Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 124 Laatste
Acties:

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:29
ThinkPadd schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:17:
@MisteRMeesteR
P.S. Als je stroom gaat trekken naar de kast zou ik kijken of je een eigen groepje met aardlekautomaat (automaat + aardlek in één) in de groepenkast kunt plaatsen. Op die manier is een UPS dan al bijna niet meer nodig, gezien alle groepen eruit kunnen knallen zonder dat hij deze groep meeneemt.
Dat is natuurlijk onzin, een zekering(automaat) is ervoor om de huisinstallatiebedrading tot aan de stopcontact te beschermen en niet de apparatuur achter de stopcontact, die hebben vrijwel altijd een eigen zekering(een veel lichtere, ja computer voedingen etc hebben ook een eigen zekering) er moet heel wat gebeuren wil een 16A automaat eruit klappen, veelal is dat een combi van zwaar apparatuur erbij aan zoals een wasmachine/boiler/kookplaat/droger/electrische elementen.

Zolang je het spul bij een niet belangrijke groep doet gebeurd er niks.
Mocht er iets gebeuren dan is het vrijwel altijd de aardlek wat eruit vliegt(als geaard aangesloten is uiterraard), de kans dat een apparaat lekstroom gaat vertonen is 100x groter(aardlek) dan dat een automaat eruit gaat klappen door overbelasting.

Moet het gegarandeerd zijn dan trekt men altijd 2 groepen naar de kast en is alles redudant aangesloten.

Een UPS wordt trouwens niet zoveel meer gebruikt in bedrijfsleven(op locatie ik bedoel niet datacenter), veelal alleen servers zodat ze de cache kunnen legen en veilig afsluiten de routers en switches zitten er niet op.

Valt stroom uit dan vallen computers ook instant uit dus er valt toch niets meer te versturen over het netwerk en maakt het niet uit als dat ook instant uitvalt.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 27-08-2020 22:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:58:
[...]
Mocht er iets gebeuren dan is het vrijwel altijd de aardlek wat eruit vliegt(als geaard aangesloten is uiterraard), de kans dat een apparaat lekstroom gaat vertonen is 100x groter(aardlek) dan dat een automaat eruit gaat klappen door overbelasting.
[...]
Dat was dan ook mijn punt. Aardlek eruit tikken via één van de groepen is gelijk de andere groepen ook zonder stroom. Daarom heb ik een aparte groep met gecombineerde aardlekautomaat voor m’n IT gear. Niet omdat ik bang ben voor overbelasting, maar juist om het onafhankelijk van de rest van de groepen te maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Sonic schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:57:
[...]

Hoe heb je de glasvezel vanuit je meterkast verlengt naar de pathkast?
Ik heb bij FS.com een armoured SC/SC 'verlengkabel' gekocht op maat (lees: veul te lang :D). Buiten deze uitgerold en in een 16mm flexpijp getrokken in een rechte lijn en toen met alle voorzichtigheid onder de vloer door de kruipruimte 'getrokken' vanaf de meterkast naar de ruimte waar de patchkast staat.

Direct onder de FTU verdwijnt de vezel al in de flexbuis (je ziet niet eens dat het glasvezel is want lasdoosje ;))
Ziet er professioneel uit zo! :)
Thnx ;)
Sliderhome schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:34:
@MisteRMeesteR

Een mooie installatie.

Op de foto met de Switch zie je 2 glasvezels die bijna in een hoek van 90 graden zitten. Dit is veel te scherp voor glasvezel.

Als je geluk hebt zijn ze nog heel, maar het kan goed zijn dat ze al gebroken zijn. Dat zie je niet zonder lichtpen aan de buitenkant.
Dan vertekend de foto want IRL zit er echt geen hoek in de patchkabeltjes en zijn ze ten alle tijde met de grootste zorg behandeld ;). Had gehoopt dat je mij hoger had ingeschat :D 8)

Kids wisten het ook al, van de dunne gele kabels afblijven! :+

www.google.nl

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47
taurus0205 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Niet? Bij: https://www.netwerkproducten.com is er anders zat keuze, gaat zelfs toto 24.
Het ging toch over desktop / wallmounted patchpanelen? Die zie ik ook daar niet met meer dan 12 poorten.

In 19" is er natuurlijk meer keuze, zelfs tot 48 poorten aan toe...

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 27-08-2020 22:33 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Xander schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:32:
[...]

Het ging toch over desktop / wallmounted patchpanelen? Die zie ik ook daar niet met meer dan 12 poorten.

In 19" is er natuurlijk meer keuze, zelfs tot 48 poorten aan toe...
miscommunicatie dan?

[ Voor 47% gewijzigd door taurus0205 op 28-08-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:29
taurus0205 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Niet? Bij: https://www.netwerkproducten.com is er anders zat keuze, gaat zelfs toto 24.
Nog even gekeken, kan t niet vinden, althans geen opbouw voor muur bevestiging.
Wellicht zoek ik verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:48

xleeuwx

developer Tweakers Elect
rinkel schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

even zoeken daar op patchbeugel neem namelijk aan dat je die zoekt.

zoiets bijv.
https://www.netwerkproduc...-inch-zwart-83925080.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
rinkel schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

https://www.netwerkproducten.com/patchpanelen/19-inch-cat6a/

eventueel op deze wijze met houten latjes aan de muur bevestigen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBRyjBTY8bjn_F-06EeDi-X_rrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5DqCFHb7LBtnxo8WCS16n1V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
xleeuwx schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

even zoeken daar op patchbeugel neem namelijk aan dat je die zoekt.

zoiets bijv.
https://www.netwerkproduc...-inch-zwart-83925080.html
Vind die beugels bizar duur, dat kan je ook wel anders oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 19:53
taurus0205 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

ze zijn er goedkoper, bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Mof...8615769&sr=8-1-fkmr0&th=1

Maar het blijft duur voor wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Laatst online: 19-09 17:48

xleeuwx

developer Tweakers Elect
taurus0205 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

dat klopt, ze zijn er overigens al vanaf 35 euro, had wel een wat duurdere gepakt zie ik. Daarnaast wil het ook nog wel helpen om even rond te kijken bij andere winkels.

https://www.netwerkproduc...ten/19-inch-patchbeugels/

Niet alles zit goed ingedeeld in de juiste categorie dus even zoeken op "patchbeugel" of "frame" ook meer resultaten opleveren.
https://www.netwerkproduc...sets/#wsquery=patchbeugel

Reichelt:
https://www.reichelt.nl/i...46&LA=3&nbc=1&q=wandframe

Eventueel met hout kan je ook profielen gebruiken om toch gemakkelijk te kunnen monteren en dus dingen te vervangen los te halen enz.
https://www.netwerkproduc...n/19-inch-profielen-sets/

