Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
@tado Mijn vraagstuk staat hier beschreven Hoe centrale verwarming onzelfstandig woonruimten instellen

Stel dat wij in huis kiezen voor Tado, is het belangrijk vooraf een en ander te weten.

Het centrale systeem werkt via een webinterface, kan die worden afgeschermd dat alleen specifiek een gebruiker(ers) daarin kunnen? Zodat instellingen niet zo maar door iedereen aangepast dan wel veranderd kunnen worden.

Zijn de slimme thermostaatknoppen ook te bedienen zonder app of kan de optie tot het gebruiken van een app worden uitgezet? En als een bewoner wel de app wil gebruiken voor de radiator in zijn/haar kamer, dat die alleen haar/zijn slimme thermostaatknop kan koppelen, en niet per abuis die van een medebewoner instelt en kan bedienen.

In hoeverre zijn de individuele thermostaatknoppen centraal te monitoren, zodat je bijvoorbeeld kan zien wat iedere radiator verbruikt of de perioden dat die aan staat.

Is mogelijk los van wat de bewoner individueel kan instellen op de thermostaatknop in zijn wooneenheid, centraal in te stellen dat er perioden zijn waarin die niet gebruikt kan of mag worden, zodat het hele systeem 's avonds om 22 uur in spaarstand komt, en niet eerder weer de volgende dag vanaf 6 uur weer gebruikt mag of kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
chocka schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:51:
@tado Mijn vraagstuk staat hier beschreven Hoe centrale verwarming onzelfstandig woonruimten instellen

Stel dat wij in huis kiezen voor Tado, is het belangrijk vooraf een en ander te weten.

Het centrale systeem werkt via een webinterface, kan die worden afgeschermd dat alleen specifiek een gebruiker(ers) daarin kunnen? Zodat instellingen niet zo maar door iedereen aangepast dan wel veranderd kunnen worden.

Zijn de slimme thermostaatknoppen ook te bedienen zonder app of kan de optie tot het gebruiken van een app worden uitgezet? En als een bewoner wel de app wil gebruiken voor de radiator in zijn/haar kamer, dat die alleen haar/zijn slimme thermostaatknop kan koppelen, en niet per abuis die van een medebewoner instelt en kan bedienen.

In hoeverre zijn de individuele thermostaatknoppen centraal te monitoren, zodat je bijvoorbeeld kan zien wat iedere radiator verbruikt of de perioden dat die aan staat.

Is mogelijk los van wat de bewoner individueel kan instellen op de thermostaatknop in zijn wooneenheid, centraal in te stellen dat er perioden zijn waarin die niet gebruikt kan of mag worden, zodat het hele systeem 's avonds om 22 uur in spaarstand komt, en niet eerder weer de volgende dag vanaf 6 uur weer gebruikt mag of kan worden?
Je kunt verschillende accounts aanmaken voor de verschillende bewoners er is geen mogelijkheid om de interface af te schermen.

De knop is ook handmatig te bedienen. Het is niet mogelijk om het bedienen van andere ruimtes af te schermen.

In de app en in de webinterface is precies te zien wanneer de verwarming werd ingeschakeld en op welke temperatuur.

Het is niet mogelijk om een soort algehele spaar stand in te stellen.

Kortom om in jou situatie dit systeem te gebruiken moet je uitgaan van goed gebruik door de bewoners.
Wellicht is het installeren van meerdere thermostaten een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 20:00
LemonC200 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:40:
[...]
Wellicht is het installeren van meerdere thermostaten een betere oplossing.
heb je daar voorbeelden van, welke artikel is daar voor geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timbe schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:53:
Hallo,

Ik heb vandaag mijn bridge aan een ander router gehangen.
Alles werkt perfect, maar er brand geen een led meer.
Hij zit daarnaast gewoon aan de meegeleverde voeding.

Iemand een idee hoe dit kan of hoe ik dit verhelp?

Alvast bedank.
Ik denk dat er iets mis is met de hardware. Als hij nog binnen de garantie zit kunt u contact met ons opnemen om hem te laten vervangen. Stuur dan een foto mee waar we zien dat de LED's uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
chocka schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Hij bedoeld in elke kamer een TADO thermostaat en knop op de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
chocka schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Je past inderdaad het systeem zo aan dat elke ruimte zijn eigen kamer thermostaat heeft.
Zie bijvoorbeeld deze link als voorbeeld.

Met een 6 voudige afsluiter kan de CV dan water laten stromen naar elke individuele ruimte.

De wandthermostaten programmeer je vervolgens in met een vast schema bijvoorbeeld standaard 18 graden en in de nacht op 16. Hier zet je dan vervolgens een kinderslot op dan kunnen de gebruikers het ook niet meer individueel het programma aanpassen. Wellicht bestaat er ook een soort leidende thermostaat dat durf ik niet te zeggen.

Om je een idee te geven van de kosten dit zal rond de €800 zijn incl installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:40
Ik wil Tado bedanken voor de meer dan goede service!
Na een mail hebben ze mij meteen geholpen.
Ik verwacht morgen een vervangende bridge van Tado.

Hopelijk werkt dan alles weer.

Een top service _/-\o_
tado schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat er iets mis is met de hardware. Als hij nog binnen de garantie zit kunt u contact met ons opnemen om hem te laten vervangen. Stuur dan een foto mee waar we zien dat de LED's uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwtL2_A6E_QiQfe-HSPzhaGtr04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNTfYyeWwFp828jiUhHNjNWd.jpg?f=fotoalbum_large

De Tado internet bridge connecteert met 10Mb / half-duplex. Dit was ook het geval toen ik hem rechtstreeks op mij Ziggo Connectbox had zitten.

Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:47
Torgo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:07:
[Afbeelding]

De Tado internet bridge connecteert met 10Mb / half-duplex. Dit was ook het geval toen ik hem rechtstreeks op mij Ziggo Connectbox had zitten.

Is dit een bekend probleem?
Is geen probleem, de poort van tado is 100Mb. Er gaat niet veel data overheen, dus 1Gb is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 20:39
Goeiedag. Een vraagje voor Tado support;

- Ik ga binnenkort verhuizen. De Tado set die ik nu heb wil ik achterlaten voor de nieuwe bewoners. Instructies hoe dit te doen zijn duidelijk.

- In mijn nieuwe woning, koop ik een nieuwe Tado starter set

Vraag: Momenteel heb ik de Auto Assist functie middels éénmalige aanschaf. Werkt dit dan weer in mijn nieuwe huis of moet ik dan over op het abonnement? M.a.w.; is de aanschaf account gebonden of bridge gebonden?

Dan een tweede vraag; In het nieuwe huis wordt er gebruik gemaakt van stadsverwarming. Op de website geven jullie aan dat je dan alleen de slimme radiatorknoppen nodig hebt. Maar in de woonkamer hangt gewoon een Thermostaat, die neem ik aan bepaald of er warmte het huis in moet komen. Ik neem aan dat ik deze dan toch ook moet vervangen door een Tado slimme thermostaat?

Alvast bedankt voor de reactie!

PSN: KeaveXL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Cap schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Tado kan m.i. niet uitsluiten dat het aan de bridge ligt en Ziggo kan niet uitsluiten dat het aan de Ziggo Connectbox ligt. :P Toch nog verder troubleshooten dus. Ik kan nog wel wat dingen verzinnen.
  • Wat zegt de logfile van de Ziggo Connectbox, vind je daar meldingen of fouten terug? Zijn die te herleiden tot de Tado bridge?
  • Hoe vaak gebeurt het? Gebeurt het elke dag en dan op hetzelfde moment of is het random?
Als het Router lampje op de bridge knippert betekent dit dat de bridge wacht op een DHCP toekenning.
  • Heb je al een andere netwerkkabel geprobeerd? Liefst een normale CAT5e kabel?
  • Heb je al een andere LAN poort geprobeerd?
  • Op het moment dat het gebeurt staat de bridge na het doen van een arp -a request nog in de arp tabel?
  • Kan je het ip-adres van de bridge dan nog pingen of heeft de bridge echt geen IP adres meer?
Wellicht dat de Tado bridge erg lang inactief is en de LAN link in een low power slaapstand gaat, waarbij op de een of andere manier de Connectbox de Tado bridge niet meer ziet en dus geen nieuw IP adres meer uitreikt nadat de lease verstreken is. Je kan proberen om naast de static DHCP (had je al ingesteld) de lease time van de DHCP server aan te passen.
  • Waar staat deze standaard op bij de Ziggo Connectbox? Probeer hem eens drastisch te verkorten naar enkele minuten (zodat ie steeds weer een lease krijgt voordat ie in slaap valt) of juist drastisch te verlengen naar zoveel mogelijk dagen (zodat zijn lease niet verloopt voordat ie weer ontwaakt).
De Connectbox heeft volgens mij ook een DHCPv6-server.
  • Probeer die eens van stateless naar stateful te zetten en kijk of dat helpt?
Dank voor je uitgebreide post. Betreft inderdaad het 'Router' lampje.

