Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Miki schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:22:
  • Hama stekkerdoos met haakse contacten
Jaaah, eindelijk gevonden! Een schakelbare stekkerdoos op alle uitgangen voor een te betalen bedrag. Soortgelijks wordt ook verkocht onde het type "DJ-Switch".
https://nl.hama.com/searc...=afzonderlijk+schakelbaar

Die site van Hama is verschrikkelijk.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hoe betrouwbaar zijn de ingebouwde kabeltest functies van switches? De functie in mijn switch (TL‑SG108PE) kan verschillende fouten opsporen waaronder ook bijvoorbeeld crosstalk. De lengtes uit de test run lijken aardig te kloppen in ieder geval.
PcDealer schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Jaaah, eindelijk gevonden! Een schakelbare stekkerdoos op alle uitgangen voor een te betalen bedrag. Soortgelijks wordt ook verkocht onde het type "DJ-Switch".
https://nl.hama.com/searc...=afzonderlijk+schakelbaar

Die site van Hama is verschrikkelijk.
Ik heb het stekkerblok gekocht bij Amazon.de, die hebben soms hele interessante aanbieding. Zo heb ik mijn switch voor €42 gekocht, anders had er een Ubiquiti switch gehangen ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Miki op 16-08-2020 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Kabellengte metingen van een switch zijn redelijk betrouwbaar op plus of min 1 meter.

Crosstalk metingen lijkt me wat discutabel, daar heb je normaal gesproken dure apparatuur voor nodig.

Er zijn een aantal verschillende soorten crosstalk door de TIA gespecificeerd. te weten:
NEXT = Near End Crosstalk (crosstalk tussen 2 aderparen)
PSNEXT = Power Sum Near End Crosstalk (som van alle crosstalk)
ARCF = Attenuation Crosstalk Ratio Far-end ( NEXT gemeten aan het eind van de kabel)
AXT = Alien Crosstalk (ook wel Alien NEXT genoemd)

AXT is de crosstalk tussen kabels onderling die in bundels in bijvoorbeeld een kabelgoot liggen.
Doordat er meerdere kabel bij elkaar liggen kunnen die signalen elkaar versterken en kun je beduidend meer crosstalk krijgen.

Waarschijnlijk heeft die switch het over NEXT.

Welke waarden krijg je voor die crosstalk?
Cat 5e kabel moet minimaal 35.3 dB zijn.
Cat 6 kabel moet minimaal 44,3 dB zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42
Bedoel je niet 7965E? Het typenummer wat jij noemt kan ik nergens vinden.

Reden dat ik het vraag:
• Digitus 8prt patch panel geaard aan de hoofdaarding
Heb je dan ook afgeschermde kabels gebruikt? STP of FTP? Anders heeft aarden van een patchpaneel mijns inziens erg weinig meerwaarde. :+
(Maar het kan natuurlijk ook geen kwaad)

Prima oplossing verder. Een hele patchkast hangen voor 5 aansluitingen zou ook wel een beetje overdreven zijn, dit is genoeg zo toch. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Xander schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Bedoel je niet 7965E? Het typenummer wat jij noemt kan ik nergens vinden.

Reden dat ik het vraag:

[...]

Heb je dan ook afgeschermde kabels gebruikt? STP of FTP? Anders heeft aarden van een patchpaneel mijns inziens erg weinig meerwaarde. :+
(Maar het kan natuurlijk ook geen kwaad)

Prima oplossing verder. Een hele patchkast hangen voor 5 aansluitingen zou ook wel een beetje overdreven zijn, dit is genoeg zo toch. :)
Klopt het betreft de 7965E, zojuist aangepast.

De aarding heb ik gedaan vanwege de POE voeding van de AC in-walls. Ik vind het fijn als deze geaard zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Miki schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:03:
De aarding heb ik gedaan vanwege de POE voeding van de AC in-walls. Ik vind het fijn als deze geaard zijn :)
Maar deze zijn nu niet geaard, want je hebt kabel zonder shield / ground gelegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De vraag is ook of je POE voeding zwevend is of dat de min aan de nul gelegd is (meestal wel). Gaat de switch bij kortsluiting in overload modus oid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Alle voedingen van electronica zijn zwevend en worden nooit aan de netspanning aarde gelegd.
De meeste apparatuur heeft ook helemaal geen netspanning aarde aansluiting.

Hier wordt afscherming en netspanning aarde weer eens door elkaar gehaald.

En verder is het niet toegestaan om een netspanning aarding via een netwerkkabel afscherming te doen.

Netspanning aarding is er om in het geval van metalen behuizingen deze te aarden zodat als er iets fout en de behuizing onder spanning komt te staan de aardlek schakelaar de boel afschakelt.
Daarvoor moet die metalen behuizing via de netspanning kabel geaard worden en dat mag niet via de afscherming van een netwerkkabel.
Dit is alleen nodig bij metalen behuizingen, bij kunststof behuizingen spreekt men van dubbel geïsoleerd en is er geen netspanning aarding nodig nog gewenst.

[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 16-08-2020 18:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
BCC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:40:
[Afbeelding] een canvas print is 4cm dik en een unify 3,5cm. Toeval? Dat dacht ik niet :) WAF++

Bonus punten als je de identify om iemands hoofd weet te krijgen 😂
Haha, mooi! Ik ga kijken of ik de AP's een beetje praktisch in de houten-balkvloeren kan bevestigen. Dan zie je ze ook niet :*) Ik vermoed dat het hout + beetje gips niet veel vermindering geeft op de signaalsterkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Cyberpope schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:30:
[...]

Nee, dat is bijna alleen bij woningen uit het verleden waarbij nadat het huis gezet is deze leidingen zijn "getrokken". In de jaren 80 heeft een tijdje KPN de neiging gehad om ook bij nieuwbouw het ISRA punt in de woonkamer te leggen, maar dat is heel kort geweest.
Nou, oude tijden herleven -O- Ze wilden de glasvezel hier standaard in de woonkamer aanleggen, omdat ze geen gezeur willen hebben met niet-werkende TV. Waarom is me een raadsel, aangezien het ISRA-punt bij mij sowieso al in de meterkast binnen kwam. Gelukkig kunnen overtuigen dat het wel goed komt dankzij het tonen van mijn netwerkcentrum :) Maar arme toekomstige buren ;w

Enfin, mijn grootste ergenis: coax/telefoon die binnen komt in de woonkamer. Geeft zo'n rotzooi: extra kastje, dat stof staat aan te trekken, ruimte, en natuurlijk nooit een stekkerdoos in de buurt dus de stroomkabel mag je ook nog bijtrekken. Vervolgens staat de TV/telefoon/netwerk/AP natuurlijk nooit in dat hoekje, dus altijd een berg kabels weer de andere kant op.....

