Dan heb je dus ook nog werk aan de winkel 😜
Ringen helpen niets, de bevestiging bout geeft de trillingen door.Jheroen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:36:
Ha mensen
Ik heb een wand patchkast aan de muur hangen, nu komen er soms trilling geluiden door de muur heen in de ruimte eronder.
Het is een bakstenen muur, de kast hangt met 6 schroeven aan de muur.
Heeft het zin om achter de schroeven (tussen wandkast en muur) bv rubber ringen te plaatsen?
Je kunt ze hier mee ophangen.
http://rubbershop-nl/producten/trillingsdempers
[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 13-11-2020 00:58 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Als je bij de schroefkop ook nog een rubber ring plaats kom je al een heel eind.Ben(V) schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 00:53:
[...]
Ringen helpen niets, de bevestiging bout geeft de trillingen door.
Je kunt ze hier mee ophangen.
http://rubbershop-nl/producten/trillingsdempers
Dan lekker CAT6a nemen. Als je de ruimte in je koof hebt doe dan eens gek en leg de kabels er niet los in maar pruts er een paar 19mm buizen in. Hier heb ik dezelfde situatie gehad, ook verbouwing en ook de koof open. 2 19mm buizen er in gelegd. Per buis, omdat er geen bochten in zitten, kunnen er 4 CATa kabels doorheen. Ik heb 1 buis gebruikt voor netwerkkabels en de andere buis heb ik een 5-aderige kabel doorheen gedaan voor eventuele zonnepanelen in de toekomst.flexje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:47:
Wil een beetje futureproof te werk gaan.
In mijn situatie heb ik in de meterkast alleen een modem staan en een 8 poorts switch. Deze is voor de bekabeling van de slaapkamer aan de voorkant van de woning, waar al een telefoonkabel lag vanaf beneden, en voor de woonkamer zelf. Die van de slaapkamer zijn ook toekomstgericht, onze kleine man is nog niet eens 1 jaar.
*knip*. Iets voor onzin uitmaken, zonder verdere onderbouwing voegt niks toe. Laat dat dan ook achterwege.
[ Voor 79% gewijzigd door rens-br op 13-11-2020 13:49 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Als je kijkt naar de specificaties en mogelijkheden dan lijkt het erop dat CAT6 inderdaad dezelfde capaciteiten biedt als CAT6a, zolang je de maximale lengte dus maar onder die 55 meter houdt. (Wat @Ben(V) dus al aanhaalde)
Bij het gebruik van kabels in woningen kan ik me niet snel voorstellen dat dit soort lengtes gehaald worden, dus als je datzelfde hebt bij jouw woning, dan zou ik me er niet al te druk om maken en gewoon gaan voor wat eenvoudiger te trekken is of welke goedkoper is.
Bij het gebruik van kabels in woningen kan ik me niet snel voorstellen dat dit soort lengtes gehaald worden, dus als je datzelfde hebt bij jouw woning, dan zou ik me er niet al te druk om maken en gewoon gaan voor wat eenvoudiger te trekken is of welke goedkoper is.
[ Voor 3% gewijzigd door Prx op 13-11-2020 09:17 ]
Vet! Goed idee om het bovenin de meterkast te plaatsen. Kom je dan op 30cm uit?Saeverix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:44:
De meterkast in mijn nieuw opgeleverde appartement heb ik gisteren ook even voorbereid.
Een Digitus 8HE (diepte verstelbaar) patch rack met bijhorende plankjes, keystone patchpanel en stekkerdoos.
[Afbeelding]
Dat ga ik bij mij ook doen. Past net! Heb je inmiddels al een update foto?
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Wat bedoel je met 30cm? Diepte?Space21 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:22:
[...]
Vet! Goed idee om het bovenin de meterkast te plaatsen. Kom je dan op 30cm uit?
Dat ga ik bij mij ook doen. Past net! Heb je inmiddels al een update foto?
Ik ben er nog niet mee verder gegaan, voornamelijk met het huis zelf bezig qua inrichting. Maar ik zal zeker even een update foto plaatsen wanneer die er is.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Ja de diepte inderdaad!Saeverix schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 00:35:
[...]
Wat bedoel je met 30cm? Diepte?
Ik ben er nog niet mee verder gegaan, voornamelijk met het huis zelf bezig qua inrichting. Maar ik zal zeker even een update foto plaatsen wanneer die er is.
Laat maar weten als je een update hebt.
Succes met de inrichting (van het rack
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Heeft iemand de gouden tip om een Ubiquiti EdgeRouter Lite en een TP-Link TL-SG108E te combineren in één 19 inch panel?
En weer een stapje verder.Resistor schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:56:
Eerst even de geschiedenis. Grappig om te zien dat veel dingen niet zijn verplaatst
[...]
[...]
Een tijdje later, een paar dingetjes er bij.
[Afbeelding]
Het grote overzicht. Een plafond gemaakt, en een extra plankje voor meer spul.
[Afbeelding]
Het 'meer spul' is omdat ik een gebruikte Unifi AP-AC-Pro kon kopen, en dat ding heeft dus PoE nodig. PoE switchje er bij gehangen. En gelijk een flinke lamp aan het plafonnetje (Ikea SLAGSIDA keukenlamp omdat ik wat meer licht wilde. Lamp is niet zichtbaar, zit boven het kozijn van de deur.
[Afbeelding]
Qua bekabeling zit het niet al te netjes. Het was een beetje schipperen tussen de switch goed ophangen, voldoende ventilatie, en de kabels niet te veel klem zetten. En als je een labelwriter hebt ga je die ook gebruiken
[Afbeelding]
Aan de rechterkant niet veel veranderd. Ieder kabeltje wat het appartement in gaat voorzien van een labeltje.
[Afbeelding]
Disco(heb voor de gelegenheid al het bedrade spul in huis aangezet)
[Afbeelding]
Ik had gehoopt dat de bewogen foto wazig genoeg zou zijn, maar ik kon de wachtwoorden nog lezen
To Do:
* Het 25cm kabeltje van de grote switch naar de PoE switch vervangen door een 50cm, hierdoor kan de PoE iets naar beneden voor minder klem zittende kabels
* De 16 poort switch vervangen door een 24-poort switch.
* Het lege plankje nog vullen. Ik heb nog een routertje (pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), Raspberry Pi voor een PiHole en een Youless energiemonitoring op de wensenlijst staan.
* Mijn zakje RJ45 dustcovers weer vinden/nieuwe kopen. Wil het wel netjes hebben, en eigenlijk rode op de PoE switch

Bijna alles gedaan wat op de 'to do' stond
En ja, ik ben he-le-maal losgegaan met de labelwriter
Van boven naar beneden, van links naar rechts:
pricewatch: D-Link DGS-1100-24V2
pricewatch: D-Link DGS-105
pricewatch: D-Link 5-Port Desktop Gigabit PoE+ Switch (DGS-1005P)
pricewatch: Grandstream Networks SIP-ATA HandyTone HT802 2xFXS
pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus
pricewatch: Raspberry Pi 4 Model B (8GB ram) (geen idee waar ik de behuizing vandaan heb, is iig model zonder fan, en Pi heeft een XL koelblok), lange HDMI kabel is om hem op mijn monitor aan te sluiten.
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
Niet op de 'dag' foto: pricewatch: YouLess LS120 energiemeter
Niet alles komt van de in de Pricewatch vermeldde winkels.
Alleen de software is nog een worsteling, nog niet alles werkt zoals ik zou willen (alles de goede IP-adressen geven, DHCP instellen op MAC-adres is wat lastig blijkbaar), Grandstream telefonie moet nog ingesteld worden (heb nog 3 analoge vaste telefoons in huis)
Losse netwerkkabel bij de switch gaat direct naar de Experiabox, voor het geval ik overal langs moet (dus 'onbeschermd' internet)
En in het donker (met alles wat aan het netwerk hangt ingeschakeld)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
1HE plankje?plofkip schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:03:
Heeft iemand de gouden tip om een Ubiquiti EdgeRouter Lite en een TP-Link TL-SG108E te combineren in één 19 inch panel?
Er zijn best wel wat custom rackmounts te vinden, kijk eens in de richting van dit spul.plofkip schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:03:
https://waveguardwireless...ct=waveguard-wg-ts8pro-rm
Misschien past het al qua afmetingen.
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Ik zit ook te kijken naar zo'n wall mount rack, 4U.Zerpellica schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:32:
Update:
De kabels zijn getrokken en op het patch panel gemonteerd. De contactdozen heb ik nog niet geïnstalleerd aangezien de stucadoor nog moet komen aankomende week.
Dit is mijn eerste keer dat ik zo'n uitgebreid netwerk in elkaar flans maar hoop dat ik het nog vaker kan doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar lijkt het nou zo, of buigt ie helemaal door als je hem op z'n kant monteert?
Klopt, als je hem op z'n kant monteert hangt hij door omdat al het gewicht op 1 kant rust en omdat er scharnieren aan zitten. Ik heb dit opgelost door een klein stukje pvc pijp achter onder de switch te doen zodat daar ook gewicht op rust.plofkip schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:37:
[...]
Ik zit ook te kijken naar zo'n wall mount rack, 4U.
Maar lijkt het nou zo, of buigt ie helemaal door als je hem op z'n kant monteert?
:strip_exif()/f/image/xhcbpvsJ8kR4sqortNYDrVO6.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat van mijn eigen meterkast.
