Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:49:
[...]

Pendelen is helemaal geen normaal verschijnsel, maar een nood ingreep van je ketel omdat je afgifte onvoldoende is. Ieder systeem met voldoende afgiftevermogen in relatie tot het minimaal vermogen van je ketel pendelt niet. Mijn ketel pendelt dus helemaal nooit omdat ik heb gezorgd dat beneden ruim voldoende afgiftevermogen hangt. Tevens zorgt dit dat ik met een lage aanvoer van 40 graden kan verwarmen. En nogmaals, als er water van 40/50 graden in je ketel zit en hij kan dit nergens meer naartoe pompen omdat je hele systeem dicht zit, heb je gewoon een storing in je ketel en systeem die je zelf hebt veroorzaakt.

Van de site van Intergas:
Te weinig doorstroming

De CV-installatie bevat een tal van leidingen en radiatoren. Een CV-ketel die op volle toeren draait kan de warmte niet kwijt wanneer het overgrote deel van de radiatoren dicht zijn. Door alle radiatoren open te draaien kunt u nagaan of dit een goede oplossing is voor het probleem. Een tweede oorzaak kan een te lage pompstand zijn. Bij een te lage pompstand is de druk niet hoog genoeg om het water door de leidingen te krijgen. Het warme water komt niet (goed) door de gehele cv-installatie heen en de CV-ketel zal blijven verwarmen met een te hoge temperatuur als gevolg.

Verhelpen van Intergas storing 1

Omdat een CV-ketel storing vervelende gevolgen kan hebben voor de levensduur van uw ketel begrijpen wij dat u het probleem zo snel mogelijk opgelost wilt hebben. Wij helpen u hier graag mee.

En nu kap ik er echt mee. 8)
Weet je, lees een keertje rustig alle posts hier eens na. Wellicht valt het kwartje een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericjansen88 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:05:
In de handleiding in de link hierboven zie ik een verwijzing naar modussen die gemaakt zijn. Is dit niet meer beschikbaar in de app? Er staat: Je kan het simpel houden en temperaturen instellen voor de standaard tado° modi
(Thuis-, Slaap- en Afwezigheidsmodus) of je kunt extra modi voor verschillende
activiteiten creëren.

Het lijkt me bijvoorbeeld wel handig om een modus te creeren voor verschillende situaties. Het lijkt er nu op of alleen schema óf afwezig instelbaar zijn.

Een vraag aan @tado:
In de handleiding (https://www.tado.com/img/..._heating_factsheet_nl.pdf) staat op pagina 12 dat de duur van de handmatige modus ook gestopt kan worden door de away (of home) modus. Bij mij thuis blijft de modus dan echter op handmatig staan (bij thuiskomst of weggaan). De andere zones die niet op handmatig staan veranderen dan wel (indicatie dat modus verandert)
Dit al gelezen: https://support.tado.com/...e-app-en-op-het-apparaat-
BastiaanN schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:33:
[...]

Dat klopt, dan kan je c.v. water gaan koken. Maar dit is ook het geval wanneer je een dergelijke ketel gebruikt met een weersafhankelijke regeling (zonder kamerthermostaat). Die schade kan je dan voorkomen door een bypass te plaatsen op voldoende afstand van de ketel. Doordat het water dan nog kan circuleren gaat in elk geval het c.v. water niet koken en heeft de ketel voldoende tijd om nog op een veilige temperatuur af te schakelen.

Overigens zorgt de tado er wel voor dat er zolang er een warmtevraag is er tenminste 1 radiator open staat. De problemen ontstaan bij mij tijdens het nadraaien van de installatie in gevallen dat ik bijv. tijdens een warmtevraag de handmatige timer stop zet en tado dus direct de kraan dichtdraait terwijl de pomp nog draait.

Deze situatie staat gewoon netjes beschreven in de installatiehandleiding van mijn ketel:

[...]

@tado zou daarom ook duidelijk moeten aangeven dat het noodzakelijk kan zijn om een by-pass in de installatie op te nemen wanneer alle radiatoren voorzien gaan worden van de slimme knoppen. (Of de software aanpassen zodat er altijd minimaal 1 radiator open blijft staan)
De meeste ketels gaan hier prima mee om, een bypass is alleen voor uitzonderingen nodig. U kunt ook gewoon een kleine radiator in een centraal gelegen wc open laten staan.

[ Voor 38% gewijzigd door tado op 02-10-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@PeterdeBruin Als je als laatste gereageerd hebt en je wil nog iets toevoegen, gebruik dan de 'Wijzig' knop rechtsboven in je laatste bericht in plaats van een nieuwe reactie te plaatsen. Meerdere posts achter elkaar plaatsen is irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

Is er onderhand al een lijst met Tado commando's voor de Google Home?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-11-2023
ThinkPadd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 09:06:
[mbr]@PeterdeBruin Als je als laatste gereageerd hebt en je wil nog iets toevoegen, gebruik dan de 'Wijzig' knop rechtsboven in je laatste bericht in plaats van een nieuwe reactie te plaatsen. Meerdere posts achter elkaar plaatsen is irritant.[/mbr]
Natuurlijk, doe ik altijd, tenzij het echt om een ander onderwerp gaat.

Voor deze keer twee onderwerpen: Mijn Tado Schedule pagina is er.
Je moet wel opnieuw credentials invoeren, en die gaan nog met een (https encrypted) GET naar Tado.

[ Voor 19% gewijzigd door PeterdeBruin op 02-10-2017 10:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 19:46
Feature request voor @tado : ontluchtingsprogramma. Zoals jaarlijks wil ik mijn CV systeem ontluchten. Met Tado gaat dat nu echter wel iets moeilijker. Normaal zet je immers al je radiatoren wijd open en laat de ketel stoken, om dan de CV volledig uit te zetten (met radiators nog open) en dan te ontluchten.
Met Tado heb je echter helemaal geen volledige controle over of de radiator helemaal open gezet wordt. Wat ik nu doe is de knop er gewoon helemaal afhalen zodat het radiatorventiel dus helemaal open staat. Het zou handig zijn moest in Tado met 1 enkele actie alle radiators kunnen opengezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:08:
Feature request voor @tado : ontluchtingsprogramma. Zoals jaarlijks wil ik mijn CV systeem ontluchten. Met Tado gaat dat nu echter wel iets moeilijker. Normaal zet je immers al je radiatoren wijd open en laat de ketel stoken, om dan de CV volledig uit te zetten (met radiators nog open) en dan te ontluchten.
Met Tado heb je echter helemaal geen volledige controle over of de radiator helemaal open gezet wordt. Wat ik nu doe is de knop er gewoon helemaal afhalen zodat het radiatorventiel dus helemaal open staat. Het zou handig zijn moest in Tado met 1 enkele actie alle radiators kunnen opengezet worden.
Dank voor de request maar ik zal eerlijk zijn over de prioriteit van deze feature: Een feature die een klein deel van onze klanten maximaal 1 keer per jaar zal gaan gebruiken en toch tijd in beslag zal nemen van onze ontwerpers, server ontwikkelaars, app ontwikkelaars zal niet een al te hoge prioriteit toegewezen krijgen.
Ik zou aanraden om inderdaad de Slimme Radiatorknoppen tijdelijk van hun achterplaat te nemen om zeker te zijn dat de kraan vol open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Ik vraag even bij jullie wat advies.

Ik twijfel nog steeds erg om Tado aan te schaffen (Deels door de negatieve reacties hier vaak, en omdat het geen goedkope aanschaf is).
Echter zie ik ook groot voordeel in het gebruik van de radiatorknoppen (Vriendin is een koukleum, en als het niet 22 graden is in de PC-kamer, dan vriest ze dood xD).

Ik heb momenteel 5 (binnenkort 6) radiatoren: Slaapkamer, PC-Kamer, Woonkamer, Keuken, Gang (daar komt dan nog kelder bij waar de hobbyruimte van vriendin is. Tevens is woonkamer, keuken en gang min of meer een ruimte, geen deuren, wel doorgang).

Onderstaand enorme paint sk1llz die ongeveer laten zien hoe de leidingen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MO76cM59nI4zXwwLydI3Rrgx/full.png

Momenteel overweeg ik 3 radiatorknoppen aan te schaffen voor:
Slaapkamer, PC-Kamer en toekomstige kelder.
In de woonkamer zou de Tado thermostaat hangen (echt tussen 'keuken' en 'woonkamer' in ongeveer).

Slaapkamerthermostaat zou enkel in de nachturen gaan kijken of het 19 of warmer is.
PC-Kamer op 22 graden zolang iemand thuis is.
Kelder zou handmatig ingesteld worden (dus enkel verwarmen wanneer nodig/iemand in kelder).
Woonkamer, keuken en gang zouden dan altijd volledig open staan.
(@tado volgens mij kan het wel, maar even zeker weten: De radiatorknoppen kunnen ook 'uit' oftewel zodanig handmatig ingesteld worden dat ze enkel warmtevraag (aan/open) doen als ik dit wil, en voor de rest dicht staan?)

Zou dit goed werken, of denken jullie dat ik beter meer, of op andere plekken, radiatorknoppen moet plaatsen?

Heb momenteel een Nest via OpenTherm op een spiksplinternieuwe Atag i36C CW5 aangesloten,
met overal simpele open/dicht kranen op de radiatoren

[ Voor 12% gewijzigd door Darkfreak op 02-10-2017 11:22 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
BastiaanN schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:23:
[...]
@PeterdeBruin Leuk script! Ik zie dat je de gebruikersnaam en het wachtwoord verstuurd als GET parameters richting Tado. Wel het advies om die in elk geval via een POST request te zenden of als dat niet kan, gebruik te gaan maken van oauth. GET parameters worden namelijk default gelogged in access logs van webservices, loadbalancers (die doet namelijk meestal de SSL terminatie) etc.. Dat betekent dat je wachtwoord dan als plain-text in de logs van de tado webservers en/of loadbalancer staat! Mocht er dan ooit iemand toegang krijgen tot het systeem, hoeven ze in elk geval weinig moeite te doen om je wachtwoord te decrypten ;)
Dat lijkt niet meer mogelijk. De oauth/token request die op http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/ staat werkte 2 een aantal maanden geleden wel maar nu niet meer, en ik zou niet weten hoe het dan wel moet. Misschien moet er nu een ander client_id gebruikt worden of zo. Ik denk dat iemand de communicatie van de Tado app moet zien te onderscheppen en te decrypten.

Update: Met de settings die @BastiaanN hier onder geeft lukt het wel!
Zie ook dit bericht van Tado.

[ Voor 7% gewijzigd door PeterdeBruin op 02-10-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Darkfreak schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:11:
Als je die volledig open zet, gaat het er wel eens heel warm kunnen worden. Van zodra slaapkamer, pc-kamer of kelder warmte vragen, zal een deel van die warmte dan immers ook naar die ruimtes gaan. Ik zou de oude radiatorthermostaten dus zeker niet helemaal open zetten, maar eerder op de max. temperatuur die je wil.
Hoedanook zal het er dus voor zorgen dat bij elke warmtevraag uit de 3 zones met Tado, ook de niet-Tado ruimtes mee gaan opwarmen tot de temperatuur die op de domme knoppen ingesteld staan. Wellicht gaat er dus wel een hoop warmte onnodig verloren.
Nu, je kan altijd achteraf nog Tado knoppen bijbestellen voor die zones die je nu nog niet wil uitrusten, bvb als je merkt dat het daar eigenlijk vaak warmer is dan dat het zou horen te zijn. Of omgekeerd als je het niet warm krijgt als het er wel warm hoort te zijn. Want buiten de woonkamer (omdat daar al de muurthermostaat hangt) gaan de andere ruimtes nooit zelf warmte kunnen vragen, ongeacht hoe ver open de domme radiatorknop staat, en gaan ze altijd afhankelijk zijn van de vraag uit de Tado ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:28:
[...]

Dat lijkt niet meer mogelijk. De oauth/token request die op http://blog.scphillips.com/posts/2017/01/the-tado-api-v2/ staat werkte 2 maanden geleden wel maar nu niet meer, en ik zou niet weten hoe het dan wel moet. Misschien moet er nu een ander client_id gebruikt worden of zo. Ik denk dat iemand de communicatie van de Tado app moet zien te onderscheppen en te decrypten.
Ik gebruik de volgende gegevens om te communiceren met de API:
code:
1
2
3
4
TADO_AUTH_ENDPOINT       = "https://auth.tado.com/oauth/token"
TADO_AUTH_CLIENT         = "public-api-preview"
TADO_AUTH_CLIENT_SECRET  = "4HJGRffVR8xb3XdEUQpjgZ1VplJi6Xgw"
TADO_ENDPOINT            = "https://my.tado.com/api/v2"

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:29:
[...]

