Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
RobertMe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:34:
Bij wat je uit China haalt ligt het uiteraard ook gewoon aan wat je er vandaan haalt. Uit China heb je natuurlijk net zo goed merk spul en gaat het dus ook om een naam etc. Een OnePlus was eerst ook een raar Chinees merk en behoort nu "tot de gevestigde orde", Xiaomi doet op veel vlakken mee, etc.

Ga je kijken op sites als AliExpress zie je ook daar wel wat "merk" spul. Op vlak van kabels, randapparatuur etc kom ik bv Ugreen nog wel eens tegen, maar die zullen verder niet (internationaal) bekend zijn.

Wat mij betreft kan het dus zeker de "gok" waard zijn om via een AliExpress te bestellen. Over het algemeen is het spul wel in orde, en als dat niet zo blijkt te zijn krijg je waarschijnlijk een refund.
Toevallig heb ik een hele batch aan USB apparatuur van UGreen, en werkt allemaal prima. Ik heb een aantal TV's waar ik met toetsenbord/muis op wil werken, en met zo'n USB switcher kan ik dat met een simpel knopje wisselen zonder moeite.
Ook hangt mijn scherm/Mac daar aan en de doorvoersnelheid is prima. Kost echt een fractie van gelijksoortige dingen in NL webshops

Ook heb ik een stuk of 11 deursensors in huis die al eeuwen prima draaien; op Nederlandse shops zijn die 30 per stuk (mijn eerste 2 waren uit NL) en nu heb ik er dus 9 bij besteld voor 90 eu. Dat is 1/3e van de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Tortelli schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:56:
Enige waar je mee uit moet kijken denk ik, is een meterkast met stadswarmte. Heb dat in mijn huidige woningen en daar wordt het nu wel flink warm (om die reden ook geen nas b.v. staan).
Dat probleem heb ik dus ook. In eerste instantie zaten er ook geen ventilatieroosters in m'n meterkast, dus het werd erg warm. Nu is het gelukkig wat minder, maar m'n Ubiquiti apparatuur voelt alsnog best heet aan (alhoewel het apparatuur zelf ook bekend staat om hun warmteproductie (USG, originele Cloud Key, etc.)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:28
Thx voor adviesen. Ik heb mijn 10 inch patch rack inmiddels besteld.

Nu keuze kabels nog. Ik denk aan CAT6, CU-kern stug. Totaal zo 100m leggen waarbij op sommige plekken langs wat aantal stroomkabels. Is het verstandiger om gewoon meteen voor S/FTP te gaan of kom ik mee weg met Belden 7965E?

Die Belden zijn relefatief dun tegenover een SFTP kabel aangezien ik op meerdere plekken 2 kabels door 3/4 buis moet trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:41
Belden 7965E is zat man.. je kan zelfs 3of 4x deze kabel door een 3/4e buis krijgen (mits niet teveel bochten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:51

rGz

Wellicht een vreemde vraag, maar ik stel 'm toch: Ik heb onderstaand patchrek gekocht en in de meterkast geplaatst. Nu blijkt dat deze nét een stukje te ver naar voren komt waardoor de kabels tegen de deur van de meterkast aandrukken.

Ik zag in het patchrek dat er buiten de montagegaten aan de voorkant ook gaten haaks hierop aan de binnenkant zitten (naar binnen wijzend zeg maar). Ik had me bedacht dat ik met een L-profiel, met dezelfde "montagegaten" zou kunnen bevestigen aan de dieper liggende gaten en zo het geheel iets naar achter zou kunnen brengen waardoor de kabels niet meer tegen de deur aan komen. Is mijn aanname dan juist of gaat dit niet werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH0RP32jKL8l1ltE4wd6xW346rw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IvgT9NdMB9YNQPfbHKsCb1LY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Tortelli schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:56:
Enige waar je mee uit moet kijken denk ik, is een meterkast met stadswarmte. Heb dat in mijn huidige woningen en daar wordt het nu wel flink warm (om die reden ook geen nas b.v. staan).
Buizen isoleren (ook in die zilveren kast)? Heb ik gedaan er nergens last van in de meterkast.
Wij zitten zelfs nog op een hoog temperatuur systeem van 60-75 graden).

Ook hoort de stadswarmte in een afgeschermd (nat) gedeelte van de meterkast te zitten voor zover ik weet. Dan is de warmte gescheiden van het elektrisch deel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Ze hebben dat hier inderdaad niet netjes gedaan, behoorlijk stuk is gewoon nog kaal. Ga er geen moeite meer in stoppen want deze woning is verkocht ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FWugGoxga7IGRgdLLkvfRrsspw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qBqJ0kzwGs2efwUNP10Y0Qw.jpg?f=fotoalbum_small

Systeemtemperatuur is erg hoog overigens. Nooit werkelijk gemeten maar het zou me niet verbazen als het >70c is.

Pi3 (DSMR reader) is een 55-60c momenteel.

[ Voor 79% gewijzigd door Tortelli op 07-02-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn (nieuwbouw)appartementje (twee kamers, 53m2) is zojuist opgeleverd en ik kan hier over ongeveer twee maanden gaan wonen. Nu heb ik mijzelf in de tussentijd lekker gemaakt en wil ik alles goed doen. Vandaar dat ik hier ben!

Mijn meterkast bestaat uit twee delen, een voor de elektra en een voor de stadsverwarming. Nu wil ik graag een 19" rack op gaan hangen in de linkerkast, heb even gemeten en de ophanging moet, mits er wat afstand overbrugd wordt, lukken. Ik weet nu al dat het overkill is, maar dit is een hobby projectje en
spoiler:
wegens een verbroken relatie
iets om mij lekker in te verliezen :).

Nu is mijn vraag, hoe zouden jullie de afstand overbruggen? Er lopen wat kabels en ik heb gemeten dat het ongeveer tussen de zwarte rondjes moet kunnen hangen. Het rack zelf ben ik nog niet over uit, ik denk een 8U wegens toekomstbestendigheid en ik heb er toch de ruimte voor.

Zie hier de foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqWxeL6-Vt8g08kdMhEhbfMk6xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i18f7HXts0zWyUF3IuSb6zTl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik las al iets over afstandsbussen, maar ik heb ook profielen langs zien komen. Alle suggesties zijn welkom (en ik ben ook al in de rabbit hole van deze reeks gedoken). Omdat ik het had over overkill, dit gaat het ongeveer worden, alles CAT6A omdat ik daar een goed dealtje voor kon krijgen:
- 2 kabels naar loze leiding 1 in de woonkamer, hier wordt een stukje in de muur gefreesd om een Unifi AP op te hangen, wellicht wil ik 1 kabel terug lopen vanuit de AP om zo twee RJ45 uitgangen daar te hebben;
- 2 kabels naar loze leiding 2 in de woonkamer, hier gaat een kabel rechtstreeks de LG C7 in en de ander een switch in, om hier o.a. de Chromecast van ethernet te voorzien en wellicht nog wat andere spulletjes.
- 2 kabels naar de slaapkamer, waaronder 1 voor het thuiswerken.

In de meterkast komt een Unifi 8 of 16 Switch voor het volgende:
- Unraid server in een Silverstone DS380 kastje;
- Tado bridge;
- Philips Hue bridge (maar wellicht faseer ik die uit ten faveure van een CC2531 stick);
- Raspberry Pi met PiHole;
- Ik wil mogelijk nog wat meer Pi's voor o.a. Unifi controller en wat andere items die ik uit mijn NAS weg wil halen.

Liefst ook de Tado bridge en Pi's met PoE hat allemaal via PoE (met soms een adapter voor micro-usb) poweren.

