Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

Mi Light is een vrij populair Domotica merk binnen Tweakers, het is een goedkoper alternatief voor Philips Hue en Ikea Trådfri. Het merk heeft echter ook zo zijn beperkingen. De 'Wifi boxen' en de afstandsbedieningen hebben namelijk maar ondersteuning voor 4, 8 of 99 groepen.

Dit kan worden opgelost door een open source 'wifi box', deze code wordt onderhouden door sidoh op Github, met dank aan het reverse engineer werk van Henryk Plötz.

Dit topic is bedoeld om de tips en tricks te bespreken over deze Hub, zodat het gescheiden kan worden van [Mi-Light] Ervaringen & discussie.

Deze OP wordt nog aangevuld met Tips & Tricks en How-To's.

Terug naar Inhoudsopgave

Hoewel de guide op Github behoorlijk duidelijk is, zijn er toch wat kleine onduidelijkheden. In dit hoofdstuk staan een aantal How-to's voor dingen die niet super duidelijk op Github staan.

In de guide wordt uitgegaan van het flashen via PlatformIO, dit is mij tot op heden niet gelukt. We gaan dus aan de slag met de NodeMCU PyFlasher. Het is ook mogelijk om dit te doen met de NodeMCU Flasher, deze stond voorheen in de OP.
  1. Download de laatste firmware van Github. Kies de juiste .bin file. Voor de NodeMCU V3, kan gebruik gemaakt worden van de V2;
  2. Download NodeMCU PyFlasher van Github;
  3. Verbind de NodeMCU aan de PC/Laptop;
  4. Open / start de 'NodeMCU-PyFlasher-x.x-x64' file, het is niet nodig om het programma te installeren;
  5. Vervolgens verschijnt het volgende venster.
  6. Selecteer de settings, zoals aangegeven in de afbeelding hieronder;
  7. Druk op flashen, dit kan wel een tijdje duren;
  8. Als de Flash voltooid is kan is dat te zien in het voortgangsvenster, zoals in de afbeelding te zien is;
  9. De Wiki kan nu weer gevolgd worden voor het koppelen aan je wifinetwerk.
Terug naar Inhoudsopgave

@Robbie T heeft een guide geschreven in een post voor het aansturen van de lampen via MQTT in combinatie met een Domoticz Plugin. Hieronder staat een kopie van die post.

Stap 1 - Installeer MQTT in Docker
  • Ga binnen Docker naar "Register" en zoek op MQTT.
  • Selecteer het pakket met de naam "Eclipse-mosquitto" en klik op downloaden.
  • Wacht tot het pakket is gedownload en zoek het pakket op onder "Image" binnen Docker.
  • Selecteer het pakket en klik op starten, vul hierna de opties in. Bij mij staat het pakket op automatisch starten en ik heb gekozen voor Gemiddelde CPU-prioriteit en 512MB geheugen limiet
  • Onder "Volume" voeg je de volgende paden toe
    - /mosquitto/log
    - /mosquitto/data
    - /mosquitto/config/
    Koppel deze aan een map binnen je nas.
  • Bij netwerk kies je er voor om gebruik te maken van hetzelfde netwerk als de host.
  • Onder milieu voer je vervolgens nog de TZ, de PGID en de PUID in.
  • Klik op opslaan en start de container
Je container draait nu succesvol met daarin Mosquitto, de MQTT client, op poort 1883. Er zijn diverse tutorials te vinden hoe je de MQTT server nog kan testen. Let op; dit is basis en kent nog geen beveiliging en dergelijke.

Stap 2 - Configureer de ESP8266 - Mi-Light Hub
  • Open je Mi-Light hub en kies voor "Settings" en vervolgens voor het tabblad "MQTT"
  • Voer bovenaan het IP-adres in van je MQTT server.
  • Bij MQTT topic pattern voer je het volgende in: milight/:device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT update topic pattern voer je het volgende in: milight/updates/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT state topic pattern voer je het volgende in: milight/states/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • De overige instellingen hoef je niet aan te passen.
  • Klik op "Submit".
Stap 3 - Configureer de ESP8266 Milight hub plugin
  • Download de plugin van deze pagina: https://github.com/galinette2000/espmilighthub-domoticz
  • Installeer de plugin binnen je plugin map in Domoticz.
  • Ga binnen Domoticz naar "Hardware" en zoek op type: "ESP8266 Milight Hub"
  • Vul bij MQTT Server address het IP-adres in van de MQTT server. Dit is hetzelfde IP-adres als je hebt opgegeven binnen de HUB
  • Bij Port vul je 1883 in.
  • Username en Password kan je leeg laten
  • Bij MQTT topic pattern voer je het volgende in: milight/:device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT update topic pattern voer je het volgende in: milight/updates/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Bij MQTT state topic pattern voer je het volgende in: milight/states/:hex_device_id/:device_type/:group_id
  • Dit zijn dezelfde waarden als bij de hub.
  • Klik op ADD
Stap 4 - Voeg je apparaten toe
  • Ga binnen Domoticz naar Settings en kies voor "Allow for 5 minutes"
  • Zet nu een lamp aan of uit met je afstandsbediening (of app).
  • Binnen Domoticz kies je voor "Devices" en zoek je op mqtt. Je ziet nu de door jou geschakelde lamp staan met iets van mqtt in de naam. Geef de lamp een voor jou duidelijke naam.
  • Voer de stappen uit voor al je lampen.
  • Klaar.
Terug naar Inhoudsopgave

Op de Wiki staat een vrij heldere uitleg, maar hieronder staat de procedure nog een keer uitlegd, maar nu met afbeeldingen erbij.
  1. Kies de juiste 'Remote Type;
    '
  2. Voer een Device ID in bij 'Enter hub ID' en klik op 'Add xxxxxx';
  3. Kies daarna een groep;
  4. Haal de lamp volledig van de spanning af (voor minimaal 10 seconden);
  5. Zet de spanning er weer op;
  6. Druk binnen 5 seconden op '+ Pair';
  7. De lamp(en) zullen nu groen gaan knipperen;
  8. Voer deze stappen uit voor elke lamp binnen dezelfde 'groep' (of voer een ander ID in, zie ook: #Meer dan 4 groepen toevoegen
  9. Voor het ontkoppelen moeten dezelfde stappen uitgevoerd worden, echter zullen de lampen rood knipperen bij het drukken op 'X Unpair'.
Terug naar Inhoudsopgave

Het grote voordeel van dit bordje is het feit dat een ongeveer ontelbaar aantal aan groepen ondersteund, het is alleen even goed nadenken over de indeling en het instellen gaat als volgt.

