Dennisweb schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:09:
[...]
Dat is inderdaad bizar laag, als je beseft dat ik als zzp'er straks al 16 euro in het duur als minimumtarief moet verdienen. Dat haal ik nu ook wel, maar wat bij betreft moet het bedrag dan voor iedereen gelijk. 9,44 is dan officieel onderbetaling.
Even semi offtopic zonder te lezen waar dit minimumloon over ging:
Dat minimun ZZP tarief is toch juist omdat je straks verplichtingen hebt die een werk
nemer achter de schermen nu al heeft?
Zo betaalt een werk
gever ook loonbelasting over het loon van werk
nemers (werkgeversdeel), pakweg 35%, aan verzekeringen die jij als ZZP'er (nu nog) niet (maar straks wel) moet betalen, nog voordat de werk
nemer haar brutoloon ontvangt.
Daarnaast betaalt de werk
nemer nog WW en ZVW, maar ik weet niet (en heb geen zin het om op te zoeken) hoeveel procent dat is. Jij betaalt ook een beetje, maar de werknemer betaalt veel meer. Jij bent dan ook pas verzekerd na 2 jaar, de werknemer vanaf dag één.
Die €9.44 is dus eigenlijk 9.44 * 1.35 = €12.74. Plus nog WW en extra ZVW en andere dingen waar ik nu zo niet aan denk.
Belastingen voor een werknemer zijn verdeeld over een werkgevers- en een werknemersdeel, zodat het voor beide partijen minder lijkt. Veel mensen vergeten dat. Maar over het bruto loon waar een werknemer belasting moet betalen is dus al flink belasting betaald. Als ZZP'er neem je risico en vrijwillig afstand van deze verzekeringen. Daarom lijkt dat verschil zo groot. Maar schijnconstructies zijn
zeer lucratief, en daarom willen ze ZZP'ers de zelfde verplichtingen opdringen, om het bedrijven te ontmoedigen iedereen te ontslaan en als ZZP'er in dienst te nemen.
Vergis je niet.