Als je goed kijkt zie je het pvc pijpje zitten. Zorgt er wel voor dat hij veel minder (bijna niet) doorbuigt.
@Zerpellica
Op de foto is te zien dat je het verkeerde glasvezel kabeltje gebruikt SC/UPC (blauw) dit moet zijn SC/APC(groen).
Fout:(blauw)
/f/image/wcyJ1wbrSvxuK1JSA24X7ZCt.png?f=fotoalbum_large)
Je moet hebben SC/APC op de glasvezel aansluiting (muur) en het modem SC/UPC(blauw)
Goed:(groen)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FOg4Ho22ibB5igzr3uu38KtP.png?f=user_large)
Mixen van blauw en groen geeft 2 problemen:
1) Hoge demping
2) De connector kan beschadigen (blauw is vlak en groen is schuin)
zie foto
Op de foto is te zien dat je het verkeerde glasvezel kabeltje gebruikt SC/UPC (blauw) dit moet zijn SC/APC(groen).
/f/image/wcyJ1wbrSvxuK1JSA24X7ZCt.png?f=fotoalbum_large)
Je moet hebben SC/APC op de glasvezel aansluiting (muur) en het modem SC/UPC(blauw)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FOg4Ho22ibB5igzr3uu38KtP.png?f=user_large)
1) Hoge demping
zie foto
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0NtxavIeIkNczsKdBDArEVha.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Sliderhome op 15-11-2020 12:48 . Reden: Typo ]
Thanks! Dus als ik het goed begrijp ligt die gewoon los in je rack en steunt de switch daar op?Zerpellica schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:27:
[...]
Klopt, als je hem op z'n kant monteert hangt hij door omdat al het gewicht op 1 kant rust en omdat er scharnieren aan zitten. Ik heb dit opgelost door een klein stukje pvc pijp achter onder de switch te doen zodat daar ook gewicht op rust.[Afbeelding]
Resultaat van mijn eigen meterkast.
Als je goed kijkt zie je het pvc pijpje zitten. Zorgt er wel voor dat hij veel minder (bijna niet) doorbuigt.
Dit is wat door T-Mobile gestuurd is, door mij aangesloten en door monteur van Guidion gecontroleerd, volgens hem klopte het. Ik heb zojuist even gekeken maar de kabel is aan allebei de kanten blauw.Sliderhome schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:50:
@Zerpellica
Op de foto is te zien dat je het verkeerde glasvezel kabeltje gebruikt SC (blauw) dit moet zijn APC(groen).
[Afbeelding]
Je moet hebben APC op de glasvezel aansluiting (muur) en het modem SC(blauw)
[Afbeelding]
1) Hoge demping
zie foto
[Afbeelding]
Zijn hier andere kabels voor te krijgen die wel zouden moeten passen?
Inderdaadplofkip schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:14:
[...]
Thanks! Dus als ik het goed begrijp ligt die gewoon los in je rack en steunt de switch daar op?
:strip_exif()/f/image/BGsgMbK8s8NKOIzdjTlJwUTS.jpg?f=fotoalbum_large)
@Zerpellica
Dan moet je toch echt contact opnemen met T-mobile. Het MOET een kabel zijn met 1x groen en 1x blauw.
Het is een fout van T-mobile maar ze zijn ook te koop :https://www.fs.com/de-en/products/96106.html
Dan moet je toch echt contact opnemen met T-mobile. Het MOET een kabel zijn met 1x groen en 1x blauw.
Het is een fout van T-mobile maar ze zijn ook te koop :https://www.fs.com/de-en/products/96106.html
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pSCReM6TXnsp1b1O462cfyB0.jpg?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Sliderhome op 15-11-2020 12:50 . Reden: Afbeelding. ]
Dit jaar ben ik ook maar eens begonnen met het uitbreiden en upgraden van mijn thuisnetwerk.
Hieronder in korte lijnen uitgelegd wat ik gedaan heb van begin tot nu.
Oude situatie
Op het moment toen ik in dit huis kwam wonen liep de TV kabel in 1 stuk door naar de woonkamer.
Mijn modem daar neer gezet in een hoekje, TV er bij, internet kabel door de kruipruimte, en klaar was ik.
Paar maanden later
De inrichting was niet ideaal in de woonkamer, langere coax gekocht, en alle meubels verplaatst. Geen Digitale TV meer, blijkbaar was de kabel niet geschikt. Na wat google werk kwam ik uit bij de Hirschmann coax kabels met 4G protectie, klinkt leuk, maar belangrijkste was dat ik mijn TV kon verplaatsen en weer DTV kan kijken. 10 meter besteld, met connectoren, en in de meterkast de hoofd TV kabel afgeknipt en alles verplaatst naar de meterkast.
De plek waar ik de TV wilde hebben, had een telefoon aansluiting zitten, vervangen met een CAT5 kabel (niet opgelet destijds) en meteen die coax kabel erbij getrokken.
Begin 2019
Splitter van hirschmann geinstalleerd, coax door de kruipruimte en langs de muur bij de verwarmingsbuizen naar de slaapkamer toe.
Begin 2020
Begonnen met huis automatisering. Mijn oog is gevallen op een Pi 4 met Home Assistant. Tado meteen gekocht en alles ingesteld.
Maart 2020
Pi 4 begint te haperen, kan het niet aan. Tijd voor een upgrade van het systeem, ook is er behoefte aan betere Wi-Fi, en diverse VPN verbindingen.:strip_exif()/f/image/Qfl9wosgiZDZDE2qAa4sP2ip.jpg?f=fotoalbum_large)
April 2020
Ziggo modem in bridge mode laten zetten en het abonnement omhoog gezet naar 250mbps.
Wegens behoefte aan meer netwerk aansluitingen een TP-Link switch met POE gekocht en geïnstalleerd.
Tevens maak ik nu gebruik van internet over coax omdat mijn PC naar de slaapkamer verhuisd.
Juni 2020
Oude Netgear FS105 switch bij de TV vervangen met een Netgear GS108T welke via POE gevoed wordt.
November 2020
Er is behoefte aan nog een PC voor de oudste dochter die nu op de middelbare zit. Dus ik open de meterkast en denk bij mezelf, dit kan zo niet langer, ik ben IT'er, altijd al netwerk beheerder willen worden - ben programmeur - en dan hangt dit zo er bij. Dus wat spul besteld::strip_exif()/f/image/t7pjMt1EiyyxszvXmQZ2cBUX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het begin. Zo zeg het er uit gisteren.
:strip_exif()/f/image/xERc8S6wHJZEWR8ihzm77Ii9.jpg?f=fotoalbum_large)
Brennenstuhl stekkerdoos hangt.
:strip_exif()/f/image/YnETy9o9UVL4yji4wBAZDefZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Genoeg ruimte voor een LED lamp.
:strip_exif()/f/image/495A1G3ItJdGgaDT97llrJ0S.jpg?f=fotoalbum_large)
LED lamp done.
:strip_exif()/f/image/zRDWnMWR3vxLvynJHtcreIsp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ujKxvGgG4K6ixxogvlJ56kM7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lm4EA4957SHToQgdKNpEnIs8.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat. (Ja was de internet over coax vergeten aan te sluiten)
Inmiddels heb ik ook al 3 VPN netwerken lopen. Eén naar mijn broertje, één naar een goede vriend en één naar het werk ivm thuiswerken.
Bijna tevreden.
Ik twijfel nog erover om de internet over coax weg te halen en een CAT7 naar zolder te leggen en van daar uit de slaapkamers van internet te voorzien..
Wat ik nog op mijn todo/bestel lijst heb staan:
Hieronder in korte lijnen uitgelegd wat ik gedaan heb van begin tot nu.
Oude situatie
Op het moment toen ik in dit huis kwam wonen liep de TV kabel in 1 stuk door naar de woonkamer.
Mijn modem daar neer gezet in een hoekje, TV er bij, internet kabel door de kruipruimte, en klaar was ik.
Paar maanden later
De inrichting was niet ideaal in de woonkamer, langere coax gekocht, en alle meubels verplaatst. Geen Digitale TV meer, blijkbaar was de kabel niet geschikt. Na wat google werk kwam ik uit bij de Hirschmann coax kabels met 4G protectie, klinkt leuk, maar belangrijkste was dat ik mijn TV kon verplaatsen en weer DTV kan kijken. 10 meter besteld, met connectoren, en in de meterkast de hoofd TV kabel afgeknipt en alles verplaatst naar de meterkast.
De plek waar ik de TV wilde hebben, had een telefoon aansluiting zitten, vervangen met een CAT5 kabel (niet opgelet destijds) en meteen die coax kabel erbij getrokken.
Begin 2019
Splitter van hirschmann geinstalleerd, coax door de kruipruimte en langs de muur bij de verwarmingsbuizen naar de slaapkamer toe.
Begin 2020
Begonnen met huis automatisering. Mijn oog is gevallen op een Pi 4 met Home Assistant. Tado meteen gekocht en alles ingesteld.
Maart 2020
Pi 4 begint te haperen, kan het niet aan. Tijd voor een upgrade van het systeem, ook is er behoefte aan betere Wi-Fi, en diverse VPN verbindingen.
- Intel NUC gekocht en daar Home Assistant op gezet.
