Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:56

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter

Mi Light is een vrij populair Domotica merk binnen Tweakers, het is een goedkoper alternatief voor Philips Hue en Ikea Trådfri. Het merk heeft echter ook zo zijn beperkingen. De 'Wifi boxen' en de afstandsbedieningen hebben namelijk maar ondersteuning voor 4, 8 of 99 groepen.

Dit kan worden opgelost door een open source 'wifi box', deze code wordt onderhouden door sidoh op Github, met dank aan het reverse engineer werk van Henryk Plötz.

Dit topic is bedoeld om de tips en tricks te bespreken over deze Hub, zodat het gescheiden kan worden van [Mi-Light] Ervaringen & discussie.

Deze OP wordt nog aangevuld met Tips & Tricks en How-To's.

Terug naar Inhoudsopgave

Hoewel de guide op Github behoorlijk duidelijk is, zijn er toch wat kleine onduidelijkheden. In dit hoofdstuk staan een aantal How-to's voor dingen die niet super duidelijk op Github staan.

In de guide wordt uitgegaan van het flashen via PlatformIO, dit is mij tot op heden niet gelukt. We gaan dus aan de slag met de NodeMCU PyFlasher. Het is ook mogelijk om dit te doen met de NodeMCU Flasher, deze stond voorheen in de OP.
  1. Download de laatste firmware van Github. Kies de juiste .bin file. Voor de NodeMCU V3, kan gebruik gemaakt worden van de V2;
  2. Download NodeMCU PyFlasher van Github;
  3. Verbind de NodeMCU aan de PC/Laptop;
  4. Open / start de 'NodeMCU-PyFlasher-x.x-x64' file, het is niet nodig om het programma te installeren;
  5. Vervolgens verschijnt het volgende venster.
  6. Selecteer de settings, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder;
  7. Druk op flashen, dit kan wel een tijdje duren;
  8. Als de Flash voltooid is kan is dat te zien in het voortgangsvenster, zoals in de afbeelding te zien is;
  9. De Wiki kan nu weer gevolgd worden voor het koppelen aan je wifinetwerk.
Terug naar Inhoudsopgave

@Robbie T heeft een guide geschreven in een post voor het aansturen van de lampen via MQTT in combinatie met een Domoticz Plugin. Hieronder staat een kopie van die post.

Stap 1 - Installeer MQTT in Docker
  • Ga binnen Docker naar "Register" en zoek op MQTT.
  • Selecteer het pakket met de naam "Eclipse-mosquitto" en klik op downloaden.
  • Wacht tot het pakket is gedownload en zoek het pakket op onder "Image" binnen Docker.
  • Selecteer het pakket en klik op starten, vul hierna de opties in. Bij mij staat het pakket op automatisch starten en ik heb gekozen voor Gemiddelde CPU-prioriteit en 512MB geheugen limiet
  • Onder "Volume" voeg je de volgende paden toe
    - /mosquitto/log
    - /mosquitto/data
    - /mosquitto/config/
    Koppel deze aan een map binnen je nas.
  • Bij netwerk kies je er voor om gebruik te maken van hetzelfde netwerk als de host.
  • Onder milieu voer je vervolgens nog de TZ, de PGID en de PUID in.
  • Klik op opslaan en start de container
Je container draait nu succesvol met daarin Mosquitto, de MQTT client, op poort 1883. Er zijn diverse tutorials te vinden hoe je de MQTT server nog kan testen. Let op; dit is basis en kent nog geen beveiliging en dergelijke.

Stap 2 - Configureer de ESP8266 - Mi-Light Hub
  • Open je Mi-Light hub en kies voor "Settings" en vervolgens voor het tabblad "MQTT"
  • Voer bovenaan het IP-adres in van je MQTT server.
  • Bij MQTT topic pattern voer je het volgende in: milight/:device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT update topic pattern voer je het volgende in: milight/updates/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT state topic pattern voer je het volgende in: milight/states/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • De overige instellingen hoef je niet aan te passen.
  • Klik op "Submit".
Stap 3 - Configureer de ESP8266 Milight hub plugin
  • Download de plugin van deze pagina: https://github.com/galinette2000/espmilighthub-domoticz
  • Installeer de plugin binnen je plugin map in Domoticz.
  • Ga binnen Domoticz naar "Hardware" en zoek op type: "ESP8266 Milight Hub"
  • Vul bij MQTT Server address het IP-adres in van de MQTT server. Dit is hetzelfde IP-adres als je hebt opgegeven binnen de HUB
  • Bij Port vul je 1883 in.
  • Username en Password kan je leeg laten
  • Bij MQTT topic pattern voer je het volgende in: milight/:device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT update topic pattern voer je het volgende in: milight/updates/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT state topic pattern voer je het volgende in: milight/states/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Dit zijn dezelfde waarden als bij de hub.
  • Klik op ADD
Stap 4 - Voeg je apparaten toe
  • Ga binnen Domoticz naar Settings en kies voor "Allow for 5 minutes"
  • Zet nu een lamp aan of uit met je afstandsbediening (of app).
  • Binnen Domoticz kies je voor "Devices" en zoek je op mqtt. Je ziet nu de door jou geschakelde lamp staan met iets van mqtt in de naam. Geef de lamp een voor jou duidelijke naam.
  • Voer de stappen uit voor al je lampen.
  • Klaar.
Terug naar Inhoudsopgave

Op de Wiki staat een vrij heldere uitleg, maar hieronder staat de procedure nog een keer uitlegd, maar nu met afbeeldingen erbij.
  1. Kies de juiste 'Remote Type;
    '
  2. Voer een Device ID in bij 'Enter hub ID' en klik op 'Add xxxxxx';
  3. Kies daarna een groep;
  4. Haal de lamp volledig van de spanning af (voor minimaal 10 seconden);
  5. Zet de spanning er weer op;
  6. Druk binnen 5 seconden op '+ Pair';
  7. De lamp(en) zullen nu groen gaan knipperen;
  8. Voer deze stappen uit voor elke lamp binnen dezelfde 'groep' (of voer een ander ID in, zie ook: #Meer dan 4 groepen toevoegen
  9. Voor het ontkoppelen moeten dezelfde stappen uitgevoerd worden, echter zullen de lampen rood knipperen bij het drukken op 'X Unpair'.
Terug naar Inhoudsopgave

Het grote voordeel van dit bordje is het feit dat een ongeveer ontelbaar aantal aan groepen ondersteund, het is alleen even goed nadenken over de indeling en het instellen gaat als volgt.

In Domoticz kan je de Mi Light Controller toevoegen per 4 groepen via de ingebouwde plugin, de kunst is nu dus om dit bordje elke keer toe te voegen en de lampen dus ook te koppelen per 4 groepen. Dat gaat als volgt.
  1. Verzin een device ID logica. Zelf heb ik bijvoorbeeld 0x0000, 0x0001, x00002, etc.;
  2. Voer deze in device ID venster en koppel de lampen;
  3. Voer deze stappen uit voor elke Device ID groep;
  4. Ga vervolgens naar Settings -> UDP;
  5. Voer daar elke Device ID in en hang dat aan een uniek poortnummer;
  6. Voeg vervolgens de controllers toe in Domoticz, zoals je gewend bent, met dezelfde poort nummers als hierboven.
Op deze manier kan je één lamp per groep toevoegen en daardoor alle lampen los aansturen. Zelf heb ik bijvoorbeeld een aantal armaturen waarin drie spots zitten. Voor elke armatuur heb ik een eigen device ID aangemaakt. Via de AppGroep in Domoticz kan je alle lampen tegelijkertijd aanzetten en via de losse groepen de lampen los. Je krijgt dan de volgende logica:
IDPoort
0x00021002
GroepWat?
1Keuken lamp 1
2Keuken lamp 2
3Keuken lamp 3
4-
IDPoort
0x00031003
GroepWat?
1Hal lamp 1
2Hal lamp 2
3-
4-
etc

Terug naar Inhoudsopgave

Een los printje is natuurlijk niet heel erg mooi. Daarom kiezen een hoop mensen ervoor om een case te laten printen of eentje zelf te fabriceren. Voor de 3D printers onder ons er staan al een aantal ontwerpen op Thingverse:Afhankelijk van de gekozen antenne passen sommige cases wel en andere niet.

Andere uses hebben zelf wat gemaakt, voorbeelden staan hieronder:

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.007-03-2019Topic aangemaakt
V1.128-04-2019Hoofdstuk 'meerdere groepen aanmaken' en 'cases' toegevoegd'
V1.229-04-2019Hoofdstuk 'Lampen koppelen' toegevoegd'
V1.306-08-2019Tips van @Robbie T toegevoegd.
V1.306-08-2019Hoofdstuk Aansturen via MQTT toegevoegd, met dank aan @Robbie T.
V1.425-09-2019Guide van PyFlasher toegevoegd en van NodeMCU flasher verwijderd.

Terug naar Inhoudsopgave

rens-br wijzigde deze reactie 08-10-2019 13:01 (255%)

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:07
(jarig!)
Goed initiatief, ik ga binnenkort ook eentje maken zodra ik tekort kom.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Sandyman538
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Goed om er een eigen topic aan te wijden. Heb inmiddels op de juiste manier (met de juiste .bin file) mijn ESP geflashed. Heb ook een ip-adres gekregen waarop ik kan inloggen en wat zaken kan instellen zoals work mode/AP settings/other settings/ restart, dat werk, maar dat lijkt niet in de verste verte op het screenshot wat je volgens github hoort te krijgen. Dus ik zal ergens wel iets niet helemaal goed gedaan hebben, maar ben nog een beetje zoekende wat precies.

/ah, ik geloof dat ik daar in mijn milight wifi box zat die nog steeds aangesloten is. Dus samenvattend komt er bij mij na het flashen dus niet een ESPXXXX netwerk in de lucht waarop ik wifi inlog gegevens zou moeten ingeven waarna er een ip adres beschikbaar zou moeten komen waarop ik verder zou kunnen spelen met de lampjes.

