Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
ijske schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:09:
best wel blij mee... (cisco wap571E , utp's zijn draka uc300 cat5e u/utp PE, aarding is massief 6mm2)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/wifi1.jpg
vandaag heb ik het broertje langs de achterzijde ook wat netjes opgehangen.. hij lag beetje tussen de tuindraad en buurman zn tuinhuis gekneld dus eigenlijk te laag om echt vol potentieel te gebruiken van zo'n zender

eerst ff terug de doppies erop en even onder de kraan zodat ie weer brandschoon is (IP66 dus dat kan gewoon)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/buiten2.jpg

zo komt ie uit de kruipkelder, aluminium buis , met een stuk HDPE darm erover voor het "flexibele stuk" , inclusief aan beide kanten 2 inox klemkoppelingen zodat er absoluut geen water inkan ... niet dat het echt nodig was , want de tandjes... dat klemde van zichzelf al behoorlijk hard
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/buiten4.jpg

de opvoer .. de opvoerbuizen zijn dus 26mm aluminium buizen (beetje anti-vandaal offc ) , met uiteindelijk waterdrukbuis koppelingen erop, ik had geen PVC lijm dus ook maar krimpkous erover.. ziet er minder mooi uit maar op 8meter hoog... ach , waterdichtheid had absolute prioriteit
je ziet 2x Belden 7965EPE (beide voor mn wifi ap, want LACP) , 3x Draka uc300 (2X IP cam , 1x spare voor bv wind of temperatuurmeting vd automatisatie) en 6mm2 massieve aarding voor het AP
ook zie je dat ik er een krimpkous over de overgang heb gebrand..
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/buiten1.jpg

uiteindelijk resultaat... (geen groene vingers, valt het op ? :+ :+ :+ ) halverwege rechts zie je nog wat kabeltjes, dat word muziek , stopcontactje voor evt terrasverwarming en domotica schakelaar
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/buiten3.jpg

mn inner nerd is weer gelukkig, mn wifi connecteerd nog ver voordat ik thuis ben .. als ik rechtstreeks zicht heb werkt ie tot 110m (tot in NL :9 :9 , daarna is er een veld ).. rssi -72 en speedtest van 167mpbs...
de tandjes wat een dingen _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27
Mooi apparaatje. Die krimpkous is niet UV bestendig volgens mij, dus verwacht dat je deze volgend jaar moet vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
hpmkruit schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:05:
Mooi apparaatje. Die krimpkous is niet UV bestendig volgens mij, dus verwacht dat je deze volgend jaar moet vervangen.
als het niet uv-bestendig zou zijn boeit het niet zo, tuin staat noordelijk, dus erg weinig zon .. :) + zitten nog is achter de regenbuis

de klemmen waarmee de buizen vasthangen weet ik dat ze niet roestvrij zijn.. dus even checken hoe dat gaat
das snel genoeg vernieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Eraser127

Nijkerk

Ik heb lang meegelezen hier, maar nu toch een vraag voor de afwerking (uiteraard foto's als klaar):
Voor de AP's, dubbele muuraansluitingen in ons nieuwbouwhuis heb ik de volgende onderdelen gekocht (patchbay en pdu moeten ik nog aanschaffen):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+)€ 368,76€ 368,76
3Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,-€ 222,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,76

Nu kwam ik er gisteren achter dat de switch niet horizontaal in de meterkast past. Nu heb ik volgens mij 2 opties:

1. Switch verticaal hangen in een rackje met patchbay en pdu
2. Switch vervangen voor 10" PoE model, 2 losse non-PoE switches en 2 10" patchbays

Qua prijs maakt het weinig uit iig:
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)€ 182,75€ 182,75
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 94,30€ 188,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,35

Kan het kwaad als de boel verticaal hangt qua stof/zooi wat in de poorten van de switch en patchbay komt? Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 28% gewijzigd door Eraser127 op 20-12-2020 18:43 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:24

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb hier ook een switch verticaal hangen, vanwege stof heb ik m met de interfaces naar beneden gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40
Uiteraard kun je ook stofkapjes in de poorten plaatsen. Op een AliExpress koop je die volgens mij voor een paar cent. Als je de switch ondersteboven hangt heb je natuurlijk weer kans dat met ventilatiegaten / ventilatoren / ... aan de achterkant daar stof door naar binnen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@RobertMe Bij deze switch zitten ze aan de zijkant, dus dat is geen probleem. Gaat puur om de netwerkpoorten van switch en patchbay, maar die afdekkapjes is wel een slim idee.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook gewoon de rackoortjes een kwartslag draaien en hem tegen de zijkant schroeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
@Eraser127 zijn
handige dopjes, hoor.

[ Voor 61% gewijzigd door Comp User op 20-12-2020 21:06 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:28
ijske schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:17:
[...]

uiteindelijk resultaat... (geen groene vingers, valt het op ? :+ :+ :+ ) halverwege rechts zie je nog wat kabeltjes, dat word muziek , stopcontactje voor evt terrasverwarming en domotica schakelaar
[Afbeelding]
Muziek? Je buren zullen blij met je zijn? Verder ziet het er pro uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
thomasv schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:52:
[...]

Muziek? Je buren zullen blij met je zijn? Verder ziet het er pro uit.
die buren luisteren naar goeie muziek... of ze nou willen of nie ...

(maar we app'en elkaar al of ze wel thuis zijn... of het kan & mag ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Eraser127 schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:35:
Ik heb lang meegelezen hier, maar nu toch een vraag voor de afwerking (uiteraard foto's als klaar):
Voor de AP's, dubbele muuraansluitingen in ons nieuwbouwhuis heb ik de volgende onderdelen gekocht (patchbay en pdu moeten ik nog aanschaffen):
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+)€ 368,76€ 368,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,76

Nu kwam ik er gisteren achter dat de switch niet horizontaal in de meterkast past. Nu heb ik volgens mij 2 opties:

1. Switch verticaal hangen in een rackje met patchbay en pdu
2. Switch vervangen voor 10" PoE model, 2 losse non-PoE switches en 2 10" patchbays

Qua prijs maakt het weinig uit iig:
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)€ 182,75€ 182,75
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 94,30€ 188,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,35

Kan het kwaad als de boel verticaal hangt qua stof/zooi wat in de poorten van de switch en patchbay komt? Wat zijn jullie ervaringen?
Als je 2x8 poorten als alternatief ziet, dan heb je dus aan 16 poorten genoeg (van de 24 totaal in je eerste situatie). Ik heb net een 8-150W vervangen door een 16 Lite omdat ik poorten te kort kwam en dat is ook een mooi dingetje. Voordeel tov de SW-8 en SW-8-150W is dat de power supply is ingebouwd en je niet nog een losse adapter in je meterkast hebt zitten. En tevens passief, dus geen geluid.

Overigens, ik heb hem verticaal hangen met de poorten naar voren. De bijgeleverde montageplaat adviseert poorten naar boven of beneden, maar mijn ervaring is dat de plaat voldoende klemt om hem ook met poorten voorwaarts te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@mithras 2x 8-poorten zonder PoE is dat hè, + een 8-poorts met PoE

Maar ik ga nog even nameten hoe het qua diepte uitkomt als ik de 24 verticaal hangend met patchbay en pdu in een rackje aan de wand hang.

[ Voor 50% gewijzigd door Eraser127 op 21-12-2020 18:47 ]

My Discogs

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dailybits
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 07:59
De afgelopen weken dit topic helemaal doorgelezen, zodat ik deze week ook los kon gaan. Dus als dank de stappen die ik gezet heb hier even plaatsen.

Oude situatie van thuisnetwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H463iuaHGUOM2WK6Icv3Ut7EqVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmTEShe70gP7o6zpA9WMVLjo.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren eindelijk een Belden CAT6 kabel (40m nodig gehad en we hebben hem in een flexibele buis geplaatst ter bescherming) getrokken vanuit woonkamer bij modem door kruipkelder, kelder, waskot,... naar mijn homeoffice.

