Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Aparte topic, verdergaand op Nindustries in "Tado Smart Thermostat Topic"

Ik heb een huis dat ik ga renoveren, dit is een ouder huis met een nieuwe (2002) veranda aan met parketvloer.
Momenteel heb ik overal radiators.

Bij de verbouwing gaan we vloerverwarming installeren op de benedenverdieping, met uitsluiting van de veranda omdat hier niets moet uitgebroken worden. Hier staat 1 lange radiator langs 1 kant.
Nu zit ik met het probleem dat de verdeling vanuit mijn boiler (vaillant ecotek plus) complex zou worden omdat:
1) vloerverwarming op lage temperatuur beneden
2) radiator op hoge temperatuur in de veranda beneden. Dit is zeker nodig omdat er maar 1 (lage) radiator staat.
3) radiators op hoge temperatuur bovenverdieping.
4) Ik zou graag mijn Tado thermostaat hergebruiken dewelke vloerverwarming zou ondersteunen

Nu heb ik een oplossing nodig dat lage temperatuur naar de vloerverwarming kan sturen & hoge temperatuur naar mijn radiators.
Het zou de situatie blijkbaar ook veel vergemakkelijken indien ik beneden volledig alles in vloerverwarming zou leggen. Dit zou natuurlijk betekenen dat ik wel zeker moet zijn dat vloerverwarming mijn veranda met glas kan verwarmen i.p.v. deze ene radiator.

Hebben andere mensen ook al met deze keuze gestaan?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 14:30
Het is naar mijn weten niet nodig om een lagere aanvoer temp naar je vloerverwarming te sturen, omdat deze hem afmengt op de pomp / verdeler.

Ik heb in het begin met mijn vloerverwarming ook toevoer 65 graden gehad en had totaal geen problemen met te warme buizen, simpelweg omdat het retourwater afgemengd werd, zodat de doorvoer temp op de vloerverwarming max 40 graden was.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 10:16
Je hebt een vloerverwarmingverdeler met pomp nodig (zie https://www.warmteservice...rverwarming-verdeler/c/45). Deze hebben een thermostaat die de maximale aanvoertemperatuur reguleert. De pomp zorgt dat koud retourwater met warm aanvoerwater wordt gemengd. Zo wordt de vloerverwarming niet warmer dan wat jij instelt en kun je al de rest op hoge temperatuur laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 14:58
Inderdaad zoals hierboven al gezegd, je plaatst een vloerverdeler met thermostaatknop, zie afbeelding hieronder van de mijne. Die stel je in op temperatuur voor de vloerverwarming, het water uit de ketel blijft gewoon 60 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03dAWToRTlwc0NOJYo8PeqL_EPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYaGbE5T4k0ggzBwa1Oxn02U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Bedankt al iedereen voor de snelle respons!
Maar als ik het goed begrijp zal een thermostaatknop deze de temperatuur lager meten in de kring waar alles mengt en is dat een sensor die ik zie @jeroen... als ijzerdraad?

Dus in theorie zou ik de Tado thermostaat aan deze pomp moeten hangen waarbij de thermostaatknop zal zorgen dat ik nooit te warm water zal hebben naar mijn vloerkring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 10:58
juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
De flow door de vloer is constant, de hoeveelheid bijgemengd warm water van de CV is variabel adhv temperatuur van de retourflow.
De thermostaatknop knijpt op de aanvoer, de sensor ('ijzerdraad') zit in de retour ook.
Toch niet helemaal.

Normaal regel je de temperatuur van de ruimte door ofwel de individuele vloerlussen te knijpen ofwel de aanvoer van het het warme water te knijpen. Als je de pomp uitzet kan je CV pomp alsnog warm water de verdeler in forceren, daar is hij sterk genoeg voor.

Je hebt dus een thermostaat nodig in de afgifteruimte(s), en een klep voor de verdeler, of een aantal kleppen op de verdeler.

De pomp schakelt als het goed is vanzelf aan door een temperatuursensor op de CV aanvoerleiding, als dat niet zo is dan is dit de moeite waard om te installeren. Dat scheelt een hop energie namelijk.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
P5ycho schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:29:
De flow door de vloer is constant, de hoeveelheid bijgemengd warm water van de CV is variabel adhv temperatuur van de retourflow.
De thermostaatknop knijpt op de aanvoer, de sensor ('ijzerdraad') zit in de retour.

[...]

