Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

heraut schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

De vraag is of je het huis warm wilt hebben als er niemand is? Dat kan inderdaad via de Geofencing functie.

Je kunt gewoon tijdsschema's instellen en wat Tado moet doen als je er niet bent. Het slimme zit deels ook in of je aanwezig bent. Maar je kunt in de "slimme schema" optie ook aangeven wat er moet gebeuren als je er niet bent en dan afdwingen dat je feitelijk een "dom" tijdsschema volgt.
Eh, volgens mij "overruled" de geofencing functionaliteit je slimme schema toch? Een dom schema is alleen mogelijk wanneer je de geofencing van auto op thuis zet,

EDIT: je doelt op de "Afwezig" tab in het slimme schema zie ik. Daar kun je alleen wel maar 1 temperatuur instellen en geen schema configureren.

[ Voor 9% gewijzigd door acidfever op 15-10-2020 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
@heraut @acidfever
Ik zie net dat je per tijdsblok kunt aangeven of deze moet luisteren naar je huidige locatie. Zo kan ik het een en ander wel forceren. Bedankt!

Past het slimme schema zichzelf aan als je vaak de thermostaat corrigeert? Net zoals bij een Nest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

bloblub schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:15:
@heraut @acidfever
Ik zie net dat je per tijdsblok kunt aangeven of deze moet luisteren naar je huidige locatie. Zo kan ik het een en ander wel forceren. Bedankt!

Past het slimme schema zichzelf aan als je vaak de thermostaat corrigeert? Net zoals bij een Nest?
Hehe, dit is dus gewoon nieuw voor mij he. Ik zie nu inderdaad dat dit onder geavanceerde instellingen staat.
Nooit geweten dat je dus ook kunt instellen dat het blok ook in afwezig modus gebruikt moet worden, handig!

Toch weer nuttig dat forum! _/-\o_ ;)

[ Voor 7% gewijzigd door acidfever op 15-10-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Misschien was mijn vorige vraag iets te uitgebreid:
Even in het kort. Kan de bedrade thermostaat (als aanvulling op de draadloze starterspack) zowel de vloerverwarmingspomp via het relais EN de ketel aansturen via de connectiekit?

Ik kan bij Tado op de site alleen vinden hoe het aan te sluiten op de verschillende manieren maar niet of het allemaal tegelijk werkt.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:18
Ik heb een vraagje. Ik heb tijdens de amazon prime days de starterskit gehaald. Nou wilde ik hem gisteravond monteren dus ging ik naar de site toe waar je alles moest invullen en koppelen. Vervolgens kies je wat je huidige thermostaat is. Ik heb een Essent E-Thermostaat (ICY) die ik wil vervangen door Tado, maar wanneer ik op de site kies voor deze krijg ik geen handleiding, maar de volgende melding: We zijn momenteel uw verwarmingssysteem aan het controleren.

Is het niet gewoon een kwestie van de Essent E-Thermostaat loshalen, kabels in Tado stoppen en go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
Postmortem van de Tado storing gisteren:

"Yesterday, between around 11:30 and 13:00 CET, tado° backend systems encountered a major outage. The result was that the tado° app was not responding. However, manual control on the devices was not affected and working fine for our customers..."

Alle details staan hier:
https://status.tado.com/incidents/d1p25r6tfv75

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

heraut schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:44:
Postmortem van de Tado storing gisteren:

"Yesterday, between around 11:30 and 13:00 CET, tado° backend systems encountered a major outage. The result was that the tado° app was not responding. However, manual control on the devices was not affected and working fine for our customers..."

Alle details staan hier:
https://status.tado.com/incidents/d1p25r6tfv75
Niet alleen de Tado app werkte niet. Het slimme schema en de geofencing functionaliteit werkte ook niet en je kachel werd dus effectief niet meer aangestuurd. Ze hadden dus zuiver gezien moeten melden dat handmatige bediening het enige was wat nog werkte voor hun klanten. Ofwel een totale verstoring van functionaliteit wanneer je een slimme thermostaat systeem verkoopt.

De genoemde manual control is geen vervanging voor een lokale backup voorziening. Dat is alleen een noodscenario voor wanneer je thuis bent en je kachel aan of uit wilt zetten.

Ook vrij bijzonder dat ze geen failover hebben in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldM
  • Laatst online: 12-09 20:31
Het is als gebruiker wel handig om je aan te melden voor de serviceberichten via https://status.tado.com
Zonder deze e-mailnotificaties heb je in eerste instantie geen idee wat er aan de hand is als het slimme schema en de geofencing functionaliteit niet meer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 22:07

GVR

sn33ky schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:22:
Ik merk dat de vroege start/early start ineens weg is uit de app? Waarom is dit? Het was een functie die ik graag gebruikt en waar ook mee geadverteerd werd toen ik deze kocht.

Of hebben ze het ergens anders gestopt en zie ik het gewoonweg niet?

Want nu wordt het huis dus pas opgewarmd op het tijdstip dat ingesteld is. En daar gaat dan een functie van het 'slimmme' van de tado.
Onder het tandwieltje bij slimme schema. Er zat wel een bug in de app dat dit tandwieltje onzichtbaar was geworden. Heb vandaag nog een update van de Tado app gedownload (android) dus denk dat het met de laatste versie opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
Het feit dat de Tado niks meer kan als er een externe storing is (bv; geen internet verbinding, storing vd tado server, etc) is inderdaad een heel groot minpunt.

Je zal zoiets hebben, net aan het begin van je wintersport vakantie... :(

Minste wat het systeem zou moeten kunnen, is het schema door laten lopen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Wij hebben vloerverwarming in de woonkamer en radiatoren in de slaapkamers.

De thermostaat hangt in de woonkamer. Gevolg is dat als de thermostaat niet aanslaat in de woonkamer, de slaapkamers ook niet opwarmen ookal staat de radiator knop volledig open.

Kan de Tado radiatorknop nou de thermostaat overrulen en warm water opeisen voor z'n radiator? Of haalt het niets uit en bepaalt alleen de thermostaat in de woonkamer (enige thermostaat) of de cv ketel aan het werk mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanheusden
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-07 11:13
heraut schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Ok bedankt! Waar staan die instellingen?
Bij de instellingen van de kamers. Ik zocht er ook naar dus bedankt voor je vraag. @tado misschien handig om de standaard instelling te zetten op “tot het volgende programma blok”. Scheelt onnodig energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 22:07

GVR

Hertog_Martin schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 01:22:
Wij hebben vloerverwarming in de woonkamer en radiatoren in de slaapkamers.

De thermostaat hangt in de woonkamer. Gevolg is dat als de thermostaat niet aanslaat in de woonkamer, de slaapkamers ook niet opwarmen ookal staat de radiator knop volledig open.

Kan de Tado radiatorknop nou de thermostaat overrulen en warm water opeisen voor z'n radiator? Of haalt het niets uit en bepaalt alleen de thermostaat in de woonkamer (enige thermostaat) of de cv ketel aan het werk mag?
De Tado knop stuurt de warmtevraag naar de thermostaat die vervolgens de ketel aanstuurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
GVR schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

De Tado knop stuurt de warmtevraag naar de thermostaat die vervolgens de ketel aanstuurt
Dus in feite werken de radiatorknoppen als 'satelliet' thermostaten die een signaal sturen naar de thermostaat voor warmtevraag?

offtopic:
Sorry, ik ben mij ook aan het orienteren op Tado en heb exact dezelfde situatie als @Hertog_Martin

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
GVR schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

Maar dan specifiek voor die radiator? Of springt m'n vloerverwarming en verwarming andere radiators (als die de domme knop open hebben) dan ook aan?

En werkt dat in elk scenario of moet ik eerst even checken wat voor situatie ik precies heb bij de cv ketel?

Wat me opvalt is dat de verpakking eigenlijk alleen rept over smart in de zin van slimme bediening, maar geen propositie voor "verwarm elke ruimte apart" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Hertog_Martin schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Maar dan specifiek voor die radiator? Of springt m'n vloerverwarming en verwarming andere radiators (als die de domme knop open hebben) dan ook aan?

En werkt dat in elk scenario of moet ik eerst even checken wat voor situatie ik precies heb bij de cv ketel?

Wat me opvalt is dat de verpakking eigenlijk alleen rept over smart in de zin van slimme bediening, maar geen propositie voor "verwarm elke ruimte apart" oid.
Als een tado knop om warmte vraagt, springt de ketel aan, en alle verwarmingscomponenten in huis die niet voorzien zijn van een tado knop, of niet dichtgedraaid zijn, zullen ook verwarmt worden.

Dus, alle slaapkamers tado, slaapkamer 1 vraagt om warmte>cv springt aan voor alleen deze radiator.

elke ruimte apart verwarmen kan prima, mits overal aansturing van tado zit, dmv knoppen. Vloerverwarming weet ik niets van, maar kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Dan moet dus de hele thermostaat vervangen worden voor een Tado en heb ik niet genoeg aan de Tado radiatorknop met Bridge set, maar de duurdere starterset incl thermostaat.

