Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
KapiteinRoel schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:20:
[...]

Ik heb eigenlijk verder niet zo gekeken wat er langs komt, is er iets wat je wil weten? Dan kijk ik even!
Ik wil wat meer inzicht hebben in de wijze waarop mijn ketel nu stookt. Wat ik begreep van zo'n OTGW is dat je dus alleen die informatie ziet die de thermostaat opvraagt. Ik ben benieuwd of de volgende gegevens langskomen:

- Tapwater flow (l/min) (ID 19)
- Aanvoer en retour temp (ID 25? en ID 28)
- Hoeveelheid warmtevraag, maar daar twijfel ik eigenlijk niet over. :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:50
Even mijn situatie:

- Cv ketel met honeywell basis draai thermostaat.
- rijtjes huis uit 2011
- alleen wonend
- heb eigenlijk alleen de verwarming aan in de woonkamer en (open)keuken en badkamer, de rest zijn de knoppen dichtgedraaid en gaan ook nooit open.

Zou het voor mij iets uithalen om een tado te kopen om nog wat extra kosten te besparen? (kosten zijn al zeer laag)
Wat voor mij reden zou zijn omdat ik toch wel keer of 5 per winter vergeet om de knop terug te draaien naar 17 graden als ik ga slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:28
Dirk0s schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:31:
Even mijn situatie:

- Cv ketel met honeywell basis draai thermostaat.
- rijtjes huis uit 2011
- alleen wonend
- heb eigenlijk alleen de verwarming aan in de woonkamer en (open)keuken en badkamer, de rest zijn de knoppen dichtgedraaid en gaan ook nooit open.

Zou het voor mij iets uithalen om een tado te kopen om nog wat extra kosten te besparen? (kosten zijn al zeer laag)
Wat voor mij reden zou zijn omdat ik toch wel keer of 5 per winter vergeet om de knop terug te draaien naar 17 graden als ik ga slapen.
Je gaat de kosten van die paar keer er natuurlijk niet uit halen met alle kosten voor het Tado systeem. En sowieso. Jouw huidige knoppen sturen de CV niet aan dus ook al staan ze vol open wordt er niet verwarmd tenzij jouw Honeywell aanslaat.

Je kan er vooral meer comfort mee halen. Je moet trouwens wel oppassen met alle radiatoren dicht mocht je toch je CV aanzetten. Die kan dan namelijk zn warme water niet kwijt. Ook is het slim om soms een kamer toch te verwarmen ivm met vocht etc. (Dus niet altijd de verwarming dicht hebben).

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Greetoz schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:12:
[...]

Je gaat de kosten van die paar keer er natuurlijk niet uit halen met alle kosten voor het Tado systeem. En sowieso. Jouw huidige knoppen sturen de CV niet aan dus ook al staan ze vol open wordt er niet verwarmd tenzij jouw Honeywell aanslaat.

Je kan er vooral meer comfort mee halen. Je moet trouwens wel oppassen met alle radiatoren dicht mocht je toch je CV aanzetten. Die kan dan namelijk zn warme water niet kwijt. Ook is het slim om soms een kamer toch te verwarmen ivm met vocht etc. (Dus niet altijd de verwarming dicht hebben).
Ik snap dat ik de kosten van het apparaat er niet uit ga halen met die paar keer, maar dacht misschien dat je met een tado ook nog een zuiniger bent waardoor je op andere manieren ook nog kosten bespaard.

overigens heb ik het afgelopen jaar (jaarafrekening komt eind deze maand) 400m3 verbruikt dus vraag me af of dat nog meer omlaag kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk0s op 09-10-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Dirk0s schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:19:
[...]

Ik snap dat ik de kosten van het apparaat er niet uit ga halen met die paar keer, maar dacht misschien dat je met een tado ook nog een zuiniger bent waardoor je op andere manieren ook nog kosten bespaard.
Als je nu vaak je thermostaat aan laat staan als je weggaat etc dan kan je daarmee besparen. Maar waarschijnlijk bespaar je bijna net zo veel met een Honeywell chronotherm klokthermostaat voor een paar 10tjes via MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Greetoz schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:21:
[...]

Als je nu vaak je thermostaat aan laat staan als je weggaat etc dan kan je daarmee besparen. Maar waarschijnlijk bespaar je bijna net zo veel met een Honeywell chronotherm klokthermostaat voor een paar 10tjes via MP.
Maar waarom zouden mensen dan b.v. een tado kopen? alleen omdat het een gadget is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dirk0s schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 06:50:
[...]

Maar waarom zouden mensen dan b.v. een tado kopen? alleen omdat het een gadget is?
Dat sowieso, daarnaast omdat ze onregelmatig leven en dus de programma's van een klokthermostaat niet goed aansluiten bij hun warmte gebruik, maar ze ook niet in een koud huis thuis willen komen. Tenslotte is ook de ruimte-afhankelijke regeling erg handig voor bijvoorbeeld werkkamer, badkamer, kinderkamer om zo juiste temperatuur op de juiste tijd te hebben.

Uiteindelijk is het voor mij dus veel meer comfort dan besparing, maar dat komt voor 90% omdat wij al een vrij scherp klokschema hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
PeterdeBruin schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:29:
[...]

Ja, het komt mogelijk doordat diverse Android-implementaties nu MEERDERE batterij-optimalisaties naast elkaar hebben.
  • De optimalisatie van Samsung bijvoorbeeld zit onder Instellingen, Apparaatonderhoud, Batterij, Niet-gecontroleerde apps
  • Daarnaast heeft Google in Android 7 nog een optimalisatie ingebouwd, die in werking treedt als een app 7 dagen niet gebruikt is.
    Deze zit onder Instellingen, Apps, menu-toets, Speciale toegang, batterijverbruik optimaliseren
In beide moet Tado als niet-gecontroleerd of niet-geoptimaliseerd aangegeven worden.

Op mijn Mi-telefoon zit ook zowel een optimalisatie van de fabrikant (Xiaomi), als van Google, en de laatste is zelfs helemaal niet aanwezig in het instellingenmenu.
Gelukkig genereert de tado app na installatie een waarschuwing dat de batterij-optimalisatie uitgezet moet worden, en die waarschuwing linkt wel naar de verborgen Google optimalisatie-configuratie.
Je mag die waarschuwing dus beslist niet wegdrukken, en moet daarnaast ook de optimalisatie van Xiaomi uitzetten.

Hoe het bij andere fabrikanten zit weet ik niet.
Dank voor je uitleg. Gisteren ben ik even bezig geweest. Android update gedaan en telefoon van de spaarstand afgehaald. Nogmaals gecheckt dat of de tado app niet-gecontroleerd staat. Ik zie dat ik alleen de verborgen instelling nog niet heb gecontroleerd zal nog eens doen.

Net even ingelogd bij tado via web. Zowel mijn vrouw als ik zijn vanochtend van huis gegaan. Mijn eigen telefoon vanochtend niet aangeraakt (in standby gelaten) om goed te kunnen testen. Beide telefoons geven aan dat we afwezig zijn zoals het hoort. 8). In de grafiek kon ik achteraf het tijdstip dat iedereen afwezig was zien . Ik zie dat het de tado 6-7 minuten duurde voordat het doorhad dat ik onderweg was en liet vervolgens wel live de temperatuur zakken op basis van afstand (zover ik de grafiek kan lezen, +- 3 minuten interval). Vanavond het thuiskomen nog even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Reden van aankoop voor mij is dat ik geen vertrouwen meer had in mijn vorige aan/uit thermostaat Honeywell Chronotherm Vision. Ik ging dus op zoek naar een nieuwe thermostaat. Gerenommeerde thermostaten met de functionaliteiten die ik zocht waren rond de 179 euro waaronder de tado. Het oogde mij het meest innovatief van anderen en is daarnaast nog eens modulair opgebouwd. Hier ergens boven had ik aangegeven waarom ik voor tado heb gekozen. Met haar functionaliteiten kán de tado in potentie besparen echter in de praktijk moet dit voor mij nog blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik heb sinds een paar weken een tado thermostaat plus een aantal knoppen, maar inmiddels zijn er bij mij al 3,5 knoppen van te radiator afgesprongen door die plastic adaptertjes. Als je ze eenmalig te ver aandraait (zonder kracht) zijn ze hun stevigheid verloren en kan je ze weggooien. Iemand anders dit probleem ook?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04
Klopt het dat storingen van de ketel nergens worden weergegeven in de app? Ik merkte vanmorgen dat ik geen warm water kreeg en toen bleek de ketel (Remeha Calenta 40C) rood te staan knipperen met storing E10. Na een reset was het opgelost, maar het was wel prettig geweest als ik dat eerder had gemerkt.

Volgens de app was er helemaal niets aan de hand: enkele ruimtes stonden op verwarmen en het tapwater stond ook gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
[...]

Ja dat vooral denk ik. Maar bij gezinnen waarbij er vaker mensen overdag thuis zijn kan het ook besparen. Dat zegt tado ook. Stel je heb je verwarming overdag standaard aanstaan omdat kind/moeder/vader thuis is. Maar deze heeft die dag toch andere plannen en gaat weg. Dan zal de Tado automatisch de verwarming uitzetten. Als jij zelf al heel strikt bent met je verwarming en je vergeet deze zo goed als nooit uit te zetten. Hoe moet een andere thermostaat dan gaan besparen?

En het multizone aspect is natuurlijk ook handig. Mijn vriendin wil als ze wakker wordt de slaapkamer en badkamer warm hebben maar de werkkamer en woonkamer hoeven op zich niet te verwarmen. Dan kan je dat programmeren mits je overal de slimme knoppen hebt.
ericjansen88 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:05:
Ik heb sinds een paar weken een tado thermostaat plus een aantal knoppen, maar inmiddels zijn er bij mij al 3,5 knoppen van te radiator afgesprongen door die plastic adaptertjes. Als je ze eenmalig te ver aandraait (zonder kracht) zijn ze hun stevigheid verloren en kan je ze weggooien. Iemand anders dit probleem ook?

Gr
Bedoel je die grijze adapters omdat de tado knop niet standaard op je radiator past? Ik schroef de knop rechtstreeks op de radiator en heb iig nergens last van. Anders kan je voor ongeveer 16 euro ook een thermostatische afsluiter kopen waar de Tado rechtstreeks op past.
maikel schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:16:
Klopt het dat storingen van de ketel nergens worden weergegeven in de app? Ik merkte vanmorgen dat ik geen warm water kreeg en toen bleek de ketel (Remeha Calenta 40C) rood te staan knipperen met storing E10. Na een reset was het opgelost, maar het was wel prettig geweest als ik dat eerder had gemerkt.

Volgens de app was er helemaal niets aan de hand: enkele ruimtes stonden op verwarmen en het tapwater stond ook gewoon aan.
Die storingen krijg je denk ik alleen door als je de Rehema thermostaat gebruikt. Dat was bij mij ook zo met de 28C. En mijn pa had thuis een ATAG en daarop een Toon. Deze gaf ook geen storingen weer van de ketel. Die info is denk ik ketel specifiek (bij een ander merk zal er geen E10 staan misschien maar A7 bijv?).

