Twixie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:37:
Dit vroeg ik me dus ook wel af. Apple kan toch enkel zien wat de Tado Bridge doorgeeft, dus de Tado Bridge zou perfect in staat moeten zijn om thermostaten die slave zijn in een zone, eruit te filteren.
Het zou inderdaad gemakkelijker en overzichtelijker worden voor de gebruiker in Homekit, als de bridge alleen de "master" devices naar Homekit doorstuurt, dus idd in mijn ogen lijkt dat op een ontwerp keuze van Tado.
Waarom die keuze is gemaakt, daar zal beslist wel over nagedacht zijn en wie weet, heeft het met de restricties en mogelijkheden van Apple Homekit te maken, waar wij geen weet van hebben. Kan ook zijn dat bij Tado de technische knowhow nog steeds niet op niveau is mbt tot Homekit en dat ze daardoor flink achter lopen met de Homekit implementatie en mogelijkheden, gezien de vertraging die ze al opgelopen hebben met de introductie van de Homekit bridge.
Ik vraag me nu af wat het beta test programma van Tado nu inhoudt, want de problemen waar we nu tegenop lopen, hadden met zo'n programma er allang uitgefilterd kunnen worden, zodat Tado de eindgebruiker een probleemloze Homekit implementatie had kunnen laten ervaren. De actieve gebruikers in dit topic hadden vrijwel allemaal na enkele dagen na installatie van de nieuwe Homekit bridge al problemen, dus waarom is dat in de beta fase niet naar boven gekomen ?!
Omgekeerd vind ik raar hoe Tado over Homekit communiceert. Als je vraagt wat je er allemaal mee kan doen, dan is het antwoord: weten we niet, moet je aan Apple vragen (cfr antwoorden van 'Tado' hier enkele maanden terug). Als er suggesties zijn over het functioneren van Tado in Homekit: zelfde antwoord, je moet je suggesties maar naar Apple doen want 'Tado' heeft daar niets mee te maken.
Persoonlijk lijkt het me een management beslissing geweest om de Homekit bridge al uit te rollen naar de klanten, vanwege tijdsdruk die er al lag met de vertraging van de Homekit bridge en dat de technische afdeling van Tado, daar maar in mee moest, tegen wil en dank, omdat juist die technische mensen weten, wat er nog allemaal aan scheelt. Maar net zoals het over het algemeen in het bedrijfsleven gaat, hebben de management bobo's daar soms geen boodschap aan.
Dit verklaart ook in mijn ogen ook soms de reacties van Tado hier, omdat er soms een toon van onvrede en machteloosheid tussen de regels door te lezen is, wat dus veroorzaakt lijkt door het besluit van de management bobo's, om de release van de Homekit bridge er door te drukken, waardoor de technisch afdeling daar nu flink de dupe van is, omdat ze dit misschien allang hadden zien aankomen.
Even een noot voor iedereen, de reacties van Tado worden hier gedaan op persoonlijke basis en daar mogen we blij mee zijn. De support medewerker van Tado die hier het Tweakers Tado account beheert, doet dit hobby matig en niet in opdracht van Tado. Dus kudos dat hij ons al zo lang van informatie voorziet, want niet veel fabrikanten hebben zo'n werknemer die een hart voor de zaak heeft.
Als je adverteert met het feit dat je product Homekit supporteert, dan zou ik toch ook op zijn minst verwachten dat Tado zelf wat moeite doet om de meerwaarde ervan duidelijk te maken. Vraag me af of het antwoord op IFTTT vragen hetzelfde zou zijn...
Ook hier zijn het uiteindelijk de management bobo's die het beleid bepalen, omtrent de keuzes die gemaakt worden, omtrent de hele opzet van de support website en informatie die je daarop terug kan vinden. De technische afdeling kan wel zoveel willen om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken, maar als die visie niet op hoger management niveau overgenomen wordt, zal er ook geen budget vrij gemaakt worden om daar tijd en geld in te steken. Ik heb ook al aangegeven dat bepaalde zaken rondom Homekit beter gedocumenteerd kan worden, zoals ik dat bij andere fabrikanten in hetzelfde vaarwater van Tado terug zie.
Maar goed, het stookseizoen is nog niet begonnen, dus Tado heeft nog even de tijd om alles op orde te krijgen en wie weet is de release van de Homekit bridge daarom ook naar voren gehaald, om ons helaas als beta testers te laten fungeren om zoveel mogelijk data en bugs te vergaren, zodat alles dadelijk perfect werkt als het verwarmende zonnetje met de noorderzon vertrokken is
Een nieuwe firmware versie is al uitgerold naar een select groepje gebruikers, dus als deze goed bevonden is voor een public release, dan zullen we die vanzelf op onze Homekit bridge zien verschijnen