Maar dan nog niet zeker nog of het werkt voor mijn situatie. Iemand ervaring met deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Klein vraagje: Ik heb zes radiatorknoppen van Tado, alleen blijft bij de helft de firmware hangen op 75.1 en de andere helft op 66.1. Deze zouden toch allemaal automagisch moeten upgraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:31
@LAD93 @Hertog_Martin
Ja;
  • De Tado starterskit thermostaat stuurt de ketel aan, bedraad of draadloos via de extensiekit.
  • De thermostaat kun je sturen per tiende graad, radiatorknoppen per graad (want hangt aan verwarming, dus minder nauwkeurige meting aan ruimtetemperatuur).
  • Radiatorknoppen zijn aparte thermostaten voor kamers en doen de warmtevraag per knop. Alleen het commando loopt via de starterskit thermostaat.
  • Meerdere radiatorknoppen in 1 kamer kunnen een zone vormen waarbij 1 radiatorknop leidend is qua warmtevraag.
  • Een extra losse thermostaat in een ruimte kan leidend zijn voor meerdere radiatorknoppen.
  • De Tado starterskit thermostaat kan ook leidend zijn in een ruimte met meerdere radiatorknoppen.
Wanneer de warmtevraag begint start de ketel en deze verwarmt je hele circuit. Daarom zet je bij vloerverwarming een zoneklep voor de vloerverwarmingsverdeler en achter de bypass.

Als de ketel draadloos wordt aangestuurd via de extensiekit, kan de starterskit thermostaat de zoneklep bedraad open/dicht aansturen. Zo stook je dus niet de vloerverwarming, wanneer je alleen een kamer wil verwarmen.
Jeoh schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:31:
Klein vraagje: Ik heb zes radiatorknoppen van Tado, alleen blijft bij de helft de firmware hangen op 75.1 en de andere helft op 66.1. Deze zouden toch allemaal automagisch moeten upgraden?
Zolang alles goed werkt willen ze dat nog wel eens laten, om batterij te sparen. Daarnaast neem ik ook aan dat firmware updates gedisabled worden wanneer de batterijspanning twijfelachtig wordt. Ik heb ze ook een keer door de helpdesk gelijk laten trekken, maar ik heb geen v3+ knoppen dus die komen niet verder dan v54.19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 19:44
recentelijk ook via amazon het tado systeem gekocht. Waar het vervangen van de danfoss thermostaat heel eenvoudig was heb ik bij de thermostaat in de badkamer een grotere uitdaging. Dit is een handdoek radiator van het merk zehnder. Ik zie niet welke adapter ik hiervoor moet gebruiken? Iemand een gouden tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLe9uMQt2cn-FMmK58fOzcapCQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kmFuk9yHbQCfQ12rXDeSA1MY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac6zKPvtDdu9WtBpIywRg4-0Y94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DmInzozrs35laEIamy1eY4Bu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjQAWkSOX7VysgZ5mSiM8wk4GXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kmKsX0vXPRfS9QMKZECJ4WBN.jpg?f=user_large

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
@amsterdammertje die kan er (zo te zien) zonder adapter zo opgeschroefd worden

[ Voor 13% gewijzigd door Motorfret op 16-10-2020 16:15 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 19:44
Motorfret schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:15:
@amsterdammertje die kan er (zo te zien) zonder adapter zo opgeschroefd worden
dat dacht ik ook maar het plaatje waar de knop op gezet wordt draait dan rond. die wordt niet gefixeerd

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

amsterdammertje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

dat dacht ik ook maar het plaatje waar de knop op gezet wordt draait dan rond. die wordt niet gefixeerd
Dat is nooit zo. Tenminste niet muurvast ofzo, je kunt het altijd nog een beetje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas wel, en dat is meteen zo onhandig bij het erop zetten van de knop bij batterijen wisselen o.i.d.: dan draait de knop niet vast maar de plaat, evt incl. adapter, (deels) mee, zodat de knop niet meer uitgelijnd is met het display naar boven. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 16-10-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Laatst online: 15-03 08:21
Vraagje voor de Tado-expert, en eventueel ook voor de gebruikers:

Ik gebruik Tado nu ondertussen anderhalf jaar.
Ben er eigenlijk best blij mee, maar ik zit met het volgende:

ik heb wel een nieuwe ketel (vaillant) maar nog oude buizen.

Ik hoor het water heel hard stromen doorheen deze buizen, als de verwarming ergens opspringt in huis (heb overal Tado thermostatische kranen).

Op de Vaillant ketel zelf kan ik de pompsnelheid aanpassen, maar dit geeft geen verschil.

Mijn vraag is of Tado achterliggend de pompsnelheid ook kan aanpassen? En of de Tado instellingen in dit geval voorrang hebben op de instellingen van de pompsnelheid op de ketel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas20
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 06:29
Extreme smell schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:28:
Hebben jullie de ervaring dat de temperatuur indicatie afwijkt van de werkelijke temperatuur?
Hij wijkt wel redelijk af van wat mijn oude thermostaat aangaf, maar ik denk dat dat meer over die oude thermostaat zegt want die komt nog uit het vorige decennium (Nefit Moduline 15).
Ja, ik had ook zo’n oude Nefit hangen, maar die gaf de temperatuur wel beter weer. Ik heb gisteravond naast de Tado, een Hue Sensor en een normale thermometer neergelegd, verschil met Tado was 2,1 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:53
Thomas20 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Ja, ik had ook zo’n oude Nefit hangen, maar die gaf de temperatuur wel beter weer. Ik heb gisteravond naast de Tado, een Hue Sensor en een normale thermometer neergelegd, verschil met Tado was 2,1 graden...
Dat verschil is best wel fors.
Gelukkig kun je de temperatuur corrigeren bij tado, maar ik vraag me wel af wat voor thermometer nou écht de juiste weergave doet om dit op aan te kunnen passen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Een gecalibreerde thermometer 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ray_alcalde schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:02:

ik heb wel een nieuwe ketel (vaillant) maar nog oude buizen.

Ik hoor het water heel hard stromen doorheen deze buizen, als de verwarming ergens opspringt in huis (heb overal Tado thermostatische kranen).

Op de Vaillant ketel zelf kan ik de pompsnelheid aanpassen, maar dit geeft geen verschil.

Mijn vraag is of Tado achterliggend de pompsnelheid ook kan aanpassen? En of de Tado instellingen in dit geval voorrang hebben op de instellingen van de pompsnelheid op de ketel zelf?
Nee Tado kan niet magisch ingrijpen op iets wat de ketel zelf niet ondersteunt, zoals variabele pompsnelheid. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 17-10-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
Ik zit ook even met een vraag.
Wij zijn al begonnen met de Tado thermostaat in de woonkamer maar willen nu alles op de slaapkamers vervangen door slimme radiatorknop.

Nu zitten daarop nog ouderwetse draaikranen van Comap.
Voor zover ik het kan zien valt dit binnenwerk te vervangen door een thermostaat variant.
Het zou om dit binnenstuk gaan:
https://www.warmteservice...ch-binnenwerk-/p/44156955

Kan iemand mij even helpen controleren/checken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vrHm3asNHLD2GIda7AFPw07JiI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybRo0pHkJnzQVpqaN7xXuAlq.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0afhCDKXu1ynlnwJ6ISYc7J6ukY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKxOnMGHSNwgpjnS9aibB2vJ.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQHmJnVrMxDTpyrnLLwzy-68sUQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sa7KPOxObaCWTqDWt8iv0Gz4.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Cap schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Nee Tado kan niet magisch ingrijpen op iets wat de ketel zelf niet ondersteunt, zoals variabele pompsnelheid. :)
De valliant heeft waarschijnlijk een modulerende pomp. Ik weet niet of je daar instellingen voor aan kan passen.
Je kan wel 2 andere dingen proberen:
- meestal kan je het maximum vermogen van de CV ketel terugbrengen. Hierdoor bespaar je energie en als je het laag genoeg zet zal de pomp minder hard gaan draaien
- je kan de maximum watertemperatuur omlaag brengen. Je krijgt meer comfort. Verstookt minder gas. Kamer temperatuur kan ook iets lager zonder verlies van comfort. Duurt wel langer voordat het warm is. Als de Valliant modulerend is zal de pomp ook minder hard gaan draaien als je de watertemperatuur maar laag genoeg zet. Soms zal ie in de winter op een iets hogere temperatuur moeten instellen als het hard vriest.

Stel 'm wel zo in dat ie niet te veel gaat pendelen. Maximaal 6 keer per uur aanslaat.

[ Voor 3% gewijzigd door dick133a op 17-10-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
Cap schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Het is een vaillant Ecotec ketel (heb het exacte typenummer nu niet bij de hand), maar de pompsnelheid is wel degelijk in te stellen op de ketel, alleen lijkt dit niet echt effect te hebben.
Vandaar dat ik dacht dat Tado de instructies op de ketel ivm pompsnelheid misschien "override"

greets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
dick133a schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

De valliant heeft waarschijnlijk een modulerende pomp. Ik weet niet of je daar instellingen voor aan kan passen.
Je kan wel 2 andere dingen proberen:
- meestal kan je het maximum vermogen van de CV ketel terugbrengen. Hierdoor bespaar je energie en als je het laag genoeg zet zal de pomp minder hard gaan draaien
- je kan de maximum watertemperatuur omlaag brengen. Je krijgt meer comfort. Verstookt minder gas. Kamer temperatuur kan ook iets lager zonder verlies van comfort. Duurt wel langer voordat het warm is. Als de Valliant modulerend is zal de pomp ook minder hard gaan draaien als je de watertemperatuur maar laag genoeg zet. Soms zal ie in de winter op een iets hogere temperatuur moeten instellen als het hard vriest.

