Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mahone
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-02 18:17
quote:
t.oswald schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:36:
[...]

Het goedkoopste is meestal een slimmeradiator starterkit plus een losse thermostaat, zoals meesje al aangaf.
Let op hè, heb je wel al overal thermostaat knoppen met ventielen? Aan/uit draaiknoppen moeten eerst vervangen worden.
https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren
Oke bedankt! :)

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 16:01
quote:
Mahone schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:55:
[...]

Sorry je hebt gelijk, ik zal de situatie even proberen te schetsen.
Het gaat om:
-Een woonkamer met 2 convectoren
-Een gang met 1 radiator
-Een slaapkamer met 2 radiatoren (staan vlak naast elkaar)
-En een badkamer met 1 radiator

De gang dacht ik gewoon altijd uit te laten. Daar hoeft het van mij niet warm te zijn. Waar ik nu woon staat deze ook altijd uit.
De woonkamer, slaapkamer en badkamer wil ik wel graag los van elkaar kunnen regelen.
Ik dacht zelf dus een slimme thermostaat starterskit nodig te hebben met twee of drie extra radiatorknoppen (misschien dat ik maar op 1 radiator in de slaapkamer de knop hang en die andere uitzet.

Zo dacht ik het in ieder geval te doen, maar misschien zit ik er helemaal naast ;)
Wat bedoel je precies met convectoren? Een convectorradiator (los op pootjes of aan muur bevestigd) of van die grote bakken in de vloer?

• Mahone
quote:
meesje schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:31:
[...]

Wat bedoel je precies met convectoren? Een convectorradiator (los op pootjes of aan muur bevestigd) of van die grote bakken in de vloer?
Het zijn twee convectorradiatoren (los op pootjes)

lijkt op dit:

/edit: Mag ik overigens vragen of jullie het zelf ook zo hebben gedaan met die Radiator startersset en die Thermostat Multi zone uitbreiding? Als ik op Coolblue namelijk kijk staat daar echt specifiek dat het alleen werkt als uitbreiding op de Tado slimme thermostaat.

Mahone wijzigde deze reactie 28-01-2018 20:06 (21%)

• [RNMC] Viper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:38
Er is geen verschil tussen het starter pakket en losse thermostat, op de bridge na dus.

iPhoneX | Watch2 | MBp15 2016 | ATV4 | MacMini 2014

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15:16
quote:
Mahone schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:54:
[...]

lijkt op dit:
[afbeelding]

/edit: Mag ik overigens vragen of jullie het zelf ook zo hebben gedaan met die Radiator startersset en die Thermostat Multi zone uitbreiding? Als ik op Coolblue namelijk kijk staat daar echt specifiek dat het alleen werkt als uitbreiding op de Tado slimme thermostaat.
Het is Tado wel eens gevraagd waarom de starterskit plus losse thermostaat goedkoper is en dit was het antwoord:
Het klopt dat het goedkoper is om een starterskit slimme radiatorkranen te kopen in combinatie met een losse slimme thermostaat. Dit heeft te maken met de prijzen van onze concurrenten en het feit dat we ervan uitgaan dat mensen die een starterskit slimme radiatorknoppen kopen een hogere kans hebben om nog meer tado producten aan te schaffen.

• meesje
quote:
Mahone schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:54:
[...]

lijkt op dit:
[afbeelding]

Als ik jou was zou ik het volgende kopen:
- losse thermostaat (129 euro)
- 3 x radiatorknoppen kit (3 x 179 euro)
Je hebt dan wel de gang voorzien, dat hoeft dus niet. En verder heb je twee extra bridges. Aangezien een losse radiatorknop bijna 80 euro kost, is de meerprijs van de bridge 20-25 euro. Volgens mij moet je een dergelijke bridge op MP wel voor minimaal 50 euro kunnen verkopen. Een losse v3 bridge kost nu trouwens bij Tado 120 (of 130) euro.

• Mahone
Allen hartelijk dank voor de hulp!

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:20
quote:
meesje schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:41:
[...]

Als ik jou was zou ik het volgende kopen:
- losse thermostaat (129 euro)
- 3 x radiatorknoppen kit (3 x 179 euro)
Je hebt dan wel de gang voorzien, dat hoeft dus niet. En verder heb je twee extra bridges. Aangezien een losse radiatorknop bijna 80 euro kost, is de meerprijs van de bridge 20-25 euro. Volgens mij moet je een dergelijke bridge op MP wel voor minimaal 50 euro kunnen verkopen. Een losse v3 bridge kost nu trouwens bij Tado 120 (of 130) euro.
Ik zou niet te snel redeneren met de extra bridges... Als je geen Homekit wil zijn er genoeg Tado v2 bridges te vinden van iedereen die de gratis upgrade naar V3 variant gehad heeft van Tado.

• [RNMC] Viper
Zelfs de v3 bridge zie je vaak voor rond de 40¤ voorbij komen, dus snap niet waarom mensen het starter pakket nog kopen.

• pnieuwla
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:39
Kent iemand een truc om met een NFC tag via de telefoon een bepaald commando (bijvoorbeeld zet woonkamer op 20 graden) te geven? Zou dat bijvoorbeeld via een bepaalde URL kunnen?

Fly with the eagles or scratch with the chickens

• PeterdeBruin
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-02 17:45
quote:
pnieuwla schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:54:
Kent iemand een truc om met een NFC tag via de telefoon een bepaald commando (bijvoorbeeld zet woonkamer op 20 graden) te geven? Zou dat bijvoorbeeld via een bepaalde URL kunnen?
Als het een Android-telefoon betreft, als je een app vindt die een notificatie genereert bij het NFC-contact, dan kun je IFTTT configureren om, wanneer de notificatie verschijnt, de woonkamertemperatuur op 20° te zetten.

Via de API zou je een HTTP PUT commando moeten sturen, zie http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/ onder de kop '/api/v2/homes/<homeID>/zones/<zoneID>/overlay' .
Dat kan met bv Tasker en een geschikte plugin, maar is veel lastiger in te stellen.

• dabachata
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 02:07
quote:
parrish schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:12:
Hallo allemaal

Even vraagje over extension kit, ik kom wat tegenstrijdige verhalen tegen

Wat is de voeding hiervan, kan deze gevoed worden met de bedrading van de ketel? Waar nu de thermostaat op zit? Of heeft deze 220V nodig?

Bedankt alvast
Voor Extension kit aangesloten op Open Therm heb je apart 230V nodig. Simpel om aan te sluiten.

Hoe het met Aan/Uit aansluiting zit ipv Open Therm weet ik niet. @tado?

• parrish
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-02 10:48
De tado thermostraat is modulair aangesloten op mn Nefit...

Ik had gehoopt dat ik de kit kan plaatsen waar nu thermostaat hangt aan de muur Dus alleen de bedrading van de ketel...om nu draden te gaan trekken is ook wat!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

waar heb je überhaupt een extension kit? Je kan de Tado toch rechtstreeks aan de bedrading hangen van je oude thermostaat?

• parrish
Klopt inderdaad @woekele ik wil die kit om de thermostaat ook elders in de woonkamer te kunnen zetten. Bv als haard aan staat etc..

• t.oswald
quote:
parrish schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:06:
Klopt inderdaad @woekele ik wil die kit om de thermostaat ook elders in de woonkamer te kunnen zetten. Bv als haard aan staat etc..
Misschien snap ik het niet, maar doe toch een poging. De extensiekit komt naast de ketel en stuurt deze bedraad aan. De kamerthermostaat communiceert draadloos met de extensiekit. Dan kan je die toch overal plaatsen? Of mis ik iets helemaal?
quote:
parrish schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:12:
Hallo allemaal

Even vraagje over extension kit, ik kom wat tegenstrijdige verhalen tegen

Wat is de voeding hiervan, kan deze gevoed worden met de bedrading van de ketel? Waar nu de thermostaat op zit? Of heeft deze 220V nodig?

Bedankt alvast
De extensiekit heeft bij sommige aansluitingen op de ketel een 230V voeding nodig:

aan/uit relais sturing
OpenTherm sturing

Maar de 230V voeding is niet nodig als de Extensiekit via de volgende protocollen is aangesloten op de ketel:
Nefit EMS
Vaillant EBUS

(en nog veel andere digitale/analoge aansluitingen die in de Benelux minder voorkomen)

Mijn advies: Wacht op onze stap voor stap handleiding. Die maken wij op maat voor uw systeem en daar laten we exact zien wat u precies op welke manier kunt aansluiten.

• Odiebla
  • Laatst online: 19-02 14:20
Ik heb een hele opmerkelijke bugs:

Ik heb mijn thuisgebied rond de 1000 meter rond mijn woning en earlystart staat aan samen met preheat op balance. Ik merk dat die 1000 meter bij lange na niet genoeg is om er voor te zorgen dat mijn woning überhaupt ook maar een begin maakt met opwarmen. Ik kan de preheating wel omhoog schroeven naar comfort, maar ik werk niet zo heel veel van mijn huis en dan blijft de verwarming overdag te hoog staan.

Daarbij merkte ik ook het volgende: ik kwam zondagavond laat thuis en wilde graag dat het huis helemaal warm was. Op tien minuten rijden van huis (ik reed zelf niet) zette ik de verwarming op 21 graden, waarna de boel langzaam begon op te warmen. Ik had de handmatige temperatuur ingesteld "until next automatic change". Naarmate ik dichter bij huis kwam kickte de geofence in, maar schakelde de temperatuur terug op de laagste fence-stand (18,5 graden) om vervolgens langzaam weer omhoog te kruipen naarmate ik dichter bij huis kwam. Resultaat: huis was niet warm.

