Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
HenkyDoodle schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:17:
Dag allemaal,

in mei wordt ons nieuwe huis opgeleverd en ik wil de meterkast voor de verandering een goed inrichten. Het probleem is alleen -zoals zovelen hier hebben- dat de meterkast nogal ondiep is. Nu heb ik een mooie 19 inch wallbracket gevonden die zowel in 30cm diep als 18cm diep te krijgen is. Nu is mijn vraag: wat zou me ervan moeten weerhouden de meest ondiepe te nemen, namelijk die van 18 cm diep? Alvast bedankt voor jullie tips.
Sommige apparatuur is > 18 cm diep en zal dus niet in je bracket passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 11:38
martinus83 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Of de houder die ik hierboven post, verticaal hangen. Dan zou ik een patchkastje naast de USG moeten hangen in één 19"2u houder, en de US-8-60w + USW-flex-mini in een 2e 19" houder...

Ik heb max 120 mm diepte en 240mm breedte om deze 4 units weg te werken. Alles onderelkaar neemt teveel ruimte in beslag. Zal asap eens een fotootje posten.

Heb ergens een foto gezien van een losse beugel aan een wit plankje aan weerszijden, in dit topic. Kan hem niet meer vinden.

Heb je een foto van jou opstelling?
Nu heb ik geen scherp beeld meer van wat je bedoeling is. Het plaatje wat je had gepost betreft een 19 inch patchbeugel voor verticale installatie toch? Als je deze weer kantelt heb je een 'normale' 19 inch patchbeugel 8)7

240mm breedte is trouwens aan de krappe kant voor 10 inch. Dit is mijn oplossing:

https://tweakers.net/i/sE...bIXjNpSV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 14:49
hpmkruit schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:17:
[...]

Nu heb ik geen scherp beeld meer van wat je bedoeling is. Het plaatje wat je had gepost betreft een 19 inch patchbeugel voor verticale installatie toch? Als je deze weer kantelt heb je een 'normale' 19 inch patchbeugel 8)7

240mm breedte is trouwens aan de krappe kant voor 10 inch. Dit is mijn oplossing:

https://tweakers.net/i/sE...bIXjNpSV.jpg?f=user_large
Ah zo, keurig, doeltreffend en goedkoop!

Haha, ja sorry.. Kom er op neer dat ik de apparatuur 'plat' tegen de wand moet monteren, en dan 2u 'diep'. Hoop dat je hem zo snapt. Ik heb van mijn meterkast een schoenenkast gemaakt, dus een beperkte diepte achter de legplanken om apparatuur te monteren.

Als jullie suggesties hebben, ik zit al even te stoeien hoe ik hier een nette kleine installatie van kan maken!

Op de foto de oude situatie. Heb heb nu hangen:
- Unifi USG
- Unifi US-8-60w switch

Daar komt bij:
- 8 poorts patchpaneeltje ( 6 inkomende aansluitingen, evt 7, de Hue zou naar links boven kunnen, en dan via patchpaneel aansluiten.
- Unifi-Flex-Mini

Ziggo connectbox kan helemaal naar beneden. Diepte beschikbaar is 12 cm, achter de schoenlegplanken.
Breedte naast de 8 groepen is 18 cm. Daaronder is 24 mm breed.

Ik overweeg ziggo te vervangen voor Tweak glasvezel. Met of zonder fritzbox ben ik nog niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsWjmDbm7bEWD5wNyCTO-nTo1Kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bi9q8TMrM36wQC66Ox0G9MC4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF-ZJdbRY6w1-0IWA_7E-PXWun0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdIvWWqwTuuhc8OhjqgNxvCy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 14:44
martinus83 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Ik heb van mijn meterkast een schoenenkast gemaakt.
Je weet dat een meterkast hier niet voor bedoeld is hé ;) mocht er iets gebeuren dan moet een eventuele hulpdienst in 1 klap de hoofdschakelaar, hoofdkraan gas en water kunnen bereiken. Zonder hindernissen.

Tevens is het de vraag of je woonverzekering dit accepteert, een meterkast moet vrij kunnen ademen namelijk die is niet bedoeld als opslag kast.

Verder je zei dat je twijfelt over tweak glasvezel, doen zonder fritsbox!;) je hebt de usg dus dat komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
Robin1992 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 04:42:
[...]

Je weet dat een meterkast hier niet voor bedoeld is hé ;) mocht er iets gebeuren dan moet een eventuele hulpdienst in 1 klap de hoofdschakelaar, hoofdkraan gas en water kunnen bereiken. Zonder hindernissen.

Tevens is het de vraag of je woonverzekering dit accepteert, een meterkast moet vrij kunnen ademen namelijk die is niet bedoeld als opslag kast.

Verder je zei dat je twijfelt over tweak glasvezel, doen zonder fritsbox!;) je hebt de usg dus dat komt wel goed.
Ben ik me van bewust, je kunt er nog steeds prima bij hoor plus alles zit 'los'. Geeft geen vrijbrief, maar er zijn zoveel meterkasten met vaste planken en volgeduwd met zooi of een kastje voor de deur waar het lastiger is bij de kraan te kunnen, of waar uberhaupt de deur niet open kan..
https://huisgeluk.nl/wp-c...s/2018/02/DSC07505-1.jpeg
https://huisgeluk.nl/makeover-van-de-gang/

Maar bedankt voor je goedbedoelde zorg :-)

Met de USG moet dat lukken, ook een eventuele VLAN gescheiden IPTV verbinding moet lukken, al is dat vanaf fritz box rechtstreeks naar de switch (dus om USG heen) makkelijker.
Maar goed, daar is een ander topic voor ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door martinus83 op 29-01-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:14
Waarvoor is die witte kast met slot voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 14:44
banaliteit schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:19:
[...]

Waarvoor is die witte kast met slot voor?
Ik vermoed een sleutelkluisje heb ik ook in huis met sleutels van ouders, enkele buren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 18:16
Robin1992 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Ik vermoed een sleutelkluisje heb ik ook in huis met sleutels van ouders, enkele buren etc.
Helemaal correct

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Robin1992 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 04:42:
[...]

Toevallig kwam ik vandaag dit artikeltje tegen. Dat bepleit dat het helemaal niet afgesloten hoeft te kunnen worden, en stelt voor over te gaan op een heel ander formaat. Meterkasten inrichten dat er meer ruimte voor mijn apparatuur is, is natuurlijk fijn, maar denk dat dan inderdaad nog meer mensen het als garderobe zullen gebruiken.

Persoonlijk weet ik niet wat ik er van moet vinden, maar vond het artikel wel verfrissend.

offtopic:
Aangezien het gros van de mensen z'n thuisnetwerk wegwerkt in de meterkast is dit m.i. enigzins ontopic.

[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 30-01-2021 17:13 . Reden: bbcode fix ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:08
Ik ben op zoek naar een 1u unit om meerdere Raspberry Pi's met PoE hat netjes in te kunnen monteren. Heb er nu 2 liggen en die moeten sowieso een mooi plekje krijgen in mijn rack, mogelijkerwijs komt er een keer 3de aan.

Beetje gegoogled en de weinige units die ik tegenkom zijn al snel rond de €70 per stuk... wat een geld voor een beperkt stukje plastic/metaal zeg...

Heeft iemand een nette rack oplossing voor Pi's voor een schappelijkere prijs gevonden of op het oog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Valderrama schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:52:
Ik ben op zoek naar een 1u unit om meerdere Raspberry Pi's met PoE hat netjes in te kunnen monteren. Heb er nu 2 liggen en die moeten sowieso een mooi plekje krijgen in mijn rack, mogelijkerwijs komt er een keer 3de aan.

Beetje gegoogled en de weinige units die ik tegenkom zijn al snel rond de €70 per stuk... wat een geld voor een beperkt stukje plastic/metaal zeg...