Dit zorgt ervoor dat ik nu ook mijn Telenet Gigaboost snelheden haal boven in de homeoffice (en de wifisnelheden op de 1ste en 2de verdieping en in de tuin factor 20 zijn gegaan, doordat de 2de Amplifi AP nu kabel heeft ipv powerline backbone).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFVtusg1bvn3PGxZJOKUdBV2occ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qq7xxlmBy8VOdPqI3sK2pGLM.jpg?f=user_large

Daarna het oude nachtkastje met 2 Synology NAS'en vervangen door 19inch 9U patchkast (50cm diep) deze staat nu mooi onder de bureau met de iMac voor de kinderen (oude 2010 iMac met nieuwe SDD en ram upgrade)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE3vmHYTLQLrihJ2-FSImkGUtnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDXwKX8QwjvAOzoKovHbieIf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QESdAKatxkHqOKCZCAGdZrewIAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L66GVrZKiNSMOMrVKlytZI7I.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFtuPDuhY6h649SoGdzXJiicbb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhgUKOg4VMSU1YnP89iNGEsU.jpg?f=fotoalbum_large

Reeds geïnstalleerd:
  • 9U 19 Inch serverkast met glazen voordeur – (BxDxH) 600x600x500mm
  • 19″ PDU met schakelaar (heb ik op toppositie aan achterkant gehangen)
  • Patchpaneel (24-poorten) met RJ45 – RJ45 Keystones
  • TP-Link TL-SG2216 managed switch met 16 Gigabit poorten. Ik heb nog geen PoE (Power over Ethernet) materiaal, dus ik ben dan ook voor deze switch gegaan, die dit niet heeft en daardoor ook fanless is (weinig lawaai dus).
  • Alle patchkabels ook in mijn bureau zijn nu allemaal CAT6 (bleek dat ik in huis best nog wat trage CAT5 kabels gebruikte van toen ik 20 jaar studeerde 🙄🙈). zwart is devices in serverkast, geel is devices buiten serverkast, oranje is uplink.
Nog onderweg:
  • Vast legbord om de Synology’s op te zetten (staan nu gewoon op de vloer van de kast)
  • 19 inch design LED Verlichting – Multicolor (als sfeerverlichting of wanneer ik iets wil aanpassen)
  • 1U kabelgeleider om kabels ook aan achterkant proper weg te werken
  • 1U afdekpaneel in zwart (om het properder te maken)
  • Afdekplaatje voor de kabelinvoer bovenaan met borstels zodat het stof wordt tegengehouden
Volgende stappen:
  • Kabelmanagement rond de serverkast en op mijn eigen standingdesk aanpakken
  • Raspberry pi met temperatuursensor om temperatuur te meten in de kast (vooral in zomer misschien probleem)
  • 4G modem met simkaartje als fallback
  • Eventueel een UPS in de kast erbij
*knip* linken naar eigen blogs is niet de bedoeling.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 30-12-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olson
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:58
[b] De afwerking werd gedaan met verschillende maten OBO Bettermann geventileerde kabelgoten.
Hoe kan de afdekplaat los gehaald en geplaatst worden? vanaf het begin inschuiven? of kan je deze aan een kant uithaken door alle 'vingers' in te drukken?

Compjoeters... hu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

olson schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:03:
[...]

Hoe kan de afdekplaat los gehaald en geplaatst worden? vanaf het begin inschuiven? of kan je deze aan een kant uithaken door alle 'vingers' in te drukken?
Kan alle 2, het is maar net waar je de ruimte voor hebt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• hitdragon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 17:13
Bezig met verbouwen in ons nieuwe huis, uiteraard ook nieuwe bekabeling aan het trekken.
Vroeger kwam alles binnen in de woonkamer. Nu Alles laten om leggen naar de meterkast. Alleen is de meterkast meteen ook "trap/kelder" kast.
Hier is deze week de pomp voor de vloerverwarming opgehangen. Omdat dit de enige plek is waar die zou kunnen.

Nu is vraag kan het kwaad als ik hier straks ook al het netwerk aparatuur ga hangen. Ik wilde planken leggen op de al bestaande steunen op de muur. Daar kan dan ziggo modem, DreammachinePro, NAS, Hue hub etc.
Vanuit daar gaan de cat6 kabels naar de woonkamer en naar de studeer kamer omhoog.
Weet alleen niet hoe druk ik me moet maken om vocht en eventuele hitte van de vloerverwarmingspomp.
Al het advies is welkom.
Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24m_Sjfp6tmH4YqDDnioWcrxKLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYQ8BYLIozpRMADIwJMNlXkf.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog een foto van de meterkast die er hangt voor het complete plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0djUNLSuG1w4WGmbvlr7EDKJEnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O50g7VQDiRzVSzBjo1cJTZdT.jpg?f=fotoalbum_large

• hpmkruit
hitdragon schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:03:
Bezig met verbouwen in ons nieuwe huis, uiteraard ook nieuwe bekabeling aan het trekken.
Vroeger kwam alles binnen in de woonkamer. Nu Alles laten om leggen naar de meterkast. Alleen is de meterkast meteen ook "trap/kelder" kast.
Hier is deze week de pomp voor de vloerverwarming opgehangen. Omdat dit de enige plek is waar die zou kunnen.

Nu is vraag kan het kwaad als ik hier straks ook al het netwerk aparatuur ga hangen. Ik wilde planken leggen op de al bestaande steunen op de muur. Daar kan dan ziggo modem, DreammachinePro, NAS, Hue hub etc.
Vanuit daar gaan de cat6 kabels naar de woonkamer en naar de studeer kamer omhoog.
Weet alleen niet hoe druk ik me moet maken om vocht en eventuele hitte van de vloerverwarmingspomp.
Al het advies is welkom.
Bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als er iets van ventilatie in die kast zit, zou ik me niet veel zorgen maken om vocht want dat wordt er wel uitgestookt. Warmte zul je echter meer last van krijgen. Die verdeler wordt 30-40+ graden afhankelijk van hoe warm je stookt. Dat gaat je apparatuur niet zo fijn vinden op lange (en mogelijk ook al korte) termijn.

Is er een optie om de warmte uit de trappenkast te krijgen? Roostertjes plaatsen in de deur bijvoorbeeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Een vloerverwarming pomp/verdeler produceert geen vocht, als hij dat wel doet is hij lek en moet je het repareren.

Warmte straalt hij alleen in de winter uit en meestal is warmte alleen in de zomer problematisch.
Tevens werkt vloerverwarming op lage temperatuur, dus lang niet zo hoog als normale cv.
Eventueel zou je nog wat buis isolatie om de aanvoer kunnen aanbrengen maar denk niet dat het nodig is.

Verder lijkt me de ruimte meer dan voldoende om alle geproduceerde warmte te kunnen absorberen.
Mede doordat hij zo te zien iets verzonken is en lijken die zwarte muren deel van de fundering te zijn, die hebben dan een hoge warmte absorptie capaciteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 31-12-2020 10:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Keesiej
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 22:02
Na lang meelezen en plannen maken is het bij mij ook eindelijk tijd geweest om alles af te monteren.

Sinds 2015 zijn we stukje bij beetje aan het verbouwen. Met het verbouwen van een kamer is er telkens een stukje netwerk bij gemaakt. Alle kamers zijn voorzien van 2 aansluitingen die in de meterkast uitkomen. Na veel zoeken en puzzelen helaas moeten concluderen dat de standaard 10" kasten niet gingen passen in mijn meterkast. Ook voor 19" was er geen ruimte. Dus toen maar een eigen kastje gemaakt met rackrails.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maEQY0N6mSqlf1jBmv5U9r6NuGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrgpCLVZnL2t8UhgaZia10EN.jpg?f=fotoalbum_large

Na alle spullen die er al in konden het kastje maar eens gemonteerd met het volgende als eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpDjX4RpuUK4A1lIBnb8XDULNys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZcL7owUIkzkiacrHsGEcXTo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuzPL_dpUAwqWepI2Rv3GViZ3tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFVFM8te57m4dPc8P340klQd.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ziet
  • Eigen gemaakte patchkast van MDF
  • Edgerouter POE
  • 12 poorts keystone patchpaneel uit china
  • TP-Link TL-SG108E (op zolder ligt er nog 1 want ik kreeg niet alle kabels beneden helaas)
  • Raspberry Pi 2 met Domoticz en een 433mhz arduino er aan voor mijn temperatuursensoren en P1 uitlezen
  • 10" PDU met 4 stopcontacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Wij zijn bezig met een nieuwbouw woning en nu heb ik de volledige vrijheid gekregen wat betreft de infrastructuur van zowel vrouwlief als de aannemer.

Er komen in totaal (op dit moment) 26 internet aansluitingen door de hele woning. In de woon/leef vertrekken komen dubbele aansluitingen en op sommige plekken (overloop, gang) komen enkele aansluitingen.

Alles zal CAT6 worden en de centrale ruimte zal de technische ruimte worden, deze staat op zolder. De buizen zullen dus niet uit het plafond gaan komen maar vanuit de vloer.

Nu wil ik graag een patchkast over de aansluitingen plaatsen zodat ik daar verder geen omkijken meer naar heb. Alleen vraag ik me af wat slim is qua positie: hoeveel cm kan ik ze het best vanuit de muur uit de vloer laten komen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:21:
Alles zal CAT6 worden en de centrale ruimte zal de technische ruimte worden, deze staat op zolder. De buizen zullen dus niet uit het plafond gaan komen maar vanuit de vloer.
Hierop aanhakend: Ik heb net een nieuwbouwwoning betrokken met ook een technische ruimte met daarin lucht/water warmtepomp unit, watervat, omvormer zonnepanelen etc. Aangenomen dat jouw nieuwbouw ook iets dergelijks zal hebben, is temperatuur in die ruimte wel iets om je te realiseren. Bij ons is de technische ruimte warm (25 graden) en gebruiken we het inmiddels om de was te drogen. Ik zou er mijn hardware niet in willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56
Wij zijn bezig met een nieuwbouw woning en nu heb ik de volledige vrijheid gekregen wat betreft de infrastructuur van zowel vrouwlief als de aannemer.

