Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21-02 11:35
quote:
henk99 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:38:
Volgens mij kun je dat location based control toch niet zomaar per dag aan/uit zetten? Bij mijn weten moet je het hele apparaat (mobiele) uit het profiel halen om te stoppen met location based control.
quote:
lolgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:41:
Je kunt per tijdslot instellen of locatiegebaseerde controle aan moet staan.
Open het tijdslot via de app, ga naar Geavanceerde instellingen en zit locatie uit. Dan blijft de verwarming aanstaan ondanks dat iedereen van huis is.
En je kunt in de app onder instellingen aangeven dat ie jouw apparaat niet moet meerekenen; daarvoor hoef je het niet uit je profiel te halen.
Maar als je dat doet terwijl je afwezig bent, blijft ie ervan uitgaan dat je afwezig bent.

Ik gebruik dat als ik thuis werk om alleen de werkkamer te verwarmen.

• Odiebla
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:20
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:52:
[...]

Je hebt toch drie keuzemogelijkheden? Timer, Tot beŽindigd door gebruiker of Tot de volgende automatische verandering?
Ja, maar ik zei:

"Ja, maar dat is dus voor handmatige acties. Als ik handmatig de temperatuur instel wil ik dat Tado deze blijft handhaven tot ik zelf iets anders instel. Als ik via HomeKit iets instel dan moet dat gewoon tot de volgende geplande actie zijn. Maar dat kan dus blijkbaar niet"

Die instelling (elke van de drie keuzes) is voor zowel handmatige acties als homekit (omdat homekit als handmatige actie wordt gezien door Tado). Dat vind ik onlogisch.

Odiebla wijzigde deze reactie 12-02-2018 13:19 (36%)

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:29
Voor Tado is het allebei een wijziging buiten 'zijn' automatisering om toch, dus een handmatige actie. Of je die actie nu in Homekit doet of in de Tado app maakt niet uit.

@PeterdeBruin Bij ons is doordeweeks overdag de verwarming gewoon laag. Als er dan iemand thuiswerkt zetten we die zone handmatig aan, totdat Tado in het volgende blok valt :)

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21:55
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:17:
[...]

Ja, maar ik zei:

"Ja, maar dat is dus voor handmatige acties. Als ik handmatig de temperatuur instel wil ik dat Tado deze blijft handhaven tot ik zelf iets anders instel. Als ik via HomeKit iets instel dan moet dat gewoon tot de volgende geplande actie zijn. Maar dat kan dus blijkbaar niet"

Die instelling (elke van de drie keuzes) is voor zowel handmatige acties als homekit (omdat homekit als handmatige actie wordt gezien door Tado). Dat vind ik onlogisch.
Dan moet je bij Apple zijn. IFTTT heeft bijvoorbeeld wel een actie om Tado te laten terugkeren in de automatische modus, maar daar kan je weer geen voorwaarden aan verbinden. Wel handige drukknop overigens, direct via een widget en voor alle zones tegelijk.

• PeterdeBruin
quote:
lolgast schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:20:

@PeterdeBruin Bij ons is doordeweeks overdag de verwarming gewoon laag. Als er dan iemand thuiswerkt zetten we die zone handmatig aan, totdat Tado in het volgende blok valt :)
Mijn vrouw werkt onregelmatige diensten en wil het overdag beslist wel warm hebben als ze thuis is, zonder iets aan te hoeven zetten. Dus de programmering laag zetten is geen optie.
Door mijn locatie uit te schakelen als ik thuis werk, en alleen de werkkamer handmatig in te schakelen, hoeft dan toch niet alles verwarmd te worden als zij er niet is.

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 12-02-2018 16:27 (3%)

• Odiebla
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:23:
[...]

Dan moet je bij Apple zijn. IFTTT heeft bijvoorbeeld wel een actie om Tado te laten terugkeren in de automatische modus, maar daar kan je weer geen voorwaarden aan verbinden. Wel handige drukknop overigens, direct via een widget en voor alle zones tegelijk.
Hmkay, als de API van Tado het wel ondersteunt maar HomeKit er geen gebruik van maakt dan is het inderdaad niet Tado's schuld.

• MrTre
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:43
Graag wil ik hier even mijn frustraties kwijt en/of even pijlen of er meerdere tweakers last van mijn problemen heeft.
Qua software ben ik erg gecharmeerd van Tado, echter qua hardware... drama alom.

Ik heb danfross radiatorkranen, en het gebeurt mij zeer regelmatig dat de radiatorkranen van de adapter loskomen. Het is zelfs al een paar keer gebeurt dat de kraan er af schoot en los op de grond ligt...
Of de kraan verschiet iets waardoor als de kraan dicht staat alsnog het pinnentje naar buitenkomt en er warm water stroomt.
Met als resultaat dat de radiator de halve dag (of meerdere dagen is wel eens gebeurt) warm water staat te pompen terwijl dit niet de bedoeling is! (ik heb stadsverwarming, dus altijd aanvoer van warm water)
De adapter bij de schroefdraad met bijvoorbeeld een beetje montagekit insmeren, en daarna de bevestigingsbeugel van de tado kraan erop draaien helpt helaas ook niet, na verloop van tijd komt ie toch los.

Zelf heb ik al meerdere malen contact gehad met Tado, enkele keren zijn kraanen vervangen en ik heb al eens andere adapters ontvangen, en nu zijn er 'nieuwe' adapters onderweg welke stugger zouden zijn ofzo. Ik moet het nog zien.

Ook vind ik dat de batterijen relatief snel leeg gaan.

Zijn er tweakers die hier last van hebben? Wat doen jullie ertegen? hebben jullie tips? Doe ik iets niet goed? Misschien heeft @tado een idee?

Ik gebruik overigens deze adapter:

• MrTre
quote:
[...]

Ja, maar ik zei:

In de instellingen van de zone (in de tado app) kun je een default kiezen voor de aanpassing op de kraan zelf.. (Tot de volgende automatische verandering / Tot beŽindigd door de gebruiker / timer)

Zoals ik begrepen heb is deze gekozen default ook van toepassing op een aanpassing via homekit.

• dabachata
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:15
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:00:
[...]

Ik kan in homekit alleen een temperatuur-instelling doen, maar niet bepalen wanneer die moet eindigen. Blijkbaar staat een homekit actie dus gelijk aan een handmatige actie 'until ended by user'.
Voor elke zone kan en moet je in dit geval in de instellingen aangeven wat te doen bij 'Manual Control on Tado Device'. Wat je hier voor elke zone invult geldt ook voor Homekit, Google Assistant, Alexa, IFTTT als ik het goed heb begrepen. Jij hebt blijkbaar nog staan 'Until Ended by User' terwijl je duidelijk een andere optie verkiest.

• dabachata
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:00:
[...]

Ik ben van aan/uit inderdaad naar modulerend gegaan. Op zich werkt dat goed, maar blijkbaar kan de thermostaat dat bij veel kou buiten en een relatief klein temperatuurverschil tussen binnentemperatuur (18) en gevraagde temperatuur (21) niet waarmaken met moduleren en bleef de temperatuur in huis op 20 graden hangen (en de ketel bleef maar stoken). Pas toen ik de thermostaat handmatig op 25 zette begon de ketel blijkbaar harder te stoken en steeg de temperatuur boven de 20 graden, waarna ik weer de handmatige override weggehaald heb.
Via de pagina http://www.peterdebruin.net/tado.html kan je nu zien bij 'History' een overzicht zien dat overshoots en niet op ingestelde temperatuur willen komen zichtbaar maakt, met daarmee steeds ook zichtbaar de wamtevraag van Tado aan de ketel. Met die data aan de hand contact opnemen met Tado en de ervaren problemen inzichtelijk maken.

• dabachata
@tado Bij het 'Turn on/off all Thermostats' voice command voor Google Assistant wordt de warmwaterfunctie ook gezien als thermostaat merk ik net. Dat lijkt mij niet de bedoeling ...

• lolgast
Hahaha ik zie het al voor me. Vrouw nog onder de douche :+

• PeterdeBruin
quote:
PeterdeBruin schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:50:
Mijn Tado Status Pagina houdt nu ook per zone een 'geschiedenis'-tabel bij van alle opgevraagde metingen van de laatste uren, inclusief het percentage 'heating power', dus nauwkeuriger dan de vlammetjes in de grafieken in de app.
De tabellen blijven bewaard (in de html5 'local storage' van je browser) als de pagina gesloten en heropend wordt.
Metingen worden alleen opgevraagd zolang de pagina open staat, dus er vallen wel hiaten.
Hij werkt niet in Microsoft Edge of IE, sorry.
Edge en IE is opgelost.
Bij installaties met een heet-water-zone werkte het nog niet; dat is nu opgelost. Even refreshen ajb.
En je kan nu ook uitloggen, waarbij vanzelf de web storage gewist wordt.

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 12-02-2018 17:09 (4%)

• t.oswald
quote:
MrTre schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:36:
Graag wil ik hier even mijn frustraties kwijt en/of even pijlen of er meerdere tweakers last van mijn problemen heeft.
Qua software ben ik erg gecharmeerd van Tado, echter qua hardware... drama alom.

Ik heb danfross radiatorkranen, en het gebeurt mij zeer regelmatig dat de radiatorkranen van de adapter loskomen. Het is zelfs al een paar keer gebeurt dat de kraan er af schoot en los op de grond ligt...
Of de kraan verschiet iets waardoor als de kraan dicht staat alsnog het pinnentje naar buitenkomt en er warm water stroomt.
Met als resultaat dat de radiator de halve dag (of meerdere dagen is wel eens gebeurt) warm water staat te pompen terwijl dit niet de bedoeling is! (ik heb stadsverwarming, dus altijd aanvoer van warm water)
De adapter bij de schroefdraad met bijvoorbeeld een beetje montagekit insmeren, en daarna de bevestigingsbeugel van de tado kraan erop draaien helpt helaas ook niet, na verloop van tijd komt ie toch los.

Zelf heb ik al meerdere malen contact gehad met Tado, enkele keren zijn kraanen vervangen en ik heb al eens andere adapters ontvangen, en nu zijn er 'nieuwe' adapters onderweg welke stugger zouden zijn ofzo. Ik moet het nog zien.

Zijn er tweakers die hier last van hebben? Wat doen jullie ertegen? hebben jullie tips? Doe ik iets niet goed? Misschien heeft @tado een idee?

[afbeelding]
Er wordt in dit forum regelmatig geadviseerd te kiezen voor goede metalen adapters. Die plastic rommel zal het nooit worden en Tado levert geen metaal. Dus op naar de vakwinkel.
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:27:
[...]

