Binnen nu en een paar jaar worden dit soort thermostaten gewoon de standaard. Enige reden dat ik nu niet terug ga naar een andere thermostaat met app/api is de radiatorknoppen. Prijsverschil met EvoHome van Honeywell is flink, maar misschien achteraf toch de investering waard geweest...Odiebla schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:16:
[...]
Het echte probleem is vooral de onbezonnen en slecht geteste uitrol van de update en dan zonder opt-in én waarschuwing. Voor mij de reden om toch maar naar een ander merk te kijken. Of ik blijf wel op Mn oude klokthermostaat, die werkt altijd. En slurpt geen batterijen.
Mwah, ook genoeg horrorverhalen over EvoHome hoor volgens mijn installateur. Maar gek genoeg is er geen levendig topic zoals deze hier op Tweakers. Maar daar ook perikelen met ketels die continu aan blijven, niet goed sluitende radiatorknoppen etc...Sander schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:29:
[...]
Binnen nu en een paar jaar worden dit soort thermostaten gewoon de standaard. Enige reden dat ik nu niet terug ga naar een andere thermostaat met app/api is de radiatorknoppen. Prijsverschil met EvoHome van Honeywell is flink, maar misschien achteraf toch de investering waard geweest...
Misschien een idee voor @tado om o.a. in Nederland wat mensen als beta-tester te laten mee testen. Geef ze er iets leuks voor terug bijv. win-win
[ Voor 10% gewijzigd door BastiaanN op 17-10-2017 07:52 ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Tja zijn altijd problemen, voordeel voor mij van EvoHome zou zijn dat ik niet zelf degene ben die het op moet lossen, maar de monteur die het heeft opgehangen ;-) Dat is bij Tado gewoon minder goed geregeld. Daarnaast is het in mijn ogen onacceptabel dat ik nu nog steeds de Tado bridge met een SonOff wifi schakelaar heb aangesloten zodat ik via een home automation rule de bridge kan herstarten als hij weer eens hangtBastiaanN schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:49:
[...]
Mwah, ook genoeg horrorverhalen over EvoHome hoor volgens mijn installateur. Maar gek genoeg is er geen levendig topic zoals deze hier op Tweakers. Maar daar ook perikelen met ketels die continu aan blijven, niet goed sluitende radiatorknoppen etc...
Misschien een idee voor @tado om o.a. in Nederland wat mensen als beta-tester te laten mee testen. Geef ze er iets leuks voor terug bijv. win-win

Waar ik bij Tado nu alle geduld heb verloren is de ongelofelijk gebrekkige communicatie. Zowel over updates, als over destijds het hele V3 bridge verhaal, maar ook gewoon de support. Eerst kan de administratie het niet aan, dan kan support het maanden lang niet aan. Ik snap dat het een groeiend bedrijf is, maar dit zijn wel dingen die je kunt zien aankomen lijkt me...
Ik werd ook verrast met koud water toen ik 's ochtends wilde douchen.
Heb de ketel opnieuw gestart en daarna werkte het weer.
Achteraf denk ik dat, omdat het opstarten even duurt, het gewoon kwam omdat toen me ochtendinstelling in werking ging.
Is de enige oplossing voor nu om het schema iets aan te passen?
Heb de ketel opnieuw gestart en daarna werkte het weer.
Achteraf denk ik dat, omdat het opstarten even duurt, het gewoon kwam omdat toen me ochtendinstelling in werking ging.
Is de enige oplossing voor nu om het schema iets aan te passen?
Ik lees hier nu een paar berichten omtrent het niet hebben van warm water bij het douchen.
Hoe hebben jullie de Tado afgesteld qua temperatuurschema voor warm water?
Ik heb die van mij standaard altijd op 60 graden staan ivm legionella gevaar.
Begrijp ik uit jullie verhalen dat hij in jullie schema ‘S nachts naar een veel lagere temperatuur gaat?
Begrijp ik uit jullie verhalen dat hij in jullie schema ‘S nachts naar een veel lagere temperatuur gaat?
DaveD
Ik denk dat je mijn vraag verkeerd begrepen hebt. Ik bedoel welk type afsluiter is het los van het opzetdeel van tado? Open/dicht of thermostatisch?Flash3d schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:30:
[...]
@Gecko123 Heb de term "afsluiters" vervangen voor "Tado radiatorknop", wellicht nu wat duidelijker.
Tevens ga ik zoals eerder gevraagd door @tado bovenstaande situatie melden op het contactformulier op de website..
Ja, als ie net geïnstalleerd is geeft ie een te hoge temperatuur aan, is mijn ervaring. Wellicht dat ie warm wordt van het kalibreren en/of lichaamswarmte. Pas na een of twee uur wordt het beter..schumi1986 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:34:
Heb zojuist mijn oude radiatorkranen beneden vervangen door thermische kranen en heb de Tado knop geïnstalleerd.
De verwarmingsknop en kamerthermostaat hangen 3 meter uit elkaar maar de temperatuur gemeten door de knop is 27 graden en de thermostaat 23.6 moet de knop zichzelf nog aanpassen?
[...]
(Verder worden de thermostaatknoppen natuurlijk beïnvloed door de warmte van de radiator, vooral als ze in een hoek met weinig luchtcirculatie zitten. In mijn badkamer zat de knop bóven de radiator; dat werkt al helemaal niet.
Als je ook een thermostaat hebt in dezelfde zone maakt dat allemaal niet meer uit, natuurlijk.)
Bij mij hetzelfde, bij 1 van m'n radiatoren. Dit zou ook wel eens oorzaak kunnen zijn dat ie een verkeerd warmtemodel van de ruimte opbouwt, en daardoor met 'vroege start' te vroeg gaat starten.Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:14:
Bij mij speelt het volgende probleem:
De Tado radiatorkraan gaat niet ver genoeg open bij een kleine delta tussen huidige en gewenste temperatuur. Als ik 21 graden instel, terwijl het 20,7 graden is, dan gaat de ketel modulerend stoken en gaat de radiatorkraan wel héél iets open, maar te weinig om doorstroom te creëren. Maak ik er 0,6 graden verschil van dan gaat de radiatorkraan wel ver genoeg open voor doorstroom. Dit heeft dus als gevolg dat de ketel heel lang voor niets stookt. Laatst was dit 2 uur lang bij mij...
[...]
Tado radiatorknoppen passen alleen op thermostatische afsluiters.Gecko123 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:47:
[...]
Ik denk dat je mijn vraag verkeerd begrepen hebt. Ik bedoel welk type afsluiter is het los van het opzetdeel van tado? Open/dicht of thermostatisch?
[ Voor 8% gewijzigd door PeterdeBruin op 17-10-2017 09:55 ]
Verwijderd
Deze al gezien? https://www.devolo.nl/pro...control-kamerthermostaat/ Radiatorknoppen die erbij moeten zijn volgens mij van Danfoss. Ik ga me hier eens in verdiepen. Op basis van Zwave, wellicht ook makkelijk in Domoticz te plaatsen.Odiebla schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:16:
[...]
Ze zullen je geld terug geven, maar je zal je spullen ook moeten inleveren. Daar krijg je je monteurskosten dus niet mee gedekt. En ze zullen ongetwijfeld in hun voorwaarden staan dat ze niet aansprakelijk zijn voor gevolgschade.
Het echte probleem is vooral de onbezonnen en slecht geteste uitrol van de update en dan zonder opt-in én waarschuwing. Voor mij de reden om toch maar naar een ander merk te kijken. Of ik blijf wel op Mn oude klokthermostaat, die werkt altijd. En slurpt geen batterijen.
Ben bang dat mijn eindconclusie dezelfde weer wordt als de jouwe. Gewoon een goede thermostaat beneden en boven draai ik boven handmatig de normale thermostatische knoppen wel open en dicht. Ik vind de investering en batterij ellende niet tegen het gemak op wegen. Besparen doet het zeker niets voor mij.
Dank. In dat geval neem ik aan dat tado hier enkel de temperatuurinstelling wijzigt? @Flash3d Heb je kunnen uitsluiten dat het probleem niet bij de thermostatische afsluiter zelf ligt?PeterdeBruin schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:52:
Tado radiatorknoppen passen alleen op thermostatische afsluiters.
Dit is onderdeel van de energiebesparing die Tado voor je doet! Meer mensen in het ziekenhuis is immers minder gasverbruikDaveD1109 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:41:
Ik lees hier nu een paar berichten omtrent het niet hebben van warm water bij het douchen.
Maar alle gekheid op een stokje, wanneer de Tado in nacht- of away-stand staat wordt het water inderdaad niet meer opgewarmd tot een veilige temperatuur, dus mocht er 's nachts of wanneer er niemand met de app thuis is warm water getapt worden is er een reëele kans op Legionella.
Ik heb dat ingesteld op 60.Sabbi schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:28:
[...]
Dit is onderdeel van de energiebesparing die Tado voor je doet! Meer mensen in het ziekenhuis is immers minder gasverbruik![]()
Maar alle gekheid op een stokje, wanneer de Tado in nacht- of away-stand staat wordt het water inderdaad niet meer opgewarmd tot een veilige temperatuur, dus mocht er 's nachts of wanneer er niemand met de app thuis is warm water getapt worden is er een reëele kans op Legionella.
DaveD
Je kan de away-warm-watertemperatuur helemaal niet instellen op je Tado? Dat is nu juist wat ze om zeep hebben geholpen de laatste update.
Had ik nog niet eens gemerkt!😂Sabbi schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:32:
[...]
Je kan de away-warm-watertemperatuur helemaal niet instellen op je Tado? Dat is nu juist wat ze om zeep hebben geholpen de laatste update.
DaveD
Nee kende ik niet in deze context, ik ken Devolo alleen van de ethernet-over-power dingetjes en daar had ik in het verleden niet al beste ervaringen mee bij Devolo. Het is ook niet een merk wat ik nu meteen associeer met een goede CV installatie. Maar: ik zal er eens naar kijken. Ze hebben eigen thermostaat knoppen zie ik, maar die lijken echt als twee druppels water op die van Danfoss. Of andersom :-)Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:59:
[...]
Deze al gezien? https://www.devolo.nl/pro...control-kamerthermostaat/ Radiatorknoppen die erbij moeten zijn volgens mij van Danfoss. Ik ga me hier eens in verdiepen. Op basis van Zwave, wellicht ook makkelijk in Domoticz te plaatsen.
Tis allemaal een stukje goedkoper dan Tado en een smak goedkoper dan Evohome, maar dat zet mijn voelsprieten altijd wel op scherm. Zwave integratie is wel leuk... Nadeel is het ontbreken van HomeKit, wat toch wel mijn wens is...
Indien er geen voorraadboiler aan (of in) je ketel hangt kan je gewoon rustig de tapwater temperatuur verlagen. Ook bij een ketel die z'n warmtewisselaar warmhoudt. Deze vraag heb ik toevallig laatst aan mijn ketelboer gesteld, en kreeg de volgende reactie:Sabbi schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:28:
[...]
Een ABW Thermomaster 3HR 28T is een doorstroomtoestel en hierbij is geen risico op legionella. Bij doorstroom is het water maar korte tijd op "kritische temperatuur". Legionella heeft dan te weinig tijd om te ontwikkelen. Tenzij een boiler aangesloten is op uw toestel die dient als naverwarmer, dan moeten enkele instellingen worden ingesteld.
Ik zie het in de app gewoon nog staan?Sabbi schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:32:
[...]