Stel 'm wel zo in dat ie niet te veel gaat pendelen. Maximaal 6 keer per uur aanslaat.
Ook bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad een modulerende pomp, en valt manueel in te stellen tot minimum 50 % vh vermogen.

Het maximum vermogen heb ik inderdaad ook reeds verminderd, maar ook geen effect op het stromingsgeluid/pompen vh water (Als ik beide op minimum instel dan geeft dit eigenlijk hetzelfde effect als dat ik dit aan de ketel overlaat

de max cv aanvoertemperatuur heb ik ook al wat bekeken, hoe kun je juist instellen dat de ketel niet al te veel gaat pendelen?

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat snap ik, maar als je het op de ketel zelf kan instellen maar het werkt niet met de instellingen van de ketelfabrikant zélf, dan zal het toch zeker niet opeens wel werken als een extern apparaat dat probeert te doen? Dat is een erg onwaarschijnlijk scenario? Maar goed, dit ondersteunt Tado niet en bij andere slimme thermostaten zal het niet anders zijn. Voor dit soort dingen ben je aangewezen op het installatiemenu van de cv ketel, of een fysieke pompschakelaar op de pomp zelf, voor zover die erop zit. :)

Het lijkt me zinvoller bij je ketelfabrikant na te vragen waarom er een optie in het installatiemenu zit voor pompsnelheid en waarom die niet werkt. Ze hebben vast het antwoord. Bijvoorbeeld dat het menu generiek is voor allerlei ketelversies maar dat de optie niet in elke ketel zit. Of dat het een bug is. Of dat het alleen werkt als... hele rits met voorwaarden. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 17-10-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
ray_alcalde schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Ook bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad een modulerende pomp, en valt manueel in te stellen tot minimum 50 % vh vermogen.

Het maximum vermogen heb ik inderdaad ook reeds verminderd, maar ook geen effect op het stromingsgeluid/pompen vh water (Als ik beide op minimum instel dan geeft dit eigenlijk hetzelfde effect als dat ik dit aan de ketel overlaat

de max cv aanvoertemperatuur heb ik ook al wat bekeken, hoe kun je juist instellen dat de ketel niet al te veel gaat pendelen?

grtz
Er zit meestal een parameter op zoals wachttijd na warmtevraag of nadraaitijd van de pomp.
Als je deze instelt op 10 minuten zal ie minder dan 6 keer per uur aanslaan omdat ie ook nog enige tijd aan het branden is.

Dat je het water hoort stromen is niet zo raar als er maar 1 radiator tegelijk een warmtevraag doet. De pomp is gedimensioneerd op een heel huis wat het volle vermogen van de ketel nodig heeft. Meestal hebben de ketels veel te hoge capaciteit vanwege het tapwater waar men een hoge capaciteit voor wil hebben.

Je kan ook proberen zones te maken met tado zodat meerdere radiatoren tegelijk open gaan voor de warmtevraag waardoor de pomp meer te doen heeft.

Een eenvoudig testje is natuurlijk om alle radiatoren volledig open te zetten. Als dan het probleem nog steeds aanwezig is zal het maken van zones ook niet helpen.

Dan zit er niets anders op om na te gaan of het aan de leidingen en verdelers ligt en kijken hoe je dat kan verbeteren. Of er zit ergens nog lucht in.
Eigenlijk zou je moeten klagen bij je cv installateur dat je sinds de nieuwe ketel overlast hebt van dat geluid en dat dat door zijn installatie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
We zijn nu beiden niet thuis, zelfs uit gebied gedefinieerd als thuis en toch verandert systeem niet op afwezig.

- Staat op auto
- Beiden onze smartphone bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 13:25
Dragunov schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:40:
We zijn nu beiden niet thuis, zelfs uit gebied gedefinieerd als thuis en toch verandert systeem niet op afwezig.

- Staat op auto
- Beiden onze smartphone bij
Heeft de Tado app ook constant toegang tot je locatie?
Door op thuis te klikken zie ook welke telefoons hij denk dat er nog thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Ze hebben toegang locatie. Had die dan manueel op afwezig gezet en als ik thuiskwam, zei die welkom thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijnwijnen
  • Laatst online: 07-01-2023
Dag allemaal,

Kan ik met tado ook de maximale CVwatertemperatuur naar beneden brengen? Ik heb een Remeha Tzerra M die kan moduleren via Opentherm. Ik ben langzaam het huis geschikt aan het maken voor een warmtepomp door lage temperatuur verwarming te plaatsen, dus ik wil gaan kijken hoe ver ik kan naar beneden kan gaan zelfs als die ombouw nog niet helemaal af is.

Ik snap dat het in principe ook op de ketel kan, maar dat gaat bij de mijne alleen via een PC/Laptop en een RS232 interface. Dus moet ik ofwel zelf fors gaat tweaken, of een installateur laten komen. Dat laatste is begrotelijk als je een beetje wil experimenteren.

Sorry als ik er in dit lange topic over heen gelezen heb, elders heb ik het niet kunnen vinden.

Groeten,
Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
merijnwijnen schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:28:
Dag allemaal,

Kan ik met tado ook de maximale CVwatertemperatuur naar beneden brengen? Ik heb een Remeha Tzerra M die kan moduleren via Opentherm. Ik ben langzaam het huis geschikt aan het maken voor een warmtepomp door lage temperatuur verwarming te plaatsen, dus ik wil gaan kijken hoe ver ik kan naar beneden kan gaan zelfs als die ombouw nog niet helemaal af is.

Ik snap dat het in principe ook op de ketel kan, maar dat gaat bij de mijne alleen via een PC/Laptop en een RS232 interface. Dus moet ik ofwel zelf fors gaat tweaken, of een installateur laten komen. Dat laatste is begrotelijk als je een beetje wil experimenteren.

Sorry als ik er in dit lange topic over heen gelezen heb, elders heb ik het niet kunnen vinden.

Groeten,
Merijn
Wat onhandig. Als je de temperatuur optimaal (=laag) hebt ingesteld zou je deze jaarlijks in de winter iets moeten verhogen en daarna weer verlagen.
Zit er geen open therm thermostaat bij van Remeha waarmee je dit kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Wiz_Kid schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:38:
Ik heb een vraagje. Ik heb tijdens de amazon prime days de starterskit gehaald. Nou wilde ik hem gisteravond monteren dus ging ik naar de site toe waar je alles moest invullen en koppelen. Vervolgens kies je wat je huidige thermostaat is. Ik heb een Essent E-Thermostaat (ICY) die ik wil vervangen door Tado, maar wanneer ik op de site kies voor deze krijg ik geen handleiding, maar de volgende melding: We zijn momenteel uw verwarmingssysteem aan het controleren.

Is het niet gewoon een kwestie van de Essent E-Thermostaat loshalen, kabels in Tado stoppen en go?
Ik heb exact hetzelfde, behalve dan dat ik vanuit een Google Nest V1 kom. Ik heb de professional guide doorlopen, want hoe ingewikkeld kan het zijn? Blijkbaar toch iets te ingewikkeld, want hij geeft nu fail aan als ik op de thermostaat zelf door het configuratie menu ga.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
jules schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:03:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, behalve dan dat ik vanuit een Google Nest V1 kom. Ik heb de professional guide doorlopen, want hoe ingewikkeld kan het zijn? Blijkbaar toch iets te ingewikkeld, want hij geeft nu fail aan als ik op de thermostaat zelf door het configuratie menu ga.
Hmm ik wacht nog steeds. Ik heb wel een vraag gehad (waar ik het antwoord niet zo goed op wist):

- Welke interface gebruikt uw E-thermostaat: aan/uit of Opentherm?
- Heeft u toegang tot uw boiler? Kunt u ons een foto sturen van het klemmenblok waar de E-thermostaatkabel
op de ketel is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elKnurrie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 18:17
merijnwijnen schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:28:
Dag allemaal,

Groeten,
Merijn
Ik heb precies dezelfde vraag. De aanvoer temperatuur wordt nu automatisch ingesteld door tado op mijn ketel (awb 3hr). Deze wil ik graag op een maximum kunnen zetten in verband met toekomstige vloerverwarming om zo te testen of ik de boel op de 1 etage (traditionele hoge temperatuur radiatoren) nog aangenaam kan krijgen. Kan hier weinig over vinden.. Zullen toch meer mensen moeten zijn met dit probleem lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 12:02
Hortz schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:59:
Wij zijn al begonnen met de Tado thermostaat in de woonkamer maar willen nu alles op de slaapkamers vervangen door slimme radiatorknop.