Heeft iemand een nette rack oplossing voor Pi's voor een schappelijkere prijs gevonden of op het oog?
Zoiets zou moeten werken: https://www.myelectronics...for-1-4-raspberry-pi.html

Ze hebben een aantal verschillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:08
Deze was ik ook al tegengekomen ja. Toch ook wel weer €60... ik schrik echt van die prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

In december 2019 hebben we onze woning aangeschaft en ik ben toen direct begonnen met verbouwen. Een van de eerste projecten werd de groepenkast / meterkast. Die moest worden voorzien van meer groepen.

Normaal gesproken zou ik dan in het onderstaande topic terecht komen:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Echter heb ik veel meer in de meterkast staan dan enkel een stoppenkast.

Het jaar 2020 begon met het vervangen van de oude meterkast. We stapten toen over naar een nieuwe Hager groepenkast. Na diverse ervaringen te hebben gelezen, heb ik de onderstaande kast samengesteld en geconfigureerd via groepenkastbestellen.nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxMnDh6buRCQhCpnmeLYAEA_Wbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsv3wMeO0qj0HE6kOWpGTCxy.jpg?f=fotoalbum_large

De groepenkast heb ik laten plaatsen en vervolgens heb ik de overige bekabeling in orde gemaakt, zodat het wat strakker bij elkaar zat.

Gedurende het jaar heb ik steeds meer apparatuur geplaatst en is de meterkast ook voorzien van een lampje die vanzelf aan gaat in het donker (op batterijen dus).

Gisteren heb ik de laatste aanpassing gedaan en heb ik de nas geplaatst met een lokale backup schijf.

Interessant detail, de plankjes zijn gemaakt van afval hout van onze kurkvloer 😁.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub1lYxKm9taNRnABKiU7a7KKT-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlFpP6kpG0QYKyWoNCC6afsx.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6SwwFCTZ_k8wCQQoSjMYuXnnl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgOmIPFAGdRtQG08b3zsENGM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O5oLJBNDWP_O-cHPqja_oz-1aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRkU13zYV7EOuwnHM89pVqlk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwCaLVaShS5OuQ2gVlKkO2BH2m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqdHIs8uMxMCPfG6QwC2Z63v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7U7pWQHznxluja6KryZByDq49g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkX64q1JRpF8PTT1Mu70hUid.jpg?f=fotoalbum_large

Specs:
  • Glasvezel via XS4ALL
  • Switch HP 1820-24G die verbonden aan ongeveer 16 apparaten
  • Router AVM Fritz!box 7590 (in een mesh opstelling met hetzelfde exemplaar op zolder / 2e verdieping)
  • Synology DS215j met een Seagate backup schijf. De externe schijf ga ik nog omwisselen met mijn broer zodat mijn backup bij hem ligt en andersom ook. Na 10 jaar wachten wordt hun gedeelte van Eindhoven eindelijk voorzien van glasvezel.
  • Raspberry Pi 4 met een Toshiba hdd en P1 kabel aan het telwerk. Hierop draait Home Assistant
  • Klikaanklikuit Zigbee Control Station Z1 (Zigbee Gateway)
  • Klikaanklikuit omvormer van de deurbel
  • Tado gateway
  • Xiaomi nachtlamp MYD01YL
  • Hager Vision groepenkast met 13 groepen

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:57
Afgelopen Woensdag bij een vriend in zijn nieuwe woning 7 outlets en 7 connectoren gemonteerd.
In elke kamer een outlet en in de meterkast waar alles in uitkomt 7 connectoren.

In elke kamer wil hij een bedrade aansluiting, vraag me niet waarom :?
Toen ik vroeg hoe hij zijn WIFI ging regelen antwoorden hij: het modem komt in de meterkast :+

Na enige uitleg dat dat echt te weinig is voor zijn woning (kast van een huis met 3 verdiepingen, incl garage, overkapping etc) heb ik hem een mesh netwerk / multiroom Wifi met minimaal 3 punten aangeraden, hij begreep het niet helemaal maar ging zich er in verdiepen na de verbouwing en verhuizing :+

Ik heb uiteindelijk alles netjes afgemonteerd (y)
(Kabel op rol is coax, voor als hij ooit overstapt ligt het er maar alvast).

Outlet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aOsWCZegzVG7VJNuVDqoCr3fhg=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/mInuqgiVZyyNlVEncrS10MEU.gif?f=fotoalbum_large

UTP connectoren (tape wordt nog vervangen door nette labels).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNoEec0VkImenILX00TSenFZSdM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/np87kneEjO78xsKxFKt0XQtS.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

iMode schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:14:
Serieuze vraag :? Bekabeld is altijd beter dan draadloos. In elke kamer een vast punt is toch ideaal?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freeaqingme

Toen ik vroeg hoe hij zijn WIFI ging regelen antwoorden hij: het modem komt in de meterkast :+
Ziet er netjes uit hoor!

Maar, als je overal een outlet hebt, waarom dan nog gaan kutten met Mesh technologie? Dan kan je je accesspoints toch ook gewoon bekabeld aansluiten?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Freeaqingme schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Ziet er netjes uit hoor!

Maar, als je overal een outlet hebt, waarom dan nog gaan kutten met Mesh technologie? Dan kan je je accesspoints toch ook gewoon bekabeld aansluiten?
Volgens mij heb je dan alsnog een mesh network. Ik denk dat je mesh extenders bedoeld.. :)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 11:38
Luxicon schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Volgens mij heb je dan alsnog een mesh network. Ik denk dat je mesh extenders bedoeld.. :)
Huh nee, volgens mij niet. Mesh betekent wat anders dan jij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
hpmkruit schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:14:
[...]

Huh nee, volgens mij niet. Mesh betekent wat anders dan jij denkt.
Toch kun je een mesh network maken met AP's.. ik snap die zin over 'kutten' met mesh dan ook niet zo.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
Onder 'Mesh' versta ik dat je de traffic van 't ene AP via een draadloze verbinding stuurt naar een ander AP om op die manier uiteindelijk bij je gateway uit te komen. Die draadloze verbinding tussen AP's is een bron van prestatieverlies die ook niet altijd even makkelijk te troubleshooten is, daarom dat ik het woord 'kutten' gebruikte.

Als je toch overal kabels hebt liggen, zou ik zorgen dat ieder AP z'n eigen bekabeling heeft, en niet afhankelijk is van een ander AP om de gateway (router) te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Freeaqingme schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:37:
Onder 'Mesh' versta ik dat je de traffic van 't ene AP via een draadloze verbinding stuurt naar een ander AP om op die manier uiteindelijk bij je gateway uit te komen. Die draadloze verbinding tussen AP's is een bron van prestatieverlies die ook niet altijd even makkelijk te troubleshooten is, daarom dat ik het woord 'kutten' gebruikte.

Als je toch overal kabels hebt liggen, zou ik zorgen dat ieder AP z'n eigen bekabeling heeft, en niet afhankelijk is van een ander AP om de gateway (router) te bereiken.
Het is net hoe je het wil noemen denk ik. Met de Asus Lyra's wordt het mesh met "ethernet backhaul" genoemd als je het bekabeld hebt dacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
En zie hier waarom mesh niks meer of minder is dan een fancy marketing term :p

Noem het gewoon APs (evt met centraal beheer i.p.v. per AP), of releaters.