Wat mij betreft zou een 'until next automatic change' niet de temperatuur terug moeten schakelen als de change een heat event is.

Als laatste een kleine opmerking: het zou heel handig zijn als een toekomstige bridge PoE ondersteunt. Ik heb een PoE switch in mijn meterkast en zou de bridge daar netjes van kunnen voeden.

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-02 09:51

Martijn02

/* No Comment */

quote:
Odiebla schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:04:
Als laatste een kleine opmerking: het zou heel handig zijn als een toekomstige bridge PoE ondersteunt. Ik heb een PoE switch in mijn meterkast en zou de bridge daar netjes van kunnen voeden.
+1 PoE support zou geweldig zijn...

Veel te veel zinloze adapters in mijn meterkast.

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
@Odiebla @Martijn02
Tijdje geleden heb ik dat ook geopperd, toen was het antwoord:
Als je ziet hoe weinig consumenten een POE router/switch hebben (meeste hebben dat ook echt niet nodig) kunt u denk ik wel begrijpen dat er geen extra geld gaat naar de elektronica om POE mogelijk te maken.

Voor de echte tweakers is er gelukkig dit:

https://www.aliexpress.co...berry-Pi/32800364355.html
Of deze:
https://www.amazon.de/DSL...-Raspberry/dp/B01H37XQP8/

Voor die prijs natuurlijk een perfecte oplossing.
Inmiddels heb ik die van AliExpress in gebruik, werkt perfect :)

• Odiebla
  • Laatst online: 19-02 14:20
Het is een beetje kip/ei. Qua WiFi zie je het gelukkig steeds meer, ook bij soho spulletjes. Het inbouwen van PoE hoeft helemaal niet zoveel te kosten en maakt het product weer een stukje beter dan die van de concurrent. Een losse splitter is een oplossing natuurlijk, maar het is WEER een stukje electronica in mn kast...

Ik vraag liever bij fabrikanten om dit nou gewoon eens als standaard oplossing te gaan beschouwen.

• dabachata
quote:
Odiebla schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:04:
Ik heb een hele opmerkelijke bugs:

Ik heb mijn thuisgebied rond de 1000 meter rond mijn woning en earlystart staat aan samen met preheat op balance. Ik merk dat die 1000 meter bij lange na niet genoeg is om er voor te zorgen dat mijn woning überhaupt ook maar een begin maakt met opwarmen. Ik kan de preheating wel omhoog schroeven naar comfort, maar ik werk niet zo heel veel van mijn huis en dan blijft de verwarming overdag te hoog staan.

Daarbij merkte ik ook het volgende: ik kwam zondagavond laat thuis en wilde graag dat het huis helemaal warm was. Op tien minuten rijden van huis (ik reed zelf niet) zette ik de verwarming op 21 graden, waarna de boel langzaam begon op te warmen. Ik had de handmatige temperatuur ingesteld "until next automatic change". Naarmate ik dichter bij huis kwam kickte de geofence in, maar schakelde de temperatuur terug op de laagste fence-stand (18,5 graden) om vervolgens langzaam weer omhoog te kruipen naarmate ik dichter bij huis kwam. Resultaat: huis was niet warm.

Wat mij betreft zou een 'until next automatic change' niet de temperatuur terug moeten schakelen als de change een heat event is.

Next Automatic Change is onder andere ook Geofence-zone binnen rijden. Het is dus geen bug maar precies zoals t zou moeten werken.
Huis voorverwarmen vanuit de app kan je in jouw geval doen door 1 van andere twee opties te kiezen: Timer of Until Ended by User. Timer in mijn ogen dan handiger in jouw geschetste situatie.

• t.oswald
quote:
dabachata schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:58:
[...]

Next Automatic Change is onder andere ook Geofence-zone binnen rijden. Het is dus geen bug maar precies zoals t zou moeten werken.
Huis voorverwarmen vanuit de app kan je in jouw geval doen door 1 van andere twee opties te kiezen: Timer of Until Ended by User. Timer in mijn ogen dan handiger in jouw geschetste situatie.
En als je dan kiest voor de timer, zet hem dan tussen de 10 en 30 minuten op 22 graden. Door een groter verschil tussen huidige temperatuur en gewenste temperatuur, schakelt Tado veel sneller op naar 100% warmte vraag en redt je het misschien wel met die tien minuten tot thuiskomst.

• Brainstorm86
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14-02 11:34
quote:
[RNMC] Viper schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:53:
Zelfs de v3 bridge zie je vaak voor rond de 40¤ voorbij komen, dus snap niet waarom mensen het starter pakket nog kopen.
Begrijp ik het goed dat als ik een v3 Bridge van Marktplaats haal dat ik dan in combinatie met onderstaande hetzelfde heb als de starterskit?

pricewatch: Tado Smart Thermostat Multi-zone (uitbreiding)

• [RNMC] Viper
quote:
Brainstorm86 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:21:
[...]

Begrijp ik het goed dat als ik een v3 Bridge van Marktplaats haal dat ik dan in combinatie met onderstaande hetzelfde heb als de starterskit?

pricewatch: Tado Smart Thermostat Multi-zone (uitbreiding)
Ja klopt, heb ik ook bij mijn pa gedaan. Enige waar je even op moet letten is dat de bridge niet staat geregistreerd. Ofwel het account van de eigenaar moet zijn opgezegd. Zou bij voorkeur dus even de bridge instellen bij de verkoper.

[RNMC] Viper wijzigde deze reactie 31-01-2018 10:35 (88%)

• Brainstorm86
quote:
[RNMC] Viper schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:34:
[...]

Ja klopt, heb ik ook bij mijn pa gedaan. Enige waar je even op moet letten is dat de bridge niet staat geregistreerd. Ofwel het account van de eigenaar moet zijn opgezegd. Zou bij voorkeur dus even de bridge instellen bij de verkoper.
Heb er eentje gevonden die nog ongeopend is dus dat moet goed komen. Het gaat om een nieuw huis, de oude bewoners hadden een Nest thermostaat, kan ik ervan uit gaan dat de Tado dan ook compatibel is met mijn ketel?
quote:
Brainstorm86 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:43:
[...]

Heb er eentje gevonden die nog ongeopend is dus dat moet goed komen. Het gaat om een nieuw huis, de oude bewoners hadden een Nest thermostaat, kan ik ervan uit gaan dat de Tado dan ook compatibel is met mijn ketel?
Wij kunnen altijd de Nest vervangen.

• NovapaX
  • Laatst online: 15:09
@tado het zou toch wel handig zijn als jullie een wat (uitgebreidere) installatiehandleiding gewoon in PDF vorm op de website beschikbaar maken.
En wellicht wat instellingen / parameters ontsluiten via het menu op de website ofzo.

Ik ben namelijk gisteren bezig geweest met het aansluiten van een Tado+extensiekit op een nogal 'exotische' cv-ketel: een COOPRA 15C
Deze ketel heeft een gecombineerde aan/uit en opentherm aansluiting op klem 1 en 2. (dit wordt dan automatisch gedetecteerd.)

De configuratie voor deze ketel bestond natuurlijk niet, maar uiteindelijk kregen we de installatiehandleiding voor een aan/uit aansluiting op de extensiekit (blijkbaar)
Vervolgens leek de koppeling tussen extensiekit en bridge ook te mislukken. Maar dat kwam omdat de beschrijving van hoe het lampje zou moeten knipperen extreem vaag is. (wat is snel, wat is langzaam.... en hoe vaak dan echter elkaar...)
Ook kreeg ik op geen enkele manier een warmtevraag naar de ketel. Terwijl hij op de meest eenvoudige (aan/uit) methode aangesloten was op klem 1 en 4 op de extensiekit.

Uiteindelijk de handleiding voor installateurs gevonden via de website van coolblue. Daarmee ben ik vanochtend aan de slag gegaan en had het binnen een kwartier geregeld.

- De ketel is opentherm. Dus dan kan hij beter aangesloten worden op de opentherm aansluitingen van de extensiekit natuurlijk. (de + en - naast de A)
- De thermostaat stond ingesteld op opentherm besturing via de extensiekit (wat nu prima is natuurlijk, maar waarschijnlijk werkte hij daarom niet toen hij nog in aan/uit modus aangesloten was op de extensiekit)

Nadat ik de ketel dus op de opentherm uitgang had aangesloten, en via het installateursmenu de opentherm sturing op de extensiekit had bevestigd werkte het direct.

Het had niet zo'n lastige installatie geweest als ik:
- Had kunnen zien welke apparaten op dat moment daadwerkelijk gekoppeld waren, en bereikbaar waren voor de bridge. (ik dacht nog dat het aan het bereik lag enzo)
- Had kunnen zien wat de ingestelde sturing/parameters waren, zoals het feit dat de thermostaat ingesteld stond op opentherm regeling terwijl de ketel op de aan-uit bus was aangesloten.
- Had kunnen zien dat opentherm op + en - in de extensiekit aangesloten moet worden, want dan had ik dat natuurlijk direct gedaan.
- Had kunnen zien wat de daadwerkelijke status van de extensiekit is (welke uitgang of waarde wordt uitgestuurd, aan/uit of warmtevraag via opentherm.)
- Had kunnen nakijken wat de knipperpatronen op de extensiekit nou precies betekenen, de handleiding voor installateurs is daarin een stuk duidelijker. (4x knipperen en dan een pauze is gekoppeld, langzaam 'pulseren' of watever in de andere handleiding beschreven stond kwam pas veel later.)

