Tja. Wat dat is met bunq weet ik niet. Ik heb het gevoel van ‘chill out, het is maar een bank. Hoe leuk, kek of hipster je een app ook maakt, betalen wordt nooit leuk’. Ik gebruik bunq zelf ook en vind het zeker handig en een stap in de toekomst op veel punten. Zeker de overzichtelijkheid van bunq is iets wat weinig banken na kunnen doen. Je merkt wel dat je handige features mist bij een traditionele bank.
Maar eerlijk gezegd snap ik die gekte om een bank niet zo. Het is een bank. En als die bank nou eens een presentatie van een uurtje hield met veel grote features. Nee. Na een half uurtje is ‘t klaar. Leuk als je in Amsterdam of omgeving woont. Als je er drie uur voor moet reizen is de afweging snel gemaakt.
bunq heeft zeker op Telegram etc soms iets weg van een religieuze stroming. Sommigen gaan zover, dat ze er sociale contacten voor op het spel zetten. In enige mate is er sociale controle en sociale cohesie. Dat zie je terug in de updates. Het is maar hoe ver je wil gaan.
Ik ben een behoorlijke Apple gek. Bijna alle apparatuur die ik heb is van Apple. Maar ik zeg ook eerlijk als iets niet bevalt, te duur is of als de service weer eens slecht is.
Die relativering mis ik bij het merk bunq, niet het bedrijf of bank bunq. Je hebt één groep mensen die ‘t allemaal enorm tof vindt (hun goed recht), maar de andere groep kraakt het liever af en kraken ook de pro-bunqers af. Het zijn de klanten die bunq soms meer kwaad dan goed doen. Jammer, want daardoor voelt bunq ‘minder premium’, ‘zakelijk’ of ‘officieel’.
Wat mij betreft is al die gekte om een bank nogal vreemd. Ik zit liever in het midden. Ja, leuk en tof product. Sta ik met mijn bunq-vlaggetje vooraan? Nee. Waarom niet? Omdat ik wel iets beters te doen heb dan me drukmaken om een... jawel.... bank.
Maar goed. Ik zit ook bij een nieuwe iPhone launch klaar. Ieder zijn meug, gok ik zo.