In Domoticz kan je de Mi Light Controller toevoegen per 4 groepen via de ingebouwde plugin, de kunst is nu dus om dit bordje elke keer toe te voegen en de lampen dus ook te koppelen per 4 groepen. Dat gaat als volgt.
  1. Verzin een device ID logica. Zelf heb ik bijvoorbeeld 0x0000, 0x0001, x00002, etc.;
  2. Voer deze in device ID venster en koppel de lampen;
  3. Voer deze stappen uit voor elke Device ID groep;
  4. Ga vervolgens naar Settings -> UDP;
  5. Voer daar elke Device ID in en hang dat aan een uniek poortnummer;
  6. Voeg vervolgens de controllers toe in Domoticz, zoals je gewend bent, met dezelfde poort nummers als hierboven.
  7. Vergeet niet de mode te wijzigen naar V6 met het juiste lamptype (RGBWW).
Op deze manier kan je één lamp per groep toevoegen en daardoor alle lampen los aansturen. Zelf heb ik bijvoorbeeld een aantal armaturen waarin drie spots zitten. Voor elke armatuur heb ik een eigen device ID aangemaakt. Via de AppGroep in Domoticz kan je alle lampen tegelijkertijd aanzetten en via de losse groepen de lampen los. Je krijgt dan de volgende logica:
IDPoort
0x00021002
GroepWat?
1Keuken lamp 1
2Keuken lamp 2
3Keuken lamp 3
4-
IDPoort
0x00031003
GroepWat?
1Hal lamp 1
2Hal lamp 2
3-
4-
etc

Terug naar Inhoudsopgave

Een los printje is natuurlijk niet heel erg mooi. Daarom kiezen een hoop mensen ervoor om een case te laten printen of eentje zelf te fabriceren. Voor de 3D printers onder ons er staan al een aantal ontwerpen op Thingverse:Afhankelijk van de gekozen antenne passen sommige cases wel en andere niet.

Andere uses hebben zelf wat gemaakt, voorbeelden staan hieronder:

Terug naar Inhoudsopgave

Mocht er iemand nog tips, aanpassingen of wijzigingen hebben, stuur me dan een DM.

VersieDatumAanpassingen
V1.007-03-2019Topic aangemaakt
V1.128-04-2019Hoofdstuk 'meerdere groepen aanmaken' en 'cases' toegevoegd'
V1.229-04-2019Hoofdstuk 'Lampen koppelen' toegevoegd'
V1.306-08-2019Tips van @Robbie T toegevoegd.
V1.306-08-2019Hoofdstuk Aansturen via MQTT toegevoegd, met dank aan @Robbie T.
V1.425-09-2019Guide van PyFlasher toegevoegd en van NodeMCU flasher verwijderd.

Terug naar Inhoudsopgave

[Voor 255% gewijzigd door rens-br op 21-12-2020 15:11]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lennyz schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:19:
Het flashen is niet zo heel moeilijk. Je hebt hier wel esptool.py voor nodig. Als je dat niet hebt:
Het flashen was inmiddels gelukt, maar toch bedankt voor de uitleg. Overigens is de OP niet zo zeer vragen van mijzelf, maar wel de dingen waar andere en ik tegenaan zijn gelopen.
De Milight Hub is vervolgens aan te sturen via REST of via MQTT. Beide kunnen gebruikt worden in Domoticz, Home Assistant, Node-Red. Als er behoefte is aan meer uitleg dan wil ik het wel verder uitleggen.
Na het flashen ben ik er eigenlijk niet meer mee bezig geweest, dus heb mij verder nog niet verdiept in MQTT. (ook vanwege het feit dat mijn laptop er sinds vorige week mee opgehouden is).

Maar een (simpel) stappenplan voor het toevoegen van de losse lampen in Domoticz zou wel top zijn natuurlijk.
Sandyman538 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:23:
/ah, ik geloof dat ik daar in mijn milight wifi box zat die nog steeds aangesloten is. Dus samenvattend komt er bij mij na het flashen dus niet een ESPXXXX netwerk in de lucht waarop ik wifi inlog gegevens zou moeten ingeven waarna er een ip adres beschikbaar zou moeten komen waarop ik verder zou kunnen spelen met de lampjes.
Dat menu wat je beschrijft is inderdaad nog gewoon de Mi Light Wifi box. Je zal eerst moeten koppelen met het ESPxxxx netwerk, als je dat niet ziet. Is er waarschijnlijk iets niet goed gegaan met het flashen..

Welke NodeMCU heb je?

[Voor 33% gewijzigd door rens-br op 29-04-2019 15:55]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
j0eyv schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:45:
Dat is voor mij nog een enorm gemis in Domoticz. Ik heb 7/8 groepen nodig maar kan maar tot 4 groepen aanspreken vanuit Domoticz. Zo lang dat ik er geen 8 kan aansturen vanuit domoticz staat mijn PI uit en doe ik alles met de AB/Smartphone App.
Ik ben nu zelf aan het kijken of ik het via: [ESP8266 Mi-Light Hub] Ervaringen & Discussie kan oplossen. Die controller ondersteund out-of-the box ongeveer een onbeperkt aantal devices, echter moet je dan via MQTT praten met het ding en kan je elke lamp los aanspreken. Maar ben er nog niet ingedoken.
Wie kan dit verzorgen? Is dit een feature request bij b.v. domoticz of moet iemand vanuit de community hieraan programmeren?
Ik weet het niet 100% zeker, maar gezien het feit de standaard controller maar 4 groepen had in het begin, gok ik dat het lig bij Domoticz om dit te updaten / veranderen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:20:
Nee, dat is niet juist. Ik gebruik deze ESP8266 Milight hub zonder MQTT. Domoticz geeft de commando's via UDP, exact hetzelfde als met een "echte" Milight controller.
Dat klopt inderdaad, maar dan loop je toch nog steeds tegen het 4 group limiet aan. Ofniet?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:42:
[...]

Nee, meer dan 4 is geen probleem.
Dit zegt de maker erover:
Why this is useful
Both the remote and the WiFi gateway are limited to four groups. This means if you want to control more than four groups of bulbs, you need another remote or another gateway. This project allows you to control 262,144 groups (4*2^16, the limit imposed by the protocol).

Bron:
https://github.com/sidoh/esp8266_milight_hub
Ik had inderdaad begrepen dat de ESP8266 dat limiet opheft, maar wanneer je deze hub toevoegd in Domoticz via: https://www.domoticz.com/wiki/Limitless/AppLamp_LED. Dan worden er maar 4 groepen toegevoegd.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sandyman538 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:51:
Is hier ook een tutorial van? Krijg ze wel gekoppeld in de online milight omgeving, maar dan weer niet in domoticz. Hoe weet domoticz welke bulb gepaired is, ik kan daar nergens een device id ofzo invoeren.
Dit vroeg ik mij ook af, maar heb het inmiddels aan de praat. Als je het eenmaal weet is het best eenvoudig. Het werkt als volgt:

Je kan in de Hub een Device ID aangeven en aan elk ID hangen 4 groepen (in het geval van RGBCCT), wat je vervolgens doet is meerdere Device ID's ingeven en daar alle lampen aan hangen.

Daarna kan je in Settings -> UDP aangeven welke ID's aan welke poort hangen:

En die kan je vervolgens toevoegen op de manier zoals je gewend bent in Domoticz:

Zelf heb ik nu een losse controller per lampengroep. (Ik heb armaturen met 3 spots erin), waardoor het nu mogelijk is om elke lamp los aan te schakelen of via de AppGroup alle lampen in één keer, dat ziet er dus zo uit:
IDPoort
0x00021002
GroepWat?
1Keuken lamp 1
2Keuken lamp 2
3Keuken lamp 3
4-
IDPoort
0x00031003
GroepWat?
1Hal lamp 1
2Hal lamp 2
3-
4-
etc

Ook meteen de OP aangepast met de bovenstaande informatie.