Maarja, repeaters zijn prul, dus zijn ze het mesh gaan noemen om van de slechte naam af te komen. Dat in combinatie met wat fancy dingen als (centraal) beheer via een app, wat praten over seamless roaming, en het lijkt ineens een nieuw product. Maar het werkte nog steeds niet, dus hebben ze maar weer ethernet poorten toegevoegd en gooien ze met "wired backhaul" i.p.v. "wireless backhaul". Terwijl er effectief technisch geen verschil is met APs (of repeaters) die je 5 of 10 jaar terug al kon kopen. Alleen is er nu een fancy app bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Luxicon schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Toch kun je een mesh network maken met AP's.. ik snap die zin over 'kutten' met mesh dan ook niet zo.
Vroeger, toen wifi nog waifai heette, was mesh een techniek om tientallen ap's onderling draadloos te verbinden. Een soort rasterwerk(mesh) waarbij elk accespoint naar elk ander accespoint kon connecten, als de afstand te ver werd maakte het systeem automatisch gebruik van tussenliggende accespoints. Het lijkt een beetje op een Zigbee systeem wat data van lamp naar lamp stuurt omdat niet alle lampen direct de controller kunnen bereiken.
De doelgroep van zo'n mesh netwerk zijn plekken waar je weinig tijd hebt om op te zetten en ook binnen niet al te lange tijd de zooi weer verwijderd zoals bijvoorbeeld beurzen, festivals of bouwplaatsen waar tijdelijk niet al te hoogstaande wifi gewenst is.
Tegenwoordig is mesh een woord waar KPN graag mee adverteert in de hoop dat uitzichtloze adsl-klanten niet overstappen naar Ziggo. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luxicon

Dan bedoelen we hetzelfde denk ik en ik zou ook ieder AP bedraad aansluiten. Diegene die je niet bedraad aan zou sluiten noemde ik in dit geval mesh extenders.

...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• datahoarder640k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-06 17:38
Valderrama schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:52:

Als je een 3d printer hebt is dit een optie. https://www.thingiverse.com/thing:4125055

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Mag toch hopen dat deze vraag een sarcastische was. 8)7

Je bent immers in het nette lan afwerkingen topic. Een topic die vol staat met mensen die toch minimaal 1 bekabelde aansluiting per 10m2 hebben zitten. :+
Na enige uitleg dat dat echt te weinig is voor zijn woning (kast van een huis met 3 verdiepingen, incl garage, overkapping etc) heb ik hem een mesh netwerk / multiroom Wifi met minimaal 3 punten aangeraden, hij begreep het niet helemaal maar ging zich er in verdiepen na de verbouwing en verhuizing :+
In de volksmond is betekend Mesh dat je een draadloze backhaul hebt en dat lijkt me in dit geval iets wat je juist niet wil hebben. Zoals andere hierboven ook al aangeven.

Een aantal losse bedrade AP's lijkt me een veel betere oplossing. Bijvoorbeeld een aantal Unifi AP's.

Maar goed, meer daarover mag in een los topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik heb de vragen en antwoorden van @Tomovich afgesplitst naar Netwerk aanleggen, aantal vragen. Kleine vraagjes stellen hier mag, maar hele uitgebreide netwerk adviezen zien we liever in een los topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:57
PcDealer schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:38:
[...]
Serieuze vraag :? Bekabeld is altijd beter dan draadloos. In elke kamer een vast punt is toch ideaal?
Freeaqingme schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:13:
[...]
Ziet er netjes uit hoor!

rens-br schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:37:
[...]
Mag toch hopen dat deze vraag een sarcastische was. 8)7

Je bent immers in het nette lan afwerkingen topic. Een topic die vol staat met mensen die toch minimaal 1 bekabelde aansluiting per 10m2 hebben zitten. :+
[...]
In de volksmond is betekend Mesh dat je een draadloze backhaul hebt en dat lijkt me in dit geval iets wat je juist niet wil hebben. Zoals andere hierboven ook al aangeven.

Een aantal losse bedrade AP's lijkt me een veel betere oplossing. Bijvoorbeeld een aantal Unifi AP's.

Maar goed, meer daarover mag in een los topic.

Ik reageer even op iedereen in 1 keer :P

Ik bedoel inderdaad gewoon een AP, al die namen :+
Thuis heb ik dus 3 "AP's" en elke AP is bedraad aangesloten. 1 in de woonkamer, 1 op de 1e verdiepen en 1 buiten in de tuin onder de carport.

Tuurlijk snap ik dat een bedrade aansluiting beter is, ik bedoel alleen, wat moet je met een outlet in elke kamer? Wat ga ik daar op aansluiten? Als ik kijk naar mijn eigen situatie, dan heb ik veel liever een goede en snelle WIFI verbinding (en die heb ik gelukkig). Ik zou ik niet weten wat ik met een outlet in mijn slaapkamer moet? Een TV komt daar voor geen goud, in mijn slaapkamer wordt geslapen en de liefde bedreven :P

Boven (de TV van mijn oudste dochter als uitzondering) gebruiken we alleen mobiele apparaten, die hebben niet eens een UTP aansluiting.

Mijn thuissituatie:

Bedraad: 3x "AP", Samsung QLED TV woonkamer, Apple TV woonkamer, Philips hue bridge woonkamer, Samsung QLED TV slaapkamer oudste dochter.

Draadloos: 2x MacBook, 3x iPhone, 3x Apple HomePod mini, slimme stekker tbv Tuin verlichting, slimme stekker tbv Ventilatiesysteem, Etwist thermostaat en eventueel telefoon / tablet / laptop van bezoek op het gastennetwerk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• datahoarder640k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-06 17:38
Ik woon in boven woning waar de meterkast beneden zit bij de voordeur en de trap naar boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OCzFYF4kGMp9eT-KWYJEZcBeWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcDnUOsDIPRcecPxhQZ9eHIb.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast is vrij leeg. Alleen het NT kastje voor de glasvezel en een opbouw wandcontactdoos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DI9fOOYP7ADh76z2mVnUecNrpeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7pHS9OZwFS4c8ym1EWurZ0U.jpg?f=fotoalbum_large

Contactdoos in de meterkast gaat naar een contactdoos in de huiskamer op de eerste verdieping. Hier zit dan een stekker naar een patchpaneel in een Alfaco 10 inch 4u patchkastje. Dit patchkastje staat in een van de kastjes van het TV meubel. In het patchkastje hangt een 12 poort keystone patchpaneel, een netgear GS108Ev3 in een 3d print mount en een 3d print 2u mini-ITX kastje die ik zelf heb moeten ontwerpen aangezien ik niets geschikt kon vinden in de webshops en thingiverse. In het 2u kastje zit een asrock J3355B-ITX bordje met een pico-psu voeding en een intel quad nic. Hierop staat PFsense voor de firewall en router. Naast het kastje staat een ASUS RT-AC66U in AP mode. Er staat op de tweede verdieping nog een dezelfde AP direct verbonden met kabel met de ene in het kastje. Door ASUS AIMesh krijg ik dan een mesh netwerk. 2 140mm fans die achter in het kastje zitten houden het zaakje koel. Rest van de poorten op het patchpaneel gaan naar de verschillende apparaten in de AV setup en naar mijn desktop PC. Een van de poorten op het patchpaneel loopt nar mijn serverkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUApJv1f4nTCYfn0-blI_S1hg68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Vy9rgHaxRlQGe1HSNIY9crc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfYQJ8WyyNqjyzgRBvkeD97zlRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5YrA4RHg7EcdDvJXfgqOhJ4.jpg?f=fotoalbum_large

In de serverkast zit een 24 poorts patchpaneel en een Alied Telesis AT-GS950/16. Patchpaneel zit dan achter weer aangesloten op alle servers in de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXU0tsyXb7LOttNZpZ7yvCRHEb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZyrYSay8EN907VKsyl22Snq.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe toevoeging die ik nog in de serverkast moet hangen is een 3d print 1u raspberry pi mount met een mount voor een Mean well LRS-75-5 PSU erin(link is een LRS-50-5 tweakers heeft de 75w versie niet in de pricewatch). Hier heb ik nu nog maar 1 raspberry pi 4 hangen maar ik denk dat er in de toekomst nog een paar bij komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

iMode schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:26:
Tuurlijk snap ik dat een bedrade aansluiting beter is, ik bedoel alleen, wat moet je met een outlet in elke kamer?

Wat ga ik daar op aansluiten?

