Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 19:08
DutchKel schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:44:
Ik wil een aantal mensen bedanken voor de tip om met een witte krimpkous de zwarte buitenkabel wit te maken. Ik vind het er prima uit zien zo.

[Afbeelding][Afbeelding]
ik zou hier nog iets van een kapje gebruiken onder die kabels man! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:28
HenkDePoema schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:05:
Na jarenlang meegelezen te hebben, had ik afgelopen weekend eindelijk de kans om de hier opgedane kennis in praktijk te brengen! Een familielid heeft een nieuw huis betrokken en vroeg mij om het thuisnetwerk aan te leggen. Geen vooraf plaatjes dus, wel een aantal plaatjes van het proces en het eindresultaat. Disclaimer: het had nog wel strakker gekund, maar het moest in 1 dag en de avondklok kwam in zicht >:)

Aan het eind van de ochtend waren er 8 kabels getrokken (CAT6), waarvan 2 door 1 leiding:
[Afbeelding]

Afmonteren op dit kleine 8-poorts patchpaneeltje:
[Afbeelding]

Aan de andere kant op een 4-tal WCD's, waarvan dus 1 dubbele (jammer dat die niet altijd op dezelfde hoogte uitkwamen als de elektra-WCD's):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En op beide overlopen een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
[Afbeelding]

Tenslotte afwerken in de meterkast:
[Afbeelding]

Vanaf het patchpaneel naar een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE:
[Afbeelding]

Werkt als een trein, en de 'klant' was erg tevreden met het eindresultaat!
[Afbeelding]
Supervet gedaan! _/-\o_

Een vraag aangezien ik mijn nieuwe netwerk aan het uitdenken ben. Waar heb je dat 8-poorts patch paneeltje weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
michaell958 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:00:
[...]

ik zou hier nog iets van een kapje gebruiken onder die kabels man! :)
Ik ben bang dat een kapje het niet mooier maakt. Het wordt dan een behoorlijk groot kapje namelijk. De kabels zelf zijn nu best subtiel. Ze zijn ook erg stug omdat het een buitenkabel is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:32
Rohem schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Supervet gedaan! _/-\o_

Een vraag aangezien ik mijn nieuwe netwerk aan het uitdenken ben. Waar heb je dat 8-poorts patch paneeltje weg?
Dat lijkt op die van Digitus te zijn die je bij Amazon.nl of .de kan halen.
Hierbij de link naar .de daar heb je wat meer opties staan: https://www.amazon.de/-/e...-Black/dp/B001BG0DGI?th=1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oost-TL1000R
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 12:43
Het begint erop te lijken, moeten nog wat kabels getrokken worden maar dat is voor een regenachtig dagje een mooi klusje. Cat 6 netwerk. Nieuwe NAS en NVR van Synology volgen nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5w303J5pCKLk38S8cAzhGiz1Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6KKPJUJGDqETRdtXSBqysVL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@Oost-TL1000R Welke behuizing heb je alles in gemonteerd? 8U zo te zien?

[ Voor 12% gewijzigd door Tortelli op 03-03-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oost-TL1000R
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 12:43
Tortelli schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:27:
@Oost-TL1000R Welke behuizing heb je alles in gemonteerd? 8U zo te zien?
Klopt, dit is de 8U. Maar heb nog een 4U liggen om er onder te monteren. Dan staan de modem, NAS en NVR dadelijk wat ruimer er in.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:06
Lees hier af en toe mee en ook wat inspiratie opgedaan, hier wat ik ervan gemaakt heb :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_zsem3glj24GI_RhD6WiER7BmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7R8fUWvBU434TK97BhOgjCxg.jpg?f=fotoalbum_large

Specs netwerk:
Glasvezel router Caiway
USG-3P router
USW-Lite-16-PoE Switch
Cloud-Key-Gen2-Plus
Synology Diskstation
(laatste twee helemaal rechtsonder op het plankje net een klein beetje zichtbaar)

Daar hangt aan Unifi spul het volgende aan:
2 x UAP-AC-IW
1 x UAP-AC-Lite
2 x UVC-G3-Flex
1 x UVC-G3-Micro

Kabels:
Lapp 2170143 Cat 6A kabel voor binnen
Lapp 2170977 Cat 7 outdoor kabel voor direct ingraven
Lapp 24441240 in div. lengtes patchkabels
Lapp 21700601 connectors (andere connectors kon ik niet vinden voor de dikke kabels)

Voor het gasvrij gaan heb ik de gasleiding verder afgekoppeld en 4G4 kabel getrokken door de vrijgekomen gasleiding naar de warmtepomp en de kookplaat toe. Waar eerder een gas gevoede ketel en fornuis aanwezig waren. Hiervoor ook de meterkast een update gegeven naar een grote Hager box met genoeg ruimte voor de extra krachtgroepen, kwh meter en overspannings beveiliging (SPD).

En verder nog wat restjes kabel onderin, trekveer, etc...

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

We gaan in de lente onze tuin aanpakken, inclusief het bouwen van een vrijstaande overkapping + schuur in de hoek van de tuin. Uiteraard moet hier een netwerkkabel naar toe om de tuin van goede wifi te voorzien. 10 meter kabel is meer dan genoeg, dus een rol van 50, 100 of 305 meter sla ik liever over ;)

Ik ben niet van plan om een aparte buis naar de schuur te leggen dus de kabel gaat 'bloot' in de grond. Ik zit nu te Googlen naar CAT6 grondkabel maar ik word niet direct heel enthousiast van de resultaten: of niet per meter te koop, of CCA, of al met de stekkers eraan (al kan ik dat laatste natuurlijk gewoon strippen) .

Iemand nog tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

eh ja... toch een buis in de grond leggen? Of is dat een open deur :+

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
MeltedForest schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:21:
We gaan in de lente onze tuin aanpakken, inclusief het bouwen van een vrijstaande overkapping + schuur in de hoek van de tuin. Uiteraard moet hier een netwerkkabel naar toe om de tuin van goede wifi te voorzien. 10 meter kabel is meer dan genoeg, dus een rol van 50, 100 of 305 meter sla ik liever over ;)

Ik ben niet van plan om een aparte buis naar de schuur te leggen dus de kabel gaat 'bloot' in de grond. Ik zit nu te Googlen naar CAT6 grondkabel maar ik word niet direct heel enthousiast van de resultaten: of niet per meter te koop, of CCA, of al met de stekkers eraan (al kan ik dat laatste natuurlijk gewoon strippen) .

Iemand nog tips?
V/A: Gevraagd ongeveer 10 meter cat 6 koper buitenkabel? Er zullen vast wel mensen zijn die een rol van 100 meter kopen en dan iets over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Voor je gaat Ethernetkabel in je tuin leggen kijk even dit: (zou normaal moeten starten op 5:57)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01
Sircuri schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:12:
eh ja... toch een buis in de grond leggen? Of is dat een open deur :+
Zou ik ook doen. En dan meteen nog een paar loze leidingen er naast. Slagvaste PVC kost bijna niets en loze leidingen kan je nooit te veel hebben is mijn ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Hipska schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:32:
Voor je gaat Ethernetkabel in je tuin leggen kijk even dit: (zou normaal moeten starten op 5:57)
[YouTube: Tour of Home Network 2020]
Hoe groot is dit probleem met blikseminslag als je ook al voor elektriciteit een grondkabel in de grond legt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 20:36
DutchKel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:22:
[...]

V/A: Gevraagd ongeveer 10 meter cat 6 koper buitenkabel? Er zullen vast wel mensen zijn die een rol van 100 meter kopen en dan iets over hebben.
ik dus, ik heb Belden 7965EPE over ... pbtje gestuurd em ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:17
Het duurt nog wel even voor ik mijn meterkastje hier ga showen. Ik heb wel alles al in huis. En dat wordt voor mij een groot feest om alles te instaleren en te configureren, Het is bijna een maand salaris wat ik in die kast ga hangen, en ik heb het redelijk voor elkaar en lijkt goed doordacht.

Op voeding na.....ik wil het niet doortrekken naar een UPS. Zo belangrijk is het niet.
Ik wil het wel anders dan de action stekkerdoos die er nu klaar voor ligt.

Welke verdeel dozen/stroom voorziening raden jullie aan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ppeterr schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:41:

Welke verdeel dozen/stroom voorziening raden jullie aan ?
ik heb Legrand PDU's van de belgische marktplaats gevonden voor 2 tientjes elks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
ijske schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:49:
[...]

ik heb Legrand PDU's van de belgische marktplaats gevonden voor 2 tientjes elks
Power distribution unit....weer iets geleerd. Vind het wel wat prijzig.
Nieuw gebied voor mij, thanks voor de insteek. Het is een begin punt, maar tja...is dat het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ppeterr schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:02:
[...]