Er wordt in dit forum regelmatig geadviseerd te kiezen voor goede metalen adapters. Die plastic rommel zal het nooit worden en Tado levert geen metaal. Dus op naar de vakwinkel.
Wij hebben van klanten goede feedback over deze relatief goedkope metalen adapters:
https://www.meinhausshop....g-fuer-Danfoss-Ventile-RA
Of via Ebay: https://www.ebay.nl/itm/222816566009
quote:
dabachata schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:52:
@tado Bij het 'Turn on/off all Thermostats' voice command voor Google Assistant wordt de warmwaterfunctie ook gezien als thermostaat merk ik net. Dat lijkt mij niet de bedoeling ...
Als u een combi-ketel heeft en tado via OpenTherm gebruikt kunnen we de watersturing helemaal uitzetten. Dan is het probleem voor u alvast opgelost.

Ik zal binnenkort intern bespreken of dit een bug aan onze kant is of aan Google's kant.

tado wijzigde deze reactie 12-02-2018 16:58 (31%)

• MrTre
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:27:
[...]

Dank. Is bijvoorbeeld deze de juiste:
https://www.conrad.nl/nl/...or-danfoss-ra-560377.html

Ik vind 13 euro tamelijk veel ( keer 8 radiatorkranen = 104 euro) om een mankement van @tado op te lossen...

• dabachata
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:23:
[...]
IFTTT heeft bijvoorbeeld wel een actie om Tado te laten terugkeren in de automatische modus, maar daar kan je weer geen voorwaarden aan verbinden. Wel handige drukknop overigens, direct via een widget en voor alle zones tegelijk.
Welk Topic kan ik nou t beste gaan bezoeken als ik met knoppen en motion sensors etcetera aan de slag wil voor Smart Home control?

(Wat ik onder andere zou willen bereiken:
Via een drukknop Tado warmwater laten inschakelen, en zo mogelijk 1. ook automatisch laten uitschakelen na een in te stellen tijdsduur, of 2. via dezelfde knop aan/uitschakelen warmwater. (Het liefst een knop met meerdere opties, dus meerdere toetsen of meerdere interacties mogelijk (zie bijvoorbeeld Xiaomi Magic/Smart Cube)
Via een motion sensor (waarschijnlijk Dooya) automatische gordijnen laten bedienen (altijd dicht tenzij iemand in woonkamer is bij daglicht) en lampen aan als iemand in woonkamer is en geen daglicht. Zoiets.)

• dabachata
quote:
tado schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:30:
[...]

Als u een combi-ketel heeft en tado via OpenTherm gebruikt kunnen we de watersturing helemaal uitzetten. Dan is het probleem voor u alvast opgelost.

Ik zal binnenkort intern bespreken of dit een bug aan onze kant is of aan Google's kant.
Voor mij geen probleem. Ik was gewoon de voorbeeldcommand's van Tado voor Google Assistant aan het uitproberen en gebruikte toen voice command 'Turn all Thermostats On' en 'Turn all Thermostats Off' en toen kreeg ik als bevestiging 'Turning 3 Thermostats On/Off' terwijl ik maar 2 verwarmingszones heb. Toen viel me dus op dat dit command ook warmwater aan/uit zet.

• t.oswald
quote:
MrTre schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:33:
[...]

Dank. Is bijvoorbeeld deze de juiste:
https://www.conrad.nl/nl/...or-danfoss-ra-560377.html

Ik vind 13 euro tamelijk veel ( keer 8 radiatorkranen = 104 euro) om een mankement van @tado op te lossen...
Die Duitse webshop levert ook aan Nederland met Paypal

• t.oswald
quote:
dabachata schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:38:
[...]

Welk Topic kan ik nou t beste gaan bezoeken als ik met knoppen en motion sensors etcetera aan de slag wil voor Smart Home control?

(Wat ik onder andere zou willen bereiken:
Via een drukknop Tado warmwater laten inschakelen, en zo mogelijk 1. ook automatisch laten uitschakelen na een in te stellen tijdsduur, of 2. via dezelfde knop aan/uitschakelen warmwater. (Het liefst een knop met meerdere opties, dus meerdere toetsen of meerdere interacties mogelijk (zie bijvoorbeeld Xiaomi Magic/Smart Cube)
Via een motion sensor (waarschijnlijk Dooya) automatische gordijnen laten bedienen (altijd dicht tenzij iemand in woonkamer is bij daglicht) en lampen aan als iemand in woonkamer is en geen daglicht. Zoiets.)
Weliswaar met tablet of smartphone als “drukknop” bij IFTTT

https://tweakers.net/ext/f/8VIBZuM1JEsHQbSFR6dTvxmM/thumb.png

• dabachata
quote:
t.oswald schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:10:
[...]

Weliswaar met tablet of smartphone als “drukknop” bij IFTTT

[afbeelding]
Yep met de Smartphone kan ik het al. Via de Tado app of via Google Assistant. Met Alexa app zou het ook kunnen. En met zowel de Google Home speakers alswel de Amazon Alexa speakers mocht ik die aanschaffen.

Maar ik wil graag weten welke SmartHub oplossing met IFTTT, Google Assistant en/of Amazon Alexa kan werken en knoppen en motion sensors etcetera als triggers heeft ipv voice commands of een app.

Zo snel zoeken zie ik echt enorm veel voorbij vliegen (Samsung Smartthings, Belkin WeMo, Xiaomi Mi Smart ding) maar welk topic moet ik zijn voor zulke vragen. Of welk artikel/welke website. De opties lijken eindeloos en ik vraag me af welke systeem het gebruiksvriendelijkst werkt, welke de meeste opties heeft (knoppen, ondersteunde third parties als Assistant, IFTTT, Alexa), welke de goedkoopste is..

• CooperN
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 18-02 18:13
quote:
t.oswald schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:56:
[...]

Dan heb je dit ook al gedaan? (De rest van het antwoord van de helpdesk)
Indien het probleem niet is opgelost, demonteer dan de Slimme Radiatorknop en verwijder de batterijen voor enkele minuten. Plaats de batterijen terug in het apparaat, wacht opnieuw 1 minuut en plaats de Slimme Radiatorknop opnieuw op de radiator.

Mocht het probleem daarmee nog steeds niet verholpen zijn, volg dan de stappen zoals hieronder beschreven:

Verwissel de Slimme Radiatorknop (A) dat problemen heeft met een Slimme Radiatorknop (B) dat tot op heden zonder problemen heeft gewerkt.
Zorg ervoor dat u ook de bevestigingsbeugel van de Slimme Radiatorknop verwisselt van de ene radiator op de andere en voordat u de Slimme Radiatorknop op de andere radiator plaatst, de batterijen voor enkele minuten verwijdert.
Wacht 24 uren en controleer of de Slimme Radiatorknop (A) de radiator sluit.
Controleer ook of de Slimme Radiatorknop (B) de radiator kan sluiten.
Mocht het probleem blijven optreden, beschrijf dan alstublieft gedetailleerd wat er gebeurt gedurende de laatst beschreven test.
Tado heeft vandaag nogmaals de kracht van de radiatorknop verhoogd. Het lijkt te werken. Ik hou jullie op de hoogte

• Odiebla
quote:
dabachata schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:49:
[...]

Via de pagina http://www.peterdebruin.net/tado.html kan je nu zien bij 'History' een overzicht zien dat overshoots en niet op ingestelde temperatuur willen komen zichtbaar maakt, met daarmee steeds ook zichtbaar de wamtevraag van Tado aan de ketel. Met die data aan de hand contact opnemen met Tado en de ervaren problemen inzichtelijk maken.
Via die pagina lijk ik alleen de huidige instellingen, op het moment dat ik die pagina open, op te slaan in de history tabel. Ik kan niet de gegevens van gisteren terug zien.

• Bozzel1987
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21-02 11:20
quote:

[afbeelding]
Ik heb hier met name de afgelopen 2 maanden ook al een paar keer last van gehad. Dan sprong de knop er gewoon af en vloog over de grond. Ik bezit Tado nu iets meer dan een jaar en hiervoor nergens last van gehad op dit gebied.

• rabe83
  • Laatst online: 23:03
quote:
Bozzel1987 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:27:
[...]

Ik heb hier met name de afgelopen 2 maanden ook al een paar keer last van gehad. Dan sprong de knop er gewoon af en vloog over de grond. Ik bezit Tado nu iets meer dan een jaar en hiervoor nergens last van gehad op dit gebied.
Hier ook zo...het lijkt alsof de plastic adapters 'verzwakken'. Maar als ik op zoek ga naar alternatieven dan lees ik al snel dat metalen adapters uitverkocht zijn of een lange levertijd hebben...er hebben dus meer mensen last hiervan :)

• PeterdeBruin
quote:
Odiebla schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:04:
[...]
Via die pagina lijk ik alleen de huidige instellingen, op het moment dat ik die pagina open, op te slaan in de history tabel. Ik kan niet de gegevens van gisteren terug zien.
Uiteraard, het is een status-pagina die geheel binnen je browser draait, en daarom alleen informatie verzamelt zolang de pagina open staat.
Geen extern systeem dat continu jouw verwarming in de gaten houdt.
En al helemaal geen systeem dat al gedetailleerde informatie over jouw verwarming zou hebben vůůrdat je ingelogd was.

Via de API zou de pagina wel dezelfde historische informatie kunnen opvragen die je in de grafiek in de app kan zien.
Maar die is minder nauwkeurig; de warmtevraag staat daar niet als percentage aangegeven, maar net als de vlammetjes in de app alleen in stappen: NONE / LOW / MEDIUM / HIGH.

• Marselaar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-02 09:13
quote:
Ik heb ťťn Danfoss kraan en die doet het gewoon altijd goed.
quote:
Relatief? Die gaan belachelijk snel leeg. Maar in hun mail staat dat ze dat weten en er mee bezig zijn. Maar ja, hoe lang dat gaat duren?

PSN: Marselaar

• Odiebla
quote:
PeterdeBruin schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Uiteraard, het is een status-pagina die geheel binnen je browser draait, en daarom alleen informatie verzamelt zolang de pagina open staat.
Geen extern systeem dat continu jouw verwarming in de gaten houdt.
En al helemaal geen systeem dat al gedetailleerde informatie over jouw verwarming zou hebben vůůrdat je ingelogd was.
Het zou kunnen dat die informatie achteraf uit de Tado-cloud te lezen was, toch?

Ik denk dat ik de API maar eens ga integreren met Domoticz zodat ik gewoon zelf permanente grafieken draai van wat Tado allemaal uitspookt :-)

• lolgast
Voor Home Assistant is daar een standaard component voor. Ik vermoed dat die wel ergens op Github te vinden is. Hoef je het wiel misschien niet zelf uit te vinden :)

Edit: deze dus: https://github.com/home-a...istant/components/tado.py

lolgast wijzigde deze reactie 13-02-2018 13:50 (25%)

• Chillmeister
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:02
Ik heb afgelopen weekend een slimme radiatorknop gekocht voor in de slaapkamer. Dit omdat 's ochtends de slaapkamer veel sneller op temperatuur komt dan de woonkamer (te snel). De tweede voordeel van een extra zone betekend dat wanneer wij overdag thuis zijn niet onnodig de slaapkamer aan het verwarmen zijn.

