|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Enige wat ik nog mis is een kabeltester waar je zonder stekker mee kunt testen. Maar die ben ik nog niet tegengekomen.ranzige pad schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:31:
Een kabel tester is inderdaad gemakkelijk, door de kabel tester kwam ik er ook achter welke adres geen goed contact hadden. toevallig zijn het de draden die voor 100mb apparaten niet gebruikt worden, maar toch. alles even nagelopen, punch tool nog een keer door doorgehaald en alles is nu 100% ok.
Verder is een kabel tester is ook handig bij dubbele of viervoudige aansluiting te achterhalen welke kabel waar op zit op je patch panel voor identificatie. In mij geval had ik ze per paar gebundeld en in de meterkast kun je dan niet meer zien welke kabel waar op zit afgemonteerd.
100m bossen koop ik ook niet meer, inmiddels is de 4de en 5de rol aangebroken, achteraf was 2*303m voordeliger geweest.
Rol 1 en 2 is door UTP buizen verdwenen.
Rol 3 samen met rol CAI/COAX bijna op. Het restant stuk van 30meter zat ook zo in een buis, even door midden knippen.
Rol 4/5 gaan naar zolder, waar ik zeker 15m per draad nodig heb.
12 met kabel verdwijnt trouwens vrij snel in een buis, daar had ik helaas wel iets te rooskleurig mee gerekend.
op advies gewoon Belden cat6 overal ingedrukt, werkt tot nu toe prima.
[Afbeelding]
Bovenin de kast moet het nog even netter afgewerkt worden, zodat kabels minder zichtbaar zijn.
[...]
Als @ijske nog ooit hierop antwoord geeft : Kavaa in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
dan hebben we meteen de ideale oplossing om kabels te labelen
[...]het is iets wat ik van werk meekrijg , wij noemen het een partex houder
volgens mij is het dit , daar heb ik dan gewoon met de dymo iets opgeplakt
van werk krijg ik allerlei karakters mee maar geen compleet alfabet, anders was het nog mooier
http://www.partex-direct....ch=carrier%20strip&page=2
Ik ben het met je eens dat de kabel behoorlijk prijzig is. Echter is deze wel lekker dun met 5,8mm, bij die van jou staat niet hoe dik die kabel is, dus dat is dan een gok. Aangezien we van die dunne gele buisje hebben lopen en ik dubbele kabels wil trekken, doet het formaat er toeRobertMe schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:03:
[...]
Die netwerkkabel is voor mijn gevoel wel heel duur. Zelf heb ik er van Netwerkproducten.com: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6a-op-rol-c-511.html En ook patchpaneel en LSA tool heb ik van daar
Voor de wanddozen kun je ook kijken naar het merk van je bestaande schakelmateriaal. Busch-Jaeger, Gira etc verkopen allemaal materiaal daarvoor. In 99% van de gevallen gaat het dan om een basiselement van Rutenbeck en kun je een afdekplaatje (en venster) krijgen in de stijl van je bestaande schakelmateriaal. Dan is het dus mooi te integreren met je bestaande schakelmateriaal en kun je bv een stopcontact en UTP element naast elkaar plaatsen in een (dubbel) venster.
Wat betreft de wandcontactdozen. We hebben in huis schakelmateriaal van Busch-jaeger, echter zijn alle plekken waar ik kabels naar toe wil trekken "enkele" units. Niet van die dubbele met stroom en coax bijvoorbeeld. Aangezien ze allemaal in donkere onzichtbare hoekjes zitten, doet het uiterlijk er niet heel erg toe. Toch bedankt voor het meedenken hierover
Goeie!
Deze kabel heeft folie als afscherming, daarmee is de kabel dikker en bij mijn weten moet je m nu ook aarden. Terwijl dat met mijn kabel bij mijn weten niet nodig is. Dus ja, goedkoper, maar minder praktisch in mijn situatie.daxy schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:59:
[...]
Ik ben voor deze kabel gegaan:
https://www.netwerkwinkel...GXE00-GR-100-p_33270.html
100m op rol, vaste kern. Scheelt 30 euro, of 3 kratjes bier
Ik zou inderdaad ook voor een kabeltester gaan, die kosten ook niets tegenwoordig, maar je weet wel of er een kabel stuk getrokken is (of verkeer aangesloten).
flink dikker dan 5,8mm dusDiameter 7.2 ± 0.3 mm
Bedankt voor het meedenken, volledig over het hoofd gezien dat twee rollen kabels waarschijnlijk veel makkelijker werkt. Dus misschien is 2x 50 meter handiger voor mij. Voorlopig zijn er 3 plekken waar netwerk heen moet. Dit moeten dubbele kabels worden. Ik verwacht dus aan 100 meter ruim voldoende te hebben. Er komen geen nieuwe buizen door het huis. Hooguit in de toekomst nog eens naar zolder toe, maar dat is toekomstmuziekijske schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:58:
100m is in mijn ogen 2x niks als je een huis wil gaan herbekabelen.. zeker als je dubbele lengtes wil gaan trekken is zoiets direct op
ook heb je snel veel overschotjes met zo'n kleine bobijntjes
ik ga veel liever voor bobijntjes van 500m (of 305m als ik zeker weet dat ik daarmee toekom)
https://netwerkproducten....05-m-grijs-p-4361084.html
ik zou voor zoiets gaan... zeker als je cat6a's / 10gig kabels naast elkaar gaat trekken zou ik het zekere voor het onzekere nemen en geshield nemen.... ik vertrouw dat alien crosstalk niet (en ik heb er nog geen ervaring mee, 10gbit over zo'n lijntje sturen)
enige minpunt is natuurlijk de dikte... in 16mm pijp is dat onmogelijk om dubbel te trekken , dan moet je minima 19mm hebben
Ja, zeker handiger. 2x 50 meter wordt het dan welRobertMe schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:24:
[...]
Is het dan niet handiger om een paar rollen van 100m te pakken? Eventueel zelfs verschillende. Als je dan twee kabels door een leiding doet kun je dat van twee rollen doen en hoef je de lengte niet te weten. Heb je twee verschillende kleuren weet je meteen welke je waarop aansluit/hoe ze uitkomen.
Minder dan de helft? Waarschijnlijk CCA kabel?Yellowneck schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:20:
[...]
Wel erg dure kabel. Mag ik vragen waarom niet Belden CAT6 voor minder dan de helft (43 euro / 100mtr)?
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga er nog eens over nadenken of ik toch niet voor Busch-jaeger wandcontactdozen ga. Hoewel het op zich niet nodig is, is het misschien wel de finishing touch.
Wat is nou de handigste tool voor het strippen van netwerkkabels?
Belden is sowieso gewoon een echt kabelmerk, als ik mij niet vergis.
[ Voor 72% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-09-2018 16:20 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Nee, Belden is geen CCA. Wel CAT6 ipv CAT6A.Ossi schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:42:
Minder dan de helft? Waarschijnlijk CCA kabel?
Deze. Wasknijper erop zetten, Rotterdam rondje draaien en de buitenmantel is perfect los.Wat is nou de handigste tool voor het strippen van netwerkkabels?
nero355 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:40:
[...]
Daar zijn ook losse goedkopere tools voor :
https://www.conrad.nl/p/l...erk-gereedschapset-993894
Dat zwarte ding onderaan : € 2,95 of zo
Dat is een set, waar moet dan precies de wasknijper op?verjager schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:19:
[...]
Nee, Belden is geen CCA. Wel CAT6 ipv CAT6A.
[...]
Deze. Wasknijper erop zetten, Rotterdam rondje draaien en de buitenmantel is perfect los.
[...]
Ossi schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:46:
[...]
Dat is een set, waar moet dan precies de wasknijper op?
Lijkt me duidelijk, zo.
[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-09-2018 16:51 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
@Ossi de genoemde Cat6 kabel van Belden is inderdaad vol koper en van een groot en gerenomeerd kabelmerk, dit merk/bedrijf zit ook achter een ander welbekend merk genoemd Hirschmann
De dunnere Cat6A kabels die jij zelf linkt is niets meer dan de hierboven genoemde Cat6 van Belden, die dunheid moet ergens vandaan komen en dat is in 9 v/d 10x door de draden zelf dunner te maken, en dan zijn het dus officieel eigenlijk geen Cat6A kabels meer maar ga je al richting de Cat6 of zelfs 5e.