Als je die volledig open zet, gaat het er wel eens heel warm kunnen worden. Van zodra slaapkamer, pc-kamer of kelder warmte vragen, zal een deel van die warmte dan immers ook naar die ruimtes gaan. Ik zou de oude radiatorthermostaten dus zeker niet helemaal open zetten, maar eerder op de max. temperatuur die je wil.
Hoedanook zal het er dus voor zorgen dat bij elke warmtevraag uit de 3 zones met Tado, ook de niet-Tado ruimtes mee gaan opwarmen tot de temperatuur die op de domme knoppen ingesteld staan. Wellicht gaat er dus wel een hoop warmte onnodig verloren.
Nu, je kan altijd achteraf nog Tado knoppen bijbestellen voor die zones die je nu nog niet wil uitrusten, bvb als je merkt dat het daar eigenlijk vaak warmer is dan dat het zou horen te zijn. Of omgekeerd als je het niet warm krijgt als het er wel warm hoort te zijn. Want buiten de woonkamer (omdat daar al de muurthermostaat hangt) gaan de andere ruimtes nooit zelf warmte kunnen vragen, ongeacht hoe ver open de domme radiatorknop staat, en gaan ze altijd afhankelijk zijn van de vraag uit de Tado ruimtes.
Zou het dan geen simpele (en goedkopere) oplossing zijn om die drie ruimtes van thermostaatknoppen te voorzien?

De woonkamer en keuken is een grote ruimte, vanuit de keuken is een doorgang naar de gang (geen deur).
De radiatoren hangen lijnrecht tegenover elkaar (aan muren naar de buitenkanten).

Ik snap de woonkamer-keuken-gang ruimte meeverwarmt wordt bij warmtevraag vanuit de Tado (voornamelijk die op de pc-kamer). Maar dat worden ze nu ook (sterker nog, nu verwarmen alle radiatoren als de nest aanspringt).

Als ik hier thermostaatknoppen aan zet, dan zouden deze dicht springen bij de juist temperatuur, ookal slaat de tado aan, toch?

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Darkfreak schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:39:
[...]

Zou het dan geen simpele (en goedkopere) oplossing zijn om die drie ruimtes van thermostaatknoppen te voorzien?

[...]

Ik snap de woonkamer-keuken-gang ruimte meeverwarmt wordt bij warmtevraag vanuit de Tado (voornamelijk die op de pc-kamer). Maar dat worden ze nu ook (sterker nog, nu verwarmen alle radiatoren als de nest aanspringt).

Als ik hier thermostaatknoppen aan zet, dan zouden deze dicht springen bij de juist temperatuur, ookal slaat de tado aan, toch?
Ja, je kan gewone thermostaatknoppen gebruiken, alleen op de grootste radiator in de woonkamer waar de Tado kamerthermostaat hangt kun je beter een Tado knop gebruiken, voor het geval dat iemand de kamerthermostaat hoger zet dan de instelling van de gewone thermostaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Darkfreak schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:39:
[...]

De woonkamer en keuken is een grote ruimte, vanuit de keuken is een doorgang naar de gang (geen deur).
De radiatoren hangen lijnrecht tegenover elkaar (aan muren naar de buitenkanten).

Ik ging er eigenlijk al van uit dat je thermostaatknoppen had. Ben je zeker dat dat niet het geval is, zou me raar lijken met een vrij recent systeem als dat van jou. Noot: het is niet omdat er op de radiatorknop maar cijfertjes staan, dat het geen thermostatische knoppen zijn ;).
Met thermostatische knoppen die je bvb op 21°C zet (of het equivalent in cijfertjes, bij mij is dat 4) gaan de radiators inderdaad dicht en gaat het in principe nooit warmer dan 21 worden in keuken/gang/woonkamer.

Eén nadeel is dus in elk geval dat die ruimtes zeker warmte gaan krijgen van zodra een van de Tado ruimtes warmte vragen. Dit is onafhankelijk van welke warmtevraag ingesteld staat op de muurthermostaat (die volgens mij van keuken/gang/woonkamer ook gewoon een zone maakt - maar dan zonder slimme knoppen). Dat wil bvb ook zeggen dat je in de grafieken soms de temperatuur in keuken/gang/woonkamer omhoog zult zien gaan zonder dat er in die zone warmtevraag was. Al bij al is dat wellicht een klein nadeel omdat het niet zo erg is omdat je wellicht in keuken/gang/woonkamer het wel constant 21 wil hebben als er ook warmtevraag is uit de andere zones (maw er is iemand thuis en die zal toch ook eens soms even in de keuken of woonkamer zitten).
Wat ik niet zeker weet, is of je dus die keuken/gang/woonkamer ook als zone kunt creëren in Tado met dus enkel een muurthermostaat en geen slimme knoppen. Aangezien je je domme knoppen niet helemaal wil openzetten, maar eerder op 21 of zo, bestaat er wel een risico dat Tado aan de ketel doorgeeft dat die zone moet opgewarmd worden, terwijl de domme knoppen allemaal dicht staan omdat ze 21 of meer meten. Je hebt dan maar beter een bypass, maar zit dan nog altijd onnodig te stoken.
Wellicht kan @tado hier een antwoord op geven.

Mij lijkt het sterk aangeraden om in de zone waar de muurthermostaat hangt, ook slimme radiatorknoppen te voorzien.

PS: of inderdaad zoals Peter hierboven uitlegt, wat dan het bypass probleem al oplost. Bemerk wel dat je dan nog altijd de radiatoren met domme knoppen niet kunt regelen in de zin dat ze warm kunnen worden als een andere zone warmte vraagt, zelfs al zet je via Tado de verwarming uit in keuken/gang/woonkamer.
Noot: overigens denk ik dat iedereen wel enkele radiatoren zo laat piggy-backen, omdat het anders wel enorm duur wordt in Tado knoppen. Hier hebben de toiletten bvb nog gewoon een domme knop die op 18 staat, en doordat het zo een kleine ruimtes/radiatoren zijn, blijft het daar ook wel altijd 18 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Twixie op 02-10-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:54:
[...]

Ja, je kan gewone thermostaatknoppen gebruiken, alleen op de grootste radiator in de woonkamer waar de Tado kamerthermostaat hangt kun je beter een Tado knop gebruiken, voor het geval dat iemand de kamerthermostaat hoger zet dan de instelling van de gewone thermostaatknoppen.
Ik woon samen met enkel mijn vriendin, en over het algemeen zit ze niet aan de thermostaat/knoppen (komt dan eerder bij mij en zegt dat het koud is haha XD).
Ik weet zeer zeker dat ik geen thermostaatknoppen heb :P. Overal zijn doodsimpele open/dicht afsluitkranen geplaatst (op de aanvoer, retour heeft geen aparte afsluiter). Enkel de ketel is nieuw, de radiatoren, leidingen en kranen zijn allemaal nog van de vorige bewoner die een ketel uit de jaren 50 had.

De Tado Thermostaat zou inderdaad de 'meter' zijn voor zone 'Woonkamer-Keuken-Gang'.

Maar, stel ik vervang de woonkamer en keuken-kranen door thermostaatknoppen, en de gang niet (waardoor die de bypass wordt en die als 'comfort' meeverwarmd bij vraag).
Als ik de woonkamer thermostaatkranen zo instel dat ze dicht gaan op 22, en ik stel de woonkamer tado op 21, dan lijkt het mij sterk dat die een warmtevraag gaat doen? En als, dan heb ik dus de bypass in de gang (zonder een bypass te moeten aanleggen :P)

Een vierde Tado radiatorknop zou ik eventueel nog kunnen plaatsen in de keuken of woonkamer (keuken lijkt mij de logischere plaats als ik naar de leidingen kijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Darkfreak schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:05:
[...]
Maar, stel ik vervang de woonkamer en keuken-kranen door thermostaatknoppen, en de gang niet (waardoor die de bypass wordt en die als 'comfort' meeverwarmd bij vraag).
Als ik de woonkamer thermostaatkranen zo instel dat ze dicht gaan op 22, en ik stel de woonkamer tado op 21, dan lijkt het mij sterk dat die een warmtevraag gaat doen? En als, dan heb ik dus de bypass in de gang (zonder een bypass te moeten aanleggen :P)
Ja hoor, dat kan. Je woonkamer kan dan wel 22 worden als de studeerkamer om veel warmte vraagt, en de gang nog warmer. Mijn advies blijft, zet ook een Tado knop op de grootste radiator in de woonkamer; dan kan de rest op 21.
Of houd je oude knoppen op de kleinere radiatoren; met de besparing kun je de extra Tado knop betalen.
En die zorgen dan voor de 'bypass', zodat de gang een gewone thermostaatknop zou kunnen krijgen en daar niet onnodig gestookt wordt.
Zo heb ik het ook thuis.

[ Voor 19% gewijzigd door PeterdeBruin op 02-10-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ik had al zo een vermoeden en zie het nu bevestigd doordat ik alle knoppen verwijderd had: Tado heeft de montage-detectie (en automatische calibratie) compleet laten vallen. Ik had in het verleden al 4 van de 10 knoppen moeten terugsturen omdat die detectie het niet goed deed. Recent was er alweer een 5de knop met dat probleem, maar deze keer werd er nieuwe firmware naar de knop gestuurd en de calibratie door de helpdesk op afstand gedaan.

Vandaag merk ik nu dat alle knoppen gewoon normaal blijven functioneren als je ze uit de basisplaat klikt. Geen sleutel-icoontje meer, en je kan zien dat de zwarte aanstuurplaat naar binnen of naar buiten gaat op basis van wat de warmtevraag is. Ook bij het terug opklikken gaat de knop niet meer in calibratie.

Dit heeft imho wel wat belangrijke gevolgen:
* Je mag nu niet meer zomaar knoppen van radiator verwisselen. Als je dat toch moet doen, is het m.i. best van support te contacteren zodat ze calibratie kunnen triggeren op de knoppen. Misschien dat er ook automatisch gecalibreerd wordt als je een knop re-assignt aan andere zone, maar ik ga dat niet even testen nu.
* Om de knop terug te kunnen monteren moet je toch echt wel even de temperatuur (kan op de knop zelf) helemaal omhoog gooien. Dan gaat binnen de minuut die zwarte basisplaat terug naar binnen en kun je gemakkelijk de knop monteren. Doe je dat niet, dan steekt die knop naar buiten om het ventielpinnetje in te drukken. Op dat moment de knop proberen monteren is behoorlijk lastig, want je moet dus eigenlijk tegelijk die pin indrukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:44:
[...]
* Je mag nu niet meer zomaar knoppen van radiator verwisselen. Als je dat toch moet doen, is het m.i. best van support te contacteren zodat ze calibratie kunnen triggeren op de knoppen. Misschien dat er ook automatisch gecalibreerd wordt als je een knop re-assignt aan andere zone, maar ik ga dat niet even testen nu.
* Om de knop terug te kunnen monteren moet je toch echt wel even de temperatuur (kan op de knop zelf) helemaal omhoog gooien. Dan gaat binnen de minuut die zwarte basisplaat terug naar binnen en kun je gemakkelijk de knop monteren. Doe je dat niet, dan steekt die knop naar buiten om het ventielpinnetje in te drukken. Op dat moment de knop proberen monteren is behoorlijk lastig, want je moet dus eigenlijk tegelijk die pin indrukken...
Heb vorige week ook een knop van radiator gewisseld.
Moest inderdaad de temperatuur op de knop omhoog draaien om het pinnetje naar binnen te laten gaan.
De calibratie was eerst niet goed (bij heating power 12% bleef de radiator koud terwijl de ketel brandde) maar enkele dagen later wel.
Ik had voor de zekerheid de batterij even los gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door PeterdeBruin op 02-10-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:01:
[...]
De calibratie was eerst niet goed (bij heating power 12% bleef de radiator koud) maar 2 dagen later wel.
Dus dat zou betekenen dat er regelmatig vanzelf gecalibreerd wordt, ofwel dat de backend toch op de een of andere manier kon detecteren dat je knop niet goed gecalibreerd was ?
Ze zouden eigenlijk in de GUI/app wel vrij gemakkelijk een button kunnen voorzien om zelf de calibratie te triggeren voor bvb het geval dat je bvb knoppen verwisseld hebt, of vermoed dat een knop niet goed werkt.
EDIT: eens getest, en batterijen uithalen zorgt inderdaad wél voor een montage-detectie en her-calibratie. Moet ik het natuurlijk net proberen met die ene knop die vorige maand ook al voor problemen zorgde |:( , en nu natuurlijk terug het sleuteltje laat verschijnen 8)7 .

