Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
In Nederland is een meterkast door het bouwbesluit verplicht.
Dus iedereen gebruikt die en wat dan het nut van een kast in een meterkast?
Dat het twee deuren moet openen om erbij te kunnen? O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik zou dan op één deur een hele grote sticker plakken met daarop : This is not the access door to Captain Caveman's cave!

/flauw O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:24

TJR

Dank voor al jullie reacties. Kwam deze kasten inderdaad via Amazon.de op het spoor.

Nog even gekeken naar het bouwbesluit trouwens, leuk leesvoer. Jammer dat je dan altijd weer moet betalen voor het lezen van NEN 2768.

Meterruimte-situatie is bij mij sowieso al gek aangezien alle aansluitingen en meters in een kast in een eigen steeg aan de straatkant zitten en alleen de groepenkast zelf, in een soort appartement situatie/achterhuis, in een grote trapkast zit. Vandaar dat me zoiets wel netjes leek. Juist ook aangezien deze 2e "meterruimte" (als de groepenkast daar al onder valt) ook stellingkasten en o.a. een kapstok staan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zerpellica
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10-2021
Volgende update:

Vandaag alle inbouwdozen kunnen monteren. Frontjes moeten nog even wachten totdat we getext hebben volgend weekend. Alle kabels doorgetest en zitten zo aangesloten volgens het Excel bestandje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzLug_nhaBvisyCx4LfBda7MLoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BB4sKCCldcLsLouRo9BuG8jm.jpg?f=fotoalbum_large
Zo heb ik overal nog de mogelijkheid om uit te breiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wowbAf3f_hDgT_8WygqoaIhgH4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBZXQdTap4DpjlKOc4q6jVhA.jpg?f=fotoalbum_large
Ook staat de kabelgoot al klaar om alles netjes weg te werken maar dat staat niet bovenaan de to-do list.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz4hxIXwFaogR66uvJMDnatTt4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ud7iNMEIHWknsTohDjN4qz0w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swordsman720
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-08 08:41
Update:
Was de laatste tijd bezig met mijn camera. Eerst kreeg ik wel aan de gang en aan het einde van de dag heb ik de tijdelijk opzet afgebroken. De volgende dag sloot ik de camera weer opnieuw aan, maar kreeg ik niet aan de gang.
Na heel wat uitproberen krijg ik de camera nu aan de praat, en misschien is iets mee te maken met leer proces.
Het valt me op dat ik de PEO via 16 ports switch niet meer voor mekaar krijg, terwijl de eerste wel lukte. Nu gebruik ik de power van de 8 ports switch.

Nog te doen
Camera ophangen buiten zodra de tuin betegeld is.
Nas en hue bridge in de meterkast plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aai6U_eDbew0ML2XmSp3aiWJiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRfCitOp8z1Yc9aPeDOPrbd3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUSz__1cHL-oLv4Yvx-kwUZDsKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RykkcHhJhoANjWpgFAsXIo2k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-VwvLyiIeAy6EnHUT1vAVsgAXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2lSUM9mqTm1GljaGoobHIpd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwhSdhE_Q7B36_iY93kPQCtV-wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lafMplObBqkniVPjZydBbiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPoeYhUaAwEPwzjQgB8hjzHu8vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RopMI9Tum3sm2Gldm1jkgni.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:29
swordsman720 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:14:
Update:
Was de laatste tijd bezig met mijn camera. Eerst kreeg ik wel aan de gang en aan het einde van de dag heb ik de tijdelijk opzet afgebroken. De volgende dag sloot ik de camera weer opnieuw aan, maar kreeg ik niet aan de gang.
Na heel wat uitproberen krijg ik de camera nu aan de praat, en misschien is iets mee te maken met leer proces.
Het valt me op dat ik de PEO via 16 ports switch niet meer voor mekaar krijg, terwijl de eerste wel lukte. Nu gebruik ik de power van de 8 ports switch.

Nog te doen
Camera ophangen buiten zodra de tuin betegeld is.
Nas en hue bridge in de meterkast plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pak je wel één van de eerste 8 poorten op de 16 poorts switch? Alleen die zijn PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swordsman720
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-08 08:41
Ja, dat weet ik wel dat de 1-8 PEO zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Fout, ze zijn PoE. PEO ken ik niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
ik ben vast de enige die het niet ok vind dat er allerlei kabeltjes voor de stoppen zitten ...
past daar geen kabelgeleider meer tussen je switch & patchpanel , zodat je stoppenkast vrij hangt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
ijske schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:20:
[...]

ik ben vast de enige die het niet ok vind dat er allerlei kabeltjes voor de stoppen zitten ...
past daar geen kabelgeleider meer tussen je switch & patchpanel , zodat je stoppenkast vrij hangt ?
Nee hoor.. je bent niet de enige. Dat was ook mijn gedachte na het zien van de setup bij zowel @swordsman720 als @Zerpellica.

Bij beiden is de hoofd/noodschakelaar niet vrij benaderbaar. Ik weet niet of ik daar zo blij van zou worden.
Ook vraag ik me af in hoeverre de brandweer hier blij mee gaat zijn. Het idee is dat de meterkast aan het begin van de woning staat zodat de brandweer bij binnenkomst direct het stroom eraf kan halen. Als ze dan eerst zichzelf door allerlei UTP kabels moeten gaan wurmen.. meh..

*sowieso

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
DonJunior schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:30:
[...]

Nee hoor.. je bent niet de enige. Dat was ook mijn gedachte na het zien van de setup bij zowel @swordsman720 als @Zerpellica.

Bij beiden is de hoofd/noodschakelaar niet vrij benaderbaar. Ik weet niet of ik daar zo blij van zou worden.
Ook vraag ik me af in hoeverre de brandweer hier blij mee gaat zijn. Het idee is dat de meterkast aan het begin van de woning staat zodat de brandweer bij binnenkomst direct het stroom eraf kan halen. Als ze dan eerst zichzelf door allerlei UTP kabels moeten gaan wurmen.. meh..
Ben het ook met jou eens, al zal de brandweer hier niet over struikelen vermoed ik.
Die zal in één veeg van boven naar beneden alle groepen uitschakelen, dat lukt in beide kasten prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

ro3lie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:06:
[...]

Ben het ook met jou eens, al zal de brandweer hier niet over struikelen vermoed ik.
Die zal in één veeg van boven naar beneden alle groepen uitschakelen, dat lukt in beide kasten prima.
Brandweer... misschien. Verzekeraar heeft daar wellicht een heel andere mening over als je huis af fikt.

Signature van nature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
Sircuri schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:14:
[...]

Brandweer... misschien. Verzekeraar heeft daar wellicht een heel andere mening over als je huis af fikt.
laten we niet teveel doomdenken en constructief opties aanbieden wat beter kan zodat we dit nooit uitvinden

persoonlijk zou ik dit ertussen steken, zodat je alle overschotten van patchkabels tussen switch & patchpanel kan steken
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/3600433-0/delock-19-kabelmanagement-b-rstenleiste-1-he-schwarz-cable-management.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet om iemands noeste arbeid af te kraken, maar dit is tenslotte het topic over "nette lan afwerking".
Mij kan deze verticale plaatsing niet bekoren.

Persoonlijk zou ik dat rack gewoon horizontaal geplaats hebben.
Het is niet helemaal goed te zien op de foto's maar aangezien de elektra kast nogal hoog hangt, zal er tussen de elektra en de gasmeter waarschijnlijk voldoen ruimte zijn om het horizontaal te monteren.

Je ziet nu al wat er gebeurd als je iets extra's aansluit dat hangt dan aan de kabels, terwijl bij horizontale plaatsing je zoiets er gewoon bovenop zet.

En die bekabeling voor de zekeringen zou ik persoonlijk helemaal niks vinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
@swordsman720 Je zou op z'n minst de hoofdschakelaar van je groepenkast helemaal naar rechts kunnen verplaatsen (omwisselen met de beltrafo). Dan is deze in ieder geval eenvoudiger bereikbaar.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Pas geleden verhuisd naar een nieuwe woning, en dit was ook gelijk een mooi moment om daar gelijk een goed netwerk aan te gaan leggen.

Op de benedenetage zat een spanplafond. Deze moest er sowieso uit en vervangen worden door een verlaagd plafond; dat gaf dus mooi de mogelijkheid om een hoop leidingen achter te laten liggen. Hiervoor gekozen om overal 19mm buizen te laten leggen, zodat de utp zonder moeite getrokken kon worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiyeOzghw1ZXI_XUU4qXea0WjgI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFYGWXVxNGA9s1PMN70MHhG9.jpg?f=fotoalbum_medium

Eerst was de bedoeling om alles in de meterkast aan te leggen. Naast de meterkast bleek een loze ruimte te liggen. Het enige wat hier in zat, was een standleiding, met nog genoeg ruimte om wat spullen in kwijt te kunnen.