Ik merk alleen dat de slimme thermostaat en de slimme radiatorknop nog niet goed samenwerken. Bijvoorbeeld is de woonkamer op temperatuur, maar slaapkamer niet. Dan gaat de CV ketel aan waardoor het veel te warm wordt in de woonkamer (dit omdat hij de tweede zone, de slaapkamer moet opwarmen)
quote:
Chillmeister schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:38:
Ik heb afgelopen weekend een slimme radiatorknop gekocht voor in de slaapkamer. Dit omdat 's ochtends de slaapkamer veel sneller op temperatuur komt dan de woonkamer (te snel). De tweede voordeel van een extra zone betekend dat wanneer wij overdag thuis zijn niet onnodig de slaapkamer aan het verwarmen zijn.

Ik merk alleen dat de slimme thermostaat en de slimme radiatorknop nog niet goed samenwerken. Bijvoorbeeld is de woonkamer op temperatuur, maar slaapkamer niet. Dan gaat de CV ketel aan waardoor het veel te warm wordt in de woonkamer (dit omdat hij de tweede zone, de slaapkamer moet opwarmen)
U heeft 2 opties:

1: Lees dit artikel goed door: https://support.tado.com/...at-ge%C3%AFnstalleerd-heb-
2: Wij kunnen uw slimme radiatorknop in "slave" modus zetten. Dan kan hij geen warmte meer vragen aan de ketel en zal de woonkamer niet te warm worden. Neem contact op via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

• t.oswald
quote:
Chillmeister schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:38:

Maar heb je in de woonkamer dan ook overal slimme thermostaatknoppen?

• Chillmeister
quote:
Dank voor de (zeer) snelle reactie. Ik ga meteen lezen :)
quote:
t.oswald schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:42:
[...]

Maar heb je in de woonkamer dan ook overal slimme thermostaatknoppen?
Nee, ik had hiervoor enkel de slimme thermostaat van Tado en geen slimme radiatorknop. Anders heb ik meteen 4 knoppen nodig voor in de woonkamer

Chillmeister wijzigde deze reactie 13-02-2018 16:44 (48%)

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:11

l3art

Moderator Mobile
quote:
tado schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:41:
[...]

2: Wij kunnen uw slimme radiatorknop in "slave" modus zetten. Dan kan hij geen warmte meer vragen aan de ketel en zal de woonkamer niet te warm worden. Neem contact op via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
Maar daarmee wordt de slimme radiotorknop niet slimmer dan elke andere thermostaatknop toch?
Of heeft het dan nog een andere meerwaarde?

Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way you're a mile away, and you have their shoes too.

quote:
l3art schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:47:
[...]

Maar daarmee wordt de slimme radiotorknop niet slimmer dan elke andere thermostaatknop toch?
Of heeft het dan nog een andere meerwaarde?
U kunt nog altijd via de app een schema instellen.

Het enige wat dan anders is dat er geen warmtevraag meer naar de ketel gaat. Dus als de hoofdthermostaat op dat moment niet om warmte vraagt, zal de slimme radiatorknop de radiatorkraan open zetten maar de radiator zelf zal koud blijven omdat de ketel uit staat.

• t.oswald
quote:
Chillmeister schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:43:
[...]

Dank voor de (zeer) snelle reactie. Ik ga meteen lezen :)

[...]

Nee, ik had hiervoor enkel de slimme thermostaat van Tado en geen slimme radiatorknop. Anders heb ik meteen 4 knoppen nodig voor in de woonkamer
Wat voor actie zou de kamerthermostaat dan volgens jou moeten ondernemen als de huiskamer op temperatuur is, maar de slaapkamer nog niet?

• Chillmeister
quote:
tado schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:50:
[...]

U kunt nog altijd via de app een schema instellen.

Het enige wat dan anders is dat er geen warmtevraag meer naar de ketel gaat. Dus als de hoofdthermostaat op dat moment niet om warmte vraagt, zal de slimme radiatorknop de radiatorkraan open zetten maar de radiator zelf zal koud blijven omdat de ketel uit staat.
Dit is misschien wel een oplossing want ‘s ochtends kan de ‘slave’ knop wel tot een lager temperatuur afknijpen. Bijv 19 graden i.p.v. 20 in woonkamer.

• t.oswald
quote:
Chillmeister schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:09:
[...]

Dit is misschien wel een oplossing want ‘s ochtends kan de ‘slave’ knop wel tot een lager temperatuur afknijpen. Bijv 19 graden i.p.v. 20 in woonkamer.
Voor die optie heb je toch geen slave nodig? Als de woonkamer warmte vraagt voor 20 en de slaapkamer op 19 graden is ingesteld, verwarmt de kamer door tot 20 en dan gaat alles verder uit, dus geen probleem.
Je had alleen een probleem als de slaapkamer warmte vraagt bijvoorbeeld 21 en de woonkamer niet op 20. Die laatste krijg je er zonder slimme knoppen in de woonkamer dan vanzelf bij totdat de slaapkamer de 21 heeft bereikt en de cv uitschakelt.

• lolgast
@tado Die vraag om een slimme radiotor als slave in te stellen heb ik 31-1 ook gesteld, maar nog altijd geen antwoord op gekregen. Ik zal de verkeerde categorie wel gekozen hebben ofzo. Welke optie moet hiervoor nou gekozen worden, want ik heb geen probleem. Ik heb een verzoek, maar dat duurt echt te lang zo..
quote:
lolgast schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:38:
@tado Die vraag om een slimme radiotor als slave in te stellen heb ik 31-1 ook gesteld, maar nog altijd geen antwoord op gekregen. Ik zal de verkeerde categorie wel gekozen hebben ofzo. Welke optie moet hiervoor nou gekozen worden, want ik heb geen probleem. Ik heb een verzoek, maar dat duurt echt te lang zo..
Technische vragen beantwoorden we nu binnen ťťn werkdag. Dus ik denk dat uw mail bij de administratie is terechtgekomen (en die hebben over het algemeen wat langer nodig). Graag het aanvraagnummer per DM naar mij sturen dan zal ik er naar kijken.

• GHB363
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:39
Vier jaar geleden was ik best blij met mijn Nest thermostaat. Het grootste doel toen was om de verwarming automatisch uit te zetten als we er niet waren. Dat is goed gelukt en mijn warmteverbruik is ook behoorlijk gedaald, met zo’n 20%.
Ik was wel wat teleurgesteld dat Nest een half jaar later werd overgenomen door Google, maar aangezien het als zelfstandig bedrijf binnen Google verder zou gaan en de gegevens verder niet gedeeld zouden worden, heb ik de Nest toch nog maar even gehouden.
Met de volledige inlijving van Nest door Google, wordt het voor mij nu wel tijd om een andere thermostaat te kiezen.

De Nest hangt in onze zonnige woonkamer waar het vaak warm is. Maar in de ruimtes waar de zon niet op schijnt blijft het vaak vrij fris omdat de verwarming uit is wordt als het in de woonkamer al warm is.
Dit zou bij een nieuwe situatie wel opgelost mogen worden.

Mede hierom heeft mijn vrouw de Nest nooit wat gevonden. Ze had het regelmatig koud in een van die ruimtes, voelde dan aan de radiator, en merkte dat die koud was.
=> Verwarming/Nest doet het niet! Terwijl de Nest aangaf dat het al zo warm was als ingesteld, en er dus ook geen warmte naar de radiator gestuurd werd. Vervolgens draait ze dan de Nest naar 25 graden ofzo… maar laat de radiatoren in de woonkamer gewoon open staan.

Wensen voor de nieuwe thermostaat/systeem:
- verwarming uit als er niemand thuis is.
- Niet zonnige ruimtes onafhankelijk van de woonkamer verwarmen.
- verwarming automatisch uit als het raam open staat (per ruimte?)
- eventueel homekit ondersteuning

We hebben hier stadsverwarming met radiatoren (geen vloerverwarming).

Nou heb ik het idee dat ik met Tado redelijk aan alle wensen kan voldoen, Klopt dit?

Ik zou dan een starters set met radiatorknoppen, een losse thermostaat en verder nog een aantal losse knoppen moeten kopen zodat ik voor zo ongeveer alle radiatoren een knop heb, of mis ik nog iets?

Als er meerdere radiator-knoppen in een ruimte zijn, en je past handmatig op 1 de temperatuur aan, gaat de andere dan automatisch mee?

Met het doorlezen van de laatste paar maand in dit topic, zie ik dat ik mooi net te laat ben voor een 20% kortingsactie. Is de ervaring dat deze acties regelmatig terugkomen, en kan ik nog beter dus even wachten? Het scheelt natuurlijk best wat op een heel systeem.

Nest ‘leert’ en past de ’slimme schema’s’ automatisch aan naar aanleiding van een combinatie van het gedrag met aanwezig zijn en handmatig temperatuursaanpassingen.
Deze functionaliteit van leren en aanpassen van het standaardschema voor de toekomst doet Tado niet en raak ik dus kwijt, correct?

Nest detecteert aanwezigheid op basis van beweging voor de thermostaat en Tado alleen maar op basis van de locatie van ‘geregistreerde’ mobiele telefoons. Als dus alle bekende mobieltjes de deur uit zijn, maar er is wel iemand thuis, een oppas bijvoorbeeld, dan zit die dus in de kou, of zie ik dit verkeerd? (Tenzij die persoon bewust handmatig de verwarming weer aan zet, denk ik dan.)

Iemand ervaring met het overstappen van Nest naar Tado? Hoe bevalt dat, is er nog meer dat ik ga missen?

• PeterdeBruin
quote:
GHB363 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:08:
Vier jaar geleden was ik best blij met mijn Nest thermostaat. Het grootste doel toen was om de verwarming automatisch uit te zetten als we er niet waren. Dat is goed gelukt en mijn warmteverbruik is ook behoorlijk gedaald, met zo’n 20%.
Ik was wel wat teleurgesteld dat Nest een half jaar later werd overgenomen door Google, maar aangezien het als zelfstandig bedrijf binnen Google verder zou gaan en de gegevens verder niet gedeeld zouden worden, heb ik de Nest toch nog maar even gehouden.
Met de volledige inlijving van Nest door Google, wordt het voor mij nu wel tijd om een andere thermostaat te kiezen.

De Nest hangt in onze zonnige woonkamer waar het vaak warm is. Maar in de ruimtes waar de zon niet op schijnt blijft het vaak vrij fris omdat de verwarming uit is wordt als het in de woonkamer al warm is.
Dit zou bij een nieuwe situatie wel opgelost mogen worden.