Maar uiteindelijk vind ik een patch beugel toch wel het mooist om af te werken of een patch kast als je de ruimte hebt maar die zijn inderdaad wel wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:35
Bij de lokale bouwmarkt kun je van die 'versterkingshoeken / hoekijzer / stoelhoek / hoekanker' halen. Komen de gaten niet overeen dan boor je er simpel één extra bij :)
Mijn Dream machine Pro staat in de gang en wil deze zo ophangen. Moet vast lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
JL-IP(!) schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:18:
Bij de lokale bouwmarkt kun je van die 'versterkingshoeken / hoekijzer / stoelhoek / hoekanker' halen. Komen de gaten niet overeen dan boor je er simpel één extra bij :)
Mijn Dream machine Pro staat in de gang en wil deze zo ophangen. Moet vast lukken.
Hoekanker met ril type 330 90x90x63mm matched qua gaten voor 1 unit maar steekt dan wel uit. Ik heb de baas wel eens laten betalen voor zo`n startech beugel maar die zijn wel verdomd sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
raymonvdm schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Hoekanker met ril type 330 90x90x63mm matched qua gaten voor 1 unit maar steekt dan wel uit. Ik heb de baas wel eens laten betalen voor zo`n startech beugel maar die zijn wel verdomd sterk
Gezien het feit dat velen nu thuis werken, kan je niet een aantal van dit soort zaken declareren bij de baas?
Ik bedoel stabiel internet komt de workflow ook weer ten goede toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
taurus0205 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

Gezien het feit dat velen nu thuis werken, kan je niet een aantal van dit soort zaken declareren bij de baas?
Ik bedoel stabiel internet komt de workflow ook weer ten goede toch.
Ik denk dat je beter een staatslot kan kopen, want als een standaard provider modem gewoon werkt dan boeit het ze verder niet.

Ik vond nog wat tyraps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EaICEPITVEegB2uY_0giPfhYfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GizIUDlZCiC4XqEyjhI8gG0C.jpg?f=fotoalbum_large

later gaan we nog wel eens opruimen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
raymonvdm schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat je beter een staatslot kan kopen, want als een standaard provider modem gewoon werkt dan boeit het ze verder niet.

Ik vond nog wat tyraps

[Afbeelding]

later gaan we nog wel eens opruimen O-)
Niet geschoten is altijd mis, ofwel gewoon vragen en kijken wat je kan regelen. ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@taurus0205 en de rest kijk eens hier naar voor een idee van verticaal ophangen
Annuk schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:18:
Quote hier ff mezelf i.v.m. het stukje over de Ikea gordijn-rail-beugeltjes welke ik in dit bericht aanhaalde, ik had jullie namelijk nog foto's beloofd :)
Dus bij deze.. (let trouwens nog even niet op de netheid van alles, het moet nog verder afgewerkt worden).

[...]

Public
Publieke map
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Weet niet hoeveel het je scheelt, maar als ik hier kijk: https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html
Zijn de korte vanaf €0,88 p.s. te krijgen (lengte van 25cm), lengte van 1m is hier te krijgen vanaf €1,38 dus zo duur lijkt mij dat persoonlijk niet..
Let wel op dit is dan Cat6 en Geen Cat6A of Cat7..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:40

j4y

Even een dubbelcheck; hopelijk hier op de juiste plaats.

Voor mijn eerste huis ben ik op zoek naar ideeën want ik ga m'n eerste netwerk aanleggen. Er zijn 2 loze leidingen, 1tje woonkamer en 1tje slaapkamer boven. De woonkamer is het makkelijkst, daar moet gewoon 2x cat 6 door heen. Voor boven is het wat moeilijker: in de slaapkamer is eigenlijk alleen iptv nodig qua poort.

Alsnog wilde ik wel 2x cat6 trekken zodat vanuit die poort een kabel onder de plint langs kan; gaatje door de muur naar de andere slaapkamer welke als werkkamer gebruikt gaat worden. Omdat er daar geen inbouw is voorzien wilde ik een opbouwdoosje plaatsen in de hoek. Is het op de 1 of andere manier mogelijk om van die ene kabel uit die poort van de slaapkamer 2 kabels te trekken zodat ik in de werkkamer ook 2 poorten heb of is het makkelijker om daar maar gewoon een switch te plaatsen? Of andere ideeën? Dit is iig de makkelijkste route voor mij (wil/kan niet breken in de muren oid).

Qua boodschappen heb ik voldoende aan het volgende?
- Cat 6 kabels
- Klein patch paneeltje
- Switch
- patch kabels
- trekveer? of is zwart draad sterk genoeg
- kabel glijmiddel
- LSA tool
- 2x Peha dubbele cat 6 contactdoos incl afdekking
- 1x Peha enkele cat 6 contactdoos incl afdekking
- 1x Peha opbouwrand
- 1x Peha afdekraam enkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
j4y schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:25:
Even een dubbelcheck; hopelijk hier op de juiste plaats.

Voor mijn eerste huis ben ik op zoek naar ideeën want ik ga m'n eerste netwerk aanleggen. Er zijn 2 loze leidingen, 1tje woonkamer en 1tje slaapkamer boven. De woonkamer is het makkelijkst, daar moet gewoon 2x cat 6 door heen. Voor boven is het wat moeilijker: in de slaapkamer is eigenlijk alleen iptv nodig qua poort.

Alsnog wilde ik wel 2x cat6 trekken zodat vanuit die poort een kabel onder de plint langs kan; gaatje door de muur naar de andere slaapkamer welke als werkkamer gebruikt gaat worden. Omdat er daar geen inbouw is voorzien wilde ik een opbouwdoosje plaatsen in de hoek. Is het op de 1 of andere manier mogelijk om van die ene kabel uit die poort van de slaapkamer 2 kabels te trekken zodat ik in de werkkamer ook 2 poorten heb of is het makkelijker om daar maar gewoon een switch te plaatsen? Of andere ideeën? Dit is iig de makkelijkste route voor mij (wil/kan niet breken in de muren oid).

Qua boodschappen heb ik voldoende aan het volgende?
- Cat 6 kabels
- Klein patch paneeltje
- Switch
- patch kabels
- trekveer? of is zwart draad sterk genoeg
- kabel glijmiddel
- LSA tool
- 2x Peha dubbele cat 6 contactdoos incl afdekking
- 1x Peha enkele cat 6 contactdoos incl afdekking
- 1x Peha opbouwrand
- 1x Peha afdekraam enkel
Ga je 1paar of 2paar cat6 kabels trekken per lege buis?
Indien twee zou je nog een kabeltrekkous kunnen kopen en als je er dan op let dat je een trekveer koopt met een afdraaibaar M5 oog dan kan je die twee makkelijk aan elkaar koppelen.
Wat ik begrepen heb wordt het afgeraden om de zwarte draad aan de cat6 kabel te bevestigen, ik heb er zelf ook een trekveer voor gekocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb alle posts en reacties van @taurus0205 zijn vraag afgesplitst naar Hulp bij trekken CAT6a kabels, breken telkens af. Kleine vragen stellen mag, maar hier stap voor stap gaan uitleggen hoe iemand kabels moet patchen is behoorlijk offtopic en niet interessant voor de gene die hier komen kijken naar gave setups.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zerpellica
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10-2021
Naar aanleiding van dit topic geïnteresseerd en geïnspireerd om in onze nieuwe woning een degelijk netwerk aan te leggen. Volgende week ga ik alles installeren. Meer foto's volgen dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TCC_vi6wIMQFwgC_uSs0BHdmfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxEnOSCpDjTHHuE8QjAMrhmf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Oei, als ik jou was zou ik die stranded cable omruilen voor solid cable.. Of ga je daar patchkabels van maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Stranded zou idd niet passen op de rest van de spullenboel.

Solid (enkeladerig draad, stevig en minder buigzaam) laat zich afmonteren op patchpanels, keystones en wandcontactdozen, .., alles met LSA stroken. Het spul wat jij op tafel hebt liggen.

