Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-08 11:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

Mi Light is een vrij populair Domotica merk binnen Tweakers, het is een goedkoper alternatief voor Philips Hue en Ikea Trådfri. Het merk heeft echter ook zo zijn beperkingen. De 'Wifi boxen' en de afstandsbedieningen hebben namelijk maar ondersteuning voor 4, 8 of 99 groepen.

Dit kan worden opgelost door een open source 'wifi box', deze code wordt onderhouden door sidoh op Github, met dank aan het reverse engineer werk van Henryk Plötz.

Dit topic is bedoeld om de tips en tricks te bespreken over deze Hub, zodat het gescheiden kan worden van [Mi-Light] Ervaringen & discussie.

Deze OP wordt nog aangevuld met Tips & Tricks en How-To's.

Terug naar Inhoudsopgave

Hoewel de guide op Github behoorlijk duidelijk is, zijn er toch wat kleine onduidelijkheden. In dit hoofdstuk staan een aantal How-to's voor dingen die niet super duidelijk op Github staan.

In de guide wordt uitgegaan van het flashen via PlatformIO, dit is mij tot op heden niet gelukt. We gaan dus aan de slag met de NodeMCU PyFlasher. Het is ook mogelijk om dit te doen met de NodeMCU Flasher, deze stond voorheen in de OP.
  1. Download de laatste firmware van Github. Kies de juiste .bin file. Voor de NodeMCU V3, kan gebruik gemaakt worden van de V2;
  2. Download NodeMCU PyFlasher van Github;
  3. Verbind de NodeMCU aan de PC/Laptop;
  4. Open / start de 'NodeMCU-PyFlasher-x.x-x64' file, het is niet nodig om het programma te installeren;
  5. Vervolgens verschijnt het volgende venster.
  6. Selecteer de settings, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder;
  7. Druk op flashen, dit kan wel een tijdje duren;
  8. Als de Flash voltooid is kan is dat te zien in het voortgangsvenster, zoals in de afbeelding te zien is;
  9. De Wiki kan nu weer gevolgd worden voor het koppelen aan je wifinetwerk.
Terug naar Inhoudsopgave

@Robbie T heeft een guide geschreven in een post voor het aansturen van de lampen via MQTT in combinatie met een Domoticz Plugin. Hieronder staat een kopie van die post.

Stap 1 - Installeer MQTT in Docker
  • Ga binnen Docker naar "Register" en zoek op MQTT.
  • Selecteer het pakket met de naam "Eclipse-mosquitto" en klik op downloaden.
  • Wacht tot het pakket is gedownload en zoek het pakket op onder "Image" binnen Docker.
  • Selecteer het pakket en klik op starten, vul hierna de opties in. Bij mij staat het pakket op automatisch starten en ik heb gekozen voor Gemiddelde CPU-prioriteit en 512MB geheugen limiet
  • Onder "Volume" voeg je de volgende paden toe
    - /mosquitto/log
    - /mosquitto/data
    - /mosquitto/config/
    Koppel deze aan een map binnen je nas.
  • Bij netwerk kies je er voor om gebruik te maken van hetzelfde netwerk als de host.
  • Onder milieu voer je vervolgens nog de TZ, de PGID en de PUID in.
  • Klik op opslaan en start de container
Je container draait nu succesvol met daarin Mosquitto, de MQTT client, op poort 1883. Er zijn diverse tutorials te vinden hoe je de MQTT server nog kan testen. Let op; dit is basis en kent nog geen beveiliging en dergelijke.

Stap 2 - Configureer de ESP8266 - Mi-Light Hub
  • Open je Mi-Light hub en kies voor "Settings" en vervolgens voor het tabblad "MQTT"
  • Voer bovenaan het IP-adres in van je MQTT server.
  • Bij MQTT topic pattern voer je het volgende in: milight/:device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT update topic pattern voer je het volgende in: milight/updates/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT state topic pattern voer je het volgende in: milight/states/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • De overige instellingen hoef je niet aan te passen.
  • Klik op "Submit".
Stap 3 - Configureer de ESP8266 Milight hub plugin
  • Download de plugin van deze pagina: https://github.com/galinette2000/espmilighthub-domoticz
  • Installeer de plugin binnen je plugin map in Domoticz.
  • Ga binnen Domoticz naar "Hardware" en zoek op type: "ESP8266 Milight Hub"
  • Vul bij MQTT Server address het IP-adres in van de MQTT server. Dit is hetzelfde IP-adres als je hebt opgegeven binnen de HUB
  • Bij Port vul je 1883 in.
  • Username en Password kan je leeg laten
  • Bij MQTT topic pattern voer je het volgende in: milight/:device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT update topic pattern voer je het volgende in: milight/updates/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT state topic pattern voer je het volgende in: milight/states/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Dit zijn dezelfde waarden als bij de hub.
  • Klik op ADD
Stap 4 - Voeg je apparaten toe
  • Ga binnen Domoticz naar Settings en kies voor "Allow for 5 minutes"
  • Zet nu een lamp aan of uit met je afstandsbediening (of app).
  • Binnen Domoticz kies je voor "Devices" en zoek je op mqtt. Je ziet nu de door jou geschakelde lamp staan met iets van mqtt in de naam. Geef de lamp een voor jou duidelijke naam.
  • Voer de stappen uit voor al je lampen.
  • Klaar.
Terug naar Inhoudsopgave