Ik heb ook al naar 10" rack gekeken, maar ik vind het wel fijn dat ik met 19" gelijk de standaard in huis haal en dit later weer kan afbreken en meenemen naar mijn volgende huis. Een en ander wil ik natuurlijk mooi wegwerken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:24

allure

Titaan fase 2/3

Ik heb dat opgelost met een vertical wallmount.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KzrhnQZm/4-CDBC2-CD-7742-4-E66-A710-B6-AB7017-B47-B.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmow
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 21:39
JDFS schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:48:

Nu is mijn vraag, hoe zouden jullie de afstand overbruggen?
Gewoon 2 houten balkjes van boven naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@tmow, thanks. Ik vroeg me af of dat wel sterk genoeg gaat zijn, maar vast wel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
JDFS schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:59:
@tmow, thanks. Ik vroeg me af of dat wel sterk genoeg gaat zijn, maar vast wel :)
Dat gaat geen probleem zijn met een beetje forse schroef.
Ik heb het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Nstv_WXk4LHoF9XbOU8ZOR7XNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4iuWcAxsRDVaK1K0BZFM47qW.png?f=fotoalbum_large

Er hangen een US-24, US-8 150W, een USG Pro en een patchpaneel in.

Muurvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tmow
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 21:39
@JDFS Met genoeg schroeven vast zetten ;)
Ik heb het zelf (nog) niet gedaan (ons nieuwbouw huis zal in 2022 opgeleverd worden), maar ik heb het hier in dit topic al wel voorbij zien komen.

Edit: even terug gezocht en @Saeverix heeft dat ook gedaan, zie: https://gathering.tweaker...message/64269794#64269794

[ Voor 27% gewijzigd door tmow op 07-02-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@JeeEs en @tmow, bedankt! Ik weet wat me te doen staat: houten latjes kopen en deze in de muur bevestigen, alvorens een mooi in diepte verstelbaar rack te halen.

Twee weken geleden had ik nog nooit van dit topic gehoord en nu kan ik niet wachten om een mooie setup te delen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:29
Edwin88 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:16:
[...]

Toevallig heb ik een hele batch aan USB apparatuur van UGreen, en werkt allemaal prima. Ik heb een aantal TV's waar ik met toetsenbord/muis op wil werken, en met zo'n USB switcher kan ik dat met een simpel knopje wisselen zonder moeite.
Ook hangt mijn scherm/Mac daar aan en de doorvoersnelheid is prima. Kost echt een fractie van gelijksoortige dingen in NL webshops

Ook heb ik een stuk of 11 deursensors in huis die al eeuwen prima draaien; op Nederlandse shops zijn die 30 per stuk (mijn eerste 2 waren uit NL) en nu heb ik er dus 9 bij besteld voor 90 eu. Dat is 1/3e van de prijs!
Ugreen hier ook in gebruik voor alle USB zaken.
AMPCOM voor keystones en dergelijke.
Werkt idd prima. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 20:36
Genestealer schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:17:
Graag nog wat advies gevraagd.

Ik ben aan het overwegen om mijn hardware uit meterkast naar de trappenkast te verplaatsen in de garage. Daar zit ook de vloerverwarming pomp. Mijn temperatuur sensor meet de hele dag 21 graden in de kast. Is het verstandig? Betreft Synology NAS (DS720), NUC en pfsense firewall.
Hier heb ik, weliswaar in de gang, ook een kast gemaakt waar onder de vloerverwarming verdeler zit en boven het netwerk spul hangt. Bovenin een roostertje zodat de warmte kwijt kan, geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@significant hoe ga je om met de kabels van de leidingen die in de meterkast eruit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

JDFS schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:15:
@JeeEs en @tmow, bedankt! Ik weet wat me te doen staat: houten latjes kopen en deze in de muur bevestigen, alvorens een mooi in diepte verstelbaar rack te halen.

Twee weken geleden had ik nog nooit van dit topic gehoord en nu kan ik niet wachten om een mooie setup te delen :9~
4 hout draadbouten met een carrosserie ring en het zit muur vast hoor :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Laatst online: 17-09 20:36
JDFS schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:08:
@significant hoe ga je om met de kabels van de leidingen die in de meterkast eruit komen?
Voordeel van verbouwen: vloer is er volledig uitgeweest dus er lopen 4x19mm pvc van meterkast naar dit hok. In een buis zit separate voeding (eigen groep) en de overige 3 zit in ieder 2xcat7 cat7 is ruim overdreven maar een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, zeker als je ruim 1500m voor nopes krijgt...kabel. In de meterkast komt dit op een 10inch patch uit. 2 zitten gepatcht naar kabels die vanuit meterkast verder het huis in gaan en 1 paar is voor de glasvezel NTU en 1 voor de raspberry. Glasvezel moest in meterkast binnenkomen omdat vanwege vloerverwarming verdeler dat niet in het hok ging :-)

[ Voor 9% gewijzigd door significant op 08-02-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@significant, duidelijk dank voor de heldere uitleg. Ik heb bij mijn appartement een technische ruimte incl. vloerverdeler en WTW, ik had in die ruimte graag een serverkastje met 19" rack gemaakt. Dat zou voor mij dan ook moeten betekenen leidingen leggen, maar ik weet überhaupt niet of dat mag want mijn meterkast zit in de gedeelde hal (gelukkig wel met mijn huissleutelslot erop).

Ach ja, we gaan maar creatief te werk 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:32
JDFS schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:16:
@significant, duidelijk dank voor de heldere uitleg. Ik heb bij mijn appartement een technische ruimte incl. vloerverdeler en WTW, ik had in die ruimte graag een serverkastje met 19" rack gemaakt. Dat zou voor mij dan ook moeten betekenen leidingen leggen, maar ik weet überhaupt niet of dat mag want mijn meterkast zit in de gedeelde hal (gelukkig wel met mijn huissleutelslot erop).

Ach ja, we gaan maar creatief te werk 8)
Je kunt de plank ook met hoekprofieltjes vastmaken aan de zijkant als je de volle breedte wilt gebruiken.

Het ziet er dan zo uit als in mijn eerdere post:

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:28
Voor een buitentoepassing ben ik op zoek naar een (spat)waterdichte CAT6 opbouwdoos.
  • Dubbel CAT6 rj45 aansluiting
  • Deksel te sluiten met ingeplugde kabels
  • Budget ca €30
  • Slotje is niet nodig
Deze komt aardig in de richting, maar buiten budget:
https://www.reichelt.com/...26.html?GROUPID=5997&&r=1

Weet je een alternatief, dan hoor ik het graag _/-\o_

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Thx, helaas kan bij deze het klepje niet dicht met ingeplugde kabel. De stekkers moeten naar beneden wijzen.

Ik denk in deze richting.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/E910/RJ45_KDO_IP44_AP_01.png

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Joris748 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:58:
Voor een buitentoepassing ben ik op zoek naar een (spat)waterdichte CAT6 opbouwdoos.
  • Dubbel CAT6 rj45 aansluiting
  • Deksel te sluiten met ingeplugde kabels
  • Budget ca €30
  • Slotje is niet nodig
Deze komt aardig in de richting, maar buiten budget:
https://www.reichelt.com/...26.html?GROUPID=5997&&r=1

Weet je een alternatief, dan hoor ik het graag _/-\o_
Wat wil je ermee doen? Als er 24/7 een kabel in komt kan je net zogoed een keystone in een mof stoppen oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MeltedForest schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Wat wil je ermee doen? Als er 24/7 een kabel in komt kan je net zogoed een keystone in een mof stoppen oid..
Heb op een dakopbouw een netwerkaansluiting nodig om een USW Flex aan te sluiten. Op die Flex komen de omvormer van de PV panelen, een AP en IP-cams.

Maar je suggestie is niet verkeerd. Zou dat ook met een lasdoos kunnen doen. Is wat gemakkelijker toegankelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 08-02-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 15:55
Je zou ook aan zoiets kunnen denken: https://www.netwerkkabels...oppelstuk-waterdicht-cat6

Of; je rj45 stopcontact vlak onder het dak plaatsen, en vanaf daar 1 kabel naar buiten brengen die je dan rechtstreeks in die Flex termineert?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Joris748 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Heb op een dakopbouw een netwerkaansluiting nodig om een USW Flex aan te sluiten. Op die Flex komen de omvormer van de PV panelen, een AP en IP-cams.