Van stranded (meeraderig draad, flexibel) kabel maak je patchkabels. Daar knijp je met een tang stekkers aan als je per se een eigen lengte patchkabel wilt maken. Ik koop ze meestal, scheelt een boel gepiel.

[ Voor 15% gewijzigd door Ultraman op 04-09-2020 17:20 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerpellica
Bedankt voor de info, snel de juiste bestellen dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:50
En ik zou die shielded ook maar weglaten.
Is volkomen nutteloos en maakt de kabel alleen maar dikker en dus lastiger te trekken.

Gewoon Cat6 UTP solid nemen. (die U staat voor Unshielded)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Zerpellica schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:07:
Naar aanleiding van dit topic geïnteresseerd en geïnspireerd om in onze nieuwe woning een degelijk netwerk aan te leggen. Volgende week ga ik alles installeren.
Lekker man! Zet hem op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Zerpellica schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:36:
Bedankt voor de info, snel de juiste bestellen dan maar.
let op dat je 100% koperen kern kabel neemt en niet dat het een cca kern heeft. Ja die fout had ik gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

taurus0205 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:36:
[...]

let op dat je 100% koperen kern kabel neemt en niet dat het een cca kern heeft. Ja die fout had ik gemaakt.
Dat zit met Nedis wel goed geloof ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Laatst online: 05-09 15:52
MeltedForest schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 05:19:
[...]

Dat zit met Nedis wel goed geloof ik :)
Jep heb hier ook Nedis (toen nog König), het enige CCA wat nog op hun website staat is een klein aantal patchkabeltjes, maar alle grote rollen UTP zijn allemaal koper.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Voor mijn nieuwe projectje wil ik o.a. een patch paneel gebruiken. Ik overweeg een 1U 10" LSA paneel dat ik in eerste instantie met twee hoekijzertjes of twee houten blokjes tegen de wand in de meterkast monteer. Mocht ik ooit overstappen naar een klein server/patch rack, dan is het tenminste compatible.

Is hier verder nog kwaliteit in of is ieder patch paneel dat voldoet aan 1U 10" (in mijn geval) prima? Dan wellicht een domme vraag, maar bestaat er zoiets als PoE geschikte patch panelen of is ieder willekeurig patch paneel PoE geschikt? Ik kan me zo voorstellen dat de materiaalsoort en -kwaliteit hier een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oscar Whiskey schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:36:
Voor mijn nieuwe projectje wil ik o.a. een patch paneel gebruiken. Ik overweeg een 1U 10" LSA paneel dat ik in eerste instantie met twee hoekijzertjes of twee houten blokjes tegen de wand in de meterkast monteer. Mocht ik ooit overstappen naar een klein server/patch rack, dan is het tenminste compatible.

Is hier verder nog kwaliteit in of is ieder patch paneel dat voldoet aan 1U 10" (in mijn geval) prima? Dan wellicht een domme vraag, maar bestaat er zoiets als PoE geschikte patch panelen of is ieder willekeurig patch paneel PoE geschikt? Ik kan me zo voorstellen dat de materiaalsoort en -kwaliteit hier een rol speelt.
Enige onderscheid dat bij mijn weten bestaat is gewoon cat5e / cat6 / cat6a. PoE zou altijd moeten werken. Bij mijn weten geldt dat zelfs voor PoE++ (60W per poort), daarvoor is ook geen aparte bekabeling dus patchpaneel zal dan ook geen issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
RobertMe schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:04:
[...]

Enige onderscheid dat bij mijn weten bestaat is gewoon cat5e / cat6 / cat6a. PoE zou altijd moeten werken. Bij mijn weten geldt dat zelfs voor PoE++ (60W per poort), daarvoor is ook geen aparte bekabeling dus patchpaneel zal dan ook geen issue zijn.
Dankje. Verder nog evt. adviezen qua kwaliteit en merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swordsman720
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-08 08:41
Update:
Was vorige week bezig met het testen van my test setup.
Ik kreeg bijna alles (USG, AC lite) aan de praat, behalve UNIFI SWITCH 8 PORTS 60W US-8-60W kreeg ik niet geadopteerd. Misschien moest ik nog een keer resetten en opnieuw uitproberen. De camera heb ik nog niet geprobeerd.

6U rails voor 19 inch heb ik binnen gekregen.
https://www.netwerkproduc...o_82PQX_uJKAaAiCLEALw_wcB
Zo te zien ga ik die toch niet al geheel monteren, want ik wil mijn patch paneel en 16 ports switch verticaal ophangen, anders moet ik best wel hoog in de meterkast ophangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce3_ht6CEpGdf-7E64E5NzS9uNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QouO2Cz4fvFmAkbWDyY0o1E3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik dacht dat 8 PORTS 60W US-8-60W niet genoeg zou zijn, besloot ik nog een andere switch te bestellen aangezien dat ik veel apparaten heb. In de toekomst wil ik graag nog meer camera's gaan aansluiten.
UNIFI SWITCH 16 PORTS GEN2 USW-16-POE gekocht.
Van de week bij mijn ouders opgehaald, en thuis uitgepakt en tot mijn verbazing zag ik dat er 2x in de verpakking :)
Hopelijk heb ik volgende week een beetje tijd om de meterkast aan te pakken voordat we gaan verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:40
Wat is eigenlijk het voordeel van een stugge kabel in een loze leiding? Ik dacht juist dat een flexibele en makkelijker te trekken is en minder snel kabelbreuk heeft?

Kan een flexibele wel op een wandcontactdoos gemonteerd worden? In de meterkast zou er sowieso een RJ45 op moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rudyy schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:11:
Wat is eigenlijk het voordeel van een stugge kabel in een loze leiding?
Hetzelfde als waarom stroomkabel door leiding stugge kabel is en de kabel aan apparatuur in stopcontact flexibel :P
Ik dacht juist dat een flexibele en makkelijker te trekken is en minder snel kabelbreuk heeft?
Flexibele kabel trek je juist makkelijker kapot volgens mij (dus als je trekveer zou gebruiken etc).
Kan een flexibele wel op een wandcontactdoos gemonteerd worden? In de meterkast zou er sowieso een RJ45 op moeten.
Neen. En als je RJ45 moet monteren* moet je opletten dat je stekkers hebt die ook geschikt zijn voor stugge kabel.

*RJ45 monteren op stugge kabel komt normaliter niet vaak voor. In de meterkast is het bv standaard om een patchpaneel te plaatsen waarop je de stugge kabel aansluit. En vervolgens met (korte) patch kabels weer naar bv de switch / routere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
RobertMe schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:23:
[...]

Hetzelfde als waarom stroomkabel door leiding stugge kabel is en de kabel aan apparatuur in stopcontact flexibel :P

[...]

Flexibele kabel trek je juist makkelijker kapot volgens mij (dus als je trekveer zou gebruiken etc).

[...]

Neen. En als je RJ45 moet monteren* moet je opletten dat je stekkers hebt die ook geschikt zijn voor stugge kabel.

*RJ45 monteren op stugge kabel komt normaliter niet vaak voor. In de meterkast is het bv standaard om een patchpaneel te plaatsen waarop je de stugge kabel aansluit. En vervolgens met (korte) patch kabels weer naar bv de switch / routere.
Thanks voor je reactie!

Wat betreft stroom; mijn denkwijze was daarin dat de solide koperen kernen daarvan niet kunnen gaan vonken en meer wattage tegelijkertijd aankunnen.