Mede hierom heeft mijn vrouw de Nest nooit wat gevonden. Ze had het regelmatig koud in een van die ruimtes, voelde dan aan de radiator, en merkte dat die koud was.
=> Verwarming/Nest doet het niet! Terwijl de Nest aangaf dat het al zo warm was als ingesteld, en er dus ook geen warmte naar de radiator gestuurd werd. Vervolgens draait ze dan de Nest naar 25 graden ofzo… maar laat de radiatoren in de woonkamer gewoon open staan.

Wensen voor de nieuwe thermostaat/systeem:
- verwarming uit als er niemand thuis is.
- Niet zonnige ruimtes onafhankelijk van de woonkamer verwarmen.
- verwarming automatisch uit als het raam open staat (per ruimte?)
- eventueel homekit ondersteuning

We hebben hier stadsverwarming met radiatoren (geen vloerverwarming).

Nou heb ik het idee dat ik met Tado redelijk aan alle wensen kan voldoen, Klopt dit?

Ik zou dan een starters set met radiatorknoppen, een losse thermostaat en verder nog een aantal losse knoppen moeten kopen zodat ik voor zo ongeveer alle radiatoren een knop heb, of mis ik nog iets?

Als er meerdere radiator-knoppen in een ruimte zijn, en je past handmatig op 1 de temperatuur aan, gaat de andere dan automatisch mee?

Met het doorlezen van de laatste paar maand in dit topic, zie ik dat ik mooi net te laat ben voor een 20% kortingsactie. Is de ervaring dat deze acties regelmatig terugkomen, en kan ik nog beter dus even wachten? Het scheelt natuurlijk best wat op een heel systeem.

Nest ‘leert’ en past de ’slimme schema’s’ automatisch aan naar aanleiding van een combinatie van het gedrag met aanwezig zijn en handmatig temperatuursaanpassingen.
Deze functionaliteit van leren en aanpassen van het standaardschema voor de toekomst doet Tado niet en raak ik dus kwijt, correct?

Nest detecteert aanwezigheid op basis van beweging voor de thermostaat en Tado alleen maar op basis van de locatie van ‘geregistreerde’ mobiele telefoons. Als dus alle bekende mobieltjes de deur uit zijn, maar er is wel iemand thuis, een oppas bijvoorbeeld, dan zit die dus in de kou, of zie ik dit verkeerd? (Tenzij die persoon bewust handmatig de verwarming weer aan zet, denk ik dan.)

Iemand ervaring met het overstappen van Nest naar Tado? Hoe bevalt dat, is er nog meer dat ik ga missen?
Tado lijkt mij prima geschikt, alleen het automatisch uitschakelen bij open raam functioneert meestal niet, is mijn ervaring. Pas nu het vriest heeft het voor het eerst gewerkt.
Daarvoor zou je een separaat systeem met raamcontacten moeten aanschaffen en met IFTTT (update:) of Homekit aan Tado koppelen.

Meerdere knoppen in dezelfde zone (ruimte) gaan inderdaad tegelijk open/dicht. …ťntje regelt de temperatuur en de rest volgt.

De 20% actie is er niet eerder geweest. Wel kun je een van ons om een aanbevelings-link vragen en daarmee bestellen, dan krijgt diegene een bonustegoed van § 20.

Tado leert inderdaad niet zoals Nest van jullie gedrag maar volgt puur het ingestelde programma.

Voor een oppas moet je de verwarming inderdaad apart aanzetten. Als je wilt dat alle zones hun programma volgen terwijl jullie zelf niet thuis zijn, is het het makkelijkst om op een tablet die wellicht in huis is de locatie-controle in te schakelen. Als ťťn zone voldoende is, dan handmatig de temperatuur instellen.

Met Nest heb ik geen ervaring.

• Odiebla
Een mooi voorbeeld van de overshoots die ik regelmatig zie. Allereerst geeft de Tado veel te lang nog 'gas' waardoor er een overshoot om 18:04 ontstaat en die door de warmte in de leiding nog lang door dendert. En vervolgens doet de tado om 18:23 er nog een schepje bovenop door (terwijl dat de temperatuur nog RUIM boven de target zit) nog eens een dot gas erbij te geven waardoor de temperatuur nog verder stijgt. Daarna is het rustig en houdt de Tado zich gedeisd.

18:00 21.0 20.68 82%
18:02 21.0 20.90 64%
18:04 21.0 21.12 36%
18:07 21.0 21.38 6%
18:09 21.0 21.68 0%
18:11 21.0 21.95 0%
18:23 21.0 21.95 22%
18:25 21.0 22.17 0%
18:51 21.0 21.90 0%
19:04 21.0 21.69 0%

• matty___
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:25
quote:
Odiebla schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:45:
Een mooi voorbeeld van de overshoots die ik regelmatig zie. Allereerst geeft de Tado veel te lang nog 'gas' waardoor er een overshoot om 18:04 ontstaat en die door de warmte in de leiding nog lang door dendert. En vervolgens doet de tado om 18:23 er nog een schepje bovenop door (terwijl dat de temperatuur nog RUIM boven de target zit) nog eens een dot gas erbij te geven waardoor de temperatuur nog verder stijgt. Daarna is het rustig en houdt de Tado zich gedeisd.
Komt bekent voor.
Volgens mij had ik ergens gelezen dat het efficiŽnter is om iets meer bij te verwarmen dan precies bij de doel temp te stoppen en steeds maar weer bij te verwarmen

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15:19
quote:

Ik zie niets bijzonders tot 18:21. Hij bouwt het vermogen langzaam af tot een graad of 22. Die 1 graad overshoot (22-21) heeft te maken met de afkoeling van de woning en weeromstandigheden daar kun je op basis van deze info erg weinig van vinden. Waarom die op 18.23 voor twee minuten aanspringt.. het lijkt wel alsof hij probeert de 22 graden te halen, dit in eerste instantie net niet lukt en toch nog even een klein beetje gas geeft om tot over de 22 graden te komen. Daarna laat hij het weer afzakken. De vraag is dan natuurlijk is die 22% om 18.23 nodig want daarna laat hij het afkoelen tot verder onder de 22.

De enige die antwoord kan geven op dit overshootgedrag is tado. Stond er op dat moment kille wind dat hij wellicht de 22 graden wil aantikken?

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:16
@GHB363 Naast het door PeterdeBruin geadviseerde IFTTT (om raamsensoren te koppelen aan je thermostaat) kun je, aangezien je HomeKit overweegt, ook kiezen voor b.v. Elgato Eve raam/deur sensoren. Deze koppel je dan middels HomeKit aan de Tado.

In dit topic heb ik wel eens een ander merk thermostaat genoemd (dat werd niet altijd gewaardeerd... ;) ), maar aangezien je graag multi zones wil aansturen, denk ik dat Tado het beste produkt voor je is. Naast IFTTT en Apple HomeKit (en daardoor ook Siri) ondersteunt het ook Amazon Alexa en Google Assistant. In mijn ogen een produkt dat dus helemaal bij de tijd is.

Voor raam/deur sensoren kun je ook overwegen om te gaan voor het goedkope merk Xiaomi. Deze ondersteunen niet out of the box Homekit, maar kun je middels Homebridge opnemen in HomeKit. Zelf ben ik daar geen liefhebber van, ik vind dat te veel ‘geknutsel’, maar ieder z’n ding/hobby natuurlijk.

• bert74
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:38
quote:

Inderdaad een mooi voorbeeld hoe het niet moet. Een goede regeling houdt niet alleen regeling met de temperatuur t.o.v. de gewenste temperatuur, maar ook met de stijging van de temperatuur in de ruimte. Als de temperatuurstijging erg snel gaat, moet de thermostaat daarop anticiperen en al gas terugnemen.

MSI Wind U100-049EU; Dell XPS 1530; ASUS P5Q Pro, Pentium dual core; Intel DP35, Intel C2D

• bert74
quote:
matty___ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:15:
[...]

Komt bekent voor.
Volgens mij had ik ergens gelezen dat het efficiŽnter is om iets meer bij te verwarmen dan precies bij de doel temp te stoppen en steeds maar weer bij te verwarmen
Nee hoor. Continu/regelmatig verwarmen met laag vermogen en lage temperatuur heeft altijd de voorkeur t.o.v. in 1 keer flink opstoken met forse overshoot.

- Betere efficiŽntie van de ketel
- Meer comfort
- Minder branderstarts (beter voor levensduur ketel).

MSI Wind U100-049EU; Dell XPS 1530; ASUS P5Q Pro, Pentium dual core; Intel DP35, Intel C2D

• Odiebla
quote:
Gecko123 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:18:
[...]

Ik zie niets bijzonders tot 18:21. Hij bouwt het vermogen langzaam af tot een graad of 22. Die 1 graad overshoot (22-21) heeft te maken met de afkoeling van de woning en weeromstandigheden daar kun je op basis van deze info erg weinig van vinden. Waarom die op 18.23 voor twee minuten aanspringt.. het lijkt wel alsof hij probeert de 22 graden te halen, dit in eerste instantie net niet lukt en toch nog even een klein beetje gas geeft om tot over de 22 graden te komen. Daarna laat hij het weer afzakken. De vraag is dan natuurlijk is die 22% om 18.23 nodig want daarna laat hij het afkoelen tot verder onder de 22.

De enige die antwoord kan geven op dit overshootgedrag is tado. Stond er op dat moment kille wind dat hij wellicht de 22 graden wil aantikken?
Als je niet bijzonders ziet moet je nog eens kijken. De thermostaat schiet ten eerste door (hoort niet) en ten tweede geeft nog eens extra gas terwijl de kamer al ruim BOVEN de target zit. Ik snap niet wat de wind ermee te maken heeft, daar is de Tado zich niet bewust van tenzij er ineens een temperatuur-val is en dan zou juist de open-raam detectie in moeten kicken. Daarbij woon ik in een dermate geÔsoleerd nieuwbouwhuis dat een kille wind vrijwel geen vat heeft op de temperatuur binnen. Ik zak in de nacht nauwelijks 2 graden in temperatuur.
quote:
matty___ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:15:
[...]

Komt bekent voor.
Ik verwacht van mijn Tado comfort en dus een juiste gelijkmatige temperatuur, niet allerhande trucjes en overshoots om mij zo zuinig mogelijk te laten stoken. Daarbij betwijfel ik of dit zuiniger stookgedrag in de hand werkt.

• Odiebla
quote:
bert74 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:50:
[...]

Inderdaad een mooi voorbeeld hoe het niet moet. Een goede regeling houdt niet alleen regeling met de temperatuur t.o.v. de gewenste temperatuur, maar ook met de stijging van de temperatuur in de ruimte. Als de temperatuurstijging erg snel gaat, moet de thermostaat daarop anticiperen en al gas terugnemen.
En zeker niet nog eens het gaspedaal diep intrappen als je al flink over de target heen zit. Als hij nou de 21 graden naderde dan had ie een klein beetje warmte mogen vragen om de zorgen dat de target behouden zou blijven, maar daar lijkt dit niet op.