Maar je suggestie is niet verkeerd. Zou dat ook met een lasdoos kunnen doen. Is wat gemakkelijker toegankelijk.
https://www.reichelt.nl/n...460003-i-p196908.html?r=1

Scheelt toch weer iets ;)

Maar goed idee. Ik heb straks iets vergelijkbaars nodig voor m’n AP buiten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 16:20
Waar wil je de flex kwijt

evt zoiets waarin je een normale opbouw doos plaatst en de flex

https://www.vekto.nl/235x...XQmKzxA6f5j0aArbQEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Togi schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:32:

Precies dit. Knikker die switch in een broodtrommel, wat wartels er bij en je hebt een waterdichte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Togi schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:32:

De flex kan denk ik beter hierin: pricewatch: Ubiquiti USW-Flex-Utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 16:20
Die oplossing zag ik ook maar is ook wel weer een Ubi prijzige oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Togi schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Die oplossing zag ik ook maar is ook wel weer een Ubi prijzige oplossing
Dat is een keuze die je maakt (door voor ubiquiti te kiezen heb je al voor een dure oplossing gekozen). Ik ga er binnenkort ook 3 ophangen, de 3 flex switches heb ik al. Ik moet alleen nog de kabel trekken en kijken hoe ik het ga ophangen. Ik zat ook te kijken om op het gat in de muur een netwerkdoos voor buiten te zetten, maar daar wordt het geheel ook niet mooier op. Als ik de switch zo buiten ophang (hij is volgens mij voor buiten geschikt dus dan hoeft er niet perse iets overheen, er zit al een afschermkap bij namelijk) dan zie je in de avond duidelijk dat het een switch is en dat is voor diefstal weer gevoelig. Dus ik denk dat ik de flex utility op ga hangen en daar alles in verwerk met 2 cameras erbij en 1 access point.

[ Voor 76% gewijzigd door DutchKel op 08-02-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Op een houten plaat, onder een kleine overstek. Kan bij eein verkeerde windrichting nog nat worden.

Dat brengt me op een ander idee: daar moet gemakkelijk een 8 poort patch paneel in passen.

Binnen in de meterkast zit een US-8 met 5 vrije poorten, heb een rond 50 mantelbuis die van daaruit bij de plek van de aansluitingen aankomt. Voor de POE kan ik met een passieve 4-poorts POE injector werken, die kan bij de switch.
De Flex mag gewoon buiten hangen. Dit is een leuke oplossing om het spul op een paal te monteren. Nadeel is dat je er twee kabels naar moet trekken (UTP en voeding), en daardoor nog maar 3 ipv 4 vrije poorten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joris748 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:08:
De Flex mag gewoon buiten hangen. Dit is een leuke oplossing om het spul op een paal te monteren. Nadeel is dat je er twee kabels naar moet trekken (UTP en voeding), en daardoor nog maar 3 ipv 4 vrije poorten hebt.
Dat valt mee, je hoeft niet perse de POE adapter erin te hebben als je een switch hebt die al POE heeft en voldoende vermogen.

Er moeten wel minimaal 2 kabels aangesloten zijn om hem dicht te krijgen (er zijn standaard 2 gaatjes aan de onderkant open), maar wat heb je aan een switch waar maar 1 kabel in gaat en niks uit komt?

Bij mij komt er dus ook 1 kabel in en gaan er 3 kabels uiteindelijk eruit. In het begin wellicht maar 2 kabels eruit. Ik heb de access points nog niet, de camera's wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
DutchKel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:12:
[...]

Dat valt mee, je hoeft niet perse de POE adapter erin te hebben als je een switch hebt die al POE heeft en voldoende vermogen.

Er moeten wel minimaal 2 kabels aangesloten zijn om hem dicht te krijgen (er zijn standaard 2 gaatjes aan de onderkant open), maar wat heb je aan een switch waar maar 1 kabel in gaat en niks uit komt?

Bij mij komt er dus ook 1 kabel in en gaan er 3 kabels uiteindelijk eruit. In het begin wellicht maar 2 kabels eruit. Ik heb de access points nog niet, de camera's wel.
En dan zou het leuk zijn als ze dat doosje ook los verkochten, zonder die adapter.

Voorlopig 2 opties:
  • Simpele lasdoos met twee keystones erin. De Flex naast de lasdoos monteren (eventueel in combinatie met een surge protector). POE injector kan bij de switch in de meterkast.
  • Grotere lasdoos met daarin een 8-poorts patchpaneel. Aangesloten op de US-8 in de meterkast icm een
    4-poorts POE-injector
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Joris748 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:21:
[...]

En dan zou het leuk zijn als ze dat doosje ook los verkochten, zonder die adapter.

Voorlopig 2 opties:
  • Simpele lasdoos met twee keystones erin. De Flex naast de lasdoos monteren (eventueel in combinatie met een surge protector). POE injector kan bij de switch in de meterkast.
  • Grotere lasdoos met daarin een 8-poorts patchpaneel. Aangesloten op de US-8 in de meterkast icm een
    4-poorts POE-injector
.
Na even erover na te denken skip ik wellicht ook de flex utility.

Ik denk dat ik direct een stekker op de kabel zet (ik heb nog speciale stekkers voor stugge kabels) en de flex aan de muur ophang.

De kerstverlichting zet ik via de software wel uit. Dan ben ik redelijk clean aan de muur.

Het enige wat jammer is dat is dat ik zwarte buitenkabel heb op een witte muur, dus mogelijk moet ik de kabels nog wit verven oid. en nog iets erop verzinnen om het gat in de muur dicht te maken, maar niet zo dicht dat ik die niet meer open krijg (mocht er ooit iets met de kabel gebeuren oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
DutchKel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:33:

Het enige wat jammer is dat is dat ik zwarte buitenkabel heb op een witte muur, dus mogelijk moet ik de kabels nog wit verven oid. en nog iets erop verzinnen om het gat in de muur dicht te maken, maar niet zo dicht dat ik die niet meer open krijg (mocht er ooit iets met de kabel gebeuren oid).
Wellicht overwegen de kabel door een mooi pvc buisje trekken? Dan kan je dat buisje verfen, en later eventueel die kabel nog eens vervangen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Freeaqingme schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:04:
[...]

Wellicht overwegen de kabel door een mooi pvc buisje trekken? Dan kan je dat buisje verfen, en later eventueel die kabel nog eens vervangen.
Het buisje wilde ik tot aan de buitenmuur laten lopen, vandaar wilde ik de kabel los laten lopen naar de switch (dit is maar een klein stukje). Om voor de camera's en AP's ook van die pvc pijpjes te maken lijkt me een beetje overdreven.

Volgens mij als het een witte kabel is dan valt het ook niet echt op (het is een witte muur die we hebben). Alleen buitenkabels zijn niet in het wit te krijgen (voor zover ik weet, ik heb daarom al een zwarte gehaald), dus moet ik die dan maar gaan verven.

Ik denk dat ik de flex switches ook direct boven het gat ophang, dan is het gat ook redelijk beschermd nog door de switch.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 08-02-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-08 22:20
DutchKel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Volgens mij als het een witte kabel is dan valt het ook niet echt op (het is een witte muur die we hebben). Alleen buitenkabels zijn niet in het wit te krijgen (voor zover ik weet, ik heb daarom al een zwarte gehaald), dus moet ik die dan maar gaan verven.
Gezien het toch maar een klein stukje is, kan je geen witte krimpkous gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
gauntlet schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:13:
[...]