Er komen in totaal (op dit moment) 26 internet aansluitingen door de hele woning. In de woon/leef vertrekken komen dubbele aansluitingen en op sommige plekken (overloop, gang) komen enkele aansluitingen.

Nu wil ik graag een patchkast over de aansluitingen plaatsen zodat ik daar verder geen omkijken meer naar heb. Alleen vraag ik me af wat slim is qua positie: hoeveel cm kan ik ze het best vanuit de muur uit de vloer laten komen?
Geen idee hoe je huis er verder uitziet maar als je de kans hebt zou ik op de overlopen aan de plafondzijde voorziening opnemen zodat je een AP (zo’n champignon) kunt ophangen. Dat is mijn grootste fout geweest bij mijn nieuwbouw dat ik toen nog geen benul had van dit soort AP’s. Ik heb dat overigens opgelost met in-walls dus dat is wellicht ook interessant om te overwegen.

Wat betreft je afstandsvraag, dat is sterk afhankelijk van hoe je het gaat afwerken. Als je eerst een kast gaat timmeren waarin alles binnen komt dan maakt het weinig uit hoe het achterin de kast allemaal binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Inderdaad, de meeste patch kasten kunnen onderaan ook een kabelinvoer opening hebben. Dus waarom zou je die kabels en buizen dan onbereikbaar maken door ze achter de patchkast naar de bovenkant te laten komen en dan zo er in te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Toppe heb in verleden hier in topic gepost. Krijg het zo niet gevonden. Hier is het ook te zien. https://webfanaat.nl/blog/thuisnetwerkje/
Ik heb geen zolder. Hebben een jaren 77 huis verbouwd. Die patchkast staat in de garage boven in een de berging ruimte waar je niets mee kon dus daar patchkast neergezet, vloer verstevigd anders viel die erdoor ;). Buizen rechts is allemaal van beneden buizen rechts is van boven kwam zo mooi centraal uit.

Kabels gaan er bij mij van boven in zoals je ziet en staat kast op de grond.

Koop je een kast zonder wielen? Hoe vol komt die? Wat mij stevig en goedkoop lijkt zet hem op klinkers en laat 1 baan vrij kabels?

Ik heb zelf ook oude huis op zolder gehad kabel invoer ook via boven trouwens :) (stond op gamma rekje die eens in de tijd in de aanbieding zijn voor rond de 25 euro) had er ook nassen in staan alleen ik sliep er pal onder en had last van brom geluid. Paar dempings matten ertussen gedaan en geluid was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

r0el schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Hierop aanhakend: Ik heb net een nieuwbouwwoning betrokken met ook een technische ruimte met daarin lucht/water warmtepomp unit, watervat, omvormer zonnepanelen etc. Aangenomen dat jouw nieuwbouw ook iets dergelijks zal hebben, is temperatuur in die ruimte wel iets om je te realiseren. Bij ons is de technische ruimte warm (25 graden) en gebruiken we het inmiddels om de was te drogen. Ik zou er mijn hardware niet in willen hebben.
Alleen de MV zit in die ruimte, de rest staat allemaal op andere plekken. Daar maak ik me niet echt druk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Miki schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Geen idee hoe je huis er verder uitziet maar als je de kans hebt zou ik op de overlopen aan de plafondzijde voorziening opnemen zodat je een AP (zo’n champignon) kunt ophangen. Dat is mijn grootste fout geweest bij mijn nieuwbouw dat ik toen nog geen benul had van dit soort AP’s. Ik heb dat overigens opgelost met in-walls dus dat is wellicht ook interessant om te overwegen.

Wat betreft je afstandsvraag, dat is sterk afhankelijk van hoe je het gaat afwerken. Als je eerst een kast gaat timmeren waarin alles binnen komt dan maakt het weinig uit hoe het achterin de kast allemaal binnenkomt.
Er komen aansluitingen in het plafond, daar hen ik al rekening mee gehouden.

De kast is gewoon een ruimte voorzien van een deur ed, en een losse patchkast er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dat ligt natuurlijk aan het formaat patchkast welke je van plan bent te installeren. Ik zou de technische documentatie van de aan te schaffen kast even raadplegen en hiervan de maten opzoeken.

Persoonlijk zou ik als extra marge de buizen een centimeter of 5 á 10 'binnen' de kast laten uitkomen, zodat er nog iets van speelruimte is om de kabels linksom danwel rechtsom verder de kast in de leiden.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
@Peutpeut Ziet er goed uit dat frezen echter ik had dat laatste stuk beter een ruimer boog gedaan dan opeens een "knik", daarmee maak je het voor jezelf fors moeilijker met kabeltrekken.

Vooral als je door muren gaat frezen gewoon rechtuit en rechtaan, elk bocht geeft weerstand bij kabeltrekken, hoe krapper en korter de bocht hoe lastiger het wordt.

Ik heb daardoor al een kabel stukgetrokken toen ik 2x CAT6 erdoor wou hebben, en kon opnieuw beginnen, het is gelukt uiteindelijk maar o man man man bij elk bochtje werd het lastiger.
En doe er geen geribbelde/flexibele buis doorheen maar een gladde.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2021 09:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Hipska schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:43:
Inderdaad, de meeste patch kasten kunnen onderaan ook een kabelinvoer opening hebben. Dus waarom zou je die kabels en buizen dan onbereikbaar maken door ze achter de patchkast naar de bovenkant te laten komen en dan zo er in te gaan?
De buizen komen uit de vloer, de doorvoer om in de kast te komen wil ik er dus overheen zetten zodat ik er eventueel gewoon nog bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

MisteRMeesteR schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Dat ligt natuurlijk aan het formaat patchkast welke je van plan bent te installeren. Ik zou de technische documentatie van de aan te schaffen kast even raadplegen en hiervan de maten opzoeken.

Persoonlijk zou ik als extra marge de buizen een centimeter of 5 á 10 'binnen' de kast laten uitkomen, zodat er nog iets van speelruimte is om de kabels linksom danwel rechtsom verder de kast in de leiden.
De maat wordt 60x60 (heb ruimte zat) en denk 22U hoog, heb "maar" 15U nodig maar het verschil is mij te klein.

Technische documentatie (met name de maat voering) heb ik al opgevraagd dus ik hoop die te ontvangen. Met jou opmerking over de 5 tot 10cm extra vindt ik een goede. Misschien doe ik dat ook wel vrij houden achter de kast zodat ik ook wat eenvoudiger in de toekomst er bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Toppe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:48:
[...]

De buizen komen uit de vloer, de doorvoer om in de kast te komen wil ik er dus overheen zetten zodat ik er eventueel gewoon nog bij kan.
Misschien begreep ik je verkeerd dan. Bedoel je dat de kast ook op de vloer zou komen? Ik dacht niet aan die optie omdat patchkasten meestal aan de muur worden opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Hipska schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Misschien begreep ik je verkeerd dan. Bedoel je dat de kast ook op de vloer zou komen? Ik dacht niet aan die optie omdat patchkasten meestal aan de muur worden opgehangen.
Ja, het idee is dat hij gewoon op de grond komt te staan. Muurtje is van gips dus dat gaat 'm niet worden zonder te laten verstevigen.

En er komt geen 19" server in te hangen, de diepte van een serverkast heb ik dus ook nog nodig (en ze zijn nog een stuk duurder ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:15:
[...]

Ja, het idee is dat hij gewoon op de grond komt te staan. Muurtje is van gips dus dat gaat 'm niet worden zonder te laten verstevigen.

En er komt geen 19" server in te hangen, de diepte van een serverkast heb ik dus ook nog nodig (en ze zijn nog een stuk duurder ook)
Maak je kabels langs de muur tot de bovenkant van de patchkast, dan met een lus naar beneden laten hangen en vervolgens weer bovenin de patchkast invoeren. Zo kan je de kast nog eens draaien bij het afmonteren of bij onderhoud. Ik probeer 2 meter kabel tussen muur en patchkast over te houden voor bewegingsvrijheid.

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 07-01-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Illusion

(the art of)

jadjong schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Maak je kabels langs de muur tot de bovenkant van de patchkast, dan met een lus naar beneden laten hangen en vervolgens weer bovenin de patchkast invoeren. Zo kan je de kast nog eens draaien bij het afmonteren of bij onderhoud. Ik probeer 2 meter kabel tussen muur en patchkast over te houden voor bewegingsvrijheid.
Dat lijkt me een top-oplossing. In ieder geval niet de buizen 10 cm voor de wand uit de vloer laten komen. Die zitten namelijk ontzettend in de weg als je een keer de kast wil ophangen(en er iets onder zetten), of je volgende bewoner uberhaupt geen kast wil.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
hitdragon schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:03:

Al het advies is welkom.
Bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf heb ik ook al enkele jaren mijn apparatuur in de kelderkast.

Misschien niet de meest nette opstelling van dit topic, maar al een hele verbetering met hoe het was.

Beneden in de kelder hangt de verdeler voor de ht radiatoren op de benedenverdieping. Hierdoor is de kast swinters wel wat warm +-30 graden.