Op de Wiki staat een vrij heldere uitleg, maar hieronder staat de procedure nog een keer uitlegd, maar nu met afbeeldingen erbij.
  1. Kies de juiste 'Remote Type;
    '
  2. Voer een Device ID in bij 'Enter hub ID' en klik op 'Add xxxxxx';
  3. Kies daarna een groep;
  4. Haal de lamp volledig van de spanning af (voor minimaal 10 seconden);
  5. Zet de spanning er weer op;
  6. Druk binnen 5 seconden op '+ Pair';
  7. De lamp(en) zullen nu groen gaan knipperen;
  8. Voer deze stappen uit voor elke lamp binnen dezelfde 'groep' (of voer een ander ID in, zie ook: #Meer dan 4 groepen toevoegen
  9. Voor het ontkoppelen moeten dezelfde stappen uitgevoerd worden, echter zullen de lampen rood knipperen bij het drukken op 'X Unpair'.
Terug naar Inhoudsopgave

Het grote voordeel van dit bordje is het feit dat een ongeveer ontelbaar aantal aan groepen ondersteund, het is alleen even goed nadenken over de indeling en het instellen gaat als volgt.

In Domoticz kan je de Mi Light Controller toevoegen per 4 groepen via de ingebouwde plugin, de kunst is nu dus om dit bordje elke keer toe te voegen en de lampen dus ook te koppelen per 4 groepen. Dat gaat als volgt.
  1. Verzin een device ID logica. Zelf heb ik bijvoorbeeld 0x0000, 0x0001, x00002, etc.;
  2. Voer deze in device ID venster en koppel de lampen;
  3. Voer deze stappen uit voor elke Device ID groep;
  4. Ga vervolgens naar Settings -> UDP;
  5. Voer daar elke Device ID in en hang dat aan een uniek poortnummer;
  6. Voeg vervolgens de controllers toe in Domoticz, zoals je gewend bent, met dezelfde poort nummers als hierboven.
  7. Vergeet niet de mode te wijzigen naar V6 met het juiste lamptype (RGBWW).
Op deze manier kan je één lamp per groep toevoegen en daardoor alle lampen los aansturen. Zelf heb ik bijvoorbeeld een aantal armaturen waarin drie spots zitten. Voor elke armatuur heb ik een eigen device ID aangemaakt. Via de AppGroep in Domoticz kan je alle lampen tegelijkertijd aanzetten en via de losse groepen de lampen los. Je krijgt dan de volgende logica:
IDPoort
0x00021002
GroepWat?
1Keuken lamp 1
2Keuken lamp 2
3Keuken lamp 3
4-
IDPoort
0x00031003
GroepWat?
1Hal lamp 1
2Hal lamp 2
3-
4-
etc

Terug naar Inhoudsopgave

Een los printje is natuurlijk niet heel erg mooi. Daarom kiezen een hoop mensen ervoor om een case te laten printen of eentje zelf te fabriceren. Voor de 3D printers onder ons er staan al een aantal ontwerpen op Thingverse:Afhankelijk van de gekozen antenne passen sommige cases wel en andere niet.

Andere uses hebben zelf wat gemaakt, voorbeelden staan hieronder:

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.007-03-2019Topic aangemaakt
V1.128-04-2019Hoofdstuk 'meerdere groepen aanmaken' en 'cases' toegevoegd'
V1.229-04-2019Hoofdstuk 'Lampen koppelen' toegevoegd'
V1.306-08-2019Tips van @Robbie T toegevoegd.
V1.306-08-2019Hoofdstuk Aansturen via MQTT toegevoegd, met dank aan @Robbie T.
V1.425-09-2019Guide van PyFlasher toegevoegd en van NodeMCU flasher verwijderd.

Terug naar Inhoudsopgave

[Voor 255% gewijzigd door rens-br op 21-12-2020 15:11]

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 01:59
Goed initiatief, ik ga binnenkort ook eentje maken zodra ik tekort kom.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 30-07 13:09
Ik kopieer deze even uit het andere topic:

Ik ben al een tijdje bezig met een Milight hub te maken op basis van de ESP8266 en een NRF24L01+ module om mijn Milight Leds te bedienen. Ik gebruik hiervoor de software geschreven door Sidoh. Dit werkt echt super.

https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub

Ik ben eerst simpel begonnen met door gewoon met kabels de ESP8266 en de NRF24L01+ met elkaar te verbinden. Dit is leuk voor een test opstelling maar is niet erg handig om voor langere tijd te gebruiken. Ik heb toen mijn soldeerbout gepakt en de 2e versie van de hub gemaakt. Deze werkte prima en zonder problemen.

Maar toen ontdekte ik dat je best wel goedkoop kleine pcb's kan maken. Ik heb toen zelf een ontwerp gemaakt voor de hub en ik ben best wel tevreden voor mijn allereerste pcb ontwerp ooit. Ik heb weer nieuwe ontwerpen gemaakt dan hier op de foto, maar ik heb nog geen tijd gehad om deze te testen.

Het werkt allemaal super. Bediening via de webbrowser, gekoppeld aan Node-Red die het vervolgens weer doorstuurt naar mijn domotica systeem (Blynk en Home Assistant).

