van 22 graden gegeven en vroege start aan gezet.
Morgenochtend kan ik je dan, als het goed is, een grafiek laten zien met data van een OpenTherm systeem.

- knip -

• HGBMason
  • Niet online
quote:
Bij mij werkt Vroege Start niet in combinatie met Open Therm. De ingestelde temperatuur wordt uren te vroeg bereikt. Het maakt niet uit of het de zone is waar de Slimme Thermostaat hangt of zones waar Slimme Radiatorkranen de temperatuur regelen. Combinatie aan/uit met Vroege Start heb ik niet geprobeerd.
quote:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 17-06 15:36
Vroege start + opentherm en een smart schedule met een setpoint van 22 graden om 07:00.
(En flink wat historische data om een PID-like formule redelijk te laten werken).

Het eerste wat opvalt is dat om 05:40 de verwarming aan slaat zonder dat de setpoint stijgt.
Dat lijkt mij wenselijk en zo had ik verwacht dat het zou werken.

Om 06:00 wordt de setpoint op 22 graden gezet en gaat de kachel voor de volle 100% stoken.
Hiermee wordt inderdaad rond 07:00 setpoint bereikt, helaas gepaard met een flinke overshoot.
Een tweede meter in dezelfde ruimte geeft een piek van 23.9 graden aan rond 08:00.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterdeBruin
quote:
HGBMason schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:00:
[...]
Bij mij werkt Vroege Start niet in combinatie met Open Therm. De ingestelde temperatuur wordt uren te vroeg bereikt. Het maakt niet uit of het de zone is waar de Slimme Thermostaat hangt of zones waar Slimme Radiatorkranen de temperatuur regelen. Combinatie aan/uit met Vroege Start heb ik niet geprobeerd.
[...]
Dan zou ik contact opnemen. Uren te vroeg moet echt wel beter kunnen; wellicht kunnen ze iets bijstellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
quote:
PeterdeBruin schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:08:
[...]

Dan zou ik contact opnemen. Uren te vroeg moet echt wel beter kunnen; wellicht kunnen ze iets bijstellen.
Dank voor de reactie en het mooie script. Ik zat als leek te prutsen in Postman. Daar leer je al proberend wat van, maar het lukte me niet om het zo mooi te regelen.
Wat betreft de vroege start, ik heb daar een maand of twee geleden al naar gevraagd via de helpdesk van Tado. Toen werd gezegd dat het een paar maanden ging duren voordat dit in mijn situatie (simpel, 3 zones) goed zou werken. Wat ik overigens mooi zou vinden is de vroege start gecombineerd met een geleidelijke opwarming. Mijn vorige Thermosmart thermostaat (geen zones, daarom Tado gekocht) deed dat. Het effect is minder lawaai van de plotseling uitzettende leidingen als de ketel gelijk vol vermogen begint.
Zie ook mijn bericht plus Tado reactie van 20 maart.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Twixie
quote:
DaveD1109 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:53:
[...]
Vind een half jaar wachten wel erg lang.
+1. Is sowieso met de hele feature set, vind ik. Op de dikke 4 maand dat ik Tado nu heb is de enige nieuwe 'feature' de schittermode geweest, die ze dan ook nog eens in eerste instantie moesten recallen.
Maar er zijn nog een hoop andere essentiële of beloofde zaken die er maar niet komen, en die we m.i. niet meer gaan zien voor de volgende winter: grafieken voor alle zones, fix voor veel te vroege start, degelijke foutrapportering, open-raamdetectie (al gaat zoiets wellicht zo fuzzy zijn, dat ik nu al voorzie dat het heel slecht gaat werken), multi-zone geofencing, ...
Van een jong en dynamisch bedrijf dat dan nog eens claimt de grootste kapitaalinjecties te krijgen op de IOT markt, verwacht ik toch echt wel veel snellere updates en features. Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar ik vind het allemaal maar een veeg teken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaveD1109
  • Laatst online: 11:09
quote:
Twixie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:58:
[...]

+1. Is sowieso met de hele feature set, vind ik. Op de dikke 4 maand dat ik Tado nu heb is de enige nieuwe 'feature' de schittermode geweest, die ze dan ook nog eens in eerste instantie moesten recallen.
Maar er zijn nog een hoop andere essentiële of beloofde zaken die er maar niet komen, en die we m.i. niet meer gaan zien voor de volgende winter: grafieken voor alle zones, fix voor veel te vroege start, degelijke foutrapportering, open-raamdetectie (al gaat zoiets wellicht zo fuzzy zijn, dat ik nu al voorzie dat het heel slecht gaat werken), multi-zone geofencing, ...
Van een jong en dynamisch bedrijf dat dan nog eens claimt de grootste kapitaalinjecties te krijgen op de IOT markt, verwacht ik toch echt wel veel snellere updates en features. Ik hoop dat ik verkeerd ben, maar ik vind het allemaal maar een veeg teken.
Ik ook! Vind het zelfs een soort van misleiding omtrent de HomeKit bridge. Lijkt erop de thermostaat voor een duurdere prijs verkopen met nieuwe verpakking er omheen en vervolgens de klant aan het lijntje te houden.
Verder werkt hij hier overigens prima hoor.
Maar voel mij wel een beetje genaaid.

DaveD1109 wijzigde deze reactie 03-05-2017 12:20 (3%)

DaveD

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Er wordt vaak wat gedeeld als het misgaat - op zoek naar de oplossing hier, of gewoon om stoom af te blazen misschien. Neemt niet weg dat ik, ondanks wat kinderziektes en late leveringen, heel tevreden ben.

De knoppen en de thermostaat zien er gelikt uit. Veel beter dan de oude oldschool met de hand te bedienen meuk die er zat. Ook veel beter dan de LCD schermen die op andere merken zitten, die ik niet zal noemen :). En het werkt. Het werkt zelfs zo goed, dat ik er helemaal geen erg meer in heb. 's Ochtends sta ik in een warme badkamer, terwijl de rest van het huis nog fris is. Na het douchen ben ik toch meteen weg. 's Middags kom ik thuis, is de huismaker net lekker warm. 's Avonds kom ik in een niet te koude maar ook niet te warme slaapkamer, die even opgewarmd is, maar verder 's nachts en overdag uitstaat. Ja mensen, die zone mogelijkheden zijn zalig. Meeste dagen denk ik er nu niet eens meer aan. En als mijn vriendin en ik even de deur uitgaan, gaat automatisch de boel op een lagere stand, en wordt energie gespaard. Prachtig. Ik hoef nergens meer aan te denken, dat is me best wat centen waard.

Het is waar, de early start werkt ook bij mij niet goed - twee uur te vroeg werd het al veel te heet. Die heb ik uitgezet. Maar wat geeft het, want twee of drie keer zelf uitproberen hoe lang van tevoren starten het beste werkt, en ik was er wel uit. Zo heb ik mijn eigen early start erin gezet. Het kan ietsje slimmer, maar dit werkt ook prima. En ja, ik heb nog geen homekit bridge gezien. Zou leuk zijn. Maar wat boeit het, het werkt nu ook. En ja, de bediening op de tado thermostaat is niet ideaal, maar ik gebruik die dus echt nooit. Pak altijd even mobiel of tablet, geen punt. En als ik naast een radiatorknop sta, geef ik die wel eens een slinger. Dan geniet ik ook weer even van hoe cool die eruit zien. Daar houd ik van. Oh ja, de batterijen gaan af en toe op. Krijg ik een mailtje met tijdige waarschuwing, pak ik twee batterijen en in een halve minuut heb ik ze verwisseld. Zo gepiept.

Zat laatst in de trein naar huis, en dacht: ik zet hem even iets hoger, heb het al de hele dag koud. Iemand naast me kijkt met grote ogen mee: is dat je thermostaat? Kun je die zo bedienen voor elke kamer? Yup, gemak dient de mens. Hoe heet dat? Tado. Heerlijk. Kan het aanbevelen. :)

• Twixie
@tado Klein bugje gevonden in de grafieken, tenzij het een feature is :P. Onderaan elke grafiek is een gekleurde lijn waar je het toegepaste verwarmingsschema kunt zien: groen voor Away, lichtgrijs voor Handmatig, donkergrijs voor Uit, en dan van blauw tot oranje voor bepaalde temperaturen.

Bij Vroege Start blijkt die aanduiding niet te kloppen. Mijn badkamer heeft een schema om op 24° te zijn om 6u30 met Vroege Start. In de grafiek begint de oranje lijn voor dat schema echter al om 5u30 wanneer de Vroege Start in werking treed. Logischer zou zijn dat die gewoon om 6u30 begint, want dat is mij schema. Met de aanduiding van de warmtevraag in de grafiek zou dan ook heel goed te zien zijn dat het om Vroege Start gaat.

Overigens ook blij om te zien dat Vroege Start veel beter blijkt te werken dan vroeger (maar misschien is het ook omdat het nu nog niet zo koud is, en er maar 2 graden bijgewarmd moet worden). In de winter had ik voor dat het om 5u30 al 24° was...

• koenie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:03
quote:
Twixie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:44:
Overigens ook blij om te zien dat Vroege Start veel beter blijkt te werken dan vroeger (maar misschien is het ook omdat het nu nog niet zo koud is, en er maar 2 graden bijgewarmd moet worden). In de winter had ik voor dat het om 5u30 al 24° was...
Bij mij werkt vroege start nu ook zoals je zou verwachten.

Thumbs up Tado

• Twixie
quote:
ericjansen88 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:19:
-Gebruiken jullie Homekit?
-Gebruiken jullie de away modus van Tado, of die van Homekit?
-Hoe stellen jullie de tado app in dat deze niet interfereert met homekit?
-Hebben jullie andere algemene tips?
Ik vind Homekit eigenlijk maar weinig toevoegen en gebruik het dan ook niet. Ik vind de Tado app uitstekend werken voor wat ik ermee wil doen. Enige dat nog zou lukken is Siri integratie maar ook daarvan vind ik de spraakherkenning ook zeer slecht. Zo kan hij geen eigennamen herkennen, of erger aanleren (zo blijft hij 'kamer 10' herkennen ipv 'kamer Dean' ondanks dat ik het telkens manueel corrigeer).
quote:
ericjansen88 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:19:
Ikzelf werk op kantoor, 5 dagen in de week, en sta dus meestal rond dezelfde tijd op. Mijn vriendin heeft veel variabelere tijden, dus dat verschilt per dag. Het verschilt dus ook per dag hoe laat de verwarming aan moet slaan. Eigenlijk moeten we het dan gewoon per dag instellen, maar ik merk dat iedere dag het slimme schema aanpassen in de tado app ondoenlijk is.
Ik neem aan dat het probleem is dat zij vroeger dan jij moet opstaan maar er geen vast tijdstip voor is ? Wat je zou kunnen proberen is een koppeling met haar kalender aan de hand van IFTTT. Al gaat ze dan wel telkens haar werkschema in haar agenda moeten stoppen wat ook niet zo handig is natuurlijk... Enige andere manier lijkt me dan van gebruik te maken van de manuele modus. Ook weer via IFTTT zou ze een actie/knop op haar telefoon kunnen zetten zodat ze bij het opstaan enkel op die knop moet drukken om de verwarming aan te passen, al mis je dan wel Vroege Start.

• PeterdeBruin
De 'vroege start' doet het tegenwoordig uitstekend, complimenten.

Wel blijf ik nog problemen houden met de geolocatie.
Op mijn Mi telefoon springt ie soms zomaar naar afwezig terwijl ik thuis op de wifi in de Tado app zit!

• PeterdeBruin
quote:
Musicmasters schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:05:
[...]
Zou er wel even bij melden dat je voorinstelbare afsluiters moet plaatsen want anders kan je weer niet waterzijdig inregelen. Met Tado en iedere keer wisselende druk in je systeem zou Danfoss Dynamic Valve de beste zijn: http://products.danfoss.n...sluiters/dynamic-valve/#/ Dan is je systeem altijd in balans. Heb het al eerder gezegd hier, bij zuinig stoken komt meer kijken dan kranen open/dicht draaien en is waterzijdig inregelen essentieel. ;)
[...]
quote:
PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:26:
Waterzijdig inregelen (het afstellen van de weerstand of drukval van elke afzonderlijke radiator, zodat de CV alle radiatoren ongeveer evenveel verwarmt) is met Tado radiatorknoppen juist helemaal niet essentieel, want Tado kijkt hoe snel elke ruimte opwarmt en past zich daar automatisch aan aan. Zo wordt er automatisch ingeregeld, behalve misschien in extreme situaties.
quote:
Musicmasters schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:38:
[...]
Ik zou me er eerst maar eens in gaan verdiepen alvorens je dit soort onzin gaat verkondigen. Je weet werkelijk niet waar je over praat. Tado vangt geen drukverschillen in je systeem op en regelt ook niet het debiet in je radiatoren. Zodra Tado gaat opwarmen zal de kraan opengaan en stroomt het water volle mep door je radiator met in 9 van 10 gevallen een te hoge retourtemperatuur naar je ketel waardoor deze niet in zijn HR gebied werkt. Lees dit topic eens door: Gas besparen door middel van CV tuning deel II Dan praten we verder. ;)
[...]
Dat Tado "automatisch inregelt", is inderdaad te kort door de bocht. Ik bedoel alleen te zeggen dat ie beperkte verschillen opvangt door eerder of later in - of uit te schakelen, en ook door niet altijd (en als je 'Vroege start' gebruikt, vrijwel nooit) op 100% te verwarmen. Ook de knoppen staan niet altijd 100% open maar passen zich aan aan de warmtebehoefte.
Bij grotere drukverschillen moet je inderdaad waterzijdig inregelen.
Maar dan nog:
  • Waterzijdig inregelen doet men gewoonlijk met een voetventiel aan de afvoerzijde van de radiator. Als dat er op zit is het volkomen overbodig om óók in de toevoer nog een regelventiel te hebben. Men kan dus een gewone simpele thermostatische afsluiter plaatsen.
  • Waterzijdig inregelen is als het goed is gebeurd bij het plaatsen van de radiatoren, en zal bij het vervangen van radiatorknoppen normaal gesproken niet opnieuw nodig zijn.
Andere opmerking: doordat Tado bijna nooit 100% verwarmt en de CV-temperatuur meestal op maximaal 60° houdt, zal de retourwater-temperatuur ook nooit hoog zijn, waardoor de ketel juist wel in zijn HR-gebied zal werken, lijkt mij althans.