Enige apparaat dat daar echt moeite mee heeft is de versterker, daarom ligt daar een ventilator op.
Moet dat nog eens wat verbeteren door de warme lucht de hal in te blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFZiVMpuHQ4n9r6qytIuiaAgQGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29KHwUJpsDNxYSAiKO4wwYs8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPKaaKdlbpWynLC2CQUpZ8IaatQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhKkloqMeSNUr3LlxVZQh1h8.jpg?f=fotoalbum_large

In de witte kabelgoot onder de traptrede lopen 9 speakerkabels, 2 kabels voor de subwoofers, geschakelde 220v, 3x hdmi, 1x glasvezel, 5x cat5e
Dit hing voorheen los :X

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 07-01-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
mr_evil08 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:48:
@Peutpeut Ziet er goed uit dat frezen echter ik had dat laatste stuk beter een ruimer boog gedaan dan opeens een "knik", daarmee maak je het voor jezelf fors moeilijker met kabeltrekken.

Vooral als je door muren gaat frezen gewoon rechtuit en rechtaan, elk bocht geeft weerstand bij kabeltrekken, hoe krapper en korter de bocht hoe lastiger het wordt.

Ik heb daardoor al een kabel stukgetrokken toen ik 2x CAT6 erdoor wou hebben, en kon opnieuw beginnen, het is gelukt uiteindelijk maar o man man man bij elk bochtje werd het lastiger.
En doe er geen geribbelde/flexibele buis doorheen maar een gladde.
Eens. Gelukkig was het stukje naar zolder slechts twee meter dus dat scheelt een berg :)
Er gaat gewoon gladde buis in de muur, hier bewust 19 mm gebruikt, binnenkort de rest van de kabels aanleggen. Hopelijk is dat ook zoveel mogelijk gladde buis.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 12:40
FRANQ schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Zelf heb ik ook al enkele jaren mijn apparatuur in de kelderkast.
Ziet er netjes uit, leuk om te zien dat je ook je multimedia apparatuur daar een plaatsje hebt gegeven.
Staat er naast de versterker een Logitech Harmony hub oid om de infrarood signalen door te geven?

PS: Ik zou de gegevens van je router even blurren, deze gegevens zijn door de hoge resolutie van je foto's goed te lezen :X .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
dbeusink schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:25:
[...]

Ziet er netjes uit, leuk om te zien dat je ook je multimedia apparatuur daar een plaatsje hebt gegeven.
Staat er naast de versterker een Logitech Harmony hub oid om de infrarood signalen door te geven?

PS: Ik zou de gegevens van je router even blurren, deze gegevens zijn door de hoge resolutie van je foto's goed te lezen :X .

Heb mijn apparatuur daar neer gezet omdat ik er in de woonkamer niet tegenaan wilde kijken.

Was wel lastig om HDMI kabels te vinden die 4k@60hz doen over 15 meter lengte.
Dat heeft meerdere pogingen gekost.

Er staat inderdaad een harmony hub voor de ir signalen.

De gegevens op de router zijn niet meer van toepassing, was het eerste wat ik verplicht moest wijzigen toen ik inlogde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40
FRANQ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:31:
offtopic:
HDMI over glasvezel kan dat moeiteloos. 100m is bv zelfs geen probleem dan. Kabel is ook dunner dan vele normale HDMI kabels. Dus als je HDMI eerste trekt en de stekker dus er doorheen is houd je nog veel ruimte over voor andere kabels erbij te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de posts van @gold_dust afgesplitst naar Onbekende kabel werkt niet, dat heeft weinig te maken met 'nette lan afwerking'

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 08-01-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakmans
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 20:11
FRANQ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:31:

Heb mijn apparatuur daar neer gezet omdat ik er in de woonkamer niet tegenaan wilde kijken.

Er staat inderdaad een harmony hub voor de ir signalen.
Mooi afgewerkt. Gaan de signalen van de controllers naar je PlayStations door de muur? Of gaat dat ook via die Harmony?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Tweakmans schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Mooi afgewerkt. Gaan de signalen van de controllers naar je PlayStations door de muur? Of gaat dat ook via die Harmony?
De PlayStation controllers halen het makkelijk tot in de woonkamer.
Dit had ik als eerst wel even uitgetest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 00:28
Mijn 12U 19inch wand patchkast hangt in de bijkeuken welke zich achter de meterkast bevindt. De meterkast en patchkast bevinden zich aan beide zijden van dezelfde wand als het ware met hun ruggen tegen elkaar aan. Alle UTP kabels van de woning komen uit in de meterkast en lopen via een gat, welke ik helemaal bovenin de meterkast door de wand heb geboord, naar de bijkeuken en worden zo als een bundel aan de bovenkant van de patchkast ingevoerd. In de kast zijn de UTP kabels vervolgens middels CAT6a keystones aan een patchpaneel bevestigd.

Nu wil ik mijn patchkast nog gaan aarden (95% van de UTP bekabeling in huis is shielded). In de kast wil ik een 19 inch aardrail plaatsen en vandaar uit alle componenten en kastdelen aarden.

Plan is om vanuit de meterkast een aardedraad te trekken welke vanaf het centrale aardpunt naar de aardrail in de patchkast loopt. Voor zover ik weet zegt de NEN1010 dat (voor thuisgebruik) kasten t/m 21U met minimaal 4mm2 geaard moeten worden.

Hiervoor dacht ik een soepele geel/groene 4mm2 VDE H07V-K 1 draad rechtstreeks op het centrale aardpunt in de meterkast aan te sluiten (met adereindhuls) en deze vervolgens door dezelfde buis als waarin de aarde voor de groepenkast loopt omhoog te laten lopen. De draad zou dan bovenin de meterkast uit de buis komen waar hij dan een stukje "bloot" zonder buis loopt om zich vervolgens bij de bundel UTP kabels te voegen en zo, via het gat in de wand, de patchkast in geleid te worden.

Hierover heb ik de volgende vragen waarvoor ik maar geen eenduidig antwoord kan vinden op dit forum (of de rest van het internet):
- Is 4mm2 VDE H07V-K 1 het juiste type draad om hiervoor te gebruiken?
- Mag deze draad samen met de (6mm2 vertinde) aardedraad van de groepenkast door één 16mm slagvaste buis lopen?
- Mag deze draad een stukje vrij zonder buis lopen en mag deze vervolgens ook zo bij de bundel UTP kabels gevoegd worden?
- Vanaf de aardrail in de patchkast naar de componenten zelf kan dan ik toch ook gewoon dezelfde 4mm2 draad gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Volgens de NEN 1010 moeten de draden een diameter van 6 mm² te hebben. Leg je de aarddraad in een leiding dan volstaat 4 mm².

Maar als je toch nog moet leggen pak dan gewoon direct 6mm kunnen ze ook nooit achteraf er over beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 00:28
Jan-man schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:22:
Volgens de NEN 1010 moeten de draden een diameter van 6 mm² te hebben. Leg je de aarddraad in een leiding dan volstaat 4 mm².

Maar als je toch nog moet leggen pak dan gewoon direct 6mm kunnen ze ook nooit achteraf er over beginnen.
Duidelijk, dan ga ik voor een 6mm2 draad tussen cap en patchkast. Mag deze geisoleerde draad dan wel zonder problemen samen met de ongeisoleerde 6mm2 vertinde draad van de groepenkast door één 16mm buis?

En dan vanaf de aardrail in de kast verder vertakken met (geisoleerde) 4mm2? Of ook de 6mm2 aanhouden (wat mij wel wat fors lijkt in de kast zelf)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:49

cobo

I’m not make it, I create it

jaco218 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:26:
[...]

Duidelijk, dan ga ik voor een 6mm2 draad tussen cap en patchkast. Mag deze geisoleerde draad dan wel zonder problemen samen met de ongeisoleerde 6mm2 vertinde draad van de groepenkast door één 16mm buis?
Dat is geen probleem. Dat mag volgens de Nen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:15
Ik ben hier ook maar eens begonnen aan het "pimpen" van het grootste gedeelte van mijn netwerkapparatuur. Ik had een tijd terug de spullenboel verhuist naar de zolder omdat de meterkast te klein is voor de Unifi hardware en ik had het los op elkaar gestapeld op een plank. De baas in huis vond het er niet aangenaam uit zien omdat er te veel kabels in het zicht waren en zodoende had ik maar een rack besteld waar het gros onzichtbaar weg gewerkt kon worden. Het resultaat is vooralsnog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjIvwtDh2lWCz2JpqjGqlNd15UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2DS7s2hxFcbKFzcrotsPymhA.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een aantal hele korte netwerkkabeltjes besteld om de zichtbare te lange kabels te vervangen, dus zodra die binnen zijn zal het al heel anders ogen.

Qua volgorde van hoe het in het rack hangt heb ik ervoor gekozen om het patchpaneel op de 2de rij te monteren, op die manier kan ik er eenvoudig bij als ik iets nieuws moet patchen of moet herpatchen door het brush paneel erboven eraf te halen.