Versie 3:

Versie 1

Versie 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 30-07 13:09
@rens-br

Je vraagt in de eerste post:
How-to's

Hoewel de guide op Github behoorlijk duidelijk is, zijn er toch wat kleine onduidelijkheden. Hoe is de NodeMCU te flashen of hoe stel je dit nu in in Domoticz of Homewizard?
Het flashen is niet zo heel moeilijk. Je hebt hier wel esptool.py voor nodig. Als je dat niet hebt:

https://github.com/espressif/esptool

Ga via de command prompt naar de map waar je de firmware gedownload hebt:

Ik ben altijd fan van eerst even een erase:

1.
code:
1
python esptool.py --port /dev/cu.SLAB_USBtoUAR erase_flash

Dit gedeelte veranderen door de port die je gebruikt voor je ESP: " /dev/cu.SLAB_USBtoUART "

2.
code:
1
python esptool.py --port /dev/cu.SLAB_USBtoUART  --baud 115200 write_flash -fm=dio -fs=4MB 0x00000 esp8266_milight_hub_d1_mini-1.5.0.bin

Dit gedeelte veranderen door de port die je gebruikt voor je ESP: " /dev/cu.SLAB_USBtoUART "
Vervang dit gedeelte door het bestand dat je wilt flashen " esp8266_milight_hub_d1_mini-1.5.0.bin "

De Milight Hub is vervolgens aan te sturen via REST of via MQTT. Beide kunnen gebruikt worden in Domoticz, Home Assistant, Node-Red. Als er behoefte is aan meer uitleg dan wil ik het wel verder uitleggen.

[Voor 38% gewijzigd door Lennyz op 15-03-2019 13:33]

• Sandyman538
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:23

Sandyman538

SandstorM [148839]

Lennyz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:19:
De Milight Hub is vervolgens aan te sturen via REST of via MQTT. Beide kunnen gebruikt worden in Domoticz, Home Assistant, Node-Red. Als er behoefte is aan meer uitleg dan wil ik het wel verder uitleggen.
Ik krijg mijn bulbs niet gepaired. In de milightHub web omgeving ga ik naar 'settings', naar 'UDP', maak een DeviceID (0x1000), een poort (5987), protocol version (6) en die submit ik. Dan op de hoofdpagina, selecteer ik DeviceID 0x1000, group 1, schakel fysiek een milight lamp aan en druk op pair, maar dat paired dus niet. Als ik het sniffen aanzet zie ik wel dat er acties verzonden worden (en ook ontvangen worden als ik een knop op de afstandsbediening indruk).
rens-br schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:35:
Maar een (simpel) stappenplan voor het toevoegen van de losse lampen in Domoticz zou wel top zijn natuurlijk.
Ook dat. Heb een simpele tutorial gevolgd (deze) om ipv via webinterface het alvast via domoticz te regelen, maar ook daar krijg ik de lampen niet gepaired.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Driek
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:10
Ga van de week de how to volgen.

Tijd van werken, tijd van rusten

• rens-br

rens-br

Topicstarter
j0eyv schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:45:
Dat is voor mij nog een enorm gemis in Domoticz. Ik heb 7/8 groepen nodig maar kan maar tot 4 groepen aanspreken vanuit Domoticz. Zo lang dat ik er geen 8 kan aansturen vanuit domoticz staat mijn PI uit en doe ik alles met de AB/Smartphone App.
Ik ben nu zelf aan het kijken of ik het via: [ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie kan oplossen. Die controller ondersteund out-of-the box ongeveer een onbeperkt aantal devices, echter moet je dan via MQTT praten met het ding en kan je elke lamp los aanspreken. Maar ben er nog niet ingedoken.
Wie kan dit verzorgen? Is dit een feature request bij b.v. domoticz of moet iemand vanuit de community hieraan programmeren?
Ik weet het niet 100% zeker, maar gezien het feit de standaard controller maar 4 groepen had in het begin, gok ik dat het lig bij Domoticz om dit te updaten / veranderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 05-08 12:15

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

rens-br schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:09:
[...]

Ik ben nu zelf aan het kijken of ik het via: [ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie kan oplossen. Die controller ondersteund out-of-the box ongeveer een onbeperkt aantal devices, echter moet je dan via MQTT praten met het ding en kan je elke lamp los aanspreken. Maar ben er nog niet ingedoken.
Nee, dat is niet juist. Ik gebruik deze ESP8266 Milight hub zonder MQTT. Domoticz geeft de commando's via UDP, exact hetzelfde als met een "echte" Milight controller.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sandyman538 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:51:
Is hier ook een tutorial van? Krijg ze wel gekoppeld in de online milight omgeving, maar dan weer niet in domoticz. Hoe weet domoticz welke bulb gepaired is, ik kan daar nergens een device id ofzo invoeren.
Dit vroeg ik mij ook af, maar heb het inmiddels aan de praat. Als je het eenmaal weet is het best eenvoudig. Het werkt als volgt:

Je kan in de Hub een Device ID aangeven en aan elk ID hangen 4 groepen (in het geval van RGBCCT), wat je vervolgens doet is meerdere Device ID's ingeven en daar alle lampen aan hangen.

Daarna kan je in Settings -> UDP aangeven welke ID's aan welke poort hangen:

En die kan je vervolgens toevoegen op de manier zoals je gewend bent in Domoticz:

Zelf heb ik nu een losse controller per lampengroep. (Ik heb armaturen met 3 spots erin), waardoor het nu mogelijk is om elke lamp los aan te schakelen of via de AppGroup alle lampen in één keer, dat ziet er dus zo uit:
IDPoort
0x00021002
GroepWat?
1Keuken lamp 1
2Keuken lamp 2
3Keuken lamp 3
4-
IDPoort
0x00031003
GroepWat?
1Hal lamp 1
2Hal lamp 2
3-
4-
etc

Ook meteen de OP aangepast met de bovenstaande informatie.