Power distribution unit....weer iets geleerd. Vind het wel wat prijzig.
Nieuw gebied voor mij, thanks voor de insteek. Het is een begin punt, maar tja...is dat het waard.
een datarack met een verdeeldoos/dozen eringesmeten vind ik dan weer net-niet ...
ik zie ze trouwens op megekko voor 16€ ...
zeker als je met adapters gaat werken is die extra grootte net handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
ijske schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:08:
[...]

een datarack met een verdeeldoos/dozen eringesmeten vind ik dan weer net-niet ...
ik zie ze trouwens op megekko voor 16€ ...
zeker als je met adapters gaat werken is die extra grootte net handig
Het is zeker niet mijn idee geweest om dit in een rack te plaatsen, ik heb zelfs bewust gekozen voor een 3U om de ophoping van warmte te beperken. Ik denk om dan een PDU daar naast te hangen dat idee niet helpt.

Ik zie het liever dus toch op een afstand van de apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:29

Toppe

Oké ✅

Nu nog Power over Fiber :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
Afgelopen weekend onze netwerk ook maar eens geordend.
Deze kast op zolder geparkeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwITHs2fNZX5YPEncu8q5CXR2cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7n5myFeYnnyJ5GFWdzWqs8I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:52
Follie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:23:
Lees hier af en toe mee en ook wat inspiratie opgedaan, hier wat ik ervan gemaakt heb :)

[Afbeelding]

Specs netwerk:
Glasvezel router Caiway
USG-3P router
USW-Lite-16-PoE Switch
Cloud-Key-Gen2-Plus
Synology Diskstation
(laatste twee helemaal rechtsonder op het plankje net een klein beetje zichtbaar)

Daar hangt aan Unifi spul het volgende aan:
2 x UAP-AC-IW
1 x UAP-AC-Lite
2 x UVC-G3-Flex
1 x UVC-G3-Micro

Kabels:
Lapp 2170143 Cat 6A kabel voor binnen
Lapp 2170977 Cat 7 outdoor kabel voor direct ingraven
Lapp 24441240 in div. lengtes patchkabels
Lapp 21700601 connectors (andere connectors kon ik niet vinden voor de dikke kabels)

Voor het gasvrij gaan heb ik de gasleiding verder afgekoppeld en 4G4 kabel getrokken door de vrijgekomen gasleiding naar de warmtepomp en de kookplaat toe. Waar eerder een gas gevoede ketel en fornuis aanwezig waren. Hiervoor ook de meterkast een update gegeven naar een grote Hager box met genoeg ruimte voor de extra krachtgroepen, kwh meter en overspannings beveiliging (SPD).

En verder nog wat restjes kabel onderin, trekveer, etc...
Heeft iemand wel zijn best gedaan geloof ik boven in met de buis die boven in de meterkast gaat, Ziet er beetje oeps uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
popie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Heeft iemand wel zijn best gedaan geloof ik boven in met de buis die boven in de meterkast gaat, Ziet er beetje oeps uit.
Buigveer lijkt de installateur inderdaad onbekend te zijn geweest.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59
popie schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Terwijl de kast zelf wel heel nice is. .ben aan het orienteren naar een nieuwe groepenkast (de meterkast is de gehele ruimte ;) ) en was al bij Hager uitgekomen (omdat ik het er ook netjes uit wil laten zien)
Maar deze (met extra deurtje had ik nog niet gezien)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
In België zijn zekeringkasten met deur alvast de standaard. Ik geloof niet dat je zonder deur door de keuring raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Hasekuraa nice! Ligt die Pi los, of in een bracket?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Inmiddels begint mijn rackje aardig richting zijn final form te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAUdMIipZoJPsN-2dk43H83uD1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXIINfYIAbUcQwo0f1YfrU34.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijwel de hele spullenboel staat inmiddels op zolder wegens ruimtegebrek in de meterkast. Daar heb ik enkel het Ziggo modem, een Unifi switch, een nanoHD en de Hue bridge nog staan. Binnenkort gaat Ziggo er hier uit en komt er glasvezel via Tweak.

Op zolder dus een 6u rack. Met daarin een UDM-Pro, een Gen 2 16 poort PoE Switch. Onderin liggen 3 Raspberry Pi 4’s (tweemaal met 4GB en eenmaal met 8GB) met daaraan 2 mini displays met PADD. Elke Pi draait op een M2 SSD, deze drie liggen rechtsonder naast elkaar. De 2 PI’s met 4GB draaien Pi-hole en eentje draait ook nog Homebridge. De 8GB Pi draait Ubuntu 20.10 desktop en beheer deze volledig headless, daar draait nog niks bijzonders op.

Op de plank erboven staan 2 Synology’s. Een DS220+ en een DS215j.

Wat je verder niet ziet qua netwerkhardware zijn nog een paar Unifi 8 poort switches, een Flex mini en een drietal nanoHD’s (op elke verdieping eentje).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
tbh ... ik betwijfel of hij deze kabel in een mantel buis had liggen.. zeker in de US is "direct burial" een ding, dus pleur de kabel zomaar in de grond...zonder enige vorm van fysieke bescherming
ik ben er van overtuigd dat een HDPE buis electrisch/magnetisch meer dan voldoende bescherming bied om bliksem niet over te laten slaan

ik aanschouw dit als een gevalletje vette pech, ik ken talloze mensen die utp's overal door de tuin hebben lopen en nog nooit een inslag hebben gehad..

glas naar elke camera/wifi is ook gewoon niet mogelijk dus ik laat me niet bang maken door dit filmpje van iemand die jammer genoeg pech heeft gehad

(neemt niet weg dat ik ook mensen ken die glas voor 3 meter hebben aangelegd, omdat bliksem wel al vaak is ingeslagen op de gsm mast die bovenop hun bedrijf hangt, en dan ganse servers heeft neergebliksemd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
Toppe schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:49:
@Hasekuraa nice! Ligt die Pi los, of in een bracket?
Deze zit in een bracket waar 4 pies in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:56
ijske schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:57:
[...]
...

(neemt niet weg dat ik ook mensen ken die glas voor 3 meter hebben aangelegd, omdat bliksem wel al vaak is ingeslagen op de gsm mast die bovenop hun bedrijf hangt, en dan ganse servers heeft neergebliksemd)
Dat laatste is dan gewoon goed risico management voor een reëel gevaar, wel jammer als je zoiets overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Valderrama schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:51:
Inmiddels begint mijn rackje aardig richting zijn final form te gaan.

[Afbeelding]

Vrijwel de hele spullenboel staat inmiddels op zolder wegens ruimtegebrek in de meterkast. Daar heb ik enkel het Ziggo modem, een Unifi switch, een nanoHD en de Hue bridge nog staan. Binnenkort gaat Ziggo er hier uit en komt er glasvezel via Tweak.

Op zolder dus een 6u rack. Met daarin een UDM-Pro, een Gen 2 16 poort PoE Switch. Onderin liggen 3 Raspberry Pi 4’s (tweemaal met 4GB en eenmaal met 8GB) met daaraan 2 mini displays met PADD. Elke Pi draait op een M2 SSD, deze drie liggen rechtsonder naast elkaar. De 2 PI’s met 4GB draaien Pi-hole en eentje draait ook nog Homebridge. De 8GB Pi draait Ubuntu 20.10 desktop en beheer deze volledig headless, daar draait nog niks bijzonders op.

Op de plank erboven staan 2 Synology’s. Een DS220+ en een DS215j.

Wat je verder niet ziet qua netwerkhardware zijn nog een paar Unifi 8 poort switches, een Flex mini en een drietal nanoHD’s (op elke verdieping eentje).
Ziet er mooi uit! Ik heb ook ruimtegebrek in de meterkast en overweeg ook zoiets te doen - of anders toch te kijken naar een verticale plaatsing van de switch zoals andere hier gedaan hebben. Kun jij nog aangeven welke lengte patch kabels je gebruikt? Zijn dit de ubiquiti 0.1m versies? of 0.3?

Daarnaast -> wat voor SFP's en kabel gebruik je tussen de UDM PRO en Switch? Ik wil hetzelfde gaan doen, maar dan met een DAC kabel omdat mij dit goedkoper lijkt.. maar ik lees diverse issues met deze DAC kabels..

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 11-03-2021 10:45 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valderrama
Workaholic schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Ziet er mooi uit! Ik heb ook ruimtegebrek in de meterkast en overweeg ook zoiets te doen - of anders toch te kijken naar een verticale plaatsing van de switch zoals andere hier gedaan hebben. Kun jij nog aangeven welke lengte patch kabels je gebruikt? Zijn dit de ubiquiti 0.1m versies? of 0.3?

