Acties:
  • 0 Henk 'm!
Greetoz schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor het snelle antwoord. Maakt het dan niet uit op welke stand de jumper staat? Mijn iBase van Remeha werd trouwens wel gepowered door de openterm bedrading.

Laatste vraag nog. In de handleiding staat ook dat de iBase van remeha met een 5v verbinding aangesloten zou zijn. Bij mij is dat dus niet zo (stroom via de opentherm verbinding). Kan ik dat gewoon disregarden?
Jumper voor NL in 99% van gevallen positie 1. Maar kijk altijd in de persoonlijke stap voor stap handleiding die wij verzorgen want die in alle gevallen leidend.
Greetoz schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:30:
[...]

Misschien heb je hier wat aan: http://www.free-instruction-manuals.com/pdf/pa_1184115.pdf

@tado Wat is de range van de extentionkit? want ik probeerde hem zojuist te koppelen en dat lukte niet. Nadat ik met een langere ethernetkabel dichter bij had verplaatst lukte het wel. Nu heb ik de bridge weer op een hogere plek in de meterkast geplaatst maar weet nu dus niet of de verbinding stabiel is. Kan ik dat ergens controleren?
Range is vrij groot. Een groter probleem is het als er een ander apparaat op 868mhz staat te zenden naast de bridge. Ik verwacht dus dat dat het geval was en niet de afstand.
Raymond P schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:51:
Bij storing kan je opstaan, naar het apparaat toelopen en op een knop drukken als je het koud hebt.
Dat is toch een redelijke offline-backup?

---

@tado Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn mail van een maand geleden en heb nog een paar dagen over om te beslissen of ik wel of niet door ga met Tado.
Ik snap dat jullie het erg druk hebben met whatever maar het is toch geen 2011 meer?
Helaas zijn de wachttijden van onze administratie nog langer dan gehoopt. Dit heeft te maken met het omstellen van het administratiesysteem.Hopelijk krijgt u voor Oktober nog een antwoord.
BB-One schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:42:

Vraagje aan @tado Is het mogelijk om een fall back naar het standaard schakelschema op te nemen bij een volgende update?
Helaas is dit technisch gezien niet mogelijk met de huidige hardware.
VorteXLP schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:13:

Waarom laten Radiatorknoppen in de main UI alleen hele graden zien terwijl in de history graph gewoon het temperatuurverloop per 0.1 graad nauwkeurig te zien is? Gelieve dit ook in de main UI te laten zien. En komt er ook een mogelijkheid om Radiatorknoppen per halve graad (of nog nauwkeuriger) aan te sturen?
Ik zal uw feature request over de gemeten temperatuur op het hoofdscherm doorsturen.
Op dit moment geen plannen voor 0.5 graad instelbaarheid omdat dit ook niet op het display van de radiatorknop.
menzo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:52:
[...]

Wat ik merk is dat de tado dan iets van 23graden vraagt, maar omdat de het water bijna altijd al warm genoeg is gaat de ketel niet aan. Alleen geeft de tado dan wel aan dat er een warmte vraag is.

Ik weet niet of een ketel via OpenTherm ook aan tado doorgeeft dat hij echt aan is. @tado Weet jij dit?
Dit kunnen wij in de meeste gevallen uitlezen. Deze data gebruiken we op dit moment alleen voor troubleshooting.
Montoya200x schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:40:
@woutur , Misschien een inkoppertje, maar dit al geprobeerd met je thermostaat :
https://support.tado.com/...rmostaat-opnieuw-starten-

@tado De homekit bridge firmware staat sinds vandaag ook op 47.2, kunnen we daar een changelog van krijgen wat is aangepast/verbeterd tov 43.1 ?
Stabiliteitsverbeteringen voor LAN, draadloos en HomeKit.

[ Voor 86% gewijzigd door tado op 25-09-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:59
tado schreef op maandag 25 september 2017 @ 08:48:

Helaas zijn de wachttijden van onze administratie nog langer dan gehoopt. Dit heeft te maken met het omstellen van het administratiesysteem.Hopelijk krijgt u voor Oktober nog een antwoord.
Helaas is volgens jullie voorwaarden mijn opzeg deadline gepasseerd en heb ik in mijn mail geschreven dat die als opzegging beschouwd moet worden als er voor die tijd niet gereageerd wordt.

Ik zou wel graag nog willen weten of dit het juiste adres is om de hardware naar te retourneren:
tado GmbH
Sapporobogen 6-8
80637 Munich, Germany

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Maar dit betekend dus ook dat het apparaat zo goed als waardeloos wordt wanneer tado besluit om de stekker er uit te trekken. Welke levensduur voor het product garanderen jullie @tado? Mag ik er vanuit gaan dat ik het product minimaal 5 jaar probleemloos kan gebruiken?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:53
Op dit moment geen plannen voor 0.5 graad instelbaarheid omdat dit ook niet op het display van de radiatorknop.
Dit is natuurlijk je reinste onzin. De display toont een graden-tekentje van 5x5 pixels. Dat gradentekentje voegt werkelijk niets toe, en kan dus perfect vervangen worden door een punt gevolgd door een kleine decimaal (je hebt hiervoor genoeg aan 5x3 pixels).
(Of het zou moeten dat in die display dat graden-tekentje gewoon hardwired is, want ook het calibreren toont daar gewoon het volledige teken - maar dit zou wel vrij absurd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:57

[...]

Is het misschien mogelijk om de mogelijkheid in te bouwen dat een lokale server (of bijvoorbeeld een synology nas) het tijdschema van Tado kan aansturen?
Oftewel:
Thermostaat probeert via internet contact te krijgen met Tado server, lukt dit niet dan fall back naar lokale (nas) server. Of misschien nog mooier:
Thermostaat gaat altijd via lokale (nas) server, die op zijn/haar beurt contact maakt met de tado server, lukt dit niet dan fall back op meest recente tijdschema.

Het 'probleem' van @BastiaanN zou dan ook opgelost zijn.

Ik heb mij bij de aanschaf van mijn Tado niet verdiept in de feitelijke werking en zeker niet de afhankelijkheid van de servers van Tado (ik ging er vanuit dat het tijdschema in 'mijn' thermostaat zat en van daaruit werd aangestuurd.)

Laat ik het zo zeggen: ik ben heel erg tevreden over de Tado thermostaat, maar de afhankelijkheid van de servers van Tado én het pushen van updates zou voor mij een reden zijn om in de toekomst niet meer voor Tado te kiezen.
Laten we er maar van uitgaan dat Tado nog jarenlang blijft bestaan en dat mijn thermostaat nog jarenlang goed blijft werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BB-One schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:42:
Vraagje aan @tado Is het mogelijk om een fall back naar het standaard schakelschema op te nemen bij een volgende update?
[...]
Maar wel in software.....

De Tado app zou uitermate geschikt zijn om als backup te kunnen fungeren voor het tijdsschema, bij uitval van de Tado servers.

Want in Homekit kan ik dat al probleemloos opzetten, inclusief location awareness en gezien dat elke Homekit aansturing een manuele override is, die elke automatische aansturing via de servers van Tado, zoals bv het dagschema by passed, zou dezelfde functionaliteit in de Tado app een welkome toevoeging zijn.

Op de dag van de server uitval was namelijk alles via Homekit nog gewoon aanstuurbaar....

[ Voor 19% gewijzigd door Montoya200x op 25-09-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
remzor schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 18:14:
Zojuist namelijk nog een losse thermostaat besteld, kan de hele meuk in één keer geïnstalleerd worden aankomende week. Ga er vanuit dat dit nu ook vanuit de app kan, want @Raindeer schreef in zijn review dat de thermostaat niet via de app toegevoegd kon worden aan de knoppen en dat de helpdesk hiervoor aan te pas moest komen. Dat is wel vreemd imho.
@tado Ik quote mezelf even, heb jij hier misschien enig idee van? Is deze setup tegenwoordig door de gebruiker wel zelf te configureren?
Ik wil deze week graag aan de slag met de installatie, maar wacht op de nieuwe bridge V3. Deze heb ik zaterdag besteld, bevestigingsmail van gehad. Enig idee hoe lang het gemiddeld zal duren voor deze er is? Neem aan dat ze gewoon voorradig zijn.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Montoya200x schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:37:
[...]

[...]

Maar wel in software.....

De Tado app zou uitermate geschikt zijn om als backup te kunnen fungeren voor het tijdsschema, bij uitval van de Tado servers.

Want in Homekit kan ik dat al probleemloos opzetten, inclusief location awareness en gezien dat elke Homekit aansturing een manuele override is, die elke automatische aansturing via de servers van Tado, zoals bv het dagschema by passed, zou dezelfde functionaliteit in de Tado app een welkome toevoeging zijn.

Op de dag van de server uitval was namelijk alles via Homekit nog gewoon aanstuurbaar....
Homekit staat compleet los van onze normale server aansturing. Dit is één van de eisen voor HomeKit certificatie. Zonder HomeKit is er op dit moment geen mogelijkheid om zonder tussenkomst van server direct vanaf tado app toegang te krijgen.
remzor schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:49:
[...]

@tado Ik quote mezelf even, heb jij hier misschien enig idee van? Is deze setup tegenwoordig door de gebruiker wel zelf te configureren?
Ik wil deze week graag aan de slag met de installatie, maar wacht op de nieuwe bridge V3. Deze heb ik zaterdag besteld, bevestigingsmail van gehad. Enig idee hoe lang het gemiddeld zal duren voor deze er is? Neem aan dat ze gewoon voorradig zijn.
Thanks!
Om een Slimme Thermostaat toe te voegen als temperatuursensor moet u nog even bellen.
Op de website staat een verwachte levertermijn van 5 werkdagen, dat zou dus mijn schatting zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door tado op 25-09-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@tado Ok duidelijk, bedankt voor je snelle reactie!
Als Tado zijnde zou ik het zeker inbouwen in de software. Vermoedt dat daar ook vast wel naar gekeken wordt ;) In mijn wijk bijvoorbeeld wonen alleen al 50k mensen, veel nieuwbouwwijken krijgen ook steeds meer stadsverwarming (moeten langzaam aan van het gas af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Daarop verder doorgaand: ik zou ook graag zien dat Tado ook warmtepompen gaat ondersteunen. Nu is het of heating of cooling, maar een warmtepomp kan beiden. Tot nu doe kan Tado daar weinig mee. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 16:06
Ik heb mijn Tado weer van de muur gehaald en wacht op reactie vans support.

Sinds een week was het op eens erg warm in de huis kamer, in de tado app stond dat er geen warmte verzoek was.
Maar toch stond mijn vloerverwarming aan, bij na meten met een multi meter bleek dat dat hij dus gewoon aanbleef.

Als ik de temperatuur hoger instelde blijf hij aan, hierna weer laager gezet en toe ging hij weer uit.
Echter de volgende dag weer het zelfde.