Voor zover ik het kan zien valt dit binnenwerk te vervangen door een thermostaat variant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb toevallig dit gisteren 2x uitgevoerd met dezelfde onderdelen. Vervangen was prima mogelijk, al zat de kraan redelijk muurvast, dus een klein beetje gericht geweld -en afdichtingstape- zul je wel nodig hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6sqqbZ6SpE59nDRMBnhfuQs9A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsajkWhbVcgUTJkaY30MYDzs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUayNwUnFjnj-vdpqk17AmoCf5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHQIgucgxs7zIgduf4G5mxni.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XetRRVXP8vjzZpYOkezYHXmnO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0wimRlNXvuHBv1FHgYAQU6J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door RetroTycoon op 18-10-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:52
Uiteindelijk ook besloten om de een Tado set aan te schaffen. De deal via Amazone was niet verkeerd. Mijn bezwaar dat het via de Tado servers loopt is deels weggenomen omdat het via apple homekit minder afhankelijk is van de Tado servers.
het installeren ging op zich prima maar het koppelen van de thermostaat kranen duurde langer dan de 2 minuten die de app aangeeft. Ik had echt het idee dat ik meerdere keren op de koppelswitch moest drukken. Maar goed, de eerste twee kranen zit in mijn tado systeem. (Ik heb stadsverwarming dus geen centrale thermostaat)
Nu kan ik in de tado app keurig twee thermostaat kranen aan een kamer toevoegen en aangeven welke van de twee de temperatuur moet meten. Daarnaast kan ik dan in een keer de temperatuur instellen zodat beide kranen bediend/gestuurd worden.
In apple’s homekit heb ik dit niet kunnen vinden. Daar heb ik twee thermostaatkranen voor een kamer. Ik wil er gewoon een zien ipv twee (net als in de tado app). Met lampen lukt dit wil dmv groeperen maar deze optie ontbreekt bij de thermostaatkranen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 19:17
dick133a schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Er zit meestal een parameter op zoals wachttijd na warmtevraag of nadraaitijd van de pomp.
Als je deze instelt op 10 minuten zal ie minder dan 6 keer per uur aanslaan omdat ie ook nog enige tijd aan het branden is.

Dat je het water hoort stromen is niet zo raar als er maar 1 radiator tegelijk een warmtevraag doet. De pomp is gedimensioneerd op een heel huis wat het volle vermogen van de ketel nodig heeft. Meestal hebben de ketels veel te hoge capaciteit vanwege het tapwater waar men een hoge capaciteit voor wil hebben.

Je kan ook proberen zones te maken met tado zodat meerdere radiatoren tegelijk open gaan voor de warmtevraag waardoor de pomp meer te doen heeft.

Een eenvoudig testje is natuurlijk om alle radiatoren volledig open te zetten. Als dan het probleem nog steeds aanwezig is zal het maken van zones ook niet helpen.

Dan zit er niets anders op om na te gaan of het aan de leidingen en verdelers ligt en kijken hoe je dat kan verbeteren. Of er zit ergens nog lucht in.
Eigenlijk zou je moeten klagen bij je cv installateur dat je sinds de nieuwe ketel overlast hebt van dat geluid en dat dat door zijn installatie komt.
Dit probleem heb ik ook een beetje en hoewel de pomp modulerend is heeft hij een minimum vermogen van 30%. Mijn appartement heeft 5 radiatoren dus als ik er twee opendraai is dat waarschijnlijk niet voldoende voor een CW4 ketel.

Dat mijn systeem daarbij waterzijdig is ingeregeld is eigenlijk de werkelijke oorzaak van het geluid.

Enige workaround is een lage aanvoer temperatuur instellen en het systeem daar op inregelen. Door het koudere water is er minder tijd nodig om de warmte kwijt te raken en kan een relatief hoge pompsnelheid worden gebruikt. Nadeel is dan wel weer dat je huis goed geïsoleerd moet zijn en dat het lang duurt voordat het opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 20:43
Ik heb onlangs wat dingen veranderd in Home kit en ook de schema's voor de komende maanden in de Tado weer ingesteld. Ik gebruik 's avonds een knop die via Homekit het hele huis in de nachtstand zet; alle verlichting uit, de Tado's naar nachtverlaging.
Echter 's morgens starten de Tado's niet op volgens schema en staan in de stand 'totdat je het annuleert', dus 's morgens zijn de ruimtes nog koud. Ik heb Tado niet ingesteld op auto-assist en ik werk niet met geolocatie. Ik heb dus gewoon een schema lopen, waar ik op ingrijp als ik ga slapen, maar wat weer moet oppakken in de ochtend zonder dat ik dat instel.

Iemand een tip waar ik moet zoeken? Voorheen (vorig stookseizoen) had ik dit probleem niet en ik heb echt geen idee wat er nu anders zou staan dan toen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h59Upzq8v7xzUj1DINOv9OGsmVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dE7isaRLphLO5mRvETSC0Cas.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door elcastel op 18-10-2020 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
elcastel schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:31:
Ik heb onlangs wat dingen veranderd in Home kit en ook de schema's voor de komende maanden in de Tado weer ingesteld. Ik gebruik 's avonds een knop die via Homekit het hele huis in de nachtstand zet; alle verlichting uit, de Tado's naar nachtverlaging.
Echter 's morgens starten de Tado's niet op volgens schema en staan in de stand 'totdat je het annuleert', dus 's morgens zijn de ruimtes nog koud. Ik heb Tado niet ingesteld op auto-assist en ik werk niet met geolocatie. Ik heb dus gewoon een schema lopen, waar ik op ingrijp als ik ga slapen, maar wat weer moet oppakken in de ochtend zonder dat ik dat instel.

Iemand een tip waar ik moet zoeken? Voorheen (vorig stookseizoen) had ik dit probleem niet en ik heb echt geen idee wat er nu anders zou staan dan toen?[Afbeelding]
Dit zit op een onhandige plek verstopt: ga naar Instellingen en dan Kamers & Apparaten en kies de kamer. Daar staat een instelling wat Tado moet doen met het volgende schema/handmatige bediening.

Aan Tado: de standaard instelling van oneindig op een aanpassing blijven staan is niet besparend en niet intuïtief. Ik zou een standaard instelling "tot volgende periode" logischer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 20:43
Yes, prima uitleg, alle ruimtes waar het mis ging aangepast. Helemaal blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdven
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 12:47

pvdven

Testen maar.....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig afgelopen week precies dezelfde actie uitgevoerd met hetzelfde vervangende binnenwerk.

CV installatie leeg laten lopen, het binnenwerk vervangen op de gewenste radiatoren en CV installatie weer vullen. Zo’n 1,5 uur werk in mijn geval.

 MacBook Pro 13" Retina (late 2013) |  iPhone Xs Max 256GB Gold |  iPad Air 2019 WiFi 64GB Silver |  Watch Series 3 Silver |  Apple TV 4K & HD | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdven

pvdven

Testen maar.....

Goede avond allemaal,

Afgelopen vrijdag zijn mijn Tado Thermostaat en 8 radiatorknoppen binnen gekomen, dus ik start vrolijk met de installatieprocedure, maar na het opgeven van mijn ketel merk en type blijkt dat ik een speciaal installatiedocument nodig heb dat de technische helpdesk mij gaat opsturen binnen vier(?!?!?) werkdagen. Vrijdagmiddag nog via de chat contact gehad met de helpdesk, maar ik moet echt wachten op dit document. Wat mij betreft een vreselijke teleurstelling omdat ik nu niet verder kan met de installatie. Toen ik voor aanschaf aan de helpdesk vroeg of mijn ketel compatible is met Tado kreeg ik een volmondig ja terug, maar geen opmerking over een “speciale” installatie procedure.

Nu is mij vraag of iemand op het forum ook een Remeha Calenta Ace 40L heeft aangesloten op een Tado Thermostaat en mij eventueel kan voorzien van de installatieprocedure.

Als extra info, nu is er een HoneyWell Lyric T6 thermostaat aangesloten op de ketel.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Patrick

 MacBook Pro 13" Retina (late 2013) |  iPhone Xs Max 256GB Gold |  iPad Air 2019 WiFi 64GB Silver |  Watch Series 3 Silver |  Apple TV 4K & HD | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijnwijnen
  • Laatst online: 07-01-2023
pvdven schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:27:

Nu is mij vraag of iemand op het forum ook een Remeha Calenta Ace 40L heeft aangesloten op een Tado Thermostaat en mij eventueel kan voorzien van de installatieprocedure.
Ervaring heb ik niet, maar als ik het goed heb ondersteunt die Remeha opentherm, en herkent hij vanzelf dat het opentherm is als je dat aanbiedt.

Hier een handleiding hoe je Tado op open therm (en andere protocollen) in stelt:
https://manuals.coolblue.nl/6d/tado-thermostaat.pdf

Succes,

Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdven

pvdven

Testen maar.....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
O ja, en vergeet niet om verticale knoppen te kopen ipv horizontale, anders staan de temperatuur en symbolen op zijn kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Gisteren heb ik 4 radiatorknoppen geinstalleerd.

Ik heb vannacht en vanochtend echter een melding gekregen van een open raam. Ramen waren uiteraard gesloten.