Daarnaast -> wat voor SFP's en kabel gebruik je tussen de UDM PRO en Switch? Ik wil hetzelfde gaan doen, maar dan met een DAC kabel omdat mij dit goedkoper lijkt.. maar ik lees diverse issues met deze DAC kabels..
De kabels die je ziet zijn de 0.10m versies van Ubiquiti. Als SFP kabel en units (even de naam kwijt) gebruik ik ze ook van Ubiquiti zelf. Was vrij goedkoop via Amazon. Had verwacht dat het duurder zou zijn in ieder geval.

Overigens heb ik in de controller qua negotiation speed niets aangepast. Staat gewoon op automatic en het werkt feilloos. Lees van velen dat het echt hard op 1Gb gezet moest worden want anders zou het niet werken. Hier dus niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
ijske schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:57:
[...]

tbh ... ik betwijfel of hij deze kabel in een mantel buis had liggen.. zeker in de US is "direct burial" een ding, dus pleur de kabel zomaar in de grond...zonder enige vorm van fysieke bescherming
ik ben er van overtuigd dat een HDPE buis electrisch/magnetisch meer dan voldoende bescherming bied om bliksem niet over te laten slaan
Tuurlijk, ik plaatste het ook omdat iemand hier vroeg om zijn UTP bloot in de grond te gaan leggen..
ik aanschouw dit als een gevalletje vette pech, ik ken talloze mensen die utp's overal door de tuin hebben lopen en nog nooit een inslag hebben gehad..
Ja je hebt 2 groepen mensen; degene die nog nooit een inslag gehad hebben en ... ;)
glas naar elke camera/wifi is ook gewoon niet mogelijk dus ik laat me niet bang maken door dit filmpje van iemand die jammer genoeg pech heeft gehad
Voor elke camera of ap is inderdaad overdreven, maar voor de trunk naar een tuinhuis of bijgebouw is dat toch wel te overwegen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ben ik nou als enige jaloers op die schermpjes van @Valderrama ? :9~

Is dat een add-on van Pi-Hole?

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 11-03-2021 19:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:59
Toppe schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:57:

Met een snelle google dit gevonden: https://github.com/pi-hole/PADD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 05:24

Nee, ik heb er ook last van, ik zou er bijna een pi voor kopen :9. Ook echt heel netjes gedaan met het zo wegwerken van de hdmi kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Duskwither schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Nee, ik heb er ook last van, ik zou er bijna een pi voor kopen :9. Ook echt heel netjes gedaan met het zo wegwerken van de hdmi kabels.
PiHole draait op m’n server. Wordt dan maar 24”😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Niemand houdt je tegen om daar ook zo’n klein schermpje in te bouwen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valderrama

Ten tijde van verveling gaan bedenken hoe ik het rack wat kon “pimpen” en zodoende met een schermpje begonnen en inderdaad PADD. Aangezien ik 2 Pi’s heb met Pihole moest er ook maar voor die tweede Pi ook een schermpje komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Valderrama schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:48:
[...]

Ten tijde van verveling gaan bedenken hoe ik het rack wat kon “pimpen” en zodoende met een schermpje begonnen en inderdaad PADD. Aangezien ik 2 Pi’s heb met Pihole moest er ook maar voor die tweede Pi ook een schermpje komen.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de reden is dat je 2 piholes hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:51
DutchKel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:05:
[...]

Ik vermoed om het simpele feit dat je 2 DNS servers "moet" instellen (is het niet ook eens geweest dan eender welk Google apparaat / OS de door DHCP gepushte DNS server negeerde als er maar 1 server werd gestuurd?). En uiteraard is het dan logischer om meteen 2 aparte "servers" te hebben dan 2x te verwijzen naar dezelfde instantie. En met 2 Pi's kun je natuurlijk eentje updaten zonder dat je DNS volledig offline is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valderrama
DutchKel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:05:
[...]

Redundancy. De UDM-Pro geeft beide DNS servers door aan alle clients.

Verder blijven ze met elkaar in sync met Gravity Sync.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:06
DonJunior schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Terwijl de kast zelf wel heel nice is. .ben aan het orienteren naar een nieuwe groepenkast (de meterkast is de gehele ruimte ;) ) en was al bij Hager uitgekomen (omdat ik het er ook netjes uit wil laten zien)
Maar deze (met extra deurtje had ik nog niet gezien)
Er hing eerst een kleine Hager kast (Vision, nu is het de Vega) en ik heb de buizen moeten inkorten en herbuigen om te fitten op de grotere kast. Ook met een buigveer was dit best lastig, waardoor op enkele buizen wat rimpels te zien zijn |:(

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:57
Sircuri schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:59:
Nou, ik vind dit verdomd netjes uitgevoerd!!
Dank!
Farmerwood schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:00:
Netjes gedaan idd.

Wel echt zonde dat die loze leidingen niet gewoon in hetzelfde frame gezet zijn als de wcd's. Helemaal bij die ene die niet eens in 1 lijn zit. Degene die dat gat geboord heeft was echt totaal niet geinteresseerd in het werk wat hij aan het doen was...

Busch-Jaeger Balance SI lijn?
Wat heb je gebruikt om de kabel in de inbouwdozen te monteren?
Nope, GIRA standaard zuiver wit, dezelfde lijn als het schakelmateriaal voor elektra.
Voor het afmonteren in de inbouwdozen heb ik het basiselement van Rutenbeck gebruikt.
nero355 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:20:
[...]

Ik vind dat model met zo'n schroef boven de aansluitingen echt zo vreselijk lelijk... :/

Mocht je ze ooit nog wisselen koop dan effe een model die de schroef achter het plastic plaatje heeft zitten, zoals deze : https://www.netwerkkabel....003-verticale-invoer.html d:)b
Die schroef is inderdaad redelijk aanwezig, maar de overeenkomst met het bestaande schakelmateriaal was een belangrijker argument.
Rohem schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Supervet gedaan! _/-\o_

Tnx! Ik heb voor dit paneeltje van deleyCON gekozen. Lijkt inderdaad sterk op de Digitus die @Aramiss noemde, maar vanwege het subtiele verschil dat de poortnummers boven de poortjes staan ben ik voor deze gegaan, omdat de patchkabels die nu niet aan het zicht onttrekken!

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
De afgelopen weken/maanden gewerkt aan een netwerk in ons huis. We zijn begin december eigenaar geworden van een bestaande woning uit 1995. Een twee-onder-een-kap met drie verdiepingen, een garage en een redelijk tuin. Mijn wens was om hier zoveel als mogelijk bedraad aan te sluiten en daarnaast een goed dekkend WiFi netwerk te hebben. Sommige stappen van de realisatie heb ik hier al eerder gepost. Voor nu even vanaf het begin hoe ik het heb aangepakt. Uiteraard veel dank voor de tips en inspiratie die afstammen uit deze topicreeks _/-\o_

Omdat de meterkast vaak centraal staat bij de afwerking heb ik deze samen met het boodschappenlijstje tot het laatst bewaard. Nette LAN afwerking vind namelijk plaats door het hele huis wat mij betreft :)
Uitgangssituatie
De bestaande meterkast met een hoop spullen als opslag, draden her en der en een weinig overzichtelijk geheel. Eerst dus even opruiming gehouden en nieuwe CAT6 kabels getrokken.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g4yrSHYM8oNvn6SFfvumQMBA6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hobCzACyqttjxMAVSnows7I.jpg?f=fotoalbum_large

Alle bestaande kabels en modems zijn weg (dit is overigens een foto nog voor de overdracht). Ook de plankjes weggehaald om ruimte te maken voor een 19 inch rack.