[Voor 103% gewijzigd door rens-br op 28-04-2019 23:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sandyman538 schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:21:
Na het uitzetten van de firewall in de router lukt het soms om een lamp te pairen vanuit de webinterface. Maar lukt vaak ook niet. Range zou toch niet het probleem moeten zijn, maar daar lijkt het nu soms wel op.
Ik mis even wat de (ip?) Range te maken heeft met het pairen van de lampen, dat staat namelijk helemaal los van elkaar. Of bedoel je met 'Range' het bereik?

Welke stappen voer je uit om de lampen te Pairen? Het zou namelijk niet moeilijker / anders moeten zijn dan met de ibox.

Dit zijn in ieder geval de stappen:
  1. Kies de juiste 'Remote Type
    '
  2. Voer een Device ID in bij 'Enter hub ID' en klik op 'Add xxxxxx'
  3. Kies daarna een groep
  4. Haal de lamp volledig van de spanning af (voor minimaal 10 seconden)
  5. Zet de spanning er weer op
  6. Druk binnen 5 seconden op 'Pair'
  7. De lamp(en) zullen nu groen gaan knipperen
  8. Voer deze stappen uit voor elke lamp binnen dezelfde 'groep'
Voor het unpairen is de procedure hetzelfde, echter zal de lamp rood gaan knipperen.

[Voor 8% gewijzigd door rens-br op 29-04-2019 15:43]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sandyman538 schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:00:
dit werkte overigens pas toen ik de firewall in mijn router uitgezet had.
Blijf dit vreemd vinden. Je firewall gaat over het algemeen over verkeer wat naar buiten en naar binnen gaat. Maar deze hub maakt geen verbinding naar buiten, maar alles blijft intern. Firewalls uitzetten of poorten open zetten is dan dus ook niet nodig. (Tenzij je allerlei speciale instellingen hebt in je Asus)
Maar heb het idee dat de range van het apparaat van bedenkelijke kwaliteit is,
Met range, bedoel je dus het bereik? Je kan natuurlijk proberen om het apparaat zo dicht mogelijk op je lampen te houden, ik had hem tijdelijk aan mijn laptop gehangen en liep daarmee door het huis en de lampen zaten boven mij en dat werkte prima. Het ging alleen wel een aantal keer mis, omdat ik te langzaam was met het drukken op '+ Pair'.

Nu ze eenmaal gekoppeld zitten heb ik niet het idee dat het bereik meer / minder dan de originele hub. Welke antenne heb je? Ik had begrepen dat de externe antenne sowieso een stuk meer bereik heeft.

[Voor 19% gewijzigd door rens-br op 30-04-2019 08:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
aex351 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 00:56:
Even een opsomming (voor mezelf) met een vraag.

NodeMCU is microcontroller, vergelijkbaar met Arduino, maar dan vooral puur gericht op een ingebouwde wifi chip (ESP8266). Om vervolgens gebruik te maken van deze wifi chip, heb je een module nodig, een transceiver (NRF24L01+). Welke dus op de microcontroller geïnstalleerd moet worden. Om alles werkend te krijgen moet je nog firmware installeren op de NoduMCU.
Niet helemaal waar. De NodeMCU is inderdaad een microcontroller, maar de ingebouwde wifi-chip zorgt ervoor dat je verbinding kan maken met je eigen wifi netwerk. De NRF24L01+ wordt gebruikt om de 'Mi Light signalen' te sturen. De USB aansluiting wordt gebruikt voor het flashen van de firmware in het begin maar daarna kan de firmware 'OTA' geïnstalleerd worden via de webpagina. De USB aansluiting wordt daarna alleen nog maar gebruikt voor de voeding.
Nu heb je ook de RFLink
Met die oplossing ben ik zelf niet bekend, dus daar kan ik je niet veel over vertellen.
De NodeMCU route lijkt overwegend soldeer-vrij te zijn. Vooral dingen in elkaar pluggen.
Als je zorgt voor de dupont kabels is het volledig soldeervrij.

[Voor 3% gewijzigd door rens-br op 10-05-2019 09:33]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
aex351 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 21:05:
Maar nu zie ik even niet of dat dan met wifi koppelplaatje en daarbovenop een NodeMCU chip in combinatie met een NRF24L01 module moet doen. Of dat je zo'n NRF24L01 module niet direct op een Arduino kan aansluiten. Wat volgens deze handleiding wel kan: https://howtomechatronics...cation-nrf24l01-tutorial/. Alleen dan vraag ik mij af waarom je nog een NodeMCU chip via een wifi koppelplaatje bevestigen.
Volgens mij ben je heel erg moeilijk aan het doen met je Arduino, mag ik vragen waarom je het 'persee' daarmee wilt doen?

Het enige wat je namelijk nodig hebt is een NodeMCU, een NRF24L01+ chip en dupont kabels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
B@rt_d@_M@n schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:41:
Voor de Domoticz gebruikers is dit een interessante nieuwe plug in:
https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=27771
Dat kan inderdaad een veelbelovende plugin worden, even in de gaten houden de komende tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Cartman! schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:15:
Ja, dat heb ik gelezen maar wil graag weten of iemand in praktijk ervaring heeft met het in sync houden van de hub en de remote. Dus hoe het pairen verloopt zodat ze er beiden bij kunnen en of het daarna betrouwbaar is om ze door elkaar te gebruiken. Heb een FUT089 remote aangeschaft (AliExpress dus duurt ff) dus hoop zelf t topic binnenkort te kunnen verrijken met deze informatie :)
Ik gebruik beide door elkaar. Lampen merken er weinig van. Er is echter maar één maar. Domoticz weet niet dat de lampen al aangezet zijn door de remote en visa versa. Je kan dit geloof ik wel oplossen door de AB te koppelen aan de bridge i.p.v. de lampen en dan via MQTT het aan Domoticz te koppelen. Maar hoe dit precies zit moet ik nog een keer induiken.

Maar moet ook eerlijk zeggen. Sinds de lampen fatsoenlijk werken in Domoticz hebben we de AB niet meer gebruikt. We gebruikte maar een aantal verschillende kleuren en die heb ik nu door middel van Scenes in Domoticz gezet.

Bij mij ligt die prioriteit dus niet heel erg hoog, dus ben wel benieuwd naar jouw bevindingen.

[Voor 4% gewijzigd door rens-br op 24-05-2019 11:06]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ik heb van de week de Hub geupdatet naar de laatste versie, versie 1.10.1, maar sindsdien reageren de lampen enorm slecht. Van de groepen gaan er vaak maar één of twee lampen aan of er gebeurd helemaal niets.