[ Voor 20% gewijzigd door Greetoz op 10-10-2017 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04
Greetoz schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:18:
[...]

Die storingen krijg je denk ik alleen door als je de Rehema thermostaat gebruikt. Dat was bij mij ook zo met de 28C. En mijn pa had thuis een ATAG en daarop een Toon. Deze gaf ook geen storingen weer van de ketel. Die info is denk ik ketel specifiek (bij een ander merk zal er geen E10 staan misschien maar A7 bijv?).
Dat die meldingen ketelspecifiek zijn, lijkt mij inderdaad ook. Maar ik had ergens wel verwacht dat er een database zou zijn met de verschillende storingen per merk/ketel.
Via OpenTherm zou het in ieder geval toch mogelijk moeten zijn om te zien dát er storing is. Als ik dat al zou weten, kan ik wel op de ketel gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 03:11
Twixie schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:25:
Hier is de badkamer toch ook nog altijd een probleem en doet Tado ogenschijnlijk domme dingen.
Vandaag bvb is de timer ingesteld voor 24° tussen 8u en 9u, met vroege start. Tado begint al volle bak warmte te vragen om 6u. Om 7u30 is het al 24° maar Tado blijft warmte vragen tot 8u15 wanneer het al 24.8° is. Piek wordt om 8u30 bereikt met 25.1°. Om 8u31 is de meting 25.0° en begint Tado al terug warmte te vragen ?!
Ik vermoed dat het met vermeende inertie te maken heeft. Dit zou kunnen verklaren waarom om 8u31 Tado al terug warmte vraagt aangezien de temperatuur al aan het zakken is, en mocht Tado wachten tot de temperatuur 24° is, de warmteaanvoer wellicht al te laat komt om verdere daling tot 23° of zo te vermijden.
Echter, met diezelfde redenering moet Tado bij het initiële stoken al lang gestopt zijn vóór dat de ruimte 24° is, want ook daar heb je inertie en zal de ruimte nog wat verder blijven opwarmen doordat de radiator nu eenmaal nog effen warm blijft. Dit zie ik overigens mooi in de grafiek, want het stoken stopt om 8u15 bij 24.8° maar een kwartier later, zonder stoken is het dus al 25.1°.

Op dat vlak vind ik Tado toch absolute geen slimme thermostaat, terwijl het toch allemaal niet zo ingewikkeld lijkt.
Ik heb exact hetzelfde; slaapkamer met “slimme” radiatorknop, zònder vroege start. Tussen 0700 en 0800 ingesteld op 18 graden. Rond 0735 is het keurig netjes 18.3 graden waarbij de grafiek nog steeds een stijgende temperatuurlijn toont. Wat doet tado; nog even gas bijgeven! Temperatuur stijgt nog harder en komt 19,5 graden uit...

Heb mijn hele opstelling bijna een jaar nu maar begin sterk te twijfelen of ik gebruik moet maken van de niet goed geld terug regeling. Kachel stookt soms heel vreemd en van een eventuele besparing die Tado zou brengen kan ik direct naar de supermarkt om batterijen te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maikel schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:29:
[...]

Dat die meldingen ketelspecifiek zijn, lijkt mij inderdaad ook. Maar ik had ergens wel verwacht dat er een database zou zijn met de verschillende storingen per merk/ketel.
Via OpenTherm zou het in ieder geval toch mogelijk moeten zijn om te zien dát er storing is. Als ik dat al zou weten, kan ik wel op de ketel gaan kijken.
Dit staat op de lagentermijn planning. Waarschijnlijk in de vorm van "tado Care". Hoe het er precies uit komt te zien zal later bekend worden gemaakt.
DeAllerlangste schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Ik heb exact hetzelfde; slaapkamer met “slimme” radiatorknop, zònder vroege start. Tussen 0700 en 0800 ingesteld op 18 graden. Rond 0735 is het keurig netjes 18.3 graden waarbij de grafiek nog steeds een stijgende temperatuurlijn toont. Wat doet tado; nog even gas bijgeven! Temperatuur stijgt nog harder en komt 19,5 graden uit...

Heb mijn hele opstelling bijna een jaar nu maar begin sterk te twijfelen of ik gebruik moet maken van de niet goed geld terug regeling. Kachel stookt soms heel vreemd en van een eventuele besparing die Tado zou brengen kan ik direct naar de supermarkt om batterijen te kopen...
Binnenkort (deze of volgende week) zal er een nieuwe OpenTherm driver automatisch op uw tado geladen worden die het stookgedrag zal veranderen. Dit zal tot minder overshoot leiden.

[ Voor 43% gewijzigd door tado op 10-10-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 17:38
maikel schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:16:

Toeval of niet? Mijn Remeha ketel (Avanta) gaf vanmorgen ook geen warm water, maar gaf ook geen storing. Een reset hielp niet. Tapwater stond bij mij uit (zoals al sinds het begin dat ik hier woon en Tado heb) maar alleen als ik dat via Tado nu aanzet wil de ketel nog warm water geven terwijl dat voorheen niet nodig was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:46
[...]

Ik had een klokthermostaat met aanwezigheidsdetectie (ICY), maar waar ik gevoelsmatig veel gas mee bespaar is niet de klokthermostaat en ook niet de geo fencing (staat namleijk uit; iets met telefoon zonder gps van de vrouw... :X ), maar afgelopen winter vaak mee gemaakt dat je een paar uur weggaat. Voorheen lieten we de verwarming aanstaan omdat het anders zo koud in huis is bij terugkomst. Nu zetten we de verwarming uit bij weggaan en een uurtje voordat we teruggaan zetten we hem weer aan.
Ik merk ook dat ik 's avonds de verwarming eerder uitzet, voordat we gaan slapen. De klokthermostaat is ingesteld als fall back voor als ik zelf vergeet de verwarming uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
tado schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:19:
[...]

Binnenkort (deze of volgende week) zal er een nieuwe OpenTherm driver automatisch op uw tado geladen worden die het stookgedrag zal veranderen. Dit zal tot minder overshoot leiden.
Mijn thermostaat in de woonkamer werkt ook prima en overshoot is minimaal, maar de overshoot op de knoppen vooral met vroege start is veel te veel. Dit verhelp je niet met een andere opentherm driver denk ik.,

Als ik de vroege start aanzet op mijn knoppen en wil bijvoorbeeld om 0930 20 graden hebben (Het is dan 17,5 graden in de kamer. Gaat hij om 0740 al VOL verwarmen. waardoor het om 0815 al 20 graden is, dan een overshoot naar bijna 21 graden om 0845. Dat terwijl ik ingesteld heb dat het dus pas om 0930 20 graden hoeft te zijn. Daarna houd hij het redelijk netjes (binnen 0,4 graad) op 20 graden. Nu heb ik de preheat maar uitgezet en schema 20 min vervroegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
Greetoz schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:36:
[...]
Als ik de vroege start aanzet op mijn knoppen en wil bijvoorbeeld om 0930 20 graden hebben (Het is dan 17,5 graden in de kamer. Gaat hij om 0740 al VOL verwarmen. waardoor het om 0815 al 20 graden is, dan een overshoot naar bijna 21 graden om 0845. Dat terwijl ik ingesteld heb dat het dus pas om 0930 20 graden hoeft te zijn. Daarna houd hij het redelijk netjes (binnen 0,4 graad) op 20 graden. Nu heb ik de preheat maar uitgezet en schema 20 min vervroegd.
Bij mij doet de vroege start het ook op de knoppen best redelijk; hij verwarmt niet voluit en is hoogstens 15 minuten te vroeg of te laat.
Firmware versie van de knoppen is 47.2, van de thermostaat 42.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fingie
Fingie schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:30:
[...]

Toeval of niet? Mijn Remeha ketel (Avanta) gaf vanmorgen ook geen warm water, maar gaf ook geen storing. Een reset hielp niet. Tapwater stond bij mij uit (zoals al sinds het begin dat ik hier woon en Tado heb) maar alleen als ik dat via Tado nu aanzet wil de ketel nog warm water geven terwijl dat voorheen niet nodig was...
Het is niet gebruikelijk om jezelf te quoten, maar voor de duidelijkheid doe ik het toch.

Na contact met mijn installateur, Remeha en Tado is de oorzaak voor dit gedrag van vanmorgen gevonden. Op mijn ketel staat de comfort functie op "regelaarafhankelijk", met andere woorden, het warmhouden van warm water wordt geregeld door de thermostaat. Tado in dit geval.

In Tado stond de warm water regeling op "uit" en er is geen schema ingesteld. Door een "bug" in de opentherm aansturing naar de ketel van Tado werkte dit (voor mij) altijd goed. Nu is de bug opgelost en moet ik om de ketel uberhaupt warm water te laten leveren een schema instellen of op de ketel instellen dat er 24/7 water warmgehouden wordt (al dan niet via de eco stand op de ketel). Doe ik dit niet, dan wordt het lang wachten op warm water, de ketel zal het in ieder geval niet geven.

Waarschijnlijk is er gisteren of vandaag ongemerkt een update van de Tado software uitgevoerd, waardoor dit veranderd is en ik vanmogen om 5 uur wakker gemaakt werd door een chagrijnige vriendin...

@tado Het is hier al veel vaker gezegd, maar wordt het niet tijd voor release notes en evt zelf kiezen om een update gelijk uit te voeren of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
PeterdeBruin schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:31:
[...]

Bij mij doet de vroege start het ook op de knoppen best redelijk; hij verwarmt niet voluit en is hoogstens 15 minuten te vroeg of te laat.
Firmware versie van de knoppen is 47.2, van de thermostaat 42.5
Ik heb dezelfde firmware versies. Ik heb het 2 dagen aangekeken, misschien is dat niet genoeg voor het leer proces? Nu gaat hij 15 min van te voren aan en dat geeft een stuk beter resultaat. Maar misschien moet ik het langer aan laten, ik wordt nou eenmaal niet graag wakker door een loei hete verwarming naast mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fingie schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:50:
[...]

Het is niet gebruikelijk om jezelf te quoten, maar voor de duidelijkheid doe ik het toch.

Na contact met mijn installateur, Remeha en Tado is de oorzaak voor dit gedrag van vanmorgen gevonden. Op mijn ketel staat de comfort functie op "regelaarafhankelijk", met andere woorden, het warmhouden van warm water wordt geregeld door de thermostaat. Tado in dit geval.

In Tado stond de warm water regeling op "uit" en er is geen schema ingesteld. Door een "bug" in de opentherm aansturing naar de ketel van Tado werkte dit (voor mij) altijd goed. Nu is de bug opgelost en moet ik om de ketel uberhaupt warm water te laten leveren een schema instellen of op de ketel instellen dat er 24/7 water warmgehouden wordt (al dan niet via de eco stand op de ketel). Doe ik dit niet, dan wordt het lang wachten op warm water, de ketel zal het in ieder geval niet geven.

Waarschijnlijk is er gisteren of vandaag ongemerkt een update van de Tado software uitgevoerd, waardoor dit veranderd is en ik vanmogen om 5 uur wakker gemaakt werd door een chagrijnige vriendin...

