Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deze mail:

Devices not properly connecting to our servers right now.
Incident Report for tado GmbH

New Incident Status: Identified
We identified the issue and are working to resolve it.
Sep 19, 08:40 CEST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Alles weer online hier en ook nieuwe mail :

New Incident Status: Resolved
Devices have not been able to connect to our servers between 19:56 UTC yesterday and 6:31 UTC this morning. We sincerely apologize for the problems. For reasons yet unknown, our monitoring and alerting facilities did not report the problem to us in time. We will investigate the issue and why we have not been notified about this.
Sep 19, 08:52 CEST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:49
Montoya200x schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:53:
Alles weer online hier en ook nieuwe mail :

New Incident Status: Resolved
Devices have not been able to connect to our servers between 19:56 UTC yesterday and 6:31 UTC this morning. We sincerely apologize for the problems. For reasons yet unknown, our monitoring and alerting facilities did not report the problem to us in time. We will investigate the issue and why we have not been notified about this.
Sep 19, 08:52 CEST
Had je Tado gemaild ofzo? Of kreeg je die mail zomaar ineens? Want dan vraag ik me af waarom de rest dan niet zo'n mailtje krijgt...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Hier is ook weer alles online. Lijkt erop alsof de storingsdienst zich verslapen heeft...

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Saeverix schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:59:
[...]

Had je Tado gemaild ofzo? Of kreeg je die mail zomaar ineens? Want dan vraag ik me af waarom de rest dan niet zo'n mailtje krijgt...
Je kan je abonneren op server status updates op de pagina waar server status aangeven staat:

Https://tado.statuspage.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Montoya200x schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:08:
[...]

Je kan je abonneren op server status updates op de pagina waar server status aangeven staat:

Https://tado.statuspage.io
Ah duidelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greetoz
Ook gelijk maar op ingeschreven.

Wat ik erg jammer vind is dat het schema dus kennelijk niet lokaal wordt opgeslagen. Als dit wel het geval zou zijn dan heb je zonder internet tenminste nog wel een "domme" klokthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Dit soort storingen zijn tijdens het stookseizoen voor de WAF/WAG not done...

Dus binnenkort (na installatie IOS 11 vandaag) ga ik maar eens tijds schema opstellen binnenin Homekit, want dankzij Homekit was tijdens de storing alles nog remote aanstuurbaar !!!

Want als het tijdschema niet werkt vanaf de Tado servers, heb ik altijd nog een backup tijds schema via Homekit...

[ Voor 3% gewijzigd door Montoya200x op 19-09-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Montoya200x schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:37:
Dit soort storingen zijn tijdens het stookseizoen voor de WAF/WAG not done...

Dus binnenkort (na installatie IOS 11 vandaag) ga ik maar eens tijds schema opstellen binnenin Homekit, want dankzij Homekit was tijdens de storing alles nog remote aanstuurbaar !!!

Want als het tijdschema niet werkt vanaf de Tado servers, heb ik altijd nog een backup tijds schema via Homekit...
Het is eigenlijk ook van de zotte dat Tado zo afhankelijk is van internet. Maar gaat het schema via de homekit het tado schema niet in de weg zitten? Bijvoorbeeld op zondag stoken maar allebei het huis uit dus de Tado zegt ik stop met stoken terwijl homekit dan juist wel wil stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Homekit is ook location aware, dus dat is ook in te bouwen met rules, triggers etc !

[ Voor 46% gewijzigd door Montoya200x op 19-09-2017 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Wat @Greetoz zegt.
Tijdschema moet wat mij betreft in de thermostaat zelf zitten. Updates/aanpassingen daarvan kunnen dan via internet ingevoerd worden. Je bent nu teveel afhankelijk van de verbinding met internet om tijdschemas feitelijk uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Helemaal mee eens, dat er een locale backup van het tijdschema op de thermostaat moet zitten, die indien er geen verbinding met de Tado servers is, pas actief wordt !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeAllerlangste
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 03:11
Hier nog steeds geen verbinding via de app. Zal m'n router eens opnieuw opstarten, maar ben er bang voor...

Na herstart van mijn router (en daardoor ook de bridge) werkte alles weer naar behoren! Alsnog heel benieuwd wat er precies is gebeurd en voornamelijk waarom het bijna 12 uur duurde voordat de storingsdienst überhaupt door had dat er iets mis was... Erg kwalijke zaak als je het mij vraagt.

[ Voor 58% gewijzigd door DeAllerlangste op 19-09-2017 12:44 . Reden: Update op eerder lopend issue ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Zit er ook nog even over na te denken. Ik heb er nooit eerder bij stil gestaan dat het schakelschema aangestuurd wordt vanuit de servers van Tado, maar zou dit ook de reden zijn dat het batterijverbruik dusdanig hoog is?
Elke schakeling 'kost' nu stroom, zelfs als je een schema hebt wat je nooit aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

BB-One schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:11:
Wat @Greetoz zegt.
Tijdschema moet wat mij betreft in de thermostaat zelf zitten. Updates/aanpassingen daarvan kunnen dan via internet ingevoerd worden. Je bent nu teveel afhankelijk van de verbinding met internet om tijdschemas feitelijk uit te voeren.
Gewoon even @tado taggen en vragen wat hier de achterliggende gedachte van is, en of er plannen zijn om een soort offline-backup beschikbaar te stellen in geval van internetstoring :)

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:08
Bij storing kan je opstaan, naar het apparaat toelopen en op een knop drukken als je het koud hebt.
Dat is toch een redelijke offline-backup?

---

@tado Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn mail van een maand geleden en heb nog een paar dagen over om te beslissen of ik wel of niet door ga met Tado.
Ik snap dat jullie het erg druk hebben met whatever maar het is toch geen 2011 meer?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online

BCGraaf

BC

Ik hoop dat er iets van een update komt voor de bridge want met iOS 11 GM werkt HomeKit nog niet. En meestal is de GM gelijk aan de publieke release.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
Raymond P schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:51:
Bij storing kan je opstaan, naar het apparaat toelopen en op een knop drukken als je het koud hebt.

---

@tado Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn mail van een maand geleden en heb nog een paar dagen over om te beslissen of ik wel of niet door ga met Tado.
Ik snap dat jullie het erg druk hebben met whatever maar het is toch geen 2011 meer?
Dat zou kunnen echter werkte dat dus vanmorgen bij mij ook niet! Kennelijk is de Tado zo afhankelijk van de Tado servers.

Misschien dat het kwam omdat er een storing was waarbij een deel van het Tado netwerk het nog wel deed. En dat het wel werkt als je bijvoorbeeld geen internet meer hebt (dan is niks van Tado bereikbaar). Ik was van plan om het huis te voorzien van de radiatorknoppen maar ik wacht hier toch nog maar even mee, voordat ik 1000 euro heb geïnvesteerd in een product dat totaal nutteloos is als Tado belly up gaat of beslist een andere strategie te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
BCGraaf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:07:
Ik hoop dat er iets van een update komt voor de bridge want met iOS 11 GM werkt HomeKit nog niet. En meestal is de GM gelijk aan de publieke release.
Krijgen we dat ook nog, als vandaag IOS 11 uitgerold wordt........ |:(
Zal vanavond op een iPad in huis maar eerst even een test draaien, voordat ik op elk device IOS 11 installeer.

@BCGraaf Bedankt voor het melden :)

@tado Is de firmware van de bridge al IOS 11 compatible, want dit is toch een serieuze issue, als hier al gemeld wordt dat de GM van IOS 11 nog niet werkt met de huidige firmware van de bridge !

Want ik hoop niet, dat dadelijk de hele Homekit setup opnieuw gedaan moet worden (zoals bv verwijderen eigen woning), om alles van Tado opnieuw te laten werken met IOS 11....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Nu online

BCGraaf

BC

Montoya200x schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:43:
[...]

Zal vanavond op een iPad in huis maar eerst even een test draaien, voordat ik op elk device IOS 11 installeer.

@tado Is de firmware van de bridge al IOS 11 compatible, want dit is toch een serieuze issue, als hier al gemeld wordt dat de GM van IOS 11 nog niet werkt met de huidige firmware van de bridge !

Want ik hoop niet, dat dadelijk de hele Homekit setup opnieuw gedaan moet worden (zoals bv verwijderen eigen woning), om alles van Tado opnieuw te laten werken met IOS 11....
Heb hier nog melding van gemaakt via support en kreeg dit als antwoord terug:

Totdat de officiele versie van iOS 11 niet gelanceerd is, kan deze heel onstabiel werken met tado° en andere systemen.

Daarom raden wij aan deze iOS versie nog niet te gebruiken.

Met vriendelijke groeten,

Tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt, want ik heb Homekit met iOS11 en tvOS11 en hier werkt alles prima. :) Er is nog één iOS10 apparaat in huis, maar of dat de reden is dat het werkt?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
@Krisp , daar zal @BCGraaf uitsluitsel over kunnen geven, of IOS 10 de reden is dat het bij jou nog werkt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Montoya200x op 19-09-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix

---

Waarom zou het huidige schema niet gewoon in de Thermostaat of de Bridge kunnen staan? (Misschien staat hij dat ook al...) Het schema is slechts een paar KB, en dat zorgt ervoor dat in het geval van een storing bij Tado (zoals vanochtend) of bij een storing van je eigen internetverbinding de verwarming gewoon zijn ding blijft doen.

Er zijn internetproviders waarbij de verbinding er wel eens een dag uitgelegen heeft. Of bijvoorbeeld het scenario Verhuizing: je zit door een verhuizing tijdelijk zonder internet en hebt daarom ook geen functionerende Tado. Tuurlijk kun je dan meerdere keren per dag handmatig de temperatuur handmatig aanpassen, maar als dat een paar dagen duurt in het geval van een verhuizing dan is de lol er snel vanaf.

Dus @tado ik wil bij deze met spoed een aanvraag doen voor een lokale backup van het volledige verwarmings-schema. En zodra de verbinding weer terug is dan start de synchronisatie met jullie servers weer. Klink voor mij als ontwikkelaar niet erg moeilijk om te ontwikkelen, en jullie zullen er veel gebruikers blij mee maken. Plus jullie hebben er dan een USP bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dat is het niet echt het idee van een slimme thermostaat in mijn ogen. Ik heb een basisschema waarvan ik (geheel ten onrechte blijkt nu) verwacht dat dat wordt uitgevoerd. Dat ik door een (internet)storing de temperatuur niet via internet kan aanpassen snap ik en vind ik ook niet meer dan logisch. Maar een tijdschema is redelijk vaststaand gegeven en zou ook gewoon uitgevoerd moeten worden.