445033

quote:
PeterdeBruin schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:26:
[...]

[...]

[...]

Dat Tado "automatisch inregelt", is inderdaad te kort door de bocht. Ik bedoel alleen te zeggen dat ie beperkte verschillen opvangt door eerder of later in - of uit te schakelen, en ook door niet altijd (en als je 'Vroege start' gebruikt, vrijwel nooit) op 100% te verwarmen. Ook de knoppen staan niet altijd 100% open maar passen zich aan aan de warmtebehoefte.
Bij grotere drukverschillen moet je inderdaad waterzijdig inregelen.
Maar dan nog:
  • Waterzijdig inregelen doet men gewoonlijk met een voetventiel aan de afvoerzijde van de radiator. Als dat er op zit is het volkomen overbodig om óók in de toevoer nog een regelventiel te hebben. Men kan dus een gewone simpele thermostatische afsluiter plaatsen.
  • Waterzijdig inregelen is als het goed is gebeurd bij het plaatsen van de radiatoren, en zal bij het vervangen van radiatorknoppen normaal gesproken niet opnieuw nodig zijn.
Andere opmerking: doordat Tado bijna nooit 100% verwarmt en de CV-temperatuur meestal op maximaal 60° houdt, zal de retourwater-temperatuur ook nooit hoog zijn, waardoor de ketel juist wel in zijn HR-gebied zal werken, lijkt mij althans.
"Bij grotere drukverschillen moet je inderdaad waterzijdig inregelen." Je MOET altijd waterzijdig inregelen, wil je dat je systeem zuinig en optimaal werkt want ieder systeem heeft drukverschillen. Zeker als je met wisselende activiteit knoppen open en dicht gaat zetten en/of je verste radiator van de ketel minder druk heeft dan de dichtstbijzijnde. Geen enkel systeem is uit zichzelf in balans.

"Doordat Tado bijna nooit 100% verwarmt en de CV-temperatuur meestal op maximaal 60° houdt, zal de retourwater-temperatuur ook nooit hoog zijn. "Juist doordat je NIET waterzijdig inregeld zal je retour altijd te hoog zijn en zeker niet optimaal. (Ik stook hier met een aanvoer van gemiddeld 45 en een retour van Delta T 10 doordat ik wel de boel heb ingeregeld ;) ).

De meeste radiatoren hebben meestal geen voetventielen vandaar dat ik hier wijs op voorinstelbare afsluiters zodat je niet later ook nog eens voetventielen moet gaan plaatsen. Verder hebben voetventielen NIET de dynamsche karakteristieken vd Dynamic Valves.

Maar ik word een beetje moe van deze discussie. Zeker met iemand die gewoon niet de moeite neemt het door mij genoemde topic te lezen en iets roept is zonder enige onderbouwing. Je opmerking "lijkt mij althans" zegt genoeg in deze.

Rest my case (heb ook al een aantal malen gezegd dat deze discussie hier sowieso niet thuis hoort).

• Twixie
Hier is de badkamer toch ook nog altijd een probleem en doet Tado ogenschijnlijk domme dingen.
Vandaag bvb is de timer ingesteld voor 24° tussen 8u en 9u, met vroege start. Tado begint al volle bak warmte te vragen om 6u. Om 7u30 is het al 24° maar Tado blijft warmte vragen tot 8u15 wanneer het al 24.8° is. Piek wordt om 8u30 bereikt met 25.1°. Om 8u31 is de meting 25.0° en begint Tado al terug warmte te vragen ?!
Ik vermoed dat het met vermeende inertie te maken heeft. Dit zou kunnen verklaren waarom om 8u31 Tado al terug warmte vraagt aangezien de temperatuur al aan het zakken is, en mocht Tado wachten tot de temperatuur 24° is, de warmteaanvoer wellicht al te laat komt om verdere daling tot 23° of zo te vermijden.
Echter, met diezelfde redenering moet Tado bij het initiële stoken al lang gestopt zijn vóór dat de ruimte 24° is, want ook daar heb je inertie en zal de ruimte nog wat verder blijven opwarmen doordat de radiator nu eenmaal nog effen warm blijft. Dit zie ik overigens mooi in de grafiek, want het stoken stopt om 8u15 bij 24.8° maar een kwartier later, zonder stoken is het dus al 25.1°.

Op dat vlak vind ik Tado toch absolute geen slimme thermostaat, terwijl het toch allemaal niet zo ingewikkeld lijkt.

Twixie wijzigde deze reactie 08-10-2017 10:27 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ericjansen88
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 29-04 16:27
quote:
NLseb schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:08:
Al enige tijd ben ik aan het kijken om de Tado thermostaat i.c.m. met een radiator knop te kopen. De thermostaat zal de radiatoren in de woonkamer, gang en keuken aansturen en de radiatorknop wil ik gebruiken voor in mijn slaapkamer (deze radiator zit aan het einde van het buizen stelsel). Een soort van gelijke opzet als boven gaande discussie dus.

Ik vraag me alleen nog een paar dingen af:
- Kan da radiator in mijn slaapkamer verwarmd worden zonder dat de radiatoren in mijn woonkamer, keuken en gang verwarmd worden? of te wel, moeten de temperatuur van de thermostaat hoger of gelijk zijn aan de temperatuur van de radiatorknop voordat de radiator in mijn slaapkamer verwarmd wordt?
- Kan je aangeven wanneer er verwarmd moet worden ipv instellen dat er op en bepaalde tijd een bepaalde warme bereikt moet zijn. Dus eigenlijk dezelfde werking als een normale radiator knop, alleen dan niet handmatig aan en uit zetten om op schema?
- Ik last dat wanneer het schema is ingesteld dat hij moet verwarmen, maar wanneer ik niet met geo in de buurt ben, er niet verwarmd wordt. Hoe werkt dit andersom? Dus als het schema staat dat hij niet moet gaan verwarmen, maar ik ben wel met geo in de buurt. Gaat hij dan alsnog verwarmen of houdt ie dan wel het schema aan?

Thanks alvast!
Als je niet wil dat de woonkamer altijd mee gaat, dan moet je hier ook knoppen plaatsen. Als de woonkamer warm genoeg is, dan zal hij de woonkamer sluiten en boven verwarmen.

Ja, je kan de optie “vroege start” aan of uit zetten (beginnen met verwarmen vs zorgen dat het die temperatuur is).

Het schema doet precies wat je instelt, behalve als jij/jullie er niet zijn. Als je thuis bent en er moet verwarmt worden, dan zal hij dat doen. Als hij niet moet verwarmen, dan doet hij dat ook niet. Enige afwijking in het schema is als je weg bent, dan zal de verwarming OF uitgaan, OF niet eens beginnen met verwarmen.

• NLseb
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 06-01-2018
quote:
ericjansen88 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:07:
[...]

Als je niet wil dat de woonkamer altijd mee gaat, dan moet je hier ook knoppen plaatsen. Als de woonkamer warm genoeg is, dan zal hij de woonkamer sluiten en boven verwarmen.

Ja, je kan de optie “vroege start” aan of uit zetten (beginnen met verwarmen vs zorgen dat het die temperatuur is).

Het schema doet precies wat je instelt, behalve als jij/jullie er niet zijn. Als je thuis bent en er moet verwarmt worden, dan zal hij dat doen. Als hij niet moet verwarmen, dan doet hij dat ook niet. Enige afwijking in het schema is als je weg bent, dan zal de verwarming OF uitgaan, OF niet eens beginnen met verwarmen.
Awesome, Thanks!

Dus wat betreft slaapkamer en woonkamer apart verwarmen, zal de slaapkamer dan verwarmt worden tot de maximale graden van de thermostaat? Bijvoorbeeld: thermostaat (deze hangt btw in de woonkamer) staat op 18 graden en de radiatorknop in de slaapkamer staat op 20 graden. Zal het dan in de slaapkamer niet warmer worden dan 18 graden?
Op dit moment werkt vroege start nog niet optimaal voor de slimme radiatorknoppen. Ik zou aanraden om die functie uit te zetten en zelf een inschatting te maken van hoe laat de radiator aan moet gaan.

• Marselaar
  • Laatst online: 09:01
quote:
tado schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:13:
Op dit moment werkt vroege start nog niet optimaal voor de slimme radiatorknoppen. Ik zou aanraden om die functie uit te zetten en zelf een inschatting te maken van hoe laat de radiator aan moet gaan.
Wordt hier wel aan gewerkt? Ik merk ook dat vroege start bij mijn slimme radiatorknoppen al 2 uur van tevoren begint, terwijl het in 10 minuten is opgewarmd.

Werkt het in combinatie met een extra thermostaat wel goed bij de slimme radiatorknoppen?

Marselaar wijzigde deze reactie 09-10-2017 14:21 (11%)

• DeAllerlangste
  • Laatst online: 16-06 18:10
quote:
Twixie schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:25:
Hier is de badkamer toch ook nog altijd een probleem en doet Tado ogenschijnlijk domme dingen.
Vandaag bvb is de timer ingesteld voor 24° tussen 8u en 9u, met vroege start. Tado begint al volle bak warmte te vragen om 6u. Om 7u30 is het al 24° maar Tado blijft warmte vragen tot 8u15 wanneer het al 24.8° is. Piek wordt om 8u30 bereikt met 25.1°. Om 8u31 is de meting 25.0° en begint Tado al terug warmte te vragen ?!
Ik vermoed dat het met vermeende inertie te maken heeft. Dit zou kunnen verklaren waarom om 8u31 Tado al terug warmte vraagt aangezien de temperatuur al aan het zakken is, en mocht Tado wachten tot de temperatuur 24° is, de warmteaanvoer wellicht al te laat komt om verdere daling tot 23° of zo te vermijden.
Echter, met diezelfde redenering moet Tado bij het initiële stoken al lang gestopt zijn vóór dat de ruimte 24° is, want ook daar heb je inertie en zal de ruimte nog wat verder blijven opwarmen doordat de radiator nu eenmaal nog effen warm blijft. Dit zie ik overigens mooi in de grafiek, want het stoken stopt om 8u15 bij 24.8° maar een kwartier later, zonder stoken is het dus al 25.1°.

Op dat vlak vind ik Tado toch absolute geen slimme thermostaat, terwijl het toch allemaal niet zo ingewikkeld lijkt.
Ik heb exact hetzelfde; slaapkamer met “slimme” radiatorknop, zònder vroege start. Tussen 0700 en 0800 ingesteld op 18 graden. Rond 0735 is het keurig netjes 18.3 graden waarbij de grafiek nog steeds een stijgende temperatuurlijn toont. Wat doet tado; nog even gas bijgeven! Temperatuur stijgt nog harder en komt 19,5 graden uit...

Heb mijn hele opstelling bijna een jaar nu maar begin sterk te twijfelen of ik gebruik moet maken van de niet goed geld terug regeling. Kachel stookt soms heel vreemd en van een eventuele besparing die Tado zou brengen kan ik direct naar de supermarkt om batterijen te kopen...
quote:
maikel schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:29:
[...]

Dat die meldingen ketelspecifiek zijn, lijkt mij inderdaad ook. Maar ik had ergens wel verwacht dat er een database zou zijn met de verschillende storingen per merk/ketel.
Via OpenTherm zou het in ieder geval toch mogelijk moeten zijn om te zien dát er storing is. Als ik dat al zou weten, kan ik wel op de ketel gaan kijken.
Dit staat op de lagentermijn planning. Waarschijnlijk in de vorm van "tado Care". Hoe het er precies uit komt te zien zal later bekend worden gemaakt.
quote:
DeAllerlangste schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Ik heb exact hetzelfde; slaapkamer met “slimme” radiatorknop, zònder vroege start. Tussen 0700 en 0800 ingesteld op 18 graden. Rond 0735 is het keurig netjes 18.3 graden waarbij de grafiek nog steeds een stijgende temperatuurlijn toont. Wat doet tado; nog even gas bijgeven! Temperatuur stijgt nog harder en komt 19,5 graden uit...

Heb mijn hele opstelling bijna een jaar nu maar begin sterk te twijfelen of ik gebruik moet maken van de niet goed geld terug regeling. Kachel stookt soms heel vreemd en van een eventuele besparing die Tado zou brengen kan ik direct naar de supermarkt om batterijen te kopen...
Binnenkort (deze of volgende week) zal er een nieuwe OpenTherm driver automatisch op uw tado geladen worden die het stookgedrag zal veranderen. Dit zal tot minder overshoot leiden.

tado wijzigde deze reactie 10-10-2017 10:22 (43%)

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09:50
quote:
tado schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:19:
[...]