[Voor 103% gewijzigd door rens-br op 28-04-2019 23:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robin20VT
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 03-08 17:04
Hey een dedicated topic, nice.

Ik heb een tijdje geleden gestoeid met dit projectje, meer om mijn Milights via de Hue app aan te sturen (probeerseltje omdat het kon). Dus ik had de ESP8266 Miight hub, die was gekoppeld aan mijn PiZero met DIYHue en die hing vervolgens weer aan Domoticz :)

Ondertussen ligt het allemaal in de kast daar ik voor 1,5 jaar in een huurwoning zit totdat mijn nieuwe huis klaar is, dan kan ik weer helemaal los. Ondertussen ook overgestapt van Domoticz naar HomeAssistant :-D

Vraagje voor nu, de "originele" Milight Hub doet Fire&Forget voor zover ik kan zien, hij misfire'de nog wel eens bij mij. Nu heb ik in de /DEV van LimitlessLED gelezen (voor die offline ging) dat ze bezig waren met een nieuwe bridge die dan wel weer een "acknowledge" zou geven, maar die site ging toen offline etc.etc.

Doet deze variant van "DIY Hub" ook een vorm van acknowledge of is dit nog steeds F&F ?

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Robin20VT schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:31:
Hey een dedicated topic, nice.

Ik heb een tijdje geleden gestoeid met dit projectje, meer om mijn Milights via de Hue app aan te sturen (probeerseltje omdat het kon). Dus ik had de ESP8266 Miight hub, die was gekoppeld aan mijn PiZero met DIYHue en die hing vervolgens weer aan Domoticz :)

Ondertussen ligt het allemaal in de kast daar ik voor 1,5 jaar in een huurwoning zit totdat mijn nieuwe huis klaar is, dan kan ik weer helemaal los. Ondertussen ook overgestapt van Domoticz naar HomeAssistant :-D

Vraagje voor nu, de "originele" Milight Hub doet Fire&Forget voor zover ik kan zien, hij misfire'de nog wel eens bij mij. Nu heb ik in de /DEV van LimitlessLED gelezen (voor die offline ging) dat ze bezig waren met een nieuwe bridge die dan wel weer een "acknowledge" zou geven, maar die site ging toen offline etc.etc.

Doet deze variant van "DIY Hub" ook een vorm van acknowledge of is dit nog steeds F&F ?
F&F uiteraard. Deze DIY Hub is compatible met het bestaande Millight protocol. En die ondersteunt feedback niet...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Robin20VT schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:11:
Daar was ik al bang voor ja. Ga ik nog even denken of ik dit een goede oplossing vind, ik heb ook een Zigbee2MQTT stick, en Zigbee doet wel weer acknowledge volgens mij. Wellicht is dat een betere oplossing dan.
Daarom herhaal ik een commando na 2 sec. Voor de zekerheid...
Bijvoorbeeld zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
commandArray = {}
DoucheTimer = tonumber(uservariables['DoucheTimer'])
LED         = tonumber(uservariables['Douche_LED_control'])

if LED == 1 then
            if DoucheTimer == 3 then
            commandArray[1] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=32cd32&brightness=100&iswhite=false'}
            commandArray[2] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=32cd32&brightness=100&iswhite=false AFTER 2'}
            print('Badkamer led script: Badkamer_LEDs: fase 1 AAN (groen)')
            end
            if DoucheTimer == 5 then
            commandArray[1] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=0d89ff&brightness=100&iswhite=false'}
            commandArray[2] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=0d89ff&brightness=100&iswhite=false AFTER 2'}
            print('Badkamer led script: Badkamer_LEDs: fase 2 AAN (aqua)')
            end
            if DoucheTimer == 7 then
            commandArray[1] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=ff00ff&brightness=100&iswhite=false'}
            commandArray[2] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=ff00ff&brightness=100&iswhite=false AFTER 2'}
            print('Badkamer led script: Badkamer_LEDs: fase 4 AAN (paars)')
            end
            if DoucheTimer == 9 then
            commandArray[1] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=ffe867&brightness=100&iswhite=false'}
            commandArray[2] = {['OpenURL']='http://192.168.1.238:8080/json.htm?type=command&param=setcolbrightnessvalue&idx=561&hex=ffe867&brightness=100&iswhite=false AFTER 2'}
            print('Badkamer led script: Badkamer_LEDs: fase 3 AAN (oranje)')
            end
end

return commandArray

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:33

aex351

I am the one

rens-br schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:52:
[...]

Volgens mij ben je heel erg moeilijk aan het doen met je Arduino, mag ik vragen waarom je het 'persee' daarmee wilt doen?

Het enige wat je namelijk nodig hebt is een NodeMCU, een NRF24L01+ chip en dupont kabels.
Puur om te kijken naar wat de opties zijn. En daarbij om te begrijpen wat de voor- en nadelen zijn. Ik heb bijvoorbeeld namelijk ook nog een RFXcom in gebruik. En als ik die eventueel in één klap kan vervangen door een eigen all-in-one oplossing. Dan ben ik daar ook mee geholpen.

Ik ben bijvoorbeeld ook aan het kijken naar een Raspberry PI Zero W met een NRF24L01+ chip.

