Cat5e kabel werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik ben net in een vrij nieuw huis getrokken waar een Cat5e kabel in de meterkast het plafond in gaat. In de woonkamer en op de zolder zitten stopcontacten met ethernet poorten. Als ik een laptop via ethernet verbind via die poorten is er geen verbinding. Dit zou toch gewoon moeten werken of zie ik iets over het hoofd?

Gezien het om (tijdelijke) huur gaat kan ik niks aan de woning veranderen en denk er over om een ethernet kabel via de trap omhoog naar de zolder te trekken. Heeft iemand hier ervaring mee hoe dit netjes af te werken? Ik twijfel over dingen als een platte of een ronde kabel en hoe deze aan het plafond naar de trap, langs de plinten en aan een houten trap vast te maken.

Het gaat om een 500 Mbps glasvezel verbinding dus wifi of powerline is geen optie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
gold_dust schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:55:
Ik ben net in een vrij nieuw huis getrokken waar een Cat5e kabel in de meterkast het plafond in gaat. In de woonkamer en op de zolder zitten stopcontacten met ethernet poorten. Als ik een laptop via ethernet verbind via die poorten is er geen verbinding. Dit zou toch gewoon moeten werken of zie ik iets over het hoofd?
Hoeveel poorten heb je in de woning en hoeveel kabels gaan er het plafond in in de meterkast?

Weet je welke kabel hoort bij de poort die je gebruikt?

Wat doe je met het uiteinde in de meterkast? Zit dit in een router?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

M2M

medicijnman

Gezien het om (tijdelijke) huur gaat kan ik niks aan de woning veranderen en denk er over om een ethernet kabel via de trap omhoog naar de zolder te trekken. Heeft iemand hier ervaring mee hoe dit netjes af te werken? Ik twijfel over dingen als een platte of een ronde kabel en hoe deze aan het plafond naar de trap, langs de plinten en aan een houten trap vast te maken.

Het gaat om een 500 Mbps glasvezel verbinding dus wifi of powerline is geen optie.
ok, er gaat 1 kabel in de meterkast het plafond in, en er zijn meerdere aansluitingen op de bovenverdieping. Dat is al raar. Normaliter krijg je per aansluiting in het huis, een directe RJ45 lijn of poort in de meterkast. Ik zou verbaasd zijn als er ergens een switch in de muur gemetseld is.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik vermoed dat er op een andere plek in je huis een ruimte is waar mogelijk alle kabels bij elkaar komen en waar de vorige bewoner wellicht een switch had liggen en dat 1 van die kabels uiteindelijk naar je meterkast gaan. Ik denk dat het een kwestie van zoeken wordt. Je kan ook kijken of je 1 muurcontact doos kan losschroeven om te kijken waar de PVC pijp heen gaat en zo proberen te benaderen waar die ruimte kan zijn. Heb je wellicht verlaagd plafond of een ergens een vaste inbouwkast in huis.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Illusion

(the art of)

Hoe nieuw is vrij nieuw?
1 kabel met meerdere outlets klinkt mij als ISDN, dat kon je splitten/doorlussen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@gold_dust zou je eens wat foto's kunnen posten van het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
@Xander en @M2M Er zitten twee poorten in de woning en één kabel gaat vanuit de meterkast omhoog. Daar klopt inderdaad iets niet ... Die in de meterkast zou inderdaad op het router worden aangesloten.

@Illusion De woning is van 2013, ik verwacht eigenlijk niet dat er toen nog ISDN werd gebruikt.

@rens-br Een foto voegt volgens mij niet zo heel veel toe, er gaat een standaard cat5e kabel vanuit de meterkast naar boven en er zitten twee stopcontacten met zo’n ingebouwde ethernet aansluiting ernaast in de muren, één in de woonkamer en de andere op zolder.