Jammer het leek eindelijk goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:46
@tado zijn er momenteel problemen met de aansturing door homekit? Ik heb al enkele dagen geen homekit verbinding en ik lees op diverse andere sociale media verhalen van gebruikers die een soortgelijk probleem ervaren?

Daarnaast ook het probleem van TUX2K gemerkt...iets met Firmware update (i.c.m. iOs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobb
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-12-2023
Dus als ik het goed begrijp, kun je altijd homekit gebruiken en daar schema's instellen mocht tado niet meer bestaan of het internet er uit liggen? Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
@Brobb
Ja, op de nacht/dag van de server uitval, kon ik via Homekit gewoon de gewenste temperatuur instellen, waarop de ketel bij wel of geen warmtevraag, aan of uit ging.
tado schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:51:
Homekit staat compleet los van onze normale server aansturing. Dit is één van de eisen voor HomeKit certificatie. Zonder HomeKit is er op dit moment geen mogelijkheid om zonder tussenkomst van server direct vanaf tado app toegang te krijgen.
Mijn vraag ging dus over de Tado app gebruikers van Homekit, zoals al aangegeven in laatste zin:
Montoya200x schreef op maandag 25 september 2017 @ 12:37:
De Tado app maakt verbinding met Homekit, dus ik zie zo gauw niet waarom een aangepaste Tado app dan geen commando voor een temperatuur aanpassing naar Homekit kan doorsturen om een backup dagschema te volgen, voor Homekit gebruikers. Iets om over na te denken, waarbij jullie in ieder geval de IOS gebruikers tegemoet komen, ondanks jullie strategie omtrent de apps op diverse platformen:
tado schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:41:
Op dit moment is de strategie dat onze app op alle platformen (Android, iOS en Windows Phone) zoveel mogelijk gelijk blijft. Dit kan natuurlijk in de toekomst veranderen maar we verwachten dat iOS 11 ook veel verbeteringen met zich mee zal brengen voor HomeKit.
Maar helaas heeft IOS 11 voor mij nog geen verbeteringen laten zien in de woning app van Apple zelf. De User Interface en Experience is nog steeds een drama met Apple's Woning app, waardoor ik deze links laat liggen omdat een mix van de volgende apps die tekortkoming ruimschoots opvangen:
Montoya200x schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:52:
Gebruik zelf deze apps voor alles wat met Homekit te maken heeft :

- http://selfcoded.com/home/ (met dank aan @robertwebbe )
- https://www.elgato.com/en/eve/eve-app

Deze 2 apps vullen mekaar heel goed aan mbt Homekit en bezorgen je niet de hoofdpijn die Apples Woning app vaak veroorzaakt :)
Dus mijn inziens een kans voor Tado, om ook dat gat op te vullen, mbt Homekit, hoewel daar uit ervaring, mocht Tado zich daar toe zetten, weer de nodige tijd in gaat zitten, want hoe zit het met het volgende onvoltooide item op jullie roadmap:
Montoya200x schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:24:
[...]
Leuk allemaal die ondersteuningen van Tado, voor verschillende nieuwe platformen, maar het begint in mijn ogen steeds meer een marketing stunt te worden om gebruikers te lokken, want qua ondersteuning met uitleg met mogelijkheden van Tado producten op deze nieuwe platformen laat Tado de gebruikers in de kou staan...

Wij willen hier niet lezen van Tado, "Ga maar op de Apple of Google website kijken voor de mogelijkheden", maar dat we een verwijzing naar de Tado website zelf krijgen, hoe hun producten met de nieuwe platformen werken.
tado schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 17:55:
Actueel werken we aan zo een dergelijke lijst bij tado° en zal het zoeken naar de commando's bij de verschillende aanbieders niet meer nodig zijn. We publishen dit dan ook.

Dit vergt natuurlijk een beetje tijd en dit zal niet onmiddellijk klaar zijn.
We hebben dit zojuist besproken en zullen vanaf dit klaar is, rechtstreeks posten op dit forum.

Zo hebben jullie ook een primeur vast ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krisp schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:51:
Daarop verder doorgaand: ik zou ook graag zien dat Tado ook warmtepompen gaat ondersteunen. Nu is het of heating of cooling, maar een warmtepomp kan beiden. Tot nu doe kan Tado daar weinig mee. :)
We werken 100% met de Techneco Elga. (zowel verwarmen als koelen)
TUX2K schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:52:
Ik heb mijn Tado weer van de muur gehaald en wacht op reactie vans support.

Sinds een week was het op eens erg warm in de huis kamer, in de tado app stond dat er geen warmte verzoek was.
Maar toch stond mijn vloerverwarming aan, bij na meten met een multi meter bleek dat dat hij dus gewoon aanbleef.

Als ik de temperatuur hoger instelde blijf hij aan, hierna weer laager gezet en toe ging hij weer uit.
Echter de volgende dag weer het zelfde.

Jammer het leek eindelijk goed te werken.
Een relais in de tado gaat zo goed als nooit kapot...

Graag even meten:

Zet tado op 25 graden, meet of NO en COM doorverbonden zijn.
Zet tado op OFF, meet of NO en COM niet doorverbonden zijn.

Als dit het geval is dan weet u dat tado zelf goed werkt en is het tijd om naar de klep te kijken.
Brobb schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:14:
Dus als ik het goed begrijp, kun je altijd homekit gebruiken en daar schema's instellen mocht tado niet meer bestaan of het internet er uit liggen? Klopt dit?
Ja dit klopt, HomeKit staat volledig los van onze servers.
Montoya200x schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:24:
@Brobb
Ja, op de nacht/dag van de server uitval, kon ik via Homekit gewoon de gewenste temperatuur instellen, waarop de ketel bij wel of geen warmtevraag, aan of uit ging.

[...]

Mijn vraag ging dus over de Tado app gebruikers van Homekit, zoals al aangegeven in laatste zin:

[...]

De Tado app maakt verbinding met Homekit, dus ik zie zo gauw niet waarom een aangepaste Tado app dan geen commando voor een temperatuur aanpassing naar Homekit kan doorsturen om een backup dagschema te volgen, voor Homekit gebruikers. Iets om over na te denken, waarbij jullie in ieder geval de IOS gebruikers tegemoet komen, ondanks jullie strategie omtrent de apps op diverse platformen:

[...]

Maar helaas heeft IOS 11 voor mij nog geen verbeteringen laten zien in de woning app van Apple zelf. De User Interface en Experience is nog steeds een drama met Apple's Woning app, waardoor ik deze links laat liggen omdat een mix van de volgende apps die tekortkoming ruimschoots opvangen:

[...]

Dus mijn inziens een kans voor Tado, om ook dat gat op te vullen, mbt Homekit, hoewel daar uit ervaring, mocht Tado zich daar toe zetten, weer de nodige tijd in gaat zitten, want hoe zit het met het volgende onvoltooide item op jullie roadmap:

[...]

[...]
Onze app heeft nu dezelfde functionaliteit via Android, Windows Phone and IOS. Dit willen we op dit moment ook zo houden. U geeft aan dat u alles perfect via HomeKit kon aansturen. Dat is dan ook direct de oplossing in de toekomst mocht er een server onderbreking zijn.
Raymond P schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:58:
[...]

Helaas is volgens jullie voorwaarden mijn opzeg deadline gepasseerd en heb ik in mijn mail geschreven dat die als opzegging beschouwd moet worden als er voor die tijd niet gereageerd wordt.

Ik zou wel graag nog willen weten of dit het juiste adres is om de hardware naar te retourneren:
tado GmbH
Sapporobogen 6-8
80637 Munich, Germany
Graag niets terugsturen voor wij weten dat u iets gaat opsturen.
Alleen de aanvraagdatum van uw mail is geldend met opzeggingen of wijzigingen aan contracten.

[ Voor 107% gewijzigd door tado op 25-09-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
@tado
Ik heb sinds de verwarming weer gebruikt wordt een probleem dat de verwarming schakelt naar een warm dagprogramma terwijl ik al naar mijn werk ben en pas een uur nadat ik van huis vertrokken ben terugschakelt naar een (veel te lage) away temperatuur. Zie ook mijn eerdere berichten hier:
TWyk in "Tado Smart Thermostat Topic"
Ook vandaag weer voor 9:00 met de trein vertrokken en om 9:15 gaat Tado de temperatuur de temperatuur verhogen van de opsta schema temperatuur van 19,5 graden naar ingestelde dagtemperatuur van 20 graden. Om 10:15 gaat de temperatuur naar een veel te lage AWAY temperatuur van 12,6 graden.
Ik heb nu 4 keer gecontroleerd als ik om 09:00 al naar werk vertrokken was en alle 4 de keren keer ging de temperatuur om 9:15 omhoog op schema alsof ik thuis was en alle 4 de keren ging Tado tussen 10:08-10:16 omlaag naar de away temperatuur zo'n anderhalf uur nadat ik van huis vertrokken was naar een hele raar lage away temperatuur.

Waar kan ik met dat probleem het beste terecht want het is erg ongewenst dat Tado elke dag mijn huis gaat verwarmen terwijl ik al vertrokken ben?
Tado app Windows mobile, away setting op comfort en home area setting van 400m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
remzor schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:22:
(...) Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik vind vooral het praktische nut ervan (bediening, draadloos) en inzicht in de temperatuur handig. Mijn verwachting is in ieder geval niet dat ik er minder energie door zal verbruiken ;)
Het hangt natuurlijk heel erg af van hoe je de boel gebruikt. Als je voorheen een koude badkamer voor lief nam en die nu apart kunt verwarmen, zul je meer gaan gebruiken. Maar als je, zoals ik, wel graag een warme badkamer had en tegelijk een warme woonkamer, keuken, gang en hal voor lief nam, kun je flink bezuinigen door alleen de badkamer te verwarmen.
Andersom hebben wij een houtkachel die altijd brandt als het koud is, dus de huiskamer stoken we het liefst daarmee warm. De vaste thermostaat hangt in de woonkamer, dus dan ging de ketel 's avonds en in het weekend nooit meer aan, en was de rest van het huis - het is een oud huis - heeeel erg koud. Beetje bijstoken helpt dan wel. Tja, dan stook je wat meer, maar vooral voor het comfort.

Dat comfort heeft voor mij ook de doorslag gegeven. Dat ik op afstand elke slaapkamer apart kan regelen: wordt ie niet gebruikt, pak ik mijn telefoon en staat de verwarming daar uit met één druk op de knop. Willen we samen op/in bed een filmpje kijken in een nog niet (bere)koude slaapkamer, is dat ook met een snelle swipe geregeld. Zalig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Hmmm, nu kan ik sinds ik thuis ben geen historische grafiek van vandaag meer bekijken in de rapport functie.
Error
Unable to load report data.
Hebben anderen daar ook last van?