• bert74
quote:
Odiebla schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:13:
[...]

En zeker niet nog eens het gaspedaal diep intrappen als je al flink over de target heen zit. Als hij nou de 21 graden naderde dan had ie een klein beetje warmte mogen vragen om de zorgen dat de target behouden zou blijven, maar daar lijkt dit niet op.
Sterker, als de temperatuurstijging groot is, en de setpoint bijna bereikt, dan kan in veel gevallen de ketel naar 0. De restwarmte in het systeem blijft gewoon warmte afgeven.

Als de temperatuurstijging lager begint de worden kan de ketel weer voorzichtig gas gaan geven.

Dit is een doodgewone PID regeling. Voor erg trage systemen, zoals vloerverwarming blijft dit lastig, voor een CV met normale radiatoren, zou dit algoritme niet zo lastig te implementeren moeten zijn.

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 22:06
quote:
Odiebla schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:13:
[...]
De gaspedaal analogie gaat wel totaal niet op met verwarmingssystemen. Als je op het gas drukt, is je acceleratie onmiddellijk en kan je versnellen tot je gewenste snelheid en dan ook terug onmiddellijk de acceleratie stoppen.
Verwarmingssystemen zijn veel trager en daardoor is het wel wat lastiger om een target temperatuur te bereiken en die dan zo goed mogelijk vast te houden. Desalniettemin vind ik het gedrag dat je toont ook wel raar. Misschien begint hij al terug te stoken om te anticiperen op een dalende temperatuur gezien hij de 20 minuten ervoor nauwelijks tot niets gevraagd heeft, maar het mag duidelijk zijn dat dat bij jou niet zo denderend werkt. Enige verklaring is dus dat Tado jouw systeem veel inerter inschat dan het in werkelijkheid is.

Zelf heb ik het al lang opgegeven om zo nauwgezet het gedrag te gaan monitoren, en dan gefrustreerd te geraken omwille van het ogenschijnlijk verkeerde gedrag van Tado. Sowieso ben ik wel niet zo gevoelig aan fluctuaties om de simpele reden dat ik mijn eigen lichaam nogal fluctuerend met temperatuur omgaat :P. Ik kan het koud hebben als het 23 is, of ineens warm als het maar 21 is...

• bert74
quote:
Twixie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:37:
[...]

De gaspedaal analogie gaat wel totaal niet op met verwarmingssystemen. Als je op het gas drukt, is je acceleratie onmiddellijk en kan je versnellen tot je gewenste snelheid en dan ook terug onmiddellijk de acceleratie stoppen.
Verwarmingssystemen zijn veel trager en daardoor is het wel wat lastiger om een target temperatuur te bereiken en die dan zo goed mogelijk vast te houden. Desalniettemin vind ik het gedrag dat je toont ook wel raar. Misschien begint hij al terug te stoken om te anticiperen op een dalende temperatuur gezien hij de 20 minuten ervoor nauwelijks tot niets gevraagd heeft, maar het mag duidelijk zijn dat dat bij jou niet zo denderend werkt. Enige verklaring is dus dat Tado jouw systeem veel inerter inschat dan het in werkelijkheid is.

Zelf heb ik het al lang opgegeven om zo nauwgezet het gedrag te gaan monitoren, en dan gefrustreerd te geraken omwille van het ogenschijnlijk verkeerde gedrag van Tado. Sowieso ben ik wel niet zo gevoelig aan fluctuaties om de simpele reden dat ik mijn eigen lichaam nogal fluctuerend met temperatuur omgaat :P. Ik kan het koud hebben als het 23 is, of ineens warm als het maar 21 is...
Goede thermostaten werken met een PID-regeling (google er maar eens op). Kort en bondig, regelen ze niet alleen op basis van temperatuur t.o.v. de setpoint, maar anticiperen ze daar op door o.a. naar de afgeleide van de temperatuur te lijken, de stijging/daling van de temperatuur.

Als de gewenste temperatuur nog niet helemaal bereikt, maar de temperatuur stijgt wel snel, dan kan de thermostaat voorspellen dat binnen een bepaalde tijd de temperatuur gehaald gaan worden, gezien dat er veel warmte in het systeem zit. De thermostaat moet van via de opentherm een lagere keteltemperatuur gaan vragen. De ketel "weet" dan dat het vermogen naar beneden moet. Op deze manier voorkom je overshoots. Hoe trager het CV-systeem, hoe eerder je moet bijsturen.

Dit is geen rocketscience, maar vereist wel dat TADO R&D tijd hieraan moet besteden. Er zijn genoeg fabrikanten van thermostaten die het wel kunnen.

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15:19
quote:
Odiebla schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:12:
[...]

Als je niet bijzonders ziet moet je nog eens kijken. De thermostaat schiet ten eerste door (hoort niet) en ten tweede geeft nog eens extra gas terwijl de kamer al ruim BOVEN de target zit. Ik snap niet wat de wind ermee te maken heeft, daar is de Tado zich niet bewust van tenzij er ineens een temperatuur-val is en dan zou juist de open-raam detectie in moeten kicken. Daarbij woon ik in een dermate geÔsoleerd nieuwbouwhuis dat een kille wind vrijwel geen vat heeft op de temperatuur binnen. Ik zak in de nacht nauwelijks 2 graden in temperatuur.

[...]

Ik verwacht van mijn Tado comfort en dus een juiste gelijkmatige temperatuur, niet allerhande trucjes en overshoots om mij zo zuinig mogelijk te laten stoken. Daarbij betwijfel ik of dit zuiniger stookgedrag in de hand werkt.
Tado werkt met een berekende overshoot om te compenseren met afkoeling. Hoe dit precies werkt doet tado geheimzinnig over. Initieel stookt hij met een overshoot daarna probeert bij de ingestelde temperatuur constant te houden. Dat is in ieder geval hoe de tado bij mij werkt.

Waarom dit bij jou zo verkeerd gaat zal je aan tado moeten vragen. Ik ben uiteraard wel benieuwd naar de reactie van Tado. De wind heeft overigens niets te maken met open-raamdetectie.

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 22:06
quote:
bert74 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:05:
[...]
Goede thermostaten werken met een PID-regeling (google er maar eens op). Kort en bondig, regelen ze niet alleen op basis van temperatuur t.o.v. de setpoint, maar anticiperen ze daar op door o.a. naar de afgeleide van de temperatuur te lijken, de stijging/daling van de temperatuur.
Maar heb je met die grafiekjes uit de app voldoende om te concluderen dat Tado anders/slechter zou werken ? Ik zou toch hopen dat ze daar ook genoeg thermodynamica specialisten in huis hebben die zich bekommeren om alle wiskundige modellen en wetenschap die nodig is om een thermostaat (laat staan een slimme) optimaal te laten functioneren ?

• bert74
quote:
Twixie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:11:
[...]

Maar heb je met die grafiekjes uit de app voldoende om te concluderen dat Tado anders/slechter zou werken ? Ik zou toch hopen dat ze daar ook genoeg thermodynamica specialisten in huis hebben die zich bekommeren om alle wiskundige modellen en wetenschap die nodig is om een thermostaat (laat staan een slimme) optimaal te laten functioneren ?
Daar zit wel de crux. Bij de o.a. de Nest was de thermodynamische regeling dramatisch. De meeste R&D tijd ging naar internetachtige features.

Ik heb de indruk uit dit forum dat de Tado het redelijk doet, maar nog lang niet optimaal. Maar het is wel een kwestie van prioriteiten stellen waar ze hun R&D tijd aan besteden: optimalisatie van de basis of uitbreiding van "hippe" nieuwe features.

• Odiebla
Hier nog iets anders. Ik heb momenteel mijn pre-heating op balans staan en mijn thuis-radius op 3000 meter (wat al erg groot is). Ik werk op een kilometer of 15 van mn huis. Elke dag als een van ons thuis komt dan is het huis nog redelijk koud, ondanks dat preheating en balans aan staat. De ketel krijgt het gewoon niet zo snel warm gestookt (hoewel het met on/of veel sneller ging dan nu met modulerende aansturing).

Het antwoord van Tado was dat ik de instellingen dan maar op Comfort moest zetten. Vanmorgen getest, nadat ik van huis vertrokken was:

08:42 16.0 19.33 0%
09:16 16.0 19.25 0%
10:26 21.0 19.22 91%
10:28 21.0 19.22 100%
11:07 18.0 20.16 0%
11:12 18.0 20.09 0%
11:26 20.0 19.88 14%
11:47 20.0 19.79 20%
11:48 18.5 19.79 0%

Je ziet dat de ketel nog net om 10:26 aan sprong om mijn normale target van 21 te halen op de ingestelde tijd van 11:30, terwijl ik vlak na 10:30 vertrok. Fine, geen probleem. De Tado laat nu in away mode de temp zakken tot de minimaal ingestelde 18 graden (overigens zak ik zelden onder de 19 graden overdag). Op het werk verander ik de preheating in comfort en prompt begint de Tado het huis (terwijl er niemand thuis is) op te stoken tot 20 graden. Ja hallo, als dat nodig is om er voor te zorgen dat mijn huis warm genoeg is dan kan ik net zo goed het huis klokje rond op 20 tot 21 graden gaan stoken. Wat is dan de meerwaarde van Tado? Om 11:48 heb ik de comfort maar weer op balans gezet.

Ik verwacht van slimme thermostaat systemen dat ze leren van mijn dagelijks gedrag. Als je ziet dat ik elke dag om 17:00 van werk vertrek en ik elke dag om 17:30 thuis kom en je weet dat mijn huis een flinke tijd nodig heeft om op te warmen dan zou je vast moeten beginnen met stoken als ik richting huis rij (en dus niet pas wachten tot ik de thuis-cirkel in rij, dan ben je zeker te laat).

Of verwacht ik nu teveel van de slimheid van Tado?

• PeterdeBruin
Momenteel met het koude weer doet ie het wel redelijk bij mij, met een overshoot van maximaal 0,3į. Nog steeds te veel volgens mij, maar niet onacceptabel.
In november was het vaak 0,7į; dat vind ik veel te warm, energie-verspilling, en met een goede PID-implementatie totaal niet nodig.
Vorig jaar april/mei was het hoogstens 0,1į, super.
Of misschien iets hoger, maar dan bleef ie in ieder geval niet doorstoken.

