Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-07 16:11
@tado

Ik zit mij in te lezen op het aanschaffen van een slimme thermostaat, zodat mijn gasverbruik verminderd kan worden.
Hiervoor zoek ik een thermostaat welke homekit ondersteund, gezien het gemak dat daarbij komt, lampen etc. zitten daar ook op aangesloten.

Het geofencining is ook iets wat mij hierop aanspreekt, maar hiervoor lees ik dat een abbonement nodig is.

Nu heb ik ook een Apple TV staan en iedereen die in huis woont heeft een IOS apparaat, dit wil dus zeggen dat er al bekend is of er wel of niet iemand thuis is.

Gezien dit binnen huis bekend is en de Thermostaat met de Apple TV (Homekit) kan communiceren, lijkt mij dat de thermostaat kan weten of er iemand aanwezig is.
Dit wil zeggen dat alles lokaal kan, dan gaat het er bij mij niet in, dat hiervoor een abbonement nodig is, gezien het systeem niet afhankelijk hoeft te zijn van extra externe diensten.

Mijn vraag is in dit geval, kan het geofencing in dit geval werken zonder abbonement?
Want een extra abbonement aanschaffen, terwijl ik wil besparen op maandlasten vind ik te tegenstrijdig.
Daarnaast heb ik een OpenHAB systeem draaien welke een Tado plugin heeft, zou deze de functionaliteit over kunnen nemen?

Kortom, wat ik wil en mijn vraag of de Tado hiervoor een goede keus is:
- Slimme thermostaat
- Geen abbonement
- Homekit compatible
- Niet verwarmen wanneer niemand thuis is
- Losstaand systeem a.k.a. niet afhankelijk van externe services

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 16:45
PorschefanRoel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:19

- Slimme thermostaat
Thermostaat is inderdaad een slimme thermostaat, wordt ook geregeld via de temperatuur buiten en zo
- Geen abbonement
Er is een abonnement, maar niet verplicht. Is enkel om automatisch verwarming uit te zetten/te veranderen als je huis verlaat, verwarming terug te verhogen/te activeren als je bijna thuis zijt en als er een open raam is gedetecteerd, om de verwarming voor bepaalde tijd uit te zetten
- Homekit compatible
yep
https://support.tado.com/...tado-in-met-apple-homekit
https://support.tado.com/...kt-apple-homekit-met-tado
Zie eerder antwoord bij abonnement, zonder abonnement kan je manueel kiezen voor thuis of afwezig of via pushbericht dat je krijgt, idem voor open raam, daar krijg je ook pushbericht
Systeem werkt in feit via de servers van Tado, maar als servers uitvallen heb je in feite nog altijd alles, buiten dat je temperatuur niet meer op afstand zal kunnen regelen en dat geofencing en open raam detectie ook niet meer zullen werken

[ Voor 11% gewijzigd door Dragunov op 15-04-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Aanvulling van hierboven: geofencing kun je ook (gratis) inregelen via HomeKit.

Met HomeKit ben je ook niet afhankelijk van de (uptime van de) servers van Tado. Het is dus verstandig (imo) om áls je HomeKit hebt, gewoon alles via HomeKit te doen. Het enige wat je dan niet hebt is de open raam detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-07 16:11
MrAcid schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:17:

Met HomeKit ben je ook niet afhankelijk van de (uptime van de) servers van Tado. Het is dus verstandig (imo) om áls je HomeKit hebt, gewoon alles via HomeKit te doen. Het enige wat je dan niet hebt is de open raam detectie.
Oh kijk dit is wel zeker interresant, ik kon dit nergens terugvinden. Dat wil dus zeggen dat ik wel gebruik kan maken van de geofencing, dan sluit de thermostaat toch weer wat beter aan op mijn eisen als ik gedacht had :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Je moet dan wel een iPad, Apple TV of Homepad hebben voor de HomeKit automatiseringen. Anders heb je niet zoveel aan HomeKit.

Ik vermoed dat een Raspberry Pi met Homebridge ook zal werken.

Maar het moet iets zijn dat permanent in je huis is en aanstaat.

Daarnaast is het beter om of alles in Tado of alles via HomeKit te doen. Niet mixen want Tado ziet HomeKit automatisering als handmatige acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidAW
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2024
Edit : Alles gisteravond laat binnengekregen en vandaag even aangesloten, bleek makkelijk dan ik verwacht had :) gelukkig had ik dus al een draadloze opstelling en kon ik het gewoon weer zo aansluiten zoals de Honeywell aangesloten was :)

Alles werkt naar behoren :)

Ik krijg vandaag mijn Tado Starterskit V3+ en Extensie kit binnen.

Nu hebben wij stadsverwarming en maak ik al gebruik van een Honeywell Wireless systeem (honeywell cms927b1019) hier zit dus ook een Aan/uit ketelrelaismodule (BDR91A1000) bij.

Deze ketelrelaismodule is nu aangesloten op een tweewegklep module (axt111 sauter) en dit word weer gevoed door een 24v adapter (220v - 24v) om zo dus draadloos de verwarming te openen en te sluiten.

Kan ik nu de ketelrelaismodule van Honeywell er tussen uit halen en de tweewegklep module (axt111 sauter) aansluiten op de extensiekit en de 24v adapter gebruiken of de 220v kabel die erbij word geleverd ?

Hier een filmpje van de ketelrelaismodule in combinatie met een klep module : https://youtu.be/l6kZxrVILak

Nu kwam ik het volgende in het topic tegen : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61177880

Is dit gelijk aan mijn situatie ?

Ik hoop dat iemand mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe ik dit moet aansluiten :)

Bedankt.

[ Voor 11% gewijzigd door SolidAW op 16-04-2020 15:35 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-07 13:04
tado schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:53:
[...]

We kunnen de werking met deze Bosch module niet garanderen.

De beste optie is om via onze eigen webshop een losse Slimme Thermostaat te kopen. Die is direct geschikt met het UBA protocol.
https://www.tado.com/nl/p...ionele-slimme-thermostaat

De V3 thermostaat kunt u dan doorverkopen of gebruiken als temperatuursensor voor een Slimme Radiatorknop.

[...]

Ik zou vooral aanraden om te straten met het op internet opzoeken van de betekenis van de exacte foutcode die de ketel geeft. Op die manier kunt u verder gaan zoeken naar de oorzaak van de storing.
De installateur kon het vandaag niet oplossen, dus komt er morgen een installateur van Intergas langs. Daarna is de storing als het goed is verholpen. Het lijkt dus idd niet bij Tado liggen.

Verder laat ik een bypass en Tado radiatorknop bij de vloerverwarming plaatsen. Van de thermostaat bedraad naar een zoneklep is geen optie helaas, dus los ik het op door een extra radiatorknop te plaatsen en die aan dezelfde zone toe te wijzen als de slimme thermostaat. Dat moet werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-07 18:04
jens17 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:18:
[...]

De installateur kon het vandaag niet oplossen, dus komt er morgen een installateur van Intergas langs. Daarna is de storing als het goed is verholpen. Het lijkt dus idd niet bij Tado liggen.

Verder laat ik een bypass en Tado radiatorknop bij de vloerverwarming plaatsen. Van de thermostaat bedraad naar een zoneklep is geen optie helaas, dus los ik het op door een extra radiatorknop te plaatsen en die aan dezelfde zone toe te wijzen als de slimme thermostaat. Dat moet werken toch?
Volgens mij zijn daar eerder berichten over geweest dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Electrifying schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:59:
@tado

Ik merk sinds kort dat de warm water sturing niet meer werkt via mijn Tado. Als ik het warme water uitzet of als het uitgeschakeld wordt via Away, dan blijft warm water nog gewoon functioneren. Ik heb een Remeha Tzerra Ace 39C. In November aangesloten via de (algemene) OpenTherm instructie en sindsdien werkte alles prima. De enige verandering die ik op heb kunnen merken is dat de Firmware van de Thermostaat geupgrade is van 58.9 naar 67.2. Ik had niet verwacht dat een Firmware update functionaliteit zoals de warm water sturing om zeep zou helpen? What’s the deal? 2 weken geleden werkte alles nog prima.

Overigens moet ik ook melden dat mijn ketel vaker in storing is gegaan de afgelopen paar weken, net als Jens17.
Dit is hoe het op de laatste firmware moet werken voor combi-ketels.
Als u warm water op UIT zet dan zal hij toch nog "on-demand" warm water produceren.

Als u maximaal gas wil besparen, zet het warme water dan permanent op UIT, zodat de warmtewisselaar niet opgewarmd blijft (ook wel ECO modus genoemd bij andere merken).
PorschefanRoel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:19:
@tado

Ik zit mij in te lezen op het aanschaffen van een slimme thermostaat, zodat mijn gasverbruik verminderd kan worden.
Hiervoor zoek ik een thermostaat welke homekit ondersteund, gezien het gemak dat daarbij komt, lampen etc. zitten daar ook op aangesloten.

Het geofencining is ook iets wat mij hierop aanspreekt, maar hiervoor lees ik dat een abbonement nodig is.

Nu heb ik ook een Apple TV staan en iedereen die in huis woont heeft een IOS apparaat, dit wil dus zeggen dat er al bekend is of er wel of niet iemand thuis is.

Gezien dit binnen huis bekend is en de Thermostaat met de Apple TV (Homekit) kan communiceren, lijkt mij dat de thermostaat kan weten of er iemand aanwezig is.
Dit wil zeggen dat alles lokaal kan, dan gaat het er bij mij niet in, dat hiervoor een abbonement nodig is, gezien het systeem niet afhankelijk hoeft te zijn van extra externe diensten.

Mijn vraag is in dit geval, kan het geofencing in dit geval werken zonder abbonement?
Want een extra abbonement aanschaffen, terwijl ik wil besparen op maandlasten vind ik te tegenstrijdig.
Daarnaast heb ik een OpenHAB systeem draaien welke een Tado plugin heeft, zou deze de functionaliteit over kunnen nemen?

- Slimme thermostaat
- Geen abbonement
- Homekit compatible
Voor HomeKit en OpenHab heeft u geen abonnement nodig.
Zelfs voor gebruik van de tado app is geen abonnement nodig. Alleen voor specifieke features is een abonnement nodig (Auto-Assist).

HomeKit heeft direct toegang tot de tado bridge en staat los van onze cloud.
OpenHab werkt via de Cloud API
SolidAW schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:49:
Edit : Alles gisteravond laat binnengekregen en vandaag even aangesloten, bleek makkelijk dan ik verwacht had :) gelukkig had ik dus al een draadloze opstelling en kon ik het gewoon weer zo aansluiten zoals de Honeywell aangesloten was :)

Alles werkt naar behoren :)

Ik krijg vandaag mijn Tado Starterskit V3+ en Extensie kit binnen.

Nu hebben wij stadsverwarming en maak ik al gebruik van een Honeywell Wireless systeem (honeywell cms927b1019) hier zit dus ook een Aan/uit ketelrelaismodule (BDR91A1000) bij.

Deze ketelrelaismodule is nu aangesloten op een tweewegklep module (axt111 sauter) en dit word weer gevoed door een 24v adapter (220v - 24v) om zo dus draadloos de verwarming te openen en te sluiten.

Kan ik nu de ketelrelaismodule van Honeywell er tussen uit halen en de tweewegklep module (axt111 sauter) aansluiten op de extensiekit en de 24v adapter gebruiken of de 220v kabel die erbij word geleverd ?

Hier een filmpje van de ketelrelaismodule in combinatie met een klep module : https://youtu.be/l6kZxrVILak

Nu kwam ik het volgende in het topic tegen : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61177880

Is dit gelijk aan mijn situatie ?

Ik hoop dat iemand mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe ik dit moet aansluiten :)

Bedankt.
Ik heb aangenomen dat de stadsverwarming een aan/uit aansluiting is.

Dan heeft u een externe stekker nodig (of een manier om 230V naar de N en L poorten van tado te krijgen).
Daarna sluit u de 2 aan/uit poorten van de warmtewisselaar aan op de 1 en 4 poorten van de extensiekit.