Gezien het toch maar een klein stukje is, kan je geen witte krimpkous gebruiken?
Dat is misschien inderdaad nog beter. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
Binnen een drietal maanden verhuizen we naar onze nieuwbouw. In de garage komt er een patchkast (https://tweakers.net/pric...arnierende-behuizing.html)

Ik twijfel nog waar ik deze zou plaatsen. Ik heb hieronder een simulatie gemaakt. Mijn voorkeur gaat uit naar 1, maar dan denk ik dat deze misschien te dicht bij de poort links zal hangen. Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbmxa2PLgGHOqu5FlfM07zPI444=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zpKitX4dYsqGddRdD7owKBcf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3uBr2rF_btuLWn9RS41hQ-3Nxs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iEPnalcdr9qaglWRzc6KXFxW.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
briecht schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:21:
Binnen een drietal maanden verhuizen we naar onze nieuwbouw. In de garage komt er een patchkast (https://tweakers.net/pric...arnierende-behuizing.html)
absoluut 2... eenmaal je een goed netwerk hebt , wil je liefst daar nooit meer aankomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
@briecht
Is dit geen betere optie?
https://www.netwerkproduc...38mm-bxdxh-glazen-de.html

Kost maar goed de helft.

Ik zou de SMA omvormer meer naar links opschuiven, en ook voor nummer 2 kiezen.
Zo te zien passen deze dan beiden op de multiplex?

[ Voor 30% gewijzigd door gauntlet op 08-02-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
diepte 45cm is erg ondiep hoor... een ubiquti 24-250w is 28.5 cm, als je dan nog is 5cm voedingsconnector langs achter, en pakweg 10cm voor je kabelmanagement ,dus dat kan net... maar dieper dan dat kan je switch niet meer zijn..

ik heb zelf een 60cm diep rack gekocht (met serieus heftige dewalt bouten)

qua hoogte is 12U wel prima, Router, switch, pdu en wat kabelgeleiders en dan heb je nog je halve rack vrij voor andere meuk

ik zou links vd electrakast vrij houden voor de provider tbh.... zeker als je telenet/orange wil , die tv versterker + modem moet ergens hangen .. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gauntlet
ijske schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:52:
[...]
diepte 45cm is erg ondiep hoor...
Klopt, maar steekt ook minder uit.
60 diep komt voorbij de garagepoort.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk :).
[...]
ik zou links vd electrakast vrij houden voor de provider tbh.... zeker als je telenet/orange wil , die tv versterker + modem moet ergens hangen ..
Kan ook in de patchkast gestoken worden, dan staat dat wat netter.

[ Voor 38% gewijzigd door gauntlet op 08-02-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
[...]

diepte 45cm is erg ondiep hoor... een ubiquti 24-250w is 28.5 cm, als je dan nog is 5cm voedingsconnector langs achter, en pakweg 10cm voor je kabelmanagement ,dus dat kan net... maar dieper dan dat kan je switch niet meer zijn..

ik heb zelf een 60cm diep rack gekocht (met serieus heftige dewalt bouten)

qua hoogte is 12U wel prima, Router, switch, pdu en wat kabelgeleiders en dan heb je nog je halve rack vrij voor andere meuk

ik zou links vd electrakast vrij houden voor de provider tbh.... zeker als je telenet/orange wil , die tv versterker + modem moet ergens hangen .. :)
Op termijn zou ik een ui 24 ports poe switch willen gebruiken als coreswitch, deze is maar 20 diep? Dan zou dat rack toch diep genoeg moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
briecht schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Op termijn zou ik een ui 24 ports poe switch willen gebruiken als coreswitch, deze is maar 20 diep? Dan zou dat rack toch diep genoeg moeten zijn?
ow de nieuwere gen2 wel, ik keek naar de "oude" 24-250W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• briecht
Ik heb via mijn werk budget gekregen bij onze leverancier, dus heb hier zelf geen kosten aan gehad 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
briecht schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:21:

Ik twijfel nog waar ik deze zou plaatsen. Ik heb hieronder een simulatie gemaakt. Mijn voorkeur gaat uit naar 1, maar dan denk ik dat deze misschien te dicht bij de poort links zal hangen. Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Zou beginnen met de installateur bellen die daar zo die omvormer neergedonderd heeft... Man man man.

Omvormer helemaal naar rechts zetten en dan de kast links. Kun je ook nog een mooie brede goot naar boven maken voor de kabels. Eventueel een hogere 10 inch kast nemen.

Er vanuit gaande dat er niet nog een meterkast komt daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:30
Jan-man schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:48:
[...]

Zou beginnen met de installateur bellen die daar zo die omvormer neergedonderd heeft... Man man man.

Omvormer helemaal naar rechts zetten en dan de kast links. Kun je ook nog een mooie brede goot naar boven maken voor de kabels. Eventueel een hogere 10 inch kast nemen.

Er vanuit gaande dat er niet nog een meterkast komt daar.
Ik zit (heel off-topic) te kijken naar de waterleiding van @briecht. Ik tel, na de afsluiter bij de watermeter, nog DRIE andere kranen. Echt, waarom? :? :? :? En die flexslang zal ook impact hebben op je waterdruk. Allemaal weghalen en vervangen door een fatsoenlijke 22 mm leiding.

Verder wat @Jan-man zegt. Dan kun je je meterkast nog naar opzij uitbreiden later. Of je patchkast naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Nindustries schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:13:
Zijn er mensen met een half-depth verticale rack (4-6U, min 350mm)?
Ik vind precies enkel de Tripp Lite SRWF6U maar dat lijkt me eerder industrieel.

Een gewone wall-mount mini rack steekt teveel uit t.o.v. mijn andere electra.
Heb momenteel deze op het oog als workaround, maar met de kans op geluid in de hal: pricewatch: Startech.com 5U Vertical Wall Mount Rack

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Ik ga thuis aan de slag met een CAT6 netwerk. Vanzelfsprekend wil ik het netjes aanpakken en afwerken dus betrouwbare kabels en netjes afmonteren met wanddozen om van daaruit met patchkabels de nodige zaken via switches aan te sluiten. Van een topic als deze wordt je wel enthousiast. Ik kies voor de Belden UTP CAT 6 7965e kabel; deze zag ik meermaals in dit topic voorbij komen.

De UTP kabel wil ik o.a. door een leiding trekken waar nu een coax en telefoondraad in zitten; het was oorspronkelijk een leiding voor alléén de telefoon en hij oogt ook net iets smaller dan een loze leiding elders. De telefoondraad gaat eruit. De Belden CAT6 kabel is volgens mij niet de aller dikste, dus hopelijk gaat het lukken met het er doorheen trekken :)

Vraag:
Nu heb ik qua gereedschap nog niet zo gek veel in huis; nog een vrij oude stripper en dat is het. Bij Sander Vunderink wordt de Weicon coaxstripper no.2 aanbevolen voor de UTP kabel ofschoon het een coaxstripper is. Aangezien ik verder nog niks heb, biedt deze complete set dan ook de juiste kwaliteit om de klus als beginner prima mee te klaren?
Een LSA montagetang heb ik sowieso nodig en een kabeltester lijkt me ook niet verkeerd; af en toe alleen wat 'huiverig' voor complete setjes alsof het dan wel inferieur (of te duur voor wat je krijgt) moet zijn :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Gim schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:51:
Ik ga thuis aan de slag met een CAT6 netwerk. Vanzelfsprekend wil ik het netjes aanpakken en afwerken dus betrouwbare kabels en netjes afmonteren met wanddozen om van daaruit met patchkabels de nodige zaken via switches aan te sluiten. Van een topic als deze wordt je wel enthousiast. Ik kies voor de Belden UTP CAT 6 7965e kabel; deze zag ik meermaals in dit topic voorbij komen.