Ben ik nou de enige die zich hier druk over maakt? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Mee eens, Aop in woonkamer is lelijk prutswerk.
Volgens het bouwbesluit is dat ook niet meer toegestaan.

Toen ze hier glasvezel kwamen aanleggen wilden ze ook door een gevel gaan die het dichtst bij de straat lag in plaats van waar de meterkast zat.
Als je dan niet op je strepen gaat staan heb je ineens een aansluiting in de hal waar je op een beetje fatsoenlijke manier niet iets op kunt aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ben(V) schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 01:04:
Mee eens, Aop in woonkamer is lelijk prutswerk.
Volgens het bouwbesluit is dat ook niet meer toegestaan.

Toen ze hier glasvezel kwamen aanleggen wilden ze ook door een gevel gaan die het dichtst bij de straat lag in plaats van waar de meterkast zat.
Als je dan niet op je strepen gaat staan heb je ineens een aansluiting in de hal waar je op een beetje fatsoenlijke manier niet iets op kunt aansluiten.
Als het zover is hier, mogen ze wel door de gevel gaan die het dichtst bij de straat ligt (weinig keuze), maar ze gaan maar mooi door de kruipruimte naar de meterkast.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:55
Zwartoog schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:32:
[...]
Enfin, mijn grootste ergenis: coax/telefoon die binnen komt in de woonkamer. Geeft zo'n rotzooi: extra kastje, dat stof staat aan te trekken, ruimte, en natuurlijk nooit een stekkerdoos in de buurt dus de stroomkabel mag je ook nog bijtrekken. Vervolgens staat de TV/telefoon/netwerk/AP natuurlijk nooit in dat hoekje, dus altijd een berg kabels weer de andere kant op.....

Ben ik nou de enige die zich hier druk over maakt? :P
Neen, zelfde probleem hier... Coax komt bij de woonkamer binnen wat een flinke omweg was gezien de meterkast stuk dichter bij straatzijde ligt. Bij de glasvezel aanleg (ben al jaren aan het hopen), schiet ik die de meterkast en meteen na onder de patchkast in de kelder.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 16:37
AJediIAm schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:14:
Ik heb wat klein netwerk apparatuur zoals een TL-SG108E in de meterkast liggen. Het viel me op dat verschillende kastjes precies 16cm breed zijn. Ik heb even gezocht naar een standaard oplossing om dit soort kastjes in op te hangen, maar ik kan niets vinden. Zijn er standaard oplossingen voor 16cm apparatuur?
Na wat verder zoeken blijk ik niet de enige te zijn met deze vraag. jpoblocki heeft op het ubiquity community forum een post met een mooi geprint rekje.

Het is een mooi modulair systeem wat ik uit kan breiden met een aantal houdertjes voor bijvoorbeeld een raspberry pi en hue bridge door een aantal files te combineren.

Zijn er ideeën voor kabel management en een ophang systeem?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Recent van ISP gewisseld. Doei Ziggo, hallo T-mobile. We keken geen tv meer en om daar nu dan extra voor te blijven betalen.

Meteen de kans genomen om de boel te fatsoeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VetL-O2JOY0CPY5sCmGvOiZzbJs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XuEykPVwU9pSiYhEphPGpTfV.jpg?f=user_large

Ik heb nog een 24p keystone panel beschikbaar maar kan er niet echt de plek voor vinden dit nog te installeren. Vandaar dat de kabels naar beneden hangen en de keystones even niet in een panel zitten.

Voor de rest het hele ubiquiti ecosysteem in bedrijf incl. 3 wifi ap's die netjes in huis op elke verdieping overal aan het plafond hangen. Een hue bridge en raspberry pi met daarop docker om de unifi controller, pihole en domotiz te hosten.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:25
loewie1984 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:56:

Ik heb nog een 24p keystone panel beschikbaar maar kan er niet echt de plek voor vinden dit nog te installeren. Vandaar dat de kabels naar beneden hangen en de keystones even niet in een panel zitten.
Anders een verticale 2u 19 inch wall-mount? Moet volgens mij prima passen met je huidige switch
https://www.bol.com/nl/p/...bracket/9200000008275679/

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

AJediIAm schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:11:
Na wat verder zoeken blijk ik niet de enige te zijn met deze vraag. jpoblocki heeft op het ubiquity community forum een post met een mooi geprint rekje.

Het is een mooi modulair systeem wat ik uit kan breiden met een aantal houdertjes voor bijvoorbeeld een raspberry pi en hue bridge door een aantal files te combineren.

Zijn er ideeën voor kabel management en een ophang systeem?
Als je gewoon een beetje rondzoekt op de welbekende 3D print websites dan vind je veel meer oplossingen :
- https://www.thingiverse.c...type=things&sort=relevant

:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Recent van ISP gewisseld. Doei Ziggo, hallo T-mobile. We keken geen tv meer en om daar nu dan extra voor te blijven betalen.

[Afbeelding]

Voor de rest het hele ubiquiti ecosysteem in bedrijf incl. 3 wifi ap's die netjes in huis op elke verdieping overal aan het plafond hangen. Een hue bridge en raspberry pi met daarop docker om de unifi controller, pihole en domotiz te hosten.
Ziet er goed uit! d:)b Wist je dat je met heel weinig moeite het T-Mobile modem buitenspel kan zetten? :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:44

[Afbeelding]

Netjes!

Kijk even op het [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie forum dan ben je ook van dat modem van TM af.
Zelf ook de USG en een 16 PoE switch combi werkt perfect met al gedeelde link om het in te stellen.
Ik gebruik ook de USG als ad-blocker mocht je dat nog niet hebben.
https://community.ui.com/...af-4f3f-ab96-97bccdb897b3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
GermanPivo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:25:
[...]

Ziet er goed uit! d:)b Wist je dat je met heel weinig moeite het T-Mobile modem buitenspel kan zetten? :)
De monteur had iets achtergelaten op een briefje dat dat mogelijk was inderdaad. Ik heb er verder niet naar gekeken. Maar ga me er nog wel even in verdiepen.

discogs

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Zo vandaag een begin gemaakt met het aanpassen van mijn 4u rackje in de meterkast, gezien de UDM-Pro er uit is en op zolder hangt kon dit rack 6 cm achter uit worden geplaatst

To-do patchpaneel weghalen en de kabels rechtstreeks in de switch prikken, zodat er in de toekomst onderin een 10GB switch geplaatst kan worden

Pics:
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdNfdfT6g2E3GtUzdOkIJru6Gs0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeeYBYsAL6VmV5lwDHQ7L4XF.jpg?f=fotoalbum_medium

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZOIltBOBmqbH8KWpziRbUjbac8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfA1LiVLthcJ8Y01jI2FeKQp.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYSFOIL_6Ph6CTiRShQyxXt1AXE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUuF3ysTcvR9AYT5CVXpO6Qs.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mooie haaks gebogen patchkabels.
Ziet er strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:24
@Ben(V) @Jan-man @dreamscape