Verder een mooi ding die thermostaat, en installeren via een wizard is leuk, maar als het even anders is dan de wizard denkt dat het moet zijn dan klopt het natuurlijk niet meer.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
quote:
tado schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:49:
[...]

Hallo Tado, ik heb een vraag over de tapwatertemperatuursensor van mijn Nefit Proline. Ik heb ook een zonneboiler van 300 liter aan mijn Nefit aangesloten, en met deze sensor wordt de temperatuur van het water in de zonneboiler gemeten, en bepaald de Nefit of, en hoeveel hij bij moet verwarmen.

Kan Tado iets met deze gegevens? Bijvoorbeeld in de rapportage en grafieken, de eventuele besparing, maar ook in de app bij tapwater, de laatst geregistreerde temperatuur bij warm water vraag.

Lumia 950XL, build 10.0.15254.248 - Fitbit Blaze

quote:
ardvark99 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:34:
[...]

Hallo Tado, ik heb een vraag over de tapwatertemperatuursensor van mijn Nefit Proline. Ik heb ook een zonneboiler van 300 liter aan mijn Nefit aangesloten, en met deze sensor wordt de temperatuur van het water in de zonneboiler gemeten, en bepaald de Nefit of, en hoeveel hij bij moet verwarmen.

Kan Tado iets met deze gegevens? Bijvoorbeeld in de rapportage en grafieken, de eventuele besparing, maar ook in de app bij tapwater, de laatst geregistreerde temperatuur bij warm water vraag.
Nee, daar doen wij verder niets mee. Wel kunt u via tado de gewenste watertemperatuur instellen maar het is dan aan de ketel hoe hij die temperatuur gaat aanmaken.

Wij kunnen uw ketel via het Nefit EMS protocol aansturen.

@NovapaX In de nieuwste verpakking zit de installateurshandleiding meegeleverd, maar voor de meeste mensen is de Wizard de enige manier waarop ze de installatie zelf kunnen uitvoeren. Ons product is ontworpen om ook voor de niet "Tweakers" een relatief eenvoudige installatie te bieden.

tado wijzigde deze reactie 31-01-2018 11:41 (14%)

• NovapaX
Wat me ook opviel is dat er helemaal geen voedingskabel bij de extensiekit meegeleverd word. Klopt dat? (ik heb de doos niet zelf opengemaakt)
Aangezien de meeste ketels aan/uit of opentherm is lijkt me een voedingskabel wel handig... (of is dat weer express niet gedaan zodat je niet regio-gebonden bent met uitleveren, dan snap ik het wel. Maar geef dan gewoon aan dat er een 230 voeding op de L en N moet, en dat jullie indien nodig de kabel wel toesturen. Of maak het ding een euro duurder en stuur gewoon de kabels mee.)

Sparql TV wiki

quote:
NovapaX schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:37:
Wat me ook opviel is dat er helemaal geen voedingskabel bij de extensiekit meegeleverd word. Klopt dat? (ik heb de doos niet zelf opengemaakt)
Aangezien de meeste ketels aan/uit of opentherm is lijkt me een voedingskabel wel handig... (of is dat weer express niet gedaan zodat je niet regio-gebonden bent met uitleveren, dan snap ik het wel. Maar geef dan gewoon aan dat er een 230 voeding op de L en N moet, en dat jullie indien nodig de kabel wel toesturen. Of maak het ding een euro duurder en stuur gewoon de kabels mee.)
In de nieuwste verpakking zal de kabel meegeleverd worden.
OpenTherm en aan/uit zijn de enige aansturingen die hem nodig hebben en die zijn vooral in Nederland populair (In Verenigd Koninkrijk is bijna alles aan/uit maar daar werken ze met 230V systemen en daar is dus zo goed als altijd een voeding aanwezig).

• NovapaX
quote:
tado schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:37:
[...]

Nee, daar doen wij verder niets mee. Wel kunt u via tado de gewenste watertemperatuur instellen maar het is dan aan de ketel hoe hij die temperatuur gaat aanmaken.

Wij kunnen uw ketel via het Nefit EMS protocol aansturen.

@NovapaX In de nieuwste verpakking zit de installateurshandleiding meegeleverd, maar voor de meeste mensen is de Wizard de enige manier waarop ze de installatie zelf kunnen uitvoeren. Ons product is ontworpen om ook voor de niet "Tweakers" een relatief eenvoudige installatie te bieden.
Dat begrijp ik wel. Maar in dit geval ging het dus niet helemaal goed, want de ketel zat aan/uit aangesloten. (wat op zich prima had kunnen werken, en begrijpelijk omdat dit altijd werkt en jullie niet voor iedere exotische ketel opentherm compatibiliteit kunnen controleren.)

Waar het dan fout ging was waarschijnlijk dat de thermostaat ingesteld stond op opentherm via de extensiekit.
Klopt het dat dan de aan-uit schakeling van de extensiekit sowieso niet aangestuurd wordt?
Dit was echter nergens terug te zien of in te stellen.

Dus wel leuk zo'n wizard, maar als je niet eens kan troubleshooten en de helpdesk niet bereikbaar is dan houdt het snel op. Je zou dan op zijn minst een 'check alle instelling met hoe het aangesloten is' wizard moeten toevoegen.
(dan had ik ingevuld dat de ketel op aan-uit klem 1 en 4 op de extensiekit was aangesloten, en dan had de wizard kunnen zien dat de installing van de thermostaat waarschijnlijk niet goed was.)

Maar hoe dan ook: de COOPRA 15C ketel ondersteunt opentherm :) (alleen cv-bedrijf, geen warm-water voor zover in de handleiding was vermeld)

NovapaX wijzigde deze reactie 31-01-2018 12:00 (4%)

Sparql TV wiki

• Brainstorm86
quote:
tado schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:49:
[...]

Bedankt voor de reactie, het hele huis was aangesloten op deze nest. Vloerverwarming met bij-verwarming m.b.v. losse radiatoren. We hebben echter een aangebouwde werkruimte waarin enkel een radiator hangt. Als de woonkamer de gewenste temperatuur heeft is het hier vaak nog wat frisser. Ik zou enkel deze ruimte los willen kunnen verwarmen, zodat ik niet het hele huis hoef warm te stoken als ik in deze kamer thuis aan het werk ben. Heb ik het goed begrepen dat ik dit kan doen m.b.v. de slimme radiator knop?

• t.oswald
quote:
Brainstorm86 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:59:
[...]

Bedankt voor de reactie, het hele huis was aangesloten op deze nest. Vloerverwarming met bij-verwarming m.b.v. losse radiatoren. We hebben echter een aangebouwde werkruimte waarin enkel een radiator hangt. Als de woonkamer de gewenste temperatuur heeft is het hier vaak nog wat frisser. Ik zou enkel deze ruimte los willen kunnen verwarmen, zodat ik niet het hele huis hoef warm te stoken als ik in deze kamer thuis aan het werk ben. Heb ik het goed begrepen dat ik dit kan doen m.b.v. de slimme radiator knop?
Zonder zoneklep zal de nieuwe situatie zo zijn dat als de huiskamer op temperatuur is en de werkkamer warmte vraagt, ook de huiskamer warmte krijgt omdat het vloergedeelte niet kan worden afgesloten. De bijverwarming kan via slimme radiatorknoppen wel afgesloten worden.
Als je kiest voor een zoneklep om de vloerverwarming te sluiten, heb je ook een extensiekit nodig. De zoneklep moet bedraad worden gestuurd door de kamerthermostaat. De extensiekit communiceert draadloos met de kamerthermostaat en bedraad met de cv ketel.

t.oswald wijzigde deze reactie 31-01-2018 12:31 (12%)

• Brainstorm86
quote:
t.oswald schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:28:
[...]

Zonder zoneklep zal de nieuwe situatie zo zijn dat als de huiskamer op temperatuur is en de werkkamer warmte vraagt, ook de huiskamer warmte krijgt omdat het vloergedeelte niet kan worden afgesloten. De bijverwarming kan via slimme radiatorknoppen wel afgesloten worden.
Als je kiest voor een zoneklep om de vloerverwarming te sluiten, heb je ook een extensiekit nodig. De zoneklep moet bedraad worden gestuurd door de kamerthermostaat. De extensiekit communiceert draadloos met de kamerthermostaat en bedraad met de cv ketel.
Bedankt voor je reactie, dat wordt dan toch wel een flinke investering, had niet gedacht dat ik dan voor alle radiatoren de slimme knoppen nodig zou hebben. Maar klinkt idd logisch. Plus de investering voor de vloerverwarming. Daar kan ik aardig lang voor stoken schat ik. Of toch kijken of ik de kamer wanneer nodig op een andere manier kan bij verwarmen.

• Ruben E
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 18-02 21:30
Hallo,

ik heb al jaren een tado en merk het huidige seizoen dat de temperatuur na start verwarming vrijwel altijd 0,5 tot 1 graad boven de ingestelde temperatuur komt. De tado blijft gewoon maar verwarmen, ook nadat de ingestelde temperatuur bereikt is. De overschreiding van de ingestelde temperatuur duurt daardoor structureel na het verwarmen wel 2 uur (waarbij het echt oncomfortabel warm wordt), pas daarna is er sprake van het bereiken van de ingestelde temperatuur en een comfortabele woonkamer.

Ik heb hierover een bericht gestuurd naar de helpdesk, maar ik krijg een reactie terug over dat dit volkomen normaal is aangezien de tado een PID geregelde thermostaat is. Zoals gezegd heb ik de tado al jaren en dit is het eerste seizoen dat ik dit opmerk, dus volgens mij klopt het gewoon niet. De grafieken laten duidelijk de structurele overschrijding zien.

