Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
meesje schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:51:
[...]

Helemaal mee eens hoor, zeker als het inhoudelijk gaat over de Lyric T6. M.i. mogen toekomstige gebruikers (die een nieuwe thermostaat overwegen en dat kenbaar hebben gemaakt in dit topic) wel gewezen worden op de alternatieven.

In mijn opmerking gebruik ik het woord 'waarschijnlijk'. Dus een definitieve keuze is er nog niet gemaakt. Nu voelt je opmerking wel een beetje aan als van 'te veel de naam van de concurrent noemen' en niet te negatief te wezen.

Wat betreft het niet (meer) goed moduleren, dat is iets wat door @PeterdeBruin in dit topic al een paar keer is aangegeven. Gezien zijn kennis, zie ik hem wel als een begrip op dit gebeid en als hij uit analyses constateert dat Tado sinds de laatste firmware minder goed moduleert, neem ik dat zeker als waarheid aan.
Mijn excuses, maar in uw vorige post gaf u dit aan "Ik heb nu definitief besloten om te gaan voor een Lyric T6."

@PeterdeBruin heeft volgens mij aangegeven dat er nog altijd ruimte is voor verbetering (zeker met tragere vloerverwarmingssystemen), maar ik kan zeggen dat onze thermostaat nu objectief beter zal moduleren voor het gros van de situaties als we vergelijken met winter 2016/2017.

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18:31
Er wordt hier wel heel krampachtig gedaan over de locatie van die bridge zeg. De mijne ligt gewoon in de meterkast, naast mijn modem en op de firewall.

Honda VFR 800 te koop

quote:
lolgast schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:14:
Er wordt hier wel heel krampachtig gedaan over de locatie van die bridge zeg. De mijne ligt gewoon in de meterkast, naast mijn modem en op de firewall.
[afbeelding]
En dat gaat in veel situaties goed (vandaar ook de korte meegeleverde LAN-kabel).

Zodra mensen storingen hebben zouden ideaal gezien alle tado producten verplaatsen, maar omdat de Slimme Radiatorknoppen niet echt te verplaatsen zijn is het alleen mogelijk om de bridge te verplaatsen om te zorgen dat de verbinding tussen bridge en Slimme Radiatorknop stabieler zal zijn.

• lolgast
quote:
maar omdat de Slimme Radiatorknoppen niet echt te verplaatsen zijn
Ja dat is ook zo natuurlijk :+

Honda VFR 800 te koop

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

quote:
Kolb schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:45:
Op mijn vriendin haar iPhone, correct ingesteld, werkt de geo-locatie niet altijd. Ze moet dan de app openen voordat Tado door heeft dat ze eigenlijk al thuis is.
Mijn vriendin heeft dat af en toe ook op haar iPhone, maar eigenlijk alleen nadat ze weer updates geïnstalleerd heeft voor de Tado app via de appstore. Dan komt er ook zo'n blauw bolletje voor de app te staan. Als ze hem daarna weer opstart gaat het gewoon goed.

BastiaanN

• swarm01
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:19
In onze situatie ligt de bridge in het TV meubel achter een switch en dat gaat ook prima. Ik maakte mij eerst zorgen over het bereik van de bridge daar de knoppen niet op dezelfde vloer zitten en het huis bestaat uit betonnen vloeren. Maar tot op heden alleen maar positieve ervaringen met de Tado thermostaat en knoppen!

• jphermans
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-05 20:19
Vandaag van 2 knoppen de batterijen vervangen omdat deze al 2 weken geleden een melding gekregen had. Heb er nieuwe gekocht gisteren maar zie ze nog steeds in de app als zijnde bijna leeg. Kan dit verholpen worden ? Heb ook de correcte (LR6) ingestoken.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:10

Sabbi

je denkt aan mij.

@meesje
Bij mij moduleert de Tado netjes, ik zie niet dat er voluit gestookt wordt als het setpoint al bereikt is. Volgens mij wordt het drie-vlammetje-teken in de app al bij iets van 70% stoken getoond, dat betekent dus niet altijd voluit stoken. In de API is dat beter te zien. Overshoot meestal maximaal iets van 0.3 graden, als ik de houtkachel stook 3.0 :P

De Lyric T6 heeft trouwens een veel beperkter schema/programma-functie dan Tado als je geofencing gebruikt, wel iets om rekening mee te houden.
quote:
Sabbi schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:29:
@meesje
Bij mij moduleert de Tado netjes, ik zie niet dat er voluit gestookt wordt als het setpoint al bereikt is. Volgens mij wordt het drie-vlammetje-teken in de app al bij iets van 70% stoken getoond, dat betekent dus niet altijd voluit stoken. In de API is dat beter te zien. Overshoot meestal maximaal iets van 0.3 graden, als ik de houtkachel stook 3.0 :P

De Lyric T6 heeft trouwens een veel beperkter schema/programma-functie dan Tado als je geofencing gebruikt, wel iets om rekening mee te houden.
Goed om te horen. Twijfel, twijfel....

• dabachata
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 10-04 00:45
quote:
tado schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:39:
Over het algemeen heeft de update van een paar maanden geleden gezorgd dat tado juist veel beter moduleert via het OpenTherm protocol en dat zal zeker ook terug te zien zijn in het gasverbruik. Natuurlijk zijn er uitzonderlijke situaties, en het staat die mensen vrij om onze klantendienst te contacteren.
Dat is niet de ervaring van de meeste gebruikers van dit forum volgens mij. Er wordt vaak gesproken over een overshoot. Soms (vooral in combinatie met vloerverwarming) voor sommige Tado gebruikers een reden om de oude 'domme' thermostaat weer te gaan gebruiken of een thermostaat van een concurrent aan te schaffen. Dat lijkt me toch geen ideale situatie ...

Om inzichtelijk te maken bij welke gebruikers dit probleem speelt, hoe vaak, in welke mate en met welke setup, heb ik het volgende topic aangemaakt.Ervaar jij als gebruiker een overshoot, plaats dan je screenshots ervan in het topic als reactie, en omschrijf zo mogelijk ook of er wel of geen sprake is van vloerverwarming, en of er in de betreffende zone enkel een muurthermostaat zit, enkel slimme radiatorknoppen of combi muurthermostaat + slimme radiatorknoppen.

Hopelijk wordt de problematiek zodoende voor zoveel mogelijk mensen inzichtelijk.

@PeterdeBruin @FrenzyFreak @SvenVis @FlowDesign @t.oswald @Ruben E @LtGruber @Rubbie @KapiteinRoel @Marc O. @BB-One @menaze @MrBarBarian @Raymond P @BastiaanN @Greetoz @Flash3d @Daddo @Montoya200x @Gecko123 @Martijn02 @Pabz @Chahid1985 @KhaZ @jocmeh @2d0

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20:00
@dabachata Tado is de deur uit bij mij.
Mijn eigen geprutsel heeft momenteel overshoots van maximaal 0.2 graden.

- knip -

quote:
Raymond P schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:04:
@dabachata Tado is de deur uit bij mij.
Mijn eigen geprutsel heeft momenteel overshoots van maximaal 0.2 graden.
Hoe ziet dit ‘geprutsel’ er uit?
quote:
dabachata schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 01:15:
[...]

Dat is niet de ervaring van de meeste gebruikers van dit forum volgens mij. Er wordt vaak gesproken over een overshoot. Soms (vooral in combinatie met vloerverwarming) voor sommige Tado gebruikers een reden om de oude 'domme' thermostaat weer te gaan gebruiken of een thermostaat van een concurrent aan te schaffen. Dat lijkt me toch geen ideale situatie ...

Om inzichtelijk te maken bij welke gebruikers dit probleem speelt, hoe vaak, in welke mate en met welke setup, heb ik het volgende topic aangemaakt.Ervaar jij als gebruiker een overshoot, plaats dan je screenshots ervan in het topic als reactie, en omschrijf zo mogelijk ook of er wel of geen sprake is van vloerverwarming, en of er in de betreffende zone enkel een muurthermostaat zit, enkel slimme radiatorknoppen of combi muurthermostaat + slimme radiatorknoppen.

Hopelijk wordt de problematiek zodoende voor zoveel mogelijk mensen inzichtelijk.

@PeterdeBruin @FrenzyFreak @SvenVis @FlowDesign @t.oswald @Ruben E @LtGruber @Rubbie @KapiteinRoel @Marc O. @BB-One @menaze @MrBarBarian @Raymond P @BastiaanN @Greetoz @Flash3d @Daddo @Montoya200x @Gecko123 @Martijn02 @Pabz @Chahid1985 @KhaZ @jocmeh @2d0
Ik denk niet dat er een apart topic voor nodig is. Ik zou aanraden dat mensen die last hebben van grote overshoots contact opnemen via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Vermeld in ieder geval:
Exacte tijdstip en datum
Naam van de zone

Bedenk ook goed dat de grafieken van de app een adaptieve schaalverdeling hebben, zo lijken kleine overshoots soms heel groot omdat de hele grafiek maar 2 graden heeft zitten tussen de laagste en hoogste temperatuur.

En voor u contact met ons opneemt, probeer zelf de maximale keteltempertuur iets lager te zetten, het verschil tussen de hoogst ingestelde temperatuur en "nachtverlaging" kleiner te maken en de temperatuur van de vloerverwarming zelf (vaak een soort radiatorknop) lager te zetten.

• BastiaanN
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

quote:
[...]

Dat is niet de ervaring van de meeste gebruikers van dit forum volgens mij. Er wordt vaak gesproken over een overshoot.
Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met het Tado systeem. In mijn woonkamer zijn de overshoots in mijn geval beperkt tot 0,5c hetgeen ik nog wel acceptabel vind (hier zitten twee radiatoren met slimme knoppen en de slimme thermostaat). Maar in de badkamer en de computerkamer is de overshoot eigenlijk bijna altijd meer dan 1c, dat is vooral in de computerkamer vervelend. De laatste twee zones worden uitsluitend handmatig bediend middels een slimme radiatorknop.

Plaatjes:
https://tweakers.net/ext/f/A7MEjXo9bL0FfKTauRvDQmiP/small.pnghttps://tweakers.net/ext/f/WpEQ5nqdIHAoRdxboIEDl67J/small.pnghttps://tweakers.net/ext/f/WW4sWitHalqPssUMCUkWt7FW/small.png

BastiaanN

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Nu online
quote:
[...]