Zeep ... toen leek het mij een prima idee .... 8)7

Laten we hopen dat het niet nodig zal zijn om de kabels te vervangen :|

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
LightStar schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:50:
Zo vandaag een begin gemaakt met het aanpassen van mijn 4u rackje in de meterkast, gezien de UDM-Pro er uit is en op zolder hangt kon dit rack 6 cm achter uit worden geplaatst

To-do patchpaneel weghalen en de kabels rechtstreeks in de switch prikken, zodat er in de toekomst onderin een 10GB switch geplaatst kan worden

Pics:
Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb geen idee wat ik allemaal zie op de foto, maar het er wel strak uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
LightStar schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:04:
De meterkast, middels met uitbreidingkast ivm o.a electrisch koken, ook wordt de meterkast zelf nog op een eigen groep geplaatst.
[Afbeelding]
Dat rackje wat je aan je plafond hebt gemonteerd is wat ik zoek, waar te verkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_LU
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 15:50
Sideways schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Dat rackje wat je aan je plafond hebt gemonteerd is wat ik zoek, waar te verkrijgen?
Dit lijkt op een audiorack voor 19inch montage.

Zoals deze: https://www.centralpoint....rt-rk319wallv-num-410275/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Iemand ervaring met het trekken van een kabel door een buis waarbij de trekdraad gebroken is halverwege? Er is dus nu een lege leiding van meterkast naar een plafond op de 2e verdieping. Ik dacht aan een visdraad met klein propje er aan en een stofzuiger en dan steeds wat dikker draad tot er weer een trekveer doorheen kan. Benieuwd of iemand een goed idee heeft qua hoe snel je er dikke draad doorheen kunt trekken of andere tips heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Even met zijn tweeën werken. De ene drukt bij het uiteinde met een plastic zak rondom de stofzuigermond op het doosje en de ander voert aan de andere kant een nylondraadje. Heb zo 10m overbrugd met 2 bochten erin. Vervolgens de vd draden of utp kabels eraan. De ene voert de kabels en de andere zet druk op de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:34

JanB

Het ken rotter !!!

Cartman! schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:35:
Iemand ervaring met het trekken van een kabel door een buis waarbij de trekdraad gebroken is halverwege? Er is dus nu een lege leiding van meterkast naar een plafond op de 2e verdieping. Ik dacht aan een visdraad met klein propje er aan en een stofzuiger en dan steeds wat dikker draad tot er weer een trekveer doorheen kan. Benieuwd of iemand een goed idee heeft qua hoe snel je er dikke draad doorheen kunt trekken of andere tips heeft.
Gewoon de trekveer vanaf 1 kant er doorheen drukken?

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
JanB schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

Gewoon de trekveer vanaf 1 kant er doorheen drukken?
Geprobeerd, deze loopt helaas klem vanaf beide kanten vermoedelijk bij de overgang van gladde buis naar flexbuis :{
GioStyle schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:41:
Even met zijn tweeën werken. De ene drukt bij het uiteinde met een plastic zak rondom de stofzuigermond op het doosje en de ander voert aan de andere kant een nylondraadje. Heb zo 10m overbrugd met 2 bochten erin. Vervolgens de vd draden of utp kabels eraan. De ene voert de kabels en de andere zet druk op de kabels.
Dit is zoals ik het in m'n hoofd heb inderdaad, was benieuwd wat voor type draad evt het handigst is.

[ Voor 48% gewijzigd door Cartman! op 19-08-2020 16:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Cartman! schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:43:
[...]
Geprobeerd, deze loopt helaas klem vanaf beide kanten vermoedelijk bij de overgang van gladde buis naar flexbuis :{
Flexbuis is dan ook rotspul voor dit soort zaken.
Dit is zoals ik het in m'n hoofd heb inderdaad, was benieuwd wat voor type draad evt het handigst is.
Vislijn.
Of je sloopt een cassettebandje (als je die nog ergens hebt liggen ;) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Flexbuis is dan ook rotspul voor dit soort zaken.
Ja, aannemers denken daar anders over helaas.
Vislijn.
Of je sloopt een cassettebandje (als je die nog ergens hebt liggen ;) ).
Kijk, goede tips! Dank :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik gebruik dit touw altijd , knoop erin en het vliegt door de buis.
https://www.gamma.nl/asso...m-wit-100-meter/p/B339011

Wel even de lengte inschatten en afrollen en dan het touw vastmaken.
Je zult niet de eerste zijn die de hele rol touw terugvind in de stofzuiger.

Ik hoop voor je dat het gaat lukken, vaak is er tijdens de bouw een bocht of een koppeling losgeschoten en dan wordt de kans dat je er nog een kabel doorheen krijgt erg klein.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 19-08-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LightStar schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:50:

Pics:
Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke patchkabels zijn dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Sideways schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Het is deze: https://www.megekko.nl/pr...eun-voor-apparatuurrekken
Wolly schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:18:
[...]

Welke patchkabels zijn dat?
Ubiquiti de kortste variant.

[ Voor 20% gewijzigd door LightStar op 19-08-2020 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Vandaag was de grote dag. Alle CCA kabel is vervangen door puur koper *O*

Geen wisselend 100 Mbit / 500 Mbit internet meer waar ik een 500 Mbit/s abonnement heb

Opnieuw redelijk makkelijk voor elkaar gekregen om 3 Belden CAT6 kabels door een 16mm buis te trekken met 4 90 graden bochten.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 20-08-2020 23:11 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:47

The Executer

Lekker belangrijk!

CurlyMo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:10:
Vandaag was de grote dag. Alle CCA kabel is vervangen door puur koper *O*

Geen wisselend 100 Mbit / 500 Mbit internet meer waar ik een 500 Mbit/s abonnement heb

Opnieuw redelijk makkelijk voor elkaar gekregen om 3 Belden CAT6 kabels door een 16mm buis te trekken met 4 90 graden bochten.
Wat iedereen dan natuurlijk wil weten, hoe heb je dat voor elkaar gekregen :P .

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
The Executer schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 06:59:
[...]

Wat iedereen dan natuurlijk wil weten, hoe heb je dat voor elkaar gekregen :P .
Niks speciaals. Duwen en trekken. Twee oude kabels lagen er nog en die gebruikt als ‘trekveren’. Verder ook geen low friction buizen, geen glijmiddel e.d.