Ik probeer dus zo efficiënt mogelijk te zijn. In plaats van dat ik 10 verschillende chips/platformen houtje-touwtje in elkaar knutsel en aan elkaar knoop. Dan over een jaar is er wel weer iets van een probleem en ben je weer uren zoet met uitzoeken van hoe alles nou ook alweer zat. Daar heb ik dus niet zoveel zin in.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• B@rt_d@_M@n

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Voor de Domoticz gebruikers is dit een interessante nieuwe plug in:
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=27771

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Had een tijdje niet gespeeld met de verlichting en blijkt dat de antenne t niet meer doet :{ Nu maar weer nieuwe besteld via AliExpress dus... hopelijk krijg ik t weer aan de gang.

edit: wonderlijk...even van de stroom gehad en nu doet ie t weer 8)7

Wil eigenlijk ook een losse remote zodat t voor m'n vrouw ook wat praktischer wordt om te bedienen echter vraag me af of dit zonder meer gaat werken met de zelfgemaakte box of dat de remote leading wordt en dan de box ingesteld moet worden op t zelfde ID?

[Voor 47% gewijzigd door Cartman! op 23-05-2019 21:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:06:
[...]

Ik gebruik beide door elkaar. Lampen merken er weinig van. Er is echter maar één maar. Domoticz weet niet dat de lampen al aangezet zijn door de remote en visa versa. Je kan dit geloof ik wel oplossen door de AB te koppelen aan de bridge i.p.v. de lampen en dan via MQTT het aan Domoticz te koppelen. Maar hoe dit precies zit moet ik nog een keer induiken.
Precies ja; de hub luistert ook naar de remote(s) en zet het vervolgens om in MQTT messages. Volgens mij werkt het in Home Assistant al standaard met MQTT en verwacht ik dus dat dit perfect zou moeten gaan.
Maar moet ook eerlijk zeggen. Sinds de lampen fatsoenlijk werken in Domoticz hebben we de AB niet meer gebruikt. We gebruikte maar een aantal verschillende kleuren en die heb ik nu door middel van Scenes in Domoticz gezet.
Dat is wel het ideale plaatje ja echter wil ik 10x GU10 Color gebruiken in de badkamer en dan is het meer afhankelijk van wat je qua kleur wil als je daar echt staat. Ik zie dus niet helemaal hoe ik dat ga kunnen oplossen met scenes nog dus. Wilde er eerst Philips Hue in plaatsen maar dat is natuurlijk erg kostbaar (500 euro vs 100 euro) en de MiLight kan de kleuren een stuk beter weergeven ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19:17

TheDudez

Usenet stofzuiger!

j0eyv schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:07:
Dus de FUT089 remote blijft werken zodra je met de ESP8266 gaat werken. Iemand die kan bevestigen dat een B8 ook blijft werken?

Ik heb nu 8 groepen in gebruik op mijn B8. Daarnaast nog 3 x FUT089 remote’s en 2 Iphones met de app. Al deze devices hebben identieke groepen/indeling.

Het enige dat ik nu nog zoek is de Alexa integratie. Ik ben bang dat ik zonder een ESP8266 geen stap verder ga komen. Toch? Ik heb mijn PI3 met HA (kaal deployment) wel al draaien.. Domoticz moet er nog bij.

Wat was het het toch handig geweest als er een IBOX3 zou komen welke rechtstreeks met Alexa kan communiceren.. Ik ben best bereid om te betalen voor Controlicz maar aangezien dit letterlijk met Domoticz praat zit ik weer met mijn 4 groepen probleem. Pff. Life is hard 😞
Ik heb geen idee of het werkt met Domoticz en Alexa. Je moet zoiezo een online dienst afnemen voor Domoticz in combinatie met Alexa. Voor Openhab werkt het wel (Niet getest) https://github.com/Skinah/EspMilightHub Je kan ook gebruik maken van openhab cloud en domoticz https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=25357 volgens dit topic.

Ik heb het nu eindelijk werkend. In Combinatie met Openhab. _/-\o_

Usenet handleidingen

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 00:24
@rens-br Voor in de starttopic; een naar mijn inziens betere flasher;

https://github.com/marcelstoer/nodemcu-pyflasher

Er is bij deze duidelijker wat er gebeurd en je hebt de mogelijkheid om aan te geven dat het geheugen leeg gehaald moet worden voor de flash (ipv de dubbele flash).

Daarnaast heb je het over cases voor de raspberry ;-).

[Voor 10% gewijzigd door Robbie T op 06-08-2019 11:38]

• Robbie T
ESP8266 Mi-Light Hub en MQTT

Bezig om het een en ander nog iets beter te laten werken bezig geweest om de lampen aan te sturen via MQTT, uiteindelijk een stuk eenvoudiger dan ik dacht.

Ik ga in deze configuratie uit van Docker op mijn Synology Nas en ook Domoticz draait via Docker op de nas.

Stap 1 - Installeer MQTT in Docker
  • Ga binnen Docker naar "Register" en zoek op MQTT.
  • Selecteer het pakket met de naam "Eclipse-mosquitto" en klik op downloaden.
  • Wacht tot het pakket is gedownload en zoek het pakket op onder "Image" binnen Docker.
  • Selecteer het pakket en klik op starten, vul hierna de opties in. Bij mij staat het pakket op automatisch starten en ik heb gekozen voor Gemiddelde CPU-prioriteit en 512MB geheugen limiet
  • Onder "Volume" voeg je de volgende paden toe
    - /mosquitto/log
    - /mosquitto/data
    - /mosquitto/config/
    Koppel deze aan een map binnen je nas.
  • Bij netwerk kies je er voor om gebruik te maken van hetzelfde netwerk als de host.
  • Onder milieu voer je vervolgens nog de TZ, de PGID en de PUID in.
  • Klik op opslaan en start de container
Je container draait nu succesvol met daarin Mosquitto, de MQTT client, op poort 1883. Er zijn diverse tutorials te vinden hoe je de MQTT server nog kan testen. Let op; dit is basis en kent nog geen beveiliging en dergelijke.

