Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47

BCC

@itcouldbeanyone Toffe Sun!

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 17-10-2020 20:29 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
ManiacScum schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:12:
Bewondering voor het serverhok, niet mijn kopje thee maar dat is niet relevant.
Mag ik vragen welke doeleinden deze setup heeft? (Pure interesse)
Ik vindt het leuk om met servers & dergelijke voornaamst van Sun microsystems, te spelen. :)
dusja why not :P
RobbyTown schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:22:
@itcouldbeanyone wow. Politie nog niet langs geweest omdat ze denken dat er wietplantage is ivm hoge stroomverbruik of valt dat wel mee? Zie dat je swiches bovenin niet connected zijn.
Politie heeft het gezien ;) echter kwamen ze om een andere redenen langs, dus heb ze meteen me hobby laten zien, dus denk niet dat ze er een aantekening van hebben gemaakt.

klopt die grote switch heb ik sinds kort losgeklopeld, mischien dat ik die nog een keer ga gebruiken, of dat ik hem weg doe. (gebruik nu 2 netgears 1x 48 port, 1x 24 port, een QSFP switch staat nog op me wanted list)
Systemen staan vaak uit, maar als ze aan staan trekken ze 2 groepen vol.
De grote SUN die je op de fotos ziet staan trekt 2000W nominaal 3200W max.
:) thankz, dat is een SUN v890 met 8 x UltraSparc 1.5GHZ, met full options, en SSD boot.
Toevallig nu net aan het instaleren.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

itcouldbeanyone schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Ik vindt het leuk om met servers & dergelijke voornaamst van Sun microsystems, te spelen. :)
dusja why nut :P

[...]

De grote SUN die je op de fotos ziet staan trekt 2000W nominaal 3200W max.
Mijn tricked out HP Netserver LH4r heeft 4x 700 W voedingen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
PcDealer schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:55:
[...]

Mijn tricked out HP Netserver LH4r heeft 4x 700 W voedingen.
Mijn server heeft een 90W adapter en doet gemiddeld 20W. :D

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 13:02
De meterkast in mijn nieuw opgeleverde appartement heb ik gisteren ook even voorbereid.

Een Digitus 8HE (diepte verstelbaar) patch rack met bijhorende plankjes, keystone patchpanel en stekkerdoos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T6aGqaxSUvzVEoo6_Yd--ZXE9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvSFIPJborPTYtzAw1HEINNR.jpg?f=fotoalbum_large

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:00
Saeverix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:44:
De meterkast in mijn nieuw opgeleverde appartement heb ik gisteren ook even voorbereid.

Een Digitus 8HE (diepte verstelbaar) patch rack met bijhorende plankjes, keystone patchpanel en stekkerdoos.

[Afbeelding]
Netjes, past precies. ;)

Zit die meterkast nou aan een gemeenschappelijke galerij o.i.d.? Of heb je een systeemplafond in je woning? :P

Ik zou dan wel terughoudend zijn om daar dure apparatuur te zetten (NAS o.i.d.), zou dat daar niet diefstalgevoeliger zijn dan "binnenshuis"?

Succes met kabeltrekken door die flexbuis trouwens. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 19-10-2020 14:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Ja inderdaad, het was ook een "eureka" moment toen ik dat in diepte verstelbare rack tegenkwam op Amazon.
Zit die meterkast nou aan een gemeenschappelijke galerij o.i.d.? Of heb je een systeemplafond in je woning? :P

Ik zou dan wel terughoudend zijn om daar dure apparatuur te zetten (NAS o.i.d.), zou dat daar niet diefstalgevoeliger zijn dan "binnenshuis"?
Ja klopt, mijn meterkast staat op de gang. Gelukkig wel afgesloten met hetzelfde cilinder slot als mijn huisdeur, dus niet zo'n lullig kluisdeur slotje ofzo. Ik ga denk ik ook een IP camera op mijn verdieping hangen (in overleg met de andere bewoners in mijn trappenhal), dat zou dat probleem ook oplossen.
Succes met kabeltrekken door die flexbuis trouwens. :P
Hoop dat het meevalt, die enkele kabel ging prima. Voor de dubbele UTP kabels heb ik de fles glijmiddel al klaar staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Ik wil denk ik een zelfde setup, alleen ga ik voor de 4U variant dit ivm de huidige inbouwruimte.

Waar ik wel naar benieuwd naar ben is dat je als het goed is het frame tegen die PVC buizen aan de achterzijde van je meterkast hebt geïnstalleerd klopt dat? Zo op het eerste oog is dat dus te zien. Normaliter bevestig je zo'n frame in zijn geheel tegen de achterzijde van de wand aan, maar dat kan dus bij jou niet (ook bij mij trouwens niet). Kun je wat tekst en uitleg geven?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:13
Ron_Tweaker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

Ziet er goed uit. Ik wil denk ik een zelfde setup, alleen ga ik voor de 4U variant dit ivm de huidige inbouwruimte.

Waar ik wel naar benieuwd naar ben is dat je als het goed is het frame tegen die PVC buizen aan de achterzijde van je meterkast hebt geïnstalleerd klopt dat? Zo op het eerste oog is dat dus te zien. Normaliter bevestig je zo'n frame in zijn geheel tegen de achterzijde van de wand aan, maar dat kan dus bij jou niet (ook bij mij trouwens niet). Kun je wat tekst en uitleg geven?
Zo te zien heeft @Saeverix eerst 2 latjes verticaal tegen de achterwand gezet en daar het rack dan weer op vast gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Ik zie het inderdaad na inzoomen van de foto. Hmm, oké, dan ga ik dat ook doen :)

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:26
Saeverix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Ja inderdaad, het was ook een "eureka" moment toen ik dat in diepte verstelbare rack tegenkwam op Amazon.

[...]

Ja klopt, mijn meterkast staat op de gang. Gelukkig wel afgesloten met hetzelfde cilinder slot als mijn huisdeur, dus niet zo'n lullig kluisdeur slotje ofzo. Ik ga denk ik ook een IP camera op mijn verdieping hangen (in overleg met de andere bewoners in mijn trappenhal), dat zou dat probleem ook oplossen.

[...]

Hoop dat het meevalt, die enkele kabel ging prima. Voor de dubbele UTP kabels heb ik de fles glijmiddel al klaar staan ;)
Linkje van Amazon?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
Ron_Tweaker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

Ik zou eerst ook een kleinere versie kopen, alleen bleek die duurder te zijn dan de onderstaande 8U versie op Amazon. In mijn situatie kan ik nu eigenlijk maar bij 7 van de 8 "lagen" in mijn rack, de laatste zit al achter de wand. Ik zou er iets kunnen monteren waar ik niet vaak bij hoef, maar voorlopig heb ik het niet nodig.

Voor wat betreft de montage, daar heeft @Dronium je inderdaad al perfect antwoord op gegeven. Even een twee balkjes gezaagd van een 32x50 mm balk van de bouwmarkt. En ik heb een paar buisjes iets moeten verleggen/opschuiven. Maar uiteindelijk prima gelukt in een middagje.
https://www.amazon.nl/gp/product/B0038T2P6C/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Saeverix schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Ik zou eerst ook een kleinere versie kopen, alleen bleek die duurder te zijn dan de onderstaande 8U versie op Amazon. In mijn situatie kan ik nu eigenlijk maar bij 7 van de 8 "lagen" in mijn rack, de laatste zit al achter de wand. Ik zou er iets kunnen monteren waar ik niet vaak bij hoef, maar voorlopig heb ik het niet nodig.

Voor wat betreft de montage, daar heeft @Dronium je inderdaad al perfect antwoord op gegeven. Even een twee balkjes gezaagd van een 32x50 mm balk van de bouwmarkt. En ik heb een paar buisjes iets moeten verleggen/opschuiven. Maar uiteindelijk prima gelukt in een middagje.

[...]

https://www.amazon.nl/gp/product/B0038T2P6C/
Mooi!
Moeten die kabels die straks door de pijpjes gaan die onder de kast uitkomen, of aan de zijkant erlangs niet naar het patchpaneel toe? Kort je die pijpjes dan nog in?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Ja die worden ingekort en komen dan boven uit, waar het patch panel zit. Had ik gistermiddag alleen geen zin meer in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

[Afbeelding]
dit is wel een hele slimme oplossing. Ik ga hem onthouden voor als ons huis is opgeleverd. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zijn cat6 kabels over het algemeen stugger? Want ik vind ze tot nu toe niet fijn om eigen kabels van te maken. De cat5 draadjes gaan precies goed de connector in, maar die van cat6 met de nodige moeite.

Net had ik er zelfs 1 met een kunststof 'begeleider' binnen in. Die begeleid de 4 gevlochten setjes. Dat was geen doen, uiteindelijk ook maar 100Mbit, na beide zijden opnieuw gedaan te hebben. Dat werkt voor geen meter. Ik zoek dus werkbare (grijze) cat6 kabels. :)

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
Luxicon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:35:
Zijn cat6 kabels over het algemeen stugger? Want ik vind ze tot nu toe niet fijn om eigen kabels van te maken. De cat5 draadjes gaan precies goed de connector in, maar die van cat6 met de nodige moeite.