[...]

Ik zou ik niet weten wat ik met een outlet in mijn slaapkamer moet? Een TV komt daar voor geen goud, in mijn slaapkamer wordt geslapen en de liefde bedreven :P
Voor het geval dat? Kabel is altijd stabieler dan wifi. Gebruik je ze nu niet, kan dat in de toekomst wel handig zijn. Je hoeft ze niet te gebruiken. Daarbij is één keer goed aanleggen minder moeite dan beetje bij beetje.

Om even specifiek in te gaan op je slaapkamer. Hier gebruiken we dat wel voor een TV (+ Chromecast + Kodi box). |Hoewel ze steeds minder voorkomen is een vaste telefoon op de slaapkamer ook nog een optie.

Verder mijn eigen situatie:
  • Dubbele UTP aansluiting in elke kamer;
  • In het kantoor hangen daar de laptops aan;
  • Slaapkamer zie hierboven;
  • Zolder en 2e slaapkamer momenteel bedraad niet in gebruik;
  • Woonkamer voor TV, PS4, Kodi, Sonos, etc;
  • Eetkamer voor als ik even snel iets wil download aan de eettafel;
  • Totaal 18 aansluitingen
En wifi is hier prima, haal overal zo'n 300Mbit/s of meer. Bedraad is met ruim 900Mbit/s echter nog beter.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie, dan heb ik veel liever een goede en snelle WIFI verbinding (en die heb ik gelukkig).
Ik heb het liever beide. :9

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 01-02-2021 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Idem. Nieuwbouw huis, iedere verdieping een AP. Beneden verdieping een Ubiquiti FlexHD, tv eerst via WiFi aangesloten, haperde en stotterde nog af en toe eens wat, vooral met AirPlay... nu bedraad nergens meer last van. Meterkast ga ik hier niet posten, dan heb ik oorlog. ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:05
Verwijderd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:51:
Idem. Nieuwbouw huis, iedere verdieping een AP. Beneden verdieping een Ubiquiti FlexHD, tv eerst via WiFi aangesloten, haperde en stotterde nog af en toe eens wat, vooral met AirPlay... nu bedraad nergens meer last van. Meterkast ga ik hier niet posten, dan heb ik oorlog. ;w
Jammer :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jadjong schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:44:
Vroeger, toen wifi nog waifai heette, was mesh een techniek om tientallen ap's onderling draadloos te verbinden. Een soort rasterwerk(mesh) waarbij elk accespoint naar elk ander accespoint kon connecten, als de afstand te ver werd maakte het systeem automatisch gebruik van tussenliggende accespoints. Het lijkt een beetje op een Zigbee systeem wat data van lamp naar lamp stuurt omdat niet alle lampen direct de controller kunnen bereiken.
De doelgroep van zo'n mesh netwerk zijn plekken waar je weinig tijd hebt om op te zetten en ook binnen niet al te lange tijd de zooi weer verwijderd zoals bijvoorbeeld beurzen, festivals of bouwplaatsen waar tijdelijk niet al te hoogstaande wifi gewenst is.
Dit zou in een soort toelatingstest voor een GoT account moeten staan als vraag : Fout beantwoord = ACCESS DENIED!!! }) :P :+
Tegenwoordig is mesh een woord waar KPN graag mee adverteert in de hoop dat uitzichtloze adsl-klanten niet overstappen naar Ziggo. :P
Volgens mij hebben ze ook nog een aantal andere klanten : [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3 :+

Verder kan Ziggo er ook wat van met hun "Giganet isn't really..." en "Ja, ik ben zooo flexibel!" reclames :F

* nero355 heeft een beetje een hekel aan reclames in het algemeen... :r
Wat dat betreft is Reclames waar je @#^&@^^@#&@ neigingen van krijgt echt een aanrader als je HK access hebt :*) :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Ik zou niet aan bestaande termen een andere benaming geven.

Mesh is een oplossing waarbij access points of routers (over het algemeen bedraad) met elkaar zijn verbonden. Hierbij kunnen de cliënts naadloos worden verbonden en worden instellingen automatisch gesynchroniseerd tussen de router en AP's. De gebruikers merken niet of ze op de AP beneden of AP boven zijn verbonden, maar ze zien alleen dat ze met "wifi-thuis" zijn verbonden.

Een mesh kun je creëren tussen 2 routers (bijv. AVM) of door een set van 2 of meer AP's.

Voorbeeld van een goede uitleg:
https://www.50five.nl/blog/wat-is-mesh-netwerk.html

Kortom, die netwerkkabels per slaapkamer is nog niet zo slecht bedacht.

Edit: oops, mijn browser liep een beetje achter, de discussie is namelijk allang voorbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Kiswum op 01-02-2021 18:47 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 14:42
Ik heb dus sinds kort een nieuwbouwhuis met dezelfde meterkast constructie (van die groene platen tegen de muur). Ik wil onderin met 2 houten balken afstand creëren om een in diepte af te stellen digitus 4U op te hangen. Heb jij alles bevestigd aan die groene platen of erdoorheen geboord in de muur en bevestigd met slagpluggen o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
JimSR schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Ik heb dus sinds kort een nieuwbouwhuis met dezelfde meterkast constructie (van die groene platen tegen de muur). Ik wil onderin met 2 houten balken afstand creëren om een in diepte af te stellen digitus 4U op te hangen. Heb jij alles bevestigd aan die groene platen of erdoorheen geboord in de muur en bevestigd met slagpluggen o.i.d.?
Ik heb het met in totaal 4 hoekprofieltjes vast gemaakt aan de zijkant. Hier zitten houtschroeven in die alleen dus aan de groene plaat zijn bevestigd (wel 8 schroeven per kant). Die platen zitten wel stevig genoeg vast vermoed ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNY8Vgf8kYq9OZLz95-hG8VM-B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejwjMrcqrgFBcrU2mlddCzi8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
Ik ben bezig met het plannen van het netwerk voor ons nieuwbouwhuis. Ik ben van plan een flinke investering te doen omdat ik het netwerk gewoon voor de komende jaren goed wil hebben

De eisen:

Totaal 6 aansluitingen / kabels
Afgemonteerd op Wandcontactdozen (WCD)
4 data en 2 PoE kabels

Ik zat te denken aan:

Glasvezel modem -> 8port switch waarvan 4 PoE -> Wandcontactdoos -> Naar PC's / acces points

Nu ben ik op zoek gegaan en dacht ik even een winkelmandje bij elkaar te klikken (ik kom nog uit het cat5 tijdperk) maar blijkbaar is het met CAT6 nogal lastig.

Gekozen voor CAT6a omdat deze stug zijn en beter zijn om door een leiding te trekken. So far, so good. Echter kunnen deze blijkbaar moeilijk op een RJ45 connector aangesloten worden?

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Is het nou mogelijk om een rj45 connector op een cat 6a kabel te plaatsen, of ben ik verplicht een patchpaneel te gebruiken?
2. Werkt PoE door een WCD heen?

Uiteraard worden jullie beloond met de foto's als het allemaal af is :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

jessy100 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:11:
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Is het nou mogelijk om een rj45 connector op een cat 6a kabel te plaatsen, of ben ik verplicht een patchpaneel te gebruiken?
1. Er zijn verschillende stekkers, voor stranded (patchkabel, meerdere geleiders) en solid (installatie, enkele geleider) kabel. En daarnaast ook nog voor de specifieke CAT (categorie). In principe wil je solid gebruiken met WCD's, patch panels en keystones. Stranded is alleen voor patching bedoeld.

2. Uiteraard

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
lier schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:30:
[...]

1. Er zijn verschillende stekkers, voor stranded (patchkabel, meerdere geleiders) en solid (installatie, enkele geleider) kabel. En daarnaast ook nog voor de specifieke CAT (categorie). In principe wil je solid gebruiken met WCD's, patch panels en keystones. Stranded is alleen voor patching bedoeld.