Het probleem met het plaatje dat niet naar binnen gaat, gaat m.i. toch nog wel voor veel support calls zorgen. Ik heb net eens geprobeerd en het was eigenlijk onmogelijk om de knop goed op de basis te klikken wanneer dat zwart niet naar binnen was. Hoeveel Tado gebruikers gaan er doorhebben hoe ze er voor kunnen zorgen dat dat toch naar binnen gaat ? Niet zoveel, lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door Twixie op 02-10-2017 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Darkfreak schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:11:
Ik vraag even bij jullie wat advies.

Ik twijfel nog steeds erg om Tado aan te schaffen (Deels door de negatieve reacties hier vaak, en omdat het geen goedkope aanschaf is).
Echter zie ik ook groot voordeel in het gebruik van de radiatorknoppen (Vriendin is een koukleum, en als het niet 22 graden is in de PC-kamer, dan vriest ze dood xD).

Ik heb momenteel 5 (binnenkort 6) radiatoren: Slaapkamer, PC-Kamer, Woonkamer, Keuken, Gang (daar komt dan nog kelder bij waar de hobbyruimte van vriendin is. Tevens is woonkamer, keuken en gang min of meer een ruimte, geen deuren, wel doorgang).

Onderstaand enorme paint sk1llz die ongeveer laten zien hoe de leidingen lopen.

[afbeelding]

Momenteel overweeg ik 3 radiatorknoppen aan te schaffen voor:
Slaapkamer, PC-Kamer en toekomstige kelder.
In de woonkamer zou de Tado thermostaat hangen (echt tussen 'keuken' en 'woonkamer' in ongeveer).

Slaapkamerthermostaat zou enkel in de nachturen gaan kijken of het 19 of warmer is.
PC-Kamer op 22 graden zolang iemand thuis is.
Kelder zou handmatig ingesteld worden (dus enkel verwarmen wanneer nodig/iemand in kelder).
(@tado volgens mij kan het wel, maar even zeker weten: De radiatorknoppen kunnen ook 'uit' oftewel zodanig handmatig ingesteld worden dat ze enkel warmtevraag (aan/open) doen als ik dit wil, en voor de rest dicht staan?)

Zou dit goed werken, of denken jullie dat ik beter meer, of op andere plekken, radiatorknoppen moet plaatsen?

Heb momenteel een Nest via OpenTherm op een spiksplinternieuwe Atag i36C CW5 aangesloten,
met overal simpele open/dicht kranen op de radiatoren
Als u wil dat onze Slimme Radiatorknoppen ook warmte kunnen vragen aan de ketel, dan ook uw Nest vervangen door tado.
U moet eerst zorgen dat er thermostatische radiatorkranen gemonteerd zijn voor u tado Slimme Radiatorknoppen kunt monteren.
Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 12:44:
Ik had al zo een vermoeden en zie het nu bevestigd doordat ik alle knoppen verwijderd had: Tado heeft de montage-detectie (en automatische calibratie) compleet laten vallen. Ik had in het verleden al 4 van de 10 knoppen moeten terugsturen omdat die detectie het niet goed deed. Recent was er alweer een 5de knop met dat probleem, maar deze keer werd er nieuwe firmware naar de knop gestuurd en de calibratie door de helpdesk op afstand gedaan.

Vandaag merk ik nu dat alle knoppen gewoon normaal blijven functioneren als je ze uit de basisplaat klikt. Geen sleutel-icoontje meer, en je kan zien dat de zwarte aanstuurplaat naar binnen of naar buiten gaat op basis van wat de warmtevraag is. Ook bij het terug opklikken gaat de knop niet meer in calibratie.

1. Je kan altijd zelf de calibratie opnieuw triggeren door kort de batterijen uit de Slimme Radiatorknop te halen. (EDIT: Zoals hieronder vermeld, het indrukken van de pairing knop voor ongeveer 10 seconden zal de knop ook resetten)
2. Na reset door batterijen er uit te halen zal de zwarte pin zich terugtrekken
Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:06:
[...]

Dus dat zou betekenen dat er regelmatig vanzelf gecalibreerd wordt, ofwel dat de backend toch op de een of andere manier kon detecteren dat je knop niet goed gecalibreerd was ?
Ze zouden eigenlijk in de GUI/app wel vrij gemakkelijk een button kunnen voorzien om zelf de calibratie te triggeren voor bvb het geval dat je bvb knoppen verwisseld hebt, of vermoed dat een knop niet goed werkt.
EDIT: eens getest, en batterijen uithalen zorgt inderdaad wél voor een montage-detectie en her-calibratie. Moet ik het natuurlijk net proberen met die ene knop die vorige maand ook al voor problemen zorgde |:( , en nu natuurlijk terug het sleuteltje laat verschijnen 8)7 .

Het probleem met het plaatje dat niet naar binnen gaat, gaat m.i. toch nog wel voor veel support calls zorgen. Ik heb net eens geprobeerd en het was eigenlijk onmogelijk om de knop goed op de basis te klikken wanneer dat zwart niet naar binnen was. Hoeveel Tado gebruikers gaan er doorhebben hoe ze er voor kunnen zorgen dat dat toch naar binnen gaat ? Niet zoveel, lijkt me.
Het idee is: Hoe vaak haalt iemand zijn knop van de radiator zonder de batterijen te vervangen ? In principe zou dit niet vaak moeten voorkomen. En de mensen die dit wel doen zijn vaak ook de mensen die zelf wat doorzettingsvermogen hebben die zelf bedenken om de batterijen er kort uit te halen.

[ Voor 46% gewijzigd door tado op 02-10-2017 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:06:
[...]

Ik heb er eergisteren een verplaatst. Voordat ik hem op de nieuwe radiator heb gezet heb ik de pair knop een x tal seconden vastgehouden zodat het apparaatje opnieuw opstart. Na het opnieuw starten ging hij netjes calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
tado schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 13:09:
[...]
U moet eerst zorgen dat er thermostatische radiatorkranen gemonteerd zijn voor u tado Slimme Radiatorknoppen kunt monteren.
[...]
Wellicht een beginners-kwestie: ik wil de volgende radiatorknoppen (niet thermostatisch, neem ik aan) vervangen met Tado's slimme radiatorknoppen. Kan dit? Zo nee, wat moet ik nog meer aanschaffen (alleen een knop of ook 'binnenwerk')?

https://pasteboard.co/GN4bFqU.png

Alvast bedankt.

Dell XPS 13 9350 Skylake, i7@2.5Ghz, 16GB, 1T NVMe, 3200x1800, linux4.13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
sender schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:52:
[...]
Wellicht een beginners-kwestie: ik wil de volgende radiatorknoppen (niet thermostatisch, neem ik aan) vervangen met Tado's slimme radiatorknoppen. Kan dit? Zo nee, wat moet ik nog meer aanschaffen (alleen een knop of ook 'binnenwerk')?

https://pasteboard.co/GN4bFqU.png

Alvast bedankt.
Nee, je moet thermostatische afsluiters (laten) monteren.
Die hebben een pinnetje wat door de Tado knoppen ingedrukt wordt om de afsluiter te sluiten.
Het plaatsen is loodgieterswerk; al het water moet uit de CV afgetapt worden.

Zo'n afsluiter komt met een kapje waarmee ie ook nog steeds als domme knop gebruikt kan worden. Als je dus radiatoren hebt waarop je niet nu maar wel in de toekomst een slimme knop wilt hebben, dan zou je er al vast zo'n afsluiter op kunnen laten zetten, wanneer de loodgieter toch bezig is.
Het plaatsen van twee afsluiters kostte mij € 140.
Het is voor een klusser ook wel zelf te doen; zoek op 'Thermostatische radiatorkranen plaatsen'.

[ Voor 28% gewijzigd door PeterdeBruin op 02-10-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Niet online
PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

Die hebben een pinnetje wat door de Tado knoppen ingedrukt wordt om de afsluiter te sluiten.
Ok, dank.

Ik ging er van uit dat de Tado knoppen het "open en dicht draaien" van mijn huidige knoppen zouden nadoen. Blijkbaar mis ik hier een stap.

Voor mijn begrip: de thermostatische afsluiter bevat waarschijnlijk niet de 'slimmigheid' die bedoelt wordt in: "De thermostatische radiatorkraan reageert op geringe temperatuurveranderingen. " (wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiatorkraan)?

Daarnaast:
- moet voor het monteren van deze thermostatische afsluiters de verwarming geheel leeg worden gemaakt?
- zijn er specifieke eigenschappen/merken afsluiters die 'geschikt' zijn (voor Tado)?

Wellicht belangrijk: ik heb stadsverwarming.

Alvast bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door sender op 02-10-2017 15:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterdeBruin
sender schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:28:
[...]
Ok, dank.

Ik ging er van uit dat de Tado knoppen het "open en dicht draaien" van mijn huidige knoppen zouden nadoen. Blijkbaar mis ik hier een stap.

Voor mijn begrip: de thermostatische afsluiter bevat waarschijnlijk niet de 'slimmigheid' die bedoelt wordt in: "De thermostatische radiatorkraan reageert op geringe temperatuurveranderingen. " (wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Radiatorkraan)?

Daarnaast:
- moet voor het monteren van deze thermostatische afsluiters de verwarming geheel leeg worden gemaakt?
- zijn er specifieke eigenschappen/merken afsluiters die 'geschikt' zijn (voor Tado)?

Wellicht belangrijk: ik heb stadsverwarming.

Alvast bedankt.
Een 'thermostatische radiatorkraan' bestaat uit twee delen: de afsluiter en een regelelement.
Als je bestaande thermostatische kranen vervangt door Tado knoppen, kan de afsluiter blijven zitten en schroef je er zo de Tado knop op; die vervangt dan het oude regelelement.
De afsluiters van gewone kranen moeten rondgedraaid worden en dat kan Tado niet, daarom moeten er nieuwe afsluiters geplaatst worden, en daarvoor moet de verwarming leeg worden gemaakt.
Tado levert verloopstukken mee voor alle soorten afsluiters.
De maatvoering die je moet hebben om zonder verloopstuk aan te sluiten is M30 x 1,5; dat is de meest gebruikelijke tegenwoordig.

Als je stadsverwarming hebt, dan zou er in zowel de in- als de uitgaande leiding een hoofdkraan moeten zitten die je dicht kan draaien, waarna je jouw deel van het circuit moet kunnen aftappen. Hoe dat dan weer gevuld moet worden weet ik niet.
Of misschien heb je een warmtewisselaar die de warmte overdraagt op een eigen gesloten circuit; dan is aftappen en vullen geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door PeterdeBruin op 02-10-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Niet online
PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:43:
[...]

Een 'thermostatische radiatorkraan' bestaat uit twee delen: de afsluiter en een regelelement.
Als je bestaande thermostatische kranen vervangt door Tado knoppen, kan de afsluiter blijven zitten en schroef je er zo de Tado knop op; die vervangt dan het oude regelelement.
De afsluiters van gewone kranen moeten rondgedraaid worden en dat kan Tado niet, daarom moeten er nieuwe afsluiters geplaatst worden, en daarvoor moet de verwarming leeg worden gemaakt.
Tado levert verloopstukken mee voor alle soorten afsluiters.
Voor de afsluiters die ik van mijn loodgieter kreeg was geen verloopstuk nodig; ik denk dat het Danfoss was.

Als je stadsverwarming hebt, dan zou er in zowel de in- als de uitgaande leiding een hoofdkraan moeten zitten die je dicht kan draaien, waarna je jouw deel van het circuit moet kunnen aftappen. Hoe dat dan weer gevuld moet worden weet ik net.
Of misschien heb je een warmtewisselaar die de warmte overdraagt op een eigen gesloten circuit; dan is aftappen en vullen geen probleem.
Helder, dank voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:28

robertwebbe

Robert Webbe

PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Voor deze keer twee onderwerpen: Mijn Tado Schedule pagina is er.
Je moet wel opnieuw credentials invoeren, en die gaan nog met een (https encrypted) GET naar Tado.
Wederom een handige pagina die ik waarschijnlijk weer heel vaak ga gebruiken, net als je statuspagina.

Ik mis nog wel een optie om te kunnen wisselen naar andere dagen, nu zie ik alleen het schema van vandaag. Maar ik wil ook graag de rest van de week in zo’n handig overzicht zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
robertwebbe schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:00:
[...]
Ik mis nog wel een optie om te kunnen wisselen naar andere dagen, nu zie ik alleen het schema van vandaag. Maar ik wil ook graag de rest van de week in zo’n handig overzicht zien.
http://peterdebruin.net/tado_schedule.html?day=tomorrow
http://peterdebruin.net/tado_schedule.html?day=saturday
Meerdere dagen naast elkaar komt ook nog wel een keertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

Het plaatsen is loodgieterswerk; al het water moet uit de CV afgetapt worden.