Ja, maar dat is alleen als je de ketel op 'comfort' mode hebt staan, dwz dan houdt hij de warmtewisselaar op temperatuur. Als hij je ketel nu op eco-stand zet, dus de warmtewisselaar koud laten, krijg je nu helemaal geen warm water meer. In de vorige firmware werkte dit wel en dat is dus de wijziging waardoor iedereen met remeha enz een koude douche kreeg.schumi1986 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:10:
[...]
Ik zie het in de app gewoon nog staan?
[afbeelding]
Ik gebruik Domoticz en kan een TADO starterskit v2 overnemen van iemand. Uiteraard is hij gebruikt.
Moet ik nog ergens op letten bij overname?
Is het verschil tussen v2 en v3 enkel de ondersteuning voor Homekit?
Toch maar een weblog?
Ben nog wat radiatorkranen aan het bestellen nu zit ik met deze situatie.

De tado radiatorknop mag niet boven de verwarming staan ivm opstijgende temp. Verwarming. Nu kan ik dit bestellen

dan komt de radiarknop haaks op de radiator maar zit dan langs de hete aanvoerleiding.
Beide niet optimaal lijkt mij?
Is het verstandig om in deze kamer een losse tado thermostaat te hangen?

De tado radiatorknop mag niet boven de verwarming staan ivm opstijgende temp. Verwarming. Nu kan ik dit bestellen