Stap 2 - Configureer de ESP8266 - Mi-Light Hub
  • Open je Mi-Light hub en kies voor "Settings" en vervolgens voor het tabblad "MQTT"
  • Voer bovenaan het IP-adres in van je MQTT server.
  • De overige instellingen hoef je niet aan te passen.
  • Klik op "Submit".
Stap 3 - Configureer de ESP8266 Milight hub plugin
  • Download de plugin van deze pagina: https://github.com/galinette2000/espmilighthub-domoticz
  • Installeer de plugin binnen je plugin map in Domoticz.
  • Ga binnen Domoticz naar "Hardware" en zoek op type: "ESP8266 Milight Hub"
  • Vul bij MQTT Server address het IP-adres in van de MQTT server. Dit is hetzelfde IP-adres als je hebt opgegeven binnen de HUB
  • Bij Port vul je 1883 in.
  • Username en Password kan je leeg laten
  • Dit zijn dezelfde waarden als bij de hub.
  • Klik op ADD

Stap 4 - Voeg je apparaten toe
  • Ga binnen Domoticz naar Settings en kies voor "Allow for 5 minutes"
  • Zet nu een lamp aan of uit met je afstandsbediening (of app).
  • Binnen Domoticz kies je voor "Devices" en zoek je op mqtt. Je ziet nu de door jou geschakelde lamp staan met iets van mqtt in de naam. Geef de lamp een voor jou duidelijke naam.
  • Voer de stappen uit voor al je lampen.
  • Klaar.

• DevaZ
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 03-08 15:30
Robbie T schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:21:
[...]

Inmiddels een nieuwe antenne en een 10uF in huis. Soldeer ik de uF aan de onderkant van de NRF24L01? Dus aan de andere kant van waar de dupont kabels komen.
Ik heb hetzelfde model als jij hebt.
Maakt niet uit... beetje laat :) Wel ff op de + en - letten

[Voor 3% gewijzigd door DevaZ op 20-08-2019 20:14]

• Robbie T
@rens-br Ik draai ook op 1.10.1 maar geen problemen.Wellicht kan je downgraden door simpelweg de 1.10 versie te flashen?

• maartenverbaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-08 17:09
Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/2046040453.html
en deze https://nl.aliexpress.com/item/32659028315.html met de CP2102 chip

Je sluit het dan gewoon aan middels een microusb kabel. kan je met espeasy makkelijk deze firmware flashen:
https://github.com/sidoh/..._hub_nodemcuv2-1.10.5.bin

Aansluiten volgens deze instructies:
https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub

Werkt als een tiet.

Bij mij gaat het iig door 1 betonnen tussenvloer heen. Dus voor 1 verdieping is de ontvanger/zender sowieso genoeg.

De ESP heeft een gewone 5v USB voeding nodig. Volgens mij hoeft die niet bijzonder sterk te zijn.

Ik raad wel aan om de chip éérst met een blanko/ allemaal 0000 te flashen. Anders heb je de kans dat de module instabiel is.

1 nadeel, MQTT werkt momenteel niet met homeassistant;
https://github.com/brando...3c26d41e90a7e7f46fda24497

[Voor 10% gewijzigd door maartenverbaan op 11-12-2019 22:02]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:30:
Lijkt inderdaad in de plugin te zitten. Laat je weten wat er uit het contact met de maker komt?
Er is helaas geen reactie meer gekomen vanuit de maker van de plugin. Ik ben dus voor de lampen waarbij ik kleuren wil instellen weer teruggegaan naar de UDP methode. Wel heb ik met een sub/slave apparaat de remote die via MQTT binnenkomt gekoppeld, waardoor de status alsnog worden doorgegeven en kloppen.

Wat mij betreft voor de nu ideale mix.

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
@forgeti als je toch de rflink gebruikt, icm domoticz. Waarom maak je dan geen event aan met: lamp aan, na 0.5 seconden aan en na 1 seconde aan. Stuur je 3 keer dezelfde command naar je lamp(en). Dan werkt het bij mij altijd. Soms gaan ze dan niet precies tegelijk aan, maar gaan wel sowieso aan.

• plaspvd
  • Niet online
@forgeti Heb de milighthub helemaal verwijderd omdat ik ook de error niet weg kreeg. De rflink werkt veel beter en stabieler.

Heb inderdaad ook 3 x een aan/uit signaal via blockly.

• Tweak_
  • Laatst online: 30-07 10:52
What the.. Nu werkt het gewoon? Port 1001 aan ID 0xAAAB gehangen (lamp gang) en uit/aan/dimmer/kleur alles werkt! Nou dan kan die MQTT zooi eruit.

Snap alleen niet goed hoe het nu met groepen zit, want je moet op deze manier heel veel lampen kunnen koppelen met heel veel groepen? Heb natuurlijk wel de uitleg gelezen maar snap hem niet.