Ik zou adviseren kijk bv. eens rond bij www.sandervunderink.nl voor o.a. kabel, inbouwdoosjes van rutenbeck & afwerkingsmaterialen van BJ
[ Voor 26% gewijzigd door Annuk op 14-09-2018 20:50 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Als je doelt op de aderparen dan zijn ze allemaal awg23, dus dat zou hetzelfde moeten zijn. Dus volgens mij zou het allemaal moeten werken dan toch?Annuk schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:15:
@nero355 @vanaalten je kunt ook van die tyraps met label gebruiken, bv. zoiets: Tyrap met label
@Ossi de genoemde Cat6 kabel van Belden is inderdaad vol koper en van een groot en gerenomeerd kabelmerk, dit merk/bedrijf zit ook achter een ander welbekend merk genoemd Hirschmann
De dunnere Cat6A kabels die jij zelf linkt is niets meer dan de hierboven genoemde Cat6 van Belden, die dunheid moet ergens vandaan komen en dat is in 9 v/d 10x door de draden zelf dunner te maken, en dan zijn het dus officieel eigenlijk geen Cat6A kabels meer maar ga je al richting de Cat6 of zelfs 5e.
Ik zou adviseren kijk bv. eens rond bij www.sandervunderink.nl voor o.a. kabel, inbouwdoosjes van rutenbeck & afwerkingsmaterialen van BJ
Ik zal de website eens bestuderen
Naast de vraag/discussie CAT6 of CAT6A zit ik nog met de vraag welk type.
Uit het forum begrijp ik dat afscherming met name van belang is in industriele omgevingen en bij zware electrische velden, daar heb ik geen last van thuis. Maar wat ik wel heb zijn 2 kabels in 1 leiding en tussen de meterkast en de garage komt een mantelbuis waarin een stuk of 32 kabels over een meter of 10-15 gebundeld zullen lopen. Zou ik voor met name dit laatste toch maar een afgeschermde kabel nemen?
Voor:

Tijdens
![]() | ![]() |
Na:
![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door SanderH_ op 15-09-2018 10:35 ]
Je bedoeld neem ik aan afgeschermd of niet (gezien de onderstaande tekst).petermdevries schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:07:
Ook ik sta op het punt een nieuwbouwwoning te betrekken en ook bij mij de vraag welke kabels te kiezen.
Dit hebben de meesten hier en dit is geen enkel probleemUit het forum begrijp ik dat afscherming met name van belang is in industriele omgevingen en bij zware electrische velden, daar heb ik geen last van thuis. Maar wat ik wel heb zijn 2 kabels in 1 leiding
Maakt ook niet uit hoor, je gooit er alsnog geen frequentie regelaar oid tegen aan toch?en tussen de meterkast en de garage komt een mantelbuis waarin een stuk of 32 kabels over een meter of 10-15 gebundeld zullen lopen. Zou ik voor met name dit laatste toch maar een afgeschermde kabel nemen?
En als je bang bent voor overspraak tussen de onderlinge kabels, dit wordt door het ontwerp van utp kabels al opgeheven
Oftewel je kunt gewoon overal UTP Cat6 gebruiken.
Die afscherming is namelijk helemaal niet tegen externe velden of zoiets(dus ook niet van een frequentie regelaar), maar enkel en alleen tegen de zogenaamde "Alien Next" storing.
Dat is storing die ontstaat door gebundelde netwerkkabels die dus in hetzelfde frequentiegebied opereren en waarbij de signalen elkaar kunnen versterken.
Dit kan alleen optreden bij bundels netwerk kabels, zoals je die alleen gebouwen tegenkomt, maar 32 netwerkkabels voldoen daar ook aan(2 of 4 kabels dus niet).
Denk er wel aan dat je de afscherming maar aan een kant aan aarde legt anders loop je het risico op aardlussen.
Dat is lastiger dan je denkt want je moet opletten met de aarding van apparatuur die bijna altijd aan de netspanningsaarde hangen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
In grote kabelbundels, tientallen of honderden kabels bij elkaar gaat er overspraak optreden. Een folieafscherming zal beschermen tegen overspraak van hoge frequenties 100 MHz, 250 MHz en zorgen voor een ongestoorde signaaloverdracht.petermdevries schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:07:
Ook ik sta op het punt een nieuwbouwwoning te betrekken en ook bij mij de vraag welke kabels te kiezen.
Uit het forum begrijp ik dat afscherming met name van belang is in industriele omgevingen en bij zware electrische velden, daar heb ik geen last van thuis. Maar wat ik wel heb zijn 2 kabels in 1 leiding en tussen de meterkast en de garage komt een mantelbuis waarin een stuk of 32 kabels over een meter of 10-15 gebundeld zullen lopen. Zou ik voor met name dit laatste toch maar een afgeschermde kabel nemen?
Twisted pair kabels zijn in beginsel immuun voor laag frequente interferentie zoals netfrequentie 50 Hz. Frequentie gestuurde apparatuur zoals motoren en elektronisch geschakelde verlichting werken doorgaans rond de 10 KHz. Dit ligt ver beneden de frequentie van ethernet en de twisted pair constructie heft deze laagfrequente storingen op. Een folie beschermd hier niet tegen.
Spanningvoerende kabels 230 V / 400 V die storing uitstralen rondom 10 KHz dienen te zijn voorzien van gevochten stalen mantel zoals een YMVK-as kabel.
Ik ben ook op zoek naar een 1U stekkerdoos die ik aan de achterkant van een rack kan plaatsen om zo minder kabels zichtbaar te hebben. Bestaat zoiets? Alternatief is om een "normale" stekkerdoos achter een blind paneel te steken
[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 16-09-2018 11:13 ]
https://www.apc.com/shop/...ched-rack-pdu/_/N-17k76amSanderH_ schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:12:
Ik ben ook op zoek naar een 1U stekkerdoos die ik aan de achterkant van een rack kan plaatsen om zo minder kabels zichtbaar te hebben. Bestaat zoiets? Alternatief is om een "normale" stekkerdoos achter een blind paneel te steken
Zoiets
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb deze destijds gekocht bij Bax Shop.SanderH_ schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:12:
Dit lijkt mij wel een mooie deal voor een nagelnieuwe 15U patchkast? Zie ik iets over het hoofd? Is in principe bedoeld om te wall mounten, maar doet vast prima zijn werk als je hem gewoon op een vaste plaats zet, niet?
https://www.bax-shop.nl/p...doos&o=score&c%5B%5D=1119
www.google.nl
Dat is eigenlijk net wat ik niet wilMisteRMeesteR schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:34:
[...]
Ik heb deze destijds gekocht bij Bax Shop.
https://www.bax-shop.nl/p...doos&o=score&c%5B%5D=1119
Alle adapters en stroomkabels zijn dan zichtbaar. Ik zoek dus iets equivalent die je aan de achterzijde van het rack kan monteren
[ Voor 16% gewijzigd door SanderH_ op 16-09-2018 12:55 ]
https://www.fritz-events....8-weg-stroomverdeler.htmlSanderH_ schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:54:
[...]
Dat is eigenlijk net wat ik niet wil![]()
Alle adapters en stroomkabels zijn dan zichtbaar. Ik zoek dus iets equivalent die je aan de achterzijde van het rack kan monterenOf is dit gewoon mogelijk met dit soort patchkast?
Zoiets? (zal vast wel op meer plekken te vinden zijn, dit was de eerste die ik tegenkwam)
Ik kwam laatst rubber kabels tegen met een stekker en C13. Dat is pas echt heerlijk in vergelijking met die stugge PVC dingen. Niets geen gedoe van eigen wil, maar netjes op kunnen wikkelen zonder eigen bochten.
Geen idee waar die dingen vandaan kwamen, maar ze zaten in een serverrack, dus vast wel commercieel te krijgen.
[ Voor 20% gewijzigd door Resistor op 16-09-2018 13:00 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Zo'n patchkast heeft toch profielen aan de voor en achterkant. Zo'n stekkerblok kan je dan ook aan de achterkant monteren.SanderH_ schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:54:
[...]
Alle adapters en stroomkabels zijn dan zichtbaar. Ik zoek dus iets equivalent die je aan de achterzijde van het rack kan monteren
Of zoiets.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Bullseye.Resistor schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:57:
[...]
https://www.fritz-events....8-weg-stroomverdeler.html
Zoiets? (zal vast wel op meer plekken te vinden zijn, dit was de eerste die ik tegenkwam)
Ik kwam laatst rubber kabels tegen met een stekker en C13. Dat is pas echt heerlijk in vergelijking met die stugge PVC dingen. Niets geen gedoe van eigen wil, maar netjes op kunnen wikkelen zonder eigen bochten.
