henk99 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:14:
[...]
Ik vind je uitleg vanwege je bovenstaande punten heel interessant. Kun je misschien een voorbeeld geven van een schema? Ik heb bijvoorbeeld 5 dagen per week mijn werk en ben overdag niet thuis. In de ochtend wil ik het wel graag 17 graden hebben, maar de rest van de dag maakt me niet uit. Als het maar 19-20 graden is als ik thuis kom.
Ik vraag me heel erg af of de kachel minder gas verbruikt als hij in kleine stapjes gedurende de dag al opwarmt. Bij mij gaat de CV nu rond 16u ofzo volle bak aan.
Voorbeeld vrijdag's hele dag iemand thuis:
7:00 opstaan 18 gr. (chronotherm rekent zelf uit wanneer hij moet beginnen)
7:40 19 graden (door overshoot van vorige programma is dit een kleine stap)
10:30 19,5 graden
19:20 20 graden (op de bank voor de buis)
21:30 slaapstand, temp 15 graden
Voorbeeld donderdag (overdag iedereen weg)
6:30 opstaan, 18 graden (is warm genoeg om ergste kou uit huis te hebben)
8:00 vertrekken, 16,5 graden
17:50 thuiskomen, 19,5 graden
19:20 20 graden
21:30 slapen, 15 graden
Een CV is het meest efficiënt bij een lage retourtemperatuur en een laag vermogen. Een goede thermostaat houdt dit ook hier rekening mee. Lang, langzaam, met een laag vermogen opwarmen kan je een beetje manipuleren door in stapjes op te warmen.
Stel jouw kamer is in de nacht afkoeld tot 17 graden en de gewenste temperatuur is 18 graden. Een goede thermostaat weet met welke aanvoertemperatuur hij aan de ketel moet vragen om het binnen een bepaalde tijd warm te krijgen. Als het verschil maar 1 graad is, is een lage aanvoertemperatuur voldoende om de kamer op temperatuur te brengen, doordat de aanvoer temperatuur laag is, is de retourtemperatuur ook laag en werkt de ketel erg efficiënt.
Als je in 1 keer van 17 graden naar 20 graden wil stoken, moet de ketel flink aan de bak. Een hoge keteltemperatuur en hoog vermogen zijn noodzakelijk om de kamer warm te krijgen. De ketel werkt ~15% minder efficient op hogere temperaturen.
Als de thermostaat ook nog eens doorschiet (mede veroorzaakt door de hogere temperatuur), gecombineerd met de lagere warmtebehoefte 's ochtends, dan is het opeens veel te warm in de kamer. Bovendien is het warmteverlies van de woning ook nog eens groter bij een hogere temperatuur in het huis (vuistregel elke graad hoger is 7% meer gasverbruik).
Ten slotte als je je huis vanaf opstaan op 20 graden verwarmt, dan kan ik me voorstellen dat je daaraan gewend raakt waardoor de kans groot is dat je 's avonds de thermostaat nog hoger zet
Wat mij betreft genoeg argumenten om hiermee te experimenteren. Een extra blok is volgens mij zo aangemaakt in de Tado app.
Overigens is het regelgedrag van mijn 10 jaar oude Chonotherm Modulation perfect. Zowel qua aanwarmen (op een paar overshoots na) als modulerend warmhouden. Dat is de reden waarom ik huiverig ben om over te stappen naar TADO.