Net had ik er zelfs 1 met een kunststof 'begeleider' binnen in. Die begeleid de 4 gevlochten setjes. Dat was geen doen, uiteindelijk ook maar 100Mbit, na beide zijden opnieuw gedaan te hebben. Dat werkt voor geen meter. Ik zoek dus werkbare (grijze) cat6 kabels. :)
Wat voor kabel heb je? Als je een solid kabel hebt en daar direct connectors aan probeert te knijpen dan snap ik je probleem.

In het geval van een solid kabel wil ik je adviseren om die te bevestigen aan een wandcontactdoos. Je devices kun je dan met patch kabels verbinden.

Als je stranded kabel hebt dan kan het zijn dat je connectors niet geschikt zijn. Wellicht is de AWG van je kabel te laag voor de connectoren waardoor de draden te dik zijn voor de ruimte in de connector.

Ik lees ook iets over een kunsttof "begeleider" die je binnenin had. Als je daarmee het "kruisje" bedoel wat de 4 paren gescheiden houdt: die moet je afknippen voordat je er een connector aan probeerte te zetten. Dat gaat namelijk niet passen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Saeverix op 21-10-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Saeverix schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:57:
[...]

Wat voor kabel heb je? Als je een solid kabel hebt en daar direct connectors aan probeert te knijpen dan snap ik je probleem.

In het geval van een solid kabel wil ik je adviseren om die te bevestigen aan een wandcontactdoos. Je devices kun je dan met patch kabels verbinden.

Als je stranded kabel hebt dan kan het zijn dat je connectors niet geschikt zijn. Wellicht is de AWG van je kabel te laag voor de connectoren waardoor de draden te dik zijn voor de ruimte in de connector.

Ik lees ook iets over een kunsttof "begeleider" die je binnenin had. Als je daarmee het "kruisje" bedoel wat de 4 paren gescheiden houdt: die moet je afknippen voordat je er een connector aan probeerte te zetten. Dat gaat namelijk niet passen :)
Bedankt voor je reactie. Het is een pre-made kabel, waar ik de connectors er af geknipt heb, om vervolgens op maat te maken. Er zit inderdaad zo'n kruisje in. Die was ik nog niet eerder tegengekomen, dus daar was ik wel verbaasd over. Die heb ik afgeknipt. Het laatste stukje die iets uitsteekt, verwijderde ik met een Stanley mes.

Een paar punten waar ik tegenaan liep, en met cat5e niet:
- dikkere draadjes, moeilijk om netjes bij elkaar te houden op het moment van aanbrengen in de connector
- geen fijne grip op het draad, door het kruisje (allen de vingers doen pijn van het in positie houden van de draadjes
- met het inbrengen van de draadjes, zijn de draadjes nog niet ver genoeg om begeleid te worden door de connector. Dit, mede met stuggere kabels en het kruisje, zorgde ervoor dat de draden makkelijker uit positie gaan, of 1 van de draden buigt en niet op z'n plek terecht komt.

Een heel verhaal, maar ik heb nu cat5e besteld, want ik ben er wel klaar mee. Gewoon grijs, maar met andere kleur 'shoes'. Het gaat er voor mij om dat het nu werkt, en niet uren lang hoef te klooien, terwijl het ook in 10 minuten kan. :P

Deze was ik vergeten:
Dat over AWG ben ik niet bekend mee. Misschien dat het daar aan ligt. Al vermoedt ik dat de aansluiting niet helemaal goed is verlopen. Eerst was de aansluiting maximaal 10Mbit, maar kreeg ik geen verbinding met het netwerk. Nadat ik de connector vervangen had, 100Mbit met netwerkverbinding.

Nu twijfel ik of ik wel cat6 door de leidingen moet leggen (patchkabels / solid kabels). Cat6 is in principe niet nodig, maar aangezien ik toch bezig ben..

[ Voor 15% gewijzigd door Luxicon op 21-10-2020 12:12 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
https://www.onlinekabelsh...t6a-netwerkkabel-per-stuk

voor als je simpeler connectoren wil aansluiten. eerste de beste link gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Luxicon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Nu twijfel ik of ik wel cat6 door de leidingen moet leggen (patchkabels / solid kabels). Het is in principe niet nodig, maar aangezien ik toch bezig ben..
Je hebt nog niet helemaal duidelijk gemaakt of je een Solid of Stranded kabel hebt. Want dat maakt wel degelijk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4OCLoPgv0iCr5cusBSOEyb4KyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xvvdgwc2H33kyx1pHIDsKZLa.jpg?f=user_large

De stranded kabel kun je gebruiken of je eigen (patch) kabels te maken. Solid kabels zijn eigenlijk alleen maar gemaakt om vast door leidingen en kabelgoten te leggen (en waar daarna ook niemand meer aan zit).
Er worden RJ45 connectors verkocht die volgens de verpakking ook op solid kabels geknepen kunnen worden, maar in praktijk werkt dat nooit echt zoals je wilt.

Solid kabels worden over het algemeen altijd verbonden met een wandcontactdoos met LSA verbinding of met Keystones. En uiteraard op een patch panel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XW_ZC9qf1tDGVCYAN2NuHZzod9A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P0zLgaiMJgfGLk87UwnD6hwR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Saeverix schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Je hebt nog niet helemaal duidelijk gemaakt of je een Solid of Stranded kabel hebt. Want dat maakt wel degelijk uit.

[Afbeelding]

De stranded kabel kun je gebruiken of je eigen (patch) kabels te maken. Solid kabels zijn eigenlijk alleen maar gemaakt om vast door leidingen en kabelgoten te leggen (en waar daarna ook niemand meer aan zit).
Er worden RJ45 connectors verkocht die volgens de verpakking ook op solid kabels geknepen kunnen worden, maar in praktijk werkt dat nooit echt zoals je wilt.

Solid kabels worden over het algemeen altijd verbonden met een wandcontactdoos met LSA verbinding of met Keystones. En uiteraard op een patch panel.

[Afbeelding]
Oja, ik zie het. Dan zijn het solid kabels. Ik ging ervan uit van niet, omdat er connectors aan waren verbonden (pre-made cable). In ieder geval, ziet de inhoud van de kabel er precies zo uit als je daar laat zien.
jelmerc schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:45:
https://www.onlinekabelsh...t6a-netwerkkabel-per-stuk

voor als je simpeler connectoren wil aansluiten. eerste de beste link gepakt.
Mwa, ik leer het liever via de standaard manier. De cat5e kabels gaan goed tot nu toe. Die connector is ook wel erg duur, als de prijs klopt. 10,- EUR voor 1 connector. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Luxicon op 21-10-2020 12:21 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40
Luxicon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Mwa, ik leer het liever via de standaard manier. De cat5e kabels gaan goed tot nu toe. Die connector is ook wel erg duur, als de prijs klopt. 10,- EUR voor 1 connector. ;)
Cat5e kabel heb je net zo goed in solid & stranded. Daarmee kun je dus ook mis grijpen.

En v.w.b. connectors. Ik heb een zakje met 100 connectors voor €10 van AliExpress. Deze zijn ook geschikt voor solid en stranded. Heb ze al geknepen op 5e solid en 6 solid en stranded (waarschijnlijk 5e). Allemaal geen enkel probleem.

Overigens wel gek dat je prefab kabel hebt met een solid kern. Stekkers aan solid kabel is "not done". Want een kabel met stekker impliceert meestal dat die los ligt, en in dat geval kan die ook nog wel eens worden om gelegd etc. En solid kabel kan juist niet tegen bewegen, dat geeft een grote kans op "breken". Vergelijk het met een stroomkabel. Ook daarbij ga je geen stekkers zetten aan een installatiekabel, of andersom geen flexibele kabel door de muur trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hoewel het hier elke paar pagina's zowat terugkomt dat stekkertjes op solid kabels not-done is en echt niet goed werkt, wil ik toch wat weerwerk bieden.

Ik heb ook stekkertjes die op beiden passen (met een aparte handige kabelgeleider die erin schuift). Op dit moment heb ik "tijdelijk" een solid kabel (de bekende belden cat6) direct aangesloten met zo'n stekkertje zonder enig probleem (alle verbindingen zijn gbit).

Voor wireless acces points had ik de cat6 kabel uit het plafond bungelen, dan is gewoon een stekkertje echt veel handiger/compacter. Zo'n kabeltje haal je maar enkele keren los op de levensduur, dat is echt geen probleem... Idem met de andere kabels waar nu (tijdelijk) stekkertjes zijn geknepen op de solid kabel, die steken in de router/switch en worden zelden gemanipuleerd.