Ik moet bekennen dat, als ik zo een paar dagen terugkijk, ik nu minder last heb van overshoots. Dat kan te maken hebben dat ik al enige tijd ben overgestapt van aan/uit naar OpenTherm communicatie of dat ik mijn dagprogramma in veel kleinere stappen heb opgebouwd. Daarnaast gebruik ik op koude dagen/avonden ernaast de houthaard waardoor ik tado het niet kwalijk kan nemen als die een enkele keer fout anticipeert.

@tado Waar tado wel zou kunnen verbeteren wellicht om meer begrip te krijgen is door meer inzicht te geven in wat de regeling aan het doen is. Bijvoorbeeld een pagina in de app met informatie over wat de regeling doet en waar de regeling naar toe aan het sturen is, waarop deze anticipeert, welk programma deze aan het volgen is, etc. Of een informatiepagina waarin tips staan als men problemen of overshoots heeft.

• lolgast
Ik vind de overshoots ook wel meevallen hoor. Hier een grafiekje van mijn vorige week. Bij mij staat de temperatuur ingesteld op 19,8 graden.

De overshoot naar 20,6 is best hoog, maar min of meer verklaarbaar. Was op vrijdagavond waarbij ik bijzonder vaak langs de thermostaat naar de bovenverdieping moest. Ik vermoed dat mijn lichaamswarmte de meting enigszins verpest heeft. Ik zie in ieder geval wel dat de Tado goed gereageerd heeft door de ketelvraag te beperken.

lolgast wijzigde deze reactie 07-02-2018 10:12 (17%)

Honda VFR 800 te koop

• Raymond P
  • Laatst online: 20:00
quote:
meesje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:09:
[...]

Hoe ziet dit ‘geprutsel’ er uit?
Offtopic:

Meerdere ESP8266-jes met verschillende temperatuursensoren (dht12, ds18b20, bme280, ben er nog niet uit welke ik nu ideaal vind).
Een server waar ik weerdata ophaal om buitentemperatuur, windrichting, windkracht, zonnekracht en isolatiewaarde mee te nemen in een formule om een heatwindow te bepalen.
Een bordje dat de cv aan/uit commando geeft (dus nog geen modulatie).

Mijn doel is om er uiteindelijk 1 (modulerende) unit van te maken maar sinds het comfortabel genoeg werkt heb ik er eigenlijk niet meer aangezeten.
Ik verwacht dat ik in de lente er weer aan mag gaan knutselen als natuurlijke verwarming (door zon) wat meer een factor gaat spelen.
Stiekem hoop ik ook dat in de tussentijd iemand een goede thermostaat op de markt brengt.

Ik ben van Tado afgestapt omdat het gekozen pad (meer hardware) niet overeen kwam met wat volgens mij nodig was/is (meer software).

- knip -

• lubbertkramer
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19:34
quote:
ppstuut01 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:44:
nou toch nog een monteur geweest en de tado retour winkel werkte dus niet met een hr eco 36 intergas ... heel erg vaag omdat ik hem op een andere bijna zelfde ketel heb gezien alleen was dat een hr eco XX geen 36 maar dacht 26 of 28 ofzo maar helaas , maar ik had gelukkig een slimme monteur die een nest er op zetten en me heeft geholpen met een homebridge acc. toevoegen en nu heb ik toch een homekit thermostaat oh en een circle 2 logitech gekocht voor buiten tot nu toe 1 woord geweldig zal binnenkort wel even review plaatsen! bedankt voor de hulp
@tado Kunnen jullie aangeven wat de problemen zijn met Intergas van wat ik hierboven lees. Wij willen ook tweemaal een Tado aanschaffen (twee zones vloerverwarming met elk een eigen thermostaat) en hebben een Intergas HRE 36/30A ketel

quote:
lubbertkramer schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:19:
[...]

@tado Kunnen jullie aangeven wat de problemen zijn met Intergas van wat ik hierboven lees. Wij willen ook tweemaal een Tado aanschaffen (twee zones vloerverwarming met elk een eigen thermostaat) en hebben een Intergas HRE 36/30A ketel

[afbeelding]
Wij hebben over het algemeen helemaal geen problemen met Intergas. Ik verwacht dat de persoon in de quote tado helaas verkeerd had aangesloten op de ketel. Voor zover ik weet zijn we geschikt met alle Intergas ketels van NL, zowel via OpenTherm als aan/uit sturing.
Als er 2 zones zijn met elk hun eigen thermostaat moet ik weten welke thermostaten er normaal gezien meegeleverd zullen worden. Stuur me anders een DM.

tado wijzigde deze reactie 07-02-2018 12:06 (10%)

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 07:18
quote:
[...]

Ik heb geen last overovershoots meer. Algemeen ben ik tevreden over Tado, aangezien het naar behoren werkt.

Wel heb ik de temperatuur met een volle graad naar benede gecorrigeerd. Ik heb het idee dat hiermee mijn overshoots ook verdwenen zijn.

iRacing Profiel

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:52

Martijn02

/* No Comment */

Ook ik heb nauwelijks last van overshoots. Als ik de temperatuur op 20 graden instel gaat hij meestal niet verder dan 20.2, een enkele keer tikt hij voor enkele minuten 20.3 aan, maar dat is het dan wel.

http://martijn.vanzal.com/files/tweakers/tado.jpg?1

• dabachata
quote:
Martijn02 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:49:
Ook ik heb nauwelijks last van overshoots. Als ik de temperatuur op 20 graden instel gaat hij meestal niet verder dan 20.2, een enkele keer tikt hij voor enkele minuten 20.3 aan, maar dat is het dan wel.

[afbeelding]
Wat is je opstelling hierbij? Enkel muurthermostaat? Hoeveel radiatoren (of convectoren), helemaal opengedraaid? Wat is de ingestelde aanvoertemperatuur?
Het lijkt er op dat je woonkamer makkelijk opwarmt en ook goed geïsoleerd is. Toen de ketel om 6:00 begon met verwarmen was het in de woonkamer blijkbaar nog 18,3*C ofzo. Dus hoefde maar 1,7*C bij te verwarmen om op 20*C te komen. 0,3*C overshoot bij te overbruggen temperatuursverschil van 1,7*C.

Uitgaande van bovenstaande 1,7*C/0,3*C:
In een oud slecht geïsoleerd huis met radiatorvermogen dat niet al te ruim is voor inhoud kamer zien we dan waarschijnlijk het volgende. Temperatuur woonkamer na minimaal 8 uur niet verwarmd te hebben is dan bijvoorbeeld 15*C. Om de ruimte goed op te kunnen warmen is toch minimaal een aanvoertemperatuur van 60*C nodig. Om woonkamer naar 20*C te verwarmen is er dan sprake van temperatuursverschil van +/- 3x1,7*C = 5,1*C. Vermenigvuldigen we de overshoot dan ook met 3 dan komen we uit op 0,9*C, bijna 1*C dus, een getal dat veel mensen noemen als ze spreken over de door hun ervaren overshoot.
Bij hogere aanvoertemperatuur waarschijnlijk ook een percentueel gezien hogere overshoot, en bij nogal traag reagerende vloerverwarming, verklaart dan ook het getal van +/- 1,5*C dat sommige gebruikers hier in het forum hebben genoemd.

Voor mij blijft de vraag aan @tado, waarom blijft de thermostaat nog steeds een hele hoge warmtevraag sturen naar de ketel als de ingestelde temperatuur al bijna is bereikt? Dát veroorzaakt de overshoot, enkel dat. Eenmaal op temperatuur werkt de modulatie bij iedereen prima. Het lijkt me toch gemakkelijk in te zien, gemakkelijk toe te geven en gemakkelijk op te lossen ...

Een kleine kamer verwarmen met hoge aanvoertemperatuur (toch echt nodig in sommige gebruikers-situaties) met als thermostaat een slimme knop geeft dus ook een flinke overshoot uitgaande van de reacties van andere gebruikers.
Als zo'n grote overshoot vaak voorkomt zou zo'n slimme knop toch slim genoeg moeten zijn om dit in te zien en al eerder beginnen met de aanvoer meer dicht te knijpen danwel de warmtevraag te verlagen, zodat er van een grote overshoot geen sprake is?

Als gebruikers het zelf kunnen oplossen door via een vast schema eerst tot bijvoorbeeld 19*C te verwarmen voor gedurende een half uur, met een overshoot naar 20*C en vervolgens een stapje omhoog gaan naar 20*C waarbij Tado perfect moduleert om de kamer op 20*C te houden, dan kan dat toch ook door Tado zelf in het algoritme ingebouwd worden. Resulteert in héél veel extra ruim tevreden gebruikers..

• dabachata
quote:
tado schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:11:
[...]
En voor u contact met ons opneemt, probeer zelf de maximale keteltempertuur iets lager te zetten, het verschil tussen de hoogst ingestelde temperatuur en "nachtverlaging" kleiner te maken [...]
Maximale keteltempertuur: Mij werd meegedeeld via support dat in mijn situatie maximale aanvoertemperatuur enkel is aan te passen door contact op te nemen met support. Heb gevraagd of dit direct via de ketel kon, maar bij mijn ketel (Atag i28C) blijkbaar dus niet :/

Nachtverlaging; Nachtverlaging warmer zetten is niet voor iedereen weggelegd. In een slecht geïsoleerd huis ga je dan stoken voor de mussen. In mijn situatie woonkamer 's nachts afgekoeld tot 15*C.
Of moet ik dan een temperatuur van 17*C of 18*C gaan instellen voor als ik woonkamer wil verwarmen, om een te grote overshoot te voorkomen? 8)7

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19:49
Heb zelf ook nauwelijks last meer van overshoots.

Echter: Ik heb wel de indruk dat de temperatuur die Tado weergeeft niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid. Ik heb een losse temperatuurmeter vlak naast de Tado thermostaat hangen, en die geeft vaak een significant lagere temperatuur aan. Met name op momenten dat Tado de kamer aan het verwarmen is lijkt het of de werkelijke temperatuur (die de andere sensor meet; ik noem dat maar even de werkelijke temperatuur) láger is dan de temperatuur volgens Tado. Dat verschil neemt na verloop van tijd af tot nihil, dus ik ben van mening dat ik de correctiewaarde van Tado niet hoef aan te passen.

Overigens leidt dit ertoe dat ik de temperatuur regelmatig handmatig tijdelijk hoger moet instellen, zodat de ruimte sneller opwarmt tot de gewenste temperatuur.

• Rubbie
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 03-04 21:16
quote:
dabachata schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:28:
[...]