Iemand anders hier dezelfde ervaring, of kan de tado moderator hier even serieus naar kijken? Mijn ticketnummer met de vraag was 430275.

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14:03
quote:
Ruben E schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:16:
Hallo,

ik heb al jaren een tado en merk het huidige seizoen dat de temperatuur na start verwarming vrijwel altijd 0,5 tot 1 graad boven de ingestelde temperatuur komt. De tado blijft gewoon maar verwarmen, ook nadat de ingestelde temperatuur bereikt is. De overschreiding van de ingestelde temperatuur duurt daardoor structureel na het verwarmen wel 2 uur (waarbij het echt oncomfortabel warm wordt), pas daarna is er sprake van het bereiken van de ingestelde temperatuur en een comfortabele woonkamer.

Ik heb hierover een bericht gestuurd naar de helpdesk, maar ik krijg een reactie terug over dat dit volkomen normaal is aangezien de tado een PID geregelde thermostaat is. Zoals gezegd heb ik de tado al jaren en dit is het eerste seizoen dat ik dit opmerk, dus volgens mij klopt het gewoon niet. De grafieken laten duidelijk de structurele overschrijding zien.

Iemand anders hier dezelfde ervaring, of kan de tado moderator hier even serieus naar kijken? Mijn ticketnummer met de vraag was 430275.
Ik noemde dit issue hier ook, en kreeg zelfde antwoord. Ik heb nu bij elke dag een extra blok ingebouwd met iets lagere temperatuur. De overshoot gaat dan ongeveer tot de doeltemperatuur van nieuwe blok. Beetje omslachtig, hoop dat dit aangepast wordt in nieuwe firmware.

• t.oswald
Met hulp van HomeKit en Hesperus heb ik de vloerverwarming nu best goed onder controle. Zie het screenshot van de in Hesperus geformuleerde actions. De Then in de eerste drie actions is verwarming uit. Staat in Tado ingesteld op 30 minuten. In de vierde action vraag ik een graad hoger dan in het schema, zodat ik wat sneller vol vermogen krijg dan Tado. Het schema van de thermostaat begint te voorzichtig, waardoor de temperatuur in de loop van de middag te ver terugloopt in de vloer. Als 30 minuten onvoldoende blijkt, wordt de actie na enige minuten vanzelf nogmaals uitgevoerd binnen het ingestelde tijdframe. De eerste action werkt samen met een iHome SmartMonitor (helaas niet in Nederland leverbaar, komt van Amazon.com). Daarvan gebruik ik de lichtintensiteit sensor. Ik heb veel direct zonlicht in mijn huiskamer en Tado reageert daar veel te traag op. Als nu de lichtintensiteit boven de ingestelde waarde komt, gaat de verwarming direct uit. De sensor kijkt voor het raam lekker naar buiten, helaas kan ik dan de andere sensoren (temperatuur, beweging, luchtvochtigheid en geluid] niet gebruiken. Ik ben nog bezig met inregenen, maar we hebben wat weinig zon de laatste dagen....
https://tweakers.net/ext/f/fvnZBOiK4CDNGVHt1ypfirjy/thumb.png

• Kwandoerie
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 31-01 22:31
quote:
tado schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:43:

In principe zou vliegtuigmodus tijdens de nacht geen probleem moeten opleveren omdat tado pas na 48 uur geen locatie te hebben gekregen van een apparaat, dat apparaat niet meer meet laat tellen voor de geolocatie. Toch zou ik aanraden om dat een week niet te doen om te kijken of dat helpt.
Begrijp ik daaruit goed dat als je bijvoorbeeld op vakantie bent, 48 uur je telefoon uit hebt staan/geen internet of bereik hebt, dat Tado de rest van je afwezigheid gewoon volgens het normale schema je huis verwarmt?

Als ik dan 3 weken weg ben, en ergens in de 1e week 48 uur lang geen verbinding heb met me telefoon, dan 'vergeet' Tado mijn telefoon en staat de verwarming de resterende 2,5 weken voor niks aan?

Of bestaat er een afwezigheidsmodus (zonder het hele schema te verwijderen) die je specifiek handmatig weer moet activeren voordat er weer verwarmt wordt?

• jonos
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15-02 21:21
Ik heb precies het zelfde hier.
Ook gemeld bij tado, zelfde antwoord als bij jullie dat dit normaal was.
Lijkt me niet echt normaal, vorige thermostaat had dit niet.
quote:
SvenVis schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:32:
[...]

Ik noemde dit issue hier ook, en kreeg zelfde antwoord. Ik heb nu bij elke dag een extra blok ingebouwd met iets lagere temperatuur. De overshoot gaat dan ongeveer tot de doeltemperatuur van nieuwe blok. Beetje omslachtig, hoop dat dit aangepast wordt in nieuwe firmware.

• jonos
Had aan de helpdesk gevraagd of het mogelijk was om de tado handmatig op het apparaat in te kunnen stellen per 0.1 graden i.p.v per 1 graad, dit was niet mogelijk.
Wel raar dat ik dan op internet een filmpje zie van een demonstratie waar dit wel kon op de tado zelf (per 0.1 graden).

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14:03
quote:
jonos schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:22:
Had aan de helpdesk gevraagd of het mogelijk was om de tado handmatig op het apparaat in te kunnen stellen per 0.1 graden i.p.v per 1 graad, dit was niet mogelijk.
Wel raar dat ik dan op internet een filmpje zie van een demonstratie waar dit wel kon op de tado zelf (per 0.1 graden).
Wordt hier in forum ook besproken. Was echter met oude firmware. Tado heeft al aangegeven dat er geen plannen zijn dit terug aan te passen. Aan andere kant, ik heb de Tado nou een aantal weken hangen en de thermostaat zelf heb ik alleen de eerste dag aangeraakt. App gebruik ik ook amper, als schema eenmaal goed loopt fijn om er niet meer mee bezig te hoeven zijn.

• LtGruber
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 14:18
quote:
Ruben E schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:16:

Ja, dit is helaas bij iedereen zo, dit is blijkbaar een structureel probleem in de laatste firmware.

Even mijn eigen mening van een paar weken terug parafraseren:

Er zit zo op het eerste gezicht te veel Integrerende component in de PID-regeling.

Bij een aanwarming met een groot temperatuursverschil tussen begintemperatuur en doeltemperatuur (dus bij een enerzijds grote en anderzijds langdurig aanslepende "fout") schiet hij serieus door.
Een beetje I is in elk geval nodig om te vermijden dat bij het naderen van de doeltemperatuur deze pas heel traag gaat bereikt worden.

De I wat verminderen gaat ervoor zorgen dat hij naar het einde toe wat trager naar het doel gaat, maar dat is niet zo erg want zo lang de ketel stookt geven je verwarmingselementen (radiatoren, vloer, ..) warmte af en dat zorgt op zich al voor een behaaglijk gevoel.

LtGruber wijzigde deze reactie 01-02-2018 11:44 (27%)

• Rubbie
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:03
quote:
LtGruber schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:44:
[...]

Ja, dit is helaas bij iedereen zo, dit is blijkbaar een structureel probleem in de laatste firmware.

Even mijn eigen mening van een paar weken terug parafraseren:

Er zit zo op het eerste gezicht te veel Integrerende component in de PID-regeling.

Bij een aanwarming met een groot temperatuursverschil tussen begintemperatuur en doeltemperatuur (dus bij een enerzijds grote en anderzijds langdurig aanslepende "fout") schiet hij serieus door.
Een beetje I is in elk geval nodig om te vermijden dat bij het naderen van de doeltemperatuur deze pas heel traag gaat bereikt worden.

De I wat verminderen gaat ervoor zorgen dat hij naar het einde toe wat trager naar het doel gaat, maar dat is niet zo erg want zo lang de ketel stookt geven je verwarmingselementen (radiatoren, vloer, ..) warmte af en dat zorgt op zich al voor een behaaglijk gevoel.
Het irritante is echter dat de helpdesk doet alsof het zo hoort. Als ik nu een thermostaat zou kiezen dan zou ik als ik dit las niet voor een tado kiezen. In het begin was de tado wat dit betreft juist perfect, geen tikkende leidingen, geen warmteschommelingen. Het lijkt mij toch dat sowiets basaals goed zou moeten werken en serieus opgepakt zou moeten worden. Geeft wel meteen het vervelende aan aan automatische firmwareupdates. Hiermee ben ik er namelijk wat betreft comfort en waarschijnlijk ook verbruik op achteruit gegaan.

• KhaZ
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

@tado Ik heb precies hetzelfde probleem zoals hierboven beschreven! Ik heb het idee dat dit in het begin niet was, het is iets van de afgelopen weken.

Stel we zijn weg en we komen thuis, verwarming gaat dan automatisch aan maar heeft overshoot van minstens 1 graad, maar het voelt alsof het 5gr warmer is in huis, hij stookt zich helemaal suf en blijft stoken ook al is de temperatuur bereikt. Het is dan bloedheet in huis. Dit is niet recht te praten..! Moet 'm nu telkens handmatig uitschakelen na 5-15 minuten stoken, heel irritant. :/ :/

• rabe83
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:49
@tado is er al bekend wanneer het mogelijk wordt om verschillende 'rechten' toe te kennen aan gebruikers? Het is namelijk handig om sommige gebruikers te kunnen toevoegen, maar ze niet alle uitgebreide instelmogelijkheden te geven...

• Brainstorm86
Inmiddels bridge v3 en losse thermostaat besteld, hopelijk bovenstaande problemen snel verholpen!