• PeterdeBruin
Zelfs met instelling "Comfort" gaat ie vaak pas aan vlak voor thuiskomst.
Als Tado iets waar wil maken van de belofte van een warm huis bij thuiskomst, dan is het m.i. niet voldoende om de doeltemperatuur enkel van de afstand te laten afhangen, zoals nu.
Ze zullen ook naar de beweging moeten kijken.
Bv, als iemand gedurende zekere tijd in de richting van huis beweegt, dan zouden ze een prognose kunnen maken van de verwachte thuiskomst-tijd, en daar de verwarming op richten.
Dus zo nodig al voluit gaan stoken lang voordat men thuis is, niet pas beginnen met 15% als iemand 2 km van huis is.

• lolgast
@Odiebla Tado leert het gedrag van thuis/weg niet.

Los daarvan, als jouw CV-ketel en radiatoren niet voldoende vermogen hebben om het huis in bepaalde tijd te verwarmen gaat een thermostaat daar geen verbetering in brengen natuurlijk :)

• Odiebla
quote:
lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:02:
@Odiebla Tado leert het gedrag van thuis/weg niet.

Los daarvan, als jouw CV-ketel en radiatoren niet voldoende vermogen hebben om het huis in bepaalde tijd te verwarmen gaat een thermostaat daar geen verbetering in brengen natuurlijk :)
Mijn ketel was met mijn oude honeywell chronoterm (on/off, niet modulerend) prima in staat om binnen een half uur mijn huis op te warmen. Gewoon vol vermogen gas geven en gaan met die banaan... Alleen kon hij dat alleen maar op mijn eigen initiatief of volgens een programma. Het voordeel van de Tado is dus dat ie weet of ik thuis ben of niet en niet voor de kat z'n viool aan het stoken is.

Wat Peter al schrijft: Tado lijkt op z'n dooie akkertje rustig warmte te gaan vragen, wanneer je binnen je thuis-cirkel komt. Sja, dan ga je echt niet in die 10 minuten die ik nodig heb om die resterende 3 km af te leggen mijn huis op een comfortabele temperatuur krijgen. In de reclame-uitingen suggereert Tado dat wel te kunnen (in een van hun filmpjes zie je een huis opwarmen van 19.8 tot 22 graden. Dat is natuurlijk dusdanig erin gekwakt dat ze niet beweren dat het huis ook echt 22 graden is, ze kunnen zeggen "de thermostaat schakelt naar 22 graden als u thuis komt"... Maar ik vind het wel een domper, ik had meer intelligentie verwacht. Eens kijken of er andere producten zijn die dat wel waar kunnen maken.

• bert74
quote:
Odiebla schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:39:
Hier nog iets anders. Ik heb momenteel mijn pre-heating op balans staan en mijn thuis-radius op 3000 meter (wat al erg groot is). Ik werk op een kilometer of 15 van mn huis. Elke dag als een van ons thuis komt dan is het huis nog redelijk koud, ondanks dat preheating en balans aan staat. De ketel krijgt het gewoon niet zo snel warm gestookt (hoewel het met on/of veel sneller ging dan nu met modulerende aansturing).

Het antwoord van Tado was dat ik de instellingen dan maar op Comfort moest zetten. Vanmorgen getest, nadat ik van huis vertrokken was:

08:42 16.0 19.33 0%
09:16 16.0 19.25 0%
10:26 21.0 19.22 91%
10:28 21.0 19.22 100%
11:07 18.0 20.16 0%
11:12 18.0 20.09 0%
11:26 20.0 19.88 14%
11:47 20.0 19.79 20%
11:48 18.5 19.79 0%

Je ziet dat de ketel nog net om 10:26 aan sprong om mijn normale target van 21 te halen op de ingestelde tijd van 11:30, terwijl ik vlak na 10:30 vertrok. Fine, geen probleem. De Tado laat nu in away mode de temp zakken tot de minimaal ingestelde 18 graden (overigens zak ik zelden onder de 19 graden overdag). Op het werk verander ik de preheating in comfort en prompt begint de Tado het huis (terwijl er niemand thuis is) op te stoken tot 20 graden. Ja hallo, als dat nodig is om er voor te zorgen dat mijn huis warm genoeg is dan kan ik net zo goed het huis klokje rond op 20 tot 21 graden gaan stoken. Wat is dan de meerwaarde van Tado? Om 11:48 heb ik de comfort maar weer op balans gezet.

Ik verwacht van slimme thermostaat systemen dat ze leren van mijn dagelijks gedrag. Als je ziet dat ik elke dag om 17:00 van werk vertrek en ik elke dag om 17:30 thuis kom en je weet dat mijn huis een flinke tijd nodig heeft om op te warmen dan zou je vast moeten beginnen met stoken als ik richting huis rij (en dus niet pas wachten tot ik de thuis-cirkel in rij, dan ben je zeker te laat).

Of verwacht ik nu teveel van de slimheid van Tado?
Ik denk dat je te veel verwacht van een "slimme" thermostaat. Vrijwel geen enkele installatie is in staat om in 15 minuten van 19 graden naar 21 graden te verwarmen. En aangezien Tado pas in actie komt als jij dichter bij huis komt, is hij gewoon te laat. Enige wat hij kan doen is vol gas gaan stoken, dit is niet efficient en niet comfortabel.

Als jij regelmatige werktijden hebt, dan kan je beter overdag de thermostaat op "uit"zetten / of een vaste lage temperatuur met locatie sturing uit. En vervolgens op het moment dat jij normaal gesproken thuis bent jouw gewenste temperatuur instellen, met preheat functie aan en locatiesturing uit.

Op die manier kan de Tado rustig aan het aanwarmen beginnen, efficiŽnter en comfortabeler.

Kom je een keer vroeger of later thuis, dan kun je op afstand te temperatuur regelen.

• Sabbi
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:33

Sabbi

je denkt aan mij.

@Odiebla

Tado stelt je temperatuur in direct in relatie tot je afstand van huis, het is niet dat ie pas begint te stoken als je thuis bent. Mocht dat wel zou zijn zit er iets mis in de lokatiebepaling van je telefoon.

Zie dit plaatje van Timmy

• lolgast
@Odiebla Dit klinkt misschien stom, maar is het niet een idee om samen met Tado je thermostaat in te stellen als aan/uit? Misschien brengt dat in jouw situatie meer comfort dan modulerend.

• bert74
quote:
lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:34:
@Odiebla Dit klinkt misschien stom, maar is het niet een idee om samen met Tado je thermostaat in te stellen als aan/uit? Misschien brengt dat in jouw situatie meer comfort dan modulerend.
Maakt voor het aanwarmen niet uit als je in een beperkt aantal minuten het huis wilt verwarmen. Zowel modulerend als aan/uit gaat de ketel op maximaal vermogen branden.

De kunst is juist om de woning op een laag vermogen (modulerend) rustig ter verwarmen, beter voor comfort en efficiŽntie van de ketel.

Bij het warm houden van de woning is een aan/uit sturing al helemaal niet handig.

• lolgast
Hij beweert zelf dat het met aan/uit via Honeywell wel goed ging. Vandaar het voorstel ;)

• MikeVM
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14-02 22:31

MikeVM

- Baloo -

welk merk batterijen gebruiken jullie in de radiator thermostaten? die van ikea gaan echt niet lang mee.

en wat is de cut-off point voor de radiator thermostat? 1,2v?

MikeVM wijzigde deze reactie 14-02-2018 15:09 (23%)

\\ Baloo \\ www.onlydutch.nl \\ Mijn iRacing profiel

• bert74
quote:
Sabbi schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:19:
@Odiebla

Tado stelt je temperatuur in direct in relatie tot je afstand van huis, het is niet dat ie pas begint te stoken als je thuis bent. Mocht dat wel zou zijn zit er iets mis in de lokatiebepaling van je telefoon.

Zie dit plaatje van Timmy
[afbeelding]
Zeer informatief plaatje en het bevestigt helaas mijn beeld: bij instelling op comfort en balance, staat de temperatuur veel te hoog ingesteld. Dat is zeer jammer, want 1 graad verwarming te hoog scheelt ongeveer 7% aan gas door extra warmteverlies.

Tegelijkertijd krijg je met instelling Eco je huis niet op tijd warm als je dicht bij je huis woont.

Het meest praktische zou een handmatige optie in de app zijn die je in de loop van de middag bediend: Verwacht aankomsttijdstip b.v. 18:00, gewenste temperatuur 20 graden. Dan kan de Tado rustig zijn optimale aanwarmstrategie kiezen.

• bert74
quote:
lolgast schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:59:
Hij beweert zelf dat het met aan/uit via Honeywell wel goed ging. Vandaar het voorstel ;)
Zo'n ketel met thermostaat had ik vroeger ook hoor ;-) Dat was een combinatie met een niet modulerende ketel en een niet modulerende thermostaat. Die hebben inderdaad maar 1 stand: 100% voluit. De temperatuur van de radiatoren lopen op tot boven de 80 graden en je komt inderdaad een heel eind om binnen 30 minuten de kamer op te warmen.

Comfortabel en energiezuinig is een ander verhaal, meer dan 20% van de warmte verdwijnt door de schoorsteen.

Met nieuwe HR ketels (~2005 en hoger) lukt dat niet meer. Die kun je nog wel aan/uit aansturen, maar die moduleren alsnog terug als het verschil tussen aanvoer- en retour temperatuur te klein wordt.

Als je zuinig en comfortabel wilt stoken, moet je gewoon wat geduld hebben en zo lang Tado niet echt kan voorspellen wanneer je weggaat, dan blijft dat lastig. Met vloerverwarming is het nog lastiger.

• PeterdeBruin
In die grafiek uit 2016 kun je zien:
  • Als iemand op bv 15 km van huis werkt en stand balanced gebruikt, houdt Tado het huis op 18,35į
  • Als ie naar huis reist en op bv 5 km afstand is, is de doeltemperatuur 18,60į geworden.
    Dat betekent dat Tado nog maar hťťl zachtjes gaat stoken, als je geluk hebt.
  • Pas als je binnen de 'Away radius' bent, komt Tado in Home stand en wordt er serieus gestookt.
Dus of de verwarmingscapaciteit nou wel of niet genoeg is om het huis in 20 minuten warm te krijgen, de verwarming wordt pas echt ingeschakeld als je bijna thuis bent. Dat zou veel eerder moeten.
Met 'Eco' en 'Comfort' is dat niet anders, behalve dat het temperatuurverschil dan anders is.

Het is nu in 2018 misschien een klein beetje beter, maar niet veel.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

De exacte waardes van de grafiek verschillen per account/installatie, je thuistemperatuur volgens programma. Je kan die niet direct op je eigen situatie toepassen.
Als ik op het werk ben (18 km weg) is de away temperatuur 16 graden. bij mij zou de grafiek dus veel steiler moeten zijn. Zal eens kijken of ik dat ook zo mooi kan loggen.

Wat de grafiek vooral toont is hoe het verloop op afstand is, en hoe comfort tov. eco en balance werkt. Alleen in stand comfort is je huis precies op de gewenste temperatuur op het moment dat je de deur binnenstapt. In de andere modes wordt dat pas gedaan nadat je thuis komt, dat levert extra energiebesparing op.