Ik ben echt heel erg tevreden over de tado thermostaat, maar door dit soort dingen ben ik er wel achter gekomen dat er een paar 'ontwerp' fouten in zitten:
- Updates worden gepusht zonder dat je als gebruiker daar invloed op hebt, kan dus zomaar zijn dat je weg/op vakantie bent, dat er een foute update geïnstalleerd wordt waardoor je verwarming lekker drie weken staat te stoken (zoek in deze thread naar de knipper update die niet helemaal lekker verliep...)
- Nu dan weer dat het tijdschema niet uitgevoerd wordt als de internetverbinding wegvalt. Iets waar ik tot op heden nimmer bij heb stilgestaan, geldt overigens niet alleen bij een hick-up bij de Tado server maar ook als je eigen router zegt "ik stop er maar mee". Oftewel zonder internet heb je slechts de meest elementaire thermostaat.. :X

Vraagje aan @tado Is het mogelijk om een fall back naar het standaard schakelschema op te nemen bij een volgende update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Nu online

BCGraaf

BC

Krisp schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:56:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt, want ik heb Homekit met iOS11 en tvOS11 en hier werkt alles prima. :) Er is nog één iOS10 apparaat in huis, maar of dat de reden is dat het werkt?
@Montoya200x

Ik heb een iPhone 7+ met iOS 11 GM,  tv 4 tvOS 10, iPhone 6s iOS 10.3.3. Op de iPhone 7+ werkt het niet. De rest wel.  tv is wel ingesteld als hub maar zowel extern als intern mijn netwerk kan ik met mijn iPhone 7+ de tado niet bedienen via homekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
@Krisp Wat is jouw config als je dit vergelijkt met BCGraaf ?
BCGraaf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:31:
[...]
Ik heb een iPhone 7+ met iOS 11 GM,  tv 4 tvOS 10, iPhone 6s iOS 10.3.3. Op de iPhone 7+ werkt het niet. De rest wel.  tv is wel ingesteld als hub maar zowel extern als intern mijn netwerk kan ik met mijn iPhone 7+ de tado niet bedienen via homekit.
Het lijkt mij dat bij @BCGraaf de homehub op IOS 10 ervoor zorgt dat zijn iPhone 7+ met GM van IOS11, de Homekit configuratie niet uit kan lezen.

Zal vanavond wel het resultaat posten als ik op m'n iPad IOS 11 installeer. Thuis maak ik nog geen gebruik van een Homehub (...ben nog in afwachting van de levering van mijn Apple TV 4K op 22/9)

[ Voor 32% gewijzigd door Montoya200x op 19-09-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 13:32

woutur

Klauwtjes uit!

We zitten aan een nieuwe ketel te denken en die moet natuurlijk wel compatible zijn met de Tado :) Is de ATAG i36EC compatibel?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:08
Saeverix schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:02:
[...]

Waarom zou het huidige schema niet gewoon in de Thermostaat of de Bridge kunnen staan? (Misschien staat hij dat ook al...) Het schema is slechts een paar KB, en dat zorgt ervoor dat in het geval van een storing bij Tado (zoals vanochtend) of bij een storing van je eigen internetverbinding de verwarming gewoon zijn ding blijft doen.

Er zijn internetproviders waarbij de verbinding er wel eens een dag uitgelegen heeft. Of bijvoorbeeld het scenario Verhuizing: je zit door een verhuizing tijdelijk zonder internet en hebt daarom ook geen functionerende Tado. Tuurlijk kun je dan meerdere keren per dag handmatig de temperatuur handmatig aanpassen, maar als dat een paar dagen duurt in het geval van een verhuizing dan is de lol er snel vanaf.

Dus @tado ik wil bij deze met spoed een aanvraag doen voor een lokale backup van het volledige verwarmings-schema. En zodra de verbinding weer terug is dan start de synchronisatie met jullie servers weer. Klink voor mij als ontwikkelaar niet erg moeilijk om te ontwikkelen, en jullie zullen er veel gebruikers blij mee maken. Plus jullie hebben er dan een USP bij.
Je zal mij niet zien schrijven dat het een goede/complete oplossing is.

Het gebrek aan de mogelijkheid zelf direct een commando naar de unit te sturen irriteert mij al vanaf dag 2.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Montoya200x schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:43:
@Krisp Wat is jouw config als je dit vergelijkt met BCGraaf ?
1x iPhone 5S (iOS10), 1x iPhone SE (iOS11 GM), 1x iPad 2017 (iOS11GM), 1x AppleTV gen4 (tvOS11 GM). Het werkte ook gewoon toen de AppleTV nog tvOS10 had. In de tussentijd ben ik geüpgraded van non-Homekit naar Homekit versie, wat niet helemaal soepel ging (in iOS bleef het hangen,via het web kon ik verder).
[...]

Het lijkt mij dat bij @BCGraaf de homehub op IOS 10 ervoor zorgt dat zijn iPhone 7+ met GM van IOS11, de Homekit configuratie niet uit kan lezen.

Zal vanavond wel het resultaat posten als ik op m'n iPad IOS 11 installeer. Thuis maak ik nog geen gebruik van een Homehub (...ben nog in afwachting van de levering van mijn Apple TV 4K op 22/9)
Ik zou die conclusie niet willen trekken, maar het is makkelijk om dat te testen, door de AppleTV ook op tvOS11 te zetten. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Krisp schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:25:
[...]

1x iPhone 5S (iOS10), 1x iPhone SE (iOS11 GM), 1x iPad 2017 (iOS11GM), 1x AppleTV gen4 (tvOS11 GM). Het werkte ook gewoon toen de AppleTV nog tvOS10 had.
Had je daarbij de Apple TV als homehub ingesteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Heb nu op de slimme radiatorknoppen firmware 47.2 Wat is er gewijzigd?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sinds vandaag ook een Tado slimme thermostaat aan de muur hangen 8) . Ik vind het installatieproces wel verwarrend aangezien de configuratie van de thermostaat grotendeels wordt bepaald door het type thermostaat dat je nu in je bezit hebt. Dus stel je hebt een opentherm modulerende ketel maar je gebruikt nu een aan/uit thermostaat, dan zal de Tado dat ook gaan doen (er vanuit gaande dat je ook daadwerkelijk de thermostaat die je bezit selecteert) terwijl je ketel eigenlijk veel meer potentie heeft.

Ik had dus per abuis de verkeerde thermostaat geselecteerd en daardoor kreeg ik de verkeerde installatie instructies (aan/uit). Als poweruser vind ik het installatieproces sowieso irritant, geef nu gewoon dat aansluitschema verdorie :P

Jammer is ook dat je verder nergens kunt zien in de app hoe de thermostaat nu precies de ketel aanstuurt (dus aan/uit of opentherm). Omdat ik continu een relais hoorde klikken kreeg ik al een vermoeden dat er in mijn geval gewoon een aan/uit sturing gebruikt werd. Dat vermoeden werd bevestigd toen ik ook geen tapwater kon instellen.

Na een telefoontje richting de helpdesk werd het gelukkig wel allemaal snel hersteld, ik had per abuis de verkeerde versie van mijn thermostaat geselecteerd (de niet modulerende variant). Binnen 10 minuten was het allemaal geregeld en ik zie nu ook op de ketel dat de warmtevraag varieert (en er dus modulatie plaatsvind). Maar ik kan mij dus goed voorstellen dat mensen hun Tado in aan/uit modus hebben staan terwijl de ketel eigenlijk prima in staat is om te moduleren.

Nog een andere bevinding bij het tapwater is dat je in de app de mogelijkheid hebt om het tapwater uit of aan te zetten. Bij mijn ketel slaat het aan/uit zetten enkel op de functie "tapwater-comfort" die het water warm houdt in de ketel. In dit geval krijg je dus nog steeds warm water als je de kraan openzet echter duurt het dan wat langer voordat je warm water hebt. De app staat het echter niet toe om de temperatuur in te stellen terwijl de functie tapwater-comfort is uitgeschakeld terwijl dit dus eigenlijk prima kan. Lijkt mij een leuke verbetering in de app.

Weet iemand overigens hoe het zit met legionella bij het selecteren van een lagere tapwater temperatuur? Het enige wat ik kan vinden in het boekje van mijn ketel is dat je moet oppassen met legionella wanneer de cv-ketel als naverwarmer wordt gebruikt en er een lagere temperatuur dan 60c is ingesteld. Maar daarnaast staat er ook weer dat als je het tapwater < 50c instelt de ketel in eco modus gaat (dan verschijnt er ook een eco logo). Ik ga er daarmee dus vanuit dat er gewoon een anti-legionella programma aanwezig is maar dat zou ik graag controleren...

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:11
Gewoon als je een tijdje weg bent geweest het warm en koud water laten lopen voor 30seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Nu online

BCGraaf

BC

@Montoya200x het leek dus wel te liggen aan tvOS 10. Heb de  tv nu ge-update naar tvOS 11 en op mijn 7+ geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
t.oswald schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:32:
Heb nu op de slimme radiatorknoppen firmware 47.2 Wat is er gewijzigd?
Hier ook alle slimme radiatorknoppen op 47.2, homekit bridge op 43.1 en slimme thermostaat op 42.5 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 16:11
Montoya200x schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:52:
[...]

Hier ook alle slimme radiatorknoppen op 47.2, homekit bridge op 43.1 en slimme thermostaat op 42.5 :)
Met de versie 42.5 regelmatig gehad dat een radiatorkraan zijn “calibratie” kwijtraakt en dat de verwarming volstroomt zonder dat de kraan open staat. (Heb stadsverwarming).
De helpdesk bevestigde dat deze versie dit probleem veel had.