• Rubbie
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:03
quote:
KhaZ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:53:
@tado Ik heb precies hetzelfde probleem zoals hierboven beschreven! Ik heb het idee dat dit in het begin niet was, het is iets van de afgelopen weken.

Stel we zijn weg en we komen thuis, verwarming gaat dan automatisch aan maar heeft overshoot van minstens 1 graad, maar het voelt alsof het 5gr warmer is in huis, hij stookt zich helemaal suf en blijft stoken ook al is de temperatuur bereikt. Het is dan bloedheet in huis. Dit is niet recht te praten..! Moet 'm nu telkens handmatig uitschakelen na 5-15 minuten stoken, heel irritant. :/ :/
Ik heb trouwens een Nefit ketel via EMS bus aangestuurd. De anderen die hier last van hebben ook?

• KhaZ
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

quote:
Rubbie schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:51:
[...]

Ik heb trouwens een Nefit ketel via EMS bus aangestuurd. De anderen die hier last van hebben ook?
Nee, heb een Vaillant (VHR 24-28c uit m'n hoofd kan 't fout hebben).

• jonos
Ik was enthousiast toen ik de tado net had, maar dat begint nu wel een stuk minder te worden.

- Vond de tado al niet zo heel mooi (lijkt wel een tupperware bakje voor liga's in te doen) maar nu flikkert ook het display van de thermostaat als die aanstaat, volgens tado ligt dit aan de voeding van mijn ketel (tado draai toch op 3 batterijen, hoezo spanning van de ketel?) Vind het slechte display echt niet kunnen voor die prijs.
- Elke dag overshoot in temperatuur, volgens tado is dit normaal met PID.
- Vreemde modulatie (opentherm), ketel blijf soms vol gas verwarmen terwijl de temperatuur al bijna bereikt is. Ook in het begin in de laagste stand stoken en daarna vervolgens hoofdzakelijk vol gas verder gaan.
- Bij het bereiken van de ingestelde temperatuur gaat de thermostaat ook vrolijk door met verwarmen in de hoogste stand (dit lijkt mij nou niet de meest besparende manier van verwarmen).
- Ook zeer irritant dat je voor aanpassingen bij tado moet zijn en dat je dit zelf niet kan wijzigen.
- Jammer dat je de aanvoer temperatuur van de ketel niet kan uitlezen op de thermostaat/app.

Zijn er dan geen positieve dingen? Jawel de helpdesk is makkelijk te bereiken en reageert snel, en de tado werkt samen met homekit etc....

Ik heb nu een honeywell lyric t6 geplaatst om het verschil in verwarmen t.o.v de tado eens te bekijken.
Kijk het nog even aan met de tado maar anders stuur ik hem terug naar de winkel denk ik.

• dabachata
quote:
Rubbie schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:51:
[...]

Iedereen ervaart hetzelfde probleem, ongeacht het type/merk ketel.

Ik hoop dat ze er iets aan gaan doen. Dit is zo duf. Vooral dat ze zeggen dat het normaal is ...

• meesje
quote:
jonos schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:39:
Ik was enthousiast toen ik de tado net had, maar dat begint nu wel een stuk minder te worden.

- Vond de tado al niet zo heel mooi (lijkt wel een tupperware bakje voor liga's in te doen) maar nu flikkert ook het display van de thermostaat als die aanstaat, volgens tado ligt dit aan de voeding van mijn ketel (tado draai toch op 3 batterijen, hoezo spanning van de ketel?) Vind het slechte display echt niet kunnen voor die prijs.
- Vreemde modulatie (opentherm), ketel blijf soms vol gas verwarmen terwijl de temperatuur al bijna bereikt is. Ook in het begin in de laagste stand stoken en daarna vervolgens hoofdzakelijk vol gas verder gaan.
- Bij het bereiken van de ingestelde temperatuur gaat de thermostaat ook vrolijk door met verwarmen in de hoogste stand (dit lijkt mij nou niet de meest besparende manier van verwarmen).
- Ook zeer irritant dat je voor aanpassingen bij tado moet zijn en dat je dit zelf niet kan wijzigen.
- Jammer dat je de aanvoer temperatuur van de ketel niet kan uitlezen op de thermostaat/app.

Zijn er dan geen positieve dingen? Jawel de helpdesk is makkelijk te bereiken en reageert snel, en de tado werkt samen met homekit etc....

Ik heb nu een honeywell lyric t6 geplaatst om het verschil in verwarmen t.o.v de tado eens te bekijken.
Kijk het nog even aan met de tado maar anders stuur ik hem terug naar de winkel denk ik.
Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met de T6. Hoe ervaar jij b.v. het scherm? Persoonlijk vind ik ‘m ook wat mooier dan Tado.

• PeterdeBruin
quote:
jonos schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:39:
...
Dit is 3x hetzelfde issue, hier al dikwijls aan de orde geweest.
Tot oktober 2017 ongeveer moduleerde Tado wél goed.
Ik blijf hopen dat ze een keer snappen dat de huidige werking niet deugt en dat dit hersteld wordt.
Maar het gaat allemaal héél langzaam.

• parrish
Ik heb zojuist 2 radiator kranen geïnstalleerd.

Ik zie deze alleen niet in mijn homekit. De thermostaat is wel prima zichtbaar.

Iemand een ideetje?

Bedankt alvast

• meesje
quote:
parrish schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:15:
Ik heb zojuist 2 radiator kranen geïnstalleerd.

Ik zie deze alleen niet in mijn homekit. De thermostaat is wel prima zichtbaar.

Iemand een ideetje?

Bedankt alvast
Je ziet ze wel in de Tado app?

• parrish
quote:
meesje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:41:
[...]

Je ziet ze wel in de Tado app?
Ja zijn ze prima zichtbaar

• meesje
quote:
parrish schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:49:
[...]

Wat nog kan helpen is om de Woning app echt af te sluiten (twee keer home knop drukken) en opnieuw te starten. En anders wellicht uit- en inloggen op icloud.

• parrish
Helaas werken de radiatorkranen niet bij mij, volgende:

De leidingen lopen onder de kraan door waardoor de warmte niet goed gemeten wordt. (zie foto)

De temperatuur loopt hierdoor volgens de kraan erg hoog op wat niet klopt met de werkelijke temperatuur!

Hoe is dit op te lossen zonder te slopen en lelijke isolatie

• parrish
quote:
meesje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:56:
[...]

Wat nog kan helpen is om de Woning app echt af te sluiten (twee keer home knop drukken) en opnieuw te starten. En anders wellicht uit- en inloggen op icloud.
Had ik ook al gedaan maar helaas, bedankt voor het meedenken hoor!

• t.oswald
quote:
parrish schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:49:
[...]

Zijn de zones wel zichtbaar in homekit, badkamer en ?
En in een “betere app” zoals Hesperus of Elgato Eve?

Misschien helpt het als je de leidingen goed isoleert?

t.oswald wijzigde deze reactie 02-02-2018 22:12 (9%)

• parrish
quote:
t.oswald schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:11:
[...]

Zijn de zones wel zichtbaar in homekit, badkamer en ?
En in een “betere app” zoals Hesperus of Elgato Eve?

Misschien helpt het als je de leidingen goed isoleert?
In Eve, Home en homekit zones zichtbaar! ik heb inmiddels bridge verwijderd en opnieuw gekoppeld helaas hij blijft alleen de thermostaat zien! 8)7

Ik zal idd de leidingen toch maar isoleren

• t.oswald
quote:
parrish schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:54:
[...]

In Eve, Home en homekit zones zichtbaar! ik heb inmiddels bridge verwijderd en opnieuw gekoppeld helaas hij blijft alleen de thermostaat zien! 8)7

Ik zal idd de leidingen toch maar isoleren
Zou automatisch moeten gebeuren. Misschien nog bezig met het updaten van de firmware? Lijkt me iets aan de Tado server kant.

• PeterdeBruin
quote:
parrish schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:19:
Helaas werken de radiatorkranen niet bij mij, volgende:

De leidingen lopen onder de kraan door waardoor de warmte niet goed gemeten wordt. (zie foto)

De temperatuur loopt hierdoor volgens de kraan erg hoog op wat niet klopt met de werkelijke temperatuur!

Hoe is dit op te lossen zonder te slopen en lelijke isolatie

[afbeelding]
Hetzij een extra thermostaat ophangen, of toch heel erg goed isoleren. En er ook geen meubilair voor zetten dat de luchtcirculatie hindert.

• Krishly
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 11:50
Kan iemand mij vertellen wat de snelheid is van de netwerkaansluiting van de tado bridge?

• ardvark99
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
quote:
Krishly schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:08:
Kan iemand mij vertellen wat de snelheid is van de netwerkaansluiting van de tado bridge?
Bij mij geeft de router op die poort 100Mbps aan (de rest 1GBps). Dit is ook meer dan voldoende voor zo'n device.

Lumia 950XL, build 10.0.15254.248 - Fitbit Blaze

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:07

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik heb diverse slimme Tado thermostaatkranen opgehangen. Een gouden tip trouwens, die metalen convertorringen want het maakt inderdaad een hoop uit qua stevigheid bevestiging.

Daar met onze verbouwing de stroom van mijn huiskamer voor de komende weken is uitgeschakeld zat ik aldaar met een uitgeschakelde Toon aan de muur. Daarom dacht ik de Tado thermostaat zelf ook maar te gaan gebruiken door deze voor nu met hele korte draden bij de ketel zelf op te hangen. Ik ben in verwarring over de algehele werking.