• koenie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:51
quote:
MikeVM schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:02:
welk merk batterijen gebruiken jullie in de radiator thermostaten? die van ikea gaan echt niet lang mee.

en wat is de cut-off point voor de radiator thermostat? 1,2v?
Dit is al eerder voorgekomen in dit topic, maar in het kort wat ik heb gevonden. De radiatorthermostaat heeft minimaal 2,65 V nodig om te kunnen functioneren. De batterijen zullen dus als op worden beschouwd als ze nog ongeveer 1,325V kunnen leveren. Een standaard alkaline batterij heeft een linear discharge profiel van 1,6v tot ongeveer 0.95V daarna is het snel afgelopen. Een alkaline batterij zou dan eigenlijk pas als leeg moeten worden aangemerkt ergens tussen 1.1 en 1.0 volt. Helaas geeft de Tado radiatorthermostaat dus veel eerder de geest. Gevolg is dat de batterij nog voor minimaal 60% nuttige energie heeft, maar dat deze niet gebruikt word.

Ik gebruik sinds september energizer lithium batterijen. Je kan deze "goedkoop" krijgen bij nkon.

Deze batterijen hebben een linear discharge profiel van 1,8-1,3 V. Bijna het gehele bereik kan dus door de radiatorthermostaat worden gebruikt. Daarnaast hebben ze ongeveer 25% extra energie tov alkaline. Zie http://data.energizer.com/PDFs/l91.pdf voor info.

Gecombineerd is dat een 3 tot 4 maal langere levensduur. In mijn geval van 3 tot 4 maanden naar 9 tot 16 maanden. Tot nu toe gaat het prima. Dit itt oplaadbare NiMh vol 1,35V. Als alternatief, maar zelf niet geprobeerd zouden oplaadbare Nizn met nominaal 1.6V kunnen werken. Echter zijn de recenties van dit type niet geweldig en vergt het een andere oplader.

Al met al best tevreden met hoe de lithium batterijen zich houden.

• GHB363
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:39
@PeterdeBruin en @meesje bedankt voor jullie antwoorden.
Aparte raamsensoren zijn dus nodig om te zorgen dat de verwarming automatisch uit gaat als het raam open gaat.
Misschien moet ik dat dan eerst nog maar even handmatig doen.
Kan dat dan dus met het terugdraaien van 1 radiatorknop in de ruimte waar het raam open gaat. Of moet je hiervoor de app gebruiken?
En in de ruimte waar ook de thermostaat hangt, kan je daar de temperatuur ook bedienen met een radiatorknop? (Lijkt me sneller dan de knopjes op de thermostaat.)

• PeterdeBruin
quote:
GHB363 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:57:
@PeterdeBruin en @meesje bedankt voor jullie antwoorden.
Aparte raamsensoren zijn dus nodig om te zorgen dat de verwarming automatisch uit gaat als het raam open gaat.
Misschien moet ik dat dan eerst nog maar even handmatig doen.
Kan dat dan dus met het terugdraaien van 1 radiatorknop in de ruimte waar het raam open gaat. Of moet je hiervoor de app gebruiken?
En in de ruimte waar ook de thermostaat hangt, kan je daar de temperatuur ook bedienen met een radiatorknop? (Lijkt me sneller dan de knopjes op de thermostaat.)
Inderdaad, beide gaat heel makkelijk met de radiatorknop. Tenzij je last hebt van een losschietende adapter.

• t.oswald
quote:
[...]

Ja, maar ik zei:

Ik ben nu aan het experimenteren met ConradConnect. Dat werkt eigenlijk veel beter dan met HomeKit. Wel even wennen om projecten goed te maken, maar als je eenmaal snapt hoe het werkt, zijn er heel veel mogelijkheden. Je kunt ook het weer koppelen aan acties voor Tado. Je begint met een bepaalde toestand van een bepaalde Tado zone, dan kan je daar tijdpaden aan koppelen met and of or. Het eindigt steeds met de Actuator Tado Manuel Control. Die kan je ieder uur of een keer per dag of nog veel meer laten uitvoeren en je kunt terugkeren naar door gebruiker beŽindigd of de volgende automatische wijziging. Hier kan dan juist instellen voor een bepaald aantal minuten weer niet, dus of tot beŽindigd of automatische wijziging.
Ik heb er nu een gemaakt die er voor zorgt dat als het weerbericht aangeeft dat het clear is, de verwarming direct uitschakelt in de ochtend tussen 8 en 12 tot de volgende automatische wijziging. Ik heb dan namelijk voldoende aan het directe zonlicht in de kamer via de lichtkoepels. Tado zegt wel iets met de zon te doen, maar daar merk ik niets van, of veel te laat. Je ziet in de Tado app ook direct aangegeven wanneer die volgende automatische wijziging in het schema zal zijn. Alles zonder enige vertraging.

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Grafiekje van mijn vertrek vanmorgen:

en hoe zich dat ongeveer vertaald naar afstand vs setpoint: (Tado mode: Balance, geofence 400m)

(Voor de geinteresseerden, m'n telefoon stuurt met Owntracks m'n positie door naar m'n MQTT broker, dat wordt opgevangen door Node-Red, omgerekend naar afstand tot huis dmv Haversine formule, en in Influxdb opgeslagen.)

• henk99
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:53
quote:
PeterdeBruin schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:02:
Zelfs met instelling "Comfort" gaat ie vaak pas aan vlak voor thuiskomst.
Als Tado iets waar wil maken van de belofte van een warm huis bij thuiskomst, dan is het m.i. niet voldoende om de doeltemperatuur enkel van de afstand te laten afhangen, zoals nu.
Ze zullen ook naar de beweging moeten kijken.
Bv, als iemand gedurende zekere tijd in de richting van huis beweegt, dan zouden ze een prognose kunnen maken van de verwachte thuiskomst-tijd, en daar de verwarming op richten.
Dus zo nodig al voluit gaan stoken lang voordat men thuis is, niet pas beginnen met 15% als iemand 2 km van huis is.
Dit is precies wat ik ook steeds bedoel. Ik stoor me eraan dat Tado telkens pas echt begint te stoken op korte afstand van mijn huis. Ik heb geen getallen, of onderzoek gedaan hierna, maar ik vermoed dat heel veel Tado gebruikers geen uren van hun huis werken. Daarnaast denk ik dat ook heel veel cv ketels niet in die korte tijd het huis warm kunnen stoken. In mijn optiek anticipeert Tado dat niet goed genoeg. Ik ben sinds deze week over gegaan op een locatie onafhankelijke regeling. Erg jammer, want dat gaf de doorslag voor mij destijds, maar het werkt gewoon niet goed genoeg voor mij. Ik gebruik nu gewoon geprogrammeerde blokken en als ik weet dat ik later ben, dan regel ik het via de app handmatig.
Er komt nog bij dat de combinatie Tado+Remeha sinds een paar maanden niet meer werkt qua warmwater programma. Beide zaken gecombineerd maken mij niet erg tevreden over Tado.

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20:24
Om overshoot te voorkomen extra blok in schema geplaatst. Vanmorgen was het 15,5 graden. Er staat ingesteld dat het om 9:30 uur 18 graden moet zijn, en om 9:45 18,5. Nu is Tado aan het voorwarmen; Vroege start: verwarmen tot 18,5 om 9:45. Dan heb ik dus straks alsnog overshoot, want blok van 18 graden wordt genegeerd.

Iemand een oplossing hiervoor?

• bert74
quote:
SvenVis schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 08:11:
Om overshoot te voorkomen extra blok in schema geplaatst. Vanmorgen was het 15,5 graden. Er staat ingesteld dat het om 9:30 uur 18 graden moet zijn, en om 9:45 18,5. Nu is Tado aan het voorwarmen; Vroege start: verwarmen tot 18,5 om 9:45. Dan heb ik dus straks alsnog overshoot, want blok van 18 graden wordt genegeerd.

Iemand een oplossing hiervoor?
Blok van 15 minuten is misschien wat kort. Ik zou die 18,5 graden om 10:00 laten beginnen.

• Odiebla
quote:
Sabbi schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:19:
@Odiebla

Ik zei niet dat ie pas thuis begint te stoken. Ik zei dat de Tado veel te laat begint met stoken, waardoor het huis bij lange na niet op temperatuur is als ik thuis kom. Er is niets mis met de plaatsbepaling van mijn telefoon.

• Plompie
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:09
quote:
Odiebla schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:20:
[...]

Ik zei niet dat ie pas thuis begint te stoken. Ik zei dat de Tado veel te laat begint met stoken, waardoor het huis bij lange na niet op temperatuur is als ik thuis kom. Er is niets mis met de plaatsbepaling van mijn telefoon.
Eigenlijk zouden ze iets van "Nest functionaliteit" moeten hebben die leert waneer je thuis komt of op z'n minst hoe lang die dagelijkse ritten duren om te anticiperen.

/////////

Sinds een paar dagen de Tado hangen en allereerst complimenten voor de geweldige installatie tutorial, fluitje van een cent en super duidelijk!

Behalve bovengenoemde geofencing waardoor de tijd voor het dagelijkse forenzen niet goed ingeschat wordt mis ik nog een belangrijke functie namelijk Nachtverlaging.

Tado heeft al de weersverwachting en kent de karakteristieken van het huis na verloop van tijd. Waarom is het dan alleen mogelijk om een dom tijd/temperatuur schema in te stellen ipv dat de Tado uitrekent wat voor de aankomende nacht de meest economische verlaging is??

Ik heb hem nu 's nachts op 18grC staan ivm combi vloerverwarming en radiatoren maar geen idee of dit het meest efficiŽnt is en kan me voorstellen dat de meest efficiŽnte nacht temperatuur anders is tijdens een nacht van +7 dan bij -10 toch?

Plompie wijzigde deze reactie 16-02-2018 10:29 (44%)

• bert74
quote:
Plompie schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Eigenlijk zouden ze iets van "Nest functionaliteit" moeten hebben die leert waneer je thuis komt of op z'n minst hoe lang die dagelijkse ritten duren om te anticiperen.

/////////

Sinds een paar dagen de Tado hangen en allereerst complimenten voor de geweldige installatie tutorial, fluitje van een cent en super duidelijk!

Behalve bovengenoemde geofencing waardoor de tijd voor het dagelijkse forenzen niet goed ingeschat wordt mis ik nog een belangrijke functie namelijk Nachtverlaging.

Tado heeft al de weersverwachting en kent de karakteristieken van het huis na verloop van tijd. Waarom is het dan alleen mogelijk om een dom tijd/temperatuur schema in te stellen ipv dat de Tado uitrekent wat voor de aankomende nacht de meest economische verlaging is??