Tijdens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VtXyaWFbdnMhNfajtUJrQW7pcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6z09CHujPhSa1PwiWyM6lO92.jpg?f=fotoalbum_large
Nieuwe kabels leggen
COAX kabels en telefoonkabels foetsie en vervangen voor CAT6. In totaal nu in het huis 12 aansluitingen kunnen maken:
  • 2 in de keuken; COAX kabel vervangen door twee CAT6 kabels, dit was een COAX rijgdoos dus de één van de twee kabels naar de laatste doos getrokken, zodoende op twee plaatsen in de keuken een aansluiting, op één van de twee een acces point geplaatst.
  • 4 in de woonkamer; COAX én telefonie vervangen voor ieder 2x CAT6, ook hier weer een rijgdoos en slechts 1 van de 4 kabels naar de TV kunnen krijgen, bij de TV een acces point geplaatst
  • 2 in de slaapkamer op de eerste verdieping; komen beide uit in één doos waar een acces point op is geplaatst
  • 2 op zolder; één aansluiting in de nok voor een acces point, de andere naar de PC, daar een kleine switch geplaatst
  • 2 in de garage, beide een 5 poorts switch en zodoende voldoende voor 4 camera's een acces point in de garage, nog één in de tuin en de SolarEdge omvormer. Tijdens het plaatsen van de waterontharder meteen een loze leiding laten leggen voor de CAT6 kabels :)
De kabels naar de zolder was het meeste werk. Er kwam een COAX kabel op de slaapkamer uit, deze is vervangen door 2x CAT6, sleuf gefreesd in de muur en door middel van een bestaand gat achter de knieschotten op zolder uitgekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVVvDM6BhP1qX_TuGHY-K_slYjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUrvECIWUnxw5wNL0XUXsK8I.jpg?f=fotoalbum_large
Sleuf gefreesd in de muur, leiding geplaatst met de CAT6 kabels en uiteraard weer netjes dichtgesmeerd en een behang erover.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmcW3mFLNk8PgQQJKXUqmr5_e2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRWrJydlQ5I96sA4cskqIFn4.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de trekveer die achter de knieschotten uitkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHe58a67LnM2ji6BbaHdWgpIYs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN0OMntDbFrLHbjPan5DMsAd.jpg?f=fotoalbum_large
Een leiding op de muur, ééntje naar de nok voor een accespoint, de andere komt uit op kantoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKLML9eY7KaHjR1ySbPW1PYpWbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSd84KerRyN3gI7q96D2W2Vi.jpg?f=fotoalbum_large
Met een hollewanddoos in het vaste deel van de knieschotten een aansluiting kunnen realiseren.
Afwerking
Als acces points heb ik 3 Unifi AC In Wall gebruikt (keuken, woonkamer en slaapkamer). Bij de televisie heb ik zodoende dus voldoende voor TV en Xbox :) In de garage is een AP-AC-Lite geplaatst, in de nok op zolder een AP-AC-LR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kv-nORZWGUc60f_zP1t-yAcbriU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/904V8IHqrVhMzoEcSh0VnJtG.jpg?f=fotoalbum_large
Unifi AC In Wall in de keuken. Eentje in de woonkamer achter de televisiekast uit het zicht. In de woonkamer net als in de keuken op een doos die ook los zit van de WCD's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5mIAeSliY7by071cvNKsiAnIVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMngf1cg5cPHqi7vBO7d3BOj.jpg?f=fotoalbum_large
Een andere aansluiting komt uit in een set van 4 dozen in de keuken, hier zat eerst een COAX aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nClHQMm8eIvqqQBabtJxEVG4F1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEZ9c2ovzREWxA2KA71kQNF6.jpg?f=fotoalbum_large
Unifi AP-AC-LR op zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_E9ZNGcLBz1a5sCJ9uf_NjeK2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHRXWJ0hdY1vTngdCtAPff2s.jpg?f=fotoalbum_large
Unifi Flex Mini op zolder bij de PC, patchkabel naar de NAS en PC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwhr00S0Sf2nUbsGScGUtIrv_s0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HTkc1cz7abtx4yBPXbyPkTX.jpg?f=fotoalbum_large
Unifi AP-AC-Lite in de garage met op de achtergrond één van de twee USW-Flex switches en een G3 Flex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuMDYK_5UHzUUKleku45hqM_uT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WC99koTdHt2GAxMvvtSxrF79.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxLMsSMRuNGkLuJn2z3joQyDlvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNY0OlkmbKVAJl03JBnlo08v.jpg?f=fotoalbum_large
De andere USW-Flex switch met een G3 Dome boven de werkbank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urI5eHIMeuIgC-eJOPYGzOEJPr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnYGklHhu92khXZTf8cUSq4P.jpg?f=fotoalbum_large
Een dubbele consolidation-point box bij de omvormer (mogelijk komt er nog een tweede omvormer bij binnenkort).
Meterkast
Tot slot de meterkast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54mS7RUsHiMUXEHGSkYHRinvTNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUU1PE9knuHG6puxC0TDsbSn.jpg?f=fotoalbum_large
Hier heb ik een in diepte verstelbaar 19 inch rack van Digitus geplaatst, de versie van 4U hoog. Hier zit een UDM Pro, USW-24-PoE, 24 voudig keystone patch paneel en een stekkerdoos in. Onder dit rack zit een industriedrager omdat het rack kan scharnieren, zodoende wordt het hierdoor ondersteund. Horizontale montage was niet mogelijk, dat had mijn voorkeur, net als een iets groter rack van 6 of zelfs 8U om de Pi's in weg te werken, bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RvGdM0LcZ3us5x3N6mcYwkOLRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbVgYOtBl657shlbYvQkWXZz.jpg?f=fotoalbum_large
Onder het rack hangen nu de 3 Pi's, ik heb 6 UTP kabels naar het rack gemaakt in een Consolidation-Point Box die je ook terugziet in de garage bij iedere switch.
Tot slot zitten de kabels in een kabelgoot weggewerkt en de connectbox (in bridge modus) zit laag in de meterkast om niet onnodig ruimte in te nemen rondom het 19 inch rack.
Boodschappenlijstje
De gebruikte materialen (met links) om het netjes af te werken, afgezien van de reeds genoemde Unifi hardware.

Kabels
Belden CAT6 UTP kabel 2x 100 meter: https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
CAT6 stekker met kabeldoorvoer (gebruikt bij de acces points): https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html
Rutenbeck CAT6 doos enkelvoudig: https://www.sandervunderi...selement-enkel-cat-6.html
Rutenbeck CAT6 doos dubbel: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Patchkabel meterkast: 15 cm en 25 cm
Patchkabel garage oa: https://www.netwerkproduc...eter-100-koper-blauw.html
Keystones: https://www.conrad.nl/p/d...le-keystone-cat-6-1431388

Afwerking:
Digitus 4U 19 inch rack, in diepte verstelbaar: https://www.conrad.nl/p/d...-he-zwart-ral-9005-971364
Consolidation point box 2 voudig: https://www.conrad.nl/p/d...onder-connectoren-1431381
Consolidation point box 6 voudig: https://www.conrad.nl/p/d...dation-point-1-he-1165400
Stekkerdoos 19 inch rack: https://www.amazon.nl/gp/...rec_signin?ie=UTF8&psc=1&
Digitus Patch Panel: https://www.amazon.nl/gp/...age_o01_s01?ie=UTF8&psc=1
Kabelgoot Hager: https://www.amazon.nl/gp/...age_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Tools:
RJ 45 krimptang: https://www.sandervunderink.nl/utp-tang.html
Kabeltester: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4da5Zx62
LSA Tang: https://www.kabelshop.nl/...39933-1-i5854-t24755.html

Overig:
Keystone afdekkapjes: https://m.nl.aliexpress.c...8a8706d060f3d94c07&is_c=Y
Haakse stekker voor UDM en switch: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d6oeKus
Kabelbinders: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d6oeKus
USB verlengkabel voor Zigbee stick en Zwave stick: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3db64c4dU3DCLz
Plakzadels: https://www.kabelbinders....els-plakvoet-schroefvoet/

Nog een kort todo lijstje zodat ik me niet verveel:
  • Gat boren in de gevel aan de voor- en achterzijde van de garage
  • Plaatsen van een Unifi G3 oprit én achtertuin
  • Unifi AC Mesh in de achtertuin plaatsen
  • SolarEdge omvormer aansluiten op één van de twee outlets
  • 19 inch rack op aparte groep
  • G4 deurbel plaatsen (helaas nog geen kunnen bestellen
Flinke post, ik denk dat ik het allemaal wel heb zo :) Vragen, shoot! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 14-03-2021 13:41 . Reden: Boodschappenlijstje aangepast ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Peutpeut schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:12:
[Afbeelding]
Onder het rack hangen nu de 3 Pi's

Flinke post, ik denk dat ik het allemaal wel heb zo :) Vragen, shoot! :)
Ik word altijd droevig van Raspberry Pi's die geen lucht kunnen happen of de warme lucht kunnen afvoeren dus ik stel voor dat je zoiets bestelt :
- https://www.banggood.com/...-4-Model-B-p-1596255.html
- https://www.banggood.com/...-4-Model-B-p-1539229.html
- https://www.banggood.com/...lus)-or-3B-p-1416646.html

En dan in welke kleur je maar wilt of variant je maar wilt en waar je die het goedkoopst kan vinden! :)

Aan de UGreen klittenband/kabels te zien weet je vast wel waar je die goedkoop kan vinden! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
nero355 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:03:
[...]

Ik word altijd droevig van Raspberry Pi's die geen lucht kunnen happen of de warme lucht kunnen afvoeren dus ik stel voor dat je zoiets bestelt :
- https://www.banggood.com/...-4-Model-B-p-1596255.html
- https://www.banggood.com/...-4-Model-B-p-1539229.html
- https://www.banggood.com/...lus)-or-3B-p-1416646.html

En dan in welke kleur je maar wilt of variant je maar wilt en waar je die het goedkoopst kan vinden! :)

Aan de UGreen klittenband/kabels te zien weet je vast wel waar je die goedkoop kan vinden! :+
Dank, ik ga er eens naar kijken! Jep, over het algemeen weet ik de weg wel, kwestie van even zoeken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
@Peutpeut als ik niet in een huurwoning zou verblijven (en jij wat dichterbij zou wonen) mocht je het bij mij ook komen doen.