De pomp schakelt als het goed is vanzelf aan door een temperatuursensor op de CV aanvoerleiding, als dat niet zo is dan is dit de moeite waard om te installeren. Dat scheelt een hop energie namelijk.
Dan ga je er vanuit dat je een pompschakelaar hebt.... Wat het beste is IMHO is dat je dan, er vanuitgaande dat de hele verdeler voor 1 ruimte hebt, je de kleppen en de pomp op de aan/uit aansluit op de Tado thermostaat of ipv de kleppen (25,-/st) 1 Tado kraan voor de thermostaatknop van de verdeler zoals eerder in het algemene topic is gezien in een foto. (ergens in september)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Dat snap ik niet zo goed, waarom zou je ook een temperatuursensor willen op de *aanvoer*leiding?
En waarom zou dit energie besparen? We meten toch de temperatuur op de afvoer van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je wilt waarschijnlijk dat hij bijmengt op het moment dat de verwarming aanslaat (dus hete aanvoerleiding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 19:07
...
De thermostaatknop knijpt op de aanvoer, de sensor ('ijzerdraad') zit in de retour.
...
Die "ijzerdraad" (met dompelbuis aan het einde) zit in de aanvoer naar de vloer, dus na het mengen met het water uit de vloer, ergens onder de pomp.
Komt de temperatuur wat de vloer in gaat bij de ingestelde waarde dan zal de thermostaatknop gaan knijpen en minder heet water uit de CV gaan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Rouske schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:03:
[...]

Die "ijzerdraad" (met dompelbuis aan het einde) zit in de aanvoer naar de vloer, dus na het mengen met het water uit de vloer, ergens onder de pomp.
Komt de temperatuur wat de vloer in gaat bij de ingestelde waarde dan zal de thermostaatknop gaan knijpen en minder heet water uit de CV gaan toevoegen.
Inderdaad, heb het even aangepast.
Nindustries schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

Dat snap ik niet zo goed, waarom zou je ook een temperatuursensor willen op de *aanvoer*leiding?
En waarom zou dit energie besparen? We meten toch de temperatuur op de afvoer van de vloerverwarming?
Dat zorgt ervoor dat je pomp alleen aanslaat als er warmtevraag is. Anders staat je pomp altijd te pompen, ook als er helemaal geen warmtevraag is en er nodeloos rondgepompt wordt zonder warmteuitwisseling. Dat scheelt je, afhankelijk van de pomp, zo 100 euro in energiekosten per jaar.
Alternatief is een zuinigere intelligente pomp installeren zoals een Grundfos Alpha 2 of equivalent. Hier is het verbruik van ~30W continu naar 3-8W afhankelijk van de vraag gegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 20-10-2020 10:40 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 14:58
Nindustries schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:38:
Bedankt al iedereen voor de snelle respons!
Maar als ik het goed begrijp zal een thermostaatknop deze de temperatuur lager meten in de kring waar alles mengt en is dat een sensor die ik zie @jeroen... als ijzerdraad?

Dus in theorie zou ik de Tado thermostaat aan deze pomp moeten hangen waarbij de thermostaatknop zal zorgen dat ik nooit te warm water zal hebben naar mijn vloerkring.
Dat ijzerdraad zit een soort vloeistof in die uitzet / krimpt bij temperatuurverschil (althans zo is het mij uitgelegd door de installateur, geen idee hoe het exact werkt)

Onze thermostaat hangt gewoon zoals normaal aan de CV. Op de begane grond waar onze vloerverwarming ligt. Nadeel hiervan kan zijn, dat als je het beneden op temperatuur hebt, de radiatoren boven niet warm worden. maar dat is niet heel anders als je beneden ook met radiatoren verwarmt denk ik. Onze verbouwing was in juni pas klaar en ik ben nog een beetje aan het spelen met de goede temperatuur, maar door de knoppen op de radiatoren juist open te draaien (klein stukje maar) is het op dit moment bij ons goed in balans. Als het straks wat kouder wordt verwacht ik dat ik de vloerverwarming nog wel wat warmer zal moeten zetten, die staat nu maar op 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Ziet er naar uit dat ik dus volgende moet doen:

- tado radiatorknop op elke radiator
- tado extensiekit aan de ketel
- tado slimme thermostaat in de centrale ruimte met vloerverwarming, relais bedraad naar de zoneklep
- zoneklep op invoer vloerverwarming met thermostaatknop op 30 graden & sensor op mengpunt afvoer & invoer

Radiatorknoppen zullen communiceren naar de slimme thermostaat voor warmtevraag & indien nodig open & toedraaien. Omdat deze toe staan, zal er ook geen warm water circuleren naar die kringen. (?)