Lees meer hier:
https://www.tado.com/professional-manuals

Eventueel even contact met chat opnemen zodat zij de benodigde aanpassingen doen in het account.

[ Voor 67% gewijzigd door tado op 17-04-2020 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldeweghuis
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-06 10:54
Ik lees net vanuit het tado account op dit forum dat de huidige firmware van de thermostaat op 67.2 zou moeten zitten. Echter ik zie in mijn overzicht dat ik nog draai op 54.16. Ik zie nergens een optie om dit handmatig te updaten en ik lees overal dat dit automatisch zou moeten gebeuren. Hoe kan ik mijn thermostaat alsnog die nieuwe firmware laten krijgen. Vooral de combi-ketel warmwater on-demand optie komt nog wel eens van pas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@oldeweghuis Ik weet niet precies op welk bericht je doelt, maar weet je zeker dat het om de ruimtethermostaat gaat en niet de thermostaatknoppen?

Hier firmware 54.16 voor de ruimtethermostaten en 66.1 voor de thermostaatknoppen.
Extensiekit 64.6 en V3-nonplus bridge 60.6.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 17-04-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:32

mphilipp

Romanes eunt domus

In feite kan het ook met iets als Domoticz, en waarschijnlijk nog andere home automation systemen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:43
Napsju schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 21:41:
@tado Hoe is het eigenlijk met de ontwikkeling van de Child Lock feature? Deze staat nu al zo lang op de planned features pagina, maar nog altijd is de feature niet te vinden. Ook niet in de beta versie van de iOS app.
@tado Is er inmiddels al nieuws? We zijn inmiddels bijna twee jaar verder en ik zie 't nog steeds niet in de app.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Cap schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:09:
@oldeweghuis Ik weet niet precies op welk bericht je doelt, maar weet je zeker dat het om de ruimtethermostaat gaat en niet de thermostaatknoppen?

Hier firmware 54.16 voor de ruimtethermostaten en 66.1 voor de thermostaatknoppen.
Extensiekit 64.6 en V3-nonplus bridge 60.6.
Hier zitten firmware versies op de volgende (wel de V3+):

Thermostaat: 67.2
Thermostatische kranen: 66.1
Internetbridge: 60.6
Napsju schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:51:
[...]

@tado Is er inmiddels al nieuws? We zijn inmiddels bijna twee jaar verder en ik zie 't nog steeds niet in de app.
Zelfs die lijst vind ik niet meer terug

[ Voor 20% gewijzigd door Dragunov op 17-04-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Gisteren kwam er een persoon om bepaalde delen in ons huis te pleisteren. Ook deel achter de thermostaat, zat nog groot gat erachter van vorige thermostaat (Vaillant)

Dus stekker van ketel uitgetrokken, Tado thermostaat verwijderd en de twee draden van de E-bus verwijderd uit de basis van de Tado thermostaat.

Vandaag terug alles aangesloten, dus de twee draden terug correct verbonden, thermostaat terug opgeklikt en stekker van de ketel terug ingestoken, maar ketel wou niet aanslaan en de ruimte hier had enkel koude verwarming.

Tado gecontacteerd en die hebben de Tado thermostaat terug heropgestart en nu werkt het wel.

Nu komt mijn vraag:

Hoe kan de handeling die ik had uitgevoerd ervoor zorgen dat de thermostaat niet meer de ketel aanstuurt en enkel na een heropstart ervan terug correct werkt?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidAW
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2024
Dragunov schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:52:
[...]

Hier zitten firmware versies op de volgende (wel de V3+):

[...]

Zelfs die lijst vind ik niet meer terug
Afgelopen 3 dagen een nieuw tado systeem geplaatst en ik heb de volgende firmware erop zitten :

V3+

Extensiekit: 68.2

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrifying
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 11:00
tado schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 07:49:
[...]

Dit is hoe het op de laatste firmware moet werken voor combi-ketels.
Als u warm water op UIT zet dan zal hij toch nog "on-demand" warm water produceren.

Als u maximaal gas wil besparen, zet het warme water dan permanent op UIT, zodat de warmtewisselaar niet opgewarmd blijft (ook wel ECO modus genoemd bij andere merken).

[...]

Voor HomeKit en OpenHab heeft u geen abonnement nodig.
Zelfs voor gebruik van de tado app is geen abonnement nodig. Alleen voor specifieke features is een abonnement nodig (Auto-Assist).

HomeKit heeft direct toegang tot de tado bridge en staat los van onze cloud.
OpenHab werkt via de Cloud API

[...]

Ik heb aangenomen dat de stadsverwarming een aan/uit aansluiting is.

Dan heeft u een externe stekker nodig (of een manier om 230V naar de N en L poorten van tado te krijgen).
Daarna sluit u de 2 aan/uit poorten van de warmtewisselaar aan op de 1 en 4 poorten van de extensiekit.

Lees meer hier:
https://www.tado.com/professional-manuals

Eventueel even contact met chat opnemen zodat zij de benodigde aanpassingen doen in het account.
Ligt dit aan mij of is dit een enigszins vreemde insteek? Wat voor nut heeft de functie om het warme water uit te zetten, als je hier niet meer on demand aanpassingen aan kan maken? Dan kan die net zo goed verdwijnen.

Als ik in de app de warm water knop op “uit” zet. Blijft het warme water dus nog steeds werken. Evenals als ik geofencing op “afwezig” zet. Het aanpassen van de temperatuur van het water lijkt wel nog wat te doen, al is de reactietijd hierop naar mijn mening trager dan wat het was

Mijn ketel staat in principe al op de ECO stand voor warm water, dus ik zal sowieso geen extra verbruik hebben wegens het warm houden van water, maar met de huidige wisseling van de functie van de warm water knop snap ik niet zo goed waarom “uit” er dan nog in zit. Het doet niets meer.

Als het aan mij ligt mag de oude functionaliteit daarin weer hersteld worden. Dat deed wat het moest doen en was gewoon duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-07 11:27
robkrekel schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:56:
[...]
Klink logisch, echter was daar geen sprake van. Mijn vorige screenshot was van 07:52 uur, en er was zeker geen sprake van een (sterk) dalende temperatuur.
Het is een veel voorkomende klacht; het systeem heeft veel last van overshoots. Tado geeft als standaard antwoord dat dit komt door de PID regelaar. Iets wat verder niet relevant is; dat is een beetje als tegen een agent zeggen: ja ik rijd te hard want ik heb een Porsche. De regeling is gewoon niet goed en niet zelflerend (wat wel beweerd wordt). Zelf heb ik ook regelmatig overschoots van 0.8 graden: bij een intselling van 20 graden wordt 20.8 gemeten en hij blijft maar doorstoken.
In het verleden heb ik wel pogingen gedaan om het via de helpdesk beter te krijgen maar daar ben ik maar mee gestopt. Ik heb het nu via Domoticz opgelost die aan de noodrem trekt als hij een te grote overshoot ziet. Het is een beetje van de zotte, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Tado beweert dat ze effen doorverwarmen, om het systeem nadien niet te laag te laten komen en dat systeem dan nog meer moet stoken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Electrifying schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 16:01:
[...]

Ligt dit aan mij of is dit een enigszins vreemde insteek? Wat voor nut heeft de functie om het warme water uit te zetten, als je hier niet meer on demand aanpassingen aan kan maken? Dan kan die net zo goed verdwijnen.

Als ik in de app de warm water knop op “uit” zet. Blijft het warme water dus nog steeds werken. Evenals als ik geofencing op “afwezig” zet. Het aanpassen van de temperatuur van het water lijkt wel nog wat te doen, al is de reactietijd hierop naar mijn mening trager dan wat het was

Mijn ketel staat in principe al op de ECO stand voor warm water, dus ik zal sowieso geen extra verbruik hebben wegens het warm houden van water, maar met de huidige wisseling van de functie van de warm water knop snap ik niet zo goed waarom “uit” er dan nog in zit. Het doet niets meer.

Als het aan mij ligt mag de oude functionaliteit daarin weer hersteld worden. Dat deed wat het moest doen en was gewoon duidelijk.
Behalve dat het geen zin heeft om voor een combi-ketel het warme water op UIT te zetten. Daar verlies je alleen WAF mee als het een keer per ongeluk verkeerd staat als iemand onder de douche staat.

U kunt altijd vragen aan onze klantenservice om de warmwaterfunctie uit te laten zetten in uw account (mits u OpenTherm heeft, en niet Vaillant of Nefit).
Dragunov schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:29:
Gisteren kwam er een persoon om bepaalde delen in ons huis te pleisteren. Ook deel achter de thermostaat, zat nog groot gat erachter van vorige thermostaat (Vaillant)

Dus stekker van ketel uitgetrokken, Tado thermostaat verwijderd en de twee draden van de E-bus verwijderd uit de basis van de Tado thermostaat.

Vandaag terug alles aangesloten, dus de twee draden terug correct verbonden, thermostaat terug opgeklikt en stekker van de ketel terug ingestoken, maar ketel wou niet aanslaan en de ruimte hier had enkel koude verwarming.

Tado gecontacteerd en die hebben de Tado thermostaat terug heropgestart en nu werkt het wel.

Nu komt mijn vraag:

Hoe kan de handeling die ik had uitgevoerd ervoor zorgen dat de thermostaat niet meer de ketel aanstuurt en enkel na een heropstart ervan terug correct werkt?

Bedankt!
De tado is batterijgestuurd. Hij verwachtte een EBUS sturing te doen maar kreeg van de ketel geen signaal gedurende een lange tijd.

Het kan zijn dat dan een herstart nodig is van de tado om weer te communiceren met de ketel.

In het vervolg bij langer loskoppelen van de tado thermostaat ook de tado batterijen eruit halen om dit probleem te voorkomen.

[ Voor 31% gewijzigd door tado op 20-04-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Bedankt voor uw antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zojuist is onze ketel overleden verklaard. De installateur wil een Atag i28CZ aanbieden. Nu las ik was issues met de Atag ketel in combinatie met Tado... We willen natuurlijk wel graag onze Tado blijven gebruiken, zeker omdat ik ‘m gebruik samen met Homey. Zijn er mensen die Tado en Atag werkend hebben? Anders wordt het een Atag Zone One thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

KhaZ

Alfa Romeo

jeanpaulh schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:03:
Het is een veel voorkomende klacht; het systeem heeft veel last van overshoots. Tado geeft als standaard antwoord dat dit komt door de PID regelaar. Iets wat verder niet relevant is; dat is een beetje als tegen een agent zeggen: ja ik rijd te hard want ik heb een Porsche. De regeling is gewoon niet goed en niet zelflerend (wat wel beweerd wordt). Zelf heb ik ook regelmatig overschoots van 0.8 graden: bij een intselling van 20 graden wordt 20.8 gemeten en hij blijft maar doorstoken.
In het verleden heb ik wel pogingen gedaan om het via de helpdesk beter te krijgen maar daar ben ik maar mee gestopt. Ik heb het nu via Domoticz opgelost die aan de noodrem trekt als hij een te grote overshoot ziet. Het is een beetje van de zotte, maar helaas.
Dragunov schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:06:
Tado beweert dat ze effen doorverwarmen, om het systeem nadien niet te laag te laten komen en dat systeem dan nog meer moet stoken
Ik vind dat ook heel raar, zelfde ervaring al sinds het begin (heb een V3 model). Heel storend, en geeft aan dat het systeem helemaal niet leert. Zeer dubieus, zo smart is het systeem dus niet: dit is misleiding.

Je stelt het systeem in op bijvoorbeeld 8u 's ochtends een dag-blok van 20 graden (vroege start uitgeschakeld).. systeem begint met verwarmen en gaat nog heel lang door nadat de 20 graden bereikt is. Stel het is 's ochtends 17 graden, gaat-ie volle bak stoken en is het uiteindelijk vaak 21-22 graden in de ruimte van de thermostaat (hij hangt op een goede plek). Strontirritant want dat is véél te warm, dan zit je te zweten op de bank :')

Workaround: elke dag 's ochtends (bijv. om 7u) vroeg een klein blok instellen van 15 minuten waarbij de temperatuur naar bijvoorbeeld 19 graden gebracht moet worden. Volgende blok instellen op bijvoorbeeld 8u 20 graden, dan is de overshoot bijna niet aanwezig.