(Tado app en zelfs wifi router herstart maar dat helpt niet)

/Edit
Inmiddels opgelost

[ Voor 31% gewijzigd door TWyk op 26-09-2017 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
TWyk schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:08:
Hmmm, nu kan ik sinds ik thuis ben geen historische grafiek van vandaag meer bekijken in de rapport functie.

[...]

Hebben anderen daar ook last van?

(Tado app en zelfs wifi router herstart maar dat helpt niet)
Yep, is een bekend issue. En opgelost :)
Degraded performance of Climate Report
Identified - Zone Climate Report is loading very slowly or can be completely unavailable. We have identified the issue and working on a solution.
Sep 26, 18:23 CEST
Bij mij overigens ook een hikje in de remote toegang om 13:46 tot 13:54, maar dan alleen van de thermostaat en niet van de knoppen die in de badkamer hangen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:56
[...]

Jumper voor NL in 99% van gevallen positie 1. Maar kijk altijd in de persoonlijke stap voor stap handleiding die wij verzorgen want die in alle gevallen leidend.

[...]

Range is vrij groot. Een groter probleem is het als er een ander apparaat op 868mhz staat te zenden naast de bridge. Ik verwacht dus dat dat het geval was en niet de afstand.

[...]
Oké er stond in de handleiding namelijk niks over de jumper.

Ja de verbinding lijkt na de initiële pairing ook stabiel.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obl1viA
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 10:55
Ik ben ook van plan dit product te kopen maar ik weet niet als het gaat werken op mijn CV ketel.

Cv ketel is een: Vaillant VSC FR 246/2 C 170.

Deze is volgens mij modulerend maar niet via opentherm?

https://www.vaillant.be/d...ecocompact-vsc-274958.pdf

"aansluiting 2 draads eBUS voor weesafhankelijke regelaar of modulerende kamerthermostaat (Vaillant)"

Is het mogelijk om hier een opentherm module aan te koppelen?

Als modulerend niet werkt kan ik deze dan gebruiken in combinatie met aan/uit?

Hier een foto van de handleiding van de ketel:

https://ibb.co/edDgeQ

Zou ik dan gewoon moeten aansluiten op 3 en 4?

Bedankt

• ericjansen88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste medetweakers,

ik heb sinds een week de tado thermostaat en een aantal knoppen in huis. Daarnaast sinds gisteren ook de homekit bridge. Aansluiten ervan ging prima en na 45 minuten waren alle tado apparaten verbonden met Homekit.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie homekit gebruiken icm de app van Tado?

Ik merk namelijk dat de app van Tado handig is, maar dat de combinatie met Homekit niet altijd handig is. Homekit zet namelijk de tado thermostaat en knoppen op handmatig, wat weer de away modus in de tado app overruled.

Nu is mijn vraag:
-Gebruiken jullie Homekit?
-Gebruiken jullie de away modus van Tado, of die van Homekit?
-Hoe stellen jullie de tado app in dat deze niet interfereert met homekit?
-Hebben jullie andere algemene tips?

Ikzelf werk op kantoor, 5 dagen in de week, en sta dus meestal rond dezelfde tijd op. Mijn vriendin heeft veel variabelere tijden, dus dat verschilt per dag. Het verschilt dus ook per dag hoe laat de verwarming aan moet slaan. Eigenlijk moeten we het dan gewoon per dag instellen, maar ik merk dat iedere dag het slimme schema aanpassen in de tado app ondoenlijk is.

Zijn er meer mensen met deze situatie? Hoe pakken jullie dit aan?

Vind tado echt geweldig, veel mogelijkheden. Merk dat ik mijn collega's niet uitgelegd krijg hoe slim het is. Iedereen reageert: dit kan in mijn situatie niet. JAWEL! Woonkamer is (eindelijk) niet meer leidend voor het héle huis.

Hoop op een reactie!

Gr. Eric

• BastiaanN
  • Niet online
Obl1viA schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 23:35:
Ik ben ook van plan dit product te kopen maar ik weet niet als het gaat werken op mijn CV ketel.
De Tado werkt ook gewoon op het eBus protocol van Valliant. Tijdens het installatieproces wordt duidelijk aangeven hoe je e.e.a. moet aansluiten.

• Greetoz
Ik zit nu heel erg te twijfelen om ook radiatorknoppen aan te schaffen. Vanmorgen had ik best de badkamer wat warmer gewild terwijl de beneden verdieping nog prima op temp was (dus geen warmere badkamer). Maar ik vind het risico wel groot dat alles nutteloos is zodra Tado° iets veranderd of wellicht failliet zou gaan.. Hoe denken jullie daarover?

• ericjansen88
Greetoz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:57:
Ik zit nu heel erg te twijfelen om ook radiatorknoppen aan te schaffen. Vanmorgen had ik best de badkamer wat warmer gewild terwijl de beneden verdieping nog prima op temp was (dus geen warmere badkamer). Maar ik vind het risico wel groot dat alles nutteloos is zodra Tado° iets veranderd of wellicht failliet zou gaan.. Hoe denken jullie daarover?
Wat zou Tado moeten veranderen dan? Failliet kan inderdaad altijd. Ik heb alles aangeschaft (zie 2 posts hierboven) om samen te laten werken met Homekit. Dat werkt altijd, ook als er een serverstoring bij Tado is.Uiteindelijk wil ik dat de tado app "onnodig" wordt en dat ik alles bestuur via Homekit.

Gr. Eric

• Greetoz
ericjansen88 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:01:
[...]

Wat zou Tado moeten veranderen dan? Failliet kan inderdaad altijd. Ik heb alles aangeschaft (zie 2 posts hierboven) om samen te laten werken met Homekit. Dat werkt altijd, ook als er een serverstoring bij Tado is.Uiteindelijk wil ik dat de tado app "onnodig" wordt en dat ik alles bestuur via Homekit.

Gr. Eric
Geen idee, maar een verkoop van Tado of een andere strategie kunnen in 1 keer je hele verwarmingssysteem nutteloos maken. Dat hebben we wel gezien toen Tado een storing had, alles werkt alleen als er een verbinding is met de Tado servers. als @tado hier kan bevestigen dat alles ook zonder verbinding met Tado kan werken ism de Homekit geeft dit al een backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericjansen88
Greetoz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:07:
[...]

Geen idee, maar een verkoop van Tado of een andere strategie kunnen in 1 keer je hele verwarmingssysteem nutteloos maken. Dat hebben we wel gezien toen Tado een storing had, alles werkt alleen als er een verbinding is met de Tado servers. als @tado hier kan bevestigen dat alles ook zonder verbinding met Tado kan werken ism de Homekit geeft dit al een backup.
Dit hebben ze in 1 van de laatste paginas aangegeven (hoop dat ik goede Url geef: tado in "Tado Smart Thermostat Topic" )

Edit: je kan dan alleen niet meer switchen naar Android haha 8)7

Of wel, aangezien ze ook Google Home ondersteunen

[ Voor 8% gewijzigd door ericjansen88 op 27-09-2017 11:21 ]

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 16:38
Mijn echtgenote zit op Android 8 sinds een weekje. En het valt me op dat zij de laatste tijd vaker als thuis geregistreerd staat, terwijl ze weg is. Is dat misschien omdat Oreo anders om gaat met apps die in de background draaien?

• Greetoz
ericjansen88 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:19:
[...]

Dit hebben ze in 1 van de laatste paginas aangegeven (hoop dat ik goede Url geef: tado in "Tado Smart Thermostat Topic" )

Gelukkig heeft niemand hier Android ;-). Maar ze lijken indirect wel aan te geven dat het met de homekit gewoon moet blijven werken! Goed nieuws. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raindeer
Nog een Tado feature request, kan de app aangeven wat de status van de batterijen is? Ik had gisteren een niet responsieve thermostatische kraan unit die nog wel de temperatuur aangaf maar niet echt meer aan of uit wilde. De originele batterijen zaten er nog in, dus ik realiseerde me dat die misschien leeg waren. Nieuwe batterijen leken goed te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raindeer schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:22:
Mijn echtgenote zit op Android 8 sinds een weekje. En het valt me op dat zij de laatste tijd vaker als thuis geregistreerd staat, terwijl ze weg is. Is dat misschien omdat Oreo anders om gaat met apps die in de background draaien?
We hebben net een artikel online geplaatst voor Android 7. Zoals u ziet zijn de instellingen echt diep weggewerkt en ook niet helemaal logisch geplaatst. In Android 8 zou er zomaar een soortgelijke instelling zijn die zorgt dat onze app niet in de achtergrond kan draaien.
ericjansen88 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:19:
[...]

Google Home is in tegenstelling to Apple HomeKit een volledig Cloud gebaseerd systeem wat alleen verbinding maakt met onze servers en niet direct met uw apparaten.
Raindeer schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:47:
Nog een Tado feature request, kan de app aangeven wat de status van de batterijen is? Ik had gisteren een niet responsieve thermostatische kraan unit die nog wel de temperatuur aangaf maar niet echt meer aan of uit wilde. De originele batterijen zaten er nog in, dus ik realiseerde me dat die misschien leeg waren. Nieuwe batterijen leken goed te werken.
Een batterijindicatie is een veelgevraagde feature en ik verwacht dat we dat op een gegeven moment zeker zullen toevoegen aan de app. Ik kan alleen niet zeggen wanneer dat zal zijn.

• Twixie
ericjansen88 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:19:
-Gebruiken jullie Homekit?
-Hoe stellen jullie de tado app in dat deze niet interfereert met homekit?
-Hebben jullie andere algemene tips?
Ik vind Homekit eigenlijk maar weinig toevoegen en gebruik het dan ook niet. Ik vind de Tado app uitstekend werken voor wat ik ermee wil doen. Enige dat nog zou lukken is Siri integratie maar ook daarvan vind ik de spraakherkenning ook zeer slecht. Zo kan hij geen eigennamen herkennen, of erger aanleren (zo blijft hij 'kamer 10' herkennen ipv 'kamer Dean' ondanks dat ik het telkens manueel corrigeer).
Ikzelf werk op kantoor, 5 dagen in de week, en sta dus meestal rond dezelfde tijd op. Mijn vriendin heeft veel variabelere tijden, dus dat verschilt per dag. Het verschilt dus ook per dag hoe laat de verwarming aan moet slaan. Eigenlijk moeten we het dan gewoon per dag instellen, maar ik merk dat iedere dag het slimme schema aanpassen in de tado app ondoenlijk is.
Ik neem aan dat het probleem is dat zij vroeger dan jij moet opstaan maar er geen vast tijdstip voor is ? Wat je zou kunnen proberen is een koppeling met haar kalender aan de hand van IFTTT. Al gaat ze dan wel telkens haar werkschema in haar agenda moeten stoppen wat ook niet zo handig is natuurlijk... Enige andere manier lijkt me dan van gebruik te maken van de manuele modus. Ook weer via IFTTT zou ze een actie/knop op haar telefoon kunnen zetten zodat ze bij het opstaan enkel op die knop moet drukken om de verwarming aan te passen, al mis je dan wel Vroege Start.