dan komt de radiarknop haaks op de radiator maar zit dan langs de hete aanvoerleiding.
Beide niet optimaal lijkt mij?
[ Voor 4% gewijzigd door schumi1986 op 17-10-2017 13:42 ]
Yeptomic schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:18:
Ja, dat zal veel beter werken dan alleen een knop.schumi1986 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:39:
[...]
Je kan het natuurlijk eerst zonder proberen. Breng dan wel buisisolatie aan op die leidingen.
En je kan een temperatuurcorrectie instellen, maar zo'n correctie maakt geen onderscheid tussen koude en warme toestand, dus dat blijft behelpen.
Hier ben ik ook benieuwd naar, weet jij ondertussen al meer?Huub van de Pol schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 16:45:
In de badkamer is vloerverwarming aanwezig. Het is een Magnum elektrische vloerverwarmingsmat (onder de tegels), aangesloten op een Magnum X-treme Control thermostaat. Volgens mij zit er een (ntc) temperatuursensor in de mat die de temperatuur doorgeeft aan de thermostaat.
In de rest van het huis is er een Tado systeem (1x slimme thermostaat v3, 3x slimme radiator kranen).
Ik wil eigenlijk ook de vloerverwarming aansturen en controleren door Tado. Denk dat ik daar dan een tweede slimme thermostaat voor nodig heb.
De mat heeft een vermogen van 1050 W. Omgerekend trekt hij dan dus 4,8 A.
Tado noemt bij de technische specificaties: "Elektrische vloerverwarmingssystemen (max. schakelstroom 6 A)" dus dat lijkt genoeg te zijn voor mijn vloerverwarming.
De vraag is: hoe zit het dan met de temperatuursensor die in de vloer zit?
Heeft iemand (of Tado) hier ervaring mee?
@tado Waar ik benieuwd naar ben is waarom jullie niet gaan voor een ingebouwde lithium ion batterij die oplaadbaar is (net zoals ik dacht bij de Nest).
Waarom is daar niet voor gekozen bij het ontwerp?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Ben blij dat ze dat niet gedaan hebben! Dan zit je 8 uur zonder knop/thermostaat wanneer ie aan de lader ligt? Laat staan dat mijn vriendin/ik dan steevast zullen vergeten hem weer terug te hangen.InF.Inc schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:18:
@tado Waar ik benieuwd naar ben is waarom jullie niet gaan voor een ingebouwde lithium ion batterij die oplaadbaar is (net zoals ik dacht bij de Nest).
Ik begreep dat als je hem bedraad aansluit de batterij pas na enkele jaren wat 'degraded' wordt?Sander schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:43:
[...]
Ben blij dat ze dat niet gedaan hebben! Dan zit je 8 uur zonder knop/thermostaat wanneer ie aan de lader ligt? Laat staan dat mijn vriendin/ik dan steevast zullen vergeten hem weer terug te hangen.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Nee, de thermostaat trekt geen stroom van de bedrading, en de knoppen hébben helemaal geen kabel.InF.Inc schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:24:
[...]
Ik begreep dat als je hem bedraad aansluit de batterij pas na enkele jaren wat 'degraded' wordt?
De knoppen zijn overigens veel meer een probleem dan de thermostaat, want die moeten met een motortje de afsluiters bijstellen, en doen dat dikwijls vaker dan nodig is.
[ Voor 4% gewijzigd door PeterdeBruin op 18-10-2017 09:38 ]
Ja oke, maar ik ga niet naar iedere radiatorknop een kabel leggen, dat lijkt me naast erg onpraktisch ook niet goed voor de WAF.InF.Inc schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:24:
[...]
Ik begreep dat als je hem bedraad aansluit de batterij pas na enkele jaren wat 'degraded' wordt?
- tado
- Registratie: Februari 2016
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Slimme Radiatorknop
- Tado Slimme Radiatorknop V3+ (Starterskit)
- Tado Slimme Thermostaat V3+
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat Multi-zone (uitbreiding)
- Duracell Plus Power Alkaline AA-batterijen - 12 stuks
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Tado Slimme Thermostaat V3
- Thermostaten
- Camera-accessoires
/u/735079/crop56bb70d03a088_cropped.png?f=community)
Dat is per bus aansluiting anders. Sommige gaan over de 2 jaar maar andere zitten ver onder de 2 jaar. We werken nu met softwareupdates om batterijtijd te verbeteren.InF.Inc schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:24:
[...]
Bij een tweedehands zou ik zeker tado support raadplegen. Ik heb hier geen ervaring mee maar het schijnt dat zij hier toch nog iets voor moeten resetten.tomic schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 13:18:
Ik gebruik Domoticz en kan een TADO starterskit v2 overnemen van iemand. Uiteraard is hij gebruikt.
Bij de Nest speelt toch dat probleem dat de temperatuur die het ding aangeeft niet altijd klopt vanwege de interne opwarming van het apparaat? (o.a. door die batterij dacht ik)InF.Inc schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:18:
Thanks! ik ben inmiddels aan het bellen met 020 8084430 hun helpdesk, maar de lijn is in gesprekGecko123 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:29:
[...]
Bij een tweedehands zou ik zeker tado support raadplegen. Ik heb hier geen ervaring mee maar het schijnt dat zij hier toch nog iets voor moeten resetten.
Edit: inmiddels in de wacht
[ Voor 5% gewijzigd door tomic op 18-10-2017 11:14 ]
Toch maar een weblog?
Balen. Ik wacht met smart om de tado eens goed te testen op het regelen van de cv echter het huis lijkt nog niet genoeg af te koelen. Wat qua energieverbruik eigenlijk wel weer gunstig is natuurlijk...
Wanneer gaan die temperaturen nou eens zakken!?
Wanneer gaan die temperaturen nou eens zakken!?
Ik bedoelde eigenlijk in het geval de Tado Thermostaat wel stroom zou trekken (mijn Honeywell doet al jaren trouwe dienst bijv, dat moet met zo'n slimme thermostaat toch ook gewoon kunnen). Vandaar mijn vraag waarom er voor batterijen is gekozen, want als puntje bij paaltje komt en je ook nog eens alle radiatorknoppen van batterijen zou moeten voorzien, zou dat effectief weinig bijdragen in de besparingen. Sterker nog .. Ik denk dat het zelfs meer kost! En aangezien die radiatorknoppen wel enorm geil zijn van ontwerp, heb ik er toch Heimeier radiatorknoppen op laten zetten. Maar die Tado thermostaat zelf is ook erg nice, maar net als bijv de Nest Producten (en dan vooral de camera's) nét niet!PeterdeBruin schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:55:
[...]
Nee, de thermostaat trekt geen stroom van de bedrading, en de knoppen hébben helemaal geen kabel.
De knoppen zijn overigens veel meer een probleem dan de thermostaat, want die moeten met een motortje de afsluiters bijstellen, en doen dat dikwijls vaker dan nodig is.
Snap niet waarom zulke dure (ook dat nog eens .. 250 euro voor een thermostaat .. waar zijn ze van gemaakt .. goud?) thermostaten gewoon niet alles kunnen doen wat ik (en weet zeker met mij de gehele mensheid) wil. Een Thermostaat zonder batterijen, met ingebouwde humidifier (zulke dingen kosten geen drol), zonder afhankelijk te zijn van een server, met updates en firmwares waarbij het gehele systeem niet wordt ontregeld, zonder abonnement, met Amazon, Google en Apple Homekit support, én er goed uitziet enz enz. Ik snap dat er ook geld verdiend moet worden. Maar goed .. my 2 cents..
Ik had het dan ook niet over de radiatorknop..Sander schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 08:58:
[...]
Ja oke, maar ik ga niet naar iedere radiatorknop een kabel leggen, dat lijkt me naast erg onpraktisch ook niet goed voor de WAF.
De €250 is alleen voor de startset inclusief bridge.InF.Inc schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:39:
[...]
Snap niet waarom zulke dure (ook dat nog eens .. 250 euro voor een thermostaat .. waar zijn ze van gemaakt .. goud?) thermostaten ...
Je hebt daarna helemaal geen abonnementskosten voor servers en service meer; dat koop je in feite af met die € 250.
Zo gezien vindt ik dat toch niet zo duur.
Extra thermostaten zijn minder duur. Jammer dat daar óók een onnodige ketel-aansturing in zit, waardoor ze nog steeds duurder zijn dan nodig.
Overdrijven is een kunst... De radiatorknoppen kan sowieso niet anders dan met batterijen. Als je de Tado mails gelooft, vervang je zo'n 4x per jaar de batterijen (in de praktijk laat ik de batterijen nog een pak langer zitten en kom aan 2x per jaar vervangen), wat dus 8 AA batterijen per jaar is.InF.Inc schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:39:
[...]
want als puntje bij paaltje komt en je ook nog eens alle radiatorknoppen van batterijen zou moeten voorzien, zou dat effectief weinig bijdragen in de besparingen. Sterker nog .. Ik denk dat het zelfs meer kost!
AA batterijen heb je gemakkelijk voor 30c of minder (bvb ook regelmatige iBood/1DF deals), dus kost het per jaar €2.50 aan batterijen per radiator...
Mijn tado setup (enkel thermostaat via opentherm, geen radiatorknoppen e.d.) draait sinds een paar weken zonder problemen. Sinds gisteravond gaat af en toe mijn Tado uit zichzelf de temperatuur verhogen. Volgens scherma staat de tado op 20 graden. Gisteravond rond 19.30 ging deze uit zichzelf naar 23 graden en ik zag dat hij in handmatige modus stond. Vandaag rond 12.30 uur is hij weer uit zichzelf verhoogd naar 22 graden en vlak daarna ook naar 23 graden. Gelukkig zag ik dit op tijd en kon ik hem zelf weer lager zetten...
Heeft iemand anders dit ook gehad? Ik heb er ook een support ticket voor ingediend bij Tado.
Heeft iemand anders dit ook gehad? Ik heb er ook een support ticket voor ingediend bij Tado.
Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.
Ik had zoiets wel eens, maar toen was er een vergeten IFTTT applet actiefMethinX schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:57:
Mijn tado setup (enkel thermostaat via opentherm, geen radiatorknoppen e.d.) draait sinds een paar weken zonder problemen. Sinds gisteravond gaat af en toe mijn Tado uit zichzelf de temperatuur verhogen. Volgens scherma staat de tado op 20 graden. Gisteravond rond 19.30 ging deze uit zichzelf naar 23 graden en ik zag dat hij in handmatige modus stond. Vandaag rond 12.30 uur is hij weer uit zichzelf verhoogd naar 22 graden en vlak daarna ook naar 23 graden. Gelukkig zag ik dit op tijd en kon ik hem zelf weer lager zetten...
Het werkt!! Net de kachel op 25° gezet om even te testen. Super eenvoudige bediening.
Als ik nu ook slimme radiatoren wil, Moet ik dan voor elke kachel/ radiator beneden en op de eerste radiatoren kopen?
Of kan ik alleen de kamer die ik apart wil verwarmen een slimme radiator kopen?
Als ik nu ook slimme radiatoren wil, Moet ik dan voor elke kachel/ radiator beneden en op de eerste radiatoren kopen?
Toch maar een weblog?
Haha, had bij mij ook kunnen gebeurenPeterdeBruin schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:01:
[...]
Ik had zoiets wel eens, maar toen was er een vergeten IFTTT applet actief
Radiatoren die je normaal nooit gebruikt en dus dicht zitten hebben geen tado knop nodig, indien je elke radiator open hebt zul je dus op elke radiator een tado knop moeten zetten.tomic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:10:
Het werkt!! Net de kachel op 25° gezet om even te testen. Super eenvoudige bediening.
Indien je in de huiskamer 2 radiatoren hebt en je wilt boven bijv. De badkamer verwarmen en in de rest van het huis staan de radiatoren altijd dicht heb je dus 3 tado knoppen nodig.
Alle radiatoren die je niet met tado uitrust worden niet aangestuurd en verwarmen dus altijd mee.tomic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:10:
Maar ik vermoed dat je wilt weten of het slim is om ook radiatoren in de woonkamer met tado knoppen uit te rusten in het geval je bijvoorbeeld in de badkamer tado radiatorknop installeert. Als in dit geval de badkamer wordt verwarmt en de woonkamer is al op temperatuur dan zal tado de woonkamerradiatoren knijpen.
Het is de Tado radiatorknop welke maar iets open gaat, je hoort het ook aan de motor. Deze draait maar ongeveer 1 seconde. Gisteravond weer even getest met een verhoging van 0,3C en nu lijkt de motor langer te draaien. Dit laten verifiëren door Tado support en zij geven het volgende aan:Gecko123 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:21:
[...]
Dank. In dat geval neem ik aan dat tado hier enkel de temperatuurinstelling wijzigt? @Flash3d Heb je kunnen uitsluiten dat het probleem niet bij de thermostatische afsluiter zelf ligt?
Wellicht heeft de laatste wijziging door de support bij mij geholpen of er is wat gewijzigd in het aansturen.Beste,
2 keer vol open
Laatste keer 50% open
Lijkt goed te gaan. Even afwachten zodra er echte langere warmtevraag zal zijn.
Groet,
Ehm. Ik denk dat ik het nog niet begrijp...Gecko123 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 15:44:
[...]
Alle radiatoren die je niet met tado uitrust worden niet aangestuurd en verwarmen dus altijd mee.
Maar ik vermoed dat je wilt weten of het slim is om ook radiatoren in de woonkamer met tado knoppen uit te rusten in het geval je bijvoorbeeld in de badkamer tado radiatorknop installeert. Als in dit geval de badkamer wordt verwarmt en de woonkamer is al op temperatuur dan zal tado de woonkamerradiatoren knijpen.