In de bochten is het even flink kracht zetten, maar als ze daar doorheen zijn dan gaat het weer soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Mannen, even een vraagje. UTP kabel netjes afwerken onder een overkapping in de tuin, hoe doe je dat? Ik kan bij netwerkwinkel.com en sandervunderink.nl niet echt geschikt materiaal vinden. Het moet opbouw-materiaal zijn, en het liefst spatwaterdicht. Iemand ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Haribo112 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:15:
Mannen, even een vraagje. UTP kabel netjes afwerken onder een overkapping in de tuin, hoe doe je dat? Ik kan bij netwerkwinkel.com en sandervunderink.nl niet echt geschikt materiaal vinden. Het moet opbouw-materiaal zijn, en het liefst spatwaterdicht. Iemand ervaring?
Opbouw... Kan verschillende manieren, met een soort kabeldoos en daarin doe je de afwerking. Lastig als je RJ45 erop zit om het eruit te halen. Denk aan bv als je laptop erin wilt pluggen.

Dan is het volgende handig niet spatwaterdicht (aangezien het onder een afdak komt???) maar bedoel je zo iets? Met opbouw?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO6h-Edbni6Fe7WECCJB_eDyZ60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9RRuq8MKrRCXpPfuDcrMQ3ij.jpg?f=user_large

En anders hier wat inspiratie te koop: https://nl.aliexpress.com...earchText=RJ45+waterdicht

Dacht dat ik ooit in dit topic zo iets voorbij heb zien komen: https://www.reichelt.nl/k...-kdo-ip44-ap-p101026.html

[ Voor 35% gewijzigd door RobbyTown op 23-08-2020 15:40 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
Busch Jaeger heeft b.v. deze doosjes wel.. maar moet je even zoeken waar te krijgen:
https://www.busch-jaeger....1ffcd27dd38c3837a3f22be86

En daarbij b.v. dit of dit inzet plaatje, en die plaatjes zijn dan volgens mij weer geschikt voor deze keystones:
https://www.netwerkproducten.com/keystone-jack-cat6.html

Maar ik zou persoonlijk eerder kijken voor b.v. een AK1 of AK2 lasdoos met wurg-wartel waarin je de kabel met ene keystone laat uitkomen, afhankelijk van hoe je het wilt gebruiken

-edit-

Ik bedoel dus zo'n doosje b.v.:
https://www.sandervunderi...s-ak1-ip65-3-wartels.html
Of als je iets groters wilt b.v. de OBO dozen die onderaan deze pagina staan:
https://www.sandervunderi...nbouwdozen-buis/lasdozen/

met dergelijke wartels als deze:
https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html

Waar je de kabel dus gewoon invoert en deze monteert met een keystone, en het bakje loshaalt als je wat wilt aansluiten.
Wil je iets permanent aangesloten hebben dan een volgende wurg-wartel waardoor je "uitgaande" kabel gaat die in de keystone zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 22-08-2020 16:40 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Annuk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:35:
[...]

Busch Jaeger heeft b.v. deze doosjes wel.. maar moet je even zoeken waar te krijgen:
https://www.busch-jaeger....1ffcd27dd38c3837a3f22be86

En daarbij b.v. dit of dit inzet plaatje, en die plaatjes zijn dan volgens mij weer geschikt voor deze keystones:
https://www.netwerkproducten.com/keystone-jack-cat6.html

Maar ik zou persoonlijk eerder kijken voor b.v. een AK1 of AK2 lasdoos met wurg-wartel waarin je de kabel met ene keystone laat uitkomen, afhankelijk van hoe je het wilt gebruiken

-edit-

Ik bedoel dus zo'n doosje b.v.:
https://www.sandervunderi...s-ak1-ip65-3-wartels.html
Of als je iets groters wilt b.v. de OBO dozen die onderaan deze pagina staan:
https://www.sandervunderi...nbouwdozen-buis/lasdozen/

met dergelijke wartels als deze:
https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html

Waar je de kabel dus gewoon invoert en deze monteert met een keystone, en het bakje loshaalt als je wat wilt aansluiten.
Wil je iets permanent aangesloten hebben dan een volgende wurg-wartel waardoor je "uitgaande" kabel gaat die in de keystone zit.
Hier kan ik wel wat mee. Het doel is om een access point aan te sluiten. Nadeel van zo'n wurgwartel is dat je er natuurlijk nooit een patchkabel met stekker en al doorheen krijgt. misschien dat ik dan maar gewoon voor niet-waterdicht ga, het is tenslotte onder een afdak, hoog tegen het dak. De kans dat daar water komt is niet zo groot denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien iets wat overdreven maar dit kan ook.
https://www.bigeatncm.com...ct_info&products_id=30893

of een beetje duur, maar dit is ook wat.
https://www.conrad.nl/p/t...h=1&vat=true&insert_kz=8J

[ Voor 57% gewijzigd door Ben(V) op 22-08-2020 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Haribo112 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Hier kan ik wel wat mee. Het doel is om een access point aan te sluiten. Nadeel van zo'n wurgwartel is dat je er natuurlijk nooit een patchkabel met stekker en al doorheen krijgt. misschien dat ik dan maar gewoon voor niet-waterdicht ga, het is tenslotte onder een afdak, hoog tegen het dak. De kans dat daar water komt is niet zo groot denk ik.
Muwahh afhankelijk van wat voor wartelmaat kan je de rj45 connector er wel door krijgen, of als het toch semi-permanent moet zijn en je een kleine wartel gebruikt zelf er even een rj45 connector op knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Goed bedacht, maar moet helaas LSA hebben. De kabel uit de grond is een hele dikke stugge kabel. Daar krijg ik geen RJ45 connectors op geknepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Haribo112 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:46:
Het doel is om een access point aan te sluiten.
En plug je die in zodra je buiten zit, of blijft hij ingestoken? Indien dat laatste: dan heeft een spatwaterdicht aansluitpunt zinloos. Met het klepje open en een stekker erin, zijn ze niet meer spatwaterdicht.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
dreamscape schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

En plug je die in zodra je buiten zit, of blijft hij ingestoken? Indien dat laatste: dan heeft een spatwaterdicht aansluitpunt zinloos. Met het klepje open en een stekker erin, zijn ze niet meer spatwaterdicht.
Nee precies, dat leek me ook al onhandig. Zocht daarom naar een oplossing met een dichte doos, waar je de kabel via een rubber ring insteekt ofzo. Of met zo'n wartel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Haribo112 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:54:
[...]

Goed bedacht, maar moet helaas LSA hebben. De kabel uit de grond is een hele dikke stugge kabel. Daar krijg ik geen RJ45 connectors op geknepen.
Er zijn zogenaamde toolless RJ45 connectors die een LSA connectie hebben.
https://www.netwerkkabel....3_cwWLEAQYASABEgJjkvD_BwE
of deze:
https://www.reichelt.nl/r...xEAQYFyABEgLdNvD_BwE&&r=1

Kijk verder hier eens
https://www.reichelt.nl/n...5b2730c74c2c3132c40a8506c

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 22-08-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:42

Illusion

(the art of)

Neutrik ethercon is volgens mij ip65 als er een stekker inzit, of de blindkap erop zit.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Haribo112 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:54:
Zet dan zoiets op die kabel in die waterdichte buitendozen : https://www.sandervunderi...k-keystone-utp-cat-6.html

En sluit daarop vervolgens een korte UTP buitenkabel aan die richting de accesspoint gaat :)

Ik vraag me alleen af of je niet gewoon zoiets kan doen :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!
Maar dan in jouw geval vanuit een schuur gok ik :?

