Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 25-07 08:18

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

Mi Light is een vrij populair Domotica merk binnen Tweakers, het is een goedkoper alternatief voor Philips Hue en Ikea Trådfri. Het merk heeft echter ook zo zijn beperkingen. De 'Wifi boxen' en de afstandsbedieningen hebben namelijk maar ondersteuning voor 4, 8 of 99 groepen.

Dit kan worden opgelost door een open source 'wifi box', deze code wordt onderhouden door sidoh op Github, met dank aan het reverse engineer werk van Henryk Plötz.

Dit topic is bedoeld om de tips en tricks te bespreken over deze Hub, zodat het gescheiden kan worden van [Mi-Light] Ervaringen & discussie.

Deze OP wordt nog aangevuld met Tips & Tricks en How-To's.

Terug naar Inhoudsopgave

Hoewel de guide op Github behoorlijk duidelijk is, zijn er toch wat kleine onduidelijkheden. In dit hoofdstuk staan een aantal How-to's voor dingen die niet super duidelijk op Github staan.

In de guide wordt uitgegaan van het flashen via PlatformIO, dit is mij tot op heden niet gelukt. We gaan dus aan de slag met de NodeMCU PyFlasher. Het is ook mogelijk om dit te doen met de NodeMCU Flasher, deze stond voorheen in de OP.
  1. Download de laatste firmware van Github. Kies de juiste .bin file. Voor de NodeMCU V3, kan gebruik gemaakt worden van de V2;
  2. Download NodeMCU PyFlasher van Github;
  3. Verbind de NodeMCU aan de PC/Laptop;
  4. Open / start de 'NodeMCU-PyFlasher-x.x-x64' file, het is niet nodig om het programma te installeren;
  5. Vervolgens verschijnt het volgende venster.
  6. Selecteer de settings, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder;
  7. Druk op flashen, dit kan wel een tijdje duren;
  8. Als de Flash voltooid is kan is dat te zien in het voortgangsvenster, zoals in de afbeelding te zien is;
  9. De Wiki kan nu weer gevolgd worden voor het koppelen aan je wifinetwerk.
Terug naar Inhoudsopgave

@Robbie T heeft een guide geschreven in een post voor het aansturen van de lampen via MQTT in combinatie met een Domoticz Plugin. Hieronder staat een kopie van die post.

Stap 1 - Installeer MQTT in Docker
  • Ga binnen Docker naar "Register" en zoek op MQTT.
  • Selecteer het pakket met de naam "Eclipse-mosquitto" en klik op downloaden.
  • Wacht tot het pakket is gedownload en zoek het pakket op onder "Image" binnen Docker.
  • Selecteer het pakket en klik op starten, vul hierna de opties in. Bij mij staat het pakket op automatisch starten en ik heb gekozen voor Gemiddelde CPU-prioriteit en 512MB geheugen limiet
  • Onder "Volume" voeg je de volgende paden toe
    - /mosquitto/log
    - /mosquitto/data
    - /mosquitto/config/
    Koppel deze aan een map binnen je nas.
  • Bij netwerk kies je er voor om gebruik te maken van hetzelfde netwerk als de host.
  • Onder milieu voer je vervolgens nog de TZ, de PGID en de PUID in.
  • Klik op opslaan en start de container
Je container draait nu succesvol met daarin Mosquitto, de MQTT client, op poort 1883. Er zijn diverse tutorials te vinden hoe je de MQTT server nog kan testen. Let op; dit is basis en kent nog geen beveiliging en dergelijke.

Stap 2 - Configureer de ESP8266 - Mi-Light Hub
  • Open je Mi-Light hub en kies voor "Settings" en vervolgens voor het tabblad "MQTT"
  • Voer bovenaan het IP-adres in van je MQTT server.
  • Bij MQTT topic pattern voer je het volgende in: milight/:device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT update topic pattern voer je het volgende in: milight/updates/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT state topic pattern voer je het volgende in: milight/states/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • De overige instellingen hoef je niet aan te passen.
  • Klik op "Submit".
Stap 3 - Configureer de ESP8266 Milight hub plugin
  • Download de plugin van deze pagina: https://github.com/galinette2000/espmilighthub-domoticz
  • Installeer de plugin binnen je plugin map in Domoticz.
  • Ga binnen Domoticz naar "Hardware" en zoek op type: "ESP8266 Milight Hub"
  • Vul bij MQTT Server address het IP-adres in van de MQTT server. Dit is hetzelfde IP-adres als je hebt opgegeven binnen de HUB
  • Bij Port vul je 1883 in.
  • Username en Password kan je leeg laten
  • Bij MQTT topic pattern voer je het volgende in: milight/:device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT update topic pattern voer je het volgende in: milight/updates/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT state topic pattern voer je het volgende in: milight/states/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Dit zijn dezelfde waarden als bij de hub.
  • Klik op ADD
Stap 4 - Voeg je apparaten toe
  • Ga binnen Domoticz naar Settings en kies voor "Allow for 5 minutes"
  • Zet nu een lamp aan of uit met je afstandsbediening (of app).
  • Binnen Domoticz kies je voor "Devices" en zoek je op mqtt. Je ziet nu de door jou geschakelde lamp staan met iets van mqtt in de naam. Geef de lamp een voor jou duidelijke naam.
  • Voer de stappen uit voor al je lampen.
  • Klaar.
Terug naar Inhoudsopgave