- Nieuw ziggo modem aangevraagd, verbinding viel steeds weg
- EdgeRouter X geleend van mijn broertje vanwege routing en het opzetten van VPN
- Unifi AP LR geinstalleerd
:strip_exif()/f/image/Qfl9wosgiZDZDE2qAa4sP2ip.jpg?f=fotoalbum_large)
April 2020
Ziggo modem in bridge mode laten zetten en het abonnement omhoog gezet naar 250mbps.
Wegens behoefte aan meer netwerk aansluitingen een TP-Link switch met POE gekocht en geïnstalleerd.
Tevens maak ik nu gebruik van internet over coax omdat mijn PC naar de slaapkamer verhuisd.
Juni 2020
Oude Netgear FS105 switch bij de TV vervangen met een Netgear GS108T welke via POE gevoed wordt.
November 2020
Er is behoefte aan nog een PC voor de oudste dochter die nu op de middelbare zit. Dus ik open de meterkast en denk bij mezelf, dit kan zo niet langer, ik ben IT'er, altijd al netwerk beheerder willen worden - ben programmeur - en dan hangt dit zo er bij. Dus wat spul besteld:
- Synology NAS DS220J met 2x 4TB HDD
- Juniper SRX220H2 (is nog onderweg vanuit engeland)
- Brennenstuhl stekkerdoos
- Power adapter voor USB hub
:strip_exif()/f/image/t7pjMt1EiyyxszvXmQZ2cBUX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het begin. Zo zeg het er uit gisteren.
:strip_exif()/f/image/xERc8S6wHJZEWR8ihzm77Ii9.jpg?f=fotoalbum_large)
Brennenstuhl stekkerdoos hangt.
:strip_exif()/f/image/YnETy9o9UVL4yji4wBAZDefZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Genoeg ruimte voor een LED lamp.
:strip_exif()/f/image/495A1G3ItJdGgaDT97llrJ0S.jpg?f=fotoalbum_large)
LED lamp done.
:strip_exif()/f/image/zRDWnMWR3vxLvynJHtcreIsp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ujKxvGgG4K6ixxogvlJ56kM7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lm4EA4957SHToQgdKNpEnIs8.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat. (Ja was de internet over coax vergeten aan te sluiten)
Inmiddels heb ik ook al 3 VPN netwerken lopen. Eén naar mijn broertje, één naar een goede vriend en één naar het werk ivm thuiswerken.
Bijna tevreden.
Ik twijfel nog erover om de internet over coax weg te halen en een CAT7 naar zolder te leggen en van daar uit de slaapkamers van internet te voorzien..
- Juniper SRX220H2 installeren zodra deze binnen komt
- Hirschmann HMV41 coax versterker Zal dit mijn internet signaal op 25m coax ook verbeteren?
- Netgear GS108E of GS108T switch voor slaapkamers te voorzien van internet.
- Kabelgoot meterkast
- 16 poorts switch met 8 poorts POE. Liefste HP, maar deze zijn te groot, dus denk aan Netgear
- Patchpanel
- Alle CAT5e (en de nog CAT5 naar de TV) vervangen met CAT6
[ Voor 0% gewijzigd door Scriptman op 15-11-2020 13:02 . Reden: Apparaat vergeten te vermelden ]
als je kan , zou je geen 3X cat6 naar zolder trekken ? , kan je 1 in en 2 retour hebben ...Scriptman schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:52:
*knipknip*
Bijna tevreden.
• Hirschmann HMV41 coax versterker Zal dit mijn internet signaal op 25m coax ook verbeteren?
veel merken hebben ook POE powered 8 poort managed switches, dus dan heb je een boel stopcontacten minder in de meterkast
(bv een J9979A in de meterkast en een j9982a op zolder)...
die moca word btw niet verbeterd door nog een extra tv versterkers ertussen te zetten.. als je internet-signaal-via-moca prut is moet je echt betere coax leggen ...
Bedankt voor je bericht en de gegeven tips!ijske schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:19:
[...]
als je kan , zou je geen 3X cat6 naar zolder trekken ? , kan je 1 in en 2 retour hebben ...
veel merken hebben ook POE powered 8 poort managed switches, dus dan heb je een boel stopcontacten minder in de meterkast
(bv een J9979A in de meterkast en een j9982a op zolder)...
die moca word btw niet verbeterd door nog een extra tv versterkers ertussen te zetten.. als je internet-signaal-via-moca prut is moet je echt betere coax leggen ...
De coax kabel is een kleine 25m als ik mij niet vergis ik gebruik enkel Hirschmann KOKA 9TS 4G Coaxkabel in huis. Qua TV signaal is het ook maar net goed, dus denk dat ik hoe dan ook een versterker nodig heb.
Wat betreft de internet over coax, als de snelheid niet beter wordt, dan moet ik sowieso internet kabels gaan trekken. Probleem is dat er geen leidingen meer vrij zijn, dan moet ik vanuit de kruipruimte door de vloer boren en dan via een kleine schacht waar koudwater leidingen en afvoer lopen voor de CV naar zolder toe. Op zich ook nog niet zo'n ramp.
moca zet zn eigen frequenties bij op de coax, hoger in het spectrum dan ziggo doet , en ook vele malen sterker (geloof 50+ dbmv)
maar sterkte... nu grote moeite ,mar je gaat er zoveel plezier van beleven achteraf door er geen gezeik meer te hebben
Waarom is dat fout ? Op mijn glas wat binnenkomt heb ik ook de blauwe connectors (achter beide punten)Sliderhome schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:45:
@Zerpellica
Het is een fout van T-mobile maar ze zijn ook te koop :https://www.fs.com/de-en/products/96106.html[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/AiDY4813OD9urdmbrGySDkjC.jpg?f=fotoalbum_medium)
@LightStar
Het is fout om dat jij een ander type FTU hebt. (dubbele kap) dan is links blauw en rechts groen.
Bij deze versie gebruiken we standaard de linke aansluiting (blauw).
Het is fout om dat jij een ander type FTU hebt. (dubbele kap) dan is links blauw en rechts groen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JDrU4q67jAcsUnfIVD9cG66Q.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Sliderhome op 15-11-2020 14:33 . Reden: kleine aanpassing ]
Ja je hebt idd gelijk heb die andere er ook ff afgehaald en die is inderdaad groen, op de linker zat destijds mijn xs4all modem, nu wil ik naar tmobile (intressant gsm en glas) dus ben benieuwd wat ik thuis krijg.Sliderhome schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:31:
@LightStar
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door LightStar op 15-11-2020 14:38 ]
@LightStar
Bij jou versie
Blauw is voor IP verkeer en de groene was ooit voor analog/digitale TV (omzetting naar coax)
Nu gaat alles alleen nog over de linker (Ook TV over IP)
Bij jou versie
Blauw is voor IP verkeer en de groene was ooit voor analog/digitale TV (omzetting naar coax)
Nu gaat alles alleen nog over de linker (Ook TV over IP)
/f/image/8oqFDlsH7FTvueXCeqnQeimb.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie hier allemaal mooie opstellingen en vind het ook wel leuk om die van mij even te delen. Bij mijn situatie was het onmogelijk om gebruik te maken van standaardoplossingen; de meterkast is namelijk meteen de toegang tot de kelder. Daardoor moest ik dus voldoende ruimte vrijhouden. Uiteindelijk heb ik een ‘valse deur’ gemaakt van multiplex met daarin wat gleuven gefreesd voor kabelmanagement. Er zit ongeveer 4cm loze ruimte achter (ik moest er ook wat trafoblokjes achter kwijt), en wordt tegen de muur gehouden met een paar kastmagneten. Ik kan ‘m dus naar voren trekken als ik bij de kabels moet.
:strip_exif()/f/image/4I6b3FL2a48bMJpZHmOu8oEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jOLJ1p6wRk30FZvtww49MXsJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Van boven naar beneden:
Synology DS418Play NAS:
Netgear Switch
Unifi AP-AC-LR
Mikrotik HexS router met glasvezel direct aangesloten
Eaton Ellipse Pro UPS
:strip_exif()/f/image/4I6b3FL2a48bMJpZHmOu8oEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jOLJ1p6wRk30FZvtww49MXsJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Van boven naar beneden:
Synology DS418Play NAS:
- Fileserver (meest basic ding van een NAS natuurlijk
) en mediaserver
- Docker met o.a. Pihole, Sonarr, Radarr, Plex, SABnzbd, Deluge, Jackett
- Conbee II stick
- USB > P1 aansluiting van slimme energiemeter
- Docker met o.a. HomeAssistant en aanverwante containers (SWAG voor certificaten en reverse proxy, MariaDB, InfluxDB, Grafana, deCONZ)
Netgear Switch
Unifi AP-AC-LR
Eaton Ellipse Pro UPS
- Om het zooitje allemaal nog even te laten draaien en netjes af te sluiten bij een stroomonderbreking. Vooral voor de NAS.
- Hier moet nog even een kortere stroomkabel aan
Thuis de kabels maar weer eens wat geprobeerd te fatsoeneren na oplevering van glasvezel en het verplaatsen van de server naar zolder.
Alles zit aangesloten achter de APC Smart-UPS 750
Vanaf de switch zitten ook 2 UniFi AP’s gekoppeld met PoE, ook hangt er nog 1 met wireless uplink aan een adapter in huis.
Wens is de server nog eens te vervangen door een NUC zodat de andere APC 750 ook weer weg kan en het stroomverbruik hopelijk wat naar beneden kan.