Binnenkort (deze of volgende week) zal er een nieuwe OpenTherm driver automatisch op uw tado geladen worden die het stookgedrag zal veranderen. Dit zal tot minder overshoot leiden.
Mijn thermostaat in de woonkamer werkt ook prima en overshoot is minimaal, maar de overshoot op de knoppen vooral met vroege start is veel te veel. Dit verhelp je niet met een andere opentherm driver denk ik.,

Als ik de vroege start aanzet op mijn knoppen en wil bijvoorbeeld om 0930 20 graden hebben (Het is dan 17,5 graden in de kamer. Gaat hij om 0740 al VOL verwarmen. waardoor het om 0815 al 20 graden is, dan een overshoot naar bijna 21 graden om 0845. Dat terwijl ik ingesteld heb dat het dus pas om 0930 20 graden hoeft te zijn. Daarna houd hij het redelijk netjes (binnen 0,4 graad) op 20 graden. Nu heb ik de preheat maar uitgezet en schema 20 min vervroegd.

• PeterdeBruin
quote:
Greetoz schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:36:
[...]
Als ik de vroege start aanzet op mijn knoppen en wil bijvoorbeeld om 0930 20 graden hebben (Het is dan 17,5 graden in de kamer. Gaat hij om 0740 al VOL verwarmen. waardoor het om 0815 al 20 graden is, dan een overshoot naar bijna 21 graden om 0845. Dat terwijl ik ingesteld heb dat het dus pas om 0930 20 graden hoeft te zijn. Daarna houd hij het redelijk netjes (binnen 0,4 graad) op 20 graden. Nu heb ik de preheat maar uitgezet en schema 20 min vervroegd.
Bij mij doet de vroege start het ook op de knoppen best redelijk; hij verwarmt niet voluit en is hoogstens 15 minuten te vroeg of te laat.
Firmware versie van de knoppen is 47.2, van de thermostaat 42.5

• Greetoz
quote:
PeterdeBruin schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:31:
[...]

Bij mij doet de vroege start het ook op de knoppen best redelijk; hij verwarmt niet voluit en is hoogstens 15 minuten te vroeg of te laat.
Firmware versie van de knoppen is 47.2, van de thermostaat 42.5
Ik heb dezelfde firmware versies. Ik heb het 2 dagen aangekeken, misschien is dat niet genoeg voor het leer proces? Nu gaat hij 15 min van te voren aan en dat geeft een stuk beter resultaat. Maar misschien moet ik het langer aan laten, ik wordt nou eenmaal niet graag wakker door een loei hete verwarming naast mij....

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:23
Ik ben heel benieuwd wanneer die closed loop besturing op basis van de door tado° gemeten temperatuur wordt geïntroduceerd. Dan stap je wellicht over van "wat we op basis van oude data en weersverwachting voorzien aan temperatuur opbouw" naar "terugkoppeling met de werkelijke temperatuur opbouw". Lijkt me ook veel logischer. Tado kan nu op dag X wel denken dat het twee uur gaat duren om met een bepaald vermogen op de gewenste temperatuur uit te komen, maar al dan alsnog na een kwartier de zon doorbreekt gaat het in werkelijkheid veel sneller en blijf Tado gewoon het vooraf verzonnen programma uitvoeren, nog steeds met een behoorlijke over shoot ook met 47.3

Nog even een vraag. Eerder melde Tado dat de vroege start met de radiatorknoppen niet goed werkte. Is dat opgelost met de 47.3 firmware update?

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

• Gecko123
  • Laatst online: 17-06 06:06
Ook ik heb firmware 47.3 en de woonkamer was vanmorgen met vroege start 3 minuten te vroeg heerlijk op temperatuur. Van 20 naar 21 graden over een periode van anderhalf uur met een overshoot van 0.4 op 30 minuten na bereiken temperatuur.

PS. Ik gebruik enkel de wandthermostaat. Geen tado radiatorknoppen.

Een andere vraag. Hoe gaan jullie om met de maximale aanvoertemperatuur op de ketel. Beperken jullie deze zelf of laten jullie dit volledig door tado regelen? Ik stel de max temperatuur op de ketel nu handmatig in op 70 graden en naar mate het kouder wordt hoger omdat ik denk dat dit gas bespaard, met name als het nog niet echt koud is. Maar wat is wijsheid? Tado weet tenslotte de buitentemperatuur dus in theorie kan tado de aanvoertemperatuur nu zelf hierop aanpassen. Als ik overigens tado de vrije hand laat vraag hij gewoon de maximale temperatuur. Hoe gaat de rest hiermee om?

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
quote:
Gecko123 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:09:
Ook ik heb firmware 47.3 en de woonkamer was vanmorgen met vroege start 3 minuten te vroeg heerlijk op temperatuur. Van 20 naar 21 graden over een periode van anderhalf uur met een overshoot van 0.4 op 30 minuten na bereiken temperatuur.

PS. Ik gebruik enkel de wandthermostaat. Geen tado radiatorknoppen.

Een andere vraag. Hoe gaan jullie om met de maximale aanvoertemperatuur op de ketel. Beperken jullie deze zelf of laten jullie dit volledig door tado regelen? Ik stel de max temperatuur op de ketel nu handmatig in op 70 graden en naar mate het kouder wordt hoger omdat ik denk dat dit gas bespaard, met name als het nog niet echt koud is. Maar wat is wijsheid? Tado weet tenslotte de buitentemperatuur dus in theorie kan tado de aanvoertemperatuur nu zelf hierop aanpassen. Als ik overigens tado de vrije hand laat vraag hij gewoon de maximale temperatuur. Hoe gaat de rest hiermee om?
Ik heb de zelfde ervaringen qua verwarming, zonder knoppen werkt het nog prima.

Ik zelf beperk ook de aanvoertermp van de ketel. Als ik merk dat het opwarmen te lang duurt zet ik er 5 graden bij.

• PeterdeBruin
quote:
schumi1986 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:34:
Heb zojuist mijn oude radiatorkranen beneden vervangen door thermische kranen en heb de Tado knop geïnstalleerd.
De verwarmingsknop en kamerthermostaat hangen 3 meter uit elkaar maar de temperatuur gemeten door de knop is 27 graden en de thermostaat 23.6 moet de knop zichzelf nog aanpassen?
[...]
Ja, als ie net geïnstalleerd is geeft ie een te hoge temperatuur aan, is mijn ervaring. Wellicht dat ie warm wordt van het kalibreren en/of lichaamswarmte. Pas na een of twee uur wordt het beter..
(Verder worden de thermostaatknoppen natuurlijk beïnvloed door de warmte van de radiator, vooral als ze in een hoek met weinig luchtcirculatie zitten. In mijn badkamer zat de knop bóven de radiator; dat werkt al helemaal niet.
Als je ook een thermostaat hebt in dezelfde zone maakt dat allemaal niet meer uit, natuurlijk.)
quote:
coolwater82 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:14:
Bij mij speelt het volgende probleem:
De Tado radiatorkraan gaat niet ver genoeg open bij een kleine delta tussen huidige en gewenste temperatuur. Als ik 21 graden instel, terwijl het 20,7 graden is, dan gaat de ketel modulerend stoken en gaat de radiatorkraan wel héél iets open, maar te weinig om doorstroom te creëren. Maak ik er 0,6 graden verschil van dan gaat de radiatorkraan wel ver genoeg open voor doorstroom. Dit heeft dus als gevolg dat de ketel heel lang voor niets stookt. Laatst was dit 2 uur lang bij mij...
[...]
Bij mij hetzelfde, bij 1 van m'n radiatoren. Dit zou ook wel eens oorzaak kunnen zijn dat ie een verkeerd warmtemodel van de ruimte opbouwt, en daardoor met 'vroege start' te vroeg gaat starten.
quote:
Gecko123 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:47:
[...]
Ik denk dat je mijn vraag verkeerd begrepen hebt. Ik bedoel welk type afsluiter is het los van het opzetdeel van tado? Open/dicht of thermostatisch?
Tado radiatorknoppen passen alleen op thermostatische afsluiters.

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 17-10-2017 09:55 (8%)

• Gecko123
@tado
Als ik de instelmogelijkheden in het slimme schema bestudeer dan lopen deze nog behoorlijk achter met wat technische gezien mogelijk zou moeten zijn. Oftewel de instellingen zijn erg beperkt. Om een aantal voorbeelden te geven:
- Mijn vrouw heeft graag een hogere kamertemperatuur dan ikzelf. Hierdoor ben ik genoodzaakt om een de hogere temperatuur in te stellen, terwijl indien ik alleen thuis ben (adv geofencing) ik liever een lagere temperatuur wens. Een extra voordeel is dat de afwezigheidstemperatuur daardoor efficiënter is. Ik werk op een afstand van 6 km van ons huis en dat icm de hogere afwezigheidstemperatuur die nodig is voor mijn vrouw resulteerd dit in een hoger dan nodig afwezigheidsinstelling.
- Mijn vrouw zit graag aan de knoppen dus die wil liever op tijd een comfortabel huis, terwijl ik mij prima voel als het huis nog aan het opwarmen is als ik thuis kom. Per persoon stel ik graag wat meer in zoals de automatische afwezigheidstemperatuur (eco, balans, comfort).
- Instellen minimum temperatuur of vorstbeveiliging. De minimum temperatuur is nu vorstbeveiliging wat ik vermoed nu 5 graden is. Echter het liefst wil ik never nooit onder de 13 graden komen of ik nu regelmatig in timboektoe zit of niet.
- Ik zou het liefst per tijdsblok kunnen aangeven of een vroege start gewenst is of niet. Hiermee kan ik bijvoorbeeld zorgen dat de badkamerradiator op een bepaald moment lekker straalt maar niet onnodig heel de badkamer opwarmt.
- En ten slotte zou het kopiëren van dagen echt een hele simpele verbetering moeten zijn.

Je zou zeggen dat dit toch relatief makkelijk in te stellen moet zijn. In ieder geval in een soort van geavanceerde modus zodat gebruikers hier geen extra last van hebben.
quote:
Gecko123 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:06:
@tado
Als ik de instelmogelijkheden in het slimme schema bestudeer dan lopen deze nog behoorlijk achter met wat technische gezien mogelijk zou moeten zijn. Oftewel de instellingen zijn erg beperkt. Om een aantal voorbeelden te geven:
- Mijn vrouw heeft graag een hogere kamertemperatuur dan ikzelf. Hierdoor ben ik genoodzaakt om een de hogere temperatuur in te stellen, terwijl indien ik alleen thuis ben (adv geofencing) ik liever een lagere temperatuur wens. Een extra voordeel is dat de afwezigheidstemperatuur daardoor efficiënter is. Ik werk op een afstand van 6 km van ons huis en dat icm de hogere afwezigheidstemperatuur die nodig is voor mijn vrouw een hoger dan nodig afwezigheidsinstelling.
- Mijn vrouw zit graag aan de knoppen dus die wil liever op tijd een comfortabel huis, terwijl ik mij prima voel als het huis nog aan het opwarmen is als ik thuis kom. Per persoon stel ik graag wat meer in zoals de automatische afwezigheidstemperatuur (eco, balans, comfort).
- Instellen minimum temperatuur of vorstbeveiliging. De minimum temperatuur is nu vorstbeveiliging wat ik vermoed nu 5 graden is. Echter het liefst wil ik never nooit onder de 13 graden komen of ik nu timboektoe zit of niet.
- Ik zou het liefst per tijdsblok kunnen aangeven of een vroege start gewenst is of niet. Hiermee kan ik bijvoorbeeld zorgen dat de badkamerradiator op een bepaald moment lekker straalt maar niet onnodig heel de badkamer opwarmt.
- En ten slotte zou het kopiëren van dagen echt hele simpele verbetering moeten zijn.

Je zou zeggen dat dit toch relatief makkelijk in te stellen moet zijn. In ieder geval in een soort van geavanceerde modus zodat gebruikers hier geen extra last van hebben.
Dank voor de feedback, sommige dingen staan al op de publieke roadmap: https://support.tado.com/...n-the-Development-Roadmap-

Andere dingen zal ik intern doorgeven.

• PeterdeBruin
quote:
coolwater82 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:14:
Bij mij speelt het volgende probleem:
De Tado radiatorkraan gaat niet ver genoeg open bij een kleine delta tussen huidige en gewenste temperatuur. Als ik 21 graden instel, terwijl het 20,7 graden is, dan gaat de ketel modulerend stoken en gaat de radiatorkraan wel héél iets open, maar te weinig om doorstroom te creëren. Maak ik er 0,6 graden verschil van dan gaat de radiatorkraan wel ver genoeg open voor doorstroom. Dit heeft dus als gevolg dat de ketel heel lang voor niets stookt. Laatst was dit 2 uur lang bij mij...
[...]
quote:
Flash3d schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:30:
Heb exact hetzelfde probleem, zie: https://gathering.tweaker...message/52883867#52883867

Heb hier 2x over gebeld met de helpdesk, eerste keer gaf de medewerker aan dat dit "by design" is en heeft wat parameters aangepast welke niet geholpen hebben.
Na tweede keer contact heeft een andere medewerker wat aangepast aan de kracht van de motoren, nog niet goed kunnen testen of dit het heeft opgelost.

Naar mijn idee moet de Tado radiatorknop gewoon vol open en moduleer dan met de ketel, of gebruik de "geleerde" opwarmtijd van je zone. Wellicht is een klein beetje open van de Tado radiatorknop handig bij stadsverwarming maar met een reguliere cv installatie zorgt dit (bij mij) voor een onnodig lange stooksessie en een pendelende ketel.
quote:
PeterdeBruin schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:52:
Bij mij hetzelfde, bij 1 van m'n radiatoren. Dit zou ook wel eens oorzaak kunnen zijn dat ie een verkeerd warmtemodel van de ruimte opbouwt, en daardoor met 'vroege start' te vroeg gaat starten.
Als noodoplossing werkt het om de knop een halve slag los te draaien.
Nu werkt ie prima, ook met lage warmtevraag.
Wel oppassen dat ie niet los schiet of scheef gaat zitten. En handmatig de temperatuur aanpassen is nu ook riskant.