Zo'n afsluiter komt met een kapje waarmee ie ook nog steeds als domme knop gebruikt kan worden. Als je dus radiatoren hebt waarop je niet nu maar wel in de toekomst een slimme knop wilt hebben, dan zou je er al vast zo'n afsluiter op kunnen laten zetten, wanneer de loodgieter toch bezig is.
Het plaatsen van twee afsluiters kostte mij € 140.
Het is voor een klusser ook wel zelf te doen; zoek op 'Thermostatische radiatorkranen plaatsen'.
Zou er wel even bij melden dat je voorinstelbare afsluiters moet plaatsen want anders kan je weer niet waterzijdig inregelen. Met Tado en iedere keer wisselende druk in je systeem zou Danfoss Dynamic Valve de beste zijn: http://products.danfoss.n...sluiters/dynamic-valve/#/ Dan is je systeem altijd in balans. Heb het al eerder gezegd hier, bij zuinig stoken komt meer kijken dan kranen open/dicht draaien en is waterzijdig inregelen essentieel. ;)

YouTube: Waterzijdig inregelen radiatoren - Dutch

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2017 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:05:
[...]
Zou er wel even bij melden dat je voorinstelbare afsluiters moet plaatsen want anders kan je weer niet waterzijdig inregelen.
Waterzijdig inregelen (het afstellen van de weerstand of drukval van elke afzonderlijke radiator, zodat de CV alle radiatoren ongeveer evenveel verwarmt) is met Tado radiatorknoppen juist helemaal niet essentieel, want Tado kijkt hoe snel elke ruimte opwarmt en past zich daar automatisch aan aan. Zo wordt er automatisch ingeregeld, behalve misschien in extreme situaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
Interessant... zo had ik het nog niet bekeken. Al vraag ik me dan nog af hoe Tado kan weten hoe groot een bepaalde radiator is, want dat is toch ook een van de parameters die bepalen hoe groot het debiet moet zijn ?
Anderzijds is het wel zo dat je volgens mij met multi-zone nooit goed manueel kunt inregelen, aangezien je niet weet hoeveel en welke andere radiators ook open staan op eender welk moment. En juist dat zou Tado dus dan weer wel kunnen, want Tado heeft wel die info op elk moment.
Vraag me alleen wel af of Tado wel zó intelligent is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:26:
[...]

Waterzijdig inregelen (het afstellen van de weerstand of drukval van elke afzonderlijke radiator, zodat de CV alle radiatoren ongeveer evenveel verwarmt) is met Tado radiatorknoppen juist helemaal niet essentieel, want Tado kijkt hoe snel elke ruimte opwarmt en past zich daar automatisch aan aan. Zo wordt er automatisch ingeregeld, behalve misschien in extreme situaties.
Ik zou me er eerst maar eens in gaan verdiepen alvorens je dit soort onzin gaat verkondigen. Je weet werkelijk niet waar je over praat. Tado vangt geen drukverschillen in je systeem op en regelt ook niet het debiet in je radiatoren. Zodra Tado gaat opwarmen zal de kraan opengaan en stroomt het water volle mep door je radiator met in 9 van 10 gevallen een te hoge retourtemperatuur naar je ketel waardoor deze niet in zijn HR gebied werkt. Lees dit topic eens door: Gas besparen door middel van CV tuning deel II Dan praten we verder. ;)
Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:33:
Interessant... zo had ik het nog niet bekeken. Al vraag ik me dan nog af hoe Tado kan weten hoe groot een bepaalde radiator is, want dat is toch ook een van de parameters die bepalen hoe groot het debiet moet zijn ?
Niet dus.
Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:33:

Anderzijds is het wel zo dat je volgens mij met multi-zone nooit goed manueel kunt inregelen, aangezien je niet weet hoeveel en welke andere radiators ook open staan op eender welk moment.
Vandaar dus Dymanic Valve van Danfoss want die reageert dus wel op drukverschillen en houdt het debiet optimaal met wisselende drukverschillen. Moet je ze wel echt op al je radiatoren plaatsen.

Edit: ik post hier omdat ik het zonde vindt dat mensen denken dat ze nu met Tado zuinig gaan stoken terwijl het veel beter kan en ook veel goedkoper. Als aanvulling kan je dan wellicht Tado aanschaffen maar dat is niet de eerste stap. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2017 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:38:
[...]
Ik zou me er eerst maar eens in gaan verdiepen alvorens je dit soort onzin gaat verkondigen. Je weet werkelijk niet waar je over praat. Tado vangt geen drukverschillen in je systeem op en regelt ook niet het debiet in je radiatoren. Zodra Tado gaat opwarmen zal de kraan opengaan en stroomt het water volle mep door je radiator met in 9 van 10 gevallen een te hoge retourtemperatuur naar je ketel waardoor deze niet in zijn HR gebied werkt. Lees dit topic eens door: Gas besparen door middel van CV tuning deel II Dan praten we verder. ;)
Ik ga niet claimen specialist ter zake te zijn, maar mij lijkt het toch dat Tado zeker en vast in staat moet zijn om dit op te vangen. Tado kan immers de afsluiting regelen, en het is dus zeker niet domweg open of dicht. Als die afsluiting nu geregeld wordt aan de invoer van de radiator (nl als Tado het slim doet), of aan de uitvoer (wat je typisch doet met waterzijdig inregelen) maakt volgens mij geen hol uit voor het debiet.

Maar nogmaals, of Tado ook effectief zo slim is, ben ik nog niet zo zeker van. Maar theoretisch kan het zeker en vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Twixie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 19:00:
[...]

Ik ga niet claimen specialist ter zake te zijn, maar mij lijkt het toch dat Tado zeker en vast in staat moet zijn om dit op te vangen. Tado kan immers de afsluiting regelen, en het is dus zeker niet domweg open of dicht. Als die afsluiting nu geregeld wordt aan de invoer van de radiator (nl als Tado het slim doet), of aan de uitvoer (wat je typisch doet met waterzijdig inregelen) maakt volgens mij geen hol uit voor het debiet.

Maar nogmaals, of Tado ook effectief zo slim is, ben ik nog niet zo zeker van. Maar theoretisch kan het zeker en vast.
Nope. Tado doet precies hetzelfde als een normale thermostatische kraan met dat verschil dat je hem op afstand aanstuurt. Thermostatische kranen regelen geen debiet ze gaan wel langzaam iets dichter als de temperatuur wordt bereikt maar dat kan je geen debietregeling noemen. Als de kamer op temperatuur moet komen zal hij vol open gaan en jaagt het water door je radiotor met als resultaat een te hoge retour. Tevens zal dan druk wegvallen bij de verste rad vanaf de ketel, als deze radiator dicht bij je ketel staat, en te langzaam warm worden.Nogmaals lees het topic en dan denk je er wel anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Is het ook mogelijk om de stuurwaarde van een niet bestaande klep in een zone uit te lezen met de api?

[ Voor 7% gewijzigd door DeKemp op 02-10-2017 19:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:01

Sabbi

je denkt aan mij.

[...]

[...]

Niet dus.

[...]

Vandaar dus Dymanic Valve van Danfoss want die reageert dus wel op drukverschillen en houdt het debiet optimaal met wisselende drukverschillen. Moet je ze wel echt op al je radiatoren plaatsen.

Edit: ik post hier omdat ik het zonde vindt dat mensen denken dat ze nu met Tado zuinig gaan stoken terwijl het veel beter kan en ook veel goedkoper. Als aanvulling kan je dan wellicht Tado aanschaffen maar dat is niet de eerste stap. ;)
Je hebt wel een punt over CV tuning, maar je lijkt wel een beetje een gebroken plaat. Elke paar weken kom je in dit topic en in het Nest topic verkondigen dat slimme thermostaten onnodig zijn en linkjes spammen naar het CV-Tuning-topic. Dat weten we. Zone-gestuurde verwarming is per definitie minder zuinig dan sturing met een enkele woonkamerthermostaat, en de allerzuinigste oplossing zal altijd zijn de verwaming gewoon 5 graden kouder zetten. Maar dat is dan ook niet waar het hier over gaat.

Ga ze in het Philips Hue topic anders lekker lastig vallen dat gewone leds net zo goed werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik lees de afgelopen dagen met interesse dit topic over de mogelijke problemen van pendelen/stoken met radiatoren dicht.

Nu heb ik hierover een vraag: wij hebben stadsverwarming. Speelt dit probleem hier ook? Waarom wel/niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sabbi schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:21:
[...]

Je hebt wel een punt over CV tuning, maar je lijkt wel een beetje een gebroken plaat. Elke paar weken kom je in dit topic en in het Nest topic verkondigen dat slimme thermostaten onnodig zijn en linkjes spammen naar het CV-Tuning-topic. Dat weten we. Zone-gestuurde verwarming is per definitie minder zuinig dan sturing met een enkele woonkamerthermostaat, en de allerzuinigste oplossing zal altijd zijn de verwaming gewoon 5 graden kouder zetten. Maar dat is dan ook niet waar het hier over gaat.

Ga ze in het Philips Hue topic anders lekker lastig vallen dat gewone leds net zo goed werken :+
Lezen is ook een kunst: Edit: ik post hier omdat ik het zonde vindt dat mensen denken dat ze nu met Tado zuinig gaan stoken terwijl het veel beter kan en ook veel goedkoper. Als aanvulling kan je dan wellicht Tado aanschaffen maar dat is niet de eerste stap. Dat jij dat weet is mooi (hopelijk doe je er iets mee), andere vaak niet en zelfs veel installateurs niet.

Je Hue topic vergelijk gaat niet op want Hue is ook Led en net zo zuinig als gewone Led en een niet waterzijdig ingeregeld systeem niet, wat heel makkelijk is te regelen met voorinstelbare afsluiters die je vaak toch gaat plaatsen met Tado (doe het dan gelijk echt goed). Verder is zone aansturing helemaal niet per definitie minder zuinig want er zijn zat mensen die de hele winter radiatoren in alle kamers maar open laten staan en dan levert Tado een forse bezuining op.

NB: een gebroken plaat doet helemaal niets meer (ik wel en ben niet gebroken :+ )dus dat vergelijk gaat ook niet op en verder heb ik al maanden niets gepost in het Nest topic want dat is een rampen ding. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88

Kun je mij eens in kindertaal uitleggen wat dit is en hoe het werkt? Ik vind op internet alleen maar ingewikkelde termen + dat je geld bespaart, maar hoe het geld bespaart is me niet duidelijk. Sluiten anderen niet goed af ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
ericjansen88 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:48:
[...]

Kun je mij eens in kindertaal uitleggen wat dit is en hoe het werkt? Ik vind op internet alleen maar ingewikkelde termen + dat je geld bespaart, maar hoe het geld bespaart is me niet duidelijk. Sluiten anderen niet goed af ofzo?
Waterzijdig inregelen daar staat ook goed uitgelegd hoe de dynamische kranen werken.

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 03-10-2017 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ericjansen88 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:48:
[...]

Dat mag ik niet van Sabbi. _O- Kijk maar in het topic wat ik volgens Sabbi al teveel heb aangehaald. >:)
ericjansen88 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:43:
Ik lees de afgelopen dagen met interesse dit topic over de mogelijke problemen van pendelen/stoken met radiatoren dicht.

Nu heb ik hierover een vraag: wij hebben stadsverwarming. Speelt dit probleem hier ook? Waarom wel/niet?
Nee, want jij hebt geen ketel. Dus kan hij ook niet pendelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Dat mag ik niet van Sabbi. _O- Kijk maar in het topic wat ik volgens Sabbi al teveel heb aangehaald. >:)

[...]

Nee, want jij hebt geen ketel. Dus kan hij ook niet pendelen.
1. Van mij wel hoor, en uitleggen mag altijd :9
2. Ik kan niet pendelen, maar betekent dit dus dat ik geen problemen ervaar met alle radiatoren voorzien van radiatorknoppen van Tado? (heb nu overal behalve in de woonkamer, maar hier wil ik ze ook nog monteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
BastiaanN schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:55:
[...]

Waterzijdig inregelen daar staat ook goed uitgelegd hoe de dynamische kranen werken.
Bedankt held :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09

Persoonlijk betwijfel ik het besparingseffect van de Dynamic Valve (debietregelaar) in mijn CV opstelling maar ik denk dat Tado inderdaad teveel promoot dat ze een groot besparingseffect zal opleveren. Laat ik stellen dat Tado wel degelijk een besparing kan opleveren omdat het vraag en zonegestuurd werkt maar persoonlijk voor mij verwacht ik (nog geen stookervaring) alvorens meer instelgemak en inzicht met de app.

De slimme thermostaatknop van Tado is puur een instelknop die je op afstand kan instellen (de " * -- 1 ---2 -- 3- --- 4 ----5" variant bedoel ik dan die je er zonder sleutel af kan draaien) en een warmtevraag kan doen maar doet daarnaast helemaal niets aan de voorinstellingen van de thermostatische kraan oftewel waterzijdig inregelen. Een niet ingeregeld systeem met Tado werkt nog steeds niet efficiënt.