2. Uiteraard
Bedankt voor je antwoord! Helder. Echter is de term keystone me nog een beetje onduidelijk. Deze heb ik niet per se nodig om een Solid CAT6 kabel op een patch paneel aan te sluiten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 21:27

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

jessy100 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Helder. Echter is de term keystone me nog een beetje onduidelijk. Deze heb ik niet per se nodig om een Solid CAT6 kabel op een patch paneel aan te sluiten toch?
Dat hangt van je patch paneel af, of deze keystones nodig heeft, of dat je deze kan aansluiten door middel van bijvoorbeeld LSA.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
Ik ben van plan een flinke investering te doen omdat ik het netwerk gewoon voor de komende jaren goed wil hebben

De eisen:

Totaal 6 aansluitingen / kabels
Does not compute. Flinke investering voor de toekomst, en dan maar 6 aansluitingen? Ik denk dat de meeste hier al meer aansluitingen in de woonkamer hebben, laat staan door het hele huis heen.

V.w.b. cat6 vs cat6a. Qua stranded vs solid maakt het niks uit. Cat6 is er net zo goed in solid en is meestal een stuk dunner dus makkelijker door een leiding te trekken. Qua snelheid kunnen beiden ook 10Gbit/s aan (cat6 tot 33 meter volgens de specificatie, cat6a tot 100 55 meter).

V.w.b. afmonteren in de meterkast / bij de switch zou ik gewoon voor een patchpaneel gaan. Wat uiteraard ook een klein paneeltje kan zijn dat je rechtstreeks aan de muur hangt. Solid kabel afmonteren met een stekker is niet handig. Want dan ga je naar alle waarschijnlijkheid ook vaker met de kabel spelen (uit trekken en insteken). En solid kabel "kan daar niet tegen". Met teveel bewegen kunnen de aders namelijk kapot gaan. Daarom vast afmonteren en voor het laatste stukje een flexibele (patch) kabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RobertMe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:15:
V.w.b. cat6 vs cat6a. Qua stranded vs solid maakt het niks uit. Cat6 is er net zo goed in solid en is meestal een stuk dunner dus makkelijker door een leiding te trekken. Qua snelheid kunnen beiden ook 10Gbit/s aan (cat6 tot 33 meter volgens de specificatie, cat6a tot 100 meter).
10Gbit/s werkt op CAT6 tot 55 meter, zie ook: https://community.fs.com/...-cat6a-for-10gbase-t.html.
Je bent niet verplicht om een patchpaneel te gebruiken, maar dat is wel het netste. Tevens is connectoren knijpen op een solid kabel geen best practice.
Yes, geen enkel probleem.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 03-02-2021 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
De 55 meter die je noemt geldt voor cat6 volgens de link die je deelt, als ook op Wikipedia: Category 6 cable

En voor cat6a is het toch echt 100 meter, zie link

[ Voor 13% gewijzigd door reinoudkil op 03-02-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 19-09 14:23
Kabel die je zelf aanlegt moet altijd stug zijn en afgemonteerd op een patchpanel, keystone of wcd.
Aanknijpen van Rj45 connectors is vragen om problemen als die niet direct is dan komt het in de toekomst.
Soepele kabel is enkel bedoelt voor patchkabels die je kant en klaar op maat koopt.

Cat6 kan tot 55m 10Gbps aan en Cat6A kan dat tot 100m.
Afgeschermde kabel is alleen zinvol in situaties waar je 10Gbps gebruikt en waar bundels kabels in een goot liggen, alle ander situatie is het zinloos en bij verkeerde aarding geeft het problemen(aardlussen).

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 03-02-2021 15:33 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:29
Of mijn vraag echt in dit topic thuis hoort weet ik eerlijk gezegd niet, maar is het mogelijk om achter een switch met igmp snooping een tweede switch aan te sluiten waar geen igmp snooping opzit?
Ik heb het idee dat mijn netwerkje behoorlijk belast wordt doordat ik nu tv van KPN samen met alle andere apparatuur op dezelfde switch (zonder die snooping) heb zitten.
Aangezien een netgear van kpn voor dertig euro in huis is en ik aan twee poorten voor de tv ontvangers genoeg heb leek het mij een mooie oplossing om het signaal van de experiabox eerst naar de switch met snooping te laten gaan en van daaruit dus naar de ontvangers een een poort naar mijn huidige switch waar dan alle andere apparatuur op kan blijven zitten.
Aangezien de experiabox in de meterkast hangt en van daaruit 1 utp kabel naar de zolder gaat waar switch en patch panel hangen zou dit de makkelijkste oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinoudkil
ArwinV schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:58:
Of mijn vraag echt in dit topic thuis hoort weet ik eerlijk gezegd niet, maar is het mogelijk om achter een switch met igmp snooping een tweede switch aan te sluiten waar geen igmp snooping opzit?
Ik heb het idee dat mijn netwerkje behoorlijk belast wordt doordat ik nu tv van KPN samen met alle andere apparatuur op dezelfde switch (zonder die snooping) heb zitten.
Aangezien een netgear van kpn voor dertig euro in huis is en ik aan twee poorten voor de tv ontvangers genoeg heb leek het mij een mooie oplossing om het signaal van de experiabox eerst naar de switch met snooping te laten gaan en van daaruit dus naar de ontvangers een een poort naar mijn huidige switch waar dan alle andere apparatuur op kan blijven zitten.
Aangezien de experiabox in de meterkast hangt en van daaruit 1 utp kabel naar de zolder gaat waar switch en patch panel hangen zou dit de makkelijkste oplossing zijn.
Ideaal is het niet, maar theoretisch zou het moeten werken, ik zou voor die paar tientjes er zelf liever voor kiezen om de switch te vervangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
Oké, en welke switch zou ik dan moeten nemen? Heb nu een 16 Ports linksys en die zit bijna vol.
Zover ik begrepen heb werkt niet elke switch met spoofing voor kpn tv?
In mijn netwerk zitten twee unifi accespoints en een raspberry waar de controller op draait dus iets van UniFi zou ook nog te overwegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
ArwinV schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:19:
Oké, en welke switch zou ik dan moeten nemen? Heb nu een 16 Ports linksys en die zit bijna vol.
Zover ik begrepen heb werkt niet elke switch met spoofing voor kpn tv?
In mijn netwerk zitten twee unifi accespoints en een raspberry waar de controller op draait dus iets van UniFi zou ook nog te overwegen zijn.
Dat zou zeker kunnen, maar dat red je niet voor een paar tientjes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
Nee zeker niet 😉
Maar aangezien jij aanvankelijk zei dat je voor “die paar tientjes “ de switch zou vervangen ben ik benieuwd welke je dan aan zou raden.

Ik kan natuurlijk eerst gewoon die via kpn bestellen en kijken hoe het gaat als ik die voor mijn huidige switch zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04
KPN iTV werkt niet fijn samen net een aantal tp-link switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 15:51
wortelsoft schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:21:
[...]

KPN iTV werkt niet fijn samen net een asntal tp-link switches.
Zolang ze IGMP snooping ondersteunen lijkt het me geen probleem. VLAN ondersteuning is fijn als je tv in een apart VLAN wil draaien (bijvoorbeeld omdat enkele tv ontvangers alleen de DNS van KPN wil, anders lopen ze constant vast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
MDXTweaker schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:58:
[...]

Zolang ze IGMP snooping ondersteunen lijkt het me geen probleem. VLAN ondersteuning is fijn als je tv in een apart VLAN wil draaien (bijvoorbeeld omdat enkele tv ontvangers alleen de DNS van KPN wil, anders lopen ze constant vast)
Ik zou even zoeken op igmp snooping en problemen knp, ook hier op GOT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinoudkil
Weliswaar een paar jaar terug, maar ik heb specifiek deze switch zelf ingebruik gehad hiervoor zonder enig probleem. Intussen verlost van alle lineaire tv ellende en volledig op unifi overgestapt, dus kan er nu niets over roepen, maar kan mij niet indenken dat het ineens wel problemen zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
Je zegt “verlost van alle lineaire tv ellende” wat bedoel je daarmee?
Overstap naar UniFi houdt in de experiabox vervangen door de usg en daar een UniFi switch achter hangen en met vlans werken?