Ik spreek verder niet tegen dat solid kabel netter af te werken is op een patch panel of vergelijkbaar, maar voor een kabel die zelden gemanipuleerd wordt is het in mijn ervaring geen probleem.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Ik kon eigenlijk ook niet anders, aangezien ik de solid kabel in de meterkast afmonteer met keystones, maar op de doos in de kamers steekt een Ubiquiti In-Wall. Dat kreng wil gewoon een RJ45 in zich gestoken krijgen. En reken maar dat die inbouwdoos niet groot genoeg is om daar nog even wat tussen te zetten. :P

Dus ik gebruik inderdaad door de woning de stekkers voor solid kabels aan het uiteinde. Het is een b*tch om ze erop te krijgen, maar als het eenmaal zit dan was het ook wel prima. Nu even zien hoelang ze het volhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Waar het om gaat is dat je Rj45's niet betrouwbaar op een stugge kabel kunt knijpen.

Er zijn ook RJ45's met LSA connectie en die kun je wel op een stugge kabel monteren.
Dat noemen ze vaak toolless RJ45's.
Advies is nog steeds alleen toepassen indien niet anders kan en zeker niet als patchkabel.

En iedereen die roept "ik knijp al jaren RJ45's aan", doet het gewoon al jaren verkeerd en maakt onbetrouwbare kabels.

En bedenk dat kabelproblemen die daardoor kunnen ontstaan vaak past veel later optreden en dan extreem lastig zijn te pinpointen.
Mij lijkt het dat je vaste infrastructuur maximaal betrouwbaar moet maken, zodat je daar zonder meer op kunt vertrouwen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40
Ben(V) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:43:
Waar het om gaat is dat je Rj45's niet betrouwbaar op een stugge kabel kunt knijpen.
Volgens mij heeft het juist vrij weinig met de betrouwbaarheid van de verbinding te maken. Een stekker die geschikt is voor solid kabel werkt gewoon net iets anders maar is net zo betrouwbaar. Bij een stekker voor stranded kabel heb je meer een "vork" die zich tussen de aders drukt en zo het contact maakt. Bij een stekker voor solid kabel is het meer een V vorm waarbij de ader tussen de tandjes ligt. Immers kun je zo'n vork niet in de solid kern drukken / is het contact dan "los". In die zin maakt het qua betrouwbaarheid bij mijn weten dus niet uit. Het probleem zit in die zin echt meer in de toepassing: kabel die "los ligt" en je regelmatig in steekt en uit trekt. Daar kan een solid kabel minder tegen simpelweg omdat die dan kan "breken".

Verder eens met de posts boven mij. Een stekker knijpen aan een kabel die naar een AP gaat is zo'n toepassing waarbij het best kan. Immers plaats je het AP op de doos en heb je dus geen ruimte voor bv een keystone. Dan moet het AP al aan een verlaagd plafond komen te hangen en dat je een keystone op het plafond legt en dan patchkabel, maar of dat het veel beter maakt?
Ik zou persoonlijk alleen never nooit solid kabel met stekker afmonteren "in de meterkast" en zo een hele rij aansluiten op een switch, of "aan de andere kant", allemaal stekkers op solid kabel zetten naar PC, TV etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
RJ45's aanknijpen is altijd garantie voor een slechte verbinding, of het nu stugge kabel met en vorkje is of een soepel kabel met een pin.

Kabels monteer je op een vaste aansluitingen en andere kabels koop je kant en klaar met aangespoten RJ45's

Enkel bij hoge uitzondering zoals wifi accesspoint zonder ruimte voor een wcd wijkt je uit naar een Rj45 met lsa strook.
Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtEa1RXmDiELHGXHoJQBAR2FJlI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ap0wkZxi3Jds0ZpoDy0FeMTO.jpg?f=user_large

[ Voor 62% gewijzigd door Ben(V) op 21-10-2020 14:59 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Luxicon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:18:
Een paar punten waar ik tegenaan liep, en met cat5e niet:
- dikkere draadjes, moeilijk om netjes bij elkaar te houden op het moment van aanbrengen in de connector
- geen fijne grip op het draad, door het kruisje (allen de vingers doen pijn van het in positie houden van de draadjes
Standaard Stranded cable gezeik zou ik eerder zeggen! :)
- met het inbrengen van de draadjes, zijn de draadjes nog niet ver genoeg om begeleid te worden door de connector. Dit, mede met stuggere kabels en het kruisje, zorgde ervoor dat de draden makkelijker uit positie gaan, of 1 van de draden buigt en niet op z'n plek terecht komt.
Dan heb je net als ik die bagger connectoren gekocht : https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html

Dus ga eens op zoek naar betere alternatieven, want die zijn er gelukkig ook! :)
Een heel verhaal, maar ik heb nu cat5e besteld, want ik ben er wel klaar mee. Gewoon grijs, maar met andere kleur 'shoes'. Het gaat er voor mij om dat het nu werkt, en niet uren lang hoef te klooien, terwijl het ook in 10 minuten kan. :P
Dat vind ik dan weer een beetje jammer! :P :+
Prx schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:25:
Ik kon eigenlijk ook niet anders, aangezien ik de solid kabel in de meterkast afmonteer met keystones, maar op de doos in de kamers steekt een Ubiquiti In-Wall. Dat kreng wil gewoon een RJ45 in zich gestoken krijgen. En reken maar dat die inbouwdoos niet groot genoeg is om daar nog even wat tussen te zetten. :P
Hier ook 3 van die dingen, maar omdat ik bestaande CAT5e kabels heb hergebruikt van de telefoonaansluitingen was dat zo gepiept met wat oude CAT5e connectoren die ik nog had liggen! :)
Dus ik gebruik inderdaad door de woning de stekkers voor solid kabels aan het uiteinde. Het is een b*tch om ze erop te krijgen, maar als het eenmaal zit dan was het ook wel prima. Nu even zien hoelang ze het volhouden.
Saeverix schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:57:
Ik vind een connector knijpen op een Solid kabel veel makkelijker dan op een Stranded kabel dus ik snap jullie probleem niet echt :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

nero355 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:50:
[...]
Ik vind een connector knijpen op een Solid kabel veel makkelijker dan op een Stranded kabel dus ik snap jullie probleem niet echt :?
Ik heb nog nooit een connector op een stranded kabel geknepen (patchkabels koop ik gewoon), maar vaak genoeg door omstandigheden gedwongen op solid kabels. En ja, soms gaat dat niet goed, maar in de alle gevallen, waarin het bij mij fout ging, had ik toch kleuren verwisseld of de kabeltjes niet ver genoeg doorgedrukt.

Het voordeel van connectoren aan solid kabels knijpen, is dat je minder verbindingen hebt, rechtstreeks vanaf de PoE-switch in de AP geeft (met goed geknepen connectoren) toch minder kans op problemen dan PoE-Switch > patchkabel > patchpanel > solid kabel > wcd > patchkabel > AP.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:53

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Freee!! schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:15:
[...]

Ik heb nog nooit een connector op een stranded kabel geknepen (patchkabels koop ik gewoon), maar vaak genoeg door omstandigheden gedwongen op solid kabels. En ja, soms gaat dat niet goed, maar in de alle gevallen, waarin het bij mij fout ging, had ik toch kleuren verwisseld of de kabeltjes niet ver genoeg doorgedrukt.

Het voordeel van connectoren aan solid kabels knijpen, is dat je minder verbindingen hebt, rechtstreeks vanaf de PoE-switch in de AP geeft (met goed geknepen connectoren) toch minder kans op problemen dan PoE-Switch > patchkabel > patchpanel > solid kabel > wcd > patchkabel > AP.
In mijn geval is het PoE naar AP: patch, paneel, cat6 stug, paneel, patch, paneel, stug, connector en tot op heden geen problemen mee gehad.

* T.Kreeftmeijer heeft nog steeds het project netwerk liggen dat al bijna een jaar (of een half jaar) 75% af en dus ook nog geen plaatjes van kunnen tonen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:29
Quote ff mezelf maar ben iig begonnen om de kast beetje op te bouwen, maar ga op de voorste rails alles denk ik toch 1 gaatje naar beneden zetten, komt iets mooier uit naar mijn idee.
Ook omdat ik dan evt ruimte heb/houd voor een evt 1u router.
Boven het borstel paneel moet de switch nog komen.

Netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnuhL4KzKVam5VA042ZzG3YeAKA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e27pkaXmuNim0ch4Q4S2yG4O.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81iOZSH2qkafJyX74VDXrZZjHnc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FZyTRmK2t4s63tWeeupx8cc.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9WMVcUit6QFt34UIYoPQgM-jm0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sotO7jXAuKXLzY8v05w0ItyU.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LLzsKHMOZwdQqNL_PCSGDHRMhQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3stPfIgcbzquqff0n8lbKtY.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVU6quZluXilAzwe6ErXaPklFhc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hapy0ZIFmkisZWzmjSvOp0Gv.jpg?f=fotoalbum_small

En heb er zoals op de foto's te zien ook ff een lampje in gefixt ;)
Een leuk led balkje van de action en past er precies strak in. Wel met de opmerking dat aan het uiteinde zit een dopje om lampen door te koppelen en die moest eraf.
Wel even een stukje isolatie tape eromheen maar past nu precies.