Lees: Je hebt dus een thermostatische kraan nodig á 22 euro + instelknop (tado = 80 euro en met de hand is 10 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Gecko123 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:15:
[...]

Maar ik denk dat Tado inderdaad teveel promoot dat ze een groot besparingseffect zal opleveren.
Ze hebben een leuke studie op hun website staan. Daarin staat dat ze de volgende situatie als basis hebben genomen:
The reference building is the baseline the results of the test building are compared to. It is the exact equivalent of the test building apart from one detail: the conventional radiator thermostats in all rooms are set so as to maintain a constant temperature of 20 °C during the day. To reduce the temperatures for the night the heating system’s supply temperature is reduced by 10 K.
Met andere woorden, ze hebben de Tado met afwezigheidsdetectie (24% besparing) en weersafhankelijke regeling (7% besparing) vergeleken met een gezinswoning waarbij overdag de thermostaat voortdurend op 20 graden staat en alleen 's nachts een nachtverlaging.

Je besparing zal dus een stuk lager uitvallen wanneer je nu al werkt met een klokthermostaat of iedereen in je woning heel disciplinair is met het uit en aanzetten van de verwarming. Sterker nog, wanneer je dan de zoneafhankelijke regeling gaat toepassen kan het zo maar zijn dat je juist meer energie gaat verbruiken. Aangezien je door het gemak er dan wellicht voor kiest om sommige ruimtes wat vaker te verwarmen waar je dat eerder nooit deed (de badkamer even kort bijvoorbeeld). Verder zal hun algoritme niet veel slimmer zijn dan dat van een moderne klokthermostaat verwacht ik, dat komt in het onderzoek verder ook niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BastiaanN schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:35:
[...]

Ze hebben een leuke studie op hun website staan. Daarin staat dat ze de volgende situatie als basis hebben genomen:

[...]

Met andere woorden, ze hebben de Tado met afwezigheidsdetectie (24% besparing) en weersafhankelijke regeling (7% besparing) vergeleken met een gezinswoning waarbij overdag de thermostaat voortdurend op 20 graden staat en alleen 's nachts een nachtverlaging.

Je besparing zal dus een stuk lager uitvallen wanneer je nu al werkt met een klokthermostaat of heel disciplinair bent met het uit en aanzetten van de verwarming. Sterker nog, wanneer je dan de zoneafhankelijke regeling gaat toepassen kan het zo maar zijn dat je juist meer energie gaat verbruiken. Aangezien je door het gemak er dan wellicht voor kiest om sommige ruimtes wat vaker te verwarmen waar je dat eerder nooit deed (de badkamer even kort bijvoorbeeld). Verder zal hun algoritme niet veel slimmer zijn dan dat van een moderne klokthermostaat verwacht ik, dat komt in het onderzoek verder ook niet terug.
Is voor mij dus ook DE reden dat ik boven dus gewone handmatige thermostatische knoppen ga plaatsen. Ik vind Tado echt wel een mooi systeem, maar ik stook zo zuinig mogelijk en Tado levert mij geen toegevoegde waarde in deze op en het op afstand schakelen (gemak) voor zo'n prijs vind ik te gortig. Maar dat is een ieder zijn eigen keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
BastiaanN schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:35:
[...]

[...]

Je besparing zal dus een stuk lager uitvallen wanneer je nu al werkt met een klokthermostaat of iedereen in je woning heel disciplinair is met het uit en aanzetten van de verwarming. Sterker nog, wanneer je dan de zoneafhankelijke regeling gaat toepassen kan het zo maar zijn dat je juist meer energie gaat verbruiken. Aangezien je door het gemak er dan wellicht voor kiest om sommige ruimtes wat vaker te verwarmen waar je dat eerder nooit deed (de badkamer even kort bijvoorbeeld). Verder zal hun algoritme niet veel slimmer zijn dan dat van een moderne klokthermostaat verwacht ik, dat komt in het onderzoek verder ook niet terug.
Eens.

Ondanks dat ik weinig besparing verwacht en er wat kinderziektes in zitten kies ik toch voor Tado omdat zij in potentie erg slim kunnen zijn. Het gebruik van geofencing, weersafhankelijk regelen en opentherm geeft Tado de beste datastromen van dit moment om dit slim te kunnen doen. De app geeft je alle inzicht wanneer je dit wil en maakt je zelfs bewust van hoevaak je stookt, wat perfect past in deze moderne tijd. De modulaire opbouw en communicatie via een server maakt het product volgens mij meer toekomstbestendig dan elk andere gerenommeerde thermostaat op dit moment.

Naast een goede visie vind ik dat ding aan de muur er echt strak en tijdloos uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
Vandaag de slimme thermostaat en 4 radiatorknoppen succesvol geinstalleerd (i.c.m. stadsverwarming).
Ik had 3 Comap knoppen, waar de slimme knoppen niet op pasten. De adapters waren niet geschikt. Even contact opgenomen met de helpdesk en vriendelijk geholpen. Nieuwe adapters kwamen vandaag binnen, dus meteen aan de slag gegaan.

Installeren was eenvoudig en de app is overzichtelijk. Moest wel weer contact opnemen met de klantenservice om de slimme thermostaat te koppelen aan 2 radiatorknoppen in de woonkamer (samengevoegd in één zone dus). De thermostaat wordt dus alleen gebruikt als temperatuur meter en om eventueel handmatig de temperatuur aan te passen.

Ik had al begrepen dat de knoppen alleen per hele graad konden worden ingesteld. Nu kan de woonkamer bij mij via de app wel per tiende graad worden ingesteld, maar dit kan niet via het display van de slimme thermostaat. Als ik op de knop druk zie ik de temperatuur ook alleen per hele graad. Is dit correct? Ik had juist verwacht dat dit via de thermostaat wel correct, op de tiende graad, zou worden weergegeven.

Edit: als ik 1 keer op de knop druk, zie ik de actuele temperatuur tot achter de komma. Echter, als ik nog een keer druk zie ik een huisje met daarnaast de doeltemperatuur en eronder pijltjes om deze te wijzigen.
Het ziet er dus naar uit dat het simpelweg niet op het display past (door het huis symbool). Enfin, een mooi strak ding en goede verlichting! :)

[ Voor 14% gewijzigd door remzor op 03-10-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanPyroman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:46:
Vandaag de slimme thermostaat en 4 radiatorknoppen succesvol geinstalleerd (i.c.m. stadsverwarming).
Ik had 3 Comap knoppen, waar de slimme knoppen niet op pasten. De adapters waren niet geschikt. Even contact opgenomen met de helpdesk en vriendelijk geholpen. Nieuwe adapters kwamen vandaag binnen, dus meteen aan de slag gegaan.

Installeren was eenvoudig en de app is overzichtelijk. Moest wel weer contact opnemen met de klantenservice om de slimme thermostaat te koppelen aan 2 radiatorknoppen in de woonkamer (samengevoegd in één zone dus). De thermostaat wordt dus alleen gebruikt als temperatuur meter en om eventueel handmatig de temperatuur aan te passen.
...
Ah dat was een vraag die ik had. Ik heb ook stadverwarming. Kan ik de slimme thermostaat ook gebruiken dus als een "afstandbediening" voor de radiatorkranen? En is het niet alleen bedoeld om een CV-ketel aan te sturen? Ik zou het namelijk fijn vinden om niet alleen op de app te moeten vertrouwen en ook gewoon een knop aan de muur te hebben voor het geval dat telefoon leeg oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@VulcanPyroman Dat is inderdaad mogelijk. De thermostaat kun je koppelen aan één zone, waarbij een zone dus ook aan meerdere gelinkte radiatorknoppen gekoppeld kan worden. In mijn geval is de zone dus ‘woonkamer’ met daarin 2 radiatorknoppen en de slimme thermostaat. Deze hangt nu netjes aan de muur, waar de temperatuur goed en representatief gemeten kan worden. Je kunt natuurlijk in elke zone een thermostaat hangen, maar dat is onzin imho aangezien de knoppen zelf ook als thermostaat dienen natuurlijk en de meting voor andere kamers prima is.
Wij vinden het ook fijn iets fysieks te hebben hangen en als je thuis komt snel even de temperatuur te kunnen checken bijvoorbeeld. Daarnaast is het dus gewoon een nauwkeurigere meting.

Overigens is dit weer een voorbeeld waarom Tado deze optie eigenlijk zou moeten integreren in de app. Want zelf configureren kan niet wanneer je de thermostaat wil koppelen aan radiatorknoppen in een zone. Hoervoor moet je (nog steeds) bellen met de klantenservice.
Steeds meer mensen krijgen stadsverwarming in de toekomst verwacht ik en de meesten denken simpelweg dat dergelijke systemen toch niet werken met stadsverwarming. Misschien niet het meest logische omdat je niet echt energie zult besparen maar het meer gericht is op comfort. Daarnaast is NL natuurlijk maar een klein landje met daarbij ook nog eens een relatief klein deel dat stadsverwarming heeft.. wellicht dus niet interessant voor de fabrikant :P

[ Voor 9% gewijzigd door remzor op 03-10-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdekool83
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-06 14:17
Raad je ook aan op alle radiatoren deze voorinstelbare afsluiters te plaatsen, als je op één radiator geen tado knop gaat plaatsen? Of kan deze ene radiator (van de 6 in totaal) dan gewoon met de normale ouderwetse knop blijven zitten? Zo eentje (niet thermisch): https://goo.gl/images/VmZej9

Hoor graag je advies.
[...]

Zou er wel even bij melden dat je voorinstelbare afsluiters moet plaatsen want anders kan je weer niet waterzijdig inregelen. Met Tado en iedere keer wisselende druk in je systeem zou Danfoss Dynamic Valve de beste zijn: http://products.danfoss.n...sluiters/dynamic-valve/#/ Dan is je systeem altijd in balans. Heb het al eerder gezegd hier, bij zuinig stoken komt meer kijken dan kranen open/dicht draaien en is waterzijdig inregelen essentieel. ;)

YouTube: Waterzijdig inregelen radiatoren - Dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haayman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik blijf me verbazen hoe slecht Tado op onze androids in de achtergrond blijft draaien. Het komt echt meerdere keren per week voor dat ik een van onze gezinsleden moet vragen even de app Tado te activeren omdat ik zie dat ze nog ten onrechte als 'thuis' worden aangemerkt of andersom.

Waarom is het zo moeilijk voor Tado om gewoon als service te blijven draaien? Ik heb tig apps (bv. Whatsapp) die zonder enig probleem continu in de achtergrond blijven, zelfs zonder extra opties als 'batterij-optimalisatie uitzetten.

Waarom is dit? Wat is er zo speciaal aan de app dat dit niet lukt? Of is het incompetentie?

Arjen Haayman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
haayman schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:05:
Ik blijf me verbazen hoe slecht Tado op onze androids in de achtergrond blijft draaien. Het komt echt meerdere keren per week voor dat ik een van onze gezinsleden moet vragen even de app Tado te activeren omdat ik zie dat ze nog ten onrechte als 'thuis' worden aangemerkt of andersom.
Android beperkt het gebruik van cpu-intensieve services zoals het opvragen van locatie wanneer een app in 'doze' modus (niet actief) staat. En volgens mij is het zo dat hoe langer je een app niet gebruikt, hoe minder vaak de app gebruik mag maken van deze services. In het geval van geofencing is dat erg vervelend want dan wordt je locatie steeds minder vaak geupdate.

Daarom staat er ook op de Tado website dat je de optimalisaties voor deze app moet uitzetten.

Ik kan me ook nog voorstellen (dat was vroeger altijd zo op mijn Android) dat als er een automatische update komt de app afgesloten wordt door de Play store en niet meer automatisch opstart. (m.a.w. dan werkt geofencing pas weer nadat je een keer de app weer hebt opgestart) Dat weet @tado wellicht wel. Het opnieuw opstarten van de service na een updatekan volgens mij wel geregeld worden door de ontwikkelaars en misschien is dit ook al wel het geval.

[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanN op 04-10-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gdekool83 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:58:
Raad je ook aan op alle radiatoren deze voorinstelbare afsluiters te plaatsen, als je op één radiator geen tado knop gaat plaatsen? Of kan deze ene radiator (van de 6 in totaal) dan gewoon met de normale ouderwetse knop blijven zitten? Zo eentje (niet thermisch): https://goo.gl/images/VmZej9

Hoor graag je advies.

[...]
Ik zou dat wel doen ja. Anders is deze radiator de enige die door flowverschillen in je systeem weer niet in balans is. Je kan er gewoon zo'n Dyamic Valve afsluiter op plaatsen en plaatst er dan geen thermostatische knop op maar gewoon een open/dicht of niets als ze in je thermostaatruimte hangen. Overigens moet je deze afsluiters wel instellen op hun flow. Kijk voor meer info hierover en de app van Danfoss die je daarbij kan helpen op het tuning topic anders wordt het hier een tuning topic en dat is niet de bedoeling.