Wat is je opstelling hierbij? Enkel muurthermostaat? Hoeveel radiatoren (of convectoren), helemaal opengedraaid? Wat is de ingestelde aanvoertemperatuur?
Het lijkt er op dat je woonkamer makkelijk opwarmt en ook goed geïsoleerd is. Toen de ketel om 6:00 begon met verwarmen was het in de woonkamer blijkbaar nog 18,3*C ofzo. Dus hoefde maar 1,7*C bij te verwarmen om op 20*C te komen. 0,3*C overshoot bij te overbruggen temperatuursverschil van 1,7*C.

In een oud slecht geïsoleerd huis met radiatorvermogen dat niet al te ruim is voor inhoud kamer zien we dan waarschijnlijk het volgende. Temperatuur woonkamer na minimaal 8 uur niet verwarmd te hebben is dan bijvoorbeeld 15*C. Om de ruimte goed op te kunnen warmen is toch minimaal een aanvoertemperatuur van 60*C nodig. Om woonkamer naar 20*C te verwarmen is er dan sprake van temperatuursverschil van +/- 3x1,7*C = 5,1*C. Vermenigvuldigen we de overshoot dan ook met 3 dan komen we uit op 0,9*C, bijna 1*C dus, een getal dat veel mensen noemen als ze spreken over de door hun ervaren overshoot.
Bij hogere aanvoertemperatuur waarschijnlijk ook een percentueel gezien hogere overshoot, en bij nogal traag reagerende vloerverwarming, verklaart dan ook het getal van +/- 1,5*C dat sommige gebruikers hier in het forum hebben genoemd.

Voor mij blijft de vraag aan @tado, waarom blijft de thermostaat nog steeds een hele hoge warmtevraag sturen naar de ketel als de ingestelde temperatuur al bijna is bereikt? Dát veroorzaakt de overshoot, enkel dat. Eenmaal op temperatuur werkt de modulatie bij iedereen prima. Het lijkt me toch gemakkelijk in te zien, gemakkelijk toe te geven en gemakkelijk op te lossen ...

Een kleine kamer verwarmen met hoge aanvoertemperatuur (toch echt nodig in sommige gebruikers-situaties) met als thermostaat een slimme knop geeft dus ook een flinke overshoot uitgaande van de reacties van andere gebruikers.
Als zo'n grote overshoot vaak voorkomt zou zo'n slimme knop toch slim genoeg moeten zijn om dit in te zien en al eerder beginnen met de aanvoer meer dicht te knijpen danwel de warmtevraag te verlagen, zodat er van een grote overshoot geen sprake is?

Als gebruikers het zelf kunnen oplossen door via een vast schema eerst tot bijvoorbeeld 19*C te verwarmen voor gedurende een half uur, met een overshoot naar 20*C en vervolgens een stapje omhoog gaan naar 20*C waarbij Tado perfect moduleert om de kamer op 20*C te houden, dan kan dat toch ook door Tado zelf in het algoritme ingebouwd worden. Resulteert in héél veel extra ruim tevreden gebruikers..
Precies dat, helpdesk reageert met ‘we kunnen waarschijnlijk weinig voor je doen’ waarbij ze wel wat aanpassen maar je uiteindelijk geadviseerd wordt de watertemperatuur te verlagen, maar dat betekend dat het met dit soort koude dagen extra lang duurt voordat het op temperatuur is.

Vanochtend weer 1 graad overshoot en inderdaad vanaf relatief lage temperatuur. Hij blijft gewoon veel te lang aanjagen inderdaad nadat de temperatuur al is bereikt..

Het schema is trouwens om 7.15 uur 20.5 graden en om 9.15 uur 21.8 graden. Beiden worden dus door de early start ook niet gehaald, wat mede het gevolg is van het verlagen van de watertemperatuur naar 55 graden.

• D34F
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:45
Ik heb een Atag E-SHR24T ketel met een Atag Brain en kon het installatieproces van de Tado thermostaat niet afronden omdat support eerst compatibiliteit moest controleren. Inmiddels bericht gekregen dat dit niet het geval is en ik nu ook nog een Tado Extension Kit nodig heb. Tado is op dit moment niet telefonisch bereikbaar, maar wellicht dat iemand hier kan verifiëren of het inderdaad niet mogelijk is om de Tado thermostaat met mijn combinatie aan te sluiten (zonder de Tado Extension Kit)?
@dabachata Volgens mij had je nog geen ‘reclame’ gemaakt voor je Tado overshoot topic. Wellicht wel handig om de mede-tweakers hierop te attenderen?
Hoi Tado ook bij mij weer een overshoot. Screenshots.

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17:08
Vanochtend wakker met Ziggo storing.
Huis was berekoud.
Temperatuur stond op de thermostaat om 8:00 uur ingesteld op 15 graden (ingestelde nachttemperatuur) terwijl de schema ingestelde temperatuur om 7:00 19,5 graden was met locatiegebaseerde controle.
Uitermate vervelend want het lijkt nu dus of de Tado niet schakelt naar de op het schema ingestelde temperatuur als de internet verbinding down is.
Dat vind ik heel vervelend
quote:
TWyk schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:57:
Huis was berekoud.
Temperatuur stond op de thermostaat om 8:00 uur ingesteld op 15 graden (ingestelde nachttemperatuur) terwijl de schema ingestelde temperatuur om 7:00 19,5 graden was met locatiegebaseerde controle.
Uitermate vervelend want het lijkt nu dus of de Tado niet schakelt naar de op het schema ingestelde temperatuur als de internet verbinding down is.
Daar valt helaas niks aan te doen. De Tado is redelijk afhankelijk van een internetverbinding. Dat heeft b.v. een Honeywell Lyric T6 niet; deze blijft dan gewoon werken als een ouderwetse (programmeerbare) thermostaat. De Tado kun je gelukkig wel manueel bedienen, maar bij deze koude temperatuur kan het bij een modulerende ketel wel weer vrij lang duren voordat ie op de gewenste temp staat. Bij een aan/uit heb je daar minder last van.
In welk topic precies weet ik niet meer (homekit of deze) heb ik de afhankelijkheid van internet als negatief punt benoemd voor de Tado. Daarop kreeg ik reacties van in de trant als ‘hoe vaak komt dat nu voor’, etc. Dat is natuurlijk een terecht punt, maar als je internet er uit ligt, is het wel verdomde vervelend. Afgelopen november heb ik zelf vier (!) zonder internet gezeten. Dat lag niet aan mij, maar was een storing bij Ziggo.

• BastiaanN
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

quote:
Huis was berekoud.
Klopt. Je zou evt. kunnen overwegen om je hele schema over te zetten naar Homekit, dan heb je dat probleem dus niet meer omdat homekit lokaal via de bridge gaat. Maar inderdaad wel een design flater, dat doen concurrenten van @tado toch beter.

BastiaanN

quote:
D34F schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:20:
Ik heb een Atag E-SHR24T ketel met een Atag Brain en kon het installatieproces van de Tado thermostaat niet afronden omdat support eerst compatibiliteit moest controleren. Inmiddels bericht gekregen dat dit niet het geval is en ik nu ook nog een Tado Extension Kit nodig heb. Tado is op dit moment niet telefonisch bereikbaar, maar wellicht dat iemand hier kan verifiëren of het inderdaad niet mogelijk is om de Tado thermostaat met mijn combinatie aan te sluiten (zonder de Tado Extension Kit)?
We zijn niet geschikt met systemen die nu aangestuurd worden door de "Brain" thermostaat van Atag. Die maakt gebruik van het Atag brainsmart BUS protocol en daar zijn we niet geschikt voor.

We zijn wel geschikt voor systemen met Atag ketels die bijvoorbeeld door ONE, WiZe of andere Honeywell thermostaten aangestuurd worden.

• D34F
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:45
quote:
tado schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:05:
[...]

We zijn niet geschikt met systemen die nu aangestuurd worden door de "Brain" thermostaat van Atag. Die maakt gebruik van het Atag brainsmart BUS protocol en daar zijn we niet geschikt voor.

We zijn wel geschikt voor systemen met Atag ketels die bijvoorbeeld door ONE, WiZe of andere Honeywell thermostaten aangestuurd worden.
Bedankt voor de reactie. Klopt het wel dat ik gebruik van Tado kan maken als ik de Extension Kit erbij aanschaf?
quote:
D34F schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:12:
[...]

Bedankt voor de reactie. Klopt het wel dat ik gebruik van Tado kan maken als ik de Extension Kit erbij aanschaf?
Nee, dat maakt niets uit. De extensiekit is alleen nodig om de Slimme Thermostaat draadloos te gebruiken.

• Kriss1981
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 13:05
quote:
Huis was berekoud.
Gaat tado hiervoor een oplossing maken?

Ik ben erg geïnteresseerd in de tado producten, vanwege de multizone capaciteiten, maar dit 'issue' is voor mij echt een dealbreaker.
quote:
Kriss1981 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:30:
[...]

Gaat tado hiervoor een oplossing maken?

Ik ben erg geïnteresseerd in de tado producten, vanwege de multizone capaciteiten, maar dit 'issue' is voor mij echt een dealbreaker.
Nee, dit gaan(kunnen) we niet veranderen. Het product is daar niet voor ontworpen.

Hou er wel rekening mee dat:
1. Internet zo goed als nooit uitvalt voor de meeste huishoudens in NL.
2. U behoud gewoon manuele sturing via de tado apparaten zelf mocht het internet uitvallen.
3. Eventueel dus met Apple HomeKit kunt u zorgen dat het schema lokaal zal lopen.

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16:50
Ja een internetverbinding begint steeds belangrijker te worden. Ik weet dat bij een oude telefoonlijn heel lang geduurd heeft voordat men een garantie van 99,8% of meer kon geven op een verbinding. Nu internet in veel gevallen deze zekerheid over moet nemen, zal het nog wel even duren voordat men boven de 99% komt. Maar het gaat wel de goede kant op. Daarom zullen steeds meer apparaten komen die een internet verbinding nodig hebben en tado heeft daar nu al voor gekozen.

@meesje je hebt het continue over Honeywell spul, er is vast een rubriek waarin ze de loftrompet spelen over de Honeywell. Misschien daar maar eens gaan kijken. Tado is tado en daar moet inderdaad nog het een en ander aan gebeuren.