Hebben meer mensen hier last / ervaring mee?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:51:
@rens-br Ik draai ook op 1.10.1 maar geen problemen.Wellicht kan je downgraden door simpelweg de 1.10 versie te flashen?
Dat was inderdaad de volgende stap, maar was gewoon benieuwd of er meer mensen waren met dit probleem. Gebruik jij de Hub nog via UDP of alleen via
Robbie T schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:12:
ESP8266 Mi-Light Hub en MQTT
Bezig om het een en ander nog iets beter te laten werken bezig geweest om de lampen aan te sturen via MQTT, uiteindelijk een stuk eenvoudiger dan ik dacht.
Dat is een eenvoudige Guide zeg en mooi dat er dus blijkbaar al een plugin voor is! Heeft deze plugin ook ondersteuning voor het Transitions (toegevoegd versie 1.10 van de hub) En heeft de MQTT manier wel ondersteuning voor de terugkoppeling van de lampen?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:00:
Met betrekking tot de terugkoppelig; ik krijg keurig te zien of de lamp aan of uit staan en welk level, ongeacht hoe ik deze aan zet.
Dat is al een reden om over te stappen op de MQTT manier, helemaal top!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
@Robbie T mijn systeem is inmiddels weer up and running en heb nu ook de MQTT plugin gebruikt om te communiceren met Domoticz. Dit werkt perfect en de lampen schakelen een stuk sneller.

Ik heb er echter alleen wel een vreemd probleem mee. Ik heb hier alleen maar RGB+CCT lampen staan en op het moment dat ik Warm White stuur, dan schakelt de lamp ook naar Warm White, maar binnen één seconden springt deze vervolgens op Cold White. Heb jij dit ook?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:49:
Ja. Dit heb ik ook. Volgens mij had ik dit alleen ook via upnp
Dat is fijn, dan ben ik in ieder geval niet de enige. Ik had dat probleem niet met UDP en ook wanneer ik een commando stuur direct via de bridge treed dit bericht niet op. Het lijkt dus in de Domoticz Plugin te zitten.

Ga eens contact opnemen met de maker.

Dat was een rete snelle reactie.

[Voor 4% gewijzigd door rens-br op 08-10-2019 13:08]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
zierbeek schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:14:
Is het mogelijk deze aan te sturen via een app/ smarthings,...
Je kan de originele app gebruiken of het ding koppelen aan bijv. Domoticz, Homebridge of andere smart platforms.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dat zou kunnen. In ieder geval de app die je ook gebruikt voor de ibox1/ibox2.
Een optie om het aan smartings te koppelen is er niet? tenzij je een rpi gebruikt dan?
Welke 'smartings' bedoel je precies?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ah. Van Samsung. Maar nee, volgens mij kan je daar niet out-of-the-box een koppeling mee maken.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
zierbeek schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:05:
Dus als ik geen zin heb om de app van milight te gebruiken is de enige optie een Raspberry Pi te kopen en daarmee te integreren in een van de domoticz,homey,... dingen?
Voor zover ik weet wel. Je kan natuurlijk ook wel wat zin creëren en zelf even zoeken naar een oplossing...

• rens-br

rens-br

Topicstarter
zierbeek schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:42:
verbinden met de app lukt me niet. heeft iemand een tutorial?
Welke app heb je? Wat lukt er niet? Welke foutmeldingen krijg je? Wat heb je zelf al geprobeerd?

Kortom. Ben even iets uitgebreider met het posten van je vragen, die oneliners hebben we zo weinig aan.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
zierbeek schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:51:
inderdaad, in die settings heb ik zitten zoeken maar ik zou graag vanop men phone besturen, die gebruik ik wat vaker ;)
Kun je vanuit je telefoon wel de hub benaderen via het ip-adres in de browser? Als dat ook niet kan heeft het niks met je hub te maken, maar is er iets in je netwerk niet lekker.

En om even terug te gaan naar het begin. Welke app gebruik je nu exact / precies? Kun je even een link posten?

[Voor 12% gewijzigd door rens-br op 19-12-2019 11:02]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
zierbeek schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:35:
Wel dat kan ik inderdaad niet, het ip adres in de browser via de telefoon.
And there is your problem.
Kan het eventueel liggen aan het feit dat ik thuis een basis router heb en dan nog een tweede accespoint die allebei dezelfde naam hebben en zo 1 netwerk creëren?
Als die allemaal in hetzelfde subnet zitten is dat niet je probleem. Maar welke hardware gebruik je, hoe is deze instelt en hoe ziet de rest van je netwerk eruit? Hoe zit alles aan elkaar gehangen en waarmee is je telefoon en hub verbonden?
Deze app heb ik destijds ook gebruikt en zou moeten werken. Ik zal vanavond nog even kijken of die app het nog steeds doet met de hub.

[Voor 7% gewijzigd door rens-br op 19-12-2019 11:52]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
mrbert schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:27:
Hi,
Ik heb ook deze spulletjes besteld en het TF boardke is binnen. Helaas met een header die er uit ziet als een nietje door de verpakking heen en heb dat al geeld bij de leverancier, Het PCBtje zier er nog heel uit dus ik zal proberen de header te vervangen als ik weer op het werk ben.
Het 8266 boardje zal ik binnenkort binnen komen dus ik ben benieuwd of dat modem nog werkt.

Nu vraag ik me af ik hebt 2 soorten controllers in gebruik/
ëén 8 channel model LS2
en en paar 4 channel fut39 (RGBWW)
Eb ook een fut37 (RGB)
Kan ik die beide aansturen met deze hub? Of kan het alleen met één type controller
Volgens mij moet dat gewoon werken. De LS2 weet ik niet meer 100% zeker, ik had daar wat problemen mee. Al weet ik niet meer of dat met de hub was of met een van mijn remotes.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:30:
Lijkt inderdaad in de plugin te zitten. Laat je weten wat er uit het contact met de maker komt?
Er is helaas geen reactie meer gekomen vanuit de maker van de plugin. Ik ben dus voor de lampen waarbij ik kleuren wil instellen weer teruggegaan naar de UDP methode. Wel heb ik met een sub/slave apparaat de remote die via MQTT binnenkomt gekoppeld, waardoor de status alsnog worden doorgegeven en kloppen.

Wat mij betreft voor de nu ideale mix.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
forgeti schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:51:
Vraagje; heb het nergens kunnen vinden. Soms reageert een lamp in mijn groep niet. ik heb in mijn keuken 6 lampen op 1 groep (waarvan er dus soms 1 niet reageert). Is dat te veel lampen op de groep, bereik of iets in de instellingen van Domoticz?

Ik krijg de volgende error in mijn log:
2020-01-08 20:35:16.378 Status: dzVents: Debug: - Device: AppLamp Group3 keuken
2020-01-08 20:35:16.019 Error: AppLamp: Error sending command to Bridge!...
Ik heb dat ook wel eens gehad. Maar komt nu eigenlijk niet meer voor. Volgens mij had ik dat ook alleen als ik netwerk problemen had.

Je zou eventueel je lampen opnieuw kunnen koppelen met een ander netwerk ID.
ik heb een simpele blockly: als "beweging keuken is aan" en "schemerschakelaar is aan", dan zet "applamp groep3 keuken 60%". Als "beweging keuken is uit", dan zet "applamp groep3 keuken 30%", en zet "applamp groep3 keuken uit na 20 seconden".
Kun je die blocky eens posten?