Het ophangen gebeurde 's nachts waardoor het huis al afgekoeld was en het vrij snel duidelijk moest worden dat zaken goed werkten en er bijverwarmd zou moeten worden. Maar wat ik ook probeerde met de themostaatknoppen; de ketel sloeg niet aan. Het enige moment dat de ketel aan wilde is wanneer de zone waarin de Tado thermostaat zelf daar de vraag voor kreeg.

Ik had de veronderstelling dat de thermostaatknoppen ook zelf een hittevraag zouden kunnen doen bij de bridge en nu de Tado zelf aan de ketel hangt dat deze daarop zou kunnen acteren.

Doe ik iets verkeerd in dezen? Ik heb het systeem juist aangeschaft om elke kamer een eigen programma te geven waardoor ik eventueel 's avonds alleen de zolder zou kunnen verwarmen als ik langer door zou willen werken terwijl de rest van het huis afkoelt.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• FrenzyFreak
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 15:32
quote:
DUX schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:28:
Ik had de veronderstelling dat de thermostaatknoppen ook zelf een hittevraag zouden kunnen doen bij de bridge en nu de Tado zelf aan de ketel hangt dat deze daarop zou kunnen acteren.

Doe ik iets verkeerd in dezen? Ik heb het systeem juist aangeschaft om elke kamer een eigen programma te geven waardoor ik eventueel 's avonds alleen de zolder zou kunnen verwarmen als ik langer door zou willen werken terwijl de rest van het huis afkoelt.
Als de configuratie goed gevolgd is, je knoppen ook in de app correct staan en ze ieder kalibreren zodra je ze op de verwarming draait, zou warmtevraag van de kamers inderdaad moeten werken.

Mogelijk beginnen nieuwe knoppen wel eerst de firmware te updaten wanneer ze online komen. Ik weet niet of dit normale operatie onderbreekt.

• t.oswald
quote:
DUX schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:28:
Ik heb diverse slimme Tado thermostaatkranen opgehangen. Een gouden tip trouwens, die metalen convertorringen want het maakt inderdaad een hoop uit qua stevigheid bevestiging.

Daar met onze verbouwing de stroom van mijn huiskamer voor de komende weken is uitgeschakeld zat ik aldaar met een uitgeschakelde Toon aan de muur. Daarom dacht ik de Tado thermostaat zelf ook maar te gaan gebruiken door deze voor nu met hele korte draden bij de ketel zelf op te hangen. Ik ben in verwarring over de algehele werking.

Het ophangen gebeurde 's nachts waardoor het huis al afgekoeld was en het vrij snel duidelijk moest worden dat zaken goed werkten en er bijverwarmd zou moeten worden. Maar wat ik ook probeerde met de themostaatknoppen; de ketel sloeg niet aan. Het enige moment dat de ketel aan wilde is wanneer de zone waarin de Tado thermostaat zelf daar de vraag voor kreeg.

De knoppen zouden het direct moeten doen als je ze hebt toegevoegd in de app. Huidige firmware is 47.9

• DUX

DUX

De knoppen werken prima overdag, zijn gekalibreerd en wel. Qua firmware zit het ook snor. Je hoort ze gedurende de dag ook draaien. Maar, 's nachts kan ik draaien aan de radiatorknoppen richting 25 graden maar er gebeurt keteltechnisch helemaal niets. Het lijkt erop dat ze alleen werken als ik mijn Tado-thermostaat ook hitte laat vragen. Maar ik ga natuurlijk niet mijn thermostaat 24 uur per dag om hitte vragen voor het geval ik een keertje wat langer door wil gaan.

• meesje
quote:
DUX schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:11:
De knoppen werken prima overdag, zijn gekalibreerd en wel. Qua firmware zit het ook snor. Je hoort ze gedurende de dag ook draaien. Maar, 's nachts kan ik draaien aan de radiatorknoppen richting 25 graden maar er gebeurt keteltechnisch helemaal niets. Het lijkt erop dat ze alleen werken als ik mijn Tado-thermostaat ook hitte laat vragen. Maar ik ga natuurlijk niet mijn thermostaat 24 uur per dag om hitte vragen voor het geval ik een keertje wat langer door wil gaan.
Het aansturen van je ketel gaat sowieso via de thermostaat. Heb je al je radiatoren in de woning voorzien van de tado knoppen? Anders werken ze deze gewoon als een ouderwetse thermostaatknop.

• t.oswald
quote:
DUX schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:11:
Wat stuurt die kamerthermostaat dan aan???
Hoe zijn de zones ingedeeld?

• jonos
quote:
meesje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:03:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met de T6. Hoe ervaar jij b.v. het scherm? Persoonlijk vind ik ‘m ook wat mooier dan Tado.
De tado is inmiddels retour, was er wel een beetje klaar mee en de helpdesk had volgens mij ook niet echt zin om de problemen te verhelpen.
De tado heeft denk ik ook alleen maar voordeel t.o.v de lyric t6 dat deze met zones kan werken en de honeywell niet.

De honeywell zijn scherm is prima je kan bij deze ook de intensiteit instellen. Op het display blijft altijd de huidige temperatuur staan (standby functie), als je hem aanraakt krijg je ook de ingestelde temperatuur + tijd + schema te zien (nodige informatie).
Wat ook erg handig is bij de lyric T6 is dat je bijna alle opentherm gegevens van de ketel kan uitlezen in het installateurs menu (dit is wel afhankelijk van hoe slim je ketel is).
En dan het stook gedrag/moduleren, dit werkt perfect (in mijn geval) veel beter dan de tado.
Hier scoort de lyric T6 bij mij de meeste punten, t.o.v de tado moduleert de lyric T6 superieur.

De temperatuur die de lyric T6 aangeeft is niet helemaal correct deze wijkt wat af, zowel + als -, dit is wel even puzzelen om het juist te krijgen maar uit eindelijk lukt dat wel met de temperatuur correctie functie.

Wat bij mij het belangrijkste was is dat de vloerverwarming comfortabel en gelijkmatig word opgewarmd en dit was nu juist iets waar de tado niets van bakte.

Er zijn veel klachten van de T6 met de lyric app, het enige wat ik ervaren heb is dat als je de app installeert je wel wat problemen kan hebben met aanmelden, maar als het werkt dan blijft het eigenlijk ook wel werken.

• DUX

DUX

quote:
meesje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:19:
Het aansturen van je ketel gaat sowieso via de thermostaat. Heb je al je radiatoren in de woning voorzien van de tado knoppen? Anders werken ze deze gewoon als een ouderwetse thermostaatknop.
Ik heb dertien radiatoren in huis, waarvan er momenteel acht van voorzien zijn van een Tado-knop. Hier zitten ook twee zones tussen met (vooralsnog) twee knoppen.
quote:
t.oswald schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:45:
Wat stuurt die kamerthermostaat dan aan???
Hoe zijn de zones ingedeeld?
Zones te over:

Ik heb eerst diverse radiatorenknoppen vervangen, en pas weken later de thermostaat aangesloten. Sinds de laatste actie heb ik er twee zones bij: "Verwarming" en "Warm water". In "Verwarming" hangt alleen de thermostaat en verder geen radiator. Het is me ook een beetje een raadsel hoe die zone dan tot 21 graden komt, maar misschien is dat de apparaatwarmte van de ketel die hij meet.

Wat mij betreft hangt de thermostaat er zometeen alleen voor de sier: in de huiskamer waar zijn definitieve plek zal zijn hangen (zometeen) drie radiatoren met een Tado-knop erop. Ik heb hem alleen nog als technische verbinding tussen de ketel en de Tado-apparatuur in de andere kamers die een hittevraag uitsturen die hij dan weer kan doorgeven aan de ketel.

DUX wijzigde deze reactie 04-02-2018 19:58 (13%)

• swarm01
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-02 11:07
Mijn Tado situatie is als volgt;
Werkkamer op begane grond met Tado knop.
Woonkamer op eerste verdieping met Tado termostaat met twee radiatoren zonder Tado knoppen en de bridge is aanwezig op deze verdieping.
Drie slaapkamers en badkamer op tweede verdieping met alleen de Tado knopen in de slaapkamers.
Ik wil dus de woonkamer ook voorzien van Tado knopen en is het nu noodzakelijk om beide radiatoren te voorzien van de Tado knop, of kan ik volstaan met 1 knop op de verste radiator?

Ben benieuwd naar jullie advies.

• meesje
quote:
jonos schreef op zondag 4 februari 2018 @ 18:09:
[...]

De tado is inmiddels retour, was er wel een beetje klaar mee en de helpdesk had volgens mij ook niet echt zin om de problemen te verhelpen.
De tado heeft denk ik ook alleen maar voordeel t.o.v de lyric t6 dat deze met zones kan werken en de honeywell niet.

De honeywell zijn scherm is prima je kan bij deze ook de intensiteit instellen. Op het display blijft altijd de huidige temperatuur staan (standby functie), als je hem aanraakt krijg je ook de ingestelde temperatuur + tijd + schema te zien (nodige informatie).
Wat ook erg handig is bij de lyric T6 is dat je bijna alle opentherm gegevens van de ketel kan uitlezen in het installateurs menu (dit is wel afhankelijk van hoe slim je ketel is).
En dan het stook gedrag/moduleren, dit werkt perfect (in mijn geval) veel beter dan de tado.
Hier scoort de lyric T6 bij mij de meeste punten, t.o.v de tado moduleert de lyric T6 superieur.

De temperatuur die de lyric T6 aangeeft is niet helemaal correct deze wijkt wat af, zowel + als -, dit is wel even puzzelen om het juist te krijgen maar uit eindelijk lukt dat wel met de temperatuur correctie functie.