De UTP kabel wil ik o.a. door een leiding trekken waar nu een coax en telefoondraad in zitten; het was oorspronkelijk een leiding voor alléén de telefoon en hij oogt ook net iets smaller dan een loze leiding elders. De telefoondraad gaat eruit. De Belden CAT6 kabel is volgens mij niet de aller dikste, dus hopelijk gaat het lukken met het er doorheen trekken :)

Vraag:
Nu heb ik qua gereedschap nog niet zo gek veel in huis; nog een vrij oude stripper en dat is het. Bij Sander Vunderink wordt de Weicon coaxstripper no.2 aanbevolen voor de UTP kabel ofschoon het een coaxstripper is. Aangezien ik verder nog niks heb, biedt deze complete set dan ook de juiste kwaliteit om de klus als beginner prima mee te klaren?
Een LSA montagetang heb ik sowieso nodig en een kabeltester lijkt me ook niet verkeerd; af en toe alleen wat 'huiverig' voor complete setjes alsof het dan wel inferieur (of te duur voor wat je krijgt) moet zijn :+.
Een setje kost op Ali net geen €17, wat uitgebreider alleen moet je wat langer wachten.

Het verschil tussen een Krone LSA tang en een no-name tang is wel aanzienlijk. Die no-name dingen weigeren nog wel eens.

Linkje: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:59
Toppe schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Een setje kost op Ali net geen €17, wat uitgebreider alleen moet je wat langer wachten.

Het verschil tussen een Krone LSA tang en een no-name tang is wel aanzienlijk. Die no-name dingen weigeren nog wel eens.

Linkje: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Dezelfde set alleen dan via Amazon.de heb deze set ook en heb er gewoon mijn cat6a kabels makkelijk kunnen strippen, installeren in keystone, krimpen en kunnen testen.
https://www.amazon.de/-/n...ter&qid=1612955472&sr=8-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NJK1979
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 09:25
Gim schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:51:

Vraag:
Nu heb ik qua gereedschap nog niet zo gek veel in huis; nog een vrij oude stripper en dat is het. Bij Sander Vunderink wordt de Weicon coaxstripper no.2 aanbevolen voor de UTP kabel ofschoon het een coaxstripper is.
Die Coaxstripper heb ik ook bij de cat6 kabel gekocht op aanraden van de site. Werkt inderdaad prima om de utp kabel te strippen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:25
@ Aramiss

Ik zou jou set niet gebruiken maar die van @Toppe die rj45 tang is van een veel beter kwaliteit.

De rj45 tang van jou is scharnier en die andere is een indruk systeem wat veel gelijkmatiger is met het indrukken van de pinnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-Oxz7aRtF0HGuTVhvHD9jRdZDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KH8LLyYAHNTYqoKGn3zjtBTi.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Sliderhome op 10-02-2021 12:43 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:59
Sliderhome schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:37:
@ Aramiss

Ik zou jou set niet gebruiken maar die van @Toppe die rj45 tang is van een veel beter kwaliteit.

De rj45 tang van jou is scharnier en die andere is een indruk systeem wat veel gelijkmatiger is met het indrukken van de pinnen.[Afbeelding]
Nu je het zegt er zit inderdaad een verschil in. Het was eerder een alternatief op zijn zelf voorgestelde set (achteraf gezien). Als je flink aan de gang bent op dagelijkse basis dient een krimptang een veel betere kwaliteit te hebben. Voor die 20 aansluitingen die ik in mijn huis heb gemaakt dan valt het allemaal wel overzien. Mijn ervaring is natuurlijk n=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Aramiss schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Nu je het zegt er zit inderdaad een verschil in. Het was eerder een alternatief op zijn zelf voorgestelde set (achteraf gezien). Als je flink aan de gang bent op dagelijkse basis dient een krimptang een veel betere kwaliteit te hebben. Voor die 20 aansluitingen die ik in mijn huis heb gemaakt dan valt het allemaal wel overzien. Mijn ervaring is natuurlijk n=1.
Nou ja, flink en op dagelijkse basis...

Ik ga een UTP kabel trekken van meterkast naar de woonkamer, 1e verdieping en 2e verdieping. Voor de 1e verdieping worden het 1 of 2 UTP kabels. Voor de woonkamer en 2e verdieping wordt het een UTP kabel saampjes met een coax kabel. Op alle verdiepingen komt er een wanddoos met (2x UTP dan wel coax-UTP combi). Ik neem aan dat het in de meterkast ook wel zo netjes is om de (stugge) kabels af te monteren. En verder heb ik volgens mij alleen kant en klare patchkabels nodig. Die 20 aansluitingen haal ik dan nog niet met wat ik nu bedacht heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Sliderhome schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:37:
@ Aramiss

De rj45 tang van jou is scharnier en die andere is een indruk systeem wat veel gelijkmatiger is met het indrukken van de pinnen.[Afbeelding]
Klinkt inderdaad wel beter, bedankt. Alleen wordt verzending vanuit Rusland/China wel een dingetje, want ik wilde er op korte termijn mee beginnen. Maar mocht ik voor een sneller verzonden alternatief kiezen, dan wel letten op die RJ45 tang dus. Eerst maar eens met de kabel aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Even een duit in het zakje doen, nadat ik in het Ubiquiti topic al een beetje op weg ben geholpen (en deze post daar ook al gedeeld heb). Ik heb inmiddels in mijn supergrote appartementje (50m2) in de woon- en slaapkamer de nodige voorbereidingen getroffen om zo goed mogelijk bedraad en niet-bedraad te kunnen genieten van 1000/500 mbits glasvezel via KPN.

Inmiddels ook de Ubiquiti USG Pro met een 16 POE switch overgenomen via MP. Vreselijk overkill, maar dit past precies in een 19" rack welke ik van plan ben te monteren in de meterkast. Voor de rest komt er nog een USW Switch van 5 poorten met POE passthrough in de tv kast, zodat die mijn AP (6 Lite), Chromecast Ultra (via POE adaptertje met 12v voeding eraan) kan voorzien van stroom.
-----
Ik heb in de muur tussen de woon- en slaapkamer mijn kabelgoot laten frezen met een WCD inclusief LSA 1 die vanuit de meterkast komt en LSA 2 die ook gegleufd is naar het plafond in m’n slaapkamer. Volgens mij maakt het qua bereik niet heel veel uit en het muurtje wat ertussen zit is maar 7cm dik.

LSA 1 gaat via een keystone met een UTP kabel de kabelgoot in om in mijn tv kastje op een POE switch te worden aangesloten, die weer zijn weg terug vervolgt naar de keystone van LSA 2 om hier het AP op het plafond in de slaapkamer van power te voorzien :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC-Pr2kaJlvRJ_JRtGgtDM-OIp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMDXXBted8PqFfyq30XLl94Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-FNugOxTsUmJQMyG5YPW2-e8zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0kZVRGeTIm4zcYw4vuhax9V.jpg?f=fotoalbum_large

Verder geeft de switch ook internet aan mijn TV en de Chromecast. Ben van plan om de LG GX te halen, dus je ziet toch niet veel van m’n gehannes :+

Een creatieve oplossing, al zeg ik zelf. Ik kon helaas niet twee kabels door de loze leiding krijgen naar de meterkast (te dik).

Mochten jullie hier andere oplossingen voor zien, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
JDFS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:12:

Een creatieve oplossing, al zeg ik zelf. Ik kon helaas niet twee kabels door de loze leiding krijgen naar de meterkast (te dik).

Mochten jullie hier andere oplossingen voor zien, hoor ik het graag!
Glijmiddel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@Freeaqingme het zijn cat6a kabels, we konden het eerste bochtje al niet maken helaas. Maar om antwoord te geven op je vraag: nee, helaas niet bij gisteren. Ben benieuwd of het dan wel gelukt zou zijn... De PVC buis leek mij echt heel smal.

Edit: ik moet ook niet zo eigenwijs doen, ik ga een busje bestellen en wellicht het nogmaals proberen. Ben nu door de LSA kabel heen, maar wie weet kan ik nog een meter of 10 bijbestellen.

[ Voor 28% gewijzigd door JDFS op 10-02-2021 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
JDFS schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:17:
@Freeaqingme het zijn cat6a kabels, we konden het eerste bochtje al niet maken helaas. Maar om antwoord te geven op je vraag: nee, helaas niet bij gisteren. Ben benieuwd of het dan wel gelukt zou zijn... De PVC buis leek mij echt heel smal.