Hoe betrouwbaar is de open raam detectie? Mijn eerste ervaring dus niet. Daarnaast vervelend dat er dan niet te zien is, welke knop de detectie heeft gedaan. Of is dat alleen als je een abonnement hebt? Al lees ik dat bij een abonnement auto assist automatisch bij een open raam detectie de verwarming omlaag zet, dat is dan juist niet de bedoeling als er geen raam openstaat.

Wat is jullie ervaring hiermee? Twijfelde over een abonnement, maar nu ga ik dat juist dus niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Open raam detectie gaat ook af als er een koude luchtstroom door tocht langs de knop gaat. Je kan het overigens ook uitzetten per knop. Ik ben er wel blij mee op sommige kamers, waar het me niet beviel uit gezet.

Ik heb auto assist overigens aan staan, dus ik krijg er geen melding van verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34
Ik krijg mijn Tado sinds de laatste aanpassingen niet meer goed werkend en weet ook niet meer waar ik het in de instellingen moet zoeken. De situatie is als volgt:

Twee aparte kamers op de begane grond met elk één radiator en een Tado thermostaatknop, elk in hun eigen ruimt in Tado. Op de 1e etage in de woonkamer heb ik de Thermostaat hangen en heb ik twee radiatoren met elk een thermostaatknop. Deze zitten allemaal in één ruimte (woonkamer) en de Thermostaat staat ingesteld als meettoestel.

De kamers op de begane grond warm ik niet op, deze staan volgens het slimme schema permanent o 14 graden. De woonkamer staat ingesteld op 20,5 graden vanaf 07:15 's ochtends.

Mijn woonkamer lijkt echter niet op te warmen, de temperatuur blijft, ook ruim na 08:00 uur op zo'n 17/18 graden hangen en de radiatoren voelen niet warm. Pas als ik de ruimtes op de begane grond instel om te verwarmen begint het in de woonkamer ook op te warmen. Als ik alleen de woonkamer zelf op een hoge temperatuur zet (bijv. handmatig op 23) lijkt er ook niks te gebeuren.

Ik heb gisteren de beide thermostaatknoppen op de radiatoren in de woonkamer losgehaald en gecheckt of ze in de goede ruimte waren toegekend, maar dit lijkt allemaal te kloppen. Vanochtend was de kamer nog steeds koud, dus het schema lijkt niet te werken, of de thermosstaat slaat niet aan, ondanks de koude temperatuur. Iemand ideeën of tips waar ik dit moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ik heb een vaillant ecotec plus boiler staan waar ik momenteel via radiators verwarm. Dit doe ik door extensiekit aan de boiler te hanger, slimme thermostaat in de keuken en slimme knoppen aan elke radiator.

Nu gaan we binnenkort verbouwen en gaan we bijna in alle kamers vloerverwarming leggen beneden.
Dit zal dus betekenen dat boven alles m.b.v. radiators zal verwarmd worden en beneden alles vloerverwarming buiten 1 kamer. (veranda met veel glas)

Ik versta dat ik iets nodig zal hebben dat het water minder warm laat laten doorgaan naar de vloerverwarmingscollector, hoe kan ik dit echter met tado aansluiten?
In de documentatie spreken ze enkel over een zoneklep, maar bij EasyKit spreken ze van een thermostatische kraan voor de warmte, maar dit is toch voor de warmte in de kamer, nee?

Ik ben een beetje in de war aan het geraken. :-)

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
robkrekel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:12:
Open raam detectie gaat ook af als er een koude luchtstroom door tocht langs de knop gaat. Je kan het overigens ook uitzetten per knop. Ik ben er wel blij mee op sommige kamers, waar het me niet beviel uit gezet.

Ik heb auto assist overigens aan staan, dus ik krijg er geen melding van verder.
Dank voor je reactie. De radiatoren zitten allemaal onder een raam, dus dan kan weleens een tochtje komen idd. Maar dan is auto assist wel vervelend als daarna blijkt dat de verwarming uitstaat. Dus reden voor mij om geen abonnement te nemen.

Ik heb nu elk slaapkamer voorzien van een knop. Maar hoe accuraat is de thermometer in de knop. Of raden jullie mij aan een losse temperatuursensor te kopen?

Dacht zelf misschien aan een temperatuursensor in de overloop (alle deuren van de kamers staan open) en dan de hele bovenverdieping op dezelfde manier verwarmen? Of toch een sensor per kamer? Maar dan is het weer een behoorlijke investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArisB
  • Laatst online: 15-09 15:25
MrCostanzo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:42:
Ik krijg mijn Tado sinds de laatste aanpassingen niet meer goed werkend en weet ook niet meer waar ik het in de instellingen moet zoeken. De situatie is als volgt:

Twee aparte kamers op de begane grond met elk één radiator en een Tado thermostaatknop, elk in hun eigen ruimt in Tado. Op de 1e etage in de woonkamer heb ik de Thermostaat hangen en heb ik twee radiatoren met elk een thermostaatknop. Deze zitten allemaal in één ruimte (woonkamer) en de Thermostaat staat ingesteld als meettoestel.

De kamers op de begane grond warm ik niet op, deze staan volgens het slimme schema permanent o 14 graden. De woonkamer staat ingesteld op 20,5 graden vanaf 07:15 's ochtends.

Mijn woonkamer lijkt echter niet op te warmen, de temperatuur blijft, ook ruim na 08:00 uur op zo'n 17/18 graden hangen en de radiatoren voelen niet warm. Pas als ik de ruimtes op de begane grond instel om te verwarmen begint het in de woonkamer ook op te warmen. Als ik alleen de woonkamer zelf op een hoge temperatuur zet (bijv. handmatig op 23) lijkt er ook niks te gebeuren.

Ik heb gisteren de beide thermostaatknoppen op de radiatoren in de woonkamer losgehaald en gecheckt of ze in de goede ruimte waren toegekend, maar dit lijkt allemaal te kloppen. Vanochtend was de kamer nog steeds koud, dus het schema lijkt niet te werken, of de thermosstaat slaat niet aan, ondanks de koude temperatuur. Iemand ideeën of tips waar ik dit moet zoeken?
Je schrijft 'Sinds de laatste aanpassing', wat was die aanpassing precies en werkte het daarvoor wel naar behoren?

Het eerste wat in mij opkomt als ik t zo lees is dat de dichte kranen op de begane grond de lus dicht zetten en voorkomen dat er warm water naar boven kan stromen. Geeft de woonkamer-zone wel aan dat er warmte vraag is in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 21:36

Massri

Vraag gerust!

Nu zie ik dat er een draadloze ontvanger van Tado is en een Extensiekit. Wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee? Ik kan het zo even niet vinden.. en de klantenservice van Tado is op dit moment ook niet je van het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
ArisB schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Je schrijft 'Sinds de laatste aanpassing', wat was die aanpassing precies en werkte het daarvoor wel naar behoren?

Het eerste wat in mij opkomt als ik t zo lees is dat de dichte kranen op de begane grond de lus dicht zetten en voorkomen dat er warm water naar boven kan stromen. Geeft de woonkamer-zone wel aan dat er warmte vraag is in de app?
Terechte vraag, voorheen had ik geen thermosstaatknoppen in de woonkamer, alleen de wandthermosstaat. gevolg hiervan was natuurlijk dat de kamer te warm werd als ik de koudere ruimtes op de begane grond aan het verwarmen was. Hoe controleer ik het beste of er een warmtevraag is in de app?

Ik zie nu het volgende gebeuren:

Ruimtes op de begane grond laat ik verwarmen, en daar zijn de radiatoren warm en gaat het goed.

In de woonkamer is de temperatuur nu zo'n 18,5 graden, terwijl volgens het slimme schema sinds 07:15 verwarmd moet worden naar 21. De radiatoren met de thermosstaatknoppen in de woonkamer voelen koud. Ik heb met de hand de woonkamer een halfuur geleden op 23 graden gezet, maar nog steeds blijven de radiatoren koud. Zowel de browser als mijn app zeggen dat de woonkamer ingesteld is op 23 graden...

Edit: als ik jou goed begrijp, zouden de radiatoren in de woonkamer wel warm moeten worden als ik op de begane grond stook (zodat daar de radiatoren open staan) en tegelijkertijd de woonkamer ook laat verwarmen? Ik ga dat nu in ieder geval proberen

[ Voor 8% gewijzigd door MrCostanzo op 19-10-2020 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArisB
  • Laatst online: 15-09 15:25
MrCostanzo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Terechte vraag, voorheen had ik geen thermosstaatknoppen in de woonkamer, alleen de wandthermosstaat. gevolg hiervan was natuurlijk dat de kamer te warm werd als ik de koudere ruimtes op de begane grond aan het verwarmen was. Hoe controleer ik het beste of er een warmtevraag is in de app?

Ik zie nu het volgende gebeuren:

Ruimtes op de begane grond laat ik verwarmen, en daar zijn de radiatoren warm en gaat het goed.

In de woonkamer is de temperatuur nu zo'n 18,5 graden, terwijl volgens het slimme schema sinds 07:15 verwarmd moet worden naar 21. De radiatoren met de thermosstaatknoppen in de woonkamer voelen koud. Ik heb met de hand de woonkamer een halfuur geleden op 23 graden gezet, maar nog steeds blijven de radiatoren koud. Zowel de browser als mijn app zeggen dat de woonkamer ingesteld is op 23 graden...