Ik zie dat daar al een heel topic aan gewijd is dus zal mij daar eens gaan inlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinoudkil
ArwinV schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:30:
Je zegt “verlost van alle lineaire tv ellende” wat bedoel je daarmee?
Overstap naar UniFi houdt in de experiabox vervangen door de usg en daar een UniFi switch achter hangen en met vlans werken?

Ik zie dat daar al een heel topic aan gewijd is dus zal mij daar eens gaan inlezen.
Gewoon dat ik van die voorgeprogrammeerde meuk van een zender bepaald wat ik wanneer bekijk, gelardeerd met bloeddruk verhogend stomzinnige reclames af ben.... </randmode>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
Ha, zo bedoel je 😂
Als het aan mij zou liggen dan ging dat tv abbo er hier ook uit maar helaas zijn er nog twee die daar anders over denken, dus dat krijg ik er niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 15:51
wortelsoft schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Ik zou even zoeken op igmp snooping en problemen knp, ook hier op GOT.
Mits goed ingesteld is het geen probleem, althans niet van de switches. Mijn configuratie draait al sinds de vrijgave van het modem (maart 2020) op deze manier zonder problemen. Dus ik denk als er problemen zijn dat het toch echt aan de soort apparatuur of instelling van het netwerk ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Zijn er mensen met een half-depth verticale rack (4-6U, min 350mm)?
Ik vind precies enkel de Tripp Lite SRWF6U maar dat lijkt me eerder industrieel.

Een gewone wall-mount mini rack steekt teveel uit t.o.v. mijn andere electra.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 16:49

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Nindustries schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:13:
Ik vind precies enkel de Tripp Lite SRWF6U maar dat lijkt me eerder industrieel.

Ik heb hem van hier: https://www.netwerkwinkel...ount-brackets-s_1412.html

Ze hebben ook 180mm diep, dus dat zou moeten passen en is ideaal voor patchpanelen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Vandaag een mooi koopje op Marktplaats kunnen scoren. 15U kast voor €40 :+

Er is één ‘maar’: De sleutel is krom en recht buigen geeft de kans op afbreken. Iemand ervaring met een nieuw slot?

En uiteraard straks even een vraag en aanbod open gooien voor wat inhoud :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3q6FJkRwjq99tDTfl21eSYN0G7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INmAFOz8GGT2r8Ojrx3AcA2i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbYJYZDzG2CIY_7UCDJydmgiPss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODFQDUJ18OEuIAXr2QvhVtEt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uks59muetFN-j0peF0oLuPin0uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6nE8IcgLGOAMgZIuoUzwImM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Toppe op 04-02-2021 18:36 . Reden: Typo ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Toppe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:35:
Er is één ‘maar’: De sleutel is krom en recht buigen geeft de kans op afbreken. Iemand ervaring met een nieuw slot?
Ja, kruiskop in het midden van het lipje losdraaien, de moer losdraaien en daarna het slot naar buiten duwen. Is zo te vervangen. Zoiets bijvoorbeeld (wel even de maten controleren) https://www.allekabels.nl...nbus-met-sleuteltjes.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 18-09 20:21
Nindustries schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:13:

Onlangs een Digitus 4U patchrack gekocht, die is in diepte verstelbaar dus je hebt de keuze (binnen een bepaald bereik). Is er ook in 8U.

Foto's van de inrichting volgen. :)

https://www.amazon.nl/DIG...eerd-pakket/dp/B001JKBPZE

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ben(V) schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:32:
Kabel die je zelf aanlegt moet altijd stug zijn en afgemonteerd op een patchpanel, keystone of wcd.
Aanknijpen van Rj45 connectors is vragen om problemen als die niet direct is dan komt het in de toekomst.
Soepele kabel is enkel bedoelt voor patchkabels die je kant en klaar op maat koopt.

Cat6 kan tot 55m 10Gbps aan en Cat6A kan dat tot 100m.
Afgeschermde kabel is alleen zinvol in situaties waar je 10Gbps gebruikt en waar bundels kabels in een goot liggen, alle ander situatie is het zinloos en bij verkeerde aarding geeft het problemen(aardlussen).
Ik zit me al een poosje te verdiepen in de netwerkkabel kwestie. Heb van alles bekeken ondertussen, voornamelijk CAT6a. De technisch mooiste kabel (S/FTP) is echter wel erg dik (~7-7,5mm) waardoor het maar de vraag is of ik deze in mijn 19mm buizen verwerkt krijg.

Heb jij zo een tip voor een mooie kabel? 10Gbit is geen toekomst muziek maar ga ik daadwerkelijk gebruiken op een handje vol apparaten (PC, NAS en mogelijk iMac in de toekomst).

Kwam gister de Draka Uc home tegen (Cat7), deze is mooi dun (5,8 mm) echter AWG26 waardoor deze weer neit in de meeste keystones past etc 8)7.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 05-02-2021 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
Tortelli schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:12:
[...]

Ik zit me al een poosje te verdiepen in de netwerkkabel kwestie. Heb van alles bekeken ondertussen, voornamelijk CAT6a. De technisch mooiste kabel (S/FTP) is echter wel erg dik (~7-7,5mm) waardoor het maar de vraag is of ik deze in mijn 19mm buizen verwerkt krijg.

Heb jij zo een tip voor een mooie kabel? 10Gbit is geen toekomst muziek maar ga ik daadwerkelijk gebruiken op een handje vol apparaten (PC, NAS en mogelijk iMac in de toekomst).

Kwam gister de Draka Uc home tegen (Cat7), deze is mooi dun (5,8 mm) echter AWG26 waardoor deze weer neit in de meeste keystones past etc 8)7.
Ik ga in mijn nieuwe woning Belden kabel van Sander Vunderink trekken https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html die is niet zo dik.

Lang zitten dubben over Cat6A / Cat7, maar die afscherming is thuis niet nodig en 10Gbit gaat ook over cat6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Toppe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:35:
Ook kromme sleutels kan je prima laten dupliceren bij de sleutelbar/schoenmaker (die zijn nog gewoon geopend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
wortelsoft schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:26:
[...]Ik ga in mijn nieuwe woning Belden kabel van Sander Vunderink trekken https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html die is niet zo dik.

Lang zitten dubben over Cat6A / Cat7, maar die afscherming is thuis niet nodig en 10Gbit gaat ook over cat6.
Precies.... trek nu 2x zo'n Belden 7965 AWG 23 door een buis en je bent ook in de toekomst gewoon klaar. Makkelijk 10Gbit tot rond de 55m en fatsoenlijk af te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

job schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:50:
[...]

Ook kromme sleutels kan je prima laten dupliceren bij de sleutelbar/schoenmaker (die zijn nog gewoon geopend).
Yep. Vanochtend even langs geweest en nieuwe gemaakt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Zoals ik al schreef is CAT6 gewoon het beste tenzij je 10Gbps over meer dan 55m nodig hebt.
Persoonlijk vind ik dit erg fijne kabel omdat je toch meestal wcd's met twee aansluitingen gebruikt.

https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
wortelsoft schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Ik ga in mijn nieuwe woning Belden kabel van Sander Vunderink trekken https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html die is niet zo dik.