Met versie 47.2 heeft de helpdesk mij verzekerd dat deze problemen grotendeels Danwel helemaal opgelost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 14:37
BastiaanN schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:52:
Sinds vandaag ook een Tado slimme thermostaat aan de muur hangen 8) . Ik vind het installatieproces wel verwarrend aangezien de configuratie van de thermostaat grotendeels wordt bepaald door het type thermostaat dat je nu in je bezit hebt. Dus stel je hebt een opentherm modulerende ketel maar je gebruikt nu een aan/uit thermostaat, dan zal de Tado dat ook gaan doen (er vanuit gaande dat je ook daadwerkelijk de thermostaat die je bezit selecteert) terwijl je ketel eigenlijk veel meer potentie heeft.

Ik had dus per abuis de verkeerde thermostaat geselecteerd en daardoor kreeg ik de verkeerde installatie instructies (aan/uit). Als poweruser vind ik het installatieproces sowieso irritant, geef nu gewoon dat aansluitschema verdorie :P

Jammer is ook dat je verder nergens kunt zien in de app hoe de thermostaat nu precies de ketel aanstuurt (dus aan/uit of opentherm). Omdat ik continu een relais hoorde klikken kreeg ik al een vermoeden dat er in mijn geval gewoon een aan/uit sturing gebruikt werd. Dat vermoeden werd bevestigd toen ik ook geen tapwater kon instellen.

Na een telefoontje richting de helpdesk werd het gelukkig wel allemaal snel hersteld, ik had per abuis de verkeerde versie van mijn thermostaat geselecteerd (de niet modulerende variant). Binnen 10 minuten was het allemaal geregeld en ik zie nu ook op de ketel dat de warmtevraag varieert (en er dus modulatie plaatsvind). Maar ik kan mij dus goed voorstellen dat mensen hun Tado in aan/uit modus hebben staan terwijl de ketel eigenlijk prima in staat is om te moduleren.

Nog een andere bevinding bij het tapwater is dat je in de app de mogelijkheid hebt om het tapwater uit of aan te zetten. Bij mijn ketel slaat het aan/uit zetten enkel op de functie "tapwater-comfort" die het water warm houdt in de ketel. In dit geval krijg je dus nog steeds warm water als je de kraan openzet echter duurt het dan wat langer voordat je warm water hebt. De app staat het echter niet toe om de temperatuur in te stellen terwijl de functie tapwater-comfort is uitgeschakeld terwijl dit dus eigenlijk prima kan. Lijkt mij een leuke verbetering in de app.

Weet iemand overigens hoe het zit met legionella bij het selecteren van een lagere tapwater temperatuur? Het enige wat ik kan vinden in het boekje van mijn ketel is dat je moet oppassen met legionella wanneer de cv-ketel als naverwarmer wordt gebruikt en er een lagere temperatuur dan 60c is ingesteld. Maar daarnaast staat er ook weer dat als je het tapwater < 50c instelt de ketel in eco modus gaat (dan verschijnt er ook een eco logo). Ik ga er daarmee dus vanuit dat er gewoon een anti-legionella programma aanwezig is maar dat zou ik graag controleren...
Naar dat legionella verhaal ben ik dus ook benieuwd!

DaveD

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:39
Ik heb nu een tijdje een Tado thermostaat en enkele radiatorknoppen. Op zich werkt het allemaal prima, maar het handmatig verhogen/verlagen van de temperatuur op de thermostaat werkt niet echt lekker. Als ik op de knop druk, verschijnt eerst de huidige temperatuur op het display gevolgd door de temperatuur met daaronder twee pijltjes (omhoog en omlaag). Het drukken daarop werkt echter vaak vrij slecht. Soms komt er wel een graadje bij, maar niet meer en schakelt het display vervolgens weer uit.
Waar kan dat aan liggen?

En is het ook mogelijk ergens meer informatie te vinden over de instellingen van de ketel? Bij de oude iSense-thermostaat kon ik door flink wat instellingen/informatie scrollen. Bijvoorbeeld de druk in de ketel. Die kan ik nu nergens terugvinden.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:00
maikel schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:00:
Ik heb nu een tijdje een Tado thermostaat en enkele radiatorknoppen. Op zich werkt het allemaal prima, maar het handmatig verhogen/verlagen van de temperatuur op de thermostaat werkt niet echt lekker. Als ik op de knop druk, verschijnt eerst de huidige temperatuur op het display gevolgd door de temperatuur met daaronder twee pijltjes (omhoog en omlaag). Het drukken daarop werkt echter vaak vrij slecht. Soms komt er wel een graadje bij, maar niet meer en schakelt het display vervolgens weer uit.
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Normaal gebruik ik die knoppen nooit, maar nu met die outage gisteren toch nog eens gebruikt, en die fictieve knoppen werken gewoon zeer slecht momenteel, terwijl die in het begin (heb Tado sinds januari) het wel prima deden.
Als de radiatorknop(pen) in diezelfde zone binnen handbereik zijn, is het gewoon stukken gemakkelijker om daar de temperatuur handmatig te verzetten.

• VorteXLP
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-12-2024
Montoya200x schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:52:
[...]

Waar kun je de firmware versie van de Bridge zien?

maikel schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:00:
Het drukken daarop werkt echter vaak vrij slecht. Soms komt er wel een graadje bij, maar niet meer en schakelt het display vervolgens weer uit.
Waar kan dat aan liggen?
Eerst ook gehad. Die twee 'knoppen' zijn tiptoetsen, je moet ze dus zacht aanraken en niet indrukken.

@tado:

Waarom laten Radiatorknoppen in de main UI alleen hele graden zien terwijl in de history graph gewoon het temperatuurverloop per 0.1 graad nauwkeurig te zien is? Gelieve dit ook in de main UI te laten zien. En komt er ook een mogelijkheid om Radiatorknoppen per halve graad (of nog nauwkeuriger) aan te sturen?

• maikel
VorteXLP schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:13:
[...]

[...]

Eerst ook gehad. Die twee 'knoppen' zijn tiptoetsen, je moet ze dus zacht aanraken en niet indrukken.

@tado:

Waarom laten Radiatorknoppen in de main UI alleen hele graden zien terwijl in de history graph gewoon het temperatuurverloop per 0.1 graad nauwkeurig te zien is? Gelieve dit ook in de main UI te laten zien. En komt er ook een mogelijkheid om Radiatorknoppen per halve graad (of nog nauwkeuriger) aan te sturen?
Dat met die graden is bij mij nog vreemder: in de app staat bij de ene knop de graden met 1 decimaal, bij de andere knop zonder! :?

• VorteXLP
maikel schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:20:
[...]

Dat met die graden is bij mij nog vreemder: in de app staat bij de ene knop de graden met 1 decimaal, bij de andere knop zonder! :?
Zelfde firmware versie op beiden?

• Twixie
BB-One schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:21:
Zit er ook nog even over na te denken. Ik heb er nooit eerder bij stil gestaan dat het schakelschema aangestuurd wordt vanuit de servers van Tado, maar zou dit ook de reden zijn dat het batterijverbruik dusdanig hoog is?
Elke schakeling 'kost' nu stroom, zelfs als je een schema hebt wat je nooit aanpast.
Voor zover ik het begrijp, gebruiken de knoppen een pull mechanisme om hun informatie te krijgen. Zie je bvb als je de identificatie-feature gebruikt: kan tot 30" duren eer de Hi verschijnt op de knop. Ze zouden natuurlijk wel het schakelschema in de knoppen kunnen steken, maar dan nog moet de knop gaan pollen om te weten of het schema gewijzigd is dus veel lost het niet op.

• maikel
VorteXLP schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:22:
[...]

Zelfde firmware versie op beiden?
Ja, allemaal 47.2. Maar ik denk nu dat het komt doordat in de woonkamer de temperatuur door de thermostaat wordt gecheckt en niet door de radiatorknop.

Gecheckt: als ik in de woonkamer het meettoestel wijzig naar de knop, krijg ik ook daar de temperatuur zonder decimalen te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door maikel op 20-09-2017 11:28 ]

• Twixie
maikel schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:20:
[...]
Toevallig niet de zone waar je ook de wandthermostaat hebt, want die meet wel in decimalen en die zone wordt dus wel in decimalen getoond in de app. EDIT: zie dat je het ondertussen zelf ook al achterhaald hebt :).
Zoals @VorteXLP al aanhaalt is dat wel een beetje absurd, gezien de grafieken wel een veel hogere resolutie hebben, of het zou moeten zijn dat ze daar valsspelen en de grafiek 'smoothen' (al zouden ze in de app natuurlijk ook kunnen smoothen en bvb het gemiddelde nemen van de laatste 10 metingen).

[ Voor 27% gewijzigd door Twixie op 20-09-2017 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
maikel schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:00:... maar het handmatig verhogen/verlagen van de temperatuur op de thermostaat werkt niet echt lekker. Als ik op de knop druk, verschijnt eerst de huidige temperatuur op het display gevolgd door de temperatuur met daaronder twee pijltjes (omhoog en omlaag). Het drukken daarop werkt echter vaak vrij slecht. Soms komt er wel een graadje bij, maar niet meer en schakelt het display vervolgens weer uit.
Waar kan dat aan liggen?
@Twixie & @maikel , kalibreer de thermostaat opnieuw bij problemen met bediening, volgens onderstaande methode :

tado in "Tado Smart Thermostat Topic"

En laat vervolgens hier even weten of na calibratie verbetering is opgetreden in de bediening !
VorteXLP schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:13:
Even een paar pagina's terug lezen en zoeken naar de status pagina :+

[ Voor 14% gewijzigd door Montoya200x op 20-09-2017 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
DaveD1109 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:29:
[...]

Naar dat legionella verhaal ben ik dus ook benieuwd!
Mijn ketel heeft een legionella protectie ingebouwd. Elke zoveel dagen gaat hij zelf water verwarmen om legionella tegen te gaan, ongeacht de thermostaat die eraan hangt. (Ik hem een Remeha Calenta uit 2014).
Montoya200x schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:35:
[...]
Even een paar pagina's terug lezen en zoeken naar de status pagina :+
Ik kan de firmware van de bridge ook niet vinden (heb de non homekit versie). Heb pagina's terug gelezen maar zal er wel overheen kijken. Kleine moeite toch om het hier nogmaals te zetten ;-)? Je verspilt immers al text aan een antwoord :P

[ Voor 36% gewijzigd door Greetoz op 20-09-2017 12:41 ]

• Twixie
Montoya200x schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:35:
[...]
En laat vervolgens hier even weten of na calibratie verbetering is opgetreden in de bediening !
Het zelfs niet moeten hercalibreren... ineens werken de tiptoetsen weer prima. Ik had toen wel net nieuwe batterijen gestoken, denk ik, dus misschien dat ze het daarmee maar matig deden...