Alles zit aangesloten achter de APC Smart-UPS 750
Vanaf de switch zitten ook 2 UniFi AP’s gekoppeld met PoE, ook hangt er nog 1 met wireless uplink aan een adapter in huis.
Wens is de server nog eens te vervangen door een NUC zodat de andere APC 750 ook weer weg kan en het stroomverbruik hopelijk wat naar beneden kan.
:strip_exif()/f/image/4xaDq5KIeRvsX8YKI49xF9OB.jpg?f=fotoalbum_large)
@tacmulder welk merk of welke maat bedradingskokers kijken we hier naar, dat ziet er namelijk wel super strak uit!
:strip_exif()/f/image/OrAU9VTa1KGkV8KkHVHIfAXj.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit is mijn 4 jaar oude spaghetti die op de planning staat om vervangen/geüpgrade te worden naar Cat 6A t.b.v. toekomstige 10gbe uitvoering.
:strip_exif()/f/image/OrAU9VTa1KGkV8KkHVHIfAXj.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit is mijn 4 jaar oude spaghetti die op de planning staat om vervangen/geüpgrade te worden naar Cat 6A t.b.v. toekomstige 10gbe uitvoering.
super netjes gedaan! En mooi plat gehouden zodat je fatsoenlijk de kelder in kunt lopensOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:31:
Ik zie hier allemaal mooie opstellingen en vind het ook wel leuk om die van mij even te delen. Bij mijn situatie was het onmogelijk om gebruik te maken van standaardoplossingen; de meterkast is namelijk meteen de toegang tot de kelder. Daardoor moest ik dus voldoende ruimte vrijhouden. Uiteindelijk heb ik een ‘valse deur’ gemaakt van multiplex met daarin wat gleuven gefreesd voor kabelmanagement. Er zit ongeveer 4cm loze ruimte achter (ik moest er ook wat trafoblokjes achter kwijt), en wordt tegen de muur gehouden met een paar kastmagneten. Ik kan ‘m dus naar voren trekken als ik bij de kabels moet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van boven naar beneden:
Synology DS418Play NAS:NUC met Ubuntu 18.04:
) en mediaserver
Patch panel waarop alle wall outlets in m’n huis (in elke kamer 2) zijn aangesloten.
- Conbee II stick
- Docker met o.a. HomeAssistant en aanverwante containers (SWAG voor certificaten en reverse proxy, MariaDB, InfluxDB, Grafana, deCONZ)
Netgear Switch
Unifi AP-AC-LR
Eaton Ellipse Pro UPS
- Om het zooitje allemaal nog even te laten draaien en netjes af te sluiten bij een stroomonderbreking. Vooral voor de NAS.
Dit zijn Rehau Cablix. Niet echt een bekend merk (voor mij), maar deze waren betaalbaar en op voorraadGewoonWatSpulle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 00:37:
@tacmulder welk merk of welke maat bedradingskokers kijken we hier naar, dat ziet er namelijk wel super strak uit!
[Afbeelding]
Hier besteld: https://www.elektrobode.n...adingskoker-17460311100-1
Erg netjes en creatief opgelost zo!sOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van boven naar beneden:
) en mediaserver
Patch panel waarop alle wall outlets in m’n huis (in elke kamer 2) zijn aangesloten.
- Conbee II stick
Netgear Switch
Unifi AP-AC-LR
Eaton Ellipse Pro UPS
@GioStyle @san.okk @tacmulder Thanks, ben er ook blij mee
Hoeveelheid werk viel eigenlijk nog wel mee. Vooral denkwerk; alles uitgemeten en mock-up gemaakt in Sketchup om alle apparatuur goed te verdelen.
Het is alleen wel jammer dat de FTU (links op 2e foto) er al zat. Die had ik eigenlijk op een andere plek gewild. Maar ja, verplaatsen zou iets van 800 euro kosten dus vond het wel best zo
Het is alleen wel jammer dat de FTU (links op 2e foto) er al zat. Die had ik eigenlijk op een andere plek gewild. Maar ja, verplaatsen zou iets van 800 euro kosten dus vond het wel best zo
@Zerpellica, @Sliderhome heeft wel degelijk gelijk.
Ik heb hier eenzelfde FTU en deze is aan de binnenzijde afgemonteerd met een SC-APC (groene) aansluiting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ajTPTY0BnixSwYGWzjE68Bk.jpg?f=user_large)
In het opbouwdoosje zit weer een UPC/UPC koppelblokje want mijn kabel (die je onderin ziet vertrekken in een 19mm pijp) naar de patchkast is ook UPC/UPC
@sOid Cratief! Nice
Ik heb hier eenzelfde FTU en deze is aan de binnenzijde afgemonteerd met een SC-APC (groene) aansluiting.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ajTPTY0BnixSwYGWzjE68Bk.jpg?f=user_large)
In het opbouwdoosje zit weer een UPC/UPC koppelblokje want mijn kabel (die je onderin ziet vertrekken in een 19mm pijp) naar de patchkast is ook UPC/UPC
@sOid Cratief! Nice
[ Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 19-11-2020 10:18 ]
www.google.nl
Is de glasvezel niet lang genoeg om 'm zelf te verplaatsen? Je moet er heel voorzichtig mee omgaan, maar het is wel te doensOid schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:14:
@GioStyle @san.okk @tacmulder Thanks, ben er ook blij meeHoeveelheid werk viel eigenlijk nog wel mee. Vooral denkwerk; alles uitgemeten en mock-up gemaakt in Sketchup om alle apparatuur goed te verdelen.
Nee helaas. Maar goed, dit werkt ook prima. Wel zelf een nieuw (langer) kabeltje in de FTU geprikt die dus naar de Mikrotik gaat. Alleen nog even een kabelgootje maken voor de glasvezelkabel die uit de FTU naar router gaat.MDXTweaker schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:26:
[...]
Is de glasvezel niet lang genoeg om 'm zelf te verplaatsen? Je moet er heel voorzichtig mee omgaan, maar het is wel te doen
Blijft me verbazen hoeveel data er door zo'n minuscuul kabeltje kan
Ziet er beter uit dan menig echte meterkastsOid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van boven naar beneden:
) en mediaserver
- Conbee II stick
Netgear Switch
Unifi AP-AC-LR
Eaton Ellipse Pro UPS
PS: alleen nog niet eerder een meterkast in een 'verkeersruimte' gezien.. Mag dat wel? En die brandblusser misschien onder de lichtschakelaar hangen? Als de vlammen nu uit je groepenkast komen kan je er niet meer bij.
Groepenkast zat al op die plek voor de verbouwing. Ook geen (logische) mogelijkheid om die te verplaatsen. De meeste elektra heb ik zelf gedaan maar heb alles laten controleren door een elektricien en heb inmiddels een heus NEN1010 keuringscertificaat. Als een van de weinige woningeigenaren, volgens de elektricienMeltedForest schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:47:
[...]
Ziet er beter uit dan menig echte meterkast
PS: alleen nog niet eerder een meterkast in een 'verkeersruimte' gezien.. Mag dat wel? En die brandblusser misschien onder de lichtschakelaar hangen? Als de vlammen nu uit je groepenkast komen kan je er niet meer bij.
Onder lichtschakelaar is niet handig omdat 'ie dan meer in de looproute zit. Daarnaast ook geen mogelijkheid om te bevestigen; de elektraleidingen zitten vrij oppervlakkig daar. Snap je punt hoor, heb getwijfeld waar ik 'm op zou hangen. Maar ik heb er nog eentje in huis, mocht ik niet bij deze kunnen dan pak ik die wel
even voor de duidelijkheid. De versie van LightStar is goed?Sliderhome schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:31:
@LightStar
[Afbeelding]
Bij mij heb ik blauw uit de grond aangesloten op blauw en dan blauw in switch. Uit mijn hoofd is het een Genesis kastje.
@Mezkeijou
LightStar dacht dat hij 2x blauw had. Hij heeft dit gecontroleerd en het is niet 2x blauw maar zo als op de foto. links blauw en rechts groen.
En blauw op blauw of groen op groen is altijd goed maar nooit de kleuren mixen.
De SFP in je switch is normaal gesproken altijd SC-UPC dus ook blauw
LightStar dacht dat hij 2x blauw had. Hij heeft dit gecontroleerd en het is niet 2x blauw maar zo als op de foto. links blauw en rechts groen.
[ Voor 9% gewijzigd door Sliderhome op 19-11-2020 11:26 ]
Aah ok. Ik ging naar aanleiding van je opmerking ook maar ff kijken in de meterkast. Hoe T-Mobile destijds het had ingericht. De kabel is blauw-blauw. Ik ging ook kijken omdat ik met glasvezel van t-mobile niet de 500 mbit down heb, maar een kleine 380 mbit. Niet dat ik veel te klagen heb hoor. Deze snelheid is ook goed. En 500 mbit is een upgrade van de 200 mbit waar ik voor gecontracteerd heb.Sliderhome schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:25:
@Mezkeijou
Ik heb ook even gecheckt, mijn kabel is groen -> blauw. Ik had destijds beide kabels in de doos zitten. Zie de foto hieronder:Mezkeijou schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:25:
[...]