Op de Wiki staat een vrij heldere uitleg, maar hieronder staat de procedure nog een keer uitlegd, maar nu met afbeeldingen erbij.
  1. Kies de juiste 'Remote Type;
    '
  2. Voer een Device ID in bij 'Enter hub ID' en klik op 'Add xxxxxx';
  3. Kies daarna een groep;
  4. Haal de lamp volledig van de spanning af (voor minimaal 10 seconden);
  5. Zet de spanning er weer op;
  6. Druk binnen 5 seconden op '+ Pair';
  7. De lamp(en) zullen nu groen gaan knipperen;
  8. Voer deze stappen uit voor elke lamp binnen dezelfde 'groep' (of voer een ander ID in, zie ook: #Meer dan 4 groepen toevoegen
  9. Voor het ontkoppelen moeten dezelfde stappen uitgevoerd worden, echter zullen de lampen rood knipperen bij het drukken op 'X Unpair'.
Terug naar Inhoudsopgave

Het grote voordeel van dit bordje is het feit dat een ongeveer ontelbaar aantal aan groepen ondersteund, het is alleen even goed nadenken over de indeling en het instellen gaat als volgt.

In Domoticz kan je de Mi Light Controller toevoegen per 4 groepen via de ingebouwde plugin, de kunst is nu dus om dit bordje elke keer toe te voegen en de lampen dus ook te koppelen per 4 groepen. Dat gaat als volgt.
  1. Verzin een device ID logica. Zelf heb ik bijvoorbeeld 0x0000, 0x0001, x00002, etc.;
  2. Voer deze in device ID venster en koppel de lampen;
  3. Voer deze stappen uit voor elke Device ID groep;
  4. Ga vervolgens naar Settings -> UDP;
  5. Voer daar elke Device ID in en hang dat aan een uniek poortnummer;
  6. Voeg vervolgens de controllers toe in Domoticz, zoals je gewend bent, met dezelfde poort nummers als hierboven.
  7. Vergeet niet de mode te wijzigen naar V6 met het juiste lamptype (RGBWW).
Op deze manier kan je één lamp per groep toevoegen en daardoor alle lampen los aansturen. Zelf heb ik bijvoorbeeld een aantal armaturen waarin drie spots zitten. Voor elke armatuur heb ik een eigen device ID aangemaakt. Via de AppGroep in Domoticz kan je alle lampen tegelijkertijd aanzetten en via de losse groepen de lampen los. Je krijgt dan de volgende logica:
IDPoort
0x00021002
GroepWat?
1Keuken lamp 1
2Keuken lamp 2
3Keuken lamp 3
4-
IDPoort
0x00031003
GroepWat?
1Hal lamp 1
2Hal lamp 2
3-
4-
etc

Terug naar Inhoudsopgave

Een los printje is natuurlijk niet heel erg mooi. Daarom kiezen een hoop mensen ervoor om een case te laten printen of eentje zelf te fabriceren. Voor de 3D printers onder ons er staan al een aantal ontwerpen op Thingverse:Afhankelijk van de gekozen antenne passen sommige cases wel en andere niet.

Andere uses hebben zelf wat gemaakt, voorbeelden staan hieronder:

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.007-03-2019Topic aangemaakt
V1.128-04-2019Hoofdstuk 'meerdere groepen aanmaken' en 'cases' toegevoegd'
V1.229-04-2019Hoofdstuk 'Lampen koppelen' toegevoegd'
V1.306-08-2019Tips van @Robbie T toegevoegd.
V1.306-08-2019Hoofdstuk Aansturen via MQTT toegevoegd, met dank aan @Robbie T.
V1.425-09-2019Guide van PyFlasher toegevoegd en van NodeMCU flasher verwijderd.