• Montoya200x
  • Niet online
Greetoz schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:25:
.... Heb pagina's terug gelezen maar zal er wel overheen kijken. Kleine moeite toch om het hier nogmaals te zetten ;-)? Je verspilt immers al text aan een antwoord :P
Ik ben hier al een tijdje constructief aanwezig in dit topic en verspil alleen tekst aan gebruikers die hun huiswerk doen, dus veel plezier in het teruglezen :+

• VorteXLP
Montoya200x schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:53:
[...]

Ik ben hier al een tijdje constructief aanwezig in dit topic en verspil alleen tekst aan gebruikers die hun huiswerk doen, dus veel plezier in het teruglezen :+
En dat zijn inmiddels 2 nutteloze reacties ;(

• Montoya200x
  • Niet online
VorteXLP schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:03:
[...]

Krijg je er nog ééntje gratis voor niks erbij _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Montoya200x op 20-09-2017 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greetoz
@VorteXLP Geen idee of dit is wat hij bedoelde maar als je hier inlogt met je tado gegevens kan je na show devices alle firmwares zien!

http://www.peterdebruin.net/tado.html

• Montoya200x
  • Niet online
Bedankt Greetoz, voor het doen van je huiswerk, zo zie ik het graag ;)

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Sinds vorige week is mijn verwarming weer actief dus heb ik na lange tijd ook de vernieuwde Tado app maar weer eens wat beter bekeken.

Ik zie nu dat waar ik vorig jaar bij het verwarmen wel of niet een vlammetje had er nu een verwarmings element met 1 of 2 of 3 golfjes aanwezig is.
Hoe werken die streepjes bij een aan/uit ketel aansturing? Ik begrijp dat niet goed

Verder nog een kleine ergernis.
In de historische grafieken van de app staan er rasterlijnen. Bij mij staan die rasterlijnen op 18,19,5 en 21 graden. Waarom een rasterlijn op 19,5 graad? Is visueel heel vreemd om een rasterlijn op een halve graad te hebben,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
TWyk schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:13:
Ik zie nu dat waar ik vorig jaar bij het verwarmen wel of niet een vlammetje had er nu een verwarmings element met 1 of 2 of 3 golfjes aanwezig is.
Hoe werken die streepjes bij een aan/uit ketel aansturing? Ik begrijp dat niet goed
https://support.tado.com/...pp-en-in-het-rapport-aan-

• TWyk
Ok thx, de nieuwe symbooltjes representeren dus de warmtevraag maar je ziet niet meer precies wanneer de ketel brand of niet.
Ik zie nu ook in de overzicht grafieken veel langere aaneengesloten periodes als ik op het 'warmtevraag' symbooltje druk dan voorheen als ik op het 'vlammetje' drukte (in vraag periode zag ik dan meer maar kortere vlam momenten).

Wel mooi in de grafieken dat je nu door op een plaats lang te drukken de warmtevraag van dat moment kan terugzien.

Ik zie nu trouwens ook dat de AWAY instellingen drastisch zijn gewijzigd. Away setting staat bij mij op comfort. Vorig jaar op het werk (20-25 km van huis) kwam de vraagtemperatuur daarmee niet onder de 17,5 graad. Nu op het werk staat de gevraagde away temperatuur op 12,6 graden. Dat is niet de bedoeling van de away setting op comfort (lijk meer op eco stand)
Nu nog geen probleem omdat de temperatuur in mijn huis nog niet onder de 18 graden daalt maar in hartje winter kan het nu veel te koud worden in mijn huis

[ Voor 35% gewijzigd door TWyk op 20-09-2017 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
VorteXLP schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:03:
[...]

Kijk eens in je IOS Woning/Homekit app...

Hier vreemd dat sommige knoppen op 47.1 blijken te staan, terwijl ze vorige week door Support allemaal op 47.2 gezet geweest zijn na een calibratieprobleem...

[ Voor 27% gewijzigd door Twixie op 20-09-2017 13:28 ]

• Montoya200x
  • Niet online
TWyk schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:24:
Ok thx, de nieuwe symbooltjes representeren dus de warmtevraag maar je ziet niet meer precies wanneer de ketel brand of niet.
Ik zie nu ook in de overzicht grafieken veel langere aaneengesloten periodes als ik op het 'warmtevraag' symbooltje druk dan voorheen als ik op het 'vlammetje' drukte (in vraag periode zag ik dan meer maar kortere vlam momenten)
Tado geeft nu in hun grafieken weer, wanneer de ketel daadwerkelijk brand, dus zodra een streepje weergegeven wordt, brandt de ketel. Dus een hele vooruitgang tov hoe het vroeger was, waarin je niet de schakelmomenten terug kon zien.
Twixie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:27:
Hier vreemd dat sommige knoppen op 47.1 blijken te staan, terwijl ze vorige week door Support allemaal op 47.2 gezet geweest zijn na een calibratieprobleem...
Vreemd, zal mijn firmwares vandaag ook in de gaten houden, want misschien zit er een bug in 47.2, waardoor alles weer terug gezet gaat worden naar 47.1.

Bedankt voor het melden @Twixie

[ Voor 24% gewijzigd door Montoya200x op 20-09-2017 13:37 ]

• Twixie
Dat is geen antwoord op zijn vraag. Bij een aan/uit ketel zijn er immers maar 2 mogelijkheden: relay open of relay dicht, dus wat is dan het verschil tussen die golfjes want je kan de ketel niet op 3 verschillende manieren aansturen.
Ik zie hier in mijn grafieken immers ook zowel 1, 2 als 3 golfjes ook met een oude aan/uit ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
Twixie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:38:

Dat is geen antwoord op zijn vraag. Bij een aan/uit ketel zijn er immers maar 2 mogelijkheden: relay open of relay dicht, dus wat is dan het verschil tussen die golfjes want je kan de ketel niet op 3 verschillende manieren aansturen.
Ik zie hier in mijn grafieken immers ook zowel 1, 2 als 3 golfjes ook met een oude aan/uit ketel.
Deze dan, als er verder doorgelezen was op de pagina van mijn gelinkte artikel ;)

https://support.tado.com/hc/nl/articles/115002748426

[ Voor 6% gewijzigd door Montoya200x op 20-09-2017 13:47 ]

• TWyk
Montoya200x schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:34:
[...]
Tado geeft nu in hun grafieken weer, wanneer de ketel daadwerkelijk brand, dus zodra een streepje weergegeven wordt, brandt de ketel. Dus een hele vooruitgang tov hoe het vroeger was, waarin je niet de schakelmomenten terug kon zien.
Gek, voor mij lijkt het juist andersom te zijn.
Ik zie nu hele lange periodes van verwarming in de grafiek waarin de temperatuur maar marginaal stijgt
Schema met location controls aan:
07:00-09:15 19,5 graden
09:15-23:30 20 graden
23:30-07:00 15 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PSkiUPcZDoWRnRiNGsVU7cOM/full.png

Zie bovenstaande staande grafiek met vrijwel continu verwamingsvraag van 7:00 tot 10:00 (1 golfje)
Heel vervelend trouwens want om 9:00 was ik al weg maar Tado heeft dat gemist en de vraagtemperatuur nog een halve graad verhoogd. En zelf na 10 uur toen de setting away was en de warmtevraag nog maar 12,6 graden is de temperatuur nog wat doorgestegen naar 20,5 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door TWyk op 20-09-2017 14:42 ]

• Montoya200x
  • Niet online
IOS of Android ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
TWyk schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:47:
[...]
Heel vervelend trouwens want om 9:00 was ik al weg maar Tado heeft dat gemist en de temperatuur nog een halve graad verhoogd.
Voor zover ik kan zien heeft Tado prima gemerkt dat je weg was om 9h en is de warmtevraag verdwenen. Je ziet onderaan ook dat er een groene lijn begint, en als je op de grafiek klikt zal je ook zien dat de ingestelde temperatuur dan een pak lager zal zijn door de Away mode. Dat de temperatuur nog wat verder stijgt is gewoon het gevolg van de inertie van je radiatoren die niet op slag koud hebben wanneer je de verwarming uitzet.

• menzo
TWyk schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:47:
[...]

Gek, voor mij lijkt het juist andersom te zijn.
Ik zie nu hele lange periodes van verwarming in de grafiek waarin de temperatuur maar marginaal stijgt

[afbeelding]

Zie bovenstaande staande grafiek met vrijwel continu verwamingsvraag van 7:00 tot 10:00
Heel vervelend trouwens want om 9:00 was ik al weg maar Tado heeft dat gemist en de temperatuur nog een halve graad verhoogd.
Wat ik merk is dat de tado dan iets van 23graden vraagt, maar omdat de het water bijna altijd al warm genoeg is gaat de ketel niet aan. Alleen geeft de tado dan wel aan dat er een warmte vraag is.

Ik weet niet of een ketel via OpenTherm ook aan tado doorgeeft dat hij echt aan is. @tado Weet jij dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Twixie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:50:
[...]
Voor zover ik kan zien heeft Tado prima gemerkt dat je weg was om 9h en is de warmtevraag verdwenen. Je ziet onderaan ook dat er een groene lijn begint, en als je op de grafiek klikt zal je ook zien dat de ingestelde temperatuur dan een pak lager zal zijn door de Away mode. Dat de temperatuur nog wat verder stijgt is gewoon het gevolg van de inertie van je radiatoren die niet op slag koud hebben wanneer je de verwarming uitzet.
De groene balk onderin begint niet om 9:00 uur maar om 10:00. Ik was echter weg om 8:45 ongeveer en was om 9:00 in de trein zeker ver genoeg weg om de away setting te triggeren.
Toch is om 9:15 de temperatuurvraag volgens schema nog weer omhoog gegaan naar 20 graden alsof ik nog thuis was (ik kan die vraag door lang op het scherm te drukken precies zien). Om 10:00 toen ik al zeker een uur weg was springt de vraag ineens van 20:00 naar 12,6 graden. Dat is dan weer VEEL te laag voor de away setting op comfort

[ Voor 6% gewijzigd door TWyk op 20-09-2017 13:59 ]

• Montoya200x
  • Niet online
In de IOS app kan je de straal van je woongebied opgeven, voor een zelf te kiezen afstand waar Tado van de stand Home naar Away gaat. Dus vandaar mijn vraag op je op IOS of op Android zit, want ik weet niet of de app in Android al deze functionaliteit aanbiedt !