Sandyman538 wijzigde deze reactie 08-03-2019 22:35 (26%)

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 18-10 16:45
Ik kopieer deze even uit het andere topic:

Ik ben al een tijdje bezig met een Milight hub te maken op basis van de ESP8266 en een NRF24L01+ module om mijn Milight Leds te bedienen. Ik gebruik hiervoor de software geschreven door Sidoh. Dit werkt echt super.

https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub

Ik ben eerst simpel begonnen met door gewoon met kabels de ESP8266 en de NRF24L01+ met elkaar te verbinden. Dit is leuk voor een test opstelling maar is niet erg handig om voor langere tijd te gebruiken. Ik heb toen mijn soldeerbout gepakt en de 2e versie van de hub gemaakt. Deze werkte prima en zonder problemen.

Maar toen ontdekte ik dat je best wel goedkoop kleine pcb's kan maken. Ik heb toen zelf een ontwerp gemaakt voor de hub en ik ben best wel tevreden voor mijn allereerste pcb ontwerp ooit. Ik heb weer nieuwe ontwerpen gemaakt dan hier op de foto, maar ik heb nog geen tijd gehad om deze te testen.

Het werkt allemaal super. Bediening via de webbrowser, gekoppeld aan Node-Red die het vervolgens weer doorstuurt naar mijn domotica systeem (Blynk en Home Assistant).

Versie 3:

Versie 1

Versie 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
@rens-br

Je vraagt in de eerste post:
How-to's

Hoewel de guide op Github behoorlijk duidelijk is, zijn er toch wat kleine onduidelijkheden. Hoe is de NodeMCU te flashen of hoe stel je dit nu in in Domoticz of Homewizard?
Het flashen is niet zo heel moeilijk. Je hebt hier wel esptool.py voor nodig. Als je dat niet hebt:

https://github.com/espressif/esptool

Ga via de command prompt naar de map waar je de firmware gedownload hebt:

Ik ben altijd fan van eerst even een erase:

1.
code:
1
python esptool.py --port /dev/cu.SLAB_USBtoUAR erase_flash

Dit gedeelte veranderen door de port die je gebruikt voor je ESP: " /dev/cu.SLAB_USBtoUART "

2.
code:
1
python esptool.py --port /dev/cu.SLAB_USBtoUART  --baud 115200 write_flash -fm=dio -fs=4MB 0x00000 esp8266_milight_hub_d1_mini-1.5.0.bin

Dit gedeelte veranderen door de port die je gebruikt voor je ESP: " /dev/cu.SLAB_USBtoUART "
Vervang dit gedeelte door het bestand dat je wilt flashen " esp8266_milight_hub_d1_mini-1.5.0.bin "

De Milight Hub is vervolgens aan te sturen via REST of via MQTT. Beide kunnen gebruikt worden in Domoticz, Home Assistant, Node-Red. Als er behoefte is aan meer uitleg dan wil ik het wel verder uitleggen.

Lennyz wijzigde deze reactie 15-03-2019 13:33 (38%)

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Lennyz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:19:
Het flashen is niet zo heel moeilijk. Je hebt hier wel esptool.py voor nodig. Als je dat niet hebt:
Het flashen was inmiddels gelukt, maar toch bedankt voor de uitleg. Overigens is de OP niet zo zeer vragen van mijzelf, maar wel de dingen waar andere en ik tegenaan zijn gelopen.
De Milight Hub is vervolgens aan te sturen via REST of via MQTT. Beide kunnen gebruikt worden in Domoticz, Home Assistant, Node-Red. Als er behoefte is aan meer uitleg dan wil ik het wel verder uitleggen.
Na het flashen ben ik er eigenlijk niet meer mee bezig geweest, dus heb mij verder nog niet verdiept in MQTT. (ook vanwege het feit dat mijn laptop er sinds vorige week mee opgehouden is).

Maar een (simpel) stappenplan voor het toevoegen van de losse lampen in Domoticz zou wel top zijn natuurlijk.
Sandyman538 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:23:
/ah, ik geloof dat ik daar in mijn milight wifi box zat die nog steeds aangesloten is. Dus samenvattend komt er bij mij na het flashen dus niet een ESPXXXX netwerk in de lucht waarop ik wifi inlog gegevens zou moeten ingeven waarna er een ip adres beschikbaar zou moeten komen waarop ik verder zou kunnen spelen met de lampjes.
Dat menu wat je beschrijft is inderdaad nog gewoon de Mi Light Wifi box. Je zal eerst moeten koppelen met het ESPxxxx netwerk, als je dat niet ziet. Is er waarschijnlijk iets niet goed gegaan met het flashen..

Welke NodeMCU heb je?

rens-br wijzigde deze reactie 29-04-2019 15:55 (33%)

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

rens-br schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:35:
[...]

Dat menu wat je beschrijft is inderdaad nog gewoon de Mi Light Wifi box. Je zal eerst moeten koppelen met het ESPxxxx netwerk, als je dat niet ziet. Is er waarschijnlijk iets niet goed gegaan met het flashen..

Welke NodeMCU heb je?
Ik heb de NodeMCU V3. Dat ESPxxx netwerk heb ik in het begin 1x gezien, maar dat liep toen vast. En sindsdien vanalles geprobeerd, maar het heeft nog niet gewerkt. Ik denk dus dat er iets fout gaat. Heb geprobeerd de NodeMCU weer leeg te flashen met ESP8266Flasher, maar dat lijkt goed te gaan en dan de NodeMCUV2 te flashen lijkt ook goed te gaan (groene vinkjes), maar er komt geen ESPxxx netwerk in de lucht.

/edit
Heb nu NodeMCU PyFlasher gebruikt. Ook een simpele flasher, maar waarbij je aan kunt vinken om eerst een all data wipe te doen en daarna te flashen, waarbij je ook duidelijker een voortgang ziet en dat een flash daadwerkelijk gelukt is. Dat gaat nu goed, want er komt een ESPxxxx netwerk in de lucht. Daarmee verbinden met het wachtwoord milightHub zoals beschreven. Dan kom ik in de wifi manager, daar ziet hij mijn 2.4 GHz netwerk, waar ik dan het wachtwoord van invul. Dan zou er ergens een milight gateway zichtbaar moeten worden, maar dat is dan dus niet het geval. Krijgt dus uiteindelijk geen IP toegewezen en is dan dus niet meer te benaderen (ESPxxx netwerk is ook niet meer vindbaar dan). Alles is weer tevoorschijn te toveren met het opnieuw flashen.

/edit2
Oh ja, als ik nu een knop op de milight afstandsbediening indruk, dan knippert de blauwe led op de NodeMCU wel een aantal keer snel. Dus hij ontvangt ergens een signaal.

/edit3
Mijn Asus RT AC68U geeft op 1 of andere manier hiervan het IP adres niet af. Geen idee, ik zal wel iets fout doen. Maar met 1 of andere IP Scanner kwam ik achter het gebruik van een IP adres wat niet in de router bekend is. Die ingetoets en voila, ik zit in de interface van milightHub. Kan ik dat nu allemaal uit gaan zoeken hoe ik de lampjes erin krijg.

Kost even wat tijd maar dan heb je (hopelijk) ook wat :9

Sandyman538 wijzigde deze reactie 15-03-2019 21:20 (49%)

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Lennyz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:19:
Ik krijg mijn bulbs niet gepaired. In de milightHub web omgeving ga ik naar 'settings', naar 'UDP', maak een DeviceID (0x1000), een poort (5987), protocol version (6) en die submit ik. Dan op de hoofdpagina, selecteer ik DeviceID 0x1000, group 1, schakel fysiek een milight lamp aan en druk op pair, maar dat paired dus niet. Als ik het sniffen aanzet zie ik wel dat er acties verzonden worden (en ook ontvangen worden als ik een knop op de afstandsbediening indruk).
rens-br schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:35:
Maar een (simpel) stappenplan voor het toevoegen van de losse lampen in Domoticz zou wel top zijn natuurlijk.
Ook dat. Heb een simpele tutorial gevolgd (deze) om ipv via webinterface het alvast via domoticz te regelen, maar ook daar krijg ik de lampen niet gepaired.

• Lennyz
Sandyman538 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:01:
[...]

Ik krijg mijn bulbs niet gepaired. In de milightHub web omgeving ga ik naar 'settings', naar 'UDP', maak een DeviceID (0x1000), een poort (5987), protocol version (6) en die submit ik. Dan op de hoofdpagina, selecteer ik DeviceID 0x1000, group 1, schakel fysiek een milight lamp aan en druk op pair, maar dat paired dus niet. Als ik het sniffen aanzet zie ik wel dat er acties verzonden worden (en ook ontvangen worden als ik een knop op de afstandsbediening indruk).

[...]

Ook dat. Heb een simpele tutorial gevolgd (deze) om ipv via webinterface het alvast via domoticz te regelen, maar ook daar krijg ik de lampen niet gepaired.
Om welk type bulb gaat het?

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Lennyz schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:36:
[...]

Om welk type bulb gaat het?
Heb vanalles wat. Maar heb het geprobeerd op de FUT103, de FUT014 en de FUT013. Heb er een FUT089 afstandsbediening bij die normaal gesproken alles bediend (vrouwvriendelijk). Die had ik in combinatie met de ibox2 in domoticz zodat 4 groepen automatisch aangestuurd konden worden. En die ibox wil ik dus vervangen door de ESP8266.

• Lennyz
Sandyman538 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:49:
[...]

Heb vanalles wat. Maar heb het geprobeerd op de FUT103, de FUT014 en de FUT013. Heb er een FUT089 afstandsbediening bij die normaal gesproken alles bediend (vrouwvriendelijk). Die had ik in combinatie met de ibox2 in domoticz zodat 4 groepen automatisch aangestuurd konden worden. En die ibox wil ik dus vervangen door de ESP8266.
FUT103 = RGB + CCT

FUT013 & FUT014 = RGBW

De correcte code is:

0xF741

Volgens mij maken de laatste 2 cijfers niet uit. De volgende combinaties moeten ook werken. Maar gebruik maar gewoon die hierboven.