Maar een stugge UTP is toch véél lastiger om door een loze leiding te krijgen? En waarom zou een gewone niet op een wandcontactdoos kunnen, wanneer het gestript is zijn het in beide gevallen toch gewoon dezelfde draadjes die je over houdt? :P

Het gaat om slechts wat utp aansluitingen naar de slaapkamers en woonkamers, volgens mij redelijk standaard bij nieuwbouwhuizen een patchpaneel zou dan denk ik overkill zijn als het met een kleine overlengte gewoon rechtstreeks in de router kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rudyy schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:05:
Maar een stugge UTP is toch véél lastiger om door een loze leiding te krijgen?
Maar wel de correcte manier.
En waarom zou een gewone niet op een wandcontactdoos kunnen, wanneer het gestript is zijn het in beide gevallen toch gewoon dezelfde draadjes die je over houdt? :P
Neen. Een stugge kabel heet ook wel een solid kabel. Oftewel: de kern is van massief koper. Een flexibele kabel is ook wel een stranded kabel. Oftewel elke ader bestaat uit tientallen in elkaar gevlochten draadjes.
Die verschillende manieren van samenstelling zorgen ervoor dat je een flexibele kabel niet kunt afmonteren op een LSA strook (die met een mesje in de ader snijd en zo contact maakt. Bij flexibele kabel is het contact dan slecht of helemaal afwezig), en je andersom "speciale" RJ45 stekkers nodig hebt voor solid kabel.
Het gaat om slechts wat utp aansluitingen naar de slaapkamers en woonkamers, volgens mij redelijk standaard bij nieuwbouwhuizen een patchpaneel zou dan denk ik overkill zijn als het met een kleine overlengte gewoon rechtstreeks in de router kan.
Dit topic staat vol met meterkasten met een patchpaneel :p En als je stugge kabel gebruikt, stekker er aan zet, en in switch / router steekt heb je meer kans dat de kabel gaat bewegen (uit trekken en insteken, switch / router nog eens verplaatsen, aan de kant houden om ergens anders aan te komen, ...) en de kans dat de solid kabel dan kapot gaat is redelijk aanwezig. Daarom eenmalig afmonteren op een patchpaneel en "nooit meer" er aan zitten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:29
RobertMe schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:15:
[...]

[...]

Dit topic staat vol met meterkasten met een patchpaneel :p En als je stugge kabel gebruikt, stekker er aan zet, en in switch / router steekt heb je meer kans dat de kabel gaat bewegen (uit trekken en insteken, switch / router nog eens verplaatsen, aan de kant houden om ergens anders aan te komen, ...) en de kans dat de solid kabel dan kapot gaat is redelijk aanwezig. Daarom eenmalig afmonteren op een patchpaneel en "nooit meer" er aan zitten.
@Rudyy
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen waarom je het niet zou doen. Kosten zijn het niet.
Je hebt dan van punt tot punt een vaste verbinding die nooit meer wijzigt, eigenlijk net als je elektra.
Als je dan punten wilt wisselen pak je een andere patch kabel.

Ik heb gewoon een (te) klein patchpaneel voor muurmontage (foto's al eens gepost hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caspervp
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:50
Hopelijk kunnen jullie mij met deze vraag helpen. Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht. Met het oog op het vele thuiswerken, heb ik mij extra ingelezen in een goede thuisnetwerk. Ik heb als extra optie Utp en coax genomen. Vanuit dit topic heb ik overgenomen om minimaal 19mm pvc buis te nemen en de draad moet helemaal van koper zijn. Is sf/utp juist om te nemen of is dit overkill. Verder begreep ik dat cat6 goed is, maar liever cat7. Zijn er zaken die ik zeker moet doorgeven aan mijn installateur om een zo goed mogelijke netwerk aan te leggen? Vooral nu ik weet dat ik straks ook veel thuiswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
Loze leidingen laten leggen sowieso, als installateur met fatsoenlijke kabel wil werken voor een redelijke prijs, mooi installateur laten doen.
Als deze beetje kaliber beunhaas is(op netwerkgebied dan): lekker zelf doen.

Hier wilden ze best cat5e trekken met plastic inbouwdozen, maar cat6(A) met rutenbeck niet. De standaard telefonie hebben ze afgemonteerd met stranded cat5e en rj45, maar isolatie zit bij de rj45 niet eens tot in de stekker bijvoorbeeld en gaat max 100Mbit overheen(overigens al meer dan de verwachte 10Mbit) dus die trek ik nog eens opnieuw.

Overigens: loze leidingen uitkomen op plafond op verschillende plekken(hoeken voor cams, central voor AP's) zou ik volgende keer zeker doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Loekie op 08-09-2020 11:50 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Loekie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:49:
De standaard telefonie hebben ze afgemonteerd met stranded cat5e en rj45, maar isolatie zit bij de rj45 niet eens tot in de stekker bijvoorbeeld en gaat max 100Mbit overheen(overigens al meer dan de verwachte 10Mbit) dus die trek ik nog eens opnieuw.
W-T-F?!?! :X Dat is echt slecht zeg! :F

Kan je de boel tenminste tijdelijk fixen door de connector opnieuw erop te knijpen of helpt dat ook niet :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
nero355 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:36:
[...]

W-T-F?!?! :X Dat is echt slecht zeg! :F

Kan je de boel tenminste tijdelijk fixen door de connector opnieuw erop te knijpen of helpt dat ook niet :?
Owh, jij gebruikt nog telefonie over een kabel? ;)
Als ik zin heb, trek ik er een cat7 doorheen met een rutenbeck element in de doos. ;)
Maar dat, enkele kabel en de kosten van UTP in het project heb ik ze maar als loze leiding laten uitvoeren.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Loekie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:43:
Owh, jij gebruikt nog telefonie over een kabel? ;)
Telefonie... was da :?

Op de plekken waar die zooi ooit zat heb ik nu lekker In Wall modellen hangen! :Y) 8) :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schwifty
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-08-2024
Caspervp schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:25:
... Verder begreep ik dat cat6 goed is, maar liever cat7...
Deze is in dit thread overigens enigszins controversieël. In't kort: er zijn ook mede-tweakers die cat6 (zonder a'tje) als de beste optie voor thuis zien omdat je met cat6 je tot 55m (waar de meeste thuis-situaties onder zullen zitten) al 10Gbps haalt en de kabel niet shielded is (wat hem dunner en dus makkelijker doortrekbaar maakt en shielded kabels ook nog geaard moeten worden wat iets meer gedoe is).

Ik wil als niet bijster onderlegde volger van dit topic verder geen inhoudelijke uitspraak doen in deze stammenstrijd, maar het in ieder geval even noemen zodat @Caspervp het in z'n overwegingen mee kan nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Waar kopen jullie je netwerkkabels? M.a.w. welke webshop(s) verkopen goed spul? :P

Ik heb een beetje mijn twijfels bij allekabels.nl bijvoorbeeld, ik wil best net iets meer betalen om goed spul ipv generiek spul te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:51

The Executer

Lekker belangrijk!

Rudyy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:32:
Waar kopen jullie je netwerkkabels? M.a.w. welke webshop(s) verkopen goed spul? :P

Ik heb een beetje mijn twijfels bij allekabels.nl bijvoorbeeld, ik wil best net iets meer betalen om goed spul ipv generiek spul te hebben.
Als je wat bladert hier zul je vanzelf Sander Vunderink tegen komen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
The Executer schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:36:
[...]