• Kriss1981
quote:
tado schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:34:
2. U behoud gewoon manuele sturing via de tado apparaten zelf mocht het internet uitvallen.
Dus zonder internetverbinding kan de thermostaat wel manueel bediend worden en wordt de ketel toch aangestuurd? Daar is wel mee te leven.
quote:
3. Eventueel dus met Apple HomeKit kunt u zorgen dat het schema lokaal zal lopen.
Dit klinkt ook goed.

Kriss1981 wijzigde deze reactie 08-02-2018 10:25 (58%)

quote:
sunnybird schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:47:
@meesje je hebt het continue over Honeywell spul, er is vast een rubriek waarin ze de loftrompet spelen over de Honeywell. Misschien daar maar eens gaan kijken. Tado is tado en daar moet inderdaad nog het een en ander aan gebeuren.
Aangezien Tado (waarschijnlijk uit commercieel oogpunt, wat ik minder belangrijk vind) maar ook mede tweakers (hecht ik meer waarde aan) het vervelend vinden dat concurrerende produkten worden genoemd, zal ik In het vervolg bij een vergelijking algemene termen gebruiken (“er zijn andere thermostaten die....” etc.). Dan zie ik van zelf wel als iemand concreet wil weten welk thermostaat ik bedoel. Het kan bv net zo goed Nest zijn die ik bedoel.

Ik kan me namelijk wel voorstellen dat als iemand een Tado overweegt hij/zij graag wil weten wat de (objectieve) pos en neg punten zijn.

• Kriss1981
Nog een vraag betreffende het aansturen van de vloerverwarming.

Mijn CV-installatie bestaat uit vloerverwarming op de beganegrond en radiatoren op de verdiepingen. De vloerverwarmingspomp wordt ingeschakeld door een pompschakelaar. Deze pompschakelaar zorgt er ook voor dat de pomp 1x per 24u inschakeld, wanneer de verwarming niet aan gaat (zomer). Als ik overstap op tado zal tado de pomp schakelen ipv de pompschakelaar..

Heeft tado ook z'n functie? Om de pomp gangbaar te houden.
quote:
Kriss1981 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:25:

Mijn CV-installatie bestaat uit vloerverwarming op de beganegrond en radiatoren op de verdiepingen. De vloerverwarmingspomp wordt ingeschakeld door een pompschakelaar. Deze pompschakelaar zorgt er ook voor dat de pomp 1x per 24u inschakeld, wanneer de verwarming niet aan gaat (zomer). Als ik overstap op tado zal tado de pomp schakelen ipv de pompschakelaar..

Wij hebben deze functie niet.

Maar makkelijk op te lossen door de pompschakelaar parallel te schakelen met onze Slimme Thermostaat.

Dan kan zowel de pompschakelaar als onze thermostaat de vloerverwarmingspomp aanzetten. De schakelaar in de zomer, tado in de winter.

• lolgast
quote:
meesje schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:20:
[...]

Aangezien Tado (waarschijnlijk uit commercieel oogpunt, wat ik minder belangrijk vind) maar ook mede tweakers (hecht ik meer waarde aan) het vervelend vinden dat concurrerende produkten worden genoemd, zal ik In het vervolg bij een vergelijking algemene termen gebruiken (“er zijn andere thermostaten die....” etc.). Dan zie ik van zelf wel als iemand concreet wil weten welk thermostaat ik bedoel. Het kan bv net zo goed Nest zijn die ik bedoel.

Ik kan me namelijk wel voorstellen dat als iemand een Tado overweegt hij/zij graag wil weten wat de (objectieve) pos en neg punten zijn.
Het is niet dat ik het per sé vervelend vind om continu andere producten vermeld te zien, want natuurlijk moet er discussie zijn voor verbeteringen die andere leveranciers al wel hebben. Het is meer de continue vergelijking die geprobeerd wordt te maken. Wat mij betreft is het volgende topic daar voor: Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?

Dit topic is om de ervaringen met Tado te bespreken en om informatie over dat product op te doen, zoals er ook een Honeywell topic is om daar problemen en ervaringen te bespreken voor o.a. de Lyric.

Maarja, dat is dan weer enkel mijn kijk erop :z

Honda VFR 800 te koop

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14:43
quote:
[...]

Nee, dit gaan(kunnen) we niet veranderen. Het product is daar niet voor ontworpen.

Hou er wel rekening mee dat:
1. Internet zo goed als nooit uitvalt voor de meeste huishoudens in NL.
Als je het schema via HomeKit laat lopen, wat gebeurt er dan met het “slimme” gedeelte? Ik veronderstel dat ik het HomeKit gestuurde schema terug ga zien als een handmatige instelling? Dan heb ik toch een permanent “domme” thermostaat?
quote:
lolgast schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:44:
[...]

Het is niet dat ik het per sé vervelend vind om continu andere producten vermeld te zien, want natuurlijk moet er discussie zijn voor verbeteringen die andere leveranciers al wel hebben. Het is meer de continue vergelijking die geprobeerd wordt te maken. Wat mij betreft is het volgende topic daar voor: Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?

Dit topic is om de ervaringen met Tado te bespreken en om informatie over dat product op te doen, zoals er ook een Honeywell topic is om daar problemen en ervaringen te bespreken voor o.a. de Lyric.

Maarja, dat is dan weer enkel mijn kijk erop :z
Je moet mijn opmerkingen ook niet interpreteren als zijnde gepikeerd of zo. Ik kan me het juist heel goed voorstellen. Ik heb ook wel eens een opmerking gemaakt in Hue of HomeKit topic toen er hele discussies ging over Xiaomi. Dus geen probleem. Ik zal me voortaan inhouden.... :)
Als ik voortaan het gevoel krijg dat iemand een Tado overweegt, zal ik hem/haar wel wijzen op het door jou genoemde topic. Ik vind namelijk wel dat diegene op de hoogte moet zijn van zoveel mogelijk plussen en minnen. Tado kent namelijk ook heel veel positieve zaken.

• t.oswald
quote:
Kriss1981 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:25:

Hoe is die pompschakelaar dan gekoppeld aan je kamerthermostaat?

• Kriss1981
quote:
tado schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:34:
[...]

Wij hebben deze functie niet.

Maar makkelijk op te lossen door de pompschakelaar parallel te schakelen met onze Slimme Thermostaat.

Dan kan zowel de pompschakelaar als onze thermostaat de vloerverwarmingspomp aanzetten. De schakelaar in de zomer, tado in de winter.
Is ook een oplossing, maar niet erg netjes natuurlijk. En dan kan ik net zo goed een simpele tijdschakelaar gebruiken ipv een 'dure' pompschakelaar.
quote:
t.oswald schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Hoe is die pompschakelaar dan gekoppeld aan je kamerthermostaat?
Die is niet gekoppeld aan de thermostaat. De pompschakelaar meet, middels een temperatuurvoeler, de temperatuur van het aangevoerde water. En schakelt de pomp aan, wanneer de temperatuur van het water boven de 28 graden komt. En vervolgens ook weer uit, wanneer de temperatuur onder de 28 graden komt.

• henk99
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:15
Ik lees hier wel eens over opwarmen van het huis 'in stappen'. Kan iemand me uitleggen waarom dit gedaan wordt? Is het omdat ze overshoot willen voorkomen? Bespaart het gas?

Ik heb zelf een Tado en ben er in het algemeen best tevreden over, al vind ik wel dat het anticiperen op mijn thuiskomst niet echt goed verloopt. Ik laat hem voorwarmen (early start), heb de 'comfort' instelling in de app staan, maar eigenlijk is het nooit de temperatuur die ik graag wil als ik thuiskom. Meestal moet hij nog 1-2 graden 'doen'. Het huis voelt dan opzich al niet koud meer, en ook niet steenkoud ofzo, maar het voldoet niet aan mijn verwachting. Zorgt dat in stappen opwarmen ervoor dat dit beter gaat misschien?
quote:
henk99 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:10:
Ik lees hier wel eens over opwarmen van het huis 'in stappen'. Kan iemand me uitleggen waarom dit gedaan wordt? Is het omdat ze overshoot willen voorkomen? Bespaart het gas?

Ik heb zelf een Tado en ben er in het algemeen best tevreden over, al vind ik wel dat het anticiperen op mijn thuiskomst niet echt goed verloopt. Ik laat hem voorwarmen (early start), heb de 'comfort' instelling in de app staan, maar eigenlijk is het nooit de temperatuur die ik graag wil als ik thuiskom. Meestal moet hij nog 1-2 graden 'doen'. Het huis voelt dan opzich al niet koud meer, en ook niet steenkoud ofzo, maar het voldoet niet aan mijn verwachting. Zorgt dat in stappen opwarmen ervoor dat dit beter gaat misschien?
Die stappen gaan u niet helpen. Neem even contact op via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

• t.oswald
quote:
Kriss1981 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Is ook een oplossing, maar niet erg netjes natuurlijk. En dan kan ik net zo goed een simpele tijdschakelaar gebruiken ipv een 'dure' pompschakelaar.

[...]

Die is niet gekoppeld aan de thermostaat. De pompschakelaar meet, middels een temperatuurvoeler, de temperatuur van het aangevoerde water. En schakelt de pomp aan, wanneer de temperatuur van het water boven de 28 graden komt. En vervolgens ook weer uit, wanneer de temperatuur onder de 28 graden komt.
Dan zal je nog een zoneklep moeten plaatsen en naast de thermostaat ook een extensiekit moeten aanschaffen om de radiatoren apart van de vloerverwarming te kunnen regelen. De thermostaat schakelt bedraad de zoneklep, de extensiekit regelt de cv en communiceert draadloos met de thermostaat.