Er is een gat gemaakt in de muur. Vervolgens is er een 19” houten frame gemaakt en deze is in de ruimte vastgemaakt; en alles is verder gestucted en geverfd. Het frame is voorzien van 2 stuks 7u profielen, zodat er later nog ruimte is voor verdere uitbreiding. Omdat ook de groepenkast nog aangepakt moest worden, heeft deze ruimte ook een eigen groep gekregen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq0G8ztZMAuoCsPlfjgucLYKKvU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgnGjMYNMsWcyXZDyPGHxfPB.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YJ8WJ7g-UkmkMZaSG3e7Wl_40Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uVTEpsznLx1B0HJMqwm9xKs.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urIbzxxThX5Z2mkaA85Cl1LzP-w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXbqyqsebidIwp6Vtx0d6CYB.jpg?f=fotoalbum_medium

Ventilatie is voorzien door onder en boven in de tussenwand tussen de meterkast en deze ruimte een paar gaten boven en onder te maken.

Qua apparatuur ben ik bij Ubiquiti gebleven. Enerzijds omdat ik het mee nam uit het oude huis, anderzijds omdat ik het esthetisch ook prima vond. En natuurlijk werkte het tot dan toe prima; geen reden om het te veranderen.

Accesspoints zijn in de woonkamer op het plafond geplaatst, en in de keuken en hal boven tegen een muur. Verder nog een accesspoint buiten geplaatst, zodat daar ook goed wifi is.

Als kabel gekozen voor cat6a van Digitus op rol. Over de discussie cat5e / cat6 / cat6a / cat7 is al veel gezegd. Mijn afweging was: Ik blijf hier voorlopig nog lang zitten en kabels vervangen is een drempel. Dan liever gelijk in 1x goed. Cat7 is geen standaard. Cat 8 werd me te duur. Het verschil tussen cat6a en 6 is me te klein om niet voor cat6a te kiezen.

Alles is afgemonteerd met keystones. Ik voorzag dat ik op een aantal plaatsen wat lastiger bij kon; afmonteren met keystones was dan wat makkelijker. Ook is het makkelijker met achteraf posities verplaatsen op het patchpaneel.

Gekozen voor twee patchpanelen; eentje voor beneden, eentje voor boven voor het overzicht. De hoeveelheid poorten ging hard; met in de woonkamer 6 aansluitingen, iedere slaapkamer en badkamer 2, en een aantal accesspoints (naast de standaardaansluitingen) geraakte ik al snel boven de 20.
De switch is dan ook een 24 ports switch met POE van Ubiquiti, om ook de cloudkey en accesspoints van stroom te voorzien. Voor extra bescherming zit er tussen het accesspoint buiten en de switch nog een “Ethernet Surge Protector”.

De patchkabels heeft even geduurd voordat ik die had gevonden. De meeste kabels die je online vindt zijn 25cm, maar wilde ze graag korter. Uiteindelijk uitgekomen op 15 cm TPE Superflex kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPwVajLAsZJ0yf6JgsSZ9EvIrhQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIHZHou2ADTbTyOK04zaAN7n.jpg?f=fotoalbum_medium

En om alles netjes af te werken nog een deurtje er voor. De meterkast is nu ook leeg en netjes. Enige wat over is gebleven is een modem met een eigen aansluiting naar de patchkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txn7EYopiu1ounXrKeP72BkgvXY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jc0s1mjCyHmpFLm7zmrDan7F.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAM-CzT5S5qqRt18UNDu6p0-0Gk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3a2rJuqLSeIwnElMCWnOhw9.jpg?f=fotoalbum_medium

Nog een wensenlijstje voor later:
• Modem zit nu op een andere groep in de meterkast; deze wil ik uiteindelijk op dezelfde groep hebben
• Modem in bridge zetten en een unifi UXG toevoegen op de plek van het blindpaneel.

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 24-09-2020 18:04 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:46
gorgi_19 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:59:
Pas geleden verhuisd naar een nieuwe woning, en dit was ook gelijk een mooi moment om daar gelijk een goed netwerk aan te gaan leggen.

Op de benedenetage zat een spanplafond. Deze moest er sowieso uit en vervangen worden door een verlaagd plafond; dat gaf dus mooi de mogelijkheid om een hoop leidingen achter te laten liggen. Hiervoor gekozen om overal 19mm buizen te laten leggen, zodat de utp zonder moeite getrokken kon worden.
[Afbeelding]

Eerst was de bedoeling om alles in de meterkast aan te leggen. Naast de meterkast bleek een loze ruimte te liggen. Het enige wat hier in zat, was een standleiding, met nog genoeg ruimte om wat spullen in kwijt te kunnen.

Er is een gat gemaakt in de muur. Vervolgens is er een 19” houten frame gemaakt en deze is in de ruimte vastgemaakt; en alles is verder gestucted en geverfd. Het frame is voorzien van 2 stuks 7u profielen, zodat er later nog ruimte is voor verdere uitbreiding. Omdat ook de groepenkast nog aangepakt moest worden, heeft deze ruimte ook een eigen groep gekregen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ventilatie is voorzien door onder en boven in de tussenwand tussen de meterkast en deze ruimte een paar gaten boven en onder te maken.

Qua apparatuur ben ik bij Ubiquiti gebleven. Enerzijds omdat ik het mee nam uit het oude huis, anderzijds omdat ik het esthetisch ook prima vond. En natuurlijk werkte het tot dan toe prima; geen reden om het te veranderen.

Accesspoints zijn in de woonkamer op het plafond geplaatst, en in de keuken en hal boven tegen een muur. Verder nog een accesspoint buiten geplaatst, zodat daar ook goed wifi is.

Als kabel gekozen voor cat6a van Digitus op rol. Over de discussie cat5e / cat6 / cat6a / cat7 is al veel gezegd. Mijn afweging was: Ik blijf hier voorlopig nog lang zitten en kabels vervangen is een drempel. Dan liever gelijk in 1x goed. Cat7 is geen standaard. Cat 8 werd me te duur. Het verschil tussen cat6a en 6 is me te klein om niet voor cat6a te kiezen.

Alles is afgemonteerd met keystones. Ik voorzag dat ik op een aantal plaatsen wat lastiger bij kon; afmonteren met keystones was dan wat makkelijker. Ook is het makkelijker met achteraf posities verplaatsen op het patchpaneel.

Gekozen voor twee patchpanelen; eentje voor beneden, eentje voor boven voor het overzicht. De hoeveelheid poorten ging hard; met in de woonkamer 6 aansluitingen, iedere slaapkamer en badkamer 2, en een aantal accesspoints (naast de standaardaansluitingen) geraakte ik al snel boven de 20.
De switch is dan ook een 24 ports switch met POE van Ubiquiti, om ook de cloudkey en accesspoints van stroom te voorzien. Voor extra bescherming zit er tussen het accesspoint buiten en de switch nog een “Ethernet Surge Protector”.

De patchkabels heeft even geduurd voordat ik die had gevonden. De meeste kabels die je online vindt zijn 25cm, maar wilde ze graag korter. Uiteindelijk uitgekomen op 15 cm TPE Superflex kabel.
[Afbeelding]

En om alles netjes af te werken nog een deurtje er voor. De meterkast is nu ook leeg en netjes. Enige wat over is gebleven is een modem met een eigen aansluiting naar de patchkast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

• Modem zit nu op een andere groep in de meterkast; deze wil ik uiteindelijk op dezelfde groep hebben
• Modem in bridge zetten en een unifi UXG toevoegen op de plek van het blindpaneel.
Netjes gedaan! Alleen vanwaar de keuze om het verticaal te plaatsen inplaats van horizontaal?
Zo te zien zit er voldoende ruimte.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Robin1992 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:24:
[...]

Netjes gedaan! Alleen vanwaar de keuze om het verticaal te plaatsen inplaats van horizontaal?
Zo te zien zit er voldoende ruimte.
Dank je :)
Het was eerst de bedoeling om hem horizontaal te plaatsen. Er bleek echter een standleiding en waterleiding aan de linkerkant te lopen, dus die optie hebben we moeten laten varen.
Verticaal was het enige wat dus overbleef :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Voor het samenstellen van een 19 inch patchkast wil ik een stekkerdoos met individuele schakelaars aanschaffen. Dat lijkt me handiger dan af en toe een stekker eruit trekken mocht dat nodig zijn. Echter krijg ik niet iets met EU stekkers gevonden. Zoek ik verkeerd of gebruikt bijna niemand zoiets in zijn patchkast?

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://media.guitarcenter.com/is/image/MMGS7//PC-100A-8-Switch-ON-OFF-Power-Center/801020000000000-00-1600x1600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Oesie In het verleden heb ik er ook naar gezocht maar niet gevonden. Daarom heb ik maar zelf verloopstekkers gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
MdBruin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:38:
@Oesie In het verleden heb ik er ook naar gezocht maar niet gevonden. Daarom heb ik maar zelf verloopstekkers gemaakt.
Blij dat ik niet de enige ben :/

Welke schakelaar heb je uiteindelijk gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Oesie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:31:
Voor het samenstellen van een 19 inch patchkast wil ik een stekkerdoos met individuele schakelaars aanschaffen. Dat lijkt me handiger dan af en toe een stekker eruit trekken mocht dat nodig zijn. Echter krijg ik niet iets met EU stekkers gevonden. Zoek ik verkeerd of gebruikt bijna niemand zoiets in zijn patchkast?

Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Zoiets ?

https://m.thomann.de/nl/s...etstrip_19_1u_6_zonen.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Oesie gewoon een hq model welke mijn lokale electronica zaak verkocht. Maar ik zie dat LightStar er eentje heeft gevonden voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zelf op Ali.. maar gok dat je de stekkers aan de achterzijde wil

[ Voor 18% gewijzigd door Cyberpope op 25-09-2020 13:19 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
zakelijk zijn C13-C14 stekkers best normaal... quasi alle pro UPS'en en verdeelsystemen werken ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
ijske schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:37:
[...]

zakelijk zijn C13-C14 stekkers best normaal... quasi alle pro UPS'en en verdeelsystemen werken ermee
Eens, maar ook die kreeg ik niet zo snel gevonden met individuele schakelaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Niet helemaal voor de meterkast maar de workbench dus ook afwerking; weet iemand of er USB-C naar USB-C keystones zijn die 20V/2.25A PD aan kunnen? Ik heb er nu twee van Ali maar die doen niks meer na 1 keer opladen (het was een test). Die ik kan vinden lijken of wat ik nu heb en nergens staan er specs bij behalve 5Gbps.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bossssie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 15:31
Of deze https://www.bax-shop.nl/2...-8-voudige-2-he-dj-switch nog net iets goedkoper en met meer schakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 21:06
gorgi_19 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Persoonlijk had ik alleen ipv de 90 graden bochten, zelf de buis gebogen. Zeker omdat je nog redelijk veel ruimte hebt, kun je de radius ook wat groter houden zodat je minder snel klem komt te zitten in de bocht met draad trekken.

Verder zeer netjes opgelost en mooi weggewerkt in de koof (y)

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
Mijn zelfbouw 10" rack (10U) is al een tijdje klaar, maar had hem hier nog niet gepost.

Volgende keer zou ik het rack nog ietsjes groter maken en een plankje onderin maken, zodat de stroomkabels wat netter weggewerkt kunnen worden. Desondanks ben ik niet ontevreden :).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FdNu2J4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YNQ0apa.jpeg

EDIT: Gebruikte onderdelen en apparatuur:Mis ik nog iets?

[ Voor 74% gewijzigd door Repsect op 03-10-2020 08:07 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Binnenkort ga ik van start met het netwerk van ons nieuwe huis. Nu val ik een beetje over de wandcontactdozen. Er is blijkbaar een verschil (zeker in prijs in elk geval). Zo zijn er cat5, cat6, cat6a, cat7, etc. dozen. Echter mijn mening was dat het helemaal geen snars uitmaakt? Het is toch gewoon LSA en welke 'CAT' er dan wordt op aangesloten maakt toch niet uit?

Uiteindelijk denk ik dat mijn voorkeur ook uitgaat naar keystones, maar zelfs dan (terwijl het 'gewoon' RJ45 is) is er nog verschil tussen cat5, 6, 7 muurplaten.

Is dit gewoon marketing of zit er wel degelijk een verschil?

[ Voor 184% gewijzigd door Douweegbertje op 29-09-2020 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19-09 15:08
Douweegbertje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:38:
Binnenkort ga ik van start met het netwerk van ons nieuwe huis. Nu val ik een beetje over de wandcontactdozen. Er is blijkbaar een verschil (zeker in prijs in elk geval). Zo zijn er cat5, cat6, cat6a, cat7, etc. dozen. Echter mijn mening was dat het helemaal geen snars uitmaakt? Het is toch gewoon LSA en welke 'CAT' er dan wordt op aangesloten maakt toch niet uit?

Uiteindelijk denk ik dat mijn voorkeur ook uitgaat naar keystones, maar zelfs dan (terwijl het 'gewoon' RJ45 is) is er nog verschil tussen cat5, 6, 7 muurplaten.

Het verschil zit hem in o.a. aderdikte. Een CAT7-kabel krijg je niet zomaar in een CAT5 keystone. Ik heb zelf CAT6 afgewerkt in een CAT5 patchpanel dat ik nog had liggen en dat ging net. Het idee was dat het tijdelijk zou zijn, maar het hangt zo al drie jaar. Officieel is de hele bende dan niet meer CAT6, maar dat boeit niet zo.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Douweegbertje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:38:
Zo zijn er cat5, cat6, cat6a, cat7, etc. dozen. Echter mijn mening was dat het helemaal geen snars uitmaakt? Het is toch gewoon LSA en welke 'CAT' er dan wordt op aangesloten maakt toch niet uit?

Het is in dit topic al heel vaak langs geweest. Heb je hier wat gevonden?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

PcDealer schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:23:
[...]

Het is in dit topic al heel vaak langs geweest. Heb je hier wat gevonden?
Nee, maar ik geef de search 'engine' van Tweakers de schuld. Gezocht op "wandcontact" in de veronderstelling dat er geen letterlijke match hoefde te zijn. Na aanleiding van je "vraag" nu wel wat goede posts gevonden op "wandcontactdoos"..

• tMb
  • Laatst online: 19-09 14:57

tMb

Repsect schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:07:
Mijn zelfbouw 10" rack (10U) is al een tijdje klaar, maar had hem hier nog niet gepost.

Volgende keer zou ik het rack nog ietsjes groter maken en een plankje onderin maken, zodat de stroomkabels wat netter weggewerkt kunnen worden. Desondanks ben ik niet ontevreden :).
Wat is dat grote ding op het witte plankje? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:27

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

tMb schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:37:
[...]
Wat is dat grote ding op het witte plankje? :)
Met het opschrift "Synology" :? Lijkt mij evident.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• tMb
  • Laatst online: 19-09 14:57

tMb

Freee!! schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:45:
[...]

Met het opschrift "Synology" :? Lijkt mij evident.
Nee de onderste witte plank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Repsect
tMb schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:47:
[...]

Ik denk dat je de waterontharder bedoelt, die haalt dus al het kalk uit het leidingwater voordat het door het huis verdeeld wordt.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

tMb schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:47:
[...]

Ik gok..een waterontharder

Ninja edit; @Repsect was me net voor :+

[ Voor 11% gewijzigd door MeltedForest op 30-09-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Oesie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:31:

Voorbeeldje:
[Afbeelding]
1u is ook te weinig voor schuko. maar er zijn 2Us voor. Bax shop of thomann hebben ze ook voor enkele tientjes. Ik heb ze in mijn studioracks zitten.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oesie
gitaarwerk schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:32:
[...]

1u is ook te weinig voor schuko. maar er zijn 2Us voor. Bax shop of thomann hebben ze ook voor enkele tientjes. Ik heb ze in mijn studioracks zitten.
Thanks, degene die genoemd is bij Thomann is 1U die bij de Baxshop 2U. Deze hebben beide schuko als ik me niet vergis. Maar wellicht daardoor dat hierdoor de 1U variant 'slechts' zes aansluitingen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Oesie schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:58:
[...]

Thanks, degene die genoemd is bij Thomann is 1U die bij de Baxshop 2U. Deze hebben beide schuko als ik me niet vergis. Maar wellicht daardoor dat hierdoor de 1U variant 'slechts' zes aansluitingen heeft.
Deze is 1u en heeft 8 IEC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

IECs moet je net zinnen. Nadeel als je wat consumentenspul hebt als een ziggo router of ander kleine spul, dan is dit vaak onhandig. Ik heb zelf 2x die can bax. Voor mn server heb ik zonder switches overigens (rack mount stekkerblok).

Je kunt ook nog een PDU overwegen, maar zijn vaak duurder. Sommige zijn computer gestuurd, kan wel eens handig zijn, maar overbodige luxe thuis.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
Repsect schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:07:

*knip knip*
misschien handig voor andere tweakers om is een overzichtje te maken wat dit exactly allemaal is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Bij uitbouw wordt een loze leiding voor me aangelegd voor mijn camera.

Hoe kan ik het beste aanpakken?

Van patchpanel in meterkast, stugge kabel, naar rechterkant van uitbouw, aansluiten op WCD.
En dan vanaf WCD een soepele kabel gebruiken naar linkerkant van uitbouw direct op camera?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LightStar
Gezien het lekker weer vandaag begonnen om alle tussen panelen van mijn patchkast zilver te gaan maken, eerst als test 1 gedaan om te kijken hoe het uitpakt, moet zeggen het resultaat is wel goed

Verschil de witte variant met de zilveren variant (er liggen nu nog 3 van deze en 1 geheel dichte versie als die goed uitpakt gaan de overige dichte versies ook

Dit is met 1x Primer, 3 toplagen zilver en tot nu toe 2 lagen clear.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWn3fTAnv5sGE7VHWFCWkc3D7D0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMuybgVrekdEGYTeELu4qopv.jpg?f=fotoalbum_medium

Edit de eerste is al droog en even in het rack geplaatst (nog niet strak vast gedraaid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlXMCUm5-tHnLMQDbQVNilv6uUg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GKGUw8W8xAbdlDw4X0mzDMO.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj9AlaG9_AJXG8oP1IbxDknv2kM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlYvU61KlzznEtBOdCPUfhNK.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 34% gewijzigd door LightStar op 02-10-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@LightStar

Hoe heb je het kleurverschil zo goed voorkomen ?!