Zojuist merkte ik op dat de bridge weer offline was. Dit gebeurt niet op regelmatige basis, en is in dit geval een dikke 2 weken geleden.
  • arp -a toont het IP adres van de Tado bridge niet wanneer deze offline gegaan is.
  • Pingen van het IP adres is niet mogelijk wanneer het router lampje knippert.
  • Haal ik de stroom even van de bridge, dan komt deze weer online. Verschijnt in de arp -a lijst en is weer te pingen.
  • De leasetijd op de Ziggo Connectbox staat standaard op 3600 seconden, deze heb ik niet aangepast.
  • De Ziggo Connectbox ondersteunt inderdaad DHCPv6, en staat standaard op 'Stateless'. Ondersteunt Tado ook IPv6? Lijk namelijk te zien dat de Tado bridge enkel een IPv4 IP adres krijgt, niet ook een IPv6 zoals bijvoorbeeld mijn NUC.
  • Wisselen van LAN poort en/of kabel heb ik nog niet geprobeerd. Kan nu een volgende stap zijn om te zien of het daarna niet weer gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ok dus je bridge ligt echt uit de LAN. Probeer dus stap voor stap die dingen: LAN poort wisselen, lease tijd kort of juist heel lang. De IPv6 DHCP server op stateful zetten zou ik sowieso proberen, ja Tado gebruikt IPv6:

https://www.tado.com/nl/Internet-der-dingen
Internet protocol - de identiteit van de objecten.

Elk object moet zijn eigen IP-adres hebben om de communicatie te vergemakkelijken. Het internetprotocol IPv6 helpt om tegemoet te komen aan de massa van de nieuwe IP-adressen van apparaten. Ook tado° maakt gebruik van IPv6 als een gestandaardiseerde methode voor het verzenden van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Cap schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:18:
Ok dus je bridge ligt echt uit de LAN. Probeer dus stap voor stap die dingen: LAN poort wisselen, lease tijd kort of juist heel lang. De IPv6 DHCP server op stateful zetten zou ik sowieso proberen, ja Tado gebruikt IPv6:

https://www.tado.com/nl/Internet-der-dingen

[...]
Heb DHCPv6 alvast op Stateful gezet. Ik zie overigens nu nog steeds niet dat de Tado Bridge naast een IPv4 een IPv6 IP adres krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
ardvark99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:04:
[...]

Is geen probleem, de poort van tado is 100Mb. Er gaat niet veel data overheen, dus 1Gb is niet nodig.
Dat snap ik, maar waarom ‘auto-negotiate’ hij dan niet op 100mb / full-duplex, maar op 10mb / half-duplex?

Dit gebeurde in het begin van 10/100mb tijd nog weleens, maar dat dit nu niet goed werkt vind ik wel gek.

Heeft niemand hier last van? Of zien jullie het niet dat hij niet goed auto-negotiate (op de Ziggo Connectbox is het lastig te zien. Als je diasgnostics runt dan geeft aan dat er een client is met een probleem, maar niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Torgo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:51:
[...]

Dat snap ik, maar waarom ‘auto-negotiate’ hij dan niet op 100mb / full-duplex, maar op 10mb / half-duplex?

Dit gebeurde in het begin van 10/100mb tijd nog weleens, maar dat dit nu niet goed werkt vind ik wel gek.

Heeft niemand hier last van? Of zien jullie het niet dat hij niet goed auto-negotiate (op de Ziggo Connectbox is het lastig te zien. Als je diasgnostics runt dan geeft aan dat er een client is met een probleem, maar niet welke.
Bij mij op mijn Ubiquiti switch 16p POE staat ie gewoon op 100 Mb FD. Is de firmware van jouw switch wel up to date? Heb je de standaard opties van die poort aanstaan? Heb je van poort 4 de POE uitgeschakeld (heeft geen zin, tado is niet POE gevoed)? Wat doet ie op een andere poort? (Btw, ik heb een versie 2 tado)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
ardvark99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Bij mij op mijn Ubiquiti switch 16p POE staat ie gewoon op 100 Mb FD. Is de firmware van jouw switch wel up to date? Heb je de standaard opties van die poort aanstaan? Heb je van poort 4 de POE uitgeschakeld (heeft geen zin, tado is niet POE gevoed)? Wat doet ie op een andere poort? (Btw, ik heb een versie 2 tado)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96LqwwqfF1KT4fWSvnS6bKRvG5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdA0XKvI14VOyTypaVU8z3iS.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde probleem op poort 3. En zoals gezegd, had hetzelfde probleem rechtstreeks op de Ziggo Connectbox. Al mijn Unify appatuur draait op het meest recente OS.

Blijft over de kabel of de Tado zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Torgo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]

Zelfde probleem op poort 3. En zoals gezegd, had hetzelfde probleem rechtstreeks op de Ziggo Connectbox. Al mijn Unify appatuur draait op het meest recente OS.

Blijft over de kabel of de Tado zelf.
Dan zou ik idd om te beginnen de kabel eens om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
ardvark99 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:57:
[...]

Dan zou ik idd om te beginnen de kabel eens om te wisselen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK7Zqpc6IQgor-0Lq2PG72jqdiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D7rQo5eK7eIfbqBhcyhTtfd.jpg?f=fotoalbum_large

Andere kabel, zelfde probleem. Is dus toch echt de Tado. @tado, Hoe kan ik het beste contact opnemen over dit defect?

[ Voor 4% gewijzigd door Torgo op 27-05-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Torgo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]

Andere kabel, zelfde probleem. Is dus toch echt de Tado. @tado, Hoe kan ik het beste contact opnemen over dit defect?
Wss de netwerkpoort. Ik denk via de website van tado. Of de leverancier van jouw tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Torgo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]

Zie artikel over contactmogelijkeheden:
https://support.tado.com/...-contact-opnemen-met-tado

Maar dit lijkt eerder een probleem van het netwerk en niet van de bridge.
Probeer een andere router ?

[ Voor 19% gewijzigd door tado op 02-06-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
tado schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Al geprobeerd, twee verschillende. Het ligt niet aan de router /switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Iemand een idee of het voordelig is in de zomer/nu het systeem op afwezig te zetten ipv auto, wanneer er toch niet hoeft te worden gestookt? Zou dit schelen in batterij gebruik van de thermostaat(knoppen) of van je telefoon ( geen locatie nodig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Bij mij staat het systeem op 20C en gewoon aan. Het wordt toch niet kouder dan dat, dus de boel springt ook niet aan. Of in de afwezigheidsmodus er geen temp calls meer tussen bridge en knop plaatsvindt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Sja, als mijne op afwezig staat, heb ik ook geen warm water. Kan ik vast ook wel weer aanpassen, maar ik ga er toch even van uit dat het niet of nauwelijks verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DizzyWeb geen warm water of geen voorverwarmd warm water (dus gewoon iets langer op warm water wachten zeg maar)?

@Edmin
Ik heb een ander truukje gebruikt: je hebt in het 'slimme' (nou ja...) schema 3 keuzes voor de tijdvakken: week / oordeweeks + weekend / dagelijks.

in de zomer het slimme schema standaard op Ma - Zo (week) gezet waar ik dan de hele dag 12 graden heb staan. Is de winter weer in aantocht, dan gaat ie op het uurschema dat onder Ma,di,wo,dovr,za,zo (dagelijks) staat.

De handmatige afwezig switch vind ik irritant voor de zomer omdat ie dan elke keer dat je thuis komt (geolocatie) gaat roepen dat ie nog in afwezigheidsmodus staat en daar heb je een zomer lang geen behoefte aan.

Die ouderwetse oplossingen van Honeywell, Remeha etc blijven toch gewoon handig: een 'zomerstand', klaar. Net zoals het simpelweg kopieren van dagen in het schema, en het toekennen van temperaturen aan activiteiten (slapen, weg, relaxen, werken). Zo stel je heel snel, effectief en flexibel een schema in en pas je het ook zo weer aan.

Ik mis dat wel. Maar blijkbaar is het voor de smart-thermostat fabrikanten toch erg moeilijk om de goede functies van de traditionele thermostaten over te nemen, :P

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 03-06-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Cap schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:35:
@DizzyWeb geen warm water of geen voorverwarmd warm water (dus gewoon iets langer op warm water wachten zeg maar)?

@Edmin
Ik heb een ander truukje gebruikt: je hebt in het 'slimme' (nou ja...) schema 3 keuzes voor de tijdvakken: week / oordeweeks + weekend / dagelijks.

in de zomer het slimme schema standaard op Ma - Zo (week) gezet waar ik dan de hele dag 12 graden heb staan. Is de winter weer in aantocht, dan gaat ie op het uurschema dat onder Ma,di,wo,dovr,za,zo (dagelijks) staat.