Ik verwacht van een slimme "learning" thermostaat (zoals geadverteerd) dat deze de te hoge temperatuur meeneemt in de stookformule voor de volgende dag: oh vandaag wordt het 21-22 bij ingestelde temperatuur van 20, eerder stoppen met stoken dus morgen. Helaas gemiste kans.. zo moeilijk kan het niet zijn.

Edit: ook zwaar irritant: regelmatig "aanbieding" in de app voor de V3+ app, met daarin mínder functionaliteit, en bijkomende, terugkerende, kosten die ik nu niet heb! Het is toch van de zotte.

[ Voor 13% gewijzigd door KhaZ op 20-04-2020 15:46 ]

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:47
Ik vind het een interessant product dat prima past in mijn wens om meer en meer te automatiseren in mijn huis. (Vooral om dat het kan :-) )
Nu heb ik al het een en ander aan homeautomation en ben ik er achtergekomen dat deze markt behoorlijk versplinterd is. Vooral als je verschillende fabrikanten hebt die ieder zo hun eigen implementatie gebruiken.
Ik ben daarom aan het kijken of het mogelijk is om alles via HomeKit van Apple te laten lopen. Op termijn wil ik al mijn homeautomation laten lopen via Apple HomeKit. Ik heb het idee dat dit het meest toekomst bestendig is.Tado heeft dit en staat voor mij op 1 als kandidaat om mijn thermostaat kranen te vervangen. Ik maak gebruik van stadsverwarming met thermostaatknoppen op elke radiator. Ik heb geen thermostaat. Ik heb wat vragen:

1. Kan ik volstaan met alleen Tado thermostaat kranen met uiteraard een tado “hub” om zo de verschillende radiatoren aan te sturen via de tado app of via HomeKit?
2. Kan ik (later) een tado thermostaat toevoegen in de woonkamer die de daar aanwezige radiatoren aanstuurt? Heeft dit dan effect op hoe je met HomeKit omgaat?
3. In mijn badkamer heb ik geen radiator maar vloerverwarming welke dmv een thermostaat kraan wordt geregeld. In de koude maanden staat deze altijd aan. (Goed tegen vocht en prettig als het wat warmer is in de winter) Nu is het niet nodig om die thermostaatkraan te vervangen want hij staat altijd aan in de winter en altijd uit in de zomer tenzij ik zou kunnen instellen dat ik het op bepaalde tijden een bepaalde temperatuur wil hebben. Uiteraard kan dit maar is tado zo slim dat deze weet dat hij eerder moet beginnen met verwarmen als ik het om bijvoorbeeld 7 uur 21 graden wil hebben en na 8 uur bijvoorbeeld 18 graden om daarna dan weer om 22;00 21 graden te zijn.
4. Wat zijn de ervaringen met HomeKit icm tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
KhaZ schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:42:
[...]

[...]

Ik vind dat ook heel raar, zelfde ervaring al sinds het begin (heb een V3 model). Heel storend, en geeft aan dat het systeem helemaal niet leert. Zeer dubieus, zo smart is het systeem dus niet: dit is misleiding.

Je stelt het systeem in op bijvoorbeeld 8u 's ochtends een dag-blok van 20 graden (vroege start uitgeschakeld).. systeem begint met verwarmen en gaat nog heel lang door nadat de 20 graden bereikt is. Stel het is 's ochtends 17 graden, gaat-ie volle bak stoken en is het uiteindelijk vaak 21-22 graden in de ruimte van de thermostaat (hij hangt op een goede plek). Strontirritant want dat is véél te warm, dan zit je te zweten op de bank :')

Workaround: elke dag 's ochtends (bijv. om 7u) vroeg een klein blok instellen van 15 minuten waarbij de temperatuur naar bijvoorbeeld 19 graden gebracht moet worden. Volgende blok instellen op bijvoorbeeld 8u 20 graden, dan is de overshoot bijna niet aanwezig.

Ik verwacht van een slimme "learning" thermostaat (zoals geadverteerd) dat deze de te hoge temperatuur meeneemt in de stookformule voor de volgende dag: oh vandaag wordt het 21-22 bij ingestelde temperatuur van 20, eerder stoppen met stoken dus morgen. Helaas gemiste kans.. zo moeilijk kan het niet zijn.

Edit: ook zwaar irritant: regelmatig "aanbieding" in de app voor de V3+ app, met daarin mínder functionaliteit, en bijkomende, terugkerende, kosten die ik nu niet heb! Het is toch van de zotte.
Hier heb ik temperatuur verandert, maar wordt niet doorgevoerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Wat me ook tegenvalt is de weer afhankelijke regeling. Wanneer het 's ochtends nog 18 graden is in mijn woonkamer en het weerbericht die dag 24 graden voorspelt hoeft de kamer van mij niet naar 20 graden verwarmd te worden. Sterker nog, liever niet want dan zorgt de zon er in de loop van de dag voor dat de kamertemperatuur veel te hoog oploopt.

Hierdoor moet je in de zomer dus al je schema's aan gaan passen of met de nieuwe app handmatig op afwezig zetten. Aangezien de temperaturen momenteel nog wisselen kun je dus gewoon handmatig gaan bedienen.

Niet zo slim als men claimt helaas. :(
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
wolly_a schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:35:
Zojuist is onze ketel overleden verklaard. De installateur wil een Atag i28CZ aanbieden. Nu las ik was issues met de Atag ketel in combinatie met Tado... We willen natuurlijk wel graag onze Tado blijven gebruiken, zeker omdat ik ‘m gebruik samen met Homey. Zijn er mensen die Tado en Atag werkend hebben? Anders wordt het een Atag Zone One thermostaat.
Atag i36c werkt hier al ruim twee jaar goed samen met Tado.
Installatie was wel lastig, maar inmiddels zou dat makkelijk moeten gaan:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/57448456#57448456

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Is het Tado systeem ook te gebruiken met alleen knoppen en een bridge? Ik stap straks over op een warmtepomp en daar werkt de thermostaat niet meer mee samen. Kan ik de knoppen nog wel gebruiken als 'simpele' thermostaat knoppen met een digitaal display?

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 21-04-2020 08:36 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Bo0bz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:26:
Is het Tado systeem ook te gebruiken met alleen knoppen en een bridge? Ik stap straks over op een warmtepomp en daar werkt de thermostaat niet meer mee samen. Kan ik de knoppen nog wel gebruiken als 'simpele' thermostaat knoppen met een digitaal display?
Ik weet niet of het zonder "extensiekit of thermostaat" werkt. Maar wat je wel kunt doen als je toch nog een thermostaat hebt liggen. Deze instellen op "R01" dan werkt die als een relais. Daar sluit je vervolgens niks op aan. Dan denkt de thermostaat dat hij de ketel aanstuurt. Maar dit doet hij dus niet. Maar je knoppen werken dan wel gewoon.

Misschien kan het ook zonder "extensiekit of thermostaat" maar dat weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bo0bz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:26:
Het antwoord is ja, Tado verkoopt immers ook een starterskit bestaande uit 1 of 2 knoppen en een bridge.

https://www.tado.com/nl/p...it-slimme-radiatorknoppen

Technisch gezien zou het ook moeten werken met 2 knoppen + de bridge uit een ruimtethermostaatkit, maar ik weet niet of Tado hier softwarematig belemmeringen heeft opgeworpen.

(Vergelijk het met het toevoegen van V3+ knoppen uit een V3+ starterskit aan een bestaande V3 thermostaat, dit is prima mogelijk maar Tado dwingt dan softwarematig een betaald abonnement af voor geofencing, terwijl dit met het toevoegen van losse knoppen niet het geval is. ;))
[...]

Inmiddels is de achterstand goeddeels ingehaald: je kan weer de ketelstatus (golfjes) zien per kamer. Ook zit er eindelijk een handmatige AFWEZIG switch op. Verder zijn er geen bijkomende kosten als je vanaf een V2/V3 abonnement upgrade naar V3+, die upgrade is een eenmalig bedrag (en is regelmatig in de aanbieding ;)). Dat die reclame standaard in beeld is in het hoofdmenu van de app dat is wel irritant ja, daar ben ik het mee eens.

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 21-04-2020 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@tado wat ik erg graag zou zien is dat je ook de grafieken kan zien in de browserinterface ipv in de app? Zit dat nog op een redelijke termijn in de pijplijn?

Juist het analyseren van het gedrag van de thermostaat is bij uitstek iets wat tot zijn recht komt op het grote scherm van een pc. Het is ook wat vreemd dat deze informatie juist daar niet beschikbaar is. De telefoon app is toch meer voor de snelle bediening op een handzaam klein schermpje, de web interface zou de volledige functionaliteit moeten hebben. Het is nu dus verkeerd om. :) Hoewel, het beste is natuurljk om beide apps altijd dezelfde functionaliteit te geven, niet alleen vanuit de gebruikers ervaring maar ook vanuit de gedachte van een unified ontwerp-/ontwikkelproces voor alle beschikbare platforms. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 21-04-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

KhaZ

Alfa Romeo

Cap schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:01:
Inmiddels is de achterstand goeddeels ingehaald: je kan weer de ketelstatus (golfjes) zien per kamer. Ook zit er eindelijk een handmatige AFWEZIG switch op. Verder zijn er geen bijkomende kosten als je vanaf een V2/V3 abonnement upgrade naar V3+, die upgrade is een eenmalig bedrag (en is regelmatig in de aanbieding ;)). Dat die reclame standaard in beeld is in het hoofdmenu van de app dat is wel irritant ja, daar ben ik het mee eens.
Ik heb de V3+ app niet, er wordt geadverteerd met "voordelen" die ik al lang heb, gratis (daar heb ik al voor betaald tijdens de aanschaf van het apparaat). Waarom zou ik upgraden tegen betaling als er geen nieuwe features aangekondigd zijn waar ik wat aan heb?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat ben ik met je eens, ik informeer je alleen dat een gedeelte van wet je zegt niet (meer) klopt, namelijk:
... met daarin mínder functionaliteit, en bijkomende, terugkerende, kosten die ik nu niet heb!
Dus:
- functionaliteit is nu zo goed als hetzelfde (elke versie heeft zijn kleine subtiele voordelen en nadelen door verschil in bedieningswijze)
- geen terugkerende kosten als je besluit te upgraden.

Niet meer en niet minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
En toch zou Tado voor nieuwe gebruikers een lifetime abo moeten aanbieden ipv ieder jaar opnieuw te hoeven betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja 't is het verdienmodel waar ze voor gekozen hebben, blijkbaar kan het met alleen de inkomsten van de hardware niet uit. Daarom blijft de zoektocht naar een V2 / V3 het aangeraden pad, gelukkig nog goed verkrijgbaar 2e hands.

De achterliggende reden valt wel te raden. Als je straks de hele doelgroep hebt voorzien van een thermostaat maar je moet wel je app blijven onderhouden / updaten heb je natuurlijk een probleem en zal je iets anders moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Is er ergens een eenvoudig overzicht met het verschil tussen de verschillende versies? V2/V3/V3+ Ik ben mij nog aan het oriënteren en had mijzelf niet gerealiseerd dat er verschillen waren tussen deze versies. Nu ik bovenstaande reacties lees moet ik dus even goed inlezen voor ik tot aanschaf over ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Cap schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:28:
Ja 't is het verdienmodel waar ze voor gekozen hebben, blijkbaar kan het met alleen de inkomsten van de hardware niet uit. Daarom blijft de zoektocht naar een V2 / V3 het aangeraden pad, gelukkig nog goed verkrijgbaar 2e hands.

De achterliggende reden valt wel te raden. Als je straks de hele doelgroep hebt voorzien van een thermostaat maar je moet wel je app blijven onderhouden / updaten heb je natuurlijk een probleem en zal je iets anders moeten verzinnen.
Hardware verkoop je 1x en dat is het. De software verder ontwikkelen is een doorlopende kostenpost waar een abonnementsmodel ook wat opbrengsten tegenover zet.