Dit omdat de kast achter de knieschotten in de hoek komt wel nood aan een lampje daar ;) daarom ook alles nog 1 gaatje naar beneden werken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Dat is ook waarom ik die link deelde. toolless RJ45. Ik ga het ook alleen gebruiken voor mij access points uit het plafond omdat daar geen ruimte is om het af te werken op een lsa connecter en dan nog een patchkabel te gebruiken. Helaas accepteerd de gemiddelde accespoint alleen een RJ45.
in de meterkast worden ze afgewerkt op een LSA paneel.
ik vind LSA "doggen" gemakkelijker en minder foutgevoelig dan RJ45 knijpen. Altijd testen iig!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
Ben(V) schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:55:
RJ45's aanknijpen is altijd garantie voor een slechte verbinding, of het nu stugge kabel met en vorkje is of een soepel kabel met een pin.

Kabels monteer je op een vaste aansluitingen en andere kabels koop je kant en klaar met aangespoten RJ45's

Enkel bij hoge uitzondering zoals wifi accesspoint zonder ruimte voor een wcd wijkt je uit naar een Rj45 met lsa strook.
Zoiets:

[Afbeelding]
Ik heb duizenden kabels met een rj45 geknepen en misschien 3% daarvan gaf problemen. Vaak kwam dat doordat ik niet handig bezig was geweest. En ik knijp ze nog steeds , ook in mijn huidige werk. En nog steeds geen problemen .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja zoals ik al zei, dit soort reactie krijg je altijd.
Dat jij iets doet wil niet zeggen dat het daarom goed is.

Het issue is de kwaliteit van zo'n verbinding en niet of hij het op dat moment doet.
Aangeknepen RJ45's geven per definitie een contact verbinding en geen koude las zoals een Lsa verbinding, dus kan er corrosie tussen komen, daardoor kunnen ze op den duur problemen geven die soms pas jaren later optreden en dan heel lastig te pinpointen zijn.

Het gaat hier om kwaliteit en niet om "of hij het doet".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vincedd
Ben(V) schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:43:
Tja zoals ik al zei, dit soort reactie krijg je altijd.
Dat jij iets doet wil niet zeggen dat het daarom goed is.

Het issue is de kwaliteit van zo'n verbinding en niet of hij het op dat moment doet.
Aangeknepen RJ45's geven per definitie een contact verbinding en geen koude las zoals een Lsa verbinding, dus kan er corrosie tussen komen, daardoor kunnen ze op den duur problemen geven die soms pas jaren later optreden en dan heel lastig te pinpointen zijn.

Het gaat hier om kwaliteit en niet om "of hij het doet".
De werking in de stekker is het zelfde als een las verbinding en corrosie is een kwestie van droog houden. Waarom verkopen fabrikanten zoals AMP die spullen dan? En als je de kabels met een fluke meet, zie je vanzelf of er een slechte overgang in zit. Ik heb hier geknepen verbindingen in ons datacenter zitten die al 20 jaar probleemloos werken. Wat je hierboven neerzet is echt onzin.

[ Voor 4% gewijzigd door vincedd op 22-10-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja ieder heeft recht op z'n eigen mening.

Een LSA snijd de ader een beetje in en zo ontstaat een koude las tussen de Lsa en de ader van de stugge kabel. Daar kan geen corrosie meer tussen komen.

Een Rj45 duwt een pin tussen de aderdraadjes van een soepele kabel en maakt alleen oppervlakkig contact.
En de speciale RJ45's voor stugge kabel duwen twee pinnen langs de ader maar snijden hem niet in.

En de vraag waarom fabrikanten iets maken lijkt me voor de hand liggend, omdat mensen het kopen.
Of dacht jij dat fabrikanten filantropen waren en alleen waar voor je geld leveren?

En drooghouden is natuurlijk een onzin opmerking, heb jij de relatieve vochtigheid overal en altijd onder controle?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
Ben(V) schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:00:
Tja ieder heeft recht op z'n eigen mening.

Een LSA snijd de ader een beetje in en zo ontstaat een koude las tussen de Lsa en de ader van de stugge kabel. Daar kan geen corrosie meer tussen komen.

Een Rj45 duwt een pin tussen de aderdraadjes van een soepele kabel en maakt alleen oppervlakkig contact.
En de speciale RJ45's voor stugge kabel duwen twee pinnen langs de ader maar snijden hem niet in.

En de vraag waarom fabrikanten iets maken lijkt me voor de hand liggend, omdat mensen het kopen.
Of dacht jij dat fabrikanten filantropen waren en alleen waar voor je geld leveren?

En drooghouden is natuurlijk een onzin opmerking, heb jij de relatieve vochtigheid overal en altijd onder controle?
Een lsa strook kan corrosie van buitenaf bijkomen

De rj 45 voor stugge kabel werkt exact het zelfde als een lsa.

Ik dacht al jaren dat fabrikanten alles voor de lol maakte en geen winst maken.

Hier is de relatieve luchtvochtigheid altijd stabiel. En corrosie op stekkers heb ik in de 30 jaar dat ik werk met dit materiaal nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
vincedd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:56:
[...]

Een lsa strook kan corrosie van buitenaf bijkomen
Dan is Krone een leugenaar.
The patented LSA-PLUS® contacts are a special feature of this system, ensuring the highest degree of contact safety under the most severe conditions even after years of use.
A durable, gas-tight connection is formed between contact and wire - resistant to corrosion and mechanical stress.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Een Rj45 op voor stugge kabel werkt echt anders, daar wordt de ader ertussen gekemt.
Zie deze tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxygj9cFjnV2tcGQ8HT_H3Eu498=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/runkwtxO9KrMiU0EMVsXVHxS.jpg?f=user_large

Een Lsa heeft snijpennen die haaks op de kabelader staan en bij het "punchen" de ader insnijd.

Kortom een RJ45 knijpen geeft een contact verbinding terwijl een Lsa een fysieke koude las maakt doordat de ader wordt ingesneden.

Dat is gewoon een kwaliteit verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
LightStar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Vanochtend 3x fiber naar de zolder gebracht, na lang kijken hoe ik dit kon doen zag ik een buisje naast de ketel zitten waar enkel het snoertje van de thermostaat aan zit hier nu 3x lc kabel door gedaan zodat de switch via fiber en de router straks ook direct glas kan krijgen :*)
[Afbeelding]
Om hier nog even op terug te komen vandaag eindelijk de spulletjes ontvangen uit Duitsland zodat ik verder kan (besteld op 5 oktober).

Zojuist geplaatst de fiber multimode keystone's in een kleine keystone behuizing achter de schotten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pra9Z2rRRT5AgaORI1tZdlQ0Qic=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mztVJ17PMvQ61Bt2c0UsZkLL.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Denk erom dat die bocht die de rechter fibre's naar beneden maakt waarschijnlijk te scherp is, daar krijg je demping van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
Ben(V) schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:12:
Een Rj45 op voor stugge kabel werkt echt anders, daar wordt de ader ertussen gekemt.
Zie deze tekening:
[Afbeelding]

Een Lsa heeft snijpennen die haaks op de kabelader staan en bij het "punchen" de ader insnijd.

Kortom een RJ45 knijpen geeft een contact verbinding terwijl een Lsa een fysieke koude las maakt doordat de ader wordt ingesneden.

Dat is gewoon een kwaliteit verschil.
Lsa snijd in de breedte in de isolatie en in een rj 45 snijd ie in de lengte. Niet echt een verschil.Lsa klemt er alleen omheen.
Dat verschil meet je er echt niet uit . Maar misschien moet je eens een tijdje met me meelopen. Kan je zien dat zelf geknepen rj45 stekkers het na jaren goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
Xander schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Dan is Krone een leugenaar.

[...]
dat zeg jij, ik niet. Lsa is open aan de bovenkant. daar kan vocht bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die Rj45 snijd niet, die klemt alleen, dat is het verschil.
En als je een koude las hebt maakt het uiteraard niets meer uit of het open of dicht is.

Je ziet wat Krone er ook over schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:57
vincedd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:07:
[...]
Maar misschien moet je eens een tijdje met me meelopen. Kan je zien dat zelf geknepen rj45 stekkers het na jaren goed doen.
Zou graag met je meelopen maar niet voor de discussie RJ45/LSA maar om je functie en verantwoordelijkheden die je beschreven hebt in je biografie ;). Interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
Ben(V) schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:17:
Die Rj45 snijd niet, die klemt alleen, dat is het verschil.
En als je een koude las hebt maakt het uiteraard niets meer uit of het open of dicht is.