Voor controle kan je IFTTT gebruiken, die je een push notificatie kan sturen zodra Tado op away ingesteld wordt.

Edit: toegevoegd IFTTT

[ Voor 23% gewijzigd door Montoya200x op 20-09-2017 14:09 ]

• menzo
De Windows 10 Mobile versie heeft dat ook, dus ik gok dat Android het ook wel zal hebben.

• TWyk
Montoya200x schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:04:
In de IOS app kan je de straal van je woongebied opgeven, voor een zelf te kiezen afstand waar Tado van de stand Home naar Away gaat. Dus vandaar mijn vraag op je op IOS of op Android zit, want ik weet niet of de app in Android al deze functionaliteit aanbiedt !
Window mobile 10 (home area staat ingesteld op 400 meter)

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 20-09-2017 14:29 ]

• Montoya200x
  • Niet online
IOS 11 staat inmiddels op mijn iPad Pro en iPad mini 2 en alles van Tado werkt probleemloos in hun eigen app en ook in Homekit op de IOS 11 devices. Mijn iPhone staat nog op IOS 10.3.3 en daar werkt alles ook gewoon nog op.

Dus de problemen die eerder gemeld waren met de GM van IOS 11, werden waarschijnlijk veroorzaakt, doordat de woninghub afwijkte van IOS versie tov van de andere devices, zoals gemeld hier:
BCGraaf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:31:
Dus als je een woninghub ingesteld hebt, dan gaarne deze ook updaten naar IOS 11, als je andere devices al op IOS 11 draaien, zoals hier al gemeld is door @BCGraaf :
BCGraaf schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:47:
@Montoya200x het leek dus wel te liggen aan tvOS 10. Heb de  tv nu ge-update naar tvOS 11 en op mijn 7+ geen problemen meer.

• BCGraaf
  • Nu online

BCGraaf

BC

@Montoya200x sinds gisteravond toch wel weer problemen met homekit en tado. Krijg geen reactie van de bridge. Nu net de bridge verwijderd en hem opnieuw proberen toe te voegen aan de woning app maar krijg hem er niet in. Hij vindt de bridge na het scannen van de code de ene keer wel en de andere keer niet. Als hij hem wel vindt blijf ik het ronddraaiende cirkeltje zien maar gebeurt er niks.

• Montoya200x
  • Niet online
@BCGraaf Welke stappen heb je exact genomen toen je devices niet meer reageerden en heb je nog steeds een woning hub ingesteld ?

Zo ja, woninghub instelling verwijderen en voorlopig eerst even testen zonder woninghub.

Bij de oorspronkelijke Homekit bridge release, gaf bij mij het gebruik van de woninghub alleen maar problemen, met de toenmalige 1e brakke firmware, maar na het verwijderen van de woninghub bleef de boel redelijk stabiel draaien, ook met de brakke firmware.

Om je bridge weer gevonden te krijgen zou ik eerst al je apple devices offline gooien, behalve het device waar de woninghub op stond ingesteld. zodat je met 1 device even verder gaat met testen.

Persoonlijk zou ik deze volgorde aanhouden om te testen:

1) Woninghub verwijderen op desbetreffende device en deze opnieuw opstarten
Indien nog steeds geen reactie in Woning app of niet toe kunnen voegen bridge dan:

2) Power off power on Homekit bridge
Indien nog steeds geen reactie in Woning app of niet toe kunnen voegen bridge dan:

3) Log off en log in op iCloud op dat ene test device

4) hard reset Homekit bridge

5) Al je overige Apple devices opnieuw opstarten, zodat iCloud woningdata opnieuw geladen wordt

6) Log off en log in op iCloud op al je overige devices

Laat maar weten bij welke stap je bridge weer toegevoegd kon worden.

• V-2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09 13:15

V-2

Ik heb 'm nu een tijdje hangen, met location-based control aan, maar voor mijn idee gaat er nog iets niet helemaal goed. Zodra ik buiten de cirkel ben gaat hij op away (dat is prima), maar dan gaat ook direct de verwarming helemaal uit, dwz, geen vraagtemperatuur, gewoon 'off'. Hoort dat zo? Vandaag kwam ik thuis en stond hij zelfs nog op away, ik zag een mannetje en 'OFF' op het scherm, en niet veel later was het 'klik' en begon hij verwoed te stoken...

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn Tado is in een paar dagen nu een paar keer vastgelopen. Ik krijg een verstoorde display als ik op de knop druk. Daarnaast heeft de Tado de hele nacht de temperatuur op 20 graden gehouden terwijl deze na 22:00 uur op het standaard programma had moeten gaan: 13 graden. Ik heb het gechecked en zo staat het ook in de app: na handmatige setting overstappen op het eerstvolgende automatische schema. Is dit een firmware die niet helemaal lekker loopt? Eerder nooit last gehad van instabiliteit.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Montoya200x
  • Niet online
Gaarne wat meer info op welk platform je alles hebt draaien (windows, IOS, android)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Montoya200x schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:06:
Gaarne wat meer info op welk platform je alles hebt draaien (windows, IOS, android)
Ik heb niet het gevoel dat het uitmaakt want de thermostaat zelf is van de leg, niet de apparaten en apps daaromheen. Maar ik draai een mixje van iOS (10.x) en Android (6.0 en 7.1) apparaten met de laatste versies van de app.

• Montoya200x
  • Niet online
@woutur , Misschien een inkoppertje, maar dit al geprobeerd met je thermostaat :
https://support.tado.com/...rmostaat-opnieuw-starten-

@tado De homekit bridge firmware staat sinds vandaag ook op 47.2, kunnen we daar een changelog van krijgen wat is aangepast/verbeterd tov 43.1 ?

[ Voor 32% gewijzigd door Montoya200x op 21-09-2017 13:58 ]

• PortalZero
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:32
Ik heb sinds dinsdag een Tado in mijn huis, maar ik had toch nog een paar vraagjes hierover.

Eerst ff een situatieschets:
Thuis hebben we een oude Viessmann verwarmingsketel (van ~1993). In het huis hebben we 3 thermostaten (Aan/Uit?) die elk een eigen pomp aansturen:
  • Thermostaat 1 hangt in de winkelruimte, stuurt de winkelruimte op de gelijkvloers aan
  • Thermostaat 2 hangt in de woonkamer; stuurt de rest van het gelijkvloers aan
  • Thermostaat 3 hangt in de traphal; stuurt de gehele bovenverdieping (slaapkamers/zolder) aan
Ook hebben alle onze radiotoren al een thermostatisch (mechanische) knop.

Indien we heel het huis willen automatiseren zouden we dus 2 Tado thermostaten en 1 starterskit moeten gebruiken. Met het Starterskit (v3) heb ik nu Thermostaat 3 vervangen. De andere thermostaten kunnen later nog vervangen worden.

Probleem:
De laatste dagen zie ik dat de Tado bijna altijd een constante temperatuur meet van ~21°; Hierdoor gaat de regeling van de bovenverdieping niet goed. Dit is ergens logisch want in de traphal hangt er geen enkele radiator.

Nou vroeg ik mij af of ik gewoon zo'n extensiekit kan kopen om de Tado dan in een slaapkamer te hangen:
Dus in de traphal komt de extentiekit en de tado thermostaat komt dan draadloos in de slaapkamer.

Op de website van Tado spreekt m'n enkel over de extensiekit indien men nu al een draadloze thermostaat heeft. Dit vind ik dus niet echt duidelijk!
Ook las ik ergens dat er maar één extensiekit per huis gebruikt kan worden. (Klopt dit?)
Wil dit ook zeggen dat ik nog steeds extra tado thermostaten (bedraad) kan aanschaffen om de andere oude thermostaten (nr. 1 & 2) te vervangen? Maar die kan ik dan niet meer draadloos maken?

En nog een laatste vraag, hoe verloopt de communicatie tussen de tado thermostaat en extensiekit: zijn ze rechtstreeks (draadloos) verbonden met elkaar of verloopt alles via de bridge?

Zou ik ook bv een extra tado kunnen kopen (ipv de extensiekit) die ik dan in een slaapkamer hang en verbind met de huidige tado die in de traphal hangt?
Indien er nog andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag! :)

PS: ik heb deze vraag ook al naar Tado gemailed, maar na 4 dagen heb ik er nog steeds geen antwoord op gekregen.. (Ticket: 302090)

[ Voor 3% gewijzigd door PortalZero op 21-09-2017 14:11 ]

• TWyk
TWyk schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:57:
[...]
De groene balk onderin begint niet om 9:00 uur maar om 10:00. Ik was echter weg om 8:45 ongeveer en was om 9:00 in de trein zeker ver genoeg weg om de away setting te triggeren.
Toch is om 9:15 de temperatuurvraag volgens schema nog weer omhoog gegaan naar 20 graden alsof ik nog thuis was (ik kan die vraag door lang op het scherm te drukken precies zien). Om 10:00 toen ik al zeker een uur weg was springt de vraag ineens van 20:00 naar 12,6 graden. Dat is dan weer VEEL te laag voor de away setting op comfort
Vandaag ook weer.
Voor 09:00 zat ik op het station buiten het home area en pakte ik de trein naar mijn werk maar om 9:15 gaat de Tado van 19,5 graden doorverwarmen naar 20 graden en ruim een uur later om 10:08 AM schakelde de TADO pas naar een veel te lage away temperatuur van 12,6 graden terwijl ik de away setting op comfort heb staan

p.s. diezelfde grafiek van vandaag is nu tot 2:25 uur PM bijgewerkt voor het geval je denkt dat mijn telefoon in de verkeerde tijdzone leeft. (gebruik van AM/PM door Tado is ook een kleine ergernis)

Het is echt niet de bedoeling dat de Tado na dat ik weg ben de temperatuur in huis gaat verhogen. Dat moet echt anders...