Edit: als ik jou goed begrijp, zouden de radiatoren in de woonkamer wel warm moeten worden als ik op de begane grond stook (zodat daar de radiatoren open staan) en tegelijkertijd de woonkamer ook laat verwarmen? Ik ga dat nu in ieder geval proberen
Als je de zone opent in de app zie je 3 'golfjes' staan onder de ingestelde temperatuur. Als deze wit zijn ipv transparant is er warmtevraag in de zone. Ook kan je via het icoontje rechtsboven naar een grafiek, daar kan je goed zien of de temperatuur reageert op de warmtevraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
ArisB schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:12:
[...]

Als je de zone opent in de app zie je 3 'golfjes' staan onder de ingestelde temperatuur. Als deze wit zijn ipv transparant is er warmtevraag in de zone. Ook kan je via het icoontje rechtsboven naar een grafiek, daar kan je goed zien of de temperatuur reageert op de warmtevraag
Dank! De drie golfjes in de woonkamer blijven transparant, terwijl het nu 19 graden is en hij ingesteld staat op 23. In de beide kamers op de begane grond zijn de golfjes wit, daar wordt het ook echt warmer.

Edit:
Ik vermoed dat het toch ergens in de aansturing/warmtevraag zit, want ik bedenk me net dat ik voor ik überhaupt Tado had, ik prima de woonkamer kon verwarmen als de beide radiatoren op de begane grond dichtgedraaid waren.

Tweede edit:
Omdat de radiatoren niet warm werden en de warmtevraag uitbleef, heb ik het meetapparaat veranderd van de wandthermosstaat naar één van de radiatorthermosstaten. Op de eerste etage staat de boel dicht, maar in de woonkamer wordt nu wél warmte gevraagd en de radiatoren zijn ook meteen warm aan het worden. Straks probeer ik het weer terug te zetten op de wandthermosstaat, want die zit op een betere plek, maar vraag me af of het dan wel weer werkt, of dat er iets mis is met de wandthermosstaat.

[ Voor 39% gewijzigd door MrCostanzo op 19-10-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Is het in Tado mogelijk om bij een bepaalde vochtigheid de verwarming in die ruimte aan of uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

chippie777 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:52:
Is het in Tado mogelijk om bij een bepaalde vochtigheid de verwarming in die ruimte aan of uit te zetten?
Nee, maar dat is helemaal niet perse een gekke optie (wel ook in samenwerking met een bovenwaarde qua temperatuur denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Lijkt mij namelijk wel handig, bijvoorbeeld in de badkamer. Is de vochtigheid hoog dan verwarming aan voor bepaalde tijd of tot vochtigheid lager is. Ben net begonnen met Home Assistant, eens kijken of het daarmee mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

chippie777 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:59:
Lijkt mij namelijk wel handig, bijvoorbeeld in de badkamer. Is de vochtigheid hoog dan verwarming aan voor bepaalde tijd of tot vochtigheid lager is. Ben net begonnen met Home Assistant, eens kijken of het daarmee mogelijk is.
Daar heb ik luchtvochtigheid afhankelijke afzuiging en echt hoge luchtvochtigheids percentages (80+%) weg verwarmen zal vermoed ik resulteren in behoorlijke hoge temperaturen. Maar het kan zeker bijdragen wanneer het niet te extreem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
MrCostanzo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:42:

Ik had laatst het zelfde probleem.

Je moet één van de radiatorknoppen in de woonkamer instellen als apparaat waarmee de temperatuur wordt bepaald.
Als het goed is doet de verwarming het dan wel weer.
Daarna kan je de thermostaat weer instellen als meetapparaat.

De 3 kamers met alleen radiatorknoppen werden gewoon warm maar de woonkamer met radiatorknop en thermostaat niet.

In eerste instantie dacht ik dat de batterijen van de radiatorknop in de woonkamer leeg waren maar ook met een paar verse batterijen gebeurde er nog steeds niks.

Daarna had ik de radiatorknop aan een andere groep toegevoegd. Dat zorgde er voor dat de verwarming in de woonkamer wel warm werd.

Om verder uit te zoeken wat er mis ging heb ik de thermostaat aan een andere kamer, mijn kantoor, toegevoegd. Hierna werd de radiator op mijn kantoor niet meer warm.

Daarna de groepen weer hersteld zoals de oorspronkelijk waren maar dan met de radiatorknop in de woonkamer als meetapparaat.
Dit zorgde ervoor dat de woonkamer wel weer werd verwarmt.

Toen ik een paar uur later nog eens probeerde om de thermostaat weer als meetapparaat in te stellen was het probleem opgelost.

Nu werkt het alweer meer dan een week goed.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
pvdven schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:36:
[...]

O ja, en vergeet niet om verticale knoppen te kopen ipv horizontale, anders staan de temperatuur en symbolen op zijn kop.
Samen met @RetroTycoon nog bedankt voor de antwoorden.

Heb zojuist bij warmteservice even wat binnenwerken gehaald. Ga deze morgen even erin proberen te zetten. Dan heb ik even tijd om het systeem leeg te halen en te prutsen.

Ik heb wel de normale horizontale knoppen, de prijs was bij Amazon iets te goed dus dan wordt het maar op de kop aflezen (of zoals wij het zullen doen, vooral met de telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
Jaapio_B schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Ik had laatst het zelfde probleem.

Je moet één van de radiatorknoppen in de woonkamer instellen als apparaat waarmee de temperatuur wordt bepaald.
Als het goed is doet de verwarming het dan wel weer.
Daarna kan je de thermostaat weer instellen als meetapparaat.

De 3 kamers met alleen radiatorknoppen werden gewoon warm maar de woonkamer met radiatorknop en thermostaat niet.

In eerste instantie dacht ik dat de batterijen van de radiatorknop in de woonkamer leeg waren maar ook met een paar verse batterijen gebeurde er nog steeds niks.

Daarna had ik de radiatorknop aan een andere groep toegevoegd. Dat zorgde er voor dat de verwarming in de woonkamer wel warm werd.

Om verder uit te zoeken wat er mis ging heb ik de thermostaat aan een andere kamer, mijn kantoor, toegevoegd. Hierna werd de radiator op mijn kantoor niet meer warm.

Daarna de groepen weer hersteld zoals de oorspronkelijk waren maar dan met de radiatorknop in de woonkamer als meetapparaat.
Dit zorgde ervoor dat de woonkamer wel weer werd verwarmt.

Toen ik een paar uur later nog eens probeerde om de thermostaat weer als meetapparaat in te stellen was het probleem opgelost.

Nu werkt het alweer meer dan een week goed.
Dank voor de tip, ik was ondertussen al verder aan het kloten en had het trucje met thermosstaatknop instellen als sensor ook al geprobeerd. Na terugwisselen naar de wandthermosstaat was het alleen weer mis. Uiteindelijk de wandthermosstaat van de muur gehaald, batterijen er een minuutje uit gehad en de boel weer aan de muur gehangen en nu lijkt alles goed te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoachKoos
  • Laatst online: 11-09 16:44
RetroTycoon schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

Ik heb toevallig dit gisteren 2x uitgevoerd met dezelfde onderdelen. Vervangen was prima mogelijk, al zat de kraan redelijk muurvast, dus een klein beetje gericht geweld -en afdichtingstape- zul je wel nodig hebben.
Dit moet ik dus ook nog gaan doen bij 2 radiatoren... Zag het bij @pvdven ook al staan, maar heb jij ook eerst de CV en de radiatoren (waar het om ging) leeg laten lopen?

Zou dat liever niet doen, krijg vrouw en kinderen niet blij als ze een uurtje of 2 in de kou moeten zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 030NL
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-07-2023
Eindelijk een Tado aangeschaft en héél veel berichten van jullie kunnen lezen, dank daarvoor!

Puur even de bevestiging: situatieschets is er een die al 43 keer is langsgekomen.
- Vloerverwarming beneden
- Radiatoren in de rest van het huis
- Benden heerlijk warm
- Boven stervenskoud met half lauwe radiatoren.

Dat heeft natuurlijk te maken met het ontbreken van een zoneklep. Kortom, klepje aanschaffen/installeren, zo'n wireless Tado-ding aanschaffen en klaar is Kees. Stimmt?

Weet iemand wat de installatie van zo'n klep mag kosten incl werkend krijgen met de slimme thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
LemonC200 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Dit probleem heb ik ook een beetje en hoewel de pomp modulerend is heeft hij een minimum vermogen van 30%. Mijn appartement heeft 5 radiatoren dus als ik er twee opendraai is dat waarschijnlijk niet voldoende voor een CW4 ketel.

Dat mijn systeem daarbij waterzijdig is ingeregeld is eigenlijk de werkelijke oorzaak van het geluid.