Die stond blijkbaar ook in de link die @MisteRMeesteR gaf, blind zijn is ook een kunst
https://www.bax-shop.nl/2...fs-19-inch-stroomverdeler
Ik zou ook voor deze gaan. Deze kun je ook achterin monteren zoals CurlyMo al aangeeft, maar natuurlijk ook achterstevoren (voorin of achterin de kast). Dan heb je tenminste geen extra kabelzooi om weg te werken (Adapters zijn meestal voor apparatuur op een legplank, en dan wil je geen 2m zware, dikke kabel extra imo).CurlyMo schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:00:
[...]
Zo'n patchkast heeft toch profielen aan de voor en achterkant. Zo'n stekkerblok kan je dan ook aan de achterkant monteren.
[...]
Of zoiets.
Met de wasknijper bedoelde je dus een kabelstripper. Ik dacht letterlijk een wasknijper...T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 16:50:
[...]
[YouTube: Netwerkproducten.com: thuisnetwerk aanleggen]
Lijkt me duidelijk, zo.
Zo noemde @verjager dat ding.Ossi schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:07:
[...]
Met de wasknijper bedoelde je dus een kabelstripper. Ik dacht letterlijk een wasknijper...
Maar inderdaad, de kabelstripper. Waarom die zo genoemd werd, zie je vanzelf.
Wil toch wat overpanning beveiliging doen, en dit is dan wel handig. Helaas wel weer een relatief duur ding.
108 euro (nog zonder verzendkosten) in DE gevinden.
Een Brennenstuhl 9000-0005-8815 kost 'maar' 70 euro.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
En wat voor afscherming zou dan noodzakelijk/aan te bevelen zijn? F/UTP of is dan S/FTP noodzakelijk?Ben(V) schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:28:
Als je 32 netwerkkabels in een buis stopt is dat nu net de enige reden waarom je afgeschermde netwerkkabel kabel moet gebruiken.
Die afscherming is namelijk helemaal niet tegen externe velden of zoiets(dus ook niet van een frequentie regelaar), maar enkel en alleen tegen de zogenaamde "Alien Next" storing.
Dat is storing die ontstaat door gebundelde netwerkkabels die dus in hetzelfde frequentiegebied opereren en waarbij de signalen elkaar kunnen versterken.
Dit kan alleen optreden bij bundels netwerk kabels, zoals je die alleen gebouwen tegenkomt, maar 32 netwerkkabels voldoen daar ook aan(2 of 4 kabels dus niet).
Denk er wel aan dat je de afscherming maar aan een kant aan aarde legt anders loop je het risico op aardlussen.
Dat is lastiger dan je denkt want je moet opletten met de aarding van apparatuur die bijna altijd aan de netspanningsaarde hangen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Kan jij mij vertellen hoe deze dingen heten (dus het frame te klemmen)?:SanderH_ schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:30:
De "makeover" dateert ondertussen al van een tijdje geleden, maar had de foto's nog op mijn smartphone staan, dus waarom niet eens hier posten.
Voor:
[Afbeelding]
Tijdens:
[Afbeelding] ~
Na:
Niet mijn setup. De plaatsing van sommige onderdelen is misschien een beetje ongelukkig. Maar ziet er toch iets overzichtelijker uit.
[Afbeelding] ~ [Afbeelding]~

Ik heb nog een IS/RA punt wat ik netjes wil afwerken.
[ Voor 3% gewijzigd door Vitamine op 17-09-2018 16:16 ]
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Is een Niko wandcontactdoos. Exact dezelfde als in dit filmpje:Vitamine schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:09:
[...]
Kan jij mij vertellen hoe deze dingen heten (dus het frame te klemmen)?:
[Afbeelding]
Ik heb nog een IS/RA punt wat ik netjes wil afwerken.
Ik zie dat de constructie van Niko er ondertussen al iets anders uitziet.
Ik dacht zelf aan dit model. Ik stel me echter vragen over de koeling. De kast komt in een afgesloten ruimte (soort van berghok). Dat in combinatie met een afgesloten glazen deur lijkt mij niet zo een goed idee.
Eventueel zou ik onderstaande producten kunnen combineren, maar ik stel me maar de vraag hoe effectief die zullen zijn:Om in één klap optimale koeling te hebben is dit misschien wel een veel betere keuze?
@Quindor Volgens mij heb jij het Alfaco model? Hoe bevalt deze jou ondertussen? Geen ventilatieproblemen?
Daarnaast nog steeds aan het twijfelen tussen MikroTik & Ubiquiti. Die eerste is toch wel een pak goedkoper, maar lijkt mij toch niet makkelijk om volledig aan de praat te krijgen. Het hele UniFi gebeuren van Ubiquiti spreekt mij dan weer zeer aan... Nog Tweakers die voor dezelfde keuze hebben gestaan?
[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 18-09-2018 22:22 ]
Ik heb met mijn patchkast absoluut geen koeling problemen. Er zitten in de glazen deur aan beide kanten ruime stroken met luchtgaten en daarnaast heb ik de gaten aan de onderkant en bovenkant (officieel bedoeld voor kabeldoorvoer) ook open. Hoewel ik er niet veel actieve apparatuur in heb zitten (1xCCR1009, 2xCRS226, 1xPOE injector paneel, kabel modem en wat voedingen) geeft elk apparaat een beetje warmte af. Als ik echter in de apparatuur kijk qua temperatuur geeft dat geen enkel probleem, dat terwijl mijn PC er zelfs onderstaat.
Ik denk dus dat je je daar niet echt zorgen over hoeft te maken.
Keuze tussen Mikrotik en Ubiquiti is lastig, ik wissel om de zoveel tijd (beide leuk spul) maar mijn hart ligt het meeste bij Mikrotik. Meestal vergelijk ik het zo, vind je het leuk om te doorgronden en ermee te prutsen is Mikrotik super leuk en zeer flexibel, moet het vrij snel out of the box werken en niet te complex zijn kun je beter iets meer betalen en Ubiquiti nemen.
Ik heb beide UniFi en nu CAPSman gedraaid voor wireless bijvoorbeeld en beide werkt prima, zeker voor de prijs.
Zal wel los lopen. Hij heeft gaten aan de zijkant in zijn deuren.SanderH_ schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:20:
Ondertussen nog bezig met de zoektocht naar een 12 of 15u patch rack.
Ik dacht zelf aan dit model. Ik stel me echter vragen over de koeling. De kast komt in een afgesloten ruimte (soort van berghok). Dat in combinatie met een afgesloten glazen deur lijkt mij niet zo een goed idee.
Misschien dat een stapel fully loaded DL580Gen9's niet zo'n goed idee is, maar wat switches en een servertje moeten prima kunnen.
Als je je zorgen maakt over de koeling, zou ik eerder zorgen dat dat berghok fatsoenlijke aanvoer van koude lucht heeft en zijn warmte kan afvoeren dan die kast as-such. (En natuurlijk de onderkant en bovenkant van die kast open laten als dat kan, voor wat extra airflow.)
Hier staat eea in de trapkast, zonder patchkast er omheen overigens. Trapkast heeft aanvoer van koude lucht uit de kruipruimte en afvoer via een passief rooster boven de deur. Mocht ik dat tóch wat te spannend gaan vinden, ga ik over op geforceerde koeling. (Aanzuigen uit de kruipruimte met een ventilator.)
Ik heb ze beiden. Vind het spul van Ubiquiti veel fijner in gebruik. Niet zozeer vanwege UniFi, daar heb ik alleen mijn AP's aan hangen, mijn router is een Edge series. Maar op de eoa manier vind ik Ubiquiti vrij prettig aanvoelen. De Mikrotik router is wel leuker om te zien, daar zit een display op.Daarnaast nog steeds aan het twijfelen tussen MikroTik & Ubiquiti. Die eerste is toch wel een pak goedkoper, maar lijkt mij toch niet makkelijk om volledig aan de praat te krijgen. Het hele UniFi gebeuren van Ubiquiti spreekt mij dan weer zeer aan... Nog Tweakers die voor dezelfde keuze hebben gestaan?
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
De islam kan uw vrijheid schaden
Ik zoek een 10 inch patchbeugel maar die lijken niet te bestaan
https://www.conrad.nl/p/d...poorten-cat-6-1-he-971786
Bedoel je zo'n ding
Zijn er meerdere van genoemd in dit topic als het goed is
/EDIT : My bad...
[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 19-09-2018 10:26 ]
Nee, dat is een patchpaneel.
Hij is op zoek naar een patchbeugel:

Heeft iemand al ervaringen met het ophangen van een server verticaal? Nog goede tips voor de rest, of kan dit echt niet?