Edit: ik moet ook niet zo eigenwijs doen, ik ga een busje bestellen en wellicht het nogmaals proberen. Ben nu door de LSA kabel heen, maar wie weet kan ik nog een meter of 10 bijbestellen.
Geen glijmiddel of zeep pakken. Gaat je nu helpen, en over een paar jaar zit alles vastgekoekt.
Gewoon babypoeder / talkpoeder gebruiken.
indien je 16mm 5/8 pijp gebruikt hebt zal het krap worden. in 19mm 3/8 buis moet het vrij soepel gaan om 2 kabels te trekken indien het bochtenwerk netjes gemaakt is.

En zie ik nu freeswerk in een plafond kanaalplaat 8)7. Die kan daardoor serieus verzwakt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door rdfeij op 10-02-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Vraagje met betrekking tot patch panels. Keystone versie (duurder want 24 keystones nodig) of een panel met de aansluitingen erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:41
@Tortelli

Als je ze allemaal in een keer bekabeld is LSA net zo makkelijk (en goedkoper). Als er later aansluitingen bij komen of je wilt er een andere aansluiting als allleen RJ45 bij zetten zijn keystones handiger.

Heb zelf een LSA paneel (24 stuks) maar nog niet alles bekabeld c.q. aangesloten. Dat wordt later dus frotten of mijn hele/halve rack leeg halen om er goed bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Zou keystones aanraden. Het is anders altijd een gevecht met de kabels vanaf het moment dat de eerste kabel erin zit. Met een keystone kun je nog lekker draaien en woelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
Prx schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:59:
Zou keystones aanraden. Het is anders altijd een gevecht met de kabels vanaf het moment dat de eerste kabel erin zit. Met een keystone kun je nog lekker draaien en woelen. :)
Dat hangt ook van de ruimte af, ik kon er bij het opbouwen een tafel en stoel bij zetten en het paneel op tafel leggen. Maar nu het meeste al aangesloten is gaat dat niet meer zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
rdfeij schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Geen glijmiddel of zeep pakken. Gaat je nu helpen, en over een paar jaar zit alles vastgekoekt.
indien je 16mm 5/8 pijp gebruikt hebt zal het krap worden. in 19mm 3/8 buis moet het vrij soepel gaan om 2 kabels te trekken indien het bochtenwerk netjes gemaakt is.
Even proberen! Dank voor de tip.
En zie ik nu freeswerk in een plafond kanaalplaat 8)7. Die kan daardoor serieus verzwakt zijn.
Zit wel goed, mocht van de projectontwikkelaar 30mm gaan en we zijn maar 25mm gegaan ;)

• Loekie
  • Laatst online: 18-09 17:37
JDFS schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:02:

Zit wel goed, mocht van de projectontwikkelaar 30mm gaan en we zijn maar 25mm gegaan ;)
Bij ons project was dat ook prima mogelijk inderdaad, wel alleen in lengte richting en niet overdwars.
Antwoord op mijn vraag waarom: In lengte richting levert het 2 * zo kleine platen op, overdwars 1/2 platen.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
rdfeij schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Toevallig heb ik van de week voor het eerst dat spul in huis gehaald, dus nog geen hands-on ervaring mee, maar ik was in de veronderstelling dat als je glijmiddel hebt dat hier voor gemaakt is deze niet hard wordt op termijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Freeaqingme schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:12:
[...]

Toevallig heb ik van de week voor het eerst dat spul in huis gehaald, dus nog geen hands-on ervaring mee, maar ik was in de veronderstelling dat als je glijmiddel hebt dat hier voor gemaakt is deze niet hard wordt op termijn?
Sterker nog, volgens mij is het glijmiddel op waterbasis wat uiteindelijk helemaal oplost. Ik hoor ook graag meer uitleg hierover aangezien het bij ons wel nodig was om het te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Spul zoals '3M LUB-I' is hier inderdaad voor gemaakt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 20:21
Ik heb onlangs dit spul gebruikt: https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

Werkt als een trein, twee Belden CAT6 kabels door een 16 mm pijpje is geen probleem (afhankelijk van het traject), drie stuks door een 19 mm pijp lukt ook. Ik had 200 meter kabel besteld, denk dat ik nog iets minder dan 50 meter over heb (er moeten nog een aantal kabels naar de garage) en ik heb iets minder dan 1 tube gebruikt. :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:04

Eraser127

Nijkerk

Zelf heb ik deze gebruikt: https://www.sandervunderi...ddel-spuitbus-400-ml.html heb het spul niet veel nodig gehad, maar werkt ook prima.

My Discogs

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Nu ons nieuwe huis een eindje op orde is ook aan mij de beurt om de meterkast te showen:

De meterkast:

* alles in Cat6A uitgevoerd
* 4HE wall mounted rackje
* Unifi 24 poorts switch
* 3 x rack mounted Raspberry PI (Home Automation zigbee/zwave node / remote data logger DSMR)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRvoLoqDxnRXb8kmTbt9XVqgV68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUqmx28c4VnO38PRS1R8c2fc.jpg?f=fotoalbum_large

* Beetje kabelmanagement en nog wat meer maatwerk netwerkkabels in de switch... maar dat is voor een rainy day

Mijn tweede rackje in de garage:

* 15HE Towerz kast
* 2 x Unifi 8 poorts switch
* Unifi USG PRO 4
* Cloud key gen2 plus in rackmount
* ESXI node 1
* NAS voor backups
* APC Backup Pro 550

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V6RlaItGaBoVFtNEVPLG-uuPvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIMPawYLKBZUWc6ToB0PfjQA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Snoekieboe op 11-02-2021 19:31 ]

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Freeaqingme
@Snoekieboe Netjes hoor! Heb je ook een foto van de onderkant van je meterkast? Ik ben wel benieuwd of/waar/hoe je gas+watermeter zitten?

offtopic:
* Freeaqingme mompelt iets dat ie ook zo'n ruime meterkast zou willen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snoekieboe
@Freeaqingme die foto zal ik zometeens een maken. Gasmeter ga je daar overigens niet op vinden.. dit huis is all electric :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Snoekieboe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:29:
* ESXI node 1
* NAS voor backups
Needs more 10 Gbps equipment!!! O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
Snoekieboe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:29:
Nu ons nieuwe huis een eindje op orde is ook aan mij de beurt om de meterkast te showen:

De meterkast:

* 4HE wall mounted rackje
* Unifi 24 poorts switch
* 3 x rack mounted Raspberry PI (Home Automation zigbee/zwave node / remote data logger DSMR)

[Afbeelding]

* Beetje kabelmanagement en nog wat meer maatwerk netwerkkabels in de switch... maar dat is voor een rainy day

Mijn tweede rackje in de garage:

* 15HE Towerz kast
* 2 x Unifi 8 poorts switch
* Unifi USG PRO 4
* Cloud key gen2 plus in rackmount
* ESXI node 1
* NAS voor backups
* APC Backup Pro 550

[Afbeelding]
Waar heb je de rackmount van 2 x Unifi switch 8 vandaan of heb je die zelf gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
boomer21 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Waar heb je de rackmount van 2 x Unifi switch 8 vandaan of heb je die zelf gemaakt?
Lijkt op een Alfaco wall mount. Verkoopt zelfs Bol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
jadjong schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Lijkt op een Alfaco wall mount. Verkoopt zelfs Bol.com.
Nee de rackmount waar de 2 unifi switchen in zitten bedoel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
boomer21 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Nee de rackmount waar de 2 unifi switchen in zitten bedoel ik.
Lijkt op een Allnet USG-RMKIT.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snoekieboe
boomer21 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:33:
[...]