Het onderste slot is nu leeg, maar ik heb het idee om daar een 10 inch PDU voor te bestellen met 4 aansluitingen. Op dit moment ligt er achter het rack een stekkerdoos waar de stekkers van de apparaten in zitten en daarom kan ik het rack nu ook niet verder naar achteren plaatsen. Het idee om voor een 10 inch PDU te gaan ipv een 19 inch is omdat ik dan de andere helft vrij heb om op de bodemplaat de Pi nog te kunnen laten staan. Hier komt op korte termijn ook nog een 2de Pi naast. En ik heb ook maar 3 aansluitingen nodig op dit moment.

Ik zie nu wel dat de 2 brush panelen er eigenlijk alleen maar voor de sier in zitten aangezien ik nog geen reden heb om er kabels doorheen te leiden... Ik denk ook niet dat de stekkers die zometeen vanuit de PDU onderin wel terug naar achteren te herleiden zijn door het brush paneel heen kunnen vanwege de dikte van de kabels... dat zou dat paneel ook "useless" maken. Daarbij komt ook dat ik misschien voor het oog beter voor een PDU kan gaan waarbij de stekkers er achter ingaan ipv aan de voorkant. Dan oogt het geheel nog rustiger.

Heeft iemand nog ideeën/aanbevelingen over hoe het wellicht mooier/beter kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik zou het zo doen:
Router
Brush
Patch
Brush
Swtich

Dan kan je alle overtollige kabel door de brush heen naar achteren duwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZDT3d9tdPyhPwYa1SLyNE_5ZM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XRDFIW77PvCAeOGHK2ZVcrV.png?f=fotoalbum_large
(Dit is een steekveld zonder switch)

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 16-01-2021 11:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het begint toch weer een beetje te kriebelen, en als het kriebelt ... moet je krabben :Y)

Mijn huidige 19" kast zit er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktvoZzpUpHuxvkCmBmVLUrP-oDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlCW7IxGrvRhHw3JtR4JYSi6.jpg?f=fotoalbum_large

Van boven naar beneden:
- patchpanel
- rangeerpanel
- switch
- rangeerpanel
- raspberry pi's
- blindplaat
- blindplaat met soort kabelgootje aan de achterkant
- blindplaat
- 5U profesories router (word 1U)
- blindplaat met daarachter een legplank
- 5U profesories backup storage (word 1U)
- legplank
- 4U NAS

Wat uiteraard in het oog springt zijn de weergalzoe mooie desktop PC en oud Qnap NASje :+
En dit is gelijk kriebel nummer 1. Ze nemen teveel ruimte in en de deskop verbruikt teveel stroom.
De deskop PC is een oude PC van mijn zoon die ik nog had slingeren. Deze draait pfSense om de internet en IPTV te routeren.
De Qnap Nasis lelijk (met die houten plaat) en neemt ook aardig wat ruimte in.

De desktop PC word vervangen door een goedkoop mini-ITX boardje met onboard CPU en zal in een supermicro 1U kast gepropt worden.Vorig jaar al eens geprobeerd maar dat liep op niets uit :+ vanavond poging 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNvbn2Yw1_oifWkcdilAYA88WIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d79X1xUiyWvXTOZONi3gXHvi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvcS7m2wha1eqz3xMgTeIKypsqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OT0YITVmPqSa1mRUcqgyWmfW.jpg?f=fotoalbum_tile

Volgende plan: de Qnap zien te winzippen in een 1U behuizing :o Ja je leest het goed: een NAS van ~ 20 cm hoog met 5 drive bays in 1U proppen 8)7
De Qnap gebruik ik voor lokale backup. 1 Keer per week word deze middels WoL aangezet, er worden backup's naartoe gepompt en daarna word deze weer remote uitgezet.
Ik heb de Qnap uit elkaar gehaald en deze bestaat voornamelijk uit 2 printplaten : een mini-ITX achtig moederbordje en een SATA backplane waar de HDD's in geschoven worden.
De SATA backplane heeft een PCIe x8 aansluiting en op het moederbord zit 1 PCIe x8 slot, zij het op een bijzonder vreemde plek en uitlijning. Omdat het moederbord geen fysieke SATA aansluitingen heeft en de SATA controllers zich fysiek op de backplate bevinden, moet ik deze dus ook gebruiken.
Met een flexibele PCIe riser moet dit op te lossen zijn en moet het zwikkie met gemak in 1U passen.
Ondertussen voor een appel en ei een supermicro 1U server gekocht met 4 (lege) drivebays aan de voorkant.
De Qnap ligt helemaal uit elkaar, het moederbord zit al in de 1U bak. Ik moet nu wat verloopjes en verlengkabels bij ome Ali bestellen om dit aan de praat te krijgen maar ik heb goede hoop. Word vervolgd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-_xBAnj1dVlv5rigQcMHNFmsHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9ZNPLfoZ8UlXBVpPW9F2t0Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_W8xuchb4lMtQBHhl2hJlDRyvog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEo6Jce0gLkMaqP0de3u1l0k.jpg?f=fotoalbum_tile

De Qnap heeft 5 drive bays, de Supermicro 4. Ik verlies daardoor de mogelijkheid van een 5e disk. Maar omdat het local backup is heb ik slechts 3 disken in gebruik. Kan ik mee leven dus.

Als die 2 grote jongens verkleind zijn naar 2x 1U komt kriebel nummer 2:
De kast neemt toch best wel een prominente plek in en is behoorlijk aanwezig. Toen ik zo in februari vorig jaar hiermee begon, had ik niet het idee dat ik de rest van het jaar de hele dag in deze kamer zou zitten om te werken :o

Ik wil een houten kast om het rack heen bouwen, en dan de kast tot aan het plafond door laten lopen. Boven het rack kan ik dan een kastje maken om troep in op te bergen, en de look van het rack word zo minder industrieel.
Ik overweeg zelfs de metalen ombouw weg te halen en alleen het 19" rack frame over te houden en dan in de te bouwen kast plaatsen. Een beetje het idee zoals je ook wel eens 19" racks in een gipsenwandje ziet ingebouwd voor home theater setups.

Andere dingen waar ik mij de komende tijd op wil focussen is koeling. Ik wil voornamelijk het geluid van de diverse fans naar beneden brengen en tegelijkertijd de koeling optimaliseren - desnoods door de diverse fans op een variabele snelheid te laten draaien. Kan ik ook meteen even betere monitoring inrichten voor het bijhouden (en alerten) van diversere temperaturen van hardware in de kast.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:55:

Ik wil een houten kast om het rack heen bouwen, en dan de kast tot aan het plafond door laten lopen. Boven het rack kan ik dan een kastje maken om troep in op te bergen, en de look van het rack word zo minder industrieel.
Ik overweeg zelfs de metalen ombouw weg te halen en alleen het 19" rack frame over te houden en dan in de te bouwen kast plaatsen. Een beetje het idee zoals je ook wel eens 19" racks in een gipsenwandje ziet ingebouwd voor home theater setups.

Andere dingen waar ik mij de komende tijd op wil focussen is koeling. Ik wil voornamelijk het geluid van de diverse fans naar beneden brengen en tegelijkertijd de koeling optimaliseren - desnoods door de diverse fans op een variabele snelheid te laten draaien. Kan ik ook meteen even betere monitoring inrichten voor het bijhouden (en alerten) van diversere temperaturen van hardware in de kast.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat was idd 1 van de eerste hits die ik tegenkwam. Cool, maar niet echt realistisch om zoiets te plaatsen vol met servers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
@Koffie Pure antiek in die kast :+ Een 3Com switch bv., brings back memories...
Wel netjes, dat dan weer wel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

rookie no. 1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:32:
@Koffie Pure antiek in die kast :+ Een 3Com switch bv., brings back memories...
Wel netjes, dat dan weer wel!
Een oudje idd, maar voldoet nog uitstekend :)

Upgrade van de router is gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EgVesjXR5QpD5XHFHMm0-Z9a9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAPHsYKQc2RKwKG49iOqYVWI.jpg?f=fotoalbum_large

CPU load en temperature is wel hoger nu (~10% bij idle, ~50 als ik 200Mbit over mijn glaslijn verstook (mijn abo). CPU zit rond de 50 graden en de NIC word ook heter dan normaal met de klep dicht.
Daar valt dus nog het nodige aan te finetunen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 15:51
@Koffie Hoe heb je die Raspberry Pi's zo mooi in het rack gekregen? Zelf iets geknutseld? Ik ben ook bezig met een (zelfbouw) patchkastje en heb ook RPi's die ik daarin wil opbergen. Deze oplossing vind ik wel mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Laatst online: 18-09 19:49
MDXTweaker schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:04:
@Koffie Hoe heb je die Raspberry Pi's zo mooi in het rack gekregen? Zelf iets geknutseld? Ik ben ook bezig met een (zelfbouw) patchkastje en heb ook RPi's die ik daarin wil opbergen. Deze oplossing vind ik wel mooi!
Omdat ik hier ook naar opzoek ben had ik deze als eens voorbij zien komen als 3D print, maar ik heb in mijn zoektocht ook deze gevonden: https://www.myelectronics...ry-pi-19-inch-rack-mount/
Vind ze eerlijk gezegt er duur maar wel pretty