Het is te hopen dat de ontwikkeling wat aantrekt. deze was in 2019 niet echt indrukwekkend. Maar goed, anderzijds is 20 euro per jaar nu ook weer niet echt schokkend te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Het is inderdaad niet schokkend om die prijs te betalen (€2,99/maand of €24,99/jaar), maar dan moeten ze wel blijven uitkomen met nieuwe features ervoor...

Ik zit in beta programma van app, maar zoveel updates komen er ook niet.

Ik vind zelfs de link niet meer met de aangekondigde features, child lock en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
acidfever schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:58:
[...]

Hardware verkoop je 1x en dat is het. De software verder ontwikkelen is een doorlopende kostenpost waar een abonnementsmodel ook wat opbrengsten tegenover zet.
Volgens mij is dat precies wat ik aangeef in mijn bericht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chippie777 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:43:
Is er ergens een eenvoudig overzicht met het verschil tussen de verschillende versies? V2/V3/V3+ Ik ben mij nog aan het oriënteren en had mijzelf niet gerealiseerd dat er verschillen waren tussen deze versies. Nu ik bovenstaande reacties lees moet ik dus even goed inlezen voor ik tot aanschaf over ga.
Ja, op de Tado site. Even zoeken met die zoektermen en je vindt het. Eigenlijk 3 belangrijke verschillen zo uit mijn hoofd: 1. homekit ondersteuning vanaf V3, 2. V3+ app standaard bij V3+, tegen upgrade bij V2/3, 3. V3+ app heeft een abo tegen betaling als je alle features wil (die V2/3 app al standaard heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:10:
@tado wat ik erg graag zou zien is dat je ook de grafieken kan zien in de browserinterface ipv in de app? Zit dat nog op een redelijke termijn in de pijplijn?

Juist het analyseren van het gedrag van de thermostaat is bij uitstek iets wat tot zijn recht komt op het grote scherm van een pc. Het is ook wat vreemd dat deze informatie juist daar niet beschikbaar is. De telefoon app is toch meer voor de snelle bediening op een handzaam klein schermpje, de web interface zou de volledige functionaliteit moeten hebben. Het is nu dus verkeerd om. :) Hoewel, het beste is natuurljk om beide apps altijd dezelfde functionaliteit te geven, niet alleen vanuit de gebruikers ervaring maar ook vanuit de gedachte van een unified ontwerp-/ontwikkelproces voor alle beschikbare platforms. ;)
Op dit moment staat deze feature niet op de interne roadmap. Als we objectief kijken naar hoeveel onze mobiele apps gebruikt worden ten opzichte van de web-app dan spenderen we onze development resources liever aan nieuwe features voor de mobiele app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Dragunov schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:58:
Het is inderdaad niet schokkend om die prijs te betalen (€2,99/maand of €24,99/jaar), maar dan moeten ze wel blijven uitkomen met nieuwe features ervoor...

Ik zit in beta programma van app, maar zoveel updates komen er ook niet.

Ik vind zelfs de link niet meer met de aangekondigde features, child lock en zo
Eens, de innovatie is teleurstellend (in 2019 volgens mij letterlijk niets). Zeker gezien een aantal basis features niet aanwezig is of matig functioneert.

Uitleg van Tado was dat ze bezig waren hun backend voor te bereiden op een groter aantal gebruikers. Ik hoop dat dit klopt en dat we in 2020 veel nieuwe functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid verbeteringen zullen zien.

Maar ook de bestaande functionaliteit zoals weesafhankelijke aansturing functioneren zeker nog niet zoals je mag verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door acidfever op 22-04-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
tado schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:31:
[...]

Op dit moment staat deze feature niet op de interne roadmap. Als we objectief kijken naar hoeveel onze mobiele apps gebruikt worden ten opzichte van de web-app dan spenderen we onze development resources liever aan nieuwe features voor de mobiele app.
Ik persoonlijk heb met de nieuwe Edge van de webpagina een app gemaakt, dus die gebruik ik altijd op de computer en niet de app die er bestaat voor Windows 10.

De mobiele app gebruik ik enkel als ik ergens ben en als ik dan nog mijn smartphone bij me heb.

Maar ik vraag me ook af waar ik een lijst kan zien van die features die eraan zullen komen.

Voor mij blijft child lock het belangrijkste hier in huis. Dat je enkel via app/website de temperatuur in een bepaalde kamer kan regelen en niet via de knop zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:53
tado schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:31:
[...]

Dit gaat toch al gewoon via de Tado app van Microsoft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Cap schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:06:
[...]

Ja, op de Tado site. Even zoeken met die zoektermen en je vindt het. Eigenlijk 3 belangrijke verschillen zo uit mijn hoofd: 1. homekit ondersteuning vanaf V3, 2. V3+ app standaard bij V3+, tegen upgrade bij V2/3, 3. V3+ app heeft een abo tegen betaling als je alle features wil (die V2/3 app al standaard heeft).
Thanks, dat had ik uiteraard zelf moeten verzinnen om het te zoeken op de site van Tado. My bad.
Ik heb nog een vraag mbt ‘vroege start’.
Ik heb stadsverwarming met in elke kamer thermostaat kranen. Werkt dan ‘vroege start’ wanneer ik alleen met tado thermostaatknoppen ga werken? Dus zonder centrale thermostaat, die heb ik nu ook niet (nodig).
Of moet ik dan zelf inschatten hoe lang het ongeveer duurt dat een ruimte een specifieke temperatuur bereikt en daarop het schema aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simple mind schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:28:
[...]

Dit gaat toch al gewoon via de Tado app van Microsoft?
Lang niet iedereen heeft een Microsoft Windows pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chippie777 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:45:
[...]

Ik heb stadsverwarming met in elke kamer thermostaat kranen. Werkt dan ‘vroege start’ wanneer ik alleen met tado thermostaatknoppen ga werken? Dus zonder centrale thermostaat, die heb ik nu ook niet (nodig).
Of moet ik dan zelf inschatten hoe lang het ongeveer duurt dat een ruimte een specifieke temperatuur bereikt en daarop het schema aanpassen?
Bij elke kamer kan je kiezen voor een schema met vroege start aan of uit, onafhankelijk of dat thermostaat en/of knoppen betreft. Overigens zou ik het uitzetten en gewoon je schema zo instellen dat ie wat jou betreft op de juiste tijd aan gaat, dan heb je veel meer controle en staat dat ding niet onbekende tijd nodeloos voor te verwarmen. Wat mij betreft nodeloze verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Iemand enig idee hoe lang Tado nodig denkt te hebben om je configuratie te bekijken bij het toevoegen van een nieuwe ketel? Ik had ze van de week nog speciaal gemaild met de vraag of onze nieuwe ketel gaat samenwerken met Tado en of ik nog ergens rekening mee moet houden. Ik kreeg toen het antwoord dat het zou werken.

Nu zit ik al een uur te kijken naar de melding dat de technici naar mijn verwarmingssysteem aan het kijken zijn en dat ze zo spoedig mogelijk contact opnemen. Volgens de bijbehorende FAQ duurt dat 2 dagen. Ik geloof niet dat ik de installateur 2 dagen opgesloten kan houden hier.

Ik baal daar eigenlijk best wel een beetje van. Ik had al speciaal van tevoren gevraagd of dit ging werken. Toen had men al moeten aangeven dat dit het gevolg is. Je kan van een dergelijk product niet verwachten dat de klant 2 dagen gaat zitten wachten op antwoord.

De installateur is de laatste handelingen aan het doen. Als Tado niet snel reageert, ben ik genoodzaakt om een thermostaat van het installatiebedrijf aan te schaffen en de Tado maar weer te verkopen op Marktplaats. Dat zou dan voor mij nooit meer Tado worden. De installateur was eerst ook wel geïnteresseerd, maar waarschijnlijk is die interesse ook wel over nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:52
wolly_a schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:23:
Iemand enig idee hoe lang Tado nodig denkt te hebben om je configuratie te bekijken bij het toevoegen van een nieuwe ketel? Ik had ze van de week nog speciaal gemaild met de vraag of onze nieuwe ketel gaat samenwerken met Tado en of ik nog ergens rekening mee moet houden. Ik kreeg toen het antwoord dat het zou werken.

Nu zit ik al een uur te kijken naar de melding dat de technici naar mijn verwarmingssysteem aan het kijken zijn en dat ze zo spoedig mogelijk contact opnemen. Volgens de bijbehorende FAQ duurt dat 2 dagen. Ik geloof niet dat ik de installateur 2 dagen opgesloten kan houden hier.

Ik baal daar eigenlijk best wel een beetje van. Ik had al speciaal van tevoren gevraagd of dit ging werken. Toen had men al moeten aangeven dat dit het gevolg is. Je kan van een dergelijk product niet verwachten dat de klant 2 dagen gaat zitten wachten op antwoord.

De installateur is de laatste handelingen aan het doen. Als Tado niet snel reageert, ben ik genoodzaakt om een thermostaat van het installatiebedrijf aan te schaffen en de Tado maar weer te verkopen op Marktplaats. Dat zou dan voor mij nooit meer Tado worden. De installateur was eerst ook wel geïnteresseerd, maar waarschijnlijk is die interesse ook wel over nu.
Als goed is heeft installateur een speciale handleiding waarmee hij het direct kan regelen. Eventueel kan je dat ook zelf doen.

Zie deze pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
LemonC200 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:07:
[...]

Als goed is heeft installateur een speciale handleiding waarmee hij het direct kan regelen. Eventueel kan je dat ook zelf doen.

Zie deze pdf
Het heeft zich inmiddels gered. Ik kan moeilijk de installateur opzadelen met een Tado die hij niet geleverd heeft en waar hij ook niet zo in thuis is. Ik heb uiteindelijk het telefoonnummer voor installateurs gebeld. Daar kan men met een druk op de knop de boel vrijgeven, waarna het functioneerde.

Ze waren niet echt vriendelijk, als je als particulier dat nummer belt. Hoewel de dame in de chat helpdesk deze suggestie zelf deed. Of ze het leuk vinden of niet, boeit me ook niet. Ik heb een loeidure Tado en een dure installateur. Dan ga ik geen 2 werkdagen wachten tot men daar genegen is om de boel vrij te geven. Dat was juist de reden waarom ik netjes van tevoren al had gevraagd of het gaat werken met mijn nieuwe ketel.

Je merkt... Ik ben niet zo enthousiast meer over de Tado, hoewel het apparaat fantastisch werkt, maar deze wijze van helpdesk vind ik minder. Het gaat niet om mijn koffiezetapparaat ofzo... Je kunt niet even 2 dagen geen warm water meer gebruiken of in de winter je kachel niet gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door wolly_a op 23-04-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In de laatste paar weken is m'n Internet Bridge V3+ al tweemaal offline geraakt. Het lampje "router" knippert dan. Stroom eraf en erop brengt 'm weer online. Andere apparaten hebben dit connectie probleem nooit, zowel bedraad als draadloos werken andere apparaten ononderbroken probleemloos.

Iemand die bekend is met een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:14

woutur

Klauwtjes uit!

Het volgende trek ik nogal slecht. Ik zit hier in mijn huiskamer die zo'n 25 graden is. WTF Tado? Het is niet dat ik mijn schema zo heb staan dat ik het tropisch wil hebben in de zomer.
Afbeeldingslocatie: http://docserver.nl/tado_schema.jpg

De temp is niet onder de 21 graden geweest en toch vindt men bij Tado dat er maar opgewarmd moet worden:
Afbeeldingslocatie: http://docserver.nl/tado_tempverloop.jpg

En dan nog steeds keihard liegen in die/dat statistiek/overzicht dat de verwarming niet aan geweest is (terwijl de verwarming en buizen hier nog heet zijn).