[Voor 3% gewijzigd door rens-br op 09-01-2020 10:56]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
forgeti schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:41:
Hier de blockly... 't is maar simpel hoor (slechts voor test).

[Afbeelding]
Als je vanaf scratch moet beginnen zou ik overigens geen Blocky gaan gebruiken, maar meteen overstappen op dzvents. Dat werkt een stuk lekkerder en logischer. Maar meer daarover in: Domoticz - open source domotica systeem - deel 4.
ik heb de fout/error ontdekt... in mijn blockly staat "applamp groep3 keuken" IS GROTER OF GELIJK AAN... dat moet natuurlijk gewoon IS AAN zijn 8)7
Is het probleem daarmee opgelost?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 00:34:
3x NRF24L01 liggen 2x ESP8266 env andaag 5 lampen binnen gekregen.
Welke lampen, bordje en ESP8266 heb je precies? En welke firmware heb je geflasht?
In het begin had ik meteen dit probleem: Ik klik op pair en de ESP8266 lijkt weg te vallen..
Doet de webinterface het dan ook niet meer?
Als ik de lamp wil pairen moet die dan perse in dezelfde kamer zijn? Zijn er misschien betere printjes te bestellen?
Nee, dat is niet nodig. Mits de afstand natuurlijk niet te groot is.

Heb je wel de juiste 'remote type' geselecteerd?

[Voor 4% gewijzigd door rens-br op 10-01-2020 08:48]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:55:
Zou je misschien kunnen aangeven hoe ik dit kan fiksen/anders kan doen? Zoals je het nu omschreven hebt kom ik er helaas niet uit.
Gebruik je de Domoticz plugin voor de ESP hub of heb je hem gekoppeld via standaard methode in Domoticz?

Ik ben dus voor de lampen waar ik kleur voor wilt instellen terug geswitcht naar de standaard methode van koppelen. Dan maar geen feedback.
Ook ben ik benieuwd hoe ik met dzvents kan wisselen tussen wit of warm wit?
Moest even zoeken, ik gebruik koud wit namelijk niet. (ziekenhuis kleur :P) Maar de verschillende opties die je kan gebruiken staan hier beschreven. Je hebt dus 'setKelvin(Kelvin)' nodig, die heeft een range van 0-255.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:58:
Hmm ik gebruik juist die Domoticz Plugin omdat ik het echt niet werkend kreeg via de standaard methode met UDP poorten? Dan gebeurde er helemaal niks.
Dan heb je waarschijnlijk iets niet goed ingesteld. Je kan nog eens stap voor stap door de guide in de OP heen lopen en kijken of het dan wel werkt. (Of leg even uit wat je doet, wellicht vergeet je gewoon iets te doen)
Ik heb de laatste beta versie van Domoticz en ook de laatste versie van die ESP8226 Milight hub.
Die draai ik ook beide. Maar op het moment dat ik aan de gang ga met kleuren, koud/warm wit, dan gaan de lampen heel raar doen.
Dat Setkelvin probeerde ik gisteravond juist vanuit DZVENTS maar ging ook niet goed.. Wat een geklooi zeg, had misschien beter mijn RFLink kunnen upgraden met die module..
Het zou kunnen dat setKelvin niet werkt met de ESP plugin, weet ik niet meer zeker, met de UDP methode werkt het in ieder geval prima. :)

[Voor 31% gewijzigd door rens-br op 14-01-2020 11:02]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:21:
Is het dan gewoon zo dat Domoticz een UDP pakketje stuurt naar aangegeven poort op de hub? En de hub zet dan die lamp aan / uit etc?
Klopt. :)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:23:
What the.. Nu werkt het gewoon? Port 1001 aan ID 0xAAAB gehangen (lamp gang) en uit/aan/dimmer/kleur alles werkt! Nou dan kan die MQTT zooi eruit.

Snap alleen niet goed hoe het nu met groepen zit, want je moet op deze manier heel veel lampen kunnen koppelen met heel veel groepen? Heb natuurlijk wel de uitleg gegeven maar snap hem niet.
Per poort kan je 4 groepen maken. Wil je meer groepen aan maken pak je gewoon een nieuwe poort.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:28:
Moet elke lamp dan wel of niet uniek ID hebben? Lamp gang heeft nu 0xAAAB stel ik zou daar nog een lamp willen hangen moet die dan een nieuw ID of niet? (als ik ze beide in zelfde groep wil natuurlijk)

Of pak ik dan bijv 0xAAAC en stel die ook in bij UDP met zelfde port als de 0xAAAB?
Elke 'controller' heeft een uniek ID en elke controller kun je 4 groepen hangen. Dat ID kan je vervolgens koppelen aan een poort en ziet Domoticz vervolgens ook als 4 groepen.

Wil je dus een lamp in dezelfde groep willen hangen. Kies je (in jou geval) 0xAAAB, vervolgens de juiste groep en dan kun je hem pairen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:14:
Hehe, duurde eigenlijk te lang maar NU snap ik hem (denk ik).. Ik dacht je hebt die "groepen" op de webpagina van de hub niet nodig maar wel... Ik ga het nu niet inrichten moet toch eerst nieuwe buitenlampen maar zal even aangeven hoe ik denk dat het is.. Mocht iemand anders het niet snappen dan weten ze het nu misschien ook.

Ik heb dus een buitenlamp voor en achter hangen waar 2 spots in kunnen, dus totaal 4 lampen.
Op de hub pagina plaats ik ID: 0xAAAC ik kies ernaast group 1 en pair spot 1. Dan zelfde ID 0xAAAC en klik group 2 en pair spot 2 etc etc. Dan stel ik in bij UDP dat 0xAAAC port 1001 krijgt.. Vervolgens add ik dat in domoticz en kan ik alle 4 de spots los bedienen maar ook allemaal tegelijk aan/uit.

Hopelijk klopt dit? Kan het nu niet testen moet eerst nieuwe spots :(
Yes. Dat is precies zoals het werkt!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
nickfysiek1 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:46:
Weten jullie hoe het komt dat ik zoveel devices zie staan in domoticz, in mijn bridge netjes 9 nummers gemaakt, sommige nummers hebben meer lampen.
Welke bridge heb je. De ESP8266? Normaal werkt de Bridge namelijk met groepen en Domoticz ondersteund maximaal 4 groepen per bridge / poort.

Echter omdat je via de bridge RGB en RGBWW lampen kan aansturen, maar Domoticz voor die devices telkens 2 types aan. Helaas krijg je hiermee dus wel veel groepen dubbel.
Tweak_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:59:
Dat had ik dus ook iedere keer, als ik bij Hardware een nieuwe hub deed toevoegen met nieuwe poort word alles er dubbel ingezet.. Moest dus telkens de helft verwijderen.
Tja. Je kan het ook laten staan, zit niks in de weg toch?
Maar goed, ik begin het maar steeds minder mooi te vinden (Milight aansturing op deze manier) ik ga vanavond weer die andere plugin activeren en kijken of ik kan achterhalen waarom het niet goed werkt.
Ik ben benieuwd wat daaruit komt. Ik zou graag ook de MQTT plugin gebruiken, maar die heeft met de kleuren zoveel nadelen, dat het voor mij geen werkbare oplossing is. Ik heb zelf door de code heen gebladerd, maar ik kon echt niet ontdekken waar het fout zou kunnen gaan.
Ik heb nu telkens als ik van kleur wissel dat de hele zooi blijft hangen en sommige berichten komen soms niet aan bij de lampen etc. Ik wil dus weer terug naar de MQTT plugin.
Dit heb je met de MQTT methode neem ik aan en niet met de UDP / standaard ingebouwde methode?