Voorbeeld:
0xF742
0xF743

1. Zorg dat je lamp uitstaat.
2. Voer 0xF741 in bij device id.
3. Doe je lamp aan en druk binnen een paar seconden op pair. Je lamp moet nu gaan flikkeren. Dit betekent dat deze gepaird is.

ps blijf helemaal weg bij UDP. Dat heb je helemaal niet nodig.

Lennyz wijzigde deze reactie 16-03-2019 18:14 (4%)

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Lennyz schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:13:
[...]

FUT103 = RGB + CCT

FUT013 & FUT014 = RGBW

De correcte code is:

0xF741

Volgens mij maken de laatste 2 cijfers niet uit. De volgende combinaties moeten ook werken. Maar gebruik maar gewoon die hierboven.

Voorbeeld:
0xF742
0xF743

1. Zorg dat je lamp uitstaat.
2. Voer 0xF741 in bij device id.
3. Doe je lamp aan en druk binnen een paar seconden op pair. Je lamp moet nu gaan flikkeren. Dit betekent dat deze gepaird is.

ps blijf helemaal weg bij UDP. Dat heb je helemaal niet nodig.
Volgens mij zijn al mijn lampen RGB+CCT. In ieder geval lukt het ook niet met 0xF741 als deviceID. Het hele huis koppelen met de ibox 2 en de FUT089 ging allemaal prima, dus snap het proces wel hoe er gekoppeld moet worden, maar het lukt dus nu niet met de ESP8266. Dus ik moet hier maar even verder zoeken. Heb het vermoeden dat ik ergens iets heel doms doe, maar weet niet wat haha.

• Lennyz
Sandyman538 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:29:
[...]

Volgens mij zijn al mijn lampen RGB+CCT. In ieder geval lukt het ook niet met 0xF741 als deviceID. Het hele huis koppelen met de ibox 2 en de FUT089 ging allemaal prima, dus snap het proces wel hoe er gekoppeld moet worden, maar het lukt dus nu niet met de ESP8266. Dus ik moet hier maar even verder zoeken. Heb het vermoeden dat ik ergens iets heel doms doe, maar weet niet wat haha.
Hoe heb je de ESP8266 en de NRF24L01+ aangesloten?

Je hebt al gezegd dat je wel signalen binnenkrijgt in de sniffer.

1. Device ID = 0xF741
2. Group = ALL
3. Mode = RGB + CCT

Dat zou gewoon moeten werken normaal gesproken als je alles goed hebt aangesloten.

Wat je nog even kan proberen is device ID = 0xF741 , Vervolgens open je settings en druk je op save.

Lennyz wijzigde deze reactie 16-03-2019 21:41 (22%)

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Lennyz schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:37:
[...]

Zoals jouw versie 1 variant. De meest makkelijke manier om te kijken of ik het werkend kan krijgen (en de mindere range voor lief neem). Maar op dit moment ontvangt de ESP8266 tijdens het sniffen al mijn commando's die ik via de afstandsbediening verzend, waar ik ook sta in huis. Dus dat valt me niks tegen.

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:51
Ga van de week de how to volgen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Lennyz schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:37:
[...]

Je hebt al gezegd dat je wel signalen binnenkrijgt in de sniffer.

1. Device ID = 0xF741
2. Group = ALL
3. Mode = RGB + CCT

Dat zou gewoon moeten werken normaal gesproken als je alles goed hebt aangesloten.

Wat je nog even kan proberen is device ID = 0xF741 , Vervolgens open je settings en druk je op save.
Ook geprobeerd. Ik zie als ik de sniffer aan heb en probeer te pairen wel dat er signalen worden verzonden, dus de ESP8266 kan signalen zenden (mijn idee), en als ik op een knop op de afstandsbediening druk ontvangt de ESP8266 ook signalen. Dus naar mijn idee zou het inderdaad 'gewoon' moeten werken en zou ik het moeten koppelen net zoals het koppelen met een ibox of een afstandsbediening gaat. Misschien morgen nog eens helemaal vanaf 0 beginnen, nu eerst maar even tukken.
(en bedankt voor alle hulp tot nu toe!)

• Lennyz
Sandyman538 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:42:
[...]

Ook geprobeerd. Ik zie als ik de sniffer aan heb en probeer te pairen wel dat er signalen worden verzonden, dus de ESP8266 kan signalen zenden (mijn idee), en als ik op een knop op de afstandsbediening druk ontvangt de ESP8266 ook signalen. Dus naar mijn idee zou het inderdaad 'gewoon' moeten werken en zou ik het moeten koppelen net zoals het koppelen met een ibox of een afstandsbediening gaat. Misschien morgen nog eens helemaal vanaf 0 beginnen, nu eerst maar even tukken.
(en bedankt voor alle hulp tot nu toe!)
Ik lees zelfs dat je een willekeurig device id kan gebruiken.

https://github.com/sidoh/...ub/wiki/Pairing-new-bulbs

Heb je toevallig nog een andere NRF24L01+ waar je mee kan testen? Misschien is het toch een hardware issue ook al ontvang je wel signalen.

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Lennyz schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:01:
[...]

Ik lees zelfs dat je een willekeurig device id kan gebruiken.

https://github.com/sidoh/...ub/wiki/Pairing-new-bulbs

Heb je toevallig nog een andere NRF24L01+ waar je mee kan testen? Misschien is het toch een hardware issue ook al ontvang je wel signalen.
Heb niet nog 1 liggen. Ook nog geen tijd gehad om gewoon weer eens vanaf het begin te beginnen. Ga ik binnenkort nog proberen en tussendoor ook alvast nieuwe hardware bestellen, want dat duurt altijd wel even voordat het binnen is. Ik hou jullie op de hoogte.

• Driek
ik wil via nodemcu gaan flashen, maar wat betekent:
Voor het flashen dient GPIO0 laag te zijn;

Ik krijg nu in ieder geval geen COM poort om te selecteren.

• Lennyz
Driek schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:59:

Dit kan je in principe negeren voor de Nodemcu. Heb je wel de goede drivers geinstalleerd?

• Freezhost
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21-10 19:44
Ik heb gisteren geprobeerd om hem te koppelen aan domoticz door middel van mqtt maar dat is me niet gelukt. In and anders dit al voor elkaar gekregen?

• ThaStealth
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:10
Driek schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:59:

GPIO0 verbinden met ground voordat je spanning erop zet

Mess with the best, die like the rest

• Driek
Lennyz schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:06:
[...]

Dit kan je in principe negeren voor de Nodemcu. Heb je wel de goede drivers geinstalleerd?
als ik de nodemcu via usb aansluit, dan zie ik bij apparaatbeheer keurig een "silicon labs cp210x usb to uart bridge (com3)" tevoorschijn komen.

Dus de drivers lijken me in orde.

In de nodemcu flasher kan ik alleen geen com3 selecteren.

• Driek
Driek schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:08:
[...]

als ik de nodemcu via usb aansluit, dan zie ik bij apparaatbeheer keurig een "silicon labs cp210x usb to uart bridge (com3)" tevoorschijn komen.

Dus de drivers lijken me in orde.

In de nodemcu flasher kan ik alleen geen com3 selecteren.
Gewoon COM3 intypen ipv uit de lege dropdown box selecteren was genoeg. :)

Inmiddels is hij aangesloten op mijn wifi en kan ik ook op de pagina om zaken in te stellen.
Hij lijkt echter niks te doen.

Het sniffen werkt ook niet. > het sniffen werkt nu ook. Nu dus nog pairen :) > pairen ook gelukt, nu nog mqtt aan de praat :)

Driek wijzigde deze reactie 08-04-2019 16:07 (21%)

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

Driek schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:22:
[...]

Gewoon COM3 intypen ipv uit de lege dropdown box selecteren was genoeg. :)

Inmiddels is hij aangesloten op mijn wifi en kan ik ook op de pagina om zaken in te stellen.
Hij lijkt echter niks te doen.

Het sniffen werkt ook niet. > het sniffen werkt nu ook. Nu dus nog pairen :) > pairen ook gelukt, nu nog mqtt aan de praat :)
Gewoon zoals beschreven staat? Deze stap is mij namelijk nog niet gelukt. Alles lijkt te werken, maar pairen, ho maar. Heb voor de zekerheid een paar nieuwe nodemcu besteld en extra wifi antennes (mocht ik een kapot exemplaar hebben die lijkt te werken) maar die moet ik nog binnen krijgen.

• Driek
Sandyman538 schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:01:
[...]

Gewoon zoals beschreven staat? Deze stap is mij namelijk nog niet gelukt. Alles lijkt te werken, maar pairen, ho maar. Heb voor de zekerheid een paar nieuwe nodemcu besteld en extra wifi antennes (mocht ik een kapot exemplaar hebben die lijkt te werken) maar die moet ik nog binnen krijgen.
nadat het sniffen werkte, als je op de afstandsbediening klikt zie je dat hij zaken logt.

Toen was het gewoon de handleiding volgen.
deviceid, lamp aan, pairen klikken, lamp gaat knipperen, en het werkte.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
j0eyv schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:45:
Dat is voor mij nog een enorm gemis in Domoticz. Ik heb 7/8 groepen nodig maar kan maar tot 4 groepen aanspreken vanuit Domoticz. Zo lang dat ik er geen 8 kan aansturen vanuit domoticz staat mijn PI uit en doe ik alles met de AB/Smartphone App.
Ik ben nu zelf aan het kijken of ik het via: [ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie kan oplossen. Die controller ondersteund out-of-the box ongeveer een onbeperkt aantal devices, echter moet je dan via MQTT praten met het ding en kan je elke lamp los aanspreken. Maar ben er nog niet ingedoken.
Wie kan dit verzorgen? Is dit een feature request bij b.v. domoticz of moet iemand vanuit de community hieraan programmeren?
Ik weet het niet 100% zeker, maar gezien het feit de standaard controller maar 4 groepen had in het begin, gok ik dat het lig bij Domoticz om dit te updaten / veranderen.