[ Voor 9% gewijzigd door TWyk op 21-09-2017 14:32 ]

• Montoya200x
  • Niet online
PortalZero schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:02:
Ik heb sinds dinsdag een Tado in mijn huis, maar ik had toch nog een paar vraagjes hierover.

Eerst ff een situatieschets:
Thuis hebben we een oude Viessmann verwarmingsketel (van ~1993). In het huis hebben we 3 thermostaten (Aan/Uit?) die elk een eigen pomp aansturen:
  • Thermostaat 1 hangt in de winkelruimte, stuurt de winkelruimte op de gelijkvloers aan
  • Thermostaat 2 hangt in de woonkamer; stuurt de rest van het gelijkvloers aan
  • Thermostaat 3 hangt in de traphal; stuurt de gehele bovenverdieping (slaapkamers/zolder) aan
Ook hebben alle onze radiotoren al een thermostatisch (mechanische) knop.

Indien we heel het huis willen automatiseren zouden we dus 2 Tado thermostaten en 1 starterskit moeten gebruiken. Met het Starterskit (v3) heb ik nu Thermostaat 3 vervangen. De andere thermostaten kunnen later nog vervangen worden.

Probleem:
De laatste dagen zie ik dat de Tado bijna altijd een constante temperatuur meet van ~21°; Hierdoor gaat de regeling van de bovenverdieping niet goed. Dit is ergens logisch want in de traphal hangt er geen enkele radiator.

Nou vroeg ik mij af of ik gewoon zo'n extensiekit kan kopen om de Tado dan in een slaapkamer te hangen:
Dus in de traphal komt de extentiekit en de tado thermostaat komt dan draadloos in de slaapkamer.

Op de website van Tado spreekt m'n enkel over de extensiekit indien men nu al een draadloze thermostaat heeft. Dit vind ik dus niet echt duidelijk!
Ook las ik ergens dat er maar één extensiekit per huis gebruikt kan worden. (Klopt dit?)
Wil dit ook zeggen dat ik nog steeds extra tado thermostaten (bedraad) kan aanschaffen om de andere oude thermostaten (nr. 1 & 2) te vervangen? Maar die kan ik dan niet meer draadloos maken?

En nog een laatste vraag, hoe verloopt de communicatie tussen de tado thermostaat en extensiekit: zijn ze rechtstreeks (draadloos) verbonden met elkaar of verloopt alles via de bridge?

Zou ik ook bv een extra tado kunnen kopen (ipv de extensiekit) die ik dan in een slaapkamer hang en verbind met de huidige tado die in de traphal hangt?
Indien er nog andere mogelijkheden zijn hoor ik het graag! :)

PS: ik heb deze vraag ook al naar Tado gemailed, maar na 4 dagen heb ik er nog steeds geen antwoord op gekregen.. (Ticket: 302090)
Wen er maar alvast aan dat Tado even de tijd nodig heeft om te reageren via email. Telefonisch is nog altijd de snelste optie om vragen beantwoordt te krijgen of problemen opgelost te krijgen.

Sinds dat Tado sinds dit jaar in de meeste bouwmarkten verkrijgbaar is, lijkt de support afdeling niet de zelfde expansie gekregen te hebben, als dat het sales kanaal gekregen heeft.....

Maar hieronder een vergelijkbare situatie om te bekijken, want diegene die Tado in dit topic vertegenwoordigd, lijkt deze week met verlof te zijn ;)
Timple schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:28:
Ik heb een vloerverwarming met verdeler (12 groepen).

Per ruimte heb ik 2-5 groepen (slangen).

Nu wil ik graag per zone kunnen regelen, wat zou hier nou de beste aanpak voor zijn?

Een mogelijke oplossing is misschien per groep een radiatorhermostaat en per ruimte een thermostaat. Dan bij elke radiatorhermostaat de ruimtethermostaat als meetinstrument instellen. Maar dit lijkt me ook de duurste oplossing.

Ik was zelf aan het denken aan een thermische motor per groep, maar hoe dan verder?

Voorstel:
woonkamer (5 groepen) -> tado ruimtethermostaat aangesloten op ketel (groepen altijd open)
hal (2 groepen) -> ruimtethermostaat aangesloten op 2 thermische motoren
slaapkamer1 (2 groepen) -> ruimtethermostaat aangesloten op 2 thermische motoren
slaapkamer2 (2 groepen) -> ruimtethermostaat aangesloten op 2 thermische motoren

Dit kost me een thermostaat per ruimte (lijkt me minimaal nodig).
De hal en slaapkamers kunnen nu alleen verwarmen indien de woonkamer wordt verwarmd (niet erg).

De vraag is echter of alle thermostaten niet van de wap raken. Thermostaat 1 heeft zo verschillende warmte-responses bij het inschakelen van de ketel (afhankelijk van de behoefte van de andere ruimtes heeft de ketel het misschien erg druk namelijk).

En Thermostaat 2,3,4 krijgen soms geen reactie bij het 'aanzetten van de groepen'.

Hoe denken jullie dat de Tado's (en dan vooral de leer-algorithmes) hier mee omgaan? En is er misschien een betere oplossing?
tado schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:41:
Onze radiatorknoppen zullen niet werken als ze direct naast elkaar geplaatst worden op een verdeler van de vloerverwarming. Dat stoort te veel met het draadloze signaal.

Er is 1 goede oplossing:

Per kamer een bedrade thermostaat aan elektronische stelventielen.
Een Extensiekit aan de ketel.

Als een kamer warmte nodig heeft, zet de bedrade Slimme Thermostaat de stelventielen open en stuurt een signaal naar de Extensiekit om de ketel aan te zetten.

Als u de ventielen van de woonkamer altijd open laat staan heeft u niet volledige controle over uw woning omdat het daar dan te warm kan worden omdat tado niet alleen in die kamer de verwarming uit kan zetten.
Dus kort samengevat, extensiekit aan de ketel en bedrade thermostaten naar de aansturing van de pompen, mits Tado dit ondersteunt.

• PortalZero
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:32
Montoya200x schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:48:
[...]

Dus kort samengevat, extensiekit aan de ketel en bedrade thermostaten naar de aansturing van de pompen, mits Tado dit ondersteunt.
Bedankt voor je antwoord.

Als ik alles zo aansluit, heb ik nog steeds geen draadloze thermostaat. En wordt enkel de temperatuur in de traphaal gebruikt om de radiatoren in de slaapkamers aan te sturen (= niet goed).

Kan die extensiekit ook aangesloten worden op een pomp (Relais regeling) ipv op de ketel zelf? Mijn ketel werkt niet modulerend.

• Montoya200x
  • Niet online
@PortalZero ,Wil je je pompen aan kunnen sturen, dan zullen deze toch echt bedraad verbonden moeten worden met een slimme thermostaat voor zover ik het begrijp. De extensiekit wordt voornamelijk gebruikt om de warmtevraag te ontvangen van de slimme radiatorknoppen en slimme thermostaten, zodat de ketel aan gaat bij warmtevraag. De extensiekit wordt tevens "of of" gebruikt, dus of voor aansturing van de ketel, of voor aansturing zoneklep/pomp.

Een beperking daarbij is, dat er maar 1 extensiekit per Tado account blijkbaar aangestuurd kan worden.

Dus de regeling die je nu thuis hebt, wordt voornamelijk aangestuurd door de flow in je totale systeem, gezien al je thermostaten verbonden zijn met je 3 pompen, waardoor de ketel automatisch aan gaat als er flow gedetecteerd wordt ?

Bel Tado gewoon even op, ipv te wachten op hun email en leg je situatie voor, want deze zullen het haarfijn uit kunnen leggen wat bij jouw situatie mogelijk is en laat het hier dan weten wat er mogelijk is, zodat andere gebruikers er ook wat aan hebben !

[ Voor 19% gewijzigd door Montoya200x op 21-09-2017 16:45 ]

• rabe83
  • Laatst online: 20:25
Hier lijkt inmiddels ook FW 47.2 overal op te draaien behalve op de thermostaat...echter sinds deze versie is de homekit verbinding verdwenen...een restart heeft nog niets opgelost...hebben meer mensen hier last van?

• Twixie
rabe83 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:25:
echter sinds deze versie is de homekit verbinding verdwenen...een restart heeft nog niets opgelost...hebben meer mensen hier last van?
Dat was hier ook het geval (al weet ik niet of het door de nieuwe fw's komt of door IOS 11 - in elk geval werkte het niet meer). Wat ik gedaan heb is gewoon alles verwijderd en dan de bridge terug toegevoegd. Daarna werkte het ineens wel.

EDIT: net nog eens gekeken, en nu is er ineens 1 van mijn 10 radiatorknoppen die zogezegd niet ondersteund wordt ?! Die Woning app van IOS is sowieso waardeloos. Bij deze knop toont hij een scherm waarmee je hem in een kamer kan zetten, toevoegen aan de favorieten, etc... Echter als ik op Gereed klik, krijg ik een popup 'Accessoire kan niet worden gewijzigd' en er is totaal geen Annuleer/Cancel knop en geraak dus niet meer uit dat scherm. Enige manier is om Woning volledig af te sluiten... 8)7 Apple heeft toch veel van zijn pluimen verloren...
EDIT2: die knop zit overigens ook gewoon op 47.2 net zoals de 9 andere knoppen... Dan nog maar eens de bridge verwijderen en terug toevoegen zeker ?!
EDIT3: probleem blijft. Ook is er een andere knop waarvan Woning halsstarrig blijft zeggen dat hij niet reageert, terwijl die wel gewoon werkt/zichtbaar is in de Tado app. Zal maar eens support contacteren.

[ Voor 56% gewijzigd door Twixie op 21-09-2017 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montoya200x
  • Niet online
rabe83 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:25:
Hier lijkt inmiddels ook FW 47.2 overal op te draaien behalve op de thermostaat...echter sinds deze versie is de homekit verbinding verdwenen...een restart heeft nog niets opgelost...hebben meer mensen hier last van?
Hier NOG geen problemen op zowel IOS 10.3.3 als IOS 11, zonder gebruik te maken van een woninghub.