Je ziet wat Krone er ook over schrijft.
Joh, jij je zin. eindeloze discussie. Het verschil ga je nooit meten en nooit merken. Als je problemen hebt met zelf gemaakte stekkers moet je eens op cursus rj45 monteren gaan. En nu ga ik werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
vincedd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

dat zeg jij, ik niet. Lsa is open aan de bovenkant. daar kan vocht bijkomen.
Een LSA connector is natuurlijk niet waterdicht.

Maar het contactoppervlak, daar waar het mesje het koper raakt, is dermate goed afgesloten van de omgeving (gasdicht volgens Krone) dat er geen corrosie zou mogen optreden. Onder normale bedrijfsomstandigheden uiteraard.

Één van de key features volgens Krone, maar ja wat weet ik er van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
Xander schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Een LSA connector is natuurlijk niet waterdicht.

Maar het contactoppervlak, daar waar het mesje het koper raakt, is dermate goed afgesloten van de omgeving (gasdicht volgens Krone) dat er geen corrosie zou mogen optreden. Onder normale bedrijfsomstandigheden uiteraard.

Één van de key features volgens Krone, maar ja wat weet ik er van...
Ik heb met krone lsa stroken gewerkt en echt dat ik daar de mesjes wel kan zien zitten. dus gasdicht zijn die dingen niet. als het gasdicht was kon er geen draad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
vincedd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Ik heb met krone lsa stroken gewerkt en echt dat ik daar de mesjes wel kan zien zitten. dus gasdicht zijn die dingen niet. als het gasdicht was kon er geen draad in.
Het contactoppervlak, daar waar het mesje het koper raakt

Kun je daar tussenin kijken ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Xander schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Het contactoppervlak, daar waar het mesje het koper raakt

Kun je daar tussenin kijken ja?
ja. als je de strook loshaalt of hebt, kijk je zo tegen die messen aan. Heb je zelf in de telecom gewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
vincedd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

ja. als je de strook loshaalt of hebt, kijk je zo tegen die messen aan. Zelf in de telecom gewerkt?
Je snapt het punt niet en je wilt het document van Krone wat ik heb gelinkt blijkbaar niet geloven. Jammer dan.

Het gaat niet om de messen maar om de verbinding met de ader. Daar waar de messen miniem in de isolatie insnijden komt het koper van de draad niet in aanraking met de omgevingslucht. De LSA-messen sluiten dit gasdicht af voor de omgeving.

Dat je de messen kunt zien zitten hoef je mij niet te vertellen. 8)7 Deze messen zijn echter niet van blank koper dus sowieso minder gevoelig voor corrosie. Volgens mij zijn ze verzilverd bij echte Krone LSA-PLUS producten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:De discussie hierboven is behoorlijk offtopic en ongewenst, bij deze kap ik deze dan ook af. Het topic is bedoeld voor gave en mooie setups, niet voor oeverloze discussies.

Graag weer mooie plaatjes posten dus.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 22-10-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:53
LightStar schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Om hier nog even op terug te komen vandaag eindelijk de spulletjes ontvangen uit Duitsland zodat ik verder kan (besteld op 5 oktober).

Zojuist geplaatst de fiber multimode keystone's in een kleine keystone behuizing achter de schotten
[Afbeelding]
LightStar, zit je plaatje met de buis te bekijken waardoor je de LC's naar boven hebt gehaald.Da's geen 3,4" right? Wat is de diameter? Ik zit te kijken of dit door 3/4" kan.

Ook, welke 10GB, aanname :) , apparatuur ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
m.eddy schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:56:
[...]

LightStar, zit je plaatje met de buis te bekijken waardoor je de LC's naar boven hebt gehaald.Da's geen 3,4" right? Wat is de diameter? Ik zit te kijken of dit door 3/4" kan.

Ook, welke 10GB, aanname :) , apparatuur ga je gebruiken?
Nee is 19mm buis, maar je kan ze wel door 16mm krijgen, bij de kabels die ik heb kan je de stekkers los van elkaar klikken.

Ik zit momenteel te wachten op de nieuwe 10GBit sfp+ switches van ubiquiti (deze staan momenteel in de ubnt beta us store).

[ Voor 0% gewijzigd door LightStar op 22-10-2020 21:36 . Reden: Raar lopende zin. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:53
LightStar schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

Nee is 19mm buis, maar je kan ze wel door 16mm krijgen, bij de kabels die ik heb kan je de stekkers los van elkaar klikken.

Ik zit momenteel te wachten op de nieuwe 10GBit sfp+ switches van ubiquiti te wachten (deze staan momenteel in de ubnt beta us store).
Ah top wist niet dat die stekkers los te halen waren, ga ik naar zoeken, dank. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dank voor alle reacties in ieder geval. Het blijft toch een materie op zichzelf, netwerkkabels. Mijn eerste indruk is dat er teveel variatie mogelijk is. Ik had problemen met nogal stugge cat6 kabels, en om die reden cat5e kabels besteld.

De ene bleek soepel en (erg) dun. De andere heeft een prima dikte, maar de draadjes zijn stug. De dunnere variant had ik blijkbaar niet goed geknepen. Die werd als 1gbit aangemerkt, maar na het wisselen van de kabels, ineens gezien als 100mbit-verbinding. Nadat ik 1 van de connectors had vervangen, was de verbinding (weer) 1gbit. Verder gebruik ik 1 van de goedkoopste connectors. Qua prijs prima materiaal om mee te oefenen.

Dit is dus het idee. Zowel met de cat5e als de cat6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRmsxbTJst8ob4dBkpPzHO3ZizI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RZX4tAjYRLI7K8xsxgbw0Qao.jpg?f=user_large

De cat6, de kabel is een stuk dikker dan de 5e hierboven, al zou je dat niet zeggen als je de foto's ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSfHD2fcIcWqWM-KRuOsjfzWZtw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S3W2uSzdTVOkddyibRrUOVD8.jpg?f=user_large

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zo hier ook weer wat gefatsoeneerd :). Wat je ziet op de kast is een hue bridge. Een proxmox server met een aantal Linux en Windows vm's.

In de kast een qotom pfsense bakje die ik vorige week op de kop heb getikt. En de 'geweldige' experiabox (gaat er nog uit als ik de pfsense rond heb).

Te doen is nog passende patch kabels maken. Stroom kabels wegwerken. En de Cat6a kabels nog netjes bundelen.

Netwerk 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlnys0bMLBvMAPKVaRF2u9gjHjg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkCECPFF8NbmHR6NRgPqz0CT.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMYHnk-UeM5ROHPXcje6Ne4TJNY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIWuDc27iNUjS4UK3QiFa6Yj.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
[...]

Ik zit momenteel te wachten op de nieuwe 10GBit sfp+ switches van ubiquiti (deze staan momenteel in de ubnt beta us store).
Even iets rechtzetten: 3/4" is 19mm, 5/8" is 16mm.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• tacmulder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-08 17:59
Bij deze ook even vanuit mijn kant een duit in het zakje.

Allereerst iedereen bedankt voor het delen van alle informatie, tips, ideeën en inspiratie.
Dit heeft mij erg veel geholpen om mijn setup te realiseren! Dank daarvoor! _/-\o_
Hopelijk kan deze (wat lange) post ook een ander ook op weg helpen.

We hebben recent onze nieuwbouwwoning mogen betrekken, dus ook eindelijk tijd om een degelijk netwerk op te zetten.

De eerste stappen zijn eigenlijk al gezet tijdens de meerwerk gesprekken voordat de bouw begonnen was.
Zoals vele adviseren ervoor gezorgd dat elke ruimte loze leidingen heeft gekregen, over het algemeen minimaal 2 per ruimte en in sommige ruimtes aan beide kanten van de kamer (zodat spiegelen van het interieur ook tot de mogelijkheden behoort).
Daarnaast ook op de overloop van de 1e en 2e verdieping een loze leiding in het plafond uit laten komen voor WiFi. Al met al 24 loze leidingen! Op dit moment is zeker nog niet alles in gebruik, maar wie weet wat de toekomst brengt.
We hebben ook de bouwer instructie gegeven om overal 19mm leidingen te gebruiken, dit blijkt achteraf toch niet overal gelukt te zijn. :(