@tado Het is hier al veel vaker gezegd, maar wordt het niet tijd voor release notes en evt zelf kiezen om een update gelijk uit te voeren of niet?
Sorry voor het gebeuren vanochtend maar op dit moment zijn updates kritiek omdat er ook dingen veranderen in de communicatie tussen uw thermostaat en de server. Daarom zal een tado op oude firmware op een gegeven moment niet meer juist werken.

Een externe changelog zou in ieder geval wel een goed idee zijn op een gegeven moment, ik ga het in ieder geval doorgeven.

Om positief te eindigen: Uit onze tests van deze nieuwe OpenTherm driver is duidelijk geworden dat deze nieuwe besturing de ketel een stuk beter kan moduleren. Minder overshoot en vaker in een hoger HR bereik stoken. Dus deze winter extra besparing als uw tado via OpenTherm zit aangesloten. (Nefit EMS, Vaillant eBUS waren al vrij goed in het moduleren en dat is ongewijzigd gebleven)

[ Voor 13% gewijzigd door tado op 10-10-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-tuning
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:42
Fingie schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:30:
[...]

Mijn Remeha Tzerra had gisteravond precies hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
[...]

Ik heb een Remeha Calenta en hebt wel een schema erop staan (tussen 0700 en 2300 warm water). Het viel mij inderdaad ook al op dat er buiten die tijden ook warm water beschikbaar was. Maar ook tijdens de scherma tijden gebruikt mijn ketel geen gas. Dus tenzij jouw ketel een aparte boiler heeft die warm water opslaat en warm houdt gaat een schema niet extra kosten opleveren lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:01
[...]

Ah, interessant. Ik had ook zoiets gemerkt met warm water. Welke firmware-versie heb je nu? Wil graag checken of het bij mij nu ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
Greetoz schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:05:
[...]
Ik heb een Remeha Calenta en hebt wel een schema erop staan (tussen 0700 en 2300 warm water). Het viel mij inderdaad ook al op dat er buiten die tijden ook warm water beschikbaar was. Maar ook tijdens de scherma tijden gebruikt mijn ketel geen gas. Dus tenzij jouw ketel een aparte boiler heeft die warm water opslaat en warm houdt gaat een schema niet extra kosten opleveren lijkt mij.
Ik heb geen aparte boiler naast de CV ketel Ik merk dat er nu sneller warm water beschikbaar is (scheelt een aantal seconden). Ergens moet dit water verwarmd en op temperatuur gehouden worden lijkt mij. Dit staat ook in de handleiding van de ketel, deze stand zorgt voor een hoger energieverbruik. Morgen weet ik dat, dan kan ik zien wat mijn electra- en gasverbruik vanacht was.

Daarnaast gaf de medewerker van Tado aan de telefoon aan dat de warmwater aansturing tot nu toe niet goed werkte. Wellicht is het effect wat ik merk dat ik nu een schema moet hebben of de ketelinstellingen moet aanpassen om warm water te hebben en dat jij merkt dat de ketel nu misschien wel water op temperatuur gaat houden wat hij voorheen misschien ongemerkt niet deed?
RandyLemaire schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:20:
[...]
Ah, interessant. Ik had ook zoiets gemerkt met warm water. Welke firmware-versie heb je nu? Wil graag checken of het bij mij nu ook werkt.
De extentiekit heeft firmwareversie 47.3, de thermostaat 42.5.

[ Voor 13% gewijzigd door Fingie op 10-10-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Fingie schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:42:
[...]

Ik heb geen aparte boiler naast de CV ketel Ik merk dat er nu sneller warm water beschikbaar is (scheelt een aantal seconden). Ergens moet dit water verwarmd en op temperatuur gehouden worden lijkt mij. Dit staat ook in de handleiding van de ketel, deze stand zorgt voor een hoger energieverbruik. Morgen weet ik dat, dan kan ik zien wat mijn electra- en gasverbruik vanacht was.

Daarnaast gaf de medewerker van Tado aan de telefoon aan dat de warmwater aansturing tot nu toe niet goed werkte. Wellicht is het effect wat ik merk dat ik nu een schema moet hebben of de ketelinstellingen moet aanpassen om warm water te hebben en dat jij merkt dat de ketel nu misschien wel water op temperatuur gaat houden wat hij voorheen misschien ongemerkt niet deed?

[...]

Ik merk geen verschil in warmwater tijd. Ik dacht het eerst ook maar dag later duurde het gewoon weer langer. Ik zie via mijn YouLess ook niet meer verbruik over de dag. Wel zie ik minder gas verbruik als wij het s avonds verwarmen. Maar dit kan ook toeval zijn dus ik zal het morgen avond ook even bekijken. Overdag geen gas verbruik iig ook al staat het warm water schema van 0700-2300

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fingie schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:42:
[...]

[...]

De 47.3 firmware bevat de nieuwe OpenTherm driver die dus ook veranderingen meebrengt voor de warmwatersturing (Die voorheen niet altijd werkte, nu in veel gevallen wel zal werken). Er zijn meerdere OpenTherm versies en OpenTherm implementaties dus ik kan niet zeggen dat het nu met alle ketels zal werken maar wel met een veel groter deel van de ketels.

En voor combi-ketels is de gasbesparing met een schema voor het warm houden van de warmtewisselaar bijzonder laag dus niet echt de moeite om daar heel veel uit te halen. Maar als u op vakantie gaat is het natuurlijk leuk om gewoon de warmtewisselaar voor warm water koud te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:26
@tado Is in de 47.3 firmware dan ook het probleem met Homekit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rabe83 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:32:
@tado Is in de 47.3 firmware dan ook het probleem met Homekit opgelost?
We hebben een nieuwere firmware voor de bridge klaarstaan maar voor die versie kunnen uitrollen moet het altijd eerst door reviewproces van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:33
Wat moet deze nieuwe driver concreet verbeteren? Rustiger verwarmen of minder snel maximaal vermogen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
menzo schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:20:
Wat moet deze nieuwe driver concreet verbeteren? Rustiger verwarmen of minder snel maximaal vermogen vragen?
Daar komt het grotendeels op neer.

Uit de tests:
Minder overshoot en minder schommelingen na bereiken van juiste temperatuur.

Tuurlijk is het geen wondermiddel voor alle situaties maar het zou in ieder geval beter moeten gaan dan vorige winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Het hoort hier misschien niet helemaal thuis maar aangezien ik alle radiatoren wil voorzien van Tado knoppen (heb er reeds al 4 hangen). Wil ik toch een bypass laten installeren. Aangezien het ook weer tijd is voor onderhoud (de ketel geeft zelf ook aan dat het tijd is voor onderhoud).

Dacht ik dit gelijk in 1 keer te doen. Nu heb ik een offerte van 125€ voor de bypass exclusief arbeidsloon van 32 per half uur (ze zeggen dat het aanleggen gemiddeld 1 uur in beslag neemt. Dit zou dus uitkomen op 189€ voor de bypass. Is dit een beetje een schappelijke prijs? Het onderhoud zelf kost 63 euro of 78 per jaar als ik een contract erbij neem, dat vond ik best schappelijk aangezien het incl arbeidsloon is. De bypass had ik goedkoper verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Greetoz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:16:
Het hoort hier misschien niet helemaal thuis maar aangezien ik alle radiatoren wil voorzien van Tado knoppen (heb er reeds al 4 hangen). Wil ik toch een bypass laten installeren. Aangezien het ook weer tijd is voor onderhoud (de ketel geeft zelf ook aan dat het tijd is voor onderhoud).

Dacht ik dit gelijk in 1 keer te doen. Nu heb ik een offerte van 125€ voor de bypass exclusief arbeidsloon van 32 per half uur (ze zeggen dat het aanleggen gemiddeld 1 uur in beslag neemt. Dit zou dus uitkomen op 189€ voor de bypass. Is dit een beetje een schappelijke prijs? Het onderhoud zelf kost 63 euro of 78 per jaar als ik een contract erbij neem, dat vond ik best schappelijk aangezien het incl arbeidsloon is. De bypass had ik goedkoper verwacht.
Ik zou het ook hier vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Greetoz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:16:

Ik zou dan nog even verder informeren, dit is de laatste offerte die ik heb ontvangen:
Goedemorgen,

Ik zou u nog de kosten doorgeven voor het plaatsen van een bypass. De kosten zijn € 150 euro incl. Btw en materiaal. Uitgaande van 1,5 uur werk
Overigens twijfel ik zelf nog, denk dat ik de komende periode maar eens ga proberen om de kleine radiator in de hal een slagje open te draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door BastiaanN op 11-10-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:26
Ik moet eerlijk toegeven dat ik langzamerhand baal dat de HomeKit integratie niet goed werkt bij mij...bridge reset helpt ook niet meer...
Het lijkt alsof Tado en HomeKit moeite hebben met meer dan 6 thermostaten..jammer dat deze integratie nog steeds niet goed werkt. Hopelijk komt er snel een oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KapiteinRoel
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 21:03
BastiaanN schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:43:
[...]

Ik wil wat meer inzicht hebben in de wijze waarop mijn ketel nu stookt. Wat ik begreep van zo'n OTGW is dat je dus alleen die informatie ziet die de thermostaat opvraagt. Ik ben benieuwd of de volgende gegevens langskomen:

- Tapwater flow (l/min) (ID 19)
- Aanvoer en retour temp (ID 25? en ID 28)
- Hoeveelheid warmtevraag, maar daar twijfel ik eigenlijk niet over. :)
De otgw heeft 2 standen, in de monitor stand zie je alleen informatie tussen ketel en thermostaat, in de gateway stand zie je veel meer, ook aanvoer en retour temp. Flow heb ik niet gezien, maar het kan zijn dat mijn ketel dat niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
BastiaanN schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:07:
[...]

Ik zou dan nog even verder informeren, dit is de laatste offerte die ik heb ontvangen:

[...]

Overigens twijfel ik zelf nog, denk dat ik de komende periode maar eens ga proberen om de kleine radiator in de hal een slagje open te draaien.
Oké scheelt dus 40 euro. Ik zit in Amsterdam waar de prijzen over het algemeen hoger liggen. Waar wad jouw offerte?

Ik heb ook een radiator in de hal die ik open kan laten maar dan betekent dus dat de hal enorm warm wordt. Nu heb ik alleen in de hal en woonkamer geen knoppen. Ik merk dat als ik bijv de badkamer stook het in de woonkamer gewoon te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
KapiteinRoel schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:36:
[...]

De otgw heeft 2 standen, in de monitor stand zie je alleen informatie tussen ketel en thermostaat, in de gateway stand zie je veel meer, ook aanvoer en retour temp. Flow heb ik niet gezien, maar het kan zijn dat mijn ketel dat niet ondersteund.
Check! Dank voor de info :)
Greetoz schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:12:
[...]
Oké scheelt dus 40 euro. Ik zit in Amsterdam waar de prijzen over het algemeen hoger liggen. Waar wad jouw offerte?
Ah, ja dat zou natuurlijk kunnen. Deze offerte komt bij een bedrijf uit Hengelo (ov) vandaan.
Ik heb ook een radiator in de hal die ik open kan laten maar dan betekent dus dat de hal enorm warm wordt. Nu heb ik alleen in de hal en woonkamer geen knoppen. Ik merk dat als ik bijv de badkamer stook het in de woonkamer gewoon te warm wordt.
Die in de hal staat bij ons eigenlijk altijd dicht behalve als de handdoeken van de hond weer moeten drogen. Wij hebben nu ook de radiatoren in de woonkamer als "bypass" in gebruik en inderdaad dat is niet heel prettig. Het duurt daardoor ook een stuk langer voordat de badkamer warm is. De radiator in de hal bij ons is een stuk kleiner ( +- 700 watt ) dan die twee joekels ( 3300 + 1200 watt ) die in de woonkamer hangen.