Voor andere Tweakers hier en meer vragen: stel dit soort vragen op het CV tuning topic want anders vervuilt het hier teveel. Er zitten daar ook een paar jongens die zelf uit de installatie wereld komen en er meer vanaf weten dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 03:11
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:11:
[...]

Ik zou dat wel doen ja. Anders is deze radiator de enige die door flowverschillen in je systeem weer niet in balans is. Je kan er gewoon zo'n Dyamic Valve afsluiter op plaatsen en plaatst er dan geen thermostatische knop op maar gewoon een open/dicht of niets als ze in je thermostaatruimte hangen. Overigens moet je deze afsluiters wel instellen op hun flow. Kijk voor meer info hierover en de app van Danfoss die je daarbij kan helpen op het tuning topic anders wordt het hier een tuning topic en dat is niet de bedoeling.

Voor andere Tweakers hier en meer vragen: stel dit soort vragen op het CV tuning topic want anders vervuilt het hier teveel. Er zitten daar ook een paar jongens die zelf uit de installatie wereld komen en er meer vanaf weten dan ik.
In het verleden is er gewaarschuwd voor het gebruik van Dynamic Valve afsluiters, die hebben een zeer beperkte doorstroming van 125l/h, en dan ga ik een oud bericht quoten:
dave317 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:01:
Houdt u er rekening mee dat het maximale doorstroming met Eclipse afsluiters is 150 l/h, en een vermogen van ongeveer 1.6Kw (bij 75/65/20). Dit is een relatief klein radiator van ongeveer 900 x 60 (Type 22). Het Heimeier V-Exact afsluiter heeft een maximale doorstoming van 468 l/h.

Probeer maar het App van IMI Hydronic om het debiet te berekenen.

Google Play: HyTools

https://itunes.apple.com/nl/app/hytools/id537674477?mt=8
Een gewaarschuwd mens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18

tomic

Smexylittlebabe!

Kort vraagje:

ketel: AWB Thermomaster II uit 1999
thermostaat: Honeywell Round Aan/uit (ook uit '99)

Kan ik de TADO gewoon aansluiten op de twee draadjes die nu in de Honeywell Round gaan ?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DeAllerlangste schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:39:
[...]

In het verleden is er gewaarschuwd voor het gebruik van Dynamic Valve afsluiters, die hebben een zeer beperkte doorstroming van 125l/h, en dan ga ik een oud bericht quoten:

[...]

Een gewaarschuwd mens...
Heb net even als voorbeeld het debiet van een 1670 Watt radiator berekent en die zou bij een aanvoer van 50 graden een debiet van 95 l/h nodig hebben. Dan hebben we het niet over een klein radiatoortje. 125 l/h is dus ruim voldoende voor een joekel van een radiator in je huis. Nogmaals, deze discussies horen hier niet thuis, maar geef desondanks even reactie. Laten we hier verder gaan: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord.Warlock
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 15:25
Ik heb 1 knop die onder een vensterbank zit en ook wat achter een kastje. Deze knop begint met verwarmen en de temperatuur loopt dan zeer snel op naar 26 graden. De knop krijgt dus te veel warmte van de radiator en meet de temperatuur niet goed in de ruimte. Kan ik dit oplossen door in deze ruimte een theromstaat te kopen ? En welke moet ik dan hebben. Bij coolblue hebben ze 2 versies, een Tado Slimme Thermostaat Multi-Zone (uitbreiding)(https://www.coolblue.nl/p...lti-zone-uitbreiding.html) of de Tado Slimme Thermostaat V2 (https://www.coolblue.nl/p...limme-thermostaat-v2.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:25
Lord.Warlock schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 16:35:
Ik heb 1 knop die onder een vensterbank zit en ook wat achter een kastje. Deze knop begint met verwarmen en de temperatuur loopt dan zeer snel op naar 26 graden. De knop krijgt dus te veel warmte van de radiator en meet de temperatuur niet goed in de ruimte. Kan ik dit oplossen door in deze ruimte een theromstaat te kopen ? En welke moet ik dan hebben. Bij coolblue hebben ze 2 versies, een Tado Slimme Thermostaat Multi-Zone (uitbreiding)(https://www.coolblue.nl/p...lti-zone-uitbreiding.html) of de Tado Slimme Thermostaat V2 (https://www.coolblue.nl/p...limme-thermostaat-v2.html)
Volgens mij alleen de uitbreiding. Dat is enkel de muur thermostaat zonder bridge etc. Die andere is met bridge maar ik ga ervanuit dat je die al hebt?

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Inderdaad; als je de bridge al hebt heb je de 129,- variant nodig (zelf ook aangeschaft), anders de 199,- variant incl. bridge. Afhankelijk van of je wel/geen bridge hebt i.c.m. de Tado radiatorknoppen.

[ Voor 24% gewijzigd door remzor op 04-10-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord.Warlock
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 15:25
Top dank u. Bridge heb ik inderdaad. De uitbreiding thermostaat is besteld !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
tomic schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:55:
Kort vraagje:

ketel: AWB Thermomaster II uit 1999
thermostaat: Honeywell Round Aan/uit (ook uit '99)

Kan ik de TADO gewoon aansluiten op de twee draadjes die nu in de Honeywell Round gaan ?
Jazeker, tado kan gewoon aan/uitschakelen over dezelfde draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Laatst online: 12-09 17:40

HSL

Heeft iemand enig idee hoe tado werkt met meerdere zones? Ik heb inmiddels een aantal kleppen onder de vloer liggen met 230v motortjes erop.

Ik had eigenlijk gehoopt dat deze aangesloten zouden kunnen worden op de extensie kit (https://www.tado.com/nl/producten/extensiekit) en dat de thermostaten dan weer draadloos met de extensie kit zou babbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HSL schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:52:
Heeft iemand enig idee hoe tado werkt met meerdere zones? Ik heb inmiddels een aantal kleppen onder de vloer liggen met 230v motortjes erop.

Ik had eigenlijk gehoopt dat deze aangesloten zouden kunnen worden op de extensie kit (https://www.tado.com/nl/producten/extensiekit) en dat de thermostaten dan weer draadloos met de extensie kit zou babbelen.
Per huis/account maar 1 extensiekit.

Dus u moet draden trekken vanaf deze stelmotoren naar de tado wandthermostaten.

1 kan draadloos met een extensiekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Laatst online: 12-09 17:40

HSL

Jammer, bedraad gaat hier helaas niet lukken, dus dan moet ik op zoek naar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-09-2020
@tado
Wellicht is deze vraag al beantwoord, ik heb alleen de laatste anderhalve pagina doorgescrolled en zag niets vergelijkbaars, sorry...

Sinds twee dagen heb ik het volgende probleem met mijn Tado:
Het display reageert niet meer, en de app kan geen verbinding maken (foutmelding: Geen externe toegang). De CV reageert echter nog wel op de thermostaat, want de CV denkt dat het nu mega-koud is in huis (en staat dus op standje 'aan' en wordt niet meer gecorrigeerd door de thermostaat). Ondanks een relatief oude ketel lijkt er niets mis te zijn met de CV. Er lijkt ook niets mis te zijn met het internet (maar dat weet je maar nooit). Internet (en electriciteit) is afgelopen twee weken wel wat instabiel geweest, want stoppenkast is vervangen en om andere redenen een paar keer een stop uitgezet, maar die zijn beiden stabiel deze week.

Ik heb de batterijen al vervangen (ondanks dat ze pas drie maanden oud waren), dus ik vermoed dat dat het probleem niet is.
Iemand een slim idee? De klantenservice is sinds 1730 niet meer bereikbaar (ondanks dat de website zegt van wel). Gelukkig is het buiten niet koud, dus de thermostaat van de muur halen werkt nog om het niet mega-warm te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door Ward84 op 05-10-2017 19:35 . Reden: Tado taggen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:57
Ward84 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:34:
@tado
Wellicht is deze vraag al beantwoord, ik heb alleen de laatste anderhalve pagina doorgescrolled en zag niets vergelijkbaars, sorry...

Het display reageert niet meer, en de app kan geen verbinding maken (foutmelding: Geen externe toegang). De CV reageert echter nog wel op de thermostaat, want de CV denkt dat het nu mega-koud is in huis (en staat dus op standje 'aan' en wordt niet meer gecorrigeerd door de thermostaat). Ondanks een relatief oude ketel lijkt er niets mis te zijn met de CV. Er lijkt ook niets mis te zijn met het internet (maar dat weet je maar nooit). Internet (en electriciteit) is afgelopen twee weken wel wat instabiel geweest, want stoppenkast is vervangen en om andere redenen een paar keer een stop uitgezet, maar die zijn beiden stabiel deze week.

Ik heb de batterijen al vervangen (ondanks dat ze pas drie maanden oud waren), dus ik vermoed dat dat het probleem niet is.
Iemand een slim idee? De klantenservice is sinds 1730 niet meer bereikbaar (ondanks dat de website zegt van wel). Gelukkig is het buiten niet koud, dus de thermostaat van de muur halen werkt nog om het niet mega-warm te krijgen.
Heeft je bridge verbinding (alle leds aan)? Die hangt bij vaak aan het modem in de meterkast en kan snel uitgetrokken worden bij het vervangen van een stoppenkast. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-09-2020
Ja, dat had ik expliciet moeten vernoemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@tado

Bridge een power cycle geven. Ik heb dit ook gehad en gebeurde regelmatig, uiteindelijk na 2 weken wachten op antwoord door Tado support een andere firmware geladen en sindsdien niet meer gehad. (Overigens kun je het feedback op support formulier wel maar een paar dagen invullen... :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tado

Ik denk dat u zink-kool batterijen of oplaadbare batterijen heeft gebruikt.
Graag zorgen dat er nieuwe verse ALKALINE batterijen in uw tado zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Op mijn Tado Schedule pagina kun je nu je complete weekprogrammering in één overzicht bekijken.

Tado, misschien kun je dit doorsturen als ideetje voor jullie ontwikkelaars?

[ Voor 3% gewijzigd door PeterdeBruin op 06-10-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
BastiaanN schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:23:
[...]
@PeterdeBruin Leuk script! Ik zie dat je de gebruikersnaam en het wachtwoord verstuurd als GET parameters richting Tado. Wel het advies om die in elk geval via een POST request te zenden of als dat niet kan, gebruik te gaan maken van oauth. GET parameters worden namelijk default gelogged in access logs van webservices, loadbalancers (die doet namelijk meestal de SSL terminatie) etc.. Dat betekent dat je wachtwoord dan als plain-text in de logs van de tado webservers en/of loadbalancer staat! Mocht er dan ooit iemand toegang krijgen tot het systeem, hoeven ze in elk geval weinig moeite te doen om je wachtwoord te decrypten ;)
PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:28:
[...]

Update: Met de settings die @BastiaanN hier onder geeft lukt het wel!
Zie ook dit bericht van Tado.
Ik heb dit geïmplementeerd, zie http://peterdebruin.net/tado_schedule_post.html, maar wegens browser web security regels werkt dit niet in client-side javascript, tenzij je Web security uitschakelt.
In chrome doe je dat met een command-line parameter --disable-web-security.
Er onhandig en minder veilig dus, en op een telefoon zal het al helemaal niet lukken.

Ik hou het dus maar op http GET requests. Dat het wachtwoord dan mogelijk in de interne serverlogs van Tado komt te staan, en dus bij een hack van Tado zou kunnen uitlekken, moet men maar voor lief nemen.

Http PUT requests naar een andere site dan de site van de webpagina, en daarmee het aanpassen van de programmering etc., zijn om dezelfde reden helaas ook niet mogelijk met puur client-side javascript.

Het sturen van de POST request mag op zich wel met Web security, maar het sturen van een 'Authentication' header met de daarop volgende GET request helaas weer niet.

Als ik op mijn site een soort van proxy zou inrichten die de requests doorkopt naar Tado, zou het wel kunnen. Maar dat is oncontroleerbaar voor de gebruikers; die moeten er dan op vertrouwen dat ik zelf niet alle wachtwoorden ga verzamelen.

[ Voor 10% gewijzigd door PeterdeBruin op 06-10-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
PeterdeBruin schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:21:
Op mijn Tado Schedule pagina kun je nu je complete weekprogrammering in één overzicht bekijken.