Ik heb het nog eens getest en het ingebouwde lan werkt niet. Het plan is nu om een nieuwe kabel langs de trap naar boven te trekken. Het punt is nu eigenlijk meer hoe dit netjes te doen. Het gaat om een afstand van 28m, het plan is om 30m ethernet kabel te bestellen en een rol ductape :+ .

Als alternatief heb ik nog gedacht aan van die kunststof kabel schachten langs de trap/plinten, maar 28m wordt wel veel. Of aan een powerline oplossing maar dat zal de 500 Mbps glasvezel verbinding waarschijnlijk geen recht aan doen.

De concrete vraag is nu eigenlijk of iemand ervaring heeft met ethernet langs de trap naar boven trekken. Of dat powerline in een redelijk nieuw huis toch goed zou kunnen werken.

Is er ook een reden om geen platte ethernet kabel te gebruiken in plaats van een ronde? Die lijkt me wat makkelijker vast te plakken aan de houten trap, plinten en kunststof kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:59
koop dan een nette kabelgoot.

en kan je niet gewoon de oude buis pakken? Knoop de nieuwe cat5e aan de oude, en trekken maar :D
Moet je wel eentje met stugge kern pakken, maar ineens veel minder meters. Dus hoef niet duur te zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
gold_dust schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:12:
@Xander en @M2M Er zitten twee poorten in de woning en één kabel gaat vanuit de meterkast omhoog. Daar klopt inderdaad iets niet ... Die in de meterkast zou inderdaad op het router worden aangesloten.

@Illusion De woning is van 2013, ik verwacht eigenlijk niet dat er toen nog ISDN werd gebruikt.

@rens-br Een foto voegt volgens mij niet zo heel veel toe, er gaat een standaard cat5e kabel vanuit de meterkast naar boven en er zitten twee stopcontacten met zo’n ingebouwde ethernet aansluiting ernaast in de muren, één in de woonkamer en de andere op zolder.

Ik heb het nog eens getest en het ingebouwde lan werkt niet. Het plan is nu om een nieuwe kabel langs de trap naar boven te trekken. Het punt is nu eigenlijk meer hoe dit netjes te doen. Het gaat om een afstand van 28m, het plan is om 30m ethernet kabel te bestellen en een rol ductape :+ .

Als alternatief heb ik nog gedacht aan van die kunststof kabel schachten langs de trap/plinten, maar 28m wordt wel veel. Of aan een powerline oplossing maar dat zal de 500 Mbps glasvezel verbinding waarschijnlijk geen recht aan doen.

De concrete vraag is nu eigenlijk of iemand ervaring heeft met ethernet langs de trap naar boven trekken. Of dat powerline in een redelijk nieuw huis toch goed zou kunnen werken.

Is er ook een reden om geen platte ethernet kabel te gebruiken in plaats van een ronde? Die lijkt me wat makkelijker vast te plakken aan de houten trap, plinten en kunststof kozijnen.
als die dingen in de muur op een plek zitten die je kan gebruiken dan ga je toch geen 30 meter kabel langs de trap knutselen met duct tape????
Trek gewoon even een nieuwe kabel, wel stugge kern gebruiken.

dat er 1 kabel naar 2 outlets gaat, zou wel kunnen trouwens. dat is dan wel max 100 mbit.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Kan je niet aan de verhuurder vragen hoe het aangesloten zit? Die zal dat toch wel moeten weten.

Zeker als ze netjes zijn weggewerkt op wandcontactdozen zou je verwachten dat het gewoon werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online

Ik heb het nog eens getest en het ingebouwde lan werkt niet. Het plan is nu om een nieuwe kabel langs de trap naar boven te trekken. Het punt is nu eigenlijk meer hoe dit netjes te doen.
Hoe je dat netjes doet? Door even uit te zoeken hoe het nou zit met die twee aansluitingen in de woning en dat werkend te maken. Desnoods door de kabel opnieuw te trekken door de bestaande leiding.