De trap in de hal is open dus de warmte zal bij ons voornamelijk naar boven trekken verwacht ik. Mocht het vervelend zijn dan is de afspraak met de installateur zo gemaakt :)

[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanN op 12-10-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 07:27
[...]

Hier precies het zelfde met mijn Remeha ketel.
Duurde dus echt even voor ik doorhad waarom ik geen warm water meer had.

Houd dit nu in dat de ketel het tapwater altijd op temperatuur gaat houden, ook in eco mode?
Instellingen voor warm water zijn trouwens best verwarrend. Moet op manual staan voor de geo functie.

En ik heb ook al eerder aangekaart dat ik niet zit te wachten op automatische firmware updates.
Vorige keer had ik hier door ook al problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Mijn collega met een Remeha ketel + Tado vroeg zich al vanochtend af waarom hij geen warm water had. Slecht van @tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:46
tado schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:13:
[...]

Sorry voor het gebeuren vanochtend maar op dit moment zijn updates kritiek omdat er ook dingen veranderen in de communicatie tussen uw thermostaat en de server. Daarom zal een tado op oude firmware op een gegeven moment niet meer juist werken.
Dit is nog geen 'rechtvaardiging' om ongevraagd updates te installeren. Dit had heel makkelijk ondervangen kunnen worden door er voor te zorgen dat een tijdschema zonder tussenkomst van de tado server actief wordt/blijft.

Kritieke update beschikbaar --> mail naar gebruikers met verzoek deze te installeren --> evt ook melding in tado app --> nog niet geïnstalleerd? --> terugval op ingesteld tijdschema, geen 'online' aanpassingen meer mogelijk.

Lijkt mij niet zo heel moeilijk en voorkomt wel veel ergernis bij de gebruikers in geval van een niet helemaal vlekkeloze uitrol van een update. (daarnaast heb ik persoonlijk gewoon wat problemen met het ongevraagd installeren van updates, ik sta er namelijk graag zelf bij als er ergens een update van plaatsvindt van zoiets essentieels als warm water/verwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
BastiaanN schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:29:
Ah, ja dat zou natuurlijk kunnen. Deze offerte komt bij een bedrijf uit Hengelo (ov) vandaan.
[...]

Die in de hal staat bij ons eigenlijk altijd dicht behalve als de handdoeken van de hond weer moeten drogen. Wij hebben nu ook de radiatoren in de woonkamer als "bypass" in gebruik en inderdaad dat is niet heel prettig. Het duurt daardoor ook een stuk langer voordat de badkamer warm is. De radiator in de hal bij ons is een stuk kleiner ( +- 700 watt ) dan die twee joekels ( 3300 + 1200 watt ) die in de woonkamer hangen.

De trap in de hal is open dus de warmte zal bij ons voornamelijk naar boven trekken verwacht ik. Mocht het vervelend zijn dan is de afspraak met de installateur zo gemaakt :)
Ik heb ook een kleine radiator in de hal (denk 700-900 watt). Zodra ik ook knoppen in de woonkamer heb zal ik die eens vol open laten staan en kijken of het te doen is. Ook ik heb een open trap dus de warmte kan naar boven ontsnappen.
menaze schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:51:
[...]

Hier precies het zelfde met mijn Remeha ketel.
Duurde dus echt even voor ik doorhad waarom ik geen warm water meer had.

Houd dit nu in dat de ketel het tapwater altijd op temperatuur gaat houden, ook in eco mode?
Instellingen voor warm water zijn trouwens best verwarrend. Moet op manual staan voor de geo functie.

En ik heb ook al eerder aangekaart dat ik niet zit te wachten op automatische firmware updates.
Vorige keer had ik hier door ook al problemen.
Zolang je geen warm water reservoir in je ketel hebt zal hij ook niks op temperatuur houden. Mijn warm water staat de hele dag aan volgens tado maar ik verbruik geen gas. Pas als ik warm water vraag dan gaat de ketel stoken.
BB-One schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:26:
[...]

Dit is nog geen 'rechtvaardiging' om ongevraagd updates te installeren. Dit had heel makkelijk ondervangen kunnen worden door er voor te zorgen dat een tijdschema zonder tussenkomst van de tado server actief wordt/blijft.

Kritieke update beschikbaar --> mail naar gebruikers met verzoek deze te installeren --> evt ook melding in tado app --> nog niet geïnstalleerd? --> terugval op ingesteld tijdschema, geen 'online' aanpassingen meer mogelijk.

Lijkt mij niet zo heel moeilijk en voorkomt wel veel ergernis bij de gebruikers in geval van een niet helemaal vlekkeloze uitrol van een update. (daarnaast heb ik persoonlijk gewoon wat problemen met het ongevraagd installeren van updates, ik sta er namelijk graag zelf bij als er ergens een update van plaatsvindt van zoiets essentieels als warm water/verwarming)
Mee eens maar volgens tado is het met de huidige hardware niet mogelijk om een lokaal schema te hebben op de thermostaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Greetoz op 12-10-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:08
Ik ben heel benieuwd wanneer die closed loop besturing op basis van de door tado° gemeten temperatuur wordt geïntroduceerd. Dan stap je wellicht over van "wat we op basis van oude data en weersverwachting voorzien aan temperatuur opbouw" naar "terugkoppeling met de werkelijke temperatuur opbouw". Lijkt me ook veel logischer. Tado kan nu op dag X wel denken dat het twee uur gaat duren om met een bepaald vermogen op de gewenste temperatuur uit te komen, maar al dan alsnog na een kwartier de zon doorbreekt gaat het in werkelijkheid veel sneller en blijf Tado gewoon het vooraf verzonnen programma uitvoeren, nog steeds met een behoorlijke over shoot ook met 47.3

Nog even een vraag. Eerder melde Tado dat de vroege start met de radiatorknoppen niet goed werkte. Is dat opgelost met de 47.3 firmware update?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
Greetoz schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:35:

Zolang je geen warm water reservoir in je ketel hebt zal hij ook niks op temperatuur houden. Mijn warm water staat de hele dag aan volgens tado maar ik verbruik geen gas. Pas als ik warm water vraag dan gaat de ketel stoken.
Ketel heeft een klein reservoir. Ik zal ook eens letten op het gasverbruik.
Ook al ben ik thuis, voor mij hoeft het water op temperatuur houden niet.. ook niet echt besparend.

Functie staat uit op de cv maar ben benieuwd of Tado deze aan kan zetten, op de Tado watertemperatuur instelling reageert de ketel namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie

Het lijkt mij dat het toch echt wel gas verbruikt. Uit de handleiding van de ketel:
Het cv-water verwarmt het tapwater in de platenwarmtewisselaar.
Als er geen warmwater wordt getapt, dan zorgt de ketel in
comfortstand (zie Par. 2.8.8) voor een periodieke opwarming
van de warmtewisselaar. Eventuele kalkdeeltjes worden uit de
platenwisselaar gehouden door een waterfilter, dat zichzelf reinigt
bij omschakeling van warmwater naar cv-bedrijf.

Hoeveel gas er verbruikt wordt hierdoor staat er niet bij, maar op internet lees ik dat dit afhankelijk van de ketel en omstandigheden enkele 10 tallen m3 is.
[...]

Mee eens maar volgens tado is het met de huidige hardware niet mogelijk om een lokaal schema te hebben op de thermostaat.
Vraag me af of er überhaupt een lokaal schema nodig is hiervoor, er vanuit gaande dat de firmware wel periodiek bijgewerkt wordt. De servers bij Tado en de app moeten nu ook meerdere versies van de firmware ondersteunen aangezien niet op elk apparaat op hetzelfde moment de firmware bijgewerkt wordt. Door meerdere oudere versies langer beschikbaar/ondersteund te houden aan de serverkant, blijft een niet bijgewerkt apparaat werken zoals altijd.

Om te voorkomen dat elke historische versie moet blijven werken, kan natuurlijk wel een update verplicht gesteld worden als je X versies achterloopt oid (en bv bij een support verzoek eisen dat de laatste versie geïnstalleerd is).

Via bijvoorbeeld de app zou dan een setting toegevoegd moeten worden of automatisch updates geïnstalleerd moeten worden en de optie dit handmatig te doen. Dit laatste geforceerd bij een te grote achterstand, waarbij de app een notificatie kan geven als dat het geval is.

Dan nog tijdige release notes erbij en velen zijn waarschijnlijk blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Fingie schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:13:
[...]

Het lijkt mij dat het toch echt wel gas verbruikt. Uit de handleiding van de ketel:
Het cv-water verwarmt het tapwater in de platenwarmtewisselaar.
Als er geen warmwater wordt getapt, dan zorgt de ketel in
comfortstand (zie Par. 2.8.8) voor een periodieke opwarming
van de warmtewisselaar. Eventuele kalkdeeltjes worden uit de
platenwisselaar gehouden door een waterfilter, dat zichzelf reinigt
bij omschakeling van warmwater naar cv-bedrijf.

Hoeveel gas er verbruikt wordt hierdoor staat er niet bij, maar op internet lees ik dat dit afhankelijk van de ketel en omstandigheden enkele 10 tallen m3 is.
Ik ga gewoon af op wat mijn gasmeter zegt. En die zegt dat er overdag als er niemand thuis is niet meer gas wordt verbruikt dan voor de nieuwe tado firmware of voor de tado for that matter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
Vanochtend geen warm water en nu amper verwarming :(

Tado is nu al meer dan uur bezig om het huis van 19 naar 20 graden te verwarmen.
De ketel gaat met onderbrekingen aan, uit, aan, uit, etc etc.
Zit nu op 19.2, tegen de tijd dat het 20 graden is kunnen we naar bed :|

Komt dit door het opnieuw calibreren vanwege de firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

menaze schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:04:
[...]

Ook al ben ik thuis, voor mij hoeft het water op temperatuur houden niet.. ook niet echt besparend.

Functie staat uit op de cv maar ben benieuwd of Tado deze aan kan zetten, op de Tado watertemperatuur instelling reageert de ketel namelijk wel.
Leuk uitzetten met een reservoir. Wel eens van legionella gehoord? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
menaze schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:24:

Tado is nu al meer dan uur bezig om het huis van 19 naar 20 graden te verwarmen.