We hebben overal CAT6A gebruikt, ja ik weet CAT6 had ook gekund, maar ik wilde volledig van A-Z (volgens spec) 10GBase-T ready zijn.
CAT6A gaf achteraf wel meer problemen met kabels trekken. 2x CAT6A kabels (Digitus DK-1613-A-VH-305, CAT6A, U-UTP, diameter 7.?mm) met een trekveer en trekkous past eigenlijk al niet in 19mm (zie foto).
Verder dan een paar cm durfde ik niet aan dus gelijk gestopt en geprobeerd de aders aan de trekveer vast te maken. De kabel heeft het ongeveer tot 95% naar het eindpunt gered, kwam vast te zitten iets te veel kracht moeten gebruiken en trekveer losgeraakt en kabel vast... ;w
De beslissing om loze leidingen dubbel uit te voeren heeft zich hierbij ook gelijk bewezen. De kabel zit op dit moment nog vast, daar moet ik nog een moment voor vinden om hem proberen los te krijgen.
Alle overige aansluitingen heb ik dan ook maar met een enkele kabel uitgevoerd, jammer maar het is niet anders.
Alles netjes afgemonteerd op Jung (Rutenbeck) CAT6A wandpunten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZarLMaZz6qL9Fihd1LOXxQg-30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xf0AAAEs6daCmTB13BOVZnP1.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas was vanuit de bouw een grotere meterkast niet mogelijk, dit zou problemen kunnen opleveren met de nuts installatie (mag niet groter, extra binnenwand nodig, hoop gedoe).
Eerst actiepunt na oplevering was de meterkast slopen en breder opbouwen! Hierbij ook gelijk de aardedraad en de gasleiding (onmogelijk onhandig geïnstalleerd) laten verleggen.
Nu is er net genoeg uitgebouwd (20cm extra) om een 19" rack kwijt te kunnen, meer uitbouwen was niet wenselijk i.v.m. de overblijvende ruimte in de gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMwqZxuoX66_fRBAEuPKYE8PhFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QgPKhv0BUJJlD2dC6ZFSlpb.jpg?f=fotoalbum_large
Situatie bij oplevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKw-AUqg73HmWWXbWslbGecM47A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4BFCnQMPbSo7jdfLzrcIvSz.jpg?f=fotoalbum_large
Slopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTEsXFcwrA0nm2-SyaBeeM9X9iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKwJatYSwGHzccPp9bcezh9b.jpg?f=fotoalbum_large
Situatie na opbouw.

Wat apparatuur aangeschaft
- 8U Rack
- 24-port Patchpanel CAT6A
- Ubiquiti UniFi Switch PRO 24 (waarom? 2x SFP+ voor 10G, non-poe want scheelde aanzienlijk in prijs en voor 3 accespoints een beetje overbodig, POE versie was ook te diep voor meterkast)
- Patchkabels
- Legplanken
- Rackmoeren
- UPS (Eaton Ellipse PRO 1200 DIN) (Kwa wattage extreme overkill en eigenlijk puur voor het aantal batterij beveiligde aansluiting, prijs was nog acceptabel)
- Bedradingskokers (Wat een heerlijke oplossing om het next level a te werken)
- (Synology DS1817+ had ik al een tijd in bezit)

En zie hier de tussenstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM8BBYx0tmQKS1vaVs0XJrJ_cTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/memzn0G5l5FVNs8NHeBdP4Sl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNG5ZFNp4f8N7koV9iAjYKdSJUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXEoQ53JcGduJa6GVgOW5lcX.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet nog wel wat gebeuren:
- Accespoints 2x Ubiquiti Unifi 6 Lite, 1x UniFi 6 In-Wall(zodra deze leverbaar zijn).
- Iets van een POE oplossing voor de AP's (3 losse POE injectors is misschien niet de netste oplossing) Multiport POE injector of 8 port POE switch?
- Nieuwe lange kabel van Fiber aansluitpunt (rechts in de kast) naar switch, dat is nu nog een lange CAT5E die ik had liggen.
- Nog een keer goed kijken naar alle lengtes van de patchkabels, nu nog veel kabels te kort/lang/verkeerde kleur.
- Misschien ooit nog de modem vervangen voor iets in de Unifi reeks (misschien de UDM-PRO of de opvolger daarvan), voor nu wacht ik nog even wat er komen gaat.

Feedback, tips en ideeën om het nog netter te maken zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 13:51
@tacmulder Ziet er goed uit! Die blauwe UTP die je linksonder op de foto ziet, is dat de overlengte nog?

Verder zou je bij vervanging van je modem (T-mobile aansluiting?) door bijvoorbeeld een USG zelfs rechtstreeks de fiber kunnen koppelen zonder converter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Geweldig meterkast.
Eindelijk eens een installatie waarbij de gas, water en elektriciteitsmeter niet in het midden geplaatst zijn.
Dan houd je tenminste ruimte voor andere zaken over, zoals je hier ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacmulder
J-Rey schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:42:
@tacmulder Ziet er goed uit! Die blauwe UTP die je linksonder op de foto ziet, is dat de overlengte nog?

Verder zou je bij vervanging van je modem (T-mobile aansluiting?) door bijvoorbeeld een USG zelfs rechtstreeks de fiber kunnen koppelen zonder converter.
Overlengte inderdaad. Ik wist in eerste instantie niet exact waar alles zou uitkomen, maar ik had wel netwerk nodig. Ik heb nu alleen nog even geen zin gehad om alles ingekort opnieuw te patchen, sounds like a plan for a rainy day...

Inderdaad T-Mobile.
Het idee was in eerste instantie de Unifi Dream Machine Pro, maar ik las wat over IPTV issues (moet ik eerst even rustig verder op inlezen), daarnaast begreep ik dat er binnenkort een opvolger op de planning stond (UniFi Next-Generation Gateway Pro). Dus ik kijk het nog heel even aan, even genoeg geld uitgegeven de laatste maanden :X .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ben(V) schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:00:
Geweldig meterkast.
Eindelijk eens een installatie waarbij de gas, water en elektriciteitsmeter niet in het midden geplaatst zijn.
Dan houd je tenminste ruimte voor andere zaken over, zoals je hier ziet.
Ja, maar daarvoor moet je wel zelf je meterkast slopen en opnieuw opbouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[...]

De 8 poorts 'USW-Aggregation-BETA'? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die gasleiding was briljant aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:47

Eraser127

Nijkerk

@tacmulder Ziet er netjes uit d:)b , ik ga als alles door gaat eind december over naar ons nieuwbouwhuis. Die gasleiding was amateuristisch gelegd zeg, van rechts naar links en weer terug naar rechts |:( . Goed om te zien wat je gebruikt hebt qua netwerk "randzaken", dat is ook mijn keuze ongeveer.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met utp, want ik heb ook overal 19mm laten leggen met het idee van 2 kabels er door heen. Dit zal dus mogelijk ook 1 worden, je hebt ook van dat "tweeling" snoer met utp, maar ik weet niet of dat smaller is dan 2 losse kabels.

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Eraser127 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:11:
@tacmulder Ziet er netjes uit d:)b , ik ga als alles door gaat eind december over naar ons nieuwbouwhuis. Die gasleiding is was amateuristisch gelegd, van rechts naar links en weer terug naar rechts |:( . Goed om te zien wat je gebruikt hebt, dat is ook mijn keuze ongeveer.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met utp, want ik heb ook overal 19mm laten leggen met het idee van 2 kabels er door heen. Dit zal dus mogelijk ook 1 worden, je hebt ook van dat "tweeling" snoer met utp, maar ik weet niet of dat smaller is dan 2 losse kabels.
Ik heb hier nergens last van gehad met 2 utp Cat6 door 19mm. Dat waren gewoon enkele kabels, wel uit twee dozen tegelijkertijd trekken, dat is makkelijker.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:06

8 jaar geleden ons huis gestript en in elke kamer 2x een 19 mm buis gelegd. 1 voor coax en 1 voor 2x utp cat6a
Ging overal prima behalve de zolder maar dat was onze eigen schuld doordat er 1 bochtje te los zat en met trekken maak je het dan lastig.

Nu weer in bouw fase, bijna klaar met onze uitbouw en door een voorzet wand kon ik 3 nieuwe 19mm buizen leggen zonder bochten. Woonkamer en naar 1e moesten opnieuw gelegd worden.
Meterkast naar beneden en onder de vloer 1 naar de woonkamer toe, 1 naar de 1 verdieping en 1 naar zolder.
En daar heb ik zonder hulp 2x een sfpt in weten te leggen. Het paste precies en het ging prima om ze er door te krijgen, van boven naar beneden in de buis zitten duwen en klaar.

Hoe langer de afstand hoe meer bochten hoe lastiger het gaat worden. Voor die 19 buizen is het van belang dat ze overal goed vast zitten en zeker mochten er bochten in zitten voor , op en na de bocht een beugel waar kan zit. Het hoeft niet maar scheelt een hoop.
En anders baby talk poeder doet wonderen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
d-vine schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:25:
[...]

8 jaar geleden ons huis gestript en in elke kamer 2x een 19"buis gelegd. 1 voor coax en 1 voor 2x utp cat6a
Ging overal prima behalve de zolder maar dat was onze eigen schuld doordat er 1 bochtje te los zat en met trekken maak je het dan lastig.
19" buizen, wow. :+ Ja, een buis van 482mm krijg je wel 2 kabels doorheen. Wel 100 ook.

Helaas moeten de meeste van ons het met 19mm doen. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Xander schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:30:
[...]

19" buizen, wow. :+ Ja, een buis van 482mm krijg je wel 2 kabels doorheen. Wel 100 ook.

Helaas moeten de meeste van ons het met 19mm doen. _O-
En als dat echt niet lukt, heb je blijkbaar zoiets als "tjalk" poeder...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:13

Illusion

(the art of)

dreamscape schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:35:
[...]