Voor zover ik het op de foto's kan zien is het meer dan goed gelukt : Het is gewoon PERFECT!!! :D :*) d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 18:02
Beste mensen graag zou ik jullie advies willen.

Mijn wifi-verbinding naar kantoor wil ik graag aanpassen naar een vaste kabelverbinding, maar ik kom er niet helemaal uit.

Mijn huidige situatie: In de woonkamer in de hoek komt een COAX-kabel binnen die aangesloten is op de Ziggo modem, daarachter heb een Deco en simele 4 punts switch voor alle TV internetverbindingen. Op die modem zit een (oude) datakabel richting de meterkast waar ik een Synology NAS heb staan.

Voorstel nieuwe situatie: In de meterkast wil ik een switch plaatsen waar de huidige oude datakabel op wordt aangesloten en daarnaast een kabel naar de Synology. Ook wil ik onder de betonnen vloer een datakabel in de kruipruimte laten lopen die in de inloopkast onder de trap weer omhoog gaat, via de bochten van de trap naar het kantoor waar ik een vaste verbinding wil. (Ik heb geen loze leidingen in de meterkast, en dikke betonnen muren en vloeren)

Materialen: DANICOM CAT6 UTP 50m op rol soepel gebruiken, CAT6 STP opbouwdoos in kantoor, CAT6 Connector RJ45 in een nieuwe 4 punts switch (nog niet opgezocht welke).

Nu is mijn vraag, moet ik stug of soepel gebruiken? Ik denk soepel ivm trap/bochten. Maar een soepele kabel kan niet gebruikt worden in de opbouwdoos? Kan ik een RJ45 connector gebruiken op een stugge kabel?
Verder denk ik dat ik ook nieuwe CAT6 kabel moet plaatsen om de oude kabel te vervangen.

Ik hoor graag jullie tips.

[ Voor 2% gewijzigd door Krode op 02-10-2020 19:44 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Altijd stugge kabel leggen en nooit op een Rj45 connector afmonteren.
Gebruik een doos, patchpanel of keystone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Repsect
ijske schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:48:
[...]

misschien handig voor andere tweakers om is een overzichtje te maken wat dit exactly allemaal is ?
Heb ik toegevoegd aan mijn post :) .

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 18-09 20:21
Mooi compact rekje geworden met niet al te dure materialen. Op wat voor houtsoort zitten de strips gemonteerd?

Waarmee heb je de Rutenbeck doosjes afgemonteerd vwb het merk?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LightStar
nero355 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:36:
@LightStar

Hoe heb je het kleurverschil zo goed voorkomen ?!

Voor zover ik het op de foto's kan zien is het meer dan goed gelukt : Het is gewoon PERFECT!!! :D :*) d:)b
Beetje op de gok :)

Plaatje zoals het nu is moet de kabeldoorvoer panelen nog doen maar dat komt later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krkw7QBWFXf7mDc5Dn0fFrXF09E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSnttMeehCWcB1GSxvQx9UyP.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 11% gewijzigd door LightStar op 03-10-2020 20:02 . Reden: foto gedraaid ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 10:03
Na honderden pagina’s van dit topic doorgelezen te hebben begonnen mijn handen ook te jeuken. Via MP een oude patchkast op de kop weten te tikken en deze opgeknapt (geheel schoongemaakt, ontdaan van roestplekken en zwart gespoten).

Stap 1 was het trekken van kabels naar de kelder. Momenteel 8x CAT6 en 1x electra die is aangesloten op het stopcontact in de meterkast. Hier komen in de toekomst nog een aantal CAT6 kabels bij. Helaas was de coax kabel niet lang genoeg en vond ik verlengen wat link dus daarom staat de Ziggo modem nog in de meterkast. Ivm bereik hangen er in de meterkast nog 2 Hue bridges en een WoonVeilig alarmsysteem.

Stap 2 was het ophangen van de kast in de kelder en alles zo netjes mogelijk aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvUimOVyp7Rd0hslMJG0j24M3ok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6gZXXrXC66KxIjicgxOsoxu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNbva1plK8LfvFXFUu0lfKmPIN0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RV0oSYPbqtTe6Ncm3v1aK7cD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYAUB2vlB3_kPsPwsTIPKgE_baE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3KS9TYWvt6lwGcBuhKtljfX.jpg?f=fotoalbum_tile

Gebruikte apparatuur
  • Ubiquity UDM Pro
  • Ubiquity US-16-150W PoE switch
  • 2x UAP-AC-Pro
  • 1x UAP-AC-Lite
  • 1x UAP-AC-M
  • 2x Philips Hue bridge
TODO
  • Kabelgoot in de kelder
  • Eufy cameras vervangen door UniFi cameras
Suggesties en/of opmerkingen zijn altijd welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ad4NL schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:34:
Suggesties en/of opmerkingen zijn altijd welkom :-)
Waarom dat depri blauwe licht en niet gewoon wit licht ? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 10:03
nero355 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:35:
[...]

Waarom dat depri blauwe licht en niet gewoon wit licht ? :)
Haha, goed punt. Wit komt toch wel het mooiste over inderdaad, alhoewel de foto het wel wat vertekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W25D7vL7xco816WdS1VEHD3Z34Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SICGB6DzR0cLL4W0x8NjBcEr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_VNo3BVA-uEWaJCQlCWX7Mo5Ek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7F4TtTn97Mmtqij2EemM4DP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET5AMCapFkZUDvCGnFha5TH3luw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rp3UecfVJJWvIns0aU0ED4QO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfOlZMpDr2r9Pu7eP15S5UuSFEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzRt42AnUstcn4ma5gxn1Nl9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn rack hangt enigszins in het donker, des te beter kan ik de lampjes zien knipperen. Loco loco discoshow!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
Peutpeut schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:27:
[...]

Mooi compact rekje geworden met niet al te dure materialen. Op wat voor houtsoort zitten de strips gemonteerd?

Waarmee heb je de Rutenbeck doosjes afgemonteerd vwb het merk?
Ik had nog een stukje meubelpaneel over van de Hornbach, die eigenlijk bedoelt waren voor opbergplankjes in de trapkast. Dat is gebruikt voor de linker- en bovenkant. Aan de rechterkant heb ik de beugel gewoon tegen het houtwerk van de meterkast aangeschroefd.

Ik heb verder door heel het huis Busch Jaeger Balance SI schakelmateriaal, dus daar uiteraard ook de bijbehorende dubbele RJ45 afdekplaatjes voor gekocht.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 18-09 20:21
Repsect schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Ik had nog een stukje meubelpaneel over van de Hornbach, die eigenlijk bedoelt waren voor opbergplankjes in de trapkast. Dat is gebruikt voor de linker- en bovenkant. Aan de rechterkant heb ik de beugel gewoon tegen het houtwerk van de meterkast aangeschroefd.

Ik heb verder door heel het huis Busch Jaeger Balance SI schakelmateriaal, dus daar uiteraard ook de bijbehorende dubbele RJ45 afdekplaatjes voor gekocht.
Dank voor je reactie! Ik heb via de V&A een 10 inch patchkast over kunnen nemen, die is breder dan de daadwerkelijke 10 inch en misschien wel te breed. Als we verhuizen kom ik er vanzelf achter. Ik heb je post even opgeslagen zodat ik terug kan naar de gebruikte artikelen :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanHetEendje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 17:08
LightStar schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Beetje op de gok :)

Plaatje zoals het nu is moet de kabeldoorvoer panelen nog doen maar dat komt later.
[Afbeelding]
Ik zag je post op r/homelab voorbij komen!

Ik vroeg me nog af waarom je voor de speciale unifi opslag bent gegaan als je ook meerdere synology hebt? Je synology kan ook opnames doen maar nog veel meer dan dat. De unifi NVR kan maar 1 ding?

Lijkt mij persoonlijk toekomstbestendiger door je synology uit te breiden.

Zelf twijfel ik tussen het uitbreiden van mijn rs818 met een rx417 of voor een 8bay variant te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
DaanHetEendje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Ik vroeg me nog af waarom je voor de speciale unifi opslag bent gegaan als je ook meerdere synology hebt? Je synology kan ook opnames doen maar nog veel meer dan dat. De unifi NVR kan maar 1 ding?

Zelf twijfel ik tussen het uitbreiden van mijn rs818 met een rx417 of voor een 8bay variant te gaan
Synology heeft 1 issue met de nvr mogelijkheid en dat is het licentie model, ik heb momenteel 4x4TB in mijn RS820+ en nog 2x4TB in de RS212 (deze gaan over na de UAS-XG zodra de RS212 verkocht is).