Lijkt erop! Het duurde hier vanochtend ook veel langer om de woonkamer 0,6c te verwarmen. 8)7

Vandaag, temperatuur bij start verwarmen: 19,4c (0,47m3 gas):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j4QottRuXxY39cpYtJIYfWRQ/full.png

Eerder deze week, temperatuur bij start verwarmen: 19,3c (0,37m3 gas):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9YS0EhwAzPfAsIkD9IZKWjsa/full.png

Gek genoeg is de warmtevraag zoals hij wordt gemeld door Tado ongeveer gelijk in het begin. Maar bij vandaag zie je dat hij veel langer een warmtevraag heeft gedaan. En het gas gebruik was vandaag dus ook hoger... :/

[ Voor 11% gewijzigd door BastiaanN op 12-10-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
menaze schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:24:

Hier idem... Het is nu 19,5 graden, temperatuur volgens programma is (sinds 17 uur) 20 graden, Ketel doet niet veel (staat nu uit bv) en de temperatuur hier daalt. :(

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/i74os5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
menaze schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:04:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Ik heb beneden een quooker dus de CV hoeft van mij geen water op temperatuur te houden van mij. Ik heb dit op de ketel uit gezet dacht ik, maar geen idee of tado dit overruled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:09
Ik begin inmiddels behoorlijk klaar te raken met Tado. Inmiddels al twee van de zeven radiator knoppen vervangen, één knop is nog onderweg en de levertijd is ineens drie weken. Het stookseizoen begon een aantal weken geleden weer en de knoppen bleven hangen / maakte geen contact meer. Ik ben bang dat dit volgend jaar weer gaat gebeuren en dan is natuurlijk de garantie verlopen.
Vanmorgen dus koud water (Remeha Calenta ketel van drie maanden oud).
Monteur gebeld in verband met de garantie uiteraard. Deze meneer is 1,5 uur bezig geweest en kreeg de ketel niet aan de praat. Hij heeft toen Remeha gebeld en kreeg te horen dat het probleem dus bij Tado lag. Fijn dat ze even laten weten een update te hebben uitgevoerd! Remeha had op dat moment al 75 melding met hetzelfde probleem.
Ik hoop hier met Tado uit te komen want dat factuurtje komt uiteraard mijn kant uit en Ik ben niet van plan dit uit eigen zak te gaan betalen na een investering van 753,00 aan Tado producten! Voor hetzelfde bedrag koop je een simpele cv ketel.
Dan heb ik het nog niet eens over het batterij verbruik, ik heb onderhand een abonnement op Duracel batterijen! Dus de zogenaamde "besparing" weegt echt nooit op tegen de investering in het systeem en al helemaal te zwijgen over de kosten van batterijen.
Nogmaals, mocht ik er met Tado niet uitkomen dan gaat dit systeem linia recta op Marktplaats. Er zijn inmiddels ook goede alternatieven van gerenommeerde fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Laatst online: 11:15
Josvs schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 23:09:
Ik begin inmiddels behoorlijk klaar te raken met Tado. Inmiddels al twee van de zeven radiator knoppen vervangen, één knop is nog onderweg en de levertijd is ineens drie weken. Het stookseizoen begon een aantal weken geleden weer en de knoppen bleven hangen / maakte geen contact meer. Ik ben bang dat dit volgend jaar weer gaat gebeuren en dan is natuurlijk de garantie verlopen.
Vanmorgen dus koud water (Remeha Calenta ketel van drie maanden oud).
Monteur gebeld in verband met de garantie uiteraard. Deze meneer is 1,5 uur bezig geweest en kreeg de ketel niet aan de praat. Hij heeft toen Remeha gebeld en kreeg te horen dat het probleem dus bij Tado lag. Fijn dat ze even laten weten een update te hebben uitgevoerd! Remeha had op dat moment al 75 melding met hetzelfde probleem.
Ik hoop hier met Tado uit te komen want dat factuurtje komt uiteraard mijn kant uit en Ik ben niet van plan dit uit eigen zak te gaan betalen na een investering van 753,00 aan Tado producten! Voor hetzelfde bedrag koop je een simpele cv ketel.
Dan heb ik het nog niet eens over het batterij verbruik, ik heb onderhand een abonnement op Duracel batterijen! Dus de zogenaamde "besparing" weegt echt nooit op tegen de investering in het systeem en al helemaal te zwijgen over de kosten van batterijen.
Nogmaals, mocht ik er met Tado niet uitkomen dan gaat dit systeem linia recta op Marktplaats. Er zijn inmiddels ook goede alternatieven van gerenommeerde fabrikanten.
Ik neem de set wel van je over, mag je mijn Nest V3 overnemen ;)

Ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van die knoppen trouwens, de reden waarom ik op het punt sta mijn Nest te verkopen en een tado op te hangen zijn vooral die radiatorknoppen.

Hoelang gaan de batterijen mee? Die van de evohome zouden 1 a 2 jaar mee gaan.

Je kunt natuurlijk oplaadbare kopen die betalen zich uiteindelijk wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:25
Hier nog een bevestiging van het nieuwe (slechte) stookgedrag sinds de firmware update, op een Remeha Calenta met OpenTherm dus. Schema vraagt 21 graden om 07:15 mét Early Start, en enkel een Slimme Thermostaat (ie. geen Smart Valves).

Voor de update: begint mooi op tijd te stoken, gevraagde temperatuur mooi op tijd beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NEtmVp9.png

Na de update: begint veel te laat en veel te zacht te stoken, en bereikt gewenste temperatuur dan ook maar ruim een uur te laat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/okmI7Hq.png

Nu, de starttemperatuur is in beide voorbeelden ook wel verschillend, maar dat zou het volstrekt andere stookgedrag toch niet mogen verklaren. Of ligt dit aan het feit dat ik met convectoren verwarm, en de veel lagere warmtevraag + modulatie = een lagere aanvoertemperatuur (is dat zo?) waardoor de convectoren veel minder efficiënt opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
OrbitZ schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:30:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Ik heb beneden een quooker dus de CV hoeft van mij geen water op temperatuur te houden van mij. Ik heb dit op de ketel uit gezet dacht ik, maar geen idee of tado dit overruled.
Op mijn AWB Thermomaster 3HR is "pre-heat" iets wat ik in het geval van de Tado op de ketel aan of uit moet zetten. Tot dusver lijkt het er op dat de Tado die instelling niet aanpast.
schumi1986 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 00:51:
[...

Hoelang gaan de batterijen mee? Die van de evohome zouden 1 a 2 jaar mee gaan.

Je kunt natuurlijk oplaadbare kopen die betalen zich uiteindelijk wel terug.
Ligt er erg aan hoe zwaar de radiatorventielen open en dicht gaan. Hoe zwaarder hoe eerder je dus de batterijen moet vervangen. Er zijn hier enkelen die de batterijen al na drie maand moesten vervangen.

De Tado kan overigens niet met oplaadbare batterijen overweg, dus het moeten alkaline of lithium batterijen zijn.

Vanochtend nog weer even naar het rare stookgedrag gekeken. De Tado vraagt aan mijn ketel om het CV water te verwarmen tot... jawel... 22c :X Daar krijg ik met mijn conventionele radiatoren natuurlijk nooit mijn huis mee warm en daarnaast gaat de ketel als een idioot lopen pendelen.

Ik heb nu in het installateursmenu de ondergrens van de ketel ingesteld op 38c, voorkomt in ieder geval dat mijn ketel voor niks gaat stoken. Ik zie in de Tado app nog steeds warmtevraag staan, maar mijn ketel negeert dit nu dus omdat de gevraagde temperatuur te laag is.

[ Voor 54% gewijzigd door BastiaanN op 13-10-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menaze
@tado

Al hard aan het werk om de problemen op te lossen die zijn ontstaan door jullie niet goed geteste opgedrongen firmware? Of gaan we het weekend in met een slecht verwarmd huis?

Zit er echt serieus aan te denken om Tado weg te doen.

- Dit is bij mij al de 3e keer dat de boel kapot is door een opgedrongen firmware update.
- In een jaar tijd al 4 keer batterijen moeten vervangen.
- Vaak overshoots van meer dan 2 graden. Setpoint 20 graden en toch blijft Tado lekker doorstoken tot 22 :F
- En nu met de nieuwe firmware amper verwarming

[ Voor 4% gewijzigd door menaze op 13-10-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
menaze schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:
@tado
- In een jaar tijd al 4 keer batterijen moeten vervangen.
Je zou lithium batterijen kunnen proberen? Met een beetje geluk hoef je ze dan maar 1x per 2 jaar te vervangen. Ze zijn helaas alleen een stuk duurder....

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 13-10-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Poeh! Om de 3 maanden batterijen vervangen is serieus veel!

Stookseizoen is 6 maanden dus met 4 knoppen zijn dat 16 batterijen elk jaar! Wat zegt Tado hierover?

Nu ik opzoeken naar een vervanger voor mijn Nest kijk ik door de verschillende thermostaten topics en verbaas mij hoeveel mensen nu al aan het verwarmen zijn? Ik heb pas 1x dit jaar eventjes het huis verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ook ik heb firmware 47.3 en de woonkamer was vanmorgen met vroege start 3 minuten te vroeg heerlijk op temperatuur. Van 20 naar 21 graden over een periode van anderhalf uur met een overshoot van 0.4 op 30 minuten na bereiken temperatuur.

PS. Ik gebruik enkel de wandthermostaat. Geen tado radiatorknoppen.

Een andere vraag. Hoe gaan jullie om met de maximale aanvoertemperatuur op de ketel. Beperken jullie deze zelf of laten jullie dit volledig door tado regelen? Ik stel de max temperatuur op de ketel nu handmatig in op 70 graden en naar mate het kouder wordt hoger omdat ik denk dat dit gas bespaard, met name als het nog niet echt koud is. Maar wat is wijsheid? Tado weet tenslotte de buitentemperatuur dus in theorie kan tado de aanvoertemperatuur nu zelf hierop aanpassen. Als ik overigens tado de vrije hand laat vraag hij gewoon de maximale temperatuur. Hoe gaat de rest hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 12:32
BastiaanN schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:04:
[...]

Je zou lithium batterijen kunnen proberen? Met een beetje geluk hoef je ze dan maar 1x per 2 jaar te vervangen. Ze zijn helaas alleen een stuk duurder....
Nop. Lithium ging niet langer mee. De unit verbruikt gewoon een hoop.
Verder mag er volgens @tado echt alleen maar LR03 in.
Als je traffic gaat monitoren is het verbruik ook wel logisch, bijzonder veel netwerkverkeer op de bridge in ieder geval.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
schumi1986 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:05:
Poeh! Om de 3 maanden batterijen vervangen is serieus veel!

Stookseizoen is 6 maanden dus met 4 knoppen zijn dat 16 batterijen elk jaar! Wat zegt Tado hierover?

Nu ik opzoeken naar een vervanger voor mijn Nest kijk ik door de verschillende thermostaten topics en verbaas mij hoeveel mensen nu al aan het verwarmen zijn? Ik heb pas 1x dit jaar eventjes het huis verwarmd.
Verschilt natuurlijk per woning (bouwjaar, ramen op het zuiden). Snachts koelt het namelijk wel af. En natuurlijk hoe warm de grootste koukleum in huis het wilt hebben. Als ik de woonkamertemperatuur lager dan 21 graden instel gaat mijn vrouw aan de (verkeerde) knoppen zitten. En dat wil ik niet hebben nu ik tado druk aan het monitoren ben.