• Twixie
Raindeer schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:47:
Het mag dan wel wat intelligenter. Mijn ervaring is immers dat het van knop tot knop afhangt hoe goed de knop nog werkt. Ik vermoed dat een stug ventiel gewoon een hoger voltage nodig heeft en dus de overeenkomstig radiatorknop rapper nieuwe batterijen nodig had.
Ik heb hier immers ook zo lang mogelijk gewacht om batterijen te wisselen (ik kon nog minstens 4 maand voort na de eerste mail-melding) en toen bleek ook, nu het stookseizoen terug begint dat sommige van de knoppen het ventiel niet meer gesloten hielden, ondanks dat de display nog werkte. Sommige knoppen werkten nog goed terwijl de batterij maar 1.20V meer gaf, terwijl andere het al niet meer deden bij 1.30V.
Tado zou gerust wat zelf-monitoring kunnen doen, waarbij het merkt dat de temperatuur niet omhoog gaat als een knop opengezet wordt, of omgekeerd dat de temperatuur aan een knop ineens snel omhoog gaat terwijl hij niet opengezet geweest is (en dan vooral als dat in een andere kamer wel het geval is). Al zou het nog beter zijn als de knoppen gewoon zelf kunnen checken in welke stand die zwarte plaat staat en dus ziet dat hij niet in de positie staat die hij zou moeten staan, wat kan wijzen op lage batterij.

• Raindeer

Zijn er meer mensen met deze situatie? Hoe pakken jullie dit aan?

Gr. Eric
Ik heb een heel simpel schema ingesteld, hij moet aan van 9 tot 22 uur. En verder werk ik met de away modus. Dat werkt eigenlijk wel fijn. Als we thuis zijn is ie aan. Zijn we niet thuis, is ie niet aan. (behalve dan Android Oreo, zie mijn vorige post van vandaag) Ik had in het begin heel complexe schema's gebouwd en realiseerde me toen dat ik handmatig probeerde te doen waar Tado een heel stuk intelligentie voor had gebouwd. Dus mijn advies, hou het dom en vertrouw op de intelligentie van het systeem.

• BastiaanN
  • Niet online
Eerder gaf @tado aan dat je geen bypass in je c.v. installatie hoeft op te nemen wanneer je alle radiatoren voorziet van een slimme knop. Echter als ik nu alleen de badkamer wil verwarmen op de timer dan schiet aan het eind van de timer mijn ketel in storing omdat de pomp het water niet meer rond kan pompen (de pomp blijft nog een tijdje nalopen)

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

• remzor
Appelsap schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:17:
[...]Het hangt natuurlijk heel erg af van hoe je de boel gebruikt. Als je voorheen een koude badkamer voor lief nam en die nu apart kunt verwarmen, zul je meer gaan gebruiken. Maar als je, zoals ik, wel graag een warme badkamer had en tegelijk een warme woonkamer, keuken, gang en hal voor lief nam, kun je flink bezuinigen door alleen de badkamer te verwarmen.
Ik denk dat de situatie met een eigen ketel gewoon heel anders is. Wij moeten sowieso elke ruimte apart aan/uit zetten. Wij hebben stadsverwarming, dus er hoeft geen ketel opgewarmd te worden. Je draait gewoon aan een knop in een bepaalde ruimte en deze wordt warm. Dus als je opstaat en naar de badkamer loopt, draai je daar de radiator open. Staat helemaal los van alle andere ruimtes.
Bovendien verwarmen we sowieso geen hal/gang/slaapkamer (niet nodig).

Kortweg gezegd zou ik alleen kunnen besparen doordat ik (middels een slim schema) de verwarming nooit meer handmatig vergeet uit te zetten. Maar dat gebeurde gewoon te weinig om echt te besparen. Daar staat namelijk tegenover dat je nu veelal eerder de verwarming aan laat gaan en misschien ook in ruimtes waar je dit voorheen nooit deed.
Dat comfort heeft voor mij ook de doorslag gegeven. Dat ik op afstand elke slaapkamer apart kan regelen: wordt ie niet gebruikt, pak ik mijn telefoon en staat de verwarming daar uit met één druk op de knop. Willen we samen op/in bed een filmpje kijken in een nog niet (bere)koude slaapkamer, is dat ook met een snelle swipe geregeld. Zalig. :)
Comfort is idd heerlijk. Echter stoken in de slaapkamer vind ik maar niks :P Maar moet wel zeggen dat ik in een erg goed geïsoleerde (zuinigheid A) rijtjeswoning woon. Echt berekoud is het dus ook nooit. In een oud huis is dat al heel anders.
Raindeer schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:10:
[...]

Ik heb een heel simpel schema ingesteld, hij moet aan van 9 tot 22 uur. En verder werk ik met de away modus. Dat werkt eigenlijk wel fijn. Als we thuis zijn is ie aan. Zijn we niet thuis, is ie niet aan. (behalve dan Android Oreo, zie mijn vorige post van vandaag) Ik had in het begin heel complexe schema's gebouwd en realiseerde me toen dat ik handmatig probeerde te doen waar Tado een heel stuk intelligentie voor had gebouwd. Dus mijn advies, hou het dom en vertrouw op de intelligentie van het systeem.
Heb je nu nooit dat je zoiets hebt als je thuis bent; de temperatuur is eigenlijk prima, heb het helemaal niks te koud? Terwijl dat je bijv. in hebt gesteld dat het 21 graden moet worden, maar dat je er met 19,5-20 graden eigenlijk prima bij zit. Dat is met die lange schema's (9u - 22u) wel eens aan de orde lijkt me.. Dan moet je misschien af en toe toch handmatig corrigeren ofzo. Ik moet er gewoon nog aan wennen merk ik ook. Ook nooit vloerverwarming gehad, waar je ook voor een langere periode een temperatuur hebt ingesteld.

• Obl1viA
Ik heb zonet ook Tado hier thuis geinstalleerd met succes.
Voorlopig verloopt alles dus naar wens.

Enkel mis ik het volgende:

In de app van Tado zie ik alleen Heating staan, ik zie nergens de mogelijkheid voor mijn warm water te regelen?

Wat zie ik over het hoofd?

Gr

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:08
Obl1viA schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:07:
Ik heb zonet ook Tado hier thuis geinstalleerd met succes.
Voorlopig verloopt alles dus naar wens.

In de app van Tado zie ik alleen Heating staan, ik zie nergens de mogelijkheid voor mijn warm water te regelen?

Gr
Het is volgens mij niet beschikbaar in de app, maar op de thermostaat:
Pagina 20

• BastiaanN
  • Niet online
Obl1viA schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:07:

Gr
Die mogelijkheid is er alleen als je de ketel modulerend hebt aangesloten. In dat geval heb je als het goed is de bedrading op de rechter kroonsteen aangesloten van de Tado thermostaat. Als dat niet zo is, dan even controleren of je daadwerkelijk een modulerende ketel hebt en zoja even contact opnemen met Tado.

• ericjansen88
In de handleiding in de link hierboven zie ik een verwijzing naar modussen die gemaakt zijn. Is dit niet meer beschikbaar in de app? Er staat: Je kan het simpel houden en temperaturen instellen voor de standaard tado° modi
(Thuis-, Slaap- en Afwezigheidsmodus) of je kunt extra modi voor verschillende
activiteiten creëren.

Het lijkt me bijvoorbeeld wel handig om een modus te creeren voor verschillende situaties. Het lijkt er nu op of alleen schema óf afwezig instelbaar zijn.

Een vraag aan @tado:
In de handleiding (https://www.tado.com/img/..._heating_factsheet_nl.pdf) staat op pagina 12 dat de duur van de handmatige modus ook gestopt kan worden door de away (of home) modus. Bij mij thuis blijft de modus dan echter op handmatig staan (bij thuiskomst of weggaan). De andere zones die niet op handmatig staan veranderen dan wel (indicatie dat modus verandert)

[ Voor 30% gewijzigd door ericjansen88 op 28-09-2017 08:32 ]

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

BastiaanN schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:22:
Eerder gaf @tado aan dat je geen bypass in je c.v. installatie hoeft op te nemen wanneer je alle radiatoren voorziet van een slimme knop. Echter als ik nu alleen de badkamer wil verwarmen op de timer dan schiet aan het eind van de timer mijn ketel in storing omdat de pomp het water niet meer rond kan pompen (de pomp blijft nog een tijdje nalopen)

Is dit niet omdat de retourtemperatuur (water dat terug de ketel in gaat) te hoog is, omdat je maar een verwarming stookt?
Als je verder niets ingesteld hebt aan je ketel, en die met 80 of 90 graden water eruitpompt, dan is de warmte die terugkomt te hoog en kan je (HR) ketel niet doen waar die voor gebouwd is.

De jongens hier weten daar wel raad mee:
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Raindeer
remzor schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:32:
[...]

Heb je nu nooit dat je zoiets hebt als je thuis bent; de temperatuur is eigenlijk prima, heb het helemaal niks te koud? Terwijl dat je bijv. in hebt gesteld dat het 21 graden moet worden, maar dat je er met 19,5-20 graden eigenlijk prima bij zit. Dat is met die lange schema's (9u - 22u) wel eens aan de orde lijkt me.. Dan moet je misschien af en toe toch handmatig corrigeren ofzo. Ik moet er gewoon nog aan wennen merk ik ook. Ook nooit vloerverwarming gehad, waar je ook voor een langere periode een temperatuur hebt ingesteld.
Ik heb een Nederlands-Antilliaans-Surinaamse vrouw. Oftewel, wat ik vind van de temperatuur is niet relevant. Het doel is om ervoor te zorgen dat zij blij is. De termperaturen rond het vriespunt, welke jij noemt, worden zeker niet op prijs gesteld. Het is wel zo dat de app me de mogelijkheid geeft om de thermostaat (op afstand en ongemerkt) terug te brengen naar 21 graden. :P

• BastiaanN
  • Niet online
Darkfreak schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:19:
[...]

Is dit niet omdat de retourtemperatuur (water dat terug de ketel in gaat) te hoog is, omdat je maar een verwarming stookt? Als je verder niets ingesteld hebt aan je ketel, en die met 80 of 90 graden water eruitpompt, dan is de warmte die terugkomt te hoog en kan je (HR) ketel niet doen waar die voor gebouwd is.
Nee, dat is volgens mij niet het probleem. De retourtemperatuur hangt netjes rond de 45~49 graden zolang er een warmtevraag is in de woonkamer of in de badkamer. Pas zodra de warmtevraag klaar is (en tado dus de radiator dichtdraait) hoor ik "weerstand" van de pomp en dan schiet de temperatuur in de ketel ook omhoog.