De handmatige afwezig switch vind ik irritant voor de zomer omdat ie dan elke keer dat je thuis komt (geolocatie) gaat roepen dat ie nog in afwezigheidsmodus staat en daar heb je een zomer lang geen behoefte aan.

Die ouderwetse oplossingen van Honeywell, Remeha etc blijven toch gewoon handig: een 'zomerstand', klaar. Net zoals het simpelweg kopieren van dagen in het schema, en het toekennen van temperaturen aan activiteiten (slapen, weg, relaxen, werken). Zo stel je heel snel, effectief en flexibel een schema in en pas je het ook zo weer aan.

Ik mis dat wel. Maar blijkbaar is het voor de smart-thermostat fabrikanten toch erg moeilijk om de goede functies van de traditionele thermostaten over te nemen, :P
Geen. Heb het mij ook wel eens afgevraagd, maar na een paar minuten wachten was het water nog heul koud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
Cap schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:35:

Dit kan je uitzetten in de app ;-) > Instellingen > Meldingen > Afwezigheids herinnering en/of Thuis modes uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
DizzyWeb schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:25:
Sja, als mijne op afwezig staat, heb ik ook geen warm water. Kan ik vast ook wel weer aanpassen, maar ik ga er toch even van uit dat het niet of nauwelijks verschil maakt.
Ik heb stadsver(w)arming, dus Tado doet niks voor mijn warme water. Ik laat hem voorlopig maar even op afwezig staan, maar eventueel verschil zal waarschijnlijk klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 07:01
Hoi,

In ons nieuwbouwhuis (~2014) zit overal vloerverwarming en in de woonkamer willen we de thermostaat (een simpele Henco) graag vervangen door een Tado v3, vanwege extra gemak en omdat het leuk is :)

De Tado heb ik al een poos in huis, maar het lukt mij niet om deze aan te sluiten. De bestaande thermostaat (24v) zit met 4 draden verbonden: groen, geel, blauw, rood. Het is mij een compleet raadsel op welke terminals van de Tado ik deze aan moet sluiten. Eerder op een klusforum de instructie gevonden om blauw en rood aan te sluiten op Comm en NO, maar dat gaf geen resultaat.

Excuus als de info wat summier is, ik verstrek graag meer info maar weet niet zo goed wat nuttige info is.

Mijn concrete vragen:
- is het mogelijk om Tado te gebruiken zoals ik het voor ogen heb? (of zijn er dan nog meer componenten nodig?)
- Hoe sluit ik de Tado aan op de plek van de thermostaat?

Bijgaand foto's van de installatie op resp begane grond (3 knoppen) en eerste verdieping (4 knoppen) en binnenkant thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHmLAATbv7U3pRrrWL2C7R8_vFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4ZcojJgiSyGRblXWNyNnbgT.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76kRTAEam9jqXGNQK9mIQALSX24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prfIpDTvjLDh7AghKP4MG66S.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72z5IyD1Ax7XlgLJtDuHankYGTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIAKpvazt2JWYJ9RxnAnKbze.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door lackaday op 03-06-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Heb je de wizard gevolgd om installatie te voltooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
tado schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:57:
[...]

De internetbrug is correct aangesloten. Houd er rekening mee dat de Internet Bridge inderdaad een 10MB half duplex apparaat is. Dit is voldoende voor de aansturing van de tado° thermostaten, aangezien er zeer weinig gegevens worden verzonden.

Met vriendelijke groet,
Lara
@tado, volgens jullie support is de bridge 10mb / half-duplex terwijl jullie het advies geven om een andere router te proberen? Lijkt mij wat ouderwets een chipset die alleen 10mb / half-duplex kan. Ik zou een consistent en correct antwoord wel appreciëren, dit kost onnodig veel tijd zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
@tado Is er een mogelijkheid om te zien wanneer Tado een warmtevraag doet en vanuit daar te kijken vanuit welke thermosta(a)t(en) die vraag afkomstig is? De reden dat ik dit vraag is dat ik het gevoel heb dat we, sinds we allemaal thermostaatknoppen hebben per kamer, een toename hebben in gasverbruik omdat individuele kamers eerder verwarmd worden (en er dus een vraag ontstaat richting de ketel). Ik wil hier graag wat dieper induiken, maar als ik dat per kamer moet doen is het in verhouding veel werk (ik heb het geïnstalleerd in 7 verschillende ruimtes).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Torgo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:51:
[...]

[...]

@tado, volgens jullie support is de bridge 10mb / half-duplex terwijl jullie het advies geven om een andere router te proberen? Lijkt mij wat ouderwets een chipset die alleen 10mb / half-duplex kan. Ik zou een consistent en correct antwoord wel appreciëren, dit kost onnodig veel tijd zo.
Ik ging uit van een probleem met uw tado setup, anders had ik niet verwacht dat iemand hier iets zou posten met betrekking tot de verbinding naar de bridge.

Blijkt nu dat het enige probleem was dat er een ander kleurtje in uw router instellingen te zien was, maar dat tado gewoon werkte ? Daar had ik overheen gelezen, mijn excuses daarvoor.
Arjan90 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:56:
@tado Is er een mogelijkheid om te zien wanneer Tado een warmtevraag doet en vanuit daar te kijken vanuit welke thermosta(a)t(en) die vraag afkomstig is? De reden dat ik dit vraag is dat ik het gevoel heb dat we, sinds we allemaal thermostaatknoppen hebben per kamer, een toename hebben in gasverbruik omdat individuele kamers eerder verwarmd worden (en er dus een vraag ontstaat richting de ketel). Ik wil hier graag wat dieper induiken, maar als ik dat per kamer moet doen is het in verhouding veel werk (ik heb het geïnstalleerd in 7 verschillende ruimtes).
Je kan per kamer kijken wanneer er warmtevraag is geweest door naar de grafiek te gaan voor die kamer.

Eventueel kunt u de klantendienst een mail/chat sturen om te vragen om bepaalde kamers in te stellen dat ze geen warmte meer mogen vragen van de ketel. Op die manier valt veel gas te besparen.
Alternatief is om goed te kijken naar de ingestelde schema's en daar eventueel lagere temperaturen in te stellen.

[ Voor 26% gewijzigd door tado op 05-06-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tado schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Ik ging uit van een probleem met uw tado setup, anders had ik niet verwacht dat iemand hier iets zou posten met betrekking tot de verbinding naar de bridge.

Blijkt nu dat het enige probleem was dat er een ander kleurtje in uw router instellingen te zien was, maar dat tado gewoon werkte ? Daar had ik overheen gelezen, mijn excuses daarvoor.
Niet alleen een ander kleurtje maar ook een andere connectie: 10Mbps half-duplex (ancient), wat op zich wel opmerkelijk is. Het betekent natuurlijk niet dat de bridge niet kan communiceren, maar volgens mij wel dat ie terugvalt op de minimaal mogelijke verbindingssnelheid die er bestaat, dat is toch wel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:33

itsalwaysme

Graast voor DB

Cap schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Niet alleen een ander kleurtje maar ook een andere connectie: 10Mbps half-duplex (ancient), wat op zich wel opmerkelijk is. Het betekent natuurlijk niet dat de bridge niet kan communiceren, maar volgens mij wel dat is terugvalt op de minimaal mogelijke verbindingssnelheid die er bestaat.
Voor mij geldt hetzelfde hoor. Ik zie in mijn TP link dat hij ook op 10Mbps half duplex gezet wordt.
Het lijkt me dus een bridge dingetje.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet niet of er een specificatie bestaat van de internetbridge (ik zie hem gek genoeg niet op tado.com) maar het zou best kunnen dan 10Mbit half duplex gewoon de spec is. Maakt natuurlijk ook niet uit want er hoeft bijzonder weinig data overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:16:
Ik weet niet of er een specificatie bestaat van de internetbridge (ik zie hem gek genoeg niet op tado.com) maar het zou best kunnen dan 10Mbit half duplex gewoon de spec is. Maakt natuurlijk ook niet uit want er hoeft bijzonder weinig data overheen.
Dat is inderdaad het geval.

Uiteindelijk gaat het gewoon om kosten. Een LAN chip met lagere doorvoersnelheid is waarschijnlijk goedkoper. Zolang de snelheid hoog genoeg is om de communicatie naar de servers op te bouwen hoeft er geen duurdere chip in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens. In het algemeen zijn op een lagere snelheid draaiende schakelingen ook zuiniger, dus om een TGV op te tuigen waar een boemeltje volstaat is gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
tado schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Dat is inderdaad het geval.

Uiteindelijk gaat het gewoon om kosten. Een LAN chip met lagere doorvoersnelheid is waarschijnlijk goedkoper. Zolang de snelheid hoog genoeg is om de communicatie naar de servers op te bouwen hoeft er geen duurdere chip in.
Sorry maar 10mb / half-duplex is geen normale standaard in 2020. Ik verwacht ook eigenlijk dat de chipset iets anders aan kan maar dat er een probleem is (met auto-negotiation). Als er inderdaad bewust een 10mb / half-duplex chipset is gekozen, is dat apart en ik ben dan ook wel nieuwsgierig welke chipset dit is. @tado vertel eens wat meer over de gekozen chipset en bijbehorende specificatie? 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als Tweaker zeggen we natuurlijk: schroevendraaiertje pakken en je weet 't. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:16
Torgo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:05:
[...]