Aah ok. Ik ging naar aanleiding van je opmerking ook maar ff kijken in de meterkast. Hoe T-Mobile destijds het had ingericht. De kabel is blauw-blauw. Ik ging ook kijken omdat ik met glasvezel van t-mobile niet de 500 mbit down heb, maar een kleine 380 mbit. Niet dat ik veel te klagen heb hoor. Deze snelheid is ook goed. En 500 mbit is een upgrade van de 200 mbit waar ik voor gecontracteerd heb.
[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 19-11-2020 12:35 ]
Ik woon inmiddels al sinds juni in een ander huis. En waarbij ik in mijn vorige appartement een klein patchpaneeltje had hangen. Was ik van plan om het in dit huis is groter en beter aan te pakken.
We hebben het huis volledig verbouwd en hebben toen ook naar alle ruimtes in het huis minimaal één netwerkaansluiting aangelegd. Tevens ook op elke etage een plek voor een Access point. Dit moest natuurlijk mooi afgewerkt worden op een patchpaneel met bijbehorende kast.
De meterkast was echter te klein hiervoor, dus hebben we het onder te trap weggewerkt. Daar ook door KPN de glasvezelaansluiting naar toe laten verplaatsen en WCD gemaakt op een eigen groep, alleen voor de netwerkapparatuur.
Uiteindelijk uitgekomen op zo'n 18 patchpunten en is dit het resultaat:
Wat zie je:
We hebben het huis volledig verbouwd en hebben toen ook naar alle ruimtes in het huis minimaal één netwerkaansluiting aangelegd. Tevens ook op elke etage een plek voor een Access point. Dit moest natuurlijk mooi afgewerkt worden op een patchpaneel met bijbehorende kast.
De meterkast was echter te klein hiervoor, dus hebben we het onder te trap weggewerkt. Daar ook door KPN de glasvezelaansluiting naar toe laten verplaatsen en WCD gemaakt op een eigen groep, alleen voor de netwerkapparatuur.
Uiteindelijk uitgekomen op zo'n 18 patchpunten en is dit het resultaat:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Wat zie je:
- 19" patchpaneel
- Uitschuifbare plank
- Vaste plank
- 2x kabelmanagement
- Kabelgeleider
- Stekkerdoos
- Digitus CAT 6 F-UTP (zo'n 300 meter)
- Bedradingskoker
:strip_exif()/f/image/n9vpAjT7bZL9IcoLBjs15iTG.jpg?f=fotoalbum_tile)
[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 16-10-2024 15:29 ]
Ja ik zie het. De converter is hetzelfde als bij mij (die ik overigens niet meer gebruik, ik plug het glas gelijk in mijn USG switch.rens-br schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:29:
[...]
Ik heb ook even gecheckt, mijn kabel is groen -> blauw. Ik had destijds beide kabels in de doos zitten. Zie de foto hieronder:
De glasvezelkast is bij mij anders. Het kastje is meer langwerpig. Trouwens staat me wel iets van bij dat er een andere kabel in de t-mobile doos zat. Waarschijnlijk is het een groen-blauw kabel.
Blauw is SC, groen is SC/APC (onder een hoek, 8 of 9 graden), als je SC op SC/APC zet krijg je idd flinke demping
Jaren lang zelf glasvezelkabels afgemonteerd en connectoren gezet, niet voor huisaansluitingen maar voor projecten voor Rijkswaterstaat (tunnels en bruggen), kranen in de havens, Offshore projecten, projecten in de industrie, datacenters etc..
Leuk om de huisinstallaties zo te zien van iedereen
Jaren lang zelf glasvezelkabels afgemonteerd en connectoren gezet, niet voor huisaansluitingen maar voor projecten voor Rijkswaterstaat (tunnels en bruggen), kranen in de havens, Offshore projecten, projecten in de industrie, datacenters etc..
Leuk om de huisinstallaties zo te zien van iedereen
Twee weken geleden verhuisd en ook een avondje aan de slag geweest met de meterkast om alle apparatuur uit het oude huis een plaatsje te geven: :strip_exif()/f/image/zRHKUVRwSz9LO5IcEg3yBlD3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZEBiOVtDkdjEGnm5l9FnYUj8.jpg?f=fotoalbum_large)
Aantal cat6 kabels getrokken naar de woonkamer, slaapkamer en zolder. Wat je ziet:
- 10” patchpaneeltje
- Edgerouter X
- 2x TP-link TL-SG108E
- Tp-link OC200
- Hue bridge
- Synology DS-213J (draait al ruim 6 jaar 24/7)
- EZVIZ X5S NVR
- UPS
- 2x POE injector voor EAP225
Met 2 legplanken en een patchpaneel een prima en goedkope oplossing kunnen maken in de bestaande meterkast.
:strip_exif()/f/image/zRHKUVRwSz9LO5IcEg3yBlD3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZEBiOVtDkdjEGnm5l9FnYUj8.jpg?f=fotoalbum_large)
Aantal cat6 kabels getrokken naar de woonkamer, slaapkamer en zolder. Wat je ziet:
- 10” patchpaneeltje
- Edgerouter X
- 2x TP-link TL-SG108E
- Tp-link OC200
- Hue bridge
- EZVIZ X5S NVR
- UPS
Met 2 legplanken en een patchpaneel een prima en goedkope oplossing kunnen maken in de bestaande meterkast.
Als je een TP-Link TL-SG108PE had gebruikt, had je die twee POE injectors niet nodig gehad. En een RPi kan desgewenst die TP-Link OC200 vervangen, kun je er meteen ook een Pi-Hole op draaien.Koen g schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:18:
Twee weken geleden verhuisd en ook een avondje aan de slag geweest met de meterkast om alle apparatuur uit het oude huis een plaatsje te geven: [Afbeelding]
[Afbeelding]
- 10” patchpaneeltje
- Edgerouter X
- 2x TP-link TL-SG108E
- Tp-link OC200
- Hue bridge
- EZVIZ X5S NVR
- UPS
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Klopt, maar had de 2x TL-SG108E al. Misschien in de toekomst een keer vervangen voor een POE switch.Freee!! schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:09:
[...]
Als je een TP-Link TL-SG108PE had gebruikt, had je die twee POE injectors niet nodig gehad. En een RPi kan desgewenst die TP-Link OC200 vervangen, kun je er meteen ook een Pi-Hole op draaien.
never mind 😊
[ Voor 98% gewijzigd door plofkip op 20-11-2020 12:45 ]
@sOid Zelfgemaakte mount voor de synology? Deze is uit 2 delen als ik het goed zie?
Ik zoek er zelf nog een voor mijn DS920+. Liefst met een opstaande kant om te vermijden dat hij van het plankje valt ;-)
Ik zoek er zelf nog een voor mijn DS920+. Liefst met een opstaande kant om te vermijden dat hij van het plankje valt ;-)
Nee gekocht, dit ding: https://www.startech.com/...ing-ergonomics/cpuwallmntC.QL schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:29:
@sOid Zelfgemaakte mount voor de synology? Deze is uit 2 delen als ik het goed zie?
Bestaat indd uit 2 delen en is verstelbaar. Werkt heel prima. Open aan voor- en achterkant dus geen gedoe met airflow. In eerste instantie had ik die ‘straps’ eroverheen niet gebruikt maar geeft toch wat extra stevigheid en veiligheid.
Edit: oh ja, die duimschroeven heb ik wel vervangen door gewone ringetjes en moertjes. Compacter daardoor.
[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 22-11-2020 17:57 ]
Zo goed als klaar 😁plofkip schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:26:
Ik ben voornemens om binnenkort ook de meterkast aan te gaan pakken. Dit topic geeft in ieder geval heel veel inspiratie, waarvoor dank!
Het leek me leuk om alvast een 'voor' foto te delen.
Let op, niet geschikt voor tere zieltjes![]()
[Afbeelding]
De UTP kabels die ik heb getrokken had ik afgewerkt met RJ-45 connectors, wist ik veel dat je dit eigenlijk hoort te patchen op een patch panel![]()
Daar wil ik dus verandering in brengen. Mijn idee is om een 2U wall mount (180mm) aan de rechterkant tegen de achterkant te monteren. Daar kan ik dan een patch panel en de switch (TP-Link TL-SG1024D) in onderbrengen.
Daarnaast heb ik nog wat losse onderdelen die een plekje moeten krijgen (kleine managed switch, NAS, Edgerouter Lite, RPi 3) en de elektra voor de apparatuur wil ik netjes in orde maken.
Een lange weg te gaan, maar goed te doen denk ik
:strip_exif()/f/image/0TOHQngLkGqg45deZ8lg6yM0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k7S36Ajn1tvPqtcjMn1L4VBD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ijJ5P8SmWlvkJynbeh3Pcueg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bIVkWQDVlsIcQPBLHsDFxioO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een probleem dat ik op een aantal van mijn netwerkkabels slechts 100Mbps haal i.p.v. 1000Mbps, en vraag me af waar het aan kan liggen.
Gegevens:
- Draka UC Home CAT7 kabel, 26AWG
- Aan beide zijden Keystones afgemonteerd die geschikt zijn voor 26AWG (Linkway CAT6a Keystone, via Aliexpress, dat wel)
- Netwerktester geeft op alle aders verbinding
- Netjes b codering gevolgd en ge dubbel checked
Nu lees ik dat Draka zelf een Radiall keystone aanraad, dus dat zou ik nog kunnen proberen. Het gekke is ook dat niet alle kabels er last van hebben.