Ik denk dat als we niet verwarmen de temperatuur rond de 20 graden zit en op een ietswat bewolkte dag iets eronder. Zou voor mij overigens net acceptabel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
Gecko123 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:09:
Ook ik heb firmware 47.3 en de woonkamer was vanmorgen met vroege start 3 minuten te vroeg heerlijk op temperatuur. Van 20 naar 21 graden over een periode van anderhalf uur met een overshoot van 0.4 op 30 minuten na bereiken temperatuur.

PS. Ik gebruik enkel de wandthermostaat. Geen tado radiatorknoppen.

Een andere vraag. Hoe gaan jullie om met de maximale aanvoertemperatuur op de ketel. Beperken jullie deze zelf of laten jullie dit volledig door tado regelen? Ik stel de max temperatuur op de ketel nu handmatig in op 70 graden en naar mate het kouder wordt hoger omdat ik denk dat dit gas bespaard, met name als het nog niet echt koud is. Maar wat is wijsheid? Tado weet tenslotte de buitentemperatuur dus in theorie kan tado de aanvoertemperatuur nu zelf hierop aanpassen. Als ik overigens tado de vrije hand laat vraag hij gewoon de maximale temperatuur. Hoe gaat de rest hiermee om?
Ik heb de zelfde ervaringen qua verwarming, zonder knoppen werkt het nog prima.

Ik zelf beperk ook de aanvoertermp van de ketel. Als ik merk dat het opwarmen te lang duurt zet ik er 5 graden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
Als ik het begrepen heb is het probleem van oplaadbare AA batterijen dat de spanning slechts 1.2V is terwijl 1.5V gewenst is.
Kunnen Conrad (eigen merk) NiZn oplaadbare batterijen van 1,6V (i.p.v. de gebruikelijke 1.2V bij oplaadbare batterijen) gebruikt worden? Volgens de beschrijving hebben deze een hogere spanning en energiedichtheid dan de normale NiMH-accu's.

[ Voor 3% gewijzigd door HGBMason op 13-10-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 12:32
Waarschijnlijk zal dat wel werken ja.
Al kan je, geloof ik, NiZn niet opladen in een NiMh lader.

Als belasting van het milieu je koud laat ben je denk ik beter af met "bang for the buck" elcheapo IKEA batterijen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
BastiaanN schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:20:
[...]

Vanochtend nog weer even naar het rare stookgedrag gekeken. De Tado vraagt aan mijn ketel om het CV water te verwarmen tot... jawel... 22c :X Daar krijg ik met mijn conventionele radiatoren natuurlijk nooit mijn huis mee warm en daarnaast gaat de ketel als een idioot lopen pendelen.

Ik heb nu in het installateursmenu de ondergrens van de ketel ingesteld op 38c, voorkomt in ieder geval dat mijn ketel voor niks gaat stoken. Ik zie in de Tado app nog steeds warmtevraag staan, maar mijn ketel negeert dit nu dus omdat de gevraagde temperatuur te laag is.
Heb gisteren even het stookgedrag bekeken na de fw update en zie overeenkomsten:

- Tijdens het opwarmen (zo'n 2,5 graad gisteren) zie ik nu korte "vermogens-boosts" voorheen was dat een constante langere boost.
- Richting het einde van de opwarming: warmtevraag in de Tado app maar ketel uit, waarschijnlijk gevolg van te lage aanvoervraag (zie reactie boven).
- Overshoot was 0,6C (19,0 --> 19,6).

Weet nog niet wat er bij een relatief kleine verhoging (+/- 0,5 graad) gebeurt nu. Met de voorlaatste firmware warmde alle "domme" radiatoren goed op maar stonden in de bewuste zone de radiatorknoppen maar een klein beetje open waardoor die ruimte zeer langzaam warm werd (heb 2 zones met ieder 2 knoppen en ieder een eigen wandthermostaat). Tevens ging hierdoor de ketel pendelen omdat deze zijn minimale vermogen niet kwijt kon.

[ Voor 3% gewijzigd door Flash3d op 13-10-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stuur even feedback over de nieuwe OpenTherm driver naar ons via het contactformulier:
https://support.tado.com/hc/nl/requests/new

Hou er wel rekening mee dat overshoot in het tussenseizoen altijd hoger is dan tijdens de winter omdat de warmte langzamer uit het huis gaat als de buitentempreatuur nog relatief hoog is.

[ Voor 7% gewijzigd door tado op 13-10-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Na lang twijfelen (en dit topic volgen) is het besluit hier in huis toch op de EvoHome gevallen.

Ik zie toch teveel problemen en klachten over Tado verschijnen die mij een onzeker en onbehagelijk gevoel geven, terwijl ik van de EvoHome gebruikers vooral goeds hoor (ondertussen ook wat Tado-gebruikers gesproken, en daar komt dezelfde sfeer vandaan die in dit topic zit, niet zo goed dus).

Over een paar weken, als het goed is, alle kranen vervangen met Dynamic Valves, twee 1200W radiatoren in de kelder erbij, en vervolgens gelijk overal EvoHome erop.
Dat is voor nu het plan ^^

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvs
Batterijen van de slimme radiator knoppen moeten bij ons om de 3 a 4 vier maanden worden vervangen. Totaal 14 stuks per sessie. Ik heb goedkope zink-kool batterijen geprobeerd en oplaadbare maar dat is geen succes. Je bent dus aangewezen op LR06 Alkaline batterijen bijvoorbeeld Duracel of gelijkwaardig. Reken maar uit.

Er was mij overigens vandaag een telefonische terug koppeling toegezegd in verband met de problemen gisteren. Niets vernomen via mail of telefoon. Ach, de dag is nog niet om denk ik maar. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 13:07
Ik merk ook dat sinds de update mijn radiatoren een stuk minder warm worden en dat het langer duurt voordat de vertrekken op temperatuur zijn. Het is nu nog niet super storend maar hoop wel dat het gefixt wordt.

Ik heb destijds voor Tado gekozen boven Honeywell Evohome vanwege het design en omdat ik het gevoel heb dat Evohome qua innovatie redelijk stil staat. Tado is qua software in mijn ogen een "moderner" bedrijf maar Honeywell heeft natuurlijk veel meer ervaring op het gebied van thermostaten en hardware.

Ik heb neem hier en daar wat kinderziektes van Tado wel voor lief maar hoop ook dat ze snel blijven verbeteren. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Vandaag twee extra knoppen binnengekregen via Fonq. Alles zag er netjes en ongebruikt uit (in plastic, papiertje dat je uit het batterij compartiment moet trekken). Maar bij beide waren de batterijen leeg. Daarnaast viel mij op dat in beide gevallen de sticker op de knop niet overeen komt met de stickers die op de onderkant van het apparaat staan :/

Het duurde dus even voordat het koppelen lukte want die sticker op de knop deed het dus niet. Daarna alleen maar ellende met kalibreren op mijn (nieuwe) plieger kraan. De ene knop blijft kalibreren en de andere knop sluit de radiator niet helemaal af... :(

En tot overmaat van ramp toen ik de knop uit de douche wilde proberen beneden kreeg ik die niet meer van het montage plaatje af, resultaat is een defecte knop omdat het display niet meer leesbaar is :X zo heel veel kracht zette ik nou ook weer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanN op 13-10-2017 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Josvs schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 19:15:
Batterijen van de slimme radiator knoppen moeten bij ons om de 3 a 4 vier maanden worden vervangen. Totaal 14 stuks per sessie. Ik heb goedkope zink-kool batterijen geprobeerd en oplaadbare maar dat is geen succes. Je bent dus aangewezen op LR06 Alkaline batterijen bijvoorbeeld Duracel of gelijkwaardig. Reken maar uit.
De batterijen van de Ikea komen ook best ok uit verschillende testen. Die kosten maar 1,79 per 10 stuks. 8)

Duracell is misschien marginaal beter maar niet echt bang-for-the-buck....

Edit: Oeps... dit had een edit moeten zijn :+

[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanN op 13-10-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Dat er om de 4 maanden batterijen gewisseld moeten worden heeft mij doen besluiten om ook voor de Evohome te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:41
Zelf heb ik Tado nu twee weken, 4 knoppen en een slimme thermostaat i.c.m. stadsverwarming en dus geen eigen ketel. Tot nu toe erg positief moet ik zeggen. Hij houdt de temperatuur netjes op 21,5 graad, springt op tijd aan/uit en geen software issues tot zover.
Ik heb hier batterijen liggen van Panasonic (alkaline) welke 1 euro per 4 stuks kostten geloof ik bij de Action. Daar kan ik dus echt geen bult over vallen... Bovendien hebben wij het niet aangeschaft om te besparen (stadsverwarming, dus zal ook haast niet gaan) maar meer voor het comfort en om de temperatuur in de woonkamer af te kunnen stellen op de tiende graad nauwkeurig. Wij hadden hiervoor geen kamerthermostaat dus voor ons een vooruitgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Sabbi

je denkt aan mij.

Nou, Ik heb de nieuwe firmware, en Tado heeft ook mijn systeem verklooid. :(

Mijn ketel heeft een comfort en een eco-stand, in Comfort stand wordt de warmtewisselaar warm gehouden, en heb je lekker snel water. In Eco-stand is dat niet, scheelt wat tijd maar vooral ook veel gas. Al sinds ik tado heb schakel ik met een programma tusssen eco en comfort, zodat ik sochtends lekker snel kan douchen, maar de rest van de dag niet nodeloos energie gebruik.

Tado heeft het nu voor elkaar gekregen dat ik in de Eco stand helemaal geen warm water meer krijg, waardoor ik dus altijd in de comfort-stand moet staan als ik thuis ben, en dus extra gas gebruik. Niet bepaald zuinig. 8)7

Dit is nu al de tweede keer in een maand dat Tado hun service zelf omzeep heeft geholpen, en we zitten nu maar aan het begin van het stookseizoen. Met de belachelijke korte batterijduur kon ik op zich nog wel leven, maar zaken als dat de thermostaat de hele nacht blijft stoken of dat hij zelfstandig besluit dat er vandaag niet meer gedouched kan worden (altijd fijn als je in de douche stapt en het water wordt alleen maar kouder), dat kan echt niet. Dan kan ik beter een simpele ronde Honeywell ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06:39
Ik heb hetzelfde. Sinds gisteravond had ik ineens geen warm tapwater meer.. M'n ketel (Remeha Avanta) ging in blokkering (code 9). CV deed het wel. Na loshalen van een draad van de thermostaat kreeg ik wel weer warm tapwater maar dus geen CV. Net de warmwaterfunctie in de Tado-app aangezet (stond ruim een jaar uit omdat ik de warmhoudfunctie niet wenste) en nu wel weer warm tapwater..
CV-ketel moet dus wel in 'regelaarafhankelijke modus' staan anders heb ik geen warm tapwater..
Ik vermoed dat gisteravond een nieuwe firmware naar m'n Tado gepushed is..
Wel voor de kat z'n fluit de verwarmingsmonteur laten komen omdat ik vermoedde dat er iets met de ketel (stromingssensor o.i.d.) was.. Hij trekt een draad los en voilà... grrrrrrr.
Maar nu dus.. Ik wil die 'comfortfunctie' van Tado niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:35
Ook hier is sinds 47.3 de levering van warm water niet mogelijk zonder de instellingen aan te passen. Waar voorheen tussen 22:00-7:00 het water niet op temperatuur gehouden werd, maar bij warmtevraag er wel warm water geleverd werd. Is het nu niet mogelijk om warm water te krijgen tussen 22:00 en 7:00, instellingen maar aangepast, helaas twee koude douches voor nodig gehad om erachter te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Kun je de online installatie helemaal opnieuw starten?