Wanneer er warmte nodig is voor de vloerverwarming (praktisch altijd), zal het relais openen van de zoneklep en water binnenlaten. Dit gaat door het circuit en zal terug gemengd worden met het warme water.
Indien dit hoger als 30 graden valt zal de thermostatische knop beginnen toeknijpen tot het terug OK is.

Snap ik het zo een beetje? Nu nog uitvinden wat easykit zou bedoelen met een 'caleffi straight-line collector' en of hier een pomp + thermostatische kraan bij zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tado
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Nindustries schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:45:
Ziet er naar uit dat ik dus volgende moet doen:

- tado radiatorknop op elke radiator
- tado extensiekit aan de ketel
- tado slimme thermostaat in de centrale ruimte met vloerverwarming, relais bedraad naar de zoneklep
- zoneklep op invoer vloerverwarming met thermostaatknop op 30 graden & sensor op mengpunt afvoer & invoer

Radiatorknoppen zullen communiceren naar de slimme thermostaat voor warmtevraag & indien nodig open & toedraaien. Omdat deze toe staan, zal er ook geen warm water circuleren naar die kringen. (?)

Wanneer er warmte nodig is voor de vloerverwarming (praktisch altijd), zal het relais openen van de zoneklep en water binnenlaten. Dit gaat door het circuit en zal terug gemengd worden met het warme water.
Indien dit hoger als 30 graden valt zal de thermostatische knop beginnen toeknijpen tot het terug OK is.

Snap ik het zo een beetje? Nu nog uitvinden wat easykit zou bedoelen met een 'caleffi straight-line collector' en of hier een pomp + thermostatische kraan bij zou zitten.
Het ziet er naar uit dat u er zo goed als bent.

hier heeft u meer informatie:
https://support.tado.com/...rverwarming-en-radiatoren

Hier de installatie-handleiding:
https://www.tado.com/star...ing%20en%20radiatoren.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Nog een reactie van engelstalige support van @tado :
1. enkel de bedrade slimme thermostaat kan de zoneklep besturen
2. @tado is het mogelijk een snoer i.p.v. batterijen te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tado
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Nindustries schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:20:
Nog een reactie van engelstalige support van @tado :
1. enkel de bedrade slimme thermostaat kan de zoneklep besturen
2. @tado is het mogelijk een snoer i.p.v. batterijen te gebruiken?
De Slimme Thermostaat is altijd op batterijen.
Daar vooral niet teveel druk om maken, de real world batterijtijd ligt meestal tussen 1-2 jaar. Dat is in mijn boek in ieder geval volledig acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Heb net ontdekt dat mijn Vaillant boiler enkel via eBus kan aangestuurd worden, wat wel spijtig is.
Had liever opentherm voor modulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:34
BlueSS50 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Dan ga je er vanuit dat je een pompschakelaar hebt.... Wat het beste is IMHO is dat je dan, er vanuitgaande dat de hele verdeler voor 1 ruimte hebt, je de kleppen en de pomp op de aan/uit aansluit op de Tado thermostaat of ipv de kleppen (25,-/st) 1 Tado kraan voor de thermostaatknop van de verdeler zoals eerder in het algemene topic is gezien in een foto. (ergens in september)
Of je sluit de vloerverwarmingspomp aan op je CV ketel. Dan gaat deze aan als je c.v. pomp ook aangaat. De Remeha en Atag hebben zo'n aansluiting. Misschien wel meer ketels, maar dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
mduran schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:42:
[...]

Of je sluit de vloerverwarmingspomp aan op je CV ketel. Dan gaat deze aan als je c.v. pomp ook aangaat. De Remeha en Atag hebben zo'n aansluiting. Misschien wel meer ketels, maar dat weet ik niet.
Probleem hiermee is dat de kamers niet altijd warmte zullen nodig hebben, terwijl de vloerverwarming moet blijven aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
mduran schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:42:
[...]

Klopt. maar dan moet wel de pomp bij de ketel hangen. of in ieder geval een verbinding. Ik had het zo in mijn vorige huis met alleen vloerverwarming. Iedere ketel heeft een boileraansluiting welke je hiervoor kunt gebruiken. (aan/uit 220v als ketelpomp draait)

nu heb ik 1 ruimte welke voorzien is van vloerverwarming 15 meter van de ketel met een eigen verdeler en warmtevraag. Hier hang ik een eigen slimme thermostaat welke de pomp aanstuurt van de verdeler
Pagina: 1