Damn, wat ziet dat er strak uit, daar komt het bij mij niet eens in de buurt, geen loze leidingen, dus alle kabels zijn gewoon zichtbaar, etc. :9~

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Comp User schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:50:
@Peutpeut als ik niet in een huurwoning zou verblijven (en jij wat dichterbij zou wonen) mocht je het bij mij ook komen doen.

Damn, wat ziet dat er strak uit, daar komt het bij mij niet eens in de buurt, geen loze leidingen, dus alle kabels zijn gewoon zichtbaar, etc. :9~
Dank voor het compliment! Het is leuk om te doen en we hebben het getroffen met het aantal coax en telefonie aansluitingen, die heb ik kunnen vervangen door UTP. Geen fancy mogelijkheden gehad om net als bij nieuwbouw op iedere kamer een loze leiding te plannen tijdens de bouw. Dus een factor geluk speelt ook mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

robertwebbe

Robert Webbe

Peutpeut schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:12:
[...]
Hier heb ik een in diepte verstelbaar 19 inch rack van Digitus geplaatst, de versie van 4U hoog. Hier zit een UDM Pro, USW-24-PoE, 24 voudig keystone patch paneel en een stekkerdoos in. Onder dit rack zit een industriedrager omdat het rack kan scharnieren, zodoende wordt het hierdoor ondersteund. Horizontale montage was niet mogelijk, dat had mijn voorkeur, net als een iets groter rack van 6 of zelfs 8U om de Pi's in weg te werken, bijvoorbeeld.
[...]
Ik snap niet wat je bedoeld met 'dat het rack kan scharnieren'.
Kun je hier iets meer over vertellen? Wellicht met een extra foto?
Of bedoelde je misschien doorzakken?

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
robertwebbe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:55:
[...]

Ik snap niet wat je bedoeld met 'dat het rack kan scharnieren'.
Kun je hier iets meer over vertellen? Wellicht met een extra foto?
Of bedoelde je misschien doorzakken?

_/-\o_
Het rack wordt opgevouwen geleverd in een platte doos. De twee zijkanten klap je uit, die zijkanten hebben dus wat speling als je het rack verticaal monteert. In de webshop van Conrad kun je op de foto van de achterzijde de scharnieren zien. Deze zakt inderdaad door op het moment dat je het verticaal monteert. Met name door het gewicht van de UDM Pro en de switch, en het eigen gewicht natuurlijk. Het is geen star geheel en ook niet dusdanig vast te zetten. Of ik heb iets over het hoofd gezien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Peutpeut Ah, op die manier. Dank voor de uitleg. (y)

[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 13-03-2021 16:45 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Tijdens de lockdown maar eens de meterkast getuned.
Ik werd namelijk gek van de kabels en daarnaast steeds meer jaloers op de foto's uit dit topic.

Situatie voor: (zo heeft het er jaren uitgezien :F)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyAr4Ltzg-Rh6AMKejh9hKoFvWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2taZcnn3EqwOBhAzIZsu3S1o.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iic18vhhjgS1W2Nw6EEVbDiwpVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyaRMAgNtb0LIdkX8pQaBGuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Shopping
  • Alfaco 10-3306, 6U, 10" Serverkast - Deltaco
  • 3D print 10" rack mount voor Ubiquiti Unifi USG 3P - Thingiverse
  • 2x 3D print 10" rack mounts voor Ubiquiti Unifi US-8-150W switch - Thingiverse
  • Digitus Patch Panel 12 ports, 1U, Modular (voor keystone modules) - Amazon
  • 2x Digitus 10" Tray, 1U - Amazon
  • HMF 63370-02 blind cover, 10", 1U - Amazon
  • AOFO Power (6 Sockets & 4 USB Ports, 5 V / 3.4 A, 17 W), 2M cable - Amazon
  • Keystones CAT6 en CAT6 UTP 0,15m patchkabels - (gekregen)
Naast de Unifi USG 3P en Unifi US-8-150W staat eronder een DrayTek Vigor 2760 modem (tot glasvezel dit jaar wordt aangelegd) en een Teleste MoCA 2 kastje. Daaronder de stekkerdoos met adapters. Er gaat maar 1 stroomkabel uit. De Synology NAS en HUE ontvanger staan prima op de kast. Die witte kast hoort bij de alarmcentrale.

Natuurlijk is het niet slim om de vrij warme USG boven de nog warmere US-8-150W in een rack te zetten. Ik heb echter koelingsmaatregelingen getroffen en de temperaturen zijn prima:

Voor de USG de Noctua mod:
YouTube: Ubiquiti Unifi USG 40mm fan installation / modification
pricewatch: Noctua NF-A4x10 5V, 40mm
Thingiverse: Unifi USG 40mm Fan Mount

Voor de US-8-150W de thermal pad mod:
YouTube: Improve cooling on the Unifi US-8, US-8-60W, and US-8-150W switches!
+ de case aan de buitenkant volgeplakt met thermal tape en meerdere heatsinks (40x40x11mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
MeltedForest schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:20:
[...]

Hoe groot is dit probleem met blikseminslag als je ook al voor elektriciteit een grondkabel in de grond legt?
Hetzelfde. Als je het goed doet zet je aan beide zijden een overspanningsbeveiliging. (Dat had ook met de ethernetkabel gedaan kunnen worden. (Uiteraard vangt glasvezel dit ook op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

rdfeij schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Hetzelfde. Als je het goed doet zet je aan beide zijden een overspanningsbeveiliging. (Dat had ook met de ethernetkabel gedaan kunnen worden. (Uiteraard vangt glasvezel dit ook op)
Zo'n ding? In hoeverre werkt dat vraag ik mij dan af...

https://www.conrad.nl/p/a...eiliging-101001000-710115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deze moet je aansluiten op een aarde draad, die heb je ook niet altijd overal liggen natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik geloof dus niet in die dingen, want als de bliksem eenmaal inslaat dan houdt zo'n lullig dingetje die echt niet tegen!

Bij mijn Ubiquiti UniFi UAP Mesh AC worden ook twee van die dingen aangeraden : Één in het huis en één buiten het huis.
Ik heb die echter niet erbij gekocht en de kans dat er inslag plaatsvindt is ook erg klein, omdat de accesspoint op iets van 40 a 50 cm. of zo van de grond af tegen het huis aan gemonteerd zit :)

Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!

:*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ThinkPadd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

Dat was dan ook mijn punt. Aardlek eruit tikken via één van de groepen is gelijk de andere groepen ook zonder stroom. Daarom heb ik een aparte groep met gecombineerde aardlekautomaat voor m’n IT gear. Niet omdat ik bang ben voor overbelasting, maar juist om het onafhankelijk van de rest van de groepen te maken :)
Afgelopen weekend weer onder de vloer geweest om een aparte groep aan te leggen dedicated voor de patchkast. Één keer raden waar deze groep '8' voor dient 8) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wgkb3JnoATLDID8J92fbrJZ5usU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOGZCHr75uV81LpOu2VsgEVI.jpg?f=fotoalbum_medium

UPS zit als enige aangesloten op deze groep met hierachter weer Router/Switch/Server-PSU1. Server-PSU2 zit weer op een andere groep/aardlek :)

* MisteRMeesteR happy is, want WCD's vervangen en lampjes ophangen met de 230V er nog op.... :X :o

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
nero355 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Ik geloof dus niet in die dingen, want als de bliksem eenmaal inslaat dan houdt zo'n lullig dingetje die echt niet tegen!

Bij mijn Ubiquiti UniFi UAP Mesh AC worden ook twee van die dingen aangeraden : Één in het huis en één buiten het huis.
Ik heb die echter niet erbij gekocht en de kans dat er inslag plaatsvindt is ook erg klein, omdat de accesspoint op iets van 40 a 50 cm. of zo van de grond af tegen het huis aan gemonteerd zit :)

[Afbeelding: Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!]

