GHB363 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:08:
Vier jaar geleden was ik best blij met mijn Nest thermostaat. Het grootste doel toen was om de verwarming automatisch uit te zetten als we er niet waren. Dat is goed gelukt en mijn warmteverbruik is ook behoorlijk gedaald, met zo’n 20%.
Ik was wel wat teleurgesteld dat Nest een half jaar later werd overgenomen door Google, maar aangezien het als zelfstandig bedrijf binnen Google verder zou gaan en de gegevens verder niet gedeeld zouden worden, heb ik de Nest toch nog maar even gehouden.
Met de volledige inlijving van Nest door Google, wordt het voor mij nu wel tijd om een andere thermostaat te kiezen.
De Nest hangt in onze zonnige woonkamer waar het vaak warm is. Maar in de ruimtes waar de zon niet op schijnt blijft het vaak vrij fris omdat de verwarming uit is wordt als het in de woonkamer al warm is.
Dit zou bij een nieuwe situatie wel opgelost mogen worden.
Mede hierom heeft mijn vrouw de Nest nooit wat gevonden. Ze had het regelmatig koud in een van die ruimtes, voelde dan aan de radiator, en merkte dat die koud was.
=> Verwarming/Nest doet het niet! Terwijl de Nest aangaf dat het al zo warm was als ingesteld, en er dus ook geen warmte naar de radiator gestuurd werd. Vervolgens draait ze dan de Nest naar 25 graden ofzo… maar laat de radiatoren in de woonkamer gewoon open staan.
Wensen voor de nieuwe thermostaat/systeem:
- verwarming uit als er niemand thuis is.
- Niet zonnige ruimtes onafhankelijk van de woonkamer verwarmen.
- verwarming automatisch uit als het raam open staat (per ruimte?)
- eventueel homekit ondersteuning
We hebben hier stadsverwarming met radiatoren (geen vloerverwarming).
Nou heb ik het idee dat ik met Tado redelijk aan alle wensen kan voldoen, Klopt dit?
Ik zou dan een starters set met radiatorknoppen, een losse thermostaat en verder nog een aantal losse knoppen moeten kopen zodat ik voor zo ongeveer alle radiatoren een knop heb, of mis ik nog iets?
Als er meerdere radiator-knoppen in een ruimte zijn, en je past handmatig op 1 de temperatuur aan, gaat de andere dan automatisch mee?
Met het doorlezen van de laatste paar maand in dit topic, zie ik dat ik mooi net te laat ben voor een 20% kortingsactie. Is de ervaring dat deze acties regelmatig terugkomen, en kan ik nog beter dus even wachten? Het scheelt natuurlijk best wat op een heel systeem.
Nest ‘leert’ en past de ’slimme schema’s’ automatisch aan naar aanleiding van een combinatie van het gedrag met aanwezig zijn en handmatig temperatuursaanpassingen.
Deze functionaliteit van leren en aanpassen van het standaardschema voor de toekomst doet Tado niet en raak ik dus kwijt, correct?
Nest detecteert aanwezigheid op basis van beweging voor de thermostaat en Tado alleen maar op basis van de locatie van ‘geregistreerde’ mobiele telefoons. Als dus alle bekende mobieltjes de deur uit zijn, maar er is wel iemand thuis, een oppas bijvoorbeeld, dan zit die dus in de kou, of zie ik dit verkeerd? (Tenzij die persoon bewust handmatig de verwarming weer aan zet, denk ik dan.)
Iemand ervaring met het overstappen van Nest naar Tado? Hoe bevalt dat, is er nog meer dat ik ga missen?