Case:
- 1 thermostaat begane grond met 3 radiatoren.
- 1 TADO radiatorknop werkkamer eerste etage.
Toch maar een weblog?
Je draait de tado radiatorknop in de werkkamer open (of zet aan via de app). Je cv ketel gaat aan en verwarmt niet alleen je werkkamer maar ook de rest in je huis wat er aan radiatoren openstaat, tenzij je op andere radiatoren ook tado radiatorknoppen zet. Dan draait tado deze dicht bij de ingestelde temperatuur.tomic schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:11:
[...]
Ehm. Ik denk dat ik het nog niet begrijp...![]()
Case:Als ik énkel de werkkamer wil verwarmen, kan ik dan alleen die radiatorknop opendraaien?
- 1 thermostaat begane grond met 3 radiatoren.
- 1 TADO radiatorknop werkkamer eerste etage.
Zie de tado radiatorknop als een thermostatische radiatorknop die op afstand bedienbaar en programmeerbaar is én warmtevraag kan doen aan de ketel.
Ik heb ontdekt wat de temperatuur verandering triggert. De touch knoppen op de thermostaat zijn defect/overgevoelig. Ik druk af en toe op de knop op de tado om de huidige temperatuur te bekijken, en vervolgens zag ik zojuist toen ik bleef kijken dat langzaam de ingestelde temperatuur steegMethinX schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:57:
Lijkt me dat deze omgeruild moet worden. Wel gek dat ik de eerste paar weken geen problemen heb gehad.
Ik heb precies het zelfde probleem hier.MethinX schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:44:
[...]
Ik heb ontdekt wat de temperatuur verandering triggert. De touch knoppen op de thermostaat zijn defect/overgevoelig. Ik druk af en toe op de knop op de tado om de huidige temperatuur te bekijken, en vervolgens zag ik zojuist toen ik bleef kijken dat langzaam de ingestelde temperatuur steeg![]()
Lijkt me dat deze omgeruild moet worden. Wel gek dat ik de eerste paar weken geen problemen heb gehad.
Ik druk 1 keer op de ronde knop van de thermostaat vervolgens zie ik het display oplichten en geeft de huidige temp aan.
zonder nogmaals op de knop te drukken verspringt het scherm naar de ingestelde temp. Het huisje veranderd dan in de vinger en vaak wijzigt dan de temp een aantal graden.
Dit alles gebeurd dus als ik maar 1 maal de ronde knop op de thermostaat indruk
Verrek: ik probeer dit net: precies hetzelfde verschijnsel!!! De eerste keer niet, maar nog een keer de ronde toets ingedrukt en de settemperatuur loopt spontaan op.schumi1986 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:11:
[...]
Ik heb precies het zelfde probleem hier.
Ik druk 1 keer op de ronde knop van de thermostaat vervolgens zie ik het display oplichten en geeft de huidige temp aan.
zonder nogmaals op de knop te drukken verspringt het scherm naar de ingestelde temp. Het huisje veranderd dan in de vinger en vaak wijzigt dan de temp een aantal graden.
Nog niet eerder gezien omdat de thermostaat zelf eigenlijk nooit meer bediend word.
Misschien ter geruststelling: ik had precies hetzelfde gedurende 1-2 dagen na de update, maar daarna ging het vanzelf over en heb ik het niet meer gezien. Hadden idd wel een keer 23 graden in de woonkamer!Dit alles gebeurd dus als ik maar 1 maal de ronde knop op de thermostaat indruk
Ik heb dit ook gehad, combinatie van een verse set batterijen en/of het afnemen van het apparaat hebben het destijds opgelost. Misschien hebben ze in de recente firmware wat aan de sensitivity van de knoppen veranderd?schumi1986 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:11:
[...]
Ik heb precies het zelfde probleem hier.
FYI: dat helpt exact 0.tado schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:47:
[...]
Voor vragen over contracten,leveringen en bestellingen zou ik altijd aanraden om in het Engels te mailen.
Andere vragen kan gewoon in NL.
Verder was het enige antwoord dat ik kreeg op mijn Nederlandse mail ook in het Engels.
- knip -
Beste Tado medewerkers!
Veel berichten van de afgelopen tijd onderstrepen de urgentie om:
- updates tijdig aan te kondigen
- updates zoveel mogelijk optioneel te maken
- de inhoud van updates te vermelden.
Ik ben in grote lijnen tevreden/enthousiast over Tado (Slimme thermostaat, 3 zones), maar na updates is het systeem soms in de war. Een reset helpt dan maar dat kan niet op afstand. Dus als ik meerdere dagen niet thuis ben schakel ik de verwarming uit! Hoe moet dat als het vriest?
Hoeveel klanten moeten klagen voor er geluisterd wordt? "Dit is zeker iets waar we aan gaan werken" vind ik niet genoeg.
Veel berichten van de afgelopen tijd onderstrepen de urgentie om:
- updates tijdig aan te kondigen
- updates zoveel mogelijk optioneel te maken
- de inhoud van updates te vermelden.
Ik ben in grote lijnen tevreden/enthousiast over Tado (Slimme thermostaat, 3 zones), maar na updates is het systeem soms in de war. Een reset helpt dan maar dat kan niet op afstand. Dus als ik meerdere dagen niet thuis ben schakel ik de verwarming uit! Hoe moet dat als het vriest?
Hoeveel klanten moeten klagen voor er geluisterd wordt? "Dit is zeker iets waar we aan gaan werken" vind ik niet genoeg.
@tado
Als ik de instelmogelijkheden in het slimme schema bestudeer dan lopen deze nog behoorlijk achter met wat technische gezien mogelijk zou moeten zijn. Oftewel de instellingen zijn erg beperkt. Om een aantal voorbeelden te geven:
- Mijn vrouw heeft graag een hogere kamertemperatuur dan ikzelf. Hierdoor ben ik genoodzaakt om een de hogere temperatuur in te stellen, terwijl indien ik alleen thuis ben (adv geofencing) ik liever een lagere temperatuur wens. Een extra voordeel is dat de afwezigheidstemperatuur daardoor efficiënter is. Ik werk op een afstand van 6 km van ons huis en dat icm de hogere afwezigheidstemperatuur die nodig is voor mijn vrouw resulteerd dit in een hoger dan nodig afwezigheidsinstelling.
- Mijn vrouw zit graag aan de knoppen dus die wil liever op tijd een comfortabel huis, terwijl ik mij prima voel als het huis nog aan het opwarmen is als ik thuis kom. Per persoon stel ik graag wat meer in zoals de automatische afwezigheidstemperatuur (eco, balans, comfort).
- Instellen minimum temperatuur of vorstbeveiliging. De minimum temperatuur is nu vorstbeveiliging wat ik vermoed nu 5 graden is. Echter het liefst wil ik never nooit onder de 13 graden komen of ik nu regelmatig in timboektoe zit of niet.
- Ik zou het liefst per tijdsblok kunnen aangeven of een vroege start gewenst is of niet. Hiermee kan ik bijvoorbeeld zorgen dat de badkamerradiator op een bepaald moment lekker straalt maar niet onnodig heel de badkamer opwarmt.
- En ten slotte zou het kopiëren van dagen echt een hele simpele verbetering moeten zijn.
Je zou zeggen dat dit toch relatief makkelijk in te stellen moet zijn. In ieder geval in een soort van geavanceerde modus zodat gebruikers hier geen extra last van hebben.
Als ik de instelmogelijkheden in het slimme schema bestudeer dan lopen deze nog behoorlijk achter met wat technische gezien mogelijk zou moeten zijn. Oftewel de instellingen zijn erg beperkt. Om een aantal voorbeelden te geven:
- Mijn vrouw heeft graag een hogere kamertemperatuur dan ikzelf. Hierdoor ben ik genoodzaakt om een de hogere temperatuur in te stellen, terwijl indien ik alleen thuis ben (adv geofencing) ik liever een lagere temperatuur wens. Een extra voordeel is dat de afwezigheidstemperatuur daardoor efficiënter is. Ik werk op een afstand van 6 km van ons huis en dat icm de hogere afwezigheidstemperatuur die nodig is voor mijn vrouw resulteerd dit in een hoger dan nodig afwezigheidsinstelling.
- Mijn vrouw zit graag aan de knoppen dus die wil liever op tijd een comfortabel huis, terwijl ik mij prima voel als het huis nog aan het opwarmen is als ik thuis kom. Per persoon stel ik graag wat meer in zoals de automatische afwezigheidstemperatuur (eco, balans, comfort).
- Instellen minimum temperatuur of vorstbeveiliging. De minimum temperatuur is nu vorstbeveiliging wat ik vermoed nu 5 graden is. Echter het liefst wil ik never nooit onder de 13 graden komen of ik nu regelmatig in timboektoe zit of niet.
- Ik zou het liefst per tijdsblok kunnen aangeven of een vroege start gewenst is of niet. Hiermee kan ik bijvoorbeeld zorgen dat de badkamerradiator op een bepaald moment lekker straalt maar niet onnodig heel de badkamer opwarmt.
- En ten slotte zou het kopiëren van dagen echt een hele simpele verbetering moeten zijn.
Je zou zeggen dat dit toch relatief makkelijk in te stellen moet zijn. In ieder geval in een soort van geavanceerde modus zodat gebruikers hier geen extra last van hebben.
Hmm misschien is het toch iets met de firmware dan ipv dat het een hardware probleem is. Welke versie draai jij nu? Ik ziet op 47.2 voor de GW (de bridge volgens mij) en 47.3 voor de RU (thermostaat dan denk ik)RandyLemaire schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 23:44:
[...]
Misschien ter geruststelling: ik had precies hetzelfde gedurende 1-2 dagen na de update, maar daarna ging het vanzelf over en heb ik het niet meer gezien. Hadden idd wel een keer 23 graden in de woonkamer!
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Dank voor de feedback, sommige dingen staan al op de publieke roadmap: https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-Gecko123 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:06:
@tado
- Mijn vrouw heeft graag een hogere kamertemperatuur dan ikzelf. Hierdoor ben ik genoodzaakt om een de hogere temperatuur in te stellen, terwijl indien ik alleen thuis ben (adv geofencing) ik liever een lagere temperatuur wens. Een extra voordeel is dat de afwezigheidstemperatuur daardoor efficiënter is. Ik werk op een afstand van 6 km van ons huis en dat icm de hogere afwezigheidstemperatuur die nodig is voor mijn vrouw een hoger dan nodig afwezigheidsinstelling.
- Instellen minimum temperatuur of vorstbeveiliging. De minimum temperatuur is nu vorstbeveiliging wat ik vermoed nu 5 graden is. Echter het liefst wil ik never nooit onder de 13 graden komen of ik nu timboektoe zit of niet.
- En ten slotte zou het kopiëren van dagen echt hele simpele verbetering moeten zijn.
Andere dingen zal ik intern doorgeven.
> sommige dingen staan al op de publieke roadmap: https://support.tado.com/...n-the-Development-Roadmap-
Wat houdt deze feature in "Additional operating mode: closed loop control based on tado° measured temperature"?
Wat houdt deze feature in "Additional operating mode: closed loop control based on tado° measured temperature"?
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Dat is voor onze Slimme Aircobesturing.jeanpaulh schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:56:
> sommige dingen staan al op de publieke roadmap: https://support.tado.com/...n-the-Development-Roadmap-
Op basis van gemeten temperatuur zal tado de airco laten koelen of verwarmen. Het werkt dan als een thermostaat.
Voorheen stuurden we gewoon een graden instelling naar de airco en lieten de thermostaat van de airco zelf het werk doen.
@tado
Voor de home automation controller Homey van Athom is een app voor samenwerking met de Tado thermostaat beschikbaar. Recent is het beheer van de app door Athom overgenomen van een community member die geen tijd meer had voor de ontwikkeling.
Athom heeft nu iig de mogelijkheid voor het inloggen weer gecorrigeerd, maar kan geen verdere nieuwe functies toevoegen/repareren. Zij hebben namelijk geen Tado thermostaat.
Is er een mogelijkheid voor een nadere samenwerking tussen Athom en Tado?
Voor de home automation controller Homey van Athom is een app voor samenwerking met de Tado thermostaat beschikbaar. Recent is het beheer van de app door Athom overgenomen van een community member die geen tijd meer had voor de ontwikkeling.
Athom heeft nu iig de mogelijkheid voor het inloggen weer gecorrigeerd, maar kan geen verdere nieuwe functies toevoegen/repareren. Zij hebben namelijk geen Tado thermostaat.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Zeker weten!2be schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 17:29:
@tado
Als u zorgt dat ze even contact opnemen via dit forum (een DM) of anders support@tado.com dan kunnen we misschien wel iets regelen.
Is het normaal dat als ik zeg "Hé Siri, zet de temperatuur op 20 graden", dat ik dan als antwoord krijg "Oké, ik heb de tado Smart Themostat RU éénmiljardachthonderdnegentigduizendtweehonderzesenvijftigduizenzeshonderdvierenveertig op twintig graden Celsius gezet"?
Da's wel een beetje vervelend.
Edit: ooooh, je kan de naam in de Woning app wijzigen. Nou dat scheelt.
Edit: ooooh, je kan de naam in de Woning app wijzigen. Nou dat scheelt.
[ Voor 11% gewijzigd door 8-Track op 19-10-2017 21:19 ]
Dat krijg je als je op de maan woont8-Track schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 21:12:
Is het normaal dat als ik zeg "Hé Siri, zet de temperatuur op 20 graden", dat ik dan als antwoord krijg "Oké, ik heb de tado Smart Themostat RU éénmiljardachthonderdnegentigduizendtweehonderzesenvijftigduizenzeshonderdvierenveertig op twintig graden Celsius gezet"?
Misschien toch maar weer terug naar aarde komen?