Sorry maar 10mb / half-duplex is geen normale standaard in 2020. Ik verwacht ook eigenlijk dat de chipset iets anders aan kan maar dat er een probleem is (met auto-negotiation). Als er inderdaad bewust een 10mb / half-duplex chipset is gekozen, is dat apart en ik ben dan ook wel nieuwsgierig welke chipset dit is. @tado vertel eens wat meer over de gekozen chipset en bijbehorende specificatie? 🙂
Wat is nu concreet het probleem van het feit dat het een 10mb half-duplex chipset is? Leuk dat je het anders wilt, maar wat is een voorbeeld van waarom het een probleem is? Volgens mij is dit er niet en is het dus een nutteloze discussie. De reden van de keuze is: kosten besparing.

Dus waarom moet het nu een snellere chipset zijn volgens jou?

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 06-06-2020 08:48 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Koldur schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:47:
[...]

Wat is nu concreet het probleem van het feit dat het een 10mb half-duplex chipset is? Leuk dat je het anders wilt, maar wat is een voorbeeld van waarom het een probleem is? Volgens mij is dit er niet en is het dus een nutteloze discussie. De reden van de keuze is: kosten besparing.

Dus waarom moet het nu een snellere chipset zijn volgens jou?
Jij gaat er vanuit dat wat er verteld wordt klopt. Ik weet niet wat je achtergrond is mbt netwerken, dus ik kan moeilijk aannemen wat je wel/niet weet.

Feit 1: half duplex is iets uit de tijd voordat er switches bestonden, toen er nog zoiets was als hubs. Zie: bijv: Wikipedia: Ethernet hub

TLDR: As of 2011, connecting network segments by repeaters or hubs is deprecated by IEEE 802.3.

Feit 2: Als een device problemen heeft met “auto-negotiate” valt hij terug op 10mb / half duplex.

Mijn vraag is dus niet of er een andere chipset in kan. Mijn simpele vraag is:
Welke chipset wordt er gebruikt, wat zijn de specificaties dus inclusief welke IEEE standard wordt er gebruikt.

Het kan namelijk best zijn dat er een probleem is waardoor dit niet volgens de specificatie functioneert en dat is zichtbaar. Op de Ziggo connectbox geeft de Ziggo zelfs aan dat er een probleem is met een client, omdat de Ziggo connectbox een 10mb / half duplex connectie als probleem ziet.

Vandaar dat ik graag de volledige informatie zou krijgen, om te kunnen vaststellen of de bridge zich conformeert aan de bijbehorende IEEE standaard of niet. En als dat niet zo is, is dat een probleem, daar zijn standaarden namelijk voor. Net zoals je van een USB standaard bepaalde dingen mag verwachten, mag je dat van een ethernet standaard ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
@Torgo welke Tado bridge heb je? Ik heb de Tado bridge behorende aan de V2 set. Aangesloten op een UniFi 8-switch port met PoE. Dit ziet er als volgt uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4Ex5zNAGfMD_6jZq8wInx7uois=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUutZ46uY02ZLfPpTTsX3Lhz.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn verbinding wordt dus als 100FDX beschreven ipv 10HDX. Heb je daar wat aan? Mogelijk kan Tado dan wat verder onderzoeken indien nodig, als dit inderdaad een afwijking is op je bridge. Heb je al verschillende kabels geprobeerd?

Ik weet niet of je het zelf al had gevonden, maar het ligt waarschijnlijk aan de specificaties van de nieuwe bridge. Zie: https://www.avforums.com/...tat.2077764/post-26113969

[ Voor 21% gewijzigd door Arjan90 op 06-06-2020 15:01 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjan90 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:53:

Ik weet niet of je het zelf al had gevonden, maar het ligt waarschijnlijk aan de specificaties van de nieuwe bridge. Zie: https://www.avforums.com/...tat.2077764/post-26113969
Kijk dit is nu interessante, voor mij nieuwe, informatie. Begin 2018 speelde dit dus al. Mocht dit waar zijn (ik weet niet waarop de bewering gebaseerd is) dan kan dit mogelijk ook de problemen van wegvallende verbinding van een V3 bridge met de router verklaren. Zoals bij @JBS, hoewel die de nieuwere V3+ bridge heeft en het vreemd zou zijn als het bij die versie nog niet opgelost is aangezien de status in april 2018 was "Tado support are aware of this issue". :? @JBS nu ik toch bezig ben, hier nog wat soortgelijke ervaringen, https://community.tado.com/en-gb/discussion/comment/7713
Please be aware as the latest V3 bridge is not working correct with many switches especially the managed one in my case netgar and cisco.

You can try to test your bridge by keep the bridge powered but only reboot the switch to confirm if the bridge is reconnecting.

The tado support team are aware about this issue and even reproduced it , however no action has been taken to resolve this issue in one year now (april 2018)

The new bridge is negotiating only 10 Mpbs - half duplex and not 100 Mpbs - full duplex as the v2 version.

I currently returned to the V2 bridge as can’t trust the new one as my system lost connectivity multiple times.
Ook, nov 2019: https://community.tado.co...omment/4271/#Comment_4271
I remember reading somewhere, possibly on this forum, that the tado bridge's ethernet port connected at 10Mbps half duplex which is pretty old school, and that this causes problems with some routers (/switches/ and possibly powerline adapters).

If thats (still) true, that ought to be your only concern. Other than that, if the power line adapter works, its just an ethernet connection as far as any device is concerned.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 06-06-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Torgo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:44:
[...]

Jij gaat er vanuit dat wat er verteld wordt klopt. Ik weet niet wat je achtergrond is mbt netwerken, dus ik kan moeilijk aannemen wat je wel/niet weet.

Feit 1: half duplex is iets uit de tijd voordat er switches bestonden, toen er nog zoiets was als hubs. Zie: bijv: Wikipedia: Ethernet hub

TLDR: As of 2011, connecting network segments by repeaters or hubs is deprecated by IEEE 802.3.

Feit 2: Als een device problemen heeft met “auto-negotiate” valt hij terug op 10mb / half duplex.

Mijn vraag is dus niet of er een andere chipset in kan. Mijn simpele vraag is:
Welke chipset wordt er gebruikt, wat zijn de specificaties dus inclusief welke IEEE standard wordt er gebruikt.

Het kan namelijk best zijn dat er een probleem is waardoor dit niet volgens de specificatie functioneert en dat is zichtbaar. Op de Ziggo connectbox geeft de Ziggo zelfs aan dat er een probleem is met een client, omdat de Ziggo connectbox een 10mb / half duplex connectie als probleem ziet.

Vandaar dat ik graag de volledige informatie zou krijgen, om te kunnen vaststellen of de bridge zich conformeert aan de bijbehorende IEEE standaard of niet. En als dat niet zo is, is dat een probleem, daar zijn standaarden namelijk voor. Net zoals je van een USB standaard bepaalde dingen mag verwachten, mag je dat van een ethernet standaard ook.
Ik weet niet of je kan lezen, maar waar is jouw antwoord op mijn vraag? Alles wat je hier neerzet heeft totaal geen betrekking op Tado aangezien er een chipset in zit die dus 10mb half-duplex is. Je zoekt problemen die er niet zijn.

Ik heb geen problemen met de bridge van Tado met mijn switch en dit geldt voor iedereen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Koldur hij vraagt zich dus af of die info wel klopt. Het is op zijn minst opmerkelijk dat de V2 voorzien is van een 100Mbps full-duplex chipset, zoals @Arjan90 hierboven aangeeft. En dan de V3/V3+ opvolger(s) een 10Mbps half-duplex chipset?

Toen ik las dat de bridge een 10Mbps half-duplex spec heeft vond ik dat eerlijk gezegd ook opmerkelijk aangezien mijn idee was dat 100Mbps full-duplex al jaren de basis spec is voor budget netwerkapparatuur, met als absolute ondergrens 10Mbps full-duplex. Een specificatie van de chipset / LAN speed van de bridges lijkt ook niet te vinden. Dus ik kan me de vraag van @Torgo wel voorstellen eigenlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 06-06-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Tja, het zou echt nog vreemder zijn als er over gelogen wordt. Net mijn bridge gecheckt en staat hier ook gewoon op 10mb half duplex. Dus leuk en aardig al dat getwijfel, het is gewoon wat het is.

Nooit problemen met de bridge hier, dus de tinfoil hats kunnen af ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Koldur op 06-06-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:30:

Nooit problemen met de bridge hier, dus de tinfoil hats kunnen af ;)
Omdat jij geen problemen hebt met de verbinding is alle twijfel weg? Dat is een wat rare redenering.