Aan de apparatuur ligt het niet, Unifi switch en heb al poorten geprobeerd die op andere patch poorten gewoon werken op 1Gbps.
Heeft hier iemand een goed idee?
Gegevens:
- Draka UC Home CAT7 kabel, 26AWG
- Aan beide zijden Keystones afgemonteerd die geschikt zijn voor 26AWG (Linkway CAT6a Keystone, via Aliexpress, dat wel)
- Netwerktester geeft op alle aders verbinding
- Netjes b codering gevolgd en ge dubbel checked
Nu lees ik dat Draka zelf een Radiall keystone aanraad, dus dat zou ik nog kunnen proberen. Het gekke is ook dat niet alle kabels er last van hebben.
Aan de apparatuur ligt het niet, Unifi switch en heb al poorten geprobeerd die op andere patch poorten gewoon werken op 1Gbps.
Heeft hier iemand een goed idee?
[ Voor 3% gewijzigd door daansan op 26-11-2020 11:29 ]
I love it when a plan comes together!
Kabeltester is niet betrouwbaar genoeg. Deze checkt alleen of er verbinding is, niet hoe goed deze is.
Grootste foutkans zit in de montage aan de keystones, omdat ze er niet allemaal last van hebben. Lijkt dus op een montage fout. Je kunt als eerste proberen de slechte kabels opnieuw te monteren.
Grootste foutkans zit in de montage aan de keystones, omdat ze er niet allemaal last van hebben. Lijkt dus op een montage fout. Je kunt als eerste proberen de slechte kabels opnieuw te monteren.
Goede kabel met foute kabel omwisselen, weet je meteen of de kabel slecht is.
Geinspireerd door dit topic en door een (TV) storing deze week besloten om de meterkast maar eens te fatsoeneren.
Voor
:strip_exif()/f/image/3FkWGs9fWfMMeqjLrC2cinmY.jpg?f=fotoalbum_large)
Na
:strip_exif()/f/image/qpmv8pWacgonWyKuURv44y0K.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet (vbnb vlnr):
Als ik met de laptop bedraad bij de meterkast ga staan haal ik wel 50-60mb/s.
Reden genoeg om binnenkort maar eens een bedrade verbinding aan te leggen naar de werkplek op zolder. Dan kan de powerline adapter er tussen uit.
De ethernet kabel die vanaf Experiabox naar woonkamer loopt mond halverwege uit (schacht in trapkast) in een TP-link switch (TP-SG105), die ik daar al eens geplaatst heb met oog op de toekomst. Vanaf daar kan ik achter de schacht een kabel omhoog trekken richting zolder.
Omdat de kabel beneden in een switch komt, heeft het denk ik geen zin om een patchpaneel te plaatsen voor deze 1 of 2 kabels? Misschien beter een dubbele opbouwdoos plaatsen met losse kabeltjes in de switch? (als zijnde 2-poort patchpaneel)
De kabel die overigens verder naar de woonkamer loopt komt uit op een inbouwdoos waarop (weggewerkt in het TV-kastje) weer een D-Link switch (GO-SW-5G) met PS4 Pro, TV, KPN Tv ontvanger en KPN Wifi Experia versterker zit aangesloten.
Het viel me op dat de meeste netwerkkabeltjes in de meterkast van cat5e zijn, heeft het zin en nut om deze te vervangen voor cat6? Bv tussen Experiabox en Synology, Experiabox en Linksys E4200 (router ingezet als switch).
Ook wil ik nog wat extra wcd'en aanleggen in de meterkast zodat de bovenste stekkerdoos weg kan.
Voor
:strip_exif()/f/image/3FkWGs9fWfMMeqjLrC2cinmY.jpg?f=fotoalbum_large)
Na
:strip_exif()/f/image/qpmv8pWacgonWyKuURv44y0K.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet (vbnb vlnr):
- Powerline adapter voor internet op zolder (werkplek)
- Experiabox v10 (KPN modem/router)
- Synology DS218+
- Linksys E4200 router ingezet als switch
- Raspberry Pi2B (Domoticz)
- RFlink
Reden genoeg om binnenkort maar eens een bedrade verbinding aan te leggen naar de werkplek op zolder. Dan kan de powerline adapter er tussen uit.
De ethernet kabel die vanaf Experiabox naar woonkamer loopt mond halverwege uit (schacht in trapkast) in een TP-link switch (TP-SG105), die ik daar al eens geplaatst heb met oog op de toekomst. Vanaf daar kan ik achter de schacht een kabel omhoog trekken richting zolder.
Omdat de kabel beneden in een switch komt, heeft het denk ik geen zin om een patchpaneel te plaatsen voor deze 1 of 2 kabels? Misschien beter een dubbele opbouwdoos plaatsen met losse kabeltjes in de switch? (als zijnde 2-poort patchpaneel)
De kabel die overigens verder naar de woonkamer loopt komt uit op een inbouwdoos waarop (weggewerkt in het TV-kastje) weer een D-Link switch (GO-SW-5G) met PS4 Pro, TV, KPN Tv ontvanger en KPN Wifi Experia versterker zit aangesloten.
Het viel me op dat de meeste netwerkkabeltjes in de meterkast van cat5e zijn, heeft het zin en nut om deze te vervangen voor cat6? Bv tussen Experiabox en Synology, Experiabox en Linksys E4200 (router ingezet als switch).
Ook wil ik nog wat extra wcd'en aanleggen in de meterkast zodat de bovenste stekkerdoos weg kan.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
@Burning_Tyre je cat5e of Cat6 vraag. Dat hangt van jou af
.
Lees het volgende artikel: https://www.utp-kabel.nl/blog/verschil-cat5e-en-cat6.html
Je kan dan zelf het antwoord wel invullen
.
Lees het volgende artikel: https://www.utp-kabel.nl/blog/verschil-cat5e-en-cat6.html
Je kan dan zelf het antwoord wel invullen
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
In principe zijn de verbindingen in de meterkast zelf tussen bv de Experiabox en Raspberry PI2b of tussen Experiabox en Synology nou niet verbindingen waar iets met vele gebruikers (tegelijk) overheen gaan.RobbyTown schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:03:
@Burning_Tyre je cat5e of Cat6 vraag. Dat hangt van jou af.
Je kan dan zelf het antwoord wel invullen.
De lijn richting mijn woonkamer wél, deze is voor de helft cat6 (tot de switch in schacht trapkast) daarna cat5e 200mhz, die komt uit op een inbouwdoos waarop zit aangesloten (weggewerkt in het TV-kastje) weer een D-Link switch (GO-SW-5G) met PS4 Pro, TV, KPN Tv ontvanger en KPN Wifi Experia versterker zit.
De hele wifi van de beneden verdieping loopt dus ook over deze lijn richting Experiabox (waarop wifi zelf is uitgeschakeld)
Deze website mag wel een update ontvangen, is door de tand des tijds niet meer helemaal actueel (gezien de huidige ontwikkelingen in internetsnelheden):RobbyTown schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:03:
De kans is klein dat u op dit moment een internetabonnement heeft waarmee u tot 500 Mbit/s download snelheid kunt behalen.
Goedemiddag Tweakers,
Geïnspireerd door dit topic (en oudere versies) ben ik plannen aan het maken voor het aanleggen van een netwerk in ons toekomstige huis. Uiteraard met een super strakke afwerking
Veel van de ideeën zijn al uitgewerkt. Het wordt CAT6 netwerk. Ik ben van plan om het patchpaneel en de WCD's af te werken met keystones. Ik ben benieuwd welke keystones er doorgaans gebruikt worden en welke jullie aanraden. Toolless lijkt me prettig werken.
Zelf heb ik al keystones van Hirschmann gevonden en van een ander, minder bekend, merk en een andere goedkopere optie. De kosten voor een enkele keystone (ongeveer 4 a 5 euro) vindt ik aan de hoge kant maar volgens mij wel normaal als rondkijk wat er te krijgen is aan kwalitatief materiaal.
Geïnspireerd door dit topic (en oudere versies) ben ik plannen aan het maken voor het aanleggen van een netwerk in ons toekomstige huis. Uiteraard met een super strakke afwerking
Zelf heb ik al keystones van Hirschmann gevonden en van een ander, minder bekend, merk en een andere goedkopere optie. De kosten voor een enkele keystone (ongeveer 4 a 5 euro) vindt ik aan de hoge kant maar volgens mij wel normaal als rondkijk wat er te krijgen is aan kwalitatief materiaal.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Erg nette oplossing!LightStar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:58:
[...]
Ik heb ze hier weg: http://www.kabelmeister.d...nap-In-Montage--wei-.html
Weet je of deze keystones er in passen?
https://www.elektrototaal...dia-ks6a-keystone-4171073
Netjes, wat ik mij altijd afvraag is hoe het komt dat je situatie 1 hebt gecreëerd al die kabel bende daar kies je toch niet voor?Burning_Tyre schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
Geinspireerd door dit topic en door een (TV) storing deze week besloten om de meterkast maar eens te fatsoeneren.
Voor
[Afbeelding]
Na
[Afbeelding]
Wat je ziet (vbnb vlnr):Via de powerline adapter voor internet op mijn werkplek op zolder haal ik tussen bv de Synology en m'n laptop snelheden van 5 a 6mb/s als ik een groot bestand overzet.