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Zou ik niet snel doen. De fans zijn daar volgens mij niet voor gemaakt.imdos schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:15:
Heren, even een vraag. Ik ben voornemens om mijn NAS toch op een betere manier in te richten. Aangezien de UPS al in de meterkast zit en daar de bekabeling aanwezig is, is de ruimte de aangewezen plek voor mijn zelfbouw NAS (FreeNAS + virtualisatie). Nu is de meterkast ruimte zwaar beperkt, maar zat ik er over na te denken om een 2U rack server (of 3U als dat misschien ook nog past). Verticaal op te hangen. Hiervoor zat ik te denken aan een dubbele F-plankendrager constructie oid aan de rechterzijde en eventueel nog een oude tafelpoot aan de linkerkant onderop ter ondersteuning.
Heeft iemand al ervaringen met het ophangen van een server verticaal? Nog goede tips voor de rest, of kan dit echt niet?
Kan vast goed gaan, maar je fans hangen out of spec in hun lagers en kunnen gaan rammelen / kapot gaan.
Persoonlijk zou ik voor een kleine miditower gaan, orde van grootte van een HP Microserver. Zet je bovenop een ondiepe 19" switch en klaar.
Ligt eraan wat voor fans het zijn (het type lager dat wordt gebruikt) en of de server nieuw of gebruikt is :unezra schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:47:
Zou ik niet snel doen. De fans zijn daar volgens mij niet voor gemaakt.
Kan vast goed gaan, maar je fans hangen out of spec in hun lagers en kunnen gaan rammelen / kapot gaan.
- Bij een nieuwe server met fans die zowel liggend als staand bruikbaar zijn zou ik het gewoon doen!
- Bij een gebruikte server zou ik het niet doen, tenzij je eerste alle fans vervangt door het juiste type!
En... vergeet de voeding(en) niet
Ik heb er nu een (staat al in de meterkast) de N40L of N52Lunezra schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:47:
[...]
Zou ik niet snel doen. De fans zijn daar volgens mij niet voor gemaakt.
Persoonlijk zou ik voor een kleine miditower gaan, orde van grootte van een HP Microserver. Zet je bovenop een ondiepe 19" switch en klaar.
Ik denk deze 3U als die past. Ik weet zeker dat ik 10 cm ruimte ervoor heb; maar niet zeker of er nog 1U extra ruimte is.nero355 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:52:
[...]
Ligt eraan wat voor fans het zijn (het type lager dat wordt gebruikt) en of de server nieuw of gebruikt is :
- Bij een nieuwe server met fans die zowel liggend als staand bruikbaar zijn zou ik het gewoon doen!
- Bij een gebruikte server zou ik het niet doen, tenzij je eerste alle fans vervangt door het juiste type!
En... vergeet de voeding(en) niet
Anders deze Supermicro SuperChassis 825TQ-563LPB - 2U
Maar waar zou ik op moeten letten qua fans? Dit staat er:
- 1U 560W/600W Multi-output power supply Gold level, 24Pin output
- 3 x 8cm (7000 RPM) hot-swap PWM cooling fan(s)
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Lees deze links eens door :imdos schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:22:
Maar waar zou ik op moeten letten qua fans? Dit staat er:Echt niks meer voor de rest in de manual die ik net heb gedownload.
- 1U 560W/600W Multi-output power supply Gold level, 24Pin output
- 3 x 8cm (7000 RPM) hot-swap PWM cooling fan(s)
- https://nl.hardware.info/...ound-up-grote-fans-lagers
- https://nl.hardware.info/...m-gelukkig-systeem-lagers
- https://nl.hardware.info/...elijkingstest-fan-ontwerp
- https://nl.hardware.info/...test-122-casefans-werking
Lagers, lagers en nog eens lagers!
Ja, die inderdaad maar dan in 10 inch. Maar ik slijp anders wel zo'n 19 inch rack in 2en en kort hem wat in.rens-br schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:25:
[...]
Nee, dat is een patchpaneel.
Hij is op zoek naar een patchbeugel:
[Afbeelding]
De islam kan uw vrijheid schaden
Ik heb momenteel 1x USG en 2x US8-60W in gebruik en deze worden loeiheet. Te warm om vast te pakken, maar blijven gewoon functioneren. Ik heb toch liever wat airflow om de boel wat koeler te houden.
Een willekeurige PC-ventilator moet wel gaan werken toch? Aansluiten op een stekkernetvoeding die je kunt instellen op 7,5 - 12 VDC en gaan met die handel.GioStyle schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:24:
Heeft iemand een nette oplossing/idee voor een ventilator in een 10” patchkast?
Ik heb momenteel 1x USG en 2x US8-60W in gebruik en deze worden loeiheet. Te warm om vast te pakken, maar blijven gewoon functioneren. Ik heb toch liever wat airflow om de boel wat koeler te houden.
Heb je een foto van de kast?
Ik zat zelf te denken aan voedingen die ook voor LED verlichting gebruikt worden. Die dingen draaien dacht ik standaard op 12V en daar kun je heel goed zo'n ouderwetse PC regeling aanhangen met temperatuursensoren.FrankHe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:58:
[...]
Een willekeurige PC-ventilator moet wel gaan werken toch? Aansluiten op een stekkernetvoeding die je kunt instellen op 7,5 - 12 VDC en gaan met die handel.
5,25" kastje kopen (of een 1U unit), daarin de hele bende monteren, fans er aan en hobbelen maar.
Ik heb thuis een oude 120mm casefan gepakt, en er een USB connector opgezet. Dan heb je de fan op 5V draaien. Dit is lekker stil, geeft toch nog een leuke airflow, en je kunt het gewoon bij je NAS/Router inprikken, of een telefoonlader hiervoor gebruiken.FrankHe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:58:
[...]
Een willekeurige PC-ventilator moet wel gaan werken toch? Aansluiten op een stekkernetvoeding die je kunt instellen op 7,5 - 12 VDC en gaan met die handel.
Een universele voeding gaat inderdaad prima werken. Ik zou weg blijven bij een voeding die "speciaal" is bedoeld voor LED verlichting. Je kunt inderdaad een fancy temperatuurregeling gebruiken. Ziet er koel uitunezra schreef op donderdag 20 september 2018 @ 06:49:
[...]
Ik zat zelf te denken aan voedingen die ook voor LED verlichting gebruikt worden. Die dingen draaien dacht ik standaard op 12V en daar kun je heel goed zo'n ouderwetse PC regeling aanhangen met temperatuursensoren.
5,25" kastje kopen (of een 1U unit), daarin de hele bende monteren, fans er aan en hobbelen maar.
FrankHe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:58:
[...]
Vitamine schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:47:
Crosspost:
Zoals wel meer mensen heb ik wat apparatuur 'opgesloten' in het meubel. Voor mijn gevoel werden de systemen erg warm en wilde de temperatuur automatisch regelen.
Via wat omzwervingen in het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic beland. Op basis van wat er in dit topic wordt besproken, heb ik het volgende systeem (tweemaal) geïnstalleerd:
Gebruikt:
• XH-W1209 Digitale thermostaat met relais (2x)
• Behuizing voor de W1209 (2x)
• Afstandsbusjes
• 12V DC voeding (beide zitten op dezelfde voeding, dus 1x)
• Wago lasklemmen
• Be quiet 80mm ventilatoren (2x)
• Kabels
• Wartels
• Adereindhulzen
Regeling 1:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu kan ik mooi de schakel temperatuur inregelen waarop de ventilator (40x40) geschakeld wordt en het afkoelt (moet hem nog wel wat netter wegwerken).
In het meest rechtse kastje zit hetzelfde systeem ingebouwd, maar dan met twee ventilatoren 80mm in de bodem van de kast geplaatst (uiteraard niet te zien op de foto, maar geeft wel een beeld):
Regeling 2:
[Afbeelding: Kamer]
De gesloten kast (rechts) heb ik ingesteld op 35°C, de receiver op 45°C en beide worden netjes geregeld.
Ik was bang dat er te weinig verse aanvoer zou zijn voor de gesloten kast, maar omdat het deurtje niet volledig sluit (staat standaard 3mm open vanwege de deurstop), heb je niet onwijs veel onderdruk in de kast.
Al met al erg tevreden.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Waarom weg blijven bij een voeding die bedoeld is voor LED verlichting?FrankHe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:38:
[...]
Een universele voeding gaat inderdaad prima werken. Ik zou weg blijven bij een voeding die "speciaal" is bedoeld voor LED verlichting. Je kunt inderdaad een fancy temperatuurregeling gebruiken. Ziet er koel uit
Leek mij juist ideaal. De form-factor is super handig (brick), ze zijn passief gekoeld en ze doen 230V naar 12V zonder minimale last. Wat zie ik over het hoofd?
Zo'n temperatuur regeling denk ik echt zelf nog over na, zo duur zijn ze neit en het is *wel* gaaf. Alleen een 5,25" behuizing vinden is wat lastiger.