Pijnlijk, kansloos, teleurstellend en amateuristisch. Alle features zijn leuk hoor, maar een thermostaat die de temperatuur niet regelen kan is écht zwaar k*t.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

woutur schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:53:
Het volgende trek ik nogal slecht. Ik zit hier in mijn huiskamer die zo'n 25 graden is. WTF Tado? Het is niet dat ik mijn schema zo heb staan dat ik het tropisch wil hebben in de zomer.
[Afbeelding]

De temp is niet onder de 21 graden geweest en toch vindt men bij Tado dat er maar opgewarmd moet worden:
[Afbeelding]

En dan nog steeds keihard liegen in die/dat statistiek/overzicht dat de verwarming niet aan geweest is (terwijl de verwarming en buizen hier nog heet zijn).

Pijnlijk, kansloos, teleurstellend en amateuristisch. Alle features zijn leuk hoor, maar een thermostaat die de temperatuur niet regelen kan is écht zwaar k*t.
De weer afhankelijke aansturing waar Tado mee adverteert is op dit moment inderdaad een complete farce. Naast de individuele aansturing van radiatoren vind ik de software eerlijk gezegd een grote teleurstelling. De gebruiksvriendelijkheid is ondoordacht, functionaliteit werkt niet of matig......

Effectief moet ik nu de slimme schema's van al mijn apparaten handmatig gaan aanpassen (meerdere aanpassingen per schema omdat je geen gewenste kamer temperatuur kunt instellen en dan mogelijk ook nog eens voor de weekend dagen apart, nog zo'n onbegrijpelijk user experience dingetje) omdat weer afhankelijke aansturing niet werkt en je in deze periode van het jaar nu eenmaal nog af en toe je verwarming nodig hebt.

En dan is je slogan "Time for smarter heating". Tijd kost het me inderdaad, tijd om te zorgen dat mijn verwarming niet steeds zonder reden gaat verwarmen.....ik durf te beweren dat handmatige bediening op dit moment minder gas zou gebruiken.

EDIT: nogal zuur verhaal nu ik het terug lees. Ik ben in de basis echt wel tevreden met het feit dat ik aparte kamers kan aansturen maar uiteindelijk kan dat met een Danfoss Eco radiator thermostaat van 30euro ook (met de beperking dat die de ketel niet aan kon sturen maar de woonkamer heeft toch nagenoeg altijd meer tijd nodig om op te warmen).

Het slimme gedeelte is me echt enorm tegen gevallen en had daar heel veel meer van verwacht.

[ Voor 20% gewijzigd door acidfever op 24-04-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:58

amphora

Websites & Fotografie

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook gemengde gevoelens heb bij Tado. In de basis werkt het goed. Maar je betaald een premium prijs terwijl de hardware toch aanvoelt als goedkope Chinese meuk (vooral de wandthermostaat). Wat op zich niet erg is maar dan verwacht je in ieder geval premium support. Dat is er ook niet, je kan niet eens bellen (officieel). Of dat er een app is met veel functionaliteit ook al gebruik je de helft niet. Maar nu durven ze nog eens 3 euro per maand extra te vragen voor een hele simpele geo functie.
Ik zat half jaar geleden te twijfelen tussen Honeywell EVO en Tado. Uiteindelijk voor Tado gekozen vanwege mooie black friday aanbieding en homekit compatible. Achteraf weet ik niet of dat wel de juiste keuze was.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

amphora schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:12:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook gemengde gevoelens heb bij Tado. In de basis werkt het goed. Maar je betaald een premium prijs terwijl de hardware toch aanvoelt als goedkope Chinese meuk (vooral de wandthermostaat). Wat op zich niet erg is maar dan verwacht je in ieder geval premium support. Dat is er ook niet, je kan niet eens bellen (officieel). Of dat er een app is met veel functionaliteit ook al gebruik je de helft niet. Maar nu durven ze 3 euro per maand te vragen voor een hele simpele geo functie.
Ik zat half jaar geleden te twijfelen tussen Honeywell EVO en Tado. Uiteindelijk voor Tado gekozen vanwege mooie black friday aanbieding en homekit compatible. Achteraf weet ik niet of dat wel de juiste keuze was.
Nu zijn de honeywell radiator Thermo's ook wel heel lelijk. :P
En in dat honeywell platform zit volgens mij ook nul ontwikkeling maar kan out of the box wel meer.

Ik hoop vooral echt dat Tado na een periode back-end ontwikkeling wakker gaat worden en een fors ontwikkeltraject op hun front-end gaan doen. De mysterie rondom de "interne roadmap" die steeds is genoemd geeft echter niet heel veel hoop.

Mocht er echter niets gebeuren dan zet ik mijn abonnement wel stil. Ik kan prima zonder die geofencing en zo goed werkt ook die functionaliteit nu weer niet. Ik heb het abonnement genomen met de verwachting dat ik de ontwikkeling van meer en verbeterde functionaliteit sponsor (en natuurlijk een stukje continuïteit in ondersteuning van het platform). Ik ben echter bang dat als Tado niet snel van strategie verandert de loyaliteit van klanten snel zal afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:58

amphora

Websites & Fotografie

acidfever schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:23:
[...]
Mocht er echter niets gebeuren dan zet ik mijn abonnement wel stil. Ik kan prima zonder die geofencing en zo goed werkt ook die functionaliteit nu weer niet. Ik heb het abonnement genomen met de verwachting dat ik de ontwikkeling van meer en verbeterde functionaliteit sponsor (en natuurlijk een stukje continuïteit in ondersteuning van het platform). Ik ben echter bang dat als Tado niet snel van strategie verandert de loyaliteit van klanten snel zal afnemen.
Dat ook ja. Heb een jaar abo genomen nu omdat dat dat toch een euro per maand scheelt maar kom er nu achter dat die geofencing eigenlijk overbodig is in de maanden dat het lekker weer is.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Laatst online: 15-07 16:59

DUX

blijft ook nu voor Oranje

acidfever schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:55:
Eens, de innovatie is teleurstellend (in 2019 volgens mij letterlijk niets).
Kom kom, je vergeet het hooikoorts-/pollenoverzicht waar niemand om gevraagd had :P

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:14

woutur

Klauwtjes uit!

woutur schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ok, een rectificatie is hier wel op zijn plaats. Mijn ketel is kapot :$ :$ :$ Die slaat telkens aan als er warm water gevraagd wordt en op een of andere manier gaat de c.v. ook aan. Ook als ik de Tado van de muur gehaald heb. Het vermoeden is dat de driewegklep kapot is (vervelend, ketel is net iets meer dan 1 jaar oud).

Omdat Tado hier nog wel eens meekijkt: mijn excuses. Het lag dit keer niet aan jullie en de helpdesk reageerde binnen 30 minuten met adequate hulp. Dat zit in ieder geval snor!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02
Iemand die mij kan helpen? Wellicht @tado ?

Gisteren in nieuwe woning getrokken met een Remeha Avanta 28c en Honeywell Chronotherm IV. Een nieuwe Tado V3+ gekocht en deze vandaag geïnstalleerd. Nu kwam ik er achter als ik de installatie tutorial volg dat mijn thermostaat nu aan / uit geschakeld is in plaats van OpenTherm.

Wat ik geprobeerd heb ik via de installateurs PDF die hier geplaatst was de aansturing handmatig over te zetten op D01 -> HC01 -> HW V. Echter als ik de thermostaat nu op 25 graden zet springt de ketel helemaal niet aan, heb thermostaat als eens gereboot en ook de ketel. In de ketel zou ik niks hoeven veranderen want de Remeha aansturing gaat over klem 3/4 voor zowel OpenTherm als Aan / uit. Iemand die wellicht weet wat ik nog over het hoofd gezien heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-07 11:27
chippie777 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:45:
[...]

Ik heb stadsverwarming met in elke kamer thermostaat kranen. Werkt dan ‘vroege start’ wanneer ik alleen met tado thermostaatknoppen ga werken?
Het eerlijke antwoord: vroege start werkt gewoon helemaal niet. Dit is iets wat al jaren bekend is bij Tado maar wat ze niet kunnen (of willen, maar dat is misschien nog wel kwalijker) repareren:
https://community.tado.com/en-gb/discussion/comment/10108

Ze zeggen druk te zijn met het verzinnen van nieuwe features en backend fixes. Nu kennen allemaal die geweldige features wel die de laatste jaren erbij gekomen zijn, dus dan moeten ze wel heel druk zijn geweest met het oplappen van de backend systemen. Dat moet een puinhoop geweest zijn twee jaar geleden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Razer schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:53:
Iemand die mij kan helpen? Wellicht @tado ?

Gisteren in nieuwe woning getrokken met een Remeha Avanta 28c en Honeywell Chronotherm IV. Een nieuwe Tado V3+ gekocht en deze vandaag geïnstalleerd. Nu kwam ik er achter als ik de installatie tutorial volg dat mijn thermostaat nu aan / uit geschakeld is in plaats van OpenTherm.

Wat ik geprobeerd heb ik via de installateurs PDF die hier geplaatst was de aansturing handmatig over te zetten op D01 -> HC01 -> HW V. Echter als ik de thermostaat nu op 25 graden zet springt de ketel helemaal niet aan, heb thermostaat als eens gereboot en ook de ketel. In de ketel zou ik niks hoeven veranderen want de Remeha aansturing gaat over klem 3/4 voor zowel OpenTherm als Aan / uit. Iemand die wellicht weet wat ik nog over het hoofd gezien heb?
Heb je de draden op de Tado thermostaat wel gewisseld naar de opentherm aansluitingen? :) Uiteraard moeten niet de relaiscontacten gebruikt worden maar de +/- contacten. Dus als ie voorheen werkte op relais moet je wel even de draadjes naar +/- zetten ipv NO/com.

Als het zo niet werkt lijkt het me handig om eerst even de Honeywell C IV terug aan te sluiten, er vanuit gaande dat die ook volgens opentherm aangesloten was. Klopt dat? Dan even testen. Vervolgens de Tado thermostaat weer testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02
Cap schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:03:
[...]

Heb je de draden op de Tado thermostaat wel gewisseld naar de opentherm aansluitingen? :) Uiteraard moeten niet de relaiscontacten gebruikt worden maar de +/- contacten. Dus als ie voorheen werkte op relais moet je wel even de draadjes naar +/- zetten ipv NO/com.

Als het zo niet werkt lijkt het me handig om eerst even de Honeywell C IV terug aan te sluiten, er vanuit gaande dat die ook volgens opentherm aangesloten was. Klopt dat? Dan even testen. Vervolgens de Tado thermostaat weer testen.
De Honeywell kon alleen aan / uit. De Tado zit nu op NO/Com, dit is wat de turotial ook aangaf voor vervangen van bestaande Honeywell. Maar zou dus +/- moeten zijn op de Tado voor OpenTherm? Dan ga ik dat morgen even testen 👍🏻🙂

[ Voor 6% gewijzigd door Razer op 26-04-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als de Honeywell alleen aan/uit kon en de Tado tutorial gericht was op aan/uit relais sturing dan is het logisch dat daarin NO/COM staat aangegeven. Maar wil je via opentherm dan moet dat niet via de relais aansluitingen. Logisch want het relais schakelt niet bij opentherm communicatie. Dus je moet de + - aansluitingen hebben, zo zal het ook in de installers PDF staan waar jij aan refereert. Zoek maar even op.

Wel even de ketel uit het stopcontact halen voordat je de bedrading op de thermostaat wijzigt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-04 08:47
Als ik nu zo'n V3 thermostaat koop, moet ik dan die V3+ upgrade kopen? Of wordt ik dan gedwongen om dat abonnement af te nemen? Ik zie in de app store namelijk alleen de V3+ app staan....

Edit. Ik ben er al uit. Je moet dus een nieuw apparaat maken op my.tado.com. Dan kun je de V3 versie van de app installeren.

Ik heb ook even contact gehad met tado zelf. De oude eigenaar MOET dan zijn oude tado home verwijderen. Anders wordt het ivm de GDPR onmogelijk gemaakt om het apparaat toe te voegen aan je eigen account.

Zou je het apparaat op marktplaats hebben gekocht en vorige eigenaar verwijdert niet zijn Tado home, dan is je aankoop niet te gebruiken. In ieder geval niet met de app. Dus mijn tip is als je het ding koopt, voeg het apparaat dan in bijzijn van de verkopende partij toe aan je eigen tado home in my.tado.com.

