Peutpeut schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:07:
[...]
- Zorgen dat je met twee personen bent, één trekt aan de veer, de ander voert op
- Glijmiddel (
voorbeeld, hele goede ervaringen mee)
- Geen tape gebruiken
MIjn werkwijze:
De veer die je beschrijft komt bekend voor. Door het oog passen inderdaad niet alle aders, bij het trekken van twee CAT6 kabels doe je per kabel twee aderparen door het oog, de andere knip je af. Je stript dus de twee kabels totdat je de gekleurde aders zichtbaar hebt, circa 20 cm. Dan gaan er per kabel 4 aders door het oogje. Draai die aders dan om elkaar heen, één paar tegelijk, het tweede aderpaar draai je dan in tegengestelde richting. Flinke dot glijmiddel erop en smeer de gehele kabel in terwijl deze wordt opgevoerd.
Dit ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Vwb de COAX kabel is het een vergelijkbaar verhaal maar mijn ervaring is dat deze iets kwetsbaarder is. Strippen totdat je de koperen kern hebt, door het oog heen en dan om zichzelf heen draaien. Zo heb ik een oude COAX kabel gebruikt om een trekveer in een leiding te krijgen om er vervolgens twee CAT6 kabels doorheen te krijgen.
Helaas. De bochten met de flexibele geribbelde buis zijn een drama. Trekveer, kabel glijmiddel, een CAT5E kabel (dunner dan de CAT6 kabel), met z'n tweeën werken, het mocht niet baten. Ik zou hooguit nog een zeer dunne COAX (3,7mm diameter) kunnen overwegen, maar gelet op de afstand, signaalverlies en kans op storingen wil ik die kant niet eens op.
Ik heb daarom besloten om er vanaf te zien en gewoon een CAT6 kabel te trekken, net als door de andere leidingen. Voor het incidentele Live TV kijken op die ene kamer biedt Ziggo Go ook uitkomst; op TV te bekijken met Andoid TV of gestreamd via Chromecast.
Daarmee kom ik uit bij het volgende:
- TP-Link Deco 3-pack setje (gekocht)
- 2x TP-link unmanaged switch 5 ports (gekocht)
- 1x TP-link unmanaged switch 8 ports (gekocht)
-
UTP-kabel Belden Cat.6 grijs 7965E (gekocht)
- 1x
Desktop CAT6 Patch Panel 8 ports (keystone gebruik?)
- 5x
CAT6 keystone (niet afgeschermd; aansluiting 1: LSA)
- 3x
Rutenbeck CAT6 (enkel) basiselement WCD (stekker schuin is beter dan recht?)
- 3x
GIRA afdekplaat WCD RJ45 (enkel)
-
UTP-kabel Cat.6 Belden OSP6U (waterdicht / grondkabel)
- aantal korte patchkabels
Een patch panel met keystones leek me handiger\makkelijker met het aansluiten van de diverse stugge kabels. Voor de niet gebruikte ports konden meen ik dummy keystones (Ali?) gebruikt worden ter opvulling. [Edit] heb volgens mij eentje zonder keystone gelinkt.
Het enige dat
minder netjes is, echter wel erg praktisch, de switch aansluiting in de woonkamer. Precies op de locatie van de wall-mounted switch zit een gat in de vloer. Dat gat kan ik gebruiken om via de kruipkelder een CAT6 kabel te laten lopen naar de meterkast. Dat is ook de reden voor de waterdichte CAT6 kabel. De kabel komt niet op de grond te liggen, maar omdat de kruipkelder toch koud/vochtiger is leek een dergelijke kabel raadzaam.
Ik zit er aan te denken om een keystone te monteren waar de CAT6 kabel uit de vloer komt, zodat vanaf dat punt met een korte patch kabel naar de switch gewerkt kan worden. Een patch kabel is immers flexibeler en hoe minder stugge kabel boven de grond, hoe minder kans op kabelbreuk?!
Of heeft iemand een beter idee?

P.S. de plek waar de kabel uit de vloer komt is aan het zicht onttrokken.
Ik heb ook maar een goedkoop tool setje gekocht, zodat ik beschik over een LSA punch down tool, kabelstripper, kabeltester en een tang. Het is allicht niet het beste spul, maar veel stekkers zal ik niet hoeven te knijpen lijkt me. Voor de LSA tool moet goed zijn werk doen