Ik heb hem nu 's nachts op 18grC staan ivm combi vloerverwarming en radiatoren maar geen idee of dit het meest efficiŽnt is en kan me voorstellen dat de meest efficiŽnte nacht temperatuur anders is tijdens een nacht van +7 dan bij -10 toch?
De meest economische nachtverlaging is best simpel: verwarming uit. Echter er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

- Vorstbeveiliging (zal in de praktijk wel meevallen)
- Dauwpunt. Eigenlijk moet je het huis niet lager laten afkoelen dan een graad of 15. Bij lagere temperaturen heb je kans op condensvorming op de koudste plekken.
- Snelheid van opwarmen. Vooral bij trage systemen zoals vloerverwarming is dit een issue.

Bij radiatoren zou ik de thermostaat gewoon op 15 graden zetten. Als het goed is berekent de thermostaat het optimale moment om te beginnen met opwarmen.

Met vloerverwarming is het een kwestie van uitproberen. Doorgaans is een graad of 2 lager bij nachtverlaging een goed compromis. Dit is overigens de reden dat vloerverwarming in de praktijk wat meer gas verbruikt dan een goed gedimensioneerde radiatoren: de gemiddelde temperatuur is wat hoger en daardoor heb je wat meer verlies.

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21-02 06:41
Ik snap er niks van. Heb Tado na een aantal dagen afwezigheid ingesteld op 20,5 graden en nu zelfs op 22 graden, maar de temperatuur wordt maar niet hoger dan 19,3 graden. 'Warmtevraag' is hoog, en de radiatoren zijn warm (niet heel heet) maar om een of andere reden wil het maar niet warmer worden. Betreft een woonkamer met drie radiatoren (alledrie voorzien van slimme knoppen) en stadsverwarming, aangestuurd door een losse Tado wandthermostaat. Voorheen nooit dit soort issues gehad.

Marc O. wijzigde deze reactie 16-02-2018 20:50 (30%)

• t.oswald
quote:
Marc O. schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:48:
Ik snap er niks van. Heb Tado na een aantal dagen afwezigheid ingesteld op 20,5 graden en nu zelfs op 22 graden, maar de temperatuur wordt maar niet hoger dan 19,3 graden. 'Warmtevraag' is hoog, en de radiatoren zijn warm (niet heel heet) maar om een of andere reden wil het maar niet warmer worden. Betreft een woonkamer met drie radiatoren (alledrie voorzien van slimme knoppen) en stadsverwarming, aangestuurd door een losse Tado wandthermostaat. Voorheen nooit dit soort issues gehad.
En de stadsverwarming, komt die wel op hoge temperatuur binnen? Wat gebeurt er als je de knoppen er tijdelijk even afhaalt? Dan staat alles toch 100% open en valt er toch verder niets meer te regelen of af te knijpen door Tado?

• dabachata
quote:
Odiebla schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:20:
[...]
Inderdaad suf zoals Geolocation functie nu werkt. Maar misschien is er middels NFC tags icm IFTTT/ConradConnect of Siri/Google Assistant icm IFTTT/ConradConnect iets te automatiseren.
Telefoon over de tag halen of "OK Google/Siri I'm going home" zeggen stelt Tado dan in op bijvoorbeeld 22*C 'Until next automatic change' met Geolocation op ECO. Dan komt er hoogstwaarschijnlijk een warmtevraag van 100% die duurt totdat je middels Geolocation als Thuis wordt herkent. (Of vergis ik me nou in de Geolocation->ECO/Next Automatic Change functie?)

• t.oswald
quote:
dabachata schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 23:40:
[...]

Inderdaad suf zoals Geolocation functie nu werkt. Maar misschien is er middels NFC tags icm IFTTT/ConradConnect of Siri/Google Assistant icm IFTTT/ConradConnect iets te automatiseren.
Telefoon over de tag halen of "OK Google/Siri I'm going home" zeggen stelt Tado dan in op bijvoorbeeld 22*C 'Until next automatic change' met Geolocation op ECO. Dan komt er hoogstwaarschijnlijk een warmtevraag van 100% die duurt totdat je middels Geolocation als Thuis wordt herkent. (Of vergis ik me nou in de Geolocation->ECO/Next Automatic Change functie?)
Met IFTTT werkt deze prima. Kan je bedienen via een widget. En inderdaad een beetje hoge temperatuur kiezen om direct 100% te krijgen.

https://tweakers.net/ext/f/OxQevVPDeO2Qd6etezAnARna/thumb.png

• nylezz
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-02 19:16
kan iemand mij vertellen of de radiatorknoppen van Tado ook de ketel kunnen activeren zoals de wandthermostaat dat kan?

dus ter verduidelijking een situatieschets;
wandthermostaat hangt in de woonkamer ingesteld op 20 gr, huidige temperatuur 21 gr
radiatorthermostaat in slaapkamer ingesteld 18 gr, huidige temperatuur 15 gr.

Gaat de ketel nu branden?

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-02 07:22
Welk merk kranen zijn de beste voor de Tado knoppen?

• t.oswald
quote:
nylezz schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:14:
kan iemand mij vertellen of de radiatorknoppen van Tado ook de ketel kunnen activeren zoals de wandthermostaat dat kan?

wandthermostaat hangt in de woonkamer ingesteld op 20 gr, huidige temperatuur 21 gr

De ketel gaat branden, maar de huiskamer zal ook warmer worden als daar geen slimme radiatorknoppen zijn geÔnstalleerd. Dat vertelt je verhaal niet.

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:16
quote:
nylezz schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:14:

Wat t.oswald hiervoor aangeeft, je moet inderdaad al je radiatoren dan voorzien van slimme radiatorknoppen. Of wellicht sommige radiatoren (b.v. die in de hal) permanent dicht zetten.
Een ketel kan namelijk niet gericht warm water sturen naar een enkele radiator. Om er voor te zorgen dat in de andere vertrekken (dus ook je woonkamer) het niet warmer wordt, moet je deze ook voorzien van slimme knoppen.

• t.oswald
quote:
MarcoHoorn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:36:
Goeie vraag. Volgens mij zijn er geen ventielen die zonder verloop bij Tado passen. Je moet wel goede ventielen hebben anders erger je je te pletter aan de herrie in de leiding. Danfoss?
Ik moet mijn merkloze ventielen deze zomer nog vervangen, blijven storend veel herrie maken!

t.oswald wijzigde deze reactie 18-02-2018 11:19 (11%)

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 01:17
quote:
t.oswald schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:17:
[...]

Goeie vraag. Volgens mij zijn er geen ventielen die zonder verloop bij Tado passen. Je moet wel goede ventielen hebben anders erger je je te pletter aan de herrie in de leiding. Danfoss?
Ik moet mijn merkloze ventielen deze zomer nog vervangen, blijven storend veel herrie maken!
Heimeier: geen adapter nodig. Ideaal.

• nylezz
quote:
MarcoHoorn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:36:
info van de tado site: https://www.tado.com/nl/p...it-slimme-radiatorknoppen

Ondersteunde fabrikanten
Compatibel met radiatorventielen van
Danfoss
Drayton
Honeywell
Myson
Oventrop

... en nog veel meer.

er zijn ook nog verlopen te koop bij bijvoorbeeld conrad

• t.oswald
quote:
Simple mind schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:23:
[...]

Heimeier: geen adapter nodig.
Nog een bepaald type?

• nylezz
quote:
t.oswald schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:55:
[...]

De ketel gaat branden, maar de huiskamer zal ook warmer worden als daar geen slimme radiatorknoppen zijn geÔnstalleerd. Dat vertelt je verhaal niet.
dank voor je snelle reactie!!
Nee, dat vertelt mijn verhaal indd niet. ik heb maar een radiator in de woonkamer. Op die radiator kan ik een slimme radiatorknop plaatsen icm een bypass bij mijn ketel dan heb ik volledige zoneregeling.

andere vraag:
denk je dat ik ook alleen radiatorthermostaten kan kopen zonder wandthermostaat?
waar ik aan zit te denk is het aanschaffen van een slimme radiator starterkit icm met een extentionbox. dan heb ik voor ong. 300 euro een 2-zone-regeling

is dat verstandig?

• t.oswald
quote:
nylezz schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:26:
[...]

info van de tado site: https://www.tado.com/nl/p...it-slimme-radiatorknoppen

Ondersteunde fabrikanten
Compatibel met radiatorventielen van
Danfoss
Drayton
Honeywell
Myson
Oventrop

... en nog veel meer.

er zijn ook nog verlopen te koop bij bijvoorbeeld conrad
Zie post simpel mind. Zonder verloop, dat scheelt behoorlijk in de kosten. Die plastic verloopjes van Tado werken voor geen meter.

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 01:17
quote:
Alle types. Heb zelf Eclipse gebruikt. Werken prima en het instellen van het debiet is erg makkelijk.
Die plastic verloopjes werken inderdaad voor geen meter.

Simple mind wijzigde deze reactie 18-02-2018 11:46 (32%)

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21-02 07:22
Als het kan idd zonder verloopringen ertussen, dus Heimeier heeft ze.
Dank voor jullie reaktie.

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21-02 06:41
quote:
t.oswald schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:01:
[...]

En de stadsverwarming, komt die wel op hoge temperatuur binnen? Wat gebeurt er als je de knoppen er tijdelijk even afhaalt? Dan staat alles toch 100% open en valt er toch verder niets meer te regelen of af te knijpen door Tado?
Ik denk dat het huis (muren, vloeren, dak etc) door een aantal dagen afwezigheid te ver was afgekoeld waardoor het simpelweg langer duurde om op te warmen (warmte trekt de muren etc in waardoor het langer duurt voor het behaaglijk is).

Dat leert me om de thermostaat voortaan op afstand wat eerder aan te zetten en er niet op te vertrouwen dat een uurtje voldoende is.

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:32

DUX

blijft ook nu voor Oranje

quote:
t.oswald schreef op zondag 18 februari 2018 @ 10:55:
[...]

Ja, dat werkt bij mij dus niet. Ik heb vele Tado-thermostaatknoppen in huis, en pas later heb ik de thermostaat zelf geÔntroduceerd in het systeem en dat leverde een nieuwe zone op getiteld "verwarming". Tot zover geen probleem, maar precies die ketelactivatie door een thermostaatknop werkt niet tenzij ik de zone van de thermostaat zelf ook hitte laat vragen. Nu kan ik de thermostaat natuurlijk lid maken van een andere zone maar dat zou geen ander effect mogen hebben op de thermostaatknoppen inzake ketelactivatie, me dunkt.

@tado Kunnen jullie hier je licht op laten schijnen?

Het is de bedoeling (zodra de verbouwing klaar is) dat de thermostaat zelf in de huiskamerzone komt te hangen, maar dat gaat nog even duren.

.††† < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*