Dit is ook wel tof : petermdevries in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 23-08-2020 15:53 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
nero355 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Zet dan zoiets op die kabel in die waterdichte buitendozen : https://www.sandervunderi...k-keystone-utp-cat-6.html

En sluit daarop vervolgens een korte UTP buitenkabel aan die richting de accesspoint gaat :)

Ik vraag me alleen af of je niet gewoon zoiets kan doen :
[Afbeelding: Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!]
Maar dan in jouw geval vanuit een schuur gok ik :?

Dit is ook wel tof : petermdevries in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" d:)b
Volgens mij heeft @Haribo112 dat gezegd dat een gewone RJ45 plug erop krimpen niet paste en de andere opties zoals die met LSA aansluiting te groot zijn voor zijn doel.

Ik blijf nog bij mijn eerste plan als advies voor @Haribo112 Of dit plan evt combineren met het idee van @Ben(V) om in een dergelijke doos een ethercon module te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Annuk schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:55:
Volgens mij heeft @Haribo112 dat gezegd dat een gewone RJ45 plug erop krimpen niet paste en de andere opties zoals die met LSA aansluiting te groot zijn voor zijn doel.
Een LSA connector was wel een optie geloof ik :? @Haribo112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
nero355 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 00:14:
[...]

Een LSA connector was wel een optie geloof ik :? @Haribo112
Sorry jij hebt gelijk ik heb of wat dingen door elkaar gehaald of @Haribo112 heeft z'n post geëdit.

Bedoelde hierboven trouwens iets anders dan hoe het er stond ter verduidelijking, het moet wel LSA maar een RJ45 plug met LSA aansluiting paste niet voor z'n beoogde doel meen ik gelezen te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/20190627_192404kopie.jpg
ik heb gekozen voor de Legrand Plexo oplossing ...alles wat in een DLP goot past, kan schijnbaar ook in een plexo doos

ik heb een stuk flexibel buis door mn inox koker door de achterwand van de opbouwdoos geboord, met de kabels daardoor
dan flink wat kit gebruikt zodat water wat toch tussen de doos en de koker sijpelt toch niet in de doos kan

edit : ik weet dat niko hydro ook dual utp versies heeft.. legrand vond ik er geen ..

[ Voor 21% gewijzigd door ijske op 24-08-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 18-09 20:21
ijske schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

[Afbeelding]
ik heb gekozen voor de Legrand Plexo oplossing ...alles wat in een DLP goot past, kan schijnbaar ook in een plexo doos

ik heb een stuk flexibel buis door mn inox koker door de achterwand van de opbouwdoos geboord, met de kabels daardoor
dan flink wat kit gebruikt zodat water wat toch tussen de doos en de koker sijpelt toch niet in de doos kan
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de kier tussen doos en goot ook af te kitten. Al zal het meevallen omdat hij onder het zwarte kastje hangt (bewegingsmelder denk ik?). Het maakt de kans op lekkage nóg kleiner :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Peutpeut schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de kier tussen doos en goot ook af te kitten. Al zal het meevallen omdat hij onder het zwarte kastje hangt (bewegingsmelder denk ik?). Het maakt de kans op lekkage nóg kleiner :)
die kier is inderdaad afgekit , en inderdaad, bewegingsmelder ... sterk bezig :-)
(grammatica was nooit mn sterkste punt op school)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag en reacties van @CurlyMo afgesplitst naar: Op zoek naar switch met POE en SFP. Aankoopadvies over switches is hier een beetje offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Bedankt voor alle tips, ik kan er zeker wat mee.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Hierbij een kleine update van mijn netwerkje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_J0qUX9-PdzrPpu19yGZFlbXc0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gs3ddxFGnEShiVklDQRNbLat.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO3OsEYRkpsimr7tF1TyBz8bMCw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avRYoN449KYtqvQyRBqttLnu.jpg?f=fotoalbum_medium

Heb een mini-rack laten printen. Gaat om deze en bij dezelfde persoon ook voor een goede prijs kunnen laten printen. Ook heb ik de 'switch' gemaakt van de TP-Link TL-SG108PE naar de UniFi US-8-60W. Eigenlijk puur om alles in de UniFi Controller te hebben.

Wat je ziet op de afbeelding:
  • USG
  • UniFi US-8-60W
  • UniFi Cloud Key
  • Tado Internet Bridge
  • Tradfri Gateway
Verder heb ik in de woonkamer en op de bovenverdieping de UniFi Switch Mini's liggen, beide gevoed door PoE vanuit de meterkast. In de meterkast zelf hangt nog een UniFi AP-AC Lite en een tweede op de bovenverdieping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkuN2OgapTPGdQIR2Q7AWJTYkvk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TyvdKDSRAHqCbBYiPIl1PECI.png?f=fotoalbum_medium
Een paar kabels moet ik nog even vervangen, omdat ze nu net te kort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
[Afbeelding]
Een paar kabels moet ik nog even vervangen, omdat ze nu net te kort zijn.
Strak schema, hoe heb je dat gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:14

Ankh

|true

taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Zit in de unify controller ingebakken.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
taurus0205 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Dat zit in de Unifi Controller Web UI.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

ijske schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

[Afbeelding]

edit : ik weet dat niko hydro ook dual utp versies heeft.. legrand vond ik er geen ..
Deze post bedoelde ik dus :) in mijn vorige bericht

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:51:
[...]
Alternatief is een keystone en dan een korte patchkabel. Technisch gezien beter, maar effectief maakt het niet veel uit.
Technisch misschien zoals het hoort, maar die extra korte patchkabel zorgt wel voor twee sets extra contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:51
Freee!! schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:56:
[...]

Technisch misschien zoals het hoort, maar die extra korte patchkabel zorgt wel voor twee sets extra contacten.
Klopt, maar in kantoorpanden heb je vaak een verhoogt plafond, waar de UTP's afgemonteerd zijn op een soort patchdoos, en vandaar vaak met soepele UTP door gepatched naar het AP. Ik kom wel eens slechte RJ45 connecties tegen, maar die zitten er dan al veel meer dan 10 jaar. Meestal is in die tijd de apparatuur of bekabeling alweer vervangen.
Maar thuis heb je die ruimte vaak niet. Maar daar heb je het ook niet over 100 meter UTP per kabel. Daarom snap ik niet dat men thuis graag CAT6A/7 wil hebben, vaak hard stikke stug en niet flexibel en niet handig te monteren in te krappe ruimtes. In mijn ogen is CAT5E/6 prima voor thuis, korte afstanden, flexibeler, en dan ook makkelijker te monteren. En ja, nu krijg ik discussies over 10GB e.d. Tegen de tijd dat ik daar tegenaan loop, vervang ik dit ene kabel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heeft niets te maken met hoe het hoort.