:*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkf0v5xj7mSKuyLzty9nelOPuWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68TdX1b4DzUC2oR16ZsRJcRi.jpg?f=fotoalbum_large

Geen slecht idee zo om hem vlak bij de woning aan te sluiten de kans op inslag zal hiermee inderdaad minder zijn (nooit 0 natuurlijk) maar wat heb je hieronder zitten ?
Zag dat je deze gewoon aan kunt sluiten via een UTP dus was benieuwd wat we daar zagen :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MisteRMeesteR schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Afgelopen weekend weer onder de vloer geweest om een aparte groep aan te leggen dedicated voor de patchkast. Één keer raden waar deze groep '8' voor dient 8) :+

[Afbeelding]

UPS zit als enige aangesloten op deze groep met hierachter weer Router/Switch/Server-PSU1. Server-PSU2 zit weer op een andere groep/aardlek :)

* MisteRMeesteR happy is, want WCD's vervangen en lampjes ophangen met de 230V er nog op.... :X :o
Nu nog een Tesla Powerwall en een aggregaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

MdO82 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:55:
[Afbeelding]

Geen slecht idee zo om hem vlak bij de woning aan te sluiten de kans op inslag zal hiermee inderdaad minder zijn (nooit 0 natuurlijk) maar wat heb je hieronder zitten ?
Zag dat je deze gewoon aan kunt sluiten via een UTP dus was benieuwd wat we daar zagen :P
Dat is de kant en klare Outdoor S/FTP (geloof ik... in ieder geval Shielded...) kabel van 2 meter die ik zo gauw kon vinden voor een redelijke prijs op Amazon en die heeft daar zo'n labeltje erop zitten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duskwither
En nog een suggestie is om het laagste punt van je kabel buiten de muur te hangen. Als het accesspoint nu ooit nat wordt (geen idee of dat kan), zouden druppels je kabel volgen en zo de muur in lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Duskwither schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:16:
En nog een suggestie is om het laagste punt van je kabel buiten de muur te hangen. Als het accesspoint nu ooit nat wordt (geen idee of dat kan), zouden druppels je kabel volgen en zo de muur in lopen.
Precies! Daarnaast is het ook nog handig om de kabel af te kitten zodat je sowieso vocht naar binnen toe voorkomt. Ik heb zelf Soudal Aquaswell gebruikt hiervoor. Deze kit zwelt op wanneer het in aanraking komt met water. Zie bijvoorbeeld: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/soudal_aquaswell/p/36964/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

amauer schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Precies! Daarnaast is het ook nog handig om de kabel af te kitten zodat je sowieso vocht naar binnen toe voorkomt. Ik heb zelf Soudal Aquaswell gebruikt hiervoor. Deze kit zwelt op wanneer het in aanraking komt met water. Zie bijvoorbeeld: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/soudal_aquaswell/p/36964/
Zou zelf gewoon Jointfix gebruiken. Herstel je mooi de voeg mee. Je moet wel Einstein regen hebben wil je dat het echt naar binnen komt hoor.

Overigens is Aquaswell niet bedoeld om te gebruiken bij baksteen/metselwerk/voegen.
Toepassingen
Water- en gasdicht afdichten van vele
types buizen in gas-, water- en kabeldoorvoeren

Waterdicht afdichten van stort- en hernemingsnaden in beton en prefab
elementen

Waterdicht afdichten van
constructievoegen

Hechting van betoniet zwelbanden op
ruwe ondergronden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Nee. Deze beschermt tegen ESD (ESD-beveiliging: IEC 61000-4-2 klasse 4 (10 kV CD)), maar niet tegen bliksem.
Als bliksem ruim naast de kabel inslaat kan ESD bescherming bieden. Als hij de kabel ingaat zoals eerder in het filmpje dan helpen deze niet. Verder gaat mijn kennis helaas ook niet op NEN-nivo..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Duskwither schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:16:
Als de leiding door de muur netjes geboord is, dan loopt hij schuin omhoog naar binnen toe en dan is dat daar al je laagste punt.
Anders idd zorgen dat het laagste punt wel buiten de muur komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
nvt

[ Voor 100% gewijzigd door mr_evil08 op 15-03-2021 21:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Peutpeut schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:13:
[...]

Het rack wordt opgevouwen geleverd in een platte doos. De twee zijkanten klap je uit, die zijkanten hebben dus wat speling als je het rack verticaal monteert. In de webshop van Conrad kun je op de foto van de achterzijde de scharnieren zien. Deze zakt inderdaad door op het moment dat je het verticaal monteert. Met name door het gewicht van de UDM Pro en de switch, en het eigen gewicht natuurlijk. Het is geen star geheel en ook niet dusdanig vast te zetten. Of ik heb iets over het hoofd gezien :)
En ook @robertwebbe, een tweaker had dit heel praktisch en simpel (lang leve fysica?) opgelost met een pvc buisje. Ik wilde de Digitus 8HE ook verticaal gaan monteren, maar het past bij mij gelukkig horizontaal en ook nog eens helemaal uitgeschoven (bof ik even).

Zie:
Zerpellica schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:27:
[...]

Klopt, als je hem op z'n kant monteert hangt hij door omdat al het gewicht op 1 kant rust en omdat er scharnieren aan zitten. Ik heb dit opgelost door een klein stukje pvc pijp achter onder de switch te doen zodat daar ook gewicht op rust.[Afbeelding]
Resultaat van mijn eigen meterkast.
Als je goed kijkt zie je het pvc pijpje zitten. Zorgt er wel voor dat hij veel minder (bijna niet) doorbuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Zerpellica, zou je misschien toch nog een close up foto van het deel waar je het stukje PVC hebt gestoken willen posten? _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 17-03-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Zerpellica Gracias 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

rdfeij schreef op maandag 15 maart 2021 @ 21:21:
Nee. Deze beschermt tegen ESD (ESD-beveiliging: IEC 61000-4-2 klasse 4 (10 kV CD)), maar niet tegen bliksem.
Als bliksem ruim naast de kabel inslaat kan ESD bescherming bieden.
Zoiets dacht ik al :)
Als hij de kabel ingaat zoals eerder in het filmpje dan helpen deze niet.
Verder gaat mijn kennis helaas ook niet op NEN-nivo..
Maar effe voor de goede orde : Er is toch ook niks dat tegen dergelijke inslag kan helpen :?

Natuurgeweld hou je echt niet tegen naar mijn mening! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Bloed kruipt waar het niet gaan kan en toch maar extra kosten gemaakt voor een Belden cat6 100m kabel incl 3M glijmiddel. Morgen waarschijnlijk alle cat6a kabels eruit halen (kom er nu achter dat het ook F/UTP zijn die mijn klusser had besteld, veel te dik en onnodig IMO) en vervangen door zeker wel 2 cat6 kabels. Heb al even getest en volgens mij lukt het zelfs om er 3 doorheen te trekken! Ook gaat het Digitus 8HE rack bevestigd worden, spannend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
JDFS schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:10:
[...]

Bloed kruipt waar het niet gaan kan en toch maar extra kosten gemaakt voor een Belden cat6 100m kabel incl 3M glijmiddel. Morgen waarschijnlijk alle cat6a kabels eruit halen (kom er nu achter dat het ook F/UTP zijn die mijn klusser had besteld, veel te dik en onnodig IMO) en vervangen door zeker wel 2 cat6 kabels. Heb al even getest en volgens mij lukt het zelfs om er 3 doorheen te trekken! Ook gaat het Digitus 8HE rack bevestigd worden, spannend :)
Succes, leuk klusje hoor! Heb je 16 of 19 mm leidingen? Door een 19 mm leiding gaan er wel drie passen, mits niet teveel (scherpe bochten).

Benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@Peutpeut Ik dacht al de hele tijd 16, maar omdat ik er drie doorheen kreeg twijfelde ik of het niet gewoon 19 is. Maar dit was vanaf de meterkast kant, toen ik het in de slaapkamer probeerde lukte het opeens niet...

Drie zou vooral top zijn voor de tweede loze leiding in mijn slaap/woonkamerwandje; 1 naar mijn Unifi AP op het plafond en twee naar de woonkamer zodat 1 direct aan mijn LG TV verbonden kan worden en de ander voor de switch in het TV kastje. Maar dat is slechts een luxe, twee is ook voldoende.

Ook reden van minimaal twee kabels per leiding willen trekken: ik heb een Unifi 16 POE switch gekocht, zou zonde zijn om die nog niet eens voor de helft te kunnen utiliseren. Plan is, als morgen een en ander lukt, als volgt met de switch:
4 (maar hopelijk 7) naar wandcontactdoosjes;
1 naar Unifi AP;
1 naar slaapkamer, plint in en plint uit bij plek van mijn bureau om daar op een switch gemonteerd te worden;
1 naar Hue Bridge;
1 naar Tado Bridge;
1 naar Raspberry Pi Zero W (Pi-Hole en Wireguard VPN) via micro-usb naar ethernet adapter (levert ook power!)
1 naar Unraid Server.

In minste geval dus sowieso 10 bedraad en in 'beste' geval 13 bedraad. Ik verwacht in de meterkast niet veel meer apparaten nodig te hebben, hooguit nog een Pi om bijv. Node-Red en Zigbee sniffer op te draaien, zodat dat losgekoppeld is van mijn NAS. Maar gezien de stabiliteit van Unraid (echt perfect als opvolger van mijn Xpenology) is dit een leukigheid, maar niet noodzakelijk.