En als dat echt niet lukt, heb je blijkbaar zoiets als "tjalk" poeder...
Wel echt zonde van al die oude schepen die ze daarvoor moeten vermalen: Wikipedia: Tjalk

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:06
Lol ff aangepast oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacmulder
@tacmulder Ziet er netjes uit d:)b , ik ga als alles door gaat eind december over naar ons nieuwbouwhuis. Die gasleiding was amateuristisch gelegd zeg, van rechts naar links en weer terug naar rechts |:( . Goed om te zien wat je gebruikt hebt qua netwerk "randzaken", dat is ook mijn keuze ongeveer.

Wij hadden ook het vermoeden dat de loodgieter die het aangelegd heeft aandelen in gele gasleiding had. 8)7

Die dubbele kabels heb ik ook voorbij zien komen, maar wat ik mij er van herinner scheelde dat ook niet veel in diameter.
Er zijn ook wel dunnere CAT6A kabels te vinden, maar ik wilde zelf niet aan naamloze (of voor mij onbekende merken) kabels. Ik wilde graag Belden (door velen hier gebruikt en geadviseerd), maar die waren of niet te krijgen of schreeuwende duur in CAT6A.
In principe zou het ook moeten kunnen om 2 kabels te trekken, die van mij hebben het immers 95% van de route gered. Ik ben bang dat ik gewoon pech heb gehad met het aantal of de scherpte van de bochtjes in mijn loze leiding. Ik durfde het daarna niet meer aan om het risico te lopen op meer vaste kabels, dus verder alles enkel uitgevoerd.
Het vervelendste was dat ik met de belangrijkste (de werkkamer) kabel ben begonnen, hier heb ik dus nu eigenlijk een aansluiting te weinig.

Kleine tip nog, mocht je naar bedradingskokers kijken, kijk even goed naar de beschikbare ruimte en hoeveel je daarin kwijt wil. Ik had in eerste instantie te kleine besteld (40x40). dat bleek met een kabel of 20 en CAT6A en nog wat power cords toch te klein, dus daarna 40x80 (bxh) besteld, geeft ook wat ruimte voor de toekomst.
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:30:
[...]

Ik heb hier nergens last van gehad met 2 utp Cat6 door 19mm. Dat waren gewoon enkele kabels, wel uit twee dozen tegelijkertijd trekken, dat is makkelijker.
Ik heb ook netjes met 2 rollen gewerkt, zo netjes recht mogelijk invoeren (zonder te twisten), royaal kabel glijmiddel gebruikt, meer duwen dan trekken, maar het mocht helaas toch niet baten. Helaas pindakaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

tacmulder schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:39:
Ik heb ook netjes met 2 rollen gewerkt, zo netjes recht mogelijk invoeren (zonder te twisten), royaal kabel glijmiddel gebruikt, meer duwen dan trekken, maar het mocht helaas toch niet baten. Helaas pindakaas.
Dat kan altijd, soms heb je pech en lukt het gewoon niet door verstopping of ingedeukte buis.

Ik heb hier wel een paar buizen met 2x Cat6 en coax en single mode fiber. Dat lukt ook, maat is een uitdaging, veel duwen en niet trekken helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Laatst online: 16-09 09:42
(jarig!)
Heb je rekening gehouden met koeling in de meterkast? Mijn apparatuur werd te warm in de zomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacmulder
tweakerharrie schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:49:
Heb je rekening gehouden met koeling in de meterkast? Mijn apparatuur werd te warm in de zomers.
Deels nee, in eerste instantie zaten er ventilatie openingen bovenin de meterkast. Die zijn bij de verbouwing achterwegen gelaten, omdat ik nog niet wist wat de "final" oplossing zou worden.

Ik wil uiteindelijk iets aan actieve koeling hebben en zat zelf aan zoiets te denken:
https://www.acinfinity.co...om-fan-system-17-exhaust/
Maar shipping is nogal aan de prijs ($60,-), dus was eigenlijk op zoek naar of een reseller in NL of EU of een alternatief. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

flexje

got-father

tacmulder schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:00:
[...]

Deels nee, in eerste instantie zaten er ventilatie openingen bovenin de meterkast. Die zijn bij de verbouwing achterwegen gelaten, omdat ik nog niet wist wat de "final" oplossing zou worden.

Ik wil uiteindelijk iets aan actieve koeling hebben en zat zelf aan zoiets te denken:
Maar shipping is nogal aan de prijs ($60,-), dus was eigenlijk op zoek naar of een reseller in NL of EU of een alternatief. Iemand nog tips?
Ziet er goed uit! Misschien samen halen?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:05

SpeedfreakR

Zoeffff.....

[...]

Kijk even op de Duitse Amazon! Heb daar van de week ook wat spullen besteld van acinfinity.. boven de 30 euro is geloof ik gratis verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Laatst online: 16-09 09:42
(jarig!)
Ziet er goed uit, voor airflow moet lucht erin maar waar gaat de (warme) lucht de meterkast weer uit?
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
tweakerharrie schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:16:
Ziet er goed uit, voor airflow moet lucht erin maar waar gaat de (warme) lucht de meterkast weer uit?

[...]
Er is zowel een INtake als een EXhaust versie . . .
En als de kier onder de deur ruim genoeg is heb je dus genoeg aan een EXhaust aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacmulder
tweakerharrie schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:16:

[...]
Precies wat @Dronium zegt.
Er zit bij ons een ruime kier van ongeveer 2,5 cm onder de deur, dat zou ruim voldoende moeten zijn voor aanvoer. Dan zou een exhaust oplossing boven de deur met 2 fans voldoende moeten zijn. Dat hoop ik tenminste ;).

@SpeedfreakR Helaas op de Duitste & UK Amazon niet de producten die ik nodig heb.
The search continues...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• plofkip
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ik ben voornemens om binnenkort ook de meterkast aan te gaan pakken. Dit topic geeft in ieder geval heel veel inspiratie, waarvoor dank!
Het leek me leuk om alvast een 'voor' foto te delen.
Let op, niet geschikt voor tere zieltjes :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAMx1kMtSqjW2U2Zjz7kuMCK28A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6ao8nTEWNOF9akCmYwEQs1Y.jpg?f=fotoalbum_large

De UTP kabels die ik heb getrokken had ik afgewerkt met RJ-45 connectors, wist ik veel dat je dit eigenlijk hoort te patchen op een patch panel O-)
Daar wil ik dus verandering in brengen. Mijn idee is om een 2U wall mount (180mm) aan de rechterkant tegen de achterkant te monteren. Daar kan ik dan een patch panel en de switch (TP-Link TL-SG1024D) in onderbrengen.
Daarnaast heb ik nog wat losse onderdelen die een plekje moeten krijgen (kleine managed switch, NAS, Edgerouter Lite, RPi 3) en de elektra voor de apparatuur wil ik netjes in orde maken.

Een lange weg te gaan, maar goed te doen denk ik *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
En hoe ga je die schoenen aansluiten? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Ben(V) schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:49:
En hoe ga je die schoenen aansluiten? O-)
Gewoon de UTP kabels in een soort horizontaal netje spannen, wel zo efficient voor schoenen opslag capaciteit >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:50
Dat is een mooie @plofkip!
Meest kan ik wel thuisbrengen(incl de schuine snolly), maar wat zit er in isolatiebubbelplastic?
Lijkt wel regelmatig condens (hoop geen lekkage) te staan gezien de verkleuringen aan de standaard?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:41
is er geen topic voor? mijn meterkast ziet er zo ook ongeveer uit (en dat is na optimalisaties :$ )

cross talk solutions op youtube heeft elk jaar worst server rooms verkiezingen. hhaha vind dat altijd wel prachtig om te zien.

[ Voor 39% gewijzigd door Quakie op 09-11-2020 14:07 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Loekie schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:21:
Dat is een mooie @plofkip!
Meest kan ik wel thuisbrengen(incl de schuine snolly), maar wat zit er in isolatiebubbelplastic?
Lijkt wel regelmatig condens (hoop geen lekkage) te staan gezien de verkleuringen aan de standaard?
Dat dacht ik he? :+
Wat is een schuine snolly?
In de isolatie zit de waterontharder. Daar ontstond veel condens op en daardoor is het plankje eronder inderdaad vrij nat geworden. Die ga ik denk ik nog wel even vervangen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
plofkip schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:08:
[...]
Een Synology met grappen waar je rode oortjes van krijgt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
plofkip schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:08:
[...]

Dat dacht ik he? :+
In de isolatie zit de waterontharder. Daar ontstond veel condens op en daardoor is het plankje eronder inderdaad vrij nat geworden. Die ga ik denk ik nog wel even vervangen O-)
Lijkt mij zeer onwenselijk om iets in een meterkast te hebben waardoor veel condens ontstaat.
Zeker ook heel slecht voor alle elektronica die daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zit met een vervelende uitdaging...