• Tweak_
Hehe, duurde eigenlijk te lang maar NU snap ik hem (denk ik).. Ik dacht je hebt die "groepen" op de webpagina van de hub niet nodig maar wel... Ik ga het nu niet inrichten moet toch eerst nieuwe buitenlampen maar zal even aangeven hoe ik denk dat het is.. Mocht iemand anders het niet snappen dan weten ze het nu misschien ook.

Ik heb dus een buitenlamp voor en achter hangen waar 2 spots in kunnen, dus totaal 4 lampen.
Op de hub pagina plaats ik ID: 0xAAAC ik kies ernaast group 1 en pair spot 1. Dan zelfde ID 0xAAAC en klik group 2 en pair spot 2 etc etc. Dan stel ik in bij UDP dat 0xAAAC port 1001 krijgt.. Vervolgens add ik dat in domoticz en kan ik alle 4 de spots los bedienen maar ook allemaal tegelijk aan/uit.

Hopelijk klopt dit? Kan het nu niet testen moet eerst nieuwe spots :(

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:14:
Hehe, duurde eigenlijk te lang maar NU snap ik hem (denk ik).. Ik dacht je hebt die "groepen" op de webpagina van de hub niet nodig maar wel... Ik ga het nu niet inrichten moet toch eerst nieuwe buitenlampen maar zal even aangeven hoe ik denk dat het is.. Mocht iemand anders het niet snappen dan weten ze het nu misschien ook.

Ik heb dus een buitenlamp voor en achter hangen waar 2 spots in kunnen, dus totaal 4 lampen.
Op de hub pagina plaats ik ID: 0xAAAC ik kies ernaast group 1 en pair spot 1. Dan zelfde ID 0xAAAC en klik group 2 en pair spot 2 etc etc. Dan stel ik in bij UDP dat 0xAAAC port 1001 krijgt.. Vervolgens add ik dat in domoticz en kan ik alle 4 de spots los bedienen maar ook allemaal tegelijk aan/uit.

Hopelijk klopt dit? Kan het nu niet testen moet eerst nieuwe spots :(
Yes. Dat is precies zoals het werkt!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
nickfysiek1 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:46:
Weten jullie hoe het komt dat ik zoveel devices zie staan in domoticz, in mijn bridge netjes 9 nummers gemaakt, sommige nummers hebben meer lampen.
Welke bridge heb je. De ESP8266? Normaal werkt de Bridge namelijk met groepen en Domoticz ondersteund maximaal 4 groepen per bridge / poort.

Echter omdat je via de bridge RGB en RGBWW lampen kan aansturen, maar Domoticz voor die devices telkens 2 types aan. Helaas krijg je hiermee dus wel veel groepen dubbel.
Tweak_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:59:
Dat had ik dus ook iedere keer, als ik bij Hardware een nieuwe hub deed toevoegen met nieuwe poort word alles er dubbel ingezet.. Moest dus telkens de helft verwijderen.
Tja. Je kan het ook laten staan, zit niks in de weg toch?
Maar goed, ik begin het maar steeds minder mooi te vinden (Milight aansturing op deze manier) ik ga vanavond weer die andere plugin activeren en kijken of ik kan achterhalen waarom het niet goed werkt.
Ik ben benieuwd wat daaruit komt. Ik zou graag ook de MQTT plugin gebruiken, maar die heeft met de kleuren zoveel nadelen, dat het voor mij geen werkbare oplossing is. Ik heb zelf door de code heen gebladerd, maar ik kon echt niet ontdekken waar het fout zou kunnen gaan.
Ik heb nu telkens als ik van kleur wissel dat de hele zooi blijft hangen en sommige berichten komen soms niet aan bij de lampen etc. Ik wil dus weer terug naar de MQTT plugin.
Dit heb je met de MQTT methode neem ik aan en niet met de UDP / standaard ingebouwde methode?

[Voor 50% gewijzigd door rens-br op 19-02-2020 14:22]

• Tweak_
@rens-br via UDP werkt het dus niet goed (vind ik) als ik perongeluk een paar colors achter elkaar kies blijft het hele zooitje hangen. (je ziet de lamp telkens wisselen van kleur) net alsof er kei veel pakketjes in de wacht staan. Als na een tijdje alles klaar is werkt het uit en aan zetten etc helemaal traag. Als ik dan de raspberry reboot (meen ik) of dus een update van Domoticz installeer werkt het weer even zoals voorheen.

Met de MQTT werkte volgens mij alles perfekt (de snelheid) maar als ik dan een lamp op een kleur gezet had kreeg ik deze niet meer eraf. Als ik dan een kleur aanklikte en het schermpje opnieuw opende stond die weer op de vorige gekozen kleur. Hier ga ik dus maar eens naar kijken.

Heb ook al een paar keer gehad dat bijvoorbeeld de buitenlamp niet het commando binnen kreeg om terug te switchen naar warm wit met de UDP manier(Terwijl de lamp in de gang het wel ontvangen had). Heb inmiddels al 3 ESP's liggen en 3 modules (met antenne) en draadjes ook vast gesoldeerd dus hardware moet het hopelijk niet aan liggen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:15:
Ook ik wil eens hiermee aan de slag.
Is er ergens een actueel lijstje van de Best Practice hardware die ik moet bestellen op Ali?
Ik verneem het graag van jullie.
Paar weken geleden het volgende nog besteld voor iemand anders:
- https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.64dd4c4dBBDedM (10C Female TO Female)
- https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.64dd4c4dBBDedM (original)
- https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.64dd4c4dBBDedM (CH340)

Totaal: €6,99

• DarkAllMan
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 05-08 16:52
Inmiddels heb ik de NodeMCU voorzien van de software en zit hij op mijn WIFI.
Ik heb een DeviceID aangemaakt en elke groep voorzien van een naam.
Echter, wanneer ik nu een lamp op stroom zet en op Pair druk, gebeurt er niets....... Waar begin ik met debuggen?