Mocht je meer storage willen dan zou ik geen expansie nemen maar de grotere + variant nemen, deze kan ook docker containers draaien wat de non plus meen ik niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
DaanHetEendje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk wat je wilt, ik heb een cloudkeyG2+ en een aantal UniFi camera’s
Moet zeggen wat een makkelijk systeem... App op de iPhone en iPad’s werken eenvoudig en snel, zelfs een mooie app op de AppleTV wat uitstekend en snel werkt...

Ja het is jammer dat er geen RTPS streams worden geadviseerd je kan dus geen merken mixen.. ja eens. Ik vraag me alleen af gezien ik nu UniFi camera’s heb waarom ik nog over zou stappen op een ander merk.. Misschien als de camera’s het begeven en of de cloudkey.. Gezien de UniFi cams ook RTSP streams aan kunnen..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Als je nog moet beslissen wat je moet kopen qua camera's dan zou ik eens naar ervaringen met een open systeem zoals ONVIF op zoek gaan en daarmee de boel verder uitwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
Silver7 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:54:
Bij uitbouw wordt een loze leiding voor me aangelegd voor mijn camera.

Hoe kan ik het beste aanpakken?

Van patchpanel in meterkast, stugge kabel, naar rechterkant van uitbouw, aansluiten op WCD.
En dan vanaf WCD een soepele kabel gebruiken naar linkerkant van uitbouw direct op camera?
Ik zou de stugge kabel aan de ene kant monteren op patchpanel en andere kant een stekkertje op monteren en die direct in je camera doen.

Zo heb ik ook mn unify AP gemonteerd en ga ik 2 camera monteren.

Die camera's beweeg je verder toch niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LightStar
Len020 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Ik zou de stugge kabel aan de ene kant monteren op patchpanel en andere kant een stekkertje op monteren en die direct in je camera doen.

Zo heb ik ook mn unify AP gemonteerd en ga ik 2 camera monteren.

Die camera's beweeg je verder toch niet.
Zelf gebruik ik dit soort kastjes, 1 gaat naar de meterkast en de andere naar de camera mochten ze hem er ooit aftrekken en aantrekken dan hoef ik geen nieuwe run te maken na de meterkast..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LCtT6hbvZ93RcYFDqyfplU0zL0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3AaGPguvKkwpskb8vYbclwN.jpg?f=fotoalbum_medium

Vanochtend 3x fiber naar de zolder gebracht, na lang kijken hoe ik dit kon doen zag ik een buisje naast de ketel zitten waar enkel het snoertje van de thermostaat aan zit hier nu 3x lc kabel door gedaan zodat de switch via fiber en de router straks ook direct glas kan krijgen :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDdzruXJ_zZXrfaP3E1IYuvvd8U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIOgBZV0iQDU4F2fHMx3SM5G.jpg?f=fotoalbum_medium

En een totaal plaatje nog van al het spuitwerk (kast is nu weer compleet gevuld (heb nog 1 volledig dichte blind liggen in zilver)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1YwK3tLJTmJ9pXsGlydaKiPMWk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEIxvjI6NKNUEzPi3Ofn0Kes.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
LightStar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Zelf gebruik ik dit soort kastjes, 1 gaat naar de meterkast en de andere naar de camera mochten ze hem er ooit aftrekken en aantrekken dan hoef ik geen nieuwe run te maken na de meterkast..
[Afbeelding]
Hoe heet dat kastje? Lijkt me wel top en handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Silver7 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Hoe heet dat kastje? Lijkt me wel top en handig.
Ik heb ze hier weg: http://www.kabelmeister.d...nap-In-Montage--wei-.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
Dan heb ik als ik goed heb & zie, 2x kastje met 2x keystone nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Silver7 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:02:
[...]

Dan heb ik als ik goed heb & zie, 2x kastje met 2x keystone nodig?
Klopt zo heb ik het wel, je hebt ook kastjes waar 2 keystones in kunnen, maar het is maar net wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 15:20
LightStar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Klopt zo heb ik het wel, je hebt ook kastjes waar 2 keystones in kunnen, maar het is maar net wat je wil.
Dat worden opbouwbakjes genoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:48

xleeuwx

developer Tweakers Elect
vincedd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:18:
[...]

Dat worden opbouwbakjes genoemt.
let wel dat de kwaliteit er wat minder van is, oftewel voorzichtig de keystone er in en er uit want anders breekt de bende af... daar is daarintegen de prijs ook wel naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
Hi allemaal,

Bij deze denk ik een sollicitatie naar Worst Server Meterkast 2020 8)7 8)7 . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LHr7RwHXHpKKxetM3YirRydzsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSzsPnKbiTUKmzvGiyl8bPZI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bij de renovatie het eea geprobeerd zoveel mogelijk uit te denken, zoals CAT6A kabels naar alle kamers en AP locaties, echter is er mede door tijdsdruk niet meer goed nagedacht over waar alle hardware moet komen.

Op de foto is het volgende te zien:
  • Groene kabel komt uit de kelder. Kelder welke droog is en ongeveer 2m hoog. Gangbare temp schommelt tussen de 10-15 graden.
  • Hardware van Ziggo hangt onderin.
  • Edgerouter 4
  • 2 switches van Ubiquiti, switch 8 (zonder POE) en Switch 8 150W
  • Cat 6A patchpaneel, hier komen alle CAT6A installatiekabels uit verschillende kamers en APs op uit. Deze kabels zijn te kort om door de leiden naar de kelder
  • Helemaal bovenin hangt de omvormer voor de PVs, die blijft gewoon lekker hangen
Ik zou het liefste naar een nette serverkast willen en ik denk dat de kelder de beste optie is. Mijn vragen hierbij zijn:
  • Hoe krijg is de kabels van het patchpaneel naar de kelder? De huidige aansluitingen zijn te kort. Moet ik deze dan toch in een switch pluggen en dan vanuit de switch 1 kabel door naar de kelder?
  • Wat voor vochtigheid mag ik accepteren in de kelder? Temperatuur is geen probleem.
  • Meer vanuit security perspectief; wat is uberhaupt de beste lokatie in huis voor dit soort hardware? Iemand hoeft de voordeur maar open te maken en kan overal bij. Dit is momenteel nog een secundair belang, maar wel iets waar ik over wil nadenken als ik alles ga aanpassen.
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tja, ik denk dat je dat zelf al aardig in de gaten hebt. Ik tel 12 patchpunten en ik denk niet dat jij een rioleringsbuis naar je kelder hebt lopen waar 12 kabels in passen. Dus je oplossing van een Switch en 1 kabel naar je kelder lijkt mij de meest voor de hand liggende.

Verder qua luchtvochtigheid lees ik +- 55% RV voor een serverruimte. Onder de 40% krijg je kans op statische ontlading en dus schade aan je apparatuur. Maar dat lijkt me alleen van toepassing in echte grote serverruimtes.

Dus even een meter in je kelder hangen en je hebt het zo gevonden.

[ Voor 35% gewijzigd door Sircuri op 05-10-2020 18:40 ]

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
[...]

[Afbeelding]
Dit is inderdaad wel een verdomd mooi en handig idee voor zoiets.

En dan bij voorkeur nog pasief POE op je camera als die dat slikt, als iemand dan ooit bedenkt er z'n laptop aan te kunnen hangen om in je netwerk in te breken frituurt ie z'n NIC :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Annuk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 03:17:
En dan bij voorkeur nog pasief POE op je camera als die dat slikt, als iemand dan ooit bedenkt er z'n laptop aan te kunnen hangen om in je netwerk in te breken frituurt ie z'n NIC :+
Om die reden zit mijn AC Mesh gewoon via zijn PoE 24V Passive Injector aangesloten! }) 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

[...]

[Afbeelding]

Vanochtend 3x fiber naar de zolder gebracht, na lang kijken hoe ik dit kon doen zag ik een buisje naast de ketel zitten waar enkel het snoertje van de thermostaat aan zit hier nu 3x lc kabel door gedaan zodat de switch via fiber en de router straks ook direct glas kan krijgen :*)
[Afbeelding]

En een totaal plaatje nog van al het spuitwerk (kast is nu weer compleet gevuld (heb nog 1 volledig dichte blind liggen in zilver)
[Afbeelding]
Kan je hiermee ook de inkomende glas verbinding verlengen? Want ik ben bezig met het uitdenken van ‘t nieuwe netwerk in mn nieuwe woning en tot nu toe is de planning dat het rack op zolder komt.

Zou dan ook heel graag mn glaskabel gewoon verlengen zodat alles boven staat, alleen is mijn kennis op glas echt 0,0... ik zou dus niet weten welke kabel ik moet nemen...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:35
Ik denk dat moeilijk gaat worden.
Glaskoppelingen worden vaak gelast.

Misschien kijken naar een mediaconverter waardoor je het glas omzet naar utp en dan doorleggen naar boven ?

Ik heb daar zelf geen ervaring mee

Maar mocht je iemand kennen die glas kan lassen voor je dan heb je wellicht een mogelijkheid.
Ik weet niet of er veel bochten zijn ?

[ Voor 23% gewijzigd door MdO82 op 06-10-2020 18:39 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robin1992
Toppe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:27:
[...]