Ik wil op een aantal punten mijn LAN afmonteren op inbouwdozen. Inmiddels heb ik Rutenbeck/Jung universeelmodules (keystones) met een draagring maar ook UAE inbouwelementen in huis. Het probleem is dat beide oplossingen en vergelijkbare alternatieven de kabelinvoer zo’n 35-45mm diep vanaf de voorrand hebben. Echter, normale 50mm diepe inbouwdozen van bijv. Attema, A&B, enz. hebben hun invoertuit zo’n 25mm van de voorrand af. Resultaat is dat de netwerkkabels dus flink geknikt worden in de inbouwdoos. Let wel, ik heb het over gewone inbouwdozen, niet over hollewanddozen voor gipswandjes e.d.

Hoe lost men dit normaal op?

Het is natuurlijk mogelijk om zo’n spuuglelijke opbouwdoos tegen de muur te plakken als functionaliteit het enige is dat telt maar het oog wilt ook wat, vooral als je het hele huis wilt afmonteren met één dezelfde serie materiaal.

Dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ben(V) schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:53:
[...]

Lijkt mij zeer onwenselijk om iets in een meterkast te hebben waardoor veel condens ontstaat.
Zeker ook heel slecht voor alle elektronica die daar staat.
Volgens mij is dat probleem ook al verholpen, extra pur schuim bij de doorvoer naar de kruipruimte 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
Iemand een mening of ervaring met onderstaande CAT6a kabel?
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Volgend jaar ontvang ik de sleutels van mijn nieuwe huis waar ik een aantal maal ben wezen kijken voor o.a. een plan te maken voor de meterkast/UTP aansluitingen door het gehele huis. De benedenverdieping ga ik zeer waarschijnlijk via de kruipruimte doen en zelf buizen hiervoor leggen maar bij de bovenverdiepingen zal ik door de bestaande buizen moeten en deze zijn niet heel breed. Daarom viel mij bovenstaande CAT6a kabel op met maar een diameter van 5,8mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Vincent17 schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:21:
Iemand een mening of ervaring met onderstaande CAT6a kabel?
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Volgend jaar ontvang ik de sleutels van mijn nieuwe huis waar ik een aantal maal ben wezen kijken voor o.a. een plan te maken voor de meterkast/UTP aansluitingen door het gehele huis. De benedenverdieping ga ik zeer waarschijnlijk via de kruipruimte doen en zelf buizen hiervoor leggen maar bij de bovenverdiepingen zal ik door de bestaande buizen moeten en deze zijn niet heel breed. Daarom viel mij bovenstaande CAT6a kabel op met maar een diameter van 5,8mm
Als je voor U/UTP 6a gaat vind je meerdere merken rond die diameter. Digitus en Belden hebben er sowieso, voor zo ver mijn geheugen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Ik wil binnenkort, als ik mijn badkamer ga renoveren mijn netwerk ook aanpakken. Mijn meterkast is onder de badkamer, en op zolder waar ik een 19 inch patchkast wil plaatsen valt ook perfect boven de badkamer.

Op dit moment heb ik geen loze leiding vanaf de meterkast naar zolder toe en kan ik geen utp kabel doortrekken.

Plan is eigenlijk om vanaf de meterkast, 1 datakabel vanaf mn ziggo modem naar zolder en 12x data in de meterkast op een keystone panel ook naar zolder toe. In de patchkast wil ik een Unifi dream machine pro en een usw switch.

Mijn vraag is, waar ik erg over twijfel:
- Welke kabel kan ik het beste trekken vanaf de keystone panel in de meterkast naar zolder? UTP/STP Cat6a of gelijk cat7?
- welke keystones horen dan bij cat6a / cat7 (plastic of shielded?)
- op zolder komen die kabels binnen in de patchkast ook op een keystone panel, vanaf keystone panel in de switch ook cat6a /7

Wil een beetje futureproof te werk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon cat 6 utp nemen.
Al het andere is onzin.
Cat 6 utp is tot 55m gecertificeerd voor 10Gbps dus voor vele, vele jaren toekomstbestendig.

Ook afscherming is nutteloos, alle invloeden van buiten worden door de twist van de aders zeer effectief opgeheven.
Het enige waar je dus bij de montage op moet letten is de twist zo lang mogelijk te handhaven bij het afmonteren..

[ Voor 45% gewijzigd door Ben(V) op 11-11-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
@flexje Wat @Ben(V) zegt.
Je geeft niet aan hoe je de kabel wil gaan leggen, hopelijk gewoon in een PVC-leiding? Ga dan voor 19mm da's net wat ruimer. Ik zou het ook niet bij één kabel laten maar er minstens 2 trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Ben(V) schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:58:
Gewoon cat 6 utp nemen.
Al het andere is onzin.
Cat 6 utp is tot 55m gecertificeerd voor 10Gbps dus voor vele, vele jaren toekomstbestendig.

Ook afscherming is nutteloos, alle invloeden van buiten worden door de twist van de aders zeer effectief opgeheven.
Het enige waar je dus bij de montage op moet letten is de twist zo lang mogelijk te handhaven bij het afmonteren..
Thanks @Ben(V) en @Dronium ,

Eigenlijk komen er dus 12+1(apparaten + 1x voor WAN) in 19mm pijpen naar boven toe idd.
Die gaan in de meterkast op een keystone panel en in de patchkast op zolder ook.

Dit betekent dus dat ik gewoon Cat6a (stug) + plastic keystones kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
flexje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:47:
Ik wil binnenkort, als ik mijn badkamer ga renoveren mijn netwerk ook aanpakken.

Mijn vraag is, waar ik erg over twijfel:
- Welke kabel kan ik het beste trekken vanaf de keystone panel in de meterkast naar zolder? UTP/STP Cat6a of gelijk cat7?
- welke keystones horen dan bij cat6a / cat7 (plastic of shielded?)
- op zolder komen die kabels binnen in de patchkast ook op een keystone panel, vanaf keystone panel in de switch ook cat6a /7

Wil een beetje futureproof te werk gaan.
allereerst : top dat je het ineens goed wil aanpakken , en nu al vooruit wil denken... hulde daarvoor _/-\o_

als je inderdaad 12x cat6 wil doortrekken naar zolder ga je toch al snel naar een 50mm pijp moeten kijken, en dit word dan met diamant moeten geboord worden...bijkomstig, als je vlak boven de meterkast zit, is het heel plausibel dat er een berg leidingen onder zitten, en dat je alsnog eerst alles mag openkappen zodat je heel duidelijk kan zien waar alles zit...

enfin, ik ben fan van het plan... geshielde kabels en bijhorende metalen connectors zijn thuis een beetje overkill ... ik heb het wel gedaan omdat ik echt bussels/trossen van 30 kabels heb 8)7 8)7 , meerprijs was dan ook dusdanig weinig dat ik dacht "better safe then sorry"...

ik heb dus alles in volledige cat6a spec (of beter) aangelegd, zodat 10gbps geen probleem mag zijn in mijn systeem.. en aldus ook de geshielde connectoren gekocht (die waren financieel wel even zuur)

ik heb verschillende merken door elkaar gebruikt, maar een Siemon 9A6L4-A5 is bv een heel erg goeie kabel, mag je rustig in dikke bundels aanleggen en is volledig cat6a geschikt ... ( krijgen we vast wel weer iemand gaat zeuren dat gewoon cat6 ook meer dan zat is... :o :o )

[ Voor 14% gewijzigd door ijske op 11-11-2020 22:10 ]

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Jheroen

Jheroen

Ha mensen

Ik heb een wand patchkast aan de muur hangen, nu komen er soms trilling geluiden door de muur heen in de ruimte eronder.

Het is een bakstenen muur, de kast hangt met 6 schroeven aan de muur.

Heeft het zin om achter de schroeven (tussen wandkast en muur) bv rubber ringen te plaatsen?

Met vriendelijke groet,

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:07

CeesKees

I rest my Kees

plofkip schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:26:
Ik ben voornemens om binnenkort ook de meterkast aan te gaan pakken. Dit topic geeft in ieder geval heel veel inspiratie, waarvoor dank!
Het leek me leuk om alvast een 'voor' foto te delen.
Let op, niet geschikt voor tere zieltjes :+
[Afbeelding]

De UTP kabels die ik heb getrokken had ik afgewerkt met RJ-45 connectors, wist ik veel dat je dit eigenlijk hoort te patchen op een patch panel O-)
Daar wil ik dus verandering in brengen. Mijn idee is om een 2U wall mount (180mm) aan de rechterkant tegen de achterkant te monteren. Daar kan ik dan een patch panel en de switch (TP-Link TL-SG1024D) in onderbrengen.
Daarnaast heb ik nog wat losse onderdelen die een plekje moeten krijgen (kleine managed switch, NAS, Edgerouter Lite, RPi 3) en de elektra voor de apparatuur wil ik netjes in orde maken.

Een lange weg te gaan, maar goed te doen denk ik *O*
Lijkt mijn meterkast wel 😬😬

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Pagina: 1 ... 65 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2