Het kan wel zijn dat de oude afsluiter niet 100% functioneert zoals zou moeten, maar met een kleine aanpassing van de calibratie is dat op te lossen.
Tado, die calibratie moet toch bij te stellen zijn? Allicht gebeurt dit bij veel meer mensen zonder dat ze het merken, waardoor hun systeem lang niet zo goed functioneert als zou kunnen.

• t.oswald
Het is inderdaad mijn eerste stookseizoen. Ik heb geen radiatoren in mijn woonkamer, alleen vloerverwarming. Verder zijn er twee radiatorknoppen die geen warmtevraag hebben. Alleen de badkamer heeft vanmorgen vroeg een uurtje vraag gehad.
Vandaag is wel een leuke dag om te monitoren, omdat er geen invloed van direct zonlicht is. De gewenste temperatuur is ingesteld op 21 graden. Die temperatuur was om 10.15 uur bereikt (schema 7.30 met vroege start!) maar Tado geeft nog steeds twee streepjes, de temperatuur is nu 21.5 graden. Mijn ketel snapt dat dit onzin is en geeft aan dat er geen warmtevraag is. Af en toe slaat hij nog een paar minuten aan. De aanvoertemperatuur loopt dan op naar 38 graden, de retourtemperatuur wordt nu 30 tot 31 graden. Om 12.15 zijn we naar 1 streepje gegaan, temperatuur nu 20.6 graden. Ketel is uit. Om 12.30 is Tado ook zover. Laatste streepje verdwenen. Af en toe komt nu ook de zon door, waarschijnlijk geen warmtevraag meer tot morgenochtend.

t.oswald wijzigde deze reactie 22-10-2017 12:56 (6%)

WH-MDC05H3E5, 5000 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad en werkkamer, CV warmtapwater

445033

quote:
t.oswald schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:52:
Het is inderdaad mijn eerste stookseizoen. Ik heb geen radiatoren in mijn woonkamer, alleen vloerverwarming. Verder zijn er twee radiatorknoppen die geen warmtevraag hebben. Alleen de badkamer heeft vanmorgen vroeg een uurtje vraag gehad.
Vandaag is wel een leuke dag om te monitoren, omdat er geen invloed van direct zonlicht is. De gewenste temperatuur is ingesteld op 21 graden. Die temperatuur was om 10.15 uur bereikt (schema 7.30 met vroege start!) maar Tado geeft nog steeds twee streepjes, de temperatuur is nu 21.5 graden. Mijn ketel snapt dat dit onzin is en geeft aan dat er geen warmtevraag is. Af en toe slaat hij nog een paar minuten aan. De aanvoertemperatuur loopt dan op naar 38 graden, de retourtemperatuur wordt nu 30 tot 31 graden. Om 12.15 zijn we naar 1 streepje gegaan, temperatuur nu 20.6 graden. Ketel is uit. Om 12.30 is Tado ook zover. Laatste streepje verdwenen. Af en toe komt nu ook de zon door, waarschijnlijk geen warmtevraag meer tot morgenochtend.

[afbeelding]
Zelfs al zou je alleen met rads stoken zal iedere thermostaat bij de huidige omstandigheden buiten (noem je dit koud?) enigszins zoekende zijn, zeker bij een goed geisoleerd huis. De verschillen buiten/binnen zijn gewoonweg niet groot genoeg en dus is de afkoeling van je huis minimaal. Als je dan ook nog eens met trage vloerverwarming stookt wordt het nog krapper. Overigens heeft met deze aanvoertemperaturen , het aanzetten van een radiator in de badkamer totaal geen zin.

Sowieso, als het nu buiten 5 graden is en je badkamer is 18 graden kan ik dit volgen, maar nu? Comfort mag iets kosten, maar je kan ook overdrijven (maar dat is natuurlijk mijn mening ;) ). Bij mij staat de verwarming niet eens aan en het is 20 graden in het hele huis. "Ik vind het koud" ..... "trek maar een trui aan". >:)

Begin eens met monitoren als het buiten een graad of 12 overdag is en in de nacht 8 graden langere tijd.Dan krijg je een reeel beeld. Ook nuttig is www.mindergas.nl Kan je eens checken wat je ingrepen doen op verbruik. En nogmaals, met vloerverwarming is nachtverlaging waarschijnlijk niet eens zuiniger, ook dat kan je mooi checken op mindergas.nl over een langere periode.
quote:
Flash3d schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:34:
[...]

Ik heb de Remeha Calenta 28c CW4. In april dit jaar geplaatst. Zie deze morgen ook weer het "minimale vermogen" stookgedrag, zone woonkamer is ongeveer een uur te laat op de ingestelde temperatuur.

Heb het idee zoals @t.oswald ook aangeeft er nu te conservatief gestookt wordt. Heb mijn aanvoer op de ketel ingesteld op 65c maar zie hem nu ongeveer tussen de 43c en 47c stoken. Ben bang dat wanneer het echt koud wordt mijn vermogensafgifte veel te laag is, heb een hoekhuis uit 1915 en heb met koud weer die 65c aanvoer nodig.
Nee hoor. Is juist top deze aanvoer en als de thermostaat goed zijn werk doet past hij vanzelf de aanvoer naar hoge temperaturen aan als de afgifte niet voldoende meer is. Beste is dat je nooit boven de 55 graden aanvoer komt ivm HR werking van je ketel. Al die cv's die je pluimen ziet geven uit hun pijpje op het dak zijn cv's die niet optimaal werken en die niet voldoende condenseren. Zorg iig dat je bij een aanvoer van 65 een delta T hebt van zo'n 15 graden.

445033 wijzigde deze reactie 22-10-2017 13:53 (19%)

quote:
Sabbi schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Wat?!?!

Vorige week toen ik er bij jullie om vroeg vertelde de helpdesk me dat ik niet terug kon naar de vorige firmware?

[afbeelding]

Kan het nu wel of niet? :?
Het ligt iets moeilijker. Het is een volgende firmware (met hoger intern firmware nummer) maar heeft in dit geval dezelfde externe nummer als de vorige. Dit hebben we speciaal moeten aanmaken.
quote:
maleadt schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:39:
Hier intussen ook maar contact opgenomen met de support wegens het slecht stookgedrag sinds de OpenTherm firmware update. Even later: "we hebben wat waarden aangepast" (lekker transparant), en inderdaad... gevraagd 21 graden om 7h15 met Early Start stookt de ketel nu al om 5h40 om het setpoint al te bereiken om 6h25 8)7 Ik begrijp dat in het tussenseizoen het stookgedrag misschien wel wat suboptimaal kan zijn, maar het leek allemaal toch veel beter te werken voor de update.
Zoals ik aangegeven heb werkt de Early start functie niet voor iedereen perfect. Als het niet goed lijkt te werken kunt u het beter uitzetten en zelf inschatten hoe laat het aan moet gaan.

tado wijzigde deze reactie 23-10-2017 16:28 (42%)

• FrenzyFreak
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16-06 20:39
quote:
t.oswald schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:30:
[...]

Bedankt voor de info. Ik wacht nog even tot we wat meer warmtevraag over een wat langere periode hebben. Ik vind het wel bijzonder dat Tado voor een vloerverwarming de PID handmatig aanpast. Dat verwacht je automatisch via het leergedrag. Betekent dit nu dat je (we) te ongeduldig bent of dat Tado uit zichzelf niet leert dat je vloerverwarming hebt?
Het lijkt of Tado sterker is in het voorspelen van het warmte verlies dan in het voorspellen van de aanloop naar de gewenste temperatuur. Dan moet het als het kouder wordt vanzelf beter gaan, als we er tenminste vanuit mogen gaan dat Tado iets doet met de databerg ontvangen van hun klanten. Voor mij was het doorgeven van al die data juist de reden om voor Tado te kiezen. Het zou goed zijn meer te horen over hoe de verkregen data het stookgedrag bijstellen. Het blijft gissen hoe de terugkoppeling werkt. Dat ze op verzoek handmatig veel kunnen bijstellen zie je in dit forum steeds weer voorbijkomen, maar hoe werkt het via leergedrag
Ik heb de helpdesk meermaals aangegeven dat ik vloerverwarming heb, dus ik ga ervan uit dat ze al een en ander hebben aangepast daarop. Ik heb een zoneklep aan de thermostaat hangen voor de vloerverwarming (cv ketel via extensiekit), dus ik moest na installatie al direct contact opnemen om dat te regelen.

Ik heb ook na ingrijpende wijzigingen aan de verwarming gevraagd of alle historie verwijderd kon worden om de thermostaat te forceren opnieuw te leren. Hiermee had ik de hoop dat hij zich sneller zou aanpassen, maar dat kon niet zonder de woning te verwijderen en alles opnieuw in te stellen, dus maar niet gedaan.

In het verleden heb ik vooral gezien dat de Vroege Start na een leerperiode goed werkte. Na de nieuwe firmware is die nu weer van slag, dus ik neem aan dat die weer opnieuw moet leren.

Na de helpdesk aanpassing (eergisteren) had ik gisterochtend toch weer 1.1 graden overshoot. Het stoken verliep wel geleidelijker, maar hij bleef nog bijna anderhalf uur doorstoken NA het bereiken van de ingestelde temperatuur.

Vanmorgen dus nog maar eens gebeld met de helpdesk en die snapte inderdaad waarom dat niet werkt bij vloerverwarming. Hij ging er eens wat berekeningen op los laten en dan moet ik het nog eens een paar dagen aankijken.

• Greetoz
quote:
stuikerd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:04:
Ik heb de slimme radiatorknop nu al een paar maand hangen, en ik merk dat de radiatorknop veel te vroeg ingang schiet en dus de gewenste temperatuur te snel bereikt. Zijn er nog mensen die hier last van hebben?
Volgens mijn schema zou het om 6:50 24 graden moeten zijn, maar in de realiteit bereikt hij zijn temperatuur al rond 5 uur.

Rapport: [afbeelding]
Vroege start uitzetten en zelf bekijken wanneer hij aan moet. De radiator knoppen zitten vaak niet op ideale plekken en daardoor warmen ze vaak snel op terwijl de kamer zelf nog kouder is.

• PeterdeBruin
quote:
stuikerd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:04:
Ik heb de slimme radiatorknop nu al een paar maand hangen, en ik merk dat de radiatorknop veel te vroeg ingang schiet en dus de gewenste temperatuur te snel bereikt. Zijn er nog mensen die hier last van hebben?
Volgens mijn schema zou het om 6:50 24 graden moeten zijn, maar in de realiteit bereikt hij zijn temperatuur al rond 5 uur.
Tado heeft erkend dat vroege start erg slecht werkt voor radiatorknoppen; hij start inderdaad in veel gevallen véél te vroeg, en leert niet bij.
Ze adviseren het uit te zetten totdat dit (ooit?) opgelost is.

(Met de plaatsing heeft dat niet te maken.
Als de knop door slechte plaatsing een te hoge temperatuur zou meten, dan zou ie de volgende keer juist later met opwarmen moeten beginnen, niet vroeger.)

Tado, wat mij betreft zou dit prioriteit 1 voor jullie moeten zijn. Wanneer gaat hier iets aan gebeuren?
quote:
PeterdeBruin schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:00:
[...]

Tado heeft erkend dat vroege start erg slecht werkt voor radiatorknoppen; hij start inderdaad in veel gevallen veel te vroeg.
Ze adviseren het uit te zetten totdat dit (ooit?) opgelost is.

(Met de plaatsing heeft dat niet te maken.
Als de knop door slechte plaatsing een te hoge temperatuur zou meten, dan zou ie de volgende keer juist later met opwarmen moeten beginnen, niet vroeger.)

Tado, wat mij betreft zou dit prioriteit 1 voor jullie moeten zijn. Wanneer gaat hier iets aan gebeuren?
Onze prioriteiten liggen op dit moment bij andere features/bugs. Early start op radiatoren is echt geen killer feature, gewoon nu tijdelijk uitzetten en zelf een inschatting maken. Hou er rekening mee dat we alleen meten naast de radiator en dat het bij de radiator misschien al wel warm is maar de rest van de kamer kunnen we alleen maar gokken.

• PeterdeBruin
quote:
tado schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:25:
Onze prioriteiten liggen op dit moment bij andere features/bugs. Early start op radiatoren is echt geen killer feature
Vroege Start is anders, samen met geolocatie en de mooie vormgeving, wel een van de features waarmee jullie je onderscheiden van allerlei andere home automation systemen die ook de CV kunnen regelen, en waarom ik voor jullie systeem heb gekozen.
Jullie leveren de knoppen nu al meer dan een jaar en Vroege Start werkt nog altijd vreselijk slecht.
Zo moeilijk kan dit toch niet zijn om het (veel) beter te doen dan nu? Gewoon hetzelfde algoritme gebruiken dat door de wandthermostaat wordt toegepast.
Ik vind dit toch veel belangrijker dan zaken als die malle "schittermodus", het nutteloze "Energierapport", en andere geplande nieuwe features.
Op de eerste plaats waarmaken wat jullie beloofd hebben, en dan pas nieuwe features toevoegen!
quote:
tado schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:25:
gewoon nu tijdelijk uitzetten en zelf een inschatting maken
Als dat jullie standpunt is, dan zou dat in de handleiding vermeld moeten worden...
Of de hele mogelijkheid verwijderen.
Nu wacht bijna elke nieuwe klant die ons forum niet goed leest een teleurstelling

• stuikerd
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2018
Hoe zit het berekenen van de vroege start bij de tado eigenlijk in elkaar. Zou je hier dag op dag veranderingen moeten in zien? Sinds maandag (het wat koudere weer), bereikt de tado namelijk de gewenste temperatuur niet op tijd, doet er nl. 2 uur langer over. Ik heb sinds maandag ook nog geen veranderingen gezien in de starttijd van het verwarmen.