Dit is geen typisch tinfoil hats geval want er is wel aanleiding tot vragen. Als er geen specs gepubliceerd zijn dan laat dat ruimte voor vraagtekens, zeker als er mensen zijn met verbindingsproblemen (dwz wegvallen verbinding router-bridge). En die zijn er dus. Neem @JBS en dus her en der andere mensen op het internet. Het hoeft helemaal niets te betekenen maar het is niet vreemd om dat te onderzoeken.

En dan nog, het is op zijn minst interessant dat de oude versie op 100 Mbps FD verbindt en de nieuwe op 10 Mbps HD toch? Daar mag best over gefilosofeerd worden. We zijn hier immers op Tweakers. :P

Maar goed, daad maar even bij het woord gevoegd en klepje eraf gewipt van mijn V3 bridge (zonder plusje). Dit is wat ik aantref. Links de RJ45 connector en een STM32F411CEU6 arm cortex microprocessor. Ethernet communicatie zal dan vermoedelijk via de I2C interfaces lopen? Ah nee wacht, ik zie ook nog SPI interfaces in de specs.

https://www.st.com/resource/en/datasheet/stm32f411ce.pdf

Up to 13 communication interfaces
– Up to 3 x I2C interfaces (SMBus/PMBus)
– Up to 3 USARTs (2 x 12.5 Mbit/s,
1 x 6.25 Mbit/s), ISO 7816 interface, LIN,
IrDA, modem control)
– Up to 5 SPI/I2Ss (up to 50 Mbit/s, SPI or I2S audio protocol), SPI2 and SPI3 with muxed full-duplex I2S to achieve audio class accuracy via internal audio PLL or external clock
– SDIO interface (SD/MMC/eMMC)
– Advanced connectivity: USB 2.0 full-speed
device/host/OTG controller with on-chip PHY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFPx0JKTSZHhL1XivSZ-bYHJjlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiM6R7Lar0ERWVAuh7qq2dwu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXVAKhcycE2RI9OulWS51pM3Arw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zY955UY7gfSjR64RBdjLHQcK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 06-06-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Cap schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Omdat jij geen problemen hebt met de verbinding is alle twijfel weg? Dat is een wat rare redenering.

Dit is geen typisch tinfoil hats geval want er is wel aanleiding tot vragen. Als er geen specs gepubliceerd zijn dan laat dat ruimte voor vraagtekens, zeker als er mensen zijn met verbindingsproblemen (dwz wegvallen verbinding router-bridge). En die zijn er dus. Neem @JBS en dus her en der andere mensen op het internet. Het hoeft helemaal niets te betekenen maar het is niet vreemd om dat te onderzoeken.

En dan nog, het is op zijn minst interessant dat de oude versie op 100 Mbps FD verbindt en de nieuwe op 10 Mbps HD toch? Daar mag best over gefilosofeerd worden. We zijn hier immers op Tweakers. :P

Maar goed, daad maar even bij het woord gevoegd en klepje eraf gewipt van mijn V3 bridge (zonder plusje). Dit is wat ik aantref. Links de RJ45 connector, gekoppeld aan een STM32F411CEU6 arm cortex microprocessor. Ethernet communicatie zal dan vermoedelijk via de I2C interfaces lopen?

https://www.st.com/resource/en/datasheet/stm32f411ce.pdf

Up to 13 communication interfaces
– Up to 3 x I2C interfaces (SMBus/PMBus)
– Up to 3 USARTs (2 x 12.5 Mbit/s,
1 x 6.25 Mbit/s), ISO 7816 interface, LIN,
IrDA, modem control)
– Up to 5 SPI/I2Ss (up to 50 Mbit/s, SPI or I2S audio protocol), SPI2 and SPI3 with muxed full-duplex I2S to achieve audio class accuracy via internal audio PLL or external clock
– SDIO interface (SD/MMC/eMMC)
– Advanced connectivity: USB 2.0 full-speed
device/host/OTG controller with on-chip PHY

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wordt aangegeven door fabrikant dat het 10mb h/d is, wordt door meerdere mensen bevestigd dat het ook zo is. Zo goed als niemand heeft hier problemen met de bridge. Tinfoil hat opmerking is dat jullie niet geloven dat het 10mb h/d is qua hardware. Is het dus gewoon en in een normale situatie werkt dit ding gewoon. Er wordt echt van een atoom een planeet gemaakt over dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
Koldur schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:07:
[...]

Wordt aangegeven door fabrikant dat het 10mb h/d is, wordt door meerdere mensen bevestigd dat het ook zo is. Zo goed als niemand heeft hier problemen met de bridge. Tinfoil hat opmerking is dat jullie niet geloven dat het 10mb h/d is qua hardware. Is het dus gewoon en in een normale situatie werkt dit ding gewoon. Er wordt echt van een atoom een planeet gemaakt over dit punt.
Jij hoeft het niet belangrijk te vinden, anderen vinden het wél interessant. @tado kan hier toch gewoon de specificatie van de ethernet controller publiceren, dan weten we het. Neem bijv: https://www.microchip.com/wwwproducts/en/ENC424J600

Daar staat gewoon omschreven dat dit 10/100Mb ondersteund en half- en full duplex.

Anders gezegd, stuur mij eens een spec-sheet van een chip die je nu kan kopen (in 2020) die alleen 10mb / half-duplex ondersteund, ik kan ze niet vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Koldur Toch even opnieuw want je stelt het anders voor dan het is gegaan. Lees even helemaal terug.
  • Ik begin daar zelf te zeggen dat het best zou kunnen dat 10Mb HD de spec is omdat snelheid niet belangrijk is.
  • @tado reageert daarop bevestigend. Prima. (Of dit nu bevestiging is dat snelheid niet belangrijk is of ook dat de spec 10Mbps HD is kan je er trouwens niet met zekerheid uit opmaken)
  • Er wordt niet zoals jij aangeeft door meerdere mensen bevestigd dat de spec 10Mbps HD is, maar er wordt door een paar mensen bevestigd dat hun bridge ook op 10Mbps HD verbindt (waaronder ikzelf). Dat is wel net iets anders.
Dan merkt iemand op dat ie niet vindt dat dat een normale standaard is en komt met een onderbouwing. Zo gek is dat niet. Als er dan mensen zijn met verbindingsproblemen en de specificatie van de fabrikant ontbreekt dan is het op een forum dat zich Tweakers noemt helemaal niet gek dat je er vragen over stelt of het even gaat onderzoeken. Gebeurt zo vaak. Ook komt iemand met een ander bericht dat stelt dat de V3 bridge niet werkt met veel managed switches en dat dit al een tijd bekend is. Dat is dan toch aanleiding om e.e.a. eens nader te bekijken?

Nogmaals, heeft niemand verbindingsproblemen en zijn er gepubliceerde specs dan is er weinig aanleiding tot vragen of onderzoeken. Dat jij en anderen (waaronder ik :)) geen verbindingsproblemen ondervinden is verder natuurlijk hartstikke mooi maar bewijst verder niet dat er geen probleem kan zijn in andere situaties.

TLDR: het kan best dat de LAN spec 10Mbps HD is, maar die spec is niet gepubliceerd. Er bestaan mensen met verbindingsproblemen. We zijn hier op Tweakers dus het is niet vreemd dat er mensen even rondneuzen om erachter te komen hoe de LAN verbinding van de bridge nou precies in elkaar zit.

Alu hats off. ;)
Torgo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Jij hoeft het niet belangrijk te vinden, anderen vinden het wél interessant. @tado kan hier toch gewoon de specificatie van de ethernet controller publiceren, dan weten we het. Neem bijv: https://www.microchip.com/wwwproducts/en/ENC424J600

Daar staat gewoon omschreven dat dit 10/100Mb ondersteund en half- en full duplex.

Anders gezegd, stuur mij eens een spec-sheet van een chip die je nu kan kopen (in 2020) die alleen 10mb / half-duplex ondersteund, ik kan ze niet vinden!
Probleempje is dat ik geen ethernetcontroller tegenkwam, misschien het boardje nog even verder lospulken. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 06-06-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Ik vind dat er echt teveel van gemaakt wordt. Veel fabrikanten geven niet alle technische specs vrij. Wat is nu precies het doel van dit verhaal? Ik houd van dingen tweaken en uitvinden, maar dit gedeelte is niet te tweaken en heeft Tado ook gewoon bevestigd als normale werking en dit hebben wij dus ook bevestigd.

Wat ik vooral grappig vind is dat er dus een aantal mensen aangeeft dat het verhaal van Tado overeenkomt met wat wij zien op onze switches, maar toch de boel in twijfel wordt getrokken. Als jullie hier verder over willen zagen, prima, ik laat het voor wat het is, totaal nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik begrijp jouw punt juist niet. Als mensen het interessant vinden om te onderzoeken laat ze dan? Inderdaad, Tweakers he. Kan goed zijn dat het bevestigd wordt, prima. Blijft natuurlijk wel nog steeds de vraag waar voor sommige mensen de LAN verbindingsproblemen vandaan komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Boardje met wat moeite eruit kunnen frunniken en andere zijde kunnen aanschouwen.