Tado, misschien kun je dit doorsturen als ideetje voor jullie ontwikkelaars?
Het zou in ieder geval al prettig zijn als de Tado app in ieder geval op Windows of een iOS of Android Tablet een groter scherm zou kunnen gebruiken om het hele week schema ongecomprimeerd te tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
[...]
[...]
PeterdeBruin schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 18:26:
[...]
[...]
Dat Tado "automatisch inregelt", is inderdaad te kort door de bocht. Ik bedoel alleen te zeggen dat ie beperkte verschillen opvangt door eerder of later in - of uit te schakelen, en ook door niet altijd (en als je 'Vroege start' gebruikt, vrijwel nooit) op 100% te verwarmen. Ook de knoppen staan niet altijd 100% open maar passen zich aan aan de warmtebehoefte.
Bij grotere drukverschillen moet je inderdaad waterzijdig inregelen.
Maar dan nog:
  • Waterzijdig inregelen doet men gewoonlijk met een voetventiel aan de afvoerzijde van de radiator. Als dat er op zit is het volkomen overbodig om óók in de toevoer nog een regelventiel te hebben. Men kan dus een gewone simpele thermostatische afsluiter plaatsen.
  • Waterzijdig inregelen is als het goed is gebeurd bij het plaatsen van de radiatoren, en zal bij het vervangen van radiatorknoppen normaal gesproken niet opnieuw nodig zijn.
Andere opmerking: doordat Tado bijna nooit 100% verwarmt en de CV-temperatuur meestal op maximaal 60° houdt, zal de retourwater-temperatuur ook nooit hoog zijn, waardoor de ketel juist wel in zijn HR-gebied zal werken, lijkt mij althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterdeBruin schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:26:
[...]

[...]

[...]

Dat Tado "automatisch inregelt", is inderdaad te kort door de bocht. Ik bedoel alleen te zeggen dat ie beperkte verschillen opvangt door eerder of later in - of uit te schakelen, en ook door niet altijd (en als je 'Vroege start' gebruikt, vrijwel nooit) op 100% te verwarmen. Ook de knoppen staan niet altijd 100% open maar passen zich aan aan de warmtebehoefte.
Bij grotere drukverschillen moet je inderdaad waterzijdig inregelen.
Maar dan nog:
  • Waterzijdig inregelen doet men gewoonlijk met een voetventiel aan de afvoerzijde van de radiator. Als dat er op zit is het volkomen overbodig om óók in de toevoer nog een regelventiel te hebben. Men kan dus een gewone simpele thermostatische afsluiter plaatsen.
  • Waterzijdig inregelen is als het goed is gebeurd bij het plaatsen van de radiatoren, en zal bij het vervangen van radiatorknoppen normaal gesproken niet opnieuw nodig zijn.
Andere opmerking: doordat Tado bijna nooit 100% verwarmt en de CV-temperatuur meestal op maximaal 60° houdt, zal de retourwater-temperatuur ook nooit hoog zijn, waardoor de ketel juist wel in zijn HR-gebied zal werken, lijkt mij althans.
"Bij grotere drukverschillen moet je inderdaad waterzijdig inregelen." Je MOET altijd waterzijdig inregelen, wil je dat je systeem zuinig en optimaal werkt want ieder systeem heeft drukverschillen. Zeker als je met wisselende activiteit knoppen open en dicht gaat zetten en/of je verste radiator van de ketel minder druk heeft dan de dichtstbijzijnde. Geen enkel systeem is uit zichzelf in balans.

"Doordat Tado bijna nooit 100% verwarmt en de CV-temperatuur meestal op maximaal 60° houdt, zal de retourwater-temperatuur ook nooit hoog zijn. "Juist doordat je NIET waterzijdig inregeld zal je retour altijd te hoog zijn en zeker niet optimaal. (Ik stook hier met een aanvoer van gemiddeld 45 en een retour van Delta T 10 doordat ik wel de boel heb ingeregeld ;) ).

De meeste radiatoren hebben meestal geen voetventielen vandaar dat ik hier wijs op voorinstelbare afsluiters zodat je niet later ook nog eens voetventielen moet gaan plaatsen. Verder hebben voetventielen NIET de dynamsche karakteristieken vd Dynamic Valves.

Maar ik word een beetje moe van deze discussie. Zeker met iemand die gewoon niet de moeite neemt het door mij genoemde topic te lezen en iets roept is zonder enige onderbouwing. Je opmerking "lijkt mij althans" zegt genoeg in deze.

Rest my case (heb ook al een aantal malen gezegd dat deze discussie hier sowieso niet thuis hoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@tado Jullie supportafdeling neemt wel zijn tijd zeg.
Het antwoord wat ik gehad heb doet mij vermoeden dat mijn mails niet/nauwelijks gelezen zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:48:
@tado Jullie supportafdeling neemt wel zijn tijd zeg.
Het antwoord wat ik gehad heb doet mij vermoeden dat mijn mails niet/nauwelijks gelezen zijn.
Voor vragen over contracten,leveringen en bestellingen zou ik altijd aanraden om in het Engels te mailen.

Andere vragen kan gewoon in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wat raden jullie aan in mijn situatie?
Ik heb een condensatiegasketel, met openTherm, in dezelfde berging als de router.
Verder heb ik vier kamers met elk 1 radiator. De woonkamer, de vijfde kamer, heeft twee radiatoren.
Ik wil zoneverwarming voor deze vijf kamers. Ik heb nog geen thermostaat etc.
Volgens de website heb ik dan het volgende nodig:
* Slimme thermostaat - starterskit
* 6x slimme radiatorknop
* Extensiekit.

Klopt dit? Of kunnen bijvoorbeeld de radiatorknoppen wegvallen in de kamer met twee radiatoren? Of kan ik de thermostaat rechtstreeks aansluiten op de ketel zonder extensiekit? Of is de thermostaat überhaupt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
kamustra schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:02:
Wat raden jullie aan in mijn situatie?
Ik heb een condensatiegasketel, met openTherm, in dezelfde berging als de router.
Verder heb ik vier kamers met elk 1 radiator. De woonkamer, de vijfde kamer, heeft twee radiatoren.
Ik wil zoneverwarming voor deze vijf kamers. Ik heb nog geen thermostaat etc.
Volgens de website heb ik dan het volgende nodig:
* Slimme thermostaat - starterskit
* 6x slimme radiatorknop
* Extensiekit.

Klopt dit? Of kunnen bijvoorbeeld de radiatorknoppen wegvallen in de kamer met twee radiatoren? Of kan ik de thermostaat rechtstreeks aansluiten op de ketel zonder extensiekit? Of is de thermostaat überhaupt nodig?
Als er draadjes lopen of gelegd worden van de ketel naar de plaats in de woonkamer waar je de thermostaat wilt hebben, dan heb je geen extensiekit nodig.
Thermostaat is wel zeer wenselijk want die meet nauwkeuriger dan de knoppen, en is per 0,1 graad instelbaar (de knoppen helaas, helaas, (nog?) maar per hele graad), en bespaart je de extensiekit.
In de woonkamer zou ik 1 slimme knop achterwege laten. Die warmt dan wel altijd mee als er andere kamers verwarmd worden. Als je overal slimme knoppen zet, dan moet je vermoedelijk ook ergens een bypass installeren om te voorkomen dat je pomp stuk loopt; die bespaar je als je een radiator overslaat (en de pompsnelheid wat lager zet).

Verder is een radiatorknoppen-starterskit + thermostaat uitbreidingsset goedkoper dan de thermostaat-starterset + 2 losse knoppen.
Losse knoppen + thermostaat uitbreidingsset + een 2e-hands bridge kan ook.
En er moeten thermostatische afsluiters zitten op alle radiatoren waar een knop op komt.

Een bezwaar van zoveel zones is dat je wel voor elke zone apart een programma moet instellen. Een gezamenlijk programma voor meerdere zones, of meerdere kamers in dezelfde zone, of een programma kopiëren van de ene zone naar een andere, kan allemaal (nog?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Bedankt voor het snelle uitgebreide antwoord!
Er is een bypass voorzien in de ketel zelf dus dan kan ik geloof ik wel alle radiatoren van knoppen voorzien?
Een kabel voorzien is mogelijk. Is dit dan een standaard thermostaatkabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Vandaag voor het eerst sinds de winter de verwarming weer aangezet en moet eerlijk zeggen dat ik blij verrast ben door de wijze waarop Tado een constante temperatuur weet te handhaven. Vorig stookseizoen gaf Tado altijd flinke overshoots (tot anderhalve graad, wat naar mijn mening teveel is) bij het opwarmen van de woonkamer in de ochtend, maar dat is nu slechts 0,2 graad.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
kamustra schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:41:
Bedankt voor het snelle uitgebreide antwoord!
Er is een bypass voorzien in de ketel zelf dus dan kan ik geloof ik wel alle radiatoren van knoppen voorzien?
Een kabel voorzien is mogelijk. Is dit dan een standaard thermostaatkabeltje?
Ja, elk dun 2-aderig kabeltje is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Het valt mij op dat ik in kleine ruimtes zoals de badkamer een flinke overshoot heb als ik de tado gebruik. Dit zijn tevens ruimtes die zijn uitgerust met slimme knoppen i.p.v. een thermostaat. In mijn woonkamer doet de Tado het erg netjes, daar heb ik een overshoot van ongeveer 0,3c. Bijvoorbeeld vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l0VuknNjKYa3yumZtbXwO9MV/full.png

In de badkamer is ook veel meer "warmtevraag" (al is dit in dit geval volgens mij meer een indicatie hoever de radiatorkraan openstaat i.p.v. de daadwerkelijke warmtevraag aan de ketel) en zie ik een overshoot van meer dan 1,5 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ThVNrG8DucVTUGq7BQAE7yf6/full.png

Dit gebeurd nu al een paar dagen en tot dusver merk ik weinig verbetering. Moet er wel bij zeggen dat de badkamer in ons schema altijd op "uit" staat en we de badkamer puur op de timer verwarmen. Moet ik misschien de tado een keer een hele dag aan laten staan om de thermische eigenschappen van de ruimte goed te laten aanleren @tado ?

Ander vraagje, heeft er hier toevallig al iemand een OTGW tussen de Tado en de ketel hangen? Ik ben benieuwd hoeveel (lees: welke) informatie er in dit geval langs komt.

[ Voor 7% gewijzigd door BastiaanN op 08-10-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Hier is de badkamer toch ook nog altijd een probleem en doet Tado ogenschijnlijk domme dingen.
Vandaag bvb is de timer ingesteld voor 24° tussen 8u en 9u, met vroege start. Tado begint al volle bak warmte te vragen om 6u. Om 7u30 is het al 24° maar Tado blijft warmte vragen tot 8u15 wanneer het al 24.8° is. Piek wordt om 8u30 bereikt met 25.1°. Om 8u31 is de meting 25.0° en begint Tado al terug warmte te vragen ?!
Ik vermoed dat het met vermeende inertie te maken heeft. Dit zou kunnen verklaren waarom om 8u31 Tado al terug warmte vraagt aangezien de temperatuur al aan het zakken is, en mocht Tado wachten tot de temperatuur 24° is, de warmteaanvoer wellicht al te laat komt om verdere daling tot 23° of zo te vermijden.
Echter, met diezelfde redenering moet Tado bij het initiële stoken al lang gestopt zijn vóór dat de ruimte 24° is, want ook daar heb je inertie en zal de ruimte nog wat verder blijven opwarmen doordat de radiator nu eenmaal nog effen warm blijft. Dit zie ik overigens mooi in de grafiek, want het stoken stopt om 8u15 bij 24.8° maar een kwartier later, zonder stoken is het dus al 25.1°.

Op dat vlak vind ik Tado toch absolute geen slimme thermostaat, terwijl het toch allemaal niet zo ingewikkeld lijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Twixie op 08-10-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLseb
  • Laatst online: 14-09 10:20
Al enige tijd ben ik aan het kijken om de Tado thermostaat i.c.m. met een radiator knop te kopen. De thermostaat zal de radiatoren in de woonkamer, gang en keuken aansturen en de radiatorknop wil ik gebruiken voor in mijn slaapkamer (deze radiator zit aan het einde van het buizen stelsel). Een soort van gelijke opzet als boven gaande discussie dus.

Ik vraag me alleen nog een paar dingen af:
- Kan da radiator in mijn slaapkamer verwarmd worden zonder dat de radiatoren in mijn woonkamer, keuken en gang verwarmd worden? of te wel, moeten de temperatuur van de thermostaat hoger of gelijk zijn aan de temperatuur van de radiatorknop voordat de radiator in mijn slaapkamer verwarmd wordt?
- Kan je aangeven wanneer er verwarmd moet worden ipv instellen dat er op en bepaalde tijd een bepaalde warme bereikt moet zijn. Dus eigenlijk dezelfde werking als een normale radiator knop, alleen dan niet handmatig aan en uit zetten om op schema?
- Ik last dat wanneer het schema is ingesteld dat hij moet verwarmen, maar wanneer ik niet met geo in de buurt ben, er niet verwarmd wordt. Hoe werkt dit andersom? Dus als het schema staat dat hij niet moet gaan verwarmen, maar ik ben wel met geo in de buurt. Gaat hij dan alsnog verwarmen of houdt ie dan wel het schema aan?

Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericjansen88
NLseb schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:08:
Al enige tijd ben ik aan het kijken om de Tado thermostaat i.c.m. met een radiator knop te kopen. De thermostaat zal de radiatoren in de woonkamer, gang en keuken aansturen en de radiatorknop wil ik gebruiken voor in mijn slaapkamer (deze radiator zit aan het einde van het buizen stelsel). Een soort van gelijke opzet als boven gaande discussie dus.

Ik vraag me alleen nog een paar dingen af:
- Kan da radiator in mijn slaapkamer verwarmd worden zonder dat de radiatoren in mijn woonkamer, keuken en gang verwarmd worden? of te wel, moeten de temperatuur van de thermostaat hoger of gelijk zijn aan de temperatuur van de radiatorknop voordat de radiator in mijn slaapkamer verwarmd wordt?
- Kan je aangeven wanneer er verwarmd moet worden ipv instellen dat er op en bepaalde tijd een bepaalde warme bereikt moet zijn. Dus eigenlijk dezelfde werking als een normale radiator knop, alleen dan niet handmatig aan en uit zetten om op schema?
- Ik last dat wanneer het schema is ingesteld dat hij moet verwarmen, maar wanneer ik niet met geo in de buurt ben, er niet verwarmd wordt. Hoe werkt dit andersom? Dus als het schema staat dat hij niet moet gaan verwarmen, maar ik ben wel met geo in de buurt. Gaat hij dan alsnog verwarmen of houdt ie dan wel het schema aan?

Thanks alvast!
Als je niet wil dat de woonkamer altijd mee gaat, dan moet je hier ook knoppen plaatsen. Als de woonkamer warm genoeg is, dan zal hij de woonkamer sluiten en boven verwarmen.

Ja, je kan de optie “vroege start” aan of uit zetten (beginnen met verwarmen vs zorgen dat het die temperatuur is).

Het schema doet precies wat je instelt, behalve als jij/jullie er niet zijn. Als je thuis bent en er moet verwarmt worden, dan zal hij dat doen. Als hij niet moet verwarmen, dan doet hij dat ook niet. Enige afwijking in het schema is als je weg bent, dan zal de verwarming OF uitgaan, OF niet eens beginnen met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLseb
ericjansen88 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:07:
[...]

Als je niet wil dat de woonkamer altijd mee gaat, dan moet je hier ook knoppen plaatsen. Als de woonkamer warm genoeg is, dan zal hij de woonkamer sluiten en boven verwarmen.

Ja, je kan de optie “vroege start” aan of uit zetten (beginnen met verwarmen vs zorgen dat het die temperatuur is).

Het schema doet precies wat je instelt, behalve als jij/jullie er niet zijn. Als je thuis bent en er moet verwarmt worden, dan zal hij dat doen. Als hij niet moet verwarmen, dan doet hij dat ook niet. Enige afwijking in het schema is als je weg bent, dan zal de verwarming OF uitgaan, OF niet eens beginnen met verwarmen.
Awesome, Thanks!

Dus wat betreft slaapkamer en woonkamer apart verwarmen, zal de slaapkamer dan verwarmt worden tot de maximale graden van de thermostaat? Bijvoorbeeld: thermostaat (deze hangt btw in de woonkamer) staat op 18 graden en de radiatorknop in de slaapkamer staat op 20 graden. Zal het dan in de slaapkamer niet warmer worden dan 18 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
NLseb schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:38:
[...]

Awesome, Thanks!

Dus wat betreft slaapkamer en woonkamer apart verwarmen, zal de slaapkamer dan verwarmt worden tot de maximale graden van de thermostaat? Bijvoorbeeld: thermostaat (deze hangt btw in de woonkamer) staat op 18 graden en de radiatorknop in de slaapkamer staat op 20 graden. Zal het dan in de slaapkamer niet warmer worden dan 18 graden?
Nee hij gaat door tot de 20 in de slaapkamer, maar als er in de woonkamer geen tado knoppen aanwezig zijn blijft daar de verwarming ook aan, dus kan het daar warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
ericjansen88 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:07:
[...]

Ik kan mij nog een koude winteravond herinneren waarbij ik volgens Tado te laat thuis was om nog te gaan verwarmen, maar waar het volgens het schema wel had moeten gebeuren.

De vriendin was absoluut niet gecharmeerd ;).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLseb
ericjansen88 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:18:
[...]

Nee hij gaat door tot de 20 in de slaapkamer, maar als er in de woonkamer geen tado knoppen aanwezig zijn blijft daar de verwarming ook aan, dus kan het daar warmer worden.
Thanks voor de verder toelichting! Ik denk dat dit een mooie toevoeging aan mijn huis gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
Raymond P schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:37:
[...]

Ik kan mij nog een koude winteravond herinneren waarbij ik volgens Tado te laat thuis was om nog te gaan verwarmen, maar waar het volgens het schema wel had moeten gebeuren.

De vriendin was absoluut niet gecharmeerd ;).
Lol, dan moet ik eea hier even goed gaan bekijken. Mijn vriendin kent de setting “niet gecharmeerd” namelijk niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op dit moment werkt vroege start nog niet optimaal voor de slimme radiatorknoppen. Ik zou aanraden om die functie uit te zetten en zelf een inschatting te maken van hoe laat de radiator aan moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
haayman schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:05:

Waarom is het zo moeilijk voor Tado om gewoon als service te blijven draaien? Ik heb tig apps (bv. Whatsapp) die zonder enig probleem continu in de achtergrond blijven, zelfs zonder extra opties als 'batterij-optimalisatie uitzetten.

Waarom is dit? Wat is er zo speciaal aan de app dat dit niet lukt? Of is het incompetentie?

Arjen Haayman
Dit probleem ondervind ik momenteel ook. Mijn vrouw heeft een samsung galaxy s6 waarbij het thuis en niet-thuis niet goed werkt. Mijn vrouw is niet thuis terwijl de tado app denkt van wel. Ik heb alle telefooninstellingen op de supportpagina nagekeken. https://support.tado.com/...ing-van-mijn-verwarming-. Met mijn samsung galaxy s7 ervaar ik geen problemen.

Hebben meer gebruikers hier last van? En heeft iemand hiervoor een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Gecko123 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:51:
[...]
Hebben meer gebruikers hier last van? En heeft iemand hiervoor een oplossing gevonden?
Mijn vriendin heeft er nu ook last van op haar iPhone -O- Op iOS gaat het fout bij een update van de app of het besturingssysteem zelf. Dan moet je daarna de app weer opstarten anders wordt je locatie niet meer geupdate.

Ikzelf niet, maar ik zit dan ook elke 5 minuten op die app te kijken :+

[ Voor 8% gewijzigd door BastiaanN op 09-10-2017 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BastiaanN schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:34:
[...]

Mijn vriendin heeft er nu ook last van op haar iPhone -O- Op iOS gaat het fout bij een update van de app of het besturingssysteem zelf. Dan moet je daarna de app weer opstarten anders wordt je locatie niet meer geupdate.

Ikzelf niet, maar ik zit dan ook elke 5 minuten op die app te kijken :+
Op iOS 11 is dit identiek voor andere apps als WhatsApp. Na een app update krijg je ook niks meer binnen tot je hem handmatig weer start, dus daar zal Tado weinig aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marselaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-08 18:38
tado schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:13:
Op dit moment werkt vroege start nog niet optimaal voor de slimme radiatorknoppen. Ik zou aanraden om die functie uit te zetten en zelf een inschatting te maken van hoe laat de radiator aan moet gaan.
Wordt hier wel aan gewerkt? Ik merk ook dat vroege start bij mijn slimme radiatorknoppen al 2 uur van tevoren begint, terwijl het in 10 minuten is opgewarmd.

Werkt het in combinatie met een extra thermostaat wel goed bij de slimme radiatorknoppen?

[ Voor 11% gewijzigd door Marselaar op 09-10-2017 14:21 ]

PSN: Marselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Gecko123 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:51:
[...]

Dit probleem ondervind ik momenteel ook. Mijn vrouw heeft een samsung galaxy s6 waarbij het thuis en niet-thuis niet goed werkt. Mijn vrouw is niet thuis terwijl de tado app denkt van wel. Ik heb alle telefooninstellingen op de supportpagina nagekeken. https://support.tado.com/...ing-van-mijn-verwarming-. Met mijn samsung galaxy s7 ervaar ik geen problemen.

Ja, het komt mogelijk doordat diverse Android-implementaties nu MEERDERE batterij-optimalisaties naast elkaar hebben.
  • De optimalisatie van Samsung bijvoorbeeld zit onder Instellingen, Apparaatonderhoud, Batterij, Niet-gecontroleerde apps
  • Daarnaast heeft Google in Android 7 nog een optimalisatie ingebouwd, die in werking treedt als een app 7 dagen niet gebruikt is.
    Deze zit onder Instellingen, Apps, menu-toets, Speciale toegang, batterijverbruik optimaliseren
In beide moet Tado als niet-gecontroleerd of niet-geoptimaliseerd aangegeven worden.

Op mijn Mi-telefoon zit ook zowel een optimalisatie van de fabrikant (Xiaomi), als van Google, en de laatste is zelfs helemaal niet aanwezig in het instellingenmenu.
Gelukkig genereert de tado app na installatie een waarschuwing dat de batterij-optimalisatie uitgezet moet worden, en die waarschuwing linkt wel naar de verborgen Google optimalisatie-configuratie.
Je mag die waarschuwing dus beslist niet wegdrukken, en moet daarnaast ook de optimalisatie van Xiaomi uitzetten.

Hoe het bij andere fabrikanten zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 16:01

MethinX

't is wat!

BastiaanN schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:11:
Het valt mij op dat ik in kleine ruimtes zoals de badkamer een flinke overshoot heb als ik de tado gebruik. Dit zijn tevens ruimtes die zijn uitgerust met slimme knoppen i.p.v. een thermostaat. In mijn woonkamer doet de Tado het erg netjes, daar heb ik een overshoot van ongeveer 0,3c. Bijvoorbeeld vanochtend:

[afbeelding]

In de badkamer is ook veel meer "warmtevraag" (al is dit in dit geval volgens mij meer een indicatie hoever de radiatorkraan openstaat i.p.v. de daadwerkelijke warmtevraag aan de ketel) en zie ik een overshoot van meer dan 1,5 graden:

[afbeelding]

Dit gebeurd nu al een paar dagen en tot dusver merk ik weinig verbetering. Moet er wel bij zeggen dat de badkamer in ons schema altijd op "uit" staat en we de badkamer puur op de timer verwarmen. Moet ik misschien de tado een keer een hele dag aan laten staan om de thermische eigenschappen van de ruimte goed te laten aanleren @tado ?
Is dat Domoticz? Zo ja, hoe doe je dat? Zo nee, wat is het?

Ik heb de tado waarden (heatingpower, setpoint en temp) al gekoppeld in Domoticz zodat ik in domoticz kan loggen. Ik krijg alleen niet de heatingpower samen met de temperaturen in 1 grafiek.

Dit lukt mij wel:
Afbeeldingslocatie: https://imghost.io/images/2017/10/09/WhatsAppImage2017-10-04at22.37.05.md.jpg

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
MethinX schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:34:
[...]

Is dat Domoticz? Zo ja, hoe doe je dat? Zo nee, wat is het?
Nee, Grafana met InfluxDB als backend. :) De data komt uit de Tado web api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KapiteinRoel
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 21:03
BastiaanN schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:11:
Ander vraagje, heeft er hier toevallig al iemand een OTGW tussen de Tado en de ketel hangen? Ik ben benieuwd hoeveel (lees: welke) informatie er in dit geval langs komt.
Ik heb OTGW tussen de tado en mijn intergas ketel gehangen. Ik had in het begin last van een flinke overshoot en doorstoken als de ingestelde temperatuur al bereikt was, en ik wilde graag weten waar dat nou vandaan kwam. Ik zag toen dat de tado altijd vraagt om de maximale watertemperatuur, en direct het vermogen van de ketel aanstuurt. Maar de hoeveelheid warmte die dan de ruimte in komt is oa sterk afhankelijk van de watertemperatuur op dat moment. Als het water eenmaal is opgewarmd, komt er ook bij laag ketel vermogen nog aardig wat warmte de ruimte in. De overshoot is nu na diverse aanpassingen van de klantenservice acceptabel. Ik weet niet wat er aangepast is, het regel principe is niet veranderd.

Ik heb eigenlijk verder niet zo gekeken wat er langs komt, is er iets wat je wil weten? Dan kijk ik even!
Pagina: 1 ... 29 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!