Misschien heb je zelfs nog wel meer loze leidingen in de woning welke nu zijn afgewerkt met een blindplaatje? Dan kun je ook daar eenvoudig een nette aansluiting maken.

Dit is een klusje van niets, ik zou het gewoon doen ook al is het een tijdelijke huurwoning. Ik heb in mijn huurwoning destijds in een paar uur werk 16 Cat6 kabels gelegd door de bestaande loze leidingen. Ik betwijfel of je in diezelfde tijd netjes een kabelgootje door je trapgat geknutseld krijgt.

Dus kijk even wat beter en benut de aanwezige voorzieningen. Dan mag je daarna van @rens-br ook weer in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 posten. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 08-01-2021 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:03

Koop dan gewoon een rol van 50 meter. Kans is heel groot dat je met een rol van 30m net te kort komt, en dan is het wel heel erg zonde van al het werk.

Dat gezegd hebbende, als ik jou was zou ik even een kabeltester kopen/huren/oid. Voordat een rj45 kabel het helemaal niet meer doet, moeten er >=3 aders kapot zijn. Die kans is echt heel klein. Ik denk dat je er met een kabeltester heel snel achterkomt dat je stiekem toch gewoon met de verkeerde kabel bezig bent, en dan moet je alleen nog even uitzoeken hoe het dan wel zit.

Als je eenmaal weet hoe het zit, dan kan je beginnen met het maken van een plan...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Illusion

(the art of)

Trek die dozen even van de muur en plaats een paar goede foto’s. Dat is in een kwartiertje klaar, kost je niks en levert je heel veel informatie.

Mogelijk zijn die dozen toch doorgelust, en kan je de eerste doos werkend maken door de doorlus los te trekken.
Mogelijk is de pinout verkeerd, en los je dat ook zo op.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik heb de lan contactdoos in de muur los geschroefd maar word er niet wijzer van, het is niet te zien of er een kabel aan zit. Om deze verder uit elkaar te halen moet de hele contactdoos los en daar zitten ook 220v stopcontacten in dus daar begin ik liever niet aan. Er zitten geen loze leidingen in de meterkast dus daar kom ik ook niet verder mee. Waarom er wel lan poorten in de muur zitten maar geen loze leidingen zijn is me een raadsel.

Ik ga maar inderdaad maar geen kabel langs de muur/trap trekken, dat wordt een puinhoop. Bij de glasvezel aanbieder(KPN) is het mogelijk om een monteur te laten komen voor lan/wifi problemen bij het afnemen van een nieuwe aansluiting. Ik denk dat ik dat maar ga doen.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
gold_dust schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:25:
Ik heb de lan contactdoos in de muur los geschroefd maar word er niet wijzer van, het is niet te zien of er een kabel aan zit. Om deze verder uit elkaar te halen moet de hele contactdoos los en daar zitten ook 220v stopcontacten in dus daar begin ik liever niet aan.
Je hoeft alleen de inzetplaten eruit te schroeven. 1 schroefje los per contactdoos en dat was het.

Als het modern schakelmateriaal is dan is het element daar achter zelfs nog aanraakveilig, bij ouder schakelmateriaal moet je er even op letten dat je er niet met je vingers in komt. ;) Of zet de groep uit dan is het sowieso veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

M2M

medicijnman

Kan het niet zo zijn dat er een LAN kabel van de ene muurdoos naar de andere muurdoos loopt? Als ik mij niet vergis heb je twee LAN-muurdozen. Als daar gewoon een kabel tussen zit is dat snel genoeg te testen door beide kanten "ergens" in te pluggen en de lampjes te checken.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
Er loopt inmiddels een platte lan kabel langs de trap en plinten 2 verdiepingen naar boven, met een switch en access point er tussen voor wifi op de eerste verdieping. Het is m.i prima te doen, de platte kabel valt verder bijna niet op. Ik haal de volle 500Mbps met mijn PC in de hoek van de zolder waar ik geen wifi verbinding had.
Pagina: 1