• t.oswald
quote:

Voor de vloerverwarming gebruik ik stappen. Tado blijft daar weinig van snappen. Begint te traag en gaat dan vervolgens te lang door. Dus eerst veel te veel tijd nodig voor het aanwarmen en vervolgens een flinke overshoot. Mijn radiatoren in de andere kamers werken wel prima en zonder overshoot, niet in de laatste plaats omdat mijn ketel voor de vloerverwarming niet hoger stookt dan 50 graden. Mijn nachttemperatuur daalt niet onder de 19,3 graden en Tado denkt nog steeds dat het opwarmen naar 20,4 in de ochtend zo gepiept is. Maar dat werkt bij vloerverwarming anders! Ik vraag nu gewoon eerst 23 graden voor het eerste twee uur en zodra de temperatuur is gestegen tot 20 graden gooi ik de verwarming met HomeKit automatisch voor 30 minuten uit. De kamer blijft dan rustig opwarmende de warmte buffer die inmiddels in de vloer zit en de overshoot is gering. Na die 30 minuten gaat Tado verder met langzaam modulerend verwarmen en nu werkt dat voor de vloerverwarming wel goed. Ik heb nog wat meer HomeKit automatisering, bijvoorbeeld als de zon direct n de kamer valt. Verwarming uit boven de 20000 lux. Tado komt er over het algemeen pas een half uur tot een uur later achter dat de zon schijnt, maar dan is het te laat. En later in de middag laat ik HomeKit direct ingrijpen als de temperatuur onder de 20,4 daalt en opschakelen naar weer die 23 graden voor 30 minuten. Ook dan gaat Tado veel te traag en met een te laag vermogen opwarmen. Zonder HomeKit correctie zou de temperatuur makkelijk dalen tot 20 graden voordat weer een opgaande lijn wordt bereikt.
En @tado helpdesk, we hebben hierover al meerdere malen contact gehad, maar het blijft sukkelen met de vloerverwarming. Er is blijkbaar geen apart algoritme voor vloerverwarming en lage temperatuur systemen.
Als je overal met radiatoren werkt, kan je met hulp van de helpdesk zeker het systeem beter fijntunen.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:10

Sabbi

je denkt aan mij.

quote:
dabachata schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:28:
[...]

[...]

[...]
In principe is het helemaal niet raar om ook nadat je je ingestelde temperatuur gehaald hebt te blijven stoken, vooral als je van een flinke nachtverlaging moet komen. Je moet rekening houden met de vertraging in je verwarming, het is niet ongewoon om pas na 10 minuten het echt warmer te zien worden aan je thermostaat. Tel daarbij op dat de lucht in de kamer snel opwarmt maar je dan nog koude muren/meubels hebt die ook nog warm moeten worden, die het weer geheel wat meer doen afkoelen dan als je bijvoorbeeld van 19 naar 20 gaat.

Je PID sturing zou dan dus vol gas geven, 15 minuten voor bereiken setpoint zachter gaan branden om de temperatuurstijging te stoppen, en dan weer vol gas om te zorgen dat je niet onder het setpoint duikt. Daarna rustig aan afmoduleren om het setpoint te houden.

Overshoot is niet iets wat je zo keer drie kan doen om mee te rekenen. Ter vergelijking mijn huis vanochtend: Slecht geïsoleerd oud huis van 16 naar 19 graden, hoge keteltemperatuur, eigenlijk geen overshoot, om 6:30 precies mooi 19 gehaald. Later om 8:00 piek van 19.25 graden gemeten. Valt wat mij betreft in de marge.

Mocht je elke dag last van > 1graad overshoot hebben zou ik gewoon een ticket aanmaken dat ze wat aan je parameters kunnen tweaken, en ff controleren of plaatsing van je thermostaat een beetje ok is.

• Kriss1981
quote:
t.oswald schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:29:
[...]

Dan zal je nog een zoneklep moeten plaatsen en naast de thermostaat ook een extensiekit moeten aanschaffen om de radiatoren apart van de vloerverwarming te kunnen regelen. De thermostaat schakelt bedraad de zoneklep, de extensiekit regelt de cv en communiceert draadloos met de thermostaat.
Ik wil juist geen zoneklep plaatsen, maar de tado thermostaat de pomp laten schakelen. Zo blijtft het systeem eenvoudiger en goedkoper.

Vraag me ook nog af of een aan/uit regeling beter is dan opentherm, betreffende zoneregeling icm vloerverwarming. Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten. Wat is tado’s visie? Opentherm of ‘gewoon’ aan/uit.

• t.oswald
quote:
Kriss1981 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:17:
[...]

Ik wil juist geen zoneklep plaatsen, maar de tado thermostaat de pomp laten schakelen. Zo blijtft het systeem eenvoudiger en goedkoper.

Vraag me ook nog af of een aan/uit regeling beter is dan opentherm, betreffende zoneregeling icm vloerverwarming. Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten. Wat is tado’s visie? Opentherm of ‘gewoon’ aan/uit.
Geen idee of dit net zo goed gaat werken als een zoneklep, maar volgens mij heb je toch ook nog een extensiekit nodig omdat de thermostaat bedraad de pomp moet schakelen en de extensiekit nodig is voor de communicatie met de thermostaat, ketel en radiatoren.

• bert74
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:09
quote:

Ik heb (nog) geen Tado thermostaat, maar kijk hier een beetje de kat uit de boom, voordat ik mijn Chronotherm modulation ga vervangen. Ook met mijn Chronotherm heb ik af en toe overshoots. Meestal als het buiten koud is en de thermostaat een hogere aanvoer temperatuur vraagt. Een overshoot van 0,5 tot 1 komt regelmatig voor.

In stappen verwarmen doe ik om 3 redenen:
- In de ochtend hebben mensen over het algemeen een lagere warmtebehoefte dan 's avonds. Mensen zijn actiever, maken zich klaar voor werk, doen wat huishoudelijk klusjes. Dan heb je een lagere temperatuur nodig dan wanneer je 's avonds op de bank voor de TV zit.
- Door in stappen te verwarmen hoeft de ketel minder "heet" te te stoken. Minder "heet" stoken is beter voor het rendement van de ketel.
- Om overshoots te voorkomen.

Dus het scheelt bij mij gas, terwijl het comfort er zeker niet minder van wordt.

MSI Wind U100-049EU; Dell XPS 1530; ASUS P5Q Pro, Pentium dual core; Intel DP35, Intel C2D

quote:
Kriss1981 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:17:
[...]

Klep/pomp sturen we aan/uit vanaf de Slimme Thermostaat
Ketel het liefst modulerend met een Extensiekit

• henk99
quote:
bert74 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:25:
[...]
In stappen verwarmen doe ik om 3 redenen:
- Door in stappen te verwarmen hoeft de ketel minder "heet" te te stoken. Minder "heet" stoken is beter voor het rendement van de ketel.

Dus het scheelt bij mij gas, terwijl het comfort er zeker niet minder van wordt.
Ik vind je uitleg vanwege je bovenstaande punten heel interessant. Kun je misschien een voorbeeld geven van een schema? Ik heb bijvoorbeeld 5 dagen per week mijn werk en ben overdag niet thuis. In de ochtend wil ik het wel graag 17 graden hebben, maar de rest van de dag maakt me niet uit. Als het maar 19-20 graden is als ik thuis kom.

Ik vraag me heel erg af of de kachel minder gas verbruikt als hij in kleine stapjes gedurende de dag al opwarmt. Bij mij gaat de CV nu rond 16u ofzo volle bak aan.
quote:
bert74 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:25:
[...]

Ik heb (nog) geen Tado thermostaat, maar kijk hier een beetje de kat uit de boom, voordat ik mijn Chronotherm modulation ga vervangen. Ook met mijn Chronotherm heb ik af en toe overshoots. Meestal als het buiten koud is en de thermostaat een hogere aanvoer temperatuur vraagt. Een overshoot van 0,5 tot 1 komt regelmatig voor.

Hoe zie je bij een Chronoterm dat er overshoots zijn? Bij Tado kun je mooie grafieken opvragen.

• bert74
quote:
henk99 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Ik vind je uitleg vanwege je bovenstaande punten heel interessant. Kun je misschien een voorbeeld geven van een schema? Ik heb bijvoorbeeld 5 dagen per week mijn werk en ben overdag niet thuis. In de ochtend wil ik het wel graag 17 graden hebben, maar de rest van de dag maakt me niet uit. Als het maar 19-20 graden is als ik thuis kom.

Ik vraag me heel erg af of de kachel minder gas verbruikt als hij in kleine stapjes gedurende de dag al opwarmt. Bij mij gaat de CV nu rond 16u ofzo volle bak aan.
Voorbeeld vrijdag's hele dag iemand thuis:
7:00 opstaan 18 gr. (chronotherm rekent zelf uit wanneer hij moet beginnen)
7:40 19 graden (door overshoot van vorige programma is dit een kleine stap)
10:30 19,5 graden
19:20 20 graden (op de bank voor de buis)
21:30 slaapstand, temp 15 graden

Voorbeeld donderdag (overdag iedereen weg)
6:30 opstaan, 18 graden (is warm genoeg om ergste kou uit huis te hebben)
8:00 vertrekken, 16,5 graden
17:50 thuiskomen, 19,5 graden
19:20 20 graden
21:30 slapen, 15 graden

Een CV is het meest efficiënt bij een lage retourtemperatuur en een laag vermogen. Een goede thermostaat houdt dit ook hier rekening mee. Lang, langzaam, met een laag vermogen opwarmen kan je een beetje manipuleren door in stapjes op te warmen.

Stel jouw kamer is in de nacht afkoeld tot 17 graden en de gewenste temperatuur is 18 graden. Een goede thermostaat weet met welke aanvoertemperatuur hij aan de ketel moet vragen om het binnen een bepaalde tijd warm te krijgen. Als het verschil maar 1 graad is, is een lage aanvoertemperatuur voldoende om de kamer op temperatuur te brengen, doordat de aanvoer temperatuur laag is, is de retourtemperatuur ook laag en werkt de ketel erg efficiënt.

Als je in 1 keer van 17 graden naar 20 graden wil stoken, moet de ketel flink aan de bak. Een hoge keteltemperatuur en hoog vermogen zijn noodzakelijk om de kamer warm te krijgen. De ketel werkt ~15% minder efficient op hogere temperaturen.

Als de thermostaat ook nog eens doorschiet (mede veroorzaakt door de hogere temperatuur), gecombineerd met de lagere warmtebehoefte 's ochtends, dan is het opeens veel te warm in de kamer. Bovendien is het warmteverlies van de woning ook nog eens groter bij een hogere temperatuur in het huis (vuistregel elke graad hoger is 7% meer gasverbruik).

Ten slotte als je je huis vanaf opstaan op 20 graden verwarmt, dan kan ik me voorstellen dat je daaraan gewend raakt waardoor de kans groot is dat je 's avonds de thermostaat nog hoger zet

Wat mij betreft genoeg argumenten om hiermee te experimenteren. Een extra blok is volgens mij zo aangemaakt in de Tado app.

Overigens is het regelgedrag van mijn 10 jaar oude Chonotherm Modulation perfect. Zowel qua aanwarmen (op een paar overshoots na) als modulerend warmhouden. Dat is de reden waarom ik huiverig ben om over te stappen naar TADO.