KLIK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Peutpeut schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:55:
Ik heb onlangs dit spul gebruikt: https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

Werkt als een trein, twee Belden CAT6 kabels door een 16 mm pijpje is geen probleem (afhankelijk van het traject), drie stuks door een 19 mm pijp lukt ook. Ik had 200 meter kabel besteld, denk dat ik nog iets minder dan 50 meter over heb (er moeten nog een aantal kabels naar de garage) en ik heb iets minder dan 1 tube gebruikt. :)
Toevallig wil ik ook op één plek een dubbele CAT6 kabel (Belden UTP CAT 6 7965e) trekken en op één plek zo'n CAT6 kabel samen met een COAX kabel (double shielded 6mm diameter) die al in de muur lag en ik opnieuw erdoor wil trekken met de CAT6.

De flexibele buis in de muur heeft een binnen diameter van zo'n 11,5mm. Met de 16mm bedoel je neem ik aan de buiten diameter? Dan hebben we het namelijk over eenzelfde dunne pijpje :)

Welke trekveer gebruik je precies? Of waar heb je hem gekocht? Degene die ik heb is puur veer met een oog maar het oog is niet zo groot en ik vernam dat je alle adertjes door het oog moet doen voor stevigheid.

Ik heb het nu geprobeerd door zoveel mogelijk adertjes door het oog te doen van één kabel, vlechten en vervolgens wat isolatie tape erom. De tweede kabel (coax) 10cm verderop langs de eerste kabel op getaped.

Met het trekken is het al een paar maar vastgelopen en kapot getrokken. Toegegeven ik had nog geen kabel glijmiddel (nu besteld), maar heb t idee dat m'n trekveer wellicht niet geschikt is. Of moet ik beide kabels aan het oogje vastmaken? Dat lijkt me niet mogelijk.

Tips? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Gim schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Toevallig wil ik ook op één plek een dubbele CAT6 kabel (Belden UTP CAT 6 7965e) trekken en op één plek zo'n CAT6 kabel samen met een COAX kabel (double shielded 6mm diameter) die al in de muur lag en ik opnieuw erdoor wil trekken met de CAT6.

De flexibele buis in de muur heeft een binnen diameter van zo'n 11,5mm. Met de 16mm bedoel je neem ik aan de buiten diameter? Dan hebben we het namelijk over eenzelfde dunne pijpje :)

Welke trekveer gebruik je precies? Of waar heb je hem gekocht? Degene die ik heb is puur veer met een oog maar het oog is niet zo groot en ik vernam dat je alle adertjes door het oog moet doen voor stevigheid.

Ik heb het nu geprobeerd door zoveel mogelijk adertjes door het oog te doen van één kabel, vlechten en vervolgens wat isolatie tape erom. De tweede kabel (coax) 10cm verderop langs de eerste kabel op getaped.

Met het trekken is het al een paar maar vastgelopen en kapot getrokken. Toegegeven ik had nog geen kabel glijmiddel (nu besteld), maar heb t idee dat m'n trekveer wellicht niet geschikt is. Of moet ik beide kabels aan het oogje vastmaken? Dat lijkt me niet mogelijk.

Duwen, en glijmiddel.

En verder kan een trekkous helpen, maar ik heb een stuk of 10 leidingen gedaan zonder. Verder is coax een beetje lastig, maar als je goed duwt en trek (twee mensen) moet het kunnen. Coax kan je de kern voorzichtig ook door de ook halen, (maar let op dat daar geen kracht op komt, dan krijg je een breuk).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
@Gim

Gebruik geen isolatie tape, maar het doorzichtige plakband (huis tuin en keuken spul, niet de witte).

Isolatie tape is dikker en gaat vaak dubbel zitten waar door hij stroef door de buis gaat.

Met 2 man gaat het makkelijkste. 1 duwen en de andere trekken / onder spanning houden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Gim schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:08:
[...]

- Zorgen dat je met twee personen bent, één trekt aan de veer, de ander voert op
- Glijmiddel (voorbeeld, hele goede ervaringen mee)
- Geen tape gebruiken

MIjn werkwijze:
De veer die je beschrijft komt bekend voor. Door het oog passen inderdaad niet alle aders, bij het trekken van twee CAT6 kabels doe je per kabel twee aderparen door het oog, de andere knip je af. Je stript dus de twee kabels totdat je de gekleurde aders zichtbaar hebt, circa 20 cm. Dan gaan er per kabel 4 aders door het oogje. Draai die aders dan om elkaar heen, één paar tegelijk, het tweede aderpaar draai je dan in tegengestelde richting. Flinke dot glijmiddel erop en smeer de gehele kabel in terwijl deze wordt opgevoerd.

Dit ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmJupTomo-nQmFx1oz8IN-F0CYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4EpM75xIl0LokNRc5ENp67d.jpg?f=fotoalbum_large

Vwb de COAX kabel is het een vergelijkbaar verhaal maar mijn ervaring is dat deze iets kwetsbaarder is. Strippen totdat je de koperen kern hebt, door het oog heen en dan om zichzelf heen draaien. Zo heb ik een oude COAX kabel gebruikt om een trekveer in een leiding te krijgen om er vervolgens twee CAT6 kabels doorheen te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Peutpeut op 13-02-2021 19:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sliderhome
@Peutpeut

Jou opmerking "Geen tape gebruiken" is alleen handig als het een rechte buis is zonder ribbels.
Zitten er wel een stuk ribbelbuis tussen dan blijft de buitenmantel van de UTP daar achter haken. een dun laagje plakband (geen Tape) (De overgang glad maken) zorgt er voor dat je niet blijft haken.in de buisAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEjEfv3dP_ZUiw2IHNlLFOi7-NI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GP0U3q3MiH5moasPRiSqHTaC.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Sliderhome op 13-02-2021 19:57 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
Ik zweer echt bij trekkousen, scheelt een hoop gezeur, vooral bij wat meer bochtjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Laatst online: 23:39
Trekkousen werken perfect.
Tape is funest, je denkt het glad te maken maar het het is over het algemeen veel stroever dan de kabel en gaat bijna altijd opstropen, waardoor het er helemaal niet meer door te krijgen is.
En zeker als je die waardeloze geribbelde buis hebt, die snijd de tape gewoon aan flarden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
Echt ongelofelijk die debielen die van die verrekte ribbel buizen gebruiken.
Heerlijk dat ik tijdens de bouw heb afgedwongen, alleen gladde buis van minimaal 3/4 dikte, dat scheelt echt de wereld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
reinoudkil schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:54:
Echt ongelofelijk die debielen die van die verrekte ribbel buizen gebruiken.
Heerlijk dat ik tijdens de bouw heb afgedwongen, alleen gladde buis van minimaal 3/4 dikte, dat scheelt echt de wereld...
Ik heb toen ik mijn huis verbouwd heb even in mijn handen gestaan er mee, maar heb uiteindelijk toch een buigveer voor 16 en 19 mm buis aangeschaft en alles met flauwe bochtjes geinstalleerd. Vervolgens heb ik alle kabels getrokken terwijl de plafonds nog open waren (houten vloeren) zodat ik zeker wist dat als ik ooit de kabels wil vervangen dit gewoon kan. Er was 1 stukje waar het niet ging, en heb daar ook maar gelijk de buis aangepast tot het wel kon.