Glasvezel via (waarschijnlijk) NT Module > USG Pro via RJ45/SFP converter > SFP naar 16 Switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

JDFS schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:06:
@Peutpeut Ik dacht al de hele tijd 16, maar omdat ik er drie doorheen kreeg twijfelde ik of het niet gewoon 19 is. Maar dit was vanaf de meterkast kant, toen ik het in de slaapkamer probeerde lukte het opeens niet...
Het feest dat heet een mix van 16 mm. en 19 mm. buizen door elkaar gebruiken a.k.a. besparen op de verkeerde dingen door degene die het huis heeft gebouwd! :-(

Welkom bij de club zou ik zeggen... :'(
Drie zou vooral top zijn voor de tweede loze leiding in mijn slaap/woonkamerwandje; 1 naar mijn Unifi AP op het plafond en twee naar de woonkamer zodat 1 direct aan mijn LG TV verbonden kan worden en de ander voor de switch in het TV kastje. Maar dat is slechts een luxe, twee is ook voldoende.
Kijk eens of je wat hebt aan een Ubiquiti UniFi In Wall oplossing voor die situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@nero355 gaat niet passen met mijn TV kastje wat ik voor ogen heb :'( maar even kijken naar de USW 5 poorts, POE daar niet nodig. Eventueel voor een CCU, ooit misschien een console, Sonos Beam en indien LG ophoudt met webOS (please don’t) ruimte voor een Shield oid.

We gaan het zien morgen met kabelglijmiddel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Peutpeut schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Succes, leuk klusje hoor! Heb je 16 of 19 mm leidingen? Door een 19 mm leiding gaan er wel drie passen, mits niet teveel (scherpe bochten).

Benieuwd naar het resultaat!
Door 16 krijg je er ook wel drie hoor. Hier ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
CurlyMo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:23:
[...]

Door 16 krijg je er ook wel drie hoor. Hier ook gedaan.
Het is echt heel erg afhankelijk van lengte en hoeveelheid bochten. Ik heb zelfs vier CAT6-kabels in een 16mm buis gekregen, maar dat was het laatste rechte stuk. Kabels netjes per vier bij elkaar houden en dan een metertje buis er overheen. Ik geef toe, dat is niet echt 'kabels trekken', maar 'buisje schuiven'. ;)

Naar de twee werkkamers liggen ook vier CAT6-kabels in één buis, in een traject met veel bochten. De koof waar de buis in zit, was nog open bij het aanleggen, dus ik kon rechte stukken trekken en dan een bochtje monteren. Dan is 4 stuks in 19mm ook kinderspel.

Op andere plekken ligt misschien 16mm met veel bochten (en een enkeling te krap gebogen), met wellicht nog wat flex erin verwerkt. Dan is het al een ramp om er twee kabels doorheen te krijgen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreddyV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09-2023
Langzaamaan aanpassingen aan het doorvoeren in de meterkast, zodat het er esthetisch beter uit ziet en technisch wat overzichtelijker wordt. Kabelgootje zit erin, kabels moeten nog ingeprikt in het patchpaneeltje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7li2067ZwVx2apuXRtk3blLTMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utfdiOwSdVAWLvjFs8NjF5sN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dreamscape schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:08:
[...]

Het is echt heel erg afhankelijk van lengte en hoeveelheid bochten. Ik heb zelfs vier CAT6-kabels in een 16mm buis gekregen, maar dat was het laatste rechte stuk. Kabels netjes per vier bij elkaar houden en dan een metertje buis er overheen. Ik geef toe, dat is niet echt 'kabels trekken', maar 'buisje schuiven'. ;)
Hier ook exact zo gedaan en daarmee vier kabels 'getrokken' door 16mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
CurlyMo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Hier ook exact zo gedaan en daarmee vier kabels 'getrokken' door 16mm.
Het is mij zelfs gelukt er 6 van CAT-6 door een heel kort recht stuk van 16mm (25cm spouwmuur overbrugging) te krijgen (met immense moeite moet ik zeggen). Zou ik niet zo snel nog eens doen vanwege de stress die je op een kabel veroorzaakt door het toch noodzakelijke beetje trekken. Beste is altijd, beetje kabelwaardig smeermiddel en dan allemaal tegelijk.

edit: typo

[ Voor 4% gewijzigd door thomasv op 18-03-2021 10:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoveel mogelijk kabels door een buis is hartstikke leuk, maar het doel van een buis is ook om de kabel te kunnen vervangen. Dat gaat dus never nooit meer lukken op die manier (zeker niet als je bochten er apart over schuift).
Kun je de kabel net zo goed los leggen en in de muur stucen.

Over een paar jaar in dit topic: "een onverlaat heeft de buis compleet volgepropt. Nu kan ik die ouderwetse cat7 niet vervangen voor cat100"

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Aiolos schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:16:
Zoveel mogelijk kabels door een buis is hartstikke leuk, maar het doel van een buis is ook om de kabel te kunnen vervangen. Dat gaat dus never nooit meer lukken op die manier (zeker niet als je bochten er apart over schuift).

Over een paar jaar in dit topic: "een onverlaat heeft de buis compleet volgepropt. Nu kan ik die ouderwetse cat7 niet vervangen voor cat100"
Helemaal waar, maar soms breekt nood wet. Hier zat al een gat in een muur van het woonhuis naar een aanbouw (door spouwmuur heen). Ik weet dat ergens in deze muur ook een gasleiding loopt, maar waar exact weet ik niet, dicht in de buurt van waar ik door de muur heen moest in ieder geval. Enige wat ik weet is dat met het gat dat er al zat, er geen gasleiding geraakt is. Het was dus een simpele risico analyse, en dit was het minste risico. Mijn leiding/metaalvinder gaat niet diep genoeg voor een spouwmuur.

[ Voor 3% gewijzigd door thomasv op 18-03-2021 10:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
Aiolos schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:16:
Je vergeet dat als de kabels er eenmaal in zitten ze prima er weer uit te trekken zijn. Dat heb ik namelijk zelf al ervaren. Ik had de kabels te kort afgeknipt voor afmontage. Toen toch met trekken en duwen de 4 kabels door 16mm veel makkelijker dan gedacht een stuk opgeschoven gekregen. Aan de patch panel kant had ik namelijk genoeg buffer gehouden.

Je legt kabels ook niet alleen in buizen voor de looks, maar ook voor een stukje scheiding t.o.v. andere zaken zoals muizen, onverhoopt lekkende waterleidingen e.d.
Hier ben ik misschien egoïstisch, maar ik richt mijn huis in voor mij en mijn partner, en niet voor de toekomstige bewoners.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:33

Eraser127

Nijkerk

Sinds februari woon ik in een nieuwbouwhuis met per kamer een loze leiding (19mm). Hieronder een klein foto verslag van mijn netwerk:

Als eerste heb ik Belden Twin UTP-kabel Cat 6 getrokken door alle leidingen naar de meterkast, dit ging verrassend goed. Her en der een beetje CELLPACK kabel glijmiddel spuitbus gebruikt, maar echt minimaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwvcuJ0dCRhAGNfghQ5VTRwIzC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ff2Uwq8HavDskXLaUVWJeen3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben begonnen met de 3 acces points pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) aan te sluiten. Ik heb zelf met karton een boormalletje gemaakt om de gaten goed te krijgen zodat de kabel in de holte van de AP uitkomt in combinatie met een leidingzoeker. Vanwege een misrekening zit het AP op zolder tegen de muur op wcd hoogte :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zom61sjunqGIX4iJ8wtA5WA0-3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNj1Co5qDG6bu6NrRRTrIAvl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llE5G7US5KeW-Tj29fYjMUenJeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gX7rSZ8aXFB6X3Wkuz4IXBMu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RsP7530wx2mFJqj_w5p7khIFWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54Nu2qxMU4QHfKDK5IyTf16L.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m-1DHxrv2e9fvMv52lPQ_B_BBw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96kVZK8JW1JEqBVPtva72rYb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bly5br7r5buMQFiSoKy8XoGj79A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRfxRE4JrutbLZJ82h4HTTaD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy5qaTRobCQBV9U7wM8WuyR668I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBsaPH3sWcCReFoYfUORGJF7.jpg?f=fotoalbum_tile

Omdat de meterkast tegenwoordig niet heel diep is kon ik geen 19" materiaal horizontaal kwijt. Ik heb nog nagedacht over 10" spul, maar ben toch voor 19" gegaan, maar dan verticaal hangend. Natuurlijk kon ik daar geen rack voor vinden, dus heb ik zelf mar iets gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYeg7rKbLA-1WtUpk2XQ4OYanR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkicoXPrj7QGBklm1T2UwdmB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9n7MoDdXUJSjmRY_cm1YASiX48=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdZi0wRTaVA9AuI5I3rIEh4S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc0CFcKZkenyWeV7S7rUf07tuXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mjg8uTRgbLDjkCENBd0xtK9E.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXoKsoMpLA_ScOGju1rDoDtGumI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJJt988eJeOSlzM2mCvXOsnf.jpg?f=fotoalbum_tile