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:14:
Bij mij speelt het volgende probleem:
De Tado radiatorkraan gaat niet ver genoeg open bij een kleine delta tussen huidige en gewenste temperatuur. Als ik 21 graden instel, terwijl het 20,7 graden is, dan gaat de ketel modulerend stoken en gaat de radiatorkraan wel héél iets open, maar te weinig om doorstroom te creëren. Maak ik er 0,6 graden verschil van dan gaat de radiatorkraan wel ver genoeg open voor doorstroom. Dit heeft dus als gevolg dat de ketel heel lang voor niets stookt. Laatst was dit 2 uur lang bij mij...
[...]
Flash3d schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:30:
Heb exact hetzelfde probleem, zie: https://gathering.tweaker...message/52883867#52883867
Heb hier 2x over gebeld met de helpdesk, eerste keer gaf de medewerker aan dat dit "by design" is en heeft wat parameters aangepast welke niet geholpen hebben.
Na tweede keer contact heeft een andere medewerker wat aangepast aan de kracht van de motoren, nog niet goed kunnen testen of dit het heeft opgelost.
Naar mijn idee moet de Tado radiatorknop gewoon vol open en moduleer dan met de ketel, of gebruik de "geleerde" opwarmtijd van je zone. Wellicht is een klein beetje open van de Tado radiatorknop handig bij stadsverwarming maar met een reguliere cv installatie zorgt dit (bij mij) voor een onnodig lange stooksessie en een pendelende ketel.
Als noodoplossing werkt het om de knop een halve slag los te draaien.PeterdeBruin schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:52:
Bij mij hetzelfde, bij 1 van m'n radiatoren. Dit zou ook wel eens oorzaak kunnen zijn dat ie een verkeerd warmtemodel van de ruimte opbouwt, en daardoor met 'vroege start' te vroeg gaat starten.
Nu werkt ie prima, ook met lage warmtevraag.
Wel oppassen dat ie niet los schiet of scheef gaat zitten. En handmatig de temperatuur aanpassen is nu ook riskant.
Het kan wel zijn dat de oude afsluiter niet 100% functioneert zoals zou moeten, maar met een kleine aanpassing van de calibratie is dat op te lossen.
Tado, die calibratie moet toch bij te stellen zijn? Allicht gebeurt dit bij veel meer mensen zonder dat ze het merken, waardoor hun systeem lang niet zo goed functioneert als zou kunnen.
Ik ben nu inmiddels tot een oplossing gekomen met Tado in de vorm van een tegemoetkoming in de kosten van wat nieuwe spullen. Wat mij betreft een prima oplossing, al blijf ik van mening dat ze grote updates moeten melden zodat wij daar in de toekomst rekening mee kunnen houden.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
Ik kan u verzekeren dat we dit verder aan het onderzoeken zijn.PeterdeBruin schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:17:
[...]
[...]
[...]
Als noodoplossing werkt het om de knop een halve slag los te draaien.
Wel oppassen dat ie niet los schiet of scheef gaat zitten. En handmatig de temperatuur aanpassen is nu ook riskant.
Het kan wel zijn dat de oude afsluiter niet 100% functioneert zoals zou moeten, maar met een kleine aanpassing van de calibratie is dat op te lossen.
Tado, die calibratie moet toch bij te stellen zijn? Allicht gebeurt dit bij veel meer mensen zonder dat ze het merken, waardoor hun systeem lang niet zo goed functioneert als zou kunnen.
Bij toekomstige updates gaan we het zeker anders aanpakken. Hoe het nieuwe proces er precies uit zal zien zullen we tegen die tijd bekijken.Josvs schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:54:
Ik ben nu inmiddels tot een oplossing gekomen met Tado in de vorm van een tegemoetkoming in de kosten van wat nieuwe spullen. Wat mij betreft een prima oplossing, al blijf ik van mening dat ze grote updates moeten melden zodat wij daar in de toekomst rekening mee kunnen houden.
Helaas lijkt mijn ecodan warmtepomp niet goed om te kunnen gaan met de Tado: hij slaat niet aan als er warmtevraag is. Zelfs als ik op de printplaat van de warmtepomp de logische wijziging (dat de ecodan naar de aangesloten thermostaat moet luisteren) op 0 zet maar wel de draadjes aangesloten laat, slaat de ecodan niet aan. Tado is voorlopig even niks anders dan een hele dure thermometer voor de woonkamer
Verwijderd
Top man, dat geprul met zo'n duur systeem.PeterdeBruin schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:17:
[...]
[...]
[...]
Als noodoplossing werkt het om de knop een halve slag los te draaien.
Blijf het hier volgen omdat ik graag zo'n systeem zou willen maar tot nu toe blijft het maar aanmodderen met al dit soort systemen die op de markt zijn. Ik loop voorlopig nog maar naar boven en draai de boel handmatig dicht en open.
Gisteren tijdje zitten kijken naar het stookgedrag op mijn Remeha ketel (via Recom software), sinds de laatste firmware met de nieuwe opentherm aansturing is dit een stuk anders.
Zie nu veel vaker het stookvermogen op 0% (minimaal vermogen ketel) en ook mijn pomp moduleert naar de minimale waarde (20%). Had de kamer ingesteld op 17,5 --> 19,5c en na een (kleine) overshoot van 0,5c bleef de temperatuur netjes op 19,5c met een fluctuatie van 0,1C. Ketel stookt met een lagere temperatuur en soms staat deze ook uit terwijl in de Tado app nog warmte wordt gevraagd, dit komt volgens mij door een te lage warmtevraag en kan geen kwaad.
Was buiten natuurlijk niet zo koud gisteren (13c-14c) maar ik zie wel verschil met de oude firmware waar er met meer vermogen werd gestookt, al met al voorzichtig positief de winter in
.
Zie nu veel vaker het stookvermogen op 0% (minimaal vermogen ketel) en ook mijn pomp moduleert naar de minimale waarde (20%). Had de kamer ingesteld op 17,5 --> 19,5c en na een (kleine) overshoot van 0,5c bleef de temperatuur netjes op 19,5c met een fluctuatie van 0,1C. Ketel stookt met een lagere temperatuur en soms staat deze ook uit terwijl in de Tado app nog warmte wordt gevraagd, dit komt volgens mij door een te lage warmtevraag en kan geen kwaad.
Was buiten natuurlijk niet zo koud gisteren (13c-14c) maar ik zie wel verschil met de oude firmware waar er met meer vermogen werd gestookt, al met al voorzichtig positief de winter in
Welke ketel heb je?Flash3d schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:58:
Gisteren tijdje zitten kijken naar het stookgedrag op mijn Remeha ketel (via Recom software), sinds de laatste firmware met de nieuwe opentherm aansturing is dit een stuk anders.
Was buiten natuurlijk niet zo koud gisteren (13c-14c) maar ik zie wel verschil met de oude firmware waar er met meer vermogen werd gestookt, al met al voorzichtig positief de winter in.
Ik zie met mijn Atag ketel ook dat Tado gisteren na 20.00 uur bijna drie uur één streepje geeft zonder dat de ketel iets doet. Pas om 22.40 uur 's avonds kwam er een tweede streepje bij en sloeg de ketel nog even aan. Wat is hiervan de bedoeling?Flash3d schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:58:
Was buiten natuurlijk niet zo koud gisteren (13c-14c) maaér ik zie wel verschil met de oude firmware waar er met meer vermogen werd gestookt, al met al voorzichtig positief de winter in.
Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en zou eigenlijk liever zien dat er een korte hoge warmtevraag wordt gegenereerd als de temperatuur onder de ingestelde waarde komt, gevolgd door 0% stookvermogen nog voor de gewenste temperatuur bereikt wordt. Mijn overshoot komt niet door starten met een te hoog vermogen, maar door het laag starten en vervolgens verhogen van het vermogen en te lang doorgaan! Dat zie je 's morgens ook, zeker als de zon ook nog veel eerder dan door Tado verwacht via de dakramen gaat meehelpen. Ik zet nu zelf handmatig de verwarming 's morgens uit als ik de overshoot zie aankomen, maar daarmee kan je de thermostaat niet echt meer slim noemen toch?
Kan het zijn dat vloerverwarming en radiatoren een compleet andere aansturing nodig hebben? Ik kijk het nog even aan als de warmtevraag wat hoger en constanter wordt en zal Tado support dan vragen mijn data eens te bekijken. De vroegestart lijkt ook het gedrag van vloerverwarming nog niet echt te snappen. Er lijkt weinig geleerd te worden....
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik baal op dit moment vreselijk van Tado!
Vanmorgen hadden we opeens geen warm water meer, nog wel verwarming.
Hele dag op monteur gewacht, die is heel lang bezig geweest maar kon niks vinden. Uiteindelijk een sensor laten komen ergens ver vandaan want niet op voorraad.
Dat bleek ook niet de oplossing.
Toen haalde hij de kabel van de thermostaat los en hoppa! Warm water!
Uiteindelijk blijkt dus dat de warmwatersturing aan moest staan, terwijl ik deze nog nooit actief heb gehad!?
Heeft dit te maken met firmware 47.3?
Kan ik ergens zien wanneer de updates uitgevoerd zijn?
Vanmorgen hadden we opeens geen warm water meer, nog wel verwarming.
Hele dag op monteur gewacht, die is heel lang bezig geweest maar kon niks vinden. Uiteindelijk een sensor laten komen ergens ver vandaan want niet op voorraad.
Dat bleek ook niet de oplossing.
Toen haalde hij de kabel van de thermostaat los en hoppa! Warm water!
Uiteindelijk blijkt dus dat de warmwatersturing aan moest staan, terwijl ik deze nog nooit actief heb gehad!?
Heeft dit te maken met firmware 47.3?
Kan ik ergens zien wanneer de updates uitgevoerd zijn?
Ik heb de Remeha Calenta 28c CW4. In april dit jaar geplaatst. Zie deze morgen ook weer het "minimale vermogen" stookgedrag, zone woonkamer is ongeveer een uur te laat op de ingestelde temperatuur.
Heb het idee zoals @t.oswald ook aangeeft er nu te conservatief gestookt wordt. Heb mijn aanvoer op de ketel ingesteld op 65c maar zie hem nu ongeveer tussen de 43c en 47c stoken. Ben bang dat wanneer het echt koud wordt mijn vermogensafgifte veel te laag is, heb een hoekhuis uit 1915 en heb met koud weer die 65c aanvoer nodig.
[ Voor 33% gewijzigd door Flash3d op 22-10-2017 09:59 ]
Ik zie ook het langzame stookgedrag. Mijn CV heeft zo te zien bijna de hele nacht aan gestaan met een marginale temperatuurstijging tot gevolg... Ik kan me niet voorstellen dat dit efficiënter is dan een kortere maar hogere warmtevraag. (Ik heb vloerverwarming)
@tado gaan jullie iets doen met dit gedrag? Ik zie veel mensen hierover klagen.
@tado gaan jullie iets doen met dit gedrag? Ik zie veel mensen hierover klagen.