Hmm, behuizing MET voeding zou helemaal ideaal zijn. Zoiets dat vroeger gebruikt werd voor externe CDROM spelers dus. Met losse aan/uit schakelaar in de doos.
Naast dat het mogelijks niet goed is voor de fans, is het ook niet goed voor de airflow. Die gaat namelijk (meestal?) van voor naar achter, en bij verticaal ophangen gaat het dan dus van boven naar onder, wat het dus heel moeilijk maakt om warme lucht weg te krijgen..imdos schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:15:
[ Voor 4% gewijzigd door Hipska op 20-09-2018 11:07 ]
De standaard is toch bij rack mounted van voor naar achter; dus als ik de machine ophang met de voorkant naar onderen; dan gaat de warme lucht toch naar boven. Of ben ik nu van lotje getikt.Hipska schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:05:
[...]
Naast dat het mogelijks niet goed is voor de fans, is het ook niet goed voor de airflow. Die gaat namelijk (meestal?) van voor naar achter, en bij verticaal ophangen gaat het dan dus van boven naar onder, wat het dus heel moeilijk maakt om warme lucht weg te krijgen..

En van beneden naar boven is juist fijn, hoef ik niet te compenseren aan de natuurweten

Qua fans zal ik dus sneller deze eventueel moeten vervangen, mochten ze niet geschikt zijn. Ik zie verder geen hele grote problemen om dus een rack server verticaal te plaatsen. En er zijn zelfs speciale beugels voor. Zie bijvoorbeeld deze link.
Oké, als dat staan is; maar hij moet toch echt zijdelings aan de muur komen voor de rest van de al aanwezig spullen in de meterkast.Hipska schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:08:
Aha. Doordat je zei HANGEN dacht ik met de voorkant naar boven. Met de voorkant naar beneden kan je niet echt meer hangen noemen, maar eerder staan. (De beugels aan de voorkant zitten dan onderaan..)
Ik zat daarbij zelf te denken aan een low-budget oplossing met twee keer een dubbele F-systeem plankendrager of zoiets, met een custom made haken (of verbouwde plankendragers) die dan als een soort rail de zijkant borgt. Die borgen dan door het gewicht van de server (lees: zwaartekracht). Zo blijft de server wel hangen en kan ik hem er met wat moeite zelf op en af tillen mocht dat nodig zijn.
En dan moet ik daar eventueel de onderkant wel vrij goed mee kunnen vastzetten met eventueel een tweetal van die reguliere plankendragers dus onderop, eventueel met een strip of twee metaal om op te rusten.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er van die twee stukjes metaal die normaal gebruik worden voor de bevestiging (inclusief de rail) voor en achter een dergelijke server onder en boven voldoende ondersteunen aan een kant. Loopt toch al snel tegen de 30 kg, met disken en al met een kast van 22 kg.
Leuk project. Het betreft in dit geval een universele voeding en geen voeding die "speciaal" is bedoeld voor LED verlichting.unezra schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:47:
[...]
Waarom weg blijven bij een voeding die bedoeld is voor LED verlichting?
Leek mij juist ideaal. De form-factor is super handig (brick), ze zijn passief gekoeld en ze doen 230V naar 12V zonder minimale last. Wat zie ik over het hoofd?
[...]
Blijf weg bij speciale voedingen. Ik heb "speciale" LED voedingen gezien die rare grappen uithalen zoals de boel reguleren op basis van stroom in plaats van spanning om nog maar te zwijgen van een ingebouwde dimmerfunctie. Zo zijn er bijvoorbeeld ook halogeenvoedingen die zijn speciaal bedoeld voor halogeenlampen en ongeschikt voor overige projecten. Die voedingen doen aan zaken als voorverwarming en hebben een spanning van maximaal 11,5 Volt.
In dat geval moet je een fan nemen die geschikt is voor verticale montage. Die hebben er vaak ook wat betere lagers in zitten die langer meegaan.Hipska schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:05:
[...]
Naast dat het mogelijks niet goed is voor de fans, is het ook niet goed voor de airflow. Die gaat namelijk (meestal?) van voor naar achter, en bij verticaal ophangen gaat het dan dus van boven naar onder, wat het dus heel moeilijk maakt om warme lucht weg te krijgen..
[ Voor 22% gewijzigd door FrankHe op 20-09-2018 13:34 ]
Halogeentrafo's doen sowieso niets onder een bepaald vermogen. Daarom kun je niet zomaar 12V LED hangen aan een 12V halogeen trafo. Opgenomen vermogen is te weinig, doen ze niets. (Om 30W of zelfs 60W LED te halen moet je best lomp doen, met halogeen zijn dat 1 of 2 spotjes.)FrankHe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:32:
[...]
Leuk project. Het betreft in dit geval een universele voeding en geen voeding die "speciaal" is bedoeld voor LED verlichting.
Blijf weg bij speciale voedingen. Ik heb "speciale" LED voedingen gezien die rare grappen uithalen zoals de boel reguleren op basis van stroom in plaats van spanning om nog maar te zwijgen van een ingebouwde dimmerfunctie. Zo zijn er bijvoorbeeld ook halogeenvoedingen die zijn speciaal bedoeld voor halogeenlampen en ongeschikt voor overige projecten. Die voedingen doen aan zaken als voorverwarming en hebben een spanning van maximaal 11,5 Volt.
Dat kan inderdaad een uitdaging vormen. Ik heb dat met PC fans gehad.[...]
In dat geval moet je een fan nemen die geschikt is voor verticale montage. Die hebben er vaak ook wat betere lagers in zitten die langer meegaan.
Had d'r 5 of 6, 3 daarvan hangend gemonteerd. Rammel. Vervangen, weer rammel. Toen maar opgegeven en vervangen door veel duurdere fans. (Hadden nog mooiere RGB ook.)
Deze fans zijn beroerd, rammelen:
pricewatch: Cooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB
Deze fans heb ik nu:
pricewatch: Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan, 140mm
(Die laatste zitten ook op mijn CPU, maar dan de 120mm versie. Want mooi.)
Maar goed, voor een beetje kastventilatie niet zo nuttig. Wel leuk en het levert meteen extra verlichting op daar.
FrankHe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:58:
[...]

*Ugh* foto is gedraaid...
Het is een standaard 6U hoog 10" patchkast.
Ik snap dat een pc ventilator prima kan werken, maar dat vind ik niet zo netjes. Vandaar mijn vraag of iemand een soortgelijk probleem heeft en een oplossing.
https://www.conrad.nl/p/d...tilator-1-he-zwart-993956
Als dat te koop is voor 10", dan ben ik geïnteresseerd.Mr_gadget schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:10:
Kan je niet een kast ventilator inbouwen?
*brrrrr*Mr_gadget schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:10:
Kan je niet een kast ventilator inbouwen?
Dat lijkt op een ding dat enkel aan/uit gaat en fans die op 230V draaien. Zou ik niet aan beginnen.
Start/stop is volgens mij niet heel goed voor fans en het geeft je een lelijke bak herrie.
Beter een regeling die stationair langzaam draait, of die ook het toerental regelt.
Deze zien er goed uit, zijn temperatuur gestuurd en er kunnen meerdere ventilatoren op een controller aangesloten worden. Daarnaast verkoopt AC Infinity ventilatoren in allerlei verschillende soorten en maten, waaronder modellen speciaal voor cabinets, closets en racks (alleen 19 inch).

Die kast zit behoorlijk vol en ik identificeer zo snel vier actieve apparaten. Stel dat ze ieder gemiddeld 7 Watt doen dan genereert het bij elkaar al 28 W aan warmte. Dat is inderdaad net iets te veel om uitsluitend via natuurlijke ventilatie weg te werken. De warmte kan zo te zien ook geen kant op. Als je de mogelijkheid hebt om wat gaten in de zijkant te maken en in de bodem dan kun je van onderaf lucht inblazen. Hopelijk gaat dat helpen.GioStyle schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:44:
[...]
[Afbeelding]
*Ugh* foto is gedraaid...
Het is een standaard 6U hoog 10" patchkast.
Ik snap dat een pc ventilator prima kan werken, maar dat vind ik niet zo netjes. Vandaar mijn vraag of iemand een soortgelijk probleem heeft en een oplossing.
Welnee.FrankHe schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:08:
[...]
Die kast zit behoorlijk vol en ik identificeer zo snel vier actieve apparaten. Stel dat ze ieder gemiddeld 7 Watt doen dan genereert het bij elkaar al 28 W aan warmte. Dat is inderdaad net iets te veel om uitsluitend via natuurlijke ventilatie weg te werken. De warmte kan zo te zien ook geen kant op. Als je de mogelijkheid hebt om wat gaten in de zijkant te maken en in de bodem dan kun je van onderaf lucht inblazen. Hopelijk gaat dat helpen.