MSI Wind U100-049EU; Dell XPS 1530; ASUS P5Q Pro, Pentium dual core; Intel DP35, Intel C2D

• bert74
quote:
meesje schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:15:
[...]

Hoe zie je bij een Chronoterm dat er overshoots zijn? Bij Tado kun je mooie grafieken opvragen.
Overshoots kun je zien op het display van de thermostaat dat de temperatuur hoger is dan de gewenste temperatuur. Soms voel je het het ook wel.

• henk99
quote:
bert74 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:21:
[...]

Een CV is het meest efficiënt bij een lage retourtemperatuur en een laag vermogen. Een goede thermostaat houdt dit ook hier rekening mee. Lang, langzaam, met een laag vermogen opwarmen kan je een beetje manipuleren door in stapjes op te warmen.

Wat mij betreft genoeg argumenten om hiermee te experimenteren. Een extra blok is volgens mij zo aangemaakt in de Tado app.
Bedankt voor je uitleg. Ik kan die blokken idd makkelijk aanmaken in Tado, maar dan moet ik hem wel onafhankelijk maken van mijn (GPS) positie. De tado gaat namelijk in de away stand als hij ziet dat ik weg ben en voor de away stand kun je maar één temperatuur instellen.

• Raffy1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14-04 21:15
quote:
tado schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:25:
[...]

Klep/pomp sturen we aan/uit vanaf de Slimme Thermostaat
Ketel het liefst modulerend met een Extensiekit
Wat is het verschil in modulering tussen thermostaat en extensie kit?

• t.oswald
quote:
Raffy1 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Wat is het verschil in modulering tussen thermostaat en extensie kit?
Er s geen verschil, maar in dit item gaat het over het gebruiken van de thermostaat voor het aan uit zetten van een zoneklep of pomp. Dan kan deze de ketel niet aansturen, daarvoor is dan de extensiekit nodig, en die wordt dan bij voorkeur modulerend geschakeld.

• Kriss1981
quote:
t.oswald schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:39:
[...]

Er s geen verschil, maar in dit item gaat het over het gebruiken van de thermostaat voor het aan uit zetten van een zoneklep of pomp. Dan kan deze de ketel niet aansturen, daarvoor is dan de extensiekit nodig, en die wordt dan bij voorkeur modulerend geschakeld.
Kan het ook andersom? Dus de thermostaat modulerend aan de ketel en de extensiekit aan/uit aan de pomp/klep?

Dat scheelt bij mij extra werk, want de huidige thermostaat is bedraad aan de ketel aangesloten.

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17:08
quote:
henk99 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:22:
[...]
Ik kan die blokken idd makkelijk aanmaken in Tado, maar dan moet ik hem wel onafhankelijk maken van mijn (GPS) positie. De tado gaat namelijk in de away stand als hij ziet dat ik weg ben en voor de away stand kun je maar één temperatuur instellen.
De away temperatuur die de tado gebruikt is juist flexibel en gebaseerd op de afstand en de keuze voor Eco, Balance of Comfort away setting.

Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor de comfort stand en dan wordt de temperatuur thuis niet lager dan 18,2 graden als ik op mijn werk ben (24 km ver). Hiervoor had ik de setting op balance en toen bleef de temperatuur de hele dag dalen omdat de away temperatuur bij de afstand naar mijn werkplek leidde tot een setting van minder dan 14 graden en zoveel warmte verliest mijn huis niet in de tien uur dat ik er niet ben. Probleem was dan wel dat de temperatuur toch terugviel naar bijvoorbeeld een graad of 16 en dan kwam ik thuis in een te koud huis omdat het huis gewoon niet snel genoeg opwarmt in de 20-30 minuten reistijd naar huis. Meestal had de Tado in de Balance stand trouwens pas op 10km van mijn huis de temperatuur instelling zo verhoogd dat de verwarming überhaupt aansloeg.

Ook met de comfort stand trekt de temperatuur meestal maar van 18,2 naar 18,6 graden tegen de tijd dat ik thuis kom maar dat is acceptabel en daarna is het dan is het wel snel daarna al behaaglijk omdat de verwarming al een minuut of 20 in volle gang is.

edit:
Excuus meesje, quote aangepast
quote:
TWyk schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:48:
[...]

De away temperatuur die de tado gebruikt is juist flexibel en gebaseerd op de afstand en de keuze voor Eco, Balance of Comfort away setting.

Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor de comfort stand en dan wordt de temperatuur thuis niet lager dan 18,2 graden als ik op mijn werk ben (24 km ver). Hiervoor had ik de setting op balance en toen bleef de temperatuur de hele dag dalen omdat de away temperatuur bij de afstand naar mijn werkplek leidde tot een setting van minder dan 14 graden en zoveel warmte verliest mijn huis niet in de tien uur dat ik er niet ben. Probleem was dan wel dat de temperatuur toch terugviel naar bijvoorbeeld een graad of 16 en dan kwam ik thuis in een te koud huis omdat het huis gewoon niet snel genoeg opwarmt in de 20-30 minuten reistijd naar huis. Meestal had de Tado in de Balance stand trouwens pas op 10km van mijn huis de temperatuur instelling zo verhoogd dat de verwarming überhaupt aansloeg.

Ook met de comfort stand trekt de temperatuur meestal maar van 18,2 naar 18,6 graden tegen de tijd dat ik thuis kom maar dat is acceptabel en daarna is het dan is het wel snel daarna al behaaglijk omdat de verwarming al een minuut of 20 in volle gang is.
Volgens mij heb je de verkeerde gequote.... ;)

• t.oswald
quote:
Kriss1981 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 07:20:
[...]

Kan het ook andersom? Dus de thermostaat modulerend aan de ketel en de extensiekit aan/uit aan de pomp/klep?

Dat scheelt bij mij extra werk, want de huidige thermostaat is bedraad aan de ketel aangesloten.
Helaas niet. Kon vroeger wel, maar in het voorjaar is dat veranderd. Ik heb mijn Tado laten installeren en tijdens dat proces liep de installateur voor het eerst tegen deze wijziging aan. Een hoop gezeur en bellen met de helpdesk, maar daar was men onverbiddelijk. Bij mij kon ik vanaf de zoneklep makkelijk een draad naar boven naar de cv brengen en die daar verbinden aan de draad van de thermostaat. Dit probleem is in dit forum al herhaaldelijk aan de orde geweest. De oude situatie was voor veel toepassing een uitkomst en ook heel logisch. Extensiekit naast de zoneklep en draadloos communiceren met de cv. Joost mag weten waarom dat is veranderd @tado?

• PeterdeBruin
  • Laatst online: 14:38
Mijn Tado Status Pagina houdt nu ook per zone een 'geschiedenis'-tabel bij van alle opgevraagde metingen van de laatste uren, inclusief het percentage 'heating power', dus nauwkeuriger dan de vlammetjes in de grafieken in de app.
De tabellen blijven bewaard (in de html5 'local storage' van je browser) als de pagina gesloten en heropend wordt.
Metingen worden alleen opgevraagd zolang de pagina open staat, dus er vallen wel hiaten.
Hij werkt niet in Microsoft Edge of IE, sorry.
Edge en IE is opgelost; in Safari op een iPad werkt het nog niet hoor ik.

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 12-02-2018 16:05 (11%)

• t.oswald
[quote]PeterdeBruin schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:50:
Mijn Tado Status Pagina houdt nu ook per zone een 'geschiedenis'-tabel bij van alle opgevraagde metingen van de laatste uren, inclusief het percentage 'heating power', dus nauwkeuriger dan de vlammetjes in de grafieken in de app.
De tabellen blijven bewaard (in de html5 'local storage' van je browser) als de pagina gesloten en heropend wordt.
Metingen worden alleen opgevraagd zolang de pagina open staat, dus er vallen wel hiaten.
[/quote
Ik krijg nog geen gegevens te zien Peter. Al wel opnieuw ingelogd.

• PeterdeBruin
quote:
t.oswald schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:53:
Ik krijg nog geen gegevens te zien Peter. Al wel opnieuw ingelogd.
Opgelost

• Rage Quit
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19:32
Hey ik heb sinds kort 2 oude radiatorknoppen in de woonkamer vervangen door 2 tado knoppen als aanvulling op mijn tado thermostaat. Vroeger zette ik mijn woonkamer op 22 graden via de tado thermostaat en werd de woonkamer lekker warm (de 2 oude knoppen stonden altijd helemaal opengedraait). Nu ik de knoppen vervangen heb lijkt er een conflict te zijn m.b.t de warmte in de woonkamer. De 2 tado radiatorknoppen staan op 23 graden. Echter blijft de thermostaat in de woonkamer ongeveer 20 graden. Dit is best wel irritant want zo wordt de woonkamer niet warm.. Weet iemand of ik iets moet configureren om ervoor te zorgen dat de knoppen afgestemd zijn met de kamerthermostaat van tado?

https://imgur.com/a/Ootut

• PeterdeBruin
quote:
Rage Quit schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:25:
Weet iemand of ik iets moet configureren om ervoor te zorgen dat de knoppen afgestemd zijn met de kamerthermostaat van tado?
Ze moeten aan dezelfde zone toegevoegd worden als de kamerthermostaat, anders niet.
Misschien moet je nog wachten op een firmware-update naar versie 47.9.

• Rage Quit
quote:
PeterdeBruin schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:29:
[...]

Ze moeten aan dezelfde zone toegevoegd worden als de kamerthermostaat, anders niet.
Misschien moet je nog wachten op een firmware-update naar versie 47.9.
Ik heb een zone genaamd living room waarin de slimme thermostaat en beide radiatorknoppen staan toegevoegd. Maar ik heb ook een zone genaamd heating waar enkel de slimme thermostaat instaat. Dien ik deze zone (heating) dan te verwijderen?

Edit: alle apparaten zijn v47.9. Ik heb even via de webinterface gekeken en het was me gelukt om de radiatorknoppen toe te voegen aan de (heating) zone. Ik ga kijken of dat gaat helpen! dank voor je tip iig.

Rage Quit wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:41 (16%)

• PeterdeBruin
@Rage Quit Je moet maar één zone hebben voor je woonkamer.
Je hebt de knoppen toegevoegd aan een nieuwe zone denk ik, met de thermostaat als aansturing van de ketel, maar niet als behorende tot dezelfde zone.
Ik denk dat je heating niet kan verwijderen.
Je moet de knoppen overzetten naar 'heating', dan verdwijnt 'Living room', en dan kun je 'heating' hernoemen in 'living room' verwacht ik.