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MDXTweaker schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:04:
Gedeeltelijk 3D printen idd ;)
dit is het basis paneel : https://www.bax-shop.nl/1...rpanel-2u-10-segm-20screw
Per RPi moet je dan deze printen : https://www.thingiverse.com/thing:2879686

Gisteren dus mijn router een downgrade gegeven, inmiddels wat getallen:

Before:
Asrock FM2A78M Pro3+
AMD A6-7400K Radeon R5
Crucial DDR3 Ballistix Sport 2x4GB 1600 C9
be quiet! System Power 8 400W
HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter
BlitzWolf BW-N5S 2.5 Inch 120GB SATA3 6Gbps Solid State Disk
CPU Load: ~10%
CPU Temp : onbekend
Stroomverbruik: 60 watt idle, zodra er data over de lijn gaat (een IPTV stream is voldoende) ~ 80Watt.
IPTV + 200 mbit = ~ 82 Watt

After:
Biostar A68N-2100 ITX
AMD E1-2100
Crucial DDR3 Ballistix Sport 2x4GB 1600 C9
HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter
BlitzWolf BW-N5S 2.5 Inch 120GB SATA3 6Gbps Solid State Disk
1U Supermicro SC-512 (PSU: SP262-1S, 200-260 Watt)

CPU Load: ~10% idle, ~ 50% bij routeren
CPU Temp : ~ 50 graden
Stroomverbruik: ~ 40 Watt

[ Voor 44% gewijzigd door Koffie op 19-01-2021 09:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Gewoon effe een fotootje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XWHo2zN1UqUunX9NmmxBACCA3o=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qlBWp9RDA3FzkzFZhaf4iWBV.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knJgVG5f9gE80nSS_3lamvHq-ZU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7cKtpZO8CeqI9WMHi1oP8c8z.gif?f=fotoalbum_large

Het leven is geen ponnykamp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb de 1U case waar ik mijn backup NAS in aan het proppen ben ook maar alvast opgehangen, wachtend op parts uit China.
Ziet er nu al stukken netter uit zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC_Neg1ceSFTXVRLkH_6Qu4r9Tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yCpWE91JuMpy1jcBYPygw45.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is cooling waarbij stile en temperatuur het belangrijkste is.
Qua servers heb ik het volgende hangen:
- 1U router 24/7 aan (met HP NC364T)
- 1U NAS, 1 keer per week paar uur aan
- 4U NAS met 6 HDD's, 24/7 aan (met HP NC364T)

Vooral de router en 4U NAS wil ik wat slimmere cooling geven. Ik denk eraan om zelf iets te bouwen met een ESP8266 en een meerdere kanaals mosfet. Op die manier kan ik zelf de PWM beinvloeden. Ook lijkt het me een mooie manier om later ook wat verkoeling/luchtverplaatsing in de kast aan te brengen.
De router en NAS hebben beide een HP NC364T netwerkkaart en die word loeiheet.Als ik die actief kan koelen zal dat in beide beuizingen zeker helpen.

Tips en ideen rondom zelf casefans aansturen zijn welkom :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Strak! Ook groepen genoeg zie ik :).

Uhm utp kabel door de deur of wat is dat? 7(8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Vind het altijd mooi om te zien hoe anderen hun opzet hebben, dus hier ook wat fotootjes van mijn bescheiden systeempje thuis.

Het internet (ADSL) komt binnen in de meterkast (zat eerst in woonkamer, maar heb ik onder de vloer door in de meterkast laten uitkomen). Hier zit de KPN modem (helaas) waarvan de wifi uitgeschakeld is.

Via 2 UTP6 kabeltjes gaat dit door het hele huis naar de patchkast op zolder, waarvandaan ook weer naar elke kamer in huis 2x UTP per wanddoos gaan. We gaan de zolder binnenkort verbouwen dus ook hier komen nog een aantal UTP connecties (wellicht wat ruimer), zodat de kids daar later ook gewoon bedraad internet hebben.

In de woonkamer hangt in een hoekje een TP-Link EAP225 met een extra PoE switch die ook de TV en de sonos beam voorziet van bedraad internet. Onder de patchkast hangt de tweede EAP225, maar deze gaat binnenkort naar de overloop voor wat beter bereik.

Verder zie je in de patchkast (die ik voor 2 tientjes scoorde via marktplaats) een mooie Node304 met daarin een unRAID servertje met Plex, dropbox, camera recorder (heb 2x Eufy cam) en wat andere dockertjes. Ook wil ik de oude printer nog eens aansluiten al gebruik ik die eigenlijk nagenoeg nooit (ook omdat ie niet aangesloten is).

Op mijn kantoorkamertje heb ik ook nog een extra switch (deze word binnenkort vervangen door eentje met port-sniffing) waar ik 2-3 TV's op heb aangesloten en mijn Mac Mini. De TV's krijgen een coax signaal via de ethernet kabel, welke vanaf de huiskamer via de patchkast (het blauwe kabeltje) naar mijn kantoorkamertje loopt. Ik bouw SmartTV apps en op die manier krijg ik een signaal, boven hebben we verder geen coax.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-v0l0Dk0tgvbc0i3k1HyxSHP_vE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRP2JDxXgPyVKHuoPxJnFWOz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCwJoAW5b4QTuULUj6OeceYTA3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxBlvseymRtHjtDqQa2YAe22.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHHi11YtsBMKZssSgiTAHBgmpVA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rglZNvsdqOC2GFiFZc0v4nl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeXVvl943l7viJGnbPkRPQkmyuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/401CeqzL3gab9w7Xu2KfOHK0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7YyxwUZMEQpFm2Q1n6uh1h15g4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PE2vEiyqNxmAoZhzoGOMk0Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89GNuDAx_sPSKUC0h7KGO4-ZWCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0H0i99FFAXwYdqH0HoOuVoeC.jpg?f=fotoalbum_tile

offtopic:
Op die manier heb ik betrouwbaar internet op mijn thuiskantoortje, en daar draait het natuurlijk om! De Macbook is inmiddels ingewisseld voor een M1 Mac Mini trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBlu9fkvOomIH-HcU1w9tINDOzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBSBo5gtIMQNDbMRGIAgkjuO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Edwin88 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:01:
offtopic:
Op die manier heb ik betrouwbaar internet op mijn thuiskantoortje, en daar draait het natuurlijk om! De Macbook is inmiddels ingewisseld voor een M1 Mac Mini trouwens.

[Afbeelding]
offtopic:
Wat een vreselijk kleine ruimte! :X

Kudo's als je daarin op je gemakje kan zitten! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vind het altijd mooi om te zien hoe anderen hun opzet hebben, dus hier ook wat fotootjes van mijn bescheiden systeempje thuis.

Het internet (ADSL) komt binnen in de meterkast (zat eerst in woonkamer, maar heb ik onder de vloer door in de meterkast laten uitkomen). Hier zit de KPN modem (helaas) waarvan de wifi uitgeschakeld is.

Via 2 UTP6 kabeltjes gaat dit door het hele huis naar de patchkast op zolder, waarvandaan ook weer naar elke kamer in huis 2x UTP per wanddoos gaan. We gaan de zolder binnenkort verbouwen dus ook hier komen nog een aantal UTP connecties (wellicht wat ruimer), zodat de kids daar later ook gewoon bedraad internet hebben.

In de woonkamer hangt in een hoekje een TP-Link EAP225 met een extra PoE switch die ook de TV en de sonos beam voorziet van bedraad internet. Onder de patchkast hangt de tweede EAP225, maar deze gaat binnenkort naar de overloop voor wat beter bereik.

Verder zie je in de patchkast (die ik voor 2 tientjes scoorde via marktplaats) een mooie Node304 met daarin een unRAID servertje met Plex, dropbox, camera recorder (heb 2x Eufy cam) en wat andere dockertjes. Ook wil ik de oude printer nog eens aansluiten al gebruik ik die eigenlijk nagenoeg nooit (ook omdat ie niet aangesloten is).

Op mijn kantoorkamertje heb ik ook nog een extra switch (deze word binnenkort vervangen door eentje met port-sniffing) waar ik 2-3 TV's op heb aangesloten en mijn Mac Mini. De TV's krijgen een coax signaal via de ethernet kabel, welke vanaf de huiskamer via de patchkast (het blauwe kabeltje) naar mijn kantoorkamertje loopt. Ik bouw SmartTV apps en op die manier krijg ik een signaal, boven hebben we verder geen coax.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

offtopic:

[Afbeelding]
Mooi netwerk zo :Y)

Maar dan nu de opmerking waarvan je wist dat die zou komen: poets ff die koffievlek van je pathckast! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Koffie schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Mooi netwerk zo :Y)

Maar dan nu de opmerking waarvan je wist dat die zou komen: poets ff die koffievlek van je pathckast! :+
Helaas is dat oude lijm oid. Niet er af te krijgen.. Vast ook waarom hij niet veel kostte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Edwin88 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:03:
[...]