• abc874
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 03-07 16:01
Ik ben even aan het rondkijken, maar wat is de beste plek om de hardware te kopen? Als ik zoek op 'ESP8266' en 'NRF24L01' lijk ik ook verschillende varianten te vinden, en om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer..

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

abc874 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:08:
Ik ben even aan het rondkijken, maar wat is de beste plek om de hardware te kopen? Als ik zoek op 'ESP8266' en 'NRF24L01' lijk ik ook verschillende varianten te vinden, en om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer..
Aliexpress. Zoeken op ESP8266 dan krijg je voldoende hits, zoek een V3 variant. Daarna zoek je op NRF24L01 en daar zoek je er ook 1 van uit. En nog een dupont line 10cm is wel handig om erbij te bestellen zodat je de ESP8266 en de NRF24L01 makkelijk met elkaar kunt verbinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:51

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

rens-br schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:09:
[...]

Ik ben nu zelf aan het kijken of ik het via: [ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie kan oplossen. Die controller ondersteund out-of-the box ongeveer een onbeperkt aantal devices, echter moet je dan via MQTT praten met het ding en kan je elke lamp los aanspreken. Maar ben er nog niet ingedoken.
Nee, dat is niet juist. Ik gebruik deze ESP8266 Milight hub zonder MQTT. Domoticz geeft de commando's via UDP, exact hetzelfde als met een "echte" Milight controller.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:20:
Nee, dat is niet juist. Ik gebruik deze ESP8266 Milight hub zonder MQTT. Domoticz geeft de commando's via UDP, exact hetzelfde als met een "echte" Milight controller.
Dat klopt inderdaad, maar dan loop je toch nog steeds tegen het 4 group limiet aan. Ofniet?

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

rens-br schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:25:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar dan loop je toch nog steeds tegen het 4 group limiet aan. Ofniet?
Nee, meer dan 4 is geen probleem.
Dit zegt de maker erover:
Why this is useful
Both the remote and the WiFi gateway are limited to four groups. This means if you want to control more than four groups of bulbs, you need another remote or another gateway. This project allows you to control 262,144 groups (4*2^16, the limit imposed by the protocol).

Bron:

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:42:
[...]

Nee, meer dan 4 is geen probleem.
Dit zegt de maker erover:
Why this is useful
Both the remote and the WiFi gateway are limited to four groups. This means if you want to control more than four groups of bulbs, you need another remote or another gateway. This project allows you to control 262,144 groups (4*2^16, the limit imposed by the protocol).

Bron:
Ik had inderdaad begrepen dat de ESP8266 dat limiet opheft, maar wanneer je deze hub toevoegd in Domoticz via: https://www.domoticz.com/wiki/Limitless/AppLamp_LED. Dan worden er maar 4 groepen toegevoegd.

• haaymaan
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-10 21:20
rens-br schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:07:
[...]

Ik had inderdaad begrepen dat de ESP8266 dat limiet opheft, maar wanneer je deze hub toevoegd in Domoticz via: https://www.domoticz.com/wiki/Limitless/AppLamp_LED. Dan worden er maar 4 groepen toegevoegd.
je kan per Vier milightHub toevoegen aan Domoticz

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

rens-br schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:07:
[...]

Vier per ID.
Je kunt gewoon pairen met ander Milight devices en dan komen er steeds vier nieuwe groepen bij in Domoticz.

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

B@rt_d@_M@n schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:09:
[...]

Vier per ID.
Je kunt gewoon pairen met ander Milight devices en dan komen er steeds vier nieuwe groepen bij in Domoticz.
Is hier ook een tutorial van? Krijg ze wel gekoppeld in de online milight omgeving, maar dan weer niet in domoticz. Hoe weet domoticz welke bulb gepaired is, ik kan daar nergens een device id ofzo invoeren.

• abc874
Sandyman538 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:23:
[...]

Aliexpress. Zoeken op ESP8266 dan krijg je voldoende hits, zoek een V3 variant. Daarna zoek je op NRF24L01 en daar zoek je er ook 1 van uit. En nog een dupont line 10cm is wel handig om erbij te bestellen zodat je de ESP8266 en de NRF24L01 makkelijk met elkaar kunt verbinden.
Bedankt, ik heb zojuist wat besteld. Nu 'even' wachten en dan kan ik aan de slag. Bedankt! ;)

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-10 21:53
Ben nu al een tijdje aan het prullen om een MilIght hub aan de gang te krijgen.
Als ik het sniffen start komt er netjes (op het moment dat ik een knop op de AB indruk) output naar voren en zie het rode ledje op de NodeMCU rood knipperen.
Op het moment dat ik het device ID wat ik daar te zien krijg invoer en vervulgens een commando wil uitvoeren vanuit de webinterface reboot de NodeMCU direct ( zo lijkt het -> het blauwe ledje op de ESP gaat voor paar seconden blauw branden en gaat vervolgens een paar seconden uit en de webinterface is niet meer benaderbaar/ping timed out) .
Ik gebruik om dit moment software versie 1.8.8

iemand enig idee ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Sandyman538 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:51:
Is hier ook een tutorial van? Krijg ze wel gekoppeld in de online milight omgeving, maar dan weer niet in domoticz. Hoe weet domoticz welke bulb gepaired is, ik kan daar nergens een device id ofzo invoeren.
Dit vroeg ik mij ook af, maar heb het inmiddels aan de praat. Als je het eenmaal weet is het best eenvoudig. Het werkt als volgt:

Je kan in de Hub een Device ID aangeven en aan elk ID hangen 4 groepen (in het geval van RGBCCT), wat je vervolgens doet is meerdere Device ID's ingeven en daar alle lampen aan hangen.

Daarna kan je in Settings -> UDP aangeven welke ID's aan welke poort hangen:

En die kan je vervolgens toevoegen op de manier zoals je gewend bent in Domoticz:

Zelf heb ik nu een losse controller per lampengroep. (Ik heb armaturen met 3 spots erin), waardoor het nu mogelijk is om elke lamp los aan te schakelen of via de AppGroup alle lampen in één keer, dat ziet er dus zo uit:
IDPoort
0x00021002
GroepWat?
1Keuken lamp 1
2Keuken lamp 2
3Keuken lamp 3
4-
IDPoort
0x00031003
GroepWat?
1Hal lamp 1
2Hal lamp 2
3-
4-
etc

Ook meteen de OP aangepast met de bovenstaande informatie.

rens-br wijzigde deze reactie 28-04-2019 23:36 (103%)

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

rens-br schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:23:
[...]

Dit vroeg ik mij ook af, maar heb het inmiddels aan de praat. Als je het eenmaal weet is het best eenvoudig. Het werkt als volgt:
Alvast bedankt voor je uitgebreide uitleg. Na het uitzetten van de firewall in de router lukt het soms om een lamp te pairen vanuit de webinterface. Maar lukt vaak ook niet. Range zou toch niet het probleem moeten zijn, maar daar lijkt het nu soms wel op. Wil het eigenlijk eerst allemaal goed werkens hebben vanuit de webinterface, maar zoals gezegd, dat pairen gaat moeizaam. Daarna hoop ik de overstap te kunnen maken naar domoticz en daar de huidige ibox te kunnen vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Sandyman538 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:21:
Na het uitzetten van de firewall in de router lukt het soms om een lamp te pairen vanuit de webinterface. Maar lukt vaak ook niet. Range zou toch niet het probleem moeten zijn, maar daar lijkt het nu soms wel op.
Ik mis even wat de (ip?) Range te maken heeft met het pairen van de lampen, dat staat namelijk helemaal los van elkaar. Of bedoel je met 'Range' het bereik?

Welke stappen voer je uit om de lampen te Pairen? Het zou namelijk niet moeilijker / anders moeten zijn dan met de ibox.

Dit zijn in ieder geval de stappen:
  1. Kies de juiste 'Remote Type
    '
  2. Voer een Device ID in bij 'Enter hub ID' en klik op 'Add xxxxxx'
  3. Kies daarna een groep
  4. Haal de lamp volledig van de spanning af (voor minimaal 10 seconden)
  5. Zet de spanning er weer op
  6. Druk binnen 5 seconden op 'Pair'
  7. De lamp(en) zullen nu groen gaan knipperen
  8. Voer deze stappen uit voor elke lamp binnen dezelfde 'groep'
Voor het unpairen is de procedure hetzelfde, echter zal de lamp rood gaan knipperen.

rens-br wijzigde deze reactie 29-04-2019 15:43 (8%)

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-10 21:53
Pimmetje651 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:59:
Ben nu al een tijdje aan het prullen om een MilIght hub aan de gang te krijgen.
Als ik het sniffen start komt er netjes (op het moment dat ik een knop op de AB indruk) output naar voren en zie het rode ledje op de NodeMCU rood knipperen.
Op het moment dat ik het device ID wat ik daar te zien krijg invoer en vervulgens een commando wil uitvoeren vanuit de webinterface reboot de NodeMCU direct ( zo lijkt het -> het blauwe ledje op de ESP gaat voor paar seconden blauw branden en gaat vervolgens een paar seconden uit en de webinterface is niet meer benaderbaar/ping timed out) .
Ik gebruik om dit moment software versie 1.8.8

iemand enig idee ?
Niemand bekend hiermee ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Sandyman538
  • Nu online

Sandyman538

SandstorM [148839]

rens-br schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:40:
[...]