Ik denk dat ik vandaag even een installatiebedrijf ga bellen en even vraag wat zo'n bypass mij precies gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

BastiaanN schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:34:
[...]

Nee, dat is volgens mij niet het probleem. De retourtemperatuur hangt netjes rond de 45~49 graden zolang er een warmtevraag is in de woonkamer of in de badkamer. Pas zodra de warmtevraag klaar is (en tado dus de radiator dichtdraait) hoor ik "weerstand" van de pomp en dan schiet de temperatuur in de ketel ook omhoog.

Ik denk dat ik vandaag even een installatiebedrijf ga bellen en even vraag wat zo'n bypass mij precies gaat kosten.
De vraag is eerder waarom de tado radiatorknop direct dicht gaat. Normaal gesproken zou de thermostaat bij bereiken van de gewenste temperatuur de ketel uit moeten zetten, en pas later bij nieuwe warmtevraag, de knop moeten dichtdraaien. Een systeem waarin alle knoppen dicht staan is gedoemd om dit soort fouten te geven.

• TWyk
Op 20-25 km van huis zet Tado bij schema temp van 20 graden en een Away setting
"comfort" gaat de ingestelde temperatuur op 12,6 graden (vorig jaar was dat 18,2 !!!!!!)
"balance" gaat de ingestelde temperatuur op 11,1 graden
"eco" gaat de ingestelde temperatuur op 9,6 graden
Een enorm verschil met vorig jaar. Is dit vanwege de vernieuwde app ?
Dit zijn toch onzinnige temperaturen.
In welke Nederland huis daalt de temperatuur nou naar 12,6 graden of lager terwijl je op je werk bent. Dat is toch een absurde instelling die nooit gehaald wordt!!
Vorig jaar heb ik de Away setting op comfort gezet om dat daarmee de temperatuur nog een beetje in de buurt van de 20 graden werd gehouden en ik dan ook op koude dagen thuis kon komen in een huis dat niet al te koud was (meestal net onder de 19 graden maar wel al stijgende).

Ik heb er nu in september nog niet veel last van wat de temperatuur zakt overdag niet onder de 18 graden maar in hartje winter zou de temperatuur in huis in de comfort setting wel tot een graad op 16-17 kunnen dalen en dat is sowieso onmogelijk bij te verwarmen in de 25 minuten die ik nodig heb om thuis te komen. Tado zal bovendien nog korter verwarmen dan de reistijd van 25 minuten want het verwarmen begint pas als de Away temperatuur door het verkleinen van de afstand naar huis stijgt boven de thermostaat temperatuur.

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:04
Via de API log ik de warmtevraag die Tado naar de ketel stuurt. Dit wordt gerapporteerd in procenten. Ergens zit een vertaling naar graden aanvoertemperatuur; dus de temperatuur van het water dat naar de vloerverwarmingsunit gepompt wordt.

Nu is mijn ketel zo 'slim' om bij een gewenste aanvoertemperatuur <30 graden gewoon niets te doen. Het effect is dus dat Tado gisteren de hele avond ongeveer 30-40% vermogen heeft gevraagd aan de ketel en de ketel nooit aan is gegaan omdat de berekende aanvoertemperatuur kleiner was dan 30 graden. Hierdoor bleef de temperatuur in de woonkamer dus steken op 19.3 graden terwijl de ingestelde temperatuur 20.0 graden was.

Voorheen is me dit nooit opgevallen, dus toen de app nog een vlammetje gaf ipv. de warmte-golfjes. Toen had ik overigens ook nog radiatoren ipv. vloerverwarming.

Iemand enig idee:
- Hoe de vertaalslag van procenten-vermogen naar graden-aanvoertemperatuur in elkaar steekt (misschien een percentage van max. ingestelde keteltemperatuur?)
- Hoe ik dit zou kunnen fixen (ketel: Intergas Kompakt HR uit 2002)

JP

Verwijderd

Dat is geen storing, dat heet pendelen. Je ketel heeft meer vermogen dan dat hij kwijt kan in 1 radiator (kijk maar eens naar de specificatie van je ketel en zijn minimaal vermogen en zoek het vermogen van die radiator maar eens op). Hij stopt dan met stoken maar zal het water blijven rondpompen totdat hij deze warmte kwijt is aan die ene radiator. Mocht je alleen die ene radiator opengooien en je Tadoknop, omdat de boel op temperatuur is, deze dicht gooien lijkt me dat niet goed voor je ketel. Waar laat hij dan de warmte? De meeste ketels hebben al teveel vermogen overigens voor de meeste huizen als er bijvoorbeeld maar 3 of 4 radiatoren openstaan. Het lijkt mij dus niet slim om maar 1 radiator te openen.

NB; bij aan/uit zal het nog erger zijn dan bij modulerend want dan knalt je ketel gelijk naar max vermogen en zal nooit op minimaal vermogen draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2017 11:39 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:29:
[...]

Dat is geen storing, dat heet pendelen.
Het is nog steeds een storing tijdens pendelen ;) (hij kan namelijk niet pendelen omdat alles dicht staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

EddoH schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:48:
[...]

Het is nog steeds een storing tijdens pendelen ;) (hij kan namelijk niet pendelen omdat alles dicht staat).
Als je het zo benadert, ja. Sowieso is normaal stoken met welke ketel dan ook op 1 radiator gewoon onmogelijk. Alleen stadsverwarming zal dat goed doen. Alleen dat vertelt Tado er maar gemakshalve maar niet bij. Nu zit ik weer te bashen op Tado. 8) In opzet leuk systeem, maar zoveel tekortkomingen. Ook als je systeem goed waterzijdig wil inregelen komen er nogal wat haken en ogen om de hoek kijken bij het willekeurig open zetten en sluiten van kranen middels Tado. Essentieel bij zuinig stoken.

• Obl1viA
BastiaanN schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:50:
[...]

Die mogelijkheid is er alleen als je de ketel modulerend hebt aangesloten. In dat geval heb je als het goed is de bedrading op de rechter kroonsteen aangesloten van de Tado thermostaat. Als dat niet zo is, dan even controleren of je daadwerkelijk een modulerende ketel hebt en zoja even contact opnemen met Tado.
Bedankt voor de info. Heb gebeld naar hun en er was iets mis in de config. Na een aanpassing van hun kant kan ik nu wel het warm water zien. Is het noodzakelijk om 230v aan te sluiten op de extension kit? De persoon van de support van Tado was hier niet zeker van.. Ik heb enkel kabels aan de rechterkant van de extension kit. Gr

Edit:
Als je blijkbaar eBus systeem gebruikt is het niet nodig om 230v aan te sluiten enkel als je OpenTherm gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Obl1viA op 28-09-2017 14:31 ]

• BastiaanN
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:55:
[...]

Als je het zo benadert, ja. Sowieso is normaal stoken met welke ketel dan ook op 1 radiator gewoon onmogelijk. Alleen stadsverwarming zal dat goed doen. Alleen dat vertelt Tado er maar gemakshalve maar niet bij.
Zonder tado was dat in onze woning ook al het geval hoor. Wij hebben beneden maar twee radiatoren, een heel kleintje in de gang (die altijd uit staat want de warmte trekt naar boven) en een T33 van 3000Watt in de woonkamer. De overige radiatoren staan vrijwel altijd (behalve 's avonds en 's ochtends een uurtje de badkamer radiator van 900watt) dicht.

Vanwege het gewenste warmwater comfort hebben we een CW4 ketel met 28kW vermogen. Het minimale vermogen van de ketel is 6,2kW en eigenlijk inderdaad voor onze verwarmingsbehoefte veel te veel. Hij zal dan vast wel regelmatig pendelen, maarja... qua gasverbruik valt het allemaal nog wel mee :P

Verwijderd

BastiaanN schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:32:
[...]

Zonder tado was dat in onze woning ook al het geval hoor. Wij hebben beneden maar twee radiatoren, een heel kleintje in de gang (die altijd uit staat want de warmte trekt naar boven) en een T33 van 3000Watt in de woonkamer. De overige radiatoren staan vrijwel altijd (behalve 's avonds en 's ochtends een uurtje de badkamer radiator van 900watt) dicht.

Vanwege het gewenste warmwater comfort hebben we een CW4 ketel met 28kW vermogen. Het minimale vermogen van de ketel is 6,2kW en eigenlijk inderdaad voor onze verwarmingsbehoefte veel te veel. Hij zal dan vast wel regelmatig pendelen, maarja... qua gasverbruik valt het allemaal nog wel mee :P
Dat was je vraag niet. Je vroeg hoe dit probleem ontstaat en nu vertel je zelf dat je hier altijd last van hebt en dat je weet wat de oorzaak is. 1 radiator alleen open geeft altijd problemen en een bypass gaat dit niet oplossen. De ketel moet gewoon zijn warmte kwijt kunnen en dat realiseer je alleen door je radiatoren open te zetten. Volgens mij is 1 radiator zelfs schadelijk voor je ketel als hij regelmatig met teveel restwarmte blijft zitten. Maar ik ben geen cv monteur.

NB: je gasverbruik gaat altijd naar beneden met een goed waterzijdig ingeregeld systeem, lees lage aanvoer en delta T van 10 a 15 graden. Zie forum hierop Tweakers.

• BastiaanN
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:32:
[...]

Dat was je vraag niet. Je vroeg hoe dit probleem ontstaat en nu vertel je zelf dat je hier altijd last van hebt en dat je weet wat de oorzaak is. 1 radiator alleen open geeft altijd problemen en een bypass gaat dit niet oplossen.
Nee, ik zegt dat ik weet dat hij pendelt. De ketel gaat in storing (lees: ik moet hem resetten) omdat ie het water niet meer rond kan pompen, niet omdat hij pendelt. Dat laatste weet ik wel, en daar is verder ook weinig aan te doen (aangezien ik niet de behoefte heb op meer ruimtes te verwarmen). Wat ik dus niet wil is dat hij daadwerkelijk in storing schiet omdat de pomp het water niet meer rond krijgt...

[ Voor 4% gewijzigd door BastiaanN op 28-09-2017 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BastiaanN schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:44:
[...]

Nee, ik zegt dat ik weet dat hij pendelt. De ketel gaat in storing (lees: ik moet hem resetten) omdat ie het water niet meer rond kan pompen, niet omdat hij pendelt. Dat laatste weet ik wel, en daar is verder ook weinig aan te doen. Wat ik dus niet wil is dat hij daadwerkelijk in storing schiet omdat de pomp het water niet meer rond krijgt...
En dat komt dus omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Oftewel radiatoren open zetten. Enige oplossing. Waar wil jij anders opgewekte restwarmte en flow laten? Al kan je het laten afvloeien, dan is het pure verspilling van gas. Laat gewoon de rads beneden open staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2017 13:50 ]

• Greetoz
Obl1viA schreef op donderdag 28 september 2017 @ 12:25:
[...]