Resultaat:
- Silicon Labs EFR32 Wireless Gecko IC voor draadloze communicatie naar de andere devices (Bluetooth LE / Zigbee). Op zich al interesting.
- ENC28J60 LAN controller. Specs:
  • 10BASE-T oftewel 10Mbps
  • Supports Full and Half-Duplex modes
Snelheid is inderdaad 10Mbps, maar als ie full-duplex ondersteunt waarom wordt ie dan in half-duplex mode gebruikt? :P

Leuk toch, heeft iedereen een beetje gelijk. _/-\o_ En misschien geeft de wetenschap dat het een ENC28J60 is nog aanleiding om meer te vinden over mogelijke oorzaken van verbindingsproblemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3FOQ2A4uAaEX1v5AlxfzxwxXFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mK5ncR83xnz8bQ505zVER1WH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 06-06-2020 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:00
Cap schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:58:
- ENC28J60 LAN controller.

Snelheid is inderdaad 10Mbps, maar als ie full-duplex ondersteunt waarom wordt ie dan in half-duplex mode gebruikt? :P
Uit de datasheet hoofdstuk 9.0:

"The ENC28J60 does not support automatic duplex negotiation. If it is connected to an automatic duplex negotiation enabled network switch or Ethernet controller, the ENC28J60 will be detected as a half-duplex device. To communicate in Full-Duplex mode, the ENC28J60 and the remote node (switch, router or Ethernet controller) must be manually configured for full-duplex operation"

Dus het ding heeft geen ondersteuning voor auto-negotiation. De fallback van de meeste switches is naar de allerlaagste stand die mogelijk is; dus 10Mbit half duplex. Ik weet eigenlijk niet of dit volgens de specificaties zo is, of dat de meeste switches dit zo doen. Daar ben ik wel benieuwd naar, dus dat wordt de volgende zoektocht!

Maar dit gaat zeer waarschijnlijk de reden zijn dat het vaak/soms/regelmatig/bij sommige mensen niet goed gaat, en dat Tado dan met het advies komt om een andere switch of router te proberen.

Maar het was wel een goedkoop chipje :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ben toevallig net met CCNA bezig. Dat is inderdaad hoe switches het doen. Cisco claimt nog dat hun eigen switches niet perse naar 10Mbit gaan, maar nog een 'sense' doen naar de line-speed. Kan dus ook 100Mbit of 1Gbit worden. De duplex wordt bij 10 of 100Mbit altijd half, bij 1Gbit altijd Full.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok duidelijk. Maar ALS er dan besloten is (al dan niet negotiated / sensed ;)) dat de verbindingssnelheid router-bridge 10 Mbit halfduplex (of voor mijn part fullduplex) wordt dan zou er dus geen probleem op moeten treden met de verbinding. Die zou gewoon stabiel moeten zijn want is binnen spec van de LAN chip.

Dus alleen als je router aangeeft een 100 Mbit of Gigabit verbinding gemaakt te hebben met je bridge zou je je zorgen moeten gaan maken over de stabiliteit. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 07-06-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Als ik het zo lees, en een router kan alleen 100 Mbit of hoger, en kan of gaat niet lager, zou je er een switchje achter kunnen zetten die wel 10 Mbit half duplex aan kan, heb je dus geen problemen meer met de tado bridge. Dit ipv vervangen van de router.
Btw, ik heb een versie 2 bridge, en mijn switch zegt idd 100 Mbit full duplex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:00
Cap schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:16:
Dus alleen als je router aangeeft een 100 Mbit of Gigabit verbinding gemaakt te hebben met je bridge zou je je zorgen moeten gaan maken over de stabiliteit. :)
10Mbit/full zal ook niet goed werken omdat de chip in de Tado dit niet verwacht. Als hij op half-duplex geconfigureerd staat en je gaat er full-duplex tegenaan kletsen dan zal hij data missen als hij (Tado) zelf aan het zenden is.

En ik denk dat er best switches te vinden zullen zijn die niet helemaal terugvallen naar 10Mbit/half, maar bijvoorbeeld op 100Mbit/half blijven hangen; ook al is dit misschien niet volgens de specs.

Ik heb trouwens nog niet gevonden of het ook echt volgens de specificaties verplicht is om terug te vallen op 10Mbit/half. Wel dat Cisco het inderdaad zo doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeanpaulh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:41:
[...]

10Mbit/full zal ook niet goed werken omdat de chip in de Tado dit niet verwacht.
True, die is op half geconfigureerd. Maar de LAN controller kan het hardwarematig aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb de laatste dagen/week iets vreemds met mijn Tado systeem, al enkele keren heb ik de thermostaat in 1 ruimte aangetroffen op (ingesteld) 22 graden, zonder dat dat bewust door mijzelf of m'n vrouw gedaan is. De Thermostaat in die ruimte hangt hoog, dus kinderen zijn het ook niet geweest en er zijn geen radiatorknoppen in dezelfde zone. Verder de Alexa integratie gechecked maar daarin vanochtend ook geen enkele activiteit in de logs die laat zien wie of wat de instelling gedaan heeft.

Helaas is de interface van Tado op dit punt erg beperkt, ik kan niet zien welke API integraties toegang hebben tot m'n account, geen logs van wijzigingen in temperatuur en hoe ze gemaakt zijn, dus daarmee een beetje 'chasing ghosts'. Iemand een idee waar te beginnen behalve op de gok alles langslopen of gewoon passwords gaan wijzigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torgo
Cap schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:58:
Boardje met wat moeite eruit kunnen frunniken en andere zijde kunnen aanschouwen.
Ik had je al een 👍 gegeven, maar wilde zeggen dat ik het wel cool vond dat je de moeite hebt genomen om je bridge uit elkaar te halen en erachter te komen hoe het echt zit! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-08 16:59
Fustje schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:26:
Het Tado avontuur is voor mij helaas abrupt tot een einde gekomen. Volgens Tado support is mijn ATAG Blauwe Engel II niet compatibel. De hele boel is retour gegaan naar Tink en gisteren eindelijk m'n geld terug gekregen.
Ik baal hier wel van, maar misschien een goed argument om binnenkort eens naar een nieuwe CV ketel te kijken en het dan nog eens opnieuw te proberen. Deze ketel is geloof ik al bijna 18 jaar oud (of iets in die richting), maar volgens de monteur (die 'm bij de bewoners vóór de vorige bewoners heeft geïnstalleerd) nog in goede staat en kan best nog wat jaartjes mee met af en toe een nieuw driewegklepje.. :+
Dat is jammer, want ik heb ook een Atag Blauwe Engel II en ik had gedacht dat die wel compatibel zou zijn met Tado. Wat ik had gegoogled stond hier, en alhoewel niet duidelijk hoe precies, lijkt het erop dat het wel moet kunnen:
https://community.tado.co...atag-blauwe-engel-ii-2003

Kan je iets meer zeggen over "niet compatibel"? Werkt het helemaal niet, of net de opties die jij wilde gebruiken? Want ik begrijp dat de Atag niet kan moduleren, maar gewoon aan-uit zou toch wel moeten werken? Zo staat het hier ook:
https://wifithermostaten.nl/aansluittabel-atag

Ik ben benieuwd naar je ervaring!

PS3/4/5 PSN: FDK

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fdkuyper schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Dat is jammer, want ik heb ook een Atag Blauwe Engel II en ik had gedacht dat die wel compatibel zou zijn met Tado. Wat ik had gegoogled stond hier, en alhoewel niet duidelijk hoe precies, lijkt het erop dat het wel moet kunnen:
https://community.tado.co...atag-blauwe-engel-ii-2003

Kan je iets meer zeggen over "niet compatibel"? Werkt het helemaal niet, of net de opties die jij wilde gebruiken? Want ik begrijp dat de Atag niet kan moduleren, maar gewoon aan-uit zou toch wel moeten werken? Zo staat het hier ook:
https://wifithermostaten.nl/aansluittabel-atag

Ik ben benieuwd naar je ervaring!
Alles draait er om welke thermostaat er nu aan hangt.
Als dat een "ATAG BRAIN" is dan kunt u welke vorm van Slimme Thermostaat vergeten als u niet naar de aan/uit sturing wilt overstappen (Wat we niet aanraden).

Als de huidige thermostaat al een aan/uit thermostaat is dan kunt u die vervangen door tado.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdkuyper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-08 16:59
tado schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Alles draait er om welke thermostaat er nu aan hangt.
Als dat een "ATAG BRAIN" is dan kunt u welke vorm van Slimme Thermostaat vergeten als u niet naar de aan/uit sturing wilt overstappen (Wat we niet aanraden).