[Voor 50% gewijzigd door rens-br op 19-02-2020 14:22]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:42:
@rens-br via UDP werkt het dus niet goed (vind ik) als ik perongeluk een paar colors achter elkaar kies blijft het hele zooitje hangen. (je ziet de lamp telkens wisselen van kleur) net alsof er kei veel pakketjes in de wacht staan. Als na een tijdje alles klaar is werkt het uit en aan zetten etc helemaal traag. Als ik dan de raspberry reboot (meen ik) of dus een update van Domoticz installeer werkt het weer even zoals voorheen.
Dit gedrag herken ik eerlijk gezegd niet. Zelfs wanneer ik een hele groep (9 lampen) aanstuur en van kleur laat wisselen door gewoon over de color picker te sliden, gebeurd er helemaal niks.
Met de MQTT werkte volgens mij alles perfekt (de snelheid)
Yes. Het werkte vele malen sneller en je krijgt ook terugkoppeling ervan.
maar als ik dan een lamp op een kleur gezet had kreeg ik deze niet meer eraf. Als ik dan een kleur aanklikte en het schermpje opnieuw opende stond die weer op de vorige gekozen kleur. Hier ga ik dus maar eens naar kijken.
Ik had eigenlijk vooral problemen met kleuren en warm white / cold white. Wanneer ik warm white in wilde stellen, sprong deze zelf weer op cold white.
Heb ook al een paar keer gehad dat bijvoorbeeld de buitenlamp niet het commando binnen kreeg om terug te switchen naar warm wit met de UDP manier.
Dat hoeft niet persee iets te maken te hebben met de UDP methode, maar het kan ook zijn dat je lamp het commando gewoon mist. Dat is ook de reden dat ik alle commando's 3 keer verzend. Dit kan je instellen in de hub.

Maar ik ben benieuwd naar je uitkomst!
nickfysiek1 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:51:
Daarom dat ik vandaag eens alles opnieuw wilde doen, op een nieuwe nodemcu. Dus het nu netjes alles manueel gelinkt, dus niet met sniffen of zo.
Manueel gelinkt, hoe bedoel je?
Ik vraag me ook af welke group state files ik moet aanvinken, ik het warm white en cold white bulbs.
http://ibn.im/d4lnPCv
http://ibn.im/tkonRFz
http://ibn.im/zv8ZRGs
Ik weet niet over welke instelling je het hebt. Daarnaast zijn je foto's gedraaid en is het wellicht beter leesbaar als je screenshots maakt in plaats van foto's van je scherm.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Tweak_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:26:
@rens-br welke waarde heb jij dan in de hub aangepast? en naar hoeveel gezet? dan kan ik dat ook nog doen.
Dat ga ik even nakijken, kan vanuit hier niet bij de hub. Dus check dat vanavond even.
Vind het raar dat jij geen problemen hebt met het blijven hangen..
Nee, echt helemaal geen problemen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Freezhost schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:09:
Ik gebruikt dit al een tijdje en ik heb er toch wat problemen mee:

- Als ik de lampen toevoeg in een groep werkt het inschakelen niet, uitschakelen gaat perfect. De lampen kan ik wel individueel bedienen. Heeft iemand anders hier ook last van? Lijkt deze issue te zijn
Heb je dit met de MQTT plugin of met de 'standaard' UDP implementatie ?
- Bij mij ontbreekt in Domoticz bij het plugin scherm het invoer veld voor het mqtt updates topic, ik kan die dus niet invullen, hebben meer mensen dit?
Nee, geen last van.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
zierbeek schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:13:
Is er iemand die deze milight hub gebruik ism Tasker? Zoja, kan iemand me daar wat wegwijs in maken? :)
Alleen Tasker of heb je ook nog een bovenliggend systeem?

Met Domoticz kan je bijvoorbeeld eenvoudig met links in Tasker de lampen aan/uitschakelen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
zierbeek schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:08:
Enkel Tasker op dit moment. Moet ik kijken of er een udp sender plugin bestaat of sla ik de bal dan helemaal mis?
Nee, dat zou best kunnen werken. Ik weet alleen niet de 'directe' links die je kan gebruiken in combinatie met deze Hub.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ja, daar lijkt het wel op ja.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
zierbeek schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:23:
Bij die gateway servers geraak ik er niet wijs uit, jij wel?
Ja, die logica omtrendt dat staat in de openingspost.

Je koppelt lampen met een Device ID, dat device ID voer je en verzint daar een poortnummer bij en kies voor V6.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
@Fietstasss dat die lampen ook gebruik maken van 2,4Ghz zegt helaas helemaal niks. De 2,4Ghz band is een vrij te gebruiken band. Grote kans dat de lampen een heel andere handshake en procotol e.d. gebruiken dan Mi Light.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Meester_J schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:46:
Dan krijg je twee verschillende ID's in Domoticz, en heb je nog geen "actuele status" van je lamp beschikbaar. Doe ik iets verkeerd, of is er iets handigs voor?
Als je de MQTT manier gebruikt, dan update de lamp zijn status zelf.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:15:
Ook ik wil eens hiermee aan de slag.
Is er ergens een actueel lijstje van de Best Practice hardware die ik moet bestellen op Ali?
Ik verneem het graag van jullie.
Paar weken geleden het volgende nog besteld voor iemand anders:
- https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.64dd4c4dBBDedM (10C Female TO Female)
- https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.64dd4c4dBBDedM (original)
- https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.64dd4c4dBBDedM (CH340)

Totaal: €6,99

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:11:
[...]

En welke Case past hierbij? (3D printer)
Ik heb er nog geen gevonden die echt goed werkt. Had er eentje laten printen, maar daarvan paste de deksel niet goed. Heb dat doosje dus met plakband dichtzitten.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Meester_J schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:01:
[...]

Ik denk dat ik mijn vraag niet duidelijk gesteld heb, of iets over het hoofd zie.
Wat bedoel je dan wel precies?

Wil je eigenlijk één device in Domoticz hebben die de actuele status heeft? Want dan kan je ook de handzender niet toevoegen in Domoticz.

Wanneer je dan via de handzender de lamp aanzet, stuurt de lamp dit door naar de Hub en de hub via MQTT weer naar domoticz. Hierdoor heb je in Domoticz dus wel altijd de laatste update.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Meester_J schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:34:
De Hub laat ik het ID van de muurzender gebruiken. Als je dan met de muurzender de lamp aanzet wordt dit door de hub uit de lucht geplukt, en gesynchoniseert via MQTT naar domoticz. Resultaat: in Domoticz klopt de status. Een extra handzender heeft echter weer een eigen ID, dus kan je dit truukje niet nog een keer mee doen. Tenzij ik iets fundamenteels over het hoofd zie. :)
Dat klopt volgens mij niet 100%. Hoe het volgens mij zou werken is:

Als je dan met de muurzender de lamp aanzet wordt dit door de hub uit de lucht geplukt, en gesynchoniseert via MQTT naar domoticz. Resultaat: in Domoticz klopt de status.