[ Voor 5% gewijzigd door OrbitZ op 22-10-2017 09:54 ]
Volgens mij heef @tado gevraagd dit soort bevingen naar hun op te sturen via het formulier op hun website. Dat ga ik ook doen. Mijn woonkamer is ap de hele ochtend 19,9c en sinds 7u vanochtend laat de tado app daarom al warmtevraag zien. Deze wordt genegeerd door mijn ketel omdat de gevraagde temperatuur te laag is (<38c).
Verwijderd
Klopt. Vloerverwarming is een extreem traag systeem en radiatoren snel. Sowieso moet je je afvragen of je met vloerverwarming wel nachtverlaging wil/moet/kan toepassen. Vloerverwarming werkt ook alleen maar optimaal met een lage aanvoertemperatuur van max zo'n 40/45 graden. Radiatoren hebben meestal meer nodig, zeker als er te weinig afgiftevermogen hangt.t.oswald schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:49:
[...]
Ik zie met mijn Atag ketel ook dat Tado gisteren na 20.00 uur bijna drie uur één streepje geeft zonder dat de ketel iets doet. Pas om 22.40 uur 's avonds kwam er een tweede streepje bij en sloeg de ketel nog even aan. Wat is hiervan de bedoeling?
Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en zou eigenlijk liever zien dat er een korte hoge warmtevraag wordt gegenereerd als de temperatuur onder de ingestelde waarde komt, gevolgd door 0% stookvermogen nog voor de gewenste temperatuur bereikt wordt. Mijn overshoot komt niet door starten met een te hoog vermogen, maar door het laag starten en vervolgens verhogen van het vermogen en te lang doorgaan! Dat zie je 's morgens ook, zeker als de zon ook nog veel eerder dan door Tado verwacht via de dakramen gaat meehelpen. Ik zet nu zelf handmatig de verwarming 's morgens uit als ik de overshoot zie aankomen, maar daarmee kan je de thermostaat niet echt meer slim noemen toch?
Kan het zijn dat vloerverwarming en radiatoren een compleet andere aansturing nodig hebben? Ik kijk het nog even aan als de warmtevraag wat hoger en constanter wordt en zal Tado support dan vragen mijn data eens te bekijken. De vroegestart lijkt ook het gedrag van vloerverwarming nog niet echt te snappen. Er lijkt weinig geleerd te worden....
Mijn huidige thermostaat heeft ook een keuze voor een traag systeem of snel. Je kunt je voorstellen dat als er combo hangt van radiatoren en vloerverwarming dat dit altijd lastig is.
Overigens moet iedere goede thermostaat wel leren en ik neem aan dat je nu pas voor het eerst stookt dit seizoen?
Het is inderdaad mijn eerste stookseizoen. Ik heb geen radiatoren in mijn woonkamer, alleen vloerverwarming. Verder zijn er twee radiatorknoppen die geen warmtevraag hebben. Alleen de badkamer heeft vanmorgen vroeg een uurtje vraag gehad.
Vandaag is wel een leuke dag om te monitoren, omdat er geen invloed van direct zonlicht is. De gewenste temperatuur is ingesteld op 21 graden. Die temperatuur was om 10.15 uur bereikt (schema 7.30 met vroege start!) maar Tado geeft nog steeds twee streepjes, de temperatuur is nu 21.5 graden. Mijn ketel snapt dat dit onzin is en geeft aan dat er geen warmtevraag is. Af en toe slaat hij nog een paar minuten aan. De aanvoertemperatuur loopt dan op naar 38 graden, de retourtemperatuur wordt nu 30 tot 31 graden. Om 12.15 zijn we naar 1 streepje gegaan, temperatuur nu 20.6 graden. Ketel is uit. Om 12.30 is Tado ook zover. Laatste streepje verdwenen. Af en toe komt nu ook de zon door, waarschijnlijk geen warmtevraag meer tot morgenochtend.
Vandaag is wel een leuke dag om te monitoren, omdat er geen invloed van direct zonlicht is. De gewenste temperatuur is ingesteld op 21 graden. Die temperatuur was om 10.15 uur bereikt (schema 7.30 met vroege start!) maar Tado geeft nog steeds twee streepjes, de temperatuur is nu 21.5 graden. Mijn ketel snapt dat dit onzin is en geeft aan dat er geen warmtevraag is. Af en toe slaat hij nog een paar minuten aan. De aanvoertemperatuur loopt dan op naar 38 graden, de retourtemperatuur wordt nu 30 tot 31 graden. Om 12.15 zijn we naar 1 streepje gegaan, temperatuur nu 20.6 graden. Ketel is uit. Om 12.30 is Tado ook zover. Laatste streepje verdwenen. Af en toe komt nu ook de zon door, waarschijnlijk geen warmtevraag meer tot morgenochtend.