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:45 (3%)

• Rage Quit
quote:
PeterdeBruin schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:43:
@Rage Quit Je moet maar één zone hebben voor je woonkamer.
Je hebt de knoppen toegevoegd aan een nieuwe zone denk ik, met de thermostaat als aansturing van de ketel, maar niet als behorende tot dezelfde zone.
Ik denk dat je heating niet kan verwijderen.
Je moet de knoppen overzetten naar 'heating', dan verdwijnt 'Living room', en dan kun je 'heating' hernoemen in 'living room' verwacht ik.
Yes dat had ik gedaan! _/-\o_ Ik ben benieuwd of de woonkamer nu wel lekker warm wordt. Dank voor de tip!

• ljwilliam88
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:07
Hi medetweakers.

Ik ben bezig om mijn tado smart thermostat in te stellen. Ik heb 3 draden uit de muur (blauw, bruin en zwart). Ze zien eruit als normale stroomdraden qua dikte.

Welke draad moet waar, als in: no nc com?

Alvast bedankt.

• CooperN
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18-02 18:13
Tado Slimme Radiatorknop afregelen

Hallo, ik heb een Tado opstelling met een Thermostaat, Extensiekit, en enkele slimme radiatorknoppen. De radiatorknop in de slaapkamer laat nog steeds warmte door zelfs wanneer hij in de UIT stand staat. Herkalibreren heb ik ook al geprobeerd, maar ook dat heeft niet geholpen.

Heeft er nog iemand gelijkaardige ervaringen? Hoe kan dit opgelost worden?

• t.oswald
quote:
CooperN schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:29:
Tado Slimme Radiatorknop afregelen

Hallo, ik heb een Tado opstelling met een Thermostaat, Extensiekit, en enkele slimme radiatorknoppen. De radiatorknop in de slaapkamer laat nog steeds warmte door zelfs wanneer hij in de UIT stand staat. Herkalibreren heb ik ook al geprobeerd, maar ook dat heeft niet geholpen.

Heeft er nog iemand gelijkaardige ervaringen? Hoe kan dit opgelost worden?
Gewoon even via de mail melden aan de helpdesk welke thermostaatknop niet sluit. Dat verhelpen ze direct op afstand.

• dabachata
quote:
PeterdeBruin schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:50:
Dankjewel Peter :)

• CooperN
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18-02 18:13
quote:
t.oswald schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:57:
[...]

Gewoon even via de mail melden aan de helpdesk welke thermostaatknop niet sluit. Dat verhelpen ze direct op afstand.
Dat heb ik al gedaan toen hebben ze de kracht van de motor in de radiatorknop verhoogd. Dat heeft toen niet geholpen. Telkens wanneer andere delen van huis warmte vragen, gaat de temperatuur in de slaapkamer ook omhoog, terwijl de radiator op UIT staat in Tado.

• t.oswald
quote:
CooperN schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:38:
[...]

Dat heb ik al gedaan toen hebben ze de kracht van de motor in de radiatorknop verhoogd. Dat heeft toen niet geholpen. Telkens wanneer andere delen van huis warmte vragen, gaat de temperatuur in de slaapkamer ook omhoog, terwijl de radiator op UIT staat in Tado.
Dan heb je dit ook al gedaan? (De rest van het antwoord van de helpdesk)
Indien het probleem niet is opgelost, demonteer dan de Slimme Radiatorknop en verwijder de batterijen voor enkele minuten. Plaats de batterijen terug in het apparaat, wacht opnieuw 1 minuut en plaats de Slimme Radiatorknop opnieuw op de radiator.

Mocht het probleem daarmee nog steeds niet verholpen zijn, volg dan de stappen zoals hieronder beschreven:

Verwissel de Slimme Radiatorknop (A) dat problemen heeft met een Slimme Radiatorknop (B) dat tot op heden zonder problemen heeft gewerkt.
Zorg ervoor dat u ook de bevestigingsbeugel van de Slimme Radiatorknop verwisselt van de ene radiator op de andere en voordat u de Slimme Radiatorknop op de andere radiator plaatst, de batterijen voor enkele minuten verwijdert.
Wacht 24 uren en controleer of de Slimme Radiatorknop (A) de radiator sluit.
Controleer ook of de Slimme Radiatorknop (B) de radiator kan sluiten.
Mocht het probleem blijven optreden, beschrijf dan alstublieft gedetailleerd wat er gebeurt gedurende de laatst beschreven test.

• Odiebla
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-05 09:24
Ik word zo onderhand gek van de Tado, het ding doet totaal niet wat Tado beloofd. Mijn huis is bij thuiskomst niet warm omdat hij veel te laat begint met opwarmen, ondanks de balans instelling. Oplossing van Tado: dan moet je maar Comfort instellen. Ja doei, dan houdt Tado mn huis overdag veel te warm. Het systeem moet beter leren hoe lang het duurt om mijn huis op te warmen.

De HomeKit integratie is dom. Elke instructie die HomeKit geeft ziet Tado als een handmatige actie van een gebruiker en verstoort het programma “until ended by user”. Als ik HomeKit al een instructie zou laten geven dan moet dit doorlopen tot de volgende geplande schakeling.

Overschoots zijn voor Tado blijkbaar heel normaal. Ik dacht dat het tijd zou kosten om mijn huis te leren, maar Tado leert gewoon niets. Elke dag heb ik nog steeds dezelfde overshoots.

En last but not least: afgelopen vrijdag kreeg de tado mijn huis gewoon niet warm, de ingestelde temperatuur van 21.5 graden werd structureel niet gehaald terwijl de ketel wel de hele avond stond te stoken. Pas nadat ik handmatig een veel hogere temperatuur ingesteld had ging de temperatuur omhoog naar de gewenste target.

Op deze manier was mijn oude klokthermostaat heel wat beter en ga ik de Tado heel keurig retour sturen aan Tado.

Odiebla wijzigde deze reactie 12-02-2018 08:51 (33%)

• BastiaanN
  • Niet online

BastiaanN

[GoT]BastiaanN

quote:
CooperN schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:38:
[...]

Hoe heb je de knop op de radiator gemonteerd? Toevallig met een adapter? Zoja, dan zou je kunnen controleren of je het juiste pinnetje (qua lengte) in de adapter gedaan hebt (vooropgesteld dat het dan een adapter met losse pinnetjes is).

BastiaanN

quote:
ljwilliam88 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:52:
Hi medetweakers.

Ik ben bezig om mijn tado smart thermostat in te stellen. Ik heb 3 draden uit de muur (blauw, bruin en zwart). Ze zien eruit als normale stroomdraden qua dikte.

Welke draad moet waar, als in: no nc com?

Alvast bedankt.
Graag de installatiestappen volgens via my.tado.com.

Daar maken we een installatiehandleiding op maat omdat de aansluiting per systeem kan verschillen.

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:31
@PeterdeBruin Ik krijg ook geen data meer te zien op jouw Tado° State pagina. Ik heb de cache van Firefox al gereset en ook eens geprobeerd in Chrome maar daar lukt het ook niet meer.

• ljwilliam88
Die heb ik helemaal gevolgd maar daar wordt nergens verteld dat bijvoorbeeld de blauwe stroomdraad uit de muur de NO op de thermostaat is.
quote:
tado schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:59:
[...]

Graag de installatiestappen volgens via my.tado.com.

Daar maken we een installatiehandleiding op maat omdat de aansluiting per systeem kan verschillen.
quote:
ljwilliam88 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:17:
Die heb ik helemaal gevolgd maar daar wordt nergens verteld dat bijvoorbeeld de blauwe stroomdraad uit de muur de NO op de thermostaat is.

[...]
Als u de instructies nogmaals wil zien, graag even contact via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Onze instructies werken met labels, als u die niet heeft geplakt is het misschien lastig om te weten welke draad waar moet.

• t.oswald
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 08:32:
Ik word zo onderhand gek van de Tado, het ding doet totaal niet wat Tado beloofd. Mijn huis is bij thuiskomst niet warm omdat hij veel te laat begint met opwarmen, ondanks de balans instelling. Oplossing van Tado: dan moet je maar Comfort instellen. Ja doei, dan houdt Tado mn huis overdag veel te warm. Het systeem moet beter leren hoe lang het duurt om mijn huis op te warmen.

De HomeKit integratie is dom. Elke instructie die HomeKit geeft ziet Tado als een handmatige actie van een gebruiker en verstoort het programma “until ended by user”. Als ik HomeKit al een instructie zou laten geven dan moet dit doorlopen tot de volgende geplande schakeling.

Overschoots zijn voor Tado blijkbaar heel normaal. Ik dacht dat het tijd zou kosten om mijn huis te leren, maar Tado leert gewoon niets. Elke dag heb ik nog steeds dezelfde overshoots.

En last but not least: afgelopen vrijdag kreeg de tado mijn huis gewoon niet warm, de ingestelde temperatuur van 21.5 graden werd structureel niet gehaald terwijl de ketel wel de hele avond stond te stoken. Pas nadat ik handmatig een veel hogere temperatuur ingesteld had ging de temperatuur omhoog naar de gewenste target.

Op deze manier was mijn oude klokthermostaat heel wat beter en ga ik de Tado heel keurig retour sturen aan Tado.
Homekit neemt de instelling in de Tado app over. Dus als je daar instelt op een bepaalde tijd voor handmatig, dan schakelt HomeKit na afloop van die tijd terug naar het bestaande schema. Staat nu blijkbaar op ended by user.
Ben je misschien van de oude klokthermostaat van aan/uit naar moduleren overgestapt en is dat niet goed gegaan bij de cv? Tado mag wel kleine problemen met de fijntuning hebben, maar dit lijkt wat fundamenteler.

• henk99
quote:
TWyk schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:48:
[...]

Ik gebruik ook de comfort stand, en werk op 21 Km afstand van mijn huis, maar Tado laat gewoon de temperatuur zakken naar 16 graden als ik op mijn werk ben. Ik kom rond 18u thuis en ik zie meestal dat Tado rond 16u begint met verwarmen (stelt in op 18 graden) en rond 18u is het dat ook wel ongeveer 18 graden, maar nog lang niet de door mij gewenste 20 graden. Zoals jij al zegt, op die afstand van 20 Km krijgt mijn kachel het ook niet voor elkaar om van die 18 naar 20 te springen. Maar dat moet Tado toch wel een keer doorhebben nu?
Ik zou liever hebben dat Tado al eerder begint op laag vermogen en gewoon rustig mijn huis opwarmt. Ik zit erover te denken om de GPS van mijn tablet te gaan gebruiken, want die ligt altijd thuis. Op die manier gebruik ik de away functie niet meer natuurlijk. Ik stoor me nu best vaak aan dat hele 'away' gebeuren. Het werkt voor mij en mijn woon/werkverkeer gewoon niet goed genoeg. Tado is blijkbaar niet in staat om te 'snappen' dat het in 20-30 min reistijd mijn huis niet van 18 naar 20 kan verwarmen.