Hebben diegenen met problemen toevallig wel een woninghub in gebruik ?
Twixie schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:34:
Die Woning app van IOS is sowieso waardeloos. Bij deze knop toont hij een scherm waarmee je hem in een kamer kan zetten, toevoegen aan de favorieten, etc... Echter als ik op Gereed klik, krijg ik een popup 'Accessoire kan niet worden gewijzigd' en er is totaal geen Annuleer/Cancel knop en geraak dus niet meer uit dat scherm. Enige manier is om Woning volledig af te sluiten... 8)7 Apple heeft toch veel van zijn pluimen verloren...
Ik laat die waardeloze woning app van Apple al sinds het begin links liggen om dingen in te stellen of te configureren. Apple moet echt een keer goed na gaan denken over de UI en user experience....

Gebruik zelf deze apps voor alles wat met Homekit te maken heeft :

- http://selfcoded.com/home/ (met dank aan @robertwebbe )
- https://www.elgato.com/en/eve/eve-app

Deze 2 apps vullen mekaar heel goed aan mbt Homekit en bezorgen je niet de hoofdpijn die Apples Woning app vaak veroorzaakt :)

[ Voor 51% gewijzigd door Montoya200x op 21-09-2017 18:11 ]

• Twixie
Hier ook geen woninghub. Simpelweg bestaande Tado setup (bridge + RU + 10xVA) en de IOS Woning app gebruiken op mijn iPad.

• rabe83
Hier aTv4 als woninghub, homekit stel ik in via de app 'Home' van third party en niet via apple's eigen app...in allemaal geven de tado devices 'no response' aan...

• Montoya200x
  • Niet online
Bij diegenen met no response, kunnen jullie deze procedure eens volgen en aangeven bij welke stap alles weer gedetecteerd wordt ?

Montoya200x in "Tado Smart Thermostat Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Driver
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik krijg een nieuwe woning met zes! vloerverwarming zones en bediening in de woonkamer een nest. Ik kan daarmee niet op afstand mijn andere zones beheren.

Na wat onderzoek kom ik enkel uit op een tado systeem?

Ik dacht een basis tado met internet bridge en vijf loze tado's voor de zones, nu wordt mij verteld dat ik nu een extension kit moet nemen. Omdat er anders niet met de CV Intergas HRE36/30 gecommuniceerd kan worden.

De Nest kan met de CV communiceren, als ik deze door een tado vervang kan deze tado toch met de CV communiceren, de andere tado's kunnen toch met elkaar praten, waarom is die extentsion kit nodig, ik wil niet in mijn bestaande kabels lopen knippen. Ik wil de Nest en loze temperatuur bedieningen per kamer vervangen met tado's.

Zijn er alternatieven die ik zou moeten overwegen? Wat zijn andere zes multi zone oplossingen voor onder de 1000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
Montoya200x schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:28:
Bij diegenen met no response, kunnen jullie deze procedure eens volgen en aangeven bij welke stap alles weer gedetecteerd wordt ?

Montoya200x in "Tado Smart Thermostat Topic"
Stappen gevolgd, maar tot op heden zonder succes. Zelfs Tado verwijdert uit homekit om het uiteindelijk weer te kunnen toevoegen...maar nu wordt tado niet meer gevonden 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 16:31
Super_Driver schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:26:
Ik krijg een nieuwe woning met zes! vloerverwarming zones en bediening in de woonkamer een nest. Ik kan daarmee niet op afstand mijn andere zones beheren.

Na wat onderzoek kom ik enkel uit op een tado systeem?

Ik dacht een basis tado met internet bridge en vijf loze tado's voor de zones, nu wordt mij verteld dat ik nu een extension kit moet nemen. Omdat er anders niet met de CV Intergas HRE36/30 gecommuniceerd kan worden.

De Nest kan met de CV communiceren, als ik deze door een tado vervang kan deze tado toch met de CV communiceren, de andere tado's kunnen toch met elkaar praten, waarom is die extentsion kit nodig, ik wil niet in mijn bestaande kabels lopen knippen. Ik wil de Nest en loze temperatuur bedieningen per kamer vervangen met tado's.

Zijn er alternatieven die ik zou moeten overwegen? Wat zijn andere zes multi zone oplossingen voor onder de 1000 euro?
Volgens mij kunnen de thermostaten niet met elkaar communiceren nee. Een thermostaat die warmte nodig heeft kan die niet vragen aan een andere thermostaat. Daarvoor hang je de CV aan een extensiekit, deze kan wel worden aangestuurd door alle zones (of radiatorknoppen).

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 10:51
Bij de Media Markt is nu vanwege het 18-jarig bestaan een aantrekkelijke korting (18%) op verschillende producten, waaronder Tado. Wij overwegen een smart thermostaat omdat we nu totaal geen inzicht hebben in de temperatuur in huis en we ook graag schema's willen programmeren. Beiden hebben we geen verstand van verwarming, thermostaten, ketels, etc. Echte leken op dit gebied dus ;)

Onze situatie:
- Rijwoning met stadsverwarming
- Geen kamerthermostaat aanwezig, dus niet bedraad en ook niet draadloos
- Losse radiatoren door de hele woning (3 verdiepingen) met 'simpele' draaiknoppen, standen 1 t/m 5

In hoeverre ik het begrijp is er in ons geval eigenlijk niet veel anders mogelijk dan Tado of Honey Evohome bijv. Dan zou ik dus uitkomen op de starterskit met radiator knoppen. Deze zien er bij Tado een stuk beter uit dan die van WoonVeilig of Evohome vinden we in ieder geval. Van Tado is verder op het web en op Youtube niet heel veel te vinden helaas.

De negatieve punten/kritiek hier in dit topic baart me wel enigszins zorgen. Het moet natuurlijk wel allemaal stabiel zijn, op tijd software updates, goede support, etc. Ook het feit dat het systeem niet echt offline is te gebruiken lijkt me onhandig eigenlijk. En aangezien het nog een vrij nieuw merk is hoop ik na aanschaf natuurlijk wel dat het over een paar jaar geen einde verhaal is, of dat de ondersteuning stopt.

Toch nog enkele vragen voor de kenners:
- In hoeverre voegt de thermostaat in ons geval iets toe? Alleen om de radiatoren beneden te 'groupen' en de thermostaat de temperatuur laten regelen? Want afzonderlijk kunnen de knoppen dit toch ook?
- Zouden jullie in ons geval de draadloze kamerthermostaat (indien mogelijk) aanschaffen?
- Is de verbinding altijd stabiel? Ook als je bijvoorbeeld een knop boven/op zolder aansluit?

Alvast dank! Mocht het me wat duidelijker zijn willen we het systeem wellicht dit weekend (met korting) aanschaffen.

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:49
remzor schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 02:27:

Toch nog enkele vragen voor de kenners:
- In hoeverre voegt de thermostaat in ons geval iets toe? Alleen om de radiatoren beneden te 'groupen' en de thermostaat de temperatuur laten regelen? Want afzonderlijk kunnen de knoppen dit toch ook?
- Zouden jullie in ons geval de draadloze kamerthermostaat (indien mogelijk) aanschaffen?
- Is de verbinding altijd stabiel? Ook als je bijvoorbeeld een knop boven/op zolder aansluit?

Alvast dank! Mocht het me wat duidelijker zijn willen we het systeem wellicht dit weekend (met korting) aanschaffen.
Je hebt de thermostaat niet nodig voor een werkend systeem. De radiatorknoppen starterskit, aangevuld met additionele radiatorknoppen is afdoende. Alle knoppen en thermostaten kan je groeperen tot 1 logische groep (zone). Je dient dan 1 apparaat tot meet apparaat te benoemen in de zone. Dit apparaat bepaalt of er warmtevraag is in de zone. De temperatuur sensoren in de radiatorknoppen worden ook nog steeds gebruikt om te fine-tunen. Immers kan het best zo zijn dat in 1 deel van de zone het kouder is dan in de andere. Daar waar het warm is, zal de kraan eerder dicht gaan dan op andere radiatoren in dezelfde zone waar het kouder is.

Een extra thermostaat (als meet apparaat) in dezelfde zone als de radiatorknoppen geeft je 2 voordelen:
1. De meting van de temperatuur wordt, bij goede plaatsing, niet beïnvloed door hitte van de radiator. Daardoor is de meting nauwkeuriger.
2. Je kan de target temperatuur nauwkeuriger (op 1 tiende ipv op 1 hele graad) instellen.

Ik zou alleen een extra thermostaat aanschaffen voor veel gebruikte zones zoals de woonkamer. Wellicht eerst proberen zonder. Als blijkt dat extra nauwkeurigheid gewenst is kan je hem altijd later nog toevoegen.

De stabiliteit is na de meest recente firmware 47.2 veel beter. Afstand heeft bij mij daar geen invloed op gehad. Had vooral veel last dat knoppen moeten hercalibreren. Dat is nu niet meer zo. Soms verliezen een aantal knoppen ook de verbinding met de Bridge. Of dat na de laatste update verbeterd is, is nog te vroeg om te zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door koenie op 23-09-2017 16:42 ]

• remzor
@koenie Kijk, dat is nog eens nuttige info. Ik vroeg me namelijk al af hoe het zou gaan met een zone waarbij het aan de ene kant van de kamer warmer is dan de andere kant bijvoorbeeld.
We komen zojuist thuis en hebben de set gewoon meteen maar aangeschaft. De radiator starterskit met 2 extra knoppen :) De losse thermostaat hadden ze niet liggen.

Van die hele graad en tiende graad wist ik ook niet, goed om te weten. Die thermostaat los kost 129,- zie ik, want de bridge heb ik dan immers niet meer nodig met een radiator starterskit.
Ons idee is om eerst de knoppen te proberen en eventueel later, indien nodig, een thermostaat toe te voegen aan alleen de woonkamer. Lijkt me ook wel fijn om een centraal punt te hebben waar je de temperatuur kunt lezen en bedienen.

Wat ik me nu nog afvraag: wat gebeurt er als ik de temperatuur handmatig op de knop/app hoger zet, terwijl ik een schema heb ingesteld voor de hele week? Onderbreekt ie dan het schema, gaat ie daarna weer terug naar het schema, de volgende dag misschien..?