Helaas is dat oude lijm oid. Niet er af te krijgen.. Vast ook waarom hij niet veel kostte
Jammer, maar maakt voor de werking niets uit. Mooi kastje zo :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK83
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Edwin88 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:03:
[...]

Mogelijk met terpentine of sticker verwijderaar? 😀

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Afgelopen tijd mijn netwerk ook aangepakt. Na de aankoop van een Unifi UNVR en de in de planning staande vervanging van de USG 4 Pro en CK Gen 2+ (schiet eens op, Ubiquiti! ;) ) had ik niet voldoende ruimte meer in de meterkast

Situatie voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od792DrWU7u9Y_uiKUjkZad4TN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ1Qn3Eaic7DoKaIZevMsAAG.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik geen andere geschikte plaats in de buurt van de meterkast heb waar ik alles kwijt kan én alle CAT6 kabels wel in de meterkast uitkomen, moest ik dus een split maken. Besloten de USG Pro en Switch 24 POE in de meterkast te houden en de rest naar zolder te verplaatsen, in een 9U patch/wandkast.

Maar: Wat te doen met de 'backbone' tussen de apparatuur beneden en boven? Omdat boven ook mijn Plex/NAS/Storage/Fileserver staat die dit jaar ook vervangen moet worden en ik dan ook over wil gaan op 10Gb NICS, besloten om de backbone dan ook maar direct op 10G uit te voeren. Laten ze bij Ubiqitui nou net een hele mooie 8 poorts 'Switch Aggrefation' hebben voor niet al te veel geld, dus daar 2 van besteld geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipQu8yannuBrmEU8NSAEPpSSblM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQi27l93S11wda6bM8aZDkQJ.jpg?f=fotoalbum_large
Tevens een patchpaneel toegevoegd, zodat alles netjes afgewerkt kan worden.
Omdat het kan de 24 poorts switch in LAG aangesloten (2x 1Gb) en de verbinding naar boven ook maar gelijk in LAG gezet, dus 20Gb connectie (I know, totaal overkill, maar als je toch genoeg poorten hebt....)

Boven de patchkast ingericht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gYx92NuhJGtkYQKN4thYLMzoao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypp2HpcTM9h3RtNQFT1izT6X.jpg?f=fotoalbum_large
Boven in de kast 2 ventilatoren geplaatst die koude lucht de kast inblaast, zodat de Cloudkey en switch 8 die op de plank staan worden gekoeld (Cloudkey werd zo'n 50 graden, nu een comfortable 37)
Daaronder de Switch Aggregation die 2 keer CAT6 van beneden krijgt in LAG en twee keer 1G LAG met mijn huidige server, wat dus bij de nieuwe 2 keer 10G wordt. Daaronder de UNVR die met 10G DAC verbonden is met de Switch.

To do:
  • Onderste blindplaat vervangen voor een 2U geperforeerde versie=>Onderweg;
  • Verlichting in de kast dmv LED Strip=>Onderweg;
  • Switch 24 PoE Pro kopen en beneden plaatsen, huidige Switch 24 PoE naar boven;

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 02:25
@MasterMaceMichu

Mooie opstelling!.
Zou je een lager energie verbruik en temperatuur willen.

-Gebruikt in plaats van een SFP naar base-T converter en weer terug een DAC kabel dit bespaart energie en geen warmteafgifte.
http://www.fiber-optic-solutions.com/dac-cable.html

-De 20GB naar de zolder is mooi maar 2x 10gb gebruikt veel meer energie en geeft meer warmte. Het is beter deze instellen op 2x 1gb (als je de snelheid niet nodig hebt).
https://www.ct.nl/reviews...ste-hardware-en-software/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Verplaatst naar de juiste groep! Dank @RadiQal

[ Voor 92% gewijzigd door Pepppie op 23-01-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Pepppie schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:18:
Een jaar of 2 geleden heb ik voor mijn ABB-groepenkast een mooie legenda kunnen maken met welke groep voor wat is. Bij de ABB-kasten kun je dat als een strook onder de groepen plakken. Nu zijn er wat modificaties geweest en wil ik die strook updaten, maar ik kan dus nergens meer die tool vinden op de ABB-website.

Iemand toevallig een idee / linkje? Je helpt mij weer rustig slapen als het weer klopt in de meterkast ;)

Nb; het gaat dus om die witte strip met groene en blauwe groepen, onder de bovenste rij met automaten!
[Afbeelding]
Die vraag kan hier Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 gesteld worden. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 23-01-2021 20:53 . Reden: Url ff opgepoetst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Haha dank! Dat past inderdaad beter!

Ik vond dit een cruciale stap / finishing touch voor een nette afwerking van de meterkast die voor 90% met LAN is gevuld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
Sliderhome schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:12:
@MasterMaceMichu

Mooie opstelling!.

-Gebruikt in plaats van een SFP naar base-T converter en weer terug een DAC kabel dit bespaart energie en geen warmteafgifte.

-De 20GB naar de zolder is mooi maar 2x 10gb gebruikt veel meer energie en geeft meer warmte. Het is beter deze instellen op 2x 1gb (als je de snelheid niet nodig hebt).
Thanks! Ja, ik weet dat deze opstelling wat meer energie slurpt en warmte genereert, maar een hobby mag wat kosten... ;)
Verwacht binnenkort wel terug te gaan naar enkele 10G lijn en als de nieuwe server er is ook andere bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MasterMaceMichu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:48:
Omdat het kan de 24 poorts switch in LAG aangesloten (2x 1Gb) en de verbinding naar boven ook maar gelijk in LAG gezet, dus 20Gb connectie (I know, totaal overkill, maar als je toch genoeg poorten hebt....)
"What is this sorcery ?!" :+
Sliderhome schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:12:

Echte Tweakers doen daar niet aan! }) 8) :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
@nero355 : De 2 Aggregation Switches zijn direct op elkaar aangesloten met dus 2 keer 10Gb en de Switch 24 zit met 2 keer 1G module aan de Aggragation Switch beneden. Zo hopelijk helderderder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04

offtopic:

[Afbeelding]
Goed gereedschap is het halve werk, mooie verzameling van Bosch L-BOXX :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
nero355 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:40:
[...]

[...]

Echte Tweakers doen daar niet aan! }) 8) :P :+
precies ... lacht in 4x LAG tussen 2 switches ,dat 0.0 nut heeft, idem met 4 AP's die telkens 2x LAG hebben , wat ook 0 nut heeft...
tweaker of niet dan :+ :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Kom maar terug als je uit verveling de deurbel op een 100Gbit poort hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
@MasterMaceMichu Ziet er netjes uit hoor! Wat voor patchkabels zijn dat?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
Thanks, @Freeaqingme , dat zijn de patch kabels van Ubiquiti. Donders handing, je kunt het stuk net achter de stekker buigen in alle richtingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

MasterMaceMichu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 21:53:
Thanks, @Freeaqingme , dat zijn de patch kabels van Ubiquiti. Donders handing, je kunt het stuk net achter de stekker buigen in alle richtingen.
Het ziet er tof uit, maar wat een prijzen voor een kabeltje van 22cm. :o
pricewatch: Ubiquiti UniFi Ethernet Patch Cable Zwart
pricewatch: Ubiquiti UniFi Ethernet Patch Cable Blauw
pricewatch: Ubiquiti UniFi Ethernet Patch Cable Wit

edit:
Bij UI zelf een stuk goedkoper zo te zien. En ook alleen zwart die onmenselijk duur is bij de twee winkels die hem hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Prx op 24-01-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Onlangs een aantal van die kabels bij Ubiquiti zelf besteld. Zijn ze een stuk goedkoper. Moest wel €12 verzendkosten betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Nu online
Ja, net als veel andere producten van Unifi is het rechtstreeks kopen bij hun store een stuk goedkoper dan bij retailers/webwinkels. Aangezien ik toch al boven gratis verzenden zat, een hele bups mee besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik heb recent een nieuwbouw appartement gekocht, daar hoort natuurlijk ook een coole netwerk/server setup bij. Uiteraard wil ik de apparatuur netjes verzamelen in een 19" rack. Ik weet alleen niet zo goed waar ik deze moet plaatsen. Er is een berging van ongeveer 4 vierkante meter (10 kubieke meter), hier wordt standaard de ventilatie unit en binnenunit van de warmtepomp geplaatst. Daarnaast zal ik er ook de (condensatie)droogkast en wasmachine plaatsen. Nu is mijn vraag of dit een probleem is om dit te combineren met netwerk en server apparatuur. Ik ga er waarschijnlijk een router (Mikrotik of Ubiquiti), switch, NAS/server, RPI(s) en klein UPSje plaatsen. Ik heb voornamelijk schrik voor de vochtige lucht afkomstig van de droogkast en e.v.t. wasmachine. De temperatuur zal ook wel oplopen als de wasmachine, droogkast en warmtepomp draait. De server of NAS zal hoogstwaarschijnlijk niet permanent aan staan.
Wat denken jullie? Is dat een probleem? Zijn er nog mensen met deze combinatie? Als het mogelijk is, is het dan nodig om vochtvreters te voorzien en/of ventilatieroosters naar de gang?
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een vergelijkbare setup in mijn vorige appartement en de temperatuur liep vrij hard op als de droger aanstond... zou daar niet m’n server rack hangen als ik de keuze had.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Valderrama
Eerder mijn rackje in ontwikkeling gepost met te lange kabels. Vandaag zijn er een aantal Ubiquiti netwerkkabeltjes binnengekomen en de kabels meteen vervangen. Ziet er een stuk strakker uit zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKBo5k4HIUXDQKN6h40k_65oEtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5Gazv8lKc6wvaxyrD4bO0NT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Valderrama op 25-01-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17:12

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Valderrama schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:33:
Eerder mijn rackje in ontwikkeling gepost met te lange kabels. Vandaag zijn er een aantal Ubiquiti netwerkkabeltjes binnengekomen en de kabels meteen vervangen. Ziet er een stuk strakker uit zo.