Als je vervolgens via een andere zender de lamp aanzet, stuurt de lamp naar al zijn bekende ID's dat hij aanstaat en wordt dat via MQTT naar Domoticz gestuurd.

Tenminste dat is hoe ik dacht dat ik het paar maanden geleden werkend had.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Mickman schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:22:
Ik heb momenteel twee Mi-light hubs (iBox2).
Welke ibox heb je precies? De nieuwe ibox, zonder webinterface, kan niet verbonden worden met Domoticz.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:58:
Ter voorbereiding:

Ik zie in de OP dat je op 2 manieren kunt werken?
Je kunt ze als virtuele Box toevoegen (oneindig veel) of via MQTT per lamp, zie ik dat juist?
Werkt er 1 beter dan de ander?
Dat is beide correct. De MQTT manier heeft als voordeel dat deze ook feedback geeft, maar daar werken kleuren sturen niet of niet goed.

De UDP manier heeft als voordeel dat het lekker flexibel is, maar het heeft geen feedback. Kleuren sturen werkt wel perfect.

Ik heb beide gebruikt en ben uiteindelijk volledig overgegaan op de UDP manier, omdat ik veel kleuren gebruik.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Mickman schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:10:
Waar het om gaat is dat ik via de app en de verschillende afstandsbedieningen die daarin te vinden zijn FUT092 en FUT089 ik al mijn verschillende producten kan aansturen. Ook de producten waar het nieuwere protocol V7 gesproken wordt.
Het is de eerste keer dat ik iets lees over protocol V7, heb je daar meer informatie over?
Kan ik dit ook vanuit Domoticz laten werken? Is er al iemand bezig om dit protocol in te bouwen in de plugin?
Voor zover ik weet niet.
De iBox die ik heb, iBox2, is zonder ingebouwde lamp. Daarna zijn er nieuwe exemplaren op de markt gekomen met bijv Alexa ondersteuning.
De nieuwere boxen, met Alexa ondersteuning, werken sowieso niet met Domoticz, want voor zover ik weet zijn deze boxen niet van buiten te benaderen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:12:
Begin met de headers op de juiste manier aan te sluiten en dan lukt alles wel :)
Dat wil wel eens helpen ja. Haha. Nu wel alles werkend?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:06:
Hebben jullie ook dat de diy hub minder goed het signaal stuurt dan de originele? Of heb ik simpelweg iets niet goed zitten en moet ik een nieuwe controller fixen?
Wat bedoel je met minder goed?

Ik ben overigens verhuisd en heb die originele controller allang niet meer, ik kan dus zelf geen vergelijk maken. Maar woon nu in een rijwoning met 3 etages, de controller zit beneden onder de trap en op zolder hangen ook Mi Light lampen die prima worden aangestuurd. Zelf dus geen problemen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:12:
Geen WW meer op de webpagina, en helaas ook helemaal geen config meer...... is dit iets wat vaker gebeurt?
Ik heb alle lampen gisteren gekoppeld...dat was best veel... maar helaas zie ik nu niets meer hiervan terug.
Zoiets had ik laatst ook toen ik zo'n hub heb gemaakt voor iemand anders. Die bleef niet hangen, maar was na het verwijderen van de stekker wel ineens zijn instellingen kwijt.

We hebben toen de backup teruggezet en toen werkte alles weer. Het is niet nodig om lampen opnieuw te pairen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:40:
Minder als in dat het signaal soms een paar keer verstuurd moet worden voor het opgepikt wordt.
Nee, dit heb ik sinds ik in mijn nieuwe huis alles heb ingesteld niet meer gezien. Heb je dit met alle lampen of specifieke lampen?

In mijn oude huis had ik namelijk wel wat problemen met een bepaald type lamp.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:50:
Ik heb wel een backup in de vorm van een Json file. Over welke config heb je het?
Die backup heb ik het ook over, heb mijn post wat verduidelijkt.

In de Mi Light hub kan je onder 'Admin' -> Backup & Restore' de settings backuppen.

[Voor 5% gewijzigd door rens-br op 21-12-2020 13:53]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:53:
Dit is exact wat ik ervaar, elke keer als de stroom eraf is geweest.....
Dan is dat een probleem met nieuwe(re) bordjes denk ik of specifiek met dat bordje wat wij beide hebben gehaald.
Robbie T schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:54:
Ik heb het bij alle lampen. Ik ga nog eens wat stekkertjes e.d aanduwen en wat wijzigingen doorvoeren in domoticz.
Nee, echt totaal geen problemen mee. Als je een lamp via de webpagina aan/uit zet, heb je die problemen dan ook?
DarkAllMan schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:55:
Overigens heb ik alles nu in een lego doosje gestopt :) Past precies...
Heb je een mooie foto voor in de openingspost?

[Voor 15% gewijzigd door rens-br op 21-12-2020 13:56]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:57:
In de JSON zie ik volgens mij ook geen DEVICE ID or ALIAS.
Waar heb je die voor nodig dan? Snap dat het voor de netheid mooier is als de hub allemaal fancy namen weergeeft, maar nadat je één keer de lampen hebt gekoppeld kijk ik daar niet meer naar.

De JSON file worden volgens mij ook alleen dingen opgeslagen, zoals de UDP settings e.d.

[Voor 11% gewijzigd door rens-br op 21-12-2020 13:59]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:00:
Ik had verwacht dat het bewaard zou blijven... en waarom backup je niet alles
Ik had de lampen wel gekoppeld, maar nog niet aan Domoticz gehangen...... dus nu moest ik trial and error weer alles goed zetten.....
Ah, dat is wel flink balen ja! Waarom hij in backup niet alles meeneemt weet ik ook niet precies.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DarkAllMan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:06:
En kunnen we dat oplossen? Ik wil eigenlijk niet altijd een backup terugzetten als de stroom eraf is geweest.....
Of we dat kunnen weet ik niet. Maar je zou voor het idee een bordje kunnen kopen van een andere verkoper om te kijken of die geen problemen heeft.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:31:
Mijn controller is gisteren overleden, lampen reageerden nergens meer op.
Nieuwe controller in elkaar gezet, software erop. Kan prima inloggen in de web GUI en zones maken e.d maar koppelen of unpairen niets ervan.
Zolang je de IDs hetzelfde houdt is opnieuw koppelen niet nodig, kwestie van de backup file terugzetten. Maar als ook je nieuwe controller niks lijkt te doen, heb je dan niet iets fout zitten met de pinout?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:37:
Dat idee had ik ook. Backup terug geplaatst maar niets reageert. De pins zijn exact overgezet zoals op de "oude".
Maar wellicht heb je nu een nieuwe revisie, waardoor de pinout anders is. o.i.d. Plaats anders even wat afbeeldingen van je bordje.