Er is iets mis gegaan en kan de thermostaat nu niet installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
schumi1986 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:11:
Kun je de online installatie helemaal opnieuw starten?

Er is iets mis gegaan en kan de thermostaat nu niet installeren
Volgens mij niet, je kan in ieder geval niet je huidige ketel of huidige thermostaat keuze wijzigen zodra je die keuze gemaakt hebt. In dat geval moet je ze bellen, maar dat kan alleen op werkdagen.
Sabbi schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:15:
Nou, Ik heb de nieuwe firmware, en Tado heeft ook mijn systeem verklooid. :(
Eigenlijk hebben ze gewoon een bug gefixt, namelijk dat het tapwater ook daadwerkelijk uit gaat wanneer je tapwater uitgeschakeld... ;) Helaas is tapwater op opentherm een bekend probleem bij meer thermostaten, vooral omdat het protocol hier ruimte laat voor verschillende implementaties, hierdoor doet elke ketel het anders.

Bij mijn ketel deed het aan/uit zetten van deze optie helemaal niets, ongeacht de stand bleef de ketel gewoon het tapwater warm houden, tot de laatste update... nu zie ik de ketel netjes omschakelen naar alleen cv-bedrijf wanneer ik het tapwater in de app op uit zet.

In de meeste ketels kan je overigens de warmhoudfunctie uitzetten via het installateursmenu op de ketel. Wellicht ook bij die van jou? Ik heb het bij mijn AWB in elk geval via die weg uitgezet en sindsdien 's nachts geen gasverbruik meer. Mijn ketel stopt trouwens ook met het warmhouden van het tapwater wanneer de temperatuur is ingesteld op 49 graden of lager (eco modus).

Maar het minste wat @tado zou kunnen doen is het rondsturen van release notes en een headsup dat er weer een firmware update aankomt. Zou een hoop vraagtekens en kosten (voor installateurs e.d.) schelen.

Mijn twee nieuwe knoppen lijken het nu na een nachtje allebei goed te doen (ze zijn beide ook geupgrade naar nieuwere firmware 47.2). De radiator wordt nu goed gesloten en de andere knop is gestopt met telkens opnieuw kalibreren. Fingers crossed. :)

[ Voor 15% gewijzigd door BastiaanN op 14-10-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Sabbi

je denkt aan mij.

BastiaanN schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:19:
[...]

Eigenlijk hebben ze gewoon een bug gefixt, namelijk dat het tapwater ook daadwerkelijk uit gaat wanneer je tapwater uitgeschakeld... ;) Helaas is tapwater op opentherm een bekend probleem bij meer thermostaten, vooral omdat het protocol hier ruimte laat voor verschillende implementaties, hierdoor doet elke ketel het anders.

Bij mijn ketel deed het aan/uit zetten van deze optie helemaal niets, ongeacht de stand bleef de ketel gewoon het tapwater warm houden, tot de laatste update... nu zie ik de ketel netjes omschakelen naar alleen cv-bedrijf wanneer ik het tapwater in de app op uit zet.

In de meeste ketels kan je overigens de warmhoudfunctie uitzetten via het installateursmenu op de ketel. Wellicht ook bij die van jou? Ik heb het bij mijn AWB in elk geval via die weg uitgezet en sindsdien 's nachts geen gasverbruik meer. Mijn ketel stopt trouwens ook met het warmhouden van het tapwater wanneer de temperatuur is ingesteld op 49 graden of lager (eco modus).

[...]
Als het fixen van een bug betekent dat je ketel functies verliest en onzuiniger wordt denk ik dat Tado de definitie van bug niet helemaal goed begrepen heeft :P

Als m'n ketel aangesloten is via de tado kan ik niet meer de handmatige override om de ketel in eco-stand te zettten gebruiken. Hij volgt dan altijd wat de tado zegt, en blijft dus zolang ik thuis ben de warmtewisselaar opstoken.

Er zit nog een andere 'bug' in de opentherm aansturing van Tado, maar die ga ik niet verklappen, want ook daar is wat mijn ketel doet fijner dan wat de Tado app zegt dat de ketel doet. 8) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
[...]

Volgens mij niet, je kan in ieder geval niet je huidige ketel of huidige thermostaat keuze wijzigen zodra je die keuze gemaakt hebt. In dat geval moet je ze bellen, maar dat kan alleen op werkdagen.
Echt ongekend dit. Lang leve 1970.

Hoe ga je dit verkopen op een koude winterdag op een Zaterdag?

Zo 2 dagen de ijspegels van het plafond schrapen ik kan pas maandag mijn thermostaat activeren 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door schumi1986 op 14-10-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Sabbi schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:14:
[...]

Als het fixen van een bug betekent dat je ketel functies verliest en onzuiniger wordt denk ik dat Tado de definitie van bug niet helemaal goed begrepen heeft :P
Nee, dat is waar... maar hé, in elk geval schakelt hij nu netjes je tapwater af wanneer je dit zo instelt in de app :+
Er zit nog een andere 'bug' in de opentherm aansturing van Tado, maar die ga ik niet verklappen, want ook daar is wat mijn ketel doet fijner dan wat de Tado app zegt dat de ketel doet. 8) 8)7
Ja, die heb ik ook... Tenminste als je doelt op de te lage aanvoertemperatuur

[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanN op 14-10-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
schumi1986 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 22:33:
[...]

Echt ongekend dit. Lang leve 1970.

Hoe ga je dit verkopen op een koude winterdag op een Zaterdag?

Zo 2 dagen de ijspegels van het plafond schrapen ik kan pas maandag mijn thermostaat activeren 8)7
Installatiehandleiding voor installateurs proberen? Dan hoef je in elk geval niet door die stomme wizard :) Weet alleen niet of dit werkt wanneer je al aan de zelf-installatie bent begonnen.
https://www.thermostaatst...ef1f/Handleiding_Tado.pdf

Edit... grrrr vergeet ik weer de edit knop :N

[ Voor 10% gewijzigd door BastiaanN op 14-10-2017 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
BastiaanN schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 23:25:
[...]

Installatiehandleiding voor installateurs proberen? Dan hoef je in elk geval niet door die stomme wizard :) Weet alleen niet of dit werkt wanneer je al aan de zelf-installatie bent begonnen.
https://www.thermostaatst...ef1f/Handleiding_Tado.pdf

Edit... grrrr vergeet ik weer de edit knop :N
Bedankt voor je hulp maar het koppelen tussen de bridge en todo mislukt steeds!

Alle lampjes op de bridge branden.

Edit: ipv dat ik het koppel symbool te zien krijg op de thermostaat na 3sec. De knop indrukken , krijg ik een antenne mast te zien?

Tijdens de online installatie heb ik aangegeven dat mijn vorige thermostaat Nest was, in het volgende scherm gaf tado aan ook de wireless extentionbox nodig te hebben ( de nest was wireless verbonden maar de Tado komt gewoon bekabeld te hangen) ik moest zowel de s/n van de thermostaat als van de extentionbox invullen zonder dit in te vullen kon ik niet naar de volgende stap waardoor ik de installatie afgebroken heb.

Ik denk dat mijn tado thermostaat nu naar de extentionbox aan het zoeken die ik niet heb en ook niet nodig heb?

Dat dit probleem alleen via de technische service gereset kan worden en deze nota bene alleen tijdens werkdagen te bereiken zijn is echt ronduit te triest voor woorden!

[ Voor 42% gewijzigd door schumi1986 op 15-10-2017 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odie
  • Laatst online: 11:16
Hm ik stond op het punt om een Tado thermostaat op te hangen (was al besteld) maar nu ik de Opentherm ellende van de laatste update lees heb ik daar ineens geen zin meer in.

Updates ongevraagd pushen is al een No-Go hier en dan óók nog eens zonder notificatie en changelog. Wat een amateurisme...

Nee voorlopig dan maar geen Tado. Ik heb mn bestelling bij Bol net op tijd geannuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
schumi1986 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 00:02:
[...]

Edit: ipv dat ik het koppel symbool te zien krijg op de thermostaat na 3sec. De knop indrukken , krijg ik een antenne mast te zien?

Tijdens de online installatie heb ik aangegeven dat mijn vorige thermostaat Nest was, in het volgende scherm gaf tado aan ook de wireless extentionbox nodig te hebben ( de nest was wireless verbonden maar de Tado komt gewoon bekabeld te hangen) ik moest zowel de s/n van de thermostaat als van de extentionbox invullen zonder dit in te vullen kon ik niet naar de volgende stap waardoor ik de installatie afgebroken heb.

Ik denk dat mijn tado thermostaat nu naar de extentionbox aan het zoeken die ik niet heb en ook niet nodig heb?

Dat dit probleem alleen via de technische service gereset kan worden en deze nota bene alleen tijdens werkdagen te bereiken zijn is echt ronduit te triest voor woorden!
Even iets herstellen uit mijn vorige bericht, ik heb vandaag met het noodnummer van tado gebeld (engels) en ben netjes geholpen.

Het probleem is nog niet helemaal verholpen maar tado is voor noodgevallen dus gewoon bereikbaar in het weekend en van maandag tot vrijdag buiten kantoortijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub van de Pol
  • Laatst online: 04-02-2023
In de badkamer is vloerverwarming aanwezig. Het is een Magnum elektrische vloerverwarmingsmat (onder de tegels), aangesloten op een Magnum X-treme Control thermostaat. Volgens mij zit er een (ntc) temperatuursensor in de mat die de temperatuur doorgeeft aan de thermostaat.
In de rest van het huis is er een Tado systeem (1x slimme thermostaat v3, 3x slimme radiator kranen).

Ik wil eigenlijk ook de vloerverwarming aansturen en controleren door Tado. Denk dat ik daar dan een tweede slimme thermostaat voor nodig heb.
De mat heeft een vermogen van 1050 W. Omgerekend trekt hij dan dus 4,8 A.
Tado noemt bij de technische specificaties: "Elektrische vloerverwarmingssystemen (max. schakelstroom 6 A)" dus dat lijkt genoeg te zijn voor mijn vloerverwarming.

De vraag is: hoe zit het dan met de temperatuursensor die in de vloer zit?
Heeft iemand (of Tado) hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 20:47
Sinds vandaag de tado aangesloten via opentherm op een daalderop combifort.

Tado stuurt de ketel aan, alleen in de app krijg ik nooit te zien dat er warmtevraag is. Zelfs niet als ik de temperatuur op 25 graden zet. De radiatoren worden wel warm en de ketel geeft ook aan de er vraag is.