Op een stugge netwerkabel kun je geen Rj45 connector knijpen.
Een Rj45 connector bevat een pin die tussen de draadjes van een soepele ader geduwd wordt, een stugge kabel heeft massieve aders.

Dus voor vaste bekabeling altijd stugge kabel gebruiken en afmonteren op lsa (dus doos, patchpanel of keystone).
Een lsa heeft een vorkje waar de massieve ader tussengeklemd wordt en een beetje ingesneden wordt en dan een koude kas maakt.

En die extra overgang van een patchkabel maakt enkel iets uit als de kabellengte al in de buurt van de 100m komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 17:48

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:17:

Een Rj45 connector bevat een pin die tussen de draadjes van een soepele ader geduwd wordt, een stugge kabel heeft massieve aders.

Dus voor vaste bekabeling altijd stugge kabel gebruiken en afmonteren op lsa (dus doos, patchpanel of keystone).
Een lsa heeft een vorkje waar de massieve ader tussengeklemd wordt en een beetje ingesneden wordt en dan een koude kas maakt.

En die extra overgang van een patchkabel maakt enkel iets uit als de kabellengte al in de buurt van de 100m komt.
je hebt verschil in connectoren, voor stugge kabel en voor soepele kabel.

hier heb je een mooi voorbeeld hoe dat er uit ziet (oud artikel maar goed):
https://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:17:

Er zijn ook RJ45-connectoren, die je op massieve kabels kunt duwen.
Al genoeg "lsa's" meegemaakt, waarbij de zaak geschroefd moest worden (na strippen van de massieve kabel).
Was meer een theoretische overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een lsa is een lsa en schroeven is geen lsa maar pruts hobbyspul.
En Rj45 voor stugge kabel bestaat naar blijft prutswerk.

Dat is net zoiets als een elektriciteit bekabeling met tweelingsnoertjes in je huis trekken en aan elkaar knopen met kroonsteenjes.
Het werkt maar is wel prutswerk.

En ook Rj45's aan soepele kabel knijpen is gepruts, die koop je gewoon kant en klaar met aangespoten connectors.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2020 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:21
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:51:
En Rj45 voor stugge kabel bestaat naar blijft prutswerk.

Dat is net zoiets als een elektriciteit bekabeling met tweelingsnoertjes in je huis trekken en aan elkaar knopen met kroonsteenjes.
Het werkt maar is wel prutswerk.

En ook Rj45's aan soepele kabel knijpen is gepruts, die koop je gewoon kant en klaar met aangespoten connectors.
Maar soms kun je niet anders.
Als een AccessPoint via PoE gevoed moet worden, dan gaat dit ook met een rj45 connector.
Ik heb er hier 3 van in huis. Die zitten allemaal direct aan plafond of wcd, en dus aan een stugge kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
Ben(V) schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:51:
Afbeeldingslocatie: https://media.rs-online.com/t_large/RD607830-01.jpg
Ik zou Phoenix Contact nou niet echt pruts hobbyspul noemen. O-)

Moet ik er wel bij zeggen dat dit soort patch paneeltjes oude modellen zijn en nieuwere vaak een keystone gebruiken.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
MewBie schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 02:03:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou Phoenix Contact nou niet echt pruts hobbyspul noemen. O-)

Moet ik er wel bij zeggen dat dit soort patch paneeltjes oude modellen zijn en nieuwere vaak een keystone gebruiken.
Pruts spul uit de oude doos.
Dit is helemaal nooit geschikt voor 1Gbps en waarschijnlijk niet eens voor 100Mbps.

Je moet niet vergeten dat vroeger de Rj45 voor allerlei laagfrequent en zelf gelijkstroom signalering gebruikt werd.
Ook voor Isdn werd Rj45 gebruikt en dan is zo'n schroefverbinding geen enkel probleem (64Kbps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Het is natuurlijk weer offtopic,

*knip*. Plaats het dan niet hier!.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 26-08-2020 10:15 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:04
Ik snap even niet wat je gedaan hebt in de splicebox.
Er komt 1 blauwe lijn uit in de splicebox.Dit is je KPN lijn, Die heb je geconnect met de router (neem ik aan). Dat kan ik nog volgen.
Maar daarnaast heb je 1 gele glasvezellijn in een lus op poort 1 in en out geconnect in je splicebox en die gekoppeld aan de poorten 25 en 27 op je switch??
Waarom maak je een glasvezel-loop in je netwerk om er totaal niets mee te bereiken? :?

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

HMaster_II schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Ik snap even niet wat je gedaan hebt in de splicebox.
Er komt 1 blauwe lijn uit in de splicebox.Dit is je KPN lijn, Die heb je geconnect met de router (neem ik aan). Dat kan ik nog volgen.
Maar daarnaast heb je 1 gele glasvezellijn in een lus op poort 1 in en out geconnect in je splicebox en die gekoppeld aan de poorten 25 en 27 op je switch??
Waarom maak je een glasvezel-loop in je netwerk om er totaal niets mee te bereiken? :?
KPN is idd de blauwe vezel. Deze gaat vanaf de splicebox (welke nu feitelijk gedegradeerd is tot patchdoos :P) naar de switch, deze kleed de VLANS van KPN uit, VLAN6 naar de router (over glas, middels de lus in de splicebox), VLAN4 (IPTV) naar de server met hierop PfSense (nog niet geïnstalleerd op de foto's).

De reden dat ik geen directe kabel hebben tussen router en switch maar deze via 'een lus' in de splicebox loopt is dat ik geen LC-LC OS2 patchkabeltje voorhanden had maar wel SC-SC en SC-LC ;)

Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
splicebox -> switch
switch -> splicebox 

--lus--

splicebox -> router.

[ Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 26-08-2020 12:33 ]

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
@MisteRMeesteR Ziet er keurig uit! Ga je dat accespoint permanent verbinden via een keystone, of knijp je er een RJ45 voor solid kabel op? Keystone is beetje lastig weg te werken denk ik?

P.S. Als je stroom gaat trekken naar de kast zou ik kijken of je een eigen groepje met aardlekautomaat (automaat + aardlek in één) in de groepenkast kunt plaatsen. Op die manier is een UPS dan al bijna niet meer nodig, gezien alle groepen eruit kunnen knallen zonder dat hij deze groep meeneemt. Een stroomonderbreking moet dan al een externe oorzaak zijn (hele straat/wijk zonder stroom), of je moet het héél bont maken en de hoofdzekering laten klappen :P
Heb aantal jaren een UPS gehad, maar dat ding heeft ook wel eens de stroom onderbroken doordat hij zelf issues had :/ Toen de accu aan vervanging toe was heb ik hem afgevoerd en een apart groepje gemaakt zoals hierboven beschreven.