• Ruidasilva
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23-01-2018

Ruidasilva

Funky & Creative

quote:
stuikerd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:15:
Hoe zit het berekenen van de vroege start bij de tado eigenlijk in elkaar. Zou je hier dag op dag veranderingen moeten in zien? Sinds maandag (het wat koudere weer), bereikt de tado namelijk de gewenste temperatuur niet op tijd, doet er nl. 2 uur langer over. Ik heb sinds maandag ook nog geen veranderingen gezien in de starttijd van het verwarmen.
Ik heb precies hetzelfde! Vorig jaar werkte de vroege start tot op de minuut volgens het ingestelde schema. Sinds vorige week ben ik gaan stoken en iedere ochtend is de in het schema ingestelde temperatuur pas een uur tot anderhalf uur later bereikt. Ik heb verder geen thermostaat knoppen, alleen een Tado aan de muur hangen. Wat is hier aan de hand?

Ruidasilva wijzigde deze reactie 08-11-2017 09:46 (43%)

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

• PeterdeBruin
quote:
stuikerd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:15:
De thermostaat heeft (bij mij) gisteren of vannacht een firmware-update gehad; ik zit nu op 47.7.
Mogelijk moet de nieuwe firmware zijn warmte-model van de ruimte opnieuw opbouwen.
Al zou je dan wel verbetering verwachten na 2 dagen.

Het probleem met de drukknop op de thermostaat lijkt nu opgelost!

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 08-11-2017 11:04 (3%)

• Gecko123
quote:
PeterdeBruin schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:35:
[...]

Nee, alleen door de klantenservice.
Hier ook nog versie 47.3. Maar de vroege start heeft vanmorgen prima gewerkt dus mij hoor je niet klagen. :)

• PeterdeBruin
Voor wie geen Tado heeft, hier een geanonimiseerd plaatje van mijn Tado Status pagina.
https://tweakers.net/ext/f/X175OBH0Dq4hdmWccfAkby7m/thumb.png
Het geeft een beetje een indruk hoe Tado ongeveer functioneert:
  • De Tado thermostaat en knoppen geven, met onregelmatige intervallen tot 20 minuten, en voorzien van een timestamp, de huidige temperatuur en vochtigheid door aan de server
  • De Tado server stelt op basis van de programmering, de geolocatie, vroege start, etc, per zone een doeltemperatuur vast.
    In dit plaatje is iedereen afwezig waardoor er een verlaagde doeltemperatuur geldt.
  • De Tado thermostaat en knoppen bepalen per zone de 'Heating power', en leiden daar een OpenTherm aanvoertemperatuur van af (die in de API helaas niet aangegeven wordt).
    De mate waarin elke radiatorknop in de zone opengedraaid wordt hangt ook af van de Heating power.
(De pagina werkt met client-side javascript, dat wil zeggen dat de browser de tabellen opbouwt.
Je wachtwoord wordt vanaf de browser over https alleen naar Tado gestuurd en niet naar mijn server.
Je kan de html/javascript broncode van bovenstaande link downloaden om dit te controleren.)

• Gecko123
quote:
PeterdeBruin schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:12:
Voor wie geen Tado heeft, hier een geanonimiseerd plaatje van mijn Tado Status pagina.
[afbeelding]
Het geeft een beetje een indruk hoe Tado ongeveer functioneert:
  • De Tado thermostaat en knoppen geven, met onregelmatige intervallen tot 20 minuten, en voorzien van een timestamp, de huidige temperatuur en vochtigheid door aan de server
  • De Tado server stelt op basis van de programmering, de geolocatie, vroege start, etc, per zone een doeltemperatuur vast.
    In dit plaatje is iedereen afwezig waardoor er een verlaagde doeltemperatuur geldt.
  • De Tado thermostaat en knoppen bepalen per zone de 'Heating power', en leiden daar een OpenTherm aanvoertemperatuur van af (die in de API helaas niet aangegeven wordt).
    De mate waarin elke radiatorknop in de zone opengedraaid wordt hangt ook af van de Heating power.
(De pagina werkt met client-side javascript, dat wil zeggen dat de browser de tabellen opbouwt.
Je wachtwoord wordt vanaf de browser over https alleen naar Tado gestuurd en niet naar mijn server.
Je kan de html/javascript broncode van bovenstaande link downloaden om dit te controleren.)
Interessant. Ik ben er benieuwd naar hoe tado op basis van welke info de gevraagde aanvoertemperatuur bepaald. Bij mij lijkt het er op dat de tado áltijd de maximale aanvoertemperatuur vraagt (80 graden).

• PeterdeBruin
quote:
Musicmasters schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:52:
[...]
Een fatsoenlijke afsluiter kost €25,- en plaatsen een kwartier werk. Wederom roep je iets ongefundeerds. 8)7
Hoeveel wordt dat met voorrijkosten, systeem aftappen en weer vullen en ontluchten? Toch al gauw € 100 of meer. Dat standaard afsluiters tegenwoordig al instelbaar zijn wist ik inderdaad niet; dank voor de informatie.
quote:
Jij vind dat niet nodig omdat jij geen mallemoer geeft om onbelans in je systeem. Andere zijn dus niet geholpen met zomaar iets roepen wat dus beter kan. Jij bent niet de rest van NL en ik probeer mensen die kennis mee te geven. Jij roept dan iets wat veel te kort door de bocht is zonder enige onderbouwing.

Ik heb hier normale thermostaatknoppen en zonder voorinstelling jaagt het water door de radiatoren met als resultaat een te hoge retourtemperatuur wat dus onzuinig stoken is. Maar daar kijk je niet naar, laat staan dat je je er in hebt verdiept. Warm ik voor jouw ok en hoe dat gebeurt en wat dat doet in verbruik boeit je niet. Jouw rekening, maar wellicht denken anderen daar toch anders over.
Mijn oude systeem is allang afgeregeld met voetventielen, en dan hoeven de afsluiters niet nog eens afgeregeld te worden.
En met het vervangen van de thermostaat blijft de bestaande afregeling gewoon gelden.
Het water jaagt niet door de radiatoren en mijn rekening is hartstikke laag.

Ik ben het helemaal met je eens dat waterzijdig afregelen belangrijk is, maar dat hoort bij het plaatsen van de radiatoren te gebeuren. Bij het vervangen van de thermostaat hoeft het niet opnieuw.
Afregelen is misschien niet altijd goed gedaan, en het is goed daar zo nu en dan op te attenderen, dankjewel daarvoor, maar daar gaat dit topic niet over.
Dit topic gaat over een thermostaat, en de problemen waar mensen hier mee kwamen werden niet veroorzaakt door de afregeling en kunnen er niet mee worden opgelost. Tado heeft nog allerlei problemen en waterzijdig afregelen is daar geen oplossing voor. Dus moeten we het in dit topic niet steeds over afregeling hebben.

En ik blijf volhouden dat niet te extreme onevenwichtigheden in de afregeling door Tado prima worden opgevangen, doordat elke ruimte zelf om extra warmte kan vragen, ook als de woonkamer sneller opgewarmd is en een normale centrale thermostaat zou afslaan, en doordat 'vroege start' (als ie goed zou werken) de verwarming per ruimte vroeger of later kan inschakelen.
Update: Ik heb dat ooit in de haast te kort door de bocht geformuleerd, sorry daarvoor.

• Twixie
Ik vraag me wel af wanneer Vroege Start eindelijk eens gefixed zal worden. Bij het begin van het stookseizoen dacht ik dat het gedrag al veel beter was. Maar als ik nu kijk is het nog slechter dan dat het ooit was.
Mijn badkamer heeft een schema van 24° tussen 6u30 en 7u30 en Uit de rest van de dag. Als ik echter kijk naar de grafieken, dan begon Tado vandaag om 3u (!!!) al te stoken en is het om 4u20 al de gevraagde 24°. Terugkijkend in de tijd is het al weken lang dat de doeltemperatuur al minstens een uur op voorhand bereikt geweest is.
Ook vind ik de weergave in de grafieken slecht. De gekleurde strook onderaan zou m.i. gewoon de door jezelf geprogrammeerde tijdsblokken moeten tonen. Nu zie ik de strook al oranje worden van zodra Vroege Start ervoor zorgt dat de verwarming aan gaat.

• Montoya200x
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
quote:
Twixie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:03:
Ik vraag me wel af wanneer Vroege Start eindelijk eens gefixed zal worden.
Heb ook het idee dat Vroege Start helemaal niet werkt, met de intelligentie die er zogenaamd achter zou moeten zitten, ook niet voor de zone met de Tado thermostaat. Van de zones met alleen slimme radiatorknoppen, daarvan had Tado al aangegeven Vroege Start uit te zetten, omdat deze niet werkt met alleen slimme radiatorknoppen.

Vroege start bij mij in de huiskamer, vertoont helemaal geen intelligent gedrag en is juist consequent altijd 1 tot 1,5 uur te laat met het bereiken van de doel temperatuur van het dagschema en begint vrijwel elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip met verwarmen. Variaties in start tijd lijken dan voornamelijk weers afhankelijk te zijn (en dan hebben we het over minuten...) en niet met de intelligentie die je met vroege start zou mogen verwachten, dat op server niveau vergeleken wordt wanneer de doeltemperatuur bereikt zou moeten zijn en daarmee het starten van de ketel vervroegd.
quote:
Twixie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:03:
Ook vind ik de weergave in de grafieken slecht. De gekleurde strook onderaan zou m.i. gewoon de door jezelf geprogrammeerde tijdsblokken moeten tonen. Nu zie ik de strook al oranje worden van zodra Vroege Start ervoor zorgt dat de verwarming aan gaat.
Weergave van de target temperatuur van het stookgedrag in de grafiek als extra lijn, zou een welkome aanvulling zijn, dus @tado, durven jullie het aan om deze te implementeren ? ;)

• Razor109
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-06 21:30
Ik lees veel negatieve reacties sinds de laatste update , Remeha warmwater problemen en niet werkende vroege start. Dat de ruimte warm is wanneer ik dat wil is toch lijkt me het ' smart ' gedeelte aan een thermostaat.

Deze update was rond 14 oktober. Is er sindsdien niks meer geüpdate of verbeterd? Nu bijna 2 maanden verder. Of komt er nog een update of wordt er maar 1x per stook seizoen geüpdate?

De Tweakers die een Remeha ketel hebben, zouden jullie me nog aanraden om.over te stappen op dit systeem met Radiator kranen of niet? Ik ben zelf niet schuw van wat tweaken en proberen maar het moet.wel redelijkerwijs naar verwachting functioneren.

Tevens kreeg ik via de support mail te horen dat een extensie kit nodig is om tapwater te regelen? Nu doet mijn thermostaat dat gewoon via opentherm. Ik begreep dat de extensie alleen is om de thermostaat draadloos te gebruiken?

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-06 21:37

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
Razor109 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:13:
Ik lees veel negatieve reacties sinds de laatste update , Remeha warmwater problemen en niet werkende vroege start. Dat de ruimte warm is wanneer ik dat wil is toch lijkt me het ' smart ' gedeelte aan een thermostaat.

Deze update was rond 14 oktober. Is er sindsdien niks meer geüpdate of verbeterd? Nu bijna 2 maanden verder. Of komt er nog een update of wordt er maar 1x per stook seizoen geüpdate?

De Tweakers die een Remeha ketel hebben, zouden jullie me nog aanraden om.over te stappen op dit systeem met Radiator kranen of niet? Ik ben zelf niet schuw van wat tweaken en proberen maar het moet.wel redelijkerwijs naar verwachting functioneren.

Tevens kreeg ik via de support mail te horen dat een extensie kit nodig is om tapwater te regelen? Nu doet mijn thermostaat dat gewoon via opentherm. Ik begreep dat de extensie alleen is om de thermostaat draadloos te gebruiken?
quote:
tado schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:37:
[...]

Ik weet niet wat daar is fout gegaan, maar Extensiekit is in NL alleen nodig voor draadloze thermostaten.

Verder zijn er sinds oktober al verschillende bugfix updates geweest en voor zover ik weet zijn er geen bugs met Remeha ketels (of andere OpenTherm ketels) op dit moment.

Natuurlijk is de communicatie omtrent de OpenTherm update van oktober niet verlopen zoals het hoorde maar daar hebben we toen al genoeg pagina's in dit topic over volgeschreven.

Bottom line: De nieuwe OpenTherm sturing zal genoeg extra gas besparen dat eventuele nadelen vanwege sturing van warm water in het niet vallen.
Voor combi-ketels is het sturen van warm water meestal zo goed als nutteloos, daar ga je geen grote hoeveelheden gas mee besparen.
Sorry, maar dit is toch wel een behoorlijk rooskleurig beeld van de situatie.

De warmwater-eco-sturing voor Remeha/Opentherm ketels is nog steeds onklaar, en de kans dat Tado dit weer terug gaat brengen zoals het was is klein. Uit de logs van mijn slimme meter kan ik zien dat het niet meer op eco-stand kunnen zetten een sluip-verbruik oplevert van ongeveer 0,012 m3, omgerekend 100 kuub gas per jaar als je het zo laat staan.

Nou zegt Tado: dat is maar 60-80 euro per jaar, op je hele gasverbruik is dat maar vijf procent extra! De nieuwe opentherm-sturing bespaart je nog meer dan dat!