Kan je hiermee ook de inkomende glas verbinding verlengen? Want ik ben bezig met het uitdenken van ‘t nieuwe netwerk in mn nieuwe woning en tot nu toe is de planning dat het rack op zolder komt.

Zou dan ook heel graag mn glaskabel gewoon verlengen zodat alles boven staat, alleen is mijn kennis op glas echt 0,0... ik zou dus niet weten welke kabel ik moet nemen...
Dit is mogelijk ik heb zelf soortgelijks gedaan in mijn huur appartement ik zit met de ftu in de woonkamer daar wil ik natuurlijk de apparatuur niet hebben staan.

T-mobile werkt al met een mediaconverter standaard met een sc simplex kabeltje ik heb een 30 m kabel gekocht voor ongeveer een tientje op fs.com werkt perfect

Ik heb de reggefiber/kpn glas ftu die dubbele kappen zeg maar

Edit:

Deze kabel heb ik gebruikt https://www.fs.com/de-en/products/41922.html

[ Voor 4% gewijzigd door Robin1992 op 06-10-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Robin1992 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:53:
[...]

Dit is mogelijk ik heb zelf soortgelijks gedaan in mijn huur appartement ik zit met de ftu in de woonkamer daar wil ik natuurlijk de apparatuur niet hebben staan.

T-mobile werkt al met een mediaconverter standaard met een sc simplex kabeltje ik heb een 30 m kabel gekocht voor ongeveer een tientje op fs.com werkt perfect

Ik heb de reggefiber/kpn glas ftu die dubbele kappen zeg maar

Edit:

Deze kabel heb ik gebruikt https://www.fs.com/de-en/products/41922.html
Eens kijken welke aansluiting ik straks heb en welke kabel ik dan exact nodig heb ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 02:25
@Robin1992

Jou melding: "Ik heb de reggefiber/kpn glas ftu die dubbele kappen" Met een link van de door jou bestelde kabel type APC (groen)

Dan hebt de verkeerde kabel besteld. De ftu met de dubbele kap, daar van gebruik je de linker vezel deze is altijd SC(blauw). De kabel die jij heb besteld is APC (groen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvsZLi0clEor5tpHp9wz6nTGQaE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JDrU4q67jAcsUnfIVD9cG66Q.jpg?f=user_large

Je moet hebben SC to SC (blauw/blauw)

Mixen van blauw en groen geeft 2 problemen:
1) Hoge demping
2) De connector kan beschadigen (blauw is vlak en groen is schuin)
zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwwiCkMBd7swY_LDzn6QZRq3w5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0NtxavIeIkNczsKdBDArEVha.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sliderhome op 06-10-2020 22:52 . Reden: extra foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:51

The Executer

Lekker belangrijk!

Met het hele thuiswerken en een telefoon die verplicht via UTP werkt i.v.m. PoE ben ik opnieuw bezig geweest. Naar de woonkamer heb ik inmiddels 2 x ACT Cat6a kabels liggen, afgewerkt op een Rutenbeck (verkocht als Kopp bij de Hornbach :P) Cat6a WCD. Ging niet zonder horten en stoten, ruim een uur bezig geweest om de trekveer incl. de 2 kabels er door te krijgen. Zitten 2 vervelende bochten in. Uiteindelijk toch gelukt. Afwerken was vervolgens ook een crime, wanneer je de doos in elkaar drukt, zit deze vast... Wel gelukt allemaal, tot ik er achter kwam dat hij op de kop zat... FOCK! Weer los met veel pijn en moeite, en opnieuw doggen maar.

Ook weer nagedacht over de zolder (poging 1, poging 2, poging 3), en gebrainstormd met buurman die al veel verder is. Hij is destijds via de leiding gegaan waar de kabel voor de thermostaat van de CV loopt. Gekeken bij mij, deze begint in de meterkast op 19mm, maar boven op zolder is daar nog maar 16mm van over.Nou ja, goede mogelijkheid, laten we het proberen! Nee hoor, na metertje of 4 loop ik vast.

Toen ik hier vanavond op vastliep hem gevraagd om hulp. Uiteindelijk is hij wel verder gekomen, maar helaas lopen we halverwege vast. Wat we ook proberen, trekveer krijgen we er niet door. Waarschijnlijk zit er puin in, ik heb een steentje om de oren gekregen toen hij boven bezig was. Mogelijkheid zou zijn om de CV draad los te halen, terug te trekken met de trekveer er aan vast, vervolgens spul opnieuw trekken. Als dat mislukt, ben ik echter de klos en heb ik geen CV meer. Op dit moment niet een heel fijn beeld gezien de temperaturen droppen en de kachel toch echt weer aan moet slaan.

2de optie is via de leiding van de mechanische ventilatie. 1 nadeel: Deze begint in de meterkast ook op 19mm, maar eindigt op zolder in flex gegoten in beton... FUUUU. Daarnaast is die kabel dikker en neemt al de halve flexbuis in beslag... Dat wordt dus helemaal een uitdaging!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wellicht toch eens een keer het lef hebben en de koop in de WC te slopen? Gezien je vanaf daar wel makkelijk naar de zolder kon als ik het goed gelezen heb. Volgens mij heb je nu al zoveel tijd lopen klooien met pogingen, dat je in die tijd makkelijk de koof en de hele wc had kunnen slopen, herbouwen en opnieuw betegelen (overdrijf graag). Maar soms is er geen andere optie en vaak nog sneller ook.

Na wat verder lezen, is dat wat lastiger. Moet je lef hebben om beton boven de WC in te hakken.
Kan, maar dat is wel dapper. Optie is ook om een gat te boren in plafond wc (als je weet waar de koof zit) van 22 mm en daar een buis door steken. Moet je wellicht wel een klein koofje op je WC plafond maken, waar de buis naar de meterkast gaat...

Je kunt niet via de achterkant van de koof in de badkamer er komen (b.v. muur in slaapkamer). Die is wat makkelijker dicht te maken.

Mechanische ventilatie is eventueel draadloos te maken :P
Dus minder risico als je die sloopt.

[ Voor 43% gewijzigd door Cyberpope op 06-10-2020 23:09 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1992
Sliderhome schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:45:
@Robin1992

Jou melding: "Ik heb de reggefiber/kpn glas ftu die dubbele kappen" Met een link van de door jou bestelde kabel type APC (groen)

Dan hebt de verkeerde kabel besteld. De ftu met de dubbele kap, daar van gebruik je de linker vezel deze is altijd SC(blauw). De kabel die jij heb besteld is APC (groen)

[Afbeelding]

Je moet hebben SC to SC (blauw/blauw)

Mixen van blauw en groen geeft 2 problemen:
1) Hoge demping
2) De connector kan beschadigen (blauw is vlak en groen is schuin)
zie foto

[Afbeelding]
Thanks voor de info wat ik had gevonden was alleen het verschil in de vorm van terugkaatsing en daar kwam apc als betere uit.

Ik haal de volle 1Gbit maar zou bij de volgende bestelling bij fs de juiste kabel meebestellen. Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Cyberpope schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:57:
Wellicht toch eens een keer het lef hebben en de koop in de WC te slopen? Gezien je vanaf daar wel makkelijk naar de zolder kon als ik het goed gelezen heb. Volgens mij heb je nu al zoveel tijd lopen klooien met pogingen, dat je in die tijd makkelijk de koof en de hele wc had kunnen slopen, herbouwen en opnieuw betegelen (overdrijf graag). Maar soms is er geen andere optie en vaak nog sneller ook.

Na wat verder lezen, is dat wat lastiger. Moet je lef hebben om beton boven de WC in te hakken.
Kan, maar dat is wel dapper.

Je kunt niet via de achterkant van de koof in de badkamer er komen (b.v. muur in slaapkamer). Die is wat makkelijker dicht te maken.

Mechanische ventilatie is eventueel draadloos te maken :P
Dus minder risico als je die sloopt.
Slopen kan ik wel. Op zich zou dat een optie zijn, ware het niet dat het enige wat ik daarmee bereiken kan, is de kabel het bochtje om helpen richting meterkast. Of dat gaat lukken is ook maar de grote vraag want ik kan vanuit de meterkast eigenlijk niet bovenop komen waar de kabel dan uit zou komen. Daar zitten allemaal leidingen dusdanig in beton (en pur :/ ) dat ik er niet bij langs kom. Dan kom ik met het volgende punt: weer opbouwen. Dat kan ik niet, dus moet er een tegelzetter komen, moet zorgen dat er tegels komen die mogelijk niet meer leverbaar zijn etc. Oftewel: slagingskans 5 procent ofzo.

Achterkant van de koof gaat niet, deze zit in de hoek in de badkamer, tegen de buitenmuren.

De mechanische ventilatie is al draadloos. Deze kunnen we vanaf twee plekken aansturen:
- Woonkamer: kastje met 5 opties. Bedraad, loopt via meterkast
- Badkamer: draadloos kastje, enige mogelijkheid is instellen op hoeveel minuten & maximale stand.