Ik mis even wat de (ip?) Range te maken heeft met het pairen van de lampen, dat staat namelijk helemaal los van elkaar. Of bedoel je met 'Range' het bereik?
Sorry, nee dat sloeg eigenlijk op mijn eerdere posts in dit topic. Uiteindelijk is het gelukt een paar lampen (van de 30+ die ik heb) te pairen op de manier zoals beschreven, dit werkte overigens pas toen ik de firewall in mijn router uitgezet had. Maar heb het idee dat de range van het apparaat van bedenkelijke kwaliteit is, aangezien pairen meer een soort lucky shot lijkt. Dus ik wil eerst al mijn lampen op de juiste manier gepaired hebben in de web interface (zoals jij prachtig uitgelegd hebt) voordat ik verder ga met domoticz.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Sandyman538 schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:00:
dit werkte overigens pas toen ik de firewall in mijn router uitgezet had.
Blijf dit vreemd vinden. Je firewall gaat over het algemeen over verkeer wat naar buiten en naar binnen gaat. Maar deze hub maakt geen verbinding naar buiten, maar alles blijft intern. Firewalls uitzetten of poorten open zetten is dan dus ook niet nodig. (Tenzij je allerlei speciale instellingen hebt in je Asus)
Maar heb het idee dat de range van het apparaat van bedenkelijke kwaliteit is,
Met range, bedoel je dus het bereik? Je kan natuurlijk proberen om het apparaat zo dicht mogelijk op je lampen te houden, ik had hem tijdelijk aan mijn laptop gehangen en liep daarmee door het huis en de lampen zaten boven mij en dat werkte prima. Het ging alleen wel een aantal keer mis, omdat ik te langzaam was met het drukken op '+ Pair'.

Nu ze eenmaal gekoppeld zitten heb ik niet het idee dat het bereik meer / minder dan de originele hub. Welke antenne heb je? Ik had begrepen dat de externe antenne sowieso een stuk meer bereik heeft.

rens-br wijzigde deze reactie 30-04-2019 08:48 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robin20VT
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11:00
Hey een dedicated topic, nice.

Ik heb een tijdje geleden gestoeid met dit projectje, meer om mijn Milights via de Hue app aan te sturen (probeerseltje omdat het kon). Dus ik had de ESP8266 Miight hub, die was gekoppeld aan mijn PiZero met DIYHue en die hing vervolgens weer aan Domoticz :)

Ondertussen ligt het allemaal in de kast daar ik voor 1,5 jaar in een huurwoning zit totdat mijn nieuwe huis klaar is, dan kan ik weer helemaal los. Ondertussen ook overgestapt van Domoticz naar HomeAssistant :-D

Vraagje voor nu, de "originele" Milight Hub doet Fire&Forget voor zover ik kan zien, hij misfire'de nog wel eens bij mij. Nu heb ik in de /DEV van LimitlessLED gelezen (voor die offline ging) dat ze bezig waren met een nieuwe bridge die dan wel weer een "acknowledge" zou geven, maar die site ging toen offline etc.etc.

Doet deze variant van "DIY Hub" ook een vorm van acknowledge of is dit nog steeds F&F ?

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Robin20VT schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:31:
Hey een dedicated topic, nice.

Ik heb een tijdje geleden gestoeid met dit projectje, meer om mijn Milights via de Hue app aan te sturen (probeerseltje omdat het kon). Dus ik had de ESP8266 Miight hub, die was gekoppeld aan mijn PiZero met DIYHue en die hing vervolgens weer aan Domoticz :)

Ondertussen ligt het allemaal in de kast daar ik voor 1,5 jaar in een huurwoning zit totdat mijn nieuwe huis klaar is, dan kan ik weer helemaal los. Ondertussen ook overgestapt van Domoticz naar HomeAssistant :-D

Vraagje voor nu, de "originele" Milight Hub doet Fire&Forget voor zover ik kan zien, hij misfire'de nog wel eens bij mij. Nu heb ik in de /DEV van LimitlessLED gelezen (voor die offline ging) dat ze bezig waren met een nieuwe bridge die dan wel weer een "acknowledge" zou geven, maar die site ging toen offline etc.etc.

Doet deze variant van "DIY Hub" ook een vorm van acknowledge of is dit nog steeds F&F ?
F&F uiteraard. Deze DIY Hub is compatible met het bestaande Millight protocol. En die ondersteunt feedback niet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robin20VT
Daar was ik al bang voor ja. Ga ik nog even denken of ik dit een goede oplossing vind, ik heb ook een Zigbee2MQTT stick, en Zigbee doet wel weer acknowledge volgens mij. Wellicht is dat een betere oplossing dan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Robin20VT schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:11:
Daar was ik al bang voor ja. Ga ik nog even denken of ik dit een goede oplossing vind, ik heb ook een Zigbee2MQTT stick, en Zigbee doet wel weer acknowledge volgens mij. Wellicht is dat een betere oplossing dan.
Daarom herhaal ik een commando na 2 sec. Voor de zekerheid...
Bijvoorbeeld zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
commandArray = {}
DoucheTimer = tonumber(uservariables['DoucheTimer'])
LED         = tonumber(uservariables['Douche_LED_control'])

if LED == 1 then
            if DoucheTimer == 3 then
            commandArray[1] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=32cd32&brightness=100&iswhite=false'}
            commandArray[2] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=32cd32&brightness=100&iswhite=false AFTER 2'}
            print('Badkamer led script: Badkamer_LEDs: fase 1 AAN (groen)')
            end
            if DoucheTimer == 5 then
            commandArray[1] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=0d89ff&brightness=100&iswhite=false'}
            commandArray[2] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=0d89ff&brightness=100&iswhite=false AFTER 2'}
            print('Badkamer led script: Badkamer_LEDs: fase 2 AAN (aqua)')
            end
            if DoucheTimer == 7 then
            commandArray[1] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=ff00ff&brightness=100&iswhite=false'}
            commandArray[2] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=ff00ff&brightness=100&iswhite=false AFTER 2'}
            print('Badkamer led script: Badkamer_LEDs: fase 4 AAN (paars)')
            end
            if DoucheTimer == 9 then
            commandArray[1] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=ffe867&brightness=100&iswhite=false'}
            commandArray[2] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=ffe867&brightness=100&iswhite=false AFTER 2'}
            print('Badkamer led script: Badkamer_LEDs: fase 3 AAN (oranje)')
            end
end

return commandArray

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robin20VT
Dat is ook wel een goeie ja. Ik vind de Milight lampen prijs/kwaliteit wel goed.

Ik gebruik HomeAssistant, volgens kanik daar ook relatief makkelijk een commando herhalen in de yaml.

Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:03

aex351

I am the one

Even een opsomming (voor mezelf) met een vraag.

NodeMCU is microcontroller, vergelijkbaar met Arduino, maar dan vooral puur gericht op een ingebouwde wifi chip (ESP8266). Om vervolgens gebruik te maken van deze wifi chip, heb je een module nodig, een transceiver (NRF24L01+). Welke dus op de microcontroller geïnstalleerd moet worden. Om alles werkend te krijgen moet je nog firmware installeren op de NoduMCU.

Nu heb je ook de RFLink en dit is dus een bouwpakket wat zich uiteindelijk vertaald in een transceiver met firmware welke op een Arduino microcontroller geïnstalleerd moet worden. Wat vervolgens weer aangesloten moet worden op een Raspberry PI of en ander systeem. In elk geval vereist de RFlink bouwpakket dat je aan de slag moet met een soldeerbout. Verder omdat de Arduino geen wifi chip heeft zal bijvoorbeeld een firmware update met een fysieke kabel moeten, via de de Arduino.

De NodeMCU route lijkt overwegend soldeer-vrij te zijn. Vooral dingen in elkaar pluggen.

Klopt dit?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
aex351 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 00:56:
Even een opsomming (voor mezelf) met een vraag.

NodeMCU is microcontroller, vergelijkbaar met Arduino, maar dan vooral puur gericht op een ingebouwde wifi chip (ESP8266). Om vervolgens gebruik te maken van deze wifi chip, heb je een module nodig, een transceiver (NRF24L01+). Welke dus op de microcontroller geïnstalleerd moet worden. Om alles werkend te krijgen moet je nog firmware installeren op de NoduMCU.
Niet helemaal waar. De NodeMCU is inderdaad een microcontroller, maar de ingebouwde wifi-chip zorgt ervoor dat je verbinding kan maken met je eigen wifi netwerk. De NRF24L01+ wordt gebruikt om de 'Mi Light signalen' te sturen. De USB aansluiting wordt gebruikt voor het flashen van de firmware in het begin maar daarna kan de firmware 'OTA' geïnstalleerd worden via de webpagina. De USB aansluiting wordt daarna alleen nog maar gebruikt voor de voeding.
Nu heb je ook de RFLink
Met die oplossing ben ik zelf niet bekend, dus daar kan ik je niet veel over vertellen.
De NodeMCU route lijkt overwegend soldeer-vrij te zijn. Vooral dingen in elkaar pluggen.
Als je zorgt voor de dupont kabels is het volledig soldeervrij.

rens-br wijzigde deze reactie 10-05-2019 09:33 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

rens-br schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:32:
[...]

Niet helemaal waar. De NodeMCU is inderdaad een microcontroller, maar de ingebouwde wifi-chip zorgt ervoor dat je verbinding kan maken met je eigen wifi netwerk. De NRF24L01+ wordt gebruikt om de 'Mi Light signalen' te sturen. De USB aansluiting wordt gebruikt voor het flashen van de firmware in het begin maar daarna kan de firmware 'OTA' geïnstalleerd worden via de webpagina. De USB aansluiting wordt daarna alleen nog maar gebruikt voor de voeding.

[...]

Met die oplossing ben ik zelf niet bekend, dus daar kan ik je niet veel over vertellen.

[...]

Als je zorgt voor de dupont kabels is het volledig soldeervrij.
RFlink blijkt niets anders te zijn dan firmware voor de Arduino. Met support voor diverse applicaties. Op de Arduino is het dan de bedoeling om transceivers te installeren (433 MHz etc.). Ik zag dat je ook een wifi koppelplaatje kon kopen waarmee je dan een NodeMCU geïnstalleerd kan worden.

In elk geval lijkt er niet zoiets te bestaan als een 'RFLink Gateway hardware'. Het is puur software. Het enige dat je voor Milight nodig hebt is dan een NRF24L01 module.