Als je wat bladert hier zul je vanzelf Sander Vunderink tegen komen.
goede service daar ook, bij www.kabelshop.nl zijn heel veel kabels die gewoon cca kern hebben en moet je dus echt alert zijn. https://www.netwerkproducten.com deze is ook goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Je zal maar moeite hebben gestoken in een reactie de niemand leest, ondanks dat die gepinned is : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" -O-
Daar is niks mis mee, maar er zijn vaak goedkopere alternatieven!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Kan hier best even mijn bijna basic shoppinglist wel even neerzetten waar/wat ik meestal bestel.
• Kabel > Belden 7965E Cat6 kabel
• Inbouwdoosjes > Rutenbeck dubbel Cat6 basiselement, dit basiselement past namelijk bij vrijwel alle grote merken kwa schakelmateriaal om het af te werken (o.a. Jung, Gira, Busch Jaeger, Peha, Berker etc.), tevens zijn zij de fabrikant ook voor bovenstaande merken voor hun "eigen" data-doosjes
• evt. RJ45 plugjes die ik nog wel eens gebruik op bovenstaande kabel
En nee ik wil geen hetze starten over het wel of niet gebruiken van dergelijke pluggen op solid kabel, maar deze gebruik ik nog wel eens quick & dirty en/of bij AP's
Patchpaneel in 19" uitvoering of als "desktop" uitvoering
Patchkabel in kleur(en) altijd hier of als er geen verschillende kleuren gebruikt hoeven te worden meestal hier.

e.e.a. hangt ook nog wel eens af van wensen/eisen en wat/waar er nog meer besteld moet worden natuurlijk, en keystones bestel ik meestal ook bij http://www.netwerkproducten.com/ en/of http://www.reichelt.nl/ maar daar heb ik ook vaak wel iets van op voorraad liggen en bestel ik nog wel eens mee als ik toch al iets bestel ergens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
Annuk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 03:45:
[...]
• Inbouwdoosjes > Rutenbeck dubbel Cat6 basiselement, dit basiselement past namelijk bij vrijwel alle grote merken kwa schakelmateriaal om het af te werken (o.a. Jung, Gira, Busch Jaeger, Peha, Berker etc.), tevens zijn zij de fabrikant ook voor bovenstaande merken voor hun "eigen" data-doosjes
Of de veel goedkopere https://www.netwerkproduc...tactdoos-cat6-2x-utp.html

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wel jammer dat de kortste 25cm is, voor een patchpaneel dat direct boven een switch hangt kan het volgens mij wel wat korter.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Raven schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:27:
[...]

Wel jammer dat de kortste 25cm is, voor een patchpaneel dat direct boven een switch hangt kan het volgens mij wel wat korter.
Tenzij je bv een switch hebt met 2x12 poorten boven elkaar en het patchpaneel (uiteraard) een enkele rij van 24 breed heeft. Dan kon je zelfs met 25cm niet tot aan de verste poorten.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:35:
[...]

Tenzij je bv een switch hebt met 2x12 poorten boven elkaar en het patchpaneel (uiteraard) een enkele rij van 24 breed heeft. Dan kon je zelfs met 25cm niet tot aan de verste poorten.
Voor overzichtelijkheid zat ik meer aan (in het geval van 24p switch) 1 paneel met 12 erboven en 1 met 12 eronder te denken. Dan blijft er in het geval van 25cm patchkabels wel wat lengte over.

Oscar Wilde

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Raven schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:27:
[...]

Je hebt ze ook van 15 cm, deze heb ik genomen toen:

https://www.netwerkproduc...-patchkabel-lszh-015.html
Hier thuis heb ik ook een 24 poorts switch genomen, met twee patchpanelen. Was zo ook mooi onder te verdelen voor boven en beneden.

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 10-09-2020 09:41 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gorgi_19 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:40:
[...]

Je hebt ze ook van 15 cm, deze heb ik genomen toen:

https://www.netwerkproduc...-patchkabel-lszh-015.html
Hier thuis heb ik ook een 24 poorts switch genomen, met twee patchpanelen. Was zo ook mooi onder te verdelen voor boven en beneden.
Ah, die categorie heeft die dus wel zo kort :) , alleen nogal beperkt aantal kleuren :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Raven schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:42:
[...]

Ah, die categorie heeft die dus wel zo kort :) , alleen nogal beperkt aantal kleuren :P
Je kan die shop even bellen; de beschikbaarheid bij de fabrikant varieert nogal, en ze hebben dan ook meerdere kleuren beschikbaar. Ik kon op sommige momenten ook voor rood en blauw kiezen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zerpellica
Update:

De kabels zijn getrokken en op het patch panel gemonteerd. De contactdozen heb ik nog niet geïnstalleerd aangezien de stucadoor nog moet komen aankomende week.

Dit is mijn eerste keer dat ik zo'n uitgebreid netwerk in elkaar flans maar hoop dat ik het nog vaker kan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJSndI_kGONjhidXiTPT97IUBMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atDpvnDdxFP6BVIP2nryiCI5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_Mg9iGAI4Y9Mt2lri1tD8aRUo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6s559ApdpvJekhtYQGAtf9jK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHcVeNAx7l8KAqZyAuUPDlMWcUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAxmsXOPuTBICR3Rekazrn6t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOvhBVRiybsRqwGnD7GCdWNFpFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYWf24zx6I24dN3nFJwFex2o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6zW8W53VbSGxRrlWZRqxArmAiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRUhzZSGkRusWiFL0AJhtmmX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34f-OGhkXE3uMNCGJi_iCh3zpDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCjHuMDDW7hzOIlW0p2tyizL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsRCo2bw8sJ5JrJ68ZMzlmz2tPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84DEWEiRIeQ2eQor0BGdaYrt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRQL8Scrh01WqGZC4lw0DK7wuts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGnmfkGtHUCSpcK2zw4TRc8h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47
Goed bezig. :)

Probeer met afmonteren wel zoveel mogelijk de twisting in tact te laten. Zoals je poort 11 hebt gedaan dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@Zerpellica Ziet er over het algemeen netjes uit, toch twee tips:
1. Geen tape gebruiken. Je wil niet het risico lopen dat je tape losschiet in je buizen.
2. Hou zo lang mogelijk de twist in je kabels, ook richting de LSA strips.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Zerpellica schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:32:
Update:

De kabels zijn getrokken en op het patch panel gemonteerd. De contactdozen heb ik nog niet geïnstalleerd aangezien de stucadoor nog moet komen aankomende week.

Dit is mijn eerste keer dat ik zo'n uitgebreid netwerk in elkaar flans maar hoop dat ik het nog vaker kan doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Het is even prielwerk, maar leuke bezigheid over het algemeen. :9

Ben wel benieuwd; houd je ook bij welke kabel waarheen loopt (bepaalde volgorde in je patch paneel?), of sluit je gewoon alles aan? Überhaupt even benieuwd wat de gewoonte is bij andere mensen ook. Zelf heb ik nog niet met zoveel kabels gewerkt in een meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Louw Post schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:23:
[...]
Überhaupt even benieuwd wat de gewoonte is bij andere mensen ook.
Ik heb een 24 poort patchpanel en drie verdiepingen in huis. Die poorten zijn qua labels verdeeld over 3x 8 poorten:
Afbeeldingslocatie: https://www.atel-electronics.eu/pic_cache/10/04953.jpg?1507274137

- De eerste 8 poorten betreffen de begane grond waarvan er 6 in gebruik zijn (meer leidingen waren er niet).
- De tweede 8 poorten betreffen de eerste verdieping waarbij 3 kamers ook weer 6 poorten gebruiken.
- De laatste 8 poorten betreffen de derde zolderverdieping waarbij er ook drie kamers zijn en dus 6 poorten in gebruik.