Enige workaround is een lage aanvoer temperatuur instellen en het systeem daar op inregelen. Door het koudere water is er minder tijd nodig om de warmte kwijt te raken en kan een relatief hoge pompsnelheid worden gebruikt. Nadeel is dan wel weer dat je huis goed geïsoleerd moet zijn en dat het lang duurt voordat het opwarmt.
Het lijkt erop dat je de doorstroming van de radiatoren hebt beperkt om het waterzijdig inregelen optimaal te krijgen.
Als je de pompsnelheid niet verder kan verlagen zodat je de doorstroming van je radiator kan verhogen zou je grotere radiatoren kunnen plaatsen die bij het waterzijdig inregelen de doorstroming niet of nauwelijks beperkt hoeven te worden.

Wel verstandig om even te testen of het geluid ook aanwezig is als je alle doorstroombeperkingen niet gebruikt om vast te stellen of het inderdaad wel door het waterzijdig inregelen wordt veroorzaakt. Anders vervang je namelijk je radiatoren voor niets, alhoewel je met een grotere radiator met een lagere watertemperatuur je woning kan verwarmen en hierdoor meer gas bespaard.
Bij een watertemperatuur van 35 graden of lager bespaar je meer dan 10% aan stookkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Massri92 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:02:
Nu zie ik dat er een draadloze ontvanger van Tado is en een Extensiekit. Wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee? Ik kan het zo even niet vinden.. en de klantenservice van Tado is op dit moment ook niet je van het.
1. Je hebt de draadloze extensiekit, om de draadloze gegevens door te geven aan de cv ketel
2. bedrade thermostaat, om evt zonder extensiekit de ketel aan te sturen
3. draadloze thermostaat, om de extensiekit aan te sturen
4. radiatorkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
Ik heb vandaag de installatiehandleiding gekregen van Tado. Gelijk begonnen met aansluiten, maar nu springt de verwarming niet aan. Ik heb de blauwe draad in de NO poort gedaan en rode draad in COM poort volgens de handleiding.

Nu springt de CV ketel niet aan als ik de temperatuur omhoog zet. Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Wiz_Kid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:47:
Ik heb vandaag de installatiehandleiding gekregen van Tado. Gelijk begonnen met aansluiten, maar nu springt de verwarming niet aan. Ik heb de blauwe draad in de NO poort gedaan en rode draad in COM poort volgens de handleiding.

Nu springt de CV ketel niet aan als ik de temperatuur omhoog zet. Doe ik iets fout?
Op de NC aansluiten?

Merk cv? geen open therm?

[ Voor 3% gewijzigd door BlueSS50 op 19-10-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
BlueSS50 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Op de NC aansluiten?

Merk cv? geen open therm?
Welke kabel op NC aansluiten. Ik heb een Remeha Tzerra CV ketel en er komen twee kabels vanuit de CV ketel in de woonkamer. Ik heb verder geen idee hoe ik kan zien of het open therm is of niet..

Moet ik als ik een kabel op een andere poort dus op NC aansluit netstroom eraf halen of alleen CV van de stroom afhalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM4j36x48lcYnh9KaDI3v5R71_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32vW7wspQgVm4hBLC7YXaozS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Wiz_Kid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Welke kabel op NC aansluiten. Ik heb een Remeha Tzerra CV ketel en er komen twee kabels vanuit de CV ketel in de woonkamer. Ik heb verder geen idee hoe ik kan zien of het open therm is of niet..

Moet ik als ik een kabel op een andere poort dus op NC aansluit netstroom eraf halen of alleen CV van de stroom afhalen?

[Afbeelding]
https://www.tado.com/start/manuals/st/Extensiekit%20Handleiding.pdf

kijk hier eens naar bij Open Therm staat hoe je een remaha aan sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
Ik ben bang dat ik iets kapot kan maken, omdat het max 36V is volgens Tado. Hoe weet ik zeker of mijn CV Open Therm ondersteund? Ik heb gezocht in de handleiding, maar werd er niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Laatst online: 09-09 22:01
Wiz_Kid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Op de groene sticker onder de aansluiting van die draden staat OT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
B___MAN schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Op de groene sticker onder de aansluiting van die draden staat OT?
Ohw oeps bedankt, ik hoef mij dan geen zorgen te maken over die 36V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Wiz_Kid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Ohw oeps bedankt, ik hoef mij dan geen zorgen te maken over die 36V?
Dat durf ik niet te zeggen. Even goed navragen/uitzoeken of even contact opnemen met de helpdesk van Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
B___MAN schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Even goed navragen/uitzoeken of even contact opnemen met de helpdesk van Tado.
Als ik onderstaande afbeelding lees bij het puntje:
Sluit de 2 draads 24V kamerthermostaat aan op de klemmen On/off-OT van de aansluitconnector.

Kan ik er volgens mij vanuit gaan dat de draadjes worden voorzien van 24V toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8qohD6iQSg3VIhO5NpXNngsuUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RZlGrhqsWzJWE77w7KUCnctP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Wiz_Kid schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Als ik onderstaande afbeelding lees bij het puntje:
Sluit de 2 draads 24V kamerthermostaat aan op de klemmen On/off-OT van de aansluitconnector.

Kan ik er volgens mij vanuit gaan dat de draadjes worden voorzien van 24V toch?

[Afbeelding]
Sluit hem vervolgens ook Open Therm aan op je Tado en niet aan/uit. zonde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdven

pvdven

Testen maar.....

pvdven schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:27:
Goede avond allemaal,

Afgelopen vrijdag zijn mijn Tado Thermostaat en 8 radiatorknoppen binnen gekomen, dus ik start vrolijk met de installatieprocedure, maar na het opgeven van mijn ketel merk en type blijkt dat ik een speciaal installatiedocument nodig heb dat de technische helpdesk mij gaat opsturen binnen vier(?!?!?) werkdagen. Vrijdagmiddag nog via de chat contact gehad met de helpdesk, maar ik moet echt wachten op dit document. Wat mij betreft een vreselijke teleurstelling omdat ik nu niet verder kan met de installatie. Toen ik voor aanschaf aan de helpdesk vroeg of mijn ketel compatible is met Tado kreeg ik een volmondig ja terug, maar geen opmerking over een “speciale” installatie procedure.

Als extra info, nu is er een HoneyWell Lyric T6 thermostaat aangesloten op de ketel.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Patrick
Ondertussen document ontvangen, ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dit document met deze instructie niet gewoon door de helpdesk medewerker verzonden zou kunnen worden. Maar goed het werkt nu.

https://p20.zdusercontent...QA.Q5o43s4IgWWAeEV88PewbA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdven

pvdven

Testen maar.....

Hortz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Ik heb wel de normale horizontale knoppen, de prijs was bij Amazon iets te goed dus dan wordt het maar op de kop aflezen (of zoals wij het zullen doen, vooral met de telefoon).
Dat snap ik van die horizontale knoppen, ik heb zelf ook de horizontale bij Amazon gekocht. Was inderdaad een goede aanbieding. Starter kit icm 8 knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiz_Kid
BlueSS50 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Sluit hem vervolgens ook Open Therm aan op je Tado en niet aan/uit. zonde....
Done! Lijkt nu wel goed te werken! Thanks 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Zou iemand voor mij kunnen kijken of de bedrade thermostaat altijd signaal geeft op de NO/NC/COM aansluitingen EN het verwarmingssignaal draadloos doorgeeft aan de connectiekit?

Als ik de bedrade thermostaat rechtstreeks aansluit via opentherm dan schijnt de NO/NC/COM niet te werken. dan is het dus of/of en niet en/en.

Ik kan het helaas niet testen omdat ik de draadloze thermometer heb gekocht met connectiekit.

Als bovenstaande werkt dan bestel ik die bedrade erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met connectiekit bedoel je extensiekit? Ik snap de vraag niet helemaal. Opentherm werkt niet via relais (dus geen aan / uit) maar is een protocol dat de ketel continu kan aansturen. Het relais kan wel schakelen maar dat is puur om een eventuele zoneklep aan te sturen (open / dicht).

Bij de combinatie thermostaat + extensiekit met opentherm stel je de thermostaat in op temperatuursensor (TS) en de extensiekit op opentherm (D01). Dat is ook logisch, want de thermostaat is dan een temperatuursensor, die eventueel een klep regelt via de relais aansluitingen. En ja, die geeft dus aan de extensiekit door of er gestookt moet worden ja / nee. De extensiekit communiceert op zijn beurt met de ketel via opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:47

Zak

pvdven schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Ondertussen document ontvangen, ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom dit document met deze instructie niet gewoon door de helpdesk medewerker verzonden zou kunnen worden. Maar goed het werkt nu.
Jij kreeg tenminste een document. Ik kreeg 3 dagen later een stappenplan wat aangaf hoe ik in de app kon kiezen welke ketel ik had. En bedankt jongens... Op dat punt moest ik vorige keer de support aanvraag sturen volgens jullie. Maar goed dat ik het gewoon heb aangesloten en niet heb gewacht op deze "waardevolle" info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 12:02
CoachKoos schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Dit moet ik dus ook nog gaan doen bij 2 radiatoren... Zag het bij @pvdven ook al staan, maar heb jij ook eerst de CV en de radiatoren (waar het om ging) leeg laten lopen?