Maar nu zie ik even niet of dat dan met wifi koppelplaatje en daarbovenop een NodeMCU chip in combinatie met een NRF24L01 module moet doen. Of dat je zo'n NRF24L01 module niet direct op een Arduino kan aansluiten. Wat volgens deze handleiding wel kan: https://howtomechatronics...cation-nrf24l01-tutorial/. Alleen dan vraag ik mij af waarom je nog een NodeMCU chip via een wifi koppelplaatje bevestigen.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
aex351 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:05:
Maar nu zie ik even niet of dat dan met wifi koppelplaatje en daarbovenop een NodeMCU chip in combinatie met een NRF24L01 module moet doen. Of dat je zo'n NRF24L01 module niet direct op een Arduino kan aansluiten. Wat volgens deze handleiding wel kan: https://howtomechatronics...cation-nrf24l01-tutorial/. Alleen dan vraag ik mij af waarom je nog een NodeMCU chip via een wifi koppelplaatje bevestigen.
Volgens mij ben je heel erg moeilijk aan het doen met je Arduino, mag ik vragen waarom je het 'persee' daarmee wilt doen?

Het enige wat je namelijk nodig hebt is een NodeMCU, een NRF24L01+ chip en dupont kabels.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

rens-br schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:52:
[...]

Volgens mij ben je heel erg moeilijk aan het doen met je Arduino, mag ik vragen waarom je het 'persee' daarmee wilt doen?

Het enige wat je namelijk nodig hebt is een NodeMCU, een NRF24L01+ chip en dupont kabels.
Puur om te kijken naar wat de opties zijn. En daarbij om te begrijpen wat de voor- en nadelen zijn. Ik heb bijvoorbeeld namelijk ook nog een RFXcom in gebruik. En als ik die eventueel in één klap kan vervangen door een eigen all-in-one oplossing. Dan ben ik daar ook mee geholpen.

Ik ben bijvoorbeeld ook aan het kijken naar een Raspberry PI Zero W met een NRF24L01+ chip.

Ik probeer dus zo efficiënt mogelijk te zijn. In plaats van dat ik 10 verschillende chips/platformen houtje-touwtje in elkaar knutsel en aan elkaar knoop. Dan over een jaar is er wel weer iets van een probleem en ben je weer uren zoet met uitzoeken van hoe alles nou ook alweer zat. Daar heb ik dus niet zoveel zin in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• abc874
Ik heb mijn HUB geinstalleerd en alles gekoppeld aan Home Assistant. Echter lukt het me nog niet om een fade out te krijgen wanneer ik de lampen uitschakel.
In home assistant heb ik geprobeerd voor de service light.turn_off een waarde mee te geven aan transition, zonder succes. Blijkbaar wordt dit niet ondersteund voor alle lampen. Is er iemand die deze optie wel aan de praat heeft gekregen met de ESP8266 HUB?

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Voor de Domoticz gebruikers is dit een interessante nieuwe plug in:
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=27771

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
B@rt_d@_M@n schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:41:
Voor de Domoticz gebruikers is dit een interessante nieuwe plug in:
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=27771
Dat kan inderdaad een veelbelovende plugin worden, even in de gaten houden de komende tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Had een tijdje niet gespeeld met de verlichting en blijkt dat de antenne t niet meer doet :{ Nu maar weer nieuwe besteld via AliExpress dus... hopelijk krijg ik t weer aan de gang.

edit: wonderlijk...even van de stroom gehad en nu doet ie t weer 8)7

Wil eigenlijk ook een losse remote zodat t voor m'n vrouw ook wat praktischer wordt om te bedienen echter vraag me af of dit zonder meer gaat werken met de zelfgemaakte box of dat de remote leading wordt en dan de box ingesteld moet worden op t zelfde ID?

Cartman! wijzigde deze reactie 23-05-2019 21:56 (47%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Cartman! schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 23:14:
...

Wil eigenlijk ook een losse remote zodat t voor m'n vrouw ook wat praktischer wordt om te bedienen echter vraag me af of dit zonder meer gaat werken met de zelfgemaakte box of dat de remote leading wordt en dan de box ingesteld moet worden op t zelfde ID?
Kijk even hier: https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub).

Citaat: "Milight bulbs are cheap smart bulbs that are controllable with an undocumented 2.4 GHz protocol. In order to control them, you either need a remote ($13), which allows you to control them directly, or a WiFi gateway ($30), which allows you to control them with a mobile app or a UDP protocol.

This project is a replacement for the wifi gateway.
"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:12:
[...]

Kijk even hier: https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub).

Citaat: "Milight bulbs are cheap smart bulbs that are controllable with an undocumented 2.4 GHz protocol. In order to control them, you either need a remote ($13), which allows you to control them directly, or a WiFi gateway ($30), which allows you to control them with a mobile app or a UDP protocol.

This project is a replacement for the wifi gateway.
"
Ja, dat heb ik gelezen maar wil graag weten of iemand in praktijk ervaring heeft met het in sync houden van de hub en de remote. Dus hoe het pairen verloopt zodat ze er beiden bij kunnen en of het daarna betrouwbaar is om ze door elkaar te gebruiken. Heb een FUT089 remote aangeschaft (AliExpress dus duurt ff) dus hoop zelf t topic binnenkort te kunnen verrijken met deze informatie :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Cartman! schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:15:
Ja, dat heb ik gelezen maar wil graag weten of iemand in praktijk ervaring heeft met het in sync houden van de hub en de remote. Dus hoe het pairen verloopt zodat ze er beiden bij kunnen en of het daarna betrouwbaar is om ze door elkaar te gebruiken. Heb een FUT089 remote aangeschaft (AliExpress dus duurt ff) dus hoop zelf t topic binnenkort te kunnen verrijken met deze informatie :)
Ik gebruik beide door elkaar. Lampen merken er weinig van. Er is echter maar één maar. Domoticz weet niet dat de lampen al aangezet zijn door de remote en visa versa. Je kan dit geloof ik wel oplossen door de AB te koppelen aan de bridge i.p.v. de lampen en dan via MQTT het aan Domoticz te koppelen. Maar hoe dit precies zit moet ik nog een keer induiken.

Maar moet ook eerlijk zeggen. Sinds de lampen fatsoenlijk werken in Domoticz hebben we de AB niet meer gebruikt. We gebruikte maar een aantal verschillende kleuren en die heb ik nu door middel van Scenes in Domoticz gezet.

Bij mij ligt die prioriteit dus niet heel erg hoog, dus ben wel benieuwd naar jouw bevindingen.

rens-br wijzigde deze reactie 24-05-2019 11:06 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:06:
[...]

Ik gebruik beide door elkaar. Lampen merken er weinig van. Er is echter maar één maar. Domoticz weet niet dat de lampen al aangezet zijn door de remote en visa versa. Je kan dit geloof ik wel oplossen door de AB te koppelen aan de bridge i.p.v. de lampen en dan via MQTT het aan Domoticz te koppelen. Maar hoe dit precies zit moet ik nog een keer induiken.
Precies ja; de hub luistert ook naar de remote(s) en zet het vervolgens om in MQTT messages. Volgens mij werkt het in Home Assistant al standaard met MQTT en verwacht ik dus dat dit perfect zou moeten gaan.
Maar moet ook eerlijk zeggen. Sinds de lampen fatsoenlijk werken in Domoticz hebben we de AB niet meer gebruikt. We gebruikte maar een aantal verschillende kleuren en die heb ik nu door middel van Scenes in Domoticz gezet.
Dat is wel het ideale plaatje ja echter wil ik 10x GU10 Color gebruiken in de badkamer en dan is het meer afhankelijk van wat je qua kleur wil als je daar echt staat. Ik zie dus niet helemaal hoe ik dat ga kunnen oplossen met scenes nog dus. Wilde er eerst Philips Hue in plaatsen maar dat is natuurlijk erg kostbaar (500 euro vs 100 euro) en de MiLight kan de kleuren een stuk beter weergeven ook.

• DP69
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 14-06 07:59
hallo allen,

Ik ben nieuw in dit topic en op tweakers. Ik sta op het punt om Mi.light lampen en toebehoren aan te gaan schaffen echter zit ik nog met een concrete vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden :?

Ik wil meerdere Milight GU10 lampen, Ibox2, eventueel afstandbediening 8 zone gaan aanschaffen uit China.

Mijn vraag:
Zijn er naast de 4-zone en 8-zone wandbedieningspanelen nog andere compatible wandschakelaars? Ik wil namelijk dat ik altijd bij bijv. binnenkomst of bij een calamiteit met 1 druk op de knop de verlichting aan kan schakelen. Hierbij er wel op gelet dat er dan ook altijd stroom op de lampen dient te blijven staan. Ik weet dat je een gewone schakelaar erop kan zetten maar dan is de stroom eraf richting lamp bij uitschakelen.

Denk aan bijvoorbeeld de Niko schakelaar voor Hue of als voorbeeld de Acara van Xiaomi.

Wellicht is het al ergens behandeld en heb ik het over het hoofd gezien als iemand me dan middels link hierop kan wijzen, graag!

Dank alvast!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-10 22:58

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik vind het om eerlijk te zijn maar een vage handleiding. Moet ik nu drivers installeren en zo ja welke? Ik heb een flash knop maar deze lijkt niks te doen?

Usenet handleidingen

• j0eyv
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10-10 10:27
Dus de FUT089 remote blijft werken zodra je met de ESP8266 gaat werken. Iemand die kan bevestigen dat een B8 ook blijft werken?

Ik heb nu 8 groepen in gebruik op mijn B8. Daarnaast nog 3 x FUT089 remote’s en 2 Iphones met de app. Al deze devices hebben identieke groepen/indeling.

Het enige dat ik nu nog zoek is de Alexa integratie. Ik ben bang dat ik zonder een ESP8266 geen stap verder ga komen. Toch? Ik heb mijn PI3 met HA (kaal deployment) wel al draaien.. Domoticz moet er nog bij.