Oja en die kabels had je beter naar oudijzerboer kunnen brengen, je hebt vast nog wel meer metaal afval na verbouwing. Levert het nog een paar centen op :p

Ben benieuwd naar de vervolgplaatjes! :)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rinkel
taurus0205 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Will do, patchkabels van 25cm zijn lang zat toch of kan ik beter voor 50cm gaan? Ander kleurtje per kamer?
Hangt er een beetje vanaf hoe ver het patch-paneel van je switch komt te staan.Ik heb ze zelf op lengte gemaakt, maar de volgende keer koop ik ze gewoon op lengte.

Kwa kleurcodering heb ik het per type gedaan:
- Uplink (vanaf router en tussen switches): Rood
- PoE: Geel
- Overig: Zwart

Ik heb het op dit moment (nog) zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_yIY8VLFRw14jJ8L20IlLvWwf4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTyZXNlnWFUTMiA5JkjGWJO7.jpg?f=fotoalbum_medium

Het patchpaneel zit helemaal bovenin.
(Hier zie je overigens dat een paar kabels eigenlijk geel hadden moeten zijn).

Ga er binnenkort weer wat aan veranderen, wil wat switches gaan samenvoegen.

Hier nog een foto van lang geleden, hier zie je het patchpaneel wat beter:
Meterkast

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 26-08-2020 14:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

ThinkPadd schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:17:
@MisteRMeesteR Ziet er keurig uit! Ga je dat accespoint permanent verbinden via een keystone, of knijp je er een RJ45 voor solid kabel op? Keystone is beetje lastig weg te werken denk ik?
RJ45 connector en keystone op de foto was puur ff ter overbrugging, inmiddels hangen alle AP's in huis ( 2 x NanoHD en 1 x AP-AC-PRO) op hun plek. Om de stugge kabel af te werken t.b.v. de AP's heb ik gebruik gemaakt van zgn. field-assembly-connectoren.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/261363/files/265458812/550x550x2/field-assembly-connector-cat6a-awg22-27-tool-free.jpg

Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.

Deze heb ik gekocht: (link)
P.S. Als je stroom gaat trekken naar de kast zou ik kijken of je een eigen groepje met aardlekautomaat (automaat + aardlek in één) in de groepenkast kunt plaatsen. Op die manier is een UPS dan al bijna niet meer nodig, gezien alle groepen eruit kunnen knallen zonder dat hij deze groep meeneemt. Een stroomonderbreking moet dan al een externe oorzaak zijn (hele straat/wijk zonder stroom), of je moet het héél bont maken en de hoofdzekering laten klappen :P
Heb aantal jaren een UPS gehad, maar dat ding heeft ook wel eens de stroom onderbroken doordat hij zelf issues had :/ Toen de accu aan vervanging toe was heb ik hem afgevoerd en een apart groepje gemaakt zoals hierboven beschreven.
UPS heb ik al dus ga ik ook gewoon inzetten. Aardlekautomaat heb ik al wel liggen maar die aparte groep nog niet ;)
Oja en die kabels had je beter naar oudijzerboer kunnen brengen, je hebt vast nog wel meer metaal afval na verbouwing. Levert het nog een paar centen op :p
Haha, lang leve bouwbakkie.nl ;) >:)
Ben benieuwd naar de vervolgplaatjes! :)
Komt goed, zal vandeweek wel een update posten. Server draait ook inmiddels ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
rinkel schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Hangt er een beetje vanaf hoe ver het patch-paneel van je switch komt te staan.Ik heb ze zelf op lengte gemaakt, maar de volgende keer koop ik ze gewoon op lengte.

Kwa kleurcodering heb ik het per type gedaan:
- Uplink (vanaf router en tussen switches): Rood
- PoE: Geel
- Overig: Zwart

Ik heb het op dit moment (nog) zo:

[Afbeelding]

Het patchpaneel zit helemaal bovenin.
(Hier zie je overigens dat een paar kabels eigenlijk geel hadden moeten zijn).

Ga er binnenkort weer wat aan veranderen, wil wat switches gaan samenvoegen.

Hier nog een foto van lang geleden, hier zie je het patchpaneel wat beter:
[Afbeelding: Meterkast]
Dat ziet er strak uit! Zal blij zijn als het bij ook wat netter eruit ziet, de chaos en wirwar van kabels irriteert me mateloos. Je brengt me ook op ideeën met de houten afwerking.

Die houtenplaat tegen het plafond is puur van de esthetica?

https://www.netwerkproduc...ktop-of-wand-montage.html
zoiets is prima toch?

Nog een andere vraag, ik maak geen gebruik van telefoonlijnen of coaxkabels, kan ik deze gewoon weghalen om zo de boel ook weer netter te maken. Als ik hier ooit wegga moet de nieuwe bewoner maar weer kijken wat ie wilt, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

taurus0205 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Nog een andere vraag, ik maak geen gebruik van telefoonlijnen of coaxkabels, kan ik deze gewoon weghalen om zo de boel ook weer netter te maken. Als ik hier ooit wegga moet de nieuwe bewoner maar weer kijken wat ie wilt, toch?
Ik heb alle COAX + analoge telefonie bekabeling eruitgetrokken hier. Enkel het AOP en IS/RA punt zitten (uiteraard) nog in de meterkast, voorderest gaat alles over IP middels UTP danwel WiFi.

Ik zeg dus, opruimen ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
ThinkPadd schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:17:
P.S. Als je stroom gaat trekken naar de kast zou ik kijken of je een eigen groepje met aardlekautomaat (automaat + aardlek in één) in de groepenkast kunt plaatsen.
Hier heeft de NAS ook een eigen groep maar geen eigen aardlek. Lekker makkelijk blij het klussen. Ik probeer nu ook al mijn netwerkapparatuur in huis op POE te krijgen zodat mijn hele netwerk (+ sensoren en RPi's) in de lucht blijft als er een groep uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 18-09 20:21
MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:55:
[Afbeelding]

Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.

Deze heb ik gekocht: (link)
Ook eventueel geschikt voor CAT6? Dat zal haast wel zolang het maar tussen de range van 22 en 27 AWG zit.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Peutpeut schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Ook eventueel geschikt voor CAT6? Dat zal haast wel zolang het maar tussen de range van 22 en 27 AWG zit.
Dit dus idd :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Misschien domme vraag, maar waarmee heb je wallmount rack vastgemaakt (achterkant)?

Eigenlijk een algemene vraag dus

[ Voor 71% gewijzigd door Silver7 op 26-08-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Heb je deze kabel gewoon door de vloer geboord naar de volgende verdieping, of loopt hij in de holle ruimte van het broodje richting muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Silver7 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:37:
Misschien domme vraag, maar waarmee heb je wallmount rack vastgemaakt (achterkant)?