Nou kan het natuurlijk mogelijk zijn dat met de nieuwe firmware Tado de heilige graal van thermostaten gemaakt heeft, maar gezien dat er ruim meldingen zijn over bv overshoots betwijfel ik dat.. (als Tado wel cijfers heeft dat het echt >5% zuiniger is dan de vorige firmware zie ik dit graag!)

Maar zelfs als de nieuwe sturing zuiniger is wil ik die 70 euro liever in m'n portemonnee hebben aan het eind van het jaar ipv in de portemonnee van de Eneco. We kochten allemaal een Tado met de belofte van geld besparen toch?

Bottom line, ik ben er redelijk tevreden mee, maar door slechte betrouwbaarheid en support kan ik hem nu niet aanraden.

• glenner
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16-06 16:59
Nu meer dan een week de tado thermostaat in gebruik. Is het normaal dat die steeds ongeveer 1 uur te laat op temperatuur is s morgens? Vroege start staat ingeschakeld. Zou om 7u 20 graden moeten zijn in de woonkamer maar haalt dit nooit, eerder tegen 8u. Stuurt de ketel aan via opentherm. Ook de geolocatie is zeer traag. Ziet perfect wanneer ik thuis ben of niet. Maar wanneer ik na.lange tijd terug thuiskom duurt het ook weer heel lang vooraleer ik nog maar warmte begin te voelen als ik mijn hand op de radiatoren leg. Zo kom je dus telkens thuis in een koud huis. Zou het niet logischer zijn dat hij volle bak gaat stoken en dan langzaam afbouwt?

• t.oswald
quote:
glenner schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:00:
Nu meer dan een week de tado thermostaat in gebruik. Is het normaal dat die steeds ongeveer 1 uur te laat op temperatuur is s morgens? Vroege start staat ingeschakeld. Zou om 7u 20 graden moeten zijn in de woonkamer maar haalt dit nooit, eerder tegen 8u. Stuurt de ketel aan via opentherm. Ook de geolocatie is zeer traag. Ziet perfect wanneer ik thuis ben of niet. Maar wanneer ik na.lange tijd terug thuiskom duurt het ook weer heel lang vooraleer ik nog maar warmte begin te voelen als ik mijn hand op de radiatoren leg. Zo kom je dus telkens thuis in een koud huis. Zou het niet logischer zijn dat hij volle bak gaat stoken en dan langzaam afbouwt?
Ik meen me te herinneren dat de vroegestart niet goed werkt bij slimme radiatorkranen in de laatste firmware. Ik weet niet of dit probleem al is verholpen @tado?
Staat je instelling op comfort bij geo?

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13-06 09:18
De Tado van de week opgehangen en vooralsnog zeker enthousiast. Warmwater-functie heb ik uitgeschakeld, want ik wil de eco-stand van mijn ketel gebruiken. Vanmorgen mijn schoonmoeder uitgelegd hoe ze op de iPad de temperatuur aanpast, en dat moet nog wel lukken. Mooi dat je voor betreffende tijdsblok de geo-functie kunt uitschakelen.

Eerste paar dagen wel wat overshoots, maar zal met inleren te maken hebben. Na terugzakken naar doeltemperatuur mooi steady de rest van de dag.

Nog een vraag over de vroege start (enkel thermostaat, ik heb geen losse knoppen). In mijn vorige woning had ik een Nest en daar kon ik aangeven hoe lang van tevoren er gestart mocht worden met voorverwarmen. Bij de Tado heb ik deze optie volgens mij niet. Iemand een idee hoe een en ander eventueel aan te passen?

Verder zit ik nog zo min mogelijk aan de thermostaat/app en hoop er straks helemaal nooit meer aan te zitten. Opties fysieke thermostaat boeien me dan ook niet zo. Echt comfort vind ik niet meer aan temperatuur hoeven te denken.

Gisteren Xiaomi Aqara temperatuursensoren binnen gekregen. Er zit telkens een halve graad verschil tussen de metingen (ze hangen naast elkaar), iemand een idee hoe accuraat de Tado is? Ik heb geen beschikking over geijkte apparatuur helaas.

• t.oswald
quote:
SvenVis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:51:
De Tado van de week opgehangen en vooralsnog zeker enthousiast. Warmwater-functie heb ik uitgeschakeld, want ik wil de eco-stand van mijn ketel gebruiken. Vanmorgen mijn schoonmoeder uitgelegd hoe ze op de iPad de temperatuur aanpast, en dat moet nog wel lukken. Mooi dat je voor betreffende tijdsblok de geo-functie kunt uitschakelen.

Eerste paar dagen wel wat overshoots, maar zal met inleren te maken hebben. Na terugzakken naar doeltemperatuur mooi steady de rest van de dag.

Nog een vraag over de vroege start (enkel thermostaat, ik heb geen losse knoppen). In mijn vorige woning had ik een Nest en daar kon ik aangeven hoe lang van tevoren er gestart mocht worden met voorverwarmen. Bij de Tado heb ik deze optie volgens mij niet. Iemand een idee hoe een en ander eventueel aan te passen?

Verder zit ik nog zo min mogelijk aan de thermostaat/app en hoop er straks helemaal nooit meer aan te zitten. Opties fysieke thermostaat boeien me dan ook niet zo. Echt comfort vind ik niet meer aan temperatuur hoeven te denken.

Gisteren Xiaomi Aqara temperatuursensoren binnen gekregen. Er zit telkens een halve graad verschil tussen de metingen (ze hangen naast elkaar), iemand een idee hoe accuraat de Tado is? Ik heb geen beschikking over geijkte apparatuur helaas.

[afbeelding]
tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

Dit was de laatste reactie van Tado. Vroege start met de kamerthermostaat schijnt wel goed te werken. Ik gebruik de functie zelf niet, met vloerverwarming heb je er niets aan. Ik gebruik de methode van je oude Nest: gewoon dom aangeven hoeveel uur van te voren er gestart moet worden om op tijd aan te komen. Ik geef dan ook het eerste half uur een veel hogere temperatuur op dan gewenst, ik krijg dan direct 100% vraag en dat werkt voor mijn vloerverwarming veel beter dan het stapje voor stapje verhogen van de vraag waarmee Tado komt.

• SvenVis
quote:
t.oswald schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Dit was de laatste reactie van Tado. Vroege start met de kamerthermostaat schijnt wel goed te werken. Ik gebruik de functie zelf niet, met vloerverwarming heb je er niets aan. Ik gebruik de methode van je oude Nest: gewoon dom aangeven hoeveel uur van te voren er gestart moet worden om op tijd aan te komen. Ik geef dan ook het eerste half uur een veel hogere temperatuur op dan gewenst, ik krijg dan direct 100% vraag en dat werkt voor mijn vloerverwarming veel beter dan het stapje voor stapje verhogen van de vraag waarmee Tado komt.
Vloerverwarming wel weer net even anders inderdaad. Post Tado had ik gezien, maar gaat toch vooral over de radiatorknop, die heb ik niet. Zal vast helpdesk-dingetje zijn om anders in te laten stellen. Vond de trage modulerende opbouw bij de Nest wel prettig altijd.

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:51
quote:
isomis schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:41:
Ik vind tado helpdesk zelf een beetje eng. Blijkt dat de temperatuur op een kamer niet goed werkt. Dus ik mailen dat de slimme radiatorknop niet werkt. Krijg ik als reactie terug: we hebben de kracht van de motor in de knop aangepast.

Weer een functie die ik niet kon vinden in de handleiding. Hoeveel verstopte functies zijn er nog en wat als hier per ongeluk verkeerd mee wordt omgegaan? Bijvoorbeeld als ik op vakantie ben.
Als je jezelf zulke vragen gaat stellen dan kun je beter direct je smartphone vernietigen. Succes.
quote:
t.oswald schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Ik heb het aangezet icm vloerverwarming en tot nu toe heeft ie de gewenste temperatuur idd bij lange na niet gehaald, maar ik kijk het nog even aan. Misschien dat Tado nog leert dat ie vroeger moet starten en/of harder moet branden, want hij hangt nog niet zo lang.

FlowDesign wijzigde deze reactie 11-01-2018 17:18 (43%)

• DeAllerlangste
Helemaal mee eens. Als ik zo op dit forum kijk is dit, naast het fixen van de “vroege start”, de meest gevraagde feature request. Jammer dat Tado niet lijkt te luisteren naar deze, in mijn ogen, vrij actieve community.
quote:
TWyk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:08:
Tado heeft de optie om met de hand halve graden de temp aan te passen laten vervallen omdat ze liever naast de te wijzigen temperatuur een onzinnig plaatje in beeld brengen dat aangeeft op welke wijze de temp is ingesteld. Dat plaatje heeft echter vrijwel nul toegevoegde waarde omdat degenen in huis die de temperatuur willen aanpassen vaak personen zijn die dat plaatje niet zien of niet begrijpen.
Degenen die begrijpen wat de plaatjes beteken beschikken gewoon over de app waar ze kunnen zien of de thermostaat de temperatuur regelt via een ingesteld programma of een handmatig ingestelde temperatuur.

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:01
quote:
DeAllerlangste schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:29:
Helemaal mee eens. Als ik zo op dit forum kijk is dit, naast het fixen van de “vroege start”, de meest gevraagde feature request. Jammer dat Tado niet lijkt te luisteren naar deze, in mijn ogen, vrij actieve community.

[...]
Ik snap het ook niet. Zoals al vaker in dit topic aangegeven, is het voor mij een showstopper. De Tado was al in huis en de monteur zou ingepland worden. Nu alles geannuleerd. Ik ga nu voor een Honeywell T6. Ongetwijfeld zal het gras niet altijd ergens anders groener zijn, maar je kunt met een T6 wel handmatig de temp. instellen op 0,5 graden.

• DeAllerlangste
Ah, vroege start dingetje! Die is bij Tado idd waardeloos te noemen. Een hele graad te warm is inderdaad onacceptabel....

Heb je die overshoot alleen bij vroege start of de hele dag door?
quote:
SvenVis schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:58:
[...]

Aan mijn stookgrafiek zie je niet welke temperatuur ik vraag toch? Ik denk dat dit anders zou moeten kunnen. Nu 19,4 (demand 17%) terwijl het om 9:00 uur 18,5 moet zijn. Duurt een paar uur voordat gezakt is tot doeltemperatuur en verwarming weer aanslaat. Daarom ook benieuwd naar visie Tado hierop.

• SvenVis
quote:
tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:11:
[...]

De tado° thermostaat is een PID geregelde thermostaat. Dit betekend dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige gemeten temperatuur, maar ook naar de temperatuurtrend. Als tado° detecteert dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is, maar ook daalt, zal het preventief beginnen met het verwarmen van de kamer.

Het is ook volstrekt normaal voor tado° om te blijven verwarmen voor een bepaalde periode, nadat de gemeten temperatuur de ingestelde temperatuur overschrijdt. Deze maatregel verhoogt de efficiëntie door te voorkomen dat tado° direct weer om warmte vragen moet, na het bereiken van de ingestelde temperatuur. Hier vindt u meer informatie over PID besturingstheorie: Wikipedia: PID controller
PID geregeld of niet, 19,4 graden om 9 uur, wanneer het 18,5 graden moet zijn, kan niet volstrekt normaal zijn toch?

Voor het overige deel van de dag heel tevreden hoor, dat wel.
quote:
DeAllerlangste schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:12:
Ah, vroege start dingetje! Die is bij Tado idd waardeloos te noemen. Een hele graad te warm is inderdaad onacceptabel....

[...]
Alleen bij vroege start, de rest van de dag is de temperatuur mooi constant. Zal morgen eens kijken of er zonder vroege start minder overshoot is (al lijkt de vroege start me een mooie geleidelijkere (zuinigere) opbouw te moeten zijn dan wanneer je standaard opwarmt).

SvenVis wijzigde deze reactie 16-01-2018 10:50 (24%)

• dabachata
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 08-05 09:40
@PeterdeBruin @SvenVis

Je kan in de grafiek toch de hoogte en de duur van de ochtend-overshoot zien? Laten we als voorbeeld nemen overshoot van 1*C gedurende 1 uur bij 's ochtends opwarmen. Wil je dan vanaf 09:00 een vrij constante temperatuur van 18,5*C hebben dan kan je middels Tado blokkenschema toch van 09:00 tot 10:00 een een streeftemperatuur van 17,5*C instellen (Die dan overshoot naar 18,5*C) en vanaf 10:00 een streeftemperatuur van 18,5*C (die dan vrij constant blijft) Toch? Iig een oplossing totdat ze eventueel voor winterseizoen 2018/2019 nieuwe firmware uitrollen.. Misschien niet ideaal maar wel het doel van meer constante temperatuur bereikt, en lagere stookkosten.

Met blokkenschema aanpassen ben je dan misschien 10 minuten kwijt ofzo in totaal..

Of is er hier sprake van vloerverwarming en bovenstaande vandaar weer een probleem?

Reactie op:
quote:
tado schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:11:
[...]

De tado° thermostaat is een PID geregelde thermostaat. Dit betekend dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige gemeten temperatuur, maar ook naar de temperatuurtrend. Als tado° detecteert dat de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is, maar ook daalt, zal het preventief beginnen met het verwarmen van de kamer.

Het is ook volstrekt normaal voor tado° om te blijven verwarmen voor een bepaalde periode, nadat de gemeten temperatuur de ingestelde temperatuur overschrijdt. Deze maatregel verhoogt de efficiëntie door te voorkomen dat tado° direct weer om warmte vragen moet, na het bereiken van de ingestelde temperatuur. Hier vindt u meer informatie over PID besturingstheorie: Wikipedia: PID controller
PID geregeld of niet, 19,4 graden om 9 uur, wanneer het 18,5 graden moet zijn, kan niet volstrekt normaal zijn toch?