Goede keus. Hier inmiddels ook bijna 200 meter in het huis liggen. Drie stuks in een 19 mm buis gaat overigens prima, het stukje was niet heel lang waardoor dat prima gelukt is :) Waarom drie stuks? Omdat het kan. Én omdat er een dozen doorgelust zijn van een voormalig CAI systeem. Zodoende één kabel afgemonteerd op een WCD en de overige twee naar de volgende doos getrokken. Zo heb ik nu op meerdere plaatsen WCD met CAT6 bekabeling (in totaal 5 aansluitingen (uit mijn hoofd)). Handig als de indeling in de woonkamer ooit nog veranderd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Peutpeut schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:28:
[...]

Onlangs een Digitus 4U patchrack gekocht, die is in diepte verstelbaar dus je hebt de keuze (binnen een bepaald bereik). Is er ook in 8U.

Foto's van de inrichting volgen. :)

https://www.amazon.nl/DIG...eerd-pakket/dp/B001JKBPZE
Perfecte dingen! Ik heb ivm uitbreiding ook de 8U gekocht.

*knip*. V&A is niet toegestaan op het forum.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 06-02-2021 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Leuk spul inderdaad, flexibel ook, dat was voor mij de reden. Wel vreemd dat de 4U en de 8U hetzelfde geprijsd zijn. De 8U kon ik helaas niet kwijt in de meterkast, had beide besteld.

In eerste instantie een 10 inch patchkast gekocht maar uiteindelijk voor een zacht prijsje een 19 inch switch kunnen overnemen. *knip* V&A op het forum is niet toegestaan.

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 06-02-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand die hier keystones via Ali heeft besteld? Aangezien die dingen toch in China gemaakt worden lijkt het me redelijk veilig daar te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Toppe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:35:
Iemand die hier keystones via Ali heeft besteld? Aangezien die dingen toch in China gemaakt worden lijkt het me redelijk veilig daar te bestellen?
Gezien de levertijd niet gedaan, had ze eerder nodig (of eerder moeten bestellen) ;) Heb er wel over gedacht maar te lang gewacht dus.

Uiteindelijk twee soorten bij Conrad besteld en de toolless gebruikt, de andere geretourneerd.

Deze gebruikt van Renkforce, werken makkelijk, vrij vlot en redelijk betaalbaar.

De variant van Digitus (niet toolless) geretourneerd. Nog beter betaalbaar maar heb gekozen voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Peutpeut schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:43:
[...]

Gezien de levertijd niet gedaan, had ze eerder nodig (of eerder moeten bestellen) ;) Heb er wel over gedacht maar te lang gewacht dus.

Uiteindelijk twee soorten bij Conrad besteld en de toolless gebruikt, de andere geretourneerd.

Deze gebruikt van Renkforce, werken makkelijk, vrij vlot en redelijk betaalbaar.

De variant van Digitus (niet toolless) geretourneerd. Nog beter betaalbaar maar heb gekozen voor het gemak.
Valt opzich mee, daarvoor hoef je niet op Ali te bestellen… al is €60 aan stekkertjes nog steeds veel geld :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:05
Ik heb deze
https://a.aliexpress.com/_mtYumXN werken super makkelijk. Totaal geen problemen met signaal gehad, maar heb ze nog niet getest met 10gbe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik heb deze:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.65e14c4dAxY8mB

Ik zou ze wel per 12 bestellen. Ik mocht aan postnl nog een extra bedrag betalen. Die btw was niet zo erg geweest maar hun verwerkingskosten is redelijk belachelijk.

Hoe de keystones werken weet ik nog niet heb ze pas nodig in mijn nieuwbouw huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Tot en met 22 euro hoef je helemaal geen belasting te betalen en krijg je geen extra rekening aan de deur, dus goed advies van @wortelsoft

Tussen 22 en 150 euro moet je btw betalen.
Boven 150 euro moet je zowel btw als invoerbelasting betalen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 06-02-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

wortelsoft schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:10:
[...]

Ik heb deze:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.65e14c4dAxY8mB

Ik zou ze wel per 12 bestellen. Ik mocht aan postnl nog een extra bedrag betalen. Die btw was niet zo erg geweest maar hun verwerkingskosten is redelijk belachelijk.

Hoe de keystones werken weet ik nog niet heb ze pas nodig in mijn nieuwbouw huis.
Hier ook, daarom bestel ik liever op tijd omdat Ali soms wel even de tijd nodig heeft om het pakket in de brievenbus te krijgen :9

Zijn er nog andere items die goed op Ali te verkrijgen zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 06-02-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 19-09 12:50
Ik ga mijn IT apparatuur verplaatsen van meterkast naar een andere opbergkast. Hiervoor was ik van plan een 10inch patchkast te plaatsen. Reden voor een 10inch patchkast omdat ik niet zoveel hardware/patchkabels heb.

Hardware:

Switch GS1900-8
Switch 4 ports
Pfsense firewall (klein kastje van 16x16)
NUC
NAS DS720+

Mijn switch is 25cm breed. Klopt het dat 10inch kasten hiervoor te smal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Genestealer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:52:
Ik ga mijn IT apparatuur verplaatsen van meterkast naar een andere opbergkast. Hiervoor was ik van plan een 10inch patchkast te plaatsen. Reden voor een 10inch patchkast omdat ik niet zoveel hardware/patchkabels heb.

Hardware:

Switch GS1900-8
Switch 4 ports
Pfsense firewall (klein kastje van 16x16)
NUC
NAS DS720+

Mijn switch is 25cm breed. Klopt het dat 10inch kasten hiervoor te smal zijn?
Krijg je er met een legplank wel in, gewoon schuin erin schuiven en dan met de zijkanten achter de rail leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Toppe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Hier ook, daarom bestel ik liever op tijd omdat Ali soms wel even de tijd nodig heeft om het pakket in de brievenbus te krijgen :9

Dit om je kabels door je loze leidingen te krijgen:

https://m.nl.aliexpress.com/item/4000190670691.html

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 09-02-2021 08:14 . Reden: Tracking uit link gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Pepppie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:02:
[...]

Krijg je er met een legplank wel in, gewoon schuin erin schuiven en dan met de zijkanten achter de rail leggen.
Heb ik ook aan gedacht, maar ik twijfel beetje. Wellicht beter een 19" nemen met legplank. Dan kan ik meerder devices naast elkaar leggen. Maar vind je idee niet slecht.

Zou hierin wel moeten lukken toch? Is 312mm breed

https://www.patchkast.nl/...-312x310x486mm-bxdxh.html

[ Voor 23% gewijzigd door Genestealer op 06-02-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Genestealer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Heb ik ook aan gedacht, maar ik twijfel beetje. Wellicht beter een 19" nemen met legplank. Dan kan ik meerder devices naast elkaar leggen. Maar vind je idee niet slecht.

Is de buiten afmeting, je hebt dus wat meer ruimte aan de zijkanten over. Je rails blijft wel op gelijke afstand.

Hier al eens gekeken?
https://www.deltaco.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 06-02-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Kabels zijn niet mijn zorg, die worden allemaal netjes voor me getrokken :+

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 09-02-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Toppe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Is de buiten afmeting, je hebt dus wat meer ruimte aan de zijkanten over. Je rails blijft wel op gelijke afstand.

Hier al eens gekeken?
https://www.deltaco.nl/
Waar moet ik naar kijken op die site ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Genestealer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Waar moet ik naar kijken op die site ? :)
Die verkopen ook een aantal patch kasten en veelal goedkoper dan de concurrentie ;)

Je moet wel de juiste zoekterm hebben want makkelijk vindbaar zijn ze niet...

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 06-02-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Genestealer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Ja past makkelijk. Gaat om de binnenmaat van de zijkant van de rails. Op foto 3 zie je dat die bijna tegen het plaatwerk van de kast aanzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Pepppie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Ja past makkelijk. Gaat om de binnenmaat van de zijkant van de rails. Op foto 3 zie je dat die bijna tegen het plaatwerk van de kast aanzit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8aKBG6XY_6ENvHqfYVAJ0zy0W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOm6Ulm9BnRGJrcUCZWhGpAt.jpg?f=fotoalbum_large

Je levert meer in dan je denkt hoor. De zijpanelen zijn nog best dik en die vallen ook in die 31cm.