Bedankt voor de info. Heb gebeld naar hun en er was iets mis in de config. Na een aanpassing van hun kant kan ik nu wel het warm water zien. Is het noodzakelijk om 230v aan te sluiten op de extension kit? De persoon van de support van Tado was hier niet zeker van.. Ik heb enkel kabels aan de rechterkant van de extension kit. Gr
Ik moest inderdaad de Tado extentiekit voorzien van 220v.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2017 @ 13:48:
[...]

En dat komt dus omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. Oftewel radiatoren open zetten. Enige oplossing. Waar wil jij anders opgewekte restwarmte en flow laten? Al kan je het laten afvloeien, dan is het pure verspilling van gas. Laat gewoon de rads beneden open staan.
Er is een verschil tussen [een storing door] water niet meer rondkrijgen en warmte niet kunnen afgeven. Een by-pass zal waarschijnlijk wel helpen de storing tegen te gaan, maar het blijft symptoombestrijding.

Verwijderd

EddoH schreef op donderdag 28 september 2017 @ 14:21:
[...]

Er is een verschil tussen [een storing door] water niet meer rondkrijgen en warmte niet kunnen afgeven. Een by-pass zal waarschijnlijk wel helpen de storing tegen te gaan, maar het blijft symptoombestrijding.
Het zal een combinatie van zijn want hij blijft zijn water rondpompen omdat er nog warmte in het systeem zit.

• BastiaanN
  • Niet online
[...]
Al kan je het laten afvloeien, dan is het pure verspilling van gas. Laat gewoon de rads beneden open staan.
Daar heb je wel een goed punt. Ik zal de knop eens van de radiator beneden afhalen, en het een tijdje aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Marc O. schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:04:
[...]

Nee zo is het niet. Alle kranen zijn voorzien van een adapter. Er is er echter eentje waarbij nu dus voor de tweede keer Tado knop de verwarming aanzet terwijl dat niet gewenst was. Toevalligerwijs (of niet) beide keren vlak nadat we de tuindeuren open zetten terwijl het buiten relatief fris was. Zoals gezegd is 'Open Window detection' uitgeschakeld en staat 'Heating' handmatig op Off.

De andere radiatoren (ook met adapter dus) in de woning vertonen dit gedrag niet, terwijl één daarvan zich dichter biji de tuindeuren bevindt.

De mail naar support is al verstuurd, maar daarin stond ten onrechte dat ik een verzoek had gedaan om de knop te vervangen. Ik weet echter niet of dat de oplossing is (dat heb ik dan ook terug gemaild).....
De nieuwe knoppen zijn inmiddels binnen en vanmorgen geïnstalleerd. Kan niet anders dan (wederom) concluderen dat de customer support van een ongekend hoog niveau is. Dat mag best gezegd worden. Hopelijk gedragen de nieuwe exemplaren zich zoals het hoort, al blijf ik het vermoeden houden dat het geen hardware probleem is/was maar een software probleem. We gaan het meemaken... :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
  • Laatst online: 10-11-2023

Ik merk (hoor) ook dat als de warmtevraag van alle zones eindigt, alle radiatoren dichtgedraaid worden.
Bij installaties met een eigen ketel is dat is erg jammer:
  • Het zou voldoende zijn om de ketel uit te schakelen; de nog openstaande radiatoren zouden open kunnen blijven staan
  • Dan heeft men geen bypass nodig; scheelt weer wat duiten en gedoe
  • Én de batterijen van de radiatorknoppen gaan langer mee!
TADO, kan dat niet beter?
Zelf heb ik nog radiatoren zonder knop of thermostaat die altijd openstaan, dus lukt het wel zonder bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
[...]

Een teveel aan warmte is nooit oorzaak van de storing. De pomp blijft altijd een tijdje nadraaien, of het systeem nu warm is of niet, en dan moet het water rond kunnen lopen, onafhankelijk van de temperatuur.
Een hoge retourtemperatuur kan oorzaak zijn dat de ketel niet gaat branden, maar dat is geen storing.
Bij mij geeft ie dan een cijfercode die aanduidt "gewenste temperatuur bereikt". Dat lijkt misschien op een foutcode maar is het niet.

Radiatoren open laten staan helpt natuurlijk wel. Dat is wel jammer; soms wil je alléén hier verwarmen en een andere keer alléén daar, en dat kan dan niet. Tado zou vanzelf altijd iets open moeten laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
De 'vroege start' doet het tegenwoordig uitstekend, complimenten.

Wel blijf ik nog problemen houden met de geolocatie.
Op mijn Mi telefoon springt ie soms zomaar naar afwezig terwijl ik thuis op de wifi in de Tado app zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
BastiaanN schreef op donderdag 28 september 2017 @ 07:50:
[...]

Ook met een modulerende (Opentherm) aansluiting, valt er bij de meeste ketels op afstand niets aan het warmwater te regelen.
Dus als de app geen warmwaterregeling toont, dan is dat bij jouw ketel waarschijnlijk niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Mijn oude thermostaat was aan/uit, en de handleiding-op-maat van Tado liet mij Tado dan ook aansluiten als aan/uit-verbinding.
Pas toen ik ontdekte dat m'n ketel ook OpenTherm kon, en er om vroeg, kreeg ik instructies hoe Opentherm aan te sluiten.
Dat is toch wel jammer.
Tado werkt met OpenTherm veel beter dan met aan/uit, en ik denk dat het rendement van de ketel ook beter is als ie niet 100% hoeft te draaien.
Bovendien hoefde er op de ketel helemaal niets veranderd te worden.
Ik snap dus niet dat de Tado handleiding me niet meteen OpenTherm liet gebruiken, en me zelfs niet op de mogelijkheid wees.
Tado, die handleiding kan wat dat betreft beter!

Ik had ook geen exact typenummer van mijn thermostaat, en had een gok gedaan. Die gok kon daarna niet meer aangepast worden. Ook jammer.

Je krijgt instructies om de draadjes eerst te labelen, en als daar iets mis mee gaat (wat bij mij gebeurde doordat de markeringen op mijn thermostaat niet overeenkwamen met de markeringen volgens de handleiding), dan is het daarna heel lastig om de draad nog terug te vinden, omdat de handleiding alleen nog maar naar de labels verwijst.
Een meer algemene handleiding er bij, niet afhankelijk van de oude thermostaat, was erg fijn geweest.

[ Voor 31% gewijzigd door PeterdeBruin op 29-09-2017 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
[...]
[...]
Tado, heel graag betere instelbaarheid:
  • Op de main unit per 0,5 graden
  • In de app voor radiatorknoppen ook per 0,5 graden (of beter), ook al kan dat op de knop zelf niet getoond worden
  • idem voor temperatuurcorrectie van radiatorknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterdeBruin schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:59:
[...]

Een teveel aan warmte is nooit oorzaak van de storing. De pomp blijft altijd een tijdje nadraaien, of het systeem nu warm is of niet, en dan moet het water rond kunnen lopen, onafhankelijk van de temperatuur.
Een hoge retourtemperatuur kan oorzaak zijn dat de ketel niet gaat branden, maar dat is geen storing.
Bij mij geeft ie dan een cijfercode die aanduidt "gewenste temperatuur bereikt". Dat lijkt misschien op een foutcode maar is het niet.

Radiatoren open laten staan helpt natuurlijk wel. Dat is wel jammer; soms wil je alléén hier verwarmen en een andere keer alléén daar, en dat kan dan niet. Tado zou vanzelf altijd iets open moeten laten staan.
Nee hoor een teveel aan warmte geen oorzaak van storing. :? 1 Tadoknop zet je radiator open en vraagt warmte. Dit is altijd meer dan het minimale vermogen van je ketel (of je moet wel een loei van een radiator hebben hangen). Ketel gaat stoken en je Tadoknop zegt op een gegeven moment, uit die radiator. Alle andere knoppen van je huis staan ook dicht. Dat zal je ketel echt fijn vinden als hij nergens water van zo'n 40/50 graden (modulerend, bij aan/uit nog hoger) kwijt kan en niet weg kan pompen. Pomp blijft juist altijd nadraaien om de laatste warmte rond te pompen. Of dacht je dat dit was om het water te verfrissen of je stroomrekening te verhogen zonder enig nut? Edit: juist bij systemen met weinig afgifte is het raadzaam om de nadraaitijd van de pomp te verhogen (setting in de meeste ketels) om de restwarmte kwijt te kunnen en te benutten

Maar ik bemoei er maar niet meer mee, want ik heb geen Tado en die gaat er ook niet komen. 8) Aan Tado gebruikers, lees hier eens verder of stel je vragen. Zitten een aantal jongens die echt uit het vak komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2017 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Wat ik ook jammer vind, is dat openraamdetectie niet voor langer dan 60 minuten kan gelden.
Mijn partner laat ramen veel langer dan 60 minuten openstaan.
De reactie die ik van Tado kreeg, dat 60 minuten ruim voldoende is voor het luchten van een kamer, en dat een langere duur energieverlies is, snijdt geen hout. Dat geldt als het erg koud is, maar is in het najaar minder relevant, en bovendien is mijn partner niet voor rede vatbaar wat luchten betreft.
Ik zie werkelijk niet waarom Tado hier een maximum aan moet opleggen.
Dat de verwarming nu mogelijk aan gaat terwijl het raam nog open staat is méér energieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
PeterdeBruin schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:04:
Wat ik ook jammer vind, is dat openraamdetectie niet voor langer dan 60 minuten kan gelden.
Ik denk dat de ware reden gewoon is dat je eigenlijk enkel een room-open detectie kunt doen, maar geen raam-dicht detectie.
Raam open wordt gedetecteerd door plotse terugval van de temperatuur (wellicht ook wel in combinatie met vochtigheidsmeting). Eens het raam weer gesloten wordt, gaat de kamer echter in principe niet of toch zeer traag terug opwarmen (tenzij de zon volop de kamer binnen schijnt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Twixie schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat de ware reden gewoon is dat je eigenlijk enkel een room-open detectie kunt doen, maar geen raam-dicht detectie.
Raam open wordt gedetecteerd door plotse terugval van de temperatuur (wellicht ook wel in combinatie met vochtigheidsmeting). Eens het raam weer gesloten wordt, gaat de kamer echter in principe niet of toch zeer traag terug opwarmen (tenzij de zon volop de kamer binnen schijnt).
Dan nog, ik wil dat zelf kunnen bepalen.
De badkamer met name wordt na het douchen gelucht, en de rest van de dag niet gebruikt. Dus de verwarming kan rustig 4 uur uit blijven, of het raam nou open is of dicht.
Je zou dat met een tijdschema kunnen instellen, alleen werkt mijn partner onregelmatige diensten en doucht niet op een vast tijdstip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
Je wilt je verwarming dus besturen via je raam? Lijkt me dat dat niet helemaal de bedoeling is. Als de verwarming werkt (ergo, wanneer de temperatuur relatief laag is) dan zou je de ramen normaliter nooit langer dan een uur open hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Marc O. schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:24:
Je wilt je verwarming dus besturen via je raam? Lijkt me dat dat niet helemaal de bedoeling is. Als de verwarming werkt (ergo, wanneer de temperatuur relatief laag is) dan zou je de ramen normaliter nooit langer dan een uur open hebben.
Daar komt het op neer ja. Dat is juist de functie van openraamdetectie. Er is geen enkele reden om er een maximum van 1 uur aan op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Nu, ik ben het er wel mee eens dat die 1u wel zeer arbitrair is. Dan lijkt het me met open-raam detectie nog logischer dat de verwarming uit blijft tot het volgend schakelmoment of iemand manueel de verwarming terug opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
PeterdeBruin schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:02:
Wel blijf ik nog problemen houden met de geolocatie.
Op mijn Mi telefoon springt ie soms zomaar naar afwezig terwijl ik thuis op de wifi in de Tado app zit!
Hebben meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Nope, geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
@PeterdeBruin Stop eens met spammen, en edit een post of post meerdere (quotes) in één bericht s.v.p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
@remzor , kom kom, take it easy !