Overigens hebben we er geen haast mee hoor, de kabel via de trap ligt er al 3 of 4 jaar ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
The Executer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:49:
Gekeken bij mij, deze begint in de meterkast op 19mm, maar boven op zolder is daar nog maar 16mm van over.Nou ja, goede mogelijkheid, laten we het proberen! Nee hoor, na metertje of 4 loop ik vast.

Toen ik hier vanavond op vastliep hem gevraagd om hulp. Uiteindelijk is hij wel verder gekomen, maar helaas lopen we halverwege vast. Wat we ook proberen, trekveer krijgen we er niet door. Waarschijnlijk zit er puin in, ik heb een steentje om de oren gekregen toen hij boven bezig was.
Als ik je goed begrijp is dus het bovenste deel 16mm buis (zolder kant).

Probeer eens vanaf die kant (16mm kant) met een goede stalen trekveer met binnenveer goed te rossen... vaak heen en weer en telkens tikken, meestal schiet dan je trekveer wel ineens door, als dat niet werkt dan evt met een trekveerpomp aan de gang om hem er doorheen te krijgen.

Probeer trouwens eens beneden op de buis de stofzuiger te zetten en deze even zo luchtdicht mogelijk op de buis (even dicht tapen ofzo) en dan je buis goed door te zuigen, evt geholpen met perslucht van bovenaf de buis door blazen.
Mogelijkheid zou zijn om de CV draad los te halen, terug te trekken met de trekveer er aan vast, vervolgens spul opnieuw trekken. Als dat mislukt, ben ik echter de klos en heb ik geen CV meer. Op dit moment niet een heel fijn beeld gezien de temperaturen droppen en de kachel toch echt weer aan moet slaan.
Kan ook nog een optie zijn inderdaad maar zou eerst nog wat meer aandacht aan bovenstaande geven.
En evt zou je nog kunnen kijken naar een draadloze thermostaat (heb ze ooit voorbij zien komen).
2de optie is via de leiding van de mechanische ventilatie. 1 nadeel: Deze begint in de meterkast ook op 19mm, maar eindigt op zolder in flex gegoten in beton... FUUUU. Daarnaast is die kabel dikker en neemt al de halve flexbuis in beslag... Dat wordt dus helemaal een uitdaging!
Waar de stroom draden/kabel doorheen loopt voor je mv? Als dit losse draad is mag er sowieso al geen utp bij doorheen dus dat idee laten varen, en als het kabel is gaat het niet passen, ofwel geen optie ;)

Probeer ook eens om te denken door te kijken waar je met wat meer moeite een kabel langs zou kunnen krijgen, bv stukje langs de trap en in de hoek naar zolder toe boren om maar iets te noemen.

Ga trouwens geen kabels aan elkaar tapen want dat gaat te vaak mis en dan verstop je je buis door die plakkerige tape en dat krijg je bijna helemaal niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Annuk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 03:51:
Ga trouwens geen kabels aan elkaar tapen want dat gaat te vaak mis en dan verstop je je buis door die plakkerige tape en dat krijg je bijna helemaal niet weg.
Nog nooit last van gehad, meestel gebruik ik een beetje ducktape en zorg ervoor dat de kabel netjes geleid word (dus de voorkant met de veer netjes afwerken)(heb ons hele huis in mijn eentje gedaan dus goede buizen doet ook een hoop).

De laatste fibers ook met tape gedaan, nu had ik het voordeel dat de buis recht omhoog ging vanuit de meterkast na de zolder !, ooit in een buis niet ver er naast 4x cat6 (belden) door een 19mm buis getrokken.

[ Voor 5% gewijzigd door LightStar op 07-10-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Annuk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 03:51:
[...]

Als ik je goed begrijp is dus het bovenste deel 16mm buis (zolder kant).

Probeer eens vanaf die kant (16mm kant) met een goede stalen trekveer met binnenveer goed te rossen... vaak heen en weer en telkens tikken, meestal schiet dan je trekveer wel ineens door, als dat niet werkt dan evt met een trekveerpomp aan de gang om hem er doorheen te krijgen.
Hij lijkt op zolder inderdaad te eindigen in 16mm. Heb een standaard stalen spiraaltrekveer van 25m met bol kopje. We zijn zowel van boven als beneden 3 keer uitgebreid bezig geweest om de trekveer er door te krijgen. Van beneden af loopt hij na een 4 meter vast. Van boven ongeveer ook zoiets. Ik ben nu inderdaad op zoek naar iemand die een trekveerpomp heeft, in de hoop dat deze er wel 'doorknalt'. Kans bestaat wel natuurlijk dat de CV kabel beschadigd raakt daardoor.
Probeer trouwens eens beneden op de buis de stofzuiger te zetten en deze even zo luchtdicht mogelijk op de buis (even dicht tapen ofzo) en dan je buis goed door te zuigen, evt geholpen met perslucht van bovenaf de buis door blazen.
Zal dit nog eens proberen, aangezien ik wel een steentje voorbij zag komen. Vermoedt helaas toch puin...
[...]

Kan ook nog een optie zijn inderdaad maar zou eerst nog wat meer aandacht aan bovenstaande geven.
En evt zou je nog kunnen kijken naar een draadloze thermostaat (heb ze ooit voorbij zien komen).
Ik zit er eigenlijk niet op te wachten een paar 100 euro uit te geven voor dit issue door iets anders dan aan te passen. De huidige thermostaat (Honeywell Touch) bevalt nog prima, en boven stoken we eigenlijk praktisch niet. Draadloze thermostaat bied dan, behalve een lege buis :P, verder geen voordelen.. Zoals ik al aangaf, de kabel die nu langs de trap loopt, ach... kan nog wel ff tot ik een goeie oplossing heb gevonden of totdat de kabel op een andere manier op zolder komt :).
[...]

Waar de stroom draden/kabel doorheen loopt voor je mv? Als dit losse draad is mag er sowieso al geen utp bij doorheen dus dat idee laten varen, en als het kabel is gaat het niet passen, ofwel geen optie ;)
Wees gerust, is puur de kabel van de aansturing van de MV, dus laagspanning, geen 220+V. Nadeel is dat deze eindigt in flex op de zolder, dus nog smaller en mogelijk nog vervelender om te gebruiken.
Probeer ook eens om te denken door te kijken waar je met wat meer moeite een kabel langs zou kunnen krijgen, bv stukje langs de trap en in de hoek naar zolder toe boren om maar iets te noemen.
Op zich kan ik via de voorkant van de meterkast eruit, boven de voordeur langs, over de muur etc naar zolder, maar dat wordt of 1 gigantisch labyrint van plakgootjes door allerlei hoekjes etc, of een losse kabel.
Och, genoeg tape gebruikt voor de woonkamer hoor :+ . Vriend was echter zo slim er WD40 op te spuiten. Heel handig, hierdoor lost de lijmlaag op... Gelukkig bij de laatste poging kreeg ik de trekveer incl. kabel & plakband eruit, maar er kwamen nog wat losse stukken tape achteraan :X .

Huidige situatie in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TvT4yCK9P66CKtGrm9ZlShJIIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I9MYviJUrIJcRyhUo1BZAB0f.jpg?f=user_large

Ik zeg, tijd voor patchkastje :P O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
The Executer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Och, genoeg tape gebruikt voor de woonkamer hoor :+ . Vriend was echter zo slim er WD40 op te spuiten. Heel handig, hierdoor lost de lijmlaag op... Gelukkig bij de laatste poging kreeg ik de trekveer incl. kabel & plakband eruit, maar er kwamen nog wat losse stukken tape achteraan :X .

[...]
Niet alleen lost het lijm op maar is het ook nog niet zo heel lief voor diverse kunststoffen, waaronder PVC (waar je leiding van is gemaakt). Dus niet de beste keus om kabels mee te trekken. Het is hier al oneindig veel langs gekomen, maar zal het advies nogmaals geven. Gebruik alsjeblieft spul wat ervoor bedoeld is, kabelglijmiddel.
https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

Mocht je niet door de pijp geraken met je trekveer kun je ook nog een verenpomp proberen. Hiermee kun je wat meer kracht zetten dan met alleen de veer in je hand. Mocht je deze niet willen kopen, kun je deze meestal ook nog wel huren bij de bouwmarkt. euh.. slecht gelezen :')

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
[...]

Hij lijkt op zolder inderdaad te eindigen in 16mm. Heb een standaard stalen spiraaltrekveer van 25m met bol kopje. We zijn zowel van boven als beneden 3 keer uitgebreid bezig geweest om de trekveer er door te krijgen. Van beneden af loopt hij na een 4 meter vast. Van boven ongeveer ook zoiets. Ik ben nu inderdaad op zoek naar iemand die een trekveerpomp heeft, in de hoop dat deze er wel 'doorknalt'. Kans bestaat wel natuurlijk dat de CV kabel beschadigd raakt daardoor.
Heb je toevallig niet een kunstoffen trekveer ? Deze heb ik voor gebruikt (hele buis is 19mm op laatste stukje na).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:40
The Executer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:49:
Met het hele thuiswerken en een telefoon die verplicht via UTP werkt i.v.m. PoE ben ik opnieuw bezig geweest. Naar de woonkamer heb ik inmiddels 2 x ACT Cat6a kabels liggen, afgewerkt op een Rutenbeck (verkocht als Kopp bij de Hornbach :P) Cat6a WCD. Ging niet zonder horten en stoten, ruim een uur bezig geweest om de trekveer incl. de 2 kabels er door te krijgen. Zitten 2 vervelende bochten in. Uiteindelijk toch gelukt. Afwerken was vervolgens ook een crime, wanneer je de doos in elkaar drukt, zit deze vast... Wel gelukt allemaal, tot ik er achter kwam dat hij op de kop zat... FOCK! Weer los met veel pijn en moeite, en opnieuw doggen maar.