Als de huidige thermostaat ale een aan/uit thermostaat is dan kunt u die vervangen door tado.
Ok, dat is duidelijk. Jammer voor mij, want ik gebruik inderdaad de Atag Brain. Dus dan zal het pas bij een volgende ketel zijn dat ik een slimme thermostaat kan gebruiken. :'(

Maar wel een compliment voor Tado: fijn dat jullie hier antwoord geven! Ik had al goeie verhalen gehoord over jullie systeem, dus dat beeld is weer versterkt.

PS3/4/5 PSN: FDK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Vraagje voor @tado:
Ik heb momenteel tado smart thermostaat, receiver aan mijn cv ketel en verschillende knoppen aan chauffages.

Na mijn verbouwingen zou ik echter beneden vloerverwarming plaatsen met chauffages op de bovenverdieping. Is het mogelijk Tado bedraad aan te sluiten bij b.v. de thermostaat en knoppen om toch niet nog met batterijen te zitten? Ik denk b.v. aan een kraantje aan de ketel.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nindustries schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:58:
Vraagje voor @tado:
Ik heb momenteel tado smart thermostaat, receiver aan mijn cv ketel en verschillende knoppen aan chauffages.

Na mijn verbouwingen zou ik echter beneden vloerverwarming plaatsen met chauffages op de bovenverdieping. Is het mogelijk Tado bedraad aan te sluiten bij b.v. de thermostaat en knoppen om toch niet nog met batterijen te zitten? Ik denk b.v. aan een kraantje aan de ketel.
Misschien helpt dit: https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Als u echt alles aan het verbouwen bent zou u ook een "beneden/boven" situatie kunnen maken waar u met 2 zonekleppen werkt die beide bedraad aan een Slimme Thermostaat zitten.

Extensiekit dan aan de ketel om de ketel aan te zetten.
Zorg dat er een bypass zit naast de 2 zonekleppen zodat pomp altijd kan pompen.

[ Voor 21% gewijzigd door tado op 10-06-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Laatst online: 17-09 15:03
tado schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:36:
[...]

Misschien helpt dit: https://intercom.help/tado-hc/nl/articles/3487152

Als u echt alles aan het verbouwen bent zou u ook een "beneden/boven" situatie kunnen maken waar u met 2 zonekleppen werkt die beide bedraad aan een Slimme Thermostaat zitten.

Extensiekit dan aan de ketel om de ketel aan te zetten.
Zorg dat er een bypass zit naast de 2 zonekleppen zodat pomp altijd kan pompen.
bedankt! Er is dus geen mogelijkheid om b.v. de slimme thermostaat via draad van stroom te voorzien?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 00:31
Neen, werkt enkel op batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja kan natuurlijk een voeding op de batterijklemmen gaan solderen maar dat is voor de meesten niet weggelegd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Als je een Nefit ketel hebt, dan krijgt de Tado thermostaat wel stroom van de ketel en zullen de batterijen niet gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:30
Koldur schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:17:
Als je een Nefit ketel hebt, dan krijgt de Tado thermostaat wel stroom van de ketel en zullen de batterijen niet gebruikt worden.
Dat klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Over het algemeen wel:

https://community.tado.com/nl/discussion/1379/batterijen

Er moet uiteindelijk altijd genoeg over zijn in de batterijen, maar het gaat hier dus om de standaard ontlading van de batterijen, wat sowieso plaatsvindt. Praktisch wel waar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:35
Zijn er meer mensen met een storing? Al mijn apparaten zijn offline. Internet werkt prima... Tado zegt dat er geen storing is.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Greetoz geen storing hier, alle Tado apparaten zijn online. Ik heb dat ook wel eens gehad, niets hielp toen: resetten, opnieuw door installatiemenu lopen... overal een rood kruis. En dat terwijl de internetverbinding prima was. Een nacht wachten loste het probleem "vanzelf" op. Lijkt dus toch alsof er af een toe een bitje omvalt op de Tado server bij een account...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 12:41

MikeVM

- Baloo -

zijn er alternatieven voor de IKEA-batterijen die ook goedkoop zijn?

de ikea-batterijen zakken snel in voltage, terwijl ze nog veel energie bevatten, de voltage threshold van Tado ligt vrij hoog denk ik, waardoor de ikea-batterijen vaak vervangen moeten worden (zonder dat ze eigenlijk echt leeg zijn)

is het trouwens bekend welke voltages Tado-aanhoud voor 'Battery-low' en wanneer hij stopt met werken?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
Wat onhandig dat je TADO niet meer kan bellen. Ik krijg met geen mogelijkheid de extensiekit uitgeprogrammeerd. En op de ondoorzichte support pagina kom ik ook niet verder :/

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
Tot overmaat van ramp staat de verwarming nu volop te loeien.. kan er niks meer mee

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Morpheusk probeer het nummer uit de installateurshandleiding, helemaal onderaan: tado° hotline voor installateurs: 020 262 2406. Ze willen consumenten eigenlijk niet meer zo helpen (tijd is geld), maar als hun wizard gewoon niet werkt voor je situatie en hun advies per mail ook niet klopt, en je verwarming staat te loeien en je moet weer dagen wachten op een antwoord op een mail naar Tado, tja wat moet je dan...

Andere optie is om gewoon zelf de juiste configuratie in de installateurshandleiding op te zoeken en de de stappen daar te volgen, zo is het meestal het snelst opgelost. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 12-06-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 00:10
Ik overweeg om een Tado aan te schaffen. Sluipende Abbonement ben ik alleen geen fan van. Ik wil het systeem dus gebruiken zonder abbonement. Is het dan nog mogelijk om via ifttt Geofencing te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
DonDragon-1 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:12:
Ik overweeg om een Tado aan te schaffen. Sluipende Abbonement ben ik alleen geen fan van. Ik wil het systeem dus gebruiken zonder abbonement. Is het dan nog mogelijk om via ifttt Geofencing te gebruiken?
Ja dat kan, hiervoor heb je een stukje programmeerwerk nodig wat de locatie van je telefoon in de gaten kan houden.

Je zal een andere manier moeten vinden om je 'huis' te laten weten dat je weg bent, kun je je lampen aan en uit laten gaan als je telefoon weg is, dan lukt dat met tado ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

DonDragon-1 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:12:
Met iets als bijvoorbeeld Home Assistant is dat prima mogelijk. Tado kun je daarin namelijk integreren, zie https://www.home-assistant.io/integrations/tado/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morpheusk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:06:
Wat onhandig dat je TADO niet meer kan bellen. Ik krijg met geen mogelijkheid de extensiekit uitgeprogrammeerd. En op de ondoorzichte support pagina kom ik ook niet verder :/
U kunt ook via deze generieke handleidingen voor installateurs te werk gaan:
https://www.tado.com/professional-manuals

Als u toch onze stap voor stap op maat gemaakte instructies wil, dan kan het voorkomen dat u op onze support moet wachten.

Tijdens het wachten heeft u altijd 2 opties:
1. Tijdelijk oude thermostaat weer terugplaatsen en wachten op response van onze support.
2. Stekker uit de ketel trekken zodat hij niet kan verwarmen (maar dan ook geen warm water om te douchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDragon-1
JBS schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:22:
[...]
Met iets als bijvoorbeeld Home Assistant is dat prima mogelijk. Tado kun je daarin namelijk integreren, zie https://www.home-assistant.io/integrations/tado/
Thnx nu begint het interessant te worden en kan de tweaker worden losgelaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDragon-1
Weet iemand of kan iemand bevestigen, dat als er Model GW02 op de achterzijde gaat dat dit betekent dat het toevallig om een v2 versie gaat?

Zouden jullie voor een 2e handse v2 gaan of een nieuwe v3?

Ik lees dat je met de V2 geo erbij hebt, v3 moet je er voor betalen. Heeft de v3 nog echte voordelen ten opzichte van de v2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt niet. Bij v3+ moet je voor automatisch schakelen mbv geolocatie maandelijks abonnemmentsgeld betalen. Bij v2 niet, bij v3 ook niet.

V2 is gemakkelijk te herkennen, het is een vrij breed, rechthoekig blokje, serienr idd GW.... V3 en V3+ zijn langwerpigere hoekige staafjes en niet uit elkaar te houden obv uiterlijk, serienr IB...

Bij V2 en V3 krijg je de oude app maar kan je tegen een eenmalig bedrag van een paar tientjes (of minder indien in de aanbieding) de V3+ app aanschaffen. De V3 app is op zich ook prima en ondersteunt ook alle belangrijke functies (geolocatie, open window), maar sommigen vinden de V3+ look mooier.