Petere mag dat hier wat mij betreft, gezien zijn geweldige programmeer werk, die hij voor alle Tado gebruikers beschikbaar heeft gesteld _/-\o_

• MillZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:38
Tado: Binnenkort ook compatibel met Samsung Smartthings?

Op de wind van gister kan je niet zeilen

• Raymond P
Marc O. schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:24:
Een simpele domotica link is geen overbodige luxe.
Van mij hoeft echt de kachel niet aan te slaan als de deur op een kier staat en het tegen de avond ineens wat kouder wordt.

- knip -

• Marc O.
Raymond P schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 10:24:
[...]

Een simpele domotica link is geen overbodige luxe.
Van mij hoeft echt de kachel niet aan te slaan als de deur op een kier staat en het tegen de avond ineens wat kouder wordt.
Precies om die reden ben ik aan het overwegen om Tado te vervangen door Z-Wave radiatorknoppen die ik vanuit Domoticz kan aansturen. Daarbij o.a. gebruik makend van raam/deursensoren, temperatuursensoren, aanwezigheidsdetectie etc. Tado is een perfect product, maar het had wat mij betreft net wat toegankelijker mogen zijn vanuit andere toepassingen.

• Raymond P
Hier al 2 jaar aansturing door domoticz. ;)
De Tado gaat wel de deur uit, ik heb geen interesse in zones en verder zie ik geen ontwikkeling waar ik baat bij zou hebben.

- knip -

Verwijderd

Raymond P schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:01:
Hier al 2 jaar aansturing door domoticz. ;)
Hoe heb je dat precies gedaan? Ben me daarop aan het orienteren maar kan er geen wijs uit. Had die vraag ook op het Domoitcz forum gesteld, maar geen response.

• Marc O.
Ben idd ook erg benieuwd hoe je dat doet.

• Raymond P
Door gebruik te maken van de niet publieke api.
Ergens in dit topic staat geloof ik nog wel een linkje naar m'n repo, al is die niet 100% actueel meer.

N.B. voor een volledige domoticz plugin was voor mij geen noodzaak en van jullie uit 0 interesse, dus dat is er nooit van gekomen.

- knip -

Verwijderd

Raymond P schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 11:31:
Door gebruik te maken van de niet publieke api.
Ergens in dit topic staat geloof ik nog wel een linkje naar m'n repo, al is die niet 100% actueel meer.

N.B. voor een volledige domoticz plugin was voor mij geen noodzaak en van jullie uit 0 interesse, dus dat is er nooit van gekomen.
Fijn, weet ik nog niets. Overigens zoek ik iets waarbij ik geen Tado hoef te gebruiken. Ik wens geen afhankelijkheid van servers van derden. We zoeken verder......

• Raymond P
Ah dan hebben we elkaar verkeerd begrepen.
Inderdaad aansturing van de tado via hun servers via mijn server.

Overigens zie ik geen issues met het aansturen van zwave radiatorkranen en koppelen van sensors.

Het probleem wat je wel houdt is dat je een modulerende thermostaat nodig hebt die fatsoenlijk te benaderen is.
Ik ben op dit moment ook nog zoekende, maar dat is geheel offtopic.

- knip -

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:19
PeterdeBruin schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 13:47:
[...]

Ik merk (hoor) ook dat als de warmtevraag van alle zones eindigt, alle radiatoren dichtgedraaid worden.
Bij installaties met een eigen ketel is dat is erg jammer:
  • Het zou voldoende zijn om de ketel uit te schakelen; de nog openstaande radiatoren zouden open kunnen blijven staan
  • Dan heeft men geen bypass nodig; scheelt weer wat duiten en gedoe
  • Én de batterijen van de radiatorknoppen gaan langer mee!
TADO, kan dat niet beter?
Zelf heb ik nog radiatoren zonder knop of thermostaat die altijd openstaan, dus lukt het wel zonder bypass.
Precies dit is mijn probleem!
Als Tado nou programmeert dat de ketel stopt met stoken VOORDAT de slimme thermostaat knop dicht schroeft, en/of deze eerst half dicht draait. Dan kan de ketel zijn water nog rondpompen. Ik heb een huurhuis en om nou een by-pass te laten aanleggen....
En ja ik heb 1 grote radiator zonder thermostaat knop, maar die is schijnbaar niet groot genoeg voor de ketel.

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 12:20
Ik zie dat veel mensen de Tado slimme radiator knop ook in de badkamer hebben. Dit is de enige plek van het huis waar ik nog geen Tado heb.

Ik weet namelijk niet of de electronica geschikt is voor vochtige ruimtes. Hebben jullie hier al ervaring mee? Of is de radiatorknop zo gebouwd dat deze daar prima tegen kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
om3ega schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:40:
Ik weet namelijk niet of de electronica geschikt is voor vochtige ruimtes. Hebben jullie hier al ervaring mee? Of is de radiatorknop zo gebouwd dat deze daar prima tegen kan?
Ze adverteren er zelf mee, dus dan mag je er vanuit gaan dat de knoppen geschikt zijn voor gebruik in de badkamer. Helaas staat er nergens een ip-x rating op hun site. Die van mij doen het in elk geval nog prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
om3ega schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:40:
Ik zie dat veel mensen de Tado slimme radiator knop ook in de badkamer hebben. Dit is de enige plek van het huis waar ik nog geen Tado heb.

In onze badkamer hangt ie op een spatwater-vrije plek, dat wel, maar het is er doorgaans behoorlijk vochtig als er gedoucht is - elke dag dus. Hij doet t nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:59:
[...]

Nee hoor een teveel aan warmte geen oorzaak van storing. :? 1 Tadoknop zet je radiator open en vraagt warmte. Dit is altijd meer dan het minimale vermogen van je ketel (of je moet wel een loei van een radiator hebben hangen). Ketel gaat stoken en je Tadoknop zegt op een gegeven moment, uit die radiator. Alle andere knoppen van je huis staan ook dicht. Dat zal je ketel echt fijn vinden als hij nergens water van zo'n 40/50 graden (modulerend, bij aan/uit nog hoger) kwijt kan en niet weg kan pompen. Pomp blijft juist altijd nadraaien om de laatste warmte rond te pompen. Of dacht je dat dit was om het water te verfrissen of je stroomrekening te verhogen zonder enig nut? Edit: juist bij systemen met weinig afgifte is het raadzaam om de nadraaitijd van de pomp te verhogen (setting in de meeste ketels) om de restwarmte kwijt te kunnen en te benutten

Maar ik bemoei er maar niet meer mee, want ik heb geen Tado en die gaat er ook niet komen. 8) Aan Tado gebruikers, lees hier eens verder of stel je vragen. Zitten een aantal jongens die echt uit het vak komen.
Peterdebruin heeft gelijk op dit punt. Als de watertemperatuur te hoog wordt ontaard dit niet in een storing, maar in een branderstop en stopt de ketel met stoken en gaat nadraaien, dit is een normale 'state' in ketelsoftware. De storingsmelding wordt veroorzaakt door het niet kunnen napompen van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EddoH schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 12:06:
[...]

Peterdebruin heeft gelijk op dit punt. Als de watertemperatuur te hoog wordt ontaard dit niet in een storing, maar in een branderstop en stopt de ketel met stoken en gaat nadraaien, dit is een normale 'state' in ketelsoftware. De storingsmelding wordt veroorzaakt door het niet kunnen napompen van het water.
Het is goed hoor ..... Succes met Tado's die je ketel schaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:04:
[...]

Het is goed hoor ..... Succes met Tado's die je ketel schaden.
Uhm? :)
Het is niet erg om af en toe ongelijk te hebben hoor (geldt overigens ook voor mij) ;) Daarnaast heb ik geen Tado, en ben ik er ook geen uitgesproken fan van. Ook heb ik al eerder gezegd dat het gedrag van de Tado niet goed is: je moet nooit alle radiatorknoppen sluiten.

Ik wilde je alleen wat meer informatie over de werking van een ketel geven, die ik heb opgedaan als ontwikkelaar van OpenTherm software (geen Tado). Dat wil niet zeggen dat ik per definitie gelijk heb overigens, ik ben geen ketelontwerper.

All in all geen reden om je op je tenen gestapt te voelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
EddoH schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:16:
[...]

Ik wilde je alleen wat meer informatie over de werking van een ketel geven, die ik heb opgedaan als ontwikkelaar van OpenTherm software (geen Tado). Dat wil niet zeggen dat ik per definitie gelijk heb overigens, ik ben geen ketelontwerper.
Ik heb ook een tijdje wat programmeerwerk gedaan bij een producent van c.v. ketels en inderdaad, het hoort erbij. Daar waar ik gedetacheerd zat was het pendelen in elk geval altijd een 'hot-topic' ( :+ ). Pendelen is niet per definitie slecht maar laat je ketel wel suboptimaal presteren, het wordt daardoor bijv. een stuk lastiger om in het HR bereik te blijven waardoor je uiteindelijk dus meer gas gaat gebruiken.