[Voor 7% gewijzigd door rens-br op 07-01-2021 12:38]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij deze de afbeeldingen. Schema er nog eens bij gepakt en alles opnieuw aangesloten maar helaas.
Ik zie wat dingetjes:
  • Niet dat het heel veel zou moeten uitmaken, maar probeer alle connectoren dezelfde richting op te zetten. Dus met de opening naar dezelfde kant.
  • Waar is je antenne?
  • Je hebt een andere 3V3 en GND gebruikt dan in het originele schema, zou niks uit mogen maken lijkt me.
  • Staat je pinout settings goed? De mijne staan zo:

Verder zie ik dat er november een nieuwe versie is verschenen, probeer het eens met een oudere versie?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Robbie T schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Inmiddels de pinnetjes nog even dezelfde kant op gezet.
Antenne zit er overigens op.

Ik krijg 1 lamp aan en uitgeschakeld, de lamp welke het dichtst bij de controller zit. Voor de rest werkt niets.
Zou dan zeggen dat er iets mis is met je bereik. Maar jij hebt niet de versie met externe antenne?

En ook de Radio Settings goed staan?

[Voor 13% gewijzigd door rens-br op 07-01-2021 15:11]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
@Robbie T kan je met de bridge wel sniffen?

En heb je al oudere firmware geprobeerd?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
@Robbie T jammer! Maar de ESP controller dus niet meer werkend gekregen?

Hopelijk blijft het hier wel allemaal werken. Ik heb inmiddels 6 virtuele controllers in gebruik.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
klaasvd79 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:53:
Ik kan de hub niet benaderen via invoeren van ip adres, wel via milight-hub.local.
Ik denk dat hier je probleem ligt. Weet je zeker dat je ip-adres correct is?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
klaasvd79 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:02:
Dat was ook mijn twijfel, maar dat is wel het ip wat in de router erbij staat.
Kun je eens kijken met een app, zoals Fing of Advanced IP scanner, of daar een ander IP adres staat?

En gebruik je verder geen gekke / aparte netwerksetup?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
klaasvd79 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:41:
Definieer gekke setup:). Kpn router V8 en twee superwifi punten.
Meerdere routers in je netwerk. Eigen router met VLAN's ingesteld, etc. Maar je setup klinkt niet heel exotisch.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
klaasvd79 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:17:
[...]

Heren beide bedankt, blijkbaar ging er iets niet goed met het statische ip wat ik had uitgedeeld. Dit verwijderd, en nu gaat het perfect. Nu eens kijken of ik er wel statisch ip aan kan hangen.

Heel erg bedankt _/-\o_
Hoe had je dat ingesteld? In de hub of in je router?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
@klaasvd79 ik heb dat ingesteld op de router en dat werkt hier perfect.

Als je dit op de hub zelf doet, vergeet dan niet een ip te kiezen buiten de dhcp range van je router.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
klaasvd79 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:19:
[...]

Ik had het dus ook op de router ingesteld, maar dat werkt dus niet. Wat valt buiten de range dan?
Als je het op de router ingesteld, dan kan je een IP adres pakken in de range. Als je het op het apparaat zelf instelt dan moet je een ip-adres buiten de range instellen. De situatie hieronder gaat er dus vanuit dat je een IP-adres instelt erbuiten.

Wat ik bedoel met de DHCP range is het volgende. Je router deelt IP-adressen uit in een bepaalde range. Zeg dat het IP adres van de router het volgende is: 192.168.1.1. En dat hij adressen uitdeelt van 192.168.1.2 tot aan 192.169.1.200. Dan is 192.168.1.201 tot 192.168.1.256 buiten de range en die IP adressen kan je dus gebruiken om in te stellen als vast IP.

De reden waarom dit buiten de range moet zijn, is dat je router geen weet heeft dat het specifieke IP adres vastgezet is in het apparaat. Als je een IP kiest dat in de range kiest, zou het kunnen voorkomen dat je router dat IP-adres ook gaat uitdelen, maar dan aan een ander apparaat.

Persoonlijk ben ik wel fan van het vastzetten van het IP in de router, dan heb je alle IP-administratie op één plek.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Ferrox1 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Ik had dit probleem ook, echter bleek de nrfl power op high zetten de oplossing (dus niet op max). Hierdoor ging de nodemcu er onderuit als je teveel commando's achter elkaar stuurt (ook met een usb 3A voeding, en ook in de eigen gui.) Daarna kan de Nodemcu ze bufferen en heb ik geen probleem meer. Ook niet met het bereik overigens.. dus waarom dan Max aan zetten..
Dat heb ik van de week geprobeerd en dat werkte bij mij echt voor geen meter. Lampen die vertraagd reageerde of helemaal niet, dus heb dat snel weer teruggezet naar Max.

Maakt er hier iemand gebruik van de Rest API? Ik heb hier gisteren mee zitten spelen, maar krijg het eigenlijk niet werkend vanuit de browser of via Postman.

Als ik het onderstaande stuur krijg ik netjes de juiste informatie terug.
code:
1
http://milight-hub/about

code:
1
{"firmware":"milight-hub","version":"1.10.4","ip_address":"192.168.0.187","reset_reason":"Software/System restart","variant":"nodemcuv2","free_heap":9752,"arduino_version":"2_4_2","queue_stats":{"length":0,"dropped_packets":0}}

Probeer ik echter een lamp aan/uit te schakelen dan werkt het niet en krijg ik alleen het onderstaande terug.
Ik heb de volgende commando's geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
http://milight-hub/gateways/0x0002/rgb_cct/0?state=On
http://milight-hub/gateways/0x0002/rgb_cct/0?state="On"
http://milight-hub/gateways/0x0002/rgb_cct/0?status=On
http://milight-hub/gateways/0x0002/rgb_cct/0?status="On"
http://milight-hub/gateways/0x2/rgb_cct/0?state=On
http://milight-hub/gateways/0x2/rgb_cct/0?kelvin=100

192.168.0.187 in plaats van milight-hub.

Maar krijg eigenlijk altijd het onderstaande terug, maar zonder dat er iets gebeurd
code:
1
{"success": true}

Mijn controller is RGB_CCT en mijn ID is 0x0002 (Maar ook andere ID's geven dezelfde respons)

[Voor 7% gewijzigd door rens-br op 17-02-2021 14:59]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
k_ers schreef op maandag 5 april 2021 @ 07:03:
Zins kort ook mijn box aan de gang.

Merk alleen dat het heel erg traag is vergeleken met de originele.

Heb ik de tuin 10 tal GU10 lampen en deze reageren heel slecht.
Even je config opslaan en de power van de box afhalen. Dat wil nog wel eens helpen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
pwillemske schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:35:
- Het is erg langzaam, vaak reageren lampen zeer laat of helemaal niet. Lampen in dezelfde groep wijken af van elkaar of gaan niet synchroon, dit lijkt mij een probleem in de wifibox?
Als je de lampen via de box aan/uitzet gaan ze dan ook traag?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
pwillemske schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:49:
Het gaat net zo langzaam helaas.
Dan zal het inderdaad mogelijk aan het bordje liggen. Heb je deze al geflasht met oudere firmware? En welke hardware gebruik je?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True