[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 22-10-2017 12:56 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Verwijderd
Zelfs al zou je alleen met rads stoken zal iedere thermostaat bij de huidige omstandigheden buiten (noem je dit koud?) enigszins zoekende zijn, zeker bij een goed geisoleerd huis. De verschillen buiten/binnen zijn gewoonweg niet groot genoeg en dus is de afkoeling van je huis minimaal. Als je dan ook nog eens met trage vloerverwarming stookt wordt het nog krapper. Overigens heeft met deze aanvoertemperaturen , het aanzetten van een radiator in de badkamer totaal geen zin.t.oswald schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:52:
Het is inderdaad mijn eerste stookseizoen. Ik heb geen radiatoren in mijn woonkamer, alleen vloerverwarming. Verder zijn er twee radiatorknoppen die geen warmtevraag hebben. Alleen de badkamer heeft vanmorgen vroeg een uurtje vraag gehad.
[afbeelding]
Sowieso, als het nu buiten 5 graden is en je badkamer is 18 graden kan ik dit volgen, maar nu? Comfort mag iets kosten, maar je kan ook overdrijven (maar dat is natuurlijk mijn mening
Begin eens met monitoren als het buiten een graad of 12 overdag is en in de nacht 8 graden langere tijd.Dan krijg je een reeel beeld. Ook nuttig is www.mindergas.nl Kan je eens checken wat je ingrepen doen op verbruik. En nogmaals, met vloerverwarming is nachtverlaging waarschijnlijk niet eens zuiniger, ook dat kan je mooi checken op mindergas.nl over een langere periode.
Nee hoor. Is juist top deze aanvoer en als de thermostaat goed zijn werk doet past hij vanzelf de aanvoer naar hoge temperaturen aan als de afgifte niet voldoende meer is. Beste is dat je nooit boven de 55 graden aanvoer komt ivm HR werking van je ketel. Al die cv's die je pluimen ziet geven uit hun pijpje op het dak zijn cv's die niet optimaal werken en die niet voldoende condenseren. Zorg iig dat je bij een aanvoer van 65 een delta T hebt van zo'n 15 graden.Flash3d schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 09:34:
[...]
Ik heb de Remeha Calenta 28c CW4. In april dit jaar geplaatst. Zie deze morgen ook weer het "minimale vermogen" stookgedrag, zone woonkamer is ongeveer een uur te laat op de ingestelde temperatuur.
Heb het idee zoals @t.oswald ook aangeeft er nu te conservatief gestookt wordt. Heb mijn aanvoer op de ketel ingesteld op 65c maar zie hem nu ongeveer tussen de 43c en 47c stoken. Ben bang dat wanneer het echt koud wordt mijn vermogensafgifte veel te laag is, heb een hoekhuis uit 1915 en heb met koud weer die 65c aanvoer nodig.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2017 13:53 ]
Support nog dronken van het Oktoberfest daar in München ofzo? Wacht al bijna 3 weken op een reactie..
Ja, ben aardig tijdje bezig geweest met het waterzijdig in regelen. Zie alleen nu bij een relatief kleine warmtevraag dat er met minimaal vermogen wordt opgestookt, wellicht iets te minimaal.Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:41:
[...]
Zelfs al zou je alleen met rads stoken zal iedere thermostaat bij de huidige omstandigheden buiten (noem je dit koud?) enigszins zoekende zijn, zeker bij een goed geisoleerd huis. De verschillen buiten/binnen zijn gewoonweg niet groot genoeg en dus is de afkoeling van je huis minimaal. Als je dan ook nog eens met trage vloerverwarming stookt wordt het nog krapper. Overigens heeft met deze aanvoertemperaturen , het aanzetten van een radiator in de badkamer totaal geen zin.
Sowieso, als het nu buiten 5 graden is en je badkamer is 18 graden kan ik dit volgen, maar nu? Comfort mag iets kosten, maar je kan ook overdrijven (maar dat is natuurlijk mijn mening). Bij mij staat de verwarming niet eens aan en het is 20 graden in het hele huis. "Ik vind het koud" ..... "trek maar een trui aan".
![]()
Begin eens met monitoren als het buiten een graad of 12 overdag is en in de nacht 8 graden langere tijd.Dan krijg je een reeel beeld. Ook nuttig is www.mindergas.nl Kan je eens checken wat je ingrepen doen op verbruik. En nogmaals, met vloerverwarming is nachtverlaging waarschijnlijk niet eens zuiniger, ook dat kan je mooi checken op mindergas.nl over een langere periode.
[...]
Nee hoor. Is juist top deze aanvoer en als de thermostaat goed zijn werk doet past hij vanzelf de aanvoer naar hoge temperaturen aan als de afgifte niet voldoende meer is. Beste is dat je nooit boven de 55 graden aanvoer komt ivm HR werking van je ketel. Al die cv's die je pluimen ziet geven uit hun pijpje op het dak zijn cv's die niet optimaal werken en die niet voldoende condenseren. Zorg iig dat je bij een aanvoer van 65 een delta T hebt van zo'n 15 graden.
Verwijderd
Dat is toch logisch. Als je snel met een hoge aanvoertemp zou opwarmen, krijg je (teveel) overschoot. Een goede regeling zorgt dat dit niet gebeurt en dat de temperatuur binnen niet teveel schommelt. Dat is juist het voordeel tov traditionele aan/uit schakelingen. Maar wacht nu eerst tot het echt wat kouder wordt....Flash3d schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:33:
[...]
Ja, ben aardig tijdje bezig geweest met het waterzijdig in regelen. Zie alleen nu bij een relatief kleine warmtevraag dat er met minimaal vermogen wordt opgestookt, wellicht iets te minimaal.
@PeterdeBruin Het extra kopje voor de temperatuur verandering in het laatste kwartier is een leuke toevoeging aan je site. Top!
Huub van de Pol schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 16:45:
In de badkamer is vloerverwarming aanwezig. Het is een Magnum elektrische vloerverwarmingsmat (onder de tegels), aangesloten op een Magnum X-treme Control thermostaat. Volgens mij zit er een (ntc) temperatuursensor in de mat die de temperatuur doorgeeft aan de thermostaat.
In de rest van het huis is er een Tado systeem (1x slimme thermostaat v3, 3x slimme radiator kranen).
Ik wil eigenlijk ook de vloerverwarming aansturen en controleren door Tado. Denk dat ik daar dan een tweede slimme thermostaat voor nodig heb.
De mat heeft een vermogen van 1050 W. Omgerekend trekt hij dan dus 4,8 A.
Tado noemt bij de technische specificaties: "Elektrische vloerverwarmingssystemen (max. schakelstroom 6 A)" dus dat lijkt genoeg te zijn voor mijn vloerverwarming.
De vraag is: hoe zit het dan met de temperatuursensor die in de vloer zit?
Heeft iemand (of Tado) hier ervaring mee?
Een vergelijkbare vraag heb ik aan Tado support gesteld, en dit was het korte antwoord:kipfel schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:21:
Hier ben ik ook benieuwd naar, weet jij ondertussen al meer?
Ik heb nog geen Tado. Maar ik heb in plaats van de Magnum X-treme thermostaat een versie met Z-Wave genomen, zodat ik, hopelijk via SmartThings (er is een onofficiële Tado plugin), maar als dat niet lukt desnoods via een omweg als IFTTT, de twee systemen aan elkaar kan koppelen.Tado support:Wij zijn niet geschikt voor Magnum omdat wij niets met een vloersensor doen.
Hi, ik heb deze thread doorzocht, maar ik kan geen antwoord vinden op de volgende vraag:
1 thermostaat kost €129
1 radiatorknop kost €79
De thermostaat starterkit kost €249 (1 thermostaat, 1 bridge)
De radiatorknop starterkit kost €199 (2 knoppen, 1 bridge).
De bridge kost in de thermostaat starterkit dus €120, en in de radiatorkit maar €41 (even de kosten van de bijgeleverde kabeltjes negerend). Aangezien ik geen verschillen tussen de bridges heb kunnen ontdekken, vraag ik mij af waar dit prijsverschil door veroorzaakt wordt. Weet iemand welk detail ik gemist heb?
1 thermostaat kost €129
1 radiatorknop kost €79
De bridge kost in de thermostaat starterkit dus €120, en in de radiatorkit maar €41 (even de kosten van de bijgeleverde kabeltjes negerend). Aangezien ik geen verschillen tussen de bridges heb kunnen ontdekken, vraag ik mij af waar dit prijsverschil door veroorzaakt wordt. Weet iemand welk detail ik gemist heb?
Radiatorkit kopen met losse thermostaat is idd altijd goedkoper geweest! Raar maar waar...striper schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:01:
Hi, ik heb deze thread doorzocht, maar ik kan geen antwoord vinden op de volgende vraag:
1 thermostaat kost €129
1 radiatorknop kost €79
Het werkt echt voor geen meter meer hier
Gisterenavond 20 minuten voordat we wilden douchen de temperatuur in de badkamer ingesteld op 24 graden. Na 20 minuten loop ik de badkamer in.. hmm... niet warm, nog steeds 19 graden (de start temperatuur). Voel aan de radiator... koud...
Voor de zekerheid het systeem nog een tijdje aan laten staan na het douchen, maar het wordt met de nieuwe driver gewoon simpelweg niet meer warm
De ketel slaat uberhaubt niet meer aan

Vanochtend om 5:30 de verwarming in de woonkamer aangezet voor vriendinlief. De temperatuur op dit moment is nog steeds hetzelfde als de begin temperatuur en de radiatoren blijven koud.

WAF is behoorlijk gedaald en die van mij trouwens ook. Als @tado support het vandaag niet kan oplossen gaat alles in een doos retour. De getoonde warmtevraag in de grafieken is volgens mij de stand van de radiatorknoppen, al weet ik niet of dat ook zo is voor de woonkamer.
Gisterenavond 20 minuten voordat we wilden douchen de temperatuur in de badkamer ingesteld op 24 graden. Na 20 minuten loop ik de badkamer in.. hmm... niet warm, nog steeds 19 graden (de start temperatuur). Voel aan de radiator... koud...

Vanochtend om 5:30 de verwarming in de woonkamer aangezet voor vriendinlief. De temperatuur op dit moment is nog steeds hetzelfde als de begin temperatuur en de radiatoren blijven koud.