Terug naar Inhoudsopgave

[Voor 255% gewijzigd door rens-br op 21-12-2020 15:11]

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 24-07 14:47
Ik kopieer deze even uit het andere topic:

Ik ben al een tijdje bezig met een Milight hub te maken op basis van de ESP8266 en een NRF24L01+ module om mijn Milight Leds te bedienen. Ik gebruik hiervoor de software geschreven door Sidoh. Dit werkt echt super.

https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub

Ik ben eerst simpel begonnen met door gewoon met kabels de ESP8266 en de NRF24L01+ met elkaar te verbinden. Dit is leuk voor een test opstelling maar is niet erg handig om voor langere tijd te gebruiken. Ik heb toen mijn soldeerbout gepakt en de 2e versie van de hub gemaakt. Deze werkte prima en zonder problemen.

Maar toen ontdekte ik dat je best wel goedkoop kleine pcb's kan maken. Ik heb toen zelf een ontwerp gemaakt voor de hub en ik ben best wel tevreden voor mijn allereerste pcb ontwerp ooit. Ik heb weer nieuwe ontwerpen gemaakt dan hier op de foto, maar ik heb nog geen tijd gehad om deze te testen.

Het werkt allemaal super. Bediening via de webbrowser, gekoppeld aan Node-Red die het vervolgens weer doorstuurt naar mijn domotica systeem (Blynk en Home Assistant).

Versie 3:

Versie 1

Versie 2

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sandyman538 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:51:
Is hier ook een tutorial van? Krijg ze wel gekoppeld in de online milight omgeving, maar dan weer niet in domoticz. Hoe weet domoticz welke bulb gepaired is, ik kan daar nergens een device id ofzo invoeren.
Dit vroeg ik mij ook af, maar heb het inmiddels aan de praat. Als je het eenmaal weet is het best eenvoudig. Het werkt als volgt:

Je kan in de Hub een Device ID aangeven en aan elk ID hangen 4 groepen (in het geval van RGBCCT), wat je vervolgens doet is meerdere Device ID's ingeven en daar alle lampen aan hangen.

Daarna kan je in Settings -> UDP aangeven welke ID's aan welke poort hangen:

En die kan je vervolgens toevoegen op de manier zoals je gewend bent in Domoticz:

Zelf heb ik nu een losse controller per lampengroep. (Ik heb armaturen met 3 spots erin), waardoor het nu mogelijk is om elke lamp los aan te schakelen of via de AppGroup alle lampen in één keer, dat ziet er dus zo uit:
IDPoort
0x00021002
GroepWat?
1Keuken lamp 1
2Keuken lamp 2
3Keuken lamp 3
4-
IDPoort
0x00031003
GroepWat?
1Hal lamp 1
2Hal lamp 2
3-
4-
etc

Ook meteen de OP aangepast met de bovenstaande informatie.

[Voor 103% gewijzigd door rens-br op 28-04-2019 23:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sandyman538 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:21:
Na het uitzetten van de firewall in de router lukt het soms om een lamp te pairen vanuit de webinterface. Maar lukt vaak ook niet. Range zou toch niet het probleem moeten zijn, maar daar lijkt het nu soms wel op.
Ik mis even wat de (ip?) Range te maken heeft met het pairen van de lampen, dat staat namelijk helemaal los van elkaar. Of bedoel je met 'Range' het bereik?

Welke stappen voer je uit om de lampen te Pairen? Het zou namelijk niet moeilijker / anders moeten zijn dan met de ibox.

Dit zijn in ieder geval de stappen:
  1. Kies de juiste 'Remote Type
    '
  2. Voer een Device ID in bij 'Enter hub ID' en klik op 'Add xxxxxx'
  3. Kies daarna een groep
  4. Haal de lamp volledig van de spanning af (voor minimaal 10 seconden)
  5. Zet de spanning er weer op
  6. Druk binnen 5 seconden op 'Pair'
  7. De lamp(en) zullen nu groen gaan knipperen
  8. Voer deze stappen uit voor elke lamp binnen dezelfde 'groep'
Voor het unpairen is de procedure hetzelfde, echter zal de lamp rood gaan knipperen.

[Voor 8% gewijzigd door rens-br op 29-04-2019 15:43]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 25-07 15:19

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Voor de Domoticz gebruikers is dit een interessante nieuwe plug in:
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=27771
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True