- Powerline adapter voor internet op zolder (werkplek)
- Experiabox v10 (KPN modem/router)
- Synology DS218+
- Linksys E4200 router ingezet als switch
- Raspberry Pi2B (Domoticz)
- RFlink
Cloud ☁️
Heel makkelijk. Nieuwe apparatuur? Gewoon aansluiten om te kijken of het werkt. Later wel kijken hoe het netjes te doen. Oh het werkt, work done, next.HKLM_ schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:19:
[...]
Netjes, wat ik mij altijd afvraag is hoe het komt dat je situatie 1 hebt gecreëerd al die kabel bende daar kies je toch niet voor?
Dat creeer je natuurlijk niet in 1x.HKLM_ schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:19:
[...]
Netjes, wat ik mij altijd afvraag is hoe het komt dat je situatie 1 hebt gecreëerd al die kabel bende daar kies je toch niet voor?

Het zat allemaal al eens erder netjes weg getywrapped. Maarja, als je storing hebt of er moet snel wat veranderd worden dan knip je het los, werkt het weer, dan snel deur dicht...
Zo is dat gegroeid.
:strip_exif()/f/image/EdYxSb5npvVocD8F2EQDT7kw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week begonnen met het inrichten van de meterkast. Geïnspireerd op de meterkast van @Saeverix - waarvoor dank!!
Het scherm is tijdelijk totdat internet geactiveerd is. De camera's nemen al wel op.
To-do:
- Modem plaatsen
- PoE switch uitkiezen
- Plank bovenop het rack maken
- Netjes maken bekabeling
Erg mooi al die meterkasten
Bij mij komt de Coax (Ziggo) aansluiting binnen in de woonkamer.
Het positieve is dat ik hier door in de woonkamer snelle WiFi heb (Betaal voor 250Mbps, ik haal via de WiFi 257Mbps
) Het nadeel is dat ik de meterkast niet zo netjes kan maken
Op de 2e verdieping heb ik een 2e modem bedraad aangesloten, zodat ik daar ook een goede en stabiele verbinding heb, ik haal ook daar makkelijk +250Mbps. (Ziggo WiFi booster, TP-LINK Archer C7 AC1750 Dualband Gigabit Router)
Foto:
Bij mij komt de Coax (Ziggo) aansluiting binnen in de woonkamer.
Het positieve is dat ik hier door in de woonkamer snelle WiFi heb (Betaal voor 250Mbps, ik haal via de WiFi 257Mbps
Op de 2e verdieping heb ik een 2e modem bedraad aangesloten, zodat ik daar ook een goede en stabiele verbinding heb, ik haal ook daar makkelijk +250Mbps. (Ziggo WiFi booster, TP-LINK Archer C7 AC1750 Dualband Gigabit Router)
Foto:
:strip_exif()/f/image/gXIyvRRsf5awNaKaci2E7AL1.gif?f=fotoalbum_large)
@iMode dat is toch netjes.
Gemiddeld huishouden waar de modem in de woonkamer moet staan. Wordt het achter het gordijn weggemoffeld of naast de bank zodat de visite het niet kan zien 😊😊
Ff vraagje.
Vanwege een kantoortje omgebouwd te hebben naar baby kamer. Moet ik mijn servetje en wat andere componenten naar zolder verplaatsen. Bij de bouw heb ik netjes een loze doos laten plaatsen.
Ik heb nu naar elke kamer 2x cat6. Ik heb FTH wat ik wil is alles wat niet noodzakelijk is in de meterkast. Achter het knieschot plaatsen.
Hier komt dus een aantal raspberry pi’s. M’n servetje NAS. Maar ook m’n modem. USG3P.
Er komt een 24port switch te hangen. Nu kan ik cat6 trekken 2x gezien die ook 10GBps kan. Of 2x fiber.
De vraag is kan ik 2x fiber door de buis heen trekken en welke fiber heb ik nodig. Er zal voor de usg een glas converter komen tot ik een router heb die glas direct aan kan.
Het gaat hier meer omdat het kan niet omdat het moet.
Gemiddeld huishouden waar de modem in de woonkamer moet staan. Wordt het achter het gordijn weggemoffeld of naast de bank zodat de visite het niet kan zien 😊😊
Ff vraagje.
Vanwege een kantoortje omgebouwd te hebben naar baby kamer. Moet ik mijn servetje en wat andere componenten naar zolder verplaatsen. Bij de bouw heb ik netjes een loze doos laten plaatsen.
Ik heb nu naar elke kamer 2x cat6. Ik heb FTH wat ik wil is alles wat niet noodzakelijk is in de meterkast. Achter het knieschot plaatsen.
Hier komt dus een aantal raspberry pi’s. M’n servetje NAS. Maar ook m’n modem. USG3P.
Er komt een 24port switch te hangen. Nu kan ik cat6 trekken 2x gezien die ook 10GBps kan. Of 2x fiber.
De vraag is kan ik 2x fiber door de buis heen trekken en welke fiber heb ik nodig. Er zal voor de usg een glas converter komen tot ik een router heb die glas direct aan kan.
Het gaat hier meer omdat het kan niet omdat het moet.
[ Voor 66% gewijzigd door To_Tall op 01-12-2020 21:32 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Check effe RobertMe in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" en kijk hoe ver je komtTo_Tall schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:22:
De vraag is kan ik 2x fiber door de buis heen trekken en welke fiber heb ik nodig.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hoe heb jij die TP-LINK switch gemonteerd? Zit-ie wel vast of heb je 'm gewoon in de kast "geschoven"?
Haha het heeft lang geduurd voordat er iemand over begonMDXTweaker schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:32:
[...]
Hoe heb jij die TP-LINK switch gemonteerd? Zit-ie wel vast of heb je 'm gewoon in de kast "geschoven"?
De switch is 180mm diep en de rackmount ook, dus ik dacht; match made in heaven.
Echter heb ik geen rekening gehouden met het feit dat de aansluiting voor 230v achterop zit.
Ik heb gekeken of ik dat aan kon passen, maar dat ging wat te ver voor mij, de ingang zit direct op de printplaat gesoldeerd. Dus nu zit de switch alleen aan de bovenkant vast en onder niet, dus zit hij er 'schuin' in
En gebruik gemaakt van de daarvoor bestemde "gaatjes" waar normaal de boutjes in gaan? Langere boutjes gebruikt neem ik dan aan?plofkip schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:35:
[...]
Haha het heeft lang geduurd voordat er iemand over begon![]()
De switch is 180mm diep en de rackmount ook, dus ik dacht; match made in heaven.
Echter heb ik geen rekening gehouden met het feit dat de aansluiting voor 230v achterop zit.
Ik heb gekeken of ik dat aan kon passen, maar dat ging wat te ver voor mij, de ingang zit direct op de printplaat gesoldeerd. Dus nu zit de switch alleen aan de bovenkant vast en onder niet, dus zit hij er 'schuin' in
Hoe heb je 2 modems op 1 ziggo lijn aangesloten? dat kan toch helemaal niet?iMode schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:56:
Ik bedoel een router (Ziggo WiFi booster, TP-LINK Archer C7 AC1750 Dualband Gigabit Router).borft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:12:
[...]
Hoe heb je 2 modems op 1 ziggo lijn aangesloten? dat kan toch helemaal niet?
https://www.ziggo.nl/klan...a-een-internetkabel-zwart
CAT6 UTP kabel naar boven getrokken en een connector gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/62REc6goQb1cr5b28iJxqGzX.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RBmf3CCPp20EM2LQhHpNib78.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nryz7GkXelgV6bOYrYNbmsaV.gif?f=fotoalbum_large)
Ah, dat verklaart, ten dele, waarom zou je 2 routers in 1 netwerk gebruiken? (of nja, eigenlijk zijn het dan 2 netwerken geworden natuurlijk)iMode schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:35:
[...]
Ik bedoel een router (Ziggo WiFi booster, TP-LINK Archer C7 AC1750 Dualband Gigabit Router).
Ik heb zelfs een 3e, die hangt onder de carport in de tuin zodat ik daar in de zomer ook een goede en snelle verbinding heb.borft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:13:
[...]
Ah, dat verklaart, ten dele, waarom zou je 2 routers in 1 netwerk gebruiken? (of nja, eigenlijk zijn het dan 2 netwerken geworden natuurlijk)
SSID (netwerknaam) en wachtwoord zijn op alle 3 de punten het zelfde zodat mijn telefoon, tablet, laptop etc automatisch overgeschakeld naar de snelste verbinding.
hmm, vreemde constructie, waarom zou je daarvoor een router gebruiken? Ik gebruik daar Access Points voor. Maar bij nader inzien, vermoed ik dat jij dat ook doetiMode schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:27:
[...]
Ik heb zelfs een 3e, die hangt onder de carport in de tuin zodat ik daar in de zomer ook een goede en snelle verbinding heb.
SSID (netwerknaam) en wachtwoord zijn op alle 3 de punten het zelfde zodat mijn telefoon, tablet, laptop etc automatisch overgeschakeld naar de snelste verbinding.
[edit]
@iMode haha, mooi!
Over het algemeen is een router een apparaat dat op layer 3 opereert, en verkeer tussen 2 netwerken routeert. Een switch, zit op layer 2 en stuurt (switched) packets binnen een netwerk. Een Wireless Access Point is een bijzonder geval van een switch (het medium is draadloos).