De laatste twee poorten gebruik ik voor mijn NAS en een AP's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het nadeel van die dozen is dat ze een zij-ingang hebben voor de kabels, en aangezien je in 90% v/d gevallen bij inbouwdozen de kabels van boven of beneden krijgt is dat nogal martelen (vind ik), tevens mijn ervaringen met die doosjes zijn dat er niet het gangbare afwerkmateriaal van de hiervoor genoemde merken op past.

Louw Post schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:23:
[...]

Nice. Het is even prielwerk, maar leuke bezigheid over het algemeen. :9

Ben wel benieuwd; houd je ook bij welke kabel waarheen loopt (bepaalde volgorde in je patch paneel?), of sluit je gewoon alles aan? Überhaupt even benieuwd wat de gewoonte is bij andere mensen ook. Zelf heb ik nog niet met zoveel kabels gewerkt in een meterkast.
Ik probeer altijd systematisch te werken in een woning ;)
Begin op punt x met kabels trekken (in de woonkamer b.v.) en noem dat punt 1
zo ga je al naar gelang linksom of rechtsom de kamer door tot je alle punten hebt gehad (bij voorkeur rechts om ;) )
Ik trek altijd kabels uit 2 dozen te gelijk, de ene doos markeer ik met een streepje van watervaste stift, dit doe ik ook op het begin en uiteinde v/d kabel, als dan de kabel in de MK o.i.d. hangt schrijf ik daar direct nr 1 en 2 op, voor de volgende bundel nr 3 en 4 enz.
Of ik doe een stukje (schilders)tape om de beide kabels in de MK waarop ik een 1 zet (en dan natuurlijk de kabel met en zonder streepje samen geknoopt met de tape).

Als je goed onthoud uiteindelijk wat 1, 2, 3 enz. is dan weet je welke kabels waar liggen, en kan je uitzoeken hoe je ze in je patchpaneel plaatst, waarbij @CurlyMo hierboven een mooi paneeltje heeft waar dat mooi kan :)

Als je uiteindelijk klaar bent met alles aansluiten etc. kan je mooi (doe dat tijdens aansluiten even in op een kladje), het mooi in een excelletje o.i.d. zetten en in je meterkast hangen, weetje precies wat waar aangesloten is/zit en evt. dus ook of het in gebruik of buiten gebruik is.

Vind persoonlijk het voordeel aan een patchpaneel, buiten dat het er netter uitziet natuurlijk ook bovenstaande dat je makkelijker kunt herleiden welke kabel waar zit en wat aangesloten is of niet.

Maar ook (komt omdat ik ook bij enkele iets oudere mensen kom die nog wel vaste telefoonaansluiting hebben) dat je b.v. makkelijk de huistelefoon mee kunt draaien in de wisseling v/d opstelling van je kamer (mits je daar natuurlijk je patchpunt hebt), even een standaard kant en klaar telefoonkabeltje verknippen, waarbij je aan beide afgeknipte uiteindes een RJ45 plaatst, en men kan in het patchpaneel en in de muur netjes aansluiten voor de huistelefoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Annuk schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 03:42:
[...]
Het nadeel van die dozen is dat ze een zij-ingang hebben voor de kabels, en aangezien je in 90% v/d gevallen bij inbouwdozen de kabels van boven of beneden krijgt is dat nogal martelen (vind ik), tevens mijn ervaringen met die doosjes zijn dat er niet het gangbare afwerkmateriaal van de hiervoor genoemde merken op past.
Jung AS500 past prima. Daarnaast heb je genoeg speling nodig voor je kabel waardoor je hem altijd wel iets in je inbouwdoos moet proppen. Dan maakt L/R net zo min uit als B/O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 03:42:
Het nadeel van die dozen is dat ze een zij-ingang hebben voor de kabels, en aangezien je in 90% v/d gevallen bij inbouwdozen de kabels van boven of beneden krijgt is dat nogal martelen (vind ik),
De dozen die @CurlyMo linkt hebben inderdaad een links/rechts aansluiting, maar de dozen die ik link hebben een boven/onder-aansluiting.
Ze hebben daar overigens ook een versie met inderdaad een links/rechts-aansluiting.
tevens mijn ervaringen met die doosjes zijn dat er niet het gangbare afwerkmateriaal van de hiervoor genoemde merken op past.
Die Dose ist designfähig und somit kompatibel
zu allen gängigen Schalterprogrammen (UAE = Universal-Anschluss-Einheit).

Das Zentralstück und die Abdeckplatte können gegen
alle marktüblichen Abdeckungen von Busch-Jaeger, Gira,
Jung, Merten, Berker, Peha etc.ausgetauscht werden.

Ein einheitliches Design der Schalterkomponenten ist
somit problemlos möglich.
En i.i.g. 1 tweaker die er ervaring mee heeft: Zenix in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Let wel; zelf heb ik er geen ervaring mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Annuk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 03:45:
[...]

Kan hier best even mijn bijna basic shoppinglist wel even neerzetten waar/wat ik meestal bestel.
• Kabel > Belden 7965E Cat6 kabel
• evt. RJ45 plugjes die ik nog wel eens gebruik op bovenstaande kabel
En nee ik wil geen hetze starten over het wel of niet gebruiken van dergelijke pluggen op solid kabel, maar deze gebruik ik nog wel eens quick & dirty en/of bij AP's
Patchpaneel in 19" uitvoering of als "desktop" uitvoering
Patchkabel in kleur(en) altijd hier of als er geen verschillende kleuren gebruikt hoeven te worden meestal hier.

e.e.a. hangt ook nog wel eens af van wensen/eisen en wat/waar er nog meer besteld moet worden natuurlijk, en keystones bestel ik meestal ook bij http://www.netwerkproducten.com/ en/of http://www.reichelt.nl/ maar daar heb ik ook vaak wel iets van op voorraad liggen en bestel ik nog wel eens mee als ik toch al iets bestel ergens ;)
bedankt voor de uitgebreide info :) De rest ook bedankt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 21:06
Gisteren mijn meterkast ook maar ff aangepakt qua netwerkcomponenten. Alle netwerkkabels hingen nog los vanuit het plafond, diagonaal door de meterkast.

Mijn bescheiden (t.o.v. wat ik bij andere tweakers zie....) setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r48s1HX6MAsg9CKGRqK1CWjbB8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/osREyafPTQPwrDDSqH11hvGG.jpg?f=user_large

Van onder na boven:
-Aan de muur, de FTU voor de glasvezelaansluiting.
-Onderste schap: KPN Experia Box. Deze hing eerst aan de muur, maar de ontwerper vond het handig om zowel de invoer van de ethernetkabels als de bevestigingsgaten aan de achterkant te maken. Ofwel je kunt geen kabel aansluiten zonder het ding van de muur te halen en je moet de kabel direct na de connector haaks ombuigen... Dus nu maar op een schapje gezet om wat meer gebruiksgemak te krijgen.
-Middelste schap: Raspberry Pi 4 met SSD USB schijf. Is nog een under construction project, maar moet uiteindelijk de logging van het energieverbruik gaan doen.
-Bovenste schap: Synology DS220+ Nas.
-Meterkast, rechter deel: De standaard meterkast componenten (automaten, aardlek, enz)
-Meterkast, linker deel: Siemens Logo8 t.b.v. aansturing van de electrische rolluiken, buitenverlichting, buiten stopcontacten.
-Links naast de meterkast, zit nog een switch en twee patch panelen (zie volgende foto).
-Onderaan op de gasmeter, ligt nog een ESP32 waarmee de P1 poort en watermeter uitgelezen wordt. Deze moet nog een keer in een nette behuizing en netjes gemonteerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Op4co5OaGyDOUjRFjcfrUNY5NQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CdxeXFt0dxug0jqgPZchHtDI.jpg?f=user_large

Hier zie je:
-Onderaan een 5 poort unmanaged switch
-Middenin: Patchpaneel t.b.v. de netwerk outleds op de benedenverdieping.
-Bovenaan: Patchpaneel t.b.v. de netwerk outleds op de eerste etage.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:23
Die Bennenstuhl Super Solid stekkerdoos heb ik ook net naast mijn meter gehangen.

