t.oswald schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:30:
[...]
Bedankt voor de info. Ik wacht nog even tot we wat meer warmtevraag over een wat langere periode hebben. Ik vind het wel bijzonder dat Tado voor een vloerverwarming de PID handmatig aanpast. Dat verwacht je automatisch via het leergedrag. Betekent dit nu dat je (we) te ongeduldig bent of dat Tado uit zichzelf niet leert dat je vloerverwarming hebt?
Het lijkt of Tado sterker is in het voorspelen van het warmte verlies dan in het voorspellen van de aanloop naar de gewenste temperatuur. Dan moet het als het kouder wordt vanzelf beter gaan, als we er tenminste vanuit mogen gaan dat Tado iets doet met de databerg ontvangen van hun klanten. Voor mij was het doorgeven van al die data juist de reden om voor Tado te kiezen. Het zou goed zijn meer te horen over hoe de verkregen data het stookgedrag bijstellen. Het blijft gissen hoe de terugkoppeling werkt. Dat ze op verzoek handmatig veel kunnen bijstellen zie je in dit forum steeds weer voorbijkomen, maar hoe werkt het via leergedrag
Ik heb de helpdesk meermaals aangegeven dat ik vloerverwarming heb, dus ik ga ervan uit dat ze al een en ander hebben aangepast daarop. Ik heb een zoneklep aan de thermostaat hangen voor de vloerverwarming (cv ketel via extensiekit), dus ik moest na installatie al direct contact opnemen om dat te regelen.
Ik heb ook na ingrijpende wijzigingen aan de verwarming gevraagd of alle historie verwijderd kon worden om de thermostaat te forceren opnieuw te leren. Hiermee had ik de hoop dat hij zich sneller zou aanpassen, maar dat kon niet zonder de woning te verwijderen en alles opnieuw in te stellen, dus maar niet gedaan.
In het verleden heb ik vooral gezien dat de Vroege Start na een leerperiode goed werkte. Na de nieuwe firmware is die nu weer van slag, dus ik neem aan dat die weer opnieuw moet leren.
Na de helpdesk aanpassing (eergisteren) had ik gisterochtend toch weer 1.1 graden overshoot. Het stoken verliep wel geleidelijker, maar hij bleef nog bijna anderhalf uur doorstoken NA het bereiken van de ingestelde temperatuur.
Vanmorgen dus nog maar eens gebeld met de helpdesk en die snapte inderdaad waarom dat niet werkt bij vloerverwarming. Hij ging er eens wat berekeningen op los laten en dan moet ik het nog eens een paar dagen aankijken.