Tegenwoordig worden veel thuisrouters geleverd met ingebouwd AP (en in sommige gevallen ook nog ADSL of kabelmodem), vandaar de verwarring in de terminologie.
TL;DR - we begrijpen elkaar inderdaad, chill dat je WiFi zo goed werkt!
[ Voor 31% gewijzigd door borft op 03-12-2020 15:05 ]
Niks vreemd aan, ik gebruik gewoon officieel Ziggo materiaal, in dit geval dus de TP-LINK Archer C7 AC1750 Dualband Gigabit Router, zie mij eerder link:borft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:32:
[...]
hmm, vreemde constructie, waarom zou je daarvoor een router gebruiken? Ik gebruik daar Access Points voor. Maar bij nader inzien, vermoed ik dat jij dat ook doet
Volgens de beschrijving van TP-LINK heet dit toch echt een router, we begrijpen elkaar iigiMode schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:35:
[...]
Ik bedoel een router (Ziggo WiFi booster, TP-LINK Archer C7 AC1750 Dualband Gigabit Router).
https://www.ziggo.nl/klan...a-een-internetkabel-zwart
En een hoek gebruiken helpt ook niet ?plofkip schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:35:
[...]
Haha het heeft lang geduurd voordat er iemand over begon![]()
C13 - C14 adapter haaks 270?
WiFi is tot nu toe meer een Hub dan een Switch geweest en pas sinds 802.11ax begint het eindelijk een beetje op een Switch te lijkenborft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:32:
Een Wireless Access Point is een bijzonder geval van een switch (het medium is draadloos).
Dat zie ik dan ook als de #1 reden om in de toekomst van 802.11ac naar 802.11ax over te stappen!
Het hele bandbreedte verhaal boeit me verder niet...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nee er is echt 0 ruimte:xleeuwx schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:00:
[...]
En een hoek gebruiken helpt ook niet ?
C13 - C14 adapter haaks 270?
:strip_exif()/f/image/8y5aMT4xbmlAerR1t0TeYjks.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zou je eventueel nog zoiets kunnen gebruiken, vind het zelf wel vrij prijzig om het er wat netter uit te laten zien maar goed.
https://www.amazon.com/St...th-Extender/dp/B01GQ1WHCA
Ha vet. Slim bedacht, maar heb het geld er niet voor over inderdaadxleeuwx schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:13:
[...]
Dan zou je eventueel nog zoiets kunnen gebruiken, vind het zelf wel vrij prijzig om het er wat netter uit te laten zien maar goed.
https://www.amazon.com/St...th-Extender/dp/B01GQ1WHCA
Is het niet mogelijk om de “oren” om te draaien, zodat ze naar voren wijzen?plofkip schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:21:
[...]
Ha vet. Slim bedacht, maar heb het geld er niet voor over inderdaad
Ik zou eens op de Chinese Webshops rondkijkenplofkip schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:21:
Ha vet. Slim bedacht, maar heb het geld er niet voor over inderdaad
Er moet toch iemand zijn die dat voor minimaal de helft verkoopt!
Da's inderdaad een nette optie. Heb ik vroeger ook wel eens moeten doen als het (wand)rack niet diep genoeg was voor de switch. Voor de dudelijkheid, niet zoals optie 1 (rood) maar zoals optie 2 (groen). Dan win je misschien genoeg ruimte dat weer recht hangt, maar in ieder geval rechter.JeeEs schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:39:
[...]
Is het niet mogelijk om de “oren” om te draaien, zodat ze naar voren wijzen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/JxliCoNLy51jfFDUts7yd3gu.png?f=user_large)
En het kost alleen wat tijd
[ Voor 3% gewijzigd door Dronium op 04-12-2020 09:45 ]
Ook een verrekt slim en simpel idee, ga ik proberen!JeeEs schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:39:
[...]
Is het niet mogelijk om de “oren” om te draaien, zodat ze naar voren wijzen?
Waarom hang je het niet (demontabelbaar) voor de gele PVC buizen boven in. Ruimte genoeg lijkt het op de foto (en het is niet zo alsof je elke dag de PVC buizen gaat verleggen).
Ik heb dit opgelost door twee houden balkjes die net wat dikker zijn dan de PVC buizen links en rechts vast te maken. Zie de hier d.m.v houtblokjes en hier hoe ik dat vast heb gemaakt.
Als een monteur er bij moet schroef je voor die ene keer de boel los. Zo heb ik een 8U wandrack er boven kunnen maken.
Al lees ik nu pas dat die switch gewoon niet in je rack past...

[ Voor 20% gewijzigd door Step op 04-12-2020 15:47 . Reden: Meedenken in oplossingen ]
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Op verzoek van de vrouw ga ik mijn homelab afschalen in de meterkast, 120x120x300cm, aangezien deze grenst aan de slaapkamer van onze zoon. Het meeste is fanless of dusdandig aangepast dat het stil is maar een paar weken terug kwam ie uit bed dat er geluid uit de meterkast kwam en een van de fans stond op 100% te blazen vanwege een defect. Ofwel, time for action!
De gouden middenweg is de schuur afbreken en daar een nieuw (geïsoleerd) tuinhuis met een aparte ruimte waar 1 of 2 racks in passen. Verder airco/verwarming erin zodat ik in de ruimte ernaast een hobby/werkplek heb waarvan de deur dicht kan en het verder mijn probleem is dat het er soms een bende is.
Heb al een offerte binnen voor het tuinhuis, nu nog aanpassingen doorgeven en een goede tekening maken.
Een 3 fase groep met aardlekautomaat heb ik nog vrij in de groepenkast en een fiber duct is zo ingegraven tussen huis en het nieuwe hok.
Weinig afwerking nog, maar kan het nu wel precies doen als ik wil.
De gouden middenweg is de schuur afbreken en daar een nieuw (geïsoleerd) tuinhuis met een aparte ruimte waar 1 of 2 racks in passen. Verder airco/verwarming erin zodat ik in de ruimte ernaast een hobby/werkplek heb waarvan de deur dicht kan en het verder mijn probleem is dat het er soms een bende is.
Heb al een offerte binnen voor het tuinhuis, nu nog aanpassingen doorgeven en een goede tekening maken.
Een 3 fase groep met aardlekautomaat heb ik nog vrij in de groepenkast en een fiber duct is zo ingegraven tussen huis en het nieuwe hok.
Weinig afwerking nog, maar kan het nu wel precies doen als ik wil.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
1 Gbit van T-Mobile en over een maandje of drie wordt m'n backup DSL omgezet naar KPN glasvezel (50Mbit, eerste jaar "gratis" 500Mbit).jadjong schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:00:
Trek je dan ook gelijk een lijntje naar AMS-IX en Globalswitch
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Krijg je ook werkelijk een eigen vezel van t-mobile in huis? Ik ken maar weinig gebieden waar een partij glas gaat graven, waar al glas ligt. Ben je wel een mazzelaar.Uberprutser schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:17:
[...]
1 Gbit van T-Mobile en over een maandje of drie wordt m'n backup DSL omgezet naar KPN glasvezel (50Mbit, eerste jaar "gratis" 500Mbit).
[ Voor 0% gewijzigd door ewoutw op 09-12-2020 17:20 . Reden: Typo ]
T-Mobile heeft begin dit jaar glas getrokken en KPN is (weer) bezig in de wijk om bovenop die vezels hun infra te leggen.ewoutw schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:19:
[...]
Krijg je ook werkelijk een eigen vezel van t-mobile in huis? Ik ken maar weinig gebieden waar een partij glas gaat graven, waar al glas ligt. Ben je wel een mazzelaar.
nieuws: KPN mag doorgaan met aanleg glasvezel boven op bestaande glasvezel T-...
Vorige week de sleutel van onze toekomstige woning gekregen, daar vrij kort daarna bekeken wat de opties zijn voor een bedraad netwerk. Naar de zolder viel nog niet mee, gelukkig was er een optie, kostte even wat moeite 
Vandaag met mijn schoonpa een sleuf gemaakt vanaf een bestaande CAI aansluiting op de slaapkamer onder de zolder, daar zat al een gat in het plafond en er liep een COAX kabel over de muur, gefixeerd met spijkerclips. De gefreesde sleuf bevat nu een 19 mm pijp met 2x CAT6 UTP kabel en de COAX naar de meterkast is ook vervangen voor diezelfde UTP kabels die nu direct naar de zolder lopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gDMh6x5W4kggtgcJx7NPwN3a.jpg?f=user_large)
Het voormalige CAI doosje wordt voorzien van een blindplaat, op de slaapkamer is nog een andere optie om een kabel te trekken dus die gaat gebruikt worden voor een AP op de eerste etage.
Vandaag met mijn schoonpa een sleuf gemaakt vanaf een bestaande CAI aansluiting op de slaapkamer onder de zolder, daar zat al een gat in het plafond en er liep een COAX kabel over de muur, gefixeerd met spijkerclips. De gefreesde sleuf bevat nu een 19 mm pijp met 2x CAT6 UTP kabel en de COAX naar de meterkast is ook vervangen voor diezelfde UTP kabels die nu direct naar de zolder lopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gDMh6x5W4kggtgcJx7NPwN3a.jpg?f=user_large)
Het voormalige CAI doosje wordt voorzien van een blindplaat, op de slaapkamer is nog een andere optie om een kabel te trekken dus die gaat gebruikt worden voor een AP op de eerste etage.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2