Tado is blijkbaar niet bereid/niet in staat om het apparaat los te koppelen van het account van de vorige eigenaar. :( Ze waren overigens wel goed bereikbaar en bereid mijn vragen te beantwoorden.

[ Voor 73% gewijzigd door mebrein op 27-04-2020 12:01 ]

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, je moet een nieuw account aanmaken en gewoon even vragen aan de verkoper of hij zijn Tado home verwijdert uit de app bij de verkoop. Dan gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taoufik007
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
Hallo,

Ik heb de afgelopen tijd regelmatig met de TADO support afdeling contact gehad. Achteraf blijkt wat ik wil niet te kunnen en werd ik gewezen naar de community.

Onderstaand zal ik eerst mijn huis schets aangeven en daarna wat mijn wens is.

Mijn CV kan meerdere zones individueel verwarmen. Voordat ik de TADO had was op de begane grond een bedrade thermostaat en op de 1ste verdieping een draadloze thermostaat.

Huidige situatie:

Begane grond: TADO Smart thermostaat(bedraad) icm vloerverwarming

1ste verdieping: TADO Smart thermostaat en 4 slaapkamers hebben een TADO Smart radiator knop. Douche heeft nog een 'domme' radiator knop.

Bij de CV heb ik een extensiekit zodat die kan communiceren met de TADO Smart thermostaat op de 1ste verdieping

Hoe heb ik het ingesteld:

Zone 1: begane grond --> werkt prima

Zone 2: Boven verdieping

Elke TADO Smart radiator knop heb ik een eigen zone gemaakt.

Waarom heb ik dit gedaan?

Dit heb ik gedaan met de wens om elke kamer individueel te kunnen verwarmen. Ik heb het vaak koud dus de master bedroom doe ik vaker aan dan bijv kamer van mijn zoon want die heeft het altijd warm.

Zone 2 heb ik aangemaakt zodat ik soms heel de boven verdieping in 1 keer wil opwarmen. Dus alle kamers instellen op 22 graden zonder dat ik dit bij elke radiator knop moet doen.

Hoe ik het heb aangemaakt kan volgens de TADO support afdeling niet. Ze zeggen dat ik dan alle radiator knoppen moet verwijderen en toevoegen in 1 zone.

Wel jammer. Voordat ik alles heb gekocht heb ik advies gevraagd aan Tado wat ik moest kopen. Heb voor nu eigenlijk een smart thermostaat gekocht waar ik niks mee kan.

Of 4 smart thermostaten gekocht waar ik niets mee kan als ik ervoor kies om 1 zone boven te gebruiken.

Komt bovenstaande bekend voor en is hier echt geen oplossing voor? Hoe hebben jullie het geregeld? Misschien dat ik een oplossing gewoon niet heb gezien en tot nieuwe inzichten kom.

Hoor het graag.

MVG

Taoufik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Taoufik007 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:40:
Hallo,

Ik heb de afgelopen tijd regelmatig met de TADO support afdeling contact gehad. Achteraf blijkt wat ik wil niet te kunnen en werd ik gewezen naar de community.

Onderstaand zal ik eerst mijn huis schets aangeven en daarna wat mijn wens is.

Mijn CV kan meerdere zones individueel verwarmen. Voordat ik de TADO had was op de begane grond een bedrade thermostaat en op de 1ste verdieping een draadloze thermostaat.

Huidige situatie:

Begane grond: TADO Smart thermostaat(bedraad) icm vloerverwarming

1ste verdieping: TADO Smart thermostaat en 4 slaapkamers hebben een TADO Smart radiator knop. Douche heeft nog een 'domme' radiator knop.

Bij de CV heb ik een extensiekit zodat die kan communiceren met de TADO Smart thermostaat op de 1ste verdieping

Waarom heb ik dit gedaan?

Dit heb ik gedaan met de wens om elke kamer individueel te kunnen verwarmen. Ik heb het vaak koud dus de master bedroom doe ik vaker aan dan bijv kamer van mijn zoon want die heeft het altijd warm.

Zone 2 heb ik aangemaakt zodat ik soms heel de boven verdieping in 1 keer wil opwarmen. Dus alle kamers instellen op 22 graden zonder dat ik dit bij elke radiator knop moet doen.

Hoe ik het heb aangemaakt kan volgens de TADO support afdeling niet. Ze zeggen dat ik dan alle radiator knoppen moet verwijderen en toevoegen in 1 zone.

Wel jammer. Voordat ik alles heb gekocht heb ik advies gevraagd aan Tado wat ik moest kopen. Heb voor nu eigenlijk een smart thermostaat gekocht waar ik niks mee kan.

Of 4 smart thermostaten gekocht waar ik niets mee kan als ik ervoor kies om 1 zone boven te gebruiken.

Komt bovenstaande bekend voor en is hier echt geen oplossing voor? Hoe hebben jullie het geregeld? Misschien dat ik een oplossing gewoon niet heb gezien en tot nieuwe inzichten kom.

Hoor het graag.

MVG

Taoufik
Waarom kun je niets met die 4 thermostaatknoppen? Je hebt toch evengoed de bediening op de radiatoren nodig als je de bovenverdieping helemaal wilt aansturen, zone of niet? Die aankoop is nooit voor niets.

Is er een reden waarom je geen slim schema maakt voor de individuele kamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Taoufik007 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:40:

Dit snap ik niet. Heb je alle kranen op de bovenverdieping in 1 kamer geplaatst? Of heb je elk in een eigen kamer (zone) gestopt?

De logische manier om het te doen is elke werkelijke kamer een eigen kamer in het tado systeem. Dan kan het systeem goed werken en kun je per kamer de temperatuur individueel instellen. Elke knop meet zelf de temperatuur en zet zichzelf open of dicht.

Als je meerdere radiatorknoppen in 1 ruimte hebt dan zal er maar eentje als thermostaat werken en de temperatuur meten. Alle knoppen in de kamer gaan dan open of dicht afhankelijk van de gemeten temperatuur. Dat is dus niet handig als die knoppen niet werkelijk in 1 ruimte zijn, want dan gaan al je slaapkamers verwarmen wanneer de ene kamer (waar gemeten wordt) te koud is.

Er is inderdaad geen manier om al je kamers in 1x naar een bepaalde temperatuur op te warmen. Maar hoe vaak komt het voor dat je alle kamers wilt verwarmen naar een temperatuur anders dan het normale temperatuurschema? Bij ons eigenlijk nooit. En dan is het in de app zo gedaan om ze omhoog te schuiven.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taoufik007
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
Dank voor snelle reactie. Maar wat is dan de nut van de draadloze tado thermostaat die in de gang staat(1ste verdieping)? Die bediend dus eigenlijk alleen de douche omdat die een domme thermostaat heeft tot ik hem ook vervang voor een slimme.

Op de boven verdieping heb ik elke radiator knop op een individuele kamer aangemaakt. En ook de smart thermostaat heeft een eigen kamer.

Ik werkte ook met slimme schema's, alleen soms wil je de bovenverdieping in 1 keer verwarmen. Dat is dus vanuit 1 kamer/zone niet te bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
Heb hier nog 6 Tado kranen nodig, dus voorlopig heb ik enkel in badkamer en woonkamer een Tado kraan en thermostaat.

Deze zomer ze allemaal veranderen naar Tado kranen, maar eerst moeten er nieuwe tussenstukjes komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogValk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:47
acidfever schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:19:
[...]

De weer afhankelijke aansturing waar Tado mee adverteert is op dit moment inderdaad een complete farce. Naast de individuele aansturing van radiatoren vind ik de software eerlijk gezegd een grote teleurstelling. De gebruiksvriendelijkheid is ondoordacht, functionaliteit werkt niet of matig......

Effectief moet ik nu de slimme schema's van al mijn apparaten handmatig gaan aanpassen (meerdere aanpassingen per schema omdat je geen gewenste kamer temperatuur kunt instellen en dan mogelijk ook nog eens voor de weekend dagen apart, nog zo'n onbegrijpelijk user experience dingetje) omdat weer afhankelijke aansturing niet werkt en je in deze periode van het jaar nu eenmaal nog af en toe je verwarming nodig hebt.

En dan is je slogan "Time for smarter heating". Tijd kost het me inderdaad, tijd om te zorgen dat mijn verwarming niet steeds zonder reden gaat verwarmen.....ik durf te beweren dat handmatige bediening op dit moment minder gas zou gebruiken.

EDIT: nogal zuur verhaal nu ik het terug lees. Ik ben in de basis echt wel tevreden met het feit dat ik aparte kamers kan aansturen maar uiteindelijk kan dat met een Danfoss Eco radiator thermostaat van 30euro ook (met de beperking dat die de ketel niet aan kon sturen maar de woonkamer heeft toch nagenoeg altijd meer tijd nodig om op te warmen).

Het slimme gedeelte is me echt enorm tegen gevallen en had daar heel veel meer van verwacht.
@acidfever Wat zou je als alternatief overwegen als je de Tado nog niet had maar wel al je huidige kennis over Tado zou hebben. Zit nog steeds te twijfelen, aangezien ik toch best wel wat issues iedere keer lees. Ook dat je zo afhankelijk bent van Tado voor een wijzging in je systeem door te kunnen voeren. Dan misschien een eenvoudigere zoals de Honeywell Chronotherm Touch of een Nest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
RogValk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:09:
[...]
@acidfever Wat zou je als alternatief overwegen als je de Tado nog niet had maar wel al je huidige kennis over Tado zou hebben. Zit nog steeds te twijfelen, aangezien ik toch best wel wat issues iedere keer lees. Ook dat je zo afhankelijk bent van Tado voor een wijzging in je systeem door te kunnen voeren. Dan misschien een eenvoudigere zoals de Honeywell Chronotherm Touch of een Nest?
Weet iemand meer over Plugwise? Zoneregeling, lokale opslag van schema's, lerend systeem, vroege start, losse temperatuurvoelers, OT, vloerverwarming, keuze om al of niet batterijen te gebruiken, mogelijkheid om ander merk thermostaat te gebruiken, andere home automation onderdelen inpasbaar, etc. Op Tweakers zie ik kritiek, maar die lees ik hier ook over Tado. Lijkt mooi, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

RogValk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:09:
[...]

Tja lastig, een Nest vind ik persoonlijk echt te duur voor wat het is en ze hebben geen radiatorkranen (zo ver ik weet). Van Honeywell weet ik dat een aantal functionaliteiten in orde is maar dat het ook een systeem is waar geen ontwikkeling meer in zit. Daarnaast vind ik de radiatorknoppen van Honeywell systeem echt heel erg lelijk en uiteindelijk wil het oog ook wat.

Dan heb je natuurlijk nog andere systemen zoals netatmo en eve waarvan ik Netatmo dan persoonlijk het meest interessante alternatief vind. Het is gewoon jammer dat Tado relatief simpele zaken en vooral ook feedback van klanten tot dusver geen prioriteit vind want het zou met een paar kleine aanpassingen echt een extreem goede totaaloplossing kunnen zijn.

Om je vraag te beantwoorden: mijn keuze zou met de kennis van nu denk ik alsnog tussen Tado en Netatmo gaan. Netatmo heeft hun app en slimme aansturing als ik hun website mag geloven in ieder geval een stuk slimmer geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

HGBMason schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:46:
[...]

Weet iemand meer over Plugwise? Zoneregeling, lokale opslag van schema's, lerend systeem, vroege start, losse temperatuurvoelers, OT, vloerverwarming, keuze om al of niet batterijen te gebruiken, mogelijkheid om ander merk thermostaat te gebruiken, andere home automation onderdelen inpasbaar, etc. Op Tweakers zie ik kritiek, maar die lees ik hier ook over Tado. Lijkt mooi, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Plugwise heb ik ook bekeken omdat ik ook vloerverwarming heb in de woonkamer. Je moet bij de vloerverarming oplossing van plugwise echter ofwel voor iedere vloerverwarming zone een groepregelaar kopen (in mijn geval 6 x 80 euro= 480 euro) of, net als de Tado oplossing, een extra zoneklep in de aanvoer maken en daar een standaard radiotor (of groep) knop op aansluiten. In alle gevallen moet je zorgen dat je een bypass voor je verdeler hebt zitten omdat anders je ketel potentieel in storing zal gaan (of je moet ergens anders in je systeem een radiator altijd open houden.