Die apparaten hebben zelf actieve koeling. 28W is echt *niets* om weg te werken.
Zolang je zorgt dat aan de voorkant er wat lucht naar binnen kant en aan de achterkant weg kan, kun je dat prima zonder kastventilatie doen.
Kortom, zorgen dat er lucht in en uit kan is zeker handig maar actieve ventilatie is echt onzin.
Maar als het deurtje dicht is dan hoopt de warmte zich op in de kast. Dan is 28 W ineens een hoop energie hoor, dat gaat heel snel heel heet worden kan ik je vertellen.unezra schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:23:
[...]
Welnee.
Die apparaten hebben zelf actieve koeling. 28W is echt *niets* om weg te werken.
Zolang je zorgt dat aan de voorkant er wat lucht naar binnen kant en aan de achterkant weg kan, kun je dat prima zonder kastventilatie doen.
Kortom, zorgen dat er lucht in en uit kan is zeker handig maar actieve ventilatie is echt onzin.
Daarom dus zorgen voor passieve aanvoer van koele lucht en afvoer van warme lucht. Je wilt iets lucht in die kast kunnen krijgen. Verder kun je dat prima doen met de ventilatoren van de apparatuur zelf.FrankHe schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:28:
[...]
Maar als het deurtje dicht is dan hoopt de warmte zich op in de kast. Dan is 28 W ineens een hoop energie hoor, dat gaat heel snel heel heet worden kan ik je vertellen.
Warm is niet zo erg, apparatuur kan best veel hebben. Stabiele temperaturen zijn veel belangrijker.
Zoals gezegd, 28W is echt niets. Complete serverracks kun je koelen zonder actieve koeling in het rack, met aanvoerlucht van 23 graden en hoger. Serverracks worden in de regel zelfs zelden actief gekoeld. Er word gezorgd voor aanvoer van relatief koele lucht (21-23 graden) en de warme lucht word weggevoerd. (Maar aan de achterkant word het ook rustig 30+ graden.)
Dan heb je het over opgenomen vermogens van 3600W en 7200W per rack en meer. Niet over een hand vol apparatuur met 28W opgenomen vermogen.
Klopt, een serverrack is altijd open, geperforeerde deur, aan de voorkant en achterkant. In deze specifieke patchkast moeten inderdaad openingen komen voor de aanvoer van koele lucht, het liefst onder en afvoer van warme lucht, het liefst boven. Aangezien volgens de foto afvoer boven niet mogelijk is zul je via de zijkant moeten afvoeren en dat is iets minder ideaal. Als de onderkant ook lastig is dan zul je via de ene zijkant moeten aanvoeren en de andere zijkant moeten afvoeren. In dat geval zal ik er wel een fan inzetten om daar bij te helpen.unezra schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:31:
[...]
Daarom dus zorgen voor passieve aanvoer van koele lucht en afvoer van warme lucht. Je wilt iets lucht in die kast kunnen krijgen. Verder kun je dat prima doen met de ventilatoren van de apparatuur zelf.
Warm is niet zo erg, apparatuur kan best veel hebben. Stabiele temperaturen zijn veel belangrijker.
Zoals gezegd, 28W is echt niets. Complete serverracks kun je koelen zonder actieve koeling in het rack, met aanvoerlucht van 23 graden en hoger. Serverracks worden in de regel zelfs zelden actief gekoeld. Er word gezorgd voor aanvoer van relatief koele lucht (21-23 graden) en de warme lucht word weggevoerd. (Maar aan de achterkant word het ook rustig 30+ graden.)
Dan heb je het over opgenomen vermogens van 3600W en 7200W per rack en meer. Niet over een hand vol apparatuur met 28W opgenomen vermogen.
Aanvulling, 7 kW per rack is trouwens redelijk standaard tegenwoordig. Heb tien jaar geleden al racks moeten inrichten waar ruim 20 kW (piekvermogen) in ging, dat was behoorlijk heftig. Oordoppen in.
[ Voor 6% gewijzigd door FrankHe op 21-09-2018 14:22 ]
De behuizing van de apparatuur (router en switches) van Ubiquiti worden gewoon warm. Erg warm. Schijnt normaal te zijn. Ik vind het een beetje apart. De HP switch verbruikt net zo veel en wordt niet eens lauw.
Er is genoeg passieve airflow. Aan de voorkant kan de lucht tussendoor en aan de achterkant kan het wegstromen.
Ik ga het even aankijken.
Doet je HP Switch dan ook PoE of niet?GioStyle schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:53:
Ik kan je vertellen dat het iets meer is qua verbruik. De UniFi switches voeden een aantal accespoints en camera’s. Onderin liggen nog de adapters van de server, modem etc.. Totale verbruik ligt rond de 90W gok ik.
De behuizing van de apparatuur (router en switches) van Ubiquiti worden gewoon warm. Erg warm. Schijnt normaal te zijn. Ik vind het een beetje apart. De HP switch verbruikt net zo veel en wordt niet eens lauw.
Er is genoeg passieve airflow. Aan de voorkant kan de lucht tussendoor en aan de achterkant kan het wegstromen.
Als die geen PoE Doet dan wordt die ook niet zo warm. Als je PoE gebruikt in een switch dan worden ze sowieso al wat warmer.
En dat de Router / Producten warm worden ja dat is nu eenmaal zo, en kan uit ervaring geen kwaad.
Zolang je ze maar niet op elkaar gaat stapelen
[ Voor 15% gewijzigd door Kavaa op 21-09-2018 20:15 ]
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Zo te zien zit er een centimeter of anderhalf tussen de legplanken. Dus er kan wel wat lucht bij. Voelt het metaal van de kast zelf ook behoorlijk warm aan?GioStyle schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:53:
Ik kan je vertellen dat het iets meer is qua verbruik. De UniFi switches voeden een aantal accespoints en camera’s. Onderin liggen nog de adapters van de server, modem etc.. Totale verbruik ligt rond de 90W gok ik.
De halfgeleiders overleven de hitte wel. Echter de elco's (elektrolytische condensatoren) zullen op een gegeven moment uitdrogen. Is natuurlijk afhankelijk van temperatuurspecificaties en bouwkwaliteit. Maar elco's vinden het fijner rond de 20 graden dan bij 50 graden. Dus die netvoedingen zou ik een beetje proberen te koelen.
Nog tips in volgorde van afwerking? Eerst alles trekken en dan random maar wat kabels in het patch-paneel steken lijkt mij niet handig.
Is het beter om de afwerking te beginnen in de meterkast of aan de patch-punten en dan de kabel strak trekken?
Zou inderdaad eerst de patchpunten afwerken en als laatste het patchpaneelOssi schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:09:
Ik ga vandaag beginnen met kabels trekken
Nog tips in volgorde van afwerking? Eerst alles trekken en dan random maar wat kabels in het patch-paneel steken lijkt mij niet handig.
Is het beter om de afwerking te beginnen in de meterkast of aan de patch-punten en dan de kabel strak trekken?
Voorzichtig de kabels aantrekken in de meterkast en duwen bij je patchpunt.
Evt voor het invoeren de kabel bv even een streepje oid geven (en dat ook ff op de doos of rol doen) zodat je bv links met markering aanhoudt en rechts zonder markering.
Ik wilde al een verhaal typen over 'streepje op de mantel voor links', maar ik was net te traagOssi schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:09:
Ik ga vandaag beginnen met kabels trekken
In de meterkast wonen geen mensen, als je heel mooi wil werken kan je met een labelwriter de poorten op het patchpanel markeren (per 2 poorten, links en rechts heb je al vastgelegd met montage), bv. WK, SK1, SK2, ZD, ZR zolder-deurkant, zolder-raamkant, en voor minder mooi kan je een stuk wit isolatietape pakken, daar met een fineliner de markeringen op zetten, en daar overheen weer een stuk blank normaal (of breed) plakband overheen gaat om het isolatietape te beschermen (want dat gaat geheid los na een aantal jaar)
Hier weinig veranderingen in het netwerk, behalve dat ik de switch en het patchpanel beide iets heb verschoven, ze zitten nu 3cm dichter bij elkaar, kabeltjes stonden iets te strak naar mijn zin
Meer ruimte om te verschuiven heb ik niet, en de 'iets' langere kabels zijn dan gelijk 1m, veel te lang vergeleken met de 50cm kabels die ik nu heb. Jammer dat de pre-fab kabels niet met stappen van 10cm bij lengtes tot 2m gaan, dan kan je zeker bij horizontale bekabeling in racks het veel mooier afwerken. Bij mij zouden dat dan 4 kabels van 50cm worden die de rechter poorten van de (aan de linkerkant gemonteerde) switch verbinden met de linker van het (rechts gemonteerde) patchpanel, en 4 van 60cm die de linker poorten van de switch aan de rechter van het panel koppelen.