- voordeel v2: geen maandelijkse kosten
- voordeel v3: Apple Homekit ondersteuning, geen maandelijkse kosten
- voordeel v3+: Apple Homekit ondersteuning, nieuw te koop met garantie

Take your pick. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 16-06-2020 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Cap schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:04:
Als toevoeging hier op, sommige ketels worden alleen ondersteund en werken alleen op een V3+ (in mijn geval mijn Nefit ketel met Uba brander), nahja hij werkt wel zonder V3+, maar dan alleen in een aan/uit schakeling en dat moet je in 2020 echt niet meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Laatst online: 08:21
Cap schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:04:
Klopt niet. Bij v3+ moet je voor automatisch schakelen mbv geolocatie maandelijks abonnemmentsgeld betalen. Bij v2 niet, bij v3 ook niet.

V2 is gemakkelijk te herkennen, het is een vrij breed, rechthoekig blokje, serienr idd GW.... V3 en V3+ zijn langwerpigere hoekige staafjes en niet uit elkaar te houden obv uiterlijk, serienr IB...

Take your pick. ;)
Volgens mij is alleen V3+ HomeKit compatible. V3 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@La1974 Nee, ik heb hier een V3 en die staat gewoon in mijn Apple Home. Staat ook gewoon op de doos en op de support site van Tado.

https://support.tado.com/...-de-uiteenlopende-versies
Alle V3 en V3+ Starterskits bevatten de nieuwe HomeKit compatibele Internetbridge welke je in staat stelt om tado° via Apple HomeKit aan te sturen.

In tegenstelling tot de Starterskit V3, bevatten onze eerdere Starterskits V2 de oudere versie van de Bridge (zonder koppelingsknop), welke niet met Apple HomeKit werkt, de eerdere versie van de Bridge kan worden vervangen door de nieuwere Internetbridge om tado° te gebruiken met Apple HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Laatst online: 08:21
Cap schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:28:
@La1974 Nee, ik heb hier een V3 en die staat gewoon in mijn Apple Home. Staat ook gewoon op de doos en op de support site van Tado.

https://support.tado.com/...-de-uiteenlopende-versies

[...]
Mmmm. Dan is V3+ dus toch een slechte deal. Die biedt de opties voor een abonnementsprijs die je bij de V3 via een eenmalige upgrade krijgt.

Waarom dan de V3+? Alleen om Tado een betere deal te bezorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@La1974 Met V3+ is het nieuwe verdienmodel van Tado inderdaad dat degene die de geavanceerde (voorheen standaard) functies wil maandelijks abonnementsgeld betaalt. Daarom de V3+.

De V3 is op langere termijn dus inderdaad de goedkopere optie maar niet meer te krijgen (enkele Gamma filialen uitgezonderd als ik de website mag geloven ;)).

Of tweedehands bemachtigen via V&A hier of op Marktplaats. Probleem is daarbij wel dat mensen vaak zelf niet weten of ze de V3 hebben of de V3+, dit wel altijd goed checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Dank voor je uitgebreide post. Betreft inderdaad het 'Router' lampje.

Zojuist merkte ik op dat de bridge weer offline was. Dit gebeurt niet op regelmatige basis, en is in dit geval een dikke 2 weken geleden.
  • arp -a toont het IP adres van de Tado bridge niet wanneer deze offline gegaan is.
  • Pingen van het IP adres is niet mogelijk wanneer het router lampje knippert.
  • Haal ik de stroom even van de bridge, dan komt deze weer online. Verschijnt in de arp -a lijst en is weer te pingen.
  • De leasetijd op de Ziggo Connectbox staat standaard op 3600 seconden, deze heb ik niet aangepast.
  • De Ziggo Connectbox ondersteunt inderdaad DHCPv6, en staat standaard op 'Stateless'. Ondersteunt Tado ook IPv6? Lijk namelijk te zien dat de Tado bridge enkel een IPv4 IP adres krijgt, niet ook een IPv6 zoals bijvoorbeeld mijn NUC.
  • Wisselen van LAN poort en/of kabel heb ik nog niet geprobeerd. Kan nu een volgende stap zijn om te zien of het daarna niet weer gebeurt.
Drie weken later, en de Tado bridje is wederom offline.
De vorige keer was 't bij benadering ook na zo'n periode. Zegt dat mogelijk nog iets?
  • arp -a toont het IP adres van de Tado bridge niet meer
  • DHCPv6 van Stateless naar Stateful heeft helaas niet geholpen.
Kan nu nog een andere LAN poort proberen, bijvoorbeeld direct in de Ziggo Connectbox in plaats van in een daarop aangesloten switch..
De bridge is al direct op de Ziggo Connectbox aangesloten. Netwerkkabel eruit en erin lost het probleem overigens ook niet op. Stroom eraf en erop lijkt de enige oplossing om 'm weer online te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 17-06-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Nou nou, 32 pagina's aan reacties over vragen van hoe je vloerverwarming kan aansturen of de radiatoren knoppen van Tado werkt. Even uitvogelen wat het beste past in mijn situatie.

3 woonlagen met vloerverwarming, ieder woonlaag beschikt over een eigen groepverdeler. Ik wil niet iedere kamer appart kunnen bedienen maar iedere woonlaag omdat het niet overal voldoende warm word. De begane grond beschikt over een grotere groep verdeler dan de bovenste twee woonlagen. In het kort, word dus de begane grond voldoende warm, en de overige twee woonlagen niet. Op het moment dat het op de begane grond warm is geworden volgens de ingestelde temperatuur, is het minder warm op de overige twee woonlagen.

Volgens de eerdere berichten hier, moet ik 3 radiatoren knoppen hebben, en een thermostaat. Maar hoe meet ik de temperatuur op de overige verdiepingen om de CV te kunnen aansturen.

Is er daarnaast een signaal versterker. In een tussenwoning van 2006, heb ik met mijn huidige thermostaat beneden op de begane grond geen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 21:51
MrJames schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:25:
Nou nou, 32 pagina's aan reacties over vragen van hoe je vloerverwarming kan aansturen of de radiatoren knoppen van Tado werkt. Even uitvogelen wat het beste past in mijn situatie.

3 woonlagen met vloerverwarming, ieder woonlaag beschikt over een eigen groepverdeler. Ik wil niet iedere kamer appart kunnen bedienen maar iedere woonlaag omdat het niet overal voldoende warm word. De begane grond beschikt over een grotere groep verdeler dan de bovenste twee woonlagen. In het kort, word dus de begane grond voldoende warm, en de overige twee woonlagen niet. Op het moment dat het op de begane grond warm is geworden volgens de ingestelde temperatuur, is het minder warm op de overige twee woonlagen.

Volgens de eerdere berichten hier, moet ik 3 radiatoren knoppen hebben, en een thermostaat. Maar hoe meet ik de temperatuur op de overige verdiepingen om de CV te kunnen aansturen.

Is er daarnaast een signaal versterker. In een tussenwoning van 2006, heb ik met mijn huidige thermostaat beneden op de begane grond geen bereik.
In de app zet je alle radiatorknoppen en thermostaat controller van die verdieping in dezelfde room. De temperatuur van de thermostaat is dan leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:51
Het heeft op dit moment GEEN zin om een Tado Slimme Themostaatkraan te kopen als je extra adapters nodig hebt.

Ik heb er gisteren 4 gekocht en wacht op adapters, maar dat gaat nog dus nog lang duren. Zie mail hieronder.

-------------------------------------------------------
Bedankt voor uw bericht.

Vanwege de huidige COVID-19 situatie hebben we het proces van het versturen van onze accessoire voor alle landen tijdelijk opgeschort tot nader order.

Wij zullen uw aanvraag dan ook verwerken en bevestigen zodra het mogelijk is om het accessoire opnieuw te versturen.

Bedankt voor uw begrip.

Met vriendelijke groeten,
Tado Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Worden die niet erbij geleverd? Ik zal anders even kijken in mijn doosjes. Welke heb je precies nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
com2,1ghz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:47:
Worden die niet erbij geleverd? Ik zal anders even kijken in mijn doosjes. Welke heb je precies nodig?
Super aardig van je. Ik heb 4 stuks M28x1.5 voor Herz nodig. Ik heb de versie met 3 adapters gekregen waar deze niet bij zit.Tado stuurt ze wel op, maar na COVID. Dus geen idee hoe lang dat kan duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
heraut schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Super aardig van je. Ik heb 4 stuks M28x1.5 voor Herz nodig. Ik heb de versie met 3 adapters gekregen waar deze niet bij zit.Tado stuurt ze wel op, maar na COVID. Dus geen idee hoe lang dat kan duren..
Deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCxZjSNoQZpX_dinKx_2uWhJxns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XL1Mq5TKbUrBmFS6aS8KjNpt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2TVpajlznNKGZoRz915sjyR3kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMpRH1tXr7HaVowlZj1E6PrT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
Ja die zijn het! ;)

Wat wil je ervoor hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Pm je adres. Ik heb er nog 4 ja.

edit:
btw ik zie dat je in Amsterdam woont, ik woon zelf in Haarlem. Mag ook halen als je wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MGVXD2Dcw8KgmNd2jU2MsXPz3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOqPtqlr35d0e6pX4qtobcwO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door com2,1ghz op 18-06-2020 11:27 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!