Op zich natuurlijk een heel vergelijkbaar systeem wat bij mij af is gevallen omdat de radiatorknoppen geen feedback geven over de temperatuur. Je kunt dus niet zien welke temperatuur je instelt wanneer je handmatig bedient.

Voordeel is inderdaad weer de zigbee ondersteuning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGBMason
  • Niet online
acidfever schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:56:
[...]
Om je vraag te beantwoorden: mijn keuze zou met de kennis van nu denk ik alsnog tussen Tado en Netatmo gaan. Netatmo heeft hun app en slimme aansturing als ik hun website mag geloven in ieder geval een stuk slimmer geïmplementeerd.
Helaas ondersteunt Netatmo het Open Therm protocol niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidfever

acidfever

I am allready working!

HGBMason schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:28:
[...]

Oh, dan ben ik blij dat ik die niet heb gekocht met mijn Remeha ketel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HGBMason schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:28:
[...]

Dat was precies de reden dat hier - naast mijn Netatmo weather station - geen Netatmo thermostaat + knoppen kwamen. Anders... ;)

Er is gewoon niet zoveel keuze op de thermostatenmarkt als je op zoek bent naar een flexibel, uitbreidbaar systeem met strakke knoppen en moderne software voor verschillende smartdevices die goed doorontwikkeld wordt. (Helaas is dat laatste bij Tado ook wel tegengevallen, hopelijk wordt het weer beter.)

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 29-04-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Taoufik007 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:32:
Dank voor snelle reactie. Maar wat is dan de nut van de draadloze tado thermostaat die in de gang staat(1ste verdieping)? Die bediend dus eigenlijk alleen de douche omdat die een domme thermostaat heeft tot ik hem ook vervang voor een slimme.
Die heeft inderdaad weinig zin. De gang/overloop is niet een ruimte die je op een bepaalde temperatuur wilt houden en zou dus ook geen thermostaat moeten hebben. Als je elke kamer stuurt naar de juiste temperatuur dan krijgt de gang vanzelf wel wat warmte mee. Bovendien, als de gang “warmte wil” maar alle kranen staan dicht dan kun je ook storingen krijgen want de cv wil dan aan maar kan zijn warmte niet kwijt. Die thermostaat kun je dus het beste verwijderen lijkt mij.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 22:25
Een vraag, want Tado service heeft nu al per mail 4x een niet zo nuttig antwoord gegeven, alsof ze het daar niet begrijpen.

Situatie:
Appartement met alleen maar vloerverwarming, 4 zones op een Rehau zoneverdeler.
4 thermostaten vervangen door 4 Tado smart thermostats, die bedraad binnenkomen op de zoneverdeler (24v).
Vervolgens is de zoneverdeler aangesloten op een Remeha Tzerra Plus 39c.

Werkt allemaal prima, de thermostaten schakelen gewoon volgens aan/uit de kleppen en zo wordt er via de Remeha verwarmd. Echter soms met overshoot merk ik (althans, toen het wat kouder was..).

Ook wordt de eco/comfort warmwater functie zo uiteraard niet aangestuurd voor eventueel besparen/comfort.

Om de ketel via opentherm modulerend aan te sturen heb ik begrepen uit dit topic dat ik een extensiekit zou kunnen aansluiten in plaats van de bedrading tussen de zoneverdeler en de remeha, is dit correct?

Uiteindelijk moet een thermostaat dan zowel de klep schakelen, als via de extensiekit de remeha aansturen.
Waar moet ik aan denken bij het aansluiten hiervan? Ik begrijp dat de extensiekit dan ook 230v nodig heeft.
Kan ik deze setup gewoon zelf instellen via de thermostaten, of moet Tado dit per se op afstand configureren?

Tado zelf komt als ik dit vraag niet veel verder dan uitleggen dat ik geen warmwater regulatie nodig heb omdat het warm water wel blijft werken, en dat ik niet per se de extensiekit nodig heb om dit te laten werken. Maar zover was ik uiteraard al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
StanTheMan schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:33:
Een vraag, want Tado service heeft nu al per mail 4x een niet zo nuttig antwoord gegeven, alsof ze het daar niet begrijpen.
Herkenbaar. Het lukt ze vooral goed een nuttig antwoord te geven als je setup heel straightforward is (en je dus geen installatiehulp nodig hebt): installeren van een thermostaatje of een setje thermostaatknoppen. Bij kleppen wordt het lastig en dan zit je zo weken heen en weer te mailen en lijkt het wel alsof je zorgvuldige en complete verhaal ten aanzien van je setup telkens gewoon niet gelezen wordt.
Situatie:
Appartement met alleen maar vloerverwarming, 4 zones op een Rehau zoneverdeler.
4 thermostaten vervangen door 4 Tado smart thermostats, die bedraad binnenkomen op de zoneverdeler (24v).
Vervolgens is de zoneverdeler aangesloten op een Remeha Tzerra Plus 39c.

Werkt allemaal prima, de thermostaten schakelen gewoon volgens aan/uit de kleppen en zo wordt er via de Remeha verwarmd. Echter soms met overshoot merk ik (althans, toen het wat kouder was..).
Hoe je het ook aansluit, het voorkomen van overshoots is niet bepaald Tado's sterkste punt. In het algemeen handelt een Tado thermostaat de overshoots minder goed dan de standaard Honeywell / Remeha / etc thermostaat die bij je CV ketel kwam. Dus hopelijk heb je geen al te hoge verwachtingen betreffende het voorkomen van overshoots. Zoek middels de zoekbalk hierboven maar eens in dit topic op 'overshoots' en lees je in. :)
Om de ketel via opentherm modulerend aan te sturen heb ik begrepen uit dit topic dat ik een extensiekit zou kunnen aansluiten in plaats van de bedrading tussen de zoneverdeler en de remeha, is dit correct?

Uiteindelijk moet een thermostaat dan zowel de klep schakelen, als via de extensiekit de remeha aansturen.
Waar moet ik aan denken bij het aansluiten hiervan? Ik begrijp dat de extensiekit dan ook 230v nodig heeft.
Kan ik deze setup gewoon zelf instellen via de thermostaten, of moet Tado dit per se op afstand configureren?
Zonder de 'ins en outs' van je zoneverdeler en CV ketel te kennen, is de setup voor het aansturen van een ketel via opentherm + kleppen in principe vrij overzichtelijk.
- De thermostaten regelen altijd bedraad de kleppen middels hun relais.
- De thermostaten fungeren daarbij als temperatuursensor / bedieningsunit en geven draadloos aan de extensiekit door of er warmtevraag is of niet.
- De extensiekit krijgt idd 230V uit het stopcontact (dus stroomkabeltje nodig) en hangt bedraad met de + en - aansluitingen aan de opentherm klemmen van de CV ketel en stuurt die via opentherm modulerend aan. Zodra een thermostaat merkt dat er een verandering van warmtevraag is schakelt ie het relais en piept ie naar de extensiekit dat ie in actie moet komen. Voor de ketel is de extensiekit niets meer of minder dan een bedrade thermostaat die de warmtevraag doorgeeft.

Met behulp van de handleiding voor installateurs kan je dat gewoon zelf instellen vanaf de thermostaten. Per thermostaat een paar toetsenklikken en een minuut werk. Elke thermostaat stel je in als temperatuursensor (TS) met koppeling aan de extensiekit (EK), en tot slot protocol Opentherm (D01). En je kiest nog voor wel/geen warm water regeling (HW). Dat was het.

Eco / comfortkeuze voor warm water van de Remeha werkt volgens mij niet vanaf de Tado (althans niet bij mijn Remeha Avanta). De implementatie van Tado is bij de keuze voor WW niet meer dan dat je de temperatuur van het tapwater kan regelen. Zet je vanaf Tado warm water UIT dan betekent dat dat ie de temperatuur van het warm water niet regelt, niet dat het water koud blijft.
Eco / comfort stel je dus vast in op de ketel zelf en niet op de Tado. Hij kan niet wat de Remeha eigen eTwist/iSense thermostaten kunnen, eco/comfort vanaf de thermostaat shakelen en dus ook niet via een schema. Zoek middels de zoekbalk hierboven maar eens in dit topic op 'remeha eco comfort' en lees je in. :)

In mijn situatie is de Tado ww functie vrij nutteloos omdat ik niet de behoefte heb de temperatuur van het WW steeds te veranderen. Ik gebruik dus de ketel standaard in ECO modus en dan een vaste watertemperatuur. Dan maar een paar seconden langer wachten op warm water... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 30-04-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Super, bedankt. Helder, en inderdaad zoals ik beetje had begrepen naar aanleiding van het zoekwerk. Zal nog even nalezen over de overshoots en warm water functies in dit topic!

Overigens zaten er bij mijn nieuwbouw 4 simpele rehau thermostaten bij, geen moderne thermostaat van de ketel zelf.
Niet zo raar want het is de verdeler die op de ketel zit en geen thermostaat.

[ Voor 36% gewijzigd door StanTheMan op 30-04-2020 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:48:
In de laatste paar weken is m'n Internet Bridge V3+ al tweemaal offline geraakt. Het lampje "router" knippert dan. Stroom eraf en erop brengt 'm weer online. Andere apparaten hebben dit connectie probleem nooit, zowel bedraad als draadloos werken andere apparaten ononderbroken probleemloos.

Iemand die bekend is met een oplossing?
Nu wederom het geval. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vreemd hoor. Aan welke router hangt ie? Heb je al geprobeerd om in je router door de bridge een vast IP adres te geven via static DHCP (gekoppeld aan het MAC-adres van je bridge dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Cap schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 08:42:
Vreemd hoor. Aan welke router hangt ie? Heb je al geprobeerd om in je router door de bridge een vast IP adres te geven via static DHCP (gekoppeld aan het MAC-adres van je bridge dus)?
Verbonden met de Connect Box van Ziggo. Had de Internet Bridge geen statisch IP adres gegeven, dat heb ik zojuist wel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StanTheMan
Cap schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:55:
[...]
Zonder de 'ins en outs' van je zoneverdeler en CV ketel te kennen, is de setup voor het aansturen van een ketel via opentherm + kleppen in principe vrij overzichtelijk.
- De thermostaten regelen altijd bedraad de kleppen middels hun relais.
- De thermostaten fungeren daarbij als temperatuursensor / bedieningsunit en geven draadloos aan de extensiekit door of er warmtevraag is of niet.
- De extensiekit krijgt idd 230V uit het stopcontact (dus stroomkabeltje nodig) en hangt bedraad met de + en - aansluitingen aan de opentherm klemmen van de CV ketel en stuurt die via opentherm modulerend aan. Zodra een thermostaat merkt dat er een verandering van warmtevraag is schakelt ie het relais en piept ie naar de extensiekit dat ie in actie moet komen. Voor de ketel is de extensiekit niets meer of minder dan een bedrade thermostaat die de warmtevraag doorgeeft.

Met behulp van de handleiding voor installateurs kan je dat gewoon zelf instellen vanaf de thermostaten. Per thermostaat een paar toetsenklikken en een minuut werk. Elke thermostaat stel je in als temperatuursensor (TS) met koppeling aan de extensiekit (EK), en tot slot protocol Opentherm (D01). En je kiest nog voor wel/geen warm water regeling (HW). Dat was het.
Nu geinstalleerd.
Als ik de thermostaten op TS zet, bedienen ze de kleppen niet meer (en staan ze altijd open, gezien ‘bij rust open’).
Ik heb ze nu weer op R01 gezet, waarmee ze dus wel weer de kleppen bedienen. Uiteraard met de optie EK aanwezig.