Edit: binnen maten staan er gewoon bij: Binnenafmeting: 225x185x400mm (bxdxh)

[ Voor 50% gewijzigd door Toppe op 06-02-2021 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Toppe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Alles van electronica zou ik niet bij Ali bestellen. De producten daar kennen geen kwaliteitscontrole dus een keystone kan van binnen prima kortsluiting maken waardoor de keystones wel ineens erg duur kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

DutchKel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Alles van electronica zou ik niet bij Ali bestellen. De producten daar kennen geen kwaliteitscontrole dus een keystone kan van binnen prima kortsluiting maken waardoor de keystones wel ineens erg duur kunnen worden.
Terecht punt, en inderdaad iets om rekening mee te houden. Misschien voor de PoE apparaten wel keystones met een CE keurmerk bestellen. Kan natuurlijk ook vragen wat het kost om alles te laten voorzien van een keystone bij de installateur :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Toppe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Terecht punt, en inderdaad iets om rekening mee te houden. Misschien voor de PoE apparaten wel keystones met een CE keurmerk bestellen. Kan natuurlijk ook vragen wat het kost om alles te laten voorzien van een keystone bij de installateur :)
Keystones bestel ik altijd bij kabelmeister (duitse site) scheelt een hoop met Nederland.

Ik zal ook eens een update plaatsen, onlans een Pro switch geplaatst en een Supermicro server toegevoegd, deze heeft dezelfde specs als de UAS-XG (enkel verschil is geheugen, de UAS heeft 64GB en de Supermicro momenteel nog 32GB)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weuIXXuQrFPXLNPQVPmjKtLRSlg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4L2BmZtJj8ecIG35pWiiODrV.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook mijn meterkast verder gedaan, had een tijd terug al 2 nieuwe 24 poort panelen besteld en 1 geplaatst, had alleen geen tijd/zin om de 2e ook te plaatsen, nu ook daar eens tijd voor gemaakt, de 48 poorts vond ik toch niet alles..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJdWqe0HU3DUBDBbGaBPR6ofb1I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2Qjb7Os9CUfBeP017HjEFqr.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

LightStar schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Keystones bestel ik altijd bij kabelmeister (duitse site) scheelt een hoop met Nederland.

Ik zal ook eens een update plaatsen, onlans een Pro switch geplaatst en een Supermicro server toegevoegd, deze heeft dezelfde specs als de UAS-XG (enkel verschil is geheugen, de UAS heeft 64GB en de Supermicro momenteel nog 32GB)
[Afbeelding]

Ook mijn meterkast verder gedaan, had een tijd terug al 2 nieuwe 24 poort panelen besteld en 1 geplaatst, had alleen geen tijd/zin om de 2e ook te plaatsen, nu ook daar eens tijd voor gemaakt, de 48 poorts vond ik toch niet alles..
[Afbeelding]
Welke keystones koop je daar precies? Meeste van die partijen bieden veel teveel opties aan :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
DutchKel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Beetje ongefundeerde bangmakerij.
Je kunt er gerust vanuit gaan dat alles wat je in Nederland koopt ook in China gemaakt is en ik zie niet in waarom je niet wat geld zult besparen door het zelf in te kopen bij de bron.

Ik heb al heel wat spullen rechtstreek in China gekocht en nog nooit rotzooi ontvangen.
Sterker nog op Aliexpress staan over het algemeen veel betere en duidelijker specificaties en foto's dan op de gemiddelde Nederlandse website voor dit soort klein spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Ben(V) schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Beetje ongefundeerde bangmakerij.
Je kunt er gerust vanuit gaan dat alles wat je in Nederland koopt ook in China gemaakt is en ik zie niet in waarom je niet wat geld zult besparen door het zelf in te kopen bij de bron.
Zeker niet ongefundeerd. Designed in China, made in China -> kan slecht zijn. Geen/weinig kwalitatieve controle.
Designed in Europe, made in China tenminste nog controle vanuit het Europese bedrijf op de kwaliteit. Het is wel de naam van het Europese bedrijf van onderuit gaat als de Chinezen hun werk niet goed doen.

Redelijk wat Chinese elektrische apparatuur voldoet bijvoorbeeld niet aan de Europese wet/regelgeving voor wat betreft de storing die het terug het net in mag slingeren of wat het mag uitstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zeker voor dit soort klein spul volkomen onzin.
En als je toch eens wat rotzooi krijgt is dat je bedrijfs risico, tenslotte zijn de prijsverschillen erg groot.
En een keystone die storing uitstraalt is een beetje ver gezocht, dus je gezonde verstand erbij houden is altijd slim.

En de geschiedenis herhaalt zich gewoon weer.
Er was een tijd dat iedereen riep dat Japans spul rotzooi was en slechte kwaliteit en nu staat Japans juist voor hoge betrouwbaarheid en goede kwaliteit.
Vervolgens herhaalde dit zich voor Koreaans spul (bijvoorbeeld Samsung) en nu zijn we bij China.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 06-02-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Bij wat je uit China haalt ligt het uiteraard ook gewoon aan wat je er vandaan haalt. Uit China heb je natuurlijk net zo goed merk spul en gaat het dus ook om een naam etc. Een OnePlus was eerst ook een raar Chinees merk en behoort nu "tot de gevestigde orde", Xiaomi doet op veel vlakken mee, etc.

Ga je kijken op sites als AliExpress zie je ook daar wel wat "merk" spul. Op vlak van kabels, randapparatuur etc kom ik bv Ugreen nog wel eens tegen, maar die zullen verder niet (internationaal) bekend zijn. Maar er staat natuurlijk ook voldoende no-name spul op AliExpress. En ook voldoende dingen die gewoon een één-op-één kopie zijn van merk spul. Zo heb ik zelf Bluetooth oordopjes die identiek lijken aan de Apple AirPods, voor nog geen €13. En toen ik laatst het doosje open maakte in de buurt van een iPhone begonnen ze ook meteen daarmee te verbinden. Dus lijkt in zoverre echt gewoon het identieke product te zijn. Alsof ze in de fabriek wat extra batches hebben geprobeerd en op AliExpress verkopen.

Daarnaast is IMO de refund policy van AliExpress ook oke. Een HDMI kabel die alleen maar "ruis" gaf heb ik het volledige aankoopbedrag voor terug gekregen, en hetzelfde voor een USB-C naar DisplayPort adapter die het vaker niet dan wel deed.

Wat mij betreft kan het dus zeker de "gok" waard zijn om via een AliExpress te bestellen. Over het algemeen is het spul wel in orde, en als dat niet zo blijkt te zijn krijg je waarschijnlijk een refund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Graag nog wat advies gevraagd.

Ik ben aan het overwegen om mijn hardware uit meterkast naar de trappenkast te verplaatsen in de garage. Daar zit ook de vloerverwarming pomp. Mijn temperatuur sensor meet de hele dag 21 graden in de kast. Is het verstandig? Betreft Synology NAS (DS720), NUC en pfsense firewall.

[ Voor 4% gewijzigd door Genestealer op 06-02-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Genestealer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:17:
Graag nog wat advies gevraagd.

Ik ben aan het overwegen om mijn hardware uit meterkast naar de trappenkast te verplaatsen in de garage. Daar zit ook de vloerverwarming pomp. Mijn temperatuur sensor meet de hele dag 21 graden in de kast. Is het verstandig? Betreft Synology NAS (DS720), NUC en pfsense firewall.
Kan prima. Meterkast zal niet 5 graden kouder zijn hoor... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Enige waar je mee uit moet kijken denk ik, is een meterkast met stadswarmte. Heb dat in mijn huidige woningen en daar wordt het nu wel flink warm (om die reden ook geen nas b.v. staan).
Pagina: 1 ... 68 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2