Om de kabels in de meterkast weg te werken heb ik een bedradingskoker gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9o5JH43XBQkERLl6T6pY-5-1qnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTi5qvzkpDS4EOIal68wnFyZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tussendoor nog even een plafonnetje gemaakt en een tooltje om van de dubbele kabel de juiste aders te vinden (geen merkje op een van beide kabels (van de Belden twin) (batterij er op en aan de andere kant meten met de multimeter. Daarna kon het aansluiten op de LSA strips beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1agHhy4nrlFrE9VqsunmipnFKBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7M5bLOqIeBie2AxU8vmea7n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXebYhSF9284L39CXxqKBG8OrN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is02y3LPCk1gHVkjUV7qVbzl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL4ZAwZpm2d5PIFoEWTddGxY05I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePbGJEIZksShnd2BRtvA5QXC.jpg?f=fotoalbum_tile

Uiteindelijk is het geworden zoals op de foto's hieronder. Het had misschien allemaal wel makkelijker gekunt, maar nu had ik budget en wilde gewoon een keer een complete installatie doen, je bent tweaker of niet :P . De kabels links in de koker komen van de verdiepingen boven en de kabels recht in de koker komen van de begane grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI3nns9FWc-4orWeClNcBPnIfAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea30AiW8h02JUUjpSmcGmG3j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwzLLb6xjuUGf3qyh0-dLG9yKRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hAFzzwQ2jrHjK5obDZSFgeu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIQrcBrFenP7vUfDFJwTwOky6I8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAnLzjO3Hkl3DwynnwqOf5OP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD7P_amcQKeuPusAl-oQ0IC2uD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZK3YCIzqCva3aJOS8Yrwq4v.jpg?f=fotoalbum_tile

Het was wel even hoofdpijn krijgen om de AP's te adopten in de software, maar na een paar keer rebooten en kabels controleren draait het allemaal. Ik heb verder nog niets aan de WiFi instellingen veranderd, maar misschien ga ik daar binnenkort eens naar kijken. Tevens maken de fans van de switch wel wat herrie, dus die wil ik nog wel vervangen.

De volgende items heb ik gebruikt:

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+)
Rangeerpaneel 19 inch - 1U uitschuifbare deksel - metaal - zwart
Kabelinvoer paneel 19" met borstel - D type - Zwart
Stekkerdoos 19" - 7x schuko, met overload protectie
Patchpaneel CAT6 19 inch 24 poorts lsa met kabelorganiser
Bedradingskoker 40*40mm*2m

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
CurlyMo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:04:

[...]

Hier ben ik misschien egoïstisch, maar ik richt mijn huis in voor mij en mijn partner, en niet voor de toekomstige bewoners.
Net als elk ander, is ook niet alsof de vorige bewoners alles netjes achter gelaten hebben qua infra bij mij kan ik je zeggen ;) (niet volgens mijn standaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:49
@Eraser127 Ziet er netjes uit! Ik vind de verticale opstelling een nette en ingenieuze oplossing! Ben je niet bang dat het doorzakt?

En uit interesse, waarom heb je de keuze gemaakt om voor een AC-LITE te gaan tegen de muur ipv een INWALL-AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

JDFS schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:45:
@nero355 gaat niet passen met mijn TV kastje wat ik voor ogen heb :'( maar even kijken naar de USW 5 poorts, POE daar niet nodig. Eventueel voor een CCU, ooit misschien een console, Sonos Beam en indien LG ophoudt met webOS (please don’t) ruimte voor een Shield oid.
Is het een optie om de In Wall in dat kastje te monteren :?

Een aantal medeTweakers zijn je al voor geweest! ;)
We gaan het zien morgen met kabelglijmiddel!
Lube ze! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@tagican Tnx. Doorzakken zal niet snel gebeuren, het zijn 40*40mm balken, die zijn stevig zat. Het gewicht is vooral de switch, daarom ook de keuze om die meer tegen de achterwand te zetten ipv vooraan (kracht*arm enzo). Daarbij komt de kracht vooral op de schuine balken te staan en die zitten goed vast in de wand.

De AC-LITE had ik al een tijdje in huis in drievoud en ik wilde niet weer terugsturen. Het is ook alleen maar voor m'n laptop en/of smartphone, dus niet heel erg.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Eraser127 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:58:
Vanwege een misrekening zit het AP op zolder tegen de muur op wcd hoogte :P
Ik had begrepen dat je wegens de stralingskarakteristieken een plafond model niet aan een wand moet maken en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@CurlyMo Zie bericht boven je, omdat er minimale devices op zolder verbinden laat ik het gewoon zo. Mocht het ooit vervelend worden dan kan ik deze nog altijd wisselen.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
Echt heel netjes gedaan! Nog overwogen om er een plankje aan de voorkant tegenaan te zetten om je netwerk kabels wat achter weg te werken. En ga je nog iets doen met die loshangende zwarte draadjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@Duskwither Tnx. De netwerkkabels opzich laat ik nu even zo, maar daar kan ik idd ook iets voor maken. De losse adapterbedrading moeten idd nog ff netjes opgebonden worden.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:35:
Ik had begrepen dat je wegens de stralingskarakteristieken een plafond model niet aan een wand moet maken en andersom.
Dat kan prima! ;)

Voordat de In Wall modellen er waren had ik ook nog een oude UAP 2.4 GHz op WCD hoogte hangen jarenlang zonder enig probleem! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
nero355 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Dat kan prima! ;)

Voordat de In Wall modellen er waren had ik ook nog een oude UAP 2.4 GHz op WCD hoogte hangen jarenlang zonder enig probleem! d:)b
Dat het kan betekend niet dat het optimaal werkt.

Deze doosjes geven het meeste bereik als ze inderdaad horizontaal worden opgehangen of neergelegd.

In een klein huis zul je het misschien niet zo merken maar als je een grote afstand horizontaal aflegt dan merk je wel zeker dat het bereik minder is.

@Eraser127 Je hebt veel werk verricht met een onderdeel wat gewoon verkrijgbaar is in de winkel. Die wallmount 19" racks zijn zonder problemen verkrijgbaar in de winkel. Plaats even balken of iets anders aan de zijkant waar je deze tegenaan bevestigd en het zit erg stevig. Het had je behoorlijk wat werk bespaard.

Voorbeelden: https://www.amazon.nl/Sta...uder-staal/dp/B001YHYVEY/ en https://www.patchkastwink...hkast/wall-mount-bracket/

De rest ziet er netjes uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
DutchKel schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:07:
[...]

Dat het kan betekend niet dat het optimaal werkt.

Deze doosjes geven het meeste bereik als ze inderdaad horizontaal worden opgehangen of neergelegd.

In een klein huis zul je het misschien niet zo merken maar als je een grote afstand horizontaal aflegt dan merk je wel zeker dat het bereik minder is.

@Eraser127 Je hebt veel werk verricht met een onderdeel wat gewoon verkrijgbaar is in de winkel. Die wallmount 19" racks zijn zonder problemen verkrijgbaar in de winkel. Plaats even balken of iets anders aan de zijkant waar je deze tegenaan bevestigd en het zit erg stevig. Het had je behoorlijk wat werk bespaard.

Voorbeelden: https://www.amazon.nl/Sta...uder-staal/dp/B001YHYVEY/ en https://www.patchkastwink...hkast/wall-mount-bracket/

De rest ziet er netjes uit.
Of dat 'optimaal' werkt, verschilt heel erg per access point van Ubiquiti:
https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

Kijk vooral even naar de back-lobes per antenne (lees: AP) en natuurlijk per frequentie waarop je zendt. Hoe verder naar achter, hoe meer dat stralingspatroon 'in de muur' zal propageren en dus verspilde energie uitstraalt. Je zou er in mijn optiek dus prima voor kunnen kiezen om een aantal AP's aan de muur te bevestigen, ervanuitgaand dat het verlies in dB marginaal is.

Voor wat meer leeswerk en informatie zou je deze link kunnen raadplegen :)

[ Voor 4% gewijzigd door RadiQal op 18-03-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
RadiQal schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:37:
Of dat 'optimaal' werkt, verschilt heel erg per access point van Ubiquiti.
Bedankt, die links had ik vorige week ook gepost :-). Dus je verteld me niks nieuws.

Over het algemeen is daarin het verhaal dat als je een schotel hebt dan zijn deze bedoeld voor horizontale montage.

Pagina: 1 ... 71 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2