Ook staat er op de doos achter Amazon Echo en IFTTT, het lijkt erop dat een vakje daarvoor is afgeplakt waar Apple Home Kit zou moeten staan. Ik heb dus waarschijnlijk V2 ontvangen, wil wel graag V3. Kan ik dan (gratis) die nieuwe bridge aanvragen? Hoop niet dat als ik deze week alles instel het volgende week dan allemaal opnieuw moet eigenlijk.
Edit: ff snel de boel open gemaakt en het staat keurig aangegeven, ook met sticker, dat ik gratis een nieuwe kan bestellen. Zojuist gedaan. Ik wacht dus even met de installatie op de nieuwe bridge.

[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 23-09-2017 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:49
remzor schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:01:
@koenie Kijk, dat is nog eens nuttige info. Ik vroeg me namelijk al af hoe het zou gaan met een zone waarbij het aan de ene kant van de kamer warmer is dan de andere kant bijvoorbeeld.
We komen zojuist thuis en hebben de set gewoon meteen maar aangeschaft. De radiator starterskit met 2 extra knoppen :) De losse thermostaat hadden ze niet liggen.

Van die hele graad en tiende graad wist ik ook niet, goed om te weten. Die thermostaat los kost 129,- zie ik, want de bridge heb ik dan immers niet meer nodig met een radiator starterskit.
Ons idee is om eerst de knoppen te proberen en eventueel later, indien nodig, een thermostaat toe te voegen aan alleen de woonkamer. Lijkt me ook wel fijn om een centraal punt te hebben waar je de temperatuur kunt lezen en bedienen.

Wat ik me nu nog afvraag: wat gebeurt er als ik de temperatuur handmatig op de knop/app hoger zet, terwijl ik een schema heb ingesteld voor de hele week? Onderbreekt ie dan het schema, gaat ie daarna weer terug naar het schema, de volgende dag misschien..?

Ook staat er op de doos achter Amazon Echo en IFTTT, het lijkt erop dat een vakje daarvoor is afgeplakt waar Apple Home Kit zou moeten staan. Ik heb dus waarschijnlijk V2 ontvangen, wil wel graag V3. Kan ik dan (gratis) die nieuwe bridge aanvragen? Hoop niet dat als ik deze week alles instel het volgende week dan allemaal opnieuw moet eigenlijk.
Je kan een schema instellen waarmee je de target temperatuur in elke zone definieert. Tado zal proberen dit temperatuurschema aan te houden (rekening houdend met het weer en ervaringscijfers) zolang er ten minste 1 van de bewoners (met aangemeld mobiel device) thuis is. Is iedereen weg dan gaat Tado in de away mode. Tado zal in de away mode automatisch het setpoint aanpassen aan de hand van "comfort" instellingen (tado zal dynamisch het setpoint verlagen aan de hand van de afstand die je hebt tot je huis), of je kan zelf een vaste away temperatuur instellen.
Je kan het schema ten allen tijde overriden door een hardware knop te bedienen (elke knop van elk apparaat in de zone). Hoe het systeem dan reageert is afhankelijk van instellingen. Je hebt hier 3 mogelijkheden:
  1. Override blijft actief tot de gebruiker deze beëindigd.
  2. Override blijft actief tot een timer afloopt (instelbaar kwa duur)
  3. Override blijft actief tot de volgende schema verandering of tot dat de away mode intreed.
Kwa instellen hoef je je niet druk te maken. Alle instellingen zitten bij Tado in de cloud en zijn dus niet device gebonden. Apparaten wisselen/toevoegen/verwijderen (anders dan laatste device in een zone) heeft dus geen effect op je instellingen.

Suc6

• remzor
Thanks! Goed om te horen, we gaan het zien. Hopelijk werkt de installatie met de bridge, knoppen en thermostaat straks vlekkeloos (geen doa’s ofzo).
Zojuist namelijk nog een losse thermostaat besteld, kan de hele meuk in één keer geïnstalleerd worden aankomende week. Ga er vanuit dat dit nu ook vanuit de app kan, want @Raindeer schreef in zijn review dat de thermostaat niet via de app toegevoegd kon worden aan de knoppen en dat de helpdesk hiervoor aan te pas moest komen. Dat is wel vreemd imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Laatst online: 19:52
Voor mijn gevoel heeft het niet gewerkt, en ik gebruik Tado nu zo'n 10 maanden (tegelijkertijd met het afsluiten van een nieuw 1 jarig energiecontract). Verbruik jaar ervoor was 1742 m3 en zit nu (met nog méér dan 2 (winter)maanden te gaan) al op 1823 m3. Ik kan me niet herinneren dat afgelopen winter zoveel sterker was dan die van het jaar ervoor en tegelijkertijd zijn er ook nog eens twee mensen minder gaan wonen sinds april (dus minder verbuik aan bijv. douchen ed).

Tuurlijk spelen er een hele hoop factoren mee, sterker nog, wellicht dat ik iets over het hoofd zie waarom ik nu zelfs een stuk meer (ga) verbruiken dan het jaar ervoor maar enigszins teleurstellend is het wel. Heb dan ook het huurcontract met Tado alvast opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
snaggyheadshot schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:49:
Voor mijn gevoel heeft het niet gewerkt, en ik gebruik Tado nu zo'n 10 maanden (tegelijkertijd met het afsluiten van een nieuw 1 jarig energiecontract). Verbruik jaar ervoor was 1742 m3 en zit nu (met nog méér dan 2 (winter)maanden te gaan) al op 1823 m3. Ik kan me niet herinneren dat afgelopen winter zoveel sterker was dan die van het jaar ervoor en tegelijkertijd zijn er ook nog eens twee mensen minder gaan wonen sinds april (dus minder verbuik aan bijv. douchen ed).

Tuurlijk spelen er een hele hoop factoren mee, sterker nog, wellicht dat ik iets over het hoofd zie waarom ik nu zelfs een stuk meer (ga) verbruiken dan het jaar ervoor maar enigszins teleurstellend is het wel. Heb dan ook het huurcontract met Tado alvast opgezegd.
Misschien stuurde jouw oude thermostaat de ketel gemoduleerd aan en de tado niet. De winter hoeft niet perse strenger te zijn misschien was de gemiddelde temp wel lager maar minder hele koude dagen. Had je hiervoor ook een klokthermostaat? Mijn tado zorgt dat de temp op een bepaalde tijd bereikt is (pre heat) dat kan ook zorgen voor meer verbruik.

Tevens zonder je hele setup is het ook moeilijk te beoordelen? (Heb je enkel de thermostaat of ook radiator knoppen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Tsja, het is ook een beetje hoe je er zelf mee omgaat denk ik. Voor ons is het helemaal geen motivatie om Tado aan te schaffen, sterker nog, ik denk dat je eerder méér energie door zult verbruiken dan minder. Wij hebben stadsverwarming overigens, iets dat waarschijnlijk alleen maar meer voor zal komen in de toekomst verwacht ik. Dus misschien is de situatie met gas/CV ketels heel anders, daar heb ik geen ervaring mee.
Dat het huis al warm is wanneer je beneden komt, thuis komt, enz. zal je eerder meer energie kosten lijkt me dan minder. Ook het feit dat je hem niet meer (handmatig) uitzet maar dat ie pas uit gaat als je al weg bent betekent dus langere tijd aan.

Voorbeeldje: voorheen zetten wij nooit de verwarming in de badkamer aan. Met Tado is het leuk om in te stellen dat de badkamer tussen en 7:00 en 8:00 verwarmd moet zijn bijvoorbeeld. Alleen maar extra energie die voorheen niet werd verbruikt dus in dit geval.

Wij zetten alleen beneden (2 radiatoren) en (indien aanwezig) op de werkkamer boven (1 radiator) aan. Slaapkamers stoken vind ik onzin en totaal niet prettig. Ik slaap liever onder een wat dikkere deken dan dat de kamer verwarmd is, maar dat zal persoonlijk zijn.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik vind vooral het praktische nut ervan (bediening, draadloos) en inzicht in de temperatuur handig. Mijn verwachting is in ieder geval niet dat ik er minder energie door zal verbruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
remzor schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:22:

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik vind vooral het praktische nut ervan (bediening, draadloos) en inzicht in de temperatuur handig. Mijn verwachting is in ieder geval niet dat ik er minder energie door zal verbruiken ;)
Klopt denk ik wel! Je wordt er vooral lui van :P Eerder sprongen we maar snel onder de douche om het maar warm te krijgen in de badkamer, tegenwoordig zetten wij gewoon lekker de tado aan (wel op de timer overigens).

Vraag mij overigens af of het aanwarmen ook echt meer energie kost, voordeel van aanwarmen is wel dat de ruimte op temperatuur gebracht kan worden met een minimale warmtevraag, aangezien het niet erg is dat het wat langer duurt. Wat in elk geval wel scheelt is dat de thermostaat ook uit gaat wanneer we een uurtje de hond uit laten e.d. daar lieten we hem voorheen nog wel eens aanstaan.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twixie schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:34:
[...]

Dat was hier ook het geval (al weet ik niet of het door de nieuwe fw's komt of door IOS 11 - in elk geval werkte het niet meer). Wat ik gedaan heb is gewoon alles verwijderd en dan de bridge terug toegevoegd. Daarna werkte het ineens wel.

EDIT: net nog eens gekeken, en nu is er ineens 1 van mijn 10 radiatorknoppen die zogezegd niet ondersteund wordt ?! Die Woning app van IOS is sowieso waardeloos. Bij deze knop toont hij een scherm waarmee je hem in een kamer kan zetten, toevoegen aan de favorieten, etc... Echter als ik op Gereed klik, krijg ik een popup 'Accessoire kan niet worden gewijzigd' en er is totaal geen Annuleer/Cancel knop en geraak dus niet meer uit dat scherm. Enige manier is om Woning volledig af te sluiten... 8)7 Apple heeft toch veel van zijn pluimen verloren...
EDIT2: die knop zit overigens ook gewoon op 47.2 net zoals de 9 andere knoppen... Dan nog maar eens de bridge verwijderen en terug toevoegen zeker ?!
EDIT3: probleem blijft. Ook is er een andere knop waarvan Woning halsstarrig blijft zeggen dat hij niet reageert, terwijl die wel gewoon werkt/zichtbaar is in de Tado app. Zal maar eens support contacteren.
Heb identiek zelfde probleem. 1 van de 10 radiatorknoppen blijft op ‘niet geschikt’ staan.
Pagina: 1 ... 27 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!