Bij het ontwerp van de ketels wordt er in elk geval wel gewoon rekening mee gehouden dat zo'n ketel af en toe gaat pendelen, daar is echt helemaal niks mis mee en gebeurd in 95% van de huishoudens. Nu is het wel zo dat de ketel maar berekend is op een x aantal keer in/uit schakelen. Dat is dan ook de reden dat vrijwel elke ketel een 'anti-pendel' instelling heeft die er o.a. voor zorgt dat de ketel dan ook minimaal een x aantal minuten (bij mijn ketel 3) uit blijft. Die anti-pendel instelling is bij de meeste ketels volgens mij zo dat zelfs bij maximaal pendelen de ketel meestal gewoon zijn economische levensduur (10 jaar) haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BastiaanN schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

Ik heb ook een tijdje wat programmeerwerk gedaan bij een producent van c.v. ketels en inderdaad, het hoort erbij. Daar waar ik gedetacheerd zat was het pendelen in elk geval altijd een 'hot-topic' ( :+ ). Pendelen is niet per definitie slecht maar laat je ketel wel suboptimaal presteren, het wordt daardoor bijv. een stuk lastiger om in het HR bereik te blijven waardoor je uiteindelijk dus meer gas gaat gebruiken.

Bij het ontwerp van de ketels wordt er in elk geval wel gewoon rekening mee gehouden dat zo'n ketel af en toe gaat pendelen, daar is echt helemaal niks mis mee en gebeurd in 95% van de huishoudens. Nu is het wel zo dat de ketel maar berekend is op een x aantal keer in/uit schakelen. Dat is dan ook de reden dat vrijwel elke ketel een 'anti-pendel' instelling heeft die er o.a. voor zorgt dat de ketel dan ook minimaal een x aantal minuten (bij mijn ketel 3) uit blijft. Die anti-pendel instelling is bij de meeste ketels volgens mij zo dat zelfs bij maximaal pendelen de ketel meestal gewoon zijn economische levensduur (10 jaar) haalt.
Maar pendelen met alle radiators dicht is wel een ernstig probleem. Daar gaat gewoon je ketel van naar de donder. De oorzaak van dit pendelen is dus het helemaal niet meer kwijt raken van zijn warmte en dus storing iit dat wat hierboven beweert wordt. De ketel kan zijn warm water gewoonweg nergens meer kwijt. Het is een slechte zaak dat Tado hier niets over meldt dat je niet moet proberen 1 kamer met een gemiddelde radiator warm te stoken zonder dat dit nadelige en schadelijke consequenties heeft voor je ketel.

Rest my case en ik stook weer vrolijk door met mijn Honeywell zonder storingen en schadelijke effecten voor mijn ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:23:
[...]

Maar pendelen met alle radiators dicht is wel een ernstig probleem. Daar gaat gewoon je ketel van naar de donder.
Dat klopt, dan kan je c.v. water gaan koken. Maar dit is ook het geval wanneer je een dergelijke ketel gebruikt met een weersafhankelijke regeling (zonder kamerthermostaat). Die schade kan je dan voorkomen door een bypass te plaatsen op voldoende afstand van de ketel. Doordat het water dan nog kan circuleren gaat in elk geval het c.v. water niet koken en heeft de ketel voldoende tijd om nog op een veilige temperatuur af te schakelen.

Overigens zorgt de tado er wel voor dat er zolang er een warmtevraag is er tenminste 1 radiator open staat. De problemen ontstaan bij mij tijdens het nadraaien van de installatie in gevallen dat ik bijv. tijdens een warmtevraag de handmatige timer stop zet en tado dus direct de kraan dichtdraait terwijl de pomp nog draait.

Deze situatie staat gewoon netjes beschreven in de installatiehandleiding van mijn ketel:
Thermostaatkranen
Bij toepassing van alleen thermostaatkranen dient men in de installatie, zo ver mogelijk van de ketel verwijderd, een bypass te installeren. Deze dient zodanig ingeregeld te zijn dat er een minimale flow van 400 ltr/h over het toestel gewaarborgd is.
@tado zou daarom ook duidelijk moeten aangeven dat het noodzakelijk kan zijn om een by-pass in de installatie op te nemen wanneer alle radiatoren voorzien gaan worden van de slimme knoppen. (Of de software aanpassen zodat er altijd minimaal 1 radiator open blijft staan)

[ Voor 10% gewijzigd door BastiaanN op 01-10-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Impstoker schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:53:
[...]
Precies dit is mijn probleem!
Als Tado nou programmeert dat de ketel stopt met stoken VOORDAT de slimme thermostaat knop dicht schroeft, en/of deze eerst half dicht draait. Dan kan de ketel zijn water nog rondpompen. Ik heb een huurhuis en om nou een by-pass te laten aanleggen....
En ja ik heb 1 grote radiator zonder thermostaat knop, maar die is schijnbaar niet groot genoeg voor de ketel.
Je kan proberen of het helpt de pompsnelheid lager te zetten, met de draaiknop op de pomp.
Of anders kun je de nadraaitijd wellicht ook helemaal op NUL zetten; bij mijn ketel (Intergas HRE 36-30) kan dat, instructies staan in de installatiehandleiding.

De nadraaitijd dient volgens mij om de warmte van de laatste paar brandminuten nog over het huis te verspreiden zodat deze beter benut wordt.
Als je de nadraaitijd op nul zet dan benut je die laatste warmte dus misschien niet goed.
MAARRR, Tado regelt, als ie met OpenTherm is aangesloten, de CV zo mooi geleidelijk dat dat maar weinig voor zal komen. Als de geprogrammeerde kamertemperatuur bijna bereikt is, gaat ie éérst de gewenste CV-temperatuur verlagen naar bv 35°, waarbij de pomp blijft doordraaien, en pas later de CV uitschakelen.
Meestal zal de ketel dus helemaal niet gebrand hebben in de laatste paar minuten!

En anders kan die ketel er heus wel tegen als ie een beetje warm blijft; daar is zo'n ding op gebouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterdeBruin
Montoya200x schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:29:
@remzor , kom kom, take it easy !

Petere mag dat hier wat mij betreft, gezien zijn geweldige programmeer werk, die hij voor alle Tado gebruikers beschikbaar heeft gesteld _/-\o_
Montoya doelt op mijn Tado Status pagina, die de status van al je zones en apparaten in één overzicht toont.
Voor wie geen Tado heeft: de pagina ziet er (geanonimiseerd) zo uit.
Ik ga er denk ik nog een pagina bijmaken die de programmering van al je zones in één overzicht toont.

Update: De Tado Schedule pagina is er.
Je moet wel opnieuw credentials invoeren, en die gaan nog met een GET (over https) naar Tado.

[ Voor 12% gewijzigd door PeterdeBruin op 02-10-2017 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:23:
[...]

Maar pendelen met alle radiators dicht is wel een ernstig probleem. Daar gaat gewoon je ketel van naar de donder. De oorzaak van dit pendelen is dus het helemaal niet meer kwijt raken van zijn warmte en dus storing iit dat wat hierboven beweert wordt.
Niemand betwist hier dat pendelen met dichte radiators geen probleem is. Je haalt alleen oorzaak en gevolg door elkaar. De oorzaak van pendelen hoeft niet per se het dichtgaan van een radiatorkraan te zijn. Elke ketel pendelt wel eens omdat een radiator niet genoeg warmte afgeeft of dergelijks. Een ketel gaat ook niet in storing bij pendelen. Het is normaal verschijnsel. Het dichtdraaien van de kraan tijdens pendelen is het probleem, en dat veroorzaakt een (pomp)storing. En dat heeft niet zoveel met warmteafgifte te maken maar wel met het onderbreken van flow te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
PeterdeBruin schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:14:
[...]

Montoya doelt op mijn Tado Status pagina, die de status van al je zones en apparaten in één overzicht toont.
Voor wie geen Tado heeft: de pagina ziet er (geanonimiseerd) zo uit.
Ik ga er denk ik nog een pagina bijmaken die de programmering van al je zones in één overzicht toont.
Waarschijnlijk gaat de publieke ontwikkelaars API erg op de web api lijken 8) Ik gebruik in mijn eigen python knutseltje oauth als authenticatie en er zijn client credentials voor de "public-api-preview" die dus ook op de web v2 api werken.

Ben benieuwd wanneer de officiele release komt.

@PeterdeBruin Leuk script! Ik zie dat je de gebruikersnaam en het wachtwoord verstuurd als GET parameters richting Tado. Wel het advies om die in elk geval via een POST request te zenden of als dat niet kan, gebruik te gaan maken van oauth. GET parameters worden namelijk default gelogged in access logs van webservices, loadbalancers (die doet namelijk meestal de SSL terminatie) etc.. Dat betekent dat je wachtwoord dan als plain-text in de logs van de tado webservers en/of loadbalancer staat! Mocht er dan ooit iemand toegang krijgen tot het systeem, hoeven ze in elk geval weinig moeite te doen om je wachtwoord te decrypten ;)

[ Voor 27% gewijzigd door BastiaanN op 01-10-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EddoH schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 17:21:
[...]

Niemand betwist hier dat pendelen met dichte radiators geen probleem is. Je haalt alleen oorzaak en gevolg door elkaar. De oorzaak van pendelen hoeft niet per se het dichtgaan van een radiatorkraan te zijn. Elke ketel pendelt wel eens omdat een radiator niet genoeg warmte afgeeft of dergelijks. Een ketel gaat ook niet in storing bij pendelen. Het is normaal verschijnsel. Het dichtdraaien van de kraan tijdens pendelen is het probleem, en dat veroorzaakt een (pomp)storing. En dat heeft niet zoveel met warmteafgifte te maken maar wel met het onderbreken van flow te maken.
Pendelen is helemaal geen normaal verschijnsel, maar een nood ingreep van je ketel omdat je afgifte onvoldoende is. Ieder systeem met voldoende afgiftevermogen in relatie tot het minimaal vermogen van je ketel pendelt niet. Mijn ketel pendelt dus helemaal nooit omdat ik heb gezorgd dat beneden ruim voldoende afgiftevermogen hangt. Tevens zorgt dit dat ik met een lage aanvoer van 40 graden kan verwarmen. En nogmaals, als er water van 40/50 graden in je ketel zit en hij kan dit nergens meer naartoe pompen omdat je hele systeem dicht zit, heb je gewoon een storing in je ketel en systeem die je zelf hebt veroorzaakt.

Van de site van Intergas:
Te weinig doorstroming

De CV-installatie bevat een tal van leidingen en radiatoren. Een CV-ketel die op volle toeren draait kan de warmte niet kwijt wanneer het overgrote deel van de radiatoren dicht zijn. Door alle radiatoren open te draaien kunt u nagaan of dit een goede oplossing is voor het probleem. Een tweede oorzaak kan een te lage pompstand zijn. Bij een te lage pompstand is de druk niet hoog genoeg om het water door de leidingen te krijgen. Het warme water komt niet (goed) door de gehele cv-installatie heen en de CV-ketel zal blijven verwarmen met een te hoge temperatuur als gevolg.

Verhelpen van Intergas storing 1

Omdat een CV-ketel storing vervelende gevolgen kan hebben voor de levensduur van uw ketel begrijpen wij dat u het probleem zo snel mogelijk opgelost wilt hebben. Wij helpen u hier graag mee.

En nu kap ik er echt mee. 8)
Pagina: 1 ... 28 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!