Wat bij mij het belangrijkste was is dat de vloerverwarming comfortabel en gelijkmatig word opgewarmd en dit was nu juist iets waar de tado niets van bakte.

Er zijn veel klachten van de T6 met de lyric app, het enige wat ik ervaren heb is dat als je de app installeert je wel wat problemen kan hebben met aanmelden, maar als het werkt dan blijft het eigenlijk ook wel werken.
Bedankt voor deze terugkoppeling! Ik heb nog wel een paar vragen.
1. Wat bedoel je precies met "Wat ook erg handig is bij de lyric T6 is dat je bijna alle opentherm gegevens van de ketel kan uitlezen in het installateurs menu (dit is wel afhankelijk van hoe slim je ketel is)." Welke gegevens betreft dit en wat kun je er mee?
2. Hoe heb je gemerkt dat de Lyric T6 beter moduleert? Wat deed de Tado niet goed?
3. Bij de T6 kun je toch geen stookgegevens uitlezen/analyseren, of toch wel?

• PeterdeBruin
quote:
swarm01 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:37:
Woonkamer op eerste verdieping met Tado termostaat met twee radiatoren zonder Tado knoppen en de bridge is aanwezig op deze verdieping.
Drie slaapkamers en badkamer op tweede verdieping met alleen de Tado knopen in de slaapkamers.
Ik wil dus de woonkamer ook voorzien van Tado knopen en is het nu noodzakelijk om beide radiatoren te voorzien van de Tado knop, of kan ik volstaan met 1 knop op de verste radiator?
Één knop is best mogelijk.
Zet hem dan op de radiator met de grootste afgifte-capaciteit.
De woonkamer wordt dan wel altijd deels meeverwarmd als een andere ruimte warmte vraagt, en de oude knop open staat.

PeterdeBruin wijzigde deze reactie 05-02-2018 11:21 (4%)

• swarm01
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-02 11:07
quote:
PeterdeBruin schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:19:
[...]

Één knop is best mogelijk.
Zet hem dan op de radiator met de grootste afgifte-capaciteit.
De woonkamer wordt dan wel altijd deels meeverwarmd als een andere ruimte warmte vraagt, en de oude knop open staat.
@PeterdeBruin
Dank voor je antwoord, ik voel daar ook een beetje voor. De betreffende radiator is ook degene die verder is verwijderd van de thermostaat.
quote:
swarm01 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:37:

Ben benieuwd naar jullie advies.
Je kan proberen met 1 slimme knop maar ik zou toch beide aanraden omdat dat de enige manier is om te zorgen dat de woonkamer niet te warm zal worden als er andere zones om warmte vragen terwijl de woonkamer al warm genoeg is.

Lees ook deze artikelen:
https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043
https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286

• Brainstorm86
Inmiddels de Tado binnen, maar krijg hem nog niet werkend. Ik heb een witte en een bruine draad die ik moet aansluiten. Deze zou ik met W & R moeten markeren en vervolgens op de No & Com poort moeten aansluiten volgens het stappenplan. Ik weet niet welke draad W en welke draad R zou moeten zijn, echter heb ik beide opties geprobeerd. No Wit en Bruin Com, gebeurd er niks. Andersom lijkt het alsof de CV-ketel blijft verwarmen, in beide gevallen zie ik in de app echter geen warmtevraag. Helaas was de helpdesk op zaterdag niet bereikbaar dus ik heb mijn oude thermostaat maar weer terug gehangen. Iemand een idee? Anders ga ik het morgenmiddag nogmaals proberen, dan is de helpdesk bereikbaar.
quote:
Brainstorm86 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:24:
Inmiddels de Tado binnen, maar krijg hem nog niet werkend. Ik heb een witte en een bruine draad die ik moet aansluiten. Deze zou ik met W & R moeten markeren en vervolgens op de No & Com poort moeten aansluiten volgens het stappenplan. Ik weet niet welke draad W en welke draad R zou moeten zijn, echter heb ik beide opties geprobeerd. No Wit en Bruin Com, gebeurd er niks. Andersom lijkt het alsof de CV-ketel blijft verwarmen, in beide gevallen zie ik in de app echter geen warmtevraag. Helaas was de helpdesk op zaterdag niet bereikbaar dus ik heb mijn oude thermostaat maar weer terug gehangen. Iemand een idee? Anders ga ik het morgenmiddag nogmaals proberen, dan is de helpdesk bereikbaar.
NO en COM zijn aangesloten op een relais. Dat wil zeggen: tado zal de 2 poorten verbinden als er een warmtevraag is en weer loshalen als er geen warmtevraag is.
Het maakt daarom niet uit welke draad in welke poort komt zolang de 2 draden die in R en W zaten nu in NO en COM zitten.

• Brainstorm86
quote:
tado schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:34:
[...]

NO en COM zijn aangesloten op een relais. Dat wil zeggen: tado zal de 2 poorten verbinden als er een warmtevraag is en weer loshalen als er geen warmtevraag is.
Het maakt daarom niet uit welke draad in welke poort komt zolang de 2 draden die in R en W zaten nu in NO en COM zitten.
Dan snap ik helemaal niet waarom die geen warmtevraag laat zien. |:( Het was 16 graden in mijn woonkamer en had de tado handmatig op 21 gezet.

Brainstorm86 wijzigde deze reactie 05-02-2018 15:06 (7%)

quote:
Brainstorm86 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:06:
[...]

Dan snap ik helemaal niet waarom die geen warmtevraag laat zien. |:( Het was 16 graden in mijn woonkamer en had de tado handmatig op 21 gezet.
Misschien nog oude firmware ? Zorg dat u tado op 47.X firmware zit. Hij update automatisch zolang u de bridge verbonden laat zitten en de batterijen in tado heeft zitten.

• Brainstorm86
quote:
tado schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:09:
[...]

Misschien nog oude firmware ? Zorg dat u tado op 47.X firmware zit. Hij update automatisch zolang u de bridge verbonden laat zitten en de batterijen in tado heeft zitten.
Apparaten
Slimme Thermostaat (RU3138913xxx)
Serienummer: RU1603FT0105313891xxxx
Firmware: 24.1

Dit is dus niet goed? Ik zie dat de Tado wel nog de temperatuur correct afleest, maar weet niet zeker of de bridge nog is aangesloten, ben momenteel niet thuis.
quote:
Brainstorm86 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:19:
[...]

Apparaten
Slimme Thermostaat (RU3138913xxx)
Serienummer: RU1603FT0105313891xxxx
Firmware: 24.1

Dit is dus niet goed? Ik zie dat de Tado wel nog de temperatuur correct afleest, maar weet niet zeker of de bridge nog is aangesloten, ben momenteel niet thuis.
Zorg dat bridge is verbonden
Haal de batterijen 10 minuten uit de thermostaat en doe ze weer terug.
Leg de slimme thermostaat exact 3 meter van de bridge (line of sight).
Zorg dat er geen andere elektronische apparaten in de buurt van de bridge of thermostaat zijn.
De thermostaat zal nu vanzelf updaten (normaal gezien).

Zodra update is gelukt, plaatst u de tado weer aan de muur om de ketel te sturen.

• Brainstorm86
quote:
tado schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:26:
[...]

Zorg dat er geen andere elektronische apparaten in de buurt van de bridge of thermostaat zijn.

Zodra update is gelukt, plaatst u de tado weer aan de muur om de ketel te sturen.
Bedankt, ga ik dat vanavond proberen!

• KhaZ
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

quote:
KhaZ schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:53:

@tado Kunnen jullie hier op reageren?
quote:
KhaZ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:43:
[...]

@tado Kunnen jullie hier op reageren?
Zet maximale keteltemperatuur lager. Zet ook de maximale temperatuur van de vloer lager.

Dat zal helpen met de overshoot.

• jonos
quote:
meesje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Bedankt voor deze terugkoppeling! Ik heb nog wel een paar vragen.
1. Wat bedoel je precies met "Wat ook erg handig is bij de lyric T6 is dat je bijna alle opentherm gegevens van de ketel kan uitlezen in het installateurs menu (dit is wel afhankelijk van hoe slim je ketel is)." Welke gegevens betreft dit en wat kun je er mee?
2. Hoe heb je gemerkt dat de Lyric T6 beter moduleert? Wat deed de Tado niet goed?
3. Bij de T6 kun je toch geen stookgegevens uitlezen/analyseren, of toch wel?
1. = De opentherm gegevens zijn o.a de aanvoertemperatuur, retourwatertemperatuur, ketelvermogen, warmwatertemperatuur (douche). Deze gegevens zijn handig voor als je de ketel wat zuiniger wil afstellen, aanvoertemperatuur t.o.v retourwater b.v als je retour te warm word kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat de ketel pendelen (dit is niet ideaal).
2. = In mijn situatie met alleen vloerverwarming verwarmde de tado niet comfortabel, de tado verwarmde als volgt: eerst rustig / vervolgens alleen maar vol gas, ook al was de ingestelde temperatuur al bereikt (gevolg overshoot/ te warm). De lyric T6 verwarmd anders, eerst vol gas, dan een stapje minder, vervolgens heel rustig verwarmen tot aan de ingestelde temperatuur zonder overshoot.
Ik wil mijn vloer zo gelijkmatig verwarmd (ook gevoelsmatig) hebben over de gehele stooktijd, dit doet de lyric T6 prima en de tado zeer slecht (eerst te koud en dan te warm).
Misschien is het ook een beetje afhankelijk van de situatie/installatie, maar in mijn geval werkte de tado slecht en de honeywell T6 prima.
3. = Klopt bij de Lyric kan je niet zoals bij de tado mooi in een grafiek zien hoe er gestookt word, maar zoals eerder aangegeven kan je dit wel aardig invullen door de opentherm gegevens te analiseren, dit kost wel wat tijd maar zo kom je er ook vrij aardig achter. En het gevoel van temperatuur vind ik heel belangrijk, ik wil mijn vloer zo lang mogelijk een constante temperatuur laten afgeven (comfortabel).