• t.oswald
quote:
tado schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Als u de instructies nogmaals wil zien, graag even contact via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Onze instructies werken met labels, als u die niet heeft geplakt is het misschien lastig om te weten welke draad waar moet.
Zie wel vaker bij enthousiaste doe het zevers dat men de oude thermostaat al verwijderd voor men de installatie met Tado begint. Misschien die waarschuwing buiten op de verpakking van de thermostaat zetten?

• PeterdeBruin
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:22:
[...]

Zie wel vaker bij enthousiaste doe het zevers dat men de oude thermostaat al verwijderd voor men de installatie met Tado begint. Misschien die waarschuwing buiten op de verpakking van de thermostaat zetten?
Toch vind ik die handleiding-op-maat van tado ook niet ideaal. Van mijn oude thermostaat kon ik het typenummer niet vinden, toen heb ik een gok gedaan, en kreeg ik een handleiding met aansluitpuntnamen die niet overeenkwamen met de thermostaat. Heb ook zitten klooien om het goed te krijgen
Er zou een fall-back-methode moeten zijn die onafhankelijk is van de oude thermostaat. Zoiets als: de draad die op de ketel op op contact X is aangesloten, moet op de Tado thermostaat contact Y worden aangesloten.
En je zou zelf opnieuw moeten kunnen beginnen zonder de helpdesk te hoeven inschakelen.
Én er zou meteen op de mogelijkheid van OT gewezen moeten worden als de ketel dat kan.

• Odiebla
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:14:
[...]

Homekit neemt de instelling in de Tado app over. Dus als je daar instelt op een bepaalde tijd voor handmatig, dan schakelt HomeKit na afloop van die tijd terug naar het bestaande schema. Staat nu blijkbaar op ended by user.
Ben je misschien van de oude klokthermostaat van aan/uit naar moduleren overgestapt en is dat niet goed gegaan bij de cv? Tado mag wel kleine problemen met de fijntuning hebben, maar dit lijkt wat fundamenteler.
Ik kan in homekit alleen een temperatuur-instelling doen, maar niet bepalen wanneer die moet eindigen. Blijkbaar staat een homekit actie dus gelijk aan een handmatige actie 'until ended by user'.

Ik ben van aan/uit inderdaad naar modulerend gegaan. Op zich werkt dat goed, maar blijkbaar kan de thermostaat dat bij veel kou buiten en een relatief klein temperatuurverschil tussen binnentemperatuur (18) en gevraagde temperatuur (21) niet waarmaken met moduleren en bleef de temperatuur in huis op 20 graden hangen (en de ketel bleef maar stoken). Pas toen ik de thermostaat handmatig op 25 zette begon de ketel blijkbaar harder te stoken en steeg de temperatuur boven de 20 graden, waarna ik weer de handmatige override weggehaald heb.

• ljwilliam88
Die labels begrijp ik. Maar in de instructie werd nergens uitgelegd welk label op welke draad moet.
Ik heb een foto gemaakt dus ik zal wel contract opnemen met de servicedesk.
quote:
tado schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:39:
[...]

• t.oswald
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:00:
[...]

Ik kan in homekit alleen een temperatuur-instelling doen, maar niet bepalen wanneer die moet eindigen. Blijkbaar staat een homekit actie dus gelijk aan een handmatige actie 'until ended by user'.

Ik ben van aan/uit inderdaad naar modulerend gegaan. Op zich werkt dat goed, maar blijkbaar kan de thermostaat dat bij veel kou buiten en een relatief klein temperatuurverschil tussen binnentemperatuur (18) en gevraagde temperatuur (21) niet waarmaken met moduleren en bleef de temperatuur in huis op 20 graden hangen (en de ketel bleef maar stoken). Pas toen ik de thermostaat handmatig op 25 zette begon de ketel blijkbaar harder te stoken en steeg de temperatuur boven de 20 graden, waarna ik weer de handmatige override weggehaald heb.
Nogmaals, je moet dat instellen in de Tado app. HomeKit neemt de instelling van de app over. Dus als daar is ingesteld “tot einde gebruiker”, dan krijg je dat ook met HomeKit. In de Tado app instellen op “timer” geeft in HomeKit ook “timer”
En wat nu als je cv de oorzaak is? Ik bedoelde met “fundamenteler” dat het wellicht niet aan de thermostaat ligt, maar aan de cv. Je hebt twee dingen gewijzigd, aan/uit en een nieuwe thermostaat. Dus kunnen er wellicht ook twee dingen de oorzaak van het probleem zijn.

t.oswald wijzigde deze reactie 12-02-2018 11:35 (11%)

• bert74
quote:
henk99 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:15:
[...]

Ik zou liever hebben dat Tado al eerder begint op laag vermogen en gewoon rustig mijn huis opwarmt. Ik zit erover te denken om de GPS van mijn tablet te gaan gebruiken, want die ligt altijd thuis. Op die manier gebruik ik de away functie niet meer natuurlijk. Ik stoor me nu best vaak aan dat hele 'away' gebeuren. Het werkt voor mij en mijn woon/werkverkeer gewoon niet goed genoeg. Tado is blijkbaar niet in staat om te 'snappen' dat het in 20-30 min reistijd mijn huis niet van 18 naar 20 kan verwarmen.
Tado "kan" ook niet/nooit snappen dat je een huis niet binnen 20-30 minuten kan verwarmen, immers hij gaat pas acteren op GPS data.

De beste manier is m.i. de thermostaat gewoon te programmeren als een conventionele zelflerende klokthermostaat. Als je normaal gesproken om 8:00 de deur uit gaat en om 18:00 weer thuis komt van je werk, dan moet je dit gewoon programmeren. De thermostaat heeft dan ruim de tijd om langzaam weer op de gewenste temperatuur te brengen. Als je bij wijze van uitzondering veel eerder of later thuis bent, dan kan je het op afstand corrigeren.

Ik zou de "Away" functie alleen gebruiken voor bijvoorbeeld in het weekend, als je weggaat, terwijl je normaal gesproken thuis bent, dan heb je er geen omkijken naar.

• Odiebla
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:31:
[...]

Nogmaals, je moet dat instellen in de Tado app. HomeKit neemt de instelling van de app over. Dus als daar is ingesteld “tot einde gebruiker”, dan krijg je dat ook met HomeKit. In de Tado app instellen op “timer” geeft in HomeKit ook “timer”
En wat nu als je cv de oorzaak is? Ik bedoelde met “fundamenteler” dat het wellicht niet aan de thermostaat ligt, maar aan de cv. Je hebt twee dingen gewijzigd, aan/uit en een nieuwe thermostaat. Dus kunnen er wellicht ook twee dingen de oorzaak van het probleem zijn.
Hoe stel ik in de App in wat homekit moet doen na een handmatige actie?

• t.oswald
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:04:
[...]

Hoe stel ik in de App in wat homekit moet doen na een handmatige actie?
Je stelt niet in wat HomeKit moet doen, je stelt in wat Tado moet doen. In de app, instellingen, naar de zone waar je iets voor wilt en instellen maar
https://tweakers.net/ext/f/qJ3aFOT2Gu8iNYogdoPQFTuk/thumb.png

• henk99
quote:
bert74 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:42:
[...]
Ik zou de "Away" functie alleen gebruiken voor bijvoorbeeld in het weekend, als je weggaat, terwijl je normaal gesproken thuis bent, dan heb je er geen omkijken naar.
Volgens mij kun je dat location based control toch niet zomaar per dag aan/uit zetten? Bij mijn weten moet je het hele apparaat (mobiele) uit het profiel halen om te stoppen met location based control.

• lolgast
Je kunt per tijdslot instellen of locatiegebaseerde controle aan moet staan.
Open het tijdslot via de app, ga naar Geavanceerde instellingen en zit locatie uit. Dan blijft de verwarming aanstaan ondanks dat iedereen van huis is.

Honda VFR 800 te koop

• Odiebla
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:35:
[...]

Je stelt niet in wat HomeKit moet doen, je stelt in wat Tado moet doen. In de app, instellingen, naar de zone waar je iets voor wilt en instellen maar
[afbeelding]
Ja, maar dat is dus voor handmatige acties. Als ik handmatig de temperatuur instel wil ik dat Tado deze blijft handhaven tot ik zelf iets anders instel. Als ik via HomeKit iets instel dan moet dat gewoon tot de volgende geplande actie zijn. Maar dat kan dus blijkbaar niet.

• t.oswald
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:42:
[...]

Ja, maar dat is dus voor handmatige acties. Als ik handmatig de temperatuur instel wil ik dat Tado deze blijft handhaven tot ik zelf iets anders instel. Als ik via HomeKit iets instel dan moet dat gewoon tot de volgende geplande actie zijn. Maar dat kan dus blijkbaar niet.
Je hebt toch drie keuzemogelijkheden? Timer, Tot beëindigd door gebruiker of Tot de volgende automatische verandering?

• LtGruber
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 16-05 17:03
quote:
bert74 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:42:
[...]

Tado "kan" ook niet/nooit snappen dat je een huis niet binnen 20-30 minuten kan verwarmen, immers hij gaat pas acteren op GPS data.
Dat klopt inderdaad.
Tenzij Tado je gedachten kan lezen en aanvoelt wanneer je bijna naar huis gaat beginnen gaan.
Maar zo bestaan er (nog) geen thermostaten.

De Away is vooral handig dat je er niet zelf moet aan denken om de verwarming lager te zetten van zodra iedereen het huis uit is.
En voor de rest zet ik hem op Balanced. Dan houdt hij tussen net niet en net wel binnen de thuis-geofence een verschil aan van 1,8°C (dus bv. 20°C als je thuis bent en 18,2°C als je net buiten de geofence komt).
Dat krijgt mijn verwarming nog wel binnen een redelijke tijd dichtgefietst.
Pagina: 1 ... 46 ... 51 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*