En ik ben aan het overwegen om alle bekabeling op de kamers te vervangen, niet omdat het foute bekabeling is (is allemaal al CAT6), maar ik erger mij aan sommige lengtes en kleuren. Op sommige plekken is 2m net te kort, op andere plekken is 1m te lang, de televisie heeft al een groene netwerkkabel maar ik wil de receiver een blauwe geven, kabeltje wat in het zicht komt (komt binnenkort een Powerline setje om op het balkon een netwerkaansluiting te hebben voor een camera) wil ik wit hebben. Dan heb ik alles van het zelfde merk en type (alleen de kleuren en lengtes zijn per locatie/functie aangepast)
En even een grote opruiming houden in mijn bak met reservekabels, alles wat minder is dan CAT5e-FTP gaat de kliko in. Begint een beetje erg te worden, maar ze zeggen dat iedereen na zijn 35e een bak met kabels heeft 'voor het geval dat'
Geprobeerd om de tip op te volgen in dit topic om een draadje door de buis te zuigen met een stofzuiger, maar zelfs dat lukte niet. Mijn vader is zelfs nog in de kruipruimte geweest, maar de buizen zijn niet zichtbaar, zitten dus in het beton. En er is geen ruimte om in die regio even een kabeltje omhoog te wurmen. Ik weet dus ook niet wat ik hier mee aan moet eigenlijk.
In de werkkamer boven zat een coax-kabel, deze aan de nylon trekveer verbonden en deze was er snel door gelukkig, eindelijk een lichtpuntje in deze klus na 2,5 uur strijd. Trekveer verbonden met de eerste netwerkkabel en daarna de tweede zo'n 20cm lager aan de eerste netwerkkabel. Op die manier was het maximaal dus twee kabels dikte tegelijk. Het trekken ging natuurlijk iets lastiger dan alleen een nylon trekveer, maar al met al ging het hartstikke goed en eindelijk een succes
Daarna hetzelfde herhaald voor de slaapkamer, ook daar ging het goed. Iets lastiger omdat de afstand iets langer was denk ik.
Daarna er maar een eind aan gebreid. Het was al tegen zes uur en we waren er ook wel klaar mee. Ik weet niet of we er morgen mee verder gaan. Zo niet, dan kan ik de twee ruimtes afwerken met patch-punten.
Al met al een gematigd tevreden succes. Het punt in de woonkamer is belangrijk voor mijn accespoint-plan in huis. Plus ik heb daar drie apparaten staan die snakken naar een snelle bekabelde verbinding.
Iemand nog tips voor deze buis?
[ Voor 31% gewijzigd door Aapie op 22-09-2018 20:54 ]
Die Belden CAT6 gaat echt meer dan prima door 5/6". Ik heb er zelfs op één plek 4 doorheen liggen.Aapie schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:47:
@Ossi Dat was dan zeker een 5/8 buis? Daar passen moeilijk 2 netwerkkabels doorheen, dat is vragen om problemen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Trekveerpomp... Ik ben ze een paar keer op internet tegengekomen idd, maar ik begreep dat het voor het trekken van leidingen was, niet voor het initiaal trekken door een lege buis. Daarnaast heb ik geen idee hoe het werkt en vind ik de flink aan de prijs. Zouden bouwmarkten ze ook verhuren?Totaalgeflipt schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:41:
Je kan nog proberen om met een veerpomp die metalen trekveer er opnieuw door te duwen, en dan wat glijmiddel gebruiken?
Ik ben niet zo bekend met plastic buis maten om eerlijk te zijn. Het was wel een iets dunner pijpje dan de andere buizen. Maar ik kreeg er geen twee kabels door omdat ik er überhaupt geen één kabel door kreeg.Aapie schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:47:
@Ossi Dat was dan zeker een 5/8 buis? Daar passen moeilijk 2 netwerkkabels doorheen, dat is vragen om problemen. (heel misschien van die hele dunne goedkope kabels wel) Inderdaad glijmiddel gebruiken en ik weet niet wat voor soort netwerkkabel je hebt maar gebruik een flexibele versie scheelt ook een hoop.
Ik heb er wel een te leen. Ophalen in Amsterdam :-)Ossi schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:49:
[...]
Trekveerpomp... Ik ben ze een paar keer op internet tegengekomen idd, maar ik begreep dat het voor het trekken van leidingen was, niet voor het initiaal trekken door een lege buis. Daarnaast heb ik geen idee hoe het werkt en vind ik de flink aan de prijs. Zouden bouwmarkten ze ook verhuren?
[...]
Ik ben niet zo bekend met plastic buis maten om eerlijk te zijn. Het was wel een iets dunner pijpje dan de andere buizen. Maar ik kreeg er geen twee kabels door omdat ik er überhaupt geen één kabel door kreeg.
Wat misschien ook kan ik ken je bochten werk niet als er teveel Hansen bochten in zitten word het aardig lastig.
Enige haakse bocht die ik heb ik dat de buizen omhoog gaan voor de rest allemaal een grote bocht
https://photos.app.goo.gl/XMGekXB4skifqQyH6
2 soepele kabels met alleen trekveer door pvc is prima te doen afgelopen zomer gedaan
RobbyTown in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
[ Voor 47% gewijzigd door RobbyTown op 23-09-2018 08:55 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Dat is heel vriendelijk, maar aangezien ik in zuidwest Drenthe woon, moet ik dit aanbod even aan mij voorbij laten gaan. Maar mocht er iemand in Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen meelezen en een trekveerpomp willen uitlenen dan hou ik mij aanbevolenTotaalgeflipt schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:28:
[...]
Ik heb er wel een te leen. Ophalen in Amsterdam :-)
Voordat ik me kan focussen op het trekken van netwerkkabels, moet ik eerst bedenken hoe ik überhaupt iets door de leiding krijg.RobbyTown schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:50:
@Ossi kun je misschien een foto posten van je pvc pijp + kabels die je er doorheen wilt trekken.
Wat misschien ook kan ik ken je bochten werk niet als er teveel Hansen bochten in zitten word het aardig lastig.
Enige haakse bocht die ik heb ik dat de buizen omhoog gaan voor de rest allemaal een grote bocht
https://photos.app.goo.gl/XMGekXB4skifqQyH6
2 soepele kabels met alleen trekveer door pvc is prima te doen afgelopen zomer gedaan
RobbyTown in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Nu is het mij ook opgevallen dat alle uiteinden van de loze leidingen flink wat gruis hadden liggen in muurpunten. Het zou dus kunnen zijn dat iemand voor mij het spul in de buis heeft laten vallen. Nadat de oude telefoonkabel al getrokken was. Als dat het geval is, dan kan het nog wel eens moeilijk worden
Het eerste wat ik gedaan heb is al die dingen schoon gezogen, snap ook niet dat dat niet eerder gedaan is.
Komt er überhaupt wel lucht door de buis? Je zou in plaats van een stofzuiger ook kunnen proberen er een compressor (met tank) op te zetten (maar dan moet je niet bang zijn voor rommel)Ossi schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:32:
[...]
Dat is heel vriendelijk, maar aangezien ik in zuidwest Drenthe woon, moet ik dit aanbod even aan mij voorbij laten gaan. Maar mocht er iemand in Overijssel, Drenthe, Friesland, Groningen meelezen en een trekveerpomp willen uitlenen dan hou ik mij aanbevolen
[...]
Voordat ik me kan focussen op het trekken van netwerkkabels, moet ik eerst bedenken hoe ik überhaupt iets door de leiding krijg.
Nu is het mij ook opgevallen dat alle uiteinden van de loze leidingen flink wat gruis hadden liggen in muurpunten. Het zou dus kunnen zijn dat iemand voor mij het spul in de buis heeft laten vallen. Nadat de oude telefoonkabel al getrokken was. Als dat het geval is, dan kan het nog wel eens moeilijk worden
Het eerste wat ik gedaan heb is al die dingen schoon gezogen, snap ook niet dat dat niet eerder gedaan is.
Rustig aan de druk opbouwen, als de blokkade poreus is komt er een beetje lucht doorheen, met wat geluk blaas je dan eerst het lichte gruis weg waarna het wat zwaardere los komt. Ik zou niet met vloeistoffen aan de gang gaan, als dat in het gruis trekt kan het niet meer verdampen.
Verder: in Trekveer wil niet verder in loze leiding staan nog wat dingen.