Voor het overige deel van de dag heel tevreden hoor, dat wel.
quote:
DeAllerlangste schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:12:

[...]
Alleen bij vroege start, de rest van de dag is de temperatuur mooi constant. Zal morgen eens kijken of er zonder vroege start minder overshoot is (al lijkt de vroege start me een mooie geleidelijkere (zuinigere) opbouw te moeten zijn dan wanneer je standaard opwarmt).

• MRE-Inc
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:48

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

quote:
FlowDesign schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:40:
[...]

Als je nog op een oudere firmware zit dan werkt het anders. Daar had ik een Duitse handleiding voor gepost een poosje terug.

Ik had warm water op 55 of 60 graden staan. Het is de temperatuur van het water uit de kraan die je instelt. Heb warm water onlangs juist weer uitgezet en laat het de ketel zelf regelen. Volgens mij is dat met ECO stand aan zuiniger dan het via de app regelen.
Dan moet ik eerst maar eens gaan uitzoeken hoe ik mijn CV op stand ECO kan krijgen voor het water.
EDIT: Gevonden: in te stellen via d04 met opties:

0 - Eco
1 - Comfort
2 - Solar Eco
3 - Solar Comfort

Die Solar kan ik vergeten omdat ik geen panelen op mijn dak heb liggen.

1 - Comfort is de stand die bij optie d02 staat ingesteld en dat is voor de VHR C 35-60 graden waarbij de max temp ook weer aan te passen is.
1 - Eco is 32 graden.

Mijn warm water schema is standaard:
maandag tm zondag van 00:00 tot 7:00 30 graden
maandag tm zondag van 7:00 tot 00:00 55 graden.

Ik zou dus de CV in Eco stand kunnen zetten om tussen 7 uur en middernacht 23 graden te kunnen besparen.

Ik zou ook het slimme schema kunnen aanpassen door deze continu op 32 graden te laten staan. Ik weet echter niet of je dan wel warm water krijgt als je dat nodig hebt. Ik neem aan dat wanneer je het warme water aan de CV over laat om te regelen in stand Eco, dat bij vraag naar warm water de temperatuur wel hoger wordt maar of dat met het slimme schema ook zo is ? Zou die keihard zeggen: leuk dat je de warme kraan op max open hebt staan, maar het schema staat 24/7 op 32graden, dus warmer maak ik het water niet.
quote:
FlowDesign schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:07:
[...]

Hij gaat gewoon verwarmen gelukkig, anders had ik 'm teruggestuurd :P
Hij geeft zelfs netjes aan dat ie dat blijft doen totdat er iemand thuis komt en dan wordt het schema weer vanzelf geactiveerd.
De app heeft bij handmatig 3 opties:

- Tot de volgende automatische verandering
- Timer
- Tot beeindigd door gebruiker

Wat jij dus zegt is
quote:
totdat er iemand thuis komt
dit valt dus onder de optie: Tot de volgende automatsiche verandering ?

Ik mag hier dus uit concluderen dat de naast het slimme schema dus ook het op basis van geolocatie thuis/vertrekken een automatische verandering is welke onder deze optie valt. Goed dat ik dat weet want dat was me dus nog niet duidelijk. Ik zou dus altijd met een gerust hart handmatig de temperatuur kunnen verhogen als ik niet thuis ben en als ik dus thuis kom, dan gaat het normale schema weer in werking.

Ben ik wel thuis en wil ik even de temperatuur omhoog gooien, dan moet ik het dus of handmatig uitzetten of ik moet mijn huis verlaten om het slimme schema weer te activeren.

Wat me vanochtend overigens nog opviel wat dat ik om 6:30 de temperatuur op 21 graden wilde hebben, maar de app en de thermostaat beiden aangaven dat het nog maar 20,4 graden was. Voor een koukleun als ik en mijn vriendin, is dat toch wel te merken.

Toen mijn CV nog op Aan/Uit stond ipv OpenTherm, was het gewoon altijd om 6:30 21 graden. Nu mijn CV op OT staat, lijkt het langer te duren. De optie Vroege start staat wel aan. Tevens zag ik nog een optie Temperatuurcompensatie die op 0,0 graden staat.

Wat is handig, om die Temperatuurcompensatie aan te passen ? Mijn tado hang ongeveer in het midden van de oppervlakte van de begane grond als je alleen de buitenmuren zou meerekenen. Uiteraard hangt de tado zelf aan een muurtje in de woonkamer. En moet die temperatuur aanpassing dan omhoog of omlaag ?

MRE-Inc wijzigde deze reactie 18-01-2018 07:54 (17%)

XBL: MRE Inc | PSN: MRE-Inc | Mixer: MRE-Inc

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:51
quote:
MRE-Inc schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:30:
[...]

Dan moet ik eerst maar eens gaan uitzoeken hoe ik mijn CV op stand ECO kan krijgen voor het water.

[...]

De app heeft bij handmatig 3 opties:

- Tot de volgende automatische verandering
- Timer
- Tot beeindigd door gebruiker

Wat jij dus zegt is
[...]

dit valt dus onder de optie: Tot de volgende automatsiche verandering ?

Ik mag hier dus uit concluderen dat de naast het slimme schema dus ook het op basis van geolocatie thuis/vertrekken een automatische verandering is welke onder deze optie valt. Goed dat ik dat weet want dat was me dus nog niet duidelijk. Ik zou dus altijd met een gerust hart handmatig de temperatuur kunnen verhogen als ik niet thuis ben en als ik dus thuis kom, dan gaat het normale schema weer in werking.

Ben ik wel thuis en wil ik even de temperatuur omhoog gooien, dan moet ik het dus of handmatig uitzetten of ik moet mijn huis verlaten om het slimme schema weer te activeren.

Wat me vanochtend overigens nog opviel wat dat ik om 6:30 de temperatuur op 21 graden wilde hebben, maar de app en de thermostaat beiden aangaven dat het nog maar 20,4 graden was. Voor een koukleun als ik en mijn vriendin, is dat toch wel te merken.

Toen mijn CV nog op Aan/Uit stond ipv OpenTherm, was het gewoon altijd om 6:30 21 graden. Nu mijn CV op OT staat, lijkt het langer te duren. De optie Vroege start staat wel aan. Tevens zag ik nog een optie Temperatuurcompensatie die op 0,0 graden staat.

Wat is handig, om die Temperatuurcompensatie aan te passen ? Mijn tado hang ongeveer in het midden van de oppervlakte van de begane grond als je alleen de buitenmuren zou meerekenen. Uiteraard hangt de tado zelf aan een muurtje in de woonkamer. En moet die temperatuur aanpassing dan omhoog of omlaag ?
Waarschijnlijk staat ie al op ECO, maar heb je geen sticker op de kap van de ketel met beknopte handleiding? Daar staat het nml op.

Wat betreft bedienen van de temperatuur en geolocatie: je denkt te moeilijk. Het werkt allemaal veel simpeler. Gewoon uitproberen en niet allemaal van die theoriën erop loslaten :P

Als het vroeger 21 graden moet zijn kun je of de start van je schema iets vervroegen, of een dag of 3 wachten. Je Tado moet nml nog even inleren.

FlowDesign wijzigde deze reactie 18-01-2018 07:52 (3%)

• PeterdeBruin
quote:
Krisp schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat je daar niet onderuit komt zonder dat je gaat detecteren of iemand slaapt (of niet). Om zoiets te doen, moet je hieraan denken. Dan nog heb je het probleem dat wanneer jouw vrouw slaapt en jij thuis bent, de verwarming alsnog uitstaat. :P Wellicht kan Tado IFTTT-regels toepassen per user, maar dat betwijfel ik.
Ik klaag niet dat ik iets aan moet passen, maar dat ik méérdere blokken moet aanpassen.
Al komt dat meer omdat de vroege start niet goed werkt, dan door de overshoot.
En ook doordat Tado maar 3 verschillende programma's kent, met een vaste indeling.

• PeterdeBruin
quote:
DeAllerlangste schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:57:
@tado Volgens mij hebben mijn knoppen nieuwe firmware gekregen (47.9). Kan je wellicht wat meer vertellen over de veranderingen?
quote:
tado schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:00:
Stability updates, incremental battery improvements.
De vroege start van de radiatorknop is in firmware 47.9 helaas niet of nauwelijks verbeterd.
Voor een opwarming van 3 graden startte hij bij mij ca 2 uur tevoren, en was in drie kwartier op temperatuur. Dus 5 kwartier te vroeg.
De vroege start van de kamerthermostaat daarentegen is meestal wat te laat.

• SvenVis
Om overshoot te voorkomen extra blok in schema geplaatst. Vanmorgen was het 15,5 graden. Er staat ingesteld dat het om 9:30 uur 18 graden moet zijn, en om 9:45 18,5. Nu is Tado aan het voorwarmen; Vroege start: verwarmen tot 18,5 om 9:45. Dan heb ik dus straks alsnog overshoot, want blok van 18 graden wordt genegeerd.

Iemand een oplossing hiervoor?

• bert74
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-06 12:28
quote:
SvenVis schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:11:
Om overshoot te voorkomen extra blok in schema geplaatst. Vanmorgen was het 15,5 graden. Er staat ingesteld dat het om 9:30 uur 18 graden moet zijn, en om 9:45 18,5. Nu is Tado aan het voorwarmen; Vroege start: verwarmen tot 18,5 om 9:45. Dan heb ik dus straks alsnog overshoot, want blok van 18 graden wordt genegeerd.

Blok van 15 minuten is misschien wat kort. Ik zou die 18,5 graden om 10:00 laten beginnen.

• MRE-Inc
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:48

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Ik heb nu een maand of 2,5 een Tado slimme thermostaat in gebruik. Hangt in de woonkamer vrij centraal. Mijn huis is uit 2006 en verder goed geisoleerd. Temperatuur komt zelfs 's nachts met deze lage temperaturen niet onder de 18 graden uit.

Toch vind ik het vreemd dat de gewenste temperatuur 's ochtends niet bereikt wordt.

Ik heb de volgende instelling in het slimme schema:

23:00 - 6:10 uur nacht 18 graden
6:10 uur ingestelde temperatuur op 21 graden.
Locatie gebaseerde instelling staat ook aan. Als beide iphones niet thuis zijn, schakelt de tado naar de zgn nacht stand van 18 graden.

Vroege start staat AAN.

Toch is de temperatuur om 6:10 uur bij lange na niet 21 graden. Dit schema heb ik nu al sinds het begin. Dacht dat de thermostaat nu wel een beetje uitgerekend had hoe laat hij dan moet beginnen met opwarmen. Ketel is een Vaillant VHR 28-22C welke op Open Therm staat ingesteld.

Temperatuur om 6:10 uur is: 19,4
Ketel begin met opwarmen om 4:39 uur.

Ik vind dat nog al een flink verschil. Met mijn oude Essent E-thermostaat icm dezelfde ketel op basis van AAN/UIT was het wel gewoon om 6:10 uur 21 graden. Aangezijn ik en mijn partner nog al slecht tegen kou kunnen, vinden wij het wel belangrijk dat het echt 21 graden is op de ingestelde tijd.

Wat kan er verbeterd worden / ingesteld worden om eea wel goed te krijgen ?

Edit: om 8:15 heeft de tado opgemerkt dat beide iphones niet thuis zijn en schakelt dus terug naar 18 graden. Dat is het groene gedeelte. Ga je dan kijken wat de temperatuur is op dat moment, dan is dat nog steeds geen 21 graden, maar slechts 19,7 !!! Zijn er nog dingen die we op onze ketel moeten in stellen ? Heb destijds alleen de ketel omgezet van AAN/UIT naar OpenTherm. Het komt de laatste tijd vaak voor dat mijn vriendin het te koud vindt en de temperatuur handmatig in gaat stellen waardoor het altijd 21 graden blijft tenzij de gebruiker zelf het weer aan past.

MRE-Inc wijzigde deze reactie 01-03-2018 11:41 (20%)

XBL: MRE Inc | PSN: MRE-Inc | Mixer: MRE-Inc

• Plompie
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17-06 08:34
quote:
MRE-Inc schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:35:
Ik heb nu een maand of 2,5 een Tado slimme thermostaat in gebruik. Hangt in de woonkamer vrij centraal. Mijn huis is uit 2006 en verder goed geisoleerd. Temperatuur komt zelfs 's nachts met deze lage temperaturen niet onder de 18 graden uit.

Toch vind ik het vreemd dat de gewenste temperatuur 's ochtends niet bereikt wordt.

Ik heb de volgende instelling in het slimme schema:

23:00 - 6:10 uur nacht 18 graden
6:10 uur ingestelde temperatuur op 21 graden.
Locatie gebaseerde instelling staat ook aan. Als beide iphones niet thuis zijn, schakelt de tado naar de zgn nacht stand van 18 graden.

Vroege start staat AAN.

Toch is de temperatuur om 6:10 uur bij lange na niet 21 graden. Dit schema heb ik nu al sinds het begin. Dacht dat de thermostaat nu wel een beetje uitgerekend had hoe laat hij dan moet beginnen met opwarmen. Ketel is een Vaillant VHR 28-22C welke op Open Therm staat ingesteld.

Temperatuur om 6:10 uur is: 19,4
Ketel begin met opwarmen om 4:39 uur.

Ik vind dat nog al een flink verschil. Met mijn oude Essent E-thermostaat icm dezelfde ketel op basis van AAN/UIT was het wel gewoon om 6:10 uur 21 graden. Aangezijn ik en mijn partner nog al slecht tegen kou kunnen, vinden wij het wel belangrijk dat het echt 21 graden is op de ingestelde tijd.