Ik vond het enkel spijtig dat die enkel bovenaan een schroefgat had, en onderaan niet.

Edit: Schroefgat gevonden, wel een lange schroef nodig zo doorheen heel het blok.

[ Voor 19% gewijzigd door florizla op 10-12-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13
florizla schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 22:27:
Die Bennenstuhl Super Solid stekkerdoos heb ik ook net naast mijn meter gehangen.

Ik vond het enkel spijtig dat die enkel bovenaan een schroefgat had, en onderaan niet.
Onderin zou je nog eventueel (niet heel netjes) de kabel strak kunnen houden en daar een kabelklem op kunnen zetten, maar snap je punt als daar ook een schroefgat zit is het wel netter om hem tegen de muur te krijgen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
Die van mij had onderaan ook een schroefgat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CurlyMo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:23:
[...]

Jung AS500 past prima. Daarnaast heb je genoeg speling nodig voor je kabel waardoor je hem altijd wel iets in je inbouwdoos moet proppen. Dan maakt L/R net zo min uit als B/O
Ah dat wist ik niet dat die ook passen, mijn ervaring met dergelijke dozen is al enkele jaren geleden (2013 ofzo meen ik) en toen paste het gangbare spul er niet op.
En ik probeer m'n kabel eigenlijk altijd 'strak' te trekken in de doos en wat overlengte in de mk, gaat tot dusverre altijd nog goed ook als het even gedemonteerd moet worden.
Vind persoonlijk in de meeste gevallen LR niet zo fijn als BO.
Piet91 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:37:
[...]

En i.i.g. 1 tweaker die er ervaring mee heeft: Zenix in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Let wel; zelf heb ik er geen ervaring mee. ;)
Zie hierboven ;)

-edit-
Tipje voor iedereen die nog moet gaan kabels trekken (uit doos of van de rol):
Noteer na iedere 'trekking' begin / eind stand van de kabel zodat je bijv bij kabel 6 niet ineens je laatste stuk kabel de buis in ziet verdwijnen zonder dat je er aan het uiteinde ook al uit bent....
Verder don't ask voor die ervaring/tip 8)7 :+

[ Voor 14% gewijzigd door Annuk op 12-09-2020 01:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mm.. bezig om mijn netwerk ook te fatsoeneren. O.a. een wifi accespoint onder de overkapping.
Nu heb ik alleen te kort nagedacht en daar een solid UTP kabel naar toe gedaan.
Maar die moet natuurlijk met een stekkertje..

Zijn er stekkers die aan een solid cat6 kabel te zetten zijn (en geschikt voor buiten). Of moet ik echt even een stranded kabel gaan halen en die er opnieuw intrekken.

Wel zonde van de 20 euro voor de solid kabel, want de restjes die ik had waren net niet meer lang genoeg.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:58

Toppe

Oké ✅

Hierop geïnspireerd, zou het mogelijk zijn om een analoog koper signaal om te zetten naar glas?

Bezig met nieuwbouw, patchkast zal in de garage komen met alle bekabeling. Twijfel nog even tussen Ziggo of een signaal over de kabel. Glas hebben ze er (nog) niet maar zou natuurlijk mooi zijn wel alvast glas naar de garage te leggen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:42
Cyberpope schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:39:
Mm.. bezig om mijn netwerk ook te fatsoeneren. O.a. een wifi accespoint onder de overkapping.

Zijn er stekkers die aan een solid cat6 kabel te zetten zijn (en geschikt voor buiten). Of moet ik echt even een stranded kabel gaan halen en die er opnieuw intrekken.

Wel zonde van de 20 euro voor de solid kabel, want de restjes die ik had waren net niet meer lang genoeg.
Ik ben op dit moment bezig met het verwerken van al mijn kabels in keystones.
Voor onder andere mijn AP op de overloop heb ik zoals hier eerder aangegeven de solid kabel toch met een RJ45 stekker moeten verwerken. Met doormeten klopt het in elk geval.
RJ45 stekker bij de bekende webshop gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
CurlyMo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:23:
[...]

Bij mij thuis is alles van Jung AS500.

Voor de netwerkaansluitingen gebruik ik:
-Binnenwerk: Jung UAE8-8UPOK6 (dubbele RJ45 ingang, CAT6)
-Centraalplaat: Jung A569-2BFPLUAWW (alpin wit)
-Afdekraam: Jung AS581WW (enkelvoudig, alpin wit)

Het voordeel van dit binnenwerk is dat de kabelinvoer nog een beetje draaibaar is.
Het grootste nadeel vind ik dat de pootjes waarmee je hem aan de inbouwdoos schroeft, nogal snel afbreken.
Filmpje aansluiten binnenwerk

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

UninPro schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:55:
[...]

Ik ben op dit moment bezig met het verwerken van al mijn kabels in keystones.
Voor onder andere mijn AP op de overloop heb ik zoals hier eerder aangegeven de solid kabel toch met een RJ45 stekker moeten verwerken. Met doormeten klopt het in elk geval.
Dat is gunstig. Daar wilde ik ook al een alamat bestellen, zodat ik alle mijn computerzaken (o.a. nas, raspberry, router, switch, etc) ook achter 1 automaat kan zetten. Zodat die er eigenlijk nooit uit schiet.
Twijfel nog wel, wan uitval kunt nu ook slecht heel weinig voor en meestal als ik ergens aan het rommelen ben met iets. Dus kan ik die 40 euro ook in mijn zak houden natuurlijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:39

Ik heb voor mijn buiten AP, een Mesh, gewoon een normale cat 5e gebruikt, er gaat toch geen 10GB doorheen. De kabel netjes in een grijze pijp gelegd over het dak. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...

• ydderf
Cyberpope schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:34:
[...]

Dat is gunstig. Daar wilde ik ook al een alamat bestellen, zodat ik alle mijn computerzaken (o.a. nas, raspberry, router, switch, etc) ook achter 1 automaat kan zetten. Zodat die er eigenlijk nooit uit schiet.
Twijfel nog wel, wan uitval kunt nu ook slecht heel weinig voor en meestal als ik ergens aan het rommelen ben met iets. Dus kan ik die 40 euro ook in mijn zak houden natuurlijk.
ik heb juist alles wat buiten zit (verlichting, wsd’s) op een aparte alamat zitten. Daar heb je volgens mij het grootste risico dat er iets uitspringt. En dan blijft de koelkast en diepvries ook nog aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Zie mijn eerdere bericht over hoe ik het hier heb opgelost bij mijn AP’s i.c.m. solid Cat6a kabel:
MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

RJ45 connector en keystone op de foto was puur ff ter overbrugging, inmiddels hangen alle AP's in huis ( 2 x NanoHD en 1 x AP-AC-PRO) op hun plek. Om de stugge kabel af te werken t.b.v. de AP's heb ik gebruik gemaakt van zgn. field-assembly-connectoren.