Nu testen of ze dan de kleppen aansturen en ook de warmtevraag reguleren via de extensiekit/opentherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dat is de logische instelling. TS is inderdaad alleen als er geen klep geschakeld hoeft te worden. Sorry. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi83
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 20:41
Heeft iemand ervaring met airco en tado?
Ik heb boven in mijn huis een paar kamers aangesloten op een warmtepomp / airco. Hisense auw-24u4sa1 (buiten) AUC-24UR4SEA1 (binnen) het gaat om 4 slaapkamers die allemaal naast elkaar liggen en elk uitkomen in een lange gang. De slaapkamers hebben geen thermostaten enkel de lange gang in een raar hoekje. Resultaat de kamers zijn extreem koud omdat de gang nog niet op temperatuur is.
Weet iemand of ik in iedere kamer een tado airco control jopper kan plaatsen en deze dan kan reguleren?
Moet ik dan wat instellen op de auc of auw?
Ik heb zelf echt geen idee jammer genoeg. Ben wel technisch dus met wat uitleg kom ik er vast uit!
Bedankt alvast
paint skills :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppQS1AMIdnXpQYvQJTJufkBDQDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDHXZZ4XhhbLxohTHeF6vrP0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Pi83 op 03-05-2020 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 17:58
Pi83 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:04:
Heeft iemand ervaring met airco en tado?
Ik heb boven in mijn huis een paar kamers aangesloten op een warmtepomp / airco. Hisense auw-24u4sa1 (buiten) AUC-24UR4SEA1 (binnen) het gaat om 4 slaapkamers die allemaal naast elkaar liggen en elk uitkomen in een lange gang. De slaapkamers hebben geen thermostaten enkel de lange gang in een raar hoekje. Resultaat de kamers zijn extreem koud omdat de gang nog niet op temperatuur is.
Weet iemand of ik in iedere kamer een tado airco control jopper kan plaatsen en deze dan kan reguleren?
Moet ik dan wat instellen op de auc of auw?
De Tado Smart AC bedient de binnenunit van je airco/warmtepomp, via infrarood. Je kunt bij het instellen kiezen om als thermostaat te fungeren (de Tado zal dan het systeem koelen/verwarmen tot de ingestelde temperatuur bereikt is), of dat je de airco zelf de temperatuur laat reguleren (dus dan werkt het hetzelfde als het instellen van de gewenste temperatuur via de afstandbediening).

De unit heeft geen nut als er geen line of sight is met de binnenunit is, dus in de kamers plaatsen heeft weinig zijn.

Je zou evt temperatuur sensoren (hoeft niet van Tado, kan bijv Eve zijn) kunnen plaatsen in je kamers en dan via HomeKit de airco via de Tado laten aansturen, dus dat je de airco laat verhitten/koelen tot er een gewenste temperatuur is bereikt in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi83
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-04 20:41
Ah dat is wellicht een heel goed idee!
Heel erg bedankt! Ik ga mij er verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:20:
[...]
Verbonden met de Connect Box van Ziggo. Had de Internet Bridge geen statisch IP adres gegeven, dat heb ik zojuist wel gedaan.
Wederom is de Internet Bridge offline. Gebeurt dus ook wanneer deze een statisch IP adres heeft.
@tado Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs3988
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2022
Hallo,

Ik ga binnenkort in een ander huis wonen en ben mij daarom aan het orienteren op de eventueel slimme thermostaat en zaken die daar bij horen.

De badkamer ga ik verbouwen en wil hierin electrische vloerverwarming hebben, waarschijnlijk van het merk Magnum. Op de Tado website staat dat hun thermostaat niet compatible is met een vloerverwarming systeem dat een vloertemperatuursensor nodig heeft. Op verschillende forums wordt aangegeven dat een electrische vloerverwarming beter wel een vloertemperatuur sensor moet hebben, zodat de vloer niet te warm kan worden. Dit lijkt mij een logisch en veilig uitgangspunt.

Bij Magnum is er een thermostaat die het z-wave protocol ondersteund.
https://www.magnumheating...299-magnum+z-wave+control
Kan deze thermostaat samenwerken met de hard & software van tado?

Heeft iemand hier ervaring met de softwarematige integratie van de "normale" verwarming en de electrische vloerverwarming zoals ik hier beschrijf, het mooist zou zijn als beide vanuit dezelfde app aangestuurd kunnen worden. Wat mij betreft is een aan/uit en tijdsregelaars functie in principe voldoende. Kijkend naar de toekomst wil ik niet voor elk apparaat wat toegevoegd word een andere app nodig hebben.

Andere tips en opmeringen zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@matthijs3988 zit er een CV aansluiting in de badkamer van je bestaande radiator? Dan kun je het beste buizen in je vloer vrezen en een RTL er tussen zetten. Dat is veel goedkoper verwarmen als elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:10:
[...]
Wederom is de Internet Bridge offline. Gebeurt dus ook wanneer deze een statisch IP adres heeft.
@tado Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Er zijn op dit moment geen problemen bekend met onze Internet Bridge.

Ik zou vooral aanraden om contact op te nemen met Ziggo.

Alternatief:
Zet een andere router of internet switch tussen de ziggo router en de tado bridge.;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

tado schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:44:
[...]

Er zijn op dit moment geen problemen bekend met onze Internet Bridge.

Ik zou vooral aanraden om contact op te nemen met Ziggo.

Alternatief:
Zet een andere router of internet switch tussen de ziggo router en de tado bridge.;
Dank voor je antwoord. Geen enkel ander aangesloten device verliest de verbinding en heeft periodiek een powercycle nodig. Zowel bedraad als draadloos niet dit soort problemen. Enkel met de Tado Internet Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

misschien heeft een muis je netwerkkabel een beetje doorgeknaagd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:58:
[...]
Dank voor je antwoord. Geen enkel ander aangesloten device verliest de verbinding en heeft periodiek een powercycle nodig. Zowel bedraad als draadloos niet dit soort problemen. Enkel met de Tado Internet Bridge.
Tado kan m.i. niet uitsluiten dat het aan de bridge ligt en Ziggo kan niet uitsluiten dat het aan de Ziggo Connectbox ligt. :P Toch nog verder troubleshooten dus. Ik kan nog wel wat dingen verzinnen.
  • Wat zegt de logfile van de Ziggo Connectbox, vind je daar meldingen of fouten terug? Zijn die te herleiden tot de Tado bridge?
  • Hoe vaak gebeurt het? Gebeurt het elke dag en dan op hetzelfde moment of is het random?
Als het Router lampje op de bridge knippert betekent dit dat de bridge wacht op een DHCP toekenning.
  • Heb je al een andere netwerkkabel geprobeerd? Liefst een normale CAT5e kabel?
  • Heb je al een andere LAN poort geprobeerd?
  • Op het moment dat het gebeurt staat de bridge na het doen van een arp -a request nog in de arp tabel?
  • Kan je het ip-adres van de bridge dan nog pingen of heeft de bridge echt geen IP adres meer?
Wellicht dat de Tado bridge erg lang inactief is en de LAN link in een low power slaapstand gaat, waarbij op de een of andere manier de Connectbox de Tado bridge niet meer ziet en dus geen nieuw IP adres meer uitreikt nadat de lease verstreken is. Je kan proberen om naast de static DHCP (had je al ingesteld) de lease time van de DHCP server aan te passen.
  • Waar staat deze standaard op bij de Ziggo Connectbox? Probeer hem eens drastisch te verkorten naar enkele minuten (zodat ie steeds weer een lease krijgt voordat ie in slaap valt) of juist drastisch te verlengen naar zoveel mogelijk dagen (zodat zijn lease niet verloopt voordat ie weer ontwaakt).
De Connectbox heeft volgens mij ook een DHCPv6-server.
  • Probeer die eens van stateless naar stateful te zetten en kijk of dat helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 17:58
Deze problemen zijn helaas herkenbaar. Al ruim een jaar heb ik dat af en toe, soms elke week, soms maanden niet, de Tado app een kruisje laat zien bij alle tiles van de thermostaten en de tekst 'no remote access'. De Smart AC tegels in de app werken overigens wel. Het 'cloud' lampje op de bridge knippert dan. Enige manier om dit te herstellen is de bridge van stroom af en herstarten, dan werkt de app weer naar behoren. Ik heb ook van alles geprobeerd, vaste IP, heb zelfs mijn router vervangen naar de nieuwste generatie maar het probleem blijft soms terugkomen. Ik heb veel smart devices in huis maar geen enkele andere heeft dit probleem.

Verder werkt Tado heel fijn, maar dit is toch wel storend. Mijn suggestie is om, wanneer de bridge detecteert dat de 'cloud' modus niet werkt, hij na X uur automatisch herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jeroen11 dat is een ander probleem: bij @JBS knippert het Router lampje wat duidt op een LAN probleem. Althans dat is wat @JBS aangaf, hopelijk heeft hij het lampje niet verward met het Cloud lampje?

Een knipperend iCloud lampje duidt op een verbindingsprobleem met de Tado server. Dat heb ik ook 2x gehad in c.a. 6md. Tado is helaas erg gevoelig voor een internetverbinding die er een momentje uit ligt, daar zie je meer meldingen over op de support fora. Het gaat trouwens wel vanzelf weg als je maar lang genoeg wacht, de 2e keer heb ik als test er een nachtje overheen laten gaan en toen was het verdwenen. Nu al maanden geen last meer van gehad, gelukkig.

PS ik heb het ook eens gehad bij het configureren van de Tado setup via het installateurs menu. Opeens stond er een kruis door de verbinding bij meerdere apparaten en ik kreeg het met geen mogelijkheid weg, ook niet door het resetten van de apparaten naar fabrieksinstellingen, de batterijen eruit halen, etc. De internet verbinding was verder prima en ook de Tado server lag er niet uit, want enkele andere Tado apparaten waren gewoon nog verbonden. ik ben toen mails gaan sturen naar support maar kreeg helaas geen (vlot) antwoord (zoals ik helaas van support gewend ben). Toen ik de volgende middag weer naar de apparaten keek bleken deze opeens "vanzelf" weer online te zijn, uiteraard had ik er sinds die tijd helemaal niets meer aan veranderd. Dus het lijkt erop dat ook vanaf de Tado iCloud kant apparaten er (tijdelijk) gewoon uitgegooid kunnen worden, terwijl de server status "online" is. Dat maakt het lastiger.

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 27-05-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-07 18:38
tado schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:23:
[...]

Lijkt op een RTL (Retour terugloop) ventiel. Dat perkt op een ander principe dan een normale thermostatische kraan. Waarschijnlijk zijn er geen M30x1,5 adapters voor. Denk dat de beste optie is om de kranen zelf te vervangen voor normale M30x1,5 thermostatische kranen (bijvoorbeeld van Heimeier of Honeywell)

[...]

Dit komt omdat we een PID besturing uitvoeren. Dus kijkt tado niet alleen naar gemeten temperatuur maar ook naar de trend, dus als de temperatuur sterk naar beneden gaat maar wel nog boven de ingestelde temperatuur is kan het voorkomen dat de radiatorknop toch gaat verwarmen om te voorkomen dat de temperatuur te veel onder ingestelde temperatuur zakt.
Ik ben koppig geweest en heb de volgende adapter op Amazon besteld: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

De ventielen lijken gewoon open/dicht ventielen te zijn. Ik heb de Tado thermostaatknop nu een paar dagen zo gemonteerd en het lijkt gewoon te werken zoals verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 16:02
Hallo,

Ik heb vandaag mijn bridge aan een ander router gehangen.
Alles werkt perfect, maar er brand geen een led meer.
Hij zit daarnaast gewoon aan de meegeleverde voeding.

Iemand een idee hoe dit kan of hoe ik dit verhelp?

Alvast bedank.
Pagina: 1 ... 102 ... 111 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Er is al veel geschreven over de nieuwe V3+ hardware en de optionele doch bijbehorende abonnementsdienst. De verschillen tussen de V2, V3 en V3+ hardware wordt uitgelegd in o.a. deze en deze posts. Ook op de Tado website wordt verdere uitleg gegeven.

Lees deze eerst voordat je hier nogmaals naar de bekende weg vraagt!