Wat kan er verbeterd worden / ingesteld worden om eea wel goed te krijgen ?

Edit: om 8:15 heeft de tado opgemerkt dat beide iphones niet thuis zijn en schakelt dus terug naar 18 graden. Dat is het groene gedeelte. Ga je dan kijken wat de temperatuur is op dat moment, dan is dat nog steeds geen 21 graden, maar slechts 19,7 !!! Zijn er nog dingen die we op onze ketel moeten in stellen ? Heb destijds alleen de ketel omgezet van AAN/UIT naar OpenTherm. Het komt de laatste tijd vaak voor dat mijn vriendin het te koud vindt en de temperatuur handmatig in gaat stellen waardoor het altijd 21 graden blijft tenzij de gebruiker zelf het weer aan past.

[afbeelding]
Same here. M'n oude Remeha Çelcia schatte dat een stuk beter in zonder buiten temperatuur. Ik denk dat Tado hier nog wel wat te schaven heeft aan het algoritme wat de starttijd uitrekent of wellicht is drie van die golfjes niet altijd 100% OpenTherm signaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 08-05 09:40
quote:
ariekan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:10:
Vanmorgen iets geks ontdekt. Ik werd vroeg wakker terwijl de cv ketel op ruststand (0) stond. Er was ook geen warmtevraag. De Tado app laat zien dat er juist wel warmtevraag is (1 streepje).

Op het ingevoerde tijdstip sloeg de ketel wel gewoon aan.

Iemand ervaring met deze situatie? Lijkt me vervelend dat ik de app dus niet helemaal kan vertrouwen..
De App is te vertrouwen. Echter, als je middels Open Therm de ketel modulerend aanstuurt dan werkt het volgens mij als volgt (iig bij mijn Atag i28C ketel):
1. Tado berekent een warmtevraag (tussen 0% en 100%) en stuurt deze warmtevraag naar de ketel.
2. De ketel berekent aan de hand van de warmtevraag een aanvoertemperatuur.

Bij een lage warmtevraag kan het voorkomen dat de door de ketel berekende aanvoertemperatuur 0*C is en dan slaat de ketel niet aan. Tado verhoogt dan na verloop van de tijd de warmtevraag omdat met de huidige warmtevraag de temperatuur niet stijgt (of juist daalt). Op een zeker moment zal de door de ketel berekende aanvoertemperatuur meer dan 0*C zijn, waarna de ketel begint met het cv-water verwarmen en rondpompen.

Het kan ook voorkomen dat de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan 0*C maar lager dan de retourtemperatuur op dat moment. Komt voor als Tado de warmtevraag verlaagt en de ketel daarop een nieuwe aanvoertemperatuur berekent die lager ligt als de aanvoertemperatuur van net daarvoor. De ketel blijft dan rondpompen aangezien de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan 0*C, maar gaat pas weer het CV-water verwarmen zodra de retourtemperatuur zodanig gezakt is dat het onder de berekende aanvoertemperatuur komt.

Zo werkt het in ieder geval bij mijn ketel. En het werkt prima zo om de temperatuur constant te houden in een kamer die al op temperatuur is. - Echter, ik denk bovenstaande (wel warmtevraag, echter berekende aanvoertemperatuur 0*C) de reden is dat vroege start vaak niet werkt. Tado wil dan te zuinig langzaam verwarmen en ondanks de warmtevraag slaat de ketel dan niet aan, simpelweg omdat de warmtevraag te laag is. In stapjes de warmtevraag verhogen als de temperatuur niet stijgt (of juist daalt) doet Tado misschien niet bij vroege start @tado?

Ik heb ook net de volgende post gevonden:
KapiteinRoel in "Tado Smart Thermostat Topic"
quote:
Het blijkt dat de tado niet zoals gebruikelijk een aanvoertemperatuur aan de ketel vraagt (opentherm control setpoint), maar het ketelvermogen direct aanpast (opentherm maximum relative modulation level).

De tado stuurt dan een setting van 0-100%. Bij 0% gaat de ketel op zijn laagste stand branden. Bij 100% op het maximaal ingestelde CV vermogen.

Met deze informatie is de overshoot verklaarbaar geworden.

De laagste stand is voor elk merk en type ketel anders, dus zal vaak een handmatige aanpassing gedaan moeten worden.
@tado is dit nog steeds het geval? 'opentherm maximum relative modulation level' ipv 'opentherm control setpoint'?

dabachata wijzigde deze reactie 05-03-2018 10:28 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
dabachata schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:12:
[...]

De App is te vertrouwen. Echter, als je middels Open Therm de ketel modulerend aanstuurt dan werkt het volgens mij als volgt (iig bij mijn Atag i28C ketel):
1. Tado berekent een warmtevraag (tussen 0% en 100%) en stuurt deze warmtevraag naar de ketel.
2. De ketel berekent aan de hand van de warmtevraag een aanvoertemperatuur.

Bij een lage warmtevraag kan het voorkomen dat de door de ketel berekende aanvoertemperatuur 0*C is en dan slaat de ketel niet aan. Tado verhoogt dan na verloop van de tijd de warmtevraag omdat met de huidige warmtevraag de temperatuur niet stijgt (of juist daalt). Op een zeker moment zal de door de ketel berekende aanvoertemperatuur meer dan 0*C zijn, waarna de ketel begint met het cv-water verwarmen en rondpompen.

Het kan ook voorkomen dat de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan 0*C maar lager dan de retourtemperatuur op dat moment. Komt voor als Tado de warmtevraag verlaagt en de ketel daarop een nieuwe aanvoertemperatuur berekent die lager ligt als de aanvoertemperatuur van net daarvoor. De ketel blijft dan rondpompen aangezien de berekende aanvoertemperatuur hoger is dan 0*C, maar gaat pas weer het CV-water verwarmen zodra de retourtemperatuur zodanig gezakt is dat het onder de berekende aanvoertemperatuur komt.

Zo werkt het in ieder geval bij mijn ketel. En het werkt prima zo om de temperatuur constant te houden in een kamer die al op temperatuur is. - Echter, ik denk bovenstaande (wel warmtevraag, echter berekende aanvoertemperatuur 0*C) de reden is dat vroege start vaak niet werkt. Tado wil dan te zuinig langzaam verwarmen en ondanks de warmtevraag slaat de ketel dan niet aan, simpelweg omdat de warmtevraag te laag is. In stapjes de warmtevraag verhogen als de temperatuur niet stijgt (of juist daalt) doet Tado misschien niet bij vroege start @tado?
Opwarmen tijdens vroege start werkt gelijk aan opwarmen tijdens de normale opwarmingsfase.

• SvenVis
quote:
tado schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:13:
[...]

Opwarmen tijdens vroege start werkt gelijk aan opwarmen tijdens de normale opwarmingsfase.
Is het niet zuiniger bij vroege start in plaats van bijvoorbeeld 1,5 uur voor doeltemperatuur nog een uur eerder te starten en met lage temperatuur heel langzaam op te warmen?

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06:03
@tado, als na verwarmen met vroege start ingeschakeld blijkt dat de woning ruim een uur te vroeg op temperatuur is, zal de tado de volgende keer hier rekening mee houden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterdeBruin
quote:
GVR schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 07:19:
@tado, als na verwarmen met vroege start ingeschakeld blijkt dat de woning ruim een uur te vroeg op temperatuur is, zal de tado de volgende keer hier rekening mee houden?
Ja, de bedoeling is dat Tado daarvan leert.
Voor zones met wandthermostaat werkt dat ook wel behoorlijk goed; hij is eerder wat te laat dan te vroeg.
Voor zones met radiatorthermostaat op dit moment (firmwareversie 47.9) nog helemaal niet; hij blijft véél te vroeg starten.

(Één van mijn radiatorknoppen zit nu op firmware 49.3, maar die zit in een zone met wandthermostaat.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterdeBruin
quote:
SvenVis schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:11:

De overshoot is bij mij door de servicedesk verholpen, door de PID-parameters aan te passen. Hij doet het nu uitstekend, wat dit betreft.

Blijf het slecht vinden dat dat niet vanzelf gaat.
De meeste gebruikers met last van overshoot zullen geen flauw idee hebben dat zo'n aanpassing mogelijk is.

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 12-03-2018 13:53 (3%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PeterdeBruin
De 'vroege start' van de radiatorknop is met firmware 49.3 nog steeds compleet waardeloos.
Woensdag geprobeerd en vandaag opnieuw.
  • Om op te warmen van 14.9° naar 18° om 07:00, startte hij om 04:53 met 3 vlammetjes te branden, waarmee de 18° om 05:41 al gehaald was, 5 kwartier te vroeg dus..
  • Om vervolgens om 08:15 de 19° te halen was hij weer veel te laat; 19° was het pas om 08:40, 2 kwartier te laat.
Een jaar geleden hebben we op dit forum hier ook al over gesproken, en het is nog helemaal niets verbeterd. Waarom kan vroege start op de radiatorthermostaat niet gewoon even redelijk goed werken als op de kamerthermostaat?

Nu maar weer een programma inschakelen waarin de doeltemperatuur zonder vroege start in stapjes omhoog gaat, maar omdat we op wisselende tijden opstaan is dat veel minder praktisch dan wanneer vroege start goed zou werken.

De vroege start van de kamerthermostaat noem ik ook nog niet echt goed, omdat ie:
  • Tijdens het opwarmen het stookvermogen niet aanpast als het opwarmen sneller of langzamer gaat dan verwacht
  • Bij een behoorlijk temperatuurverschil begint op volle kracht te stoken terwijl het ook geleidelijker zou kunnen. Dat zou zuiniger zijn en bovendien minder getik 's nachts in de leidingen geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
Ik zou wel willen weten waarom Tado de 'vroege start' niet voor elkaar krijgt.
In de afgelopen koude periode was het lastig om in te schatten hoe vroeg ik ruimtes moest gaan verwarmen. Een goed werkende 'vroege start' is dan een uitkomst. Mijn vorige thermostaat (Thermosmart) deed dit een paar jaar geleden al goed. Ik ben echter overgestapt op Tado vanwege de zoneregeling. Tado stelde dat 'vroege start' ook met Tado gerealiseerd kon worden. Nou nee dus. En geen verklaring waarom deze mogelijkheid niet verbeterd of alsnog geïmplementeerd wordt. Ik overweeg Tado te vervangen.
quote:
PeterdeBruin schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:09:
De 'vroege start' van de radiatorknop is met firmware 49.3 nog steeds compleet waardeloos.
Woensdag geprobeerd en vandaag opnieuw.
  • Om op te warmen van 14.9° naar 18° om 07:00, startte hij om 04:53 met 3 vlammetjes te branden, waarmee de 18° om 05:41 al gehaald was, 5 kwartier te vroeg dus..
  • Om vervolgens om 08:15 de 19° te halen was hij weer veel te laat; 19° was het pas om 08:40, 2 kwartier te laat.
Een jaar geleden hebben we op dit forum hier ook al over gesproken, en het is nog helemaal niets verbeterd. Waarom kan vroege start op de radiatorthermostaat niet gewoon even redelijk goed werken als op de kamerthermostaat?

Nu maar weer een programma inschakelen waarin de doeltemperatuur zonder vroege start in stapjes omhoog gaat, maar omdat we op wisselende tijden opstaan is dat veel minder praktisch dan wanneer vroege start goed zou werken.

De vroege start van de kamerthermostaat noem ik ook nog niet echt goed, omdat ie:
  • Tijdens het opwarmen het stookvermogen niet aanpast als het opwarmen sneller of langzamer gaat dan verwacht
  • Bij een behoorlijk temperatuurverschil begint op volle kracht te stoken terwijl het ook geleidelijker zou kunnen. Dat zou zuiniger zijn en bovendien minder getik 's nachts in de leidingen geven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterdeBruin
quote:
HGBMason schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:48:
Ik zou wel willen weten waarom Tado de 'vroege start' niet voor elkaar krijgt.
In de afgelopen koude periode was het lastig om in te schatten hoe vroeg ik ruimtes moest gaan verwarmen. Een goed werkende 'vroege start' is dan een uitkomst. Mijn vorige thermostaat (Thermosmart) deed dit een paar jaar geleden al goed. Ik ben echter overgestapt op Tado vanwege de zoneregeling. Tado stelde dat 'vroege start' ook met Tado gerealiseerd kon worden. Nou nee dus. En geen verklaring waarom deze mogelijkheid niet verbeterd of alsnog geïmplementeerd wordt. Ik overweeg Tado te vervangen.

[...]
Ik herinner me dat Tado vorig jaar schreef dat " 'vroege start' helemaal niet zo belangrijk is". Tsja.
Ik zie het ook niet meer op de website staan.
M.i. zou 'vroege start' samen met de locatie-aansturing en de mooie vormgeving juist een van de punten kunnen zijn waarmee Tado zich van andere slimme thermostaten onderscheidt.

• HGBMason
  • Niet online
'Vroege start' wordt op de Tado-website uitgebreid besproken. Het slecht of geheel niet functioneren ervan wordt niet vermeld .......
https://support.tado.com/...me-schema-ingestelde-tijd-
quote:
PeterdeBruin schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:00:
[...]

Ik herinner me dat Tado vorig jaar schreef dat " 'vroege start' helemaal niet zo belangrijk is". Tsja.
Ik zie het ook niet meer op de website staan.
M.i. zou 'vroege start' samen met de locatie-aansturing en de mooie vormgeving juist een van de punten kunnen zijn waarmee Tado zich van andere slimme thermostaten onderscheidt.
Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True