[Afbeelding]
Welk patchpanel heb jij in gebruik?, waar heb je het ingeschroefd?

Zelf aan het kijken wat ik straks allemaal nodig ga hebben voor mij nieuwe woning. Meterkast daar is helaas vrij ondiep (~35 cm) waardoor ik me afvraag of ik een dreammachine geplaatst krijg zo.

Edit:
https://www.amazon.nl/del...vermontage/dp/B01N7R4GV8/ is wel een mooi ding!

[ Voor 7% gewijzigd door Tortelli op 25-01-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Laatst online: 16-09 22:06
Valderrama schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:33:

[Afbeelding]
Wat is de lengte van die rechtse witte kabel? Ik ga er van uit dat de kortste kabeltjes 10cm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
briecht schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:08:
[...]

Wat is de lengte van die rechtse witte kabel? Ik ga er van uit dat de kortste kabeltjes 10cm zijn?
Het zijn de 10cm kabeltjes (de kortste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
Tortelli schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Welk patchpanel heb jij in gebruik?, waar heb je het ingeschroefd?

Zelf aan het kijken wat ik straks allemaal nodig ga hebben voor mij nieuwe woning. Meterkast daar is helaas vrij ondiep (~35 cm) waardoor ik me afvraag of ik een dreammachine geplaatst krijg zo.

Edit:
https://www.amazon.nl/del...vermontage/dp/B01N7R4GV8/ is wel een mooi ding!
Het patch paneel is een keystone variant: https://www.onlinekabelsh...one-modules-compact-zwart

Het rack is er eentje van Thomann: https://m.thomann.de/nl/millenium_steel_box_6.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17:12

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zit er een groot voordeel aan het gebruik van keystones? En welke gebruik je dan?

Zie dat je een kast gebruik die 300 mm diep is, dat past net met de Dreammachine? Moet hem sowieso kunnen ophangen. Verwacht met 1-2 weken dat meeste elektrospul in de meterkast zit, dan moet ik een goed beeld hebben van de afmetingen.

Ook nog even zoekende naar een fatsoenlijke Cat6a kabel met vaste kern (rol van 300 meter). Behoorlijk wat mooie kabel is wel weer erg dik... wil er wel 2 in 19mm kunnen stoppen :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Laatst online: 17-09 14:49
Valderrama schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Het zijn de 10cm kabeltjes (de kortste).
Heel stuk netter! Mooie kabeltjes. Is dat verdikte deel ‘vervormbaar?
Die helemaal rechts witte is langer dan 10 cm?

[ Voor 14% gewijzigd door martinus83 op 25-01-2021 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
martinus83 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Heel stuk netter! Mooie kabeltjes. Is dat verdikte deel ‘vervormbaar?
Die helemaal rechts witte is langer dan 10 cm?
Verdikte deel kun je inderdaad buigen, kabeltjes zijn erg dun en heel soepel. Alle kabeltjes die er nu aangesloten zijn, zijn 10 cm lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 10:42
Tortelli schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:19:
[...]
Zie dat je een kast gebruik die 300 mm diep is, dat past net met de Dreammachine? Moet hem sowieso kunnen ophangen. Verwacht met 1-2 weken dat meeste elektrospul in de meterkast zit, dan moet ik een goed beeld hebben van de afmetingen.
Heb een vergelijkbare setup met Mikrotik spul. Ik heb mijn rack behuizing van Bax (https://www.bax-shop.nl/1...innox-ina-sr4-studio-rack). Deze zijn aan de achterkant volledig open dus de spullen kunnen aan de achterkant uitsteken zolang er ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 00:05
Refro schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:40:
[...]

Heb een vergelijkbare setup met Mikrotik spul. Ik heb mijn rack behuizing van Bax (https://www.bax-shop.nl/1...innox-ina-sr4-studio-rack). Deze zijn aan de achterkant volledig open dus de spullen kunnen aan de achterkant uitsteken zolang er ruimte is.
Ben jij redelijk tevreden over deze kast? Mijn 4u beugel begint een beetje te klein te worden en dat je ze kan stacken is dan wel ideaal als je dan ooit nog wilt uitbreiden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 10:42
dhrbarendrecht schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:50:
[...]

Ben jij redelijk tevreden over deze kast? Mijn 4u beugel begint een beetje te klein te worden en dat je ze kan stacken is dan wel ideaal als je dan ooit nog wilt uitbreiden :p
Ik heb er geen klagen over. Zit geen handleiding bij dus even opletten met in elkaar zetten anders is ie te smal. Ook heb ik gaatjes moeten boren om hem op te hangen. Maar voor deze prijs zou ik hem zo weer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Refro schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:25:
[...]

Ik heb er geen klagen over. Zit geen handleiding bij dus even opletten met in elkaar zetten anders is ie te smal. Ook heb ik gaatjes moeten boren om hem op te hangen. Maar voor deze prijs zou ik hem zo weer kopen.
Die van mij van Thomann hoefde niet in elkaar gezet te worden. Wel een voordeel. Erg tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Ik zoek een 10 inch brede houder waaraan ik 2 of 3 units verticaal kan hangen.

Ik heb erg weinig ruimte in de meterkast, en wil daarom de USG voor de US-8-60W hangen, en daarvoor straks nog een USW-flex mini. Deze zou ik allmaal aan een legbord kunnen monteren welke ik in een 10" beugel wil hangen.

Ik heb niet genoeg diepte, om ze neer te leggen, moet dus hangen.
Zoiets, maar dan smaller. Iemand een idee of en waar ik een mooie oplossing vind?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/261363/files/240195194/550x550x2/patchbeugel-verticaal-2u-19-inch-zwart.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door martinus83 op 27-01-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
martinus83 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:26:
Ik zoek een 10 inch brede houder waaraan ik 2 of 3 units verticaal kan hangen.

Ik heb erg weinig ruimte in de meterkast, en wil daarom de USG voor de US-8-60W hangen, en daarvoor straks nog een USW-flex mini. Deze zou ik allmaal aan een legbord kunnen monteren welke ik in een 10" beugel wil hangen.

Ik heb niet genoeg diepte, om ze neer te leggen, moet dus hangen.
Zoiets, maar dan smaller. Iemand een idee of en waar ik een mooie oplossing vind?

[Afbeelding]
10 inch verticale patchbeugels zijn niet echt courant. Je kunt de legborden ook aan 2 losse beugels hangen voor een schappensysteem. Zo heb ik mijn 2U server ook verticaal in de meterkast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
hpmkruit schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:10:
[...]

10 inch verticale patchbeugels zijn niet echt courant. Je kunt de legborden ook aan 2 losse beugels hangen voor een schappensysteem. Zo heb ik mijn 2U server ook verticaal in de meterkast hangen.
Of de houder die ik hierboven post, verticaal hangen. Dan zou ik een patchkastje naast de USG moeten hangen in één 19"2u houder, en de US-8-60w + USW-flex-mini in een 2e 19" houder...

Ik heb max 120 mm diepte en 240mm breedte om deze 4 units weg te werken. Alles onderelkaar neemt teveel ruimte in beslag. Zal asap eens een fotootje posten.

Heb ergens een foto gezien van een losse beugel aan een wit plankje aan weerszijden, in dit topic. Kan hem niet meer vinden.

Heb je een foto van jou opstelling?

[ Voor 18% gewijzigd door martinus83 op 27-01-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
Dag allemaal,

in mei wordt ons nieuwe huis opgeleverd en ik wil de meterkast voor de verandering een goed inrichten. Het probleem is alleen -zoals zovelen hier hebben- dat de meterkast nogal ondiep is. Nu heb ik een mooie 19 inch wallbracket gevonden die zowel in 30cm diep als 18cm diep te krijgen is. Nu is mijn vraag: wat zou me ervan moeten weerhouden de meest ondiepe te nemen, namelijk die van 18 cm diep? Alvast bedankt voor jullie tips.

HT-addict in spe

Pagina: 1 ... 67 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2