Hollewandplug dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander

Met schroeven?
In hout? Nee lijkt me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Ik heb alle COAX + analoge telefonie bekabeling eruitgetrokken hier. Enkel het AOP en IS/RA punt zitten (uiteraard) nog in de meterkast, voorderest gaat alles over IP middels UTP danwel WiFi.

Ik zeg dus, opruimen ;)
alles qua coax opruimen is wel ziggo + satteliet providers buitenspel zetten
ik zeg coax+utp , telefonie kan wel weg.. er is niks wat bv KPN niet over een utp kabel kan duwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

raymonvdm schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Heb je deze kabel gewoon door de vloer geboord naar de volgende verdieping, of loopt hij in de holle ruimte van het broodje richting muur?
Door de vloer idd, meerdere 20mm gaten door het overigens zeer harde beton geboord zodat er een sleuf ontstond.
ijske schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

alles qua coax opruimen is wel ziggo + satteliet providers buitenspel zetten
ik zeg coax+utp , telefonie kan wel weg.. er is niks wat bv KPN niet over een utp kabel kan duwen
Dat klopt, is bewust. Ik zie persoonlijk niet in hoe Ziggo danwel Satelliet tegen mijn FTTH aansluiting kan opboksen. :*)

Voor mijn wensen/eisen is FTTH het summum :*) ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

Door de vloer idd, meerdere 20mm gaten door het overigens zeer harde beton geboord zodat er een sleuf ontstond.

[...]

Dat klopt, is bewust. Ik zie persoonlijk niet in hoe Ziggo danwel Satelliet tegen mijn FTTH aansluiting kan opboksen. :*)

Voor mijn wensen/eisen is FTTH het summum :*) ;)
Ik doelde vooral op die ene voor het access point

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

raymonvdm schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Ik doelde vooral op die ene voor het access point
Door de vloer naar de volgende etage, aldaar hem in een subtiele bocht (lees: stukje beton weghalen zodat de bocht niet té haaks is) in de ondervloer van de laminaatvloer geplaatst en naar elders geleid.

Zowel kabel als ondervloer zijn 7mm, how convenient >:)

Credits voor het idee: GermanPivo in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MisteRMeesteR op 26-08-2020 22:19 ]

www.google.nl

• Faldarod
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 14:40

Bij de wallmount zaten keibouten. Ik heb dus eerst met een houtboor een gaatje geboort. Vervolgens in de muur erachter ook een stuk.

• raymonvdm
Heeft iemand toevallig ervaring met deze beugels. Ik wil twee switches onder een plank hangen horizontaal. Nu zijn dit beugels voor verticaal, maar wellicht ook wel horizontaal te schroeven?

Het goedkope zusje van deze

Het moet zeg maar dit idee worden.

[ Voor 29% gewijzigd door raymonvdm op 27-08-2020 17:12 ]

• taurus0205
raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:06:
Heeft iemand toevallig ervaring met deze beugels. Ik wil twee switches onder een plank hangen horizontaal. Nu zijn dit beugels voor verticaal, maar wellicht ook wel horizontaal te schroeven?

je kan het toch ook oplossen met wat latjes hout? Dat is de meest goedkope oplossing

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
raymonvdm schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:06:

Waarom zou dat niet kunnen ? Gewoon horizontaal vastschroeven en klaar. Misschien wel even wat opvul ringen gebruiken want die gaten lijken me nogal groot.
taurus0205 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:50:
Alright patchpaneel en patchkabels besteld, gaan we morgen weer verder met alles netjes afwerken, foto zal dan nog volgen :)

Waarschijnlijk slim de kabels die van her en der komen en die ik ga verwerken in de patch panel om deze niet te kort te snoeien, toch? Het kan altijd zijn dat ik later de indeling nog aanpas in de meterkast.

ik trek ze altijd door tot de vloer dus ~2 meter overlengte. Korter maken kan altijd langer niet ;). Vooral als je nog niet 100% zeker weet waar alles komt. Overlengte rol ik netjes op ~1/1,5 meter dan kan je als er iets mis gaat bij het afwerken van de wcd's nog altijd een paar keer opnieuw beginnen

De decoupeerzaag die ook la mijn verlanglijstje staat, zal ook goed van pas komen om eea netter te maken. Heb veel mooie afwerkingen gezien.

Hoe zit het eigenlijk met hitte in de meterkast? Ik bedoel patch panel en modem creëren niet heel veel toch?
In de toekomst komt er nog wel een switch en een nas en mogelijk nog een router. Met dat in gedachte moet je dan tegen die tijd nog een blower of iets dergelijks verwerken in de meterkast en eventueel een rooster erin zagen bovenin?

je kan altijd nog een ventilatie rooster in de deur zetten maar 99/100 keer wordt het echt niet te warm.

Tot slot nog deze vraag, is mijn treekveer compleet om zeep of is dit nog recht te trekken?

rijp voor de prullebak

[Afbeelding]

[ Voor 49% gewijzigd door Jan-man op 27-08-2020 17:55 ]

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 11:28
Hoe heb je de glasvezel vanuit je meterkast verlengt naar de pathkast?

Ziet er professioneel uit zo! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 02:25
@MisteRMeesteR

Een mooie installatie.

Op de foto met de Switch zie je 2 glasvezels die bijna in een hoek van 90 graden zitten. Dit is veel te scherp voor glasvezel.

Als je geluk hebt zijn ze nog heel, maar het kan goed zijn dat ze al gebroken zijn. Dat zie je niet zonder lichtpen aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
taurus0205 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Dat ziet er strak uit! Zal blij zijn als het bij ook wat netter eruit ziet, de chaos en wirwar van kabels irriteert me mateloos. Je brengt me ook op ideeën met de houten afwerking.

Die houtenplaat tegen het plafond is puur van de esthetica?

https://www.netwerkproduc...ktop-of-wand-montage.html
zoiets is prima toch?

Die houten plaat zat er bij mij al vanaf de bouw. Ik heb er nog een aantal planken bijgeplaatst.
Dat patchpaneel is dezelfde als die ik heb. Helaas kon ik er geen vinden met meer dan 12.

Gewoon weghalen idd. Telefoonlijn wordt steeds minder gebruikt. Je weet ook nooit welke provider de nieuwe bewoner zal nemen. Bij glasvezel is er sowieso geen coax.

• taurus0205
rinkel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:13:
[...]

Die houten plaat zat er bij mij al vanaf de bouw. Ik heb er nog een aantal planken bijgeplaatst.
Dat patchpaneel is dezelfde als die ik heb. Helaas kon ik er geen vinden met meer dan 12.
Niet? Bij: https://www.netwerkproducten.com is er anders zat keuze, gaat zelfs toto 24.
Pagina: 1 ... 62 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2