Zou dat liever niet doen, krijg vrouw en kinderen niet blij als ze een uurtje of 2 in de kou moeten zitten :P
Hier heb ik alleen de stadsverwarming uit- en dichtgezet en de druk van de radiators in kwestie gehaald door de ontluchter open te draaien (met de kraan vol open) en te tappen totdat er niets meer kwam. Daarna de binnenwerken gewisseld. Het water bleef nog wat nadruppen bij de kraan, maar de werkzaamheden duren zo kort dat dat met een klein emmertje wel op te vangen was. Ik heb het in twee dagen gedaan, de tweede keer was ik van dichtdraaien tot het systeem ontluchten ongeveer 30 minuten onderweg. Met z'n tweeën uitgevoerd zodat iemand de emmer kon vasthouden en iemand anders in en uit kon draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-09 12:45

Kiwi

Gadgetfreak

Ik heb sinds vandaag ook een Tado V3+ hangen, echter kwam ik er bij het installeren achter dat ik iets beter had moeten kijken. Ik heb 4 radiatoren in mijn appartement (2 in de woonkamer, 1 in de slaapkamer en 1 in de badkamer). Bij het bestellen had ik vlug gekeken of ik thermostatische kranen had, echter alleen in de slaapkamer en de badkamer gecontroleerd. Uiteraard kom je er dan bij het installeren achter dat je in de woonkamer 2 handmatige kranen hebt :/

Nu heb ik dus 4 slimme radiatorkranen waarvan ik er maar 2 kan installeren. Ik vroeg mij af of het nog verstandig is om in ieder geval de 2 mogelijke wel te installeren, en de woonkamer zo te laten. Dit is ook de kamer waar de thermostaat hangt (ook niet op de beste plek, recht boven mijn PC :) ).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een soortgelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Cap schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:29:
Met connectiekit bedoel je extensiekit? Ik snap de vraag niet helemaal. Opentherm werkt niet via relais (dus geen aan / uit) maar is een protocol dat de ketel continu kan aansturen. Het relais kan wel schakelen maar dat is puur om een eventuele zoneklep aan te sturen (open / dicht).

Bij de combinatie thermostaat + extensiekit met opentherm stel je de thermostaat in op temperatuursensor (TS) en de extensiekit op opentherm (D01). Dat is ook logisch, want de thermostaat is dan een temperatuursensor, die eventueel een klep regelt via de relais aansluitingen. En ja, die geeft dus aan de extensiekit door of er gestookt moet worden ja / nee. De extensiekit communiceert op zijn beurt met de ketel via opentherm.
Ik heb een een apart vertrek met een eigen vloerverwarmingsverdeler. als ik deze met zonekleppen aan zou sturen dan zet hij de twee groepen dicht terwijl de pomp blijft draaien die zijn water dus niet kwijt kan. Dus ik wil eigenlijk de pomp via bedrade thermostaat laten lopen EN hij moet dus aan de connectiekit doorgeven dat de ketel moet gaan draaien via OpenTherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Kiwi schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:07:
Ik heb sinds vandaag ook een Tado V3+ hangen, echter kwam ik er bij het installeren achter dat ik iets beter had moeten kijken. Ik heb 4 radiatoren in mijn appartement (2 in de woonkamer, 1 in de slaapkamer en 1 in de badkamer). Bij het bestellen had ik vlug gekeken of ik thermostatische kranen had, echter alleen in de slaapkamer en de badkamer gecontroleerd. Uiteraard kom je er dan bij het installeren achter dat je in de woonkamer 2 handmatige kranen hebt :/

Nu heb ik dus 4 slimme radiatorkranen waarvan ik er maar 2 kan installeren. Ik vroeg mij af of het nog verstandig is om in ieder geval de 2 mogelijke wel te installeren, en de woonkamer zo te laten. Dit is ook de kamer waar de thermostaat hangt (ook niet op de beste plek, recht boven mijn PC :) ).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een soortgelijke situatie?
Ik heb ook eerst de slaapkamers gedaan, dan werd er iig gestookt als daar warmtevraag was. Dan verwarmt alleen de woonkamer mee, maar daar kon ik wel mee leven.

Het voordeel is dat je in kan stellen dat je de badkamer tussen tijd a en b op temperatuur wil hebben, en de rest van de dag niet verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
Hebben jullie ook dat er temperatuurverschil tussen de oude thermostaat en de Tado?

Scheelt bij mij gewoon 2 graden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDx2qR7oWMor6B01VSw2xTLyaHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGY0buGOVuhGsKtsotkutS7U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
@tado heb even afgesplitst in apart topicje: Vloerverwarming in verlieslatende ruimtes?

[ Voor 43% gewijzigd door Nindustries op 20-10-2020 08:00 ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
Wiz_Kid schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:46:
Hebben jullie ook dat er temperatuurverschil tussen de oude thermostaat en de Tado?

In de app heb je een setting waarin je een afwijking van de temperatuur kunt corrigeren.

[ Voor 23% gewijzigd door B___MAN op 20-10-2020 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Nu twee dagen de Tado radiatorknoppen (totaal 4 stuks) aan het werk gezien en e.e.a. uitgeprobeerd.

Mijn conclusie: de temperatuurmeter in de knoppen zijn (in ieder geval gevoelsmatig) niet correct. Nu lees ik hier en daar dat het inderdaad niet accuraat kan zijn, aangezien de knoppen dichtbij de radiator zelf hangen. Ik woon met drie vrouwen in huis, dus is vooral koukleunen.. (ik zelf had vroeger nooit de radiator aan op de slaapkamer). Maja moet er dus aan geloven.

Ik heb de afgelopen twee dagen dus thuis ook alleen maar klachten gehad, wat ik z.s.m. moet oplossen :). Denk nu aan de temperatuursensor van Tado als aanvulling op de radiatorknoppen, maar de post van @Wiz_Kid maakt het niet veelbelovender.

Het probleem is dat de app een temperatuur aangeeft van bijv. 22 graden in de slaapkamer, maar gevoelsmatig is het gewoon koud in de kamer. Dus dat kan niet de bedoeling zijn.

Mijn setup is als volgt. Op de eerste verdieping drie slaapkamers met een slimme radiatorknop (en 1 in de badkamer, maar die zet ik alleen sochtends een uurtje aan, voor de rest staat die uit). Ik heb een iets grotere overloop met een open trap naar beneden (waar vloerwarming op een constante temperatuur van 22 graden staat) en een open trap naar boven (waar geen verwarming aanwezig is). De deuren naar de slaapkamers staan meestal open, aangezien de kleintjes dat prettiger vinden. Dus als het goed is gaat de warmte van de kamers dan ook de overloop in (en mogelijk deel naar boven).

Mijn idee was nu 1 temperatuur sensor te halen en te plaatsen in de overloop. Met deze sensor de drie radiatorknoppen aansturen. Maar twijfel of dit wel een oplossing is of dat er zoveel "koude lucht" via de zolder naar beneden komt dat de radiatoren de hele nacht moeten loeien om het uberhaupt warm te krijgen. Wil voorkomen dat het bloedheet wordt in de slaapkamers om maar de overloop warm te kunnen krijgen.

Een andere (duurdere) oplossing is 3 temperatuur sensoren aan te schaffen en elke kamer van eentje te voorzien. Ook dan denk dat met open deuren e.e.a. niet heel goed gaat.

Ik ontvang graag jullie tips, ik wil graag van het geklaag af :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
Ik heb ook net 5 tado thermostaat knoppen geïnstalleerd. Een gaf duidelijk wat hoger aan dan zou moeten. Dit heb ik eenvoudig in de app voor die knop aangepast. (-1 graad)
Ik zou dat eerst proberen voordat je er een nieuwe (dure) tado sensor bij koopt. Ik had nog een klik aan klik uit temperatuur sensor. Die waarde vergelijk ik met de tado waarden en pas deze aan indien nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Laatst online: 09:31
Wiz_Kid schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:46:

[Afbeelding]
Je aanname en foto klopt niet.

Iedere thermostaat heeft afwijkingen. Ik heb 5 Tado knoppen en 1 thermostaat in het begin naast elkaar gelegd voor een dag. Hier zat max 0.3 graden verschil in, volledig acceptabel voor mij.

Alleen omdat bij je oude thermostaat 20 graden comfortabel was, wil dat niet zeggen dat je nieuwe thermostaat fout is. Mogelijk is hij beter gekalibreerd, heeft hij een grotere afwijking of had je een offset op de oude thermostaat staan.

Ongeacht het getal op je thermostaat moet je altijd bij een nieuwe thermostaat op zoek naar een comfortabele instelling.

Daarnaast kijk je naar het setpoint van je thermostaat, niet de meting :+

Van links naar rechts:
Manueel setpoint - Schema setpoint - Gemeten ruimtetemperatuur (geen pijltjes eronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWnsnHsnEl-1uJzXIqOpT4S7sWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJVIT3r3JIpPbrUSV9EGE82L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggpKb0xOBK21CO6k18S24F5LIIs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3oV5Oi1OmtIzu0SFjzlMJMb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2OLU--TYNul7qouKUyZxatIWWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7Oy9IjptGrlmdcfa4Mc3KsC.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1 ... 109 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!