WAF is behoorlijk gedaald en die van mij trouwens ook. Als @tado support het vandaag niet kan oplossen gaat alles in een doos retour. De getoonde warmtevraag in de grafieken is volgens mij de stand van de radiatorknoppen, al weet ik niet of dat ook zo is voor de woonkamer.
[ Voor 7% gewijzigd door BastiaanN op 23-10-2017 07:35 ]
Thanks, blijkbaar had ik niet goed genoeg gezocht, want ik kwam later deze reactie van Tado zelf nog tegen:DeAllerlangste schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 06:24:
[...]
Radiatorkit kopen met losse thermostaat is idd altijd goedkoper geweest! Raar maar waar...
Het klopt dat het goedkoper is om een starterskit slimme radiatorkranen te kopen in combinatie met een losse slimme thermostaat. Dit heeft te maken met de prijzen van onze concurrenten en het feit dat we ervan uitgaan dat mensen die een starterskit slimme radiatorknoppen kopen een hogere kans hebben om nog meer tado producten aan te schaffen.
Hoi Bastiaan,BastiaanN schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 07:33:
Het werkt echt voor geen meter meer hier![]()
Gisterenavond 20 minuten voordat we wilden douchen de temperatuur in de badkamer ingesteld op 24 graden. Na 20 minuten loop ik de badkamer in.. hmm... niet warm, nog steeds 19 graden (de start temperatuur). Voel aan de radiator... koud...Voor de zekerheid het systeem nog een tijdje aan laten staan na het douchen, maar het wordt met de nieuwe driver gewoon simpelweg niet meer warm
De ketel slaat uberhaubt niet meer aan
[afbeelding]
[afbeelding]
Welke ketel heb jij en hoe heb je deze aangesloten? Erg vreemd dat de ketel niet aanslaat. Heb je geprobeerd de twee communicatiedraden door te verbinden (warmtevraag creëren)? Als de woonkamer dan opwarmt dan weet je zeker dat het niet aan je ketel maar aan de tado ligt.
Gebruik je in de woonkamer trouwens tado radiatorkranen en/of wandthermostaat?
Hopelijk is je probleem snel opgelost.
Een AWB Thermomaster 3HR die is aangesloten via OpenTherm. Heeft altijd goed gewerkt, tot de laatste update van de Tado. En ook met mijn Honeywell thermostaat werkt het prima. Dus volgens mij heeft de update iets gesloopt...Gecko123 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:37:
[...]
Welke ketel heb jij en hoe heb je deze aangesloten? Erg vreemd dat de ketel niet aanslaat. Heb je geprobeerd de twee communicatiedraden door te verbinden (warmtevraag creëren)? Als de woonkamer dan opwarmt dan weet je zeker dat het niet aan je ketel maar aan de tado ligt.
Overigens zie ik als ik bijv. de tapwatertemperatuur wijzig in de app dit gelijk terug op het display van de ketel, dus de opentherm verbinding lijkt er gewoon te zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door BastiaanN op 23-10-2017 09:46 ]
Ok. Gewoon zomaar een tip. Ik zeg ook niet dat het aan je ketel ligt maar door de draden door te verbinden sluit je simpelweg de ketel voor 100% uit.BastiaanN schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:43:
[...]
Een AWB Thermomaster 3HR die is aangesloten via OpenTherm. Heeft altijd goed gewerkt, tot de laatste update van de Tado. En ook met mijn Honeywell thermostaat werkt het prima. Dus volgens mij heeft de update iets gesloopt...
Overigens zie ik als ik bijv. de tapwatertemperatuur wijzig in de app dit gelijk terug op het display van de ketel, dus de opentherm verbinding lijkt er gewoon te zijn.
Oude thermostaat werkt gewoon dus zeker geen ketel probleem.
Huis een graadje opwarmen duurt hier nog steeds 3 uur. Dacht in het begin dat dit misschien door het opnieuw kalibreren kwam maar zijn nu een week verder en nog steeds geen verschil.
Dit is dus hoe Tado overshoots oplost. Nu al een jaar gedoe, ben klaar met Tado.
Ik heb mijn oude thermostaat weer opgehangen en ben deze nu zelf "slim" aan het maken doormiddel van een OpenTherm-Gateway.
De oude thermostaat is trouwens best een slim apparaat.. geen batterijen nodig.. geen overschoots.. huis snel warm.. altijd warm water.
Dit is dus hoe Tado overshoots oplost. Nu al een jaar gedoe, ben klaar met Tado.
Ik heb mijn oude thermostaat weer opgehangen en ben deze nu zelf "slim" aan het maken doormiddel van een OpenTherm-Gateway.
De oude thermostaat is trouwens best een slim apparaat.. geen batterijen nodig.. geen overschoots.. huis snel warm.. altijd warm water.
Nou, ik ben benieuwd. Volgens support heeft het niks met de nieuwe driver te maken, maar was er iets anders misgegaan. Snelle response, dat wel
Het heeft niets met de nieuwe OpenTherm driver te maken.
Om een of andere manier was de zone zijn configuratie verloren.
Ik heb het nu weer gepushed en het zou nu opgelost moeten zijn.
Fijn, en hij update nu ook zonder de hele pagina te reloaden.menzo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:49:
@PeterdeBruin Het extra kopje voor de temperatuur verandering in het laatste kwartier is een leuke toevoeging aan je site. Top!
De temperatuurverandering geeft ie nu t.o.v. het voorgaande meetmoment, ipv omgerekend naar 15 minuten; die omrekening gaf toch wat verwarrende uitkomsten.
Welk programma gebruik je om die schema's te krijgen?
Waar jullie problemen hebben met geen warmte blijft Tado bij mij de vloerverwarming lekker opwarmen, zelfs na het bereiken van de temperatuur. Toch maar eens contact opgenomen met de helpdesk...
Ingesteld op 18.5 graden, dat werd bereikt om 8:40 uur. Toch blijft hij doorverwarmen tot 19.2 graden en aangezien het vloerverwarming is, is het onderhand 19.5 graden.
Ingesteld op 18.5 graden, dat werd bereikt om 8:40 uur. Toch blijft hij doorverwarmen tot 19.2 graden en aangezien het vloerverwarming is, is het onderhand 19.5 graden.

Yaay... het is weer warmBastiaanN schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:01:
[...]
Nou, ik ben benieuwd. Volgens support heeft het niks met de nieuwe driver te maken, maar was er iets anders misgegaan. Snelle response, dat wel![]()
[...]

Een python knutseltje welke de data van de Tado API in InfluxDB stopt. Grafana genereert vervolgens de grafiekjesschumi1986 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:54:
[...]
Welk programma gebruik je om die schema's te krijgen?
[ Voor 32% gewijzigd door BastiaanN op 23-10-2017 11:20 ]
Ik ben benieuwd naar de reactie van de helpdesk. Ik vind ook dat mijn vloerverwarming te lang blijft opwarmen.
FrenzyFreak schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:05:
Waar jullie problemen hebben met geen warmte blijft Tado bij mij de vloerverwarming lekker opwarmen, zelfs na het bereiken van de temperatuur. Toch maar eens contact opgenomen met de helpdesk...
[afbeelding]
Fuck, het gebeurt weer bij mij: (1) handmatig de temperatuur verhogen op de thermostaat + (2) de thermostaat "wekken" om de temperatuur te checken = (3) Tado verhoogt uit zichzelf de temperatuur een graadje hoger (en dit herhaalt zich dan). Best wel irritant, ik ga bugreport insturen.
MethinX schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:08:
[...]
Hmm misschien is het toch iets met de firmware dan ipv dat het een hardware probleem is. Welke versie draai jij nu? Ik ziet op 47.2 voor de GW (de bridge volgens mij) en 47.3 voor de RU (thermostaat dan denk ik)
Wat ik heb gemerkt aan de nieuwe firmware in mijn niet geïsoleerde tochthuis:
Bij een kleine temperatuur verhoging of een verhoging tot een lage temp (<18) is de tado wat te conservatief in de aanvoertemperatuur en duurt de opwarming te lang.
Als de verhoging groter is, bijvoorbeeld van 17 naar 19.5 dan gaat hij krachtig van start en moduleert op tijd terug, waardoor je snel op de juiste temperatuur zit met een overshoot van minder dan een halve graad.
Met dit weer, hoeft bij de meeste mensen maar minimaal gestookt te worden en blijft de tado in het conservatieve regime opereren.
Bij een kleine temperatuur verhoging of een verhoging tot een lage temp (<18) is de tado wat te conservatief in de aanvoertemperatuur en duurt de opwarming te lang.
Als de verhoging groter is, bijvoorbeeld van 17 naar 19.5 dan gaat hij krachtig van start en moduleert op tijd terug, waardoor je snel op de juiste temperatuur zit met een overshoot van minder dan een halve graad.
Met dit weer, hoeft bij de meeste mensen maar minimaal gestookt te worden en blijft de tado in het conservatieve regime opereren.
- tado
- Niet online
Bedrijfsaccount tado
- Slimme thermostaat
- Duracell
- Tado
- Bediening
- Tado Extension Box
- Tado Smart Thermostat
- Tado Airco Controller
- Thermostaten
- Camera-accessoires
We hebben nu dit probleem geïdentificeerd en werken al aan een nieuwe firmware om het op te lossen.RandyLemaire schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:25:
Fuck, het gebeurt weer bij mij: (1) handmatig de temperatuur verhogen op de thermostaat + (2) de thermostaat "wekken" om de temperatuur te checken = (3) Tado verhoogt uit zichzelf de temperatuur een graadje hoger (en dit herhaalt zich dan). Best wel irritant, ik ga bugreport insturen.
[...]
De makkelijkste oplossing is om tijdelijk minder de knop in te drukken maar als u wil kunnen wij de FW downgraden naar de vorige.
Ah, ok dank! Ik wacht de nieuwe firmware wel af, nu we het weten kunnen we er wel omheen werken.
tado schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:06:
[...]
We hebben nu dit probleem geïdentificeerd en werken al aan een nieuwe firmware om het op te lossen.
De makkelijkste oplossing is om tijdelijk minder de knop in te drukken maar als u wil kunnen wij de FW downgraden naar de vorige.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.
Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.
Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!