• jonos
De tado zal bij andere misschien wel goed functioneren maar bij mij niet, en de lyric T6 doet het bij mij prima en bij iemand anders misschien weer niet.
Elke thermostaat zal zijn voor en nadelen wel hebben denk ik, je kan het beste kijken welke het dichtste bij jouw eisen in de buurt komt.

• Brainstorm86
quote:
tado schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:26:
[...]

Alle stappen doorlopen, inmiddels nog een tweede poging gewaagd met een andere netwerkkabel. Echter geen update. Ik snap ook niet dat ik in my.tado nog steeds batterijstatus goed zie, zelfs als er geen batterijen inzitten.

• meesje
quote:
jonos schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:22:
De tado zal bij andere misschien wel goed functioneren maar bij mij niet, en de lyric T6 doet het bij mij prima en bij iemand anders misschien weer niet.
Elke thermostaat zal zijn voor en nadelen wel hebben denk ik, je kan het beste kijken welke het dichtste bij jouw eisen in de buurt komt.
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu definitief besloten om te gaan voor een Lyric T6. Via wifithermostaten.nl kun je voor een meerprijs van 49 euro de thermostaat laten aansluiten. Ik denk dat daarvoor ga, ik heb geen zin in (voor mij) gehannes met de ketelmodule.

Wat betreft de Tado, heb ik in dit forum gelezen dat sinds de laatste firmware (al een paar maanden geleden?) de Tado niet meer goed moduleert. Toch bijzonder dat ze het eerst op orde hebben en later niet meer.

meesje wijzigde deze reactie 05-02-2018 20:52 (13%)

• ppstuut01
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 15-02 15:13
nou toch nog een monteur geweest en de tado retour winkel werkte dus niet met een hr eco 36 intergas ... heel erg vaag omdat ik hem op een andere bijna zelfde ketel heb gezien alleen was dat een hr eco XX geen 36 maar dacht 26 of 28 ofzo maar helaas , maar ik had gelukkig een slimme monteur die een nest er op zetten en me heeft geholpen met een homebridge acc. toevoegen en nu heb ik toch een homekit thermostaat oh en een circle 2 logitech gekocht voor buiten tot nu toe 1 woord geweldig zal binnenkort wel even review plaatsen! bedankt voor de hulp

homebridge-homewizzard-zwave-zigbee

• meesje
quote:
ppstuut01 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:44:
nou toch nog een monteur geweest en de tado retour winkel werkte dus niet met een hr eco 36 intergas ... heel erg vaag omdat ik hem op een andere bijna zelfde ketel heb gezien alleen was dat een hr eco XX geen 36 maar dacht 26 of 28 ofzo maar helaas , maar ik had gelukkig een slimme monteur die een nest er op zetten en me heeft geholpen met een homebridge acc. toevoegen en nu heb ik toch een homekit thermostaat oh en een circle 2 logitech gekocht voor buiten tot nu toe 1 woord geweldig zal binnenkort wel even review plaatsen! bedankt voor de hulp
Goed om te horen dat je blij bent met het alternatief van een Nest icm homebridge. Wel inderdaad bijzonder dat de Tado niet overweg kon met je ketel.
Voor HomeKit en Homebridge hebben we aparte topics. Wellicht leuk om deze te bookmarken en te volgen?

Wat betreft de thermostaat, ik ga waarschijnlijk voor een Honeywell Lyric T6.
quote:
Brainstorm86 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:42:
[...]

Alle stappen doorlopen, inmiddels nog een tweede poging gewaagd met een andere netwerkkabel. Echter geen update. Ik snap ook niet dat ik in my.tado nog steeds batterijstatus goed zie, zelfs als er geen batterijen inzitten.
Neem even contact op via: https://support.tado.com/hc/nl/requests/new
quote:
meesje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:33:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu definitief besloten om te gaan voor een Lyric T6. Via wifithermostaten.nl kun je voor een meerprijs van 49 euro de thermostaat laten aansluiten. Ik denk dat daarvoor ga, ik heb geen zin in (voor mij) gehannes met de ketelmodule.

Wat betreft de Tado, heb ik in dit forum gelezen dat sinds de laatste firmware (al een paar maanden geleden?) de Tado niet meer goed moduleert. Toch bijzonder dat ze het eerst op orde hebben en later niet meer.
Over het algemeen heeft de update van een paar maanden geleden gezorgd dat tado juist veel beter moduleert via het OpenTherm protocol en dat zal zeker ook terug te zien zijn in het gasverbruik. Natuurlijk zijn er uitzonderlijke situaties, en het staat die mensen vrij om onze klantendienst te contacteren.
quote:
ppstuut01 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:44:
Ik weet niet of u al contact heeft gehad met onze klantenservice want wij zijn geschikt voor zo goed als alle Intergas ketels, en ook met de HR ECO 36 van Intergas.
quote:
meesje schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:56:
[...]

Goed om te horen dat je blij bent met het alternatief van een Nest icm homebridge. Wel inderdaad bijzonder dat de Tado niet overweg kon met je ketel.
Voor HomeKit en Homebridge hebben we aparte topics. Wellicht leuk om deze te bookmarken en te volgen?

Wat betreft de thermostaat, ik ga waarschijnlijk voor een Honeywell Lyric T6.
Beste @meesje , we hebben over de afgelopen maanden/weken interessante discussies gehad over de voor en nadelen van ons product. Nu dat u zelf aangeeft voor een ander merk thermostaat te gaan, zou ik willen aanraden om zelf een Honeywell topic te openen zodat we dit topic relevant kunnen houden voor toekomstige en huidige tado bezitters.

tado wijzigde deze reactie 06-02-2018 09:40 (7%)

• Kolb
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-02 18:53
Ik begin een beetje geïrriteerd te geraken.

Al enkele dagen wakker worden in een koud huis omdat er geen "remote access" is. Internetverbinding werkt perfect, lichtjes op de bridge doen het allemaal. Dus blijkbaar een probleem met de radioverbinding.

Op mijn vriendin haar iPhone, correct ingesteld, werkt de geo-locatie niet altijd. Ze moet dan de app openen voordat Tado door heeft dat ze eigenlijk al thuis is.

Mijn ervaring na een maand is dat het toch allemaal high-maintenance is. Ik heb er iets te vaak problemen mee.
quote:
Kolb schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:45:
Ik begin een beetje geïrriteerd te geraken.

Al enkele dagen wakker worden in een koud huis omdat er geen "remote access" is. Internetverbinding werkt perfect, lichtjes op de bridge doen het allemaal. Dus blijkbaar een probleem met de radioverbinding.

Op mijn vriendin haar iPhone, correct ingesteld, werkt de geo-locatie niet altijd. Ze moet dan de app openen voordat Tado door heeft dat ze eigenlijk al thuis is.

Mijn ervaring na een maand is dat het toch allemaal high-maintenance is. Ik heb er iets te vaak problemen mee.
Pak eens een langere internetkabel en verplaats onze bridge minimaal 1 meter van andere elektronica af. Vooral draadloze thuistelefoons of andere elektronica op 868Mhz kan storing geven.

• meesje
quote:
tado schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Beste @meesje , we hebben over de afgelopen maanden/weken interessante discussies gehad over de voor en nadelen van ons product. Nu dat u zelf aangeeft voor een ander merk thermostaat te gaan, zou ik willen aanraden om zelf een Honeywell topic te openen zodat we dit topic relevant kunnen houden voor toekomstige en huidige tado bezitters.
Helemaal mee eens hoor, zeker als het inhoudelijk gaat over de Lyric T6. M.i. mogen toekomstige gebruikers (die een nieuwe thermostaat overwegen en dat kenbaar hebben gemaakt in dit topic) wel gewezen worden op de alternatieven.

In mijn opmerking gebruik ik het woord 'waarschijnlijk'. Dus een definitieve keuze is er nog niet gemaakt. Nu voelt je opmerking wel een beetje aan als van 'te veel de naam van de concurrent noemen' en niet te negatief te wezen.

Wat betreft het niet (meer) goed moduleren, dat is iets wat door @PeterdeBruin in dit topic al een paar keer is aangegeven. Gezien zijn kennis, zie ik hem wel als een begrip op dit gebeid en als hij uit analyses constateert dat Tado sinds de laatste firmware minder goed moduleert, neem ik dat zeker als waarheid aan.

• Kolb
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-02 18:53
Moet de bridge rechtstreeks met de modem verbonden worden? Of mag ik een vrije utp-poort in huis gebruiken? Ik ga ook de bridge eens wat verder plaatsen met een langere utpkabel.

• PeterdeBruin
quote:
Kolb schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:53:
Moet de bridge rechtstreeks met de modem verbonden worden? Of mag ik een vrije utp-poort in huis gebruiken? Ik ga ook de bridge eens wat verder plaatsen met een langere utpkabel.
Er mag best een switch tussen zitten, als je dat bedoelt.
Zorg dat ie enigszins vrij ligt van andere kabels, metalen meubilair e.d., en niet heel erg dicht bij een wifi-toegangspunt. 1 meter afstand moet ruim voldoende zijn, 0,5 m kan waarschijnlijk ook.
Pagina: 1 ... 45 ... 48 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*