Het begint toch weer een beetje te kriebelen, en als het kriebelt ... moet je krabben
Mijn huidige 19" kast zit er nu als volgt uit:
Van boven naar beneden:
- patchpanel
- rangeerpanel
- switch
- rangeerpanel
- raspberry pi's
- blindplaat
- blindplaat met soort kabelgootje aan de achterkant
- blindplaat
- 5U profesories router (word 1U)
- blindplaat met daarachter een legplank
- 5U profesories backup storage (word 1U)
- legplank
- 4U NAS
Wat uiteraard in het oog springt zijn de weergalzoe mooie desktop PC en oud Qnap NASje

En dit is gelijk kriebel nummer 1. Ze nemen teveel ruimte in en de deskop verbruikt teveel stroom.
De deskop PC is een oude PC van mijn zoon die ik nog had slingeren. Deze draait pfSense om de internet en IPTV te routeren.
De Qnap Nasis lelijk (met die houten plaat) en neemt ook aardig wat ruimte in.
De desktop PC word vervangen door een goedkoop mini-ITX boardje met onboard CPU en zal in een supermicro 1U kast gepropt worden.Vorig
jaar al eens geprobeerd maar dat liep op niets uit

vanavond poging 2
Volgende plan: de Qnap zien te winzippen in een 1U behuizing

Ja je leest het goed: een NAS van ~ 20 cm hoog met 5 drive bays in 1U proppen

De Qnap gebruik ik voor lokale backup. 1 Keer per week word deze middels WoL aangezet, er worden backup's naartoe gepompt en daarna word deze weer remote uitgezet.
Ik heb de Qnap uit elkaar gehaald en deze bestaat voornamelijk uit 2 printplaten : een mini-ITX achtig moederbordje en een SATA backplane waar de HDD's in geschoven worden.
De SATA backplane heeft een PCIe x8 aansluiting en op het moederbord zit 1 PCIe x8 slot, zij het op een bijzonder vreemde plek en uitlijning. Omdat het moederbord geen fysieke SATA aansluitingen heeft en de SATA controllers zich fysiek op de backplate bevinden, moet ik deze dus ook gebruiken.
Met een flexibele PCIe riser moet dit op te lossen zijn en moet het zwikkie met gemak in 1U passen.
Ondertussen voor een appel en ei een supermicro 1U server gekocht met 4 (lege) drivebays aan de voorkant.
De Qnap ligt helemaal uit elkaar, het moederbord zit al in de 1U bak. Ik moet nu wat verloopjes en verlengkabels bij ome Ali bestellen om dit aan de praat te krijgen maar ik heb goede hoop. Word vervolgd
De Qnap heeft 5 drive bays, de Supermicro 4. Ik verlies daardoor de mogelijkheid van een 5e disk. Maar omdat het local backup is heb ik slechts 3 disken in gebruik. Kan ik mee leven dus.
Als die 2 grote jongens verkleind zijn naar 2x 1U komt kriebel nummer 2:
De kast neemt toch best wel een prominente plek in en is behoorlijk aanwezig. Toen ik zo in februari vorig jaar hiermee begon, had ik niet het idee dat ik de rest van het jaar de hele dag in deze kamer zou zitten om te werken
Ik wil een houten kast om het rack heen bouwen, en dan de kast tot aan het plafond door laten lopen. Boven het rack kan ik dan een kastje maken om troep in op te bergen, en de look van het rack word zo minder industrieel.
Ik overweeg zelfs de metalen ombouw weg te halen en alleen het 19" rack frame over te houden en dan in de te bouwen kast plaatsen. Een beetje het idee zoals je ook wel eens 19" racks in een gipsenwandje ziet ingebouwd voor home theater setups.
Andere dingen waar ik mij de komende tijd op wil focussen is koeling. Ik wil voornamelijk het geluid van de diverse fans naar beneden brengen en tegelijkertijd de koeling optimaliseren - desnoods door de diverse fans op een variabele snelheid te laten draaien. Kan ik ook meteen even betere monitoring inrichten voor het bijhouden (en alerten) van diversere temperaturen van hardware in de kast.
Tijd voor een nieuwe sig..