Is dit een bug in de app of heb ik iets verkeerd aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij speelt het volgende probleem:
De Tado radiatorkraan gaat niet ver genoeg open bij een kleine delta tussen huidige en gewenste temperatuur. Als ik 21 graden instel, terwijl het 20,7 graden is, dan gaat de ketel modulerend stoken en gaat de radiatorkraan wel héél iets open, maar te weinig om doorstroom te creëren. Maak ik er 0,6 graden verschil van dan gaat de radiatorkraan wel ver genoeg open voor doorstroom. Dit heeft dus als gevolg dat de ketel heel lang voor niets stookt. Laatst was dit 2 uur lang bij mij...

In deze ruimte heb ik een slimme thermostaat gekoppeld aan de radiatorthermostaat. De slimme thermostaat is het meetapparaat.

Vraag:
Kan ik ergens instellen dat de radiatorthermostaat verder open gaat bij warmtevraag voor de betreffende zone? Of volledig open? Dubbele modulatie (in aanvoertemperatuur/pompsnelheid en ook nog in de doorstroom bij de radiatorkraan) is misschien overbodig.

Ik heb al meerdere keren opnieuw een kalibratie uitgevoerd, maar dat maakt geen verschil. Ook het wisselen van Tado radiatorkraan maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
schumi1986 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 00:02:
[...]

Als je de tado thermostaat bekabeld aan je CV hangt hebt je toch geen extentiebox meer nodig? De tado wizard zei natuurlijk van wel omdat je ingevuld had dat je de nest draadloos aangesloten had dus gaat tado er vanuit dat je dat ook wil bij tado. (Ik heb bijv geen draad meer lopen tussen de CV en de plek waar de thermostaat hangt dus moet wel draadloos werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw probleem. De radiatorknop in de woonkamer is nu voor de tweede keer ‘zoek’. Het icoontje voor de woonkamer toont nu enkel de kamerthermostaat en niet meer de kamerthermostaat + radiatorknop. De knop blijft dicht bij warmtevraag. Dit had ik zaterdag ook en toen had ik de knop omgewisseld. Nu wordt t wel vervelend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 07:32:
Nieuw probleem. De radiatorknop in de woonkamer is nu voor de tweede keer ‘zoek’. Het icoontje voor de woonkamer toont nu enkel de kamerthermostaat en niet meer de kamerthermostaat + radiatorknop. De knop blijft dicht bij warmtevraag. Dit had ik zaterdag ook en toen had ik de knop omgewisseld. Nu wordt t wel vervelend...
Zie je een batterij icoontje wanneer je aan de knop draait? Misschien zijn de batterijen wel leeg of bijna leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Greetoz schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 05:40:
[...]

Als je de tado thermostaat bekabeld aan je CV hangt hebt je toch geen extentiebox meer nodig? De tado wizard zei natuurlijk van wel omdat je ingevuld had dat je de nest draadloos aangesloten had dus gaat tado er vanuit dat je dat ook wil bij tado. (Ik heb bijv geen draad meer lopen tussen de CV en de plek waar de thermostaat hangt dus moet wel draadloos werken)
Klopt en omdat ik de installatie half gestart was en daarna heb afgebroken was de thermostaat opzoek naar de extentiebox en niet bezig met het koppelen met de bridge.

Na een belletje met het noodnummer van tado hebben ze op afstand mijn bridge opnieuw laten pairen met de thermostaat dit icm de handige installatie handleiding uit de link van @BastiaanN (Bedankt!) is het gelukt om de tado opnieuw te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar het minste wat @tado zou kunnen doen is het rondsturen van release notes en een headsup dat er weer een firmware update aankomt. Zou een hoop vraagtekens en kosten (voor installateurs e.d.) schelen.
Dit is zeker iets waar we aan gaan werken bij een eventuele volgende grote veranderingen. Sorry nogmaals voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:14:
Bij mij speelt het volgende probleem:
De Tado radiatorkraan gaat niet ver genoeg open bij een kleine delta tussen huidige en gewenste temperatuur. Als ik 21 graden instel, terwijl het 20,7 graden is, dan gaat de ketel modulerend stoken en gaat de radiatorkraan wel héél iets open, maar te weinig om doorstroom te creëren. Maak ik er 0,6 graden verschil van dan gaat de radiatorkraan wel ver genoeg open voor doorstroom. Dit heeft dus als gevolg dat de ketel heel lang voor niets stookt. Laatst was dit 2 uur lang bij mij...

In deze ruimte heb ik een slimme thermostaat gekoppeld aan de radiatorthermostaat. De slimme thermostaat is het meetapparaat.

Vraag:
Kan ik ergens instellen dat de radiatorthermostaat verder open gaat bij warmtevraag voor de betreffende zone? Of volledig open? Dubbele modulatie (in aanvoertemperatuur/pompsnelheid en ook nog in de doorstroom bij de radiatorkraan) is misschien overbodig.

Ik heb al meerdere keren opnieuw een kalibratie uitgevoerd, maar dat maakt geen verschil. Ook het wisselen van Tado radiatorkraan maakt geen verschil.
Heb exact hetzelfde probleem, zie: https://gathering.tweaker...message/52883867#52883867

Heb hier 2x over gebeld met de helpdesk, eerste keer gaf de medewerker aan dat dit "by design" is en heeft wat parameters aangepast welke niet geholpen hebben.
Na tweede keer contact heeft een andere medewerker wat aangepast aan de kracht van de motoren, nog niet goed kunnen testen of dit het heeft opgelost.

Naar mijn idee moet de Tado radiatorknop gewoon vol open en moduleer dan met de ketel, of gebruik de "geleerde" opwarmtijd van je zone. Wellicht is een klein beetje open van de Tado radiatorknop handig bij stadsverwarming maar met een reguliere cv installatie zorgt dit (bij mij) voor een onnodig lange stooksessie en een pendelende ketel.

@Gecko123 Heb de term "afsluiters" vervangen voor "Tado radiatorknop", wellicht nu wat duidelijker.
Tevens ga ik zoals eerder gevraagd door @tado bovenstaande situatie melden op het contactformulier op de website..
@Verwijderd Doe jij dit ook? hoe meer meldingen hoe beter ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Flash3d op 16-10-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Flash3d schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:30:
[...]

Heb exact hetzelfde probleem, zie: https://gathering.tweaker...message/52883867#52883867

Heb hier 2x over gebeld met de helpdesk, eerste keer gaf de medewerker aan dat dit "by design" is en heeft wat parameters aangepast welke niet geholpen hebben.
Na tweede keer contact heeft een andere medewerker wat aangepast aan de kracht van de motoren, nog niet goed kunnen testen of dit het heeft opgelost.

Naar mijn idee moet de knop gewoon vol open en moduleer dan met de ketel, of gebruik de "geleerde" opwarmtijd van je zone. Wellicht is een klein beetje open van de afsluiter handig bij stadsverwarming maar met een reguliere cv installatie zorgt dit (bij mij) voor een onnodig lange stooksessie en een pendelende ketel.
Watvoor kraan is? Open/dicht of thermostatisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josvs
Zojuist een reactie gekregen van Tado in verband met de warm water problemen en een tegemoetkoming in de kosten. Ze kunnen hier helaas niet in meegaan omdat ze de kamns niet hebben gekregen het op te lossen.
Dit is natuurlijk de grootste onzin. Ze waren telefonisch onbereikbaar die dag en op de mail wordt 96 uur later gereageerd.
Wat verwacht Tado? Mensen gewoon dagen zonder warm water te kunnen laten zitten?
Ik heb nu Tado mijn complete geld terug gevraagd. Binnen een jaar geen besparing is je geld terug was de slogan.
Benieuwd met welke"smoes" ze nu gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Ben weer wat verder met de installatie en heb weer een aantal vragen :)

Heb zojuist mijn oude radiatorkranen beneden vervangen door thermische kranen en heb de Tado knop geïnstalleerd.

-De verwarmingsknop en kamerthermostaat hangen 3 meter uit elkaar maar de temperatuur gemeten door de knop is 27 graden en de thermostaat 23.6 moet de knop zichzelf nog aanpassen?

- De draaiknop van de verwarmingsknop geeft geeft een halve slag meer weerstand dan de andere halve slag hoort dit?

- via de thermostaat kun je heet water uit/aan zetten, als ik het heet water op 60 graden zet past de cv zich netjes aan dus het werkt maar moet heet water nu uit of aan staan? Heb de cv op eco staan omdat het water hier niet de hele dag 60graden hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odie
  • Laatst online: 11:16
Josvs schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:10:
Wat verwacht Tado? Mensen gewoon dagen zonder warm water te kunnen laten zitten?
Ik heb nu Tado mijn complete geld terug gevraagd. Binnen een jaar geen besparing is je geld terug was de slogan.
Benieuwd met welke"smoes" ze nu gaan komen.
Ze zullen je geld terug geven, maar je zal je spullen ook moeten inleveren. Daar krijg je je monteurskosten dus niet mee gedekt. En ze zullen ongetwijfeld in hun voorwaarden staan dat ze niet aansprakelijk zijn voor gevolgschade.

Het echte probleem is vooral de onbezonnen en slecht geteste uitrol van de update en dan zonder opt-in én waarschuwing. Voor mij de reden om toch maar naar een ander merk te kijken. Of ik blijf wel op Mn oude klokthermostaat, die werkt altijd. En slurpt geen batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Flash3d schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:30:
[...]

Naar mijn idee moet de Tado radiatorknop gewoon vol open en moduleer dan met de ketel, of gebruik de "geleerde" opwarmtijd van je zone. Wellicht is een klein beetje open van de Tado radiatorknop handig bij stadsverwarming maar met een reguliere cv installatie zorgt dit (bij mij) voor een onnodig lange stooksessie en een pendelende ketel.
Beide situaties werken alleen als je maar 1 zone hebt of wilt verwarmen. Zodra je meerdere zones tegelijkertijd wilt verwarmen kan je dit niet oplossen met alleen het moduleren van je ketel. In de meeste gevallen werkt het gebruiken van de geleerde opwarmtijd dan ook niet, zodra er ergens anders een radiator opengaat veranderd de hele warmte afgifte van je installatie, al is het al omdat deze meestal niet waterzijdig is ingeregeld.

Kan mij overigens wel goed voorstellen dat een knop altijd minimaal voor 25% open moet staan bijvoorbeeld.
Josvs schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:10:
Zojuist een reactie gekregen van Tado in verband met de warm water problemen en een tegemoetkoming in de kosten. Ze kunnen hier helaas niet in meegaan omdat ze de kamns niet hebben gekregen het op te lossen.
Dit is natuurlijk de grootste onzin. Ze waren telefonisch onbereikbaar die dag en op de mail wordt 96 uur later gereageerd.
Als je de nummers op hun website belt in het weekend bijvoorbeeld omdat je een acuut probleem hebt, dan krijg je gewoon iemand aan de lijn. Dat staat ook op hun website: "In urgent emergencies you can still reach us outside the above hours on the numbers shown."

[ Voor 24% gewijzigd door BastiaanN op 17-10-2017 07:10 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!