[Afbeelding]

Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.

Deze heb ik gekocht: (link)

www.google.nl

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MisteRMeesteR schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:43:
[...]

Zie mijn eerdere bericht over hoe ik het hier heb opgelost bij mijn AP’s i.c.m. solid Cat6a kabel:

[...]
Zou je die ook bij cat7 kunnen gebruiken?

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Raven schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:28:
[...]

Zou je die ook bij cat7 kunnen gebruiken?
Alle UTP met classificatie AWG22-27, meeste UTP zitten tussen AWG 23/24 meen ik.

www.google.nl

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21

Of zoiets:
https://www.reichelt.nl/n...delock-86248-p143439.html

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

• CurlyMo
ydderf schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:09:
[...]
Het voordeel van dit binnenwerk is dat de kabelinvoer nog een beetje draaibaar is.
Het grootste nadeel vind ik dat de pootjes waarmee je hem aan de inbouwdoos schroeft, nogal snel afbreken.
Filmpje aansluiten binnenwerk
Heel gaaf, maar wat een geld voor een binnenwerk.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Bij voltus.de zijn ze een stuk goedkoper (€11 per stuk). De iets hogere verzendkosten heb je er zo uit.
Heb hier vorig jaar al het schakelmateriaal besteld voor onze nieuwbouwwoning, prima ervaring mee.

• nero355

nero355

Ik heb gewoon een 2 meter lange outdoor kabel gekocht bij Amazon en die naar buiten toe getrokken : KLAAR! :Y)
UninPro schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:55:
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn die connectoren echt totaal geen aanrader omdat ze irritant zijn om te knijpen! -O-

Zie hier waarom : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nero355 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:08:
[...]

Ik heb gewoon een 2 meter lange outdoor kabel gekocht bij Amazon en die naar buiten toe getrokken : KLAAR! :Y)
Dan mot ik 20 meter hebben... Beetje zonde van de 20 meter die ik nu gekocht heb.

• nero355

nero355

Cyberpope schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:22:
Dan mot ik 20 meter hebben... Beetje zonde van de 20 meter die ik nu gekocht heb.
Mja, dan heb je wel een kabel die uit één stuk gegoten is als het ware en gewoon goed tegen regen en zo is beschermd :)

Die 20 meter kabel is stranded en kan je vast wel een keer gewoon voor iets anders gebruiken!
/EDIT : Verkeerd begrepen... oops! :$

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 13-09-2020 01:28 ]

• CurlyMo
Waypoint schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:31:
[Afbeelding]

Ik heb al langere tijd problemen met mijn wifi die heel traag is. Nu heb ik een poos geleden de wanddoos vervangen, waarop zowel het signaal binnen komt als waar deze door gaat naar een andere opbouwdoos voor mijn nas en AP. nu ik de inbouwdoos open heb twijfel ik of de linker aansluiting wel goed is aangesloten (de blauw / rode). Ik kan ook geen handleiding meer vinden van het ding (https://www.allekabels.nl...actdoos-netwerk-cat6.html ).
Ik zou denken dat ze op 2 en 4 moeten aangesloten worden, maar het heeft altijd gewerkt en ik heb het vast niet voor niets eerder zo aangesloten :+ .

Moet ik hem anders aansluiten ?

En ... ik heb de losse kabel (niet zelf gemaakte ) getest van rj11 naar rj45, hij brand op mijn tester dan van 3-6 en bij de remote van 2-5. Is dat niet vreemd ?

[Afbeelding]
Je kabeltesten geeft duidelijk problemen aan. Waar ik mee zou beginnen is een stukje van je aders strippen en die tegen je LSA poorten houden totdat de juiste poorten oplichten. Dan weet je echt zeker hoe het moet zitten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nero355 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:24:
[...]

Mja, dan heb je wel een kabel die uit één stuk gegoten is als het ware en gewoon goed tegen regen en zo is beschermd :)

Die 20 meter kabel is stranded en kan je vast wel een keer gewoon voor iets anders gebruiken!
Nee, ik heb dus solid kabel liggen. Dat is juist het probleem.
Hij hoeft niet zo weerbestendig te zijn want bij ligt in een buis en onder een afdak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Cyberpope schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:18:
[...]
Nee, ik heb dus solid kabel liggen. Dat is juist het probleem.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het knijpen van connectoren op solid kabel (behalve af en toe de verkeerde volgorde, maar dat ligt niet aan de kabel ;) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:24

TJR

Volg dit topic al enige tijd maar heeft iemand een idee waarom inbouw kasten zoals die van Hager met gecombineerd elektra en netwerk nooit voorbij komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ25VHDp1uJOb3XFd6roiOtOObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgY0EGXXzEaXzSBRopk8JQ4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCfVkQvssb4SmeMjnjIdepX9eaA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ECpBAGMVccyMJ7VeCCAtioXN.jpg?f=user_large

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
TJR schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:50:
Volg dit topic al enige tijd maar heeft iemand een idee waarom inbouw kasten zoals die van Hager met gecombineerd elektra en netwerk nooit voorbij komen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die zie je in de Duitse woningbouw (appartementen) veel voorbij komen.
Hier in NL heb ik ze ook niet (vaak) gezien.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
Komt volgens mij omdat officeel de meterkast voor nutsvoorzieningen is en geen andere apparatuur dus zal in Nederland weinig tot geen markt voor zijn.

In Duitsland en vooral Amerika kom je dit wel overal tegen.

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
TJR schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die elektrische bedrading niet nefast voor je wireless signalen?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nindustries schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:09:
[...]

Is die elektrische bedrading niet nefast voor je wireless signalen?
Welke wireless signalen zouden dat moeten zijn?

Als het goed is plaats je je wifi access points al buiten de meterkast / op de plek waar je wifi daadwerkelijk gebruikt. En verdere signalen die ik mij kan bedenken zou dan ook alleen de telefoonverbinding van een slimme meter zijn, maar 2G kan naar mijn idee wel wat meer hebben dan wifi, qua storing.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb ooit eens geleerd dat er in een meterkast een houten plaat moet zitten. Hoe dat nu is weet ik niet.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
RobertMe schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:28:
[...]

Welke wireless signalen zouden dat moeten zijn?

Als het goed is plaats je je wifi access points al buiten de meterkast / op de plek waar je wifi daadwerkelijk gebruikt. En verdere signalen die ik mij kan bedenken zou dan ook alleen de telefoonverbinding van een slimme meter zijn, maar 2G kan naar mijn idee wel wat meer hebben dan wifi, qua storing.
Je ziet letterlijk een router/wifi combo op de foto, de meeste mensen gaan geen aparte APs opzetten.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
Een AP in een metalen kast lijkt me ook niet handig ... denk dat deze setup alleen voor een mooie foto gedaan is maar nooit in de praktijk zal worden toegepast.

Maar netjes staat het wel .. 8)

Of zou het toch een plastic deur zijn ??

[ Voor 10% gewijzigd door Oystein op 16-09-2020 16:10 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Pagina: 1 ... 63 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2