Ook weer nagedacht over de zolder (poging 1, poging 2, poging 3), en gebrainstormd met buurman die al veel verder is. Hij is destijds via de leiding gegaan waar de kabel voor de thermostaat van de CV loopt. Gekeken bij mij, deze begint in de meterkast op 19mm, maar boven op zolder is daar nog maar 16mm van over.Nou ja, goede mogelijkheid, laten we het proberen! Nee hoor, na metertje of 4 loop ik vast.

Toen ik hier vanavond op vastliep hem gevraagd om hulp. Uiteindelijk is hij wel verder gekomen, maar helaas lopen we halverwege vast. Wat we ook proberen, trekveer krijgen we er niet door. Waarschijnlijk zit er puin in, ik heb een steentje om de oren gekregen toen hij boven bezig was. Mogelijkheid zou zijn om de CV draad los te halen, terug te trekken met de trekveer er aan vast, vervolgens spul opnieuw trekken. Als dat mislukt, ben ik echter de klos en heb ik geen CV meer. Op dit moment niet een heel fijn beeld gezien de temperaturen droppen en de kachel toch echt weer aan moet slaan.

Je kunt de kabel daarna altijd via de trap weer naar zolder krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Ik kan nu zelf ook eindelijk weer aan de knutsel :)

Gisteren eindelijk mijn bestelling van netwerkproducten.com binnen gekregen na een klein leveringsprobleem en geen communicatie, maar verder super opgelost daar :)

Dit is er binnen gekomen
Patchkast 9u
1x 1u kabeldoorvoer met borstel
Patchpaneel Cat6
1u tray
1u stekkerdoos

Dit alles gaat op zolder geplaatst worden i.c.m. een Ubiquiti US24 switch, een Fritzbox 7590 en 2x Unifi AC AP-Pro accespoints (die gevoed gaan worden eerst door de bijgeleverde injectoren).

Ben alleen nog beetje aan het kijken hoe ik het ga doen, is een oudere woning (1974) en momenteel nog niets echt in de wanden gefreesd en voorlopig ook nog niet het plan.
Twijfel of ik de fritzbox (XS4all 100/100 glas) in de woonkamer laat liggen (heb vanaf de NTU in de mk al 2x utp naar de woonkamer liggen en afgemonteerd op een keystone-doosje) en daar rechtstreeks die tv-ontvanger + overige internet acces apparaten (nu eigenlijk alleen de smart tv die bekabeld eraan hangt) laat hangen of dat ik meerdere utp's naar boven ga werken en daar ook de fritzbox in de kast ga plaatsen.

Heb nu in ieder geval al 3x utp naar zolder liggen vanuit de woonkamer (gaatje tussen de CV-leidingen), en vanaf zolder kan ik tenminste alle 5 slaapkamers vrij makkelijk bereiken + het bureau op de overloop op zolder (ruime zolder met en een grote slaapkamer en een grote overloop waar onder de dakkapel een vast bureau zit).
Als de Fritz naar zolder gaat komt er nog tenminste 1 zo niet 2x utp bij naar zolder.

Kabel 1: uplink vanaf NTU naar fritzbox
Kabel 2: Naar tv-ontvanger woonkamer
Kabel 3: Naar smart TV
Kabel 4: Naar AP in woonkamer
Kabel 5: Reserve/retour naar meterkast wanneer nodig

In de eerste instantie worden ook alleen woonkamer, master bedroom en zolderkamer en zolder bureau bekabeld + natuurlijk daar waar de AP's komen (1 woonkamer, nummer 2 even kijken of op zolder in het trappengat of op eerste verdieping).

Alles wordt trouwens bekabeld met de welbekende Belden 7965E Cat6 kabel ;)

Edit:

Met betrekking tot boven genoemde levering probleem.

Ik had deze patchkast besteld met een leuke korting (toen €68), en stond bij 5 tot 10 werkdagen levertijd.
Prima geen probleem, maar na dik 3 weken nog niets gehoord. Eerst maar een contactmailtje via de website.
2 dagen later nog niets gehoord dus maar een belletje.
Blijkt voorlopig niet op voorraad (minstens 4 tot 6 weken met uitloop) en dat vond ik een beetje te... toen kwamen ze zelf met dit alternatief en 2 dagen later alles netjes geleverd :)

[ Voor 10% gewijzigd door Annuk op 10-10-2020 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 14:14
[quote]LightStar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

[Afbeelding]

Hoe heb je deze fiber pathkabels door die buis gekregen door dubbele eerst los te koppelen
En heb je misschien een foto hoe je deze er doorheen trekt ben heel nieuwsgierig hoe je volgens mij zijn er 3 Door die buis krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
boomer21 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:48:
[quote]LightStar schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

[Afbeelding]

Hoe heb je deze fiber pathkabels door die buis gekregen door dubbele eerst los te koppelen
En heb je misschien een foto hoe je deze er doorheen trekt ben heel nieuwsgierig hoe je volgens mij zijn er 3 Door die buis krijgt
Middels een trekveer (kunstof) en wat tape, stekkers onderelkaar (daarom ook eerst de kabels los van elkaar gemaakt) en eenmaal boven de stekkers weer aan elkaar gezet en de kabels weer recht gemaakt (let wel de gehele buis is 19mm op het laatst stukje na, als de hele buis 19mm was hadden de stekkers niet los van elkaar gehoeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Toppe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:27:
[...]

2 utp kabels naar boven en in de MK een opbouwdoos waar die 2 uit komen, in 1 druk je een utp kabel die vanuit je ntu komt. De andere is eventueel retour. Voor de snelheid hoeft het echt geen glas te zijn en dit snapt iedere installateur. Voor een foto kun je een PB sturen...

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Huidige situatie in de meterkast:
[Afbeelding]

Ik zeg, tijd voor patchkastje :P O-)
Ik ken het probleem (appartement dus is sowieso wat behelpen). Te klein plankje gemaakt destijds, maar het voldoet :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bECvuteDzh4hmJn9UyXeIroTIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKRSq0FgAW0lg7POwNQ0LEZD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCl7GSi8x1wyaIRZQ1grHAb2NSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SDD39wsfKZRLT3CFHUGaiaR.jpg?f=fotoalbum_large

In beeld:

HomeWizard Link
Philips Hue
Asus RT-AC86U
Synology DiskStation DS216play
Hirschmann HMV41
Technicolor TC7200
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter
RPI 3 met P1 monitor en watermeter; https://www.ztatz.nl/p1-monitor-watermeter/

Buiten beeld:

Oude HomeWizard hub voor m'n windmeter

Kan ook vast netter maar ik vind 't al best aardig :9

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
TommyGun schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Kan ook vast netter maar ik vind 't al best aardig :9
je krijgt sowieso al punten door alles op te hangen wat gehangen kan worden... philips hue, stekkerdoos ...
das meestal al de eerste start van een opruimactie

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Mijn mancave

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnb-n8HF7M4kxAIFfrwV2mfieTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPzCmK7XBz9f49u77CO4fQaP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iddn3mcXMlYJTFlQz3_lf-Cs5gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSqqVdS0shS7qAe3QkqcKntS.jpg?f=fotoalbum_large

cable management

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxeXG6hNWCeXUXqa_fjfBSHJjT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHcJU2501QxmEpdS9nceDeL7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZTvBTjPf4MSpTpILo8HbB8UfPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMYcCQoDsZR4xBqAEgmiC7I2.jpg?f=fotoalbum_large

draden waar ik minder trots op ben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jSHN80Ge262ZNv2HD_ox_N8yBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nk7J80ZHR6uPBSKBgp41oNZ7.jpg?f=fotoalbum_large

moet alleen nog inversteren in fillers voor me racks.
en mischien een ander bureau waar kabels mooi weggewerkt kunnen worden, en die werkstations beter onder passen.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Ga je afstoffen :P
Bewondering voor het serverhok, niet mijn kopje thee maar dat is niet relevant.
Mag ik vragen welke doeleinden deze setup heeft? (Pure interesse)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@itcouldbeanyone wow. Politie nog niet langs geweest omdat ze denken dat er wietplantage is ivm hoge stroomverbruik of valt dat wel mee? Zie dat je swiches bovenin niet connected zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door RobbyTown op 17-10-2020 20:23 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Pagina: 1 ... 64 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2