De unifi spullen staan op mijn hobby kamer en hier heb ik deze week een plank voor gefixt zodat alles tegen de muur aan zit.
Misschien niet het mooist maar ik ben tevreden
Unifi USG
Unifi Switch
Unifi Cloudkey
Ipad Mini 2
Philips Hue bridge
Power unit
De Ipad 2 is gepromoveerd tot management ipad aangezien die laats vervangen is door een ipad 2018
De kabels van de switch komen aan de achterkant samen en zitten per stuk in een RJ45 koppelstukje.

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 23-09-2018 11:49 ]
Cloud ☁️
Leuke oplossing! Ik zit ook aan zoiets te denken maar dan de apparatuur en kabels aaan de achterkant van de plank en alleen de tablet aan de voorkant. En dan een scharnier zodat je de achterkant van de plank kan bereiken. Heb je die optie ook overwogen?HKLM_ schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:45:
Deze week de eerste stappen gezet voor het beter wegwerken van de lan devices.
De unifi spullen staan op mijn hobby kamer en hier heb ik deze week een plank voor gefixt zodat alles tegen de muur aan zit.
Misschien niet het mooist maar ik ben tevredennu rest nog wat kabels wegwerken/inkorten en wat gootjes maken.
Hoe heb je de tablet bevestigd?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Een scharnier aan de plank had inderdaad mooi geweest (niet dat ik het nu mis) De Ipad en de cloudkey heb ik met tesa dubelzijdig tape (beetje gel achtig zonder resten als je het verwijder) aan de plank geplakt. De andere componenten zitten met een schroef.ST10©DE schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:13:
[...]
Leuke oplossing! Ik zit ook aan zoiets te denken maar dan de apparatuur en kabels aaan de achterkant van de plank en alleen de tablet aan de voorkant. En dan een scharnier zodat je de achterkant van de plank kan bereiken. Heb je die optie ook overwogen?
Hoe heb je de tablet bevestigd?
Cloud ☁️
Gave setup vwb de tablet. Je hebt me op ideeën gebracht. Aangezien ik ook nog wat werkloze tablets heb liggen. Vroeg ik me af hoe je managementsoftware werkt. Via de browser en dan met wifi toegang verkregen? Zo ja, zit je dan niet met een verouderde ios te werken en potential netwerk breach?HKLM_ schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:45:
Deze week de eerste stappen gezet voor het beter wegwerken van de lan devices.
Ik vraag dit omdat ik een ipad mini 1 in wil zetten die natuurlijk niet meer gepatched kan worden naar de nieuwste ios.
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Het is een Ipad Mini2 met IOS 9 denk ik... Ik draai de standaard ios browser en de Unifi App op dat ding. Verder kan die niet het internet meer op aangezien die toch geen updates krijgtkevinl schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:13:
[...]
Gave setup vwb de tablet. Je hebt me op ideeën gebracht. Aangezien ik ook nog wat werkloze tablets heb liggen. Vroeg ik me af hoe je managementsoftware werkt. Via de browser en dan met wifi toegang verkregen? Zo ja, zit je dan niet met een verouderde ios te werken en potential netwerk breach?
Ik vraag dit omdat ik een ipad mini 1 in wil zetten die natuurlijk niet meer gepatched kan worden naar de nieuwste ios.
Cloud ☁️
Heb je de ipad dan geblokkeerd voor internet toegang? Ik weet niet hoe het werk, maar zou dan iemand in de bosjes dus niet in je ipad mini kunnen hacken?HKLM_ schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:15:
[...]
Het is een Ipad Mini2 met IOS 9 denk ik... Ik draai de standaard ios browser en de Unifi App op dat ding. Verder kan die niet het internet meer op aangezien die toch geen updates krijgt
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Yes mijn ipad mag alleen op het interne netwerk en niet naar buitenkevinl schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:21:
[...]
Heb je de ipad dan geblokkeerd voor internet toegang? Ik weet niet hoe het werk, maar zou dan iemand in de bosjes dus niet in je ipad mini kunnen hacken?
Cloud ☁️
Eind augustus is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Ik heb in alle kamers een loze leiding en 5 in de woonkamer. Mijn eerste probleem was de diepte van de kast (zie deze post). Dit is netjes opgelost en met de verstelbare muurbeugel past alles netjes!
In de woonkamer zijn 3 COAX aansluitingen en 1 UTP. Boven heeft iedere kamer een UTP aansluiting. Ik heb voor CAT-6A gekozen want ik wil niet over 10 jaar weer alles vervangen, ik ben niet van plan nog een keer te verhuizen! Op iedere verdieping hangt een Ubiquity NanoHD voor WiFi, zelfs in de woonkamer (WAF approved
In de meterkast komen nu de 3 COAX aansluitingen bij elkaar, UTP komt netjes in het patchpaneel. De Ubiquity switch en USG staan voorlopig naast elkaar (want naast elkaar wordt het erg warm. Ik heb nog geen nette oplossing voor het Ziggo modem kunnen vinden, vandaar dat hij er op ligt.
Nu de foto's:
Voordat ik begon:

De COAX aansluitingen:

De muurbeugel met patchpaneel:

Het eindresultaat:

De stroomkabels heb ik ondertussen met klittenband aan de onderkant vastgemaakt en ziet er iets netter uit.
Zoals je kunt zien, er is nog wel wat werk maar mezelf kennende gaat dat vast voor kerst (20xx) gebeuren

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Ziet er al goed uit.daxy schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:41:
Het is eindelijk tijd om mijn status update te plaatsen hier! Ik heb eindelijk tijd gehad om voor en tijdens de verhuizing alles aan te sluiten. Zoals wel vaker gaat niet alles zoals geplanned, dus het is nog niet 100% wat ik wil. Desondanks is het wel leuk om "dat ziet er netjes uit" te horen van bezoekers!
Eind augustus is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Ik heb in alle kamers een loze leiding en 5 in de woonkamer. Mijn eerste probleem was de diepte van de kast (zie deze post). Dit is netjes opgelost en met de verstelbare muurbeugel past alles netjes!
In de woonkamer zijn 3 COAX aansluitingen en 1 UTP. Boven heeft iedere kamer een UTP aansluiting. Ik heb voor CAT-6A gekozen want ik wil niet over 10 jaar weer alles vervangen, ik ben niet van plan nog een keer te verhuizen! Op iedere verdieping hangt een Ubiquity NanoHD voor WiFi, zelfs in de woonkamer (WAF approved). Samen met Ziggo 400Mbit/s, super combi!!!
In de meterkast komen nu de 3 COAX aansluitingen bij elkaar, UTP komt netjes in het patchpaneel. De Ubiquity switch en USG staan voorlopig naast elkaar (want naast elkaar wordt het erg warm. Ik heb nog geen nette oplossing voor het Ziggo modem kunnen vinden, vandaar dat hij er op ligt.
Nu de foto's:
Voordat ik begon:
[Afbeelding]
De COAX aansluitingen:
[Afbeelding]
De muurbeugel met patchpaneel:
[Afbeelding]
Het eindresultaat:
[Afbeelding]
De stroomkabels heb ik ondertussen met klittenband aan de onderkant vastgemaakt en ziet er iets netter uit.
Zoals je kunt zien, er is nog wel wat werk maar mezelf kennende gaat dat vast voor kerst (20xx) gebeuren
End verder is er draad zichtbaar bij de grijze kabel waar die de groepenkast in gaat. Misschien dat nog even netjes maken.
Netjesdaxy schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:41:
Vergeet alleen niet die laatste f-connector af te sluiten met een afsluitweerstand.
Nice, wat heb je aan je slimme meter hangen?renegrunn schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:42:
Zo, ik heb dit weekend na 2 jaar wildgroei aan kabels de meterkast ook even aangepakt. Weinig professioneel, maar wel effectief!
[Afbeelding]
Zoek de verschillen
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Thanks. De Nsure van Essent: https://shop.essent.nl/nsure-energielezer.html. Deze kon ik gratis bestellen eerder dit jaar. Maar ik ga binnenkort de P1 poort rechtsreeks op de Raspberry aansluiten om uit te lezen met Homeassistant.flexje schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:59:
[...]
Nice, wat heb je aan je slimme meter hangen?
binnenkort (maandje of 2) gaat het netwerk in ons huis op de schop:
- USG-PRO
- USW-48-500W
- Cloudkey gen2+
- 5x IW-HD
- 5x nanoHD
- 10x G3-Flex
- Vigor 130
alles in een 15u patchkast, samen met 2 servers, een UPS voor de router en de switch, en GEEN experiabox
kabel-management en koeling moet ik nog eens over nadenken, iemand nog aanbevelingen voor volledig-koperen inbouwkabel?
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2