Wat was het het toch handig geweest als er een IBOX3 zou komen welke rechtstreeks met Alexa kan communiceren.. Ik ben best bereid om te betalen voor Controlicz maar aangezien dit letterlijk met Domoticz praat zit ik weer met mijn 4 groepen probleem. Pff. Life is hard 😞

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

j0eyv schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:07:
Dus de FUT089 remote blijft werken zodra je met de ESP8266 gaat werken. Iemand die kan bevestigen dat een B8 ook blijft werken?

Ik heb nu 8 groepen in gebruik op mijn B8. Daarnaast nog 3 x FUT089 remote’s en 2 Iphones met de app. Al deze devices hebben identieke groepen/indeling.

Het enige dat ik nu nog zoek is de Alexa integratie. Ik ben bang dat ik zonder een ESP8266 geen stap verder ga komen. Toch? Ik heb mijn PI3 met HA (kaal deployment) wel al draaien.. Domoticz moet er nog bij.

Wat was het het toch handig geweest als er een IBOX3 zou komen welke rechtstreeks met Alexa kan communiceren.. Ik ben best bereid om te betalen voor Controlicz maar aangezien dit letterlijk met Domoticz praat zit ik weer met mijn 4 groepen probleem. Pff. Life is hard 😞
Ik heb geen idee of het werkt met Domoticz en Alexa. Je moet zoiezo een online dienst afnemen voor Domoticz in combinatie met Alexa. Voor Openhab werkt het wel (Niet getest) https://github.com/Skinah/EspMilightHub Je kan ook gebruik maken van openhab cloud en domoticz https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=25357 volgens dit topic.

Ik heb het nu eindelijk werkend. In Combinatie met Openhab. _/-\o_

Usenet handleidingen

• haaymaan
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-10 21:20
Via DIY Hue Emulator kan je ze wel linken aan alexa.(DIY Hue Emulator) installeer je op je Pi.

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:39
Heeft iemand hier ook ervaring met verschillende LNRF24L01 modules?
Zelf draai ik al een tijdje met de ESP8266 milight hub.
Nu heb ik vanaf het begin al problemen met een slecht bereik.
Nu heb ik heb hem al zelf geshield met aluminiumfolie en er een condensator overgezet en de ESP8266 gevoed door een USB voeding die voldoende moet kunnen leveren.
Ik verwacht dus dat mijn LNRF24L01 module de boosdoener is (heb er al 1 van een andere verkoper weggegooid omdat ik daar helemaal niet mee kan zenden.

Heeft iemand hier toevallig goede ervaringen met een bepaalde module.
Online heb ik wat gelezen over CDEBYTE (Aliex) die originele Nordic modules blijkt te gebruiken.

Diegene die ik nu heb is een NRF24L01+PA+LNA.
Ik twijfel als ik nu weer voor een PA+LNA moet gaan.

Als ik nu iets meer betaal voor een module maakt mij niets uit maar ik heb gewoon graag een goede.
Want ik zie door de bomen het bos niet meer en de module die ik nu heb heeft maar iets van 6m bereik.

• jotheman
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-10 20:05

jotheman

Was like that when I got here!

thespeed schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:13:
Nu heb ik heb hem al zelf geshield met aluminiumfolie en er een condensator overgezet en de ESP8266 gevoed door een USB voeding die voldoende moet kunnen leveren.
Ik verwacht dus dat mijn LNRF24L01 module de boosdoener is (heb er al 1 van een andere verkoper weggegooid omdat ik daar helemaal niet mee kan zenden.

Online heb ik wat gelezen over CDEBYTE (Aliex) die originele Nordic modules blijkt te gebruiken.

Als ik nu iets meer betaal voor een module maakt mij niets uit maar ik heb gewoon graag een goede.
Want ik zie door de bomen het bos niet meer en de module die ik nu heb heeft maar iets van 6m bereik.
Ik had precies hetzelfde, had initieel een module waar ik niks gedaan mee kreeg. Met deze uiteindelijk wel.

Dan heb ik zelf nog een vraag :) Ik heb zelf een MiLight Hub in gebruik (zoals gezegd), die initieel prima werkte. Ik heb er nu 8 lampen op zitten (2x LED strips en verder losse lampen, worden allemaal via RGBW aangestuurd. Ik heb ze opgevoerd in Domoticz en dat werkt prima, ze worden ook gesynct naar Google Home dmv Controlicz, mààr: Als ik Google Home vertel "zet alle lampen op wit" dan zegt 'ie OK, waarna mijn Pi met Domoticz crasht. Ik kan nog gewoon SSH-en naar de Raspberry, maar Domoticz crasht en krijg ik alleen met een volledige Pi herstart weer draaiend. Het lijkt alsof Domoticz "overloaded" wordt met alle commando's. Heeft iemand hier ervaring mee en een fix voor?

I see dead pixels...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pcpunk
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 31-08 14:56
Voor het bereik en betrouwbaarheid is het beter om op de NRF24L01+ een 4.7 uf elco te solderen.
Deze NRF24L01 prints zijn heel populair in het Mysensors project, en daar lees je ook dat er verschillende kwaliteiten zijn van de NRF24L01+ per fabrikant. Ik heb ook de +PA+LNA antenne versie getest met 4,7 uf elco maar die was niet beter of slechter.

Dit alles staat ook op de de github Wiki van sidoh onder troubleshooting bad radio module, daar staat dat je een 10 uf elco kan gebruiken maar die van mij doet het optimaal op een 4.7 uf.

Ik gebruik firmware 1.7.1 (nodemcuv2) omdat deze firmware het best presteerde i.c.m. Hass.io (mqtt).

En op een RFLink met een NRF24L01+ gaat het ook prima, heb je geen wifi nodig. Maar ik vond de Nodemcu oplossing persoonlijk beter en mooier.

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

heeft iemand een oplossing? Als de stroom uitvalt vervolgens springt de stroom weer aan. Plus alle lampen springen aan. In mijn yeelight kan ik dit uitzetten.

Usenet handleidingen

• rdls73
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 31-07 23:08
Hallo, weet iemand of je twee ibox2 met één app kan bedienen?, ik heb in de huiskamer milight lampen maar ook in de tuin. De lampen in de tuin die kan ik NIET bedienen met de ibox2 omdat het bereik gewoon niet ver genoeg komt. als ik de ibox buiten hang werkt de tuinverlichting perfect,maar dan werkt de verlichting in de gang en de keuken weer niet lekker. Of is het bereik van de box te vergroten met een externe antenne? Als je nu twee ibox2 kan bedienen met één app dan koop ik er nog eentje bij.

Groet Raymond

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 14:03
rdls73 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:07:
Hallo, weet iemand of je twee ibox2 met één app kan bedienen?, ik heb in de huiskamer milight lampen maar ook in de tuin. De lampen in de tuin die kan ik NIET bedienen met de ibox2 omdat het bereik gewoon niet ver genoeg komt. als ik de ibox buiten hang werkt de tuinverlichting perfect,maar dan werkt de verlichting in de gang en de keuken weer niet lekker. Of is het bereik van de box te vergroten met een externe antenne? Als je nu twee ibox2 kan bedienen met één app dan koop ik er nog eentje bij.

Groet Raymond
In de mi-light app naast "Device List" op de plus drukken en een 2de ibox koppelen!

who put a "stop payment" on my reality check

• rdls73
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 31-07 23:08
Wel gezien maar nooit aan gedacht, dan werken de boxen met één app? zo echt top zijn.

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:58
Gisteren eindelijk de originele hub eens vervangen door de esphub en alles toegevoegd in Domoticz. Ik heb alleen het probleem dat de lampen een stuk minder goed reageren dan met de originele hub. Meer mensen hier last van?

De lampen reageren eigenlijk helemaal niet met de nieuwe hub (hebben ze wel gedaan). De originele hub maar weer hersteld. Dit is waardeloos zo.

Robbie T wijzigde deze reactie 05-08-2019 12:15 (24%)

• DevaZ
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 20-10 19:12
Robbie T schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:45:
Gisteren eindelijk de originele hub eens vervangen door de esphub en alles toegevoegd in Domoticz. Ik heb alleen het probleem dat de lampen een stuk minder goed reageren dan met de originele hub. Meer mensen hier last van?

De lampen reageren eigenlijk helemaal niet met de nieuwe hub (hebben ze wel gedaan). De originele hub maar weer hersteld. Dit is waardeloos zo.
Bij mij is het juist anders om. :) Heb je wel een 10uF condensator gemonteerd indien je een NRF24 gebruikt? Je zou ook het kanaal nummer van je NRF24 kunnen wijzigen, misschien dat je dubbel zit met wat anders.

• DevaZ
thespeed schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:13:

10uF condensator monteren op je NRF24

• Robbie T
DevaZ schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:16:
[...]

Bij mij is het juist anders om. :) Heb je wel een 10uF condensator gemonteerd indien je een NRF24 gebruikt? Je zou ook het kanaal nummer van je NRF24 kunnen wijzigen, misschien dat je dubbel zit met wat anders.
Ik heb geen 10uF condensator gemonteerd. Niet gelezen dat dit "moest".
Hoe wijzig ik het kanaal?

• Robbie T
Hier nog wat meer info over de 10uFf condensator
https://www.instructables...Fixing-Connection-Issues/

• DevaZ
Robbie T schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:20:
[...]

Ik heb geen 10uF condensator gemonteerd. Niet gelezen dat dit "moest".
Hoe wijzig ik het kanaal?
Onder settings/radio daar heb je de opties min, mid en high

Overgens heb je daar nog meer settings waarmee je serieus winst kan maken in zenden en ontvangen.

• Robbie T
DevaZ schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:54:
[...]

Onder settings/radio daar heb je de opties min, mid en high

Overgens heb je daar nog meer settings waarmee je serieus winst kan maken in zenden en ontvangen.
Yes. Reeds aangepast. Lijkt er alleen op dat mijn antenne stuk is. Nieuwe gekocht inmiddels. Verwacht ik deze week nog. Gelijk een 10uF condensator erbij. Kijken hoe dat gaat.

• DevaZ
Robbie T schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:59:
[...]

Yes. Reeds aangepast. Lijkt er alleen op dat mijn antenne stuk is. Nieuwe gekocht inmiddels. Verwacht ik deze week nog. Gelijk een 10uF condensator erbij. Kijken hoe dat gaat.
Zelf gebruik ik dit model in combinatie met een Wemos D1 Mini.

• Robbie T
@rens-br Voor in de starttopic; een naar mijn inziens betere flasher;

https://github.com/marcelstoer/nodemcu-pyflasher

Er is bij deze duidelijker wat er gebeurd en je hebt de mogelijkheid om aan te geven dat het geheugen leeg gehaald moet worden voor de flash (ipv de dubbele flash).

Daarnaast heb je het over cases voor de raspberry ;-).

Robbie T wijzigde deze reactie 06-08-2019 11:38 (10%)

• Robbie T
DevaZ schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 20:20:
[...]
10uF condensator monteren op je NRF24
Inmiddels een nieuwe antenne en een 10uF in huis. Soldeer ik de uF aan de onderkant van de NRF24L01? Dus aan de andere kant van waar de dupont kabels komen.
Ik heb hetzelfde model als jij hebt.

• Robbie T
ESP8266 Mi-Light Hub en MQTT

Bezig om het een en ander nog iets beter te laten werken bezig geweest om de lampen aan te sturen via MQTT, uiteindelijk een stuk eenvoudiger dan ik dacht.

Ik ga in deze configuratie uit van Docker op mijn Synology Nas en ook Domoticz draait via Docker op de nas.

Stap 1 - Installeer MQTT in Docker
  • Ga binnen Docker naar "Register" en zoek op MQTT.
  • Selecteer het pakket met de naam "Eclipse-mosquitto" en klik op downloaden.
  • Wacht tot het pakket is gedownload en zoek het pakket op onder "Image" binnen Docker.
  • Selecteer het pakket en klik op starten, vul hierna de opties in. Bij mij staat het pakket op automatisch starten en ik heb gekozen voor Gemiddelde CPU-prioriteit en 512MB geheugen limiet
  • Onder "Volume" voeg je de volgende paden toe
    - /mosquitto/log
    - /mosquitto/data
    - /mosquitto/config/
    Koppel deze aan een map binnen je nas.
  • Bij netwerk kies je er voor om gebruik te maken van hetzelfde netwerk als de host.
  • Onder milieu voer je vervolgens nog de TZ, de PGID en de PUID in.
  • Klik op opslaan en start de container
Je container draait nu succesvol met daarin Mosquitto, de MQTT client, op poort 1883. Er zijn diverse tutorials te vinden hoe je de MQTT server nog kan testen. Let op; dit is basis en kent nog geen beveiliging en dergelijke.

Stap 2 - Configureer de ESP8266 - Mi-Light Hub
  • Open je Mi-Light hub en kies voor "Settings" en vervolgens voor het tabblad "MQTT"
  • Voer bovenaan het IP-adres in van je MQTT server.
  • De overige instellingen hoef je niet aan te passen.
  • Klik op "Submit".
Stap 3 - Configureer de ESP8266 Milight hub plugin
  • Download de plugin van deze pagina: https://github.com/galinette2000/espmilighthub-domoticz
  • Installeer de plugin binnen je plugin map in Domoticz.
  • Ga binnen Domoticz naar "Hardware" en zoek op type: "ESP8266 Milight Hub"
  • Vul bij MQTT Server address het IP-adres in van de MQTT server. Dit is hetzelfde IP-adres als je hebt opgegeven binnen de HUB
  • Bij Port vul je 1883 in.
  • Username en Password kan je leeg laten
  • Dit zijn dezelfde waarden als bij de hub.
  • Klik op ADD

Stap 4 - Voeg je apparaten toe
  • Ga binnen Domoticz naar Settings en kies voor "Allow for 5 minutes"
  • Zet nu een lamp aan of uit met je afstandsbediening (of app).
  • Binnen Domoticz kies je voor "Devices" en zoek je op mqtt. Je ziet nu de door jou geschakelde lamp staan met iets van mqtt in de naam. Geef de lamp een voor jou duidelijke naam.
  • Voer de stappen uit voor al je lampen.
  • Klaar.

• DevaZ
Robbie T schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:21:
[...]

Inmiddels een nieuwe antenne en een 10uF in huis. Soldeer ik de uF aan de onderkant van de NRF24L01? Dus aan de andere kant van waar de dupont kabels komen.
Ik heb hetzelfde model als jij hebt.
Maakt niet uit... beetje laat :) Wel ff op de + en - letten

DevaZ wijzigde deze reactie 20-08-2019 20:14 (3%)

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Ik heb van de week de Hub geupdatet naar de laatste versie, versie 1.10.1, maar sindsdien reageren de lampen enorm slecht. Van de groepen gaan er vaak maar één of twee lampen aan of er gebeurd helemaal niets.

Hebben meer mensen hier last / ervaring mee?

• Robbie T
@rens-br Ik draai ook op 1.10.1 maar geen problemen.Wellicht kan je downgraden door simpelweg de 1.10 versie te flashen?

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Robbie T schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:51:
@rens-br Ik draai ook op 1.10.1 maar geen problemen.Wellicht kan je downgraden door simpelweg de 1.10 versie te flashen?
Dat was inderdaad de volgende stap, maar was gewoon benieuwd of er meer mensen waren met dit probleem. Gebruik jij de Hub nog via UDP of alleen via
Robbie T schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:12:
ESP8266 Mi-Light Hub en MQTT
Bezig om het een en ander nog iets beter te laten werken bezig geweest om de lampen aan te sturen via MQTT, uiteindelijk een stuk eenvoudiger dan ik dacht.
Dat is een eenvoudige Guide zeg en mooi dat er dus blijkbaar al een plugin voor is! Heeft deze plugin ook ondersteuning voor het Transitions (toegevoegd versie 1.10 van de hub) En heeft de MQTT manier wel ondersteuning voor de terugkoppeling van de lampen?

• Robbie T
rens-br schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:56:
[...]

Dat was inderdaad de volgende stap, maar was gewoon benieuwd of er meer mensen waren met dit probleem. Gebruik jij de Hub nog via UDP of alleen via

[...]

Dat is een eenvoudige Guide zeg en mooi dat er dus blijkbaar al een plugin voor is! Heeft deze plugin ook ondersteuning voor het Transitions (toegevoegd versie 1.10 van de hub) En heeft de MQTT manier wel ondersteuning voor de terugkoppeling van de lampen?
Ik gebruik de Hub alleen via MQTT. Heb via UDP nog wel in Domoticz staan, maar uitgeschakeld.
De plugin voor in Domoticz komt van deze pagina; https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=27771. Gezien de changelog verwacht ik niet dat de transitions al ondersteund worden.

Met betrekking tot de terugkoppelig; ik krijg keurig te zien of de lamp aan of uit staan en welk level, ongeacht hoe ik deze aan zet.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Robbie T schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:00:
Met betrekking tot de terugkoppelig; ik krijg keurig te zien of de lamp aan of uit staan en welk level, ongeacht hoe ik deze aan zet.
Dat is al een reden om over te stappen op de MQTT manier, helemaal top!

• z1rconium
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 10:31
Ik heb de hub draaiende maar pairen lukt me niet.
Start sniffing, als ik de milight (ledstrip) disconnect/reconnect, dan ziet ie 'm wel.
Disconnect/reconnect, pair, gebeurd niets.

Mis ik een stap ?

Ik had de verkeerde deviceid, het werkt, toppie, kunnen we mooi in node-red aan de slag.

z1rconium wijzigde deze reactie 05-10-2019 12:10 (19%)

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
@Robbie T mijn systeem is inmiddels weer up and running en heb nu ook de MQTT plugin gebruikt om te communiceren met Domoticz. Dit werkt perfect en de lampen schakelen een stuk sneller.

Ik heb er echter alleen wel een vreemd probleem mee. Ik heb hier alleen maar RGB+CCT lampen staan en op het moment dat ik Warm White stuur, dan schakelt de lamp ook naar Warm White, maar binnen één seconden springt deze vervolgens op Cold White. Heb jij dit ook?

• Robbie T
rens-br schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:48:
@Robbie T mijn systeem is inmiddels weer up and running en heb nu ook de MQTT plugin gebruikt om te communiceren met Domoticz. Dit werkt perfect en de lampen schakelen een stuk sneller.

Ik heb er echter alleen wel een vreemd probleem mee. Ik heb hier alleen maar RGB+CCT lampen staan en op het moment dat ik Warm White stuur, dan schakelt de lamp ook naar Warm White, maar binnen één seconden springt deze vervolgens op Cold White. Heb jij dit ook?
Ja. Dit heb ik ook. Volgens mij had ik dit alleen ook via upnp

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Robbie T schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:49:
Ja. Dit heb ik ook. Volgens mij had ik dit alleen ook via upnp
Dat is fijn, dan ben ik in ieder geval niet de enige. Ik had dat probleem niet met UDP en ook wanneer ik een commando stuur direct via de bridge treed dit bericht niet op. Het lijkt dus in de Domoticz Plugin te zitten.

Ga eens contact opnemen met de maker.

Dat was een rete snelle reactie.

rens-br wijzigde deze reactie 08-10-2019 13:08 (4%)

• Robbie T
rens-br schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:52:
[...]

Dat is fijn, dan ben ik in ieder geval niet de enige. Ik had dat probleem niet met UDP en ook wanneer ik een commando stuur direct via de bridge treed dit bericht niet op. Het lijkt dus in de Domoticz Plugin te zitten.

Ga eens contact opnemen met de maker.

Dat was een rete snelle reactie.
Ik heb nog even voor je getest zojuist :-). Vanuit Domoticz krijg ik hem inderdaad niet meer op Warm White. Open ik de hub zelf is het geen probleem. Lijkt inderdaad in de plugin te zitten. Laat je weten wat er uit het contact met de maker komt?

[offtopic] je domoticz alweer up and running begrijp ik?
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True