Als je dat dan vergelijk met nieuwbouwhuizen; een vriend van mij liet in elke kamer extra loze buizen trekken (voor netwerk/coax) maar zou ze daarna zelf er in trekken (dat scheelde veel kosten). Van de 8 buizen zijn er 3 compleet mislukt en zit er nu zo'n 10 meter loze kabel in zijn leidingen; die waren niet vooruit of achteruit te krijgen. Dat spul zou echt verboden moeten worden! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Sliderhome schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:26:
@Peutpeut

Jou opmerking "Geen tape gebruiken" is alleen handig als het een rechte buis is zonder ribbels.
Zitten er wel een stuk ribbelbuis tussen dan blijft de buitenmantel van de UTP daar achter haken. een dun laagje plakband (geen Tape) (De overgang glad maken) zorgt er voor dat je niet blijft haken.in de buis[Afbeelding]
Dat zou een overweging kunnen zijn maar ik denk dat juist bij de zgn flexbuis de tape eerder een probleem zal opleveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:55:
Het begint toch weer een beetje te kriebelen, en als het kriebelt ... moet je krabben :Y)

[..]
Volgende plan: de Qnap zien te winzippen in een 1U behuizing :o Ja je leest het goed: een NAS van ~ 20 cm hoog met 5 drive bays in 1U proppen 8)7
De Qnap gebruik ik voor lokale backup. 1 Keer per week word deze middels WoL aangezet, er worden backup's naartoe gepompt en daarna word deze weer remote uitgezet.
Ik heb de Qnap uit elkaar gehaald en deze bestaat voornamelijk uit 2 printplaten : een mini-ITX achtig moederbordje en een SATA backplane waar de HDD's in geschoven worden.
De SATA backplane heeft een PCIe x8 aansluiting en op het moederbord zit 1 PCIe x8 slot, zij het op een bijzonder vreemde plek en uitlijning. Omdat het moederbord geen fysieke SATA aansluitingen heeft en de SATA controllers zich fysiek op de backplate bevinden, moet ik deze dus ook gebruiken.
Met een flexibele PCIe riser moet dit op te lossen zijn en moet het zwikkie met gemak in 1U passen.
Ondertussen voor een appel en ei een supermicro 1U server gekocht met 4 (lege) drivebays aan de voorkant.
De Qnap ligt helemaal uit elkaar, het moederbord zit al in de 1U bak. Ik moet nu wat verloopjes en verlengkabels bij ome Ali bestellen om dit aan de praat te krijgen maar ik heb goede hoop. Word vervolgd :)

[Afbeelding][Afbeelding]

De Qnap heeft 5 drive bays, de Supermicro 4. Ik verlies daardoor de mogelijkheid van een 5e disk. Maar omdat het local backup is heb ik slechts 3 disken in gebruik. Kan ik mee leven dus.
Ik had wat onderdeeltjes van Ali nodig, en deze zijn inmiddels binnen:

- ATX verlengkabel : het was echt centimeter werk, maar de ATX kabel van de voeding redde het nét niet naar de connector op het moederbord. Deze moest dus verlengd worden

- Flexibele PCIe extension cable: om de SATA backplane van de Qnap aan de sluiten op het PCIe slot op het moederboard

- SATA verlengkabels : de SATA connectors op de Qnap backplane zijn de contra-connectors van een HDD. Voeding en SATA naast elkaar. Oplossing: een SATA verlengkabel en dan de 'nokjes' links en rechts van de connector afknippen

Vandaag kwam het laatste pakketje binnen: de SATA kabels. Goddank was afknippen van de nokjes op de connector een peulenschil.
PCIe kabel op het moederboard en aansluiten aan de backplane.
Vervolgens de gemodde SATA kabels op de Qnap backplane naar de connectors van de Supermicro backplane.

Het ligt nu nog even los in de kast, ik moest eerst kijken of de hele backplane constructie zou gaan werken.
Ook moet ik nog wat verdder onderzoek steken in het koppelen van de propriëtaire connector van de Supermicro case voor power knop, hdd led, resset switch, etc met de propriëtaire connector van Qnap voor dezelfde zaken.
Power knop heb ik al uitgevogeld en werkend, dus de groene en blauwe PCB die er nu los op gegooid liggen zijn alweer weg.

Todo:
Ik had een verkeerde riser besteld, eentje omhoog ipv om een hoekje Een nieuwe is al onderweg.
Zodra deze binnen is kan ik beginnen met het daadwerkelijk vast zetten van de backplane en kabels wegwerken
Zoals gezegd wil ik nog wat status ledjes van het moederboard naar de front van de case werkend krijgen. Kwestie van PCB's bestuderen en testen :)
De originele Supermicro voeding maakt een takke herrie, ook al is het een backup apparaat die 1x in de week in de nacht aanstaat overweeg ik toch de fan van de voeding te vervangen.
Er is ruimte voor 5x40mm fans achter de disken. De kast kwam met 3 slots gevuld. Deze fans zijn ook voor in een DC bedoeld, dus type straaljager.
Misschien dat ik hier nog wat stille 40mm fans plaats voor wat extra koeleing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OMVWLM4bIp4zgDTVaS1QBdhTjc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QUot6BGMo9QzgF5NO2tzFtU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQr2GAVXYXhcsBk-TiUhkGMKyM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcK82ptmTgr1GQjLoX6D2Lir.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vngH7m58xsR7SAU12FB_RRqrWmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jX4IQvfk2tqVuD8e5WJmSavj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC_xFb2HmWPvA3A5w5XOs6RnsCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWlNtPV4OqxDv4PA6QH8Wts9.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• briecht
UPDATE:
de omvormer is wat meer naar links geplaatst zodat ik rechts hiervan de patchkast kan plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6J2mxKp8P-xYrr0fO8mAoY30wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pP1DuiIKvIYvpoGcGzEVJxN3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Laatst online: 06:33
Ik zit mij werkelijk suf te zoeken, ik kan het niet vinden.

Ik ben van plan een vertical 19inch rack mount te kopen. Daar komt o.a. ook een kleinere switch in.
Daar heb ik wel een kit voor gevonden. https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2PMERWQTZ2P3R&psc=1

Nou wil ik daar dan ook een 10inch patch paneeltje in hangen.

Wat is de zoek term, voor een kit om 10inch te hangen in een 19inch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
@ppeterr
Voor specifieke apparatuur kun je vaak wel 19" mount kits vinden maar universele 10" naar 19" conversie heb ik nog nooit gezien.

Waarom geen 19" patch paneel? Is waarschijnlijk goedkoper dan een 10" + extra kit, of heb je dat 10" paneel al in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Laatst online: 06:33
Dronium schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:23:
@ppeterr
Voor specifieke apparatuur kun je vaak wel 19" mount kits vinden maar universele 10" naar 19" conversie heb ik nog nooit gezien.

Waarom geen 19" patch paneel? Is waarschijnlijk goedkoper dan een 10" + extra kit, of heb je dat 10" paneel al in huis?
Nou ik ben al dagen aan het brainstormen hoe ik dingen ga doen straks in mijn nieuwe huis :)
En het is allemaal nieuw voor mij. Ik heb hem dus nog niet in huis.

Maar misschien heb je gelijk dat het aan het einde van de streep net zo duur is.

Ik keek naar dit paneeltje, ik heb niet zo veel poortjes namelijk nodig. Een 24 poort is 2x zo duur. En blijft dan 2/3e leeg.

https://www.amazon.nl/del...%2Caps%2C160&sr=8-14&th=1

Maar ik keek even verder en zag deze, past wel mooi bij het unifi spul - misschien een beter idee.

https://www.amazon.nl/Log...&pd_rd_i=B00HQIHSP4&psc=1

[ Voor 15% gewijzigd door ppeterr op 17-02-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
ppeterr schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Nou ik ben al dagen aan het brainstormen hoe ik dingen ga doen straks in mijn nieuwe huis :)
En het is allemaal nieuw voor mij. Ik heb hem dus nog niet in huis.

Maar misschien heb je gelijk dat het aan het einde van de streep net zo duur is.

Ik keek naar dit paneeltje, ik heb niet zo veel poortjes namelijk nodig. Een 24 poort is 2x zo duur. En blijft dan 2/3e leeg.

https://www.amazon.nl/del...%2Caps%2C160&sr=8-14&th=1

Maar ik keek even verder en zag deze, past wel mooi bij het unifi spul - misschien een beter idee.

https://www.amazon.nl/Log...&pd_rd_i=B00HQIHSP4&psc=1
Ik ga voor losse toolles keystones dat lijkt me een stuk handiger wat betreft monteren in een krappe meterkast.
Pagina: 1 ... 69 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2