Na de pair actie, zie ik de led ook ff knipperen.

Als ik mijn lampen via de huidige hub aan of uit zet, moet de sniffer dit dan oppakken?
Ik zie geen verkeer namelijk...

Begin met de headers op de juiste manier aan te sluiten en dan lukt alles wel :)

[Voor 34% gewijzigd door DarkAllMan op 20-12-2020 19:18]

• DarkAllMan

• Mickman
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-07 15:21
rens-br schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:34:
[...]

Het is de eerste keer dat ik iets lees over protocol V7, heb je daar meer informatie over?

[...]

Voor zover ik weet niet.

[...]

De nieuwere boxen, met Alexa ondersteuning, werken sowieso niet met Domoticz, want voor zover ik weet zijn deze boxen niet van buiten te benaderen.
Protocol "v7" ben ik hier ook tegengekomen. https://www.domoticz.com/...opic.php?t=6411&start=200.

Daar wordt hetzelfde euvel besproken als hier. Sommige lampen kunnen niet aangestuurd worden door Domoticz samen met de iBox. Ik denk dat het protocol van de plugin in Domoticz te vergelijken is met de twee afstandsbedieningen die ik heb. FUT092 werkt met 4 groepen en praat protocol A en FUT089 werkt met 8 groepen en praat met protocol B.

Ik was benieuwd of dit probleem met de DIY hun opgelost zou kunnen worden.

• DarkAllMan
Jbd-2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:46:
Hi,

Ik heb recent ook de hub zelf gebouwd en geconfigureerd. Ik gebruik Home Assistant en stuur updates via MQTT, op zich gaat dit goed, alleen wanneer ik een scene activeer, zeg 10 lampen dan gaat het mis.

Ik zie alle update topic's geüpdatet worden alleen lijkt de hub ze niet allemaal kunnen te verwerken. Als ik de scene dan nog eens heractiveer gaat het dan wel goed. Het lijkt er dus op alsof er teveel updates tegelijkertijd komen.

Iemand die hier ervaringen mee heeft? of juist zonder issues 10 lampen tegelijkertijd van status kan veranderen?

Het gaat er dus echt om dat sommige updates niet uitgevoerd worden, dat ze stuk voor stuk aangepast worden is voor mij helemaal prima.
Ik gebruik scene's in Domoticz.
En daarin zet ik een vertraging op het aanzetten per lamp groep.
Dus Groep 1 aan
Groep 2 aan na 1 seconde
Groep 3 aan na 2 seconden
etc etc om dit te voorkomen.
Anders wil domoticz sneller dat de hub en dat werkt idd niet lekker.

• Robbie T
Het heeft even een paar dagen geduurd maar inmiddels ben ik terug naar de originele controller. Via Marktplaats een tweede bij gehaald om alle lampen aan te kunnen sturen.
Valt me op dat de lampen een stuk sneller schakelen in elk geval.

• Robbie T
rens-br schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:44:
@Robbie T jammer! Maar de ESP controller dus niet meer werkend gekregen?

Hopelijk blijft het hier wel allemaal werken. Ik heb inmiddels 6 virtuele controllers in gebruik.
Met geen mogelijkheid. Nog wat verschillende setups en versies geprobeerd maar op geen enkele wijze leven. Toen was ik er wel klaar mee en de originele er weer eens bij gepakt. En eigenlijk positief verrast, bereik leek vele malen beter. Als test op zolder gelegd en de buitenlamp of woonkamer was alsnog in een milliseconde geschakeld, dat haalde ik echt niet met de zelfbouw.

Enige nadeel is dat ik een tweede controller nodig had en nu nog 1 zone over heb. Verwacht echter niet dat ik veel ga wijzigen aan de setup dus dat zou goed moeten komen.

• klaasvd79
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 31-07 20:28
rens-br schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Hoe had je dat ingesteld? In de hub of in je router?
Op de router en later op de hub zelf, maar denk dat ik de fout nu ook heb, het mac adres was anders. Ik snap niet hoe of wat dat kan, gisteren had ik dat ook al fout. Nu drie verschillende Mac adressen gebruikt en deze werkt dus wel.

• Ferrox1
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:46
DarkAllMan schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:35:
[...]

Ik gebruik scene's in Domoticz.
En daarin zet ik een vertraging op het aanzetten per lamp groep.
Dus Groep 1 aan
Groep 2 aan na 1 seconde
Groep 3 aan na 2 seconden
etc etc om dit te voorkomen.
Anders wil domoticz sneller dat de hub en dat werkt idd niet lekker.
Ik had dit probleem ook, echter bleek de nrfl power op high zetten de oplossing (dus niet op max). Hierdoor ging de nodemcu er onderuit als je teveel commando's achter elkaar stuurt (ook met een usb 3A voeding, en ook in de eigen gui.) Daarna kan de Nodemcu ze bufferen en heb ik geen probleem meer